abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149770468
Hoi! Ik kom me ook weer voorzichtig melden. Vorig jaar januari miskraam gehad met lange nasleep. Vandaag zou ik een vruchtbaarheidsonderzoek gaan doen, maar dat was niet meer nodig :D Vandaag op verzoek een vroege echo gehad en een knipper! Eind september uitgerekend, over twee weken termijnecho. Nu dus 8,5 week zwanger. En ik zag al flink wat meer meiden die in september zijn uitgerekend.

Pessie ook zwanger van de 3e! We gingen gelijk op met de eerste..en Fannetje zie ik ook... En nog wel een paar bekende namen (Mc Laura, Vlindur, Spring)

Cholula samen ongeveer gelijkertijd een miskraam en nu kunnen we toch nog even samen posten.
  dinsdag 17 februari 2015 @ 19:40:39 #127
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_149770484
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 19:36 schreef Minarosa het volgende:
Fijn, goede SEO voor kris en NPM voor Starbuck!

Ik eet af en toe ook een boterham met paté, mits met mate is dat idd oké volgens het Voedingscentrum en daar houd ik me maar aan. Verder mis ik vooral af en toe een speciaalbiertje :9

De baby wordt echt zo snel sterker :D Ik voel hem elke paar dagen harder schoppen.

Weet iemand toevallig (obv wetenschappelijke bron) of het verband tussen PCO en zwangerschapsdiabetes een causaal/direct verband is of gaat het erom dat PCO vaak samengaat met overgewicht en daarom geassocieerd wordt met zwangerschapssuiker?

(Ik heb PCO, bijna geen kenmerken alleen lange cycli. Ook normaal gewicht (BMI 20/21 pre-zwangerschap) en hoorde van de verloskundige dat ik waarschijnlijk de glucosetolerantietest moet doen. Voelt vrij onzinnig en kost (werk)tijd, ik vroeg me daarom af hoe die relatie PCO-diabetes in elkaar zit)
Hmm, hier 1e zwangerschap ook pco (daarna was het over!) en ook overgewicht maar hoefde geen glucosetolerantietest. .. liep nog wel bij een gyn ook. Ik heb geen idee verder maar dit is mijn ervaring :+
  dinsdag 17 februari 2015 @ 19:46:31 #128
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_149770704
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 19:40 schreef Mereltje het volgende:
Hoi! Ik kom me ook weer voorzichtig melden. Vorig jaar januari miskraam gehad met lange nasleep. Vandaag zou ik een vruchtbaarheidsonderzoek gaan doen, maar dat was niet meer nodig :D Vandaag op verzoek een vroege echo gehad en een knipper! Eind september uitgerekend, over twee weken termijnecho. Nu dus 8,5 week zwanger. En ik zag al flink wat meer meiden die in september zijn uitgerekend.

Pessie ook zwanger van de 3e! We gingen gelijk op met de eerste..en Fannetje zie ik ook... En nog wel een paar bekende namen (Mc Laura, Vlindur, Spring)

Cholula samen ongeveer gelijkertijd een miskraam en nu kunnen we toch nog even samen posten.
:o Wat onwijs tof zeg dat je weer zwanger bent! Van harte gefeliciteerd! *O*
pi_149770855
Gefeliciteerd Mereltje! Wat fijn dat je ook al een knipper hebt gezien! :)
Want het leven is niet meer dan een sprookje
pi_149770865
quote:

Wat ontzettend gaaf zeg!
Gefeliciteerd!

Ik moest laatst nog aan je denken!
pi_149770899
Mereltje, welkom! *O*
pi_149770979
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 19:40 schreef Tante_Soesa het volgende:

[..]

Hmm, hier 1e zwangerschap ook pco (daarna was het over!) en ook overgewicht maar hoefde geen glucosetolerantietest. .. liep nog wel bij een gyn ook. Ik heb geen idee verder maar dit is mijn ervaring :+
Dus het is blijkbaar niet standaard bij PCO, ongeacht gewicht? Goed om te weten. Ga het morgen navragen bij verloskundige. Ik hoop ook dat het na deze zwangerschap over is, zou zo fijn zijn met het oog op broertje/zusje voor deze baby :+ Maar eerst deze maar eens volgroeid laten worden :7
pi_149771001
Welkom Mereltje, proficiat! *O*
pi_149771018
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 19:50 schreef Sonnetje85 het volgende:

[..]

Wat ontzettend gaaf zeg!
Gefeliciteerd!

Dank jullie.

En jij/jullie nog een wens voor een derde?

Wij hebben dus 2 meiden van 2,5 en 4,5 jaar. Stiekum hoop ik nu op een jongetje, maar 3 meiden is natuurlijk ook fantastisch. Tot het einde zal het een verassing blijven want vriend wil het geslacht niet weten.
  dinsdag 17 februari 2015 @ 19:57:11 #135
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_149771093
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 19:50 schreef Sonnetje85 het volgende:

[..]

Wat ontzettend gaaf zeg!
Gefeliciteerd!

juli 2010 kindjes O+
pi_149771241
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 19:55 schreef Mereltje het volgende:

[..]

Dank jullie.

En jij/jullie nog een wens voor een derde?

Wij hebben dus 2 meiden van 2,5 en 4,5 jaar. Stiekum hoop ik nu op een jongetje, maar 3 meiden is natuurlijk ook fantastisch. Tot het einde zal het een verassing blijven want vriend wil het geslacht niet weten.
Nee wij zijn compleet met zijn viertjes, ik doe dus deze keer niet met je mee ;)

En Pessie, juli 2010 was best een goed jaar ja :D (en juli 2012 ook wel trouwens ;))
  dinsdag 17 februari 2015 @ 20:01:25 #137
327807 Mariposas
יה&#14
pi_149771243
Gefeliciteerd met je knipper, Mereltje! *O* Als je in de OP wilt, laat het maar weten!
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_149771335
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 19:23 schreef coccinelle het volgende:
Ik hoop zo dat ik niet beval op een zondag! Mijn man heeft mij een meergranen triangel met heel veel filet american beloofd zodra ik bevallen ben :Y) . Is het al augustus?

Maar de hormonen doen wel rare dingen hoor! Zo was ik eerst van het hartige en nu heb ik na een paar chipjes al genoeg gehad en moet ik kokhalzen van borrelnootjes. Vlees is ook heel erg goor. Zoet daarintegen O+ Volgens mij heb ik mijzelf serieus al een gat in mijn kies gegeten aan snoep. Yoghurtgums, banaantjes en perzikken, I love it! Vanmiddag een heel zak yoghurtgums naar binnen gewerkt.
Exact hetzelfde!! Vlees hoef ik echt niet meer, ik probeer altijd wel een klein stukje te eten maar ik vind het ronduit vies :r. Ik haal nu liever van die vegetarische vleesvervangers :Y)
Oh en snoep! Laatst een enorme grote zak met van dat echte kindersnoep gehaald bij de Jamin, nou t was zo op! :D :@
pi_149771371
quote:

Gefeliciteerd!! *O* *O*
pi_149771509
Gefeliciteerd Mereltje en wat fijn van de knipper *O*
Life is what happens while you are busy making other plans...
  dinsdag 17 februari 2015 @ 20:18:40 #141
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_149771822
Gefeliciteerd Mereltje!

Ik heb bijna geen trek in avondeten (wat dan ook). Dwing mezelf om een klein beetje te eten, goede voorbeeld voor zoon enzo, maar bweuh. Ik eet liever kruimelvlaai :Y) Gelukkig wel graag fruit, en yoghurt met muesli, da's nog enigszins gezond. :Y En brood, vers oerbrood _O_
pi_149771877
quote:

*O*
pi_149771904
quote:

*O* Jaaaa daar ben je! Ik heb aan je gedacht vandaag! Zo fijn dat je je weer hier mag melden! O+
pi_149772315
Welkom Mereltje! *O*

Goede SEO voor Kris! *O*
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 17 februari 2015 @ 20:30:01 #145
147316 crew  DJMO
#trut
pi_149772325
gefeliciteerd Mereltje!

mijn jongste weet niet wat hij wil .. buikpijn, oorpijn, voelt warm aan, wil naar bed, plassen, tegen mama aanliggen, toch maar naar bed... #vermoeiend
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_149772413
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 20:18 schreef mousemicky het volgende:
Gefeliciteerd Mereltje!

Ik heb bijna geen trek in avondeten (wat dan ook). Dwing mezelf om een klein beetje te eten, goede voorbeeld voor zoon enzo, maar bweuh. Ik eet liever kruimelvlaai :Y) Gelukkig wel graag fruit, en yoghurt met muesli, da's nog enigszins gezond. :Y En brood, vers oerbrood _O_
Dat precies had ik ook! Maar ook hartig broodbeleg vond ik goor :X. Alle zoete meuk daarentegen :9... Maar ja, goede voorbeeld geven idd.

Mereltje, gefeliciteerd!
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_149772508
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 19:54 schreef Minarosa het volgende:

[..]

Dus het is blijkbaar niet standaard bij PCO, ongeacht gewicht? Goed om te weten. Ga het morgen navragen bij verloskundige. Ik hoop ook dat het na deze zwangerschap over is, zou zo fijn zijn met het oog op broertje/zusje voor deze baby :+ Maar eerst deze maar eens volgroeid laten worden :7
Verschilt per gemeente ;)

Je zit in Den Haag toch?

Hier is t standaard glucosetest bij:
bmi >30
eerstegraads familielid met diabetes
PCO
turkse of marokkaanse afkomst
eerdere zwangerschapsdiabetes

en nog iets geloof ik.
Kwak
pi_149774331
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 20:34 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Verschilt per gemeente ;)

Je zit in Den Haag toch?

Hier is t standaard glucosetest bij:
bmi >30
PCO
turkse of marokkaanse afkomst
eerdere zwangerschapsdiabetes

en nog iets geloof ik.
Verschilt per verloskundige/arts/huisarts ;)

@minarosa, lange rant, sorry ;) scroll maar door voor wie het niet boeiend vindt.
Je verloskundige zou prima in staat moeten zijn om de wetenschap erbij te trekken en een onderbouwing te geven, dus idd even navragen.

De vakgroep gynaecologen/nvog schrijft voor te testen dmv een ogtt bij de volgende groepen:

quote:
De werkgroep is van mening dat dit alleen gebeurt bij vrouwen met risicofactoren. De risicofactoren zijn:

GDM in voorgeschiedenis
een BMI > 30 (kg/m2) bij de eerste prenatale controle
een eerder kind met een geboortegewicht > P95 of > 4500 gram
bepaalde etnische groepen waarin diabetes veel voorkomt (Zuid-Aziaten, o.a Hindoestanen,
Afro-Caribiërs, vrouwen uit het Midden-Oosten, Marokko en Egypte)
onverklaarde intra-uteriene vruchtdood in de voorgeschiedenis
polycysteus-ovariumsyndroom
http://nvog-documenten.nl(...)php?richtlijn_id=863

De NICE guidelines (medische guidelines uit de UK), hebben het over de volgende risicogroepen:
quote:
1.2.2.1 Screening for gestational diabetes using risk factors is recommended in a healthy population. At the booking appointment, the following risk factors for gestational diabetes should be determined:

* body mass index above 30 kg/m2
* previous macrosomic baby weighing 4.5 kg or above
* previous gestational diabetes
* family history of diabetes (first-degree relative with diabetes)
* family origin with a high prevalence of diabetes:
* South Asian (specifically women whose country of family origin is India, Pakistan or |
Bangladesh), black Caribbean, Middle Eastern (specifically women whose country of family
origin is Saudi Arabia, United Arab Emirates, Iraq, Jordan, Syria, Oman, Qatar, Kuwait, Lebanon
or Egypt).
https://www.nice.org.uk/guidance/cg63/chapter/1-guidance

Dit onderzoek laat een verband zien tussen een verhoogd risico op gdm en infetiliteit als gevolg van problemen met de eierstokken: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23956097.
Datzelfde verband wordt ook gelegd als het gaat om verhoogde kans op diabetes type 2 (dus in zn algemeenheid, buiten de zw.schap), in dit onderzoek is gecorrigeerd voor leeftijd, bmi, leefstijlgewoontes en zelfs voor burgerlijke staat :D : http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25596853

Echter dit onderzoek hier laat weer zien dat het grootste risico op het ontwikkelen van gdm ontstaat bij een combinatie van de factoren verhoogd bmi (>39), verhoogde buikomtrek (needless to say zonder baby erin :P ) en aanwezigheid van pcos: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25288096

Dit is een vrij grote meta-analyse die ook een verband laat zien tussen pcos en oa gdm: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23800002 maar niet in elke studie is gecorrigeerd voor confounders als bmi.

In deze studie wordt een duidelijk verband gelegd waaruit blijkt dat PCOS een individuele risicofactor is voor gdm en hypertensie: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24371816
Dit artikel trekt dezelfde conclusie: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24081730

Concluderend... het lijkt erop dat het verband tussen pcos en gdm dus idd wel causaal is en niet per se altijd het gevolg van overgewicht. Echter, de richtlijnen erover wereldwijd variëren nogal en er zijn veel verschillen tussen de verschillende studies te vinden, zelfs als beiden corrigeerden voor bmi etcetera. PCOS is primair een aandoening van het hormoon-stelsel, wat diabetes ook is. Mensen met diabetes en/of pcos hebben bijvoorbeeld ook hogere kans op ontwikkelen van schildklier-aandoeningen.

My two cents, ik vind het aannemelijk dat pcos idd een risico-factor is voor het ontwikkelen van gdm, en je verloskundige volgt (heel strak :D ) het boekje door je te willen screenen want er zijn zelfs veel artsen die dat niet doen, ondanks pcos bekend enzo. Het allerbelangrijkste om mee te nemen voor jezelf is dit stukje denk ik:

quote:
1.2.2.2 In order to make an informed decision about screening and testing for gestational diabetes, women should be informed that:

in most women, gestational diabetes will respond to changes in diet and exercise

some women (between 10% and 20%) will need oral hypoglycaemic agents or insulin therapy if diet and exercise are not effective in controlling gestational diabetes

if gestational diabetes is not detected and controlled there is a small risk of birth complications such as shoulder dystocia

a diagnosis of gestational diabetes may lead to increased monitoring and interventions during both pregnancy and labour.
(ook uit de NICE guidelines... en dit stukje wordt nogal eens vergeten door artsen en verloskundigen.)
:)
  dinsdag 17 februari 2015 @ 21:13:11 #149
426326 Starbuck_
Captain Kara Thrace
pi_149774452
Gefeliciteerd Mereltje *O*
Semper frakkin fi!
pi_149774894
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 21:10 schreef mignonne het volgende:
informatief verhaal
Thanks! Heel fijn. Zoiets zocht ik inderdaad. Dus er zijn voldoende aanwijzingen om een verband tussen PCO en zwangerschapsdiabetes te veronderstellen, onafhankelijk van gewicht. Dan ga ik 'm maar gewoon doen ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')