Ik ben (nog netquote:Op dinsdag 10 februari 2015 00:52 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Wanneer was dat zo? Ik ben 33 en ik heb zo'n tijd niet meegemaakt, en volgens mij ben je jonger dan ik. Is die tijd er geweest nadat ik afgestudeerd was (in 2002)?
Wat voor een wetenschapper een theorie is noemen gewone mensen een feit, en wat voor een wetenschapper een hypothese is noemen gewone mensen een theorie.quote:
Probleem is ook dat (in elk geval in Nederland, maar ik denk overal) wetenschappers aan een universiteit verplicht les moeten geven. Dat ze goede onderzoekers zijn, maakt ze nog geen goede docenten. Meermaals heb ik college gehad van zeer intelligente mensen, die zo verdomd slecht zijn in onderwijs dat het om te janken is.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 08:37 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Hoe wil je een wetenschappelijke opleiding wetenschappelijk blijven noemen als studenten niet eens zelf meer willen en kunnen doordenken? Daar is hbo voor: feiten en doen. Beroepsonderwijs. Wo is langzaam aan het sterven, met alle quota en boetes voor instellingen en een gebrek aan goede gemotiveerde docenten omdat er een publish or perish sfeer hangt. En begrijp me niet vekeerd: publiceren en onderzoek doen zijn onderdeel, inherent onderdeel van de wetenschap, maar men vergeet de 'O' wel eens: dat dat niet voor onderzoek, maar voor onderwijs staat. Die balans en (h)erkenning moeten beter imho.
Omdat universiteiten dus ook vaak alleen/meerendeels mensen aannemen die zéér goed in onderzoek zijn, onafhankelijk van of ze lesgeven leuk vinden of ook daadwerkelijk goed kunnen. Hier in het VK werd dat heel erg duidelijk in de aanloop naar het REF2014 (Research Excellence Framework, waar universiteiten op hun onderzoeksoutput werden beoordeeld): onderzoek en publicaties boven alles. En dat werd ook gewoon toegegeven, ook dat er 'na het passeren van de REF vast weer meer focus zou gaan liggen op wetenschappers die goed les konden geven naast hun onderzoek'.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 09:00 schreef Inaithnir het volgende:
Probleem is ook dat (in elk geval in Nederland, maar ik denk overal) wetenschappers aan een universiteit verplicht les moeten geven. Dat ze goede onderzoekers zijn, maakt ze nog geen goede docenten. Meermaals heb ik college gehad van zeer intelligente mensen, die zo verdomd slecht zijn in onderwijs dat het om te janken is.
Weer zo eentjequote:
Er zijn verschillende manieren van aanpak. Je kunt naar een Koreaanse aanpak, waarin je alleen toppers les laat geven, en waarbij studenten zich uit de naad werken. Deze aanpak heeft mijn voorkeur, want deze aanpak zorgt er voor dat meer dan 90% van de studenten hun tertiaire onderwijs afmaakt, wat als ik het goed heb neerkomt op MBO of hoger. Daarmee garandeer je niet dat mensen hun baan niet kwijtraken aan een computer, maar je maakt ze in ieder geval wel voldoende zelfstandig om het heft in eigen handen te nemen.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 08:37 schreef motorbloempje het volgende:
Hoe wil je een wetenschappelijke opleiding wetenschappelijk blijven noemen als studenten niet eens zelf meer willen en kunnen doordenken? Daar is hbo voor: feiten en doen. Beroepsonderwijs. Wo is langzaam aan het sterven, met alle quota en boetes voor instellingen en een gebrek aan goede gemotiveerde docenten omdat er een publish or perish sfeer hangt. En begrijp me niet vekeerd: publiceren en onderzoek doen zijn onderdeel, inherent onderdeel van de wetenschap, maar men vergeet de 'O' wel eens: dat dat niet voor onderzoek, maar voor onderwijs staat. Die balans en (h)erkenning moeten beter imho.
Een opvallend goede post, voor een jong iemand die ook nog eens zelfstandig kan nadenken.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 10:23 schreef motorbloempje het volgende:
Ik ben voor mijn proefschrift toevallig naar het 'huidige' systeem aan het kijken, als het gaat om werken, vrijwilligen, hoe betaald werk zich verhoudt, en kan verhouden tot vrijwilligerswerk, etc. Naar mensen die geen vervolgopleiding volgen/gevolgd hebben/ontmoedigd worden dit te volgen door verschillende redenen. 'Heel Nederland* hoog opgeleid' is niet het antwoord, m.i., het zou beter iets kunnen zijn als 'Heel Nederland individueel op waarde geschat', waarmee je niet meer dat gezever krijgt van ouders die hun kinderen met een mbo of werk-/denkniveau maar door het vwo en minimaal hbo heen moeten jassen omdat ze anders niets waard zijn. Er is niets mis met mbo werk- en denkniveau. Helemaal niets.
Net als dat er niets 'mis' is met werkeloos zijn in een omgeving waar de werkgelegenheid te wensen overlaat, waar uitkeringen inderdaad meer opleveren, en financiele problemen, dan de zoveelste tijdelijke kutbaan met kutvoorwaarden en een 0-urencontract waar je dan 6 maanden weer uit wordt geflikkerd, niet om dat je slecht bent, maar omdat ze je gewoon niet meer nodig hebben. Vervolgens duurt het weer tijden voordat je uitkeringsaanvraag erdoorheen is en moet je in de tussentijd weer met leningen aan de slag om je gezin eten te kunnen geven. "Dan verhuis je toch?" Nou, van welk geld? En welk sociaal vangnet heb je daar om bijvoorbeeld voor je kinderen te zorgen als jij gedwongen wordt om 60% nachtdiensten te werken voor een hongerloon, of juist voor je moeder te zorgen die nog 'goed genoeg' is om zelfstandig te wonen. De mensen die ik heb ontmoet tijdens mijn veldwerk, al die zogenaamde 'luie mongolen' en 'profiteurs' zijn stuk voor stuk gemotiveerder dan de gemiddelde 21-jarige wo-student of hbo'er die denkt na 3 jaar school wel even een startsalaris van 30.000 euro per maand binnen te gaan hengelen binnen 2 dagen na afstuderen van een opleiding met een overschot aan studenten en daardoor 'niet aan de bak komt'.
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar dat is eigenlijk, stiekem, een groot deel offtopic.
De mensen die op het wo terecht komen, er les mogen geven, moeten zich in de handjes knijpen, en de kansen die ze krijgen zichzelf te ontwikkelen, zowel van hun ouders als van moeder natuur, maar niet in de zin van zich 'beter' voelen, maar in de zin van op een andere manier bijdragen aan de samenleving. We hebben wetenschappers nodig, net als dat we schoonmakers, vuilnismannen, administratief medewerkers, nodig hebben (met inderdaad het gevaar, dat klopt, dat hun banen in de toekomst verdwijnen doordat veel geautomatiseerd wordt), maar ook daar komen wetenschappers, zowel exact als sociaal dan weer aan bod, hoe er voor te zorgen dat een samenleving die steeds geautomatiseerder wordt nog steeds kan blijven doordraaien voor iedereen, ook wanneer 'iedereen' overbodig is geworden.
*net als elk ander land, overigens
Tijd voor een topic over samenleving, wetenschap, en dat soort zakenal kan ik volgens mij in deze fase zowat elk politiek onderwerp wel op mijn onderzoek betrekken, of althans, zo voelt het
Mee eens.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 08:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat voor een wetenschapper een theorie is noemen gewone mensen een feit, en wat voor een wetenschapper een hypothese is noemen gewone mensen een theorie.
En dat leidt tot heel veel spraakverwarring.
Bedankt! Vooral voor het me jong noemen!quote:Op dinsdag 10 februari 2015 11:01 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Een opvallend goede post, voor een jong iemand die ook nog eens zelfstandig kan nadenken.
(als iets goed is moet je het ook eens zeggen)
Ik ook niet, maar ik wil niet opgeven en toch proberen mijn (onderzoeks)steentje bij te dragen!quote:Ik denk dat dit idd de grote uitdaging is waar de maatschappij (overal ter wereld) voor staat.
En ik ben niet optimistisch dat er een goede oplossing komt.
Waar. Democratie, dictatorschap, kalifaten en republieken. Het maakt niet uit, het draait allemaal om macht. Eigenlijk moeten we naar een staatsvorm die macht uitsluit, aangezien je volgens mij alleen dan naar een oplossing kunt werken die, nou ja, werkt... maarja, hè? De wetenschap, en dan vooral die zich bezig houdt met social en public policy, met samenlevingen, politiek, met mensen, moet exact dat doen waar ze goed in zijn: reflexief verslag doen, discussies openen, voeren, concluderen, herbekijken, hervoeren, concluderen, aanvullen, herbekijken, etc. etc. Met wetenschappers onderling, maar ook met niet-wetenschappers. Met 'burgers', 'leiders', met alle betrokkenen, om zo verder te komen om bijvoorbeeld de practische (en economische!) problemen die ons in de nabije toekomst opwachten door bijvoorbeeld automatisering. Is dit utopisch? Wellicht, waarschijnlijk, zeker in de wereld waarin we nu leven. Maar betekent dat dat we maar moeten zitten nagelbijten, afwachten? Ik hoop het niet.quote:Nu OT
Of het een taak is van "de wetenschap" om dit probleem op te lossen is maar de vraag.
Wetenschappelijke methoden en kennis kunnen wel bijdragen aan inzicht en mogelijkheden, maar er zal een politieke keuze gemaakt moeten worden.
Echter met de huidige politici en de politieke cultuur is het uitgesloten dat die keuze (als ze al een keuze gaan maken) gunstig zal zijn voor de grote massa.
Wetenschap zal dan zoals nu ook het geval is misbruikt worden door de machthebbers
Liever niet zeg; die broeikas houdt ons warm.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 19:15 schreef Maanvis het volgende:
eigenlijk zou elke wetenschapper zich moeten focussen op het verkondigen dat we nu echt iets tegen het broeikaseffect moeten doen anders is het voorbij met de aarde..
zie venus voor een voorproefje van hoe warm het bijna wordt als we doorgaan met co2 uitstoot zoals nu.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 19:18 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Liever niet zeg; die broeikas houdt ons warm.
Zit ik nog in W&T of is dit ONZ geworden?quote:Op dinsdag 10 februari 2015 19:19 schreef Maanvis het volgende:
[..]
zie venus voor een voorproefje van hoe warm het bijna wordt als we doorgaan met co2 uitstoot zoals nu.
Als voorbeeld van het PR probleem dat de wetenschap heeft is antropogene klimaatverandering nog wel on topic. Maar zullen we de discussie over de zin en onzin daarvan ergens anders doen? Daar zijn al genoeg topics over.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 19:20 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Zit ik nog in W&T of is dit ONZ geworden?
Ik poogde ook geen AGW-discussie op te starten. Maar dat "voorproefje" hoort toch niet in W&T?quote:Op dinsdag 10 februari 2015 19:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als voorbeeld van het PR probleem dat de wetenschap heeft is antropogene klimaatverandering nog wel on topic. Maar zullen we de discussie over de zin en onzin daarvan ergens anders doen? Daar zijn al genoeg topics over.
Jij verzint dat het onzin is.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 19:22 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik poogde ook geen AGW-discussie op te starten. Maar dat "voorproefje" hoort toch niet in W&T?
Wie verzint dat soort onzin?
Ik verzin dat "de Aarde wordt een soort tweede Venus" onzin is? Mijn scepsis over dit soort belachelijke claims, gebaseerd op wetenschap, is offtopic hier?quote:
Inderdaad. Daar zijn meer dan genoeg andere topics over.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 19:24 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik verzin dat "de Aarde wordt een soort tweede Venus" onzin is? Mijn scepsis over dit soort belachelijke claims, gebaseerd op wetenschap, is offtopic hier?
Die claim zie ik voor het eerst, en daar ging het mij om. Discussie over AGW zelf niet.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 19:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Inderdaad. Daar zijn meer dan genoeg andere topics over.
Je snapt denk ik het punt van het topic niet.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 19:27 schreef El_Matador het volgende:
[..]
"Wat kan "de" wetenschap doen tegen scepsis?
Weinig; wetenschap hoort juist sceptisch te zijn.
Ik snap het denk ik wel.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 19:34 schreef Inaithnir het volgende:
[..]
Je snapt denk ik het punt van het topic niet.
1 benadering zou kunnen zijn: de leken onderwijzen. Het probleem is een gebrek aan kennis, dus verschaffen we die kennis. Dit noemt men ook wel the information deficit model.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 19:26 schreef motorbloempje het volgende:
Het topic gaat niet over de scepsis zelf, daar is zowat heel BNW al voor. De insteek is hier wat kan de wetenschap aan die scepsis van 'leken' doen, als ze er al wat mee moeten doen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |