Belachelijk gewoon dat de poortjes gesloten gaan worden. Ik kom dagelijks op het station via de metro smorgens. Ik ga dan vaak nog effe een broodje halen of een andere snack, of drank. bij de Albert heijn of andere winkels. Vanaf morgen onmogelijk omdat dan de poortje gesloten is. Ik kan dan alleen door het poortje met een ov chipkaart. Die trekt dan 20 euro ofzo eraf. Zoveel heb ik nooit op me ov omdat ik een abbonement heb.quote:Rotterdam CS
30 april 2015 om 13:47 door Ruben Eg
NS’ers sluiten vrijdag de poortjes op Rotterdam CS ANP
Treinreizigers lopen vanaf vrijdag op Rotterdam Centraal tegen dichte toegangspoortjes aan. Het station in de havenstad is het eerste grote treinstation van het land waar alle tourniquets voor het passeren moeten worden geopend met een ov-chipkaart.
Het laatste poortje op Rotterdam Centraal wordt vrijdag om 7.00 uur symbolisch gesloten door conducteurs, machinisten, beveiligers en andere medewerkers van NS. „Een belangrijke stap in het veiliger maken van het openbaar vervoer”, omschrijft NS de ‘grote operatie’ op het drukke station in Rotterdam.
Respect! Jij voegt tenminste de daad bij het woord. Daar kunnen die slappelingen die wel klagen maar er niets mee doen een voorbeeld aan nemen. Jij behoudt het recht om te klagen over dit systeem.quote:Op donderdag 21 mei 2015 11:31 schreef Teslynd het volgende:
Nou, ik ga dus zo weinig mogelijk met het OV sinds de OV-chipkaart en dat heb ik ze ook verteld in een enquête die ze me toestuurden.
Den Haag Centraal heeft sowieso geen poortjes.quote:Op maandag 25 mei 2015 22:36 schreef klaasweetalles het volgende:
[ afbeelding ]
In dit gedeelte moeten de winkels verplaatst worden, lijkt me vrij logisch! Dan hebben we heel dat gezeik over die poortjes niet,
wELKE DEBIELE architect heeft verzonnen dat die winkels NIET hier staan maar achter de poortjes?????
MOET JE KIJKEN WAT EEN LOZE RUIMTE DAAR VERSPILD WORDT...hoeveel geld is er wel niet betaald VOOR DIE ZONLOZE OVERKAPPING HIER....dat had helemaal niet zo gehoeven zo tenzij die winkels daar hadden gestaan
Die vent moet gewoon zijn salaris inleveren!
op den haag centaal was de architect zo slim om de winkels voor de poortjes te plaatsen...
[ afbeelding ]
en ze niet voor mijn bek staan bij BK/Starbucks (er zit er 1 buiten de poortjes voor de tokkies)quote:Op maandag 25 mei 2015 22:55 schreef reza1 het volgende:
Goede actie van de NS, al was het maar zodat tokkies als TS ook weer iets hebben om zich druk over te maken.
daar komen straks ook poortjesquote:Op dinsdag 26 mei 2015 01:21 schreef DrNick het volgende:
[..]
Den Haag Centraal heeft sowieso geen poortjes.
¤ 20quote:Op maandag 25 mei 2015 22:51 schreef hont12 het volgende:
10 euro op je chipkaart leren houden, poe poe zeg
Dat is toch humor manquote:Op dinsdag 26 mei 2015 18:53 schreef klaasweetalles het volgende:
di 26 mei 2015, 14:35| lees voor
NS reageert bijdehand op facebook-event 'WK poortje springen'
Duizenden Facebookers hebben zich de afgelopen dagen aangemeld voor het facebook-evenement 'WK poortje springen' op het station van Rotterdam Centraal op 13 juni. De teller staat inmiddels op een 'luttele' 27000 deelnemers. Hoog tijd dat de NS reageerde op dit markante en verboden WK. En dat deed het bedrijf vanochtend op een bijdehante manier.

Foto: facebook
De NS postte een bericht op de facebookpagina van het evenement en maakte met een knipoog duidelijk niet gediend te zijn van deze actie. Het bedrijf benadrukt dat alle grappenmakers die op zaterdag 13 juni daadwerkelijk deelnemen aan het 'WK poortje springen' ook te maken krijgen met het Nederlands Open Boetes Uitschrijven![]()
![]()
![]()
Nee, men jankt omdat de poortjes moslims niet tegenhoudenquote:Op dinsdag 26 mei 2015 19:10 schreef J0kkebr0k het volgende:
Wat een gejank om die poortjes joh... poortjes zijn de nieuwe moslims van FOK!
- laat maar -quote:Op dinsdag 26 mei 2015 19:12 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Nee, men jankt omdat de poortjes moslims niet tegenhouden
jij bent echt dom he...moslims hebben scooters domboquote:Op dinsdag 26 mei 2015 19:12 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Nee, men jankt omdat de poortjes moslims niet tegenhouden
Ik ben maar een eenvouding kassamiepje klaas. Niet zo alwetend als jij.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 19:18 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
jij bent echt dom he...moslims hebben scooters dombo
Dat klopt niet!quote:Op maandag 25 mei 2015 22:36 schreef klaasweetalles het volgende:
[ afbeelding ]
In dit gedeelte moeten de winkels verplaatst worden, lijkt me vrij logisch! Dan hebben we heel dat gezeik over die poortjes niet,
als jij iets langer zou nadenken (of iets minder bier zou drinken?quote:Op maandag 25 mei 2015 22:51 schreef hont12 het volgende:
10 euro op je chipkaart leren houden, poe poe zeg
Er bestond toch een gratis passage product ?quote:Op dinsdag 26 mei 2015 19:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat klopt niet!
Het spoort is een grote sta in de weg, je kan slechts op een paar plaatsen het spoor oversteken, in veel gevallen moet je doorheen het station om aan de andere kant van het spoor uit te komen, aangezien de NS niet wil dat mensen via het spoor zelf oversteken aangezien er idioten zijn die niet eerst kijken voordat ze dat doen...
Moet nu iedereen die niet geld wil doneren aan de NS, die paar kleinere private personenspoorvervoerbedrijfjes en dat klotebedrijf wat verantwoordelijk is voor die OV-chipkaart maar omlopen?
Dus hebben de vele mensen die nooit met het OV reizen daar niets aan.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 19:42 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Er bestond toch een gratis passage product ?
Al vereist dat natuurlijk nog altijd de aankoop van een OVchipkaart; dus echt gratis is het niet.
Van 1938 tot en met 1994 was NS de eigenaar en beheerder van de Nederlandse railinfrastructuur en exploitant van alle hierop uitgevoerde vervoersdiensten. In 1995 werd NS verzelfstandigd. Het verloor eigendom en beheer van de railinfrastructuur en het alleenrecht op vervoersdiensten per spoor. In 2002 is de infrastructuur formeel overgedragen aan het ministerie van Verkeer en Waterstaat.quote:Is een station overigens priveterrein ?
Ik wens hen veel succes om zoveel boetes uit te schrijven.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 18:53 schreef klaasweetalles het volgende:
di 26 mei 2015, 14:35| lees voor
NS reageert bijdehand op facebook-event 'WK poortje springen'
Duizenden Facebookers hebben zich de afgelopen dagen aangemeld voor het facebook-evenement 'WK poortje springen' op het station van Rotterdam Centraal op 13 juni. De teller staat inmiddels op een 'luttele' 27000 deelnemers. Hoog tijd dat de NS reageerde op dit markante en verboden WK. En dat deed het bedrijf vanochtend op een bijdehante manier.

Foto: facebook
De NS postte een bericht op de facebookpagina van het evenement en maakte met een knipoog duidelijk niet gediend te zijn van deze actie. Het bedrijf benadrukt dat alle grappenmakers die op zaterdag 13 juni daadwerkelijk deelnemen aan het 'WK poortje springen' ook te maken krijgen met het Nederlands Open Boetes Uitschrijven![]()
![]()
![]()
Vallen de stations onder railinfrastructuur?quote:Op dinsdag 26 mei 2015 19:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dus hebben de vele mensen die nooit met het OV reizen daar niets aan.
[..]
Van 1938 tot en met 1994 was NS de eigenaar en beheerder van de Nederlandse railinfrastructuur en exploitant van alle hierop uitgevoerde vervoersdiensten. In 1995 werd NS verzelfstandigd. Het verloor eigendom en beheer van de railinfrastructuur en het alleenrecht op vervoersdiensten per spoor. In 2002 is de infrastructuur formeel overgedragen aan het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Het is dus een publieke ruimte?
Ik denk het. Het was de opzet dat 1 station door meerdere bedrijven wordt gebruikt, dit is voor het personenspoorvervoer totaal mislukt (en toch draaien we die privatisering niet terugquote:Op dinsdag 26 mei 2015 19:50 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Vallen de stations onder railinfrastructuur?
Dat hangt er dus van af of het privéterrein is of niet. Persoonlijk vind ik ¤ 7,50 (kostprijs OVchipkaart zonder saldo) betalen om 5 jaar lang toegang te hebben tot privéterrein geen onredelijk bedrag.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 19:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dus hebben de vele mensen die nooit met het OV reizen daar niets aan.
Ik sluit mij aan bij de twijfel of de stations hier onder vallen... juristen van Fok, help ?quote:Van 1938 tot en met 1994 was NS de eigenaar en beheerder van de Nederlandse railinfrastructuur en exploitant van alle hierop uitgevoerde vervoersdiensten. In 1995 werd NS verzelfstandigd. Het verloor eigendom en beheer van de railinfrastructuur en het alleenrecht op vervoersdiensten per spoor. In 2002 is de infrastructuur formeel overgedragen aan het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Het is dus een publieke ruimte?
De simpele stations zoals Buitenpost of Nijmegen-Heyendaal vallen onder de railinfrastructuur (ProRail), de grote stationsgebouwen zoals Amsterdam CS of Rotterdam CS zijn van NS Vastgoed (of hoe dat dochterbedrijf tegenwoordig ook maar heet)quote:Op dinsdag 26 mei 2015 19:50 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Vallen de stations onder railinfrastructuur?
Station Nijmegen wordt door NS en Veolia gebruikt. Arnhem door NS, Arriva en Connexxion (Breng). Etcetera. Winkelpanden worden verhuurd aan NS Retail (eerste recht) of derden.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 19:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik denk het. Het was de opzet dat 1 station door meerdere bedrijven wordt gebruikt, dit is voor het personenspoorvervoer totaal mislukt (en toch draaien we die privatisering niet terug) maar met die opzet zou het station niet van 1 vervoersbedrijf kunnen zijn of door 1 vervoersbedrijf beheerd kunnen worden, lijkt mij.
Dat iets eigendom van een ministerie is, maakt het nog niet tot publieke ruimte. En daarnaast mag ook de publieke ruimte op een of andere manier worden afgesloten.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 19:55 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Dat hangt er dus van af of het privéterrein is of niet. Persoonlijk vind ik ¤ 7,50 (kostprijs OVchipkaart zonder saldo) betalen om 5 jaar lang toegang te hebben tot privéterrein geen onredelijk bedrag.
[..]
Ik sluit mij aan bij de twijfel of de stations hier onder vallen... juristen van Fok, help ?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorwegstations_in_Nederlandquote:NS heeft het recht op de commerciële exploitatie van stations in Nederland, ook die welke niet door NS worden bediend (zie ook onder). NS Stations Retailbedrijf exploiteert de winkels en horeca. Op grond van het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet zijn er geen wettelijke beperkingen van de openingstijden van de winkels in treinstations. Verder verzorgt NS Stations Retailbedrijf de automaten (excl. die voor vervoerbewijzen) op stations en de catering in de treinen.
Perrons (inclusief bankjes, afvalbakken en verlichting, maar exclusief horeca, winkels en verkoopautomaten), voetgangerstunnels en -bruggen inclusief trappen, roltrappen en liften, en voetgangersoverwegen worden verzorgd door de Dienstengroep Transfer van ProRail. De vervoerders betalen hiervoor een gebruiksvergoeding per haltering, die voor Intercity's hoger is dan voor stoptreinen. ProRail hanteert daarbij een indeling van de stations in de klassen kathedraal, mega, plus, basis en halte.
"Kathedraal" ? Serieusquote:Op dinsdag 26 mei 2015 20:01 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorwegstations_in_Nederland
quote:Op dinsdag 26 mei 2015 19:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat klopt niet!
Het spoort is een grote sta in de weg, je kan slechts op een paar plaatsen het spoor oversteken, in veel gevallen moet je doorheen het station om aan de andere kant van het spoor uit te komen, aangezien de NS, die organisatie die het spoor beheert etc. niet willen dat mensen via het spoor zelf oversteken aangezien er idioten zijn die niet eerst kijken voordat ze dat doen...
Moet nu iedereen die niet geld wil doneren aan de NS, die paar kleinere private personenspoorvervoerbedrijfjes en dat klotebedrijf wat verantwoordelijk is voor die OV-chipkaart maar omlopen?
Het feit dat bijna alle aandelen zo niet alle aandelen van de NS van de overheid zijn, heeft dat geen juridische consequenties?quote:Op dinsdag 26 mei 2015 19:55 schreef Igen het volgende:
[..]
De simpele stations zoals Buitenpost of Nijmegen-Heyendaal vallen onder de railinfrastructuur (ProRail), de grote stationsgebouwen zoals Amsterdam CS of Rotterdam CS zijn van NS Vastgoed (of hoe dat dochterbedrijf tegenwoordig ook maar heet)
Geloof het of niet, de meeste mensen die hier reageren wonen niet in Rotterdam en veel mensen die hier reageren komen nooit in Rotterdam en zijn eventueel nog nooit in Rotterdam geweest. Ik sprak in het algemeen, in het algemeen is het station tevens een belangrijke passage om van de ene kant van het spoor naar de andere kant van het spoor te kunnen. Dan is het een probleem(pje) als die passage wordt afgesloten. Proficiat als dit probleem in Rotterdam niet bestaat (hebben zij eens een probleem niet wat de rest van het land wel heeft in plaats van vice versaquote:Op dinsdag 26 mei 2015 20:57 schreef klaasweetalles het volgende:
jij weet echt niet hoe rotterdam centraal eruit ziet he
Als je de winkels voor de poortjes plaatst, moeten veel mensen die tijdens het overstappen even iets willen kopen opeens veel meer gaan betalen voor hun reis. Je dupeert dus altijd een groep mensen.quote:wELKE DEBIELE architect heeft verzonnen dat die winkels NIET hier staan maar achter de poortjes?????
Nee. Net zoals dat NS niet onder de WOB valt. Raar maar waar.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 21:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het feit dat bijna alle aandelen zo niet alle aandelen van de NS van de overheid zijn, heeft dat geen juridische consequenties?
Niets raars aan. NS is en blijft een private onderneming, alleen heeft de staat alle aandelen. Dat is trouwens altijd zo geweest, ook voor de fameuze privatisering.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 21:46 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee. Net zoals dat NS niet onder de WOB valt. Raar maar waar.
Formeel klopt het maar toch is het raar. Neem bijv. het bijhouden van het aantal reizigers per station. In Engeland is dat publiek toegankelijke informatie. In Nederland hield ProRail die gegevens bij, maar toen via WOB werd gevraagd om die gegevens openbaar te maken werd deze taak gauw overgeheveld naar NS zodat andere vervoerders niet meer aan deze gegevens zouden kunnen komen. Het is een aparte gang van zaken dat de overheid zo een "private" onderneming kan inzetten om feitelijk onder hun eigen regels uit te komen. Dat lijkt me niet "in de geest van de wet".quote:Op dinsdag 26 mei 2015 21:47 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Niets raars aan. NS is en blijft een private onderneming, alleen heeft de staat alle aandelen. Dat is trouwens altijd zo geweest, ook voor de fameuze privatisering.
Op dit punt heb je wel gelijk, ja - maar het is natuurlijk de verantwoordelijkheid van de minister om te bepalen wat wiens taak is. Reizigersaantallen (per station, dus niet per vervoerder) zouden openbare informatie moeten zijn.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 21:59 schreef Igen het volgende:
[..]
Formeel klopt het maar toch is het raar. Neem bijv. het bijhouden van het aantal reizigers per station. In Engeland is dat publiek toegankelijke informatie. In Nederland hield ProRail die gegevens bij, maar toen via WOB werd gevraagd om die gegevens openbaar te maken werd deze taak gauw overgeheveld naar NS zodat andere vervoerders niet meer aan deze gegevens zouden kunnen komen. Het is een aparte gang van zaken dat de overheid zo een "private" onderneming kan inzetten om feitelijk onder hun eigen regels uit te komen. Dat lijkt me niet "in de geest van de wet".
hoezo zou dat duurder zijn dan?quote:Op dinsdag 26 mei 2015 21:31 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Als je de winkels voor de poortjes plaatst, moeten veel mensen die tijdens het overstappen even iets willen kopen opeens veel meer gaan betalen voor hun reis. Je dupeert dus altijd een groep mensen.
Alleen als je langer dan 40 minuten aan het shoppen bent. Dat is wel erg lang voor "even overstappen".quote:Op dinsdag 26 mei 2015 21:31 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Als je de winkels voor de poortjes plaatst, moeten veel mensen die tijdens het overstappen even iets willen kopen opeens veel meer gaan betalen voor hun reis. Je dupeert dus altijd een groep mensen.
ja deze troep heeft meer als een half miljard gekostquote:Op dinsdag 26 mei 2015 21:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Geloof het of niet, de meeste mensen die hier reageren wonen niet in Rotterdam en veel mensen die hier reageren komen nooit in Rotterdam en zijn eventueel nog nooit in Rotterdam geweest. Ik sprak in het algemeen, in het algemeen is het station tevens een belangrijke passage om van de ene kant van het spoor naar de andere kant van het spoor te kunnen. Dan is het een probleem(pje) als die passage wordt afgesloten. Proficiat als dit probleem in Rotterdam niet bestaat (hebben zij eens een probleem niet wat de rest van het land wel heeft in plaats van vice versa) maar Rotterdam is maar een van de honderden Nederlandse plaatsen.
Als je net voor de avondspits incheckt en derhalve met korting reist en bij je overstap (in de avondspits) door poortjes moet (om het juiste perron te bereiken) of wil (om naar een winkel te gaan) betaal je voor 2 afzonderlijke reizen waarbij het tweede deel tegen vol tarief is.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 22:07 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
hoezo zou dat duurder zijn dan?
je kan er lang en kort over lullen maar de nederlandse reiziger wordt gewoon genaaid door dit hele systeem,quote:Op dinsdag 26 mei 2015 22:25 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Als je net voor de avondspits incheckt en derhalve met korting reist en bij je overstap (in de avondspits) door poortjes moet (om het juiste perron te bereiken) of wil (om naar een winkel te gaan) betaal je voor 2 afzonderlijke reizen waarbij het tweede deel tegen vol tarief is.
Of als je een lange reis maakt, het maximumtarief ligt op ongeveer 24 euro. Dus, Groningen-Utrecht is even duur als Groningen-Maastricht. Tenzij je langer dan een bepaalde tijd uitgecheckt bent halverwege, dan betaal je voor twee losse reizen en dus 2x 24 euro.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 22:25 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Als je net voor de avondspits incheckt en derhalve met korting reist en bij je overstap (in de avondspits) door poortjes moet (om het juiste perron te bereiken) of wil (om naar een winkel te gaan) betaal je voor 2 afzonderlijke reizen waarbij het tweede deel tegen vol tarief is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |