Dus jij vindt dat genocide gerechtvaardigd is als God die gerechtvaardigd vindt?quote:Op vrijdag 10 april 2015 14:59 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Jij vind dat een god die de essentie van goed is niet een oordeel uit mag spreken over diegenen die het goede aan de kant zetten?
En wat heeft dat nou met materialisme te maken? En hoeveel frameworks heb jij wel niet?quote:[..]
Kan je vinden, maar ik blijf er bij. Het is duidelijk dat een dergelijk framework niet kan leiden tot objectieve waarden en normen. Er bestaat geen rationale argumentatie om tot een moreel framework te komen zonder een ander ongefundeerd framework in het leven te roepen.
Het is nog steeds een dilemma, want je hebt niet verteld of God logisch is omdat God logica bepaalt, of omdat God voldoet aan een platonisch idee van logica. Je hebt alleen gezegd dat God logisch is.quote:Op vrijdag 10 april 2015 15:10 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Inderdaad, geen bewijs. Maar het maakt wel duidelijk dat het dillema helemaal geen dillema hoeft te zijn.
Vuisten zijn inderdaad geen eigenschappen, maar die vergelijking is dan ook volkomen scheef. Een mens is geen eigenschap, mens-zijn is wel een eigenschap. Een vuist is ook geen eigenschap, vuist-zijn wel.quote:[..]
Sinds wanneer wel? Ik heb geen reden om dat aan te nemen, vuisten zijn toch ook geen eigenschappen?
Nee...quote:[..]
Dan begrijp ik je opmerking niet: “Dat neemt niet weg dat we met z'n allen het eens kunnen worden over bepaalde morele regels, waardoor die objectief gelden voor de mensheid”
Bedoel je dat uiteindelijk het recht van de sterkste dan geld?
Over de vraag of God iets kan maken wat hij niet kan optillen. Die paradox bestaat nog steeds. Iets maken wat je niet kunt optillen is echter geen onmogelijkheid, zoals jij suggereert.quote:[..]
Wijsneus, als het geen paradox is, waar discussieren we over?
Maar dat doe je niet. Je klaagt alleen dat ik stiekem toch in God geloof en dat ik anders niets mag zeggen.quote:[..]
Uitspraken doen mag natuurlijk altijd, kijken of ze coherent zijn is waarom we aan het discussiëren zijn.
quote:Op donderdag 9 april 2015 16:13 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Als atheïst heb je tenminste nog een goede reden om in leven te blijven. Na dit leven komt niets meer, dus als je gelukkig wilt worden, heb je alleen hier de kans.
Een christen daarentegen, vindt dat dit leven een lijdensweg is die doorlopen moet worden om eeuwig geluk te vinden. Je wilt toch zeker dat die lijdensweg zo snel mogelijk is afgelopen? Waarom zou je die gaan rekken?
Je hebt niet zoiets als 'de christen'....Ik moet er zelf niet aan dénken....sommige mensen liggen me en sommige niet.quote:Een christen daarentegen, vindt
LOLWUT? Dit raakt kant noch wal.quote:Op vrijdag 10 april 2015 16:13 schreef Eficaz het volgende:
[..]
[..]
Je hebt niet zoiets als 'de christen'....Ik moet er zelf niet aan dénken....sommige mensen liggen me en sommige niet.
Ik geloof in God, ja, nou en? Moet ik daarom zo denken als 'de christen' denkt?'. Ik, als christen wil wel graag lang leven....en ja, het leven is én lijden én geluk=gebrokenheid dezer wereld.
Dit is niet logisch uit te leggen met dingen als 'Dondald Duck' kwaakt dus hij is een eend. Of wel?
Je kan mi iemand vragen naar de hoop en het zeker weten wat er in hem leeft.
Met bewijzen zoals in de wiskunde kom je er niet.
Jij vind God gruwelijk omdat er wat doden zijn gevallen in het OT, ja, nou en? Dat zijn verhalen over hoe God wandelde met zijn uitverkoren volk, niet meer, en niet minder.
Ik als gelovige ben er dus weer helemaal van overtuigt: God=liefde + rechtvaardig--->dus de onschuldigen ertussen zitten nu in de hemel. Geloven doe ik als een kind; eenvoudig.
En dit heb ik dus ook nog nóóit gedacht wat jij hier schrijft. Ik heb weleens enkele jaren geleden een tijdje gehad, dat ik het even niet erg zou vinden, en ook best wel zou willen dat ik de een of andere ziekte kreeg zodat ik nog pakweg drie maanden te leven had. Ik voelde me zo depri en alles. Dan kon ik toch nog afscheid nemen van dingen....in die drie maanden....Ik wou bij God zijn....quote:Op donderdag 9 april 2015 13:29 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Waarom? Het is volkomen defaitistisch. Je geeft alle hoop op een beter leven in dit leven op, want in het volgende leven krijg je wel wat je verdient. Dat is het typische christelijke lijdensfetisjisme. "Ja, mijn leven is nu wel kut, maar als ik dat braaf blijf verduren, krijg ik een supertof leven in het hiernamaals."
Bovenstaande gaat misschien voor enkelen op, dat kan, dat weet ik niet zeker, zou kunnen dus.quote:Je geeft alle hoop op een beter leven in dit leven op, want in het volgende leven krijg je wel wat je verdient. Dat is het typische christelijke lijdensfetisjisme. "Ja, mijn leven is nu wel kut, maar als ik dat braaf blijf verduren, krijg ik een supertof leven in het hiernamaals."
---quote:Op donderdag 9 april 2015 15:36 schreef Murvgeslagen het volgende:
quote:
[quote]0s.gif Op donderdag 9 april 2015 15:30 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Maar ze doen dat niet om verder lijden te vermijden. Als je een auto-ongeluk of een voedselvergiftiging oploopt, lijd je zelfs wat extra. Maar dat lijden zou je gewoon moeten verduren voor de beloning in het hiernamaals.
Wat Murvgeslagen hier schrijft kan ik helemaal onderstrepen, ik voel het ook zo: nml dat wat je doet je niet naar de hemel brengt, maar genade.quote:De aanname die je denk ik onterecht doet is dat christenen dingen doen voor een beloning. Basic christelijke theologie leert dat datgene wat je doet je niet naar de hemel brengt, maar enkel genade van God. (niet dat sommige christenen dan nog steeds denken dat ze van alles moeten, maar dat is een ander verhaal ) Christenen die hun leven op de één of andere manier op het spel zetten doen dat vaker omdat ze zich gedreven voelen, dan dat dat iets zou moeten opleveren voor henzelf. Het is mij ook niet helemaal duidelijk wat zo iets zou kunnen opleveren, de bijbel beloofd geen 42 maagden.
1 pot nat in de basis uiteraard. Ze geloven alledrie in hetzelfde type almachtige en alwetende god = volgens de logica onmogelijke en derhalve vanzelfsprekend ook totaal onbewezen bullshit. En daarin zijn ze dus 1 pot nat.quote:Op donderdag 9 april 2015 16:25 schreef darkmond het volgende:
[..]
Als je dat denkt heb je je er duidelijk niet in verdiept. Met zo'n kortzichtig antwoord vind ik eigenlijk dat je zelfs niet zo'n discussie moet gaan. Dan discussieer je dus meer om je eigen gelijk in iemands gezicht te gooien, ipv echt iets te willen leren en eventueel iemand gelijk te geven en je ego opzij te doen.
Ik kan God de maat nemen over Zijn handelen met mijn kennis van goed en kwaad.quote:Op vrijdag 10 april 2015 08:44 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Dat kan, maar als je dat doet op basis van de kennis waarop je het paradijs uit ben geknikkerd dan moet je nog steeds het bestaan van god aannemen.
En die zijn beter dan normen en waarden uit andere tijden?quote:Op vrijdag 10 april 2015 14:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hedendaagse normen en waarden.
Heb je bijvoorbeeld het boek Job wel eens gelezen? Je weet wel, over die volstrekt onschuldige man die het slachtoffer wordt van een weddenschap die god zo nodig moest afsluiten met de duivel.
Afgezet tegen onze moderne moraliteit is dat volstrekt verwerpelijk.
Maar goed, het oude testament staat vol met dit soort goddelijk wangedrag.
Genocide gaat over moord, ofwel onschuldige mensen. Eerder legde ik uit dat God binnen mijn visie moreel in wezen is. Als mensen afvallig zijn t.o.v. moraal, dan zijn ze per definitie niet onschuldig.quote:Op vrijdag 10 april 2015 15:14 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Dus jij vindt dat genocide gerechtvaardigd is als God die gerechtvaardigd vindt?
Dat morele uitspraken beredeneerd vanuit materialisme subjectief zijn.quote:En wat heeft dat nou met materialisme te maken? En hoeveel frameworks heb jij wel niet?
We praten in cirkels. Gods is de bron en de standaard van de logica zelf, het is zijn natuur. Hij voldoet niet aan een idee, zijn natuur is de oorsprong van het idee. Geen dilemma.quote:Op vrijdag 10 april 2015 15:19 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Het is nog steeds een dilemma, want je hebt niet verteld of God logisch is omdat God logica bepaalt, of omdat God voldoet aan een platonisch idee van logica. Je hebt alleen gezegd dat God logisch is.
Ik kan niks met de concepten menszijn en vuist-zijn. Kan je ze definiëren?quote:Vuisten zijn inderdaad geen eigenschappen, maar die vergelijking is dan ook volkomen scheef. Een mens is geen eigenschap, mens-zijn is wel een eigenschap. Een vuist is ook geen eigenschap, vuist-zijn wel.
En wat dan wel?quote:Nee...
Het blijft wel een paradox als iemand almachtig is, het is wat mij betreft net zo incoherent als een rond vierkantje.quote:Over de vraag of God iets kan maken wat hij niet kan optillen. Die paradox bestaat nog steeds. Iets maken wat je niet kunt optillen is echter geen onmogelijkheid, zoals jij suggereert.
Ach ja, arme jij Mag je wel even terugzoeken waar ik dat gezegd zou hebben, ik kan mij er niks van herrnneren.quote:Maar dat doe je niet. Je klaagt alleen dat ik stiekem toch in God geloof en dat ik anders niets mag zeggen.
"Genade" volgens wikipedia:quote:Op vrijdag 10 april 2015 17:59 schreef Eficaz het volgende:
Wat Murvgeslagen hier schrijft kan ik helemaal onderstrepen, ik voel het ook zo: nml dat wat je doet je niet naar de hemel brengt, maar genade.
Anders zou je als gelovige alsmaar je uiterste best moeten doen voor een beloning, nml de hemel na de dood, dat houdt niemand vol, denk ik.
Wat betekent die 'gunst' of 'vrije gave' dan? Geen hemel blijkbaar, maar wat dan wel?quote:Het is een spontane, niet verdiende goddelijke gunst. Christenen verstaan er een vrije gave onder, die de mens absoluut niet verdiend heeft.
Dat is een cirkelredenering van jewelste.quote:Op zaterdag 11 april 2015 01:15 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Genocide gaat over moord, ofwel onschuldige mensen. Eerder legde ik uit dat God binnen mijn visie moreel in wezen is. Als mensen afvallig zijn t.o.v. moraal, dan zijn ze per definitie niet onschuldig.
Zoals alle morele uitspraken, waardoor je dat 'materialisme' wel weg kunt laten.quote:[..]
Dat morele uitspraken beredeneerd vanuit materialisme subjectief zijn.
Nee, jij herhaalt steeds hetzelfde. Ik stel je daarop steeds dezelfde vraag, maar jij weigert erop te antwoorden.quote:Op zaterdag 11 april 2015 01:39 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
We praten in cirkels. Gods is de bron en de standaard van de logica zelf, het is zijn natuur. Hij voldoet niet aan een idee, zijn natuur is de oorsprong van het idee. Geen dilemma.
Een mens is, in de woorden van Plato, een dier dat op twee benen loopt, zonder veren en met platte nagels (nooit de platte nagels vergeten!). Een vuist is een hand waarvan de vingers naar binnen zijn gebogen.quote:[..]
Ik kan niks met de concepten menszijn en vuist-zijn. Kan je ze definiëren?
Dat het morele kompas van de meeste mensen dezelfde kant op wijst. Vanuit onze gedeelde ervaring als mens hebben we namelijk veelal dezelfde ideeën, idealen en moraal.quote:[..]
En wat dan wel?
Jep, het is incoherent in het geval van een almachtige god. Vandaar dat ik het ook aanhaal om aan te geven dat zo'n god onmogelijk is.quote:[..]
Het blijft wel een paradox als iemand almachtig is, het is wat mij betreft net zo incoherent als een rond vierkantje.
Lees dan even terug.quote:[..]
Ach ja, arme jij Mag je wel even terugzoeken waar ik dat gezegd zou hebben, ik kan mij er niks van herrnneren.
Hi Highenderquote:Op zaterdag 11 april 2015 04:03 schreef highender het volgende:
[..]
"Genade" volgens wikipedia:
[..]
Wat betekent die 'gunst' of 'vrije gave' dan? Geen hemel blijkbaar, maar wat dan wel?
Juist ! God is machtig, ook om zwarte gaten omver te blazen als Hij zou willenquote:Op donderdag 9 april 2015 21:37 schreef Hexxenbiest het volgende:
Hij gaat niet tillen. Hij gaat wegblazen.
eeuh nee.quote:Op donderdag 9 april 2015 16:49 schreef darkmond het volgende:
[..]
Je kunt natuurlijk niet zo'n conclusie trekken als je maar weinig weet van islam, en vrijwel niks van het Jodendom. Islam biedt de Qur'an als bewijs voor degene die het begrijpend leest en erop reflecteert en hetzelfde geldt voor het Jodendom en de Torah. Je maakt dan aannames die je baseert op de beperkte kennis die je hebt vergaard.
Is dat zo'n vreemde gedachte eigenlijk ? Tot ruwweg 100 jaar geleden vond men genocide sowieso vrij normaal, door god of niet. Minderwaardige volkeren uitroeien als ze lastig waren voor ons werd als niet meer dan logisch gezien. Zelfs in kinderboeken uit die tijd, bijv de "wizard of Oz" serie, overwegen de hoofdpersonen dit zonder enig blikken of blozen - sterker nog: het werd als moreel prijzenswaardig gezien.quote:Op vrijdag 10 april 2015 15:14 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dus jij vindt dat genocide gerechtvaardigd is als God die gerechtvaardigd vindt?
Omdat je blijkbaar niet begrijpt wat ik bedoel. Het is zowel niet dat dingen logisch zijn omdat hij ze gebied als dat hij gebied omdat dat logisch is. Dat is een vals dillema. Hij is zelf de logica, de moraal, enz. Waarom is de logica logisch, of de moraal moreel, zijn onzinnige vragen.quote:Op zaterdag 11 april 2015 07:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Nee, jij herhaalt steeds hetzelfde. Ik stel je daarop steeds dezelfde vraag, maar jij weigert erop te antwoorden.
Ik weet wat een mens is en een vuist. Menszijn en vuistzijn zeggen mij alleen niks.quote:Een mens is, in de woorden van Plato, een dier dat op twee benen loopt, zonder veren en met platte nagels (nooit de platte nagels vergeten!). Een vuist is een hand waarvan de vingers naar binnen zijn gebogen.
Eens, gelukkig maar. Maar in welk ligt zie je dan een groep als ISIS?quote:Dat het morele kompas van de meeste mensen dezelfde kant op wijst. Vanuit onze gedeelde ervaring als mens hebben we namelijk veelal dezelfde ideeën, idealen en moraal.
Wat ik al aangaf valt het maken van een steen die je niet kan tillen, die je wel zou kunnen tillen onder een intrinsieke onmogelijkheid, als een rond vierkantje. Het zijn nietszeggende uitspraken. Nietszeggende uitspraken vallen dus wat mij betreft dus niet onder almacht.quote:Jep, het is incoherent in het geval van een almachtige god. Vandaar dat ik het ook aanhaal om aan te geven dat zo'n god onmogelijk is.
Dat ik had ik al gedaan, geen idee waar je het over hebt. Misschien dat je me verkeerd begreep?quote:Lees dan even terug.
sorry, weer fout.quote:Op donderdag 9 april 2015 17:11 schreef darkmond het volgende:
[..]
Klinkt héél cliché, maar een religie beoordeel je dus op de inhoud ervan. Niet op hoe mensen er naar handelen.
1) Tenzij Murvgeslagen wil beweren dat hij genocide moreel oké vindt, is je historiserende argument irrelevant. We hebben het over nu: vinden hedendaagse christenen dat God daar moreel goed heeft gehandeld? Zo ja, vinden ze genocide dan in enig geval gerechtvaardigd?quote:Op zaterdag 11 april 2015 09:56 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Is dat zo'n vreemde gedachte eigenlijk ? Tot ruwweg 100 jaar geleden vond men genocide sowieso vrij normaal, door god of niet. Minderwaardige volkeren uitroeien als ze lastig waren voor ons werd als niet meer dan logisch gezien. Zelfs in kinderboeken uit die tijd, bijv de "wizard of Oz" serie, overwegen de hoofdpersonen dit zonder enig blikken of blozen - sterker nog: het werd als moreel prijzenswaardig gezien.
Dat wij genocide sterk afkeuren is een zeer nieuwe manier van denken die gedurende de bulk van de geschiedenis van de mensheid met onbegrip ontvangen zou worden. Dus eigenlijk moeten wij ons afvragen of ONZE visie wel terecht is...
Zou je er dan op een gegeven moment ook niet een beetje klaar mee zijn?quote:
Zoals ik al tien keer gezegd heb, is het volkomen loos en verplaatst het het probleem alleen maar. Als God logica is, omdat God logica is, dan blijft de vraag: waar komt die logica vandaan?quote:Op zaterdag 11 april 2015 09:57 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Omdat je blijkbaar niet begrijpt wat ik bedoel. Het is zowel niet dat dingen logisch zijn omdat hij ze gebied als dat hij gebied omdat dat logisch is. Dat is een vals dillema. Hij is zelf de logica, de moraal, enz. Waarom is de logica logisch, of de moraal moreel, zijn onzinnige vragen.
Maar de woorden die ik over heb om het te beschrijven zijn onderhand op, als dat niet duidelijk is voor jou, geen probleem. Voor mij is het duidelijk geen probleem, ik zie geen dilemma.
Dat is de act van het zijn van een mens, respectievelijk vuist. Ik ben mens, net zoals God volgens jou logica is. Mens is mijn essentie, net zoals logica volgens jou Gods essentie is. Maar ben ik een mens omdat ik voldoe aan de kenmerken van een of ander platonisch idee van een mens, of ben ik een mens omdat er aan de hand van mijn wezen bepaald wordt wat een mens is?quote:[..]
Ik weet wat een mens is en een vuist. Menszijn en vuistzijn zeggen mij alleen niks.
Op metaniveau willen zij hetzelfde als de meeste andere mensen. Er bestaat alleen een grote kloof tussen de praktische invulling daarvan.quote:[..]
Eens, gelukkig maar. Maar in welk ligt zie je dan een groep als ISIS?
Waar stoppen die 'nietszeggende uitspraken'? Alleen bij logische onmogelijkheden? Of ook bij mathematische onmogelijkheden? Telt dat ook voor natuurkundige onmogelijkheden? En belangrijker nog: waarom trek je de lijn daar?quote:[..]
Wat ik al aangaf valt het maken van een steen die je niet kan tillen, die je wel zou kunnen tillen onder een intrinsieke onmogelijkheid, als een rond vierkantje. Het zijn nietszeggende uitspraken. Nietszeggende uitspraken vallen dus wat mij betreft dus niet onder almacht.
quote:Op zaterdag 11 april 2015 09:34 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Juist ! God is machtig, ook om zwarte gaten omver te blazen als Hij zou willen
Efeziërs 3:20 (Herziene Statenvertaling)
20 Hem nu Die bij machte is te doen ver boven alles wat wij bidden of denken(beseffen)!
En: Filippenzen 4 vers 7:
En de vrede Gods, die alle verstand te boven gaat, zal uw harten en uw zinnen(gedachten) bewaren in Christus Jezus.
Dan herdefiniëren ze gewoon wat 'almachtig' betekent.quote:Op zaterdag 11 april 2015 10:35 schreef laforest het volgende:
[..]
Moeie discussie, verhalen als feiten gebruiken.
Het concept van God, Christelijke, Joodse, en Islamitische variant, is intern onsamenhangend en kan dus verworpen worden. Echter, god in het algemeen niet, omdat dit, zoals Kant ook terecht uitlegde, buiten onze mogelijke waarnemingen ligt, en we daarom alleen maar over zulke dingen kunnen speculeren. Religie heeft alleen een pratische nut en toepassing , meer niet.
Als jij denk dat een Almachtige God bestaat, leg dan maar even uit hoe God een steen kan creëren die zo zwaar is dat hij deze niet kan dragen.
Als hij de steen kan creëren dan is hij niet almachtig omdat hij hem niet kan dragen.
Als hij alles kan dragen, dan kan hij de steen niet creëren en is daarom niet almachtig. Dus,
het concept van een almachtige God, zoals de Christen dat verkondigen (Revelation 1:8; Genesis 17:1, etc.) is dus een onsamenhangend concept en daarom kan zo'n god niet bestaan.
Je twee alineas spreken elkaar tegen.quote:Op zaterdag 11 april 2015 10:35 schreef laforest het volgende:
[..]
Moeie discussie, verhalen als feiten gebruiken.
Het concept van God, Christelijke, Joodse, en Islamitische variant, is intern onsamenhangend en kan dus verworpen worden. Echter, god in het algemeen niet, omdat dit, zoals Kant ook terecht uitlegde, buiten onze mogelijke waarnemingen ligt, en we daarom alleen maar over zulke dingen kunnen speculeren. Religie heeft alleen een pratische nut en toepassing , meer niet.
Als jij denk dat een Almachtige God bestaat, leg dan maar even uit hoe God een steen kan creëren die zo zwaar is dat hij deze niet kan dragen.
Als hij de steen kan creëren dan is hij niet almachtig omdat hij hem niet kan dragen.
Als hij alles kan dragen, dan kan hij de steen niet creëren en is daarom niet almachtig. Dus,
het concept van een almachtige God, zoals de Christen dat verkondigen (Revelation 1:8; Genesis 17:1, etc.) is dus een onsamenhangend concept en daarom kan zo'n god niet bestaan.
Dan is het niet meer de God uit de Bijbel, want die heeft deze definitie.quote:Op zaterdag 11 april 2015 10:45 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dan herdefiniëren ze gewoon wat 'almachtig' betekent.
erg filosofisch van je, iets claimen zonder onderbouwing.quote:Op zaterdag 11 april 2015 10:57 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
Je twee alineas spreken elkaar tegen.
God komt voort uit god.quote:Op zaterdag 11 april 2015 11:31 schreef laforest het volgende:
[..]
erg filosofisch van je, iets claimen zonder onderbouwing.
Dat doen ze niet, God of een (dus niet 1) god is niet hetzelfde.
Een god kun je niet uitsluiten, maar de God van de Bijbel wel.
Nee, god is een algemeen, God een specifiek concept.quote:Op zaterdag 11 april 2015 11:37 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
God komt voort uit god.
Wanneer je god toelaat sta je God toe.
En wat is die god dan?quote:Op zaterdag 11 april 2015 11:52 schreef laforest het volgende:
[..]
Nee, god is een algemeen, God een specifiek concept.
Neem meetkunde, je kunt in het algemeen over figuren spreken, maar dat houdt niet in dat een vierhoekige driehoek bestaat. Zo'n concept is intern onsamenhangend, zo is dat met goden en God ook. En god is an sich mogelijk, maar God, van de Christenen, niet.
Niet wie, wat is de vraag, het is een concept, God is wie, god of goden is een concept, maar daar kunnen we geen invulling aangeven omdat god, als concept, buiten alle mogelijke zintuigelijke waarnemingen ligt.quote:
Oneens.quote:Op zaterdag 11 april 2015 11:59 schreef laforest het volgende:
[..]
Niet wie, wat is de vraag, het is een concept, God is wie, god of goden is een concept, maar daar kunnen we geen invulling aangeven omdat god, als concept, buiten alle mogelijke zintuigelijke waarnemingen ligt.
Wie kun je nooit direct beantwoorden.
De invulling van de christelijke God gebeurt vrij duidelijk in de Bijbel.quote:Op zaterdag 11 april 2015 12:08 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
Oneens.
Op het moment dat je imo zegt dat iets er kan zijn, dus 'een god'.
Sta je toe dat mensen hun eigen invulling geven.
Om iets vorm te geven heeft de mens genoeg in huis.
Oftewel het ontkennen dat God bestaat staat gelijk aan het ontkennen dat god bestaat.
Jij stelt dat het moorden is, waarom denk je dat? Waarom waren deze mensen onschuldig?quote:Op zaterdag 11 april 2015 07:29 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
En er staat niet afvallig t.o.v. van moraal, er staat afvallig. Dat wil zeggen: God heeft een stad uit laten moorden omdat ze zich bekeerden of van hun geloof afvielen.
Ik begrijp niet helemaal waar de circelredenering in zit, misschien dat je dat kan duidelijk maken.quote:Dat is een cirkelredenering van jewelste.
Daarnaast, stel dat ze wel afvallig waren wat betreft moraal. Verdienen ze het volgens jou om te sterven? Zo nee, hoe kun je dat goedpraten zonder terug te vallen op een cirkelredenering of special pleading?
Die uitspraak kan je alleen doen als je materialisme voor waar aanneemt.quote:Zoals alle morele uitspraken, waardoor je dat 'materialisme' wel weg kunt laten.
Bent u lid van I.S. ?quote:Op zaterdag 11 april 2015 12:37 schreef Murvgeslagen het volgende:
Jij stelt dat het moorden is, waarom denk je dat? Waarom waren deze mensen onschuldig?
De aangedragen reden daarvoor maakt hen zeker niet schuldig.quote:Op zaterdag 11 april 2015 12:37 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Jij stelt dat het moorden is, waarom denk je dat? Waarom waren deze mensen onschuldig?
Dat is omdraaien van de bewijslast. Jij bent degene die moet hardmaken dat deze mensen schuldig waren aan een daad die de doodstraf verdient.quote:Op zaterdag 11 april 2015 12:37 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Jij stelt dat het moorden is, waarom denk je dat? Waarom waren deze mensen onschuldig?
1) God is moreel wantquote:[..]
Ik begrijp niet helemaal waar de circelredenering in zit, misschien dat je dat kan duidelijk maken.
Het lijkt mij nogal evident dat het straffen van mensen die een morele wet hebben genegeerd rechtvaardig is.
Maar genocide keur je in sommige gevallen goed.quote:[..]
Die uitspraak kan je alleen doen als je materialisme voor waar aanneemt.
Wat mij betreft is “verkrachting is verwerpelijk” een objectieve uitspraak. Ik ken geen mogelijke situatie waar dit niet verwerpelijk zou zijn.
O, nee, heerlijk, ik hou van het leven! En in dit aardse leven zijn er beperkingen, zoals tijd en ruimte, en afstand. En ook moeilijkheden op zijn tijd, zoals verdriet, ziekte, werkeloosheid etc. etc. etc. Want de wereld is gebroken waarin wij leven.quote:Op zaterdag 11 april 2015 10:14 schreef Arcee het volgende:
[..]
Zou je er dan op een gegeven moment ook niet een beetje klaar mee zijn?
Ik bedoel, na 100 miljard jaar is het nog maar nét begonnen.
De vraag die je indirect stelt is dus “waar komt god vandaan?”. Het antwoord daarop is: “god bestaat” of Waarom bestaat logica? “Logica bestaat”. Het is inherent aan het bestaan.quote:Op zaterdag 11 april 2015 10:19 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Zoals ik al tien keer gezegd heb, is het volkomen loos en verplaatst het het probleem alleen maar. Als God logica is, omdat God logica is, dan blijft de vraag: waar komt die logica vandaan?
De act van mens zijn of vuist zijn zegt mij niets. Het totaal van eigenschappen maakt toch een mens of een vuist, een bal, niet één of andere act? Of het idee al in platonische zin bestond, of het idee volgde, volgt daar niet uit. Die vraag over de essentie/oorsprong van het van het bestaan stellen (god), is nutteloos. De eigenschappen van het bestaan zijn besloten in het bestaan zelf. De logica is zelf de oorsprong van alles wat logisch is.quote:Als de bal rond is omdat de bal rond is, waar komt dan het rond vandaan? Is rond rond omdat er een soort platonisch idee van rond is, of is rond rond omdat de bal die vorm heeft?
Dat is de act van het zijn van een mens, respectievelijk vuist. Ik ben mens, net zoals God volgens jou logica is. Mens is mijn essentie, net zoals logica volgens jou Gods essentie is. Maar ben ik een mens omdat ik voldoe aan de kenmerken van een of ander platonisch idee van een mens, of ben ik een mens omdat er aan de hand van mijn wezen bepaald wordt wat een mens is?
Ok, kwestie van meningsverschil dus?quote:Op metaniveau willen zij hetzelfde als de meeste andere mensen. Er bestaat alleen een grote kloof tussen de praktische invulling daarvan.
We hebben het hier over een logische onmogelijkheid. Logische onmogelijkheden zijn in wiskunde uit te drukken. Dat gene wat logisch onmogelijk is, is ook natuurkundig gezien onmogelijk, de logica is inherent aan bestaan.quote:Waar stoppen die 'nietszeggende uitspraken'? Alleen bij logische onmogelijkheden? Of ook bij mathematische onmogelijkheden? Telt dat ook voor natuurkundige onmogelijkheden? En belangrijker nog: waarom trek je de lijn daar?
Nee.quote:
In de context van het verhaal waren ze wel schuldig.quote:Op zaterdag 11 april 2015 13:15 schreef Molurus het volgende:
[..]
De aangedragen reden daarvoor maakt hen zeker niet schuldig.
Schuldig waaraan?quote:Op zaterdag 11 april 2015 14:05 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
In de context van het verhaal waren ze wel schuldig.
Vinden ze bij I.S. ook.quote:Op zaterdag 11 april 2015 14:05 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
In de context van het verhaal waren ze wel schuldig.
Je wilt mijn eigen morele overtuiging hebben?quote:Op zaterdag 11 april 2015 13:26 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Dat is omdraaien van de bewijslast. Jij bent degene die moet hardmaken dat deze mensen schuldig waren aan een daad die de doodstraf verdient.
Die redenering maak ik niet.quote:1) God is moreel want
2) God begaat geen immorele daden, zelfs al lijkt dat zo want
1) God is moreel want
etc.
Natuurlijk niet kerel. Het is de vraag of die mensen onschuldig waren om over genocide te kunnen spreken, en ik denk dus van niet.quote:Maar genocide keur je in sommige gevallen goed.
Dat is wel een hele vrije lezing van de tekst. Leg mij uit waar er hier over verkrachting wordt gesproken? Dit gaat over het huwen (met alle rechten en plichten daarbij) van krijgsgevangenen?quote:Overigens heeft jouw god ook verkrachting goedgekeurd of zelfs verordonneerd (o.m. Deuteronomium 21:10-14 en Exodus 21:7-11).
Dus Allah is immoreel? Of juist IS zelf?quote:
"gewetenloze mannen de rest van de inwoners tot afvalligheid heeft gebracht door voor te stellen vreemde goden te dienen"quote:
Nee. De vraag die ik direct stel is: waar komt die logica vandaan? Waarom is God logica?quote:Op zaterdag 11 april 2015 13:53 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
De vraag die je indirect stelt is dus “waar komt god vandaan?”. Het antwoord daarop is: “god bestaat” of Waarom bestaat logica? “Logica bestaat”. Het is inherent aan het bestaan.
Eerder een kwestie van een (grondig) andere optiek.quote:[..]
De act van mens zijn of vuist zijn zegt mij niets. Het totaal van eigenschappen maakt toch een mens of een vuist, een bal, niet één of andere act? Of het idee al in platonische zin bestond, of het idee volgde, volgt daar niet uit. Die vraag over de essentie/oorsprong van het van het bestaan stellen (god), is nutteloos. De eigenschappen van het bestaan zijn besloten in het bestaan zelf. De logica is zelf de oorsprong van alles wat logisch is.
[..]
Ok, kwestie van meningsverschil dus?
Tof, dan kan God dus vrijwel niets. Misschien kan hij de draaiing van protonen of het radioactief verval bepalen (tenminste, totdat we de wet vinden die dat beschrijft). Maar de zon een dag stil laten staan zit er dan echt niet in.quote:[..]
We hebben het hier over een logische onmogelijkheid. Logische onmogelijkheden zijn in wiskunde uit te drukken. Dat gene wat logisch onmogelijk is, is ook natuurkundig gezien onmogelijk, de logica is inherent aan bestaan.
Dat is geen redenering, dat is een verzameling stellingen.quote:Op zaterdag 11 april 2015 14:45 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Je wilt mijn eigen morele overtuiging hebben?
- God is de essentie van al wat goed is.
- Het bewust afwijzen van het goede is het aannemen van het slechte
- De personen die die keuze maakten waren dus niet onschuldig.
- Als het leven voortkomt uit diegene diegene die de bron is van het goede, dan is het goede afwijzen ook het leven zelf afwijzen.
- Als je het leven afwijst is dood gerechtvaardig
- De dood is niet het einde.
Oké, dan spreken we niet over genocide maar over massamoord. Dat zit je nu hier namelijk te verdedigen: die mensen verdienden het allemaal om dood te gaan omdat ze niet meer in God geloofden.quote:[..]
Die redenering maak ik niet.
[..]
Natuurlijk niet kerel. Het is de vraag of die mensen onschuldig waren om over genocide te kunnen spreken, en ik denk dus van niet.
Wat denk je dat dat huwen inhoudt? Denk je dat zo'n krijgsgevangen vrouw het recht heeft om 'nee' te zeggen?quote:[..]
Dat is wel een hele vrije lezing van de tekst. Leg mij uit waar er hier over verkrachting wordt gesproken? Dit gaat over het huwen (met alle rechten en plichten daarbij) van krijgsgevangenen?
Toen, duizenden jaren geleden leefden men heel anders, men hield er hele ander maatstaven op na dan nu.quote:Op zaterdag 11 april 2015 15:18 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Wat denk je dat dat huwen inhoudt? Denk je dat zo'n krijgsgevangen vrouw het recht heeft om 'nee' te zeggen?
Opnieuw krijg je het voor elkaar om met een reactie te komen die volledig niet terzake doet.quote:Op zaterdag 11 april 2015 15:23 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Toen, duizenden jaren geleden leefden men heel anders, men hield er hele ander maatstaven op na dan nu.
Dus om zo'n verkrachte vrouw bescherming te bieden moest zo iemand met haar huwen, ander zou ze volgelvrij zijn.
Dat ging zo in die tijd-->niet te vergelijken met deze tijd, was een hele andere cultuur.
So what? God mocht vroeger dus een mindere moraal propageren omdat de cultuur anders was? Die cultuur heeft zich toch maar lekker aan te passen aan de Goddelijke Moraal?quote:Op zaterdag 11 april 2015 15:23 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Toen, duizenden jaren geleden leefden men heel anders, men hield er hele ander maatstaven op na dan nu.
Dus om zo'n verkrachte vrouw bescherming te bieden moest zo iemand met haar huwen, ander zou ze volgelvrij zijn.
Dat ging zo in die tijd-->niet te vergelijken met deze tijd, was een hele andere cultuur.
Leuk voorbeeld, gaat helaas niet op voor religies. Een atheist is net zo gelovig als een jood, moslim of een christen. Het concept God valt niet wetenschappelijk te bewijzen. God is in dit opzicht ook niet iets wat zich onderwerpt aan de regels van de creatie, om er mee bewezen te worden. Mensen die in God geloven, geloven erin omdat er geen wetenschappelijk bewijs is. Voor hetzelfde geldt kan een atheist ook de absentie van God niet bewijzen, daarvoor is evenmin wetenschappelijk bewijs. Ook een atheist gelooft enkel in het niet bestaan van God.quote:Op zaterdag 11 april 2015 09:54 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
eeuh nee.
Als je een afkeer hebt van honden omdat ze stinken, verharen en je er van moet niezen dan geldt dat voor alle honden. En ook als je van huis uit alleen Duitse Herders (C) kent, die Rottrweilers (I) en Jack Russelltjes (J) zijn duidelijk herkenbaar als hond en je merkt al van verre dat ze dezelfde eigenschappen hebben als de herder van de buurman.
Geloven mensen dit nou werkelijk? Vraag ik me dan af.quote:Op zaterdag 11 april 2015 13:47 schreef Eficaz het volgende:
O, nee, heerlijk, ik hou van het leven! En in dit aardse leven zijn er beperkingen, zoals tijd en ruimte, en afstand. En ook moeilijkheden op zijn tijd, zoals verdriet, ziekte, werkeloosheid etc. etc. etc. Want de wereld is gebroken waarin wij leven.
In de Hemel niet: Daar is alles perfect! Hoe God het heeft bedoeld, als Paradijs:)!
Daar zien wij onze overleden geliefden weer!:) We worden niet gehinderd door tijd, ruimte en afstand, we zijn dan als de engelen.:) alles wat goed is, is in de Hemel: geluk,. liefde, humor, etc. etc. etc. en dat voor eeuwig. eeuwig geluk, eeuwig mooi weer, een natuur die is hoe die bedoel is, en niet aangetast. En zo kan ik nog even doorgaan:)
Een voorbeeldje: je hoeft bijvoorbeeld nooit meer je huis op slot te doen, want iedereen heeft hetzelfde mooie huis, met dezelfde mooie dingen....dus die stress heb je ook al niet.:)
Het lichaam sterft maar de ziel blijft voortbestaan en wij krijgen allemaal nieuwe , maar dan perfecte onsterfelijke lichamen :-)
Grapje zeker?quote:Op zaterdag 11 april 2015 15:53 schreef darkmond het volgende:
[..]
Leuk voorbeeld, gaat helaas niet op voor religies. Een atheist is net zo gelovig als een jood, moslim of een christen. Het concept God valt niet wetenschappelijk te bewijzen. God is in dit opzicht ook niet iets wat zich onderwerpt aan de regels van de creatie, om er mee bewezen te worden. Mensen die in God geloven, geloven erin omdat er geen wetenschappelijk bewijs is. Voor hetzelfde geldt kan een atheist ook de absentie van God niet bewijzen, daarvoor is evenmin wetenschappelijk bewijs. Ook een atheist gelooft enkel in het niet bestaan van God.
Zo gezien zijn het allemaal ideeën van mensen en moet je ze vooralsnog apart bestuderen om ze te begrijpen. Je kunt een hond onderzoeken en krijgt een redelijk idee van honden. Maar voor volledige en duidelijk informatie van een bepaalde soort hond onderzoek je die specifieke hond, niet een andere soort hond. Ze delen bepaalde eigenschappen, maar komen lang niet overeen met bepaalde dingen.
Net zoals bij I.S.quote:Op zaterdag 11 april 2015 15:03 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
"gewetenloze mannen de rest van de inwoners tot afvalligheid heeft gebracht door voor te stellen vreemde goden te dienen"
Een atheist heeft in zijn beleving ook helemaal niks te bewijzen. De bewijslast ligt bij degene die claimt dat er een God is. Dat maakt van de overige mensen niet ineens gelovigen in het tegendeel.quote:Op zaterdag 11 april 2015 15:53 schreef darkmond het volgende:
Voor hetzelfde geldt kan een atheist ook de absentie van God niet bewijzen, daarvoor is evenmin wetenschappelijk bewijs. Ook een atheist gelooft enkel in het niet bestaan van God.
quote:Op zaterdag 11 april 2015 16:35 schreef Arcee het volgende:
[..]
Een atheist heeft in zijn beleving ook helemaal niks te bewijzen. De bewijslast ligt bij degene die claimt dat er een God is. Dat maakt van de overige mensen niet ineens gelovigen in het tegendeel.
Juist, het is absolute onzin dat mensen geacht worden hun beweringen te bekleden met bewijs. Anderen moeten gewoon accepteren dat iemand de feiten zo ziet.quote:Op zaterdag 11 april 2015 16:37 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
Van wie moet dat? Dat bewijzen?
Grootste onzin ever en helaas veelvuldig in deze topicreeks gebruikt.
De God in het OT is de God van het Joodse Volk.quote:Op zaterdag 11 april 2015 12:09 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
De invulling van de christelijke God gebeurt vrij duidelijk in de Bijbel.
Hahaquote:Op zaterdag 11 april 2015 16:42 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Trouwens, beste mensen, hardromacore2.0 heeft een bovengemiddeld kleine penis. Hij is in erectie nog geen twee centimeter lang.
Tl;dr.quote:Op zaterdag 11 april 2015 16:47 schreef Eficaz het volgende:
[..]
De God in het OT is de God van het Joodse Volk.
De God in het NT is de Christelijke God, waarover al voorspellingen werden gedaan in het OT:
Psalm22 gaat letterlijk over Jezus:
1Voor de koorleider.
2Mijn God, mijn God,
waarom hebt u mij verlaten?
U blijft ver weg en redt mij niet,
ook al schreeuw ik het uit.
3‘Mijn God!’ roep ik
overdag, en u antwoordt niet,
’s nachts, en ik vind geen rust.
4U bent de Heilige,
die op Israëls lofzangen troont.
5Op u hebben onze voorouders vertrouwd;
zij hebben vertrouwd en u verloste hen,
6tot u geroepen en zij ontkwamen,
op u vertrouwd en zij werden niet beschaamd.
7Maar ik ben een worm en geen mens,
door iedereen versmaad, bij het volk veracht.
8Allen die mij zien, bespotten mij,
ze schudden meewarig het hoofd:
9‘Wend je tot de HEER! Laat hij je verlossen,
laat hij je bevrijden, hij houdt toch van je?’
10U hebt mij uit de buik van mijn moeder gehaald,
mij aan haar borsten toevertrouwd,
11bij mijn geboorte vingen uw handen mij op,
van de moederschoot af bent u mijn God.
12Blijf dan niet ver van mij,
want de nood is nabij
en er is niemand die helpt.
13Een troep stieren staat om mij heen,
buffels van Basan omsingelen mij,
14roofzuchtige, brullende leeuwen
sperren hun muil naar mij open.
15Als water ben ik uitgegoten,
mijn gebeente valt uiteen,
mijn hart is als was,
het smelt in mijn lijf.
16Mijn kracht is droog als een potscherf,
mijn tong kleeft aan mijn gehemelte,
u legt mij neer in het stof van de dood.
17Honden staan om mij heen,
een woeste bende sluit mij in,
zij hebben mijn handen en voeten doorboord.
18Ik kan al mijn beenderen tellen.
Zij kijken vol leedvermaak toe,
19verdelen mijn kleren onder elkaar
en werpen het lot om mijn mantel.
20HEER, houd u niet ver van mij,
mijn sterkte, snel mij te hulp.
21Bevrijd mijn ziel van het zwaard,
mijn leven uit de greep van die honden.
22Red mij uit de muil van de leeuw,
bescherm mij tegen de horens van de wilde stier.
U geeft mij antwoord.
23Ik zal uw naam bekendmaken,
u loven in de kring van mijn volk.
24Loof hem, allen die de HEER vrezen,
breng hem eer, kinderen van Jakob,
wees beducht voor hem, volk van Israël.
25Hij veracht de zwakke niet,
verafschuwt niet wie wordt vernederd,
hij wendt zijn blik niet van hem af,
maar hoort zijn hulpgeroep.
26Van u komt mijn lofzang in de kring van het volk,
mijn geloften los ik in bij wie u vrezen.
27De vernederden zullen eten en worden verzadigd.
Zij die hem zoeken, brengen lof aan de HEER.
Voor altijd mogen jullie leven!
28Overal, tot aan de einden der aarde,
zal men de HEER gedenken en zich tot hem wenden.
Voor u zullen zich buigen
alle stammen en volken.
29Want het koningschap is aan de HEER,
hij heerst over de volken.
30Wie op aarde in overvloed leven,
zullen aanzitten en zich voor hem buigen.
Ook zullen voor hem knielen
wie in het graf zijn neergedaald,
wie hun leven niet konden behouden.
31Een nieuw geslacht zal hem dienen
en aan de kinderen vertellen van de Heer;
32aan het volk dat nog geboren moet worden
zal het van zijn gerechtigheid verhalen:
hij is een God van daden.
Jesaja 9 is een voorspelling dat je Messias(Jezus) komt:
1Het volk dat in duisternis ronddoolt
ziet een schitterend licht.
Zij die in het donker wonen
worden door een helder licht beschenen.
2U hebt het volk weer groot gemaakt,
diepe vreugde gaf u het,
blijdschap als de vreugde bij de oogst,
zij jubelen als bij het verdelen van de buit.
3Het juk dat op hen drukte,
de stok op hun schouder, de zweep van de drijver,
u hebt ze verbrijzeld, zoals Midjan destijds.
4Iedere laars die dreunend stampte
en elke mantel waar bloed aan kleeft,
ze worden verbrand, een prooi van het vuur.
5Een kind is ons geboren,
een zoon is ons gegeven;
de heerschappij rust op zijn schouders.
Deze namen zal hij dragen: Wonderbare raadsman,
Goddelijke held, Eeuwige vader, Vredevorst.
6Groot is zijn heerschappij,
aan de vrede zal geen einde komen.
Davids troon en rijk zijn erop gebouwd,
ze staan vast, in recht en gerechtigheid,
van nu tot in eeuwigheid.
Daarvoor zal hij zich beijveren,
de HEER van de hemelse machten.
En : Jesaja7 14
14Daarom zal de Heer zelf u een teken geven: de jonge vrouw is zwanger, zij zal spoedig een zoon baren en hem Immanuel(=Jezus) noemen.
En dit zijn maar een paar voorspelling die zijn uitgekomen wb Jezus. Er zijn nog veel meer voorspellingen over allemaal andere zaken.
(Johannes 3:16 - Nieuwe Bijbel Vertaling
Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. )
Helemaal mee eens, geloof hoeft niet bewezen te worden.quote:Op zaterdag 11 april 2015 16:41 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Juist, het is absolute onzin dat mensen geacht worden hun beweringen te bekleden met bewijs. Anderen moeten gewoon accepteren dat iemand de feiten zo ziet.
Nee, het was je erectie. Je twee centimeter lange erectie. Daar ben ik zeker van.quote:Op zaterdag 11 april 2015 16:47 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
Haha
Wat jij voelde was mijn grote teen in je reet. Toen ik je een trap gaf.
Heb je bewijs?quote:Op zaterdag 11 april 2015 16:48 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee, het was je erectie. Je twee centimeter lange erectie. Daar ben ik zeker van.
Ik hoef dat niet te bewijzen. Geloof hoofd niet bewezen te worden.quote:Op zaterdag 11 april 2015 16:49 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
Heb je bewijs?
Zonder bewijs ben je nergens tegenwoordig.
Het waren de mensen die slecht waren niet God. God beschermede de toen als minderwaardig geziene vrouwen door te stellen dat als een vrouw was verkracht, de verkrachter haar moest huwen.quote:Op zaterdag 11 april 2015 15:52 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
So what? God mocht vroeger dus een mindere moraal propageren omdat de cultuur anders was? Die cultuur heeft zich toch maar lekker aan te passen aan de Goddelijke Moraal?
Grappig dat God wel zo'n voorziening in z'n boekje zet, maar geen verbod op verkrachting.quote:Op zaterdag 11 april 2015 16:51 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Het waren de mensen die slecht waren niet God. God beschermede de toen als minderwaardig geziene vrouwen door te stellen dat als een vrouw was verkracht, de verkrachter haar moest huwen.
Anders was ze helemaal volgevrij in die tijd..
Jammer dat je me niet op een zwakker punt pakt, dan had je beoogde neerhalen van mijn persoon nog een beetje kans.quote:Op zaterdag 11 april 2015 16:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik hoef dat niet te bewijzen. Geloof hoofd niet bewezen te worden.
Ik probeer jou niet neer te halen, ik probeer alleen anderen te overtuigen van het feit dat jouw penis extreem klein is.quote:Op zaterdag 11 april 2015 16:55 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
Jammer dat je me niet op een zwakker punt pakt, dan had je beoogde neerhalen van mijn persoon nog een beetje kans.
Nu zet je vooral jezelf tentoon als een groot sukkeltje, maar eigenlijk ben je al een tijdje daarmee bezig in deze topicreeks.
Genoeg nu.
Dat was in sommige gevallen zo, dat ze met de verkrachter moest trouwen, als bescherming, anders was ze volgelvrij en had helemaal geen rechten....quote:Op zaterdag 11 april 2015 16:53 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Grappig dat God wel zo'n voorziening in z'n boekje zet, maar geen verbod op verkrachting.
Overigens gingen de verzen die ik postte helemaal niet over wat jij nu noemt.
Maar waarom heeft God zich nou nooit uitgesproken tegen verkrachting?quote:Op zaterdag 11 april 2015 17:08 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Dat was in sommige gevallen zo.
In andere gevallen was het zo als er getuigen bij waren werd de verkrachter ter dood veroordeeld.
Je kon toen ook je vrouw wegzenden met een scheidsbrief...
Dat was zo geregeld doordat de mensen zo hard waren.
in Mat 19 staat: 5En hij vervolgde: ‘Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich hechten aan zijn vrouw, en die twee zullen één worden; 6ze zijn dan niet langer twee, maar één. Wat God heeft verbonden, mag een mens niet scheiden.’ 7Toen vroegen ze(de farizeeërs) hem: ‘Waarom heeft Mozes dan voorgeschreven haar een scheidingsbrief te geven en haar zo te verstoten?’ 8Hij antwoordde: ‘Omdat u harteloos en koppig bent, daarom heeft Mozes u toegestaan uw vrouw te verstoten. Maar dat is niet vanaf het begin zo geweest.
‘En ik zeg zelfs: iedereen die naar een vrouw kijkt en haar begeert, heeft in zijn hart al overspel met haar gepleegd.’quote:Op zaterdag 11 april 2015 17:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Maar waarom heeft God zich nou nooit uitgesproken tegen verkrachting?
quote:Op zaterdag 11 april 2015 16:49 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
Heb je bewijs?
Zonder bewijs ben je nergens tegenwoordig.
Dus...quote:Op zaterdag 11 april 2015 16:37 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
Van wie moet dat? Dat bewijzen?
Grootste onzin ever en helaas veelvuldig in deze topicreeks gebruikt.
Ja, mat 5, idd, laat staan overspel plegen, of verkrachten....quote:Op zaterdag 11 april 2015 17:25 schreef vigilant7 het volgende:
[..]
‘En ik zeg zelfs: iedereen die naar een vrouw kijkt en haar begeert, heeft in zijn hart al overspel met haar gepleegd.’
Dit betreft een korte samenvatting van een stuk christelijke theologie. Als jij betere argumentatie hebt, die geen loze stellingen zijn, die duidelijk maken dat de christelijke god niet rechtvaardig is, en dus niet goed, dan ben ik daar zeer benieuwd naar.quote:Op zaterdag 11 april 2015 15:18 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Dat is geen redenering, dat is een verzameling stellingen.
Je gaf een aantal voorbeelden, maar het is mij helemaal niet evident dat hij daar slechte dingen deed. Waarom was het doden van mensen om de aangegeven reden slecht?quote:Zo komen we terug bij de centrale vraag: Hoe weet je dat God goed is? In de Bijbel doet hij erg slechte dingen.
Nu leg je mij dingen in de mond. We spreken bij schuldige mensen niet van moord, en dat verdedig ik hier helemaal niet.quote:Oké, dan spreken we niet over genocide maar over massamoord. Dat zit je nu hier namelijk te verdedigen: die mensen verdienden het allemaal om dood te gaan omdat ze niet meer in God geloofden.
Ik hoop serieus dat je dat niet echt gelooft en dat je slechts een wanhoopspoging doet om je zieke religie te verdedigen. Anders kun je je inderdaad beter in Syrië gaan melden.
Wat ga je nu zeggen, dat huwen (met alle rechten en plichten) na een rouwperiode, verkrachten is?quote:Wat denk je dat dat huwen inhoudt? Denk je dat zo'n krijgsgevangen vrouw het recht heeft om 'nee' te zeggen?
Omdat hij dat simpelweg is, jawel, een tautologie. Dat is net zo’n vraag als waarom is god almachtig.quote:Op zaterdag 11 april 2015 15:11 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Nee. De vraag die ik direct stel is: waar komt die logica vandaan? Waarom is God logica?
Maar goed, ik begrijp dat ik bij jou niet veel verder kom dan wat cirkelredeneringen en tautologieën. Als mijn geloof zo slecht beredeneerd was, zou ik me echt kapot schamen.
Ah, een sterk meningsverschil, niet een kleine.quote:Eerder een kwestie van een (grondig) andere optiek.
Dat volgt niet uit mijn uitspraak.quote:Tof, dan kan God dus vrijwel niets. Misschien kan hij de draaiing van protonen of het radioactief verval bepalen (tenminste, totdat we de wet vinden die dat beschrijft). Maar de zon een dag stil laten staan zit er dan echt niet in.
Ja, of je dat nou tussen quotes zet of niet... ik zie daarin geen schuld aan wat dan ook. En al zeker niet het soort schuld dat de doodsstraf verdient.quote:Op zaterdag 11 april 2015 15:03 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
"gewetenloze mannen de rest van de inwoners tot afvalligheid heeft gebracht door voor te stellen vreemde goden te dienen"
Ge-we-ten-loos....quote:Op zaterdag 11 april 2015 17:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ja, of je dat nou tussen quotes zet of niet... ik zie daarin geen schuld aan wat dan ook. En al zeker niet het soort schuld dat de doodsstraf verdient.
Dit klinkt als het heilige Noord-Korea.
On-zin.quote:
Het was toen een heel andere tijd dan nu.....duizenden jaren geleden....barbaren leefden er, gewetenloos, baby offers, noem maar op....God wou dat het Joodse volk zijn uitverkoren volk heilig zou blijven leven.quote:Op zaterdag 11 april 2015 18:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
On-zin.
Ook gewetenloosheid verdient geen doodsstraf. (Of wat voor straf dan ook trouwens.)
quote:Op zaterdag 11 april 2015 16:37 schreef hardromacore2.0 het volgende:
Van wie moet dat? Dat bewijzen?
Grootste onzin ever en helaas veelvuldig in deze topicreeks gebruikt.
Van mij hoeven ze het ook niet te bewijzen, maar claim dan niet dat een atheist in het tegendeel gelooft. Dat laatste was het punt van arkmond en daar ging het me om.quote:Op zaterdag 11 april 2015 16:41 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Juist, het is absolute onzin dat mensen geacht worden hun beweringen te bekleden met bewijs. Anderen moeten gewoon accepteren dat iemand de feiten zo ziet.
Dat maakt zijn rol in deze niet minder verwerpeljk.quote:Op zaterdag 11 april 2015 18:11 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Het was toen een heel andere tijd dan nu.....duizenden jaren geleden....barbaren leefden er, gewetenloos, baby offers, noem maar op....God wou dat het Joodse volk zijn uitverkoren volk heilig zou blijven leven.
Ezechiël 20 30Zeg daarom tegen het volk van Israël: “Dit zegt God, de HEER: Is het niet zo dat jullie jezelf nog altijd onrein maken, net zoals jullie voorouders deden? En plegen jullie niet tot op de dag van vandaag overspel met hun afschuwelijke goden? 31Maken jullie jezelf niet nog altijd onrein met jullie offergaven, door je eigen kinderen als offer te verbranden en afgoden te vereren?quote:Op zaterdag 11 april 2015 18:13 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat maakt zijn rol in deze niet minder verwerpeljk.
Bovendien veronderstelt dit dat gods eigen moraliteit mettertijd verandert. Op zich zou je dat kunnen veronderstellen, maar ik schat dat die gedachte niet populair is onder christenen.
Dat zal best. Maar hoe rechtvaardigt dat gods rol daarin? Is dit een "zij doen het ook, dus is het ok"?quote:Op zaterdag 11 april 2015 18:22 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Ezechiël 20 30Zeg daarom tegen het volk van Israël: “Dit zegt God, de HEER: Is het niet zo dat jullie jezelf nog altijd onrein maken, net zoals jullie voorouders deden? En plegen jullie niet tot op de dag van vandaag overspel met hun afschuwelijke goden? 31Maken jullie jezelf niet nog altijd onrein met jullie offergaven, door je eigen kinderen als offer te verbranden en afgoden te vereren?
Dat waren niet zulke lieverdjes hoor, in die tijden....
Je mag dus geen overspel plegen. Maar niet alle mannen hebben een partner. En als God overspel erger vindt dan verkrachting, zegt dat erg veel over Hem.quote:Op zaterdag 11 april 2015 17:25 schreef vigilant7 het volgende:
[..]
‘En ik zeg zelfs: iedereen die naar een vrouw kijkt en haar begeert, heeft in zijn hart al overspel met haar gepleegd.’
Ja, ik heb betere argumentatie: in de Bijbel pleegt God verschillende misdaden, en moedigt hij nog meer misdaden aan. Dat is niet rechtvaardig.quote:Op zaterdag 11 april 2015 17:41 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Dit betreft een korte samenvatting van een stuk christelijke theologie. Als jij betere argumentatie hebt, die geen loze stellingen zijn, die duidelijk maken dat de christelijke god niet rechtvaardig is, en dus niet goed, dan ben ik daar zeer benieuwd naar.
Jij vindt het niet slecht om mensen te doden vanwege afvalligheid? Misschien is ISIS echt iets voor je.quote:[..]
Je gaf een aantal voorbeelden, maar het is mij helemaal niet evident dat hij daar slechte dingen deed. Waarom was het doden van mensen om de aangegeven reden slecht?
Pardon? Jij moet hard maken dat die mensen a) schuldig waren aan het overtreden van een wet en b) daarvoor de doodstraf verdienden. En kom alsjeblieft niet aan met een kutargument als: "God vond van wel en God heeft altijd gelijk." Dan is de kans groot dat ik alleen nog tegen je zal schelden. Als jij je verstand weigert te gebruiken, zal ik dat ook doen.quote:[..]
Nu leg je mij dingen in de mond. We spreken bij schuldige mensen niet van moord, en dat verdedig ik hier helemaal niet.
Het verhaal geeft aan dat de mensen schuldig waren, niet naar een specifieke wet hadden geluisterd. En nu maak jij daarvan dat het massamoord betrof. Wat mij betreft ligt de bewijslast bij jou, het is voor mij helemaal niet evident dat dat moord betrof.
Als één van de partners daarin geen zeggenschap heeft: ja.quote:[..]
Wat ga je nu zeggen, dat huwen (met alle rechten en plichten) na een rouwperiode, verkrachten is?
Aldus de man wiens hele argumentatie steunt op: "God doet geen immorele dingen want God is moreel goed want God doet geen immorele dingen want God is moreel goed want God doet geen immorele dingen ad infinitum."quote:Op zaterdag 11 april 2015 17:48 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Omdat hij dat simpelweg is, jawel, een tautologie. Dat is net zo’n vraag als waarom is god almachtig.
Maar goed, ik begrijp dat ik ook bij jou niet verder kom dan wat circelredeneringen en ongegronde aannames. Ik zou mij echt kapot schamen als ik op zo’n slecht onderbouwde manier kritiek zou leveren op een godsdienst.
quote:[..]
Ah, een sterk meningsverschil, niet een kleine.
Jawel. Als God de wiskundige of natuurwetten niet kan breken, zijn er veel dingen die hij niet kan. Hij kan bijvoorbeeld geen cirkel maken met oppervlakte 3r2, hij kan op aarde geen zwaartekrachtversnelling van 30m/s2 maken en hij kan niet magischerwijs kanker doen verdwijnen.quote:[..]
Dat volgt niet uit mijn uitspraak.
Dat van mij was sarcasme. Ik had moeten weten dat dat op het internet niet werkt.quote:Op zaterdag 11 april 2015 18:12 schreef Arcee het volgende:
[..]
[..]
Van mij hoeven ze het ook niet te bewijzen, maar claim dan niet dat een atheist in het tegendeel gelooft. Dat laatste was het punt van arkmond en daar ging het me om.
Stel je voor, een god die de moraliteit van zijn daden laat afhangen van dat sommige mensen het ook doen.quote:Op zaterdag 11 april 2015 18:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat zal best. Maar hoe rechtvaardigt dat gods rol daarin? Is dit een "zij doen het ook, dus is het ok"?
11 Thus saith the Lord, Behold, I will raise up evil against thee out of thine own house, and I will take thy wives before thine eyes, and give them unto thy neighbour, and he shall lie with thy wives in the sight of this sun.quote:Op zaterdag 11 april 2015 17:41 schreef Murvgeslagen het volgende:
Je gaf een aantal voorbeelden, maar het is mij helemaal niet evident dat hij daar slechte dingen deed. Waarom was het doden van mensen om de aangegeven reden slecht?
als je geen partner hebt moet je maar wachten, deel 2 van jouw bewering zal wel niet kloppenquote:Op zaterdag 11 april 2015 18:31 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Je mag dus geen overspel plegen. Maar niet alle mannen hebben een partner. En als God overspel erger vindt dan verkrachting, zegt dat erg veel over Hem.
Exact mijn punt ja.quote:Op zaterdag 11 april 2015 18:43 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Stel je voor, een god die de moraliteit van zijn daden laat afhangen van dat sommige mensen het ook doen.
In de 2e wereld oorlog ook niet. Maar toen deed ie niks. Lekker bagatelliseren om god heilig en rechtvaardig te houden.quote:Op zaterdag 11 april 2015 18:22 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Ezechiël 20 30Zeg daarom tegen het volk van Israël: “Dit zegt God, de HEER: Is het niet zo dat jullie jezelf nog altijd onrein maken, net zoals jullie voorouders deden? En plegen jullie niet tot op de dag van vandaag overspel met hun afschuwelijke goden? 31Maken jullie jezelf niet nog altijd onrein met jullie offergaven, door je eigen kinderen als offer te verbranden en afgoden te vereren?
Dat waren niet zulke lieverdjes hoor, in die tijden....
Hij deed ook niets toen priesters kinderen verkrachtten. Dus naast genocide heeft hij ook geen problemen met verkrachting.quote:Op zaterdag 11 april 2015 18:46 schreef NobodyKers het volgende:
[..]
In de 2e wereld oorlog ook niet. Maar toen deed ie niks. Lekker bagatelliseren om god heilig en rechtvaardig te houden.
Het probleem met christenen is dat ze alles afbuigen op god. God bestaat en is goed, dat is een feit. Dus alles MOET per definitie een reden hebben. Ze buigen alles dusdanig af dat het klopt met hun persoonlijke ideaalbeeld van god.
Triest gezicht best wel
je bent gewoon een troll manquote:Op zaterdag 11 april 2015 18:54 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Hij deed ook niets toen priesters kinderen verkrachtten. Dus naast genocide heeft hij ook geen problemen met verkrachting.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |