Dankje. Ik was even in de veronderstelling dat voor de startersaftrek ook het urencriterium van toepassing was.quote:Op dinsdag 7 april 2015 19:24 schreef Blester het volgende:
[..]
Als jij de uren kunt verantwoorden bij een eventuele controle, dan krijg jij gewoon je zelfstandigenaftrek. Startersaftrek heeft niets met het aantal uren te maken, zie voor meer info daarover hier.
euhm, als ik me het nog goed kan herrinneren dacht jij dat den haag en 's-Gravenhage twee verschillende plaatsen waren.. Als ik je verwar met iemand anders ook goed, maar iedereen mag foutjes makenquote:Op dinsdag 7 april 2015 17:04 schreef Blester het volgende:
[..]
De toekomst van ondernemend Nederland
[ afbeelding ]
Die zouden ze toch zo dat KvK kantoor uit moeten trappen
Holding, British Virgin Islandsquote:Op dinsdag 7 april 2015 19:28 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Zijn er toevallig nog want andere handige voordelen waar je gebruik van kan maken om nog wat minder naar de belastingdienst te schuiven?
Denk dat je jezelf vergist. M'n topografische kennis is niet maximaal maar die link kunnen we nog wel makenquote:Op dinsdag 7 april 2015 19:34 schreef RanTheMan het volgende:
[..]
euhm, als ik me het nog goed kan herrinneren dacht jij dat den haag en 's-Gravenhage twee verschillende plaatsen waren.. Als ik je verwar met iemand anders ook goed, maar iedereen mag foutjes maken
Bedankt voor het nemen van de tijd om het zo neer te zetten Op het moment gaat het om een webshop (eigenlijk opgezet om eens te kijken wat er bij komt kijken, maar heel snel uit de klauwen gegroeid) welke ik vanuit huis run en ik verder niet meer dan een computer voor nodig heb.quote:Op dinsdag 7 april 2015 19:35 schreef Blester het volgende:
[..]
Holding, British Virgin Islands
Nee, maar even serieus voor jouw situatie:
Als beginnende ondernemer (eenmanszaak) pak je inderdaad MKB, starters & zelfstandigenaftrek. Scheelt je toch zo'n 10K belasting. Handige voordeeltjes kan zijn om je aanslagen bijvoorbeeld in 1 keer te betalen, daar je dan geen 'rente' hoeft te betalen. Maarja, daarvoor betaalt de Belastingdienst je 1,2% van het te betalen bedrag. Pak je met een willekeurige andere investering meer dan 1,2% of heb je gewoon een bloedhekel aan de Belastingdienst? Dan moet je het gewoon in termijn gaan doen of je inkomen op 0 dumpen.
Verder goed op je aftrekposten letten. Weet niet in welke business je zit, maar hoogstwaarschijnlijk kun je veel kosten gaan opvoeren.
- Gebruik je internet? --> deels zakelijk
- Maak je zakelijke kilometers? --> Kilometeraftrek
- Moet je veel rijden? --> Leasebak
- Heb je een kantoor? --> Aftrekpost
- Eigen woning als bedrijfspand? --> Mogelijke aftrekpost
- Gebruik je machines / computers / vervoersmiddelen / inventaris? --> mogelijke aftrekpost
- Maak je reclame / sponsoring / etc? --> Aftrekpost
En als je dan nog onder de streep wat over hebt, investeren om je business te laten groeien. Dat is in ieder geval wat ik zou doen ik jouw geval.
Dit maar sowieso succes gewenst, en houd ons op de hoogte .quote:
Ik hou jullie sowieso op de hoogte.quote:Op dinsdag 7 april 2015 19:43 schreef Burdie het volgende:
[..]
Dit maar sowieso succes gewenst, en houd ons op de hoogte .
Binnenkort maar weer eens aan de btw van Q1 zitten... zijn toch de mindere kanten van ondernemen .
Waar schat je de winst voor 2015 ongeveer op? Als je bijvoorbeeld ¤40.000 winst hebt, dan vallen de uren een stuk gemakkelijker te verklaren dan bij bijvoorbeeld ¤13.000 winst. Kan me ook niet voorstellen dat een inspecteur dan ook lang bij de uren stil blijft staan.quote:Op dinsdag 7 april 2015 19:42 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Bedankt voor het nemen van de tijd om het zo neer te zetten Op het moment gaat het om een webshop (eigenlijk opgezet om eens te kijken wat er bij komt kijken, maar heel snel uit de klauwen gegroeid) welke ik vanuit huis run en ik verder niet meer dan een computer voor nodig heb.
De standaard aftrekkosten van reclame, verpakkingsmateriaal enz gaan daar uiteraard vanaf.
Daarnaast werkzaam als artiest. Vanuit de band worden alle onkosten vergoed (vervoer, overnachtingen enz worden al vanuit die organisatie betaald). dus hier heb ik eigenlijk nul tot geen onkosten aan.
Vooral die 10.000 aan belasting scheelt een hoop dus dat is al mooi meegenomen dat ik naar alle verwachtingen wel net over dat urencriterium heen moet gaan.
We zullen eens gaan zien wat dit jaar gaat brengen
Ik heb ihkv de ZEZ over 2013 een urenverantwoording moeten inleveren, heb nog nooit zo snel ergens 'OK, prima' op gehoord als op dat document. Volgens mij kijken ze alleen of de uren een beetje verklaarbaar zijn en er niks geks in staat .quote:Op dinsdag 7 april 2015 19:48 schreef Blester het volgende:
[..]
Waar schat je de winst voor 2015 ongeveer op? Als je bijvoorbeeld ¤40.000 winst hebt, dan vallen de uren een stuk gemakkelijker te verklaren dan bij bijvoorbeeld ¤13.000 winst. Kan me ook niet voorstellen dat een inspecteur dan ook lang bij de uren stil blijft staan.
Zorg in ieder geval wel dat je vet over die uren komt, als de inspecteur er nog wat discutabele uurtjes afzeikt heb je anders alsnog een probleem.
Gebruik je de woning als opslag voor de goederen? Of bepaalde ruimtes? En heb je een werkplek binnen huis? Dan heb je mogelijk ook aftrekposten. Natuurlijk ook je bureau / computer / beeldscherm / bureaustoel etc. afschrijven, is tenslotte je inventaris. Verder je internetaansluiting, telefoonabonnementen etc. allemaal zakelijk gooien.
De totale winst vind ik lastig in te schatten op het moment. Dat zit nu over het eerste kwartaal op zo'n 12.500. Webshop is voor 80% een winterproduct dus daar zal nu een dip in zitten en later weer gaan stijgen dus dat maakt het lastiger (hier zit wel nog een voorraad in met een verkoopwaarde van 10k). Ik schat aan het einde van het jaar ergens rond die 30K uit te komen.quote:Op dinsdag 7 april 2015 19:48 schreef Blester het volgende:
[..]
Waar schat je de winst voor 2015 ongeveer op? Als je bijvoorbeeld ¤40.000 winst hebt, dan vallen de uren een stuk gemakkelijker te verklaren dan bij bijvoorbeeld ¤13.000 winst. Kan me ook niet voorstellen dat een inspecteur dan ook lang bij de uren stil blijft staan.
Zorg in ieder geval wel dat je vet over die uren komt, als de inspecteur er nog wat discutabele uurtjes afzeikt heb je anders alsnog een probleem.
Gebruik je de woning als opslag voor de goederen? Of bepaalde ruimtes? En heb je een werkplek binnen huis? Dan heb je mogelijk ook aftrekposten. Natuurlijk ook je bureau / computer / beeldscherm / bureaustoel etc. afschrijven, is tenslotte je inventaris. Verder je internetaansluiting, telefoonabonnementen etc. allemaal zakelijk gooien.
Die inspecteur ziet ook wel meteen, mede aan de omzet & winstcijfers, of een urenlijst klopt of niet. Daarnaast kijken ze denk ik inderdaad ook naar de indeling van de uren (logische omschrijvingen), niet dat er even een zakenlunch van 7 uur tussen staat.quote:Op dinsdag 7 april 2015 19:52 schreef Burdie het volgende:
[..]
Ik heb ihkv de ZEZ over 2013 een urenverantwoording moeten inleveren, heb nog nooit zo snel ergens 'OK, prima' op gehoord als op dat document. Volgens mij kijken ze alleen of de uren een beetje verklaarbaar zijn en er niks geks in staat .
Hoe snel kan je eigenlijk zo'n controle verwachten. Is dat iets wat er altijd wel aankomt of meer steekproefsgewijs en kan het met een redelijk kleine kans eens voorkomen?quote:Op dinsdag 7 april 2015 19:52 schreef Burdie het volgende:
[..]
Ik heb ihkv de ZEZ over 2013 een urenverantwoording moeten inleveren, heb nog nooit zo snel ergens 'OK, prima' op gehoord als op dat document. Volgens mij kijken ze alleen of de uren een beetje verklaarbaar zijn en er niks geks in staat .
Ik ben uiteraard geen inspecteur, maar met ¤30K winst en een logische urenindeling moet het allemaal geen problemen gaan geven. Wel alles netjes bijhouden zodat je bij een eventuele controle niet met 12 kladblokken met notities aan komt zettenquote:Op dinsdag 7 april 2015 19:54 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
De totale winst vind ik lastig in te schatten op het moment. Dat zit nu over het eerste kwartaal op zo'n 12.500. Webshop is voor 80% een winterproduct dus daar zal nu een dip in zitten en later weer gaan stijgen dus dat maakt het lastiger (hier zit wel nog een voorraad in met een verkoopwaarde van 10k). Ik schat aan het einde van het jaar ergens rond die 30K uit te komen.
Dit gaat allemaal vanuit een (ruime) studentenkamer dus met een all-in huur is het ook lastiger om losse kosten af te schrijven. Werkplek is dus ook voornamelijk privé gebruik. Voorraadkasten zijn gekocht en die heb ik inderdaad afgeschreven. De rest van het inventaris staat er al dus dat lijkt me niet de bedoeling om een stoel van 2 jaar terug af te gaan schrijven
Geen idee, voor de ZEZ moet je het standaard meesturenquote:Op dinsdag 7 april 2015 19:57 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Hoe snel kan je eigenlijk zo'n controle verwachten. Is dat iets wat er altijd wel aankomt of meer steekproefsgewijs en kan het met een redelijk kleine kans eens voorkomen?
Ja dat bijhouden vind ik zelf ook fijn om overzichtelijk te hebben. Ik ken mezelf goed genoeg om te weten dat ik normaal allemaal dingen laat rondslingeren, maar dat wou ik hierbij per se in orde hebben.quote:Op dinsdag 7 april 2015 19:58 schreef Blester het volgende:
[..]
Ik ben uiteraard geen inspecteur, maar met ¤30K winst en een logische urenindeling moet het allemaal geen problemen gaan geven. Wel alles netjes bijhouden zodat je bij een eventuele controle niet met 12 kladblokken met notities aan komt zetten
Uren kun je natuurlijk ook wel gewoon ruim aanhouden, zoals hierboven aangegeven is een logische urenindeling gewoon het belangrijkst.
Goed bezigquote:Op dinsdag 7 april 2015 20:00 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Ja dat bijhouden vind ik zelf ook fijn om overzichtelijk te hebben. Ik ken mezelf goed genoeg om te weten dat ik normaal allemaal dingen laat rondslingeren, maar dat wou ik hierbij per se in orde hebben.
M'n vriendin stond al raar te kijken dat er opeens overal mapjes stonden met gekleurde tabbladen. Die kent me alleen als die gast zonder agenda die hoopt dat ie alle afspraken onthoudt.
Ja dat doet dan pijn op zo'n moment dat scheelt een hoop centjes. Weinig mensen die blij zijn om je te zien als je daar werkt nee haha.quote:Op dinsdag 7 april 2015 20:03 schreef Blester het volgende:
[..]
Goed bezig
Ik las laatst ergens op FOK! iemand die zijn ZA moest terugbetalen, wel opgegeven er recht op te hebben gehad maar bij controle opeens de urenlijst 'kwijt' was. Tja, dan heb je zo'n inspecteur ook wel meteen tegen je in het harnas lijkt me. Al die smoesjes en gelogen verklaringen aanhoren...
Maakt me toch wederom een gelukkig man dat ik geen inspecteur van de Belastingdienst ben. Wat een hondenbaan heb je dan volgens mij
Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. Bij investering in bedrijfsmiddelen >¤450 en tezamen meer dan ¤2300 mag je 28% van de aanschafwaarde als extra aftrek opvoeren.quote:
Niet waar. Bij een occasion van 15 jaar of ouder gaat die over de dagwaarde. Onlangs heb ik privé een 14 jaar oude auto gekocht (a 19 cent per kilometer bij zakelijk gebruik), wellicht dat ik die over een jaar aan mn bedrijf verkoop.quote:Op woensdag 8 april 2015 10:54 schreef Burdie het volgende:
Voor bijtelling geldt overigens altijd de catalogusprijs, ook als je een occassion aanschaft.
Bijna goed.quote:Op woensdag 8 april 2015 11:29 schreef Alexxxxx het volgende:
Niet waar. Bij een occasion van 15 jaar of ouder gaat die over de dagwaarde.
Dus je Ferrari tegen dagwaarde gaat je niet (meer) lukken, die zal je tegen de waarde in het economisch verkeer moeten bijtellen.quote:Dit tarief bedraagt 35% van de waarde in het economisch verkeer.
Kan je die laatste zin eens toelichten?quote:Op woensdag 8 april 2015 11:18 schreef YoshiBignose het volgende:
Tja zijn echt heel veel soorten regeltjes, is niet zo heel makkelijk te zeggen. Het is lang niet altijd gunstig om een auto op de zaak te hebben, er wordt veel naar prive gecorrigeerd door de bijtelling en de btw prive correctie. Anderzijds is het ook zelden nadelig, maar zowel de bijtelling als de btw prive correctie zijn op basis van de cataloguswaarde, dus hoe ouder de auto, hoe nadeliger het wordt.
Je kunt altijd 19 cent per km rekenen als je auto prive hebt, dan heb je verder er geen administratie naar behalve dat je dus wel de zakelijke kilometers moet bijhouden. Meestal kiezen mensen er ook voor om de auto op de zaak te doen en bijtelling te betalen zodat er verder niets meer qua kilometers hoeft te worden bijgehouden. Anderzijds kan het zijn dat je de kilometers sowieso bijhoudt als je het doorfactureert aan de klant.
Wat betreft bijzondere aftrekposten is er niet zo heel veel meer over. KIA geldt alleen voor busjes (grijs kenteken). Elektrische auto's hebben nog wel de MIA/VAMIL en vaak lage bijtelling dus daar zit een voordeel. Bij een eenmanszaak kan de bijtelling nooit hoger zijn dan de werkelijke autokosten.
en wat nu als je een bedrijfspand hebt, is de registratie van het in en uit schakelen van een alarm voldoende?quote:Op dinsdag 7 april 2015 20:49 schreef YoshiBignose het volgende:
Het is ten strengste verboden om achteraf de uren nog op te stellen. Dus bij een eventuele controle moet je het overzichtje hebben. Natuurlijk zo gedetailleerd mogelijk, maar met name voor de grensgevallen of de beroepen waarbij de uren heel lastig te herleiden zijn. Bij een webwinkel is dit zeker het geval. Nou helpt een hoge omzet wel mee aan het verklaren natuurlijk. Het is meer de website branche waar het lastig is. Als jij een goede lopende website hebt die 2500 pm verdient, kun je dit makkelijk verdienen met 30 min. per dag updaten.
Kans op een controle is klein, maar als je te laat bent met belasting betalen e.d. dan kunnen er wel lampjes gaan branden. Tenminste, dat hoor ik vaak als verklaring van inspecteurs.
Heel nuttige informatie, dank je! Wij hebben de auto in het eerste jaar voor een groot deel al afgeschreven dus wellicht is dit wel van toepassing op ons.quote:Op woensdag 8 april 2015 11:56 schreef YoshiBignose het volgende:
Winst = omzet - kosten. In je kosten knal je alle bonnetjes die te maken hebben met je auto. Tankbonnetjes, onderhoud, wegenbelasting etc. En natuurlijk de afschrijving van de investering van de auto (normaal 20% per jaar). Dus stel je koopt een dikke wagen, maar 2e hands voor een prikkie:
Afschrijving 10.000
Brandstof: 5.000
Overige: 5.000
Totaal 20.000
Cataloguswaarde is 100.000. Bijtelling is 25%, dus 25.000. Dan boek je geen 25k als correctie op je autokosten als bijtelling, maar 20.000 omdat de werkelijke kosten lager zijn. Anders zou je feitelijk verlies maken op de bijtelling. Dit komt zelden voor omdat de afschrijvingskosten vaak hoog genoeg zijn, maar je ziet dit soms terugkomen als de auto volledig afgeschreven is en de kosten daardoor erg laag zijn.
Anderzijds, als je bijtelling glad loopt met de autokosten dan staat er eigenlijk 0,- aan autokosten in je cijfers. Met andere woorden... het drukt ook je winst niet.
Als je geen personeel hebt lijkt me dat op zich wel goed bewijs. Officieel moeten de uren gewoon bijgehouden zijn voor de zelfstandigenaftrek dus er moet iets van bewijs te vinden zijn. Heb je een hoge omzet, geen personeel en via mail, agenda, alarmsysteem kan na worden gegaan dat er iedere dag gewerkt wordt, dan zal het wel kloppen.quote:Op woensdag 8 april 2015 12:00 schreef RanTheMan het volgende:
[..]
en wat nu als je een bedrijfspand hebt, is de registratie van het in en uit schakelen van een alarm voldoende?
Dus als ik een auto rijd van 40.000 en 25% en mijn kosten zijn 5000, dan betaal ik zo'n 7500 wanneer de auto nog niet afgeschreven is (52% van 10.000 en 52% van 5000) en nog maar 5000 wanneer de auto wel volledig afgschreven is (52% van 5000 en 52% van 5000)?quote:Op woensdag 8 april 2015 11:56 schreef YoshiBignose het volgende:
Winst = omzet - kosten. In je kosten knal je alle bonnetjes die te maken hebben met je auto. Tankbonnetjes, onderhoud, wegenbelasting etc. En natuurlijk de afschrijving van de investering van de auto (normaal 20% per jaar). Dus stel je koopt een dikke wagen, maar 2e hands voor een prikkie:
Afschrijving 10.000
Brandstof: 5.000
Overige: 5.000
Totaal 20.000
Cataloguswaarde is 100.000. Bijtelling is 25%, dus 25.000. Dan boek je geen 25k als correctie op je autokosten als bijtelling, maar 20.000 omdat de werkelijke kosten lager zijn. Anders zou je feitelijk verlies maken op de bijtelling. Dit komt zelden voor omdat de afschrijvingskosten vaak hoog genoeg zijn, maar je ziet dit soms terugkomen als de auto volledig afgeschreven is en de kosten daardoor erg laag zijn.
Anderzijds, als je bijtelling glad loopt met de autokosten dan staat er eigenlijk 0,- aan autokosten in je cijfers. Met andere woorden... het drukt ook je winst niet.
quote:Op dinsdag 7 april 2015 19:48 schreef Burdie het volgende:
Toevallig heb ik met mijn man een discussie over het volgende, ben benieuwd wat jullie vinden/denken...
Moet je als blogger (of breder: journalist) de jou ter review toegezonden artikelen en andere incentives (persreizen, etentjes, etc.) zien als loon in natura waar je inkomensbelasting over moet afdragen of niet? En waar ligt de grens? Lipstickje niet, auto wel?
En hoe zit dat aan de kant van een bedrijf? Mag je een journalist onbeperkt 'in de watten leggen'? Waar ligt de grens tussen reclame/marketinginvestering en relatiegeschenk?
Een auto moet altijd in 5 jaar worden afgeschreven, behalve een bestelauto/busje (die mag versneld worden afgeschreven door starters) of een elektrische auto volgens de VAMIL regeling.quote:Op woensdag 8 april 2015 15:34 schreef Coelho het volgende:
[..]
Dus als ik een auto rijd van 40.000 en 25% en mijn kosten zijn 5000, dan betaal ik zo'n 7500 wanneer de auto nog niet afgeschreven is (52% van 10.000 en 52% van 5000) en nog maar 5000 wanneer de auto wel volledig afgschreven is (52% van 5000 en 52% van 5000)?
Is het dan niet voordelig om een auto zo snel mogelijk af te schrijven? Of moet dat altijd in 5 jaar x 20%?
Nooit aan gedacht om inkomstenbelasting te betalen over dingen die ik krijg. Ik heb er niet om gevraagd, ik krijg het gewoon ook, denk dat dat ook wel verschil maakt?quote:Op woensdag 8 april 2015 15:37 schreef Burdie het volgende:
Niemand die iets over mijn casus kwijt wil?
[..]
Volgens mijn man maakt het verschil of je afspraken over een tegenprestatie hebt gemaakt.quote:Op woensdag 8 april 2015 16:50 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Nooit aan gedacht om inkomstenbelasting te betalen over dingen die ik krijg. Ik heb er niet om gevraagd, ik krijg het gewoon ook, denk dat dat ook wel verschil maakt?
Dus ik mag mijn auto niet in 8 jaar afschrijven?quote:Op woensdag 8 april 2015 15:40 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Een auto moet altijd in 5 jaar worden afgeschreven, behalve een bestelauto/busje (die mag versneld worden afgeschreven door starters) of een elektrische auto volgens de VAMIL regeling.
En ik als starter niet in één jaar?quote:
Als ik dit lees worden exorbitante "giften" gezien als steekpenningen. Niet zakelijk aftrekbaar voor degene die het betaald, maar ook niet belast voor degene die het ontvangt.quote:Op donderdag 9 april 2015 14:35 schreef Burdie het volgende:
Volgens mijn man maakt het verschil of je afspraken over een tegenprestatie hebt gemaakt.
Sturen ze jou een plant op, dan is dat een gift.
Geven ze jou een plant in ruil voor werkzaamheden (het schrijven van een artikel over die plant), dan is het loon in natura.
Waarom zou je een busje in 1 jaar willen afschrijven?quote:Op vrijdag 10 april 2015 21:56 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
En ik als starter niet in één jaar?
Uitstellen van belastingclaim.quote:Op zaterdag 11 april 2015 00:05 schreef Kandijfijn het volgende:
Waarom zou je een busje in 1 jaar willen afschrijven?
Willekeurig afschrijven als starter mag alleen bij investeringen waar ook de KIA voor geldt, dus nog steeds geen personenauto (tenzij VAMIL). Zoals ik al aangaf...quote:Op vrijdag 10 april 2015 21:56 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
En ik als starter niet in één jaar?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |