Kan je alleen onderzoeken binnen de academische wereld dan?quote:Op dinsdag 10 februari 2015 19:42 schreef speknek het volgende:
het merendeel niet naar de universiteit gaat voor de wetenschap, maar voor een startclassificatie in het bedrijfsleven (vraag je ze of ze aspiraties hebben onderzoeker te worden, gaan ze hard lachen).
Wat dat betreft is er nog aardig wat te doen om de ivoren toren van 'de wetenschapper' als 'ultieme gezaghebber', als iemand met 'de kennis', een stille dood te laten sterven, zéker in de niet-exacte wetenschappen. En dan is het niet 'een beetje' van hen, maar ook gewoon van hen, zeker als het onderzoek betreft die als kerndoel heeft de situatie van de persoon te verbeteren/aan te passen. Dan heeft de persoon 'op de grond' meer kennis van de situatie dan de onderzoeker, waar de wetenschapper dan, als het goed is, weer de middelen (zowel qua kennis als mogelijkheden) om data te analyseren en verwerken. Samenwerken dus, in plaats van observeren.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 19:42 schreef speknek het volgende:
Een oplossing kan daarom zijn ze zelf een klein beetje ownership te geven over de kennis. Ze te betrekken bij wetenschap door ze actief bij te laten dragen en te cureren. Data verzamelen voor de wetenschapper, zodat de wetenschappelijke ontdekking ook een beetje van hen is.
Ik denk dat het verschaffen van informatie zeker kan helpen, maar het probleem is dat je dat wel goed moet doen. Je ziet tegenwoordig heel duidelijk dat dankzij het snelle internet nieuwsvoorziening bijna gewoon nooit feitelijk meer is. Er wordt puur en alleen gestuurd op een emotie oproepen zodat mensen gaan reageren en/of klikken. En halve informatie geselecteerd op sensatiewaarde is nog veel schadelijker dan geen informatie...quote:Op dinsdag 10 februari 2015 19:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
1 benadering zou kunnen zijn: de leken onderwijzen. Het probleem is een gebrek aan kennis, dus verschaffen we die kennis. Dit noemt men ook wel the information deficit model.
Persoonlijk denk ik dat er meer aan de hand is. Het is niet zozeer een gebrek aan informatie dat die scepsis veroorzaakt. Er zijn zoveel dingen die non-wetenschappers niet weten, maar waar ze totaal geen mening over hebben en/of die men zonder enig probleem aanneemt van mensen die er wel verstand van hebben.
Een belangrijke factor in lekenscepsis lijkt mij de belangen die men denkt te hebben bij wetenschappelijke bevindingen, of in elk geval de perceptie daarvan. Dan krijgt de leek ineens een mening over het onderwerp, ongeacht of de leek iets van het onderwerp weet.
En je kunt je afvragen of het verschaffen van informatie dan nog wel zin heeft.
Helemaal mee eens. Die sensatie zucht is wel behoorlijk storend...quote:Op woensdag 11 februari 2015 01:56 schreef Lyrebird het volgende:
Eens. De journalistiek mag ook wel eens een stap maken. Over klok en klepel gesproken, er mag best wel wat dieper worden gegraven, voordat ze het 'nieuws' de wereld insturen.
Dat levert voor journalisten niets op, dus hoe gaan we het financieel aantrekkelijk maken om dat wél te doen?quote:Op woensdag 11 februari 2015 01:56 schreef Lyrebird het volgende:
Eens. De journalistiek mag ook wel eens een stap maken. Over klok en klepel gesproken, er mag best wel wat dieper worden gegraven, voordat ze het 'nieuws' de wereld insturen.
Ik review regelmatig manuscripten, en in samenwerking met de andere reviewer(s) en de editor proberen we de auteurs eerlijk te houden. Een uitspraak in het manuscript die niet onderbouwd kan worden, moet eruit.
Als ik met die houding een krantenartikel leest, dat toevallig over iets gaat waar ik ook wat van af weet, dan word ik daar niet vrolijker van. Nu snap ik ook wel dat ze op zo'n krant onder tijdsdruk staan, en dat ze eigenlijk nergens aan gebonden zijn dus alles gewoon in hun krant kunnen flikkeren, maar daarmee doe je je lezers toch ook geen plezier?
Het idee dat veel zaken 'weerlegd' worden is nou juist één van de zaken waardoor er een verkeerd beeld van de wetenschap ontstaat. Met name als je artikelen in de media leest, dan krijg je het idee dat de wetenschap de hele tijd heen en weer flipt wat betreft de 'heersende opvattingen', terwijl het gros van de 'nieuwe ontdekkingen' vaak niet heel veel meer dan nuances binnen een vrij solide raamwerk betreffen.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 19:54 schreef ToT het volgende:
Ik denk ook dat het voor veel mensen erg moeilijk is om ergens in te geloven (ook op wetenschappelijk gebied), omdat veel dingen vaak weerlegd worden in publicaties van studenten die hun doctoraal willen halen, en doordat de media vaak ook dingen erg uit het verband rukt.
Maar desinteresse/luiheid is een grotere factor idd.
Dat. Dan krjig je dat gezever van 'nou, de ene keer krijg je van dit kanker, de andere keer is 't weer goed voor je'. Natuurlijk trekt 'de wetenschap' wel eens dingen in, worden er zaken genuanceerd of onwaar bewezen, maar het grootste deel van dat geleur met goed-nietgoed-goed-nietgoed komt bij de media vandaan...quote:Op woensdag 11 februari 2015 09:48 schreef Monolith het volgende:
Die media speelt natuurlijk sowieso een belangrijke rol in de beeldvorming. Met name media als de Daily Mail en Telegraaf zijn hondsberoerd wat dat betreft. Een aardig recentelijk voorbeeld was een onderzoekje dat keek naar de concentratie van een bepaalde vermoedelijk carcinogene stof in sigaretten en e-sigaretten. Die was geloof ik 5-15 keer hoger in e-sigaretten, waarna de Telegraaf er maar doodleuk van maakte dat het gebruik van e-sigaretten 5-15 keer kankerverwekkender zou zijn dan het roken van een pakje sigaretten per dag volgens wetenschappers. Op die manier krijgt een bepaald deel van het publiek natuurlijk ook het idee dat wetenschappers maar wat roepen.
Het is voor wetenschappers ook financieel aantrekkelijk om met de waarheid een loopje te nemen, maar vanwege peer-review is dat uitermate riskant. Een goede reviewer ontmaskert je, en je loopt de rest van je leven met reputatieschade rond.quote:Op woensdag 11 februari 2015 09:43 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Dat levert voor journalisten niets op, dus hoe gaan we het financieel aantrekkelijk maken om dat wél te doen?
Ironisch genoeg is in mijn ogen nou juist in veel wetenschappelijke disciplines het gebrek aan verificatie en replicatie van resultaten een probleem. Dit blijft in al haar eenvoud in mijn ogen toch wel een van de meest interessante publicaties van het laatste decennium, voor de geïnteresseerde leek.quote:Op woensdag 11 februari 2015 10:00 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Dat. Dan krjig je dat gezever van 'nou, de ene keer krijg je van dit kanker, de andere keer is 't weer goed voor je'. Natuurlijk trekt 'de wetenschap' wel eens dingen in, worden er zaken genuanceerd of onwaar bewezen, maar het grootste deel van dat geleur met goed-nietgoed-goed-nietgoed komt bij de media vandaan...
Feit blijft dat het niet financieel lonend is om goede onderzoeksjournalistiek te bedrijven. Dus zelfs al namen ze zichzelf serieus, dan nog bleven goede onderzoeksjournalisten niet overeind staan, aangezien niemand een krant van 10,- koopt, zelfs geen zaterdageditie.quote:Op woensdag 11 februari 2015 10:19 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Het is voor wetenschappers ook financieel aantrekkelijk om met de waarheid een loopje te nemen, maar vanwege peer-review is dat uitermate riskant. Een goede reviewer ontmaskert je, en je loopt de rest van je leven met reputatieschade rond.
Het zelfreinigende vermogen binnen de journalistiek hangt af van (hoofd)redacteuren. Die constructie is minder stevig, omdat journlisten en redacteuren bij hetzelfde bedrijf werken.
Als de journalistiek zichzelf serieus zou nemen, dan zouden ze redacteuren van de concurrent inhuren om hun eigen journalisten eerlijk te houden.
Simpel. Het gaat enkel om belangen.quote:Op maandag 9 februari 2015 13:53 schreef Bosbeetle het volgende:
In het huidige internet tijdperk moet de wetenschap steeds meer opboksen tegen grote scepsis, deze scepsis komt vaak uit een hoek waar men een bel heeft horen luiden maar niet in de klepel geïnteresseerd is.
Wat zou de wetenschap in het algemeen kunnen doen om dit tegen te gaan. Er zijn al vele initiatieven om wetenschappelijke publicaties openbaar te maken, er heerst een enorme zelfcontrole om zoveel mogelijk fouten te voorkomen, etc Maar het lijkt niet geaccepteerd te worden, hoe open je ook bent er is altijd een groep die vermoed dat je stiekem iets anders doet. Ik vraag me af wat er ontbreekt in de huidige vorm van wetenschap dat de mensen elders zoeken?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Boeiend onderwerp dat je aanstipt. Hoewel het een beetje offtopic is, is dit - puur wetenschappelijk bekeken - om meerdere redenen een bijzondere uitspraak. Een republiek/dictatorschap is geen staatsvorm maar een regeringsvorm (oke, tot zekere hoogte is dat semantiek) maar een staatsvorm is per definitie gebaseerd op de machtsverhoudingen. Bedenk wel: gezag is gelegitimeerde macht en wat de overheid (waar de regering aan het hoofd van staat) genoemd is niets meer dan de hoogste vorm van gezag binnen een bepaalde regio. Een regeringsvorm die macht uitsluit kan feitelijk niet bestaan omdat hij zijn bestaansrecht ontleent aan het feit dat zijn macht op enige wijze (al dan niet democratisch) gelegitimeerd is.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 19:11 schreef motorbloempje het volgende:
Waar. Democratie, dictatorschap, kalifaten en republieken. Het maakt niet uit, het draait allemaal om macht. Eigenlijk moeten we naar een staatsvorm die macht uitsluit aangezien je volgens mij alleen dan naar een oplossing kunt werken die, nou ja, werkt... maarja, hè?
De maatschappijwetenschappen hebben natuurlijk altijd 'de last' gehad onderzoek te doen naar iets waar de onderzoekers zelf deel van uitmaken en belang bij hebben om invloed op uit te oefenen. Al dan niet voor persoonlijk of politiek gewin. Hoe verstandig is het als deze wetenschappers zelf mengen in de discussies over de onderwerpen waar zij onderzoek naar doen? Het wetenschappelijk referentiekader sluit zelden tot nooit aan op het maatschappelijke en/of politieke referentiekader.quote:De wetenschap, en dan vooral die zich bezig houdt met social en public policy, met samenlevingen, politiek, met mensen, moet exact dat doen waar ze goed in zijn: reflexief verslag doen, discussies openen, voeren, concluderen, herbekijken, hervoeren, concluderen, aanvullen, herbekijken, etc. etc. Met wetenschappers onderling, maar ook met niet-wetenschappers. Met 'burgers', 'leiders', met alle betrokkenen, om zo verder te komen om bijvoorbeeld de practische (en economische!) problemen die ons in de nabije toekomst opwachten door bijvoorbeeld automatisering. Is dit utopisch? Wellicht, waarschijnlijk, zeker in de wereld waarin we nu leven. Maar betekent dat dat we maar moeten zitten nagelbijten, afwachten? Ik hoop het niet. Juist door die diagloog wordt wetenschap iets van de mensen samen, kunnen ze meedenken, meebeslissen. Er zijn zoveel gezamenlijke onderzoeksmethoden tegenwoordig, die het inzichtelijk maken, die 'lekentaal' aanmoedigen, die werken met 'normale media'-publicaties, die betrekken. Daar zou meer gebruik gemaakt van moeten worden!
Dat blijkt maar weer.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 08:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat voor een wetenschapper een theorie is noemen gewone mensen een feit, en wat voor een wetenschapper een hypothese is noemen gewone mensen een theorie.
En dat leidt tot heel veel spraakverwarring.
De boom analogie werkt ook wel goed bij de evolutie theorie, de stam staat zeer stevig en is goed onderbouwd aan de randen zijn er nog wat kleine raadsels maar de oplossing van die raadsels zullen niets veranderen aan de stam.quote:
Toevallig las ik vandaag dat de evolutietheorie toch niet zo stevig staat.quote:Op woensdag 11 februari 2015 12:48 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
De boom analogie werkt ook wel goed bij de evolutie theorie, de stam staat zeer stevig en is goed onderbouwd aan de randen zijn er nog wat kleine raadsels maar de oplossing van die raadsels zullen niets veranderen aan de stam.
Mensen lezen daar dagelijks over, al zo'n 150 jaar. Wat mij betreft zeer illustratief voor de problematiek waar dit topic over gaat.quote:Op woensdag 11 februari 2015 12:55 schreef thom_05 het volgende:
[..]
Toevallig las ik vandaag dat de evolutietheorie toch niet zo stevig staat.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |