Whaaha!quote:Op zondag 29 maart 2015 21:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
"If you can't explain it simply you don't understand it well enough" - Albert Einstein.
"Geloof nooit zomaar quotes op het internet" - Abraham Lincolnquote:Op zondag 29 maart 2015 21:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
"If you can't explain it simply you don't understand it well enough" - Albert Einstein.
Het was niet mijn bedoeling om zoiets te suggereren. (Mijn excuses als dat zo overkwam.)quote:Op zondag 29 maart 2015 21:43 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Whaaha!
Wijze man, die Einstein.
![]()
(maar ik heb geen zin in "wat ben je dom")
Die grap heeft wel een beetje een baard.quote:Op zondag 29 maart 2015 21:44 schreef Tchock het volgende:
[..]
"Geloof nooit zomaar quotes op het internet" - Abraham Lincoln
Einstein heeft dat helemaal niet gezegd.quote:Op zondag 29 maart 2015 21:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Die grap heeft wel een beetje een baard.Maar hij is leuk!
Serieus? Ik zou toch zweren....quote:Op zondag 29 maart 2015 21:46 schreef Tchock het volgende:
[..]
Einstein heeft dat helemaal niet gezegd.
Ik bedoel dat als ik het ga uitleggen er mensen zijn die de quote -Wat ben je dom- gaan roepenquote:Op zondag 29 maart 2015 21:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het was niet mijn bedoeling om zoiets te suggereren. (Mijn excuses als dat zo overkwam.)
En het was zeker een wijze man.
Iemand die de moeilijke weg kiest en zelf vraagt om kritiek op haar geloof dom noemen, is net zo achterlijk als iemand in de sportschool uitlachen omdat hij dik is.quote:Op zondag 29 maart 2015 21:49 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Ik bedoel dat als ik het ga uitleggen er mensen zijn die de quote -Wat ben je dom- gaan roepen
Als je argumenten goed zijn, en je zelf ook weet en begrijpt waarom die argumenten goed zijn, dan zou ik me daar helemaal niet druk om maken.quote:Op zondag 29 maart 2015 21:49 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Ik bedoel dat als ik het ga uitleggen er mensen zijn die de quote -Wat ben je dom- gaan roepen
Je ziet niet waarom 'ik geloof dat' en 'dat staat in de Bijbel' geen goede onderbouwingen van je argumenten zijn?quote:Op zondag 29 maart 2015 19:33 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Ik begrijp echt wel wat jullie proberen te zeggen, serieus. Maar alleen, ik zie het niet.
En dit inderdaad.quote:Op zondag 29 maart 2015 21:56 schreef Tchock het volgende:
[..]
Iemand die de moeilijke weg kiest en zelf vraagt om kritiek op haar geloof dom noemen, is net zo achterlijk als iemand in de sportschool uitlachen omdat hij dik is.
Inderdaad, het moet met fotoquote:Op zondag 29 maart 2015 21:44 schreef Tchock het volgende:
[..]
"Geloof nooit zomaar quotes op het internet" - Abraham Lincoln
quote:Op zondag 29 maart 2015 22:16 schreef NobodyKers het volgende:
[..]
Inderdaad, het moet met foto
[ afbeelding ]
Ik had als uitslag 10 en 67%, overal 'invalid' aangevinkt.quote:Op zondag 29 maart 2015 13:14 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja, daar heb je het al. Ik zal het eens in een vraag formuleren, kennelijk begrijp je het dan beter:
[..]
[..]
[..]
Dat is gênant, dat je zo je onwetendheid tentoonspreidt.quote:Op zondag 29 maart 2015 22:56 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Ik had als uitslag 10 en 67%, overal 'invalid' aangevinkt.
O...ik dacht juist dat dat goed was, een 10...quote:Op zondag 29 maart 2015 23:02 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat is gênant, dat je zo je onwetendheid tentoonspreidt.
10/15 is niet goed als je zomaar wat ingevuld hebt.quote:Op zondag 29 maart 2015 23:04 schreef Eficaz het volgende:
[..]
O...ik dacht juist dat dat goed was, een 10...
Hee, Krauss in discussie met een gelovige die goed kan redeneren. Dat klinkt veelbelovend! Mijn dank voor de link.quote:Op zondag 29 maart 2015 23:01 schreef NobodyKers het volgende:
Ter toevoeging op de topictitel hier een debat met best wel slimme gelovige.
Ik wil niet schofferen, maar het was best onverwachts dat een gelovige toch zo goed kan redeneren m.b.t de realiteit.
Ik vond natuurlijk elk antwoord invalid...Zelfs de mededeling waaruit water bestaat, dat dat in de toekomst dan nog zo zou zijn... je kan nooit weten wat ze nog ontdekken...dus invalid...quote:Op zondag 29 maart 2015 23:06 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
10/15 is niet goed als je zomaar wat ingevuld hebt.
Je bent gewoon slecht in logica.quote:Op zondag 29 maart 2015 23:43 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Ik vond natuurlijk elk antwoord invalid...Zelfs de mededeling waaruit water bestaat, dat dat in de toekomst dan nog zo zou zijn... je kan nooit weten wat ze nog ontdekken...dus invalid...
Ik kan elk antwoord uitleggen waarom ik invalid aanvinkte...
Waarom zeggen' als je zomaar wat ingevuld hebt'?
Er zitten er toch echt een paar bij die waterdicht 'valid' zijn. Dat impliceert dat jouw uitleg daarbij ongeldig/foutief is.quote:Op zondag 29 maart 2015 23:43 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Ik vond natuurlijk elk antwoord invalid...Zelfs de mededeling waaruit water bestaat, dat dat in de toekomst dan nog zo zou zijn... je kan nooit weten wat ze nog ontdekken...dus invalid...
Kennelijk heb je het niet goed begrepen. Er wordt niet gevraagd of de premissen en de conclusies feitelijk juist zijn. Er wordt gezegd of de conclusie logischerwijs voortvloeit uit de premissen.quote:Op zondag 29 maart 2015 23:43 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Als uitslag waarvan? Ik wil ook wel eens kijken.quote:Op zondag 29 maart 2015 22:56 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Ik had als uitslag 10 en 67%, overal 'invalid' aangevinkt.
Omdat Donald Duck niet kwaakt: heb 'm nog nooit horen kwaken; hij praat wel op een kwakerige manier, maar nog steeds wel Amerikaans...quote:Op zondag 29 maart 2015 23:46 schreef NobodyKers het volgende:
[..]
Je bent gewoon slecht in logica.
Als alle eenden kwaken en donald duck is een eend, dan kwaakt hij ook. Waarom is dat zo moeilijk om te snappen?
Als dit je manier van denken is snap ik wel waarom de bijbel zo logisch voor je klinkt. Je hebt gewoon het vermogen om realiteit effectief af te buigen op wat je zelf wil denken.quote:Op maandag 30 maart 2015 00:13 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Omdat Donald Duck niet kwaakt: heb 'm nog nooit horen kwaken; hij praat wel op een kwakerige manier, maar nog steeds wel Amerikaans...
Ja, dan krijg je wiskunde. dit ging over echte zaken...water, Donald Duck, advocaten etc.quote:Op zondag 29 maart 2015 23:54 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Kennelijk heb je het niet goed begrepen. Er wordt niet gevraagd of de premissen en de conclusies feitelijk juist zijn. Er wordt gezegd of de conclusie logischerwijs voortvloeit uit de premissen.
Stel:
1) A=B
2) A=C
Conclusie: B=C
Er valt geen waarheidswaarde aan deze premissen toe te kennen. Is a=b gelijk? Je kunt dat niet zeggen. Toch is de argumentatie valide.
Euh... nee.quote:Op maandag 30 maart 2015 00:19 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Ja, dan krijg je wiskunde. dit ging over echte zaken...water, Donald Duck, advocaten etc.
Dit is geen wiskunde, dit is logica.quote:Op maandag 30 maart 2015 00:19 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Ja, dan krijg je wiskunde. dit ging over echte zaken...water, Donald Duck, advocaten etc.
Test vorig deel van dit topic. laatste blz.quote:Op zondag 29 maart 2015 23:57 schreef Tchock het volgende:
[..]
Als uitslag waarvan? Ik wil ook wel eens kijken.
Ah, thanks.quote:Op maandag 30 maart 2015 00:22 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Test vorig deel van dit topic. laatste blz.
Maar het bijzondere aan religie is in mijn ogen dat je er in moet geloven om bang te zijn voor die consequenties. Pas als je gelooft kun je je geloof afvallen. Iemand die per definitie atheïstisch is zal nooit onder de indruk zijn van de hel, dus zal dat nooit een valide argument vinden om te gaan geloven.quote:Op maandag 30 maart 2015 00:20 schreef Duikbril112 het volgende:
Als ik 1 ding duidelijk is wat alle religies beweren, is het wel dat je hierna een eeuwige hel wacht als je ongelovig bent als je sterft. Dus lijkt me niet zo verstandig om atheïst te zijn. Atheïsten zouden als brandstof van de hel dienen. Niet echt zin in... dus ik geloof!
Totdat je het foute gelooft en alsnog moet branden.quote:Op maandag 30 maart 2015 00:20 schreef Duikbril112 het volgende:
Als ik 1 ding duidelijk is wat alle religies beweren, is het wel dat je hierna een eeuwige hel wacht als je ongelovig bent als je sterft. Dus lijkt me niet zo verstandig om atheïst te zijn. Atheïsten zouden als brandstof van de hel dienen. Niet echt zin in... dus ik geloof!
Wiskunde is logisch.quote:Op
maandag 30 maart 2015 00:20 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dit is geen wiskunde, dit is logica.
1. Een koe is een zoogdier
2. Zoogdieren zijn paars
Ergo: Een koe is paars.
Zo werkt logica nou eenmaal. Voor de stellingen kun je getallen, cijfers, symbolen, woorden of zinnen invoeren, zolang het maar logisch coherent blijft.
Nou, de boodschap is voor iedereen. En of je ergens niet in gelooft, maakt nog niet dat het niet waar is!quote:Op maandag 30 maart 2015 00:28 schreef Tchock het volgende:
Maar het bijzondere aan religie is in mijn ogen dat je er in moet geloven om bang te zijn voor die consequenties. Pas als je gelooft kun je je geloof afvallen. Iemand die per definitie atheïstisch is zal nooit onder de indruk zijn van de hel, dus zal dat nooit een valide argument vinden om te gaan geloven.
Pure innerlijke controle dus. Het heeft geen enkele werking buiten de geloofsgemeenschap.
Euhh... Nee. Die is invalid omdat er staat could eat a horse (hij zou het kunnen). Dat hij honger heeft betekent dus niet dat hij het zou moeten (should).quote:Op maandag 30 maart 2015 00:33 schreef Eficaz het volgende:
Wiskunde is logica.
[..]
Wiskunde is logisch.
Question 8.
a) When I get hungry I could eat a horse. I could eat a horse is figuurlijk, bij wijze van spreken...dus invalid...niemand kan een heel paard opeten...
I am hungry now.
Conclusion
Therefore I should eat a horse.
Valid Invalid
Ja, nogmaals, leuk dat straffen. Maar als ik daadwerkelijk overtuigd ben dat ik gestraft ga worden dan ben ik geen ongelovige meer, want dan geloof ik dus in God. Als ik níet denk dat ik gestraft ga worden (wat ik ook niet doe) dan is die bedreiging niet waardevol, want ik geloof toch niet dat 'ie uitkomt.quote:Op maandag 30 maart 2015 00:38 schreef Duikbril112 het volgende:
[..]
Nou, de boodschap is voor iedereen. En of je ergens niet in gelooft, maakt nog niet dat het niet waar is!
Ongelovigen levens niet volgens de Regels. Plus ze weten vaak niet eens wat de Regels zijn. Dus begaan ze allerlei zonden waar ze zich niet eens van bewust zijn. Kun je nagaan hoe erg sommigen wel niet bestraft zullen worden!
Maar is dat niet een beetje dom dan als straks tóch blijkt dat de religies gelijk hadden? Hoe erg zal je spijt wel niet zijn? En dat alleen maar omdat je te arrogant en te decadent was?quote:Op maandag 30 maart 2015 00:39 schreef Tchock het volgende:
Ja, nogmaals, leuk dat straffen. Maar als ik daadwerkelijk overtuigd ben dat ik gestraft ga worden dan ben ik geen ongelovige meer, want dan geloof ik dus in God. Als ik níet denk dat ik gestraft ga worden (wat ik ook niet doe) dan is die bedreiging niet waardevol, want ik geloof toch niet dat 'ie uitkomt.
"De" religies kunnen geen gelijk hebben, want ze spreken bijna allemaal elkaar tegen. Maar stel dat er inderdaad een religie het bij het juiste eind heeft, en dat is een religie waar ik niet in geloof, dan ben ik goed de sjaak ja. Net als trouwens 99% van alle gelovigen, want zoals ik zei spreken de meeste religies elkaar tegen.quote:Op maandag 30 maart 2015 00:41 schreef Duikbril112 het volgende:
[..]
Maar is dat niet een beetje dom dan als straks tóch blijkt dat de religies gelijk hadden? Hoe erg zal je spijt wel niet zijn? En dat alleen maar omdat je te arrogant en te decadent was?
Romeinen 2:14 Hoewel er veel volken zijn die de geschreven wet van God niet hebben, doen die van nature toch wat God wil. Daaruit blijkt dat zij weten wat goed en kwaad is.quote:Op maandag 30 maart 2015 00:38 schreef Duikbril112 het volgende:
[..]
Nou, de boodschap is voor iedereen. En of je ergens niet in gelooft, maakt nog niet dat het niet waar is!
Ongelovigen levens niet volgens de Regels. Plus ze weten vaak niet eens wat de Regels zijn. Dus begaan ze allerlei zonden waar ze zich niet eens van bewust zijn. Kun je nagaan hoe erg sommigen wel niet bestraft zullen worden!
Geloven is geen keus. Geloven in een compulsie die opduikt als je geconfronteerd wordt met goede redeneringen en feiten. In geval van religie spreken de feiten juist allemaal tegen.quote:Op maandag 30 maart 2015 00:41 schreef Duikbril112 het volgende:
[..]
Maar is dat niet een beetje dom dan als straks tóch blijkt dat de religies gelijk hadden? Hoe erg zal je spijt wel niet zijn? En dat alleen maar omdat je te arrogant en te decadent was?
Dus het maakt niet uit of je in God gelooft of niet, want je doet toch het juiste zonder Zijn woordquote:Op maandag 30 maart 2015 00:45 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
Romeinen 2:14 Hoewel er veel volken zijn die de geschreven wet van God niet hebben, doen die van nature toch wat God wil. Daaruit blijkt dat zij weten wat goed en kwaad is.
Dat is niet eens zo'n hele verkeerde aanname ja.quote:Op maandag 30 maart 2015 00:46 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dus het maakt niet uit of je in God gelooft of niet, want je doet toch het juiste zonder Zijn woord
Ik geloof niet en leef beter dan menig 'gelovige'. Ik durf te zeggen dat ik nog nooit iemand kwaad heb gedaan, maar gebruik de naam van God ijdel en heb de dienstmaagd van mijn buurman wel eens begeert.quote:Op maandag 30 maart 2015 00:38 schreef Duikbril112 het volgende:
[..]
quote:Op maandag 30 maart 2015 00:38 schreef Tchock het volgende:
Question 8. a) When I get hungry I could eat a horse. I could eat a horse is figuurlijk, bij wijze van spreken...dus invalid...niemand kan een heel paard opeten...
Dat schreef ik ook:quote:Op maandag 30 maart 2015 00:38 schreef Tchock het volgende:
[..]
Euhh... Nee. Die is invalid omdat er staat could eat a horse (hij zou het kunnen). Dat hij honger heeft betekent dus niet dat hij het zou moeten (should).
Verder is je reactie totaal geen reactie op mijn post, maar vooruit.
quote:Question 8.
a) When I get hungry I could eat a horse. I could eat a horse is figuurlijk, bij wijze van spreken...dus invalid...niemand kan een heel paard opeten...
Mooi vers.quote:Op maandag 30 maart 2015 00:45 schreef Insomnia_ het volgende:
Romeinen 2:14 Hoewel er veel volken zijn die de geschreven wet van God niet hebben, doen die van nature toch wat God wil. Daaruit blijkt dat zij weten wat goed en kwaad is.
Je denkt dat God een fysieke verschijning heeft en je 'm in het gezicht kan spugen?quote:Op maandag 30 maart 2015 00:49 schreef Hadtjememaar het volgende:
Als ik aan de hemelpoort sta en God denkt mij op basis daarvan te veroordelen spuug ik in zijn gezicht
Grapjas..quote:Op maandag 30 maart 2015 00:46 schreef NobodyKers het volgende:
[..]
Geloven is geen keus. Geloven in een compulsie die opduikt als je geconfronteerd wordt met goede redeneringen en feiten. In geval van religie spreken de feiten juist allemaal tegen.
[offtopic]Woerden kunnen niet kwaken. Alleen vrouwtjeseenden kunnen dat. [backtotopic]quote:Op maandag 30 maart 2015 00:13 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Omdat Donald Duck niet kwaakt: heb 'm nog nooit horen kwaken; hij praat wel op een kwakerige manier, maar nog steeds wel Amerikaans...
Ik wacht nog op betrouwbaar buitenbijbels bewijs. Dat is er volgens mij niet. Dat is merkwaardig voor iemand aan wie zoveel bijzondere dingen worden toegeschreven.quote:Op zondag 29 maart 2015 19:24 schreef Hexxenbiest het volgende:
Maar eerst moet bewezen worden dat Jezus echt bestond zoals de bijbel beschrijft. Mijn inziens is dat bewezen (al zeggen jullie van niet en ik wil toch echt weten hoe niet).
Dus nu Jezus echt bestaat zijn de verhalen dus waar. Dat hij de weg is naar eeuwig leven enzovoort.
Er staat nergens in die opgave dat het gaat over "Donald Duck" het cartoonpersonage. Het gaat gewoon over een eend die Donald heet.quote:Op maandag 30 maart 2015 00:13 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Die zijn dat dan ook niet. 'van kaft tot kafters' zijn irrationeel, denken niet veel na en zijn meestal niet het grootste licht....quote:Op zondag 29 maart 2015 20:07 schreef Tchock het volgende:
.... Ik snap niet hoe een rationeel, weldenkend en intelligent persoon er van overtuigd kan zijn dat dit waar is.
Ik weet niet wanneer je jarig bent, maar ik hoop dat het een mooi feest wordt ben dat er nog vele jaren van mooie feestjes mogen volgen.....quote:
Je denkt toch niet dat God tijd heeft om jou op te wachten bij die poort? nee daar heeft hij een lakei voor in dienst, sint Piet geloof ik heeft dat baantje.quote:Op maandag 30 maart 2015 00:49 schreef Hadtjememaar het volgende:
[..]
Ik geloof niet en leef beter dan menig 'gelovige'. Ik durf te zeggen dat ik nog nooit iemand kwaad heb gedaan, maar gebruik de naam van God ijdel en heb de dienstmaagd van mijn buurman wel eens begeert.
Als ik aan de hemelpoort sta en God denkt mij op basis daarvan te veroordelen spuug ik in zijn gezicht
Hier haal je weer twee zaken door elkaar; de mythe en de geschiedenis. Als je op zoek gaat naar de historische figuur zal je die niet vinden tussen de goden. En er zijn wel degelijk sporen van de historische figuur, waaronder het familiegraf wat aan de aandacht ontsnapt is van de ' ontwerpers ' van het christendom. De historische figuur heeft weinig gemeen met de mythische. Alles wat niet in het plaatje paste van de mythe is vakkundig verwijderd en historisch correcte info ( bv. Flavius Josephus ) aangepast ( vervalst is correcter ) aan de mythische versie. En dit is niet de eerste keer dat zoiets in de geschiedenis gebeurt is. Voor de ontdekking van Amarna ( Egypte ) wist men omzeggens niks over Achnaton. Alle info was gewist, cartouches weggekapt en afbeeldingen vernietigd.quote:Op maandag 30 maart 2015 09:25 schreef hoatzin het volgende:
Er zijn heel wat mindere goden die wèl uitgebreid zijn beschreven. Waarom dan geen spoor van de historische Jezus?
Ja ik ben niet echt overtuigd van dat familiegraf. Er bestaat nogal wat controverse over. Zo is dat graf nooit door tegenstanders gebruikt als argument. Verder is het zeer vreemd dat dat vroege christenen eerst Jezus uitvoerig en eervol begraven en vervolgens claimen dat hij is opgestaan uit de dood, zonder Jezus’ botten weg te moffelen. En over de namen is men het ook niet eens.quote:Op maandag 30 maart 2015 10:37 schreef ATON het volgende:
[..]
Hier haal je weer twee zaken door elkaar; de mythe en de geschiedenis. Als je op zoek gaat naar de historische figuur zal je die niet vinden tussen de goden. En er zijn wel degelijk sporen van de historische figuur, waaronder het familiegraf wat aan de aandacht ontsnapt is van de ' ontwerpers ' van het christendom. De historische figuur heeft weinig gemeen met de mythische. Alles wat niet in het plaatje paste van de mythe is vakkundig verwijderd en historisch correcte info ( bv. Flavius Josephus ) aangepast ( vervalst is correcter ) aan de mythische versie. En dit is niet de eerste keer dat zoiets in de geschiedenis gebeurt is. Voor de ontdekking van Amarna ( Egypte ) wist men omzeggens niks over Achnaton. Alle info was gewist, cartouches weggekapt en afbeeldingen vernietigd.
Ik zal na mijn dood Petrus duidelijk maken dat er heel wat schort aan de PR en bedrijfsvoering van zijn baas.quote:Op maandag 30 maart 2015 10:18 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Je denkt toch niet dat God tijd heeft om jou op te wachten bij die poort? nee daar heeft hij een lakei voor in dienst, sint Piet geloof ik heeft dat baantje.
quote:Op maandag 30 maart 2015 11:23 schreef hoatzin het volgende:
Ja ik ben niet echt overtuigd van dat familiegraf. Er bestaat nogal wat controverse over.
Is op zijn minst vreemd te noemen. Gebrek aan argumenten ?quote:Zo is dat graf nooit door tegenstanders gebruikt als argument.
Weer haal je mythe en geschiedenis door elkaar. Deze die Jezus begraven hebben zijn niet degenen die de opstanding claimden.quote:Verder is het zeer vreemd dat dat vroege christenen eerst Jezus uitvoerig en eervol begraven en vervolgens claimen dat hij is opgestaan uit de dood, zonder Jezus’ botten weg te moffelen.
Tja, men moet toch iets aanvoeren als tegenargument. Alsof de namen die we kennen uit het N.T. de oorspronkelijke namen waren. Neem nu Maria Magdalena. Dit is reeds een interpretatie van de oorspronkelijke naam. Logisch dat men dan opwerpt dat Mariamne e mara niet overeenstemt. Komt men dan aanzetten met de smoes dat het hier om twee personen gaat of iets dergelijks. Net zoals men nog steeds tracht te verkopen dat Jezus van Nazareth is. Blijkbaar heb je minder moeite met de aanname dat er nooit een achtergrondfiguur bestaan heeft waar men deze mythe op verzonnen heeft. Gelovigen gaan ook nooit deze site erkennen, want dat zou inhouden dat Jezus nooit verrezen is. Anderzijds denken slecht geïnformeerde atheïsten dat dit het graf is van de mythische Jezus. Nogmaals; probeer eens feiten en fictie te scheiden.quote:En over de namen is men het ook niet eens.
Nee dat zou merkwaardig zijn. Vraag is ook hoe oud die Jezus van dat graf is, althans op welke leeftijd gestorven. Zijn die botten van een geexecuteerde (met stigma) of van een oude man van zeg een jaar of 50, 60?quote:Op maandag 30 maart 2015 11:51 schreef ATON het volgende:
Weer haal je mythe en geschiedenis door elkaar. Deze die Jezus begraven hebben zijn niet degenen die de opstanding claimden.
Klopt. Ik vind het boek: "de ongemakkelijke waarheid van het christendom", van Edward van der Kaaij wat dat betreft behoorlijk geloofwaardig. Ik heb zijn boek gelezen en vind weinig punten waar ik het echt niet mee eens ben.quote:Blijkbaar heb je minder moeite met de aanname dat er nooit een achtergrondfiguur bestaan heeft waar men deze mythe op verzonnen heeft.
Maar de link die ik eerder heb gepost, vind je dat niet buitenbijbels? Weliswaar van WT, maar de bron is toch niet gelovig?quote:Op maandag 30 maart 2015 09:25 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik wacht nog op betrouwbaar buitenbijbels bewijs. Dat is er volgens mij niet. Dat is merkwaardig voor iemand aan wie zoveel bijzondere dingen worden toegeschreven.
Er zijn heel wat mindere goden die wèl uitgebreid zijn beschreven. Waarom dan geen spoor van de historische Jezus?
Ik ben over twee weken jarig! Mooi feestje bouwen dan?quote:Op maandag 30 maart 2015 10:10 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Ik weet niet wanneer je jarig bent, maar ik hoop dat het een mooi feest wordt ben dat er nog vele jaren van mooie feestjes mogen volgen.....
Dus de wetenschappers die toch geloven zijn irrationeel, denken niet na en zijn niet het grootste licht?quote:Op maandag 30 maart 2015 10:04 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Die zijn dat dan ook niet. 'van kaft tot kafters' zijn irrationeel, denken niet veel na en zijn meestal niet het grootste licht....
En wat doe je met deze tombe ? Aan de kant schuiven? Wat goedkoop.quote:Op maandag 30 maart 2015 12:01 schreef hoatzin het volgende:
Klopt. Ik vind het boek: "de ongemakkelijke waarheid van het christendom", van Edward van der Kaaij wat dat betreft behoorlijk geloofwaardig. Ik heb zijn boek gelezen en vind weinig punten waar ik het echt niet mee eens ben.
Dat is iets te simpel. Je kunt natuurlijk best wetenschapper zijn in een totaal ander veld en tegelijkertijd geloven dat de Ark waargebeurd is. Maar dat is wel zeldzaam.quote:Op maandag 30 maart 2015 12:27 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Dus de wetenschappers die toch geloven zijn irrationeel, denken niet na en zijn niet het grootste licht?
Mee eens.quote:Op maandag 30 maart 2015 12:36 schreef Tchock het volgende:
Dat is iets te simpel. Je kunt natuurlijk best wetenschapper zijn in een totaal ander veld en tegelijkertijd geloven dat de Ark waargebeurd is. Maar dat is wel zeldzaam.
En dan heb je nog de "wetenschappers" die juist het bestaan van de Ark of andere elementen beweren te hebben bewezen, en die zijn inderdaad irrationeel en denken niet na.
heb ik die gemist? Zou je'm nog een keer willen aanhalen?quote:Op maandag 30 maart 2015 12:24 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Maar de link die ik eerder heb gepost, vind je dat niet buitenbijbels? Weliswaar van WT, maar de bron is toch niet gelovig?
Nee daar heb ik me nog niet genoeg in verdiept om een eigen mening te vormen. Maar ga ik doen. heb je suggesties (literatuur)quote:Op maandag 30 maart 2015 12:36 schreef ATON het volgende:
[..]
En wat doe je met deze tombe ? Aan de kant schuiven? Wat goedkoop.
Nee, maar het raakt wel de kernvraag van dit topic: hoe is het te rijmen dat je zowel wetenschapper bent (en dus een behoorlijke mate van rationeel en kritisch denken beoefent) als gelovig? Het is toch apart dat iemand in z'n dagelijks werk probeert aannames te falsificeren er tegelijkertijd geen moeite mee lijkt te hebben aan te nemen dat er een god is die z'n zoon naar de aarde heeft gestuurd om de mensheid te redden, zonder dat er ook maar enige aanleiding bestaat om te denken dat dat klopt?quote:Op maandag 30 maart 2015 12:27 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Dus de wetenschappers die toch geloven zijn irrationeel, denken niet na en zijn niet het grootste licht?
- http://dizzie.nl/boek/het-familiegraf-van-jezus-9789043910378quote:Op maandag 30 maart 2015 12:51 schreef hoatzin het volgende:
Nee daar heb ik me nog niet genoeg in verdiept om een eigen mening te vormen. Maar ga ik doen. heb je suggesties (literatuur)
Jezus was ongetwijfeld gehuwd en had reeds minstens één zoon. Je moet begrijpen dat een huwelijk met een zoon van God, kleinkinderen kan opbrengen.. en wat nu ? Kleinkinderen van God ?quote:Zo vind ik het feit dat uit de tombe zou blijken dat JC getrouwd was een twistpunt. Waarom vermeldt de bijbel dat dan niet? Er was volgens mij niets verkeerd aan trouwen volgens de eerste christenen.
De goede gelovige wetenschappers, en die zijn er echt wel, weten hun wetenschappelijke werk goed te scheiden van hun geloof. Dat betekent meestal wel dat ze vanuit hun geloof vrij weinig overtuigingen hebben over de wereld om ons heen.quote:Op maandag 30 maart 2015 12:27 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Ik ben voor!quote:Op maandag 30 maart 2015 12:25 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Ik ben over twee weken jarig! Mooi feestje bouwen dan?
Ik snap het uiteindelijk wel, wat de bedoeling was, en ookquote:Op maandag 30 maart 2015 09:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er staat nergens in die opgave dat het gaat over "Donald Duck" het cartoonpersonage. Het gaat gewoon over een eend die Donald heet.
En zelfs dat is eigenlijk niet relevant. Zoals gezegd gaat het over de vraag of de conclusie logisch volgt uit de premissen, en niet over de vraag of die premissen juist zijn.
Het had ook kunnen zijn:
Premisse 1) alle slangen kwaken
Premisse 2) Eduard is een slang
Conclusie: Eduard kwaakt
Dat premisse 1) onzin is doet niets af aan het feit dat de conclusie logisch volgt uit die twee premissen.
Precies.quote:Op maandag 30 maart 2015 15:09 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Ik snap het uiteindelijk wel, wat de bedoeling was, en ook
daarom is het ook zo'n moeilijk spelletje...
Je moet ook, mi, als het ware, al je gedachten over iets uitschakelen....(Donald Duck is géén eend... en een man zou gewoon(wel) een paard op kunnen eten(dan is het ineens geen uitdrukking meer...maar letterlijk...), etc....
Dankquote:Op maandag 30 maart 2015 09:20 schreef hoatzin het volgende:
[..]
[offtopic]Woerden kunnen niet kwaken. Alleen vrouwtjeseenden kunnen dat. [backtotopic]
Het is wel leuk bedachtquote:Op maandag 30 maart 2015 15:17 schreef Molurus het volgende:
[..]
Precies.![]()
Eigenlijk moet je gewoon doen alsof je helemaal niets weet, behalve de gegeven premissen. En dan is het best te doen hoor. Maar het is gewoon even een andere manier van denken.
Dit soort zaken zou, wat mij betreft, veel meer aandacht aan moeten worden besteed op scholen.
Zou ik zeker doen! Maar het hangt van je persoonlijkheid af, sommige mensen houden niet zo van al die drukte.quote:Op maandag 30 maart 2015 12:25 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Ik ben over twee weken jarig! Mooi feestje bouwen dan?
Nee, wetenschappers die geloven bestaan wel. Maar die geloven niet dat de bijbel van kaft tot kaft letterlijk waar is. Ik bedoel hiermee mensen die denken dat er echt een eerste mens Adam is geweest en dat de mensen in de oudheid 600 jaar oud werden en dat soort dingen. Er zijn geen wetenschappers die dat geloven.quote:Op maandag 30 maart 2015 12:27 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Bij het christelijk geloof is Jezus de zoon van God, de verwachtte Messiasquote:Op zondag 29 maart 2015 13:18 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Het heeft te maken met de bijbel. We hebben geen echt bewijs dat God bestaat. We geloven dat. De bijbel helpt ons te begrijpen waarom we dat geloven. Jezus is een belangrijk figuur in de bijbel en als dat allemaal dan niet waar is, dan blijft er niets over.
Dan kan ik nog steeds denken dat God wel bestaat, maar dat dat niet hoeft...
Dat ontkent ze toch niet? Daarbij, er zijn zoveel zonen van God. "De Zonen Gods" is een ruim begrip in de bijbel.quote:Op maandag 30 maart 2015 16:02 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Bij het christelijk geloof is Jezus de zoon van God, de verwachtte Messias![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.BTW: Ooit afgevraagd wat Barabbas betekent? (Bar Abbas)
I know. Voor JG is hij ook de zoon van God.quote:Op maandag 30 maart 2015 16:02 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Bij het christelijk geloof is Jezus de zoon van God, de verwachtte Messias![]()
Inderdaad geloven is geen keus, je doet of niet.quote:Op maandag 30 maart 2015 00:46 schreef NobodyKers het volgende:
Geloven is geen keus. Geloven in een compulsie die opduikt als je geconfronteerd wordt met goede redeneringen en feiten. In geval van religie spreken de feiten juist allemaal tegen.
Maak dat gelovigen maar eens wijs. Dat blijkt erg lastig te zijn.quote:Op maandag 30 maart 2015 16:23 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
Inderdaad geloven is geen keus, je doet of niet.
Dat staat totaal los van redeneringen en feiten.
Hoe meer je aan gelovigen ergert, hoe meer 'last' zij jou bezorgen.quote:Op maandag 30 maart 2015 16:25 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Maak dat gelovigen maar eens wijs. Dat blijkt erg lastig te zijn.
Er bestond niet zoiets als DE messias. Elke koning of hogepriester was een messias. En wat betreft Yeshua bar Jehosef, die hebben ze terecht gesteld en aan een dooie messias hadden ze niet zoveel.quote:Op maandag 30 maart 2015 16:19 schreef hoatzin het volgende:
De verwachte messias? Jezus voldoet niet aan de beschrijving van de messias in het OT.
En weet je ook in welke zin Marcus het volk de keuze liet tussen bar Abbas en Jezus ?quote:Ooit afgevraagd wat Barabbas betekent? (Bar Abbas)
quote:Op maandag 30 maart 2015 16:19 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat ontkent ze toch niet? Daarbij, er zijn zoveel zonen van God. "De Zonen Gods" is een ruim begrip in de bijbel.
De verwachte messias? Jezus voldoet niet aan de beschrijving van de messias in het OT.In de Spoiler, dat zijn voorspellingen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.BTW: Ooit afgevraagd wat Barabbas betekent? (Bar Abbas)
Daar voldoet Hij wel aan, aan de voorspellingen die daar betrekking op Hem persoonlijk hebben...
Ik pik er een uit: Hij zal mensen uit alle culturen en naties aantrekken (Jesaja 11:10)
Overal ter wereld, waar ik christenen tegenkom, maakt niet uit, uit welk land, je hebt dan meteen al heel veel dingen gemeenschappelijk.
[ Bericht 1% gewijzigd door Eficaz op 30-03-2015 17:39:19 ]“Integrity is doing the right thing, even when no one is watching.”
― C.S. Lewis
Het is natuurlijk ook weer zo, dat je heel veel soorten mensen hebt, en dus ook heel veel soorten gelovigen.quote:Op maandag 30 maart 2015 16:35 schreef hardromacore2.0 het volgende:
[..]
Hoe meer je aan gelovigen ergert, hoe meer 'last' zij jou bezorgen.
De Bijbel is zeker niet bedoeld als sprookje. De mensen van toen zagen er ongetwijfeld 'de waarheid' in. Laat niet weg dat men toen gewoon heel weinig wist, en mensen - net als nu - een grote behoefte hadden aan antwoorden. Ook als ze die eigenlijk niet hadden.quote:Op maandag 30 maart 2015 16:19 schreef Hexxenbiest het volgende:
Ik heb dus zitten denken.
De bijbel is geschreven door mensen en al heel oud. Door de jaren heen kunnen verhalen een beetje anders worden vertaald/begrepen, vandaar dat sommige dingen niet kloppen. Maar dat zegt toch niet dat de bijbel "een sprookje" is...
quote:Op maandag 30 maart 2015 16:19 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
I know. Voor JG is hij ook de zoon van God.
Bijbel zijn oude geschriften.quote:Op maandag 30 maart 2015 17:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
De Bijbel is zeker niet bedoeld als sprookje. De mensen van toen zagen er ongetwijfeld 'de waarheid' in. Laat niet weg dat men toen gewoon heel weinig wist, en mensen - net als nu - een grote behoefte hadden aan antwoorden. Ook als ze die eigenlijk niet hadden.
En inderdaad, door verhalen door te geven verandert er ook het 1 en ander. Veel van de verhalen in de Bijbel zijn niet nieuw, maar zijn generaties lang doorgegeven, en toen eens opgeschreven. (De zondvloed bijvoorbeeld.. dat verhaal is heel veel ouder.)
Je kent dat grapje vast wel: in een klas vertelt persoon 1 een verhaal aan persoon 2. Die vertelt het weer aan persoon 3, etc. Als het verhaal zo 20 keer is doorgegeven lijkt het verhaal niet meer op wat het oorspronkelijk was.
Dat wel maar er is nog steeds dood, honger, ziekte, etc etc. Het overgrote deel van de aan hem toegedachte eigenschappen ontbreken. Of lees je daar gewoon overheen?quote:Op maandag 30 maart 2015 17:21 schreef Eficaz het volgende:
Ik pik er een uit: Hij zal mensen uit alle culturen en naties aantrekken (Jesaja 11:10)
Verkeerde conclusie. Dit sloeg enkel op de toen bekende wereld en de joden in desbetreffende diaspora en heeft hoegenaamd niks met christenen te maken.quote:Op maandag 30 maart 2015 17:21 schreef Eficaz het volgende:
Overal ter wereld, waar ik christenen tegenkom, maakt niet uit, uit welk land, je hebt dan meteen al heel veel dingen gemeenschappelijk.
Ja, er is nog steeds veel narigheid, ja....quote:Op maandag 30 maart 2015 18:15 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat wel maar er is nog steeds dood, honger, ziekte, etc etc. Het overgrote deel van de aan hem toegedachte eigenschappen ontbreken. Of lees je daar gewoon overheen?
De voorspellingen, zoals jij ze noemt, zijn niet uitgekomen.
hier weet ik niet precies wat.quote:Het Sanhedrin zal opnieuw worden vastgesteld (Jesaja 1:26)
Hoeveel naties hebben de tien geboden in de grondwet?quote:Zodra hij koning is zullen de leiders van andere naties naar hem kijken voor begeleiding (Jesaja 2:4)
Dat zie je ook. In de hele wereld zijn christenen, maakt niet uit welk land, hoever je gaat, uithoeken, dorpjes...quote:De hele wereld zal de ene God van Israël aanbidden (Jesaja 2:11-17)
Daar stamt Hij ook van af.quote:Hij zal afstammen van Koning David (Jesaja 11:1) via Salomo (1 Kronieken 22:8-10, 2 Kronieken 7:18)
De geest van God was op Jezus en hij had een vreze Gods(weet niet waar dat vers staat, zoek 't later op)quote:De "geest van de Heer 'zal zijn op hem, en hij zal een" vreze Gods "hebben (Jesaja 11:2)
Nee, dat klopt. Er kan nog zoveel ellende zijn. Uiterlijk in de wereld. Vrede zit in het hart van een gelovige.quote:Kwaad en tirannie zal niet in staat zijn om op te staan voor zijn leiderschap (Jesaja 11:4)
Christendom heeft zich over de hele wereld verspreidt.quote:Kennis van God zal de wereld vullen (Jesaja 11:9)
Overal op de wereld als ik christenen tegenkom, uit alle soorten landen heb ik al veel gemeenschappelijk met hun...(er zijn natuurlijk ook veel valse gelovigen uit op geld, (geldzucht wortel van alle kwaad. Geld heb je nu eenmaal nodig, verstandig met geld omgaan is wijs. Maar geld an sich maakt helemaal niet gelukkig, Wel kan geld iets toevoegen aan geluk dat iemand al heeft/ervaart.)quote:Hij zal mensen uit alle culturen en naties aantrekken (Jesaja 11:10)
Dat zie je al decennia lang gebeuren, uit geheel de wereld trekken Joden terug naar Israël.quote:Alle Israëlieten zullen worden teruggestuurd naar hun thuisland (Jesaja 11:12)
Er is geen dood meer, er is eeuwig leven. De ziel gaat naar de hemel.(die teksten zoek ik later ook wel even op)quote:De dood zal worden verzwolgen tot in eeuwigheid (Jesaja 25:8)
We leven nog niet in de nieuwe aarde/hemel. Deze dingen zijn er wel. door de gebrokenheid van deze wereld. Maar de hoop doet leven;)quote:Er zal geen honger of ziekte meer zijn en de dood zal ophouden (Jesaja 25:8)
Ja, ook een voorspelling die nog uit móet komen.quote:Alle doden zullen opstaan (Jesaja 26:19)
Idem ditoquote:Het Joodse volk zal het eeuwige vreugde en blijdschap ervaren (Jesaja 51:11)
Dat is Hij al...quote:Hij zal een boodschapper van de vrede zijn (Jesaja 52:7)
Moet ook nog gebeuren. of is al gedeeltelijk gebeurd.quote:Naties zullen hun misstanden jegens Israël erkennen (Jesaja 52:13-53:5)
idem ditoquote:De volkeren van de wereld zullen voor de geestelijke leiding naar de Joden toewenden (Zacharia 8:23)
is al gebeurd.quote:De verwoeste steden van Israël zullen worden hersteld (Ezechiël 16:55)
komt nog.quote:Wapens van de oorlog zullen worden vernietigd (Ezechiël 39:9)
Is al zo. of komt nog. ja, ik weet niet alles, sterker, ik weet best weinig, heb geen theologie gedaan...quote:Het volk van Israël zal directe toegang tot de Thora door hun gedachten hebben en de Thora-studie zal de studie van de wijsheid van het hart worden (Jeremia 31:33)
Is al zo, als ik naar mezelf kijk.quote:Hij zal je alle waardige verlangens van je hart geven (Psalm 37:4)
Kijk maar eens hoe vruchtbaar Israël nu is!quote:Hij zal het barre land nemen en het rijk en vruchtbaar maken (Jesaja 51:3, Amos 9:13-15, Ezechiël 36:29-30, Jesaja 11:69)
Welles!quote:Welnu: geen van deze zaken heeft Jezus waargemaakt: géén messiais
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |