Bij de BD moet je per maand/kwartaal aangifte doen, dus dat zou ik als leidraad hanteren. Verder moet je proberen om vanaf dag 1 aan consistente namegiving te doen, dus bijvoorbeeld yymmdd_leverancier_type levering of iets dergelijks.quote:Op dinsdag 7 april 2015 14:11 schreef Lucky_Strike het volgende:
Omg, dat ik niet zelf aan het scannen van de postfacturen heb gedacht
Alle mail wordt binnenkort overgezet naar Office 365 dus dan is alles altijd bereikbaar. Is het nu trouwens ook al maar op een andere manier. Ik blijf alleen twijfelen hoe ik het nou moet indelen (leverancier/maand/kwartaal). Facturen moeten natuurlijk wel makkelijk terug te vinden zijn, dat is regelmatig nodig.
Ja, ik neig ook wel naar kwartaalopslag inderdaad. Ik ben niet van plan om de namen te veranderen aangezien je niets mag veranderen aan het origineel. Verder is het natuurlijk wel makkelijk zoeken in een mailbox dus ik denk dat het wel goed komt met een factuurmap per kwartaal in de mail.quote:Op dinsdag 7 april 2015 14:15 schreef Coelho het volgende:
[..]
Bij de BD moet je per maand/kwartaal aangifte doen, dus dat zou ik als leidraad hanteren. Verder moet je proberen om vanaf dag 1 aan consistente namegiving te doen, dus bijvoorbeeld yymmdd_leverancier_type levering of iets dergelijks.
Als je ze terug zoekt, op welke manier ga je dan zoeken?quote:Op dinsdag 7 april 2015 14:11 schreef Lucky_Strike het volgende:
Facturen moeten natuurlijk wel makkelijk terug te vinden zijn, dat is regelmatig nodig.
Ik zoek ze voornamelijk op naam denk ik.quote:Op dinsdag 7 april 2015 14:32 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Als je ze terug zoekt, op welke manier ga je dan zoeken?
Het antwoord op deze vraag is grotendeels de leidraad hoe je ze op moet slaan. Het is dus niet handig om ze periodiek op te slaan als je op naam zoekt.
Het stadium van excelsheet zijn we gelukkig al een paar jaar voorbij Wij gebruiken osFinancials, een boekhoudpakket. We hebben daarvoor gekozen vanwege de goede artikelendatabase die we echt nodig hebben. Wij boeken dus alles al naar de juiste grootboekrekening en matchen dmv een bankimport. We hebben wel een boekhouder maar die leest alleen onze overzichten even na en vult de boel in de aangifte in.quote:Op dinsdag 7 april 2015 14:46 schreef YoshiBignose het volgende:
Waarom zou je regelmatig je facturen terug willen vinden? Valt toch wel mee? Ik (als boekhouder) doe toch meestal de facturen gewoon in een map. Als je de administratie digitaal hebt dan kun je daarmee natuurlijk wel e.e.a. vereenvoudigen door bijv. alles over te nemen in een excel sheet. Met duidelijke omschrijving en btw bedragen kan de boekhouder hier in principe ook voldoende mee, tenzij het speciale posten zijn dan kan hij de factuur inzien, meestal is dit niet nodig.
De Belastingdienst zal bij een boekenonderzoek ook het liefst de factuur geprint willen zien, alhoewel digitaal natuurlijk net zo goed kan, maar het is dan iets lastiger om er door te bladeren en facturen terug te vinden.
Wat ik bij een grotere klant doe is de facturen inboeken en dan sorteren op bedrijfsnaam, dus ieder bedrijf achter een tabje met de eerste letter. Dit is handiger als je facturen later nog wilt opzoeken. Maar dit is niet handig als de administratie nog gedaan moet worden, dan kun je ze beter op datum bewaren zodat je het gemakkelijk kan matchen met de bank/kas.
Als je ze op naam zoekt, dan zou ik ze op naam opslaan.quote:Op dinsdag 7 april 2015 15:10 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik zoek ze voornamelijk op naam denk ik.
Ja, vreemde software inderdaad. Maar het went We wilden destijds niet te veel geld uitgeven aan software maar perse wel een artikelendatabase.quote:Op dinsdag 7 april 2015 15:32 schreef YoshiBignose het volgende:
OH ja, beetje vreemde software osFinancials maar het zal ongetwijfeld wel werken als je weet hoe je ermee om moet gaan.
Dus jullie regelen eigenlijk ICT gerelateerde zaken ?
Precies. Ik heb mijn keuze gemaaktquote:Op dinsdag 7 april 2015 15:38 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Als je ze op naam zoekt, dan zou ik ze op naam opslaan.
Tenzij je kan inscannen met tekst herkenning.
Interessant. Ik heb, sinds kort, ook een IT bedrijf met een partner en daar richten we ons eigenlijk ook voornamelijk op de zakelijk markt. Daar zit inderdaad meer geld in, liefst via vaste contracten. Met die stroomstoring laatst was dat wat minder leuk maar goed komt niet te vaak voor mag ik hopen. Wat me verbaast is eigenlijk hoeveel mensen steeds meer afhankelijk worden van IT en elektronica maar er nog zo weinig vanaf weten. Maar ja meer werk voor ons héquote:Op dinsdag 7 april 2015 15:53 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ja, vreemde software inderdaad. Maar het went We wilden destijds niet te veel geld uitgeven aan software maar perse wel een artikelendatabase.
Wij regelen de IT voor MKB en particulieren. We zijn voornamelijk met particulieren begonnen. Herinstallaties, internetproblemen, nieuwe printers leveren en installeren, etc. We rekenden met vaste prijzen, geen voorrijkosten. Daar was toen veel vraag naar. Nu nog steeds maar om eerlijk te zijn worden we de kleine probleempjes een beetje zat en zoeken we meer uitdaging. We hebben ook niet overal vaste prijzen meer voor omdat dat toch te weinig opleverde. Het is lastig te voorspellen hoe lang je met een klusje bezig bent in onze tak van sport.
We hebben nu een vrij groot aantal zakelijke klanten, bedrijven van max 15 werkplekken. Zij zorgen toch wel voor 50% van de omzet en voor een hoger percentage van de winst. Daar zit wel een flinke uitdaging in voor mijn vriend en dat heeft hij na 10 jaar wel nodig. Dan loont het ook om bij te leren omdat je die kennis echt kan gebruiken.
We zijn de focus een beetje aan het verleggen naar abonnementsdiensten zoals Office 365, online backup en antivirussoftware. Dat is 1x installeren bij de klant tegen uurtarief en de maanden en jaren daarna zonder moeite cashen. We laten de reparatiebusiness voor wat het is. Klanten worden niet weggejaagd maar zeker particulieren krijgen niet meer de hoogste prioriteit.
Wat ga je doen dan?quote:Op dinsdag 7 april 2015 14:17 schreef Fylax het volgende:
Alvast een tvp voor dit topic. Als alles goed gaat, heb ik over een halfjaar een eigen bedrijf samen met een groepje.
Dat weet ik nog niet.quote:
Een project op school dusquote:Op dinsdag 7 april 2015 16:16 schreef Fylax het volgende:
[..]
Dat weet ik nog niet.
Voordat je denkt: "Je gaat een bedrijfje starten maar je weet niet wat voor een?" Ik leg het uit als ik op de computer zit, ben nu beetje lui
Ja, dat is zeker zo. Wij zitten al 10 jaar in een spagaat tussen particulier en kleinzakelijk. Als je 10 zakelijke klanten hebt met allemaal een contract, wat doe je dan als 5 van die 10 allemaal op maandagochtend een probleem hebben en in het contract staat dat ze binnen 2 uur geholpen worden? Mijn vriend is maar in zijn eentje qua technische kennis dus die last is gewoon te zwaar. Nu we geen contracten hebben, hebben we ook geen verplichtingen. We kunnen nu dus ook op vakantie. Al blijven we wel op een paar uur rijden van de zaak deze zomer voor noodgevallen.quote:Op dinsdag 7 april 2015 16:07 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Interessant. Ik heb, sinds kort, ook een IT bedrijf met een partner en daar richten we ons eigenlijk ook voornamelijk op de zakelijk markt. Daar zit inderdaad meer geld in, liefst via vaste contracten. Met die stroomstoring laatst was dat wat minder leuk maar goed komt niet te vaak voor mag ik hopen. Wat me verbaast is eigenlijk hoeveel mensen steeds meer afhankelijk worden van IT en elektronica maar er nog zo weinig vanaf weten. Maar ja meer werk voor ons hé
Het geluk is dan wel weer dan niemand het een fuck boeit wat de Belastingdienst het liefst heeftquote:Op dinsdag 7 april 2015 14:46 schreef YoshiBignose het volgende:
De Belastingdienst zal bij een boekenonderzoek ook het liefst de factuur geprint willen zien, alhoewel digitaal natuurlijk net zo goed kan, maar het is dan iets lastiger om er door te bladeren en facturen terug te vinden.
Okay, ik zit nu in 4vmbo-t maar ga hierna naar 4-havo. Op mijn school starten ze vanaf volgend jaar in 4H met "International Business College" ofwel http://www.20-80learning.nlquote:
Daarom laat ik controles bij de accountant komen en niet op kantoor, ben niet zo heel coulant tegen dat soort luiquote:Op dinsdag 7 april 2015 16:34 schreef YoshiBignose het volgende:
Mwah, dat lijkt me niet de juiste instelling. Hoe beter je de Belastingdienst bij een onderzoekt helpt, des te coulanter ze ook zullen zijn. Zal je op alle mogelijke manieren ze gaan tegenwerken, dan krijgen ze argwaan, of worden ze gewoon geďrriteerd en gaan ze nog verder kijken of met stomme wetten en regels dingen opvragen. En net als bij een politiecontrole... ze vinden ALTIJD wel wat.
Bij een controle van een klant die ik 2 weken geleden had, had de inspecteur niet eens een laptop bij zich dus alles moest gewoon op papier. Dan lever ik dat ook zo aan en ga ik niet stoer lopen doen dat alles digitaal staat. Natuurlijk is daar iets meer voor te zeggen als je onderneming in de website branche zit en vrijwel alles digitaal is. Maar dan nog, Belastingdienst is de baas en als zij het zo willen dan lever je dat zo aan tenminste, dat is wat mij betreft de beste tactiek.
quote:Op dinsdag 7 april 2015 16:40 schreef Fylax het volgende:
[..]
Okay, ik zit nu in 4vmbo-t maar ga hierna naar 4-havo. Op mijn school starten ze vanaf volgend jaar in 4H met "International Business College" ofwel http://www.20-80learning.nl
Een van de dingen die je gaat doen is met een groepje een eigen bedrijf starten. Die moeten we ook echt inschrijven bij de KvK, en als het goed is krijgen we een startkapitaal van de bank.
Verwacht er niet te veel vanquote:
Good luck with that ik zou je motto inderdaad ook gewoon aanhouden. Do first, think laterquote:Op dinsdag 7 april 2015 16:40 schreef Fylax het volgende:
[..]
Okay, ik zit nu in 4vmbo-t maar ga hierna naar 4-havo. Op mijn school starten ze vanaf volgend jaar in 4H met "International Business College" ofwel http://www.20-80learning.nl
Een van de dingen die je gaat doen is met een groepje een eigen bedrijf starten. Die moeten we ook echt inschrijven bij de KvK, en als het goed is krijgen we een startkapitaal van de bank.
Inderdaad en geen koffie thee aanbieden, in een kamertje zetten waar het 16 graden isquote:Op dinsdag 7 april 2015 16:41 schreef Blester het volgende:
[..]
Daarom laat ik controles bij de accountant komen en niet op kantoor, ben niet zo heel coulant tegen dat soort lui
Lijkt me ook wel leuk als ze inderdaad geen laptop bij zich hebben: Moment, ik zal even de facturen van dit jaar printen. En dan 1000 A4 op een mooie oude printer laten uitdraaien, 1 velletje per 20 seconde. Lekker kopje koffie erbij meneer de inspecteur?
Ik vond die gigantische stijging van het aantal ZZP'ers dat zich inschrijft en in hetzelfde jaar stoppen al zo vreemd. Als scholen mensen van 14/15 zich massaal laten inschrijven bij de KvK voor een 'schoolproject' geeft dat een goede verklaringquote:Op dinsdag 7 april 2015 16:40 schreef Fylax het volgende:
[..]
Okay, ik zit nu in 4vmbo-t maar ga hierna naar 4-havo. Op mijn school starten ze vanaf volgend jaar in 4H met "International Business College" ofwel http://www.20-80learning.nl
Een van de dingen die je gaat doen is met een groepje een eigen bedrijf starten. Die moeten we ook echt inschrijven bij de KvK, en als het goed is krijgen we een startkapitaal van de bank.
Nja, wat is precies een project? Ik denk dat het wel iets groters is dan een "project". Het is niet iets wat we twee weekjes doen als projectweek..quote:
Is je post positief of negatief? Ik denk het laatste. Maar ons IBC-onderwijs duurt anderhalf jaar.quote:Op dinsdag 7 april 2015 16:47 schreef Blester het volgende:
[..]
Ik vond die gigantische stijging van het aantal ZZP'ers dat zich inschrijft en in hetzelfde jaar stoppen al zo vreemd. Als scholen mensen van 14/15 zich massaal laten inschrijven bij de KvK voor een 'schoolproject' geeft dat een goede verklaring
Jij komt er welquote:Op dinsdag 7 april 2015 16:49 schreef Fylax het volgende:
[..]
Is je post positief of negatief? Ik denk het laatste. Maar ons IBC-onderwijs duurt anderhalf jaar.
Ik ben nu 15 en zit in 4vmbo ja, maar het International Business College is dus voor de havo waar ik hierna heen ga, dan ben ik al 16.quote:Op dinsdag 7 april 2015 16:57 schreef YoshiBignose het volgende:
Ach we hebben het over 4 vmbo, dan ben je 15 ofzo toch. Op zich is het wel goed dat ze op school dingen proberen te leren die veel meer met de praktijk te maken hebben, dan kansloze verouderde theorie.
Ik vind die volgorde altijd wel erg mooiquote:Op dinsdag 7 april 2015 16:57 schreef YoshiBignose het volgende:
Ach we hebben het over 4 vmbo, dan ben je 15 ofzo toch. Op zich is het wel goed dat ze op school dingen proberen te leren die veel meer met de praktijk te maken hebben, dan kansloze verouderde theorie.
Dit proberen we (of in ieder geval ik) natuurlijk te voorkomen.quote:Op dinsdag 7 april 2015 17:01 schreef Blester het volgende:
[..]
Ik vind die volgorde altijd wel erg mooi
1) Jongens, we moeten ons NU inschrijven bij de KvK
2) JAAAA!!! KvK en BTW nummer binnennnn!!
3) Ermmm jongens, wat gaan we eigenlijk maken/aanbieden???
4) Introductie van een of ander 'faal' plan of product
5) Faillissement / opheffing
Niets te doen in vakanties, weinig tot niet te hoeven leren voor toetsen want te makkelijk etc.quote:Op dinsdag 7 april 2015 16:59 schreef YoshiBignose het volgende:
Wat ik me afvraag is waarom je zoveel tijd hebt om te posten op Fok maar dat zal wel aan vmbo liggen dan...
aantal posts: 67.096 (gemiddeld 83 per dag)
De toekomst van ondernemend Nederlandquote:Op dinsdag 7 april 2015 16:59 schreef YoshiBignose het volgende:
Wat ik me afvraag is waarom je zoveel tijd hebt om te posten op Fok maar dat zal wel aan vmbo liggen dan...
aantal posts: 67.096 (gemiddeld 83 per dag)
Je neemt dat toch niet serieus, hoop ik?quote:Op dinsdag 7 april 2015 17:04 schreef Blester het volgende:
[..]
De toekomst van ondernemend Nederland
[ afbeelding ]
Die zouden ze toch zo dat KvK kantoor uit moeten trappen
Noem het nou geen project. Het is apart onderwijs.quote:Op dinsdag 7 april 2015 17:36 schreef Awsom het volgende:
Maar goed, het is in ieder geval wel leuker om zo'n project te doen dan één of ander gaar maatschappelijk project waarbij je met bejaarden de stad in moet.
maar het is een project ..quote:Op dinsdag 7 april 2015 17:46 schreef Fylax het volgende:
[..]
Noem het nou geen project. Het is apart onderwijs.
Dat je nog maar veel mag leren op de havo.quote:Op dinsdag 7 april 2015 17:59 schreef Fylax het volgende:
[..]
Eigenlijk een concept
http://www.20-80learning.nl/IBC/Wat_is_het_IBC_
Dat hoop ik ook.quote:Op dinsdag 7 april 2015 18:30 schreef Awsom het volgende:
[..]
Dat je nog maar veel mag leren op de havo.
Als jij de uren kunt verantwoorden bij een eventuele controle, dan krijg jij gewoon je zelfstandigenaftrek. Startersaftrek heeft niets met het aantal uren te maken, zie voor meer info daarover hier.quote:Op dinsdag 7 april 2015 19:16 schreef Dribbel_ het volgende:
Tvp
M'n werkzaamheden vanuit m'n eenmanszaak zijn in no time heel hard gegroeid. Op het moment ziet het er naar uit dat ik het urencriterium makkelijk ga halen om zo m'n voordeel te doen met zelfstandigenaftrek/startersaftrek.
Moet je vooraf nog ergens aangeven dat je hiervan gebruik wilt maken, of kan je dit gewoon "claimen" en hoef je het alleen te verantwoorden als ze erom gaan vragen bij een check?
Uiteraard is het financiele plaatje + urenadministratie in orde.
Dankje. Ik was even in de veronderstelling dat voor de startersaftrek ook het urencriterium van toepassing was.quote:Op dinsdag 7 april 2015 19:24 schreef Blester het volgende:
[..]
Als jij de uren kunt verantwoorden bij een eventuele controle, dan krijg jij gewoon je zelfstandigenaftrek. Startersaftrek heeft niets met het aantal uren te maken, zie voor meer info daarover hier.
euhm, als ik me het nog goed kan herrinneren dacht jij dat den haag en 's-Gravenhage twee verschillende plaatsen waren.. Als ik je verwar met iemand anders ook goed, maar iedereen mag foutjes makenquote:Op dinsdag 7 april 2015 17:04 schreef Blester het volgende:
[..]
De toekomst van ondernemend Nederland
[ afbeelding ]
Die zouden ze toch zo dat KvK kantoor uit moeten trappen
Holding, British Virgin Islandsquote:Op dinsdag 7 april 2015 19:28 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Zijn er toevallig nog want andere handige voordelen waar je gebruik van kan maken om nog wat minder naar de belastingdienst te schuiven?
Denk dat je jezelf vergist. M'n topografische kennis is niet maximaal maar die link kunnen we nog wel makenquote:Op dinsdag 7 april 2015 19:34 schreef RanTheMan het volgende:
[..]
euhm, als ik me het nog goed kan herrinneren dacht jij dat den haag en 's-Gravenhage twee verschillende plaatsen waren.. Als ik je verwar met iemand anders ook goed, maar iedereen mag foutjes maken
Bedankt voor het nemen van de tijd om het zo neer te zetten Op het moment gaat het om een webshop (eigenlijk opgezet om eens te kijken wat er bij komt kijken, maar heel snel uit de klauwen gegroeid) welke ik vanuit huis run en ik verder niet meer dan een computer voor nodig heb.quote:Op dinsdag 7 april 2015 19:35 schreef Blester het volgende:
[..]
Holding, British Virgin Islands
Nee, maar even serieus voor jouw situatie:
Als beginnende ondernemer (eenmanszaak) pak je inderdaad MKB, starters & zelfstandigenaftrek. Scheelt je toch zo'n 10K belasting. Handige voordeeltjes kan zijn om je aanslagen bijvoorbeeld in 1 keer te betalen, daar je dan geen 'rente' hoeft te betalen. Maarja, daarvoor betaalt de Belastingdienst je 1,2% van het te betalen bedrag. Pak je met een willekeurige andere investering meer dan 1,2% of heb je gewoon een bloedhekel aan de Belastingdienst? Dan moet je het gewoon in termijn gaan doen of je inkomen op 0 dumpen.
Verder goed op je aftrekposten letten. Weet niet in welke business je zit, maar hoogstwaarschijnlijk kun je veel kosten gaan opvoeren.
- Gebruik je internet? --> deels zakelijk
- Maak je zakelijke kilometers? --> Kilometeraftrek
- Moet je veel rijden? --> Leasebak
- Heb je een kantoor? --> Aftrekpost
- Eigen woning als bedrijfspand? --> Mogelijke aftrekpost
- Gebruik je machines / computers / vervoersmiddelen / inventaris? --> mogelijke aftrekpost
- Maak je reclame / sponsoring / etc? --> Aftrekpost
En als je dan nog onder de streep wat over hebt, investeren om je business te laten groeien. Dat is in ieder geval wat ik zou doen ik jouw geval.
Dit maar sowieso succes gewenst, en houd ons op de hoogte .quote:
Ik hou jullie sowieso op de hoogte.quote:Op dinsdag 7 april 2015 19:43 schreef Burdie het volgende:
[..]
Dit maar sowieso succes gewenst, en houd ons op de hoogte .
Binnenkort maar weer eens aan de btw van Q1 zitten... zijn toch de mindere kanten van ondernemen .
Waar schat je de winst voor 2015 ongeveer op? Als je bijvoorbeeld ¤40.000 winst hebt, dan vallen de uren een stuk gemakkelijker te verklaren dan bij bijvoorbeeld ¤13.000 winst. Kan me ook niet voorstellen dat een inspecteur dan ook lang bij de uren stil blijft staan.quote:Op dinsdag 7 april 2015 19:42 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Bedankt voor het nemen van de tijd om het zo neer te zetten Op het moment gaat het om een webshop (eigenlijk opgezet om eens te kijken wat er bij komt kijken, maar heel snel uit de klauwen gegroeid) welke ik vanuit huis run en ik verder niet meer dan een computer voor nodig heb.
De standaard aftrekkosten van reclame, verpakkingsmateriaal enz gaan daar uiteraard vanaf.
Daarnaast werkzaam als artiest. Vanuit de band worden alle onkosten vergoed (vervoer, overnachtingen enz worden al vanuit die organisatie betaald). dus hier heb ik eigenlijk nul tot geen onkosten aan.
Vooral die 10.000 aan belasting scheelt een hoop dus dat is al mooi meegenomen dat ik naar alle verwachtingen wel net over dat urencriterium heen moet gaan.
We zullen eens gaan zien wat dit jaar gaat brengen
Ik heb ihkv de ZEZ over 2013 een urenverantwoording moeten inleveren, heb nog nooit zo snel ergens 'OK, prima' op gehoord als op dat document. Volgens mij kijken ze alleen of de uren een beetje verklaarbaar zijn en er niks geks in staat .quote:Op dinsdag 7 april 2015 19:48 schreef Blester het volgende:
[..]
Waar schat je de winst voor 2015 ongeveer op? Als je bijvoorbeeld ¤40.000 winst hebt, dan vallen de uren een stuk gemakkelijker te verklaren dan bij bijvoorbeeld ¤13.000 winst. Kan me ook niet voorstellen dat een inspecteur dan ook lang bij de uren stil blijft staan.
Zorg in ieder geval wel dat je vet over die uren komt, als de inspecteur er nog wat discutabele uurtjes afzeikt heb je anders alsnog een probleem.
Gebruik je de woning als opslag voor de goederen? Of bepaalde ruimtes? En heb je een werkplek binnen huis? Dan heb je mogelijk ook aftrekposten. Natuurlijk ook je bureau / computer / beeldscherm / bureaustoel etc. afschrijven, is tenslotte je inventaris. Verder je internetaansluiting, telefoonabonnementen etc. allemaal zakelijk gooien.
De totale winst vind ik lastig in te schatten op het moment. Dat zit nu over het eerste kwartaal op zo'n 12.500. Webshop is voor 80% een winterproduct dus daar zal nu een dip in zitten en later weer gaan stijgen dus dat maakt het lastiger (hier zit wel nog een voorraad in met een verkoopwaarde van 10k). Ik schat aan het einde van het jaar ergens rond die 30K uit te komen.quote:Op dinsdag 7 april 2015 19:48 schreef Blester het volgende:
[..]
Waar schat je de winst voor 2015 ongeveer op? Als je bijvoorbeeld ¤40.000 winst hebt, dan vallen de uren een stuk gemakkelijker te verklaren dan bij bijvoorbeeld ¤13.000 winst. Kan me ook niet voorstellen dat een inspecteur dan ook lang bij de uren stil blijft staan.
Zorg in ieder geval wel dat je vet over die uren komt, als de inspecteur er nog wat discutabele uurtjes afzeikt heb je anders alsnog een probleem.
Gebruik je de woning als opslag voor de goederen? Of bepaalde ruimtes? En heb je een werkplek binnen huis? Dan heb je mogelijk ook aftrekposten. Natuurlijk ook je bureau / computer / beeldscherm / bureaustoel etc. afschrijven, is tenslotte je inventaris. Verder je internetaansluiting, telefoonabonnementen etc. allemaal zakelijk gooien.
Die inspecteur ziet ook wel meteen, mede aan de omzet & winstcijfers, of een urenlijst klopt of niet. Daarnaast kijken ze denk ik inderdaad ook naar de indeling van de uren (logische omschrijvingen), niet dat er even een zakenlunch van 7 uur tussen staat.quote:Op dinsdag 7 april 2015 19:52 schreef Burdie het volgende:
[..]
Ik heb ihkv de ZEZ over 2013 een urenverantwoording moeten inleveren, heb nog nooit zo snel ergens 'OK, prima' op gehoord als op dat document. Volgens mij kijken ze alleen of de uren een beetje verklaarbaar zijn en er niks geks in staat .
Hoe snel kan je eigenlijk zo'n controle verwachten. Is dat iets wat er altijd wel aankomt of meer steekproefsgewijs en kan het met een redelijk kleine kans eens voorkomen?quote:Op dinsdag 7 april 2015 19:52 schreef Burdie het volgende:
[..]
Ik heb ihkv de ZEZ over 2013 een urenverantwoording moeten inleveren, heb nog nooit zo snel ergens 'OK, prima' op gehoord als op dat document. Volgens mij kijken ze alleen of de uren een beetje verklaarbaar zijn en er niks geks in staat .
Ik ben uiteraard geen inspecteur, maar met ¤30K winst en een logische urenindeling moet het allemaal geen problemen gaan geven. Wel alles netjes bijhouden zodat je bij een eventuele controle niet met 12 kladblokken met notities aan komt zettenquote:Op dinsdag 7 april 2015 19:54 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
De totale winst vind ik lastig in te schatten op het moment. Dat zit nu over het eerste kwartaal op zo'n 12.500. Webshop is voor 80% een winterproduct dus daar zal nu een dip in zitten en later weer gaan stijgen dus dat maakt het lastiger (hier zit wel nog een voorraad in met een verkoopwaarde van 10k). Ik schat aan het einde van het jaar ergens rond die 30K uit te komen.
Dit gaat allemaal vanuit een (ruime) studentenkamer dus met een all-in huur is het ook lastiger om losse kosten af te schrijven. Werkplek is dus ook voornamelijk privé gebruik. Voorraadkasten zijn gekocht en die heb ik inderdaad afgeschreven. De rest van het inventaris staat er al dus dat lijkt me niet de bedoeling om een stoel van 2 jaar terug af te gaan schrijven
Geen idee, voor de ZEZ moet je het standaard meesturenquote:Op dinsdag 7 april 2015 19:57 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Hoe snel kan je eigenlijk zo'n controle verwachten. Is dat iets wat er altijd wel aankomt of meer steekproefsgewijs en kan het met een redelijk kleine kans eens voorkomen?
Ja dat bijhouden vind ik zelf ook fijn om overzichtelijk te hebben. Ik ken mezelf goed genoeg om te weten dat ik normaal allemaal dingen laat rondslingeren, maar dat wou ik hierbij per se in orde hebben.quote:Op dinsdag 7 april 2015 19:58 schreef Blester het volgende:
[..]
Ik ben uiteraard geen inspecteur, maar met ¤30K winst en een logische urenindeling moet het allemaal geen problemen gaan geven. Wel alles netjes bijhouden zodat je bij een eventuele controle niet met 12 kladblokken met notities aan komt zetten
Uren kun je natuurlijk ook wel gewoon ruim aanhouden, zoals hierboven aangegeven is een logische urenindeling gewoon het belangrijkst.
Goed bezigquote:Op dinsdag 7 april 2015 20:00 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Ja dat bijhouden vind ik zelf ook fijn om overzichtelijk te hebben. Ik ken mezelf goed genoeg om te weten dat ik normaal allemaal dingen laat rondslingeren, maar dat wou ik hierbij per se in orde hebben.
M'n vriendin stond al raar te kijken dat er opeens overal mapjes stonden met gekleurde tabbladen. Die kent me alleen als die gast zonder agenda die hoopt dat ie alle afspraken onthoudt.
Ja dat doet dan pijn op zo'n moment dat scheelt een hoop centjes. Weinig mensen die blij zijn om je te zien als je daar werkt nee haha.quote:Op dinsdag 7 april 2015 20:03 schreef Blester het volgende:
[..]
Goed bezig
Ik las laatst ergens op FOK! iemand die zijn ZA moest terugbetalen, wel opgegeven er recht op te hebben gehad maar bij controle opeens de urenlijst 'kwijt' was. Tja, dan heb je zo'n inspecteur ook wel meteen tegen je in het harnas lijkt me. Al die smoesjes en gelogen verklaringen aanhoren...
Maakt me toch wederom een gelukkig man dat ik geen inspecteur van de Belastingdienst ben. Wat een hondenbaan heb je dan volgens mij
Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. Bij investering in bedrijfsmiddelen >¤450 en tezamen meer dan ¤2300 mag je 28% van de aanschafwaarde als extra aftrek opvoeren.quote:
Niet waar. Bij een occasion van 15 jaar of ouder gaat die over de dagwaarde. Onlangs heb ik privé een 14 jaar oude auto gekocht (a 19 cent per kilometer bij zakelijk gebruik), wellicht dat ik die over een jaar aan mn bedrijf verkoop.quote:Op woensdag 8 april 2015 10:54 schreef Burdie het volgende:
Voor bijtelling geldt overigens altijd de catalogusprijs, ook als je een occassion aanschaft.
Bijna goed.quote:Op woensdag 8 april 2015 11:29 schreef Alexxxxx het volgende:
Niet waar. Bij een occasion van 15 jaar of ouder gaat die over de dagwaarde.
Dus je Ferrari tegen dagwaarde gaat je niet (meer) lukken, die zal je tegen de waarde in het economisch verkeer moeten bijtellen.quote:Dit tarief bedraagt 35% van de waarde in het economisch verkeer.
Kan je die laatste zin eens toelichten?quote:Op woensdag 8 april 2015 11:18 schreef YoshiBignose het volgende:
Tja zijn echt heel veel soorten regeltjes, is niet zo heel makkelijk te zeggen. Het is lang niet altijd gunstig om een auto op de zaak te hebben, er wordt veel naar prive gecorrigeerd door de bijtelling en de btw prive correctie. Anderzijds is het ook zelden nadelig, maar zowel de bijtelling als de btw prive correctie zijn op basis van de cataloguswaarde, dus hoe ouder de auto, hoe nadeliger het wordt.
Je kunt altijd 19 cent per km rekenen als je auto prive hebt, dan heb je verder er geen administratie naar behalve dat je dus wel de zakelijke kilometers moet bijhouden. Meestal kiezen mensen er ook voor om de auto op de zaak te doen en bijtelling te betalen zodat er verder niets meer qua kilometers hoeft te worden bijgehouden. Anderzijds kan het zijn dat je de kilometers sowieso bijhoudt als je het doorfactureert aan de klant.
Wat betreft bijzondere aftrekposten is er niet zo heel veel meer over. KIA geldt alleen voor busjes (grijs kenteken). Elektrische auto's hebben nog wel de MIA/VAMIL en vaak lage bijtelling dus daar zit een voordeel. Bij een eenmanszaak kan de bijtelling nooit hoger zijn dan de werkelijke autokosten.
en wat nu als je een bedrijfspand hebt, is de registratie van het in en uit schakelen van een alarm voldoende?quote:Op dinsdag 7 april 2015 20:49 schreef YoshiBignose het volgende:
Het is ten strengste verboden om achteraf de uren nog op te stellen. Dus bij een eventuele controle moet je het overzichtje hebben. Natuurlijk zo gedetailleerd mogelijk, maar met name voor de grensgevallen of de beroepen waarbij de uren heel lastig te herleiden zijn. Bij een webwinkel is dit zeker het geval. Nou helpt een hoge omzet wel mee aan het verklaren natuurlijk. Het is meer de website branche waar het lastig is. Als jij een goede lopende website hebt die 2500 pm verdient, kun je dit makkelijk verdienen met 30 min. per dag updaten.
Kans op een controle is klein, maar als je te laat bent met belasting betalen e.d. dan kunnen er wel lampjes gaan branden. Tenminste, dat hoor ik vaak als verklaring van inspecteurs.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |