abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_151479076
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 11:56 schreef YoshiBignose het volgende:
Winst = omzet - kosten. In je kosten knal je alle bonnetjes die te maken hebben met je auto. Tankbonnetjes, onderhoud, wegenbelasting etc. En natuurlijk de afschrijving van de investering van de auto (normaal 20% per jaar). Dus stel je koopt een dikke wagen, maar 2e hands voor een prikkie:

Afschrijving 10.000
Brandstof: 5.000
Overige: 5.000
Totaal 20.000

Cataloguswaarde is 100.000. Bijtelling is 25%, dus 25.000. Dan boek je geen 25k als correctie op je autokosten als bijtelling, maar 20.000 omdat de werkelijke kosten lager zijn. Anders zou je feitelijk verlies maken op de bijtelling. Dit komt zelden voor omdat de afschrijvingskosten vaak hoog genoeg zijn, maar je ziet dit soms terugkomen als de auto volledig afgeschreven is en de kosten daardoor erg laag zijn.

Anderzijds, als je bijtelling glad loopt met de autokosten dan staat er eigenlijk 0,- aan autokosten in je cijfers. Met andere woorden... het drukt ook je winst niet.
Heel nuttige informatie, dank je! Wij hebben de auto in het eerste jaar voor een groot deel al afgeschreven dus wellicht is dit wel van toepassing op ons.

Edit: oh wacht. Ik geloof dat ik verkeerd om dacht. Maar desalniettemin nuttige info ^O^
Spoilers!
pi_151479394
quote:
2s.gif Op woensdag 8 april 2015 12:00 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

en wat nu als je een bedrijfspand hebt, is de registratie van het in en uit schakelen van een alarm voldoende?
Als je geen personeel hebt lijkt me dat op zich wel goed bewijs. Officieel moeten de uren gewoon bijgehouden zijn voor de zelfstandigenaftrek dus er moet iets van bewijs te vinden zijn. Heb je een hoge omzet, geen personeel en via mail, agenda, alarmsysteem kan na worden gegaan dat er iedere dag gewerkt wordt, dan zal het wel kloppen.
Facts don't care about your feelings
  woensdag 8 april 2015 @ 15:34:15 #83
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_151484809
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 11:56 schreef YoshiBignose het volgende:
Winst = omzet - kosten. In je kosten knal je alle bonnetjes die te maken hebben met je auto. Tankbonnetjes, onderhoud, wegenbelasting etc. En natuurlijk de afschrijving van de investering van de auto (normaal 20% per jaar). Dus stel je koopt een dikke wagen, maar 2e hands voor een prikkie:

Afschrijving 10.000
Brandstof: 5.000
Overige: 5.000
Totaal 20.000

Cataloguswaarde is 100.000. Bijtelling is 25%, dus 25.000. Dan boek je geen 25k als correctie op je autokosten als bijtelling, maar 20.000 omdat de werkelijke kosten lager zijn. Anders zou je feitelijk verlies maken op de bijtelling. Dit komt zelden voor omdat de afschrijvingskosten vaak hoog genoeg zijn, maar je ziet dit soms terugkomen als de auto volledig afgeschreven is en de kosten daardoor erg laag zijn.

Anderzijds, als je bijtelling glad loopt met de autokosten dan staat er eigenlijk 0,- aan autokosten in je cijfers. Met andere woorden... het drukt ook je winst niet.
Dus als ik een auto rijd van 40.000 en 25% en mijn kosten zijn 5000, dan betaal ik zo'n 7500 wanneer de auto nog niet afgeschreven is (52% van 10.000 en 52% van 5000) en nog maar 5000 wanneer de auto wel volledig afgschreven is (52% van 5000 en 52% van 5000)?

Is het dan niet voordelig om een auto zo snel mogelijk af te schrijven? Of moet dat altijd in 5 jaar x 20%?
  woensdag 8 april 2015 @ 15:37:05 #84
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_151484915
Niemand die iets over mijn casus kwijt wil?
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2015 19:48 schreef Burdie het volgende:
Toevallig heb ik met mijn man een discussie over het volgende, ben benieuwd wat jullie vinden/denken...

Moet je als blogger (of breder: journalist) de jou ter review toegezonden artikelen en andere incentives (persreizen, etentjes, etc.) zien als loon in natura waar je inkomensbelasting over moet afdragen of niet? En waar ligt de grens? Lipstickje niet, auto wel?
En hoe zit dat aan de kant van een bedrijf? Mag je een journalist onbeperkt 'in de watten leggen'? Waar ligt de grens tussen reclame/marketinginvestering en relatiegeschenk?
KuikenGuppy
pi_151485028
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 15:34 schreef Coelho het volgende:

[..]

Dus als ik een auto rijd van 40.000 en 25% en mijn kosten zijn 5000, dan betaal ik zo'n 7500 wanneer de auto nog niet afgeschreven is (52% van 10.000 en 52% van 5000) en nog maar 5000 wanneer de auto wel volledig afgschreven is (52% van 5000 en 52% van 5000)?

Is het dan niet voordelig om een auto zo snel mogelijk af te schrijven? Of moet dat altijd in 5 jaar x 20%?
Een auto moet altijd in 5 jaar worden afgeschreven, behalve een bestelauto/busje (die mag versneld worden afgeschreven door starters) of een elektrische auto volgens de VAMIL regeling.
Facts don't care about your feelings
pi_151487316
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 15:37 schreef Burdie het volgende:
Niemand die iets over mijn casus kwijt wil?

[..]

Nooit aan gedacht om inkomstenbelasting te betalen over dingen die ik krijg. Ik heb er niet om gevraagd, ik krijg het gewoon ook, denk dat dat ook wel verschil maakt?
  donderdag 9 april 2015 @ 14:35:07 #87
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_151515454
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 16:50 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Nooit aan gedacht om inkomstenbelasting te betalen over dingen die ik krijg. Ik heb er niet om gevraagd, ik krijg het gewoon ook, denk dat dat ook wel verschil maakt?
Volgens mijn man maakt het verschil of je afspraken over een tegenprestatie hebt gemaakt.
Sturen ze jou een plant op, dan is dat een gift.
Geven ze jou een plant in ruil voor werkzaamheden (het schrijven van een artikel over die plant), dan is het loon in natura.
Nou is een plant een matig voorbeeld, maar het wordt m.i. wat dubieus als je per maand duizenden euro's aan voordeel geniet vanwege je werk, maar dit niet als 'inkomsten' hoeft op te geven.
Stel, Volvo wil dat jij in hun nieuwste model auto rijdt, daarin gezien wordt, daar iets over schrijft... mag dat gewoon gratis, zonder bijtelling of watdanook? Terwijl, als ik een auto zou rijden 'van de baas' moet ik netjes bijtelling betalen per maand? Is er een grens en waar ligt die?
KuikenGuppy
pi_151520976
Ik heb nog nooit gehoord dat een autojournalist (wat ik ook ben) bijtelling of belasting moet betalen over een testauto.
  donderdag 9 april 2015 @ 17:59:52 #89
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_151521413
Ook niet als je er vier jaar in zou rijden?
KuikenGuppy
pi_151521908
Een autojournalist rijdt niet vier jaar in dezelfde auto om er dan een review over te schrijven.

Er zit een duidelijk verschil tussen een auto een paar dagen of twee weken testen en het hele jaar door in een door Volvo gesponsorde auto rijden. In het eerste geval zie ik het niet als loon (in welke vorm dan ook) maar eerder als part-of-the-job. In het tweede geval is het wel duidelijk een vorm van loon.

Een autojournalist zou zichzelf trouwens even goed achter de oren moeten krabben als hij voor langere tijd een gesponsorde auto accepteert. Vanuit bedrijfsethisch perspectief zou ik dat niet erg netjes vinden en daarnaast zou het de neutraliteit van de journalist schaden.
  donderdag 9 april 2015 @ 18:30:40 #91
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_151522243
Ik heb het niet over een autojournalist die een paar keer in een auto rijdt om erover te schrijven, maar bijvoorbeeld beauty/fashion bloggers die een Renault 'krijgen' om voor langere tijd in te rijden en gezien te worden.
Het was overigens gewoon een voorbeeld, sommige journalisten of bloggers gaan gesponsord voor duizenden euro's op vakantie, krijgen voor duizenden euro's kleding en schoenen, etc.
Vroeg me gewoon af hoe dat zit :).
KuikenGuppy
pi_151522889
voor mij is een testauto rijden gewoon werk (een heel leuk deel van mn werk, dat wel :P ) Bij het rijden in een gesponsorde auto zal er waarschijnlijk wel meer tegenover staan dan alleen rijden, zoals op moeten komen draven bij tig evenementen, je moet immers wel gezien worden.
  vrijdag 10 april 2015 @ 17:41:02 #93
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_151555044
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 15:40 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Een auto moet altijd in 5 jaar worden afgeschreven, behalve een bestelauto/busje (die mag versneld worden afgeschreven door starters) of een elektrische auto volgens de VAMIL regeling.
Dus ik mag mijn auto niet in 8 jaar afschrijven? :?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_151556193
Minimaal 5 jaar dan :P
Facts don't care about your feelings
  vrijdag 10 april 2015 @ 21:56:34 #95
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_151563309
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2015 18:33 schreef YoshiBignose het volgende:
Minimaal 5 jaar dan :P
En ik als starter niet in één jaar? :?
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  vrijdag 10 april 2015 @ 22:05:28 #96
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_151563650
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 14:35 schreef Burdie het volgende:
Volgens mijn man maakt het verschil of je afspraken over een tegenprestatie hebt gemaakt.
Sturen ze jou een plant op, dan is dat een gift.
Geven ze jou een plant in ruil voor werkzaamheden (het schrijven van een artikel over die plant), dan is het loon in natura.
Als ik dit lees worden exorbitante "giften" gezien als steekpenningen. Niet zakelijk aftrekbaar voor degene die het betaald, maar ook niet belast voor degene die het ontvangt.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_151567486
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2015 21:56 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

En ik als starter niet in één jaar? :?
Waarom zou je een busje in 1 jaar willen afschrijven?
  zaterdag 11 april 2015 @ 00:24:28 #98
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_151567928
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2015 00:05 schreef Kandijfijn het volgende:
Waarom zou je een busje in 1 jaar willen afschrijven?
Uitstellen van belastingclaim.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_151570454
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2015 21:56 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

En ik als starter niet in één jaar? :?
Willekeurig afschrijven als starter mag alleen bij investeringen waar ook de KIA voor geldt, dus nog steeds geen personenauto (tenzij VAMIL). Zoals ik al aangaf...
Facts don't care about your feelings
pi_151570877
Bij dat soort grote giften gaan inderdaad bellen rinkelen bij de belastingdienst. Die zijn best streng als het aankomt op (mogelijke) steekpenningen.
pi_151571613
Ik las hierboven iets over inventaris en een werkplek in je eigen huis. Die regels zijn een paar jaar geleden veranderd: je kantoor 'aan huis' moet een eigen entree etc hebben - je moet het bij wijze van spreken aan iemand kunnen verhuren - wil je dit als aftrekpost mogen zien. Mocht dat niet het geval zijn en het is dus 'in je prive omgeving', mag je de inventaris ook niet zomaar als kosten opvoeren. Ik ben afgelopen jaar nog door mijn accountant er op gewezen dat mijn bureaustoel & bureau, die ik toen voor mijn enige werkplek puur zakelijk gebruikte, maar omdat je niet kan aantonen dat je hem niet privé gebruikt mocht ik ze niet als kosten opvoeren. Je mag echter wel je internet + telefoon + telefoonabonnement naar rato als kosten opvoeren als je die nodig hebt voor je werk.

Ik moet zeggen dat ik niet van elke 10 minuten werk bij hou voor wie of wat het is. Dan ben ik per dag een kwartier-halfuur extra kwijt. Ik heb natuurlijk wel facturen waar ik soms per project, soms per uur mijn declarabele uren op zet, maar daarmee kom ik niet op de 1225. Ik hoop dat het feit dat ik het praktisch fulltime doe, een kantoor huur met daarin 2 stagiairs waar ik altijd aanwezig ben en een e-mail archief van een paar duizend mailtjes per jaar voldoende 'bewijs' is.
pi_151647737
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 12:15 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Als je geen personeel hebt lijkt me dat op zich wel goed bewijs. Officieel moeten de uren gewoon bijgehouden zijn voor de zelfstandigenaftrek dus er moet iets van bewijs te vinden zijn. Heb je een hoge omzet, geen personeel en via mail, agenda, alarmsysteem kan na worden gegaan dat er iedere dag gewerkt wordt, dan zal het wel kloppen.
En als ik dit nou niet echt heb bijgehouden? Hoe kan ik dat dan doen? Want dat is dus iets waar ik niet echt bij stilgestaan heb ;)
-
pi_151647896
Aan de hand van je agenda / mail reconstrueren?
Facts don't care about your feelings
pi_151649852
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2015 15:56 schreef YoshiBignose het volgende:
Aan de hand van je agenda / mail reconstrueren?
ohja dat kan natuurlijk ook gewoon :)
thanks ;)
-
  maandag 13 april 2015 @ 19:54:45 #105
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_151656203
Kan iemand me aub helpen met de belastingaangifte? Voor het eerst kom ik er niet uit:
Opbrengsten: 3218
Afschrijvingen: 2576
Overige kosten: 3697
Saldo w&v rekening: -3055

Ondernemersvermogen begin: 9201
Privéonttrekkingen: 5694 (1694 bijtelling en 4000 verkoop auto)
Ondernemersvermogen eind: 2546
Privéstortingen: 412
Vermogensverschil: -1373

Ik zit al een week te puzzelen, maar kom er niet achter wat ik nou verkeerd doe. Heeft iemand een tip/advies? Ik kan het wel rechtbreien door de privéonttrekknigen omhoog te gooien, maar dat doe ik alleen als het 20 euro oid is...
  maandag 13 april 2015 @ 20:08:53 #106
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_151656775
Verkoop auto bij privéonttrekkingen? Privé auto?
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  maandag 13 april 2015 @ 20:10:57 #107
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_151656872
Mja, overgebracht van zakelijk naar privévermogen. Ik neem dan het volgende aan: auto is geen activa meer, dus het ondernemersvermogen vermindert met de boekwaarde van de auto. Of maak ik hier een denkfout?
  maandag 13 april 2015 @ 20:12:22 #108
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_151656930
Zat er boekwinst c.q. boekverlies op de auto (boekwaarde minus verkoopwaarde)?
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  maandag 13 april 2015 @ 20:18:37 #109
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_151657209
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2015 20:12 schreef MyTiredFeet het volgende:
Zat er boekwinst c.q. boekverlies op de auto (boekwaarde minus verkoopwaarde)?
Ja, 500 boekwinst.
  maandag 13 april 2015 @ 20:21:58 #110
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_151657347
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2015 20:18 schreef Hi_flyer het volgende:
Ja, 500 boekwinst.
Zit - neem ik aan - ook in de winst- en verliesrekening verwerkt?

Kun je een totale (verkorte) balans per begin en eind boekjaar posten?
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  maandag 13 april 2015 @ 20:36:45 #111
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_151658087
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2015 20:21 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Zit - neem ik aan - ook in de winst- en verliesrekening verwerkt?

Kun je een totale (verkorte) balans per begin en eind boekjaar posten?
Ja hoor, dat wordt zoiets:
:)
  maandag 13 april 2015 @ 22:02:19 #112
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_151662335
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2015 20:18 schreef Hi_flyer het volgende:
Ja, 500 boekwinst.
Hoe heb je dat berekend?

[ Bericht 100% gewijzigd door MyTiredFeet op 14-04-2015 21:15:21 ]
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_151663228
Gewoon een boekhoudpakket of boekhouder gebruiken man bij dit soort administraties, dit gaat gegarandeerd een keer fout zo.
Facts don't care about your feelings
pi_151933145
Ik heb naast mijn webwinkel (eenmanszaak) nu een job-offer liggen om op locatie te komen werken. Nu wilt de werkgever eigenlijk dat ik de eerste 4 weken maar gewoon zelf factureer, want als het nou niet bevalt dan hoeft deze niet de hele papierwinkel op te starten.

Bij goed bericht na 4 weken is er kans om op contract te komen.

Kan ik dit gewoon factureren vanuit mijn eenmanszaak? Factuurtje maken van X-uur tegen Y tarief = Z bedrag? En welke haken en ogen zitten er aan deze manier van werken? Krijg ik geen gelazer van verkapt dienstverband ofzo?
pi_152014140
Mijn vriendin en ik hebben beide een eenmanszaak sinds 2014. Dan mag je dus niet gezamenlijk de belastingaangifte doen. Maar hoe dan wel? :@ Vriendin heeft Duits paspoort en kan ondanks dat ze uteraard wel een DigID heeft niet inloggen schijnbaar ook?
pi_152015484
quote:
5s.gif Op zaterdag 25 april 2015 14:43 schreef Alexxxxx het volgende:
Mijn vriendin en ik hebben beide een eenmanszaak sinds 2014. Dan mag je dus niet gezamenlijk de belastingaangifte doen. Maar hoe dan wel? :@ Vriendin heeft Duits paspoort en kan ondanks dat ze uteraard wel een DigID heeft niet inloggen schijnbaar ook?
Het mag wel, het kan alleen niet met de standaard aangifte software van de Belastingdienst. Ik kan dit met mijn super geavanceerde software wel (en de meeste accountants en boekhouders trouwens :P ).

DigiD heeft niets te maken met een onderneming, dan heb je de inloggegevens die je van de Belastingdienst kreeg nodig. Daar staat dan een aangifte klaar. Je mag wel PM'en als je meer hulp nodig hebt.
Facts don't care about your feelings
pi_152492964
Ik mag mij vanaf nu een officiële huisjesmelker noemen samen met mijn broers een mooi pand in Groningen gekocht van een pensionado die eraf vanaf wilde :).

Flinke aanslag op mijn spaargeld in de tijd dat ik net een huis heb gekocht en getrouwd ben ;(. Nu hopen dat we er een aardig rendement uit kunnen halen. Huidige huurders zijn ieder geval betrouwbare huurders gebleken en als ze weg gaan heb ik genoeg neven en nichten die niet kunnen wachten erin te springen ^O^
pi_152499168
Aangezien je dit in het ondernemerstopic post ga ik er vanuit dat dit zakelijk is? Fiscaal is dit natuurlijk het gunstigste om in box 3 te houden...
Facts don't care about your feelings
pi_152508714
Wat blijft het toch een heerlijk gevoel als je klanten zo tevreden zijn dat ze zelf willen uitbreiden en je ook nog aanbevelen bij anderen :)
-
  dinsdag 12 mei 2015 @ 09:48:48 #120
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_152515721
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 23:00 schreef stephan92 het volgende:
Wat blijft het toch een heerlijk gevoel als je klanten zo tevreden zijn dat ze zelf willen uitbreiden en je ook nog aanbevelen bij anderen :)
Ja, echt fijn is dat. Naast goede mond tot mond reclame en complimenten, zien we ook regelmatig bij een bankoverschrijving leuke teksten van tevreden klanten staan. Daar doe je het voor :Y
Spoilers!
pi_152515809
Ja uiteindelijk hoop dat je dat beide partijen er wat aan hebben. Ik maak ook al jaren geen reclame meer, maar krijg iedere week nieuwe klanten. Weet niet of ik er zo blij mee moet zijn maar goed uiteindelijk ga je dan het proces efficiënter maken of uitbesteden/personeel. Toch kom je op een gegeven moment op een punt dat je je afvraagt of je moet uitbreiden of het gewoon klein houden zoals het is, maar meestal komt dat doordat je eigenlijk alles zelf wil doen omdat je dan zeker weet dat het "goed" is...
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 12 mei 2015 @ 10:19:50 #122
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_152516353
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 09:53 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja uiteindelijk hoop dat je dat beide partijen er wat aan hebben. Ik maak ook al jaren geen reclame meer, maar krijg iedere week nieuwe klanten. Weet niet of ik er zo blij mee moet zijn maar goed uiteindelijk ga je dan het proces efficiënter maken of uitbesteden/personeel. Toch kom je op een gegeven moment op een punt dat je je afvraagt of je moet uitbreiden of het gewoon klein houden zoals het is, maar meestal komt dat doordat je eigenlijk alles zelf wil doen omdat je dan zeker weet dat het "goed" is...
Dat probleem hebben wij ook. We adverteren al 10 jaar niet meer maar het werk wordt eerder meer dan minder. Personeel aannemen willen we absoluut niet de eerste paar jaar. We zijn er wel mee bezig om ons bedrijf toekomstbestendiger te maken. We professionaliseren meer, daar was voorheen nooit tijd voor. En we werken volgens een vaster stramien zodat het werk ooit door een ander overgenomen kan worden.
Spoilers!
pi_152516824
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 19:29 schreef YoshiBignose het volgende:
Aangezien je dit in het ondernemerstopic post ga ik er vanuit dat dit zakelijk is? Fiscaal is dit natuurlijk het gunstigste om in box 3 te houden...
Wij verhuren het dat maakt het redelijk zakelijk ja :), binnenkort een nieuwe badkamer en keukenblokje erin drukken en dan ziet het er weer spik en span uit. Voor zover dit mogelijk is met studenten.

Belastingaangifte en adminstratie gaat gelukkig al jaren via mijn boekhouder *;
pi_152516988
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 10:41 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Wij verhuren het dat maakt het redelijk zakelijk ja :), binnenkort een nieuwe badkamer en keukenblokje erin drukken en dan ziet het er weer spik en span uit. Voor zover dit mogelijk is met studenten.

Belastingaangifte en adminstratie gaat gelukkig al jaren via mijn boekhouder *;
Nou ja hoeft nog steeds niet altijd zo te zijn, ik zou je daar goed in verdiepen als ik jou was (of overleggen met je boekhouder). Als je woning in box 3 valt betaal je geen eens belasting over de verhuuropbrengsten. Als het zakelijk is dan reken je gewoon af over je omzet. Volgens mij heb ik eens gelezen dat als je er zelf verstand van hebt en dingen gaat verbouwen e.d. het zakelijk kan worden aangemerkt omdat je dan werk erin steekt. Als je het puur koopt als een soort belegging is het box 3. Maar ik ben er ook geen expert in verder.
Facts don't care about your feelings
pi_152517620
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 10:48 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Nou ja hoeft nog steeds niet altijd zo te zijn, ik zou je daar goed in verdiepen als ik jou was (of overleggen met je boekhouder). Als je woning in box 3 valt betaal je geen eens belasting over de verhuuropbrengsten. Als het zakelijk is dan reken je gewoon af over je omzet. Volgens mij heb ik eens gelezen dat als je er zelf verstand van hebt en dingen gaat verbouwen e.d. het zakelijk kan worden aangemerkt omdat je dan werk erin steekt. Als je het puur koopt als een soort belegging is het box 3. Maar ik ben er ook geen expert in verder.
We gaan de boel zelf inbouwen mijn broers zijn erg technisch en ik kan zelf ook genoeg werk verzetten. Het doel is gewoon rendement halen (rendement op spaargeld is waardeloos) en deze kans kwam ons zowat aanwaaien. In september gaan er waarschijnlijk twee uit en dan druk ik mooi mijn neefjes erin.

Boekhouder controleren doet mijn vader (accountant) met enige regelmaat en heb louter positief commentaar gehoord de afgelopen jaren.
pi_152520032
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 09:48 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ja, echt fijn is dat. Naast goede mond tot mond reclame en complimenten, zien we ook regelmatig bij een bankoverschrijving leuke teksten van tevreden klanten staan. Daar doe je het voor :Y
Ja precies dat zien wij ook altijd. Hou daar echt van dat soort dingen :)

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 09:53 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja uiteindelijk hoop dat je dat beide partijen er wat aan hebben. Ik maak ook al jaren geen reclame meer, maar krijg iedere week nieuwe klanten. Weet niet of ik er zo blij mee moet zijn maar goed uiteindelijk ga je dan het proces efficiënter maken of uitbesteden/personeel. Toch kom je op een gegeven moment op een punt dat je je afvraagt of je moet uitbreiden of het gewoon klein houden zoals het is, maar meestal komt dat doordat je eigenlijk alles zelf wil doen omdat je dan zeker weet dat het "goed" is...
Reclame maken doen we dan nog wel maar goed wij zijn ook nog niet zo heel erg lang bezig :)
-
pi_152592075
Heb heel lang een webwinkel gehad maar door omstandigheden ermee gestopt. Maar het blijft kriebelen bij mij en ondertussen houd ik mijn ogen er oren open met waar vraag naar is en of er webwinkels te koop zijn.
pi_152647622
Krijgen ondernemers altijd later uitslag van de aangifte, of zijn er enkele die de aanslag ook al binnen hebben en het geld ontvangen of betaald hebben?
  zaterdag 16 mei 2015 @ 13:17:51 #129
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_152648342
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 14:38 schreef PeterPastoor het volgende:
Heb heel lang een webwinkel gehad maar door omstandigheden ermee gestopt. Maar het blijft kriebelen bij mij en ondertussen houd ik mijn ogen er oren open met waar vraag naar is en of er webwinkels te koop zijn.
Wat voor iets zoek je?
KuikenGuppy
  zaterdag 16 mei 2015 @ 13:38:46 #130
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_152648837
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 12:46 schreef Snoepje5 het volgende:
Krijgen ondernemers altijd later uitslag van de aangifte, of zijn er enkele die de aanslag ook al binnen hebben en het geld ontvangen of betaald hebben?
Als je tijdig aangifte hebt gedaan (zonder uitstel), loop je gewoon mee in het normale afhandeling.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zaterdag 16 mei 2015 @ 14:30:13 #131
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_152649911
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 14:38 schreef PeterPastoor het volgende:
Heb heel lang een webwinkel gehad maar door omstandigheden ermee gestopt. Maar het blijft kriebelen bij mij en ondertussen houd ik mijn ogen er oren open met waar vraag naar is en of er webwinkels te koop zijn.
Grofweg een idee wat je zou willen investeren erin? Webshop + voorraad dus.
pi_152669844
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2015 14:38 schreef PeterPastoor het volgende:
Heb heel lang een webwinkel gehad maar door omstandigheden ermee gestopt. Maar het blijft kriebelen bij mij en ondertussen houd ik mijn ogen er oren open met waar vraag naar is en of er webwinkels te koop zijn.
op webwinkelforum zijn vrij regelmatig mensen die hun webwinkel te koop aan bieden. Misschien zit daar iets leuks bij voor je?
-
  zondag 17 mei 2015 @ 10:36:17 #133
322264 PeterPastoor
SEKSGOED.NL
pi_152670759
Ben al met iets begonnen. Kan nog niet zeggen wat precies. :)
pi_152675452
Webwinkels zijn echt onmogelijk tegenwoordig, teveel grote spelers met lage verzendkosten, besteltijden tot middernacht en scherpe prijzen. Je moet echt iets heel specifieks hebben en goede service bieden en dan nog hopen dat je goed in google scoort natuurlijk zodat mensen je kunnen vinden. Echt heel lastig.
Facts don't care about your feelings
pi_152676779
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2015 13:48 schreef YoshiBignose het volgende:
Webwinkels zijn echt onmogelijk tegenwoordig, teveel grote spelers met lage verzendkosten, besteltijden tot middernacht en scherpe prijzen. Je moet echt iets heel specifieks hebben en goede service bieden en dan nog hopen dat je goed in google scoort natuurlijk zodat mensen je kunnen vinden. Echt heel lastig.
Ik moet altijd zo lachen om mensen die graag een webwinkel er naast willen doen, man dat valt zo tegen... Een webwinkel heeft veel voordelen, maar ik denk echt dat je met een souvenierswinkel in een winkelcentrum makkelijker klanten trekt dan met een webwinkel, al is het rendabel maken wellicht moeilijker...
Maar goed, ik zie graag opgezette webwinkels zonder bereik, dan pluk ik daar wel de pareltjes uit...
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_152679765
Een vraagje aan mensen die toevallig in de horecasector zitten;

Mijn ouders hebben in een ver verleden 3 snack kiosken draaiende gehouden. Destijds zijn die verkocht maar na al die tijd is het toch weer gaan kriebelen bij hun om een bestaand iets over te nemen.
Nu staat er een snackkiosk te koop en zijn hun wel geïnteresseerd.

Omzet bedraagt ¤90.000 in het jaar, winst ¤33.000 in het jaar.
Er is verder geen personeel en geen andere lopende contracten. Alleen een jaarlijkse erfpacht van ¤2000.
Op dit moment is het in bezit van een oudere eigenaar die lekker van zijn pensioen zou willen gaan genieten.
Op dit moment ook regelmatig gesloten rond etenstijd omdat anders de dagen voor hem te lang werden. (11.30 tot 16.00 geopend).

Hier een linkje naar de makelaar die het verkoopt:

http://www.berendschothor(...)etaria-het-snackpunt

Wat is het in jullie ogen waard?

SPOILER: Pas lezen als jullie een waarde in gedachten hebben
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Alvast dank :)
pi_152681586
Is erg lastig om dit soort dingen te bepalen. Horeca is vaak vrij risicovol. Maar ik neem aan dat die 33k winst vrij stabiel is de laatste jaren? In principe werk je voor je salaris dan want dat is de winst. Zou je daar 3 jaar voor niets voor willen werken? Lijkt me niet, 33k is een vrij gemiddeld salaris want je ook zonder enig risico kunt verdienen. Dan hou je de inventaris over. Hoeveel is het allemaal waard? Is er veel verouderd, is dat gebouw half verrot? Dat zou ik eerst bepalen en dan kun je zien welk deel van de vraagprijs overblijft als "goodwill". Maar ik kan me niet voorstellen dat dat heel veel kan zijn.
Facts don't care about your feelings
  zondag 17 mei 2015 @ 16:35:31 #138
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_152681743
Als ie nu al om 16:00 dicht gaat dan mis je toch flink wat omzet.
pi_152682581
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2015 16:32 schreef YoshiBignose het volgende:
Is erg lastig om dit soort dingen te bepalen. Horeca is vaak vrij risicovol. Maar ik neem aan dat die 33k winst vrij stabiel is de laatste jaren? In principe werk je voor je salaris dan want dat is de winst. Zou je daar 3 jaar voor niets voor willen werken? Lijkt me niet, 33k is een vrij gemiddeld salaris want je ook zonder enig risico kunt verdienen. Dan hou je de inventaris over. Hoeveel is het allemaal waard? Is er veel verouderd, is dat gebouw half verrot? Dat zou ik eerst bepalen en dan kun je zien welk deel van de vraagprijs overblijft als "goodwill". Maar ik kan me niet voorstellen dat dat heel veel kan zijn.
De keuken is heel degelijk. Frituurwand is 1.5 jaar oud. Softijs en milkshake machine een aantal weken geleden volledig gereviseerd. En de rvs koelkast is een half jaar oud.

Verder is de winst redelijk stabiel:
2012: 30k
2013: 32k
2014: 33k

De kiosk aan de buitenkant heeft wel wat onderhoud nodig, het houtwerk waar de verlichting in hangt aan de buitenkant is deels aan vervanging toe. Dit gaat over slechts 1 zijkant om een paar plekken. Naast het schilderwerk wat er verder zou moeten gebeuren is het prima in orde

quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2015 16:35 schreef Erasmo het volgende:
Als ie nu al om 16:00 dicht gaat dan mis je toch flink wat omzet.
De man richt zich op dit moment puur op de scholen die in de buurt zitten. Een groot ROC zit er, en daarnaast nog 2 scholen met voortgezet onderwijs.
Naast de scholen is er ook nog een groot kantorengebied wat allemaal op enkele minuten lopen van elkaar vandaan ligt.

Openingstijden:
Maandag t/m vrijdag: 11:30 tot 16:00.
Zaterdag: 12:00 tot 18:30.
Zondag: Gesloten.

In de zomervakantie en kerstvakantie ook gesloten omdat dan de scholen ook dicht zijn.
In een gesprek met de eigenaar gaf hij aan dat hij gesloten is omdat hij op leeftijd is, en daarom tot laat werken, of lange dagen maken niet meer voor hem weggelegd is.
  zondag 17 mei 2015 @ 17:04:09 #140
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_152682941
Hi guys!

Tijdje terug dat ik hier voor het laatst heb gereageerd, wel flink meegelezen de laatste tijd. Ik zou graag een beetje een update geven van m'n bezigheden.

Na een hele tijd op een "traditionele" manier gewekt te hebben (offertebasis en vooral mond-op-mond reclame) ben ik laatst wat nieuws begonnen: Festar.nl genaamd.

Wat doet Festar? Bedrijfsfilms produceren tegen vaste lage tarieven zonder onverwachte kosten achteraf. Dit alles binnen één week.

Waarom? Zodat ook MKB'ers met kleinere budgetten de kans krijgen om te groeien door een van de meest effectieve manieren van marketing: video.

Ik maak al een tijd bedrijfsfilms, maar merkte dat de stap voor (vooral kleinere) bedrijven groot is om een offerte aan te vragen bij een productiebedrijf. Veel klanten wilden duidelijke prijzen horen, geen uurtarief dus maar projectprijs.

Met dit in mijn achterhoofd ben ik met Festar begonnen. Ik ben razend benieuwd naar jullie feedback! Brand maar los, zowel positief als negatief (mag zowel over het concept als over de website).

Tot nu toe zijn de reacties razend positief maar ben altijd op zoek naar verbeterpunten.

Bedankt! :)
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
pi_153688779
Ik mag mij hier sinds gisteren ook melden.
In eerste instantie ingeschreven als installatiebedrijf waar ik mij regionaal ga bezighouden met installatie van verwarming en sanitair.
Tevens een webshop aan het opzetten met verkoop van sanitair en verwarming, echter alleen in Belgie.

Daarnaast liggen er plannen om samen met een vriend een VOF te starten als online technisch warenhuis in NL + BE.

Ik zit reeds 12 jaar in de handel qua verwarming en sanitair, zowel B2B als B2C.
Tevens bij mij laatste werkgever een webshop opgestart waar met circa 400 euro advertentiekosten gemiddeld ¤ 20.000 aan webshoporder per maand uitkwam (marge circa 40%).

Dus ik durf wel te zeggen dat ik er redelijk verstand van heb :)

Aan de laatste werkgever ga ik mij overigens ook verhuren om een webshop op te bouwen en bij te houden, echter moet ik nog even uitzoeken hoe dat zit met VAR.

Dus als het goed is komen er drukke tijden aan :)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_153928734
Hey leuk topic!

Ik ben een eenpitter en verhuur mezelf aan bedrijven als interim professional. Tot nu toe klungel ik mijn administratie in excel, maar wil toch wel een boekhoudpakketje eigenlijk. Wat is het beste (gratis) boekhoudpakket voor mijn situatie?

[ Bericht 2% gewijzigd door Doum op 29-06-2015 16:37:44 ]
pi_153929446
Ik heb gezien dat het zakelijk aantrekkelijk is om een motor te rijden. Lage 'bijtelling' (vast bedrag per jaar om het af te kopen van een paar honderd euro), investering aftrekken over 3 jaar, BTW aftrekbaar. Gloednieuwe motor van 6000 euro winkelprijs rij je dan voor netto 150 euro per maand. Waarschijnlijk valt er ook een dergelijke financiering voor te regelen. Maar, wat ik me afvraag, is of dat dan op je persoonlijke naam in het BKR register komt te staan? Want ik heb een eenmanszaak, geen BV.
pi_153929621
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2015 16:40 schreef vincm het volgende:
Ik heb gezien dat het zakelijk aantrekkelijk is om een motor te rijden. Lage 'bijtelling' (vast bedrag per jaar om het af te kopen van een paar honderd euro), investering aftrekken over 3 jaar, BTW aftrekbaar. Gloednieuwe motor van 6000 euro winkelprijs rij je dan voor netto 150 euro per maand. Waarschijnlijk valt er ook een dergelijke financiering voor te regelen. Maar, wat ik me afvraag, is of dat dan op je persoonlijke naam in het BKR register komt te staan? Want ik heb een eenmanszaak, geen BV.
De motor kan je alleen persoonlijk op naam zetten. Je kan hem uiteraard wel in je boekhouding van je zaak meenemen, maar hij blijft persoonlijk geregistreerd.
pi_153929684
Oh, ik ga me hier ook eventjes melden, wie weet wat er nog te leren valt! :s)

LeeHarveyOswald en ik hebben vorige week zaterdag onze uit de hand gelopen broodbakhobby omgezet in een heuse bakkerij. Zeer kleinschalig en voorlopig alleen op vrijdag en zaterdag open, hopelijk uiteindelijk naar vijf dagen per week. Allebei nog in loondienst (32 uur). Het is een VOF.
pi_153929732
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2015 16:17 schreef Doum het volgende:
Hey leuk topic!

Ik ben een eenpitter en verhuur mezelf aan bedrijven als interim professional. Tot nu toe klungel ik mijn administratie in excel, maar wil toch wel een boekhoudpakketje eigenlijk. Wat is het beste (gratis) boekhoudpakket voor mijn situatie?
Ik gebruik Gnucash. Zit er nog wel mee te worstelen af en toe maar dat komt meer door mezelf dan door de software geloof ik.
pi_153932852
Ik heb niet zo beste ervaring met gratis boekhoudpakketjes.
Beetje geklungel en je mist op gegeven moment toch de functies van een echt boekhoudpakket.

Ik gebruik zelf Snelstart, kost een tientje of 4 ex in de maand maar verdiend zich dik terug, de tijd dat ik voorheen aan administratie kwijt was kan nu gebruiken voor verkoop.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_153937136
Volgens mij is Gnucash wel redelijk compleet hoor. Het kan ook dingen als afschriften inlezen e.d.

Het enige dat ik nog niet heb kunnen uitvogelen is hoe ik memoriaalboekingen kan maken, maar dat los ik nu gewoon op een andere manier op.
  maandag 29 juni 2015 @ 21:52:58 #149
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_153937438
Mijn man gebruikt MoneyBird voor zijn boekhouding en is er erg tevreden over. Verder doet de boekhouder het werk ;).
KuikenGuppy
pi_153937450
Ligt er ook een beetje aan wat je wil, ik gebruik heel veel unieke artikelnummers en dan is het ook wel prettig dat je artikelen aan kan maken en dat je de historie en mutaties hiervan kan analyseren enz.

Dat zal voor jullie weer een stuk minder belangrijk zijn.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_153937864
Ah ja, artikelen gaan er bij ons überhaupt niet in, ik boek alleen de betalingen in bulk. Het is toch allemaal 'brood'. :P
pi_153940896
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2015 21:44 schreef Isegrim het volgende:
Volgens mij is Gnucash wel redelijk compleet hoor. Het kan ook dingen als afschriften inlezen e.d.

Het enige dat ik nog niet heb kunnen uitvogelen is hoe ik memoriaalboekingen kan maken, maar dat los ik nu gewoon op een andere manier op.
Ja daar zat ik vandaag ook mee te spelen, als app op mijn telefoon waar je zelf je grootboek in elkaar kan flansen.

Trouwens bij ICBC kan je gratis een (zakelijke) rekening openen.
pi_153941337
Voor administratie gebruik ik gewoon moneybird waar mijn boekhouder dan ook weer toegang tot heeft werkt perfect :).
pi_153941489
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2015 23:26 schreef Doum het volgende:

[..]

Ja daar zat ik vandaag ook mee te spelen, als app op mijn telefoon waar je zelf je grootboek in elkaar kan flansen.

Trouwens bij ICBC kan je gratis een (zakelijke) rekening openen.
Oh, er is een app! *O*

Maar Gnucash zelf is toch offline? Hoe werkt dat dan met synchroniseren?
pi_153942503
quote:
1s.gif Op maandag 29 juni 2015 23:42 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Oh, er is een app! *O*

Maar Gnucash zelf is toch offline? Hoe werkt dat dan met synchroniseren?
Dat staat los van elkaar. In google playstore kan je een app voor android krijgen. Voor microsoft, iOS en linux kan je de 'originele' versie krijgen. Die moet ik nog bekijken.
pi_153945728
Het is niet zo dat je dan meteen als je iets koopt oid dit kunt boeken en later kunt overzetten naar de 'echte' Gnucash?
pi_153953244
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 07:13 schreef Isegrim het volgende:
Het is niet zo dat je dan meteen als je iets koopt oid dit kunt boeken en later kunt overzetten naar de 'echte' Gnucash?
Voor zover ik begrijp staan die tweelos van elkaar. De app is ook alleen maar voor Android
pi_153953533
Jammer!
pi_153954852
Je kan wel veel zelf doen maar ik zou toch een boekhouder aanbevelen bij iedere ondernemer... ik zie echt te vaak fouten langskomen. Je kan nou eenmaal niet alles weten.
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 30 juni 2015 @ 15:57:01 #160
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_153954870
Offtopic, maar ik heb sinds gisteren al zin in chocola (ganache) dankzij dit topic :').
KuikenGuppy
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')