Zover ik weet was het plan al om alle D kisten naar F kisten te moderniseren. De oudste 7 NL Chinooks worden dan misschien afgestoten. Die zijn al wat ouder aangezien ze van de Canadezen zijn overgnomen. De 6 nieuwe uit de eerste 'batch' zijn pas in 98 in dienst genomen. Die kunnen nog wel ff mee dunkt me.quote:Op dinsdag 24 maart 2015 17:20 schreef Ponjaard het volgende:
[..]
Ik neem aan dat de D kisten er uit gaan.
De NH90 zuigt zo hard dat ze die maar niet vermelden.quote:Op dinsdag 24 maart 2015 16:40 schreef AdmiralGeneral_Aladeen het volgende:
The purchase of 17 more Chinooks would mean a significantly enlargement of the RNLAF helicopter fleet, which apart from Chinooks consists of Boeing AH-64D Apache attack helicopers and Airbus Helicopters AS532 Cougar helos. A small number of Alouette III light transport choppers is due to be retired soon.''
Was het een Chinook die betrokken was bij die ontvoerde soldate die toevallig ooit nog te gast was bij Pauw en Witteman (Afghanistan)?quote:Op dinsdag 24 maart 2015 15:46 schreef Pumatje het volgende:
''US APPROVAL FOR 17 MORE DUTCH CHINOOKS''
--Vervanging van de D modellen voor F modellen lijkt dus toch aan gewerkt te worden--
''The US State Department has approved a possible sale of 17 Boeing CH-47F Chinooks plus associated equipment and training to the Netherlands, as announced on Monday 23 March. Costs are estimated to be just over 1 billion USD. The Defense Security Cooperation Agency (DSCA) has notified US Congress of this Foreign Military Sale (FMS).
The Netherlands requested a possible sale of 17 CH-47F heavy transport helos on top of 17 Chinooks already in use with the Royal Netherlands Air Force (RNLAF). The sale also includes 46 T55-GA-714A engines (34 installed and 12 spares), additional Global Positioning Systems, radio and Identification Friend or Foe (IFF) transponders, spare and repair parts, support and test equipment, plus personnel training.
According to the DSCA, the proposed sale of CH-47F aircraft will improve the Dutch capability to meet current and future requirements for troop movement, medical evacuation, parachute drop, search and rescue, disaster relief and fire-fighting.
The RNLAF has been a Chinook user since the mid-nineties, when the first of a number of CH-47Ds arrived. These D-models involved both seven former Canadian aircaft, plus six new built helicopters. Two were lost in accidents, leaving 11 D-models in service.
More recently, the Dutch also took delivery of six new built CH-47F models, four of which remain in the US for training purposes. The rest of the Dutch Chinooks find their home at Gilze Rijen airbase in the Netherlands, the RNLAF helicopter hub.
The purchase of 17 more Chinooks would mean a significantly enlargement of the RNLAF helicopter fleet, which apart from Chinooks consists of Boeing AH-64D Apache attack helicopers and Airbus Helicopters AS532 Cougar helos. A small number of Alouette III light transport choppers is due to be retired soon.''
Bron: http://airheadsfly.com/20(...)more-dutch-chinooks/
Lynxquote:Op dinsdag 24 maart 2015 19:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Was het een Chinook die onze overheid die betrokken was bij die ontvoerde soldate die toevallig ooit nog te gast was bij Pauw en Witteman (Afghanistan)?
Is het nog met 100% zekerheid duidelijk geworden of dat die helicopter toen als losgeld diende? Dat werd gesuggereerd maar ik heb er later weinig meer over vernomen.quote:
De schrijver van het artikel is het het niet met je eens.quote:Op dinsdag 24 maart 2015 17:20 schreef Ponjaard het volgende:
[..]
Ik neem aan dat de D kisten er uit gaan.
Ja, zo iets dacht ik ook te hebben gelezen ooit. Een gefaseerde uitdienstname waarbij eerst de echte oudjes gaan zou ik denken. Maargoed, leip veel kisten zou ook leuk zijn om te hebben.quote:Op dinsdag 24 maart 2015 17:54 schreef AdmiralGeneral_Aladeen het volgende:
[..]
Zover ik weet was het plan al om alle K kisten naar F kisten te moderniseren. De oudste 7 NL Chinooks worden dan misschien afgestoten. Die zijn al wat ouder aangezien ze van de Canadezen zijn overgnomen. De 6 nieuwe uit de eerste 'batch' zijn pas in 98 in dienst genomen. Die kunnen nog wel ff mee dunkt me.
