Ik vind hun zang niet matig. Mooi harmonisch. Leeftijd is juist een pluspunt.quote:Op zondag 24 mei 2015 11:00 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
3 mollige tieners met matige zang en choreo, dat gaat werken
Ze zingen idd heel goed. Maar ze zijn niet de juiste inzending. Te tuttig.quote:Op zondag 24 mei 2015 11:03 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ik vind hun zang niet matig. Mooi harmonisch. Leeftijd is juist een pluspunt.
ach, Kopenhagen was een financiële strop, maar dat kwam o.a. omdat ze een hele nieuwe hal hebben laten (ver)bouwen.quote:Op zondag 24 mei 2015 11:20 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Overigens kan AVROTROS de organisatie van een ESF absoluut niet betalen, dus ze zullen nooit een al te kansrijke inzending doen.
Sinds ze daar mee gestopt zijn, zijn de inzendingen anders wel beter.quote:Op zondag 24 mei 2015 11:18 schreef GTSTFreakje het volgende:
Eigenlijk moet AVROTROS niet zo eigenwijs doen en gewoon weer een Nationaal Songfestival houden.
Dat is wel waar.quote:Op zondag 24 mei 2015 11:46 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Sinds ze daar mee gestopt zijn, zijn de inzendingen anders wel beter.
Allemaal wel goeie artiesten dit. Maar volgens mij is Waylon strategisch gezien het beste. Iedereen herinnert 'm nog, en hij is dan nu in z'n eentje. In het vorige optreden heeft ie niet écht kunnen laten horen wat ie kan, dus hij kan nog verrassen ook. En iedereen weet natuurlijk dat ie de sterren van de hemel kan zingen.quote:Op zondag 24 mei 2015 11:31 schreef quirina het volgende:
Caro Emerald,Dotan,Mr Probz,Jaqueline Govaert, Sharon den Adel, Kensington,Waylon.
Hup RTL get ur hands on this!quote:Op zondag 24 mei 2015 11:42 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
AVROTROS is natuurlijk niet zoiets als ORF, BBC oid. Ze kunnen zoiets als The Voice of X Factor al niet eens betalen, laat staan zoiets als dit. Op Sander Dekker hoeven ze ook niet te rekenen. Zelfs de NOS, zoals in de tijd dat we het nog wel eens organiseerden, gaat dit niet lukken. Alleen de commerciëlen zouden dit aankunnen.
Laat Jaq er maar uit. Solo is dat 3x niks.quote:Op zondag 24 mei 2015 11:31 schreef quirina het volgende:
Caro Emerald,Dotan,Mr Probz,Jaqueline Govaert, Sharon den Adel, Kensington,Waylon.
Wie maakt er ff een poll? Kunnen we ff voten..
Ik kan t niet.
Allemaal nederlanders die erop reagerenquote:Op zondag 24 mei 2015 12:04 schreef quirina het volgende:
https://mobile.twitter.com/brianmaycom/status/600789975215558657
Dit is wel heel vet!
Festival der wansmaak? Alleen Waylon zou kunnen, vooral gezien z'n bekendheid door TCL, solo speelt hij niet veel klaar. Wat kent men nu eigenlijk van dat langverwachte soloalbum wat hij ná TCL ging uitbrengen?quote:Op zondag 24 mei 2015 11:31 schreef quirina het volgende:
Wie maakt er ff een poll? Kunnen we ff voten..
Ik kan t niet.
Dit. Iedereen helemaal gek er van, oh wow Brian May dit dat zus zo. Gewoon een team die alles delen wat los en vast zit en enigzins met Queen te maken heeft.quote:Op zondag 24 mei 2015 12:13 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Allemaal nederlanders die erop reageren
Brian zit zelf trouwens niet eens achter dat twitteraccount.
Asjeblieftquote:Op zondag 24 mei 2015 12:24 schreef quirina het volgende:
Poll: Wie naar songfestival 2016?
• Waylon
• Dotan
• Kensington
• Mr Probz
• De jeugd van tegenwoordig
• Caro Emerald
• Within Temptation
• Racoon
• Chef'special
• Alain Clark
• Jett Rebel
• Eva Simons
Tussenstand:
[ afbeelding ]
Ook een poll maken? Klik hier
Vergeten..sorryquote:Op zondag 24 mei 2015 12:25 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Asjeblieft
Waar is de optie 'geen van allen/anders'?
Engeland hield het niet puur en de uitvoering was matig, zowel qua zang als qua performance. Ik denk dat Engeland meer punten zou hebben gekregen als ze die melodie de volle 3 minuten had laten duren in plaats van die rare gimmicks erbij te doen. Caro Emerald is het echte werk en zij gaat geen rare fratsen uithalen. Ik geloof niet dat je met swing of jazz niet kan scoren. Tot vorig jaar werd er geroepen dat country niet kan scoren, nu weten we beter. Als de muziek goed is, de uitvoering is goed en het is authentiek dan kan je scoren.quote:Op zondag 24 mei 2015 05:21 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik weet het niet met Caro Emerald. Niet dat ik haar als artiest niet zie zitten; integendeel zelfs. Ik vind haar een uitstekende artiest. Ik ben alleen bang dat haar soort muziek slechts een beperkt publiek in Europa aanspreekt. Engeland eindigde vanavond bijna onderaan met een nummer dat zo uit Caro's oeuvre had kunnen komen. Swing- en jazz-achtige dingen scoren maar zelden goed op het Songfestival.
Ik vond Magic best aardig. Inderdaad, het heeft veel potentie, als ze maar een goed liedje krijgen en ze goed worden begeleid.quote:Als ze op deze manier samenzingen, kan het best wat worden. Maar dan graag niet zo'n truttig Wilson Philips-liedje, maar iets dat anno 2016 klinkt.
Een DJ op het ESF zie ik nu niet scoren. Het is een liedjeswedstrijd, geen *wedstrijd, wat * ook is.quote:Op zondag 24 mei 2015 14:50 schreef DKUp het volgende:
Een DJ(Armin) en een goede zanger(Mr. Probz of Niels Geuzebroek).
Dit ja. Je kunt best een DJ een nummer laten maken, maar om 'm dan mee te sturenquote:Op zondag 24 mei 2015 16:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een DJ op het ESF zie ik nu niet scoren. Het is een liedjeswedstrijd, geen *wedstrijd, wat * ook is.
Dat punt had ik hier ook proberen te maken, de TROS, ook met de AVRO, is te klein om het ESF goed te organiseren waardoor het het niveau van hobbyisme niet ontstijgt. Als je het serieus wil aanpakken dan zal heel de NPO of een commerciële omroep hierachter moeten gaan staan. Niets ten nadele van de TROS maar het is hoog tijd dat de fakkel wordt overgedragen aan een organisatie die meer middelen heeft.quote:Op zondag 24 mei 2015 11:42 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
AVROTROS is natuurlijk niet zoiets als ORF, BBC oid. Ze kunnen zoiets als The Voice of X Factor al niet eens betalen, laat staan zoiets als dit. Op Sander Dekker hoeven ze ook niet te rekenen. Zelfs de NOS, zoals in de tijd dat we het nog wel eens organiseerden, gaat dit niet lukken. Alleen de commerciëlen zouden dit aankunnen.
Dat liedje wordt ook nog lastig. Ik vind het knap wat die DJ's doen maar het zijn geen componisten. Zelf van A-Z een liedje (dus met een sterke melodie) maken is iets anders dan sampelen en mixen en er een leuke beat onder zetten.quote:Op zondag 24 mei 2015 16:44 schreef Fylax het volgende:
[..]
Dit ja. Je kunt best een DJ een nummer laten maken, maar om 'm dan mee te sturen
Ik heb het dan ook over een DJ/Producer.quote:Op zondag 24 mei 2015 16:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat liedje wordt ook nog lastig. Ik vind het knap wat die DJ's doen maar het zijn geen componisten. Zelf van A-Z een liedje (dus met een sterke melodie) maken is iets anders dan sampelen en mixen en er een leuke beat onder zetten.
Het is zoiets als dat je een schoenmaker een meubelstuk laat maken en vice versa.quote:
Nee, ik denk dat we elkaar gewoon verkeerd begrijpen.quote:Op zondag 24 mei 2015 16:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is zoiets als dat je een schoenmaker een meubelstuk laat maken en vice versa.
Ik denk dat ik jou goed begrijp. Mijn punt is dat hij geen liedjes maakt, hij maakt iets anders dan liedjes. Wat dat anders is weet ik niet, ik zou het dance noemen, maar een liedje is het niet. Een liedje is iets anders dan een extreem zware beat met monotonale (typische open synthesizerakkoorden met 1 toon tegelijkertijd (daar slaath het monotonaal op, niet het andere)) muziek. AvB is top in wat hij doet maar bij het ESF ga je geen punten scoren met werk van hem. Als je dan toch al een van onze DJ's een liedje wil laten maken dan denk ik eerder aan JunkieXL, die vooral bekend is geworden met een briljante sampling van Elvis-liedjes maar die nu ook serieus meetelt in het Hollywood-wereldje (een belangrijke muzikale rol bij de film Divergent).quote:Op zondag 24 mei 2015 16:52 schreef Fylax het volgende:
[..]
Nee, ik denk dat we elkaar gewoon verkeerd begrijpen.
Armin van Buuren is bijvoorbeeld een DJ/Producer, hij doet mixen op feestjes maar maakt ook zijn eigen tracks als producer.
Geen slechte keuze naar mijn mening. Daar had ik ook nog aan gedacht. Caro Emerald staat wel met stip op 1 maar daarachter is dit voor mij een van de kandidaten.quote:
Welk land was het? Ik heb vooral geluisterd naar het ESF (open op een ander tabblad terwijl ik op het internet was), weinig gekeken.quote:Op zondag 24 mei 2015 16:57 schreef Fylax het volgende:
Hij maakt echt wel liedjes, alleen op een andere manier. Maarja.
Die Blanke Shirma had ook een dancenummer/stukje en dat klonk ook wel nice.Ze is niet heel laag geëindigd toch?
Ik weet het land niet maar "beauty never lies"quote:Op zondag 24 mei 2015 16:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Welk land was het? Ik heb vooral geluisterd naar het ESF (open op een ander tabblad terwijl ik op het internet was), weinig gekeken.
Ik zal het straks eens opzoeken en je laten weten wat ik ervan vind.quote:Op zondag 24 mei 2015 16:59 schreef Fylax het volgende:
[..]
Ik weet het land niet maar "beauty never lies"
Serviëquote:Op zondag 24 mei 2015 16:59 schreef Fylax het volgende:
[..]
Ik weet het land niet maar "beauty never lies"
Juist vind ik ook . Dus geen nationale voorronden.quote:Op zondag 24 mei 2015 11:46 schreef Tja..1986 het volgende:
Sinds ze daar mee gestopt zijn, zijn de inzendingen anders wel beter.
Het is niet goed gezongen (ze kan uithalen maar al met al komt de zang tekort) maar het liedje is aardig, als je ervan houdt. Tja, ik heb niets met dance en ik zal nooit iets krijgen met dance. Rock, blues, jazz, soul, country, punk, reggae, ik vind het allemaal best als het maar geen dance, house of een afgeleide hiervan is.quote:Op zondag 24 mei 2015 16:57 schreef Fylax het volgende:
Die Blanke Shirma had ook een dancenummer/stukje en dat klonk ook wel nice.Ze is niet heel laag geëindigd toch?
Alles ten nadele van de TROS, die ons Shalalie en de 3JS door de strot duwde en die het NSF 2012 verkocht aan John de Mol en zijn afgedankte B-sterren.quote:Op zondag 24 mei 2015 16:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat punt had ik hier ook proberen te maken, de TROS, ook met de AVRO, is te klein om het ESF goed te organiseren waardoor het het niveau van hobbyisme niet ontstijgt. Als je het serieus wil aanpakken dan zal heel de NPO of een commerciële omroep hierachter moeten gaan staan. Niets ten nadele van de TROS maar het is hoog tijd dat de fakkel wordt overgedragen aan een organisatie die meer middelen heeft.
Ook dat is te wijten aan de gebrekkige middelen. Je moet bij middelen aan meer denken dan alleen maar geld, het gaat ook om de deskundige mensen en het aantal deskundige mensen wat in je stal zit. Dat is voor heel de NPO meer dan voor de TROS en voor heel Nederland meer dan enkel voor de NPO. Een simpel voorbeeldje, ik denk dat bij dat talentenprogramma van Giel meer deskundigheid is dan de ploeg van TROS die het ESF organiseert.quote:Op zondag 24 mei 2015 19:28 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Alles ten nadele van de TROS, die ons Shalalie en de 3JS door de strot duwde en die het NSF 2012 verkocht aan John de Mol en zijn afgedankte B-sterren.
Nee, dat is niet te wijten aan gebrekkige middelen. Het is te wijten aan bewust gemaakte keuzes. Bijvoorbeeld de keuze van de NOS om het Songfestival niet meer te verzorgen, terwijl er wél tientallen miljoenen aan uitzendrechten voor sport worden uitgegeven. Elke onbeduidende schaatswedstrijd en voetbalwedstrijd (tot oefenwedstrijden aan toe) komt live op tv in dit land. En nee, ik heb niks tegen sport.quote:Op zondag 24 mei 2015 20:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ook dat is te wijten aan de gebrekkige middelen. Je moet bij middelen aan meer denken dan alleen maar geld, het gaat ook om de deskundige mensen en het aantal deskundige mensen wat in je stal zit. Dat is voor heel de NPO meer dan voor de TROS en voor heel Nederland meer dan enkel voor de NPO. Een simpel voorbeeldje, ik denk dat bij dat talentenprogramma van Giel meer deskundigheid is dan de ploeg van TROS die het ESF organiseert.
Nee, ik denk dat het organiseren van een kwalitatief hoogwaardige voorronde op korte termijn ook een illusie is. Zowel geld als kennis is momenteel afwezig en de resultaten uit het verleden bieden weinig hoop voor de toekomst. Je kan dan wel streven naar Scandinavisch niveau, maar ik vrees dat het dan een typisch West-Europese voorronde van het niveau Zwitserland/Portugal/Ierland wordt. Ik vind wel dat een goed NSF op lange termijn het doel moet zijn, maar in de tussentijd zou ik liever een artiest aanwijzen en het budget dan besteden aan een goede tekstschrijver en een sterke act.quote:Op zondag 24 mei 2015 20:49 schreef Jane het volgende:
Ik heb helemáál geen hoge pet op van de TROS en ik verdenk ze ervan het ESF het liefst te willen gebruiken als gezellig TROS-familieuitje. Eén van de familievrienden zingt een liedje, maar de uitslag maakt eigenlijk niet uit, als iedereen maar lekker los kan gaan op kosten van de zaak.
Toch houdt je jezelf voor de gek als je denkt dat het automatisch beter gaat als de NOS het weer gaat doen. Tot 2010 wérd het georganiseerd door de NOS, hè? Die hebben zo'n 10 jaar lang ook niet veel soeps gestuurd.
Ik zie de ex-Idols kandidaten van onze bodem niet zo professioneel optreden.quote:Op zondag 24 mei 2015 21:37 schreef capristo het volgende:
Mans Zelmerlöw is ook maar ex-idols kandidaat net als Loreen, Liedje + Act is veel belangrijker.
Met 125 bpm worden mensen fysiek weer wakker en daar zullen ze je voor belonen.quote:Op zondag 24 mei 2015 19:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Tja, ik heb niets met dance en ik zal nooit iets krijgen met dance. Rock, blues, jazz, soul, country, punk, reggae, ik vind het allemaal best als het maar geen dance, house of een afgeleide hiervan is.
En ook Waylon deed mee aan Holland's Got Talent.quote:Op zondag 24 mei 2015 21:37 schreef capristo het volgende:
Mans Zelmerlöw is ook maar ex-idols kandidaat net als Loreen, Liedje + Act is veel belangrijker.
Daar zijn we het over eens.quote:Op zondag 24 mei 2015 20:19 schreef Elfletterig het volgende:
Ik wijs er slechts op dat de muziekcultuur in Nederland ondermaats is. Zwaar ondermaats zelfs. Hoe er met het Songfestival wordt omgegaan, is daar een directe vertaling van.
Je zou het Songfestival bij de AvroTros moeten weghalen en weer onder de vlag van de NOS moeten brengen, met meer budget en eventueel in samenwerking met andere omroepen die expertise kunnen inbrengen, zoals BNN-VARA of zelfs PowNed.
Ze willen niet, al jaren zeggen ze 'nee'quote:Op maandag 25 mei 2015 06:20 schreef WhiteBeard het volgende:
Bijna niemand die de potentie inziet van een wereldband? Ik snap dat heel veel grietjes stapelverliefd zijn op Waylon, maar Waylon kan echt niet tippen aan Within Temptation. Hoeveel gouden platen heeft Waylon al op zijn naam staan in het buitenland?
Tijd om een keer ja te zeggen.quote:Op maandag 25 mei 2015 08:36 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ze willen niet, al jaren zeggen ze 'nee'
Ik denk eigenlijk niet dat je kunt zeggen dat de Nederlandse muziekcultuur ondermaats is. Wat wel een probleem is, is dat we in Nederland geneigd zijn om mensen tot A-artiest te bombarderen puur omdat ze in de bladen staan en/of in televisieprogramma's presenteren, in jury's van talentenjachten zitten enzovoort. Het is belangrijk om te beseffen dat artiesten niet voor dat soort televisiewerk worden gevraagd vanwege hun muzikale kwaliteiten. En dat dit dus artiesten zijn die ervoor kiezen hun muziekcarrière op een lager pitje te zetten om televisiewerk te gaan doen. Voor het geld en voor wat easy exposure. Het zijn A-BNers i.p.v. A-muzikanten.quote:Op zondag 24 mei 2015 20:19 schreef Elfletterig het volgende:
Ik wijs er slechts op dat de muziekcultuur in Nederland ondermaats is. Zwaar ondermaats zelfs. Hoe er met het Songfestival wordt omgegaan, is daar een directe vertaling van.
Wat mij betreft houden ze het bij dat standpunt, potsierlijke herrie.quote:Op maandag 25 mei 2015 08:36 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ondermaats is nog zwak uitgedrukt. "Ver ondermaats" komt beter in de buurt. Op het Songfestival is dat weer goed zichtbaar geworden, zoals de afgelopen 10 jaar al zo vaak het geval was. We laten ons aftroeven door landjes van 3-4 miljoen inwoners.quote:Op maandag 25 mei 2015 13:36 schreef Jane het volgende:
[..]
Ik denk eigenlijk niet dat je kunt zeggen dat de Nederlandse muziekcultuur ondermaats is. Wat wel een probleem is, is dat we in Nederland geneigd zijn om mensen tot A-artiest te bombarderen puur omdat ze in de bladen staan en/of in televisieprogramma's presenteren, in jury's van talentenjachten zitten enzovoort. Het is belangrijk om te beseffen dat artiesten niet voor dat soort televisiewerk worden gevraagd vanwege hun muzikale kwaliteiten. En dat dit dus artiesten zijn die ervoor kiezen hun muziekcarrière op een lager pitje te zetten om televisiewerk te gaan doen. Voor het geld en voor wat easy exposure. Het zijn A-BNers i.p.v. A-muzikanten.
Die "potsierlijke herrie" levert een aardig palmares op, waar andere Nederlandse artiesten alleen maar van gaan kwijlen.quote:Op maandag 25 mei 2015 13:41 schreef Cee het volgende:
[..]
Wat mij betreft houden ze het bij dat standpunt, potsierlijke herrie.
Within Temptation heeft een grote en trouwe fanbase in heel Europa, maar ja, ze willen echt niet.quote:Op maandag 25 mei 2015 16:33 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
De buitenlandse successen van nederlandse acts in de afgelopen 10 jaar zijn op Esmee Denters en Mr Probz na allemaal Dj's of danceformaties (Garrix, Tiesto,Sidney Samson, Hi_Tack, Bingo Players, Van Buuren). En daar heb je dan weer niet zoveel aan op dit festival gok ik.
Dingen als Within temptation zijn ook wel populair, maar dan weer niet in de deelnemende gebieden. Met uitzondering van Portugal geloof ik.
Er was trouwens laatst nog een NLse zanderes bij RTL Late Night die polulair is in Amerika, was ook bij Ellen geweest enzo. Maar zou niet meer weten wie dat was.
Within Temptation is ook populair in het oostblok. Ze haalden een gouden plaat in Ruslandquote:Op maandag 25 mei 2015 16:33 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
De buitenlandse successen van nederlandse acts in de afgelopen 10 jaar zijn op Esmee Denters en Mr Probz na allemaal Dj's of danceformaties (Garrix, Tiesto,Sidney Samson, Hi_Tack, Bingo Players, Van Buuren). En daar heb je dan weer niet zoveel aan op dit festival gok ik.
Dingen als Within temptation zijn ook wel populair, maar dan weer niet in de deelnemende gebieden. Met uitzondering van Portugal geloof ik.
Er was trouwens laatst nog een NLse zanderes bij RTL Late Night die polulair is in Amerika, was ook bij Ellen geweest enzo. Maar zou niet meer weten wie dat was.
Ik weet het ik ken ze. Ik vind het niks, dat kan gebeuren.quote:Op maandag 25 mei 2015 16:05 schreef WhiteBeard het volgende:
[..]
Die "potsierlijke herrie" levert een aardig palmares op, waar andere Nederlandse artiesten alleen maar van gaan kwijlen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Within_Temptation
Bij een vrouw betekent nee altijd ja. Gewoon nog even onder druk zetten dus.quote:Op maandag 25 mei 2015 08:36 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ik vind dat ook niks voor op het ESF. En ik het kan het soms best waarderen, maar nee, dat scoort niet.quote:Op maandag 25 mei 2015 16:38 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Within Temptation heeft een grote en trouwe fanbase in heel Europa, maar ja, ze willen echt niet.
'Goed, maar niet geschikt voor het songfestival' (copryright Daniël Dekker)quote:Op maandag 25 mei 2015 17:22 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Ik vind dat ook niks voor op het ESF. En ik het kan het soms best waarderen, maar nee, dat scoort niet.
En ik ben al blij als ik trots kan zijn op een inzending (dus geen draaiorgel of Jantje), ik heb niet dat hele fanatieke dat we per se top 3 moeten worden.
Ik hoop dat ze (wie het ook mag en moet beslissen) gewoon de tijd nemen tot er iets leuks voorbij komt.
Het Eurovisie Songfestival vindt vooralsnog plaats op 10, 12 en 14 mei 2016.quote:Op zondag 24 mei 2015 05:09 schreef Elfletterig het volgende:
• Laten we eens uitgaan van onze kwaliteiten. Die liggen niet bij gehypte rockbands als Kensington.
• Stuur eens wat jongere artiesten. Sinds 2004 was geen enkele Songfestivalwinnaar ouder dan 30 jaar. Een groot deel zat zelfs dichter bij de 20. Hoe mooi ze ook kan zingen,
een vrouw van 42 is te oud om Nederland op het songfestival te vertegenwoordigen.
Volgens mij kan dit juist gigantisch scoren. Een hoop buitenlandse Songfestivalfans die ik ken zijn gek op de bombastische liedjes van Within Temptation en met een goed optreden moeten ze het erg goed kunnen doen.quote:Op maandag 25 mei 2015 17:22 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Ik vind dat ook niks voor op het ESF. En ik het kan het soms best waarderen, maar nee, dat scoort niet.
In het intervieuw met Humberto Tan zette de zangeres de deur toch op een kier. Als men bij de AVRO/TROS nu een goed verstaander was...quote:Op dinsdag 26 mei 2015 09:23 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Het nut van het discusieren over hoe een band die absoluut niet wil het zou doen op het ESF, ontgaat mij een beetje.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |