Zijn toch EU-normen voor, hoeveel % BNP een EU-land aan zijn strijdkrachten moet besteden?quote:De Koninklijke Landmacht is kwetsbaar geworden door aanhoudende bezuinigingen en 'armetierig materieel'. Daarvoor waarschuwt commandant der Landstrijdkrachten Mart de Kruif vandaag. Hij vergelijkt de huidige toestand met die kort voor het begin van de Tweede Wereldoorlog. De instabiele situatie in Europa vraagt volgens hem om een sterkere krijgsmacht.
,,Bij een conflict met Rusland kom je tegenover zware pantsereenheden te staan'', zegt de luitenant-generaal. De landmacht is volgens hem, veel meer dan de laatste jaren, op zichzelf aangewezen. ,,In een grootschalig conflict heeft de luchtmacht haar handen vol aan het beheersen van het luchtruim. Daar moet je de modernste spullen voor hebben, en terecht. Maar de luchtmacht zal ons dus wel veel minder ondersteunen. Dat betekent dat onze slagkracht omhoog moet, en snel.''
,,De landmacht is bijzonder kwetsbaar geworden, zowel qua omvang als arsenaal'' vervolgt De Kruif. ,,Onze mannen en vrouwen compenseren ongelofelijk veel, maar de grenzen daarvan zijn zichtbaar en soms zelfs overschreden.''
,,Ons rijke land geeft in verhouding zelfs nog minder geld aan Defensie uit dan in de jaren '30. Terwijl we weten dat we toen ondanks een grote wil niet konden vechten tegen de Duitsers'', voegt De Kruif daar vrijdag aan toe in De Telegraaf. ,,Het materieel was oud en amper inzetbaar, er was nauwelijks munitie en het kader was onvoldoende geschoold.''
De Tweede Kamerleden Louis Bontes en Joram van Klaveren (VNL) hebben minister Jeanine Hennis (Defensie) vrijdag om tekst en uitleg gevraagd over, wat ze noemen, de deplorabele toestand van de landmacht.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)ie-in-jaren-30.dhtml
Sinds 1945... Zodat jij nu 70 jaar later nog steeds in alle vrijheid kan neerpennen wat je wil.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 16:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Goed, dan gaan we op punt 2 in: vredesmissies. Wanneer is voor het laatst langdurige vrede uit de loop van een geweer gekomen?
Dat is een NAVO norm waar menig EU land zich niet aan houd. Wat me wel verbaast is dat de VS dat nog pikt.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 16:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zijn toch EU-normen voor, hoeveel % BNP een EU-land aan zijn strijdkrachten moet besteden?
De USA staat sterker met Europa dan zonder Europa. Dat heeft met veel meer te maken dan met wat wij legertechnisch kunnen bijdragen (waar ik het toegang verlenen tot ons grondgebied niet toe reken).quote:Op zaterdag 16 mei 2015 16:25 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dat is een NAVO norm waar menig EU land zich niet aan houd. Wat me wel verbaast is dat de VS dat nog pikt.
Dat de VS dit jarenlang gepikt heeft is nu een beetje afgelopen. Dat is ook de reden dan men in verschillende landen weer hakken billen terug wil naar die 2%. De VS heeft al lang laten blijken dat het Oekrainse feestje ons probleem is en zich daar niet mee gaat bemoeien.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 16:25 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dat is een NAVO norm waar menig EU land zich niet aan houd. Wat me wel verbaast is dat de VS dat nog pikt.
Klopt maar er werden toen wel wat meer mensen en materieel in gezet dan we nu bijvoorbeeld tegen de IS doen.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 16:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
Sinds 1945... Zodat jij nu 70 jaar later nog steeds in alle vrijheid kan neerpennen wat je wil.
Wat willen ze doen dan? In de laatste paar decennia draven wij op voor hun oorlogszucht, en niet andersom.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 16:25 schreef Megumi het volgende:
[..]
De vraag is of dat ze zich er wel mee zouden bemoeien als we wel die norm halen. Ik betwijfel het, al deden ze dat wel in oud-Joegoslavië, wat ik best wel bijzonder vind.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 16:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat de VS dit jarenlang gepikt heeft is nu een beetje afgelopen. Dat is ook de reden dan men in verschillende landen weer hakken billen terug wil naar die 2%. De VS heeft al lang laten blijken dat het Oekrainse feestje ons probleem is en zich daar niet mee gaat bemoeien.
We hebben de USA nodig zie ook wat AchJa hierboven post zonder de USA, Canada, Rusland was Nederland al lang verdwenen.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 16:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De USA staat sterker met Europa dan zonder Europa. Dat heeft met veel meer te maken dan met wat wij legertechnisch kunnen bijdragen (waar ik het toegang verlenen tot ons grondgebied niet toe reken).
Je kan ook zeggen dat we hun onze boontjes laten doppen als EU. Ook de EU heeft een olie belang en dergelijke. Ik verwacht ook uiteindelijk gezien de houding van de EU dat als het er echt op aan gaat komen de USA dan gaat zeggen laat maar vallen die hap.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 16:28 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat willen ze doen dan? In de laatste paar decennia draven wij op voor hun oorlogszucht, en niet andersom.
We zullen het nooit weten. Met conventionele wapens had Hitler het volgens mij nooit volgehouden tegen enkel Europese geällieerden (Duitsland liep al op haar laatste benen toen we eindelijk die steun kregen), Duitsland had wel superieure technologie. Wat zou zijn gebeurd zo gauw die straaljagers zouden zijn gebruikt en wat zou zijn gebeurd als de NAZI's de atoombom hadden ontwikkeld. Iemand zou eens een flim moeten maken met dat perspectief.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 16:29 schreef Megumi het volgende:
zonder de USA, Canada, Rusland was Nederland al lang verdwenen.
Stoppen met betalen aan de NAVO bv. De VS draagt iets van 70% van de kosten.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 16:28 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat willen ze doen dan? In de laatste paar decennia draven wij op voor hun oorlogszucht, en niet andersom.
Betalen ze ook echt? Bij de VN zijn ze daar al jaren geleden mee gestopt namelijk.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 16:32 schreef AchJa het volgende:
[..]
Stoppen met betalen aan de NAVO bv. De VS draagt iets van 70% van de kosten.
Dat was dan ook een VN feestje he.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 16:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De vraag is of dat ze zich er wel mee zouden bemoeien als we wel die norm halen. Ik betwijfel het, al deden ze dat wel in oud-Joegoslavië, wat ik best wel bijzonder vind.
Yup.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 16:33 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Betalen ze ook echt? Bij de VN zijn ze daar al jaren geleden mee gestopt namelijk.
+ dat de NATO ook zonder de USA meer dan sterk genoeg is om elke vijand die we nu hebben de baas te kunnen.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 16:33 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Betalen ze ook echt? Bij de VN zijn ze daar al jaren geleden mee gestopt namelijk.
Dan nog siert het de Americanen dat ze meededen.quote:
Welke Europese geallieerden? Op Spanje na met Franco en Rusland na en Engeland. Heeft Hitler vrijwel heel Europa veroverd. Door juist de inzet van een industriële grootmacht als de VS wat zeg ik alleen door de inzet daarvan konden we de oorlog met Duitsland en niet te vergeten met Japan winnen.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 16:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
We zullen het nooit weten. Met conventionele wapens had Hitler het volgens mij nooit volgehouden tegen enkel Europese geallieerden.
Wat is jouw probleem met de Nederlandse spelling van het woord Amerikanen?quote:Op zaterdag 16 mei 2015 16:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dan nog siert het de Americanen dat ze meededen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
RTL nieuwsquote:Europa kan de NAVO niet meer betalen
Aan de rand van Brussel staat het hoofdkwartier van de NAVO; een stel oude barakken waarin de grootste veiligheidsorganisatie ter wereld is gehuisvest. Daar gaat binnenkort een einde aan komen. Over drie jaar moet een nieuw, ultramodern pand gereed zijn. Kosten: ruim één miljard euro. Er is lang voor gespaard, want de lidstaten zouden zo’n bedrag nu niet meer kunnen ophoesten.
Naast tal van militaire problemen, zoals de moeizame strijd in Afghanistan, gaat het ook financieel niet goed met de NAVO.De 28 lidstaten proberen jaar in jaar uit te bezuinigen op de afdracht aan het bondgenootschap. Tot groot ongenoegen van de Verenigde Staten, vanaf de oprichting in 1949 de grootste financier van de NAVO.
Komende week vindt in Chicago een grote NAVO-top plaats. Regeringsleiders en ministers van buitenlandse zaken en defensie komen bijeen om te praten over de toekomst van het bondgenootschap. En de Amerikaanse president Obama, gastheer van de bijeenkomst, zal zijn frustratie over achterstallige betalingen niet onder stoelen en banken steken.
De ergernis is begrijpelijk. Tien jaar geleden betaalden de VS ongeveer 50 procent van alle NAVO-kosten; inmiddels is de Amerikaanse bijdrage gestegen tot 75 procent. Het wordt tijd dat de andere lidstaten – in hoofdzaak EU-landen – over de brug komen.
Maar die oproep komt op een wel zeer ongelegen moment. Europa zit tot aan zijn nek in de financiëleproblemen: Griekenland staat op het punt failliet te gaan, Spanje voelt de hete adem van de financiële markten in zijn nek en in Italië, Portugal en Frankrijk is de economische situatie niet veel beter.
Vooral in de Europese lidstaten is de afgelopen jaren fors bezuinigd op defensie en waar dat nog niet is gebeurd, zal dat spoedig volgen. In Den Haag moet het ministerie het met ruim één miljard euro minder doen; meer dan 12.000 banen gaan verloren, veel materieel wordt afgestoten en kazernes worden gesloten. Ruimte om meer geld en middelen voor de NAVO vrij te maken, is er niet. Dat zal de boodschap aan Obama zijn.
Toch wil minister van defensie Hans Hillen niet met lege handen bij de VS-president aan tafel zitten. Afgelopen week kondigde hij aan dat hij zich gaat inzetten voor veel meer samenwerking tussen de Europese lidstaten. Volgens Hillen is samenwerken veel waardevoller dan alleen het budgettaire voordeel: "Het vergroot de slagkracht, maar nog belangrijker: de verbondenheid."
Die internationale samenwerking is een manier om de bezuinigingen een beetje op te vangen, maar schept volgens Hillen ook verplichtingen. Het schrappen van de JSF vindt de minister dus onzin: "Dan zeg je tegen de landen om ons heen: knappen jullie het ook voor ons op als onze soldaten moeten vechten en in de problemen komen? Want wij vinden dat te duur."
Het is een vriendelijk gebaar van Hillen naar bondgenoot Amerika. Hij denkt mee over een oplossing, maar trekt geen geldbuidel open. Echt blij zal Obama er niet mee zijn.
Van dezelfde aard als mijn probleem met de spelling van Het Groene Boekje van het woord quantum.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 16:36 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat is jouw probleem met de Nederlandse spelling van het woord Amerikanen?
Een hopeloos verdeelde EU zoals nu met landjes die nooit een gezamenlijk beleid op economisch en militair gebied zullen voeren en alleen aan het eigenbelang denken? Zonder de USA sterker? Of tegen de Russen en China kunnen opboksen?quote:Op zaterdag 16 mei 2015 16:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
+ dat de NATO ook zonder de USA meer dan sterk genoeg is om elke vijand die we nu hebben de baas te kunnen.
Sterker dan die paar vijanden van ons!quote:Op zaterdag 16 mei 2015 16:38 schreef Megumi het volgende:
[..]
Een hopeloos verdeelde EU zoals nu met landjes die nooit een gezamenlijk beleid op economisch en militair zullen voeren en alleen aan het eigenbelang denken? Zonder de USA sterker?
Sinds wanneer zijn dat vijanden van ons?quote:Of tegen de Russen en China kunnen opboksen?
Dat is een aanname. Met denken het zal wel goed komen is bijvoorbeeld nog nooit een oorlog gewonnen.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 16:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Sterker dan die paar vijanden van ons!
Bovendien komt die samenwerking wel goed zo gauw de nood hoog genoeg is.
Rusland geen vijand?quote:Op zaterdag 16 mei 2015 16:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
[..]
Sinds wanneer zijn dat vijanden van ons?
Rusland is dat al een hele tijd niet meer, ook nu niet, wat China betreft kunnen we op twee oortjes slapen. Ze hebben veel meer te winnen met een goede samenwerking dan met een oorlog. Hell, ze schieten in hun eigen voet als ze ons zouden aanvallen. De klant is koning en zo.
Waardoor de Duitse manschappen veel te dun gespreid waren en het niet meer lang zouden hebben volgehouden. Eigenlijk hetzelfde verhaal als dat het kleine Nederland de Spanjaarden het land uit schopte omdat die Spanjaarden tegelijkertijd tal van andere landen aan het veroveren waren. Hitler nam gigantisch grote risico's, dat had zijn leger niet erg lang volgehouden, tenzij nieuwe technologieën (de straaljager was op dat moment ontwikkeld, ze waren net bezig met de start om een flink aantal te maken) een doorbraak zouden forceren.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 16:35 schreef Megumi het volgende:
[..]
Welke Europese geallieerden? Op Spanje na met Franco en Rusland na en Engeland. Heeft Hitler vrijwel heel Europa veroverd.
Oh? Uit wat blijkt dat Rusland een Europees land wil aanvallen? Ze hebben een stukje van Oekraïne teruggepakt. Fraai is het niet maar daar blijkt geen enkele oorlogsverklaring aan de EU uit. Denk jij dat Rusland een oorlog met Europa aandurft?quote:
Ja, China wil in de eigen regio een supermacht worden. En? Hoe volgt hieruit dat ze ons willen aanvallen?quote:En China is zich al militair aan het voorbereiden op conflicten in de eigen regio en daar buiten.
Ja, dat hebben we gezien in WW2, fantastisch eensgezind dat Europa...quote:Op zaterdag 16 mei 2015 16:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De bijdrage van de Engelsen in het verslaan van bijvoorbeeld de Spaanse armada is niet onaanzienlijk geweest. Zonder de Engelsen waren de Nederlanders tegen Spanje kansloos geweest.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 16:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Eigenlijk hetzelfde verhaal als dat het kleine Nederland de Spanjaarden het land uit schopte omdat die Spanjaarden tegelijkertijd tal van andere landen aan het veroveren waren.
Dat is waar maar dat staaft dus dat de Spanjaarden te dun gespreid waren. Ironisch dat we elkaar toen hielpen terwijl we later gedwongen werden om New Amsterdam aan Engeland te geven met als goedmakertje Suriname.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 16:49 schreef Megumi het volgende:
[..]
De bijdrage van de Engelsen in het verslaan van bijvoorbeeld de Spaanse armada is niet onaanzienlijk geweest. Zonder de Engelsen waren de Nederlanders tegen Spanje kansloos geweest.
Dat zijn wel heel erg oude koeien die jij uit de sloot haalt.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 16:48 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja, dat hebben we gezien in WW2, fantastisch eensgezind dat Europa...
Dat Rusland niet blij is met de expansie van de NAVO en de EU lijkt me toch wel evident. Ze hadden het neerschieten van een vliegtuig er zelfs voor over. En China de draak is wel wakker nu denk ik zo. En ze bereiden zich al voor op het opraken van de grondstoffen bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 16:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Oh? Uit wat blijkt dat Rusland een Europees land wil aanvallen? Ze hebben een stukje van Oekraïne teruggepakt. Fraai is het niet maar daar blijkt geen enkele oorlogsverklaring aan de EU uit. Denk jij dat Rusland een oorlog met Europa aandurft?
[..]
Ja, China wil in de eigen regio een supermacht worden. En? Hoe volgt hieruit dat ze ons willen aanvallen?
Verrassende post.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 16:28 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Eerder zou ik zeggen dat vanuit een klooster kamer je geen rijk kan regeren. En je geen generaal als admiraal van een armada moet benoemen. Maar dat snap je denk ik niet zo.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 16:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is waar maar dat staaft dus dat de Spanjaarden te dun gespreid waren. Ironisch dat we elkaar toen hielpen terwijl we later gedwongen werden om New Amsterdam aan Engeland te geven met als goedmakertje Suriname.
Als onze oosterburen weer expansiedrift krijgen. We moeten de vinger aan de pols houden. En vooraal waakzaam blijven.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 16:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat zijn wel heel erg oude koeien die jij uit de sloot haalt.
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de neuzen tegenwoordig allemaal in dezelfde richting staan in het geval van landjepik van eoa land.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 16:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat zijn wel heel erg oude koeien die jij uit de sloot haalt.
Is dat nou echt wel zo? Is het een niet wat archaïsch gedoe allemaal? In deze tijd?quote:Op zaterdag 16 mei 2015 17:01 schreef AchJa het volgende:
[..]
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de neuzen tegenwoordig allemaal in dezelfde richting staan in het geval van landjepik van eoa land.
Kijk bv eens naar Griekenland, Turkije en Cyprus. Daarbij is de EU zelf al hard bezig om de Grieken eruit te trappen. En het VK dan, die hebben nog nooit iets met de EU gehad. Als je noord kijkt naar bv Finland en Zweden, Finland zit niet bij de NATO omdat ze de Russen meteen naast de deur hebben liggen, dat is een soort van "hou ze beide maar tevreden". Zweden zit ook niet bij de NATO.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 17:05 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Is dat nou echt wel zo? Is het een niet wat archaïsch gedoe allemaal? In deze tijd?
Tja, we kunnen naar al deze landen kijken. En wat ik daar zie is weinig tot geen agressie richting de buurman (of je moet dit bekijken vanuit de insteek dat defensie "altijd" nodig zou zijn vanuit een bepaald gevoel) . Ik denk echt dat het een achterhaald gedoetje is in Europa.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 17:12 schreef AchJa het volgende:
[..]
Kijk bv eens naar Griekenland, Turkije en Cyprus. Daarbij is de EU zelf al hard bezig om de Grieken eruit te trappen. En het VK dan, die hebben nog nooit iets met de EU gehad. Als je noord kijkt naar bv Finland en Zweden, Finland zit niet bij de NATO omdat ze de Russen meteen naast de deur hebben liggen, dat is een soort van "hou ze beide maar tevreden". Zweden zit ook niet bij de NATO.
En dan heb ik ze nog niet eens allemaal gehad. Dat "het komt allemaal wel goed" waag ik te betwijfelen.
Het is door de bank genomen verdeeldheid alom.
Ik hoop ook nooit gebruik te maken van mijn brandverzekering en als ik oud en bejaard ben zal ik wsl wel balen dat ik daar geld aan gespendeerd heb zonder dat er iets gebeurt is. Dat betekent alleen niet dat ik anderen dan maar ga afraden om zo'n verzekering af te sluiten omdat er toch nooit wat gebeurt.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 17:27 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Tja, we kunnen naar al deze landen kijken. En wat ik daar zie is weinig tot geen agressie richting de buurman (of je moet dit bekijken vanuit de insteek dat defensie "altijd" nodig zou zijn vanuit een bepaald gevoel) . Ik denk echt dat het een achterhaald gedoetje is in Europa.
Ik ben sowieso niet zo voor veel geld uitgeven voor "je weet maar nooit". Een soort verzekering met heel veel kleine lettertjes.
Ah. Het is denk ik wel toepasselijk dat je de brandverzekering hier noemt.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 17:37 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik hoop ook nooit gebruik te maken van mijn brandverzekering en als ik oud en bejaard ben zal ik wsl wel balen dat ik daar geld aan gespendeerd heb zonder dat er iets gebeurt is. Dat betekent alleen niet dat ik anderen dan maar ga afraden om zo'n verzekering af te sluiten omdat er toch nooit wat gebeurt.
De discussie ging over dat landen wel gaan samenwerken als EU in het geval van dreiging/ stront aan de knikker. Ik bestrijd dat omdat men er nu onderling al niet uitkomt.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 17:52 schreef Bart2002 het volgende:
En wat dat betreft moet je het dan inderdaad hebben van dezelfde praat waar jij je schuldig aan maakt in #38: het is vage babbel in de zin van "kijk eens hier, kijk eens daar, en interpreteer de signalen die ik wil zien op die manier die goed uitkomt voor de boodschap die ik wil brengen"
Ondertussen zegt het eigenlijk niets en lijkt het op waarzeggerij.
M.i. geen sterke basis om gigantische budgetten te gaan reserveren.
Tja. Kwestie van "vuist maken" en the works. Stiekem zal jij weer eens een oorlog hier of daar best "lekker" vinden lijkt me. Zo zie ik dat liever niet. Daar kom je w.s. dan niet uit.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 18:44 schreef AchJa het volgende:
[..]
De discussie ging over dat landen wel gaan samenwerken als EU in het geval van dreiging/ stront aan de knikker. Ik bestrijd dat omdat men er nu onderling al niet uitkomt.
Als je nu een NAVO lid als Turkije neemt wat tegen Syrie aan ligt (de reden dat er Patriots opgesteld staan) kun je moeilijk volhouden dat er aan de NAVO grenzen niets aan de hand is. Dat wordt dus allemaal geregeld door de NAVO met Amerika als hoofdsponsor. Echter zegt BvL dat de EU zelf wel een leger kan optuigen en eea zelf kan regelen en daar geloof ik niet in. Zelfs in NAVO verband is het al lastig laat staan dat de EU militair gezien een vuist gaat of kan maken.
Als Turkije niet in de NAVO zat hadden we ze mooi in hun sop gaar laten koken.
Zoals? Zie veel meer technologische vooruitgang komen uit sectoren waar de vrije markt veel geld voor wil uitgeven. Sporting equipment, Pad's en Smartphones, zelf rijdende autos.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 17:40 schreef Nintex het volgende:
Defensie kost niet alleen geld, maar heeft levert ook veel op in vorm van technologische vooruitgang. Hetzelfde als met ruimtevaart. Nederland zou best een grotere rol kunnen gaan spelen bij de ontwikkeling en productie van nieuwe moderne en innovatieve wapensystemen.
Ik zie liever helemaal geen oorlog. Maar soms ontkom je er door toedoen van derden niet aan en dan kun je maar beter voorbereid zijn.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 18:48 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Tja. Kwestie van "vuist maken" en the works. Stiekem zal jij weer eens een oorlog hier of daar best "lekker" vinden lijkt me. Zo zie ik dat liever niet. Daar kom je w.s. dan niet uit.
Thales (vroeger HSA) met zijn radars is denk ik wel 1 van de bekendsten vwb vooruitstrevende technologie. Het zijn alleen dingen waar je als gemiddelde Nederlander niet zo snel mee te maken krijgt.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 18:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zoals? Zie veel meer technologische vooruitgang komen uit sectoren waar de vrije markt veel geld voor wil uitgeven. Sporting equipment, Pad's en Smartphones, zelf rijdende autos.
Klopt, maar de innovaties die HSA en later Thales maakten, waar zie je die buiten defensie nu terugkomen?quote:Op zaterdag 16 mei 2015 18:56 schreef AchJa het volgende:
[..]
Thales (vroeger HSA) met zijn radars is denk ik wel 1 van de bekendsten vwb vooruitstrevende technologie. Het zijn alleen dingen waar je als gemiddelde Nederlander niet zo snel mee te maken krijgt.
O ja? Oorlog is zelden een loss-loss dingetje. Ten eerste omdat niet alle variabelen die als winst gelden economisch zijn. De Krim kost de Russen meer geld dan het ze oplevert. Toch zal dat als een "win" ervaren worden.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 17:52 schreef Bart2002 het volgende:
En de "verdeeldheid alom" die jij ziet, die zie ik niet. We weten tegenwoordig dat oorlog een loss-loss dingetje is.
De in eerste instantie vooruitstrevende militaire techniek komt ook op de civiele markt terecht. In het geval van de radars kijk naar de vliegvelden, scheepvaart en meteo als voorbeeld.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 18:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Klopt, maar de innovaties die HSA en later Thales maakten, waar zie je die buiten defensie nu terugkomen?
Helaas heb je waarschijnlijk gelijk.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 16:43 schreef Megumi het volgende:
[..]
Rusland geen vijand?En China is zich al militair aan het voorbereiden op conflicten in de eigen regio en daar buiten.
Heb je een borreltje op Spanky?quote:Op zaterdag 16 mei 2015 19:08 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Helaas heb je waarschijnlijk gelijk.
Ookal lukt het zonde, we zullen echt meer uit moeten geven aan defensie om onze vrijheid ook naar e toekomst toe veilig te stellen. Niet alleen tbv de Russen, we zullen e jihad ook nog het hoofd moeten bieden. Er wonen al tientallen duizenden in Europa, de klok tikt, zowel daar als voor de Russen. Met toenemende schaarste zal beschermd moeten worden wat we hebben.
Overigens vind ik dat we vooral keihard moeten vechten tegen degenen die onze vrijheid bedreigen, ja, vrede hier komt zeker uit de loop van een ge weer.
Helaas is het niet anders.
Meer Europese samenwerking is een onhaalbare kaart, niemand wil het en niemand zit erop te wachten. Ook ik niet.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 19:04 schreef hpeopjes het volgende:
Uiteindelijk is het sowieso allemaal een beetje gelul in de marge. Zonder meer Europese samenwerking gaat het toch nooit lukken om een echt afschrikwekkend leger op te bouwen. Ga daar eerst aan werken, dan investeren we daarna wel weer.
Als er nou landen zijn die wat fatsoenlijks kunnen maken binnen Europa... Ja, wij kunnen boten en radars bouwen, de Duitsers tanks en de Belgen handvuurwapens. Maar dan houdt het ook wel een beetje op voor wat betreft de defensie industrie tegenwoordig. Frans materiaal is net zo betrouwbaar als hun auto's, Saab is ook vergane glorie, Panavia heeft 1 goed vliegtuig inelkaar weten te zetten (Tornado). EADS maakt zich tegenwoordig druk om de airbus en ga zo maar door.quote:En koop dan geen dure Amerikaanse zooi, maar gewoon Europees materieel. Dat is goed voor ons allemaal.
Mja, maar in hoeverre komt dat bij HSA vandaan, en wat hebben we eraan?quote:Op zaterdag 16 mei 2015 19:05 schreef AchJa het volgende:
[..]
De in eerste instantie vooruitstrevende militaire techniek komt ook op de civiele markt terecht. In het geval van de radars kijk naar de vliegvelden, scheepvaart en meteo als voorbeeld.
Internet en GPS waren ooit ook alleen maar militair.
De computer ook. Dankzij de (de)codeermachines tijdens WOII werd er belachelijk veel geld geïnvesteerd in computers met vacuümbuizen die extreem veel energie verbruiken voor een paar simpele sommetjes. Wie zich verdiept in deze eerste apparaten komt al snel tot de conclusie waarom de USA in eerste instantie een voorsprong opbouwde: het Pentagon wat dit stimuleerde.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 19:05 schreef AchJa het volgende:
[..]
De in eerste instantie vooruitstrevende militaire techniek komt ook op de civiele markt terecht. In het geval van de radars kijk naar de vliegvelden, scheepvaart en meteo als voorbeeld.
Internet en GPS waren ooit ook alleen maar militair.
Vervelend, maar dan heeft meer investeren in het Nederlandse leger ook weinig zin. Alsof we ooit in staat zullen zijn om zelf een grootmacht als Rusland te verslaan. Zet dat maar gerust uit je hoofd.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 19:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
Meer Europese samenwerking is een onhaalbare kaart, niemand wil het en niemand zit erop te wachten. Ook ik niet.
Nogal wiedes dat een echt goede defensie-industrie hier niet van de grond komt: we laten ons steeds weer beetnemen door die Amerikanen. Genoeg Europese alternatieven voor de JSF bijvoorbeeld, maar het moest weer per se zo'n ultra-hightech apparaat worden, dat alleen nog maar op papier bestond. En kijk eens waar we nu mee opgescheept zitten: een ultra-dure vliegende Fyra!quote:Als er nou landen zijn die wat fatsoenlijks kunnen maken binnen Europa... Ja, wij kunnen boten en radars bouwen, de Duitsers tanks en de Belgen handvuurwapens. Maar dan houdt het ook wel een beetje op voor wat betreft de defensie industrie tegenwoordig. Frans materiaal is net zo betrouwbaar als hun auto's, Saab is ook vergane glorie, Panavia heeft 1 goed vliegtuig inelkaar weten te zetten (Tornado). EADS maakt zich tegenwoordig druk om de airbus en ga zo maar door.
Een echt serieuze defensie industrie is in Europa niet te vinden.
Vroeger hadden wij nog de Kruithoorn en Artillerie Inrichtingen later EMZ... Maar ja...
Ik zou het niet zo gescheiden van elkaar zien, het is in het algemeen goed als je technologie ontwikkelt, of dat je dat met het defensiepotje financiert of met een ander potje is wellicht van ondergeschikt belang, zolang je maar iets aan het ontwikkelen bent. Het is eigen aan dit ontwikkelingsproces dat je niet van tevoren weet wat de uitkomsten precies gaan zijn en hoe het nuttig ingezet kan worden.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 19:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mja, maar in hoeverre komt dat bij HSA vandaan, en wat hebben we eraan?
Geloof niet dat defensietechnologie en ruimtevaart zoveel opleveren als je het vergelijkt met de materialen en technologieen die voortkomen uit bv sportequipment en entertainment electronica, automotive of telecom
Daarom is de NAVO ook uitgevonden en dat ging jaren prima, echter zijn tegenwoordig de verhoudingen wegens bezuinigingen totaal zoek. Daarom alle lidstaten terug naar de 2% en investeren in defensie, dan heb je voor wat betreft militaire slagkracht de boel weer op orde.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 19:38 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Vervelend, maar dan heeft meer investeren in het Nederlandse leger ook weinig zin. Alsof we ooit in staat zullen zijn om zelf een grootmacht als Rusland te verslaan. Zet dat maar gerust uit je hoofd.
Noem de europese alternatieven voor de JSF maar eens dan.quote:Nogal wiedes dat een echt goede defensie-industrie hier niet van de grond komt: we laten ons steeds weer beetnemen door die Amerikanen. Genoeg Europese alternatieven voor de JSF bijvoorbeeld, maar het moest weer per se zo'n ultra-hightech apparaat worden, dat alleen nog maar op papier bestond. En kijk eens waar we nu mee opgescheept zitten: een ultra-dure vliegende Fyra!
Omdat EADS geen grote zak met geld krijgt van de EU zoals o.a. LM, B en Northcorp krijgen van de USA. Tja, dan kan je weinig ontwikkelen, dat beetje geld van alleen Duitsland, alleen Frankrijk, ... zet weinig zoden aan de dijk. Het gaat dus om de samenwerking, de Europese landjes moeten 1 R&D pot aanmaken waaruit dit soort bedrijven gefinancierd worden voor het doen van onderzoek.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 19:20 schreef AchJa het volgende:
Als er nou landen zijn die wat fatsoenlijks kunnen maken binnen Europa... Ja, wij kunnen boten en radars bouwen, de Duitsers tanks en de Belgen handvuurwapens. Maar dan houdt het ook wel een beetje op voor wat betreft de defensie industrie tegenwoordig. Frans materiaal is net zo betrouwbaar als hun auto's, Saab is ook vergane glorie, Panavia heeft 1 goed vliegtuig inelkaar weten te zetten (Tornado). EADS maakt zich tegenwoordig druk om de airbus en ga zo maar door.
De Duitsers kregen op hun kloten, bedoel je mei 1940quote:Op zaterdag 16 mei 2015 14:07 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
We hadden een beetje goed spul maar bij lange na niet genoeg. Oa Slechte kkw wapens, te weinig munitie en veel te slecht opgeleid personeel.
En idd vooral gebrek aan communicatiemiddelen. Maar zover gaan dat we opzich genoeg moderne middelen hadden? Bij lange na niet.
Maar dat de duitsers op hun kloten kregen is een feit!
Dat de fransen zo snel op hun rug lagen komt niet door gebrek aan materiaal. Zo uit mn hoofd hadden de fransen meer tanks, de duitsers waren tactisch veel beter(blitzkrieg).
Noem de Europese alternatieven voor de grote zakken geld die o.a. B, LM en NC krijgen. Die zijn er niet. Daar zit het probleem! Europa heeft zat goede ingenieurs, natuurkundigen, wiskundigen etc. ,dat is geen probleem. De Eurofighter is een aardig ontwikkeld toestel maar het is geen alternatief voor de JSF aangezien het een ander type straaljager is. Voor een eerste grote project mag je het best geslaagd noemen, de Americanen hadden al veel meer oefening gehad. Helaas besteden wij wel het grote geld maar dat gaat naar de USA toe in plaats van dat het in Europa blijft. Stimuleer onze eigen bedrijven maar zodat we onafhankelijk worden en geld kunnen verdienen in plaats van dat het geld kost. Het is geen probleem als we dan 20 of 30 jaar iets minder goede technologie hebben dan de Americanen (dat is toch al zo, het beste spul verkopen ze niet!), het is altijd nog veel beter dan wat die paar vijanden van ons hebben.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 19:41 schreef AchJa het volgende:
Noem de europese alternatieven voor de JSF maar eens dan.
Plus dat die tweemotorig is en daar wil kruideniersland Nederland niet aan.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 19:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Noem de Europese alternatieven voor de grote zakken geld die o.a. B, LM en NC krijgen. Die zijn er niet. Daar zit het probleem! De Eurofighter is een aardig ontwikkeld toestel maar het is geen alternatief voor de JSF aangezien het een ander type straaljager is.
neequote:Op zaterdag 16 mei 2015 19:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik zou het niet zo gescheiden van elkaar zien, het is in het algemeen goed als je technologie ontwikkelt, of dat je dat met het defensiepotje financiert of met een ander potje is wellicht van ondergeschikt belang, zolang je maar iets aan het ontwikkelen bent. Het is eigen aan dit ontwikkelingsproces dat je niet van tevoren weet wat de uitkomsten precies gaan zijn en hoe het nuttig ingezet kan worden.
Yep. Het is vooral een proof of concept dat Europese bedrijven wel degelijk in staat zijn om mooi spul te ontwikkelen, helaas ontbrak ook hier politiek gezien een goede coördinatie. Even 1 potje aanmaken waar elk land naar ratio wat in stort (als onderdeel van de defensieuitgaven), goed inventariseren wat de grootste behoeftes zijn, bedrijven voorstellen laten doen, het beste voorstel kiezen en aan de slag. Dat komt wel goed, het kan alleen enkele decennia duren voordat we op een gelijk niveau zitten met de USA aangezien we veel later zijn begonnen.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 19:50 schreef AchJa het volgende:
[..]
Plus dat die tweemotorig is en daar wil kruideniersland Nederland niet aan.
Hoe zie jij die private ontwikkeling met het leger voor je? Dat is nu net iets waarvan de meeste mensen liever niet willen dat een private partij een klant kan zijn.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 19:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
nee
Defensiepotjes zijn belastinggeld en ik zie liever private ontwikkeling, want dan houd men kosten en vermarktbaarheid veel beter in de gaten. Daarom ben ik ook tegen innovatiesubsidies
Men is in dit topic al te scharrig om een dubbeltje extra aan defensie te spenderen... Laat staan dat Nederland ook maar een cent gaat bijdragen aan een defensie industrie...quote:Op zaterdag 16 mei 2015 19:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Noem de Europese alternatieven voor de grote zakken geld die o.a. B, LM en NC krijgen. Die zijn er niet. Daar zit het probleem!
Je kent de Stinger en Patriot? Is gewoon verkocht aan oa ons.quote:Het is geen probleem als we dan 20 of 30 jaar iets minder goede technologie hebben dan de Americanen (dat is toch al zo, het beste spul verkopen ze niet!), het is altijd nog veel beter dan wat die paar vijanden van ons hebben.
Ook een 30 jaar oud (4th gen) concept...quote:Op zaterdag 16 mei 2015 19:55 schreef Buster24 het volgende:
Dassault Rafale
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dassault_Rafale
[ afbeelding ]
Schijnt zich in de praktijk goed te bewijzen las ik laatst.
Dat geld besteden we toch, alleen gaat het nu naar de USA toe. Dan heb ik liever dat het in Europa blijft. Aangezien het een ROI geeft kan Europa in dat geval ook wat meer aan het leger besteden als we dat doen.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 19:54 schreef AchJa het volgende:
[..]
Men is in dit topic al te scharrig om een dubbeltje extra aan defensie te spenderen... Laat staan dat Nederland ook maar een cent gaat bijdragen aan een defensie industrie...
Ja, de F22 daarentegen is nog niet verkocht aan een bondgenoot. Niet dat Nederland het zou willen kopen maar dat doet er nu even weinig toe, er was een wettelijk verbod in de USA om die toestellen te verkopen aan een bondgenoot omdat de Americanen bang waren dat de stealthtechnologie via een bondgenoot in handen van een vijand zou vallen.quote:Je kent de Stinger en Patriot? Is gewoon verkocht aan oa ons.
Ik sprak meer algemeen, ik zie technologische ontwikkelingen liever uit de private economie komen. Kijk naar de JSF over wat defensie doet met ontwikkelen van technologie.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 19:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hoe zie jij die private ontwikkeling met het leger voor je? Dat is nu net iets waarvan de meeste mensen liever niet willen dat een private partij een klant kan zijn.
Een ten Cate bv. doet dat wel goed, maar ja, is natuurlijk weer te duur voor Nederland. Dus lopen de Amerikanen in die pakken...quote:Op zaterdag 16 mei 2015 19:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hoe zie jij die private ontwikkeling met het leger voor je? Dat is nu net iets waarvan de meeste mensen liever niet willen dat een private partij een klant kan zijn.
Ja, en we zullen altijd achter blijven lopen als we niet zelf het wiel gaan uitvinden, dan kunnen we alleen maar nadoen wat de Americanen al hadden gedaan. Als we iets van die Yankees kunnen leren dan is het wel dit: het draait om geld en organisatie. Heel dat ruimtevaartprogramma en heel dat Manhattanproject werd mogelijk gemaakt door de Europese wetenschappers maar het waren de Americanen die hier handig gebruik van maakten. De straaljager en de eerste serieuze raketten werden ontwikkeld door de Duitsers maar het waren de Americanen die hier handig gebruik van maakten. Geld en organisatie, daar gaat het om.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 19:58 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ook een 30 jaar oud (4th gen) concept...
Noem het maar "een dubbeltje". 8 miljard, elk jaar weer, om een apparaat van 60.000 ambtenaren en militairen op de been te houden, dat in de praktijk blijkbaar geen drol voorstelt.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 19:54 schreef AchJa het volgende:
[..]
Men is in dit topic al te scharrig om een dubbeltje extra aan defensie te spenderen... Laat staan dat Nederland ook maar een cent gaat bijdragen aan een defensie industrie...
Ze konden er ook handig gebruik van maken want het was oorlog in Europa (Manhattan project). En vwb raketten en straaljagers konden ze er handig gebruik van maken omdat ze de oorlog gewonnen hadden.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 20:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Heel dat ruimtevaartprogramma en heel dat Manhattanproject werd mogelijk gemaakt door de Europese wetenschappers maar het waren de Americanen die hier handig gebruik van maakten. De straaljager en de eerste serieuze raketten werden ontwikkeld door de Duitsers maar het waren de Americanen die hier handig gebruik van maakten. Geld en organisatie, daar gaat het om.
Als de overheid een grote zak met geld geeft aan het bedrijf wat het best een opdracht uitvoert (maak een ontwerp voor...en beschrijf gedetailleerd hoeveel het gaat kosten etc.), wie ontwikkeldt dan de technologie? De private sector toch? De overheid financiert het maar de private sector ontwikkelt het.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 19:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik sprak meer algemeen, ik zie technologische ontwikkelingen liever uit de private economie komen. Kijk naar de JSF over wat defensie doet met ontwikkelen van technologie.
Dat klopt maar Europa zou nooit in staat zijn geweest om in zo'n korte tijd die nucleaire bom en de ruimtevaart te ontwikkelen: niet omdat wij niet de mensen hadden (die hadden wij wel tot dan en die kregen wij daarna opnieuw) maar omdat wij erg slecht zijn in big science. CERN is een mooie uitzondering maar helaas is dat het ook, een uitzondering. We hebben de mensen die het kunnen uitvoeren maar wij missen de organisatiestructuur. Dat heeft m.i. weer alles te maken met de politieke verdeeldheid en het feit dat we zoveel koninkrijkjes op zo'n klein stukje grond hebben.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 20:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ze konden er ook handig gebruik van maken want het was oorlog in Europa (Manhattan project). En vwb raketten en straaljagers konden ze er handig gebruik van maken omdat ze de oorlog gewonnen hadden.
Trouwens, een achterhaald concept of niet (ja, het is van de vorige generatie), voor die paar vijanden die wij hebben zou het prima functioneel zijn.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 19:55 schreef Buster24 het volgende:
Schijnt zich in de praktijk goed te bewijzen las ik laatst.
En dat zal beter gaan dan de bijdrage aan de NAVO nu? Dat naar ratio?quote:Op zaterdag 16 mei 2015 20:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dankzij de EU hebben wij nu echter de mogelijkheid om dat te doorbreken: 1 pot voor R&D waaraan elk land naar ratio bijdraagt.
quote:Op zaterdag 16 mei 2015 20:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat klopt maar Europa zou nooit in staat zijn geweest om in zo'n korte tijd die nucleaire bom en de ruimtevaart te ontwikkelen: niet omdat wij niet de mensen hadden (die hadden wij wel tot dan en die kregen wij daarna opnieuw) maar omdat wij erg slecht zijn in big science. CERN is een mooie uitzondering maar helaas is dat het ook, een uitzondering. We hebben de mensen die het kunnen uitvoeren maar wij missen de organisatiestructuur. Dat heeft m.i. weer alles te maken met de politieke verdeeldheid en het feit dat we zoveel koninkrijkjes op zo'n klein stukje grond hebben.
Dankzij de EU hebben wij nu echter de mogelijkheid om dat te doorbreken: 1 pot voor R&D waaraan elk land naar ratio bijdraagt.
We zouden ook alternatief de omschakeling kunnen maken naar een duurzame samenleving: zoveel mogelijk organische stoffen (wat in de natuur groeit, niet de chemische definitie) gebruiken voor onze technologie en en energie etc.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 19:08 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Helaas heb je waarschijnlijk gelijk.
Ookal lukt het zonde, we zullen echt meer uit moeten geven aan defensie om onze vrijheid ook naar e toekomst toe veilig te stellen. Niet alleen tbv de Russen, we zullen e jihad ook nog het hoofd moeten bieden. Er wonen al tientallen duizenden in Europa, de klok tikt, zowel daar als voor de Russen. Met toenemende schaarste zal beschermd moeten worden wat we hebben.
Overigens vind ik dat we vooral keihard moeten vechten tegen degenen die onze vrijheid bedreigen, ja, vrede hier komt zeker uit de loop van een ge weer.
Helaas is het niet anders.
Het grote en cruciale verschil is dat het een alleen maar geld kost terwijl het andere een positieve ROI heeft die fors hoger ligt dan de inflatie. Nu wat extra betalen om in de toekomst meer te krijgen, daar zou je mensen wel enthousiast mee moeten kunnen krijgen.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 20:15 schreef Cobra4 het volgende:
[..]![]()
![]()
Als een NATO bijdrage als niet lukt......
Of ze komen het gewoon halen.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 20:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
We zouden ook alternatief de omschakeling kunnen maken naar een duurzame samenleving: zoveel mogelijk organische stoffen (wat in de natuur groeit, niet de chemische definitie) gebruiken voor onze technologie en en energie etc.
Als we hier veel in investeren dan hebben we straks een voorsprong en kunnen wij technnologie verkopen aan andere landen. Het voordeel van een klein landje: zolang het geen rare dingen doet en je er lekker handel mee kan drijven dan vallen ze je niet snel aan. Tijdens WOII hadden we de pech dat we net tussen de kemphanen in woonden.
Het zou uit het NATO-potje komen!quote:Op zaterdag 16 mei 2015 20:13 schreef AchJa het volgende:
[..]
En dat zal beter gaan dan de bijdrage aan de NAVO nu? Dat naar ratio?
Dus jouw plan van extra betalen maakt meer kans dan niet eens aan de NATO bijdrage voldoen?quote:Op zaterdag 16 mei 2015 20:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het grote en cruciale verschil is dat het een alleen maar geld kost terwijl het andere een positieve ROI heeft die fors hoger ligt dan de inflatie. Nu wat extra betalen om in de toekomst meer te krijgen, daar zou je mensen wel enthousiast mee moeten kunnen krijgen.
Hoe wil jij hen met 17 miljoen mensen tegenhouden?quote:
quote:Op zaterdag 16 mei 2015 20:20 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Dus jouw plan van extra betalen maakt meer kans dan niet eens aan de NATO bijdrage voldoen?
quote:Op zaterdag 16 mei 2015 20:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het zou uit het NATO-potje komen!
We dragen dan nog steeds evenveel bij aan defensie. Alleen op een efficiëntere manier die voor ons veel gunstiger uitpakt.
Of we blijven het schoothondje van de USA, wat jullie willen.
Hoe wil je je het daar halen als Nederland niet eens het afgesproken bedrag afdraagt?quote:
Een deel van die 2% BNP (tegenwoordig dus een stuk minder) is gereserveerd voor onderzoek en ontwikkeling. Dat is nl. een deel van het defensiebudget.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 20:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het zou uit het NATO-potje komen!
We dragen dan nog steeds evenveel bij aan defensie. Alleen op een efficiëntere manier die voor ons veel gunstiger uitpakt.
Of we blijven het schoothondje van de USA, wat jullie willen.
Aha. Dat is natuurlijk goed. Maar lees je vorige post eens terug. Of zat je mobiel?quote:Op zaterdag 16 mei 2015 20:10 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik ben gewoon wat minder naief geworden.
Wat doet de rest van het personeel dan, ik dacht dat er in totaal iets van 40k mensen bij Defensie werken?quote:Op zaterdag 16 mei 2015 22:09 schreef LXIV het volgende:
Het probleem bij defensie is eerder de scheve leeftijdsopbouw. In tegenstelling tot de hippe spotjes, bestaat het gros van de militairen uit mannen van boven middelbare leeftijd. Ondanks het grote personeelsbestand is het aantal infanterie-bataljons maar heel beperkt 8 inclusief KCT. Dat is dus 8x600 man = 4800 man gevechtskracht. Hier komt natuurlijk nog heel wat ondersteuning bij, maar op het totaal van het personeel is dat toch heel erg weinig.
De maatregelen die defensie genomen heeft om het personeelsbestand te snoeien hebben er vooral toe geleid dat de ouderen (die minder kans maken op de arbeidsmarkt) krampachtig hun baantje vast hebben gehouden. Hierdoor is de doorstroom volledig gestokt, en vooral de jongere, ambitieuzere en hoogopgeleide militair heeft daarom minder kans op promotie. Die zijn dan ook grootschalig uitgestroomd, waardoor defensie nog ouder geworden is.
Interessant, heb je het over de luchtmobiele brigade,. of is het gewoon offtopic?quote:Op zaterdag 16 mei 2015 21:58 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Aha. Dat is natuurlijk goed. Maar lees je vorige post eens terug. Of zat je mobiel?
Zout eens op sukkel.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 22:15 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Interessant, heb je het over de luchtmobiele brigade,. of is het gewoon offtopic?
Een deel van de ondersteuning valt ook nog onder paraat.Bijvoorbeeld het transportbataljon. En er zijn ook nog veel kantoren vol met mensen.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 22:13 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Wat doet de rest van het personeel dan, ik dacht dat er in totaal iets van 40k mensen bij Defensie werken?
Dan is de "parate" quote slechts 12%.
Maar dan hou je toch iets van 80% indirect over. Is dat gebruikelijk?quote:Op zaterdag 16 mei 2015 22:18 schreef LXIV het volgende:
[..]
Een deel van de ondersteuning valt ook nog onder paraat.Bijvoorbeeld het transportbataljon. En er zijn ook nog veel kantoren vol met mensen.
Zeg, ga er eens wat minder met een gestrekt been en zonder humor in.quote:
Het is minder, want ik reken enkel met de landmacht. Dus je moet als totaal het landmacht totaal nemen. Maar de verhouding zou beter kunnen denk ik.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 22:19 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Maar dan hou je toch iets van 80% indirect over. Is dat gebruikelijk?
Hoe dan andere landen het in vergelijking? Doen die wat anders? Of is het gewoon eigen aan een krijgsmacht?quote:Op zaterdag 16 mei 2015 22:22 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is minder, want ik reken enkel met de landmacht. Dus je moet als totaal het landmacht totaal nemen. Maar de verhouding zou beter kunnen denk ik.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |