abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_153937864
Ah ja, artikelen gaan er bij ons überhaupt niet in, ik boek alleen de betalingen in bulk. Het is toch allemaal 'brood'. :P
pi_153940896
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2015 21:44 schreef Isegrim het volgende:
Volgens mij is Gnucash wel redelijk compleet hoor. Het kan ook dingen als afschriften inlezen e.d.

Het enige dat ik nog niet heb kunnen uitvogelen is hoe ik memoriaalboekingen kan maken, maar dat los ik nu gewoon op een andere manier op.
Ja daar zat ik vandaag ook mee te spelen, als app op mijn telefoon waar je zelf je grootboek in elkaar kan flansen.

Trouwens bij ICBC kan je gratis een (zakelijke) rekening openen.
pi_153941337
Voor administratie gebruik ik gewoon moneybird waar mijn boekhouder dan ook weer toegang tot heeft werkt perfect :).
pi_153941489
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2015 23:26 schreef Doum het volgende:

[..]

Ja daar zat ik vandaag ook mee te spelen, als app op mijn telefoon waar je zelf je grootboek in elkaar kan flansen.

Trouwens bij ICBC kan je gratis een (zakelijke) rekening openen.
Oh, er is een app! *O*

Maar Gnucash zelf is toch offline? Hoe werkt dat dan met synchroniseren?
pi_153942503
quote:
1s.gif Op maandag 29 juni 2015 23:42 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Oh, er is een app! *O*

Maar Gnucash zelf is toch offline? Hoe werkt dat dan met synchroniseren?
Dat staat los van elkaar. In google playstore kan je een app voor android krijgen. Voor microsoft, iOS en linux kan je de 'originele' versie krijgen. Die moet ik nog bekijken.
pi_153945728
Het is niet zo dat je dan meteen als je iets koopt oid dit kunt boeken en later kunt overzetten naar de 'echte' Gnucash?
pi_153953244
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 07:13 schreef Isegrim het volgende:
Het is niet zo dat je dan meteen als je iets koopt oid dit kunt boeken en later kunt overzetten naar de 'echte' Gnucash?
Voor zover ik begrijp staan die tweelos van elkaar. De app is ook alleen maar voor Android
pi_153953533
Jammer!
pi_153954852
Je kan wel veel zelf doen maar ik zou toch een boekhouder aanbevelen bij iedere ondernemer... ik zie echt te vaak fouten langskomen. Je kan nou eenmaal niet alles weten.
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 30 juni 2015 @ 15:57:01 #160
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_153954870
Offtopic, maar ik heb sinds gisteren al zin in chocola (ganache) dankzij dit topic :').
KuikenGuppy
pi_153955017
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 15:55 schreef YoshiBignose het volgende:
Je kan wel veel zelf doen maar ik zou toch een boekhouder aanbevelen bij iedere ondernemer... ik zie echt te vaak fouten langskomen. Je kan nou eenmaal niet alles weten.
Ik heb een belastingadviseur. :Y
  dinsdag 30 juni 2015 @ 17:56:46 #162
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_153957282
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 15:55 schreef YoshiBignose het volgende:
En zijn die fouten dan erg belangrijk?

Ik heb, laten we zeggen, 30 factuurtjes in het jaar. Ik zou niet zo goed weten wat een boekhouder voor mij kan betekenen :?
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  dinsdag 30 juni 2015 @ 18:32:28 #163
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_153958026
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2015 16:17 schreef Doum het volgende:
Hey leuk topic!

Ik ben een eenpitter en verhuur mezelf aan bedrijven als interim professional. Tot nu toe klungel ik mijn administratie in excel, maar wil toch wel een boekhoudpakketje eigenlijk. Wat is het beste (gratis) boekhoudpakket voor mijn situatie?
Als ZZP'er is het relatief simpel, ik denk dat je de volgende vragen moet stellen:
- Gebruik je je auto zakelijk?
- Doe je zaken met het buitenland?
- Hou je een BTW administratie bij? (Ja, neem ik aan)
- Hoeveel facturen en rekeningen boek je in per jaar
- Wil je dat je je bankrekening kunt importeren?

Ikzelf schrijf een factuur of 30 uit per jaar, boek een 60-tal rekeningen en gebruik de prive auto ook zakelijk. Omdat ik de facturen en rekeningen direct apart leg, doe ik 1x per maand inboeken en zoek dan de betaaldatum er bij. Importeren uit telebankieren is niet nodig. Auto is prive eigendom maar wordt zakelijk gebruikt.

Ikzelf gebruik Acumulus, van Siel. Die doet het bovenstaande voor een tientje in de maand.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_153962172
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 17:56 schreef Hallmark het volgende:

[..]

En zijn die fouten dan erg belangrijk?

Ik heb, laten we zeggen, 30 factuurtjes in het jaar. Ik zou niet zo goed weten wat een boekhouder voor mij kan betekenen :?
Ach of een fout erg belangrijk is is relatief... maar op basis van ervaring zie ik vaak fout gaan:

- btw terugvorderen van kosten die niet mogen (bijv. eten buiten de deur, aankoop van particulieren, autokosten maar geen auto op de zaak)
- verkeerde btw tarieven kosten (lunch 6%, ov 6%, verzekeringen 0% etc.)
- verkeerde btw tarieven op de omzet facturen (6% ipv 21%, of deel van de factuur 0% gedaan bij doorbelasten van trein/lunch terwijl hoofd dienst 21% is)
- btw aangifte verkeerd ingevuld (bedragen op de verkeerde plek, bedragen incl. btw, vergeten transacties buitenland, kleineondernemersregeling wel/niet of onterecht toegepast)

Maar dat is vaak niet heel interessant en met een suppletie wel te corrigeren... inkomstenbelasting is toch wat belangrijker:

- bepaalde kosten vergeten (deel telefoon zakelijk, 19 cent per km voor prive auto zakelijk gebruik, voedsel/drank en representatie (73,5% aftrekbaar)
- kosten geboekt die niet zakelijk zijn (maar dat is niet echt een probleem totdat de BD erachter komt ;) )
- urencriterium toegepast terwijl uren niet zijn gemaakt (1225 p/j) of uren slecht gespecificeerd zijn voor bij een eventuele controle, of uren tijdsevenredig toegepast (mag niet). of andersom, urencriterium niet toegepast terwijl die wel gehaald is. voor een starter is de aftrekpost bijna 10.000 euro en dus erg belangrijk.
- kleineondernemersregeling voor de BTW niet als omzet verwerkt in de cijfers
- overlopende omzet / kosten niet goed verwerkt (factuur in jan. 2015 voor werkzaamheden dec. 2014 is officieel omzet 2014)
- diverse activa/passiva op de balans niet ingeboekt vanwege een prutadministratie in excel (debiteuren/crediteuren, stand zakelijke rekening, vordering/schuld van BTW aangifte 4e kw.)
- in geval van investeringen, bijv. direct in de kosten geboekt en niet 20% afgeschreven per jaar, of andersom, of geen rekening gehouden met investeringsaftrek, of willekeurig afschrijven starter

Hmmm zo even uit mijn hoofd kom ik dat veel tegen. In de meeste gevallen heeft het inderdaad weinig invloed en kan je het nog corrigeren, of zo laten en de kans is klein dat de Belastingdienst er ooit naar kraait. MAAR heb ook van iemand eens gehoord die 3 jaar zelfstandigenaftrek toepaste maar het bleek de hoofdinkomstenbron niet te zijn (naast de 1225 uur een eis bij geen starters) en de Belastingdienst corrigeerde dit met 3 jaar. Grofweg ¤9500 * 3 * 37% = ¤10.545. Heb je niet zomaar liggen.

Wat ook weleens voorkomt is dat de ondernemer niet echt een ondernemer blijkt voor de IB, maar wel van alle voordelen heeft geprofiteerd (verkapt loondienst, te weinig klanten, geen reclame / onvindbaar, stelselmatig verlies etc.).

Een boekhouding is iets meer dan facturen overnemen in een boekhoudpakket, want dat is tegenwoordig inderdaad niet moeilijk meer.
  dinsdag 30 juni 2015 @ 22:04:49 #165
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_153963335
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 18:32 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Als ZZP'er is het relatief simpel, ik denk dat je de volgende vragen moet stellen:
- Gebruik je je auto zakelijk?
- Doe je zaken met het buitenland?
- Hou je een BTW administratie bij? (Ja, neem ik aan)
- Hoeveel facturen en rekeningen boek je in per jaar
- Wil je dat je je bankrekening kunt importeren?

Ikzelf schrijf een factuur of 30 uit per jaar, boek een 60-tal rekeningen en gebruik de prive auto ook zakelijk. Omdat ik de facturen en rekeningen direct apart leg, doe ik 1x per maand inboeken en zoek dan de betaaldatum er bij. Importeren uit telebankieren is niet nodig. Auto is prive eigendom maar wordt zakelijk gebruikt.

Ikzelf gebruik Acumulus, van Siel. Die doet het bovenstaande voor een tientje in de maand.
Voorraadadministratie kan ook een belangrijk aspect aan een boekhoudpakket zijn. Het was voor ons een breekpunt zelfs.
Spoilers!
  dinsdag 30 juni 2015 @ 22:06:23 #166
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_153963370
Yoshi, wat wordt precies bedoelt met aftrekbaarheid van representatiekosten?
Spoilers!
  dinsdag 30 juni 2015 @ 23:09:43 #167
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_153965393
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 22:06 schreef Lucky_Strike het volgende:
Yoshi, wat wordt precies bedoelt met aftrekbaarheid van representatiekosten?
Dat als je bijv. zakelijk uit eten gaat (of gaat borrelen o.i.d.), dan mag je dat slechts voor 73,5% aftrekken. BTW mag je niet opvoeren.

Mijn boekhoudpakketje (Acumulus) waarschuwt daar netjes voor, en boekt dat correct.

quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 22:04 schreef Lucky_Strike het volgende:
Voorraadadministratie kan ook een belangrijk aspect aan een boekhoudpakket zijn.
Yup, geloof ik graag. Ik zei ZZP en had de gemiddelde IT/consultant-pik/gleuf in gedachten :-P
Voorraad administratie geloof ik zo maar dat dat echt gesmeerd moet lopen, evt. met barcode lezen o.i.d., dat zal zeker een apart systeem waard zijn.
  dinsdag 30 juni 2015 @ 23:12:44 #168
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_153965515
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 21:21 schreef YoshiBignose het volgende:
Maar dat is vaak niet heel interessant en met een suppletie wel te corrigeren... inkomstenbelasting is toch wat belangrijker
Nice, goede lijst... ga ik effe goed doorheen lopen :Y
quote:
Grofweg ¤9500 * 3 * 37% = ¤10.545. Heb je niet zomaar liggen.
Een serieuze ondernemer die dat niet heeft liggen? :@
Ik heb echt geen WW meer, en ik zou doodnerveus zijn als ik geen 10K had liggen :@
pi_153965564
Juist, zoals bovenstaand. Je kunt ook kiezen voor ¤ 4.500 drempel of 73,5% van deze kosten aftrekken. Meeste ondernemers zijn daar niet van op de hoogte, wel handig dat boekhoudpakketten daar tegenwoordig netjes voor waarschuwen.

@Hallmark, tja serieuze ondernemer, sloeberige ondernemer. Je hebt ze allemaal. We leven toch in Nederland hé, waar je korting krijgt bij een Media Markt voor het afsluiten van energie bij Essent, of een auto kan leasen bij de Albert Heijn. De meeste mensen hebben echt geen 10k meer liggen :P
pi_153965675
Ik heb nog nooit van mijn leven 10K opzij gehad hoor. :N
  † In Memoriam † dinsdag 30 juni 2015 @ 23:38:00 #171
43556 miss_dynastie
pi_153966271
Over overlopende omzet kregen wij juist vragen bij de belastingcontrole: de omzet in de aangifte omzetbelasting over jaar X was niet gelijk aan de omzet in de inkomstenbelasting over jaar X. Toen ik uitlegde dat het met overlopende omzet te maken had, was de beste man heel verbaasd dat we het fenomeen kenden :') Maar verder direct oke :)
pi_153966733
Zo'n ingewikkeld concept is dat toch niet?
  dinsdag 30 juni 2015 @ 23:57:34 #173
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_153966927
Ik heb een boekhouder en een accountant. Ik geloof het allemaal wel :@
I`m not weird. I`m limited edition.
pi_153967686
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 23:57 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Ik heb een boekhouder en een accountant. Ik geloof het allemaal wel :@
Ja dit :D m'n accountant loopt alleen achter met alles, hij heeft wel netjes uitstel enzo aangevraagd (doet ie altijd) maar ik ben iemand die dingen het liefst meteen afhandelt en betaalt zodat ik er vanaf ben. Ik weet nu niet wat me nog te wachten staat.
Tap tap tap
  woensdag 1 juli 2015 @ 01:17:41 #175
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_153969070
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 23:14 schreef YoshiBignose het volgende:
Juist, zoals bovenstaand. Je kunt ook kiezen voor ¤ 4.500 drempel of 73,5% van deze kosten aftrekken.
... of 0,4% van uw loonsom als dit hoger is. Maar ik denk dat hier weinig ondernemers zijn met meer dan 1 miljoen aan loonkosten. ;)
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')