‘En ik zeg zelfs: iedereen die naar een vrouw kijkt en haar begeert, heeft in zijn hart al overspel met haar gepleegd.’quote:Op zaterdag 11 april 2015 17:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Maar waarom heeft God zich nou nooit uitgesproken tegen verkrachting?
quote:Op zaterdag 11 april 2015 16:49 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
Heb je bewijs?
Zonder bewijs ben je nergens tegenwoordig.
Dus...quote:Op zaterdag 11 april 2015 16:37 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]![]()
Van wie moet dat? Dat bewijzen?
Grootste onzin ever en helaas veelvuldig in deze topicreeks gebruikt.
Ja, mat 5, idd, laat staan overspel plegen, of verkrachten....quote:Op zaterdag 11 april 2015 17:25 schreef vigilant7 het volgende:
[..]
‘En ik zeg zelfs: iedereen die naar een vrouw kijkt en haar begeert, heeft in zijn hart al overspel met haar gepleegd.’
Dit betreft een korte samenvatting van een stuk christelijke theologie. Als jij betere argumentatie hebt, die geen loze stellingen zijn, die duidelijk maken dat de christelijke god niet rechtvaardig is, en dus niet goed, dan ben ik daar zeer benieuwd naar.quote:Op zaterdag 11 april 2015 15:18 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Dat is geen redenering, dat is een verzameling stellingen.
Je gaf een aantal voorbeelden, maar het is mij helemaal niet evident dat hij daar slechte dingen deed. Waarom was het doden van mensen om de aangegeven reden slecht?quote:Zo komen we terug bij de centrale vraag: Hoe weet je dat God goed is? In de Bijbel doet hij erg slechte dingen.
Nu leg je mij dingen in de mond. We spreken bij schuldige mensen niet van moord, en dat verdedig ik hier helemaal niet.quote:Oké, dan spreken we niet over genocide maar over massamoord. Dat zit je nu hier namelijk te verdedigen: die mensen verdienden het allemaal om dood te gaan omdat ze niet meer in God geloofden.
Ik hoop serieus dat je dat niet echt gelooft en dat je slechts een wanhoopspoging doet om je zieke religie te verdedigen. Anders kun je je inderdaad beter in Syrië gaan melden.
Wat ga je nu zeggen, dat huwen (met alle rechten en plichten) na een rouwperiode, verkrachten is?quote:Wat denk je dat dat huwen inhoudt? Denk je dat zo'n krijgsgevangen vrouw het recht heeft om 'nee' te zeggen?
Omdat hij dat simpelweg is, jawel, een tautologie. Dat is net zo’n vraag als waarom is god almachtig.quote:Op zaterdag 11 april 2015 15:11 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Nee. De vraag die ik direct stel is: waar komt die logica vandaan? Waarom is God logica?
Maar goed, ik begrijp dat ik bij jou niet veel verder kom dan wat cirkelredeneringen en tautologieën. Als mijn geloof zo slecht beredeneerd was, zou ik me echt kapot schamen.
Ah, een sterk meningsverschil, niet een kleine.quote:Eerder een kwestie van een (grondig) andere optiek.
Dat volgt niet uit mijn uitspraak.quote:Tof, dan kan God dus vrijwel niets. Misschien kan hij de draaiing van protonen of het radioactief verval bepalen (tenminste, totdat we de wet vinden die dat beschrijft). Maar de zon een dag stil laten staan zit er dan echt niet in.
Ja, of je dat nou tussen quotes zet of niet... ik zie daarin geen schuld aan wat dan ook. En al zeker niet het soort schuld dat de doodsstraf verdient.quote:Op zaterdag 11 april 2015 15:03 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
"gewetenloze mannen de rest van de inwoners tot afvalligheid heeft gebracht door voor te stellen vreemde goden te dienen"
Ge-we-ten-loos....quote:Op zaterdag 11 april 2015 17:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ja, of je dat nou tussen quotes zet of niet... ik zie daarin geen schuld aan wat dan ook. En al zeker niet het soort schuld dat de doodsstraf verdient.
Dit klinkt als het heilige Noord-Korea.
On-zin.quote:
Het was toen een heel andere tijd dan nu.....duizenden jaren geleden....barbaren leefden er, gewetenloos, baby offers, noem maar op....God wou dat het Joodse volk zijn uitverkoren volk heilig zou blijven leven.quote:Op zaterdag 11 april 2015 18:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
On-zin.
Ook gewetenloosheid verdient geen doodsstraf. (Of wat voor straf dan ook trouwens.)
quote:Op zaterdag 11 april 2015 16:37 schreef hardromacore2.0 het volgende:
![]()
Van wie moet dat? Dat bewijzen?
Grootste onzin ever en helaas veelvuldig in deze topicreeks gebruikt.
Van mij hoeven ze het ook niet te bewijzen, maar claim dan niet dat een atheist in het tegendeel gelooft. Dat laatste was het punt van arkmond en daar ging het me om.quote:Op zaterdag 11 april 2015 16:41 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Juist, het is absolute onzin dat mensen geacht worden hun beweringen te bekleden met bewijs. Anderen moeten gewoon accepteren dat iemand de feiten zo ziet.
Dat maakt zijn rol in deze niet minder verwerpeljk.quote:Op zaterdag 11 april 2015 18:11 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Het was toen een heel andere tijd dan nu.....duizenden jaren geleden....barbaren leefden er, gewetenloos, baby offers, noem maar op....God wou dat het Joodse volk zijn uitverkoren volk heilig zou blijven leven.
Ezechiël 20 30Zeg daarom tegen het volk van Israël: “Dit zegt God, de HEER: Is het niet zo dat jullie jezelf nog altijd onrein maken, net zoals jullie voorouders deden? En plegen jullie niet tot op de dag van vandaag overspel met hun afschuwelijke goden? 31Maken jullie jezelf niet nog altijd onrein met jullie offergaven, door je eigen kinderen als offer te verbranden en afgoden te vereren?quote:Op zaterdag 11 april 2015 18:13 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat maakt zijn rol in deze niet minder verwerpeljk.
Bovendien veronderstelt dit dat gods eigen moraliteit mettertijd verandert. Op zich zou je dat kunnen veronderstellen, maar ik schat dat die gedachte niet populair is onder christenen.
Dat zal best. Maar hoe rechtvaardigt dat gods rol daarin? Is dit een "zij doen het ook, dus is het ok"?quote:Op zaterdag 11 april 2015 18:22 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Ezechiël 20 30Zeg daarom tegen het volk van Israël: “Dit zegt God, de HEER: Is het niet zo dat jullie jezelf nog altijd onrein maken, net zoals jullie voorouders deden? En plegen jullie niet tot op de dag van vandaag overspel met hun afschuwelijke goden? 31Maken jullie jezelf niet nog altijd onrein met jullie offergaven, door je eigen kinderen als offer te verbranden en afgoden te vereren?
Dat waren niet zulke lieverdjes hoor, in die tijden....
Je mag dus geen overspel plegen. Maar niet alle mannen hebben een partner. En als God overspel erger vindt dan verkrachting, zegt dat erg veel over Hem.quote:Op zaterdag 11 april 2015 17:25 schreef vigilant7 het volgende:
[..]
‘En ik zeg zelfs: iedereen die naar een vrouw kijkt en haar begeert, heeft in zijn hart al overspel met haar gepleegd.’
Ja, ik heb betere argumentatie: in de Bijbel pleegt God verschillende misdaden, en moedigt hij nog meer misdaden aan. Dat is niet rechtvaardig.quote:Op zaterdag 11 april 2015 17:41 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Dit betreft een korte samenvatting van een stuk christelijke theologie. Als jij betere argumentatie hebt, die geen loze stellingen zijn, die duidelijk maken dat de christelijke god niet rechtvaardig is, en dus niet goed, dan ben ik daar zeer benieuwd naar.
Jij vindt het niet slecht om mensen te doden vanwege afvalligheid? Misschien is ISIS echt iets voor je.quote:[..]
Je gaf een aantal voorbeelden, maar het is mij helemaal niet evident dat hij daar slechte dingen deed. Waarom was het doden van mensen om de aangegeven reden slecht?
Pardon? Jij moet hard maken dat die mensen a) schuldig waren aan het overtreden van een wet en b) daarvoor de doodstraf verdienden. En kom alsjeblieft niet aan met een kutargument als: "God vond van wel en God heeft altijd gelijk." Dan is de kans groot dat ik alleen nog tegen je zal schelden. Als jij je verstand weigert te gebruiken, zal ik dat ook doen.quote:[..]
Nu leg je mij dingen in de mond. We spreken bij schuldige mensen niet van moord, en dat verdedig ik hier helemaal niet.
Het verhaal geeft aan dat de mensen schuldig waren, niet naar een specifieke wet hadden geluisterd. En nu maak jij daarvan dat het massamoord betrof. Wat mij betreft ligt de bewijslast bij jou, het is voor mij helemaal niet evident dat dat moord betrof.
Als één van de partners daarin geen zeggenschap heeft: ja.quote:[..]
Wat ga je nu zeggen, dat huwen (met alle rechten en plichten) na een rouwperiode, verkrachten is?
Aldus de man wiens hele argumentatie steunt op: "God doet geen immorele dingen want God is moreel goed want God doet geen immorele dingen want God is moreel goed want God doet geen immorele dingen ad infinitum."quote:Op zaterdag 11 april 2015 17:48 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Omdat hij dat simpelweg is, jawel, een tautologie. Dat is net zo’n vraag als waarom is god almachtig.
Maar goed, ik begrijp dat ik ook bij jou niet verder kom dan wat circelredeneringen en ongegronde aannames. Ik zou mij echt kapot schamen als ik op zo’n slecht onderbouwde manier kritiek zou leveren op een godsdienst.
quote:[..]
Ah, een sterk meningsverschil, niet een kleine.
Jawel. Als God de wiskundige of natuurwetten niet kan breken, zijn er veel dingen die hij niet kan. Hij kan bijvoorbeeld geen cirkel maken met oppervlakte 3r2, hij kan op aarde geen zwaartekrachtversnelling van 30m/s2 maken en hij kan niet magischerwijs kanker doen verdwijnen.quote:[..]
Dat volgt niet uit mijn uitspraak.
Dat van mij was sarcasme. Ik had moeten weten dat dat op het internet niet werkt.quote:Op zaterdag 11 april 2015 18:12 schreef Arcee het volgende:
[..]
[..]
Van mij hoeven ze het ook niet te bewijzen, maar claim dan niet dat een atheist in het tegendeel gelooft. Dat laatste was het punt van arkmond en daar ging het me om.
Stel je voor, een god die de moraliteit van zijn daden laat afhangen van dat sommige mensen het ook doen.quote:Op zaterdag 11 april 2015 18:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat zal best. Maar hoe rechtvaardigt dat gods rol daarin? Is dit een "zij doen het ook, dus is het ok"?
11 Thus saith the Lord, Behold, I will raise up evil against thee out of thine own house, and I will take thy wives before thine eyes, and give them unto thy neighbour, and he shall lie with thy wives in the sight of this sun.quote:Op zaterdag 11 april 2015 17:41 schreef Murvgeslagen het volgende:
Je gaf een aantal voorbeelden, maar het is mij helemaal niet evident dat hij daar slechte dingen deed. Waarom was het doden van mensen om de aangegeven reden slecht?
als je geen partner hebt moet je maar wachten, deel 2 van jouw bewering zal wel niet kloppenquote:Op zaterdag 11 april 2015 18:31 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Je mag dus geen overspel plegen. Maar niet alle mannen hebben een partner. En als God overspel erger vindt dan verkrachting, zegt dat erg veel over Hem.
Exact mijn punt ja.quote:Op zaterdag 11 april 2015 18:43 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Stel je voor, een god die de moraliteit van zijn daden laat afhangen van dat sommige mensen het ook doen.
In de 2e wereld oorlog ook niet. Maar toen deed ie niks.quote:Op zaterdag 11 april 2015 18:22 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Ezechiël 20 30Zeg daarom tegen het volk van Israël: “Dit zegt God, de HEER: Is het niet zo dat jullie jezelf nog altijd onrein maken, net zoals jullie voorouders deden? En plegen jullie niet tot op de dag van vandaag overspel met hun afschuwelijke goden? 31Maken jullie jezelf niet nog altijd onrein met jullie offergaven, door je eigen kinderen als offer te verbranden en afgoden te vereren?
Dat waren niet zulke lieverdjes hoor, in die tijden....
Hij deed ook niets toen priesters kinderen verkrachtten. Dus naast genocide heeft hij ook geen problemen met verkrachting.quote:Op zaterdag 11 april 2015 18:46 schreef NobodyKers het volgende:
[..]
In de 2e wereld oorlog ook niet. Maar toen deed ie niks.Lekker bagatelliseren om god heilig en rechtvaardig te houden.
Het probleem met christenen is dat ze alles afbuigen op god. God bestaat en is goed, dat is een feit. Dus alles MOET per definitie een reden hebben. Ze buigen alles dusdanig af dat het klopt met hun persoonlijke ideaalbeeld van god.
Triest gezicht best wel
je bent gewoon een troll manquote:Op zaterdag 11 april 2015 18:54 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Hij deed ook niets toen priesters kinderen verkrachtten. Dus naast genocide heeft hij ook geen problemen met verkrachting.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |