abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_159680355
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 15:19 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Ik ga af op de nieuws berichten, andere informatie heb ik niet. Als jij dat aan kunt dragen ga ik misschien overstag. ;)
Van mij hoef je niet overstag hoor. Maar een christen die een goddelijke opdracht uitvoert is echt niet ineens volledig los te zien van religie. Zeker gezien de teksten die er in de Bijbel te vinden zijn.
  vrijdag 5 februari 2016 @ 15:20:55 #182
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159680357
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 15:17 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ken je het OT? Ik wil wel om een flesje wijn wedden dat daar een legitimering voor deze moord te vinden is.
Onze wetgeving baseert zich toch niet op het oude testament, of zijn we de scheiding tussen kerk en staat al kwijt?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_159680371
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 15:20 schreef Leandra het volgende:

[..]

Onze wetgeving baseert zich toch niet op het oude testament, of zijn we de scheiding tussen kerk en staat al kwijt?
Zei ik dat dan?
pi_159680437
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 15:20 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Van mij hoef je niet overstag hoor. Maar een christen die een goddelijke opdracht uitvoert is echt niet ineens volledig los te zien van religie. Zeker gezien de teksten die er in de Bijbel te vinden zijn.
Is Van U christen dan? En dat er in de bijbel minder frisse passages staan betekent nog niet dat Van U daar van op de hoogte was en dat als onderbouwing van zijn daden heeft gebruikt.
pi_159680471
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 15:25 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Is Van U christen dan? En dat er in de bijbel minder frisse passages staan betekent nog niet dat Van U daar van op de hoogte was en dat als onderbouwing van zijn daden heeft gebruikt.
Ja. Orthodox-christelijk. Die hebben doorgaans redelijk wat Bijbelkennis.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 05-02-2016 15:27:58 ]
  vrijdag 5 februari 2016 @ 15:29:02 #186
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159680504
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 15:25 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Hij schijnt streng Christelijk opgevoerd te zijn.
Zegt nog niets trouwens, een van de strengste dominees op de Veluwe is een voormalige junk, die heeft gewoon de ene verslaving voor de andere ingeruild.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_159680598
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 15:27 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja. Orthodox-christelijk. Die hebben doorgaans redelijk wat Bijbelkennis.
Tsja, we moeten denk ik af gaan op zijn verklaringen. Het enige wat ik tot nu toe voorbij heb zien komen van hem is die goddelijke opdracht die hij gekregen zou hebben toen hij 7 jaar oud was (zie: http://www.refdag.nl/nieu(...)ge_leeftijd_1_970126 ). Curieus aangezien Borst nog niet eens minister was toen. De man lijkt mij meer er dwaas die in zijn eigen luchtkastelen is gaan geloven.
pi_159680608
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 15:34 schreef Kowloon het volgende:

De man lijkt mij meer er dwaas die in zijn eigen luchtkastelen is gaan geloven.
Dat kun je over alle gelovigen zeggen.
pi_159680750
Typisch. Alles wijst erop dat we hier te maken hebben met een psychiatrisch patiënt, die alleen op vrije voeten was vanwege het falen van allerlei instanties. Maar sommige figuren zien het dus alleen maar als aanleiding om religie te bashen. :')
pi_159680827
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 15:43 schreef heite het volgende:
Typisch. Alles wijst erop dat we hier te maken hebben met een psychiatrisch patiënt, die alleen op vrije voeten was vanwege het falen van allerlei instanties. Maar sommige figuren zien het dus alleen maar als aanleiding om religie te bashen. :')
religie bashen is altijd terecht.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_159680865
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 15:43 schreef heite het volgende:
Hoho. Dat hij dit deed omdat hij christen is betekent niet dat alle christenen nu gestoorde moordenaars zijn he...

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-02-2016 15:49:05 ]
pi_159680970
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 15:29 schreef Leandra het volgende:

[..]

Hij schijnt streng Christelijk opgevoerd te zijn.
.
er bestaan ook atheisten die streng Christelijk zijn opgevoed.
pi_159681008
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 15:53 schreef computergirl het volgende:

[..]

er bestaan ook atheisten die streng Christelijk zijn opgevoed.
...maar die krijgen doorgaans maar weinig goddelijke opdrachten