En als ik dit nou niet echt heb bijgehouden? Hoe kan ik dat dan doen? Want dat is dus iets waar ik niet echt bij stilgestaan hebquote:Op woensdag 8 april 2015 12:15 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Als je geen personeel hebt lijkt me dat op zich wel goed bewijs. Officieel moeten de uren gewoon bijgehouden zijn voor de zelfstandigenaftrek dus er moet iets van bewijs te vinden zijn. Heb je een hoge omzet, geen personeel en via mail, agenda, alarmsysteem kan na worden gegaan dat er iedere dag gewerkt wordt, dan zal het wel kloppen.
ohja dat kan natuurlijk ook gewoonquote:Op maandag 13 april 2015 15:56 schreef YoshiBignose het volgende:
Aan de hand van je agenda / mail reconstrueren?
Ja, 500 boekwinst.quote:Op maandag 13 april 2015 20:12 schreef MyTiredFeet het volgende:
Zat er boekwinst c.q. boekverlies op de auto (boekwaarde minus verkoopwaarde)?
Zit - neem ik aan - ook in de winst- en verliesrekening verwerkt?quote:
Ja hoor, dat wordt zoiets:quote:Op maandag 13 april 2015 20:21 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Zit - neem ik aan - ook in de winst- en verliesrekening verwerkt?
Kun je een totale (verkorte) balans per begin en eind boekjaar posten?
Hoe heb je dat berekend?quote:
Het mag wel, het kan alleen niet met de standaard aangifte software van de Belastingdienst. Ik kan dit met mijn super geavanceerde software wel (en de meeste accountants en boekhouders trouwensquote:Op zaterdag 25 april 2015 14:43 schreef Alexxxxx het volgende:
Mijn vriendin en ik hebben beide een eenmanszaak sinds 2014. Dan mag je dus niet gezamenlijk de belastingaangifte doen. Maar hoe dan wel?Vriendin heeft Duits paspoort en kan ondanks dat ze uteraard wel een DigID heeft niet inloggen schijnbaar ook?
Ja, echt fijn is dat. Naast goede mond tot mond reclame en complimenten, zien we ook regelmatig bij een bankoverschrijving leuke teksten van tevreden klanten staan. Daar doe je het voorquote:Op maandag 11 mei 2015 23:00 schreef stephan92 het volgende:
Wat blijft het toch een heerlijk gevoel als je klanten zo tevreden zijn dat ze zelf willen uitbreiden en je ook nog aanbevelen bij anderen
Dat probleem hebben wij ook. We adverteren al 10 jaar niet meer maar het werk wordt eerder meer dan minder. Personeel aannemen willen we absoluut niet de eerste paar jaar. We zijn er wel mee bezig om ons bedrijf toekomstbestendiger te maken. We professionaliseren meer, daar was voorheen nooit tijd voor. En we werken volgens een vaster stramien zodat het werk ooit door een ander overgenomen kan worden.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 09:53 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja uiteindelijk hoop dat je dat beide partijen er wat aan hebben. Ik maak ook al jaren geen reclame meer, maar krijg iedere week nieuwe klanten. Weet niet of ik er zo blij mee moet zijn maar goed uiteindelijk ga je dan het proces efficiënter maken of uitbesteden/personeel. Toch kom je op een gegeven moment op een punt dat je je afvraagt of je moet uitbreiden of het gewoon klein houden zoals het is, maar meestal komt dat doordat je eigenlijk alles zelf wil doen omdat je dan zeker weet dat het "goed" is...
Wij verhuren het dat maakt het redelijk zakelijk jaquote:Op maandag 11 mei 2015 19:29 schreef YoshiBignose het volgende:
Aangezien je dit in het ondernemerstopic post ga ik er vanuit dat dit zakelijk is? Fiscaal is dit natuurlijk het gunstigste om in box 3 te houden...
Nou ja hoeft nog steeds niet altijd zo te zijn, ik zou je daar goed in verdiepen als ik jou was (of overleggen met je boekhouder). Als je woning in box 3 valt betaal je geen eens belasting over de verhuuropbrengsten. Als het zakelijk is dan reken je gewoon af over je omzet. Volgens mij heb ik eens gelezen dat als je er zelf verstand van hebt en dingen gaat verbouwen e.d. het zakelijk kan worden aangemerkt omdat je dan werk erin steekt. Als je het puur koopt als een soort belegging is het box 3. Maar ik ben er ook geen expert in verder.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 10:41 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Wij verhuren het dat maakt het redelijk zakelijk ja, binnenkort een nieuwe badkamer en keukenblokje erin drukken en dan ziet het er weer spik en span uit. Voor zover dit mogelijk is met studenten.
Belastingaangifte en adminstratie gaat gelukkig al jaren via mijn boekhouder
We gaan de boel zelf inbouwen mijn broers zijn erg technisch en ik kan zelf ook genoeg werk verzetten. Het doel is gewoon rendement halen (rendement op spaargeld is waardeloos) en deze kans kwam ons zowat aanwaaien. In september gaan er waarschijnlijk twee uit en dan druk ik mooi mijn neefjes erin.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 10:48 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Nou ja hoeft nog steeds niet altijd zo te zijn, ik zou je daar goed in verdiepen als ik jou was (of overleggen met je boekhouder). Als je woning in box 3 valt betaal je geen eens belasting over de verhuuropbrengsten. Als het zakelijk is dan reken je gewoon af over je omzet. Volgens mij heb ik eens gelezen dat als je er zelf verstand van hebt en dingen gaat verbouwen e.d. het zakelijk kan worden aangemerkt omdat je dan werk erin steekt. Als je het puur koopt als een soort belegging is het box 3. Maar ik ben er ook geen expert in verder.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |