Tja, ik heb wat websites bekeken en gekeken welke dichtbij zit en makkelijk te bereiken is. Ik ben er vanuit gegaan, net als met kraamzorg, dat al deze praktijken en bureau's aan de wettelijke eisen voldoen, dus daar heb ik me niet druk om gemaakt....quote:Op dinsdag 17 februari 2015 15:53 schreef JantinaGr het volgende:
Ik schiet maar meteen een volgende vraag in![]()
Hoe kies je een verloskundigen praktijk? Heeft iemand wat tips?
Ik las namelijk dat de eerste afspraak bij voorkeur al rond de 8ste week plaatsvindt.![]()
Oh en hoe dichtbij moet de verloskundige zitten?
Ik was wat aan het zoeken wat hier in de buurt zit (A'dam omgeving), maar heb geen idee waar ik op moet letten. Daarnaast ken ik ook geen ervaringen van anderen, want ben de eerste in mijn omgeving die zwanger is.
Mijn man is de dag na de bevalling gelijk naar onze favoriete slager gereden en heeft daar echt goddelijke tournedos gekocht... Dat kreeg ik die avond te eten...quote:Op dinsdag 17 februari 2015 15:53 schreef Starbuck_ het volgende:
Ik kijk nu al zó uit naar dat biefstukje na de bevalling
Ook goed voor het aansterken na de bevalling natuurlijkquote:Op dinsdag 17 februari 2015 16:09 schreef Skoap het volgende:
[..]
Mijn man is de dag na de bevalling gelijk naar onze favoriete slager gereden en heeft daar echt goddelijke tournedos gekocht... Dat kreeg ik die avond te eten...![]()
Zeg dat niet!quote:Op dinsdag 17 februari 2015 16:09 schreef Skoap het volgende:
[..]
Mijn man is de dag na de bevalling gelijk naar onze favoriete slager gereden en heeft daar echt goddelijke tournedos gekocht... Dat kreeg ik die avond te eten...![]()
Bij mij staat op de coburger dat hij gerookt is.. Volgens mij mag dat wel?quote:Op dinsdag 17 februari 2015 16:21 schreef Mineola het volgende:
[..]
Zeg dat niet!![]()
Mag salami tegenwoordig ook al niet?! Leverworst mag wel toch, maar zeer beperkt. En idd, je hebt het nu toch al gegeten, je kunt er niks meer aan doen. Gewoon beperken vanaf nu of niet meer doen.
Edit: oh, rauwe ham mag ook al niet van het voedingscentrum. Gister en vandaag nog gegeten, die Coburger. Hmm. Lekker stom zeg, rauw klinkt ook gewoon logisch dat dat niet mag.
Jantina, VK praktijk heb ik gekozen op basis van meest dichtbij. Ik vond het wel een fijn idee als ik er hoogzwanger ook nog prettig heen kan zonder autoHier werken ze overigens op postcode.
Je zou nog kunnen kijken of ze avondspreekuur hebben en hoe laat ze beginnen, dat kan handig zijn ivm werk.
Oh en ik zag ergens wekenwissels en een goeie nekplooimeting voor Starbuck! Fijn!
Oke, ik ben om! Mag ik dan nu bevallen aub? Bedoelen ze dat met 'je krijgt er zoveel voor terug?'quote:Op dinsdag 17 februari 2015 16:43 schreef mousemicky het volgende:
maar carpaccio, een broodje gerookte zalm met roomkaas en mosterd, filet americain en een donker speciaalbiertje![]()
Goed zoquote:Op dinsdag 17 februari 2015 17:03 schreef Krisvc het volgende:
20 weken echo was gelukkig helemaal goed. Kindje is gezond, maar had een iets groter buikje dan gemiddeld. Volgens de echomeneer niks om me druk om te maken. Het lag dubbelgevouwen, met d'r beentjes tegen d'r voorhoofd zowat.En nog steeds een meisje.
Wat fijn dat alles goed was! En nog steeds een meisje!!quote:Op dinsdag 17 februari 2015 17:03 schreef Krisvc het volgende:
20 weken echo was gelukkig helemaal goed. Kindje is gezond, maar had een iets groter buikje dan gemiddeld. Volgens de echomeneer niks om me druk om te maken. Het lag dubbelgevouwen, met d'r beentjes tegen d'r voorhoofd zowat.En nog steeds een meisje.
quote:Op dinsdag 17 februari 2015 17:03 schreef Krisvc het volgende:
Nee, dan bedoelen ze >8 poepluiers per dag en tallozekeren ondergespuugd wordenquote:Op dinsdag 17 februari 2015 17:02 schreef ingee het volgende:
[..]
Oke, ik ben om! Mag ik dan nu bevallen aub? Bedoelen ze dat met 'je krijgt er zoveel voor terug?'
Weet ik, maar ik ben niet zo goed met mate houden, dus ik kan doe het maar gewoon helemaal niet.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 17:21 schreef mousemicky het volgende:
Cranberrypate mag toch met mate? (zelfde als leverworst) Ik zou zeggen geniet er af en toe van!
Ik durf t toch niet zo goed, bovendien drink ik ook al zwarte thee . van koffie wil ik nog wel eens hartkloppingen krijgen.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 17:34 schreef mousemicky het volgende:
Quickie, smaakt de koffie je niet? Want een kopje per dag kan toch geen kwaad? (zegt t voedingscentrum)
Mijn huidige parktijk is ook klein en de eerste keer is het super goed bevallen.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 19:07 schreef pessie het volgende:
Ik vind het ook heel fijn als het een kleinere praktijk is
Ik ben toen ik 6 weken was ook sushi gaan eten met mijn broertje, maar die had echt niet door dat ik wel hele specifieke sushi koos hoor.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 17:52 schreef J0ycie88 het volgende:
Wij gaan over 2,5 week sushi eten. Dat staan al heel lang gepland! Samen met vrienden een nicht + man van mijn vriend. Dan ben ik 10 weken zwanger en willen we het ook vertellen. Dat is iets makkelijk kiezen vanaf de kaart en hun hebben het toch wel door als ik bepaalde dingen niet eet![]()
Gelukkig is er tegenwoordig ook heel veel open op zondagquote:Op dinsdag 17 februari 2015 19:23 schreef coccinelle het volgende:
Ik hoop zo dat ik niet beval op een zondag! Mijn man heeft mij een meergranen triangel met heel veel filet american beloofd zodra ik bevallen ben. Is het al augustus?
Maar de hormonen doen wel rare dingen hoor! Zo was ik eerst van het hartige en nu heb ik na een paar chipjes al genoeg gehad en moet ik kokhalzen van borrelnootjes. Vlees is ook heel erg goor. Zoet daarintegenVolgens mij heb ik mijzelf serieus al een gat in mijn kies gegeten aan snoep. Yoghurtgums, banaantjes en perzikken, I love it! Vanmiddag een heel zak yoghurtgums naar binnen gewerkt.
Hier helaas nietquote:Op dinsdag 17 februari 2015 19:25 schreef J0ycie88 het volgende:
[..]
Gelukkig is er tegenwoordig ook heel veel open op zondag
Haha, ja precies! Ik weet dat het goed vers wel kan, maar bij een all you can eat sushi restaurant neem ik toch maar geen risico. Genoeg ander lekkers idd!quote:Op dinsdag 17 februari 2015 19:22 schreef Mariposas het volgende:
Rauwe vis kun je gewoon eten, mits goed vers. Maar als een restaurant het al heeft over veilige sushi zou ik het ook niet vertrouwen.
Hmm, hier 1e zwangerschap ook pco (daarna was het over!) en ook overgewicht maar hoefde geen glucosetolerantietest. .. liep nog wel bij een gyn ook. Ik heb geen idee verder maar dit is mijn ervaringquote:Op dinsdag 17 februari 2015 19:36 schreef Minarosa het volgende:
Fijn, goede SEO voor kris en NPM voor Starbuck!
Ik eet af en toe ook een boterham met paté, mits met mate is dat idd oké volgens het Voedingscentrum en daar houd ik me maar aan. Verder mis ik vooral af en toe een speciaalbiertje
De baby wordt echt zo snel sterkerIk voel hem elke paar dagen harder schoppen.
Weet iemand toevallig (obv wetenschappelijke bron) of het verband tussen PCO en zwangerschapsdiabetes een causaal/direct verband is of gaat het erom dat PCO vaak samengaat met overgewicht en daarom geassocieerd wordt met zwangerschapssuiker?
(Ik heb PCO, bijna geen kenmerken alleen lange cycli. Ook normaal gewicht (BMI 20/21 pre-zwangerschap) en hoorde van de verloskundige dat ik waarschijnlijk de glucosetolerantietest moet doen. Voelt vrij onzinnig en kost (werk)tijd, ik vroeg me daarom af hoe die relatie PCO-diabetes in elkaar zit)
quote:Op dinsdag 17 februari 2015 19:40 schreef Mereltje het volgende:
Hoi! Ik kom me ook weer voorzichtig melden. Vorig jaar januari miskraam gehad met lange nasleep. Vandaag zou ik een vruchtbaarheidsonderzoek gaan doen, maar dat was niet meer nodigVandaag op verzoek een vroege echo gehad en een knipper! Eind september uitgerekend, over twee weken termijnecho. Nu dus 8,5 week zwanger. En ik zag al flink wat meer meiden die in september zijn uitgerekend.
Pessie ook zwanger van de 3e! We gingen gelijk op met de eerste..en Fannetje zie ik ook... En nog wel een paar bekende namen (Mc Laura, Vlindur, Spring)
Cholula samen ongeveer gelijkertijd een miskraam en nu kunnen we toch nog even samen posten.
Wat ontzettend gaaf zeg!quote:Op dinsdag 17 februari 2015 19:40 schreef Mereltje het volgende:
Hoi! Ik kom me ook weer voorzichtig melden. Vorig jaar januari miskraam gehad met lange nasleep. Vandaag zou ik een vruchtbaarheidsonderzoek gaan doen, maar dat was niet meer nodigVandaag op verzoek een vroege echo gehad en een knipper! Eind september uitgerekend, over twee weken termijnecho. Nu dus 8,5 week zwanger. En ik zag al flink wat meer meiden die in september zijn uitgerekend.
Pessie ook zwanger van de 3e! We gingen gelijk op met de eerste..en Fannetje zie ik ook... En nog wel een paar bekende namen (Mc Laura, Vlindur, Spring)
Cholula samen ongeveer gelijkertijd een miskraam en nu kunnen we toch nog even samen posten.
Dus het is blijkbaar niet standaard bij PCO, ongeacht gewicht? Goed om te weten. Ga het morgen navragen bij verloskundige. Ik hoop ook dat het na deze zwangerschap over is, zou zo fijn zijn met het oog op broertje/zusje voor deze babyquote:Op dinsdag 17 februari 2015 19:40 schreef Tante_Soesa het volgende:
[..]
Hmm, hier 1e zwangerschap ook pco (daarna was het over!) en ook overgewicht maar hoefde geen glucosetolerantietest. .. liep nog wel bij een gyn ook. Ik heb geen idee verder maar dit is mijn ervaring
Dank jullie.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 19:50 schreef Sonnetje85 het volgende:
[..]
Wat ontzettend gaaf zeg!
Gefeliciteerd!
Ik moest laatst nog aan je denken!
juli 2010 kindjesquote:Op dinsdag 17 februari 2015 19:50 schreef Sonnetje85 het volgende:
[..]
Wat ontzettend gaaf zeg!
Gefeliciteerd!
Ik moest laatst nog aan je denken!
Nee wij zijn compleet met zijn viertjes, ik doe dus deze keer niet met je meequote:Op dinsdag 17 februari 2015 19:55 schreef Mereltje het volgende:
[..]
Dank jullie.
En jij/jullie nog een wens voor een derde?
Wij hebben dus 2 meiden van 2,5 en 4,5 jaar. Stiekum hoop ik nu op een jongetje, maar 3 meiden is natuurlijk ook fantastisch. Tot het einde zal het een verassing blijven want vriend wil het geslacht niet weten.
Exact hetzelfde!! Vlees hoef ik echt niet meer, ik probeer altijd wel een klein stukje te eten maar ik vind het ronduit viesquote:Op dinsdag 17 februari 2015 19:23 schreef coccinelle het volgende:
Ik hoop zo dat ik niet beval op een zondag! Mijn man heeft mij een meergranen triangel met heel veel filet american beloofd zodra ik bevallen ben. Is het al augustus?
Maar de hormonen doen wel rare dingen hoor! Zo was ik eerst van het hartige en nu heb ik na een paar chipjes al genoeg gehad en moet ik kokhalzen van borrelnootjes. Vlees is ook heel erg goor. Zoet daarintegenVolgens mij heb ik mijzelf serieus al een gat in mijn kies gegeten aan snoep. Yoghurtgums, banaantjes en perzikken, I love it! Vanmiddag een heel zak yoghurtgums naar binnen gewerkt.
Gefeliciteerd!!quote:Op dinsdag 17 februari 2015 19:40 schreef Mereltje het volgende:
Dat precies had ik ook! Maar ook hartig broodbeleg vond ik goorquote:Op dinsdag 17 februari 2015 20:18 schreef mousemicky het volgende:
Gefeliciteerd Mereltje!
Ik heb bijna geen trek in avondeten (wat dan ook). Dwing mezelf om een klein beetje te eten, goede voorbeeld voor zoon enzo, maar bweuh. Ik eet liever kruimelvlaaiGelukkig wel graag fruit, en yoghurt met muesli, da's nog enigszins gezond.
En brood, vers oerbrood
Verschilt per gemeentequote:Op dinsdag 17 februari 2015 19:54 schreef Minarosa het volgende:
[..]
Dus het is blijkbaar niet standaard bij PCO, ongeacht gewicht? Goed om te weten. Ga het morgen navragen bij verloskundige. Ik hoop ook dat het na deze zwangerschap over is, zou zo fijn zijn met het oog op broertje/zusje voor deze babyMaar eerst deze maar eens volgroeid laten worden
Verschilt per verloskundige/arts/huisartsquote:Op dinsdag 17 februari 2015 20:34 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Verschilt per gemeente
Je zit in Den Haag toch?
Hier is t standaard glucosetest bij:
bmi >30
eerstegraads familielid met diabetes
PCO
turkse of marokkaanse afkomst
eerdere zwangerschapsdiabetes
en nog iets geloof ik.
http://nvog-documenten.nl(...)php?richtlijn_id=863quote:De werkgroep is van mening dat dit alleen gebeurt bij vrouwen met risicofactoren. De risicofactoren zijn:
GDM in voorgeschiedenis
een BMI > 30 (kg/m2) bij de eerste prenatale controle
een eerder kind met een geboortegewicht > P95 of > 4500 gram
eerstegraads familielid met diabetes
bepaalde etnische groepen waarin diabetes veel voorkomt (Zuid-Aziaten, o.a Hindoestanen,
Afro-Caribiërs, vrouwen uit het Midden-Oosten, Marokko en Egypte)
onverklaarde intra-uteriene vruchtdood in de voorgeschiedenis
polycysteus-ovariumsyndroom
https://www.nice.org.uk/guidance/cg63/chapter/1-guidancequote:1.2.2.1 Screening for gestational diabetes using risk factors is recommended in a healthy population. At the booking appointment, the following risk factors for gestational diabetes should be determined:
* body mass index above 30 kg/m2
* previous macrosomic baby weighing 4.5 kg or above
* previous gestational diabetes
* family history of diabetes (first-degree relative with diabetes)
* family origin with a high prevalence of diabetes:
* South Asian (specifically women whose country of family origin is India, Pakistan or |
Bangladesh), black Caribbean, Middle Eastern (specifically women whose country of family
origin is Saudi Arabia, United Arab Emirates, Iraq, Jordan, Syria, Oman, Qatar, Kuwait, Lebanon
or Egypt).
(ook uit de NICE guidelines... en dit stukje wordt nogal eens vergeten door artsen en verloskundigen.)quote:1.2.2.2 In order to make an informed decision about screening and testing for gestational diabetes, women should be informed that:
in most women, gestational diabetes will respond to changes in diet and exercise
some women (between 10% and 20%) will need oral hypoglycaemic agents or insulin therapy if diet and exercise are not effective in controlling gestational diabetes
if gestational diabetes is not detected and controlled there is a small risk of birth complications such as shoulder dystocia
a diagnosis of gestational diabetes may lead to increased monitoring and interventions during both pregnancy and labour.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |