twitter:SaskiaBelleman twitterde op donderdag 04-02-2016 om 14:12:35Hij wilde degene die verantwoordelijk was voor wetgeving euthanasie doden, zei hij. #BartvanU reageer retweet
Zolang ie maar nóóit meer vrijkomt.quote:Op donderdag 4 februari 2016 14:29 schreef Leandra het volgende:
Dat is een mooi excuus van Bart.... ik geloof er niks van.
Jawel.quote:Op donderdag 4 februari 2016 14:34 schreef Infection het volgende:
Ben benieuwd wat voor straf hij nu gaat krijgen. Levenslang is nog steeds geen levenslang hier.
Jawel.quote:Op donderdag 4 februari 2016 14:34 schreef Infection het volgende:
Ben benieuwd wat voor straf hij nu gaat krijgen. Levenslang is nog steeds geen levenslang hier.
Vast iets met TBSquote:Op donderdag 4 februari 2016 14:34 schreef Infection het volgende:
quote:
Dan heb ik het blijkbaar mis. Maar het wordt in ieder geval niet vaak opgelegd. Vaak wanneer ik iets lees over één of meerdere moorden, wordt er gesproken over 'levenslang' maar krijgt de verdachte maar iets van 15 jaar. Zal wel een eis zijn die niet erg vaak uitkomt.quote:
Als er levenslang wordt opgelegd, zit diegene ook echt levenslang vast.quote:Op donderdag 4 februari 2016 14:39 schreef Infection het volgende:
[..]
[..]
Dan heb ik het blijkbaar mis. Maar het wordt in ieder geval niet vaak opgelegd. Vaak wanneer ik iets lees over één of meerdere moorden, wordt er gesproken over 'levenslang' maar krijgt de verdachte maar iets van 15 jaar.
Je moet wel heel wat doen om levenslang te krijgen in ieder geval. Een enkele moord is vaak geen levenslang. Bart zal dat dus waarschijnlijk ook niet krijgen.quote:Op donderdag 4 februari 2016 14:41 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Als er levenslang wordt opgelegd, zit diegene ook echt levenslang vast.
Afgelopen jaren aantal keren opgelegd: https://nl.wikipedia.org/(...)deelden_in_Nederland
Bij twee (enkelvoudige) moorden dus ook niet?quote:Op donderdag 4 februari 2016 14:45 schreef Infection het volgende:
[..]
Je moet wel heel wat doen om levenslang te krijgen in ieder geval. Een enkele moord is vaak geen levenslang. Bart zal dat dus waarschijnlijk ook niet krijgen.
Er is geen vaste regel idd.quote:Op donderdag 4 februari 2016 14:46 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Bij twee (enkelvoudige) moorden dus ook niet?
Durf ik niet te zeggen. Ik weet in ieder geval wel dat een enkele moord vaak niet leidt tot levenslang. Kijk bijvoorbeeld naar Volkert van der G.quote:Op donderdag 4 februari 2016 14:46 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Bij twee (enkelvoudige) moorden dus ook niet?
Er word de laatste jaren meer dan ooit levenslang opgelegd, vooral in criminele zaken.quote:Op donderdag 4 februari 2016 14:39 schreef Infection het volgende:
[..]
[..]
Dan heb ik het blijkbaar mis. Maar het wordt in ieder geval niet vaak opgelegd. Vaak wanneer ik iets lees over één of meerdere moorden, wordt er gesproken over 'levenslang' maar krijgt de verdachte maar iets van 15 jaar. Zal wel een eis zijn die niet erg vaak uitkomt.
Sindsdien is de regelgeving ook aangepast en zijn er langere niet levenslange straffen beschikbaar gekomen. En levenslang is de afgelopen decennia vrij vaak opgelegd. We zijn flink strenger gaan straffen.quote:Op donderdag 4 februari 2016 14:51 schreef Infection het volgende:
[..]
Durf ik niet te zeggen. Ik weet in ieder geval wel dat een enkele moord vaak niet leidt tot levenslang. Kijk bijvoorbeeld naar Volkert van der G.
Zal dit niet gewoon op levenslang plus tbs met dwangverpleging gaan uitdraaien?quote:Op donderdag 4 februari 2016 14:34 schreef Infection het volgende:
Je kunt geen TBS krijgen in combinatie met levenslang, wel zitten sommige levenslanggestraften in een TBS setting. Overigens is TBS ook geen straf juridisch gezien.quote:Op donderdag 4 februari 2016 15:02 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Zal dit niet gewoon op levenslang plus tbs met dwangverpleging gaan uitdraaien?
Mohammed B. heeft levenslang gekregen.quote:Op donderdag 4 februari 2016 14:51 schreef Infection het volgende:
[..]
Durf ik niet te zeggen. Ik weet in ieder geval wel dat een enkele moord vaak niet leidt tot levenslang. Kijk bijvoorbeeld naar Volkert van der G.
Hij heeft z'n zus ook vermoord, dus dat biedt wat dat betreft wel wat perspectieven.quote:Op donderdag 4 februari 2016 15:03 schreef raptorix het volgende:
In principe krijg je voor een enkele moord ook niet levenslang, echter als er sprake is van verzwarende omstandigheden kan je het krijgen.
Dat was ook wat ik dachtquote:Op donderdag 4 februari 2016 15:18 schreef Jano9 het volgende:
Mensen, ik ben tegen euthanasie, omdat ik vind dat God over het leven beslist. Vervolgens ontneem ik iemand anders haar leven.
Wat een logica.....
Dezelfde logica hanteren die right to life'rs die abortusartsen vermoorden.quote:Op donderdag 4 februari 2016 15:18 schreef Jano9 het volgende:
Mensen, ik ben tegen euthanasie, omdat ik vind dat God over het leven beslist. Vervolgens ontneem ik iemand anders haar leven.
Wat een logica.....
Je bent in het war met vele andere landen, waar levenslang inderdaad een tijdelijke straf is en je zelfs meerdere keren levenslang kan krijgen. In Nederland is het levenslang, een straf die vooral de laatste jaren steeds vaker wordt opgelegd en een straf waar de laatste decenia in de praktijk ook geen gratie meer wordt verleend.quote:Op donderdag 4 februari 2016 14:39 schreef Infection het volgende:
[..]
[..]
Dan heb ik het blijkbaar mis. Maar het wordt in ieder geval niet vaak opgelegd. Vaak wanneer ik iets lees over één of meerdere moorden, wordt er gesproken over 'levenslang' maar krijgt de verdachte maar iets van 15 jaar. Zal wel een eis zijn die niet erg vaak uitkomt.
De rechtvaardigingsproblematiek gaat niet op. Ze zijn tegen ongerechtvaardigd doden, datgene wat zij als moord zien, vanuit de eigen visie natuurlijk. De moord op personen die verantwoordelijk zijn euthanasie en abortus valt daarentegen vanuit dat referentiekader wel te rechtvaardigen.quote:Op donderdag 4 februari 2016 15:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dezelfde logica hanteren die right to life'rs die abortusartsen vermoorden.
Waarschijnlijk alleen tbs, hij lijkt me volledig ontoerekeningsvatbaar.quote:Op donderdag 4 februari 2016 15:02 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Zal dit niet gewoon op levenslang plus tbs met dwangverpleging gaan uitdraaien?
Waarom denk je dat de maximumstraf voor bepaalde tijd enkele jaren geleden is verhoogd van twintig naar dertig jaar?quote:Op donderdag 4 februari 2016 14:34 schreef Infection het volgende:
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)-euthanasiewet.dhtmlquote:Hij noemt de moord op oud-politica Els Borst 'een goddelijke opdracht'. Bart van U. verklaarde donderdag achter gesloten deuren dat hij oud-politica Els Borst heeft vermoord. De politica was verantwoordelijk voor de euthanasiewet, die Van U. afkeurde.
Op grond dat de moord op Van Gogh als een terroristische daad werd gezien. Verzwarende omstandigheid dus.quote:Op donderdag 4 februari 2016 15:04 schreef DonJames het volgende:
[..]
Mohammed B. heeft levenslang gekregen.
SGP weet ik niet. Wel heeft de krant van de SGP achterban dat al gedaan:quote:Op donderdag 4 februari 2016 16:14 schreef Nielsch het volgende:
Heeft de SGP zich al uitgesproken tegen en gedistantieerd van deze gruwelijke vorm van Gristenterreur?
Twee moorden om principekwesties. Dat komt op mij behoorlijk doelbewust over.quote:Op donderdag 4 februari 2016 16:26 schreef Kosmoproleet het volgende:
Christelijke terreuraanslag op politicus dus.
Zogenaamde "verwarde man".
Dat is netjes van de hoofdredactie van het Reformatorisch Dagblad.quote:Op donderdag 4 februari 2016 16:32 schreef DrParsifal het volgende:
[..]
SGP weet ik niet. Wel heeft de krant van de SGP achterban dat al gedaan:
http://www.refdag.nl/opin(...)htvaardigen_1_970132
Juist. Waarom zou dit geen terreur zijn? Dit is gewoon een terroristische aanslag.quote:Op donderdag 4 februari 2016 16:26 schreef Kosmoproleet het volgende:
Christelijke terreuraanslag op politicus dus.
Zogenaamde "verwarde man".
Dan hoeft er dus, net als in Engeland, ook geen balkje voor:quote:Op dinsdag 27 januari 2015 11:31 schreef PippenScottie het volgende:
* Pas na de moord op zijn zus Loïs van Urk is Van U. opgepakt.
![]()
Gelukkig is zijn achternaam geanonimiseerd om zijn privacy te waarborgen.
Hoe groot is nu de verantwoordelijkheid van "de Christenen" mbt deze moord. Christenen gaven mbt Els Borst toch ook blijk van lange tenen.quote:Op donderdag 4 februari 2016 16:15 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Op grond dat de moord op Van Gogh als een terroristische daad werd gezien. Verzwarende omstandigheid dus.
Wel vreemd dat bij moorden door moslims met een "goddelijke opdracht" wel meteen wordt aangenomen dat het "alles met de islam" te maken heeft...quote:Op donderdag 4 februari 2016 21:13 schreef Gorraay het volgende:
Was de moord op zijn zus ook een “goddelijke opdracht”? Twee moorden, dat is wel heel apart voor iemand die zo met het menselijk leven begaan zegt te zijn.
Ik geloof er dan ook geen ene moer van.
Die zei dan ook letterlijk in de rechtszaal dat hij het zo weer zou doen.quote:Op donderdag 4 februari 2016 15:04 schreef DonJames het volgende:
[..]
Mohammed B. heeft levenslang gekregen.
Als je doelt op de moord op Fortuyn, dan sla je in je vergelijking de plank stevig mis. Immers de wijze van straffen is sindsdien over de hele linie veranderd.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 08:21 schreef Dwersdriever het volgende:
Het wordt interessant om te zien of de politieke moord op een lid van de elite net zo lichtzinnig bestraft gaat worden als de politieke moord op de buitenstaander die de positie van die elite bedreigde.
hij heeft ook zijn zus vermoord en zal voor het totaalplaatje een straf opgelegd krijgenquote:Op vrijdag 5 februari 2016 08:21 schreef Dwersdriever het volgende:
Het wordt interessant om te zien of de politieke moord op een lid van de elite net zo lichtzinnig bestraft gaat worden als de politieke moord op de buitenstaander die de positie van die elite bedreigde.
Dat is wel een goede opmerking inderdaad.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 08:31 schreef computergirl het volgende:
[..]
hij heeft ook zijn zus vermoord en zal voor het totaalplaatje een straf opgelegd krijgen
De uitspraak van de dominee in het tweede artikel werd al direct veroordeeld door de Christelijke pers en zijn eigen kerkverband. Ook nu heeft het Reformatorisch Dagblad in een commentaar de moord nogmaals veroordeeld (samen met alle buiten-rechtelijke moorden). Ik geloof niet dat je veel meer kunt verwachten. Of je moet willen dat mensen die het niet eens zijn met de regering maar helemaal moeten zwijgen.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 07:20 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Hoe groot is nu de verantwoordelijkheid van "de Christenen" mbt deze moord. Christenen gaven mbt Els Borst toch ook blijk van lange tenen.
http://cult.tpo.nl/2014/02/11/het-volbracht/
http://nos.nl/artikel/623187-dominee-dood-borst-geen-toeval.html
En zij werd ook gedemoniseerd.
Net zoals Theo van Gogh dit werd door veel Nederlanders, waaronder veel moslims.
Toen Theo van Gogh werd vermoord, werden daar toch door velen alle moslims voor verantwoordelijk gehouden.
Gaan de Christenen nu nét zo diep door het stof dat dat "we" van de moslims verwachten?
Doordat hij zijn zus ook vermoord heeft, acht ik de kans klein dat hij ooit vrijkomt. Kans op herhaling is immers heel groot.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 08:31 schreef computergirl het volgende:
[..]
hij heeft ook zijn zus vermoord en zal voor het totaalplaatje een straf opgelegd krijgen
Juist.quote:Op donderdag 4 februari 2016 18:21 schreef Ceberut het volgende:
Staat er al op alle voorpagina's dat het gaat om christenterrorisme? Dit is een terroristische aanslag gepleegd door een christen uit religieuze overwegingen.
Maar is dit in dit verband heel anders dan de reactie van moslims en moslimorganisaties mbt de moord op Theo van Gogh?quote:Op vrijdag 5 februari 2016 09:10 schreef DrParsifal het volgende:
[..]
De uitspraak van de dominee in het tweede artikel werd al direct veroordeeld door de Christelijke pers en zijn eigen kerkverband. Ook nu heeft het Reformatorisch Dagblad in een commentaar de moord nogmaals veroordeeld (samen met alle buiten-rechtelijke moorden). Ik geloof niet dat je veel meer kunt verwachten. Of je moet willen dat mensen die het niet eens zijn met de regering maar helemaal moeten zwijgen.
niet juist. Aangezien hij ook zijn zus heeft vermoord is het aannemelijker dat het een gekkie is van het gevaarlijke typequote:
Refdag vertegenwoordigt niet alle Christenen. Echter het is wel de krant van de achterban die bijvoorbeeld ds van Andel (de predikant uit het tweede artikel) bevat.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 09:22 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Maar is dit in dit verband heel anders dan de reactie van moslims en moslimorganisaties mbt de moord op Theo van Gogh?
Jij zegt: Christenen hebben zich gedistantieerd uit monde van het RefDag.
Trouwens: Kees vd Staaij (SGP) ook.
Maar: vertegenwoordigt het RefDag alle Christenen? Ken jij het echtpaar Goeré nog?
Net als bij de moslims blijft een deel gewelddadig. Maar dit zal dus ook bij de Christenen zijn.
Alleen wordt het de moslims (en masse) veel meer aangerekend dan de Christenen...
Helemaal mee eens. Volgens mij ben jij één van de weinige Nederlanders die "Rawagede" kent (en niet Ragawede, klein foutje). Maar goed.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 09:38 schreef DrParsifal het volgende:
[..]
Refdag vertegenwoordigt niet alle Christenen. Echter het is wel de krant van de achterban die bijvoorbeeld ds van Andel (de predikant uit het tweede artikel) bevat.
De achtergrond van de moord op van Gogh en die op Borst verschilt ook. Borst was niet meer echt actief. van U heeft langer psychiatrische hulp nodig gehad (het was zelfs door een rechtbank opgelegd). Kortom als er ergens goede redenen zijn om iemand als een "verwarde man" te omschrijven, is dit het wel. Ook werkte Van U niet met een organisatie of groep achter zich.
Verder is het natuurlijk ook belachelijk om alle moslims persoonlijk aansprakelijk te stellen voor de moord op Van Gogh of alle Nederlanders voor Ragawede of alle Duitsers voor WOII.
Volgens mij is Bart van U geen christenfundamentalist, hij beweert alleen een soort van goddelijke visioenen te hebben gehad dat er koppen moesten rollen. Een soort Mohammed dus.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 10:11 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Volgens mij ben jij één van de weinige Nederlanders die "Rawagede" kent (en niet Ragawede, klein foutje). Maar goed.
Mohammed Bouyeri was trouwens ook een verwarde man die alleen handelde. Die Hofstadgroep had met de moord op van Gogh niks te maken. Dat was een alleen-actie van Mohammed Bouyeri.
Overigens waren er best felle hel-en-verdoemenis-opmerkingen richting Borst toen zij in 2001 haar euthanasie-plan ontvouwde. Alleen al de opmerking "het is volbracht" die mevrouw Borst bracht, was bij velen al te veel. Alsof een seculier persoon niet meer "het is volbracht" mag zeggen, indien dat door een groep in de samenleving wordt geclaimd als "voorbehouden aan één heilig persoon".
Heel wat anders dan "geitenneukers", wat wel eens door van Gogh werd uitgesproken.
Maar hij zal zijn fundmentalisme toch wel vanuit zijn gereformeerde roots gehaald hebben. Hij komt uit een gereformeerd nest, en hij heet "van Urk". Hoe duidelijk wou je het hebben?quote:Op vrijdag 5 februari 2016 10:55 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Volgens mij is Bart van U geen christenfundamentalist, hij beweert alleen een soort van goddelijke visioenen te hebben gehad dat er koppen moesten rollen. Een soort Mohammed dus.
Het is vrij evident dat de lage straf voor Van der Graaf en grote misser is geweest van de rechter. Het politieke karakter van die moord is helemaal niet meegenomen in de uitspraak (in dat geval was er wel sprake van een politieke moord omdat Fortuyn politiek actief was en tevens om die politieke opvattingen gedood is). De moord is als een gewone moord behandeld, dat is geen juiste zet geweest destijds.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 08:30 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Als je doelt op de moord op Fortuyn, dan sla je in je vergelijking de plank stevig mis. Immers de wijze van straffen is sindsdien over de hele linie veranderd.
de moord op Vincent van Gogh??quote:Op vrijdag 5 februari 2016 14:12 schreef Elfletterig het volgende:
voor de moord op Vincent van Gogh:
Jaja, grote onthullingen hier op FOK!.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 14:44 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
de moord op Vincent van Gogh??
Ik bedoelde uiteraard Theoquote:Op vrijdag 5 februari 2016 14:44 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
de moord op Vincent van Gogh??
En nog wel door iemand die van de rechter eerder al onder psychiatrische behandeling gesteld moest worden. Je kunt te ver gaan in een misdaad toeschrijven aan verwarde mensen, maar in dit geval is er wel een heel goede reden voor (ook omdat hij ook zijn zus om vage redenen vermoord heeft). Dit maakt de misdaad niet minder en de misschien hoeft het niet eens invloed op de strafmaat te hebben, maar het is wel degelijk van belang om de misdaad te duiden.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 14:46 schreef Jigzoz het volgende:
Dit is volgens mij de eerste christenextremistische moord sinds heel erg lang.
Ik ben het niet eens met je analyse. Naar mijn idee is er een verschil uit moorden vanuit een religieus motief en deze zaak. Van U. zegt dan wel een goddelijke opdracht te hebben gekregen. Dat is totaal wat anders dan een religieus motief. Een religieus motief betekent dat de legitimatie van de moord uit religieuze geschriften, beschouwingen van religieuze geschriften of uitspraken van geestelijk leiders gehaald is, dat lijkt hier toch niet het geval te zijn. Dat iemand roept dat hij een goddelijke opdracht heeft maakt het dus nog geen moord uit hoofde van religie.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 14:12 schreef Elfletterig het volgende:
Het is een geruststellende gedachte dat christenen hetzelfde kunnen als wat moslims kunnen, namelijk: vanuit een religieus motief politici of opiniemakers vermoorden.
[..]
Mwoah... Religieus extremisme vind ik eigenlijk in alle gevallen gestoord.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 14:54 schreef DrParsifal het volgende:
[..]
En nog wel door iemand die van de rechter eerder al onder psychiatrische behandeling gesteld moest worden. Je kunt te ver gaan in een misdaad toeschrijven aan verwarde mensen, maar in dit geval is er wel een heel goede reden voor (ook omdat hij ook zijn zus om vage redenen vermoord heeft). Dit maakt de misdaad niet minder en de misschien hoeft het niet eens invloed op de strafmaat te hebben, maar het is wel degelijk van belang om de misdaad te duiden.
Tja, dan blijft er weinig over voor discussie. Ik denk dat een Breivik of Volkert van der G of de 9/11 aanslagplegers hun steekjes los hadden, maar van een totaal andere orde dan Van Urk.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 14:57 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Mwoah... Religieus extremisme vind ik eigenlijk in alle gevallen gestoord.
Ik zie geen enkel verschil. Een "goddelijke opdracht" komt neer op een religieus motief. Vaak wordt religie overschat en op een voetstuk geplaatst, maar in essentie zijn het gewoon eeuwenoude boeken vol met krampachtige, achterhaalde regeltjes die destijds golden. En gelovigen shoppen daar selectief in. Dat is de hele essentie van religie; je eigen normen en waarden aan anderen opdringen of opleggen met de Bijbel of de Koran in de hand.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 14:55 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik ben het niet eens met je analyse. Naar mijn idee is er een verschil uit moorden vanuit een religieus motief en deze zaak. Van U. zegt dan wel een goddelijke opdracht te hebben gekregen. Dat is totaal wat anders dan een religieus motief. Een religieus motief betekent dat de legitimatie van de moord uit religieuze geschriften, beschouwingen van religieuze geschriften of uitspraken van geestelijk leiders gehaald is, dat lijkt hier toch niet het geval te zijn. Dat iemand roept dat hij een goddelijke opdracht heeft maakt het dus nog geen moord uit hoofde van religie.
Ja, die is meer van de categorie Mohammed B.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 15:02 schreef DrParsifal het volgende:
[..]
Tja, dan blijft er weinig over voor discussie. Ik denk dat een Breivik of Volkert van der G of de 9/11 aanslagplegers hun steekjes los hadden, maar van een totaal andere orde dan Van Urk.
Wat vind jij niet religieus aan een goddelijke opdracht?quote:Op vrijdag 5 februari 2016 15:02 schreef Kowloon het volgende:
Het afwezig zijn van een religieuze context van deze moord, althans daar lijkt het vooralsnog op,
Jouw afkeer van geloof kennen we wel.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 15:02 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik zie geen enkel verschil. Een "goddelijke opdracht" komt neer op een religieus motief. Vaak wordt religie overschat en op een voetstuk geplaatst, maar in essentie zijn het gewoon eeuwenoude boeken vol met krampachtige, achterhaalde regeltjes die destijds golden. En gelovigen shoppen daar selectief in. Dat is de hele essentie van religie; je eigen normen en waarden aan anderen opdringen of opleggen met de Bijbel of de Koran in de hand.
Gelovigen bestrijden euthanasie vanuit het oogpunt dat niet de mens, maar God gaat over leven en dood. Het zijn religieuze clubs die voorop lopen in de strijd tegen euthanasie. Het feit dat deze man zijn daad rechtvaardigt met behulp van een "goddelijke opdracht" onderstreept dat nog eens.
Levenslang opsluiten, deze gevaarlijke gek. En de sleutel weggooien.
Het mist religieuze onderbouwing, iedereen kan roepen dat hij/zij een goddelijke opdracht heeft (zeker dit soort verwarde mensen) maar zonder religieuze onderbouwing is dat een loze uitspraak. Bijvoorbeeld onderbouwing vanuit religieuze geschriften, beschouwingen van religieuze geschriften of uitspraken van geestelijk leiders. Had de Paus opgeroepen tot het vermoorden van zij die euthanasie goedkeuren, en gaf Van U. aan daarop aan de slag te zijn gegaan, dan was het een ander verhaal geweest. Maar vooralsnog krijgt de goddelijke opdracht in geen religieus gestalte.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 15:05 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wat vind jij niet religieus aan een goddelijke opdracht?
Ken je het OT? Ik wil wel om een flesje wijn wedden dat daar een legitimering voor deze moord te vinden is.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 15:15 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Het mist religieuze onderbouwing, iedereen kan roepen dat hij/zij een goddelijke opdracht heeft maar zonder religieuze onderbouwing is dat een loze uitspraak. Bijvoorbeeld onderbouwing vanuit religieuze geschriften, beschouwingen van religieuze geschriften of uitspraken van geestelijk leiders. Had de Paus opgeroepen tot het vermoorden van zij die euthanasie goedkeuren, en gaf Van U. aan daarop aan de slag te zijn gegaan, dan was het een ander verhaal geweest. Maar vooralsnog krijgt de goddelijke opdracht in geen religieus gestalte.
Ik ga af op de nieuwsberichten, andere informatie heb ik niet. Als jij dat aan kunt dragen ga ik misschien overstag.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 15:17 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ken je het OT? Ik wil wel om een flesje wijn wedden dat daar een legitimering voor deze moord te vinden is.
Van mij hoef je niet overstag hoor. Maar een christen die een goddelijke opdracht uitvoert is echt niet ineens volledig los te zien van religie. Zeker gezien de teksten die er in de Bijbel te vinden zijn.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 15:19 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik ga af op de nieuws berichten, andere informatie heb ik niet. Als jij dat aan kunt dragen ga ik misschien overstag.
Onze wetgeving baseert zich toch niet op het oude testament, of zijn we de scheiding tussen kerk en staat al kwijt?quote:Op vrijdag 5 februari 2016 15:17 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ken je het OT? Ik wil wel om een flesje wijn wedden dat daar een legitimering voor deze moord te vinden is.
Zei ik dat dan?quote:Op vrijdag 5 februari 2016 15:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
Onze wetgeving baseert zich toch niet op het oude testament, of zijn we de scheiding tussen kerk en staat al kwijt?
Is Van U christen dan? En dat er in de bijbel minder frisse passages staan betekent nog niet dat Van U daar van op de hoogte was en dat als onderbouwing van zijn daden heeft gebruikt.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 15:20 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Van mij hoef je niet overstag hoor. Maar een christen die een goddelijke opdracht uitvoert is echt niet ineens volledig los te zien van religie. Zeker gezien de teksten die er in de Bijbel te vinden zijn.
Ja. Orthodox-christelijk. Die hebben doorgaans redelijk wat Bijbelkennis.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 15:25 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Is Van U christen dan? En dat er in de bijbel minder frisse passages staan betekent nog niet dat Van U daar van op de hoogte was en dat als onderbouwing van zijn daden heeft gebruikt.
Hij schijnt streng Christelijk opgevoerd te zijn.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 15:25 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Is Van U christen dan? En dat er in de bijbel minder frisse passages staan betekent nog niet dat Van U daar van op de hoogte was en dat als onderbouwing van zijn daden heeft gebruikt.
Tsja, we moeten denk ik af gaan op zijn verklaringen. Het enige wat ik tot nu toe voorbij heb zien komen van hem is die goddelijke opdracht die hij gekregen zou hebben toen hij 7 jaar oud was (zie: http://www.refdag.nl/nieu(...)ge_leeftijd_1_970126 ). Curieus aangezien Borst nog niet eens minister was toen. De man lijkt mij meer er dwaas die in zijn eigen luchtkastelen is gaan geloven.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 15:27 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja. Orthodox-christelijk. Die hebben doorgaans redelijk wat Bijbelkennis.
Dat kun je over alle gelovigen zeggen.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 15:34 schreef Kowloon het volgende:
De man lijkt mij meer er dwaas die in zijn eigen luchtkastelen is gaan geloven.
religie bashen is altijd terecht.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 15:43 schreef heite het volgende:
Typisch. Alles wijst erop dat we hier te maken hebben met een psychiatrisch patiënt, die alleen op vrije voeten was vanwege het falen van allerlei instanties. Maar sommige figuren zien het dus alleen maar als aanleiding om religie te bashen.
Hoho. Dat hij dit deed omdat hij christen is betekent niet dat alle christenen nu gestoorde moordenaars zijn he...quote:Op vrijdag 5 februari 2016 15:43 schreef heite het volgende:
Typisch. Alles wijst erop dat we hier te maken hebben met een psychiatrisch patiënt, die alleen op vrije voeten was vanwege het falen van allerlei instanties. Maar sommige figuren zien het dus alleen maar als aanleiding om religie te bashen.
er bestaan ook atheisten die streng Christelijk zijn opgevoed.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 15:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hij schijnt streng Christelijk opgevoerd te zijn.
.
...maar die krijgen doorgaans maar weinig goddelijke opdrachten.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 15:53 schreef computergirl het volgende:
[..]
er bestaan ook atheisten die streng Christelijk zijn opgevoed.
als ze in psychose zitten, waarom niet. Die man is echt niet helder van geest hoor!quote:Op vrijdag 5 februari 2016 15:55 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
...maar die krijgen doorgaans maar weinig goddelijke opdrachten.
Atheïsme en goddelijke opdrachten gaan per definitie niet samen. Lijkt me vrij duidelijk.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 16:02 schreef computergirl het volgende:
[..]
als ze in psychose zitten, waarom niet. Die man is echt niet helder van geest hoor!
psychose en logisch nadenken gaan ook per definitie niet samen. Lijkt me ook vrij duidelijk.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 16:06 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Atheïsme en goddelijke opdrachten gaan per definitie niet samen. Lijkt me vrij duidelijk.
Klopt.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 16:09 schreef computergirl het volgende:
[..]
psychose en logisch nadenken gaan ook per definitie niet samen. Lijkt me ook vrij duidelijk.
Uit het feit dat de man zijn opdracht "goddelijk" noemt, blijkt een religieus motief. De man verklaart zijn daad door naar God te wijzen. Religie houdt in dat je gelooft in (een) God. Dat iedereen de Bijbel net wat anders leest en er naar hartenlust selectief in shopt, doet daar niks aan af.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 15:08 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Jouw afkeer van geloof kennen we wel.Maar waarom ben je het niet eens met de differentiatie die ik aanbreng? Een goddelijk opdracht geeft nog geen blijk van een religieus motief omdat het binding mist met de geschriften, analyses daarvan en uitspraken van geestelijk leiders waarmee religie vorm krijgt. Dat zul je toch moeten erkennen, los van je opvattingen over religies.
Als Mo B ook duidelijk een psychiatrisch patient was (of had moeten zijn) en inderdaad alleen handelde zonder duidelijke directe inspiratie van anderen tot het doden van mensen. Mogelijk wel ja.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 15:04 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, die is meer van de categorie Mohammed B.
Vind je dat hij dat had moeten zijn?quote:Op vrijdag 5 februari 2016 17:14 schreef DrParsifal het volgende:
[..]
Als Mo B ook duidelijk een psychiatrisch patient was (of had moeten zijn)
In het geval van Van Urk was het wel heel duidelijk.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 17:18 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Vind je dat hij dat had moeten zijn?
En in het geval van Mohammed B.?quote:Op vrijdag 5 februari 2016 17:20 schreef DrParsifal het volgende:
[..]
In het geval van Van Urk was het wel heel duidelijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |