abonnement Unibet Coolblue
pi_164843813
Nog maals: als je niet vast zet, mag je wel ieder moment als nog vast zetten. :D
Make my day!
  donderdag 25 augustus 2016 @ 15:50:23 #252
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_164843823
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2016 15:45 schreef RM-rf het volgende:

[..]

als mensen een relatief hoge LTV, of weinig aflossen, hebben kan ik me dat wel indenken dat een langere rentevaste priode hen een veilig gevoel geeft, maar het voordeel van 15 jaar vaste rente en ook deze na 15 afgelost hebben is eigenlijk nihil ...

Volgens mij zou de hypotheekrente op iets van 15% of hoger moeten staan na 10 jaar wil je een voordeel hebben van 15 jaar vaste rente bij een aflossing over diezelfde periode.
(aangenomen je houd de netto maandlasten ongeveer gelijk houd en bij de 10 jar vast je voordeel aan lagere rente direkt in extra aflossing steekt)

omdat je natuurlijk die laatste jaren nauwelijks nog rentelasten hebt, is de 'last' van een rentestijging op een moment dat het grootste deel van je lenng al afgelost is, extreem laag, en weegt zeker niet op egen de meerkosten van initieel net een paar procentpunten meer rente over het vrijwel gehele bedrag moeten betalen in het begin, als de rente een relatief groot deel van de maandlast betreft.
Je realiseert je dat het met de huidige rentestanden om euro's per maand gaat.... het verschil tussen variabel, 10 jaar vast en 15 jaar vast is netto < ¤ 10 per maand als het om een hypotheek gaat die minder is dan 60% van de marktwaarde en in 15 jaar afgelost wordt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 25 augustus 2016 @ 15:51:37 #253
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_164843853
quote:
1s.gif Op donderdag 25 augustus 2016 15:50 schreef agter het volgende:
Nog maals: als je niet vast zet, mag je wel ieder moment als nog vast zetten. :D
Ja, maar voor die paar euro per maand verschil kan ik me voorstellen dat iemand geen zin heeft om de boel in de gaten te houden en te gokken wanneer hij het dan vast moet zetten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_164843883
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2016 15:51 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja, maar voor die paar euro per maand verschil kan ik me voorstellen dat iemand geen zin heeft om de boel in de gaten te houden en te gokken wanneer hij het dan vast moet zetten.
Het verschil is nu een paar euro.
Maar kan altijd meer worden.
Er zijn al hypotheken met een negatieve rente. :+

(Iedere wijziging krijg ik per sms een week van de voren, btw..ik hou alleen m'n gsm in de gaten)
Make my day!
  donderdag 25 augustus 2016 @ 15:53:41 #255
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_164843912
quote:
1s.gif Op donderdag 25 augustus 2016 15:52 schreef agter het volgende:

[..]

Het verschil is nu een paar euro.
Maar kan altijd meer worden.
Er zijn al hypotheken met een negatieve rente. :+
Die gaat de bank je echt niet betalen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_164844139
quote:
1s.gif Op donderdag 25 augustus 2016 15:52 schreef agter het volgende:

Er zijn al hypotheken met een negatieve rente. :+

Dat was toch "waren hypotheken met een negatieve rente", tegenwoordig kan toch niemand die meer afsluiten, banken zijn ook niet helemaal gek. :P

http://fd.nl/ondernemen/1(...)eld-toe-op-hypotheek
pi_164844198
quote:
1s.gif Op donderdag 25 augustus 2016 13:10 schreef Leandra het volgende:
Kun je een hypotheek van 200k probleemloos dragen en dat huis aan het water dan ook nog onderhouden?

Moet je moeilijke constructies bedenken om te zorgen dat het huis niet verkocht hoeft te worden als de relatie stukgaat?

Als het antwoord op de bovenste vraag "ja" is en op de onderste "nee", dan zou ik voor het huis aan het water gaan.
Als je tzt toch groter wilt en al weet dat je weer gaat verhuizen als je nu een kleiner huis koopt dan zou ik me de moeite van het weer te koop moeten zetten, een huis vinden en verhuizen (met een onbekende rente tzt), besparen.
Vraag 2 is een beetje een non vraag. Want dat is vaak ook al zo met een huis van 2,5 ton.
pi_164844333
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2016 15:50 schreef Leandra het volgende:

[..]

Je realiseert je dat het met de huidige rentestanden om euro's per maand gaat.... het verschil tussen variabel, 10 jaar vast en 15 jaar vast is netto < ¤ 10 per maand als het om een hypotheek gaat die minder is dan 60% van de marktwaarde en in 15 jaar afgelost wordt.
Waarom denk je eigenlijk dat kredietinstituten zo graag hypotheken met een LTV < 60% een extreem lage rente aanbieden, als ze hun rente maar lang vastleggen?

Punt is nu juist dat een hypotheek met een hoge dekking zelf juist een hoge waarde heeft, en deze momenteel juist door aanscherping van regels (Solvency-II bv) hard stijgt...
Krediet-instellingen zijn dol op zulke hypotheken omdat ze in hun boeken gelijk als garantie gelden (en hen de mogelijkheid bieden juist meer uit te lenen aan risicovoller kapitaal).

Blij zijn dat je hooguit een tientje meer moet betalen is een beetje als de grap dat Berry van Aerle nog netjes zn contributie aan de voetbalclub betaalde en blij was af en toe een tientje toegeschoven te krijgen.
Zelfs als bv de hypotheekrente binnenkort weer gaat stijgen kan het goed zijn dat dat een effect zal zijn dat des te sterker zal gelden voor bv hypotheken met een LTV>80%, die ook een hoger risico hebben...
Juist als de kosten daarvan stijgen en daardoor ook het risico stijgt; stijgt evenzeer de behoefte aan dekkingsgarantie en laat nu juist volgens Solvency-II hypotheken met een lage LTV, dus onder de 60% als kapitalgaranties gebruikt mogen worden:
Dat is voor de financiele instanties de voornaamste 'waarde' van zulke hypotheken,d e rente is hooguit een extraatje, maar bv 1% rente daarop krijgen is nog altijd een stuk beter dan de negatieve rente die ze nu al op nederlandse of duitse staatsobligaties moeten betalen, welke en andere vorm van kapitaalgaranties zijn.

En ja, banken betalen al negatieve rente op nl en duitse staatsobligaties, dus ook voor bepaalde hypotheken is een negatieve rente verder niet ondenkbaar
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  donderdag 25 augustus 2016 @ 17:56:19 #259
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_164846196
quote:
1s.gif Op donderdag 25 augustus 2016 16:07 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Vraag 2 is een beetje een non vraag. Want dat is vaak ook al zo met een huis van 2,5 ton.
Niet noodzakelijkerwijs, stel dat de één het geld heeft en de ander het primaire inkomen, dan kan het prima zo zijn dat degene die het vermogen heeft niet in staat is een hypotheek voor het resterende bedrag af te sluiten, en andersom dat degene met het grootste inkomen niet genoeg hypotheek kan krijgen om degene met het vermogen uit te kopen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_164877009
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 22:41 schreef poiuytr het volgende:

Nu wil ik graag eind van het jaar - begin volgend jaar een woning van 200k gaan kopen. Liefst een luxe rijtjeswoning welke ongeveer <6jaar geleden is gebouwd en in topstaat is (mooie keuken en badkamer na smaak). Dit moet wel mogelijk zijn hier.

Plan was altijd om hem helemaal zelf uit eigen middelen te gaan financieren. Beschik ongeveer over 200k aan eigen middelen. Opties:
1) 140k lenen zonder HRA omdat het geld nu zo goedkoop is en gaan aflossen wanneer het mij uitkomt?
2) Al mijn eigen geld inbrengen? En van mijn loon gaan leven, wat makkelijk moet kunnen?
3) De middenweg? Al heb je dan van beide niks.
Punt is, dat als de LHV < 50% is, de rente bij veel banken (bijv. bij de ING) lager is dan de rente met NHG. Dus dan zou ik in jouw specifieke geval adviseren 50% van de marktwaarde in te brengen in het huis en de rest annuïtair financieren. Scheelt je ook de kosten van de NHG en overige eisen die ze stellen. Dus optie 3) met een beetje extra's bij de ING bank. Laat die rukeenden van de Rabo maar lekker rukken..

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 26-08-2016 21:31:07 ]
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_164877176
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2016 15:36 schreef Leandra het volgende:

Ik zie niet wat er nog te winnen valt door op dit moment (nu we een zeer lage rentestand hebben) een variabele rente te nemen.
Daar valt ook niets mee te winnen, eigenlijk loop je met variabel alleen het risico op rentestijging en in je achterhoofd het idee: "binnenkort daalt de rente weer en heb ik alsnog voordeel van die variabele rente". Terwijl de variabele rente gewoon verder stijgt. Heb het meegemaakt in de periode '88 - '92 op advies van een adviseur.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_164877326
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2016 16:16 schreef RM-rf het volgende:

Dat is voor de financiele instanties de voornaamste 'waarde' van zulke hypotheken,d e rente is hooguit een extraatje, maar bv 1% rente daarop krijgen is nog altijd een stuk beter dan de negatieve rente die ze nu al op nederlandse of duitse staatsobligaties moeten betalen, welke en andere vorm van kapitaalgaranties zijn.
En juist bij rentestijgingen gaan die variabele hypotheekrente's als eerste omhoog. Heb het al in de jaren '80 meegemaakt dat de variabele rente omhoog schoot tot boven de vaste rente tarieven van bijv. 5 of 10 jaar RVP uit. Lage LTV of niet.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 1 september 2016 @ 10:17:14 #263
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165005098
Helaas nog geen mogelijkheid tot rentemiddeling op de site van NN (zou per september mogelijk zijn).
Dus dat is jammer.... tenminste, relatief jammer, want ondertussen daalt de rente vrolijk door, dus het rentepercentage dat uit rentemiddeling zou komen ook :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 1 september 2016 @ 10:38:13 #264
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_165005462
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 10:17 schreef Leandra het volgende:
Helaas nog geen mogelijkheid tot rentemiddeling op de site van NN (zou per september mogelijk zijn).
Dus dat is jammer.... tenminste, relatief jammer, want ondertussen daalt de rente vrolijk door, dus het rentepercentage dat uit rentemiddeling zou komen ook :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ga eind september ook maar eens bij de NN navragen wat er allemaal mogelijk is qua rentemiddeling. Wel even de rekenmachine erbij pakken aangezien ik een bankspaar heb :P
  donderdag 1 september 2016 @ 10:45:40 #265
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165005613
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 10:38 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Ik ga eind september ook maar eens bij de NN navragen wat er allemaal mogelijk is qua rentemiddeling. Wel even de rekenmachine erbij pakken aangezien ik een bankspaar heb :P
Ja dan is het een stuk lastiger te bepalen of en wanneer het zinvol is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_165006220
Hier wordt de afweging... extra aflossen (nog bijna 12 jaar 2,3%) of investeren in een paar zonnepaneeltjes....
  donderdag 1 september 2016 @ 11:21:26 #267
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_165006265
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 10:17 schreef Leandra het volgende:
Helaas nog geen mogelijkheid tot rentemiddeling op de site van NN (zou per september mogelijk zijn).
Dus dat is jammer.... tenminste, relatief jammer, want ondertussen daalt de rente vrolijk door, dus het rentepercentage dat uit rentemiddeling zou komen ook :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik betaal geeneens 1000 euro per maand :o

Vraagje, hoe gaat aflossen. Gewoon op je rekeningnummer van je hypotheek storten?

En ik heb twee hypotheken.
1x 65K @ 3% 10 jaar vast
1x 100K @4% 20 jaar vast

Welke zouden jullie als eerst aflossen en waarom? Of spreiden?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  donderdag 1 september 2016 @ 11:25:42 #268
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_165006364
quote:
11s.gif Op donderdag 1 september 2016 11:21 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Ik betaal geeneens 1000 euro per maand :o

Vraagje, hoe gaat aflossen. Gewoon op je rekeningnummer van je hypotheek storten?

En ik heb twee hypotheken.
1x 65K @ 3% 10 jaar vast
1x 100K @4% 20 jaar vast

Welke zouden jullie als eerst aflossen en waarom? Of spreiden?
Degene met de meeste rente, omdat je daar meer rente over betaalt :)
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_165006407
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 10:17 schreef Leandra het volgende:

Dus dat is jammer.... tenminste, relatief jammer, want ondertussen daalt de rente vrolijk door, dus het rentepercentage dat uit rentemiddeling zou komen ook :')
Bedenk wel, dat:

1) Bij verdere rentedaling, je boeterente (o.b.v. Contante Waarde CW) ook stijgt.
2) Bij uitstel van rentemiddeling, je CW wordt berekend over MOGELIJK een kortere resterende looptijd (met lagere rente) met hogere boete tot gevolg.

Dat laatste speelt bij ons: als we vóór 1-1-2017 middelen (bij de ING) wordt de CW berekend o.b.v. de RVP van 3 jaar. Na 1-1-2017 wordt die CW bepaald o.b.v. de 1 jaars RVP. En die rente is lager dus de boete hoger (op basis van oud- naar nieuwjaarsdag).
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_165006416
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 10:38 schreef Erasmo het volgende:
Ik ga eind september ook maar eens bij de NN navragen wat er allemaal mogelijk is qua rentemiddeling. Wel even de rekenmachine erbij pakken aangezien ik een bankspaar heb :P
In de eerste helft van je totale looptijd, zal je voordeel hebben bij lagere rente.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 1 september 2016 @ 11:29:31 #271
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_165006429
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 11:25 schreef satecl het volgende:

[..]

Degene met de meeste rente, omdat je daar meer rente over betaalt :)
Dat lijkt op het eerste oog wel het handigst.
Maar....

over 10 jaar loopt die ene af. Wat nou als de rentes hoger staan? Dan had ik beter op de 10 jaars kunnen aflossen. Of is dit koffiedik kijken en moet je je met het heden bezighouden?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_165006430
quote:
11s.gif Op donderdag 1 september 2016 11:21 schreef kanovinnie het volgende:

En ik heb twee hypotheken.
1x 65K @ 3% 10 jaar vast
1x 100K @4% 20 jaar vast

Welke zouden jullie als eerst aflossen en waarom? Of spreiden?
Die tweede natuurlijk. Heb je én langer voordeel (over de rest van die 20 jaar) én meer voordeel (per maand)
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_165006463
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 11:29 schreef kanovinnie het volgende:

over 10 jaar loopt die ene af. Wat nou als de rentes hoger staan? Dan had ik beter op de 10 jaars kunnen aflossen.
Ook niet. Dan heb je nog steeds meer voordeel omdat én je schuld lager is, én over je resterende looptijd.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 1 september 2016 @ 11:36:04 #274
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165006542
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 11:28 schreef blomke het volgende:

[..]

Bedenk wel, dat:

1) Bij verdere rentedaling je boeterente (o.b.v. Contante Waarde CW) ook stijgt.
2) Bij uitstel van rentemiddeling je CW wordt berekend over een kortere resterende looptijd met hogere boete tot gevolg.

Dat laatste speelt bij ons: als we vóór 1-1-2017 middelen (bij de ING) wordt de CW berekend o.b.v. de RVP van 3 jaar. Na 1-1-2017 wordt die CW bepaald o.b.v. de 1 jaars RVP. En die rente is lager dus de boete hoger (op basis van oude naar nieuwjaarsdag).
Ja ik weet het, ik hou al een paar maanden in de gaten hoeveel de boeterente op dat moment is, en dan bereken ik weer wat de rentemiddelingsrente zou worden, maar toch gaat het met iedere daling nog net iets naar beneden ;)

Hier nog 7 jaar met de huidige rente (dat heeft net effect gehad op de boeterente/CW, want die was op 10 jaar gebaseerd tot een maand geleden), dus dat is nog best lang, maar ik wil middelen voor 20 jaar rentevast, en de hele hypotheek in die 20 jaar aflossen (de ene helft in 15 jaar, de andere in 20 jaar), en dat gaat met het handhaven van de huidige hypotheekbedragen maar een lagere rente na rentemiddeling wel lukken, zeker als ik nadat de ene helft afgelost is de termijnbedragen daarvan als extra aflossing op de andere helft gebruik.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 1 september 2016 @ 11:41:48 #275
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165006669
quote:
11s.gif Op donderdag 1 september 2016 11:21 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Vraagje, hoe gaat aflossen. Gewoon op je rekeningnummer van je hypotheek storten?

En ik heb twee hypotheken.
1x 65K @ 3% 10 jaar vast
1x 100K @4% 20 jaar vast

Welke zouden jullie als eerst aflossen en waarom? Of spreiden?
Die 4% hypotheek.... alles wat je daar op aflost hoef je geen 4% meer over te betalen.
En afhankelijk van het soort hypotheek, kun je ook voor looptijdverkorting kiezen, dat veroorzaakt bij een annuïtaire hypotheek een soort sneeuwbaleffect van rente over rente (die je dan niet hoeft te betalen), waardoor het nog sneller gaat.
Als ik nu al kijk hoe effectief die lullige ¤ 58 per maand waar ik mee begon (inmiddels stort mijn man ook maandelijks ¤ 58 extra, en hebben we dat geïndexeerd, dus ¤ 116 per maand extra aflossing is nu ¤ 119 extra aflossing) eigenlijk is, waardoor ik (met een jaarlijkse indexering met 2,5%) één hypotheekdeel in 18 jaar aflos ipv in 30 jaar, dan vind ik dat wel heel makkelijk geld besparen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 1 september 2016 @ 11:44:51 #276
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_165006733
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 11:41 schreef Leandra het volgende:

[..]

Die 4% hypotheek.... alles wat je daar op aflost hoef je geen 4% meer over te betalen.
En afhankelijk van het soort hypotheek, kun je ook voor looptijdverkorting kiezen, dat veroorzaakt bij een annuïtaire hypotheek een soort sneeuwbaleffect van rente over rente (die je dan niet hoeft te betalen), waardoor het nog sneller gaat.
Als ik nu al kijk hoe effectief die lullige ¤ 58 per maand waar ik mee begon (inmiddels stort mijn man ook maandelijks ¤ 58 extra, en hebben we dat geïndexeerd, dus ¤ 116 per maand extra aflossing is nu ¤ 119 extra aflossing) eigenlijk is, waardoor ik (met een jaarlijkse indexering met 2,5%) één hypotheekdeel in 18 jaar aflos ipv in 30 jaar, dan vind ik dat wel heel makkelijk geld besparen.
Zoiets wil ik eigenlijk ook gaan doen. (ik heb annuitair)

Looptijdverkorting is ook gunstiger dan je maandelijkse bedrag verlagen toch?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_165006753
Ik twijfel of rentemiddeling bij banksparen nut heeft. Iemand met kennis van zaken die dit kan beantwoorden ?
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
  donderdag 1 september 2016 @ 11:46:55 #278
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165006772
quote:
14s.gif Op donderdag 1 september 2016 11:44 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Zoiets wil ik eigenlijk ook gaan doen.

Looptijdverkorting is ook gunstiger dan je maandelijkse bedrag verlagen toch?
Vind ik persoonlijk wel, maar wij zijn over 20 jaar met pensioen hè, dus dan wil ik geen hypotheek meer hebben, dat is wel een doorslaggevende reden hier.
Daarbij vind ik het sneeuwbaleffect van de rente (die je niet meer hoeft te betalen) ook prettig.
Je gebruikt eigenlijk de verlaging van de maandlast die je door de extra aflossing hebt ook nog eens om extra af te lossen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 1 september 2016 @ 11:48:06 #279
62913 Blik
The one and Only!
pi_165006795
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 11:29 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Dat lijkt op het eerste oog wel het handigst.
Maar....

over 10 jaar loopt die ene af. Wat nou als de rentes hoger staan? Dan had ik beter op de 10 jaars kunnen aflossen. Of is dit koffiedik kijken en moet je je met het heden bezighouden?
Daar kun je slechts in beperkte mate op anticiperen, mocht het op een gegeven moment wel duidelijk worden dat die 3% rente fors gaat stijgen kun je altijd nog kiezen om daarop af te lossen. Maar voor nu moet je gewoon de hoogste rente aflossen. Overigens is dit wel iets anders indien er ook nog een aflossing bij zit. Dan zou je wel eventueel voor de laagste rente kunnen kiezen omdat je bij totale aflossing meer cashflow vrijmaakt (wegens vrijvallen van de aflossing)

Vergeet ook niet dat je door af te lossen over gaat naar een lagere risico-klasse waardoor de totaalrente ook gaat dalen bij renteherziening.
pi_165006840
quote:
1s.gif Op donderdag 1 september 2016 11:46 schreef JeSuisDroppie het volgende:
Ik twijfel of rentemiddeling bij banksparen nut heeft. Iemand met kennis van zaken die dit kan beantwoorden ?
Ja, ik.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 1 september 2016 @ 11:53:05 #281
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165006895
Kano, eigenlijk zou je moeten kijken wat het effect is als je vanaf nu zeg maar maandelijks ¤ 100 (of welk bedrag je in gedachten hebt) op die 4% hypotheek gaat inlossen en wat het effect is als je het op die 3% hypotheek gaat inlossen.
Hoe staan beide hypotheken er dan over 10 jaar voor.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 1 september 2016 @ 11:55:20 #282
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_165006947
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 11:46 schreef Leandra het volgende:

[..]

Vind ik persoonlijk wel, maar wij zijn over 20 jaar met pensioen hè, dus dan wil ik geen hypotheek meer hebben, dat is wel een doorslaggevende reden hier.
Daarbij vind ik het sneeuwbaleffect van de rente (die je niet meer hoeft te betalen) ook prettig.
Je gebruikt eigenlijk de verlaging van de maandlast die je door de extra aflossing hebt ook nog eens om extra af te lossen.
Ik over 50 jaar _O_
Maargoed, extra aflossing op de hypotheek waardoor ik straks minder rente betaald heb is altijd prettig.
Ik moet 100K rente betalen met mijn huidige rentestand :'(
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 11:48 schreef Blik het volgende:

[..]

Daar kun je slechts in beperkte mate op anticiperen, mocht het op een gegeven moment wel duidelijk worden dat die 3% rente fors gaat stijgen kun je altijd nog kiezen om daarop af te lossen. Maar voor nu moet je gewoon de hoogste rente aflossen. Overigens is dit wel iets anders indien er ook nog een aflossing bij zit. Dan zou je wel eventueel voor de laagste rente kunnen kiezen omdat je bij totale aflossing meer cashflow vrijmaakt (wegens vrijvallen van de aflossing)
Okay, dat dikgedrukte snap ik niet.
quote:
Vergeet ook niet dat je door af te lossen over gaat naar een lagere risico-klasse waardoor de totaalrente ook gaat dalen bij renteherziening.
Huh?

Dus de bank ziet mijn extra aflossingen en daarom ga ik naar een lager risco? Of omdat mijn huis bedrag X waard is en mijn hypotheek nog maar Y% daarvan is?
Mijn hypotheek is op dit moment 80% van waar ik mijn huis voor gekocht heb (nieuwbouw, 2 jaar terug)
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  donderdag 1 september 2016 @ 11:57:32 #283
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_165006988
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 11:53 schreef Leandra het volgende:
Kano, eigenlijk zou je moeten kijken wat het effect is als je vanaf nu zeg maar maandelijks ¤ 100 (of welk bedrag je in gedachten hebt) op die 4% hypotheek gaat inlossen en wat het effect is als je het op die 3% hypotheek gaat inlossen.
Hoe staan beide hypotheken er dan over 10 jaar voor.
Dit lijkt me een mooi iets om vanavond thuis te doen, ga ik ondertussen die 100 euro even verdien bij de baas. :P
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  donderdag 1 september 2016 @ 12:01:23 #284
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165007080
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 11:55 schreef kanovinnie het volgende:

Huh?

Dus de bank ziet mijn extra aflossingen en daarom ga ik naar een lager risco? Of omdat mijn huis bedrag X waard is en mijn hypotheek nog maar Y% daarvan is?
Mijn hypotheek is op dit moment 80% van waar ik mijn huis voor gekocht heb (nieuwbouw, 2 jaar terug)
Ja, in principe komt het daar wel op neer, met het verschil dat niet iedere bank heel veel risicoklassen heeft, NN heeft bijvoorbeeld alleen NHG, minder dan 90% en meer dan 90%
En gezien wij vanaf het begin al in de <90% klasse vielen (en geen NHG hebben, en het huis meer waard is dan toen we het 3 jaar geleden kochten), maakt het bij ons weer niets uit.

[ Bericht 0% gewijzigd door Leandra op 01-09-2016 12:42:41 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_165007596
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 12:01 schreef Leandra het volgende:
En gezien wij vanaf het begin al in de >90% klasse vielen (en geen NHG hebben, en het huis meer waard is dan toen we het 3 jaar geleden kochten), maakt het bij ons weer niets uit.
Dan kan je toch wel naar de <90% 'korting' toe :?
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_165007822
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 11:55 schreef kanovinnie het volgende:
Dus de bank ziet mijn extra aflossingen en daarom ga ik naar een lager risco? Of omdat mijn huis bedrag X waard is en mijn hypotheek nog maar Y% daarvan is?
Mijn hypotheek is op dit moment 80% van waar ik mijn huis voor gekocht heb (nieuwbouw, 2 jaar terug)
Dat effect treedt op als je een hypotheek zonder NHG hebt. Met NHG maakt het - tot pak 'm beet 60% WOZ-waarde - niet uit welke de LTV is. Bij verschillende banken wordt de rente pas lager dan de NHG rente als je LTV < 55% (ING) is.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_165007935
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 11:55 schreef kanovinnie het volgende:

Okay, dat dikgedrukte snap ik niet.
Blik heeft het 'n beetje cryptisch over (bank)spaarhypotheken waarmee je je schuld t.z.t. aflost. Die opbouw gaat bij hogere rente, ook sneller. Laat onverlet dat je wel op je hoogste rente kunt aflossen terwijl je 4% opbouw (als je die hypotheekvorm al hebt) gewoon met 4% doorgaat. De opbrengst van die kapitaalopbouw mag je nl. gebruiken om alle schulden af te lossen.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 1 september 2016 @ 12:42:24 #288
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165007942
quote:
99s.gif Op donderdag 1 september 2016 12:25 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Dan kan je toch wel naar de <90% 'korting' toe :?
Sorry.... typfoutje :@ |:(
Dat had dus <90% moeten zijn.... ik pas het even aan.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_165008084
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 10:17 schreef Leandra het volgende:
Helaas nog geen mogelijkheid tot rentemiddeling op de site van NN (zou per september mogelijk zijn).
Dus dat is jammer.... tenminste, relatief jammer, want ondertussen daalt de rente vrolijk door, dus het rentepercentage dat uit rentemiddeling zou komen ook :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Heerlijk dat aflossen ja, ik heb ook linieair dus ik zie het maandbedrag elke keer iets lager worden en dat is toch wel een goed gevoel!
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  donderdag 1 september 2016 @ 12:53:41 #290
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165008205
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 12:47 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Heerlijk dat aflossen ja, ik heb ook linieair dus ik zie het maandbedrag elke keer iets lager worden en dat is toch wel een goed gevoel!
Lineair gaat het helemaal hard, dat was hier even geen optie met één hypotheekdeel dat sowieso al in 18 jaar zou worden afgelost, als we de hele hypotheek op 30 jaar hadden gezet had dat misschien wel gekund, maar gezien het recht op HRA over 15 jaar deels vervalt vonden we dat niet zo handig.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 1 september 2016 @ 13:02:52 #291
62913 Blik
The one and Only!
pi_165008401
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 11:55 schreef kanovinnie het volgende:

Okay, dat dikgedrukte snap ik niet.

[..]

Huh?

Dus de bank ziet mijn extra aflossingen en daarom ga ik naar een lager risco? Of omdat mijn huis bedrag X waard is en mijn hypotheek nog maar Y% daarvan is?
Mijn hypotheek is op dit moment 80% van waar ik mijn huis voor gekocht heb (nieuwbouw, 2 jaar terug)
Extreem voorbeeld voor het dikgedrukte, het is een beetje een dingetje vanuit cash-flow perspectief bekeken en minder vanuit daadwerkelijke kosten, stel je hebt 2 leningen:

Lening A: 3% rente, 100.000, aflossing 10.000 euro per jaar (Lasten zijn in jaar 0 3.000 rente en 10.000 aflossing)
Lening B: 4% rente, 100,000, aflossing 1.000 euro per jaar (Lasten zijn in jaar 0 4.000 rente en 1.000 aflossing)

Het lijkt logisch om je te focussen op lening B vanwege de hogere rente, echter heb je in lening B een vrij laag aflossingscomponent. Stel je zou nu de keuze hebben om in 1 keer één van deze leningen af te lossen kun je uiteindelijk beter Lening A aflossen omdat je daar veel sneller die addtionele aflossing mee vrijspeelt en je jaarlijkse lasten veel sneller dalen dan de aflossing van Lening B. Die lagere lasten kun je gebruiken om heel snel vervolgens lening B mee af te lossen. Andersom hou je veel hogere lasten over.

Vwb de lagere risico-klasse, stel je hypotheek zit nu in risico-klasse <80%. Door af te lossen kan de hypotheek in een risico-klasse komen van <70% waardoor je bijvoorbeeld in plaats van 5% opeens maar 4,8% gaat betalen aan rente.
pi_165008523
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 12:01 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja, in principe komt het daar wel op neer, met het verschil dat niet iedere bank heel veel risicoklassen heeft, NN heeft bijvoorbeeld alleen NHG, minder dan 90% en meer dan 90%
En gezien wij vanaf het begin al in de <90% klasse vielen (en geen NHG hebben, en het huis meer waard is dan toen we het 3 jaar geleden kochten), maakt het bij ons weer niets uit.
Ik heb net extra afgelosten naar <85% woningwaarde. Ging er pardoes 0,5% van de rente af. :D

NB sommige partijen kijken naar de koopsom, andere naar de WOZ waarde, soms is er een taxatierapport van max. 6 maanden oud nodig.
  donderdag 1 september 2016 @ 13:09:11 #293
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_165008527
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 12:01 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja, in principe komt het daar wel op neer, met het verschil dat niet iedere bank heel veel risicoklassen heeft, NN heeft bijvoorbeeld alleen NHG, minder dan 90% en meer dan 90%
En gezien wij vanaf het begin al in de <90% klasse vielen (en geen NHG hebben, en het huis meer waard is dan toen we het 3 jaar geleden kochten), maakt het bij ons weer niets uit.
Ik zit bij de rabo. Maar in principe is dit pas iets wat over 10 jaar belangrijk is toch?
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 12:36 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat effect treedt op als je een hypotheek zonder NHG hebt. Met NHG maakt het - tot pak 'm beet 60% WOZ-waarde - niet uit welke de LTV is. Bij verschillende banken wordt de rente pas lager dan de NHG rente als je LTV < 55% (ING) is.
Ik heb met NHG
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 12:42 schreef blomke het volgende:

[..]

Blik heeft het 'n beetje cryptisch over (bank)spaarhypotheken waarmee je je schuld t.z.t. aflost. Die opbouw gaat bij hogere rente, ook sneller. Laat onverlet dat je wel op je hoogste rente kunt aflossen terwijl je 4% opbouw (als je die hypotheekvorm al hebt) gewoon met 4% doorgaat. De opbrengst van die kapitaalopbouw mag je nl. gebruiken om alle schulden af te lossen.
En annnuitair :P
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 13:02 schreef Blik het volgende:

[..]

Extreem voorbeeld voor het dikgedrukte, het is een beetje een dingetje vanuit cash-flow perspectief bekeken en minder vanuit daadwerkelijke kosten, stel je hebt 2 leningen:

Lening A: 3% rente, 100.000, aflossing 10.000 euro per jaar (Lasten zijn in jaar 0 3.000 rente en 10.000 aflossing)
Lening B: 4% rente, 100,000, aflossing 1.000 euro per jaar (Lasten zijn in jaar 0 4.000 rente en 1.000 aflossing)

Het lijkt logisch om je te focussen op lening B vanwege de hogere rente, echter heb je in lening B een vrij laag aflossingscomponent. Stel je zou nu de keuze hebben om in 1 keer één van deze leningen af te lossen kun je uiteindelijk beter Lening A aflossen omdat je daar veel sneller die addtionele aflossing mee vrijspeelt en je jaarlijkse lasten veel sneller dalen dan de aflossing van Lening B. Die lagere lasten kun je gebruiken om heel snel vervolgens lening B mee af te lossen. Andersom hou je veel hogere lasten over.

Vwb de lagere risico-klasse, stel je hypotheek zit nu in risico-klasse <80%. Door af te lossen kan de hypotheek in een risico-klasse komen van <70% waardoor je bijvoorbeeld in plaats van 5% opeens maar 4,8% gaat betalen aan rente.
Ik snap het nu iets beter. Mijn boekhoeding is vrij makkelijk, er komt geld in, er gaat geld uit, als er aan het eind van de maand nog wat overblijft is het goed :+
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  donderdag 1 september 2016 @ 13:09:34 #294
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_165008536
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 13:08 schreef AapNootMuis het volgende:

[..]

Ik heb net extra afgelosten naar <85% woningwaarde. Ging er pardoes 0,5% van de rente af. :D

NB sommige partijen kijken naar de koopsom, andere naar de WOZ waarde, soms is er een taxatierapport van max. 6 maanden oud nodig.
Dan heb jij neem ik aan geen vastgezette rente?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_165008551
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 13:09 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Dan heb jij neem ik aan geen vastgezette rente?
jawel hoor. maar zodra je in een andere risicoklasse terecht komt kun je de bank vragen om het risico-opslag ervanaf te halen.

edit: kan dus gewoon halverwege de rentevasteperiode
  donderdag 1 september 2016 @ 13:12:53 #296
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_165008608
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 13:10 schreef AapNootMuis het volgende:

[..]

jawel hoor. maar zodra je in een andere risicoklasse terecht komt kun je de bank vragen om het risico-opslag ervanaf te halen.

edit: kan dus gewoon halverwege de rentevasteperiode
https://www.rabobank.nl/p(...)theekrente/opslagen/
Toen ik 'm afsloot zat ik op 87% van mijn hypotheek, dan zit ik dus al tussen de 0.4 en 0.9 als het goed is?

Onee, want ik heb NHG :@
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  donderdag 1 september 2016 @ 13:13:15 #297
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_165008615
Zoals jullie merken heb ik alle feiten goed op een rijtje
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_165008759
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 11:41 schreef Leandra het volgende:

[..]

Die 4% hypotheek.... alles wat je daar op aflost hoef je geen 4% meer over te betalen.
En afhankelijk van het soort hypotheek, kun je ook voor looptijdverkorting kiezen, dat veroorzaakt bij een annuïtaire hypotheek een soort sneeuwbaleffect van rente over rente (die je dan niet hoeft te betalen), waardoor het nog sneller gaat.
Als ik nu al kijk hoe effectief die lullige ¤ 58 per maand waar ik mee begon (inmiddels stort mijn man ook maandelijks ¤ 58 extra, en hebben we dat geïndexeerd, dus ¤ 116 per maand extra aflossing is nu ¤ 119 extra aflossing) eigenlijk is, waardoor ik (met een jaarlijkse indexering met 2,5%) één hypotheekdeel in 18 jaar aflos ipv in 30 jaar, dan vind ik dat wel heel makkelijk geld besparen.
Klinkt goed, hoe werkt dat dan?Los je automatisch af, en blijft je maandbedrag dan gelijk en word de hypotheek steeds korter? Kan je dit aanvragen bij je bank ofzo?
Hoop vragen :9 maar lijkt me wel interessant.
  donderdag 1 september 2016 @ 13:23:27 #299
62913 Blik
The one and Only!
pi_165008904
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 13:10 schreef AapNootMuis het volgende:

[..]

jawel hoor. maar zodra je in een andere risicoklasse terecht komt kun je de bank vragen om het risico-opslag ervanaf te halen.

edit: kan dus gewoon halverwege de rentevasteperiode
Per bank verschillend, bij mijn verstrekker kan het niet tussentijds.

Goede reden om vaarwel te zeggen over 2 jaar :)
pi_165009005
quote:
9s.gif Op donderdag 1 september 2016 13:13 schreef kanovinnie het volgende:
Zoals jullie merken heb ik alle feiten goed op een rijtje
Nou indrukwekkend. Zou je de RABO bank niet eens vaarwel gaan zeggen?
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')