Hallmark | woensdag 4 februari 2015 @ 12:47 |
Is er iets op tegen om, met de temperaturen van deze week, je auto 's-ochtends tien minuten voor vertrek alvast te laten draaien? Gister startte ik m'n auto alvast, sloot 'm af met de reservesleutel en liep weer terug naar binnen om boterhammen te smeren en spullen te pakken. Is hier iets op tegen? | |
davako | woensdag 4 februari 2015 @ 12:49 |
Het feit dat je niet al te zuinig met fossiele brandstoffen om springt. Dat is er in ieder geval op tegen. Je wordt wel wakker van het krabben van de auto, even lekker een frisse neus. ![]() [ Bericht 34% gewijzigd door davako op 05-02-2015 12:01:59 ] | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 4 februari 2015 @ 12:49 |
Dat vind het milieu niet fijn. | |
kanovinnie | woensdag 4 februari 2015 @ 12:50 |
Lijkt me niet. | |
RingBewoner | woensdag 4 februari 2015 @ 12:51 |
Niet doen: http://www.autoblog.nl/ar(...)-kapot-kost-vermogen | |
RedFever007 | woensdag 4 februari 2015 @ 12:51 |
Lekker voor je buren ook ![]() Echt asociaal om te doen... ![]() | |
Ridocar | woensdag 4 februari 2015 @ 12:54 |
Het schijnt dat een koude stationair draaiende motor het hardst slijt. | |
LoveAtFirstDrive | woensdag 4 februari 2015 @ 12:55 |
Het schijnt goed te zijn om 'm eventjes te laten draaien (zeg 2 minuten, raampjes krabben ofzo), maar dan toch wel te gaan rijden. 10 min. lijkt me wel wat lang. | |
pvdplanet | woensdag 4 februari 2015 @ 12:59 |
Is slecht voor het milieu en slecht voor het blok Koop een standkachel of een hoes of een garagebox | |
Netsplitter | woensdag 4 februari 2015 @ 13:00 |
max 30 sec dus volgens link welke eerder gepost is. | |
DX11 | woensdag 4 februari 2015 @ 13:19 |
Je kan ook even 1 minuut voor het huis 5000 toeren draaien ofzo, dan issie veel sneller warm en dat is dus blijkbaar beter voor de motor. | |
Executioner | woensdag 4 februari 2015 @ 13:23 |
Dat stationair warmdraaien bij temperaturen onder nul iets slechter voor de motor is kan ik begrijpen maar als je dit niet doet dan: • Ben je veel langer bezig met ruitenkrabben (als het al schoon te krabben is...). • Beslaan de ramen direct na het wegrijden van binnenuit waardoor je vrijwel niets meer ziet. • Zit je eerst een geruime tijd in de kou. Genoeg redenen voor mij om het dus wel gewoon te doen ![]() | |
Hallmark | woensdag 4 februari 2015 @ 13:27 |
Hoe slecht is het precies voor de motor? Een heel klein beetje? Dan vind ik dat weinig boeien. Net zoals dat het slecht zou zijn voor het milieu, die tien minuten hooguit 10 keer in het jaar... Waar ik wel gevoelig voor ben, is dat het asociaal is naar je buren toe. Inderdaad, als iedereen dit zou doen, dan zou de buurt elke ochtend blauw staan. Reden genoeg voor mij om er van af te zien. | |
Netsplitter | woensdag 4 februari 2015 @ 13:28 |
1. zo snel is je auto niet opgewarmd dat dat een verschil gaat maken. 2. airco aanzetten. Niet voluit natuurlijk. ![]() 3. airco aanzetten. Niet voluit natuurlijk ![]() Je moet ook niet met 3000 toeren wegrijden, maar gewoon normaal toerental aanhouden. Aan max 2000 heb je echt wel voldoende. Tenzij je een vrouw bent natuurlijk. ![]() | |
DX11 | woensdag 4 februari 2015 @ 13:35 |
Als je even 1 minuutje 5000 toeren draait is hij zo warm hoor ![]() | |
LoveAtFirstDrive | woensdag 4 februari 2015 @ 13:42 |
En 2 minuten als het erg koud is. Ik houd zelf meestal 2 minuten aan, dan heb ik de ramen wel gedaan en ben ik geïnstalleerd zeg maar ![]() http://jalopnik.com/yes-w(...)-its-cold-1678251730 | |
DeLepelaar | woensdag 4 februari 2015 @ 13:45 |
Motor begint pas warm te worden na een km of twintig. Het gaat om de olie niet om wat je metertje aangeeft. Pas daarna mag je vol gas geven. | |
Kreator | woensdag 4 februari 2015 @ 13:52 |
Onzin. Dit is ook wel totale crap trouwens. Hoe vaak sta je niet langer dan 30 seconden stil voor een stoplicht of in de file. Dan maken die 5x per jaar warmdraaien in de winter ook geen drol uit. | |
LoveAtFirstDrive | woensdag 4 februari 2015 @ 13:54 |
Maar dan heb je al gereden dus is je motor in ieder geval warm(er) ![]() De snelste manier om je auto warm te draaien is gewoon rijden. Houd 'm het liefst onder de 2000tpm en binnen een paar minuten krijg je al warme lucht. En inderdaad, dan is je olie nog niet warm dus niet meteen blazen. | |
DeLepelaar | woensdag 4 februari 2015 @ 13:58 |
Nee, maar jij weet het beter. Dus laat maar. | |
#ANONIEM | woensdag 4 februari 2015 @ 14:00 |
Het maakt toch ook nog verschil of het een diesel of benzine is? Ik dacht dat benzine slechter was. | |
Revolution-NL | woensdag 4 februari 2015 @ 14:02 |
Niks onzin. Een motor is pas doorgewarmd als de olie temperatuur 70-80 graden is. De olie heeft dan zijn optimaal smerende werking en alle onderdelen in het blok zijn dan op een gelijk temperatuur. Als jij gaat planken als de watertemperatuur op 90c is dan heeft de olie nog niet zijn optimale smering en hebben diverse blok delen nog niet een gelijkwaardige temperatuur. Geen probleem als je naar een paar jaar je auto weer inruilt maar goed is het niet. | |
Kreator | woensdag 4 februari 2015 @ 14:25 |
De auto's die ik heb gehad met olietemperatuurmeter waren een stuk sneller warm dan de 20km waar net over gesproken werd. Veel sneller. Dat ontken ik ook niet. Sterker nog, dat beaam ik. | |
DeLepelaar | woensdag 4 februari 2015 @ 14:28 |
K. | |
Mano_ | woensdag 4 februari 2015 @ 17:48 |
Hoe lang het duurt voor de olie warm is verschilt per auto/motor. Die van mij is na 20 kilometer rustig rijden nog niet echt op een ideale temperatuur. Ik denk dat het vooral met de grootte van de motor en de hoeveelheid olie te maken heeft, hoewel een kleinere motor ook minder warme genereert. Ik start hem met dit weer ook voor ik begin te krabben, hij zal dan een minuut of 2-3 stationair lopen voor ik vertrek. Misschien dat 'ie dan een beetje olie verbruikt omdat de boel nog wat moet uitzetten, maar verder zie ik het probleem niet echt. | |
Hyperdude | woensdag 4 februari 2015 @ 18:17 |
En bij het aan NL max. snelheden houden, staat die van mij na 50 km., nog niet eens in het midden. on-topic: blij met me schuur. ![]() | |
Sounddragon | woensdag 4 februari 2015 @ 18:48 |
Tis niet bovenmatig goed voor het milieu ( ![]() Koude olie laat zich slechter verpompen, het is niet dat er niks bovenkomt als hij stationair loopt, maar het is wel beter als je meteen rustig gaat rijden, dan heb je ook een betere oliedruk en dus ook wat meer- en betere smering. Als je een hekel hebt aan krabben, koop je gewoon zo'n spuitflessie met de-icer, of je zet er een keramisch kacheltje in op een timer.(niet vergeten om de stekker eruit te trekken voor je wegrijdt ![]()
| |
daNpy | woensdag 4 februari 2015 @ 18:52 |
Nog niet vaak zoveel onzin in 1 topic gelezen ![]() | |
FransDeens | woensdag 4 februari 2015 @ 18:54 |
De airco aanzetten is ook zo'n onzin. Natuurlijk ontvochtigt een airco de lucht prima, maar als het kouder is dan een graad of 4 dan schakelt de airco niet in. En voor de wijsneuzen: het lampje brandt wel gewoon maar de compressor gaat niet meedraaien. | |
vaginabeheerder | woensdag 4 februari 2015 @ 19:51 |
Het verschilt ook wel per auto denk ik. Sommige motoren draaien veel toeren en andere motoren lage toeren. Mijn motor draait 2000 toeren als ik 120 rij en met de koude start staat hij net boven de 1000. Ik geloof dus niet dat mijn motor snel motorschade zal oplopen als ik hem een kwartier laat draaien, ik rijd op LPG dus vervuilde kleppen verwacht ik ook niet. Voor turbo motoren ligt het misschien weer anders. Of je buren er blij mee zijn is een ander verhaal, hangt er een beetje vanaf waar je woont. | |
Fer | woensdag 4 februari 2015 @ 19:53 |
Zodra ik de straat uit ben sluit ik meestal aan in de file richting snelweg, staat ie ook stationair te draaien, net zo slecht. Andere mensen doen 3 bochten en moeten gelijk invoegen met 100, ook niet goed voor de motor. Maar altijd peanuts, vergeleken met koud raggen en olietekort. Wat ik meestal doe is starten en gelijk krabben, dan is is meestal de lucht voldoende warm om de ramen dampvrij te houden, zodra ik weer instap. Maar goed, die auto is pas 2 maanden oud, nog niet zo vochtig van binnen. En waarschijnlijk een electrische hulpkachel, die gelijk aan gaat, na starten. | |
GeenHelpdesk | woensdag 4 februari 2015 @ 20:25 |
Gewoon een 2000 watt kacheltje pakweg 30 minuten voor vertrek aanzetten. Alle ruiten zijn dan keurig ijsvrij en het stuur is dan niet meer zo koud. Nog beter is een standkachel, maar een simpel kacheltje kost maar een paar tientjes. | |
Fer | woensdag 4 februari 2015 @ 20:29 |
https://www.priceattack.n(...)7&aff=1#!prettyPhoto Zou het werken? | |
DX11 | woensdag 4 februari 2015 @ 20:33 |
Lol, voor 80 euro, en 150watt, betwijfel ik het. | |
Geranium_Opa | woensdag 4 februari 2015 @ 22:59 |
Lekker handig voor potentiële steeldieven, ruitje intikken en je rijdt weg. Of is het een oud barrel van 100 euro, dan is die eventuele extra motorslijtage ook geen probleem. | |
Joooo-pi | woensdag 4 februari 2015 @ 23:03 |
Airco doet 't niet bij die temperatuur ![]() | |
Ridocar | donderdag 5 februari 2015 @ 01:03 |
Zeker weten, laat 'm vijf minuten draaien en je hebt een behagelijk interieur. En met de turbostand verwarmt 'ie ook de motor. | |
Mano_ | donderdag 5 februari 2015 @ 07:47 |
Ik kan je volgende week vertellen of het wat is ![]() | |
DX11 | donderdag 5 februari 2015 @ 11:48 |
Top. Als het wel wat is koop ik hem ook. Grapje ofzo? Dit is geen echte standkachel hè, en zit totaal niet met de motor verbonden. | |
Sounddragon | donderdag 5 februari 2015 @ 11:58 |
Jawel, via de accu toch? ![]() | |
daNpy | donderdag 5 februari 2015 @ 11:59 |
Auto lekker warm, accu leeg ![]() | |
Sounddragon | donderdag 5 februari 2015 @ 12:00 |
Ja, ik moet ook een nieuwe ![]() | |
vannelle | donderdag 5 februari 2015 @ 12:34 |
Ding heeft een eigen accu staat er bij. ![]() | |
DX11 | donderdag 5 februari 2015 @ 12:46 |
Die je op moet laden. Wat je inderdaad beter niet via de auto accu kan doen ![]() | |
FoXje | donderdag 5 februari 2015 @ 14:14 |
Heeft geen nut. | |
RiKe | donderdag 5 februari 2015 @ 14:21 |
Die paar keer dat ik in de winter rij met m'n Impreza laat ik hem wel even warm lopen (is me ook aangeraden door heel veel mensen ivm de smering van de olie), en bij aankomst laat ik hem sowieso 20/30 sec aan staan zodat de turbo weer af kan koelen. Niet dat ik als een idioot rij, ik ben tenslotte geen sjonnie maar een liefhebber van de auto. Milieu...Nederland is wat dat betreft een druppel op een gloeiende plaat, als Amerika of China er echt rekening mee zou houden heeft het veel meer effect. Het is goed dat er aan gedacht wordt, maar Nederland is wel HEEL extreem op het milieu gefocust en naar mijn idee zelfs grof doorgeslagen. | |
boegschroef | donderdag 5 februari 2015 @ 15:03 |
En je vergeet dat iedere voorbijganger je raam maar hoeft in te tikken en zo weg kan rijden. Verzekering keert vaak niet uit als je sleutels kwijt bent. | |
ZwartmetSuiker | donderdag 5 februari 2015 @ 22:13 |
Het zou je maar gebeuren. | |
Hallmark | donderdag 5 februari 2015 @ 22:49 |
Huh, hoe zie je dat voor je? Een verlengsnoer naar de auto en door een raampje, en dan de kachel aansluiten? | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 5 februari 2015 @ 23:00 |
Welke choke? We leven niet in het jaar 0 ![]() | |
Sounddragon | donderdag 5 februari 2015 @ 23:09 |
Een auto loopt op een rijker mengsel als hij koud is, men noemt dat in de volksmond 'op de choke lopen' iedereen weet wat ik bedoel, maar hij moet weer effe tegen mijn poot pissen ![]() Mijn verontschuldigingen dat ik geen deftige afkorting weet voor dat fenomeen, en ook niet weet welke piek in welk kenveld van de palipetoetercompjoeter dat veroorzaakt, aanstuurt en veroorzaakt, en ik weet ook niet welke waarde van welke temperatuursensor op welke plek in de motorruimte inclusief GPS coördinaten dat geheel in goede banen leidt en binnen de milieunormen laat funktioneren, maar in Jip en Janneke taal loopt het ding op de choke >.< Now go, and nag someone else please. ![]() | |
GekkePoes | donderdag 5 februari 2015 @ 23:38 |
Ik gebruik in de winter de garage om de auto in te zetten als het koud is, die heeft verwarming en word nooit kouder dan 15 graden ![]() | |
Fer | donderdag 5 februari 2015 @ 23:44 |
De choke, dat was nog eens echt autorijden. Max uittrekken en starten, zodra de motor een beetje op toeren kwam na de eerste sputters, pookje terugduwen tot een beschaafd toerental. Ruiten krabben en onverbrande benzinedampen inademen. Wegrijden en de choke helemaal induwen. | |
Geralt | donderdag 5 februari 2015 @ 23:54 |
Geen onzin. Het is niet voor niks dat in een beetje sportieve auto ook een metertje voor je olietemp zit. Dat blijft royaal achter bij het templampje wat in elke auto zit en nee het is niet verstandig om vol vermogen te vragen van je blok als je olie niet op temp is. Ook niet als je er (ik roep maar iets) Selenia Racing 10W60 in hebt zitten. Eerst je olie op temp rijden en dan pas gassen. Dat heeft niets met je doorsnee templampje te maken. En is ook geen onzin. Flink vermogen vragen van een blok waarvan de olie niet op temperatuur is is daar niet heel tof voor. ![]() | |
Geralt | donderdag 5 februari 2015 @ 23:54 |
Ow die post had ik gemist. Dan heb ik niks gezegd ![]() | |
NieuweNier | vrijdag 6 februari 2015 @ 00:40 |
Tenzij je voorruit en achterruit verwarming hebt, scheelt het opwarmen van je auto amper met krabben. De motor heeft weinig weerstand dus genereer niet genoeg wamrmte je ramen van binnen te ontdooien. Tenzij je het echt 10 minuten ofzo laat staan. Wat naar is naar de buren. Als je auto beslaat heb je een lek. Er hoort niet zo veel vocht aan de binnenkant van je auto te zitten. | |
LoveAtFirstDrive | vrijdag 6 februari 2015 @ 00:44 |
Of je hebt een natte jas ![]() Ik heb gewoon zo een zemen spons in m'n e30, werkt ook :p | |
Kreator | vrijdag 6 februari 2015 @ 08:37 |
Het ging mij puur om dat '20km voordat ie warm is' gebrabbel. | |
Hyperdude | vrijdag 6 februari 2015 @ 08:58 |
Mijn eerste auto had choke en handgas. ![]() BTW ; mijn Stihl kettingzaagje heeft nog een choke. Meest mannelijke ding in huis. ![]() | |
vaginabeheerder | vrijdag 6 februari 2015 @ 09:21 |
Ik heb bijna alleen maar Amerikaanse wagens gereden en ik kan me niet herinneren dat ik een hendel met een choke heb gebruikt. Hadden die al eerder een automatische choke? | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 6 februari 2015 @ 09:23 |
Kan maar zo. Sommige merken waren er sneller mee dan andere. | |
vaginabeheerder | vrijdag 6 februari 2015 @ 09:26 |
De oudste was een Lincoln Continental uit 1975 maar sleutel omdraaien en starten. Ik heb wel een Opel en Lancia gehad met een choke, ik vond dat best leuk eigenlijk. Auto's worden steeds saaier. | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 6 februari 2015 @ 09:27 |
Automatische choke wordt ook aangestuurd door voor het starten het gaspedaal in te drukken. Daarna zal de choke er automatisch af gaan als je het pedaal dieper indrukt. | |
garnage-patrick | vrijdag 6 februari 2015 @ 09:59 |
Auto starten, voorruit, achteruit en stoelverwarming aan. Binnen even de laatste spullen pakken, en 2 min later wegrijden met een ontdooide voorraam en achterraam en een warme kont! (Y) Zijramen moeten soms ff gekrabt worden, maar dat is minder dan 1min werk. | |
daNpy | vrijdag 6 februari 2015 @ 10:01 |
Zit wel een kern van waarheid in, zeker met het koude weer. Bij een auto met warmtewisselaar zal de olie inderdaad veel sneller warm zijn. Maar zolang je geen olietemp meter hebt is het ook maar gokken. Ik houd liever die ca 20km of 20 minuten aan. | |
Dromer | vrijdag 6 februari 2015 @ 12:56 |
Mijn stoelverwarming doet het pas als ik mijn kont er op parkeer. Heb jij zo'n Halfordsgevalletje op de sigarettenaansteker? ![]() | |
Fopje | vrijdag 6 februari 2015 @ 13:09 |
Na hoeveel km ongeveer is hij bij jou al warm dan? | |
LoveAtFirstDrive | vrijdag 6 februari 2015 @ 13:16 |
Zit je nou echt op te scheppen met je stoelverwarming? ![]() | |
daNpy | vrijdag 6 februari 2015 @ 13:18 |
Tussen 5 en 10 kilometer is wel mogelijk dat de olie al boven de 80 graden is. Echter wordt er dan vaak in de kop gemeten, en niet in het carter. Ook een olietemperatuur meter geeft alleen maar dingen aan die nut hebben als je weet wat hij aangeeft ![]() | |
Fopje | vrijdag 6 februari 2015 @ 13:20 |
Das wel erg vlot toch? Ligt er misschien ook hoe groot je motorblok is? | |
daNpy | vrijdag 6 februari 2015 @ 13:23 |
Temperatuurwisselaar, of je in de stad rijdt of op de snelweg etc heeft er ook mee te maken. En de kop wordt natuurlijk erg snel warm, als daar de sensor zit heb je dus een olietemperatuur in de kop. Dat kan best (veel) verschillen met de temperatuur in het carter. | |
Kreator | vrijdag 6 februari 2015 @ 13:47 |
Als ik gewoon in de stad naar mijn werk rij: 3 tot 4km. Ligt wel een beetje aan verschillende factoren, maar 20km heb ik nog nooit meegemaakt. Blok: 2.0 16v. | |
Fopje | vrijdag 6 februari 2015 @ 13:50 |
Dan is net mijn koelvloeistof een klein beetje opgewarmd. ![]() | |
Sometimes | vrijdag 6 februari 2015 @ 15:08 |
Als dit al klopt (wat me sterk lijkt), dan is het een flinke afwijking van wat normaal is. | |
Kreator | vrijdag 6 februari 2015 @ 15:20 |
Nee. Zowel mijn Golf, Alfa, M5 en RS4 waren warm voordat ik op mijn werk kwam en dat is 4km rijden. | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 6 februari 2015 @ 15:28 |
Dat je voor dat kleine stukje überhaupt de auto pakt ![]() | |
Ciora | vrijdag 6 februari 2015 @ 15:30 |
Enige auto die ik heb gehad met olietemperatuurmeter was een 607 3.0 en die was na bijna 20 km (waarvan de helft snelweg) nog altijd niet helemaal lekker warm. | |
daNpy | vrijdag 6 februari 2015 @ 15:45 |
kvs of olie? | |
daNpy | vrijdag 6 februari 2015 @ 15:45 |
Inderdaad, les 1 hoe sloop je een motor ![]() | |
Sometimes | vrijdag 6 februari 2015 @ 15:47 |
In een eerdere post zegt hij al olietemperatuurmeter. Maar evengoed, het kán gewoon niet. | |
daNpy | vrijdag 6 februari 2015 @ 15:55 |
Die auto's zullen allemaal een olietemp meter hebben idd, dat geloof ik wel. Maar dat de olie in zo'n korte tijd volledig warm is? Nee, zeker niet bij deze kou. | |
DeLepelaar | vrijdag 6 februari 2015 @ 16:06 |
![]() | |
Kreator | vrijdag 6 februari 2015 @ 16:13 |
Ik zit niet de hele dag op 1 vestiging. Dat kan natuurlijk ook nog hè. Ook al zulke waanzinnige totale nonsens. Ja, dat zeg ik dus: Het kán dus gewoonweg wel. Met 4 verschillende auto's. Dat jij het niet gelooft, kan ik weinig aan doen. Speciaal voor jou zal ik zometeen op de terugweg wat foto's maken van de kmstand en de olietemperatuur. | |
DS4 | vrijdag 6 februari 2015 @ 18:00 |
Op zo'n kort stukkie heb ik dat echt nog nooit meegemaakt en ik heb een aardige waslijst aan auto's in bezit gehad met olietemperatuurmeter... Zeker in de winter acht ik het ook (zonder standkachel, of andere zeer bijzondere afwijkendheden) onmogelijk eerlijk gezegd. | |
Fopje | vrijdag 6 februari 2015 @ 18:03 |
Weet je echt zeker dat je niet mis bent met je kvs temperatuur? ![]() | |
Fer | vrijdag 6 februari 2015 @ 18:17 |
Van de week, gestart en daarna krabben. Vervolgens aansluiten in de file. Na 20 minuten nog steeds geen getal op de digitale kvs meter, die begint vanaf 50 pas. 14% diesel wordt gewoon niet warm. Daarintegen wel 1 op 21/22 terwijl ik regelmatig 130 rijd, de binnenstad van Amsterdam in of een stoplichtsprintje trek. | |
LoveAtFirstDrive | vrijdag 6 februari 2015 @ 20:29 |
Geen bijverwarmer? Geloof dat de 2.0 TDI dat wel had/heeft omdat 'ie ook te traag warm wordt. Ligt dus niet aan de downsizemotoren. Bij de nieuwe MB Sprinter springt de standkachel ook automatisch aan als je 'm net hebt gestart. | |
Fer | vrijdag 6 februari 2015 @ 20:55 |
Denk alleen een electrische heater, de blower wordt wel een beetje warm namelijk, alleen de motor niet. | |
GeenHelpdesk | vrijdag 6 februari 2015 @ 21:33 |
Gewoon kabel naar binnen en de deur dichtgooien, zit genoeg speling in. Kabel vervolgens aansluiten op een buitenstopcontact en klaar is uw resultaat. Het mooiste is als je dan binnen een schakelaar maakt hiervoor. | |
Bami-Powner | vrijdag 6 februari 2015 @ 21:42 |
doe ik altijd | |
junkiexp | zaterdag 7 februari 2015 @ 12:52 |
Ja, is goed voor je deurrubber. Dan creëer je gelijk een tochtgaatje en vriezen je rubbers lekker vast ![]() | |
GeenHelpdesk | zaterdag 7 februari 2015 @ 19:43 |
Gewoon goed in de siliconen zetten. Maar als jij de kabel door het raam wilt doen mag dat ook hoor ... | |
junkiexp | zaterdag 7 februari 2015 @ 19:57 |
Wat dacht je van helemaal geen kabel. Standkachel FTW! | |
1299 | zaterdag 7 februari 2015 @ 20:15 |
Ik ben in de winter jaloers op Fordjes met vooruitverwaming. | |
Klonk | zaterdag 7 februari 2015 @ 20:17 |
![]() Beste uitvinding ooit, heb mijn werkbus zo staan dat alleen de voorruit dicht vriest, in de tijd dat ik alles heb gedaan met de boordcomputer (minuut of twee) is mijn voorruit schoon en heb ik door de stoelverwarming een warme kont ![]() En dan wegrijden terwijl de rest van de buurt nog staat te krabben, zalig ![]() | |
junkiexp | zaterdag 7 februari 2015 @ 20:39 |
Hebben we meer auto's hoor ![]() Ik heb op mijn huidige auto ook voorruitverwarming, maar in de stad hoef je eigenlijk nooit te krabben. Onder de parkeerplaatsen liggen dikke transportleidingen van de stadsverwarming, die laten toch redelijk wat warmte door want sneeuw blijft ook heel moeilijk liggen daar. Dus eigenlijk een soort opritverwarming ![]() | |
scoober | zaterdag 7 februari 2015 @ 21:26 |
Haha koekert, jij rijdt op waterstof? | |
scoober | zaterdag 7 februari 2015 @ 21:28 |
je ECU regelt stationair met koude motor deze rijke afstelling. als deze warm is, * in de file bijv is het mengsel weer anders afgesteld. jij snapt er blijkbaar geen ene kloot van. | |
scoober | zaterdag 7 februari 2015 @ 21:37 |
leuk gegoogled | |
Geralt | zaterdag 7 februari 2015 @ 21:45 |
Wat? | |
vannelle | zaterdag 7 februari 2015 @ 21:51 |
Zou jij ook eens moeten doen. Googlen op een achterwiellager van een Aygo of zo... | |
TheFreshPrince | zaterdag 7 februari 2015 @ 22:04 |
Starten, fan op maximaal en standje "ruiten", dan ruiten krabben en inmiddels is de binnenkant dan ook ijsvrij. Heb het onlangs geprobeerd: krabben, starten, wegrijden maar stond na 80 meter de binnenkant te krabben omdat die besloeg en dat vroor gelijk op tot matglas. | |
ZwartmetSuiker | zaterdag 7 februari 2015 @ 23:18 |
Dan heb je een ander probleem, dan is je auto dus gewoon te vochtig. | |
TheFreshPrince | zaterdag 7 februari 2015 @ 23:23 |
Heb geen zwembad ontdekt. Is een V50, geen oud barrel ![]() | |
Jiang153 | zaterdag 7 februari 2015 @ 23:27 |
Dat haal je nooit als je de snelweg op moet terwijl je er 5 straten vanaf woont. | |
TheFreshPrince | zaterdag 7 februari 2015 @ 23:28 |
Snelweg is prima, die 3000 rpm in de 5 slopen je blok echt niet. | |
daNpy | zondag 8 februari 2015 @ 11:31 |
Als je er zo dichtbij woont zou ik wat langzamer op de snelweg rijden. Ik moet voor woon-werk ook een klein stukje snelweg en daar rijdt ik meestal 100-110 ofzo. Nu heb ik wel een 6 bak dus draait hij dan nog geen 2250rpm. Constant rijden is overigens wel weer goed voor het opwarmen van het blok ![]() | |
junkiexp | zondag 8 februari 2015 @ 11:56 |
Maar waarom? Volgens mij is het helemaal niet slecht om lekker vlot door te schakelen en dan gewoon 130 te rijden. Ik bedoel, je hoeft niet gelijk de toerenbegrenzer in te janken natuurlijk maar gewoon normaal rijden met een constante snelheid kan echt geen kwaad. Zijn honderduizenden mensen die dit elke werkdag zonder problemen doen. Als er geen file staat natuurlijk ![]() | |
daNpy | zondag 8 februari 2015 @ 12:14 |
Bij constant rijden is er een lagere belasting is in de motor, en wel goede smering. Bij optrekken moet de motor echt kracht leveren, en wordt er dus ook meer kracht gezet op de internals. Daarbij zijn de ontstekingen heviger, en warmt de kop dus veel sneller op dan de rest van het blok. Juist dat is ook niet ideaal. Bij gewoon optrekken is dat verschil natuurlijk weer kleiner als lekker op het gas staan, en dan bij 3000rpm schakelen. | |
Piet__Piraat | zondag 8 februari 2015 @ 16:21 |
Dan moet je dus iets rustiger doen. Ik trek met m'n koude motor een stuk minder vlot op, doe gewoon rustig aan. Op de snelweg rij ik de eerste paar minuten 105, daarna 125. Dan zit ik tussen 2200 en 2700 rpm en da's prima en dan kan de boel goed opwarmen. Niet planken bij koud, dat vinden motor, (eventuele) turbo en bak niet grappig. En echt gassen pas als de boel goed warm is, daar hou ik inderdaad ook 20min/20km als marge aan en voor serieus trappen zelfs 30min. Maar normaal rijden moet gewoon kunnen, de boel ontploft echt niet als je boven 2000 toeren komt. | |
Jiang153 | zondag 8 februari 2015 @ 16:46 |
Op snelweg rijdt ik meestal maar 100 en dan doet die al 3000 rpm. Of van werk vertrekken kom ik zo na 3 straten op een 80km-weg waar ik de 80 aanhoud. Daar doet die dan wel 2200-2500 rpm. | |
EnochRoot | zondag 8 februari 2015 @ 17:33 |
De car talk guys zeggen van niet: http://www.cartalk.com/co(...)cold-winter-mornings En de ruit school krabben kan evt met heet water dat je binnen hebt opgewarmd. Maar zelf ik heb een garage dus zoiezo nooit last van ruiten krabben. [ Bericht 3% gewijzigd door EnochRoot op 08-02-2015 17:48:14 (niet doen :P) ] | |
Sometimes | zondag 8 februari 2015 @ 17:39 |
Heet water... Dat is wel een heel slecht advies. | |
Piet__Piraat | zondag 8 februari 2015 @ 17:41 |
Heet water ![]() ![]() | |
EnochRoot | zondag 8 februari 2015 @ 17:43 |
Nou ja theoretisch leek mij dat aardig. Waarschijnlijk wil je het niet kokend er over heen gooien. Zoals ik al zei, nooit last van bevroren ramen... ![]() | |
Sounddragon | zondag 8 februari 2015 @ 17:47 |
Praktisch is het een idioot idee. Zeker nooit natuurkunde gehad op school? of niet opgelet dat kan ook ![]() | |
EnochRoot | zondag 8 februari 2015 @ 17:50 |
Maar je hebt iig geen bevroren raam meer! (Ook geen raam meer. ![]() | |
ZwartmetSuiker | zondag 8 februari 2015 @ 22:15 |
Geen beslagen ramen meer. | |
Anne | maandag 9 februari 2015 @ 20:18 |
Alsof die daar wakker van worden ![]() Ik heb een week in dit oudje rondgereden: ![]() En ik moest hem dus echt wel minstens 10 minuten stationair laten lopen, wilde ik hem warm krijgen en wat kunnen zien in alle spiegels. Geen achterruitverwarming, geen achterruitwisser, geen warm blaasstandje richting de zijruiten, nada, niks. Kan ik wel met een wissertje aan de gang, maar met temperaturen onder de nul had dat weinig zin: binnen een minuutje was het weer beslagen. | |
DX11 | maandag 9 februari 2015 @ 20:27 |
http://www.bol.com/nl/p/p(...)ak/9200000019620008/ Werkt grandioos. Af en toe ff in de magnetron en je kan er weer een hele tijd tegenaan zonder te poetsen. | |
Anne | maandag 9 februari 2015 @ 20:28 |
Dat ding heb ik, maar kan echt niet opboksen tegen het vocht in die Benz heur ![]() | |
DX11 | maandag 9 februari 2015 @ 20:28 |
Oh, ok, hier wel, maar been Benz dus ![]() | |
Fer | maandag 9 februari 2015 @ 20:58 |
Mijn Astra G (1998) deed na 5 minuten 150 en 5 minuten later 170, dat iedere ochtend van 85000km totaan 144000. Toen ging die uit de lease (2001) Volgens RDW heeft de auto nog tot 2013 rondgereden. 1.6 16V met sportbak, 120 was al 3800 rpm. Ja wilde haren toen. Tegenwoordig 103 op de cc. | |
Jiang153 | maandag 9 februari 2015 @ 23:17 |
150 km/pu? Nog nooit boven de 110 gezeten, maar maakt die dan niet iets van 5k+ rpm ![]() | |
DS4 | dinsdag 10 februari 2015 @ 10:46 |
Ik heb vanochtend eens even voor de grap bijgehouden hoe lang het duurt voordat de olie bij mijn auto een beetje op temperatuur is op een normale winterdag in NL. Afstand 14 km, op de kop af 10 minuten gereden, grootste deel van de route 110 km/u op de meter (1.850 tpm). Na die rit was de temperatuur van de olie 81 graden. Het duurde ongeveer 9 km voordat de olietemperatuur op 60 kwam (daarvoor geeft de boordcomputer geen temperatuur aan). Warm voor olie vind ik vanaf 90 graden. Eens te meer vind ik jouw bewering dat je met vele auto's na 4 km de olie warm hebt vrij onmogelijk klinken. Zeker een M5 zou redelijk vergelijkbaar moeten zijn met mijn auto als het gaat om olie opwarmen. De enige manier die ik mij voor kan stellen is dat jij de auto start, eerst in de auto WNL gaat kijken en pas dan gaat aanrijden. Dan geloof ik die 4 km wel. ![]() | |
house_is_a_feeling | dinsdag 10 februari 2015 @ 10:56 |
Lease + wilde haren zoals hij zegt, boeit hem niets ![]() | |
Kreator | dinsdag 10 februari 2015 @ 11:14 |
Je moet wel een beetje chargeren om een discussie op gang te houden. 14km en 10 minuten is overigens nogal altijd korter dan de 20km die werd aangegeven die ik overdreven vond. Mijn Golf was trouwens serieus gewoon in de winter op 80 graden na 4/5km en 5 tot 10 minuten in de stad. -edit- overigens vind ik het slijtageprobleem vanaf 60 graden al niet meer zo relevant. Dan is je olie warm genoeg om hem normaal in te trappen zonder extra slijtage. [ Bericht 5% gewijzigd door Kreator op 10-02-2015 11:21:13 ] | |
Anne | dinsdag 10 februari 2015 @ 11:16 |
Ik vind het wel jammer dat ik het niet kan meten. Ik denk echt dat mijn olie pas op temperatuur is zodra ik op mijn werk kom (20km rijden - continu snelweg 110-120 km/h). | |
DS4 | dinsdag 10 februari 2015 @ 11:36 |
Laat ik het zo zeggen: gewoon normaal rijden kan iedere auto aan, ook als de motor koud is. Bij het ontwerpen van een auto houden ze daar rekening mee, net als de producent van olie rekening houdt met smeerkwaliteit als de olie koud is. ![]() | |
DS4 | dinsdag 10 februari 2015 @ 11:37 |
Woon-werk is ook zelden het moment om effe lekker gas te gaan geven. | |
x3ro | dinsdag 10 februari 2015 @ 11:57 |
Dit dus. Vooral gezien wagens als een M5 en een RS nogal een aardige hoeveelheid olie rond hebben pompen. 5 minuten lukte nog niet in mijn 205 GTi met onderbemeten en raar geplaatste oliekoeler en in mijn huidige 206 GTi duurt het warm worden ongeveer de helft van mijn rit Breda-Tilburg in huidige weersomstandigheden. | |
Kreator | dinsdag 10 februari 2015 @ 12:07 |
Ik heb overigens nooit een M5 of RS4 gehad. Maar dat terzijde. | |
x3ro | dinsdag 10 februari 2015 @ 12:10 |
Ow? Ondanks deze quote niet verder gekomen dan de Golf? Maar los van de auto's welke je zogenaamd gehad hebt, gaat het mij om het olie verhaal. | |
Klavots | dinsdag 10 februari 2015 @ 12:22 |
Voordeel van vrijstaand wonen | |
eXplorer1 | dinsdag 10 februari 2015 @ 12:27 |
iedere (auto respecterende) pta'er rijdt erg rustig totdat olie/blok op temp is, maar hoeveel scheelt het nou itt gassen als je KVS 90 graden is geworden? hoe groot is de kans tegenwoordig dat je excessive blow by, gefuckte compressie, ploffende föhn's en drijfstangen die naar buiten willen kijken krijgt door gassen tussen 90c kvs en wanneer de olie daadwerkelijk op temp is? statistisch onmogelijk om in kaart te brengen maar wel een interessante discussie. ik heb niet niet over rossen met koude motor, maar net dat gebied tussen 90c kvs en de beoogde olie temperatuur. | |
Fer | dinsdag 10 februari 2015 @ 13:19 |
Feitelijk is de olie zelf ook niet het punt. Het gaat uiteindelijk om het gelijktijdig opwarmen van de zuigers, cilinders en kop. Teveel verschil in temperatuur en je krijgt spanningen en verschillen in uitzetten. | |
Dingest | dinsdag 10 februari 2015 @ 13:30 |
Ik heb niet zoveel te kiezen; ik moet standaard voluit planken in elke versnelling om überhaupt vooruit te komen en een noemenswaardige snelheid te halen, of de boel nu op temperatuur is of niet ![]() | |
DS4 | dinsdag 10 februari 2015 @ 13:40 |
aygootje? Tsja, dat is wel een voordeel van mijn auto vind ik. Zelfs als je heel beheerst rijdt gaat dat ding over de weg met snelheden die hard zat zijn voor de openbare weg. | |
Dingest | dinsdag 10 februari 2015 @ 13:46 |
Fiat 126 ![]() | |
kanovinnie | dinsdag 10 februari 2015 @ 13:48 |
Hoe zit het eigenlijk met stationair draaien in de file of voor het stoplicht? | |
DS4 | dinsdag 10 februari 2015 @ 13:53 |
Het zal de auto jeuken of die op jouw oprit staat, of in de file. Want? | |
kanovinnie | dinsdag 10 februari 2015 @ 13:54 |
Er word gezegd hier dat stationair draaien slecht is. Een hoop mensen staan dagelijks minuten lang in de file. Dan kunnen dat uurtje op jaarbasis er toch ook nog wel bij? | |
DS4 | dinsdag 10 februari 2015 @ 14:06 |
Als je een stukje gereden hebt voordat je in de file komt te staan, dan is de olie natuurlijk niet meer koud. Maar ik ben sowieso ook niet zo onder de indruk van de stelling dat een koude motor stationair laten draaien gaat zorgen voor zeer ernstige slijtage oid. Het zorgt voor verhoogde slijtage en het is inderdaad niet fijn voor een motor, maar je hoeft er ook niet wakker van te gaan liggen. | |
Kreator | dinsdag 10 februari 2015 @ 14:20 |
Precies, dat had ik ook een beetje. Je kunt er wel heel paniekerig over gaan doen, maar als je met een koude motor de snelweg opdraait en je rijdt zo een file in, dan blaas je je blok ook niet op. Denk ook dat dat uurtje per jaar het blok niet echt kwaad doet. | |
eXplorer1 | dinsdag 10 februari 2015 @ 14:48 |
Ja... Maar hoe erg zou dat zijn als je gaat rossen met 90c kvs terwijl de olie nog niet helemaal op temp is | |
Fer | dinsdag 10 februari 2015 @ 21:02 |
Nou, mijn ervaring met lichtere blokken met olietempmeter, dat die olietemp toch vrij rap oploopt tijdens het trappen. Dus ik vermoed dat de zuigers toch best weleens heel snel veel heter kunnen worden dan de cilinderbussen en dan nog de smerende werking van de laag olie op de cilinderwanden. Die zuiger gaat toch wel 100x op en neer per seconde bij 6000 toeren. Maar echt precies ga je het toch niet weten. Mijn Megane toen heel hard ingereden, na 3 jaar krukas kapot. Geen idee of het nou met elkaar te maken had. | |
Hallmark | dinsdag 10 februari 2015 @ 21:50 |
Precies. Die argumenten doen mij persoonlijk heel weinig. Het is wel een beetje asociaal voor je buren, als je in een klein straatje woont en ze worden daar mogelijk wakker van. Maar zelfs dat is maar de vraag. | |
Robuustheid | dinsdag 10 februari 2015 @ 21:59 |
Ik verwarm m'n blok met een kachel. Maar dat is eerder een uitzondering, het betreft hier een vrij oud blok uit legering, geheel van gietijzer. Hij doet er zo'n dik 20min over om op optimale temperatuur te komen (rond 90 a 100). Maar dat heb ik ook echt nodig als je toeren van dik 10+ wilt draaien. Bij andere auto's trap ik na 10 minuten gewoon in. Daar zijn ze vrij modern voor gebouwd. | |
eXplorer1 | woensdag 11 februari 2015 @ 09:36 |
wat voor auto rijd je dan? 10k + toeren, wtf lol. | |
Klavots | woensdag 11 februari 2015 @ 11:12 |
Misschien een toerenteller met een 10x100 schaal i.p.v. 10x1000 ![]() | |
eXplorer1 | woensdag 11 februari 2015 @ 11:14 |
dat dacht ik ook al jah, zelfs rotary en de B18/K24 van honda hebben er dik moeite mee om boven de 10k te komen. Wtf ![]() ![]() | |
Fer | dinsdag 17 februari 2015 @ 00:00 |
Vandaag bij 0,5 graad het centrum ingereden vanaf de stadsrand, alles max 50 en veel stoplichten. Na 20 minuten rijden was de koelvloeistof pas op 59 en zakte snel naar 55 bij stilstaan en motor stationair. Olietemp was de hele rit -- | |
fathank | dinsdag 17 februari 2015 @ 08:22 |
Choke? Dat is toch helemaal niet meer van toepassing op injectiemotoren? Of zit ik nu mis? | |
DS4 | dinsdag 17 februari 2015 @ 09:34 |
Wat voor type is dat? Door dit draadje ben ik er nu ook op gaan letten en mijn auto staat eigenlijk steevast vanaf een minuut of 15 op 90 graden (olie). | |
fathank | dinsdag 17 februari 2015 @ 09:42 |
Volgens de verkoper bij aflevering kan ik 'flink' vermogen vragen zodra de kvs-aanwijzer op t goeie plekje staat. Nou is dat meestal na een minuut of 10 rijden. | |
penny-wise | dinsdag 17 februari 2015 @ 10:20 |
Je hebt ook van dat spul dat je op de ruiten kan spuiten en daardoor bevriezen je ruiten niet of nauwelijks. Werkt niet voor eeuwig ofcourse en komt uit de ruimtevaart oid... Collega gebruikte dat ook altijd. Na een paar km rijden is de mijne trouwens al warm zat en zijn de ramen goed schoon. Airco heeft geen zin, die werkt niet onder de 5 graden. | |
Ciora | dinsdag 17 februari 2015 @ 10:44 |
Hier staat de KVS-tempmeter ook binnen 10 minuten al waar 'ie moet staan. Volgens de gebruikershandleiding van de auto is het raadzaam om tot die tijd onder 3500 rpm te blijven. Kapotte sensor? ![]() | |
Fer | dinsdag 17 februari 2015 @ 10:45 |
Vag Leon 1.6 TDi ecomotive 110pk | |
Ciora | dinsdag 17 februari 2015 @ 10:47 |
Mijn auto heeft iig wel een soort choke-functie, dwz. bij starten is het stationaire RPM de eerste 20 seconden hoger, of tot de eerste keer gas intrappen. | |
DS4 | dinsdag 17 februari 2015 @ 10:48 |
Diesels hebben inderdaad meer tijd nodig om op temperatuur te komen. Je hebt toch wel ook elektrische bijverwarming? | |
El_Hijo_Del_Jefe | dinsdag 17 februari 2015 @ 10:52 |
Lauw/warm water ![]() doet het al 15 jaar, zonder barsten of scheuren in de ruiten altijd leuk die blikken van de buren die hevig aan het krabben zijn | |
Fer | dinsdag 17 februari 2015 @ 20:15 |
Ga er wel van uit, al kan ik de zekering niet vinden. Maar na enkele minuten komt er al warme lucht uit, dat kan niet van de motor zijn. Pas als het koelwater op 90 graden is, komt er flinke hete luchtstroom uit. |