Je zou denken dat 34(?) kisten een behoorlijk aantal is voor de Klu. Ik heb er weinig verstand van, maar is dat niet een beetje overkill? Wel een welkome komst gezien het helitekort.quote:Op dinsdag 24 maart 2015 19:19 schreef Pumatje het volgende:
[..]
De schrijver van het artikel is het het niet met je eens.
Ga maar even kijken wat de Duitsers nog aan heavy lift hebben rondvliegen. Enkel de inmiddels verouderde CH-53. Denk dat ze met het instellen van 11AMB onder Duits Commando hier ook wel naar gekeken hebben. Met het verhogen van de NL heavy lift capaciteit mag 11AMB dus waarschijnlijk de verouderde capaciteit van de Duitsers gaan opvullen.quote:Op dinsdag 24 maart 2015 19:52 schreef Ponjaard het volgende:
[..]
Ja, zo iets dacht ik ook te hebben gelezen ooit. Een gefaseerde uitdienstname waarbij eerst de echte oudjes gaan zou ik denken. Maargoed, leip veel kisten zou ook leuk zijn om te hebben.
[..]
Je zou denken dat 34(?) kisten een behoorlijk aantal is voor de Klu. Ik heb er weinig verstand van, maar is dat niet een beetje overkill? Wel een welkome komst gezien het helitekort.
Dat is wel waarschijnlijkquote:Op woensdag 25 maart 2015 00:19 schreef AdmiralGeneral_Aladeen het volgende:
[..]
Ga maar even kijken wat de Duitsers nog aan heavy lift hebben rondvliegen. Enkel de inmiddels verouderde CH-53. Denk dat ze met het instellen van 11AMB onder Duits Commando hier ook wel naar gekeken hebben. Met het verhogen van de NL heavy lift capaciteit mag 11AMB dus waarschijnlijk de verouderde capaciteit van de Duitsers gaan opvullen.
Ik denk dat dat nog wel wat duurder zal zijn, aangezien voor beide een nieuwe logistieke lijn opgezet zal moeten worden. Een benelux aanschaf van C17's zou an sich niet verkeerd zijn.quote:Op donderdag 26 maart 2015 00:47 schreef thesystem het volgende:
Ze konden beter A400Ms of 2 C17s kopen.....
quote:Op donderdag 26 maart 2015 00:47 schreef thesystem het volgende:
Ze konden beter A400Ms of 2 C17s kopen.....
Voor het transport van wat?quote:Op donderdag 26 maart 2015 16:30 schreef Aapsoldaat het volgende:
[..]
Ik denk dat dat nog wel wat duurder zal zijn, aangezien voor beide een nieuwe logistieke lijn opgezet zal moeten worden. Een benelux aanschaf van C17's zou an sich niet verkeerd zijn.
Nh90!wordt uitgefaseerd,cougar zal een midlife update krijgen en de nh90 gaan vervangen.quote:Op dinsdag 24 maart 2015 18:52 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
De NH90 zuigt zo hard dat ze die maar niet vermelden.
??quote:Op donderdag 26 maart 2015 18:48 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Nh90!wordt uitgefaseerd,cougar zal een midlife update krijgen en de nh90 gaan vervangen.
Wat dacht je van strategisch transport? We kopen uren in van C17's die gedeeld worden met andere landen. Apache's die naar Mali zijn gebracht zijn door een gehuurde antonov die kant op gebeund.quote:Op donderdag 26 maart 2015 18:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
[..]
Voor het transport van wat?
Aan dat project zitten we vast voor 30 jaar...maar dat maakt niet uit. Nu ben je afhankelijk van een planning wanneer je de kist kunt inzetten. Heb je er zelf 2 dan kun je waar dan ook ter wereld een kleine macht inzetten, vracht vervoeren en airdroppen. Je kunt bijtanken in de lucht waardoor je maximaal kunt beladen en over een grote afstand vliegen. Strategisch en tactisch heb je veel grotere mogelijkheden en onafhankelijkheid.quote:Op donderdag 26 maart 2015 21:28 schreef Aapsoldaat het volgende:
[..]
Wat dacht je van strategisch transport? We kopen uren in van C17's die gedeeld worden met andere landen. Apache's die naar Mali zijn gebracht zijn door een gehuurde antonov die kant op gebeund.
Hoe nuttig is dat als je zo'n piepklein legertje hebt als dat wij hebben? Uiteindelijk doet Nederland toch vooral mee aan operaties waarbij tig andere landen betrokken zijn en waarbij je dan toch al gebruik kan maken van faciliteiten die grotere legers van grotere landen hebben? Het is maar een vraag. Ik weet er minder van af dan jij.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 01:12 schreef thesystem het volgende:
[..]
Aan dat project zitten we vast voor 30 jaar...maar dat maakt niet uit. Nu ben je afhankelijk van een planning wanneer je de kist kunt inzetten. Heb je er zelf 2 dan kun je waar dan ook ter wereld een kleine macht inzetten, vracht vervoeren en airdroppen. Je kunt bijtanken in de lucht waardoor je maximaal kunt beladen en over een grote afstand vliegen. Strategisch en tactisch heb je veel grotere mogelijkheden en onafhankelijkheid.
Daarom is het net heel nuttig. Een schip doet er dagen over om ergens te komen. Met een C17 kun je bij wijze van spreken een hele FOB ergens droppen om een kamp op te zetten. Wij als klein land wat wilt mee doen met de grote jongens moet het hebben van snelle acties zoals in een NRF eenheid. Dan kun je met 2 C17's 100 para's droppen en met de andere een stuk of 8 jeeps...in 1 pass.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 01:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hoe nuttig is dat als je zo'n piepklein legertje hebt als dat wij hebben? Uiteindelijk doet Nederland toch vooral mee aan operaties waarbij tig andere landen betrokken zijn en waarbij je dan toch al gebruik kan maken van faciliteiten die grotere legers van grotere landen hebben? Het is maar een vraag. Ik weet er minder van af dan jij.
quote:De Amerikaanse luchtmacht stationeert twaalf F-15 gevechtsvliegtuigen in Europa ter afschrikking van Rusland. Enkele daarvan komen in Leeuwarden te staan.
Dat maakte de US Airforce Europe, met hun hoofdwartier in het Duitse Rammstein, bekend. De F-15's en 200 man ondersteundend personeel maken deel uit van het het 125ste Fighter Wing, van de Nationale Garde van de VS. Normaal gesproken zijn ze gestationeerd in Jacksonville, in Florida.
De F-15 is groter en sneller dan de F-16, maar de F-16 is wendbaarder. De F-15 staat bekend als het werkpaard van de Amerikaanse luchtmacht. Nederland heeft geen F-15's, op luchtmachtbasis Leeuwarden staan wel enkele F-16's gestationeerd.
De Amerikaanse toestellen zullen vanaf halverwege april deel uitmaken van Operation Atlantic Resolve, Amerika's operatie in Europa als reactie op de inval van Rusland in Oekraïne. In eerste instantie zullen de toestellen maximaal een half jaar deel uitmaken van de operatie.
De Verenigde Staten stuurden onlangs ook al twaalf A-10 Thunderbolt II toestellen naar Europa, als onderdeel van een zogeheten 'theater security package'. Deze toestellen zijn zeer geschikt voor steun vanuit de lucht aan grondtroepen. Behalve in Nederland zullen de F-15's ook in het Bulgaarse Graf Ignatievo gestationeerd worden.
RTL Nieuws
inderdaad..quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:01 schreef AchJa het volgende:
Oh ja? En dat heeft niks met FF15 te maken?
Frisian Flag
FF duurt een half jaar?quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:01 schreef AchJa het volgende:
Oh ja? En dat heeft niks met FF15 te maken?
Frisian Flag
Dat er daarna een paar naar Bulgarije gaan geloof ik wel, maar de F15 op LWR geloof ik geen snars van. Ze lopen nu al moeilijk te doen over het eventuele toekomstige "lawaai" van de JSF... Nee, dan moet je met de F15 aankomen...quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:25 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
FF duurt een half jaar?
Of is FF een mooi startpunt?
Dan neem ik dat bericht bij voorbaat al niet serieus.quote:op luchtmachtbasis Leeuwarden staan wel enkele F-16's gestationeerd
Verwachtte je integere verslaggeving van RTL nieuws?quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:22 schreef Pumatje het volgende:
[..]
inderdaad..
Slechte berichtgeving dit.
Stars and Stripesquote:The unit will operate from several locations in Eastern Europe, including Leeuwarden, Netherlands, and Graf Ignatievo, Bulgaria. Leeuwarden is the first stop, Maj. Sheryll Klinkel, USAFE-AFAFRICA spokeswoman, said Friday. The planes will train with NATO allies during the deployment.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |