abonnement Unibet Coolblue
pi_151445452


Welkom in het ondernemerstopic van FOK!
Ben je eigenaar van een (eenmans)bedrijf of van plan een eigen bedrijfje op te starten? Dan bevind je je in het juiste topic.

Handige links:
Handboek startende ondernemer
Kamer van Koophandel
De verschillende rechtsvormen van een onderneming
Lancelots, forum voor ZZP’ers
Voorbeeld jaarrekening
Uitleg urencriterium
Wanneer ondernemer voor de belastingdienst
Wat houd je netto over van je omzet?
Ondernemersforum van de kamer van koophandel

Ondernemertests. Ben ik geschikt als ondernemer?
E-Scan (betaald)
Kamer van koophandel ondernemerstest
Eigenbaasworden.nl

Ondernemers op Fok:
El_Liberaliste (telefoonaccessoires, eigen verhuisbedrijf in de planning)
Crutch (videoproductiebedrijf, o.a. bedrijfsvideo's)
Terrorizer (wijnhandel)
SecurityException (technologische ontwikkeling websites)
Hi_flyer (logopediepraktijk)
vincm (ict-freelancer)
Burdie (communicatie advies en webshops)
PeterPastoor (webshop Amerikaanse producten)
jefjef (werving- en selectiebureau)
JoshuaL (webhosting en ontwikkeling software)
Psy-freak (crisismanagement)
jochem8 (allround-ict'er)
Blue_note (online modehandel)
MariaEtcetera (freelance tekstschrijver/vertaler)
ex (allround-ict'er)
Jwvdiermen (icter, webapplicaties)
Skv (marketingbureau en spellenwebshop)
Drommolsch85 (videoproducties, ict, mobiele websites)
Mvr.poes (webwinkel woonaccesoires)
Vivi (journalist/tekstschrijver, mobiele espressobar)
Snoepje5 (Webwinkel)
TigerXtrm (webhosting)
Intelligence (IT)
Anno2012 (...)
Impossiebruuu(websites, -winkels, -applicaties)
Glasshouse (glasprojecten, in oprichting)
Stoeltafel (parkeerplaats)
YoshiBignose (administratie, websites)
RBWO (webshop games, consoles, accessoires)
Teeno (webshop motorolie, auto-onderhoud)
Flipsen (reisorganisatie Argentinië)
Audreyoot (schoenenwinkel)
_dirkjan_ (internetdiensten en affiliate marketing)
teamlead (interim management en consultancy in customer care)
_Flash_ (ontwikkelen van websoftware)
marcel9z9 (veiligheidskundige, stralingsdeskundige en lead auditor)
CherryLips (vertaler)
Crientj (Webdeveloper, webshop telecomaccessoires)
Jamievs (incassobureau)
Alexxxxx (bedrijfswagenjournalist plus)

Wil je in dit lijstje, of juist eruit, meld het dan even.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_151445955
Hallo allemaal!

Ik ben sinds oktober ook officieel zzp'er. Ik heb met mijn vriend een vof in digitale dienstverlening. Denk aan de verkoop van online backup, antivirusproducten, etc. Dit bedrijf is nog niet echt van start gegaan omdat we de eenmanszaak van mijn vriend aan het heroptuigen zijn.

Mijn vriend is 10 jaar geleden een eenmanszaak begonnen (systeembeheer en onderhoud voor mkb en particulieren). Ik help sinds het begin met alle kantoorzaken. Na een paar jaar is het een vof met mijn zwager geworden, dat liep niet heel goed af. Sinds 1 januari 2015 is het dus weer een eenmanszaak en moest zo'n beetje alles veranderen. Het bedrijfspand is opgedoekt, hij werkt na een kleine verbouwing hier weer thuis. We hebben dus lekker lage kosten voor beide bedrijven.

Er moest nog een en ander gebeuren om de eenmanszaak lekker te laten lopen. Daar zijn we de afgelopen maanden veel mee bezig geweest. Zo kunnen we eindelijk digitaal factureren, zijn we van voip provider veranderd, zijn eindelijk de cijfers over 2013 en 2014 naar de boekhouder, etc etc. Mijn vriend werkt 80-90 uur per week voor nu 10 jaar en is onlangs overspannen verklaard. Duh. Dus alles moet anders. Meer geld verdienen in minder uren. Minder kutklussen aannemen. En vooral meer delegeren naar mij. Ik doe de boekhouding, marketing, communicatie, telefoon, etc etc.
Maar het begint steeds lekkerder te lopen hier. Het is leuker nu er geen dood paard (zwager) meer meegesleept hoeft te worden en we werken in een prettiger omgeving.

Dus nu de eenmanszaak weer een beetje is herboren, kunnen we door met de vof. En dat is waar het echt leuk wordt. Ik moet natuurlijk een logo, een website, uiteindelijk een webshop, marketing etc etc. Ik heb er ontzettend veel zin in.

Ok, nogal een dagboekinleiding maar hier komt mijn vraag. Ik ben het zat om zo veel papier op mijn bureau te hebben en wil een digitale administratie voeren voor de inkoopfacturen. De verkoop zit in ons boekhoudpakket, daar hoeft niets aan te veranderen.
Ik weet niet goed hoe ik dit nou aan moet pakken. Je moet facturen bewaren in de vorm waarin je ze ontvangen hebt. Dus ik zal altijd een kleine ordner houden met facturen die per post aankomen.

Ik twijfel over hoe ik de digitale facturen zal bewaren. De belastingdienst geeft daar geen info over dus ik mag doen wat ik zelf makkelijk vind. Ik denk dat ik subfolders aanmaak in mijn mailbox. Maar zal ik dat per jaar, kwartaal of leverancier doen? Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

Edit: het gaat overigens om 400 facturen per jaar.

[ Bericht 1% gewijzigd door Lucky_Strike op 07-04-2015 13:32:01 ]
Spoilers!
pi_151448062
Ik zou gewoon een google drive account openen en daar alles bewaren, die post facturen gewoon scannen en in mapjes per maand zetten.. Die postfacturen bewaar je gewoon in een map, maar eitelijk heb je alles digitaal!
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_151448242
Omg, dat ik niet zelf aan het scannen van de postfacturen heb gedacht |:(

Alle mail wordt binnenkort overgezet naar Office 365 dus dan is alles altijd bereikbaar. Is het nu trouwens ook al maar op een andere manier. Ik blijf alleen twijfelen hoe ik het nou moet indelen (leverancier/maand/kwartaal). Facturen moeten natuurlijk wel makkelijk terug te vinden zijn, dat is regelmatig nodig.
Spoilers!
  dinsdag 7 april 2015 @ 14:15:40 #5
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_151448373
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 14:11 schreef Lucky_Strike het volgende:
Omg, dat ik niet zelf aan het scannen van de postfacturen heb gedacht |:(

Alle mail wordt binnenkort overgezet naar Office 365 dus dan is alles altijd bereikbaar. Is het nu trouwens ook al maar op een andere manier. Ik blijf alleen twijfelen hoe ik het nou moet indelen (leverancier/maand/kwartaal). Facturen moeten natuurlijk wel makkelijk terug te vinden zijn, dat is regelmatig nodig.
Bij de BD moet je per maand/kwartaal aangifte doen, dus dat zou ik als leidraad hanteren. Verder moet je proberen om vanaf dag 1 aan consistente namegiving te doen, dus bijvoorbeeld yymmdd_leverancier_type levering of iets dergelijks.
pi_151448404
Alvast een tvp voor dit topic. Als alles goed gaat, heb ik over een halfjaar een eigen bedrijf samen met een groepje. :)
(she/her)
pi_151448520
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 14:15 schreef Coelho het volgende:

[..]

Bij de BD moet je per maand/kwartaal aangifte doen, dus dat zou ik als leidraad hanteren. Verder moet je proberen om vanaf dag 1 aan consistente namegiving te doen, dus bijvoorbeeld yymmdd_leverancier_type levering of iets dergelijks.
Ja, ik neig ook wel naar kwartaalopslag inderdaad. Ik ben niet van plan om de namen te veranderen aangezien je niets mag veranderen aan het origineel. Verder is het natuurlijk wel makkelijk zoeken in een mailbox dus ik denk dat het wel goed komt met een factuurmap per kwartaal in de mail.

Ik kan niet wachten tot die O365 migratie eindelijk heeft plaatsgevonden. De mail is nu best een rommel, daar liggen echt nog grote kansen voor effectiever werken bij ons.
Spoilers!
pi_151448817
Office 365 werkt inderdaad goed, dat adviseer ik nu ook aan de meeste klanten. Voor een paar euro per maand heb je email overal online, office 2013 en one drive folder die je kunt delen.
Facts don't care about your feelings
pi_151448856
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 14:11 schreef Lucky_Strike het volgende:
Facturen moeten natuurlijk wel makkelijk terug te vinden zijn, dat is regelmatig nodig.
Als je ze terug zoekt, op welke manier ga je dan zoeken?

Het antwoord op deze vraag is grotendeels de leidraad hoe je ze op moet slaan. Het is dus niet handig om ze periodiek op te slaan als je op naam zoekt.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_151449187
Waarom zou je regelmatig je facturen terug willen vinden? Valt toch wel mee? Ik (als boekhouder) doe toch meestal de facturen gewoon in een map. Als je de administratie digitaal hebt dan kun je daarmee natuurlijk wel e.e.a. vereenvoudigen door bijv. alles over te nemen in een excel sheet. Met duidelijke omschrijving en btw bedragen kan de boekhouder hier in principe ook voldoende mee, tenzij het speciale posten zijn dan kan hij de factuur inzien, meestal is dit niet nodig.

De Belastingdienst zal bij een boekenonderzoek ook het liefst de factuur geprint willen zien, alhoewel digitaal natuurlijk net zo goed kan, maar het is dan iets lastiger om er door te bladeren en facturen terug te vinden.

Wat ik bij een grotere klant doe is de facturen inboeken en dan sorteren op bedrijfsnaam, dus ieder bedrijf achter een tabje met de eerste letter. Dit is handiger als je facturen later nog wilt opzoeken. Maar dit is niet handig als de administratie nog gedaan moet worden, dan kun je ze beter op datum bewaren zodat je het gemakkelijk kan matchen met de bank/kas.
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 7 april 2015 @ 15:10:37 #11
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_151449773
quote:
99s.gif Op dinsdag 7 april 2015 14:32 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Als je ze terug zoekt, op welke manier ga je dan zoeken?

Het antwoord op deze vraag is grotendeels de leidraad hoe je ze op moet slaan. Het is dus niet handig om ze periodiek op te slaan als je op naam zoekt.
Ik zoek ze voornamelijk op naam denk ik.

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 14:46 schreef YoshiBignose het volgende:
Waarom zou je regelmatig je facturen terug willen vinden? Valt toch wel mee? Ik (als boekhouder) doe toch meestal de facturen gewoon in een map. Als je de administratie digitaal hebt dan kun je daarmee natuurlijk wel e.e.a. vereenvoudigen door bijv. alles over te nemen in een excel sheet. Met duidelijke omschrijving en btw bedragen kan de boekhouder hier in principe ook voldoende mee, tenzij het speciale posten zijn dan kan hij de factuur inzien, meestal is dit niet nodig.

De Belastingdienst zal bij een boekenonderzoek ook het liefst de factuur geprint willen zien, alhoewel digitaal natuurlijk net zo goed kan, maar het is dan iets lastiger om er door te bladeren en facturen terug te vinden.

Wat ik bij een grotere klant doe is de facturen inboeken en dan sorteren op bedrijfsnaam, dus ieder bedrijf achter een tabje met de eerste letter. Dit is handiger als je facturen later nog wilt opzoeken. Maar dit is niet handig als de administratie nog gedaan moet worden, dan kun je ze beter op datum bewaren zodat je het gemakkelijk kan matchen met de bank/kas.
Het stadium van excelsheet zijn we gelukkig al een paar jaar voorbij ;) Wij gebruiken osFinancials, een boekhoudpakket. We hebben daarvoor gekozen vanwege de goede artikelendatabase die we echt nodig hebben. Wij boeken dus alles al naar de juiste grootboekrekening en matchen dmv een bankimport. We hebben wel een boekhouder maar die leest alleen onze overzichten even na en vult de boel in de aangifte in.

Ik zoek op dit moment vaak terug omdat het een beetje een rommeltje is :@ Niet dat we continue betalingsherinneringen krijgen ofzo maar meer omdat ik het overzicht niet heel goed heb nog waardoor ik veel dubbel doe. Ik heb pas sinds kort al het boeken van de facturen overgenomen en de werkwijze van mij en mijn vriend lopen een beetje door elkaar. Ik moet mijn flow nog even vinden zeg maar ;)
Vaak moet ik nazoeken of een factuur nou geprint is, of ik de artikelen nou geboekt heb, of er betaald is of dat het een automatische incasso is, of een factuur die automatisch geincasseerd wordt wel geboekt is, etc. Ik moet gewoon asap naar een werkwijze waarin een gemailde factuur gelijk geboekt, betaald en verplaatst naar de juiste map wordt.

Wij verkopen trouwens ook O365 ^O^
Spoilers!
pi_151450393
OH ja, beetje vreemde software osFinancials maar het zal ongetwijfeld wel werken als je weet hoe je ermee om moet gaan.

Dus jullie regelen eigenlijk ICT gerelateerde zaken ?
Facts don't care about your feelings
pi_151450588
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 15:10 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik zoek ze voornamelijk op naam denk ik.
Als je ze op naam zoekt, dan zou ik ze op naam opslaan.

Tenzij je kan inscannen met tekst herkenning.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
  dinsdag 7 april 2015 @ 15:53:38 #14
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_151451060
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 15:32 schreef YoshiBignose het volgende:
OH ja, beetje vreemde software osFinancials maar het zal ongetwijfeld wel werken als je weet hoe je ermee om moet gaan.

Dus jullie regelen eigenlijk ICT gerelateerde zaken ?
Ja, vreemde software inderdaad. Maar het went ;) We wilden destijds niet te veel geld uitgeven aan software maar perse wel een artikelendatabase.

Wij regelen de IT voor MKB en particulieren. We zijn voornamelijk met particulieren begonnen. Herinstallaties, internetproblemen, nieuwe printers leveren en installeren, etc. We rekenden met vaste prijzen, geen voorrijkosten. Daar was toen veel vraag naar. Nu nog steeds maar om eerlijk te zijn worden we de kleine probleempjes een beetje zat en zoeken we meer uitdaging. We hebben ook niet overal vaste prijzen meer voor omdat dat toch te weinig opleverde. Het is lastig te voorspellen hoe lang je met een klusje bezig bent in onze tak van sport.
We hebben nu een vrij groot aantal zakelijke klanten, bedrijven van max 15 werkplekken. Zij zorgen toch wel voor 50% van de omzet en voor een hoger percentage van de winst. Daar zit wel een flinke uitdaging in voor mijn vriend en dat heeft hij na 10 jaar wel nodig. Dan loont het ook om bij te leren omdat je die kennis echt kan gebruiken.

We zijn de focus een beetje aan het verleggen naar abonnementsdiensten zoals Office 365, online backup en antivirussoftware. Dat is 1x installeren bij de klant tegen uurtarief en de maanden en jaren daarna zonder moeite cashen. We laten de reparatiebusiness voor wat het is. Klanten worden niet weggejaagd maar zeker particulieren krijgen niet meer de hoogste prioriteit.
Spoilers!
  dinsdag 7 april 2015 @ 15:53:55 #15
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_151451076
quote:
99s.gif Op dinsdag 7 april 2015 15:38 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Als je ze op naam zoekt, dan zou ik ze op naam opslaan.

Tenzij je kan inscannen met tekst herkenning.
Precies. Ik heb mijn keuze gemaakt ^O^
Spoilers!
pi_151451561
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 15:53 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ja, vreemde software inderdaad. Maar het went ;) We wilden destijds niet te veel geld uitgeven aan software maar perse wel een artikelendatabase.

Wij regelen de IT voor MKB en particulieren. We zijn voornamelijk met particulieren begonnen. Herinstallaties, internetproblemen, nieuwe printers leveren en installeren, etc. We rekenden met vaste prijzen, geen voorrijkosten. Daar was toen veel vraag naar. Nu nog steeds maar om eerlijk te zijn worden we de kleine probleempjes een beetje zat en zoeken we meer uitdaging. We hebben ook niet overal vaste prijzen meer voor omdat dat toch te weinig opleverde. Het is lastig te voorspellen hoe lang je met een klusje bezig bent in onze tak van sport.
We hebben nu een vrij groot aantal zakelijke klanten, bedrijven van max 15 werkplekken. Zij zorgen toch wel voor 50% van de omzet en voor een hoger percentage van de winst. Daar zit wel een flinke uitdaging in voor mijn vriend en dat heeft hij na 10 jaar wel nodig. Dan loont het ook om bij te leren omdat je die kennis echt kan gebruiken.

We zijn de focus een beetje aan het verleggen naar abonnementsdiensten zoals Office 365, online backup en antivirussoftware. Dat is 1x installeren bij de klant tegen uurtarief en de maanden en jaren daarna zonder moeite cashen. We laten de reparatiebusiness voor wat het is. Klanten worden niet weggejaagd maar zeker particulieren krijgen niet meer de hoogste prioriteit.
Interessant. Ik heb, sinds kort, ook een IT bedrijf met een partner en daar richten we ons eigenlijk ook voornamelijk op de zakelijk markt. Daar zit inderdaad meer geld in, liefst via vaste contracten. Met die stroomstoring laatst was dat wat minder leuk maar goed komt niet te vaak voor mag ik hopen. Wat me verbaast is eigenlijk hoeveel mensen steeds meer afhankelijk worden van IT en elektronica maar er nog zo weinig vanaf weten. Maar ja meer werk voor ons hé :P
Facts don't care about your feelings
  Moderator dinsdag 7 april 2015 @ 16:10:50 #17
257132 crew  Awsom
pi_151451670
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 14:17 schreef Fylax het volgende:
Alvast een tvp voor dit topic. Als alles goed gaat, heb ik over een halfjaar een eigen bedrijf samen met een groepje. :)
Wat ga je doen dan? :P
pi_151451852
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2015 16:10 schreef Awsom het volgende:

[..]

Wat ga je doen dan? :P
Dat weet ik nog niet. :P

Voordat je denkt: "Je gaat een bedrijfje starten maar je weet niet wat voor een?" Ik leg het uit als ik op de computer zit, ben nu beetje lui :@
(she/her)
  Moderator dinsdag 7 april 2015 @ 16:21:05 #19
257132 crew  Awsom
pi_151452018
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2015 16:16 schreef Fylax het volgende:

[..]

Dat weet ik nog niet. :P

Voordat je denkt: "Je gaat een bedrijfje starten maar je weet niet wat voor een?" Ik leg het uit als ik op de computer zit, ben nu beetje lui :@
Een project op school dus :P
pi_151452071
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2015 16:21 schreef Awsom het volgende:

[..]

Een project op school dus :P
Nop, geen project. Een echt bedrijf. Ik leg 't later uit :P
(she/her)
  dinsdag 7 april 2015 @ 16:24:21 #21
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_151452128
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 16:07 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Interessant. Ik heb, sinds kort, ook een IT bedrijf met een partner en daar richten we ons eigenlijk ook voornamelijk op de zakelijk markt. Daar zit inderdaad meer geld in, liefst via vaste contracten. Met die stroomstoring laatst was dat wat minder leuk maar goed komt niet te vaak voor mag ik hopen. Wat me verbaast is eigenlijk hoeveel mensen steeds meer afhankelijk worden van IT en elektronica maar er nog zo weinig vanaf weten. Maar ja meer werk voor ons hé :P
Ja, dat is zeker zo. Wij zitten al 10 jaar in een spagaat tussen particulier en kleinzakelijk. Als je 10 zakelijke klanten hebt met allemaal een contract, wat doe je dan als 5 van die 10 allemaal op maandagochtend een probleem hebben en in het contract staat dat ze binnen 2 uur geholpen worden? Mijn vriend is maar in zijn eentje qua technische kennis dus die last is gewoon te zwaar. Nu we geen contracten hebben, hebben we ook geen verplichtingen. We kunnen nu dus ook op vakantie. Al blijven we wel op een paar uur rijden van de zaak deze zomer voor noodgevallen.
Spoilers!
  dinsdag 7 april 2015 @ 16:29:16 #22
340341 Blester
Membre trčs utile
pi_151452253
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 14:46 schreef YoshiBignose het volgende:

De Belastingdienst zal bij een boekenonderzoek ook het liefst de factuur geprint willen zien, alhoewel digitaal natuurlijk net zo goed kan, maar het is dan iets lastiger om er door te bladeren en facturen terug te vinden.
Het geluk is dan wel weer dan niemand het een fuck boeit wat de Belastingdienst het liefst heeft :)
~ Love comes unseen; we only see it go
pi_151452412
Mwah, dat lijkt me niet de juiste instelling. Hoe beter je de Belastingdienst bij een onderzoekt helpt, des te coulanter ze ook zullen zijn. Zal je op alle mogelijke manieren ze gaan tegenwerken, dan krijgen ze argwaan, of worden ze gewoon geďrriteerd en gaan ze nog verder kijken of met stomme wetten en regels dingen opvragen. En net als bij een politiecontrole... ze vinden ALTIJD wel wat.

Bij een controle van een klant die ik 2 weken geleden had, had de inspecteur niet eens een laptop bij zich dus alles moest gewoon op papier. Dan lever ik dat ook zo aan en ga ik niet stoer lopen doen dat alles digitaal staat. Natuurlijk is daar iets meer voor te zeggen als je onderneming in de website branche zit en vrijwel alles digitaal is. Maar dan nog, Belastingdienst is de baas en als zij het zo willen dan lever je dat zo aan :P tenminste, dat is wat mij betreft de beste tactiek.
Facts don't care about your feelings
pi_151452640
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2015 16:10 schreef Awsom het volgende:

[..]

Wat ga je doen dan? :P
Okay, ik zit nu in 4vmbo-t maar ga hierna naar 4-havo. Op mijn school starten ze vanaf volgend jaar in 4H met "International Business College" ofwel http://www.20-80learning.nl

Een van de dingen die je gaat doen is met een groepje een eigen bedrijf starten. Die moeten we ook echt inschrijven bij de KvK, en als het goed is krijgen we een startkapitaal van de bank.

:P
(she/her)
  dinsdag 7 april 2015 @ 16:41:35 #25
340341 Blester
Membre trčs utile
pi_151452678
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 16:34 schreef YoshiBignose het volgende:
Mwah, dat lijkt me niet de juiste instelling. Hoe beter je de Belastingdienst bij een onderzoekt helpt, des te coulanter ze ook zullen zijn. Zal je op alle mogelijke manieren ze gaan tegenwerken, dan krijgen ze argwaan, of worden ze gewoon geďrriteerd en gaan ze nog verder kijken of met stomme wetten en regels dingen opvragen. En net als bij een politiecontrole... ze vinden ALTIJD wel wat.

Bij een controle van een klant die ik 2 weken geleden had, had de inspecteur niet eens een laptop bij zich dus alles moest gewoon op papier. Dan lever ik dat ook zo aan en ga ik niet stoer lopen doen dat alles digitaal staat. Natuurlijk is daar iets meer voor te zeggen als je onderneming in de website branche zit en vrijwel alles digitaal is. Maar dan nog, Belastingdienst is de baas en als zij het zo willen dan lever je dat zo aan :P tenminste, dat is wat mij betreft de beste tactiek.
Daarom laat ik controles bij de accountant komen en niet op kantoor, ben niet zo heel coulant tegen dat soort lui :)

Lijkt me ook wel leuk als ze inderdaad geen laptop bij zich hebben: Moment, ik zal even de facturen van dit jaar printen. En dan 1000 A4 op een mooie oude printer laten uitdraaien, 1 velletje per 20 seconde. Lekker kopje koffie erbij meneer de inspecteur? :Y)
~ Love comes unseen; we only see it go
  Moderator dinsdag 7 april 2015 @ 16:44:32 #26
257132 crew  Awsom
pi_151452769
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2015 16:40 schreef Fylax het volgende:

[..]

Okay, ik zit nu in 4vmbo-t maar ga hierna naar 4-havo. Op mijn school starten ze vanaf volgend jaar in 4H met "International Business College" ofwel http://www.20-80learning.nl

Een van de dingen die je gaat doen is met een groepje een eigen bedrijf starten. Die moeten we ook echt inschrijven bij de KvK, en als het goed is krijgen we een startkapitaal van de bank.

:P
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2015 16:21 schreef Awsom het volgende:

[..]

Een project op school dus :P
Verwacht er niet te veel van :P
pi_151452806
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2015 16:40 schreef Fylax het volgende:

[..]

Okay, ik zit nu in 4vmbo-t maar ga hierna naar 4-havo. Op mijn school starten ze vanaf volgend jaar in 4H met "International Business College" ofwel http://www.20-80learning.nl

Een van de dingen die je gaat doen is met een groepje een eigen bedrijf starten. Die moeten we ook echt inschrijven bij de KvK, en als het goed is krijgen we een startkapitaal van de bank.

:P
Good luck with that :') ik zou je motto inderdaad ook gewoon aanhouden. Do first, think later :D

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 16:41 schreef Blester het volgende:

[..]

Daarom laat ik controles bij de accountant komen en niet op kantoor, ben niet zo heel coulant tegen dat soort lui :)

Lijkt me ook wel leuk als ze inderdaad geen laptop bij zich hebben: Moment, ik zal even de facturen van dit jaar printen. En dan 1000 A4 op een mooie oude printer laten uitdraaien, 1 velletje per 20 seconde. Lekker kopje koffie erbij meneer de inspecteur? :Y)
Inderdaad en geen koffie thee aanbieden, in een kamertje zetten waar het 16 graden is :D
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 7 april 2015 @ 16:47:40 #28
340341 Blester
Membre trčs utile
pi_151452862
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2015 16:40 schreef Fylax het volgende:

[..]

Okay, ik zit nu in 4vmbo-t maar ga hierna naar 4-havo. Op mijn school starten ze vanaf volgend jaar in 4H met "International Business College" ofwel http://www.20-80learning.nl

Een van de dingen die je gaat doen is met een groepje een eigen bedrijf starten. Die moeten we ook echt inschrijven bij de KvK, en als het goed is krijgen we een startkapitaal van de bank.

:P
Ik vond die gigantische stijging van het aantal ZZP'ers dat zich inschrijft en in hetzelfde jaar stoppen al zo vreemd. Als scholen mensen van 14/15 zich massaal laten inschrijven bij de KvK voor een 'schoolproject' geeft dat een goede verklaring ^O^
~ Love comes unseen; we only see it go
pi_151452868
quote:
99s.gif Op dinsdag 7 april 2015 16:44 schreef Awsom het volgende:

[..]


[..]

Verwacht er niet te veel van :P
Nja, wat is precies een project? Ik denk dat het wel iets groters is dan een "project". Het is niet iets wat we twee weekjes doen als projectweek..
(she/her)
pi_151452908
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 16:47 schreef Blester het volgende:

[..]

Ik vond die gigantische stijging van het aantal ZZP'ers dat zich inschrijft en in hetzelfde jaar stoppen al zo vreemd. Als scholen mensen van 14/15 zich massaal laten inschrijven bij de KvK voor een 'schoolproject' geeft dat een goede verklaring ^O^
Is je post positief of negatief? Ik denk het laatste. Maar ons IBC-onderwijs duurt anderhalf jaar. :P
(she/her)
  dinsdag 7 april 2015 @ 16:49:51 #31
340341 Blester
Membre trčs utile
pi_151452924
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2015 16:49 schreef Fylax het volgende:

[..]

Is je post positief of negatief? Ik denk het laatste. Maar ons IBC-onderwijs duurt anderhalf jaar. :P
Jij komt er wel :)
~ Love comes unseen; we only see it go
pi_151452953
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 16:49 schreef Blester het volgende:

[..]

Jij komt er wel :)
Not sure if serious tho.. :')
(she/her)
pi_151453195
Ach we hebben het over 4 vmbo, dan ben je 15 ofzo toch. Op zich is het wel goed dat ze op school dingen proberen te leren die veel meer met de praktijk te maken hebben, dan kansloze verouderde theorie.
Facts don't care about your feelings
pi_151453221
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 16:57 schreef YoshiBignose het volgende:
Ach we hebben het over 4 vmbo, dan ben je 15 ofzo toch. Op zich is het wel goed dat ze op school dingen proberen te leren die veel meer met de praktijk te maken hebben, dan kansloze verouderde theorie.
Ik ben nu 15 en zit in 4vmbo ja, maar het International Business College is dus voor de havo waar ik hierna heen ga, dan ben ik al 16.

Maar het is inderdaad goed dat we "ondernemend onderwijs" krijgen, heel handig voor later enzo. :)
(she/her)
pi_151453257
Wat ik me afvraag is waarom je zoveel tijd hebt om te posten op Fok :') maar dat zal wel aan vmbo liggen dan...

aantal posts: 67.096 (gemiddeld 83 per dag)
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 7 april 2015 @ 17:01:22 #36
340341 Blester
Membre trčs utile
pi_151453299
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 16:57 schreef YoshiBignose het volgende:
Ach we hebben het over 4 vmbo, dan ben je 15 ofzo toch. Op zich is het wel goed dat ze op school dingen proberen te leren die veel meer met de praktijk te maken hebben, dan kansloze verouderde theorie.
Ik vind die volgorde altijd wel erg mooi

1) Jongens, we moeten ons NU inschrijven bij de KvK
2) JAAAA!!! KvK en BTW nummer binnennnn!!
3) Ermmm jongens, wat gaan we eigenlijk maken/aanbieden???
4) Introductie van een of ander 'faal' plan of product
5) Faillissement / opheffing
~ Love comes unseen; we only see it go
pi_151453339
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 17:01 schreef Blester het volgende:

[..]

Ik vind die volgorde altijd wel erg mooi

1) Jongens, we moeten ons NU inschrijven bij de KvK
2) JAAAA!!! KvK en BTW nummer binnennnn!!
3) Ermmm jongens, wat gaan we eigenlijk maken/aanbieden???
4) Introductie van een of ander 'faal' plan of product
5) Faillissement / opheffing
Dit proberen we (of in ieder geval ik) natuurlijk te voorkomen.
(she/her)
pi_151453354
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 16:59 schreef YoshiBignose het volgende:
Wat ik me afvraag is waarom je zoveel tijd hebt om te posten op Fok :') maar dat zal wel aan vmbo liggen dan...

aantal posts: 67.096 (gemiddeld 83 per dag)
Niets te doen in vakanties, weinig tot niet te hoeven leren voor toetsen want te makkelijk etc.
(she/her)
  dinsdag 7 april 2015 @ 17:04:50 #39
340341 Blester
Membre trčs utile
pi_151453420
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 16:59 schreef YoshiBignose het volgende:
Wat ik me afvraag is waarom je zoveel tijd hebt om te posten op Fok :') maar dat zal wel aan vmbo liggen dan...

aantal posts: 67.096 (gemiddeld 83 per dag)
De toekomst van ondernemend Nederland ^O^



Die zouden ze toch zo dat KvK kantoor uit moeten trappen :')
~ Love comes unseen; we only see it go
pi_151453447
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 17:04 schreef Blester het volgende:

[..]

De toekomst van ondernemend Nederland ^O^

[ afbeelding ]

Die zouden ze toch zo dat KvK kantoor uit moeten trappen :')
Je neemt dat toch niet serieus, hoop ik? :P
(she/her)
pi_151454269
Iedereen verdient een kans. En iedereen heeft recht op zijn eigen fouten. Laat hem lekker op zijn bek gaan voor school, kan hij van leren, wie weet is hij over een paar jaar (mede daardoor) wel een goede ondernemer.
  Moderator dinsdag 7 april 2015 @ 17:35:53 #42
257132 crew  Awsom
pi_151454270
:D !
  Moderator dinsdag 7 april 2015 @ 17:36:27 #43
257132 crew  Awsom
pi_151454285
Maar goed, het is in ieder geval wel leuker om zo'n project te doen dan één of ander gaar maatschappelijk project waarbij je met bejaarden de stad in moet.
pi_151454605
quote:
99s.gif Op dinsdag 7 april 2015 17:36 schreef Awsom het volgende:
Maar goed, het is in ieder geval wel leuker om zo'n project te doen dan één of ander gaar maatschappelijk project waarbij je met bejaarden de stad in moet.
Noem het nou geen project. :'( :'( :'( Het is apart onderwijs. ;(
(she/her)
  Moderator dinsdag 7 april 2015 @ 17:58:22 #45
257132 crew  Awsom
pi_151454994
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 17:46 schreef Fylax het volgende:

[..]

Noem het nou geen project. :'( :'( :'( Het is apart onderwijs. ;(
maar het is een project ..
pi_151455046
quote:
99s.gif Op dinsdag 7 april 2015 17:58 schreef Awsom het volgende:

[..]

maar het is een project ..
Eigenlijk een concept :@

http://www.20-80learning.nl/IBC/Wat_is_het_IBC_
(she/her)
  Moderator dinsdag 7 april 2015 @ 18:30:30 #47
257132 crew  Awsom
pi_151456091
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 17:59 schreef Fylax het volgende:

[..]

Eigenlijk een concept :@

http://www.20-80learning.nl/IBC/Wat_is_het_IBC_
Dat je nog maar veel mag leren op de havo.
pi_151456260
quote:
99s.gif Op dinsdag 7 april 2015 18:30 schreef Awsom het volgende:

[..]

Dat je nog maar veel mag leren op de havo.
Dat hoop ik ook. :)
(she/her)
  dinsdag 7 april 2015 @ 19:16:30 #49
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_151457885
Tvp

M'n werkzaamheden vanuit m'n eenmanszaak zijn in no time heel hard gegroeid. Op het moment ziet het er naar uit dat ik het urencriterium makkelijk ga halen om zo m'n voordeel te doen met zelfstandigenaftrek/startersaftrek.

Moet je vooraf nog ergens aangeven dat je hiervan gebruik wilt maken, of kan je dit gewoon "claimen" en hoef je het alleen te verantwoorden als ze erom gaan vragen bij een check?

Uiteraard is het financiele plaatje + urenadministratie in orde.
  dinsdag 7 april 2015 @ 19:24:16 #50
340341 Blester
Membre trčs utile
pi_151458292
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 19:16 schreef Dribbel_ het volgende:
Tvp

M'n werkzaamheden vanuit m'n eenmanszaak zijn in no time heel hard gegroeid. Op het moment ziet het er naar uit dat ik het urencriterium makkelijk ga halen om zo m'n voordeel te doen met zelfstandigenaftrek/startersaftrek.

Moet je vooraf nog ergens aangeven dat je hiervan gebruik wilt maken, of kan je dit gewoon "claimen" en hoef je het alleen te verantwoorden als ze erom gaan vragen bij een check?

Uiteraard is het financiele plaatje + urenadministratie in orde.
Als jij de uren kunt verantwoorden bij een eventuele controle, dan krijg jij gewoon je zelfstandigenaftrek. Startersaftrek heeft niets met het aantal uren te maken, zie voor meer info daarover hier.
~ Love comes unseen; we only see it go
  dinsdag 7 april 2015 @ 19:28:13 #51
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_151458479
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 19:24 schreef Blester het volgende:

[..]

Als jij de uren kunt verantwoorden bij een eventuele controle, dan krijg jij gewoon je zelfstandigenaftrek. Startersaftrek heeft niets met het aantal uren te maken, zie voor meer info daarover hier.
Dankje. Ik was even in de veronderstelling dat voor de startersaftrek ook het urencriterium van toepassing was.

Hiernaast heb je natuurlijk nog de MKB winstvrijstelling dus dat is ook mooi meegenomen.

Zijn er toevallig nog want andere handige voordelen waar je gebruik van kan maken om nog wat minder naar de belastingdienst te schuiven?
pi_151458783
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 17:04 schreef Blester het volgende:

[..]

De toekomst van ondernemend Nederland ^O^

[ afbeelding ]

Die zouden ze toch zo dat KvK kantoor uit moeten trappen :')
euhm, als ik me het nog goed kan herrinneren dacht jij dat den haag en 's-Gravenhage twee verschillende plaatsen waren.. Als ik je verwar met iemand anders ook goed, maar iedereen mag foutjes maken :)
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
  dinsdag 7 april 2015 @ 19:35:21 #53
340341 Blester
Membre trčs utile
pi_151458840
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 19:28 schreef Dribbel_ het volgende:

[..]

Zijn er toevallig nog want andere handige voordelen waar je gebruik van kan maken om nog wat minder naar de belastingdienst te schuiven?
Holding, British Virgin Islands ^O^

Nee, maar even serieus voor jouw situatie:

Als beginnende ondernemer (eenmanszaak) pak je inderdaad MKB, starters & zelfstandigenaftrek. Scheelt je toch zo'n 10K belasting. Handige voordeeltjes kan zijn om je aanslagen bijvoorbeeld in 1 keer te betalen, daar je dan geen 'rente' hoeft te betalen. Maarja, daarvoor betaalt de Belastingdienst je 1,2% van het te betalen bedrag. Pak je met een willekeurige andere investering meer dan 1,2% of heb je gewoon een bloedhekel aan de Belastingdienst? Dan moet je het gewoon in termijn gaan doen of je inkomen op 0 dumpen.

Verder goed op je aftrekposten letten. Weet niet in welke business je zit, maar hoogstwaarschijnlijk kun je veel kosten gaan opvoeren.

- Gebruik je internet? --> deels zakelijk
- Maak je zakelijke kilometers? --> Kilometeraftrek
- Moet je veel rijden? --> Leasebak
- Heb je een kantoor? --> Aftrekpost
- Eigen woning als bedrijfspand? --> Mogelijke aftrekpost
- Gebruik je machines / computers / vervoersmiddelen / inventaris? --> mogelijke aftrekpost
- Maak je reclame / sponsoring / etc? --> Aftrekpost

En als je dan nog onder de streep wat over hebt, investeren om je business te laten groeien. Dat is in ieder geval wat ik zou doen ik jouw geval.
~ Love comes unseen; we only see it go
  dinsdag 7 april 2015 @ 19:36:55 #54
340341 Blester
Membre trčs utile
pi_151458909
quote:
2s.gif Op dinsdag 7 april 2015 19:34 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

euhm, als ik me het nog goed kan herrinneren dacht jij dat den haag en 's-Gravenhage twee verschillende plaatsen waren.. Als ik je verwar met iemand anders ook goed, maar iedereen mag foutjes maken :)
Denk dat je jezelf vergist. M'n topografische kennis is niet maximaal maar die link kunnen we nog wel maken :')

Groot deel van mijn reacties op Fylax waren overigens sarcastisch en/of niet 100% serieus, je hebt zo soms van die dagen hč. Vind het wel goed dat scholen studenten in ieder geval begeleiden bij het ondernemen, kom je toch beslagen ten ijs. Mag wel hopen dat ze eerst goede plannen maken ^O^
~ Love comes unseen; we only see it go
  dinsdag 7 april 2015 @ 19:42:50 #55
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_151459257
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 19:35 schreef Blester het volgende:

[..]

Holding, British Virgin Islands ^O^

Nee, maar even serieus voor jouw situatie:

Als beginnende ondernemer (eenmanszaak) pak je inderdaad MKB, starters & zelfstandigenaftrek. Scheelt je toch zo'n 10K belasting. Handige voordeeltjes kan zijn om je aanslagen bijvoorbeeld in 1 keer te betalen, daar je dan geen 'rente' hoeft te betalen. Maarja, daarvoor betaalt de Belastingdienst je 1,2% van het te betalen bedrag. Pak je met een willekeurige andere investering meer dan 1,2% of heb je gewoon een bloedhekel aan de Belastingdienst? Dan moet je het gewoon in termijn gaan doen of je inkomen op 0 dumpen.

Verder goed op je aftrekposten letten. Weet niet in welke business je zit, maar hoogstwaarschijnlijk kun je veel kosten gaan opvoeren.

- Gebruik je internet? --> deels zakelijk
- Maak je zakelijke kilometers? --> Kilometeraftrek
- Moet je veel rijden? --> Leasebak
- Heb je een kantoor? --> Aftrekpost
- Eigen woning als bedrijfspand? --> Mogelijke aftrekpost
- Gebruik je machines / computers / vervoersmiddelen / inventaris? --> mogelijke aftrekpost
- Maak je reclame / sponsoring / etc? --> Aftrekpost

En als je dan nog onder de streep wat over hebt, investeren om je business te laten groeien. Dat is in ieder geval wat ik zou doen ik jouw geval.
Bedankt voor het nemen van de tijd om het zo neer te zetten :) Op het moment gaat het om een webshop (eigenlijk opgezet om eens te kijken wat er bij komt kijken, maar heel snel uit de klauwen gegroeid) welke ik vanuit huis run en ik verder niet meer dan een computer voor nodig heb.

De standaard aftrekkosten van reclame, verpakkingsmateriaal enz gaan daar uiteraard vanaf.

Daarnaast werkzaam als artiest. Vanuit de band worden alle onkosten vergoed (vervoer, overnachtingen enz worden al vanuit die organisatie betaald). dus hier heb ik eigenlijk nul tot geen onkosten aan.

Vooral die 10.000 aan belasting scheelt een hoop dus dat is al mooi meegenomen dat ik naar alle verwachtingen wel net over dat urencriterium heen moet gaan.

We zullen eens gaan zien wat dit jaar gaat brengen :D
  dinsdag 7 april 2015 @ 19:43:40 #56
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_151459310
quote:
99s.gif Op dinsdag 7 april 2015 16:44 schreef Awsom het volgende:

[..]


[..]

Verwacht er niet te veel van :P
Dit ;) maar sowieso succes gewenst, en houd ons op de hoogte :Y) ^O^.

Binnenkort maar weer eens aan de btw van Q1 zitten... zijn toch de mindere kanten van ondernemen :P.
KuikenGuppy
pi_151459500
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2015 19:43 schreef Burdie het volgende:

[..]

Dit ;) maar sowieso succes gewenst, en houd ons op de hoogte :Y) ^O^.

Binnenkort maar weer eens aan de btw van Q1 zitten... zijn toch de mindere kanten van ondernemen :P.
Ik hou jullie sowieso op de hoogte. :)
(she/her)
  dinsdag 7 april 2015 @ 19:48:11 #58
340341 Blester
Membre trčs utile
pi_151459547
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 19:42 schreef Dribbel_ het volgende:

[..]

Bedankt voor het nemen van de tijd om het zo neer te zetten :) Op het moment gaat het om een webshop (eigenlijk opgezet om eens te kijken wat er bij komt kijken, maar heel snel uit de klauwen gegroeid) welke ik vanuit huis run en ik verder niet meer dan een computer voor nodig heb.

De standaard aftrekkosten van reclame, verpakkingsmateriaal enz gaan daar uiteraard vanaf.

Daarnaast werkzaam als artiest. Vanuit de band worden alle onkosten vergoed (vervoer, overnachtingen enz worden al vanuit die organisatie betaald). dus hier heb ik eigenlijk nul tot geen onkosten aan.

Vooral die 10.000 aan belasting scheelt een hoop dus dat is al mooi meegenomen dat ik naar alle verwachtingen wel net over dat urencriterium heen moet gaan.

We zullen eens gaan zien wat dit jaar gaat brengen :D
Waar schat je de winst voor 2015 ongeveer op? Als je bijvoorbeeld ¤40.000 winst hebt, dan vallen de uren een stuk gemakkelijker te verklaren dan bij bijvoorbeeld ¤13.000 winst. Kan me ook niet voorstellen dat een inspecteur dan ook lang bij de uren stil blijft staan.

Zorg in ieder geval wel dat je vet over die uren komt, als de inspecteur er nog wat discutabele uurtjes afzeikt heb je anders alsnog een probleem.

Gebruik je de woning als opslag voor de goederen? Of bepaalde ruimtes? En heb je een werkplek binnen huis? Dan heb je mogelijk ook aftrekposten. Natuurlijk ook je bureau / computer / beeldscherm / bureaustoel etc. afschrijven, is tenslotte je inventaris. Verder je internetaansluiting, telefoonabonnementen etc. allemaal zakelijk gooien.
~ Love comes unseen; we only see it go
  dinsdag 7 april 2015 @ 19:48:33 #59
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_151459571
Toevallig heb ik met mijn man een discussie over het volgende, ben benieuwd wat jullie vinden/denken...

Moet je als blogger (of breder: journalist) de jou ter review toegezonden artikelen en andere incentives (persreizen, etentjes, etc.) zien als loon in natura waar je inkomensbelasting over moet afdragen of niet? En waar ligt de grens? Lipstickje niet, auto wel?
En hoe zit dat aan de kant van een bedrijf? Mag je een journalist onbeperkt 'in de watten leggen'? Waar ligt de grens tussen reclame/marketinginvestering en relatiegeschenk?
KuikenGuppy
  dinsdag 7 april 2015 @ 19:52:55 #60
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_151459795
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 19:48 schreef Blester het volgende:

[..]

Waar schat je de winst voor 2015 ongeveer op? Als je bijvoorbeeld ¤40.000 winst hebt, dan vallen de uren een stuk gemakkelijker te verklaren dan bij bijvoorbeeld ¤13.000 winst. Kan me ook niet voorstellen dat een inspecteur dan ook lang bij de uren stil blijft staan.

Zorg in ieder geval wel dat je vet over die uren komt, als de inspecteur er nog wat discutabele uurtjes afzeikt heb je anders alsnog een probleem.

Gebruik je de woning als opslag voor de goederen? Of bepaalde ruimtes? En heb je een werkplek binnen huis? Dan heb je mogelijk ook aftrekposten. Natuurlijk ook je bureau / computer / beeldscherm / bureaustoel etc. afschrijven, is tenslotte je inventaris. Verder je internetaansluiting, telefoonabonnementen etc. allemaal zakelijk gooien.
Ik heb ihkv de ZEZ over 2013 een urenverantwoording moeten inleveren, heb nog nooit zo snel ergens 'OK, prima' op gehoord als op dat document. Volgens mij kijken ze alleen of de uren een beetje verklaarbaar zijn en er niks geks in staat ;).
KuikenGuppy
  dinsdag 7 april 2015 @ 19:54:50 #61
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_151459869
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 19:48 schreef Blester het volgende:

[..]

Waar schat je de winst voor 2015 ongeveer op? Als je bijvoorbeeld ¤40.000 winst hebt, dan vallen de uren een stuk gemakkelijker te verklaren dan bij bijvoorbeeld ¤13.000 winst. Kan me ook niet voorstellen dat een inspecteur dan ook lang bij de uren stil blijft staan.

Zorg in ieder geval wel dat je vet over die uren komt, als de inspecteur er nog wat discutabele uurtjes afzeikt heb je anders alsnog een probleem.

Gebruik je de woning als opslag voor de goederen? Of bepaalde ruimtes? En heb je een werkplek binnen huis? Dan heb je mogelijk ook aftrekposten. Natuurlijk ook je bureau / computer / beeldscherm / bureaustoel etc. afschrijven, is tenslotte je inventaris. Verder je internetaansluiting, telefoonabonnementen etc. allemaal zakelijk gooien.
De totale winst vind ik lastig in te schatten op het moment. Dat zit nu over het eerste kwartaal op zo'n 12.500. Webshop is voor 80% een winterproduct dus daar zal nu een dip in zitten en later weer gaan stijgen dus dat maakt het lastiger (hier zit wel nog een voorraad in met een verkoopwaarde van 10k). Ik schat aan het einde van het jaar ergens rond die 30K uit te komen.

Dit gaat allemaal vanuit een (ruime) studentenkamer dus met een all-in huur is het ook lastiger om losse kosten af te schrijven. Werkplek is dus ook voornamelijk privé gebruik. Voorraadkasten zijn gekocht en die heb ik inderdaad afgeschreven. De rest van het inventaris staat er al dus dat lijkt me niet de bedoeling om een stoel van 2 jaar terug af te gaan schrijven :P
  dinsdag 7 april 2015 @ 19:55:01 #62
340341 Blester
Membre trčs utile
pi_151459874
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2015 19:52 schreef Burdie het volgende:

[..]

Ik heb ihkv de ZEZ over 2013 een urenverantwoording moeten inleveren, heb nog nooit zo snel ergens 'OK, prima' op gehoord als op dat document. Volgens mij kijken ze alleen of de uren een beetje verklaarbaar zijn en er niks geks in staat ;).
Die inspecteur ziet ook wel meteen, mede aan de omzet & winstcijfers, of een urenlijst klopt of niet. Daarnaast kijken ze denk ik inderdaad ook naar de indeling van de uren (logische omschrijvingen), niet dat er even een zakenlunch van 7 uur tussen staat.
~ Love comes unseen; we only see it go
  dinsdag 7 april 2015 @ 19:57:31 #63
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_151459974
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2015 19:52 schreef Burdie het volgende:

[..]

Ik heb ihkv de ZEZ over 2013 een urenverantwoording moeten inleveren, heb nog nooit zo snel ergens 'OK, prima' op gehoord als op dat document. Volgens mij kijken ze alleen of de uren een beetje verklaarbaar zijn en er niks geks in staat ;).
Hoe snel kan je eigenlijk zo'n controle verwachten. Is dat iets wat er altijd wel aankomt of meer steekproefsgewijs en kan het met een redelijk kleine kans eens voorkomen?
  dinsdag 7 april 2015 @ 19:58:05 #64
340341 Blester
Membre trčs utile
pi_151459997
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 19:54 schreef Dribbel_ het volgende:

[..]

De totale winst vind ik lastig in te schatten op het moment. Dat zit nu over het eerste kwartaal op zo'n 12.500. Webshop is voor 80% een winterproduct dus daar zal nu een dip in zitten en later weer gaan stijgen dus dat maakt het lastiger (hier zit wel nog een voorraad in met een verkoopwaarde van 10k). Ik schat aan het einde van het jaar ergens rond die 30K uit te komen.

Dit gaat allemaal vanuit een (ruime) studentenkamer dus met een all-in huur is het ook lastiger om losse kosten af te schrijven. Werkplek is dus ook voornamelijk privé gebruik. Voorraadkasten zijn gekocht en die heb ik inderdaad afgeschreven. De rest van het inventaris staat er al dus dat lijkt me niet de bedoeling om een stoel van 2 jaar terug af te gaan schrijven :P
Ik ben uiteraard geen inspecteur, maar met ¤30K winst en een logische urenindeling moet het allemaal geen problemen gaan geven. Wel alles netjes bijhouden zodat je bij een eventuele controle niet met 12 kladblokken met notities aan komt zetten ^O^

Uren kun je natuurlijk ook wel gewoon ruim aanhouden, zoals hierboven aangegeven is een logische urenindeling gewoon het belangrijkst. Ze proberen een beetje de hobbyondernemers te onderscheiden van de echte ondernemers d.m.v. die uren. Een echte ondernemer is vaak wel meer dan een 23 uur per week bezig.
~ Love comes unseen; we only see it go
  dinsdag 7 april 2015 @ 19:59:37 #65
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_151460080
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 19:57 schreef Dribbel_ het volgende:

[..]

Hoe snel kan je eigenlijk zo'n controle verwachten. Is dat iets wat er altijd wel aankomt of meer steekproefsgewijs en kan het met een redelijk kleine kans eens voorkomen?
Geen idee, voor de ZEZ moet je het standaard meesturen ;)
KuikenGuppy
  dinsdag 7 april 2015 @ 20:00:24 #66
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_151460116
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 19:58 schreef Blester het volgende:

[..]

Ik ben uiteraard geen inspecteur, maar met ¤30K winst en een logische urenindeling moet het allemaal geen problemen gaan geven. Wel alles netjes bijhouden zodat je bij een eventuele controle niet met 12 kladblokken met notities aan komt zetten ^O^

Uren kun je natuurlijk ook wel gewoon ruim aanhouden, zoals hierboven aangegeven is een logische urenindeling gewoon het belangrijkst.
Ja dat bijhouden vind ik zelf ook fijn om overzichtelijk te hebben. Ik ken mezelf goed genoeg om te weten dat ik normaal allemaal dingen laat rondslingeren, maar dat wou ik hierbij per se in orde hebben.

M'n vriendin stond al raar te kijken dat er opeens overal mapjes stonden met gekleurde tabbladen. Die kent me alleen als die gast zonder agenda die hoopt dat ie alle afspraken onthoudt.
  dinsdag 7 april 2015 @ 20:03:30 #67
340341 Blester
Membre trčs utile
pi_151460279
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 20:00 schreef Dribbel_ het volgende:

[..]

Ja dat bijhouden vind ik zelf ook fijn om overzichtelijk te hebben. Ik ken mezelf goed genoeg om te weten dat ik normaal allemaal dingen laat rondslingeren, maar dat wou ik hierbij per se in orde hebben.

M'n vriendin stond al raar te kijken dat er opeens overal mapjes stonden met gekleurde tabbladen. Die kent me alleen als die gast zonder agenda die hoopt dat ie alle afspraken onthoudt.
Goed bezig ^O^

Ik las laatst ergens op FOK! iemand die zijn ZA moest terugbetalen, wel opgegeven er recht op te hebben gehad maar bij controle opeens de urenlijst 'kwijt' was. Tja, dan heb je zo'n inspecteur ook wel meteen tegen je in het harnas lijkt me. Al die smoesjes en gelogen verklaringen aanhoren...

Maakt me toch wederom een gelukkig man dat ik geen inspecteur van de Belastingdienst ben. Wat een hondenbaan heb je dan volgens mij _O-
~ Love comes unseen; we only see it go
  dinsdag 7 april 2015 @ 20:11:55 #68
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_151460664
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 20:03 schreef Blester het volgende:

[..]

Goed bezig ^O^

Ik las laatst ergens op FOK! iemand die zijn ZA moest terugbetalen, wel opgegeven er recht op te hebben gehad maar bij controle opeens de urenlijst 'kwijt' was. Tja, dan heb je zo'n inspecteur ook wel meteen tegen je in het harnas lijkt me. Al die smoesjes en gelogen verklaringen aanhoren...

Maakt me toch wederom een gelukkig man dat ik geen inspecteur van de Belastingdienst ben. Wat een hondenbaan heb je dan volgens mij _O-
Ja dat doet dan pijn op zo'n moment dat scheelt een hoop centjes. Weinig mensen die blij zijn om je te zien als je daar werkt nee haha.
pi_151462576
Het is ten strengste verboden om achteraf de uren nog op te stellen. Dus bij een eventuele controle moet je het overzichtje hebben. Natuurlijk zo gedetailleerd mogelijk, maar met name voor de grensgevallen of de beroepen waarbij de uren heel lastig te herleiden zijn. Bij een webwinkel is dit zeker het geval. Nou helpt een hoge omzet wel mee aan het verklaren natuurlijk. Het is meer de website branche waar het lastig is. Als jij een goede lopende website hebt die 2500 pm verdient, kun je dit makkelijk verdienen met 30 min. per dag updaten.

Kans op een controle is klein, maar als je te laat bent met belasting betalen e.d. dan kunnen er wel lampjes gaan branden. Tenminste, dat hoor ik vaak als verklaring van inspecteurs.
Facts don't care about your feelings
  woensdag 8 april 2015 @ 10:40:28 #70
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_151477055
Ik heb besloten om me - naar aanleiding van de aangifte 2014 - te gaan verdiepen in een goedkoper alternatief voor mijn auto. Ben inmiddels in mijn 3e jaar als ZZPer en ben destijds gestart met een shortlease auto, zodat ik makkelijk van mijn contract af kon wanneer de zaken tegen zouden vallen. Gelukkig niks van dat alles, maar inmiddels al wel bijna 2.5 jaar aan het shortleasen :') Mede hierdoor zijn de autokosten momenteel erg hoog in vergelijking met mijn overige kosten.

Het goedkoopst zou het zijn om een auto aan te schaffen en contant af te rekenen, maar dat geld heb ik niet op de plank liggen. Opties die m.i. overblijven zijn operational lease met een meerjarig contract en financial lease. Beiden zouden goedkoper moeten kunnen zijn dan de shortlease constructie waar ik nu in zit. Echter behoudens de standaard vergelijking (eigenaar vs. geen eigenaar, alle kosten vergoed vs. zelf opdraaien voor kosten) kom ik er niet echt uit wat op termijn goedkoper is.

Ik ben dienstverlener en moet periodiek naar klanten. De auto wordt deels privé gebruikt en ik wil een stationwagen rijden. Heb ik dan recht op de KIA? En hoe zit het bijvoorbeeld met occassions? Geniet ik daarbij dezelfde voordelen als bij een nieuwe? Indien ja, valt een occassion van 1 of 2 jaar oud onder de toen geldende bijtellingsregels (en kan ik dus 'makkelijker' in de 14 of 20% categorie vallen wanneer ik een auto zou leasen waar de kop al van af is)?

Een hoop vragen, is er iemand die me op weg kan helpen met wat antwoorden? Of wat is een goede informatiesite? De vergelijkers en fiscale voordeelcalculators op de diverse financial lease sites heb ik inmiddels wel gezien...
  woensdag 8 april 2015 @ 10:52:10 #71
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_151477264
Wat is de KIA behalve een automerk? :+
KuikenGuppy
  woensdag 8 april 2015 @ 10:54:28 #72
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_151477322
Voor bijtelling geldt overigens altijd de catalogusprijs, ook als je een occassion aanschaft.
KuikenGuppy
  woensdag 8 april 2015 @ 10:59:37 #73
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_151477443
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 10:52 schreef Burdie het volgende:
Wat is de KIA behalve een automerk? :+
Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. Bij investering in bedrijfsmiddelen >¤450 en tezamen meer dan ¤2300 mag je 28% van de aanschafwaarde als extra aftrek opvoeren.
  woensdag 8 april 2015 @ 11:11:18 #74
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_151477691
Mijn man heeft vorig jaar een zelfde soort afweging gemaakt, hij heeft toen alle kosten in exell gezet en berekend wat voor hem de goedkoopste optie was. Je kan zo bijvoorbeeld ook rekening houden met de 'restwaarde' van de auto, want als je die na vier jaar weer zou verkopen, dan krijg je daar natuurlijk gewoon weer wat voor terug. Als je de auto zakelijk koopt en bijtelling betaalt, zijn alle kosten voor belasting, als je hem privé koopt zijn ze na belasting. Uiteindelijk was voor mijn man de auto zakelijk aanschaffen het voordeligst.
Ik zou in jouw geval gewoon de verschillende scenario's doorrekenen en vergelijken :).
KuikenGuppy
pi_151477867
Tja zijn echt heel veel soorten regeltjes, is niet zo heel makkelijk te zeggen. Het is lang niet altijd gunstig om een auto op de zaak te hebben, er wordt veel naar prive gecorrigeerd door de bijtelling en de btw prive correctie. Anderzijds is het ook zelden nadelig, maar zowel de bijtelling als de btw prive correctie zijn op basis van de cataloguswaarde, dus hoe ouder de auto, hoe nadeliger het wordt.

Je kunt altijd 19 cent per km rekenen als je auto prive hebt, dan heb je verder er geen administratie naar behalve dat je dus wel de zakelijke kilometers moet bijhouden. Meestal kiezen mensen er ook voor om de auto op de zaak te doen en bijtelling te betalen zodat er verder niets meer qua kilometers hoeft te worden bijgehouden. Anderzijds kan het zijn dat je de kilometers sowieso bijhoudt als je het doorfactureert aan de klant.

Wat betreft bijzondere aftrekposten is er niet zo heel veel meer over. KIA geldt alleen voor busjes (grijs kenteken). Elektrische auto's hebben nog wel de MIA/VAMIL en vaak lage bijtelling dus daar zit een voordeel. Bij een eenmanszaak kan de bijtelling nooit hoger zijn dan de werkelijke autokosten.
Facts don't care about your feelings
pi_151478136
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 10:54 schreef Burdie het volgende:
Voor bijtelling geldt overigens altijd de catalogusprijs, ook als je een occassion aanschaft.
Niet waar. Bij een occasion van 15 jaar of ouder gaat die over de dagwaarde. Onlangs heb ik privé een 14 jaar oude auto gekocht (a 19 cent per kilometer bij zakelijk gebruik), wellicht dat ik die over een jaar aan mn bedrijf verkoop.

[ Bericht 0% gewijzigd door Alexxxxx op 08-04-2015 11:52:33 ]
pi_151478494
quote:
3s.gif Op woensdag 8 april 2015 11:29 schreef Alexxxxx het volgende:
Niet waar. Bij een occasion van 15 jaar of ouder gaat die over de dagwaarde.
Bijna goed.

quote:
Dit tarief bedraagt 35% van de waarde in het economisch verkeer.
Dus je Ferrari tegen dagwaarde gaat je niet (meer) lukken, die zal je tegen de waarde in het economisch verkeer moeten bijtellen.
pi_151478507
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 11:18 schreef YoshiBignose het volgende:
Tja zijn echt heel veel soorten regeltjes, is niet zo heel makkelijk te zeggen. Het is lang niet altijd gunstig om een auto op de zaak te hebben, er wordt veel naar prive gecorrigeerd door de bijtelling en de btw prive correctie. Anderzijds is het ook zelden nadelig, maar zowel de bijtelling als de btw prive correctie zijn op basis van de cataloguswaarde, dus hoe ouder de auto, hoe nadeliger het wordt.

Je kunt altijd 19 cent per km rekenen als je auto prive hebt, dan heb je verder er geen administratie naar behalve dat je dus wel de zakelijke kilometers moet bijhouden. Meestal kiezen mensen er ook voor om de auto op de zaak te doen en bijtelling te betalen zodat er verder niets meer qua kilometers hoeft te worden bijgehouden. Anderzijds kan het zijn dat je de kilometers sowieso bijhoudt als je het doorfactureert aan de klant.

Wat betreft bijzondere aftrekposten is er niet zo heel veel meer over. KIA geldt alleen voor busjes (grijs kenteken). Elektrische auto's hebben nog wel de MIA/VAMIL en vaak lage bijtelling dus daar zit een voordeel. Bij een eenmanszaak kan de bijtelling nooit hoger zijn dan de werkelijke autokosten.
Kan je die laatste zin eens toelichten?
Spoilers!
pi_151478844
Winst = omzet - kosten. In je kosten knal je alle bonnetjes die te maken hebben met je auto. Tankbonnetjes, onderhoud, wegenbelasting etc. En natuurlijk de afschrijving van de investering van de auto (normaal 20% per jaar). Dus stel je koopt een dikke wagen, maar 2e hands voor een prikkie:

Afschrijving 10.000
Brandstof: 5.000
Overige: 5.000
Totaal 20.000

Cataloguswaarde is 100.000. Bijtelling is 25%, dus 25.000. Dan boek je geen 25k als correctie op je autokosten als bijtelling, maar 20.000 omdat de werkelijke kosten lager zijn. Anders zou je feitelijk verlies maken op de bijtelling. Dit komt zelden voor omdat de afschrijvingskosten vaak hoog genoeg zijn, maar je ziet dit soms terugkomen als de auto volledig afgeschreven is en de kosten daardoor erg laag zijn.

Anderzijds, als je bijtelling glad loopt met de autokosten dan staat er eigenlijk 0,- aan autokosten in je cijfers. Met andere woorden... het drukt ook je winst niet.
Facts don't care about your feelings
pi_151478942
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 20:49 schreef YoshiBignose het volgende:
Het is ten strengste verboden om achteraf de uren nog op te stellen. Dus bij een eventuele controle moet je het overzichtje hebben. Natuurlijk zo gedetailleerd mogelijk, maar met name voor de grensgevallen of de beroepen waarbij de uren heel lastig te herleiden zijn. Bij een webwinkel is dit zeker het geval. Nou helpt een hoge omzet wel mee aan het verklaren natuurlijk. Het is meer de website branche waar het lastig is. Als jij een goede lopende website hebt die 2500 pm verdient, kun je dit makkelijk verdienen met 30 min. per dag updaten.

Kans op een controle is klein, maar als je te laat bent met belasting betalen e.d. dan kunnen er wel lampjes gaan branden. Tenminste, dat hoor ik vaak als verklaring van inspecteurs.
en wat nu als je een bedrijfspand hebt, is de registratie van het in en uit schakelen van een alarm voldoende?
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')