Wat leuk.quote:Op woensdag 11 februari 2015 12:55 schreef thom_05 het volgende:
[..]
Toevallig las ik vandaag dat de evolutietheorie toch niet zo stevig staat.
Zeker maar een theorie is nog steeds geen op zichzelf staand feit.quote:Op woensdag 11 februari 2015 12:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Mensen lezen daar dagelijks over, al zo'n 150 jaar. Wat mij betreft zeer illustratief voor de problematiek waar dit topic over gaat.
Een theorie wordt ook nooit een feit. Dat zijn verschillende dingen.quote:Op woensdag 11 februari 2015 13:00 schreef thom_05 het volgende:
[..]
Zeker maar een theorie is nog steeds geen op zichzelf staand feit.
Klopt.quote:Op woensdag 11 februari 2015 13:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een theorie wordt ook nooit een feit. Dat zijn verschillende dingen.
Inderdaad, enkel sensatiequote:Op woensdag 11 februari 2015 12:59 schreef Molurus het volgende:
Ten aanzien van de media:
Er is op dat vlak eigenlijk nauwelijks marktwerking. De consument van nieuws vraagt helemaal niet om nauwkeurige berichtgeving. De consument vraagt om sensatienieuws in hapklare brokken.
Hoe krijgen we de nieuwsconsument zover dat hij ook om kwaliteit gaat vragen? En hoe kan hij dat eigenlijk beoordelen?
Is dat niet juist marktwerking? De media speelt in op wat de consument van nieuws wil.quote:Op woensdag 11 februari 2015 12:59 schreef Molurus het volgende:
Ten aanzien van de media:
Er is op dat vlak eigenlijk nauwelijks marktwerking. De consument van nieuws vraagt helemaal niet om nauwkeurige berichtgeving. De consument vraagt om sensatienieuws in hapklare brokken.
Hoe krijgen we de nieuwsconsument zover dat hij ook om kwaliteit gaat vragen? En hoe kan hij dat eigenlijk beoordelen?
Ik bedoelde marktwerking ten aanzien van kwaliteit. Anders gezegd: de consument hanteert de verkeerde criteria voor kwaliteitsbeoordeling.quote:Op woensdag 11 februari 2015 13:12 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Is dat niet juist marktwerking? De media speelt in op wat de consument van nieuws wil.
Niets.quote:Op maandag 9 februari 2015 13:53 schreef Bosbeetle het volgende:
In het huidige internet tijdperk moet de wetenschap steeds meer opboksen tegen grote scepsis, deze scepsis komt vaak uit een hoek waar men een bel heeft horen luiden maar niet in de klepel geïnteresseerd is.
Wat zou de wetenschap in het algemeen kunnen doen om dit tegen te gaan. Er zijn al vele initiatieven om wetenschappelijke publicaties openbaar te maken, er heerst een enorme zelfcontrole om zoveel mogelijk fouten te voorkomen, etc Maar het lijkt niet geaccepteerd te worden, hoe open je ook bent er is altijd een groep die vermoed dat je stiekem iets anders doet. Ik vraag me af wat er ontbreekt in de huidige vorm van wetenschap dat de mensen elders zoeken?
Ik heb het ook zeker niet over het vervangen van geloofsovertuigingen of dat wetenschap zingeving zou kunnen geven... Ik heb het meer over het continu ter discussie stellen van te verifiëren zaken en het roepen dat de wetenschap niet doet wat ze zouden moeten doen...quote:Op woensdag 11 februari 2015 13:21 schreef waht het volgende:
[..]
Niets.
Dit is de normaalste zaak van de wereld. Niet iedereen zal wetenschap als basis voor alles gebruiken, te meer ook omdat wetenschap dat nooit zal zijn. Geloofsystemen kunnen deels gebaseerd zijn op wetenschappelijke kennis, maar wetenschap kan nooit uitsluitsel geven over de essentiele levensvragen. Dit is dus meer een probleem van de mensen die denken dat dit wel kan, aangezien zij wetenschap zelf kennelijk niet bevatten. Je moet juist de beperkingen van wetenschap durven aangeven en niet pretenderen dat het alle geloof zou kunnen vervangen. Dat is onzin en leidt tot grotere weerstand, zoals nu dus.
Voor de rest volstaat dat wetenschappelijke theorieen niet aan sceptici hoeven worden uitgelegd, laat de uitwerkingen hiervan in praktische toepassingen voor zich spreken.
Zolang geloofsbewegingen dan ook niet meer fundamentele natuurwetten (bijv. ouderdom van de aarde/evolutie) in twijfel trekken omdat het niet spoort met de realiteit geschetst in de heilige geschriften.quote:Op woensdag 11 februari 2015 13:21 schreef waht het volgende:
[..]
Niets.
Dit is de normaalste zaak van de wereld. Niet iedereen zal wetenschap als basis voor alles gebruiken, te meer ook omdat wetenschap dat nooit zal zijn. Geloofsystemen kunnen deels gebaseerd zijn op wetenschappelijke kennis, maar wetenschap kan nooit uitsluitsel geven over de essentiele levensvragen. Dit is dus meer een probleem van de mensen die denken dat dit wel kan, aangezien zij wetenschap zelf kennelijk niet bevatten. Je moet juist de beperkingen van wetenschap durven aangeven en niet pretenderen dat het alle geloof zou kunnen vervangen. Dat is onzin en leidt tot grotere weerstand, zoals nu dus.
Voor de rest volstaat dat wetenschappelijke theorieen niet aan sceptici hoeven worden uitgelegd, laat de uitwerkingen hiervan in praktische toepassingen voor zich spreken.
Verkeerd geciteerd worden in de media is standaard en misschien zouden onderzoekers daar met de publicatie al rekening mee moeten houden.quote:Op woensdag 11 februari 2015 13:47 schreef Pharkus het volgende:
Als wetenschapper zou je zelf je grootste scepticus moeten zijn en alle mogelijke opties die je hypothese kunnen weerleggen onderzoeken. Voor de rest pleit ik voor zo'n open mogelijke publicatie structuur, niks vervelender als (moedwillig) verkeerd geciteerd worden in een publiek artikel op een schimmige website waarna een kritische lezer nooit bij het originele artikel kan komen zonder betaling.
Daarom meer open access, zodat een ieder zelf het artikel nog even kan nalezen. Ik ga vaak ook na een sensationeel bericht in de pers op zoek naar het bron artikel, wat vaak toch een genuanceerdere blik laat zien.quote:Op woensdag 11 februari 2015 14:01 schreef cynicus het volgende:
[..]
Verkeerd geciteerd worden in de media is standaard en misschien zouden onderzoekers daar met de publicatie al rekening mee moeten houden.
Zou is er de anectdote die Stephen Schneider regelmatig vertelde in zijn lectures een publicatie in 1986 waarin hij en medeauteurs de gevolgen van een kernoorlog doorrekenden (veel rook en as in de atmosfeer) en tot de conclusie kwamen dat een kernoorlog niet echt een nucleaire winter zou veroorzaken maar meer een nucleaire herfst. Dit werd in een enkele media vertaald naar: "Nucleaire oorlog: niet zo erg" wat uiteraard helemaal niet de boodschap was van Thompson en Schneider.
De deur van de koffiekamer hing altijd vol met krantenknipsels met de slechtste 'vertalingen' van hun publicaties.
Mja, weet je dat lijstje eigenlijk al niet zonder expert panel?quote:Op woensdag 11 februari 2015 13:12 schreef Molurus het volgende:
Hier is nog een wild idee: stel nu dat we een 'expert panel' in het leven zouden roepen die:
1) geheel onafhankelijk is van nieuwsmedia, en
2) die al die berichten en nieuwsbronnen gaat beoordelen ten aanzien van:
- mate waarin de berichten zijn gecontroleerd, kwaliteit van het achtergrondonderzoek
- kwaliteit van de inhoud van het bericht
- de mate waarin het bericht voor de lezer helder, begrijpelijk en objectief wordt geformuleerd.
En dan per nieuwsbron die cijfers gaat publiceren en een ranking samenstellen van de beste media. Wellicht dat de nieuwsconsument dat interessant vindt.
Ik zie daar ook wel problemen:
1) los van belangen lijkt het me lastig om van zo'n 'expert panel' totale neutraliteit te verwachten
2) hoe voorkom je precies dat de panelleden toch afhankelijk worden van de media? (Bijvoorbeeld doordat media stemmen gaan kopen.)
Toch lijken die problemen mij niet geheel onoverkomelijk.
Helemaal mee eens, dat doe ik namelijk ook bij onderwerpen die me interesseren en waarvan ik inmiddels enige kennis heb opgebouwd. Want je kunt als leek nooit alles objectief gaan lopen factchecken, dan ben je de hele dag bezig. Daarom is het belangrijk om een soort van piramide van vertrouwen te hebben zodat je weet waar je wel/niet op af kan gaan.quote:Op woensdag 11 februari 2015 14:05 schreef Pharkus het volgende:
[..]
Daarom meer open access, zodat een ieder zelf het artikel nog even kan nalezen. Ik ga vaak ook na een sensationeel bericht in de pers op zoek naar het bron artikel, wat vaak toch een genuanceerdere blik laat zien.
Om even advocaat van de duivel te spelen, hoe kan een nieuwsconsument dit vaststellen? Als lezer kan ik niet zien of NRC beter achtergrondonderzoek doet dan refdag. Ik moet het met de artikelen zelf doen, en vaker dan sporadisch wordt er verwezen naar andere media als bron.quote:Op woensdag 11 februari 2015 14:10 schreef cynicus het volgende:
[..]
Mja, weet je dat lijstje eigenlijk al niet zonder expert panel?
Betrouwbaarder: NRC, Volkskrant, Trouw
Onbetrouwbaarder: Telegraaf, Elsevier, Reformatorisch Dagblad
Geld. Sensatie verkoopt. Het gaat niet langer om betrouwbaar nieuws, er telt maar 1 ding: de eerste zijn die bericht X brengt. Dat brengt geld op.quote:Op woensdag 11 februari 2015 14:10 schreef cynicus het volgende:
Hoe verder de media van politieke, ideologe en religieuze overtuiging af staat hoe groter de kans op objectievere berichtgeving. Maargoed, er zijn natuurlijk meer factoren die meespelen.
Media krijgen geld van adverteerders, niet van kijkers/lezers. De marktwerking-dynamiek is die tussen de adverteerder en de media.quote:Op woensdag 11 februari 2015 13:12 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Is dat niet juist marktwerking? De media speelt in op wat de consument van nieuws wil.
Nu suggereer je dat het ooit anders is geweest, ik waag dat te betwijfelen! Kijk alleen al welke onzin er in het verleden werd gespuid dankzij de verzuiling.quote:Op woensdag 11 februari 2015 14:19 schreef Molurus het volgende:
Geld. Sensatie verkoopt. Het gaat niet langer om betrouwbaar nieuws, er telt maar 1 ding: de eerste zijn die bericht X brengt. Dat brengt geld op.
Dat is altijd een factor geweest... maar dankzij internet en commerciele televisie heeft dat wel een enorme vaart genomen. In de tijd dat er alleen het NOS nieuws bestond was er eigenlijk geen concurrentie, en ging het daardoor veel minder over geld.quote:Op woensdag 11 februari 2015 15:03 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Nu suggereer je dat het ooit anders is geweest, ik waag dat te betwijfelen! Kijk alleen al welke onzin er in het verleden werd gespuid dankzij de verzuiling.
De adverteerder betaalt naar gelang de waarde van de media en die wordt weer bepaald door de kijkers/lezers.quote:Op woensdag 11 februari 2015 15:02 schreef Pandarus het volgende:
[..]
Media krijgen geld van adverteerders, niet van kijkers/lezers. De marktwerking-dynamiek is die tussen de adverteerder en de media.
Maar kijk alleen al naar FOK! en wat voor onzin er daar op de FP wordt gezet zonder bronnencheck. Dat gaat NOOIT om geld maar toch zijn de nieuwsposters te lui om een fatsoenlijke check te doen.quote:Op woensdag 11 februari 2015 15:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is altijd een factor geweest... maar dankzij internet en commerciele televisie heeft dat wel een enorme vaart genomen. In de tijd dat er alleen het NOS nieuws bestond was er eigenlijk geen concurrentie, en ging het daardoor veel minder over geld.
Natuurlijk gaat ook dat over geld. Het aantal views (= reclame-inkomsten) is de graadmeter voor het succes van de FP, niet de kwaliteit van de berichten.quote:Op woensdag 11 februari 2015 15:10 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Maar kijk alleen al naar FOK! en wat voor onzin er daar op de FP wordt gezet zonder bronnencheck. Dat gaat NOOIT om geld maar toch zijn de nieuwsposters te lui om een fatsoenlijke check te doen.
En hoeveel geld precies zien de nieuwsposters terug voor hoge views op hun berichten?quote:Op woensdag 11 februari 2015 15:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Natuurlijk gaat ook dat over geld. Het aantal views (= reclame-inkomsten) is de graadmeter voor het succes van de FP, niet de kwaliteit van de berichten.
Niets, maar de website wel.quote:Op woensdag 11 februari 2015 15:21 schreef Maanvis het volgende:
[..]
En hoeveel geld precies zien de nieuwsposters terug voor hoge views op hun berichten?
Nee, dit is een essentieel verschil dat in de praktijk voor hele andere beslissingen zorgt.quote:Op woensdag 11 februari 2015 15:09 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
De adverteerder betaalt naar gelang de waarde van de media en die wordt weer bepaald door de kijkers/lezers.
Kom op zeg, zo moeilijk is dat toch niet te snappen?
Er is van allerlei dynamiek gaande. Ontkennen dat de gebruiker daar niet in meetelt is op z'n zachtst gezegd dom. Ik heb het dan ook vooral over online, zoals ik al zei. Mensen klikken nou eenmaal op een headline als 'e-sigaret veroorzaakt kanker'.quote:Op woensdag 11 februari 2015 15:26 schreef Pandarus het volgende:
[..]
Nee, dit is een essentieel verschil dat in de praktijk voor hele andere beslissingen zorgt.
Je kunt de media niet duiden zolang je uitgaat dat de dynamiek die tussen de gebruiker en de media is.
Maar sowieso, bij CNN, Fox, NBC etc is er sprake van hele andere processen.
Dus wat voor incentive hebben de nieuwsposters om kwalitatief goeie of kwalitatief slechte berichten te schrijven? Geen..quote:
Wat is de Nederlandse vertaling van de uitdrikking 'paradigm shift'?quote:Op woensdag 11 februari 2015 15:46 schreef Pandarus het volgende:
Het zou gewoon een paradigm shift moeten zijn, maar jij vind het 'dom' en 'niet interessant'.
Misschien moet je de wetenschappelijke literatuur omtrend maar eens lezen.
Ja, bij online media is die beperkt. Maar er zijn ook zat gevallen bekend waar het terugtrekken van de adverteerder het einde van een website betekende, ookal waren er nog zo veel bezoekers. Weet alleen niet of daar ook al over gepubliceerd is.
Helemaal niets. Maar dat wil niet zeggen dat ze daar niet op worden afgerekend. Een nieuwsposter die geen views genereert is waardeloos voor Fok, en kan uitkijken naar vervanging.quote:Op woensdag 11 februari 2015 15:21 schreef Maanvis het volgende:
[..]
En hoeveel geld precies zien de nieuwsposters terug voor hoge views op hun berichten?
Djeez.quote:Op woensdag 11 februari 2015 16:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Helemaal niets. Maar dat wil niet zeggen dat ze daar niet op worden afgerekend.
Djeez trekt, of je dat nou leuk vindt of niet, veruit het meeste views van alle FP posters.quote:Op woensdag 11 februari 2015 16:05 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Djeez.
Ik denk dat ik wel aan 1 woord genoeg heb om te zeggen dat het niets uitmaakt of je onzin schrijft of goeie journalistiek bedrijft op FOK!
Ja, maar daar hebben de posters niets aanquote:
kloptquote:Op woensdag 11 februari 2015 16:06 schreef Molurus het volgende:
[..]
Djeez trekt, of je dat nou leuk vindt of niet, veruit het meeste views van alle FP posters.
Maar goed, we dwalen af. Dit ging over scepsis onder leken.
De vraag is echter of je als onderzoeksjournalist samen in 1 team wilt zitten met mensen als Djeez. Want Djeez gaat niet weg, wat er ook gebeurt. Dus de paarsgepunte lans berichten blijven mooi tussen jouw serieuze artikelen staan.quote:Op woensdag 11 februari 2015 16:07 schreef Ryon het volgende:
Edit: oh nee, views zijn nog steeds zichtbaar. Ongeveer 11.000 van een bericht van Djeez over naaktfoto's tegen 1.5 miljoen van een dergelijk bericht op een 'echte' nieuwssite. Fok! zou bij uitstek de plek kunnen zijn waar men geen fuck geeft om de views maar alles kan zetten op inhoud.
Ja, ik denk dat je gelijk hebt. Dan komen wij ook op het probleem van de doelgroepen.quote:Op woensdag 11 februari 2015 16:20 schreef Maanvis het volgende:
[..]
De vraag is echter of je als onderzoeksjournalist samen in 1 team wilt zitten met mensen als Djeez. Want Djeez gaat niet weg, wat er ook gebeurt. Dus de paarsgepunte lans berichten blijven mooi tussen jouw serieuze artikelen staan.
Staat aan, ben benieuwd of het een beetje fatsoenlijke reportage is.quote:Op woensdag 11 februari 2015 20:04 schreef aloa het volgende:
Vanavond op tv: frauderende wetenschappers
http://www.tvgids.nl/Zembla/programma/17794139/
was het wat?quote:Op woensdag 11 februari 2015 20:31 schreef Monolith het volgende:
[..]
Staat aan, ben benieuwd of het een beetje fatsoenlijke reportage is.
Was wel aardig. Niet heel diepgravend qua inhoud. Het ging over Poldermans die wetenschapsfraude heeft gepleegd bij zijn onderzoeken naar het gebruik van bètablokkers bij operaties om de kans op een hartinfarct te verlagen. Uit ander onderzoek is gebleken dat de kans op sterfte juist zou worden vergroot door het gebruik van bètablokkers bij operaties. Daarop is die schatting van 800.000 doden ook gebaseerd.quote:Op woensdag 11 februari 2015 23:37 schreef Maanvis het volgende:
[..]
was het wat?
Is toch wel wat, honderdduizenden mensen dood door de wetenschappers.
Zaken als de evolutionaire biologie, klimaatwetenschap, medische wetenschap, enzovoort kunnen toch op een aanzienlijke dosis scepsis rekenen.quote:Op donderdag 12 februari 2015 09:50 schreef dotKoen het volgende:
Volgens mij valt de hoeveelheid scepsis in vergelijking met andere beroepen of instituten nog wel mee.
Politici, overheid in alle soorten en maten, bankiers, om er maar een paar te noemen.quote:Op donderdag 12 februari 2015 10:22 schreef Monolith het volgende:
[..]
Zaken als de evolutionaire biologie, klimaatwetenschap, medische wetenschap, enzovoort kunnen toch op een aanzienlijke dosis scepsis rekenen.
Maar welke andere 'beroepen of instituten' kunnen dan op zoveel scepsis rekenen volgens jou?
zichzelf loskoppelen van belangen van bedrijven zou al wat schelen en verder argumentatie.quote:Op maandag 9 februari 2015 13:53 schreef Bosbeetle het volgende:
In het huidige internet tijdperk moet de wetenschap steeds meer opboksen tegen grote scepsis, deze scepsis komt vaak uit een hoek waar men een bel heeft horen luiden maar niet in de klepel geïnteresseerd is.
Wat zou de wetenschap in het algemeen kunnen doen om dit tegen te gaan. Er zijn al vele initiatieven om wetenschappelijke publicaties openbaar te maken, er heerst een enorme zelfcontrole om zoveel mogelijk fouten te voorkomen, etc Maar het lijkt niet geaccepteerd te worden, hoe open je ook bent er is altijd een groep die vermoed dat je stiekem iets anders doet. Ik vraag me af wat er ontbreekt in de huidige vorm van wetenschap dat de mensen elders zoeken?
De overheid dwingt wetenschappers om samen te werken met het bedrijfsleven, zonder bedrijven erbij te betrekken krijg je geen geld helaas.quote:Op donderdag 12 februari 2015 10:44 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
zichzelf loskoppelen van belangen van bedrijven zou al wat schelen en verder argumentatie.
Bewijs leveren.quote:Wat kan de wetenschap doen tegen de huidige scepsis
Naja ik begrijp dat je zonder materialen weinig wetenschap kunt uitvoeren maar er is weinig positief aan die verstrengeling, mogen wel wat subsidies voor loskomen om het minder afhankelijk te maken.quote:Op donderdag 12 februari 2015 10:58 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
De overheid dwingt wetenschappers om samen te werken met het bedrijfsleven, zonder bedrijven erbij te betrekken krijg je geen geld helaas.
Ik begrijp wel dat het bedrijfsleven wordt gevraagd mee te investeren, maar het zou dan ook wel zo handig zijn als de overheid meedeelt in de winst van produktie die hier uit voort komen.quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:29 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Naja ik begrijp dat je zonder materialen weinig wetenschap kunt uitvoeren maar er is weinig positief aan die verstrengeling, mogen wel wat subsidies voor loskomen om het minder afhankelijk te maken.
Het gaat niet om de materialen het gaat om de "maatschappelijke relevantie" en blijkbaar is het voor onze overheid maatschappelijk relevant als een bedrijf er wat mee kan.quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:29 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Naja ik begrijp dat je zonder materialen weinig wetenschap kunt uitvoeren maar er is weinig positief aan die verstrengeling, mogen wel wat subsidies voor loskomen om het minder afhankelijk te maken.
En dit geeft het zelfreinigend vermogen van de wetenschap aan.quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:43 schreef geert_realist het volgende:
Inmiddels weten we wel beter hoe het zit en zijn er middelen weer verboden.
Bij publicaties dient men sowieso altijd potentiële conflicts of interest te melden.quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:29 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Nou materialen zijn duur en nu krijgt de wetenschap daar waar ...'relevant' materiaal ja. Zou niet zo moeten zijn, ik zou enerzijds zeggen koppel je los en bedrijf volledig onafhankelijke wetenschap maar daar is geen beginnen aan, hoe kom je aan de benodigde stoffen en apparatuur? Crowdfunding? Eigenlijk nieteens zo'n slecht idee mischien als je leest dat mensen die een spelletje willen maken en daar 10k voor vragen al miljoenen opstrijken binnen een maand, afgezien van maatschappelijke relevantie is er ook existentiele relevantie. Niet alles hoeft een product te zijn, wel word vaak alles gebruikt als product door goudzoekers/buisinessmannetjes als muggen die op bloed afkomen.quote:Op donderdag 12 februari 2015 13:43 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Het gaat niet om de materialen het gaat om de "maatschappelijke relevantie" en blijkbaar is het voor onze overheid maatschappelijk relevant als een bedrijf er wat mee kan.
Je wordt als student afgerekend op zo'n toets. Niet op je kennis.quote:Op maandag 9 februari 2015 14:32 schreef motorbloempje het volgende:
Sowieso moeten docenten stoppen met het vertellen 'wat er in het tentamen komt', en al helemaal met diepgang. Tentamens gaan over de in de cursus/lectures/werkcolleges besproken onderwerpen/papers/boeken/stof (als je dat allemaal weet een 8 ofzo kunnen krijgen, zoiets) en kennis van/toepassen van aangeraden verdiepingsliteratuur kan het cijfer ophogen.
Klaar. Niet 'komt dit hoofdstuk er in voor', geen 'moeten we dit exact weten of niet', etc. Gewoon de stof. Klaar. Laat studenten zelf weer leren, tot inzichten komen. Geen directe 'quote' antwoorden, maar laat mensen dingen die ze geleerd hebben toepassen. Dan zullen ze ook sneller doorhebben 'hoe de wetenschap werkt' of op z'n minst zou kunnen/moeten werken.
Ik studeer hier momenteel in Twente. Wat ik vooral gezien heb de afgelopen jaren is dat de gemiddelde student inderdaad erg 'lui' is qua studeren; als in dat er naast de studie zelf zat andere dingen worden gedaan.quote:Op maandag 9 februari 2015 14:29 schreef Inaithnir het volgende:
[..]
Ik hoor inderdaad steeds meer geluiden dat het schoolsysteem grondig op de schop moet, en daar ben ik het roerend mee eens. Net als je zelf zegt, het schoolsysteem draait niet meer om leren en opdoen van kennis, maar stampen van antwoorden en 'het leren toetsen maken'. Zesjescultuur en dergelijke.
Hoewel toetsen en tentamens denk ik cruciaal zijn (er moet toch een objectieve methode zijn om voortgang te toetsen), lijkt onderwijs aan zijn doel voorbij te schieten. Maar hoe het dan wél zou moeten, weet ik niet.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |