quote:
Op woensdag 27 mei 2015 21:55 schreef Fir3fly het volgende:[..]
Het is geen aanname. Jij deed alleen een uitspraak die simpelweg niet waar is. Ook in staten waar de meerderheid religieus is is er nu al een huwelijk tussen homoseksuele mensen mogelijk.
Uiteindelijk wint rationaliteit het van religieus dogma. Het duurt alleen
fucking lang.
Jij doet de aanname dat het al zover is. Je gaat vooruit in op de zaken. Dat komt niet bijster overtuigend over.
Ik gaf verder ook geen bewering voor alles, maar ik gaf de algemene regel weer waar veel uitzonderingen op mogelijk zijn. Die hoofdregel is: De meerderheid bepaalt. Dat is zelfs in dictaturen zo. Zij het niet direct. Als in een dictatuur 96% tegen het eten van koeienvlees is, zal de alleenheerser zich hier naar conformeren omdat zijn macht anders op losse schroeven staat. Passen alleenheersers zich niet aan, dan krijg je tsaar Nicolaas-achtige toestanden waarbij er aan beide kanten geen steun meer voor de heerser zijn macht te vinden is en dan zal hij vallen.
quote:
Op woensdag 27 mei 2015 22:00 schreef Elfletterig het volgende:[..]
Je omschrijft jezelf als "conservatiever dan je omgeving", iemand die zich in Nederland steeds minder thuisvoelt, terwijl ons steeds steeds progressiever wordt en iemand die "steeds dichter bij het katholicisme is komen te staan". Sorry als ik dan denk dat je conservatief bent en dat ik op basis van de talrijke conservatieve opmerkingen in dit topic denk dat het een feest van herkenning zou moeten zijn....
Verder mag je uiteraard zelf beslissen waarmee je het eens bent.
Er is een verschil tussen conservatieve, confessionalistische of zelfs reactionaire ideeën.
Er is niet een conservatief idee, zou hetzelfde zijn als dat ik alle andere opmerkingen op een hoop zou gooien en zou beweren dat jij het daar ook mee eens bent. Er is ook niet één progressief idee.
quote:
Je doelde met "immoreel" niet op het homohuwelijk/homoseksualiteit, maar je voelde wél even de behoefte om de term te laten vallen in dit topic? Zonder dat je het expliciet zegt, sijpelt er een ondertoontje door in je teksten: kijk mij en mijn gedrag eens moreel superieur zijn. En daar waar je "andere" normen en waarden schrijft, lijkt het wel alsof je eigenlijk "minderwaardig" had willen schrijven. Zo van: ze zijn immoreel bezig, maar dat recht hebben ze.
Doelde echt totaal niet op het homohuwelijk. Ging over normen en waarden van vandaag de dag. Er is veel meer dan alleen het homohuwelijk.
quote:
In plaats van je steeds minder thuis te voelen in Nederland en in je eigen omgeving, zou je natuurlijk ook eens kunnen proberen om wat minder conservatief in het leven te staan. Het zou je levensgeluk aanzienlijk kunnen bevorderen, krijg ik de indruk.
Je mening verloochenen of veranderen omdat je dan gelukkiger bent? Waar slaat dat op? Is hetzelfde als mensen die verwachten dat homoseksuelen zich conformeren naar een heteroseksuele levensstijl, is ook ridicuul.
quote:
Ik heb helemaal geen enkele behoefte om me te verdiepen in de morele leer van de kerk. Ik krijg mijn hele leven al veel meer van die leer mee dan mij lief is. Kerkleiders die uitspraken doen zoals de Vaticaan-idioot in de OP moeten zich maar bewust zijn van de reacties die hun bizarre uitlatingen teweeg brengen.
Je leest je niet in de betekenis in en je wilt dit niet doen. Maar je vindt het wel bizar? ..
quote:
Ik schreef: 'Jij hebt als gelovige niet meer rechten...' Je kunt die 'jij' letterlijk lezen en op jezelf betrekken, maar je kunt die 'jij' ook als algemeen beschouwen: een gelovige heeft niet meer rechten dan een ander.
Duidelijk, dacht dat jij naar mij refereerde aangezien dat wij in discussie zijn, maar het is begrepen.
quote:
Het is wat mij betreft trouwens ook geen kwestie van de meerderheid bepaalt. Mensenrechten zijn niet een onderwerp waar je ja of nee tegen zegt in een referendum. Dat ze dat in Ierland wél hebben gedaan, vind ik eigenlijk bizar. Gelukkig is de uitkomst positief, maar vreemd blijft het wel. Alle mensen hebben gelijke rechten; ook kleine minderheidsgroepen die bij lange na geen democratische meerderheid vormen.
Waarom was er eerst geen homohuwelijk? Mensen waren er niet voor.
Wetten en regels komen er pas voor als daar draagvlak voor is anders zouden wetgevende instanties een legitimiteitsprobleem krijgen.
quote:
Overigens worden de rechten van gelovigen totaal niet aangetast door het feit dat homo's mogen trouwens. De rechten van hetero's evenmin, trouwens.
Hun ideeën wel. Is hetzelfde als dat andere zaken legaal zouden worden die door seculiere en religieuze wereld als taboe gezien worden. Bijv. bestialiteit, polygamie.
Het tast jou of jouw rechten niet aan, maar je bent er toch tegen. Het is tegen jouw wereldbeeld en ideeën. (ga ik maar even van uit)
Voor veel zaken die nu taboe's zijn zou de publieke opinie kunnen veranderen en dan zou je er met die argumentatie ook niet uitkomen.
quote:
Sorry, maar de katholieke kerk heeft toch echt zélf de eigen gelovigen tegen zich in het harnas gejaagd. Wat ze bij de scouting of op scholen (bijna altijd scholen met een religieuze inslag trouwens!) deden, verandert verder weinig aan de "staat van dienst" van de RKK. En voor zover het niet de talrijke misbruikzaken zijn, zijn het wel de oer-conservatieve opvattingen vanuit het Vaticaan die gelovigen hebben afgeschrikt. Want dat is wel het ironische van deze hele discussie: bijzonder weinig Nederlandse katholieken zijn het eens met die mafketel in het Vaticaan. Ze voelen zich totaal niet meer met het Vaticaan verbonden.
Wat ik probeerde te zeggen was dat er geen specifieke connectie is tussen misbruik en de RKK. Net zo als deze er niet bij andere instanties specifiek is. Het verband is dat het kan gebeuren op plekken waar kinderen in aanraking komen met volwassenen voorkomt.
Je propageert trouwens dat een religie zijn leerstellingen moet aanpassen aan de trend van zijn/haar tijd. De RKK staat een eeuwige waarheid voor. Deze willen en kunnen ze naar eigen zeggen niet veranderen. Indien ze dit doen zullen ze ook afbreuk doen aan enige waarheidsclaim. Wil niet zeggen dat bijv. protestanten het hier moeilijk mee hebben. Die passen zich vaak aan, aan de grillen van de tijd. Is wel apart als je een eeuwige boodschap voorstaat.
Jouw mening over de staat van dienst van RKK is er weer een die ik niet kan terugvinden in gedegen statistieken en onderzoeken.
Wat blijkt dat veel katholieke zich niet kunnen vinden is dat veel katholieken eigenlijk niet geloven in veel facetten van het katholicisme. Deze mensen zouden inderdaad beter op kunnen houden met zich katholiek te noemen en zich aansluiten bij iets waar ze zich wel in kunnen vinden.
quote:
Meteen na de zin alles wat "immoreel" is, doe je je beklag over secularisatie en anti-theïsme. Meteen daarna zeg je dat je zelf dichter bij het katholicisme bent komen te staan. Ik kan het niet helpen dat je met je verhaal een bepaalde indruk werkt. Het is in elk geval positief dat je inziet dat de kerk geen oplossing is in deze discussie. De werkelijke oplossing is dat mensen zich niet met andermans privéleven bemoeien, dat iedereen gelijke rechten en maximale vrijheden heeft, behoudens de grenzen die de wet daar bewust aan stelt. En gelovigen staan niet boven die wet.
Wat ik grappig vindt is dat je ergens gezegd hebt ook individualisme te hekelen, maar dit komt nergens terug in je verhaal. Vooral dit laatste stuk niet waar je er ideaal op in kan haken. Hoe zie jij het dan graag veranderen?
De kerk is overigens geen oplossing omdat we het hier niet over katholieken hebben. Als ze praktiserend gelovig waren dan is voor hen de kerk wel de oplossing.