Dat laatste is natuurlijk wel zo, maar je weet wel meer waar je aan toe bent. Kapotte dakgoot, lekkage, schilderwerk etc. heb je allemaal geen last van.quote:Op maandag 22 augustus 2016 13:00 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Maar wat is je rente dan eigenlijk? Want anders loont het toch ook niet echt?
[..]
Ik zou dan toch 30 nemen en dan gewoon extra aflossen dan kun je altijd zien.
Wel ook lineair gedaan, dat je het bedrag elke maand iets minder ziet worden is toch wel fijn. Je werkt ergens naar toe, dat lijkt me bij huren zo klote dat je dat niet hebt.
Je kunt toch altijd iets meer aflossen?quote:Op zondag 21 augustus 2016 11:51 schreef Essebes het volgende:
Bij onze aankoop vorig jaar hebben we sowieso besloten een hypotheek van slechts 20 jaar te nemen (lineair). Veel mensen schijnen niet te beseffen dat je zelf kunt bepalen hoelang je je hypotheek wilt laten lopen. De 30 jaar is wel 'standaard' maar niet verplicht. Wij hadden de ruimte om dit te kunnen beslissen. De aflossing gaat dus ook super hard. Wij zijn gestart met ong. 75% van de huiswaarde. De rest en de verbouwing hebben we zelf bijgelegd. Samen met een tweede huis wat al hypotheekvrij is, geeft dit een goed gevoel over de basis van onze financien.is ook een beetje mijn pensioenpotje, want dat loopt bij mij een stuk minder lekker.
Ja dat is opzich wel zo, als ik daarover begin tegen iemand die huurt beginnen ze altijd over de dat je zelf je ketel moet vervangenquote:Op maandag 22 augustus 2016 13:09 schreef Blue_note het volgende:
[..]
Dat laatste is natuurlijk wel zo, maar je weet wel meer waar je aan toe bent. Kapotte dakgoot, lekkage, schilderwerk etc. heb je allemaal geen last van.
Zou zelf overigens ook niet graag water naar de zee dragen.
Dat snap ik dan ook nooit van mensen die eerst tig jaar in een huurhuis hebben gezeten en na 20 jaar datzelfde huis overkopen. Dan heb je het echt niet handig aangepakt.
Dat (sociale) verhuurders bereid zijn de woning de verkopen aan de zittende huurder is een relatief nieuw fenomeen, daarbij gelden er dan vaak zelfs nog regels over maximum inkomen en dergelijke, kans is gewoon groot dat die huurder het huis 20 jaar geleden niet had kunnen kopen als het toen te koop was geweest.quote:Op maandag 22 augustus 2016 13:09 schreef Blue_note het volgende:
Zou zelf overigens ook niet graag water naar de zee dragen.
Dat snap ik dan ook nooit van mensen die eerst tig jaar in een huurhuis hebben gezeten en na 20 jaar datzelfde huis overkopen. Dan heb je het echt niet handig aangepakt.
Klopt, en dat zal ook gaan gebeuren. Ik vond het fijn om standaard een normale maandlast te hebben. Als in: dat wat overblijft elke maand is dan 'vrij te besteden'. En om de verleiding om het anders te besteden te voorkomen.quote:Op maandag 22 augustus 2016 13:10 schreef agter het volgende:
[..]
Je kunt toch altijd iets meer aflossen?
Dat is idd ook een beetje mijn motivatie.quote:Op maandag 22 augustus 2016 13:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het loont in mijn optiek per definitie altijd omdat ik een slechte belegger ben en mijn vermogen nog steeds boven de VRH zit.
Precies, dat heb ik zelf ook.quote:Op maandag 22 augustus 2016 13:04 schreef Basp1 het volgende:
Het loont in mijn optiek per definitie altijd omdat ik een slechte belegger ben
Ik doe looptijdverkorting, en na de rentemiddeling nog veel harder, want ik was van plan m'n bruto maandtermijn gelijk te houden aan wat ik nu betaal (reguliere bruto maandtermijn en extra aflossing samen).quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 11:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Wat doen mensen hier eigenlijk?
Looptijd verkorting of rente verlaging?
Voor mijn ouders heb ik daar ook voor gekozen omdat je dan sneller aflost.quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 11:37 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik doe looptijdverkorting, en na de rentemiddeling nog veel harder, want ik was van plan m'n bruto maandtermijn gelijk te houden aan wat ik nu betaal (reguliere bruto maandtermijn en extra aflossing samen).
Maar goed, wij hebben een annuïtaire hypotheek, dan werkt dat waarschijnlijk makkelijker qua looptijdverkorting.
Ja, ik probeer de hele hypotheek kwijt te zijn als mijn man met pensioen gaat, en dat zou betekenen dat de hypotheek in 21 jaar volledig is afgelost.quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 11:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Voor mijn ouders heb ik daar ook voor gekozen omdat je dan sneller aflost.
Anderzijds gaan ze met pensioen in 6 jaar en kunnen lagere maandlasten beter zijn dan.
Dat gaat hem niet worden ze konden ondanks verwoede pogingen hun huurhuis pas 3 jaar geleden kopen.quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 11:45 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, ik probeer de hele hypotheek kwijt te zijn als mijn man met pensioen gaat, en dat zou betekenen dat de hypotheek in 21 jaar volledig is afgelost.
Het kost wat moeite, maar dan kun je dan tenminste ook wat.
Eerst nog even kijken of het idd lukt, maar ik doe m'n best.
Wij hebben ook 3 jaar geleden gekocht, maar het is nog 18 jaar tot pensioendatumquote:Op dinsdag 23 augustus 2016 11:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat gaat hem niet worden ze konden ondanks verwoede pogingen hun huurhuis pas 3 jaar geleden kopen.
Bedankt voor het advies. Mijn gevoel zegt inderdaad ook dat we voor een groter huis moeten gaan. Ook als we het nu nog niet nodig hebben, we verdienen genoeg om het te dragen(we lossen zelfs extra af) en met het oog op de toekomst hebben we meer zekerheid betreft de hypotheekrente.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 13:10 schreef Leandra het volgende:
Kun je een hypotheek van 200k probleemloos dragen en dat huis aan het water dan ook nog onderhouden?
Moet je moeilijke constructies bedenken om te zorgen dat het huis niet verkocht hoeft te worden als de relatie stukgaat?
Als het antwoord op de bovenste vraag "ja" is en op de onderste "nee", dan zou ik voor het huis aan het water gaan.
Als je tzt toch groter wilt en al weet dat je weer gaat verhuizen als je nu een kleiner huis koopt dan zou ik me de moeite van het weer te koop moeten zetten, een huis vinden en verhuizen (met een onbekende rente tzt), besparen.
We willen gaan kiezen voor een renteperiode van 10 of 15 jaar. Aangezien we de hypotheek in 15 jaar willen aflossen. Het kan natuurlijk zo zijn dat het niet lukt, maar dan is de schuld zo dusdanig laag dat de rentestijging niet heel veel problemen gaat brengen.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 14:10 schreef Leandra het volgende:
Als je extra kunt aflossen dan zou je ook een rentevastperiode van 20 jaar kunnen kiezen en het in 20 jaar aflossen ipv de standaard 30 jaar.
Maar ivm noodsituaties wel de hypotheek voor 30 jaar nemen, dan zit je niet verplicht vast aan in 20 jaar aflossen.
Waarom zou je de rente überhaupt vast zetten?quote:Op donderdag 25 augustus 2016 14:14 schreef satecl het volgende:
[..]
We willen gaan kiezen voor een renteperiode van 10 of 15 jaar. Aangezien we de hypotheek in 15 jaar willen aflossen. Het kan natuurlijk zo zijn dat het niet lukt, maar dan is de schuld zo dusdanig laag dat de rentestijging niet heel veel problemen gaat brengen.
Als dat lukt is het nog idealer natuurlijk.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 14:14 schreef satecl het volgende:
[..]
We willen gaan kiezen voor een renteperiode van 10 of 15 jaar. Aangezien we de hypotheek in 15 jaar willen aflossen. Het kan natuurlijk zo zijn dat het niet lukt, maar dan is de schuld zo dusdanig laag dat de rentestijging niet heel veel problemen gaat brengen.
De angst dat de rente stijgt, en je daardoor geen lage rente meer kan nemen die 10 jaar vast staat.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 14:27 schreef agter het volgende:
[..]
Waarom zou je de rente überhaupt vast zetten?
Als je hem flexibel neemt, hou je meer over om af te lossen. En je kunt hem ieder gewenst moment alsnog vastzetten voor x jaar.
Is mij afgeraden door de financieel adviseur, euro's lijkt het wel goedkoper, maar je kan beter een annuïteiten hypotheek doen dan. Los je een klein deel af en krijg je wel je HRAquote:Op zondag 21 augustus 2016 22:41 schreef poiuytr het volgende:
Plan was altijd om hem helemaal zelf uit eigen middelen te gaan financieren. Beschik ongeveer over 200k aan eigen middelen. Opties:
1) 140k lenen zonder HRA omdat het geld nu zo goedkoop is en gaan aflossen wanneer het mij uitkomt?
Bij een hypotheek van <60% van de woningwaarde is de laagste rente 1.60% voor variabel en 1.63% voor 10 jaar vast (en 1.95% voor 15 jaar vast).quote:Op donderdag 25 augustus 2016 14:27 schreef agter het volgende:
[..]
Als je hem flexibel neemt, hou je meer over om af te lossen. En je kunt hem ieder gewenst moment alsnog vastzetten voor x jaar.
als mensen een relatief hoge LTV, of weinig aflossen, hebben kan ik me dat wel indenken dat een langere rentevaste priode hen een veilig gevoel geeft, maar het voordeel van 15 jaar vaste rente en ook deze na 15 afgelost hebben is eigenlijk nihil ...quote:Op donderdag 25 augustus 2016 14:27 schreef agter het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |