Maar blijf je dan in dit huis wonen?quote:Op zondag 21 augustus 2016 12:08 schreef announcement het volgende:
Ik ben begonnen met een hypotheek van 60%. Nu na 3 jaar zit ik op 46%.
Het lijkt erop dat ik over uiterlijk 10 jaar klaar ben met aflossen, ik ben dan 40.
Dat weet ik nog niet. Misschien ga ik voor die tijd wel goedkoper wonen en ben ik eerder hypotheekvrij.quote:Op zondag 21 augustus 2016 12:13 schreef eriksd het volgende:
[..]
Maar blijf je dan in dit huis wonen?
Je lost de eerste jaren geen 3.3% af.quote:Op zondag 21 augustus 2016 12:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
In 30 jaar aflossen, dus 3.3% per jaar, dan heb je na 2 jaar die 6% afgelost, oké het zal iets minder zijn door de annuïteit maar 5 jaar lijkt me erg veel ik ben benieuwd naar jou berekening daarvan.
Ja spin je verhaal maar, de overige kosten waren grotendeels af te trekken en kwam vaak op niet meer dan 2% erbij uit. Tegenwoordig betaal je wat voor hypotheekadvies vroeger zat dat in je rentepercentage verwerkt.quote:Op zondag 21 augustus 2016 12:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je lost de eerste jaren geen 3.3% af.
Daarbij zijn de totalen kosten tegenwoordig ongeveer 6% boven de aankoopwaarde, toen de overdrachtsbelasting nog 6% was waren de kosten zo'n 10% van de aankoopwaarde, en had je dus een hypotheek van 110%.
Nee, ik spin m'n verhaal niet, dat je kosten kom aftrekken maakt niet dat men het niet eerst moest betalen bij de aankoop, en die 2% die jij nu noemt kom je nu sowieso al op uit met de overdrachtsbelasting.quote:Op zondag 21 augustus 2016 12:26 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja spin je verhaal maar, de overige kosten waren grotendeels af te trekken en kwam vaak op niet meer Jdan 2% erbij uit. Tegenwoordig betaal je wat voor hypotheekadvies vroeger zat dat in je rentepercentage verwerkt.
70% van woningwaarde ja. En nu op 50% van die waarde, dus ja dan is het wat minder indrukwekkend nog.quote:Op zondag 21 augustus 2016 11:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Op 70% van de woningwaarde?
Ben je nu dan net op de helft van je woningwaarde of op de helft van je oorspronkelijke hypotheek?
Het lijkt me niet dat je ineens 200 euro minder per maand aan hypotheeklasten betaald, dus netto ben je niet goedkoper uit.quote:Op zondag 21 augustus 2016 20:34 schreef xaban06 het volgende:
Wij hebben wat spaargeld, maar we houden liever wat geld achter de hand dus willen we het niet gebruiken om af te lossen.
Als we geld lenen om af te lossen (ja, klinkt raar) maken we er volgens mij winst mee.
Voorbeeld:
Leenbedrag: 10.000
Rente: 7.2%
Afbetaling per maand: 200,-
Na 60 maanden is er dan 12.000 betaald en heb je je lening ingelost.
10.000 storten op ons bankspaarhypoteek rekening tegen 5.15% rente.
Na 60 maanden is de waarde: 12.700,-
Of maak ik ergens een rekenfout?
ehmmquote:Op zondag 21 augustus 2016 20:34 schreef xaban06 het volgende:
Wij hebben wat spaargeld, maar we houden liever wat geld achter de hand dus willen we het niet gebruiken om af te lossen.
Als we geld lenen om af te lossen (ja, klinkt raar) maken we er volgens mij winst mee.
Voorbeeld:
Dus als je 5000 euro rente per jaar aan de bank betaald, maar 42% inkomstenbelasting hebt afgedragen aan de belastingdienst, heb je volgens jouw theorie maar zo'n 3500 euro aan rente betaald?quote:Op zondag 21 augustus 2016 12:26 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja spin je verhaal maar, de overige kosten waren grotendeels af te trekken en kwam vaak op niet meer dan 2% erbij uit. Tegenwoordig betaal je wat voor hypotheekadvies vroeger zat dat in je rentepercentage verwerkt.
de berekening klopt. dat je ondanks hogere rente betalen toch voordeel hebt komt omdat je ook direct gaat aflossen (middels annuiteit) en de rentevergoeding bij banksparen gaat over hele extra inleg.quote:Op zondag 21 augustus 2016 20:34 schreef xaban06 het volgende:
Voorbeeld:
Juist met een lage rente extra aflossen. Dan dek je jezelf in bij een stijgende rente. Wij zitten op 2.9% voor nog ruim 8 jaar, maar we lossen juist extra af, zodat we na 10 jaar lachen om een rentestijging. De planning is om ongeveer het dubbele afgelost te hebben tov zuiver annuïtair. We hebben dan ruim de helft afgelost. Met een beetje mazzel doen we de tweede helft in de tweede 10 jaar en ben ik op mn 48e hypotheekvrij.quote:Op zondag 21 augustus 2016 08:34 schreef Ill-Skillz het volgende:
En. hoe staat het met de enthousiaste aflossers op Fok? De lage rente en het economisch herstel lijken de boel een beetje op slot te hebben gegooid, de laatste post in dit topic is al van bijna een jaar geleden...
Fiscaal gezien moet ik het nog uitzoeken. Ik weet niet wat er gebeurd als we de woning bijvoorbeeld verkopen. Wat gebeurd er met het gespaard geld, wordt er belasting over geheven?quote:Op zondag 21 augustus 2016 21:14 schreef soepkoe het volgende:
[..]
de berekening klopt. dat je ondanks hogere rente betalen toch voordeel hebt komt omdat je ook direct gaat aflossen (middels annuiteit) en de rentevergoeding bij banksparen gaat over hele extra inleg.
lijkt me wel dure manier van extra inleggen, kan je niet op een goedkopere manier aan geld komen?
wij doen extra stortingen middels verhogen van de hypotheek (betalen ruim 2 procent, krijgen ruim 3 procent)
let er wel even op of het past binnen de looptijd en bandbreedtes die je te hanteren hebt (fiscaal)
Nou ja, het is of niks doen. Of 10.000 lenen, wat ons 2.000 gaat kosten en 2.700 gaat opleveren. Onder de streep 700 winst.quote:Op zondag 21 augustus 2016 21:10 schreef Ill-Skillz het volgende:
[..]
Het lijkt me niet dat je ineens 200 euro minder per maand aan hypotheeklasten betaald, dus netto ben je niet goedkoper uit.
Daarnaast is dit een idioot rekenvoorbeeld met die rentepercentages. Je gaat toch geen persoonlijk krediet afsluiten om in je spaarhypotheek te storten.
Hoeveel is die winst na 5 jaar als je 5 jaar lang maandelijks ¤ 200 extra in je bankspaarhypotheek stopt?quote:Op zondag 21 augustus 2016 21:55 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Fiscaal gezien moet ik het nog uitzoeken. Ik weet niet wat er gebeurd als we de woning bijvoorbeeld verkopen. Wat gebeurd er met het gespaard geld, wordt er belasting over geheven?
Misschien dat we goedkoper aan geld kunnen kopen, zoeken we ook uit
[..]
Nou ja, het is of niks doen. Of 10.000 lenen, wat ons 2.000 gaat kosten en 2.700 gaat opleveren. Onder de streep 700 winst.
Niet berekend, maar ik wist niet dat je je maandelijkse inleg kon verhogen. Als dat kan wil ik dat sowieso wel doen.quote:Op zondag 21 augustus 2016 22:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hoeveel is die winst na 5 jaar als je 5 jaar lang maandelijks ¤ 200 extra in je bankspaarhypotheek stopt?
Dat weet ik ook niet, bankspaarhypotheken zijn mijn ding niet.quote:Op zondag 21 augustus 2016 22:07 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Niet berekend, maar ik wist niet dat je je maandelijkse inleg kon verhogen. Als dat kan wil ik dat sowieso wel doen.
Zou sowieso die HRA gewoon nu pakken, de HRA gaat al stapsgewijs omlaag ieder jaar en je kunt er donder op zeggen dat dat nog een staartje gaat krijgen en wellicht sneller stapsgewijs omlaag gaat.quote:Op zondag 21 augustus 2016 22:41 schreef poiuytr het volgende:
Leuk dit topic, scheelt me weer een eigen topic aanmaken. Zit al een halfjaar tot jaar te dubben hoeveel eigen geld ik in mijn (toekomstige) woning ga inbrengen. De één zegt geen lening is het allerbeste, de ander zegt je moet nu geld lenen want zo goedkoop krijg je het nooit weer. Ben wel benieuwd naar jullie mening.
Situatie is als volgt; ben bijna klaar met mijn studie, maar werk sinds 1,5jaar ook in vaste loondienst (40uur in de week). Ben dus een starter op de woning- en arbeidsmarkt. Bruto inkomen is ongeveer 35.000¤ op jaarbasis. Even vlug kijkend bij hyptheekdossier op de Rabobank kan ik dan 140.000¤ lenen mocht ik dat willen.
Nu wil ik graag eind van het jaar - begin volgend jaar een woning van 200k gaan kopen. Liefst een luxe rijtjeswoning welke ongeveer <6jaar geleden is gebouwd en in topstaat is (mooie keuken en badkamer na smaak). Dit moet wel mogelijk zijn hier.
Plan was altijd om hem helemaal zelf uit eigen middelen te gaan financieren. Beschik ongeveer over 200k aan eigen middelen. Opties:
1) 140k lenen zonder HRA omdat het geld nu zo goedkoop is en gaan aflossen wanneer het mij uitkomt?
2) Al mijn eigen geld inbrengen? En van mijn loon gaan leven, wat makkelijk moet kunnen?
3) De middenweg? Al heb je dan van beide niks.
Heb al even grof gerekend en een hypo van 140k kost mij 60k over 30j gerekend aan rente. Daarvoor krijg ik terug 10k HRA. Welke ik graag wil bewaren voor mijn tweede woning omdat ik dan meer kan aftrekken en het aannemelijk is dat ik tegen die tijd ook meer verdien. Bij optie 2 moet ik wel VB betalen wat over 200k minus ~ 25k (grens) = 175k x 1% in 2017, jaarlijks ongeveer 1750¤ bedraagt. Over 30jaar kost mij optie 2 dus ongeveer 52.500¤.
Plan is om na 10jaar een eigen woning te gaan bouwen. Wat is nou volgens jullie wijsheid te doen? Voor en tegens? Heb overigens geen partner en geen kinderen (die ben ik voorlopig ook nog niet voornemens te krijgen, eerst leven en carrière maken).
Maar wat is je rente dan eigenlijk? Want anders loont het toch ook niet echt?quote:
Ik zou dan toch 30 nemen en dan gewoon extra aflossen dan kun je altijd zien.quote:Op zondag 21 augustus 2016 11:51 schreef Essebes het volgende:
Bij onze aankoop vorig jaar hebben we sowieso besloten een hypotheek van slechts 20 jaar te nemen (lineair). Veel mensen schijnen niet te beseffen dat je zelf kunt bepalen hoelang je je hypotheek wilt laten lopen. De 30 jaar is wel 'standaard' maar niet verplicht. Wij hadden de ruimte om dit te kunnen beslissen. De aflossing gaat dus ook super hard. Wij zijn gestart met ong. 75% van de huiswaarde. De rest en de verbouwing hebben we zelf bijgelegd. Samen met een tweede huis wat al hypotheekvrij is, geeft dit een goed gevoel over de basis van onze financien.is ook een beetje mijn pensioenpotje, want dat loopt bij mij een stuk minder lekker.
Toch zoveel mogelijk lenen nu, je kunt dan altijd nog extra gaan aflossen als je wil.quote:Op zondag 21 augustus 2016 22:41 schreef poiuytr het volgende:
Leuk dit topic, scheelt me weer een eigen topic aanmaken. Zit al een halfjaar tot jaar te dubben hoeveel eigen geld ik in mijn (toekomstige) woning ga inbrengen. De één zegt geen lening is het allerbeste, de ander zegt je moet nu geld lenen want zo goedkoop krijg je het nooit weer. Ben wel benieuwd naar jullie mening.
Situatie is als volgt; ben bijna klaar met mijn studie, maar werk sinds 1,5jaar ook in vaste loondienst (40uur in de week). Ben dus een starter op de woning- en arbeidsmarkt. Bruto inkomen is ongeveer 35.000¤ op jaarbasis. Even vlug kijkend bij hyptheekdossier op de Rabobank kan ik dan 140.000¤ lenen mocht ik dat willen.
Nu wil ik graag eind van het jaar - begin volgend jaar een woning van 200k gaan kopen. Liefst een luxe rijtjeswoning welke ongeveer <6jaar geleden is gebouwd en in topstaat is (mooie keuken en badkamer na smaak). Dit moet wel mogelijk zijn hier.
Plan was altijd om hem helemaal zelf uit eigen middelen te gaan financieren. Beschik ongeveer over 200k aan eigen middelen. Opties:
1) 140k lenen zonder HRA omdat het geld nu zo goedkoop is en gaan aflossen wanneer het mij uitkomt?
2) Al mijn eigen geld inbrengen? En van mijn loon gaan leven, wat makkelijk moet kunnen?
3) De middenweg? Al heb je dan van beide niks.
Heb al even grof gerekend en een hypo van 140k kost mij 60k over 30j gerekend aan rente. Daarvoor krijg ik terug 10k HRA. Welke ik graag wil bewaren voor mijn tweede woning omdat ik dan meer kan aftrekken en het aannemelijk is dat ik tegen die tijd ook meer verdien. Bij optie 2 moet ik wel VB betalen wat over 200k minus ~ 25k (grens) = 175k x 1% in 2017, jaarlijks ongeveer 1750¤ bedraagt. Over 30jaar kost mij optie 2 dus ongeveer 52.500¤.
Plan is om na 10jaar een eigen woning te gaan bouwen. Wat is nou volgens jullie wijsheid te doen? Voor en tegens? Heb overigens geen partner en geen kinderen (die ben ik voorlopig ook nog niet voornemens te krijgen, eerst leven en carrière maken).
Het loont in mijn optiek per definitie altijd omdat ik een slechte belegger ben en mijn vermogen nog steeds boven de VRH zit.quote:Op maandag 22 augustus 2016 13:00 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Maar wat is je rente dan eigenlijk? Want anders loont het toch ook niet echt?
Fair enough.quote:Op maandag 22 augustus 2016 13:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het loont in mijn optiek per definitie altijd omdat ik een slechte belegger ben en mijn vermogen nog steeds boven de VRH zit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |