quote:
Op dinsdag 30 juni 2015 17:56 schreef Hallmark het volgende:[..]
En zijn die fouten dan erg belangrijk?
Ik heb, laten we zeggen, 30 factuurtjes in het jaar. Ik zou niet zo goed weten wat een boekhouder voor mij kan betekenen

Ach of een fout erg belangrijk is is relatief... maar op basis van ervaring zie ik vaak fout gaan:
- btw terugvorderen van kosten die niet mogen (bijv. eten buiten de deur, aankoop van particulieren, autokosten maar geen auto op de zaak)
- verkeerde btw tarieven kosten (lunch 6%, ov 6%, verzekeringen 0% etc.)
- verkeerde btw tarieven op de omzet facturen (6% ipv 21%, of deel van de factuur 0% gedaan bij doorbelasten van trein/lunch terwijl hoofd dienst 21% is)
- btw aangifte verkeerd ingevuld (bedragen op de verkeerde plek, bedragen incl. btw, vergeten transacties buitenland, kleineondernemersregeling wel/niet of onterecht toegepast)
Maar dat is vaak niet heel interessant en met een suppletie wel te corrigeren... inkomstenbelasting is toch wat belangrijker:
- bepaalde kosten vergeten (deel telefoon zakelijk, 19 cent per km voor prive auto zakelijk gebruik, voedsel/drank en representatie (73,5% aftrekbaar)
- kosten geboekt die niet zakelijk zijn (maar dat is niet echt een probleem totdat de BD erachter komt

)
- urencriterium toegepast terwijl uren niet zijn gemaakt (1225 p/j) of uren slecht gespecificeerd zijn voor bij een eventuele controle, of uren tijdsevenredig toegepast (mag niet). of andersom, urencriterium niet toegepast terwijl die wel gehaald is. voor een starter is de aftrekpost bijna 10.000 euro en dus erg belangrijk.
- kleineondernemersregeling voor de BTW niet als omzet verwerkt in de cijfers
- overlopende omzet / kosten niet goed verwerkt (factuur in jan. 2015 voor werkzaamheden dec. 2014 is officieel omzet 2014)
- diverse activa/passiva op de balans niet ingeboekt vanwege een prutadministratie in excel (debiteuren/crediteuren, stand zakelijke rekening, vordering/schuld van BTW aangifte 4e kw.)
- in geval van investeringen, bijv. direct in de kosten geboekt en niet 20% afgeschreven per jaar, of andersom, of geen rekening gehouden met investeringsaftrek, of willekeurig afschrijven starter
Hmmm zo even uit mijn hoofd kom ik dat veel tegen. In de meeste gevallen heeft het inderdaad weinig invloed en kan je het nog corrigeren, of zo laten en de kans is klein dat de Belastingdienst er ooit naar kraait. MAAR heb ook van iemand eens gehoord die 3 jaar zelfstandigenaftrek toepaste maar het bleek de hoofdinkomstenbron niet te zijn (naast de 1225 uur een eis bij geen starters) en de Belastingdienst corrigeerde dit met 3 jaar. Grofweg ¤9500 * 3 * 37% = ¤10.545. Heb je niet zomaar liggen.
Wat ook weleens voorkomt is dat de ondernemer niet echt een ondernemer blijkt voor de IB, maar wel van alle voordelen heeft geprofiteerd (verkapt loondienst, te weinig klanten, geen reclame / onvindbaar, stelselmatig verlies etc.).
Een boekhouding is iets meer dan facturen overnemen in een boekhoudpakket, want dat is tegenwoordig inderdaad niet moeilijk meer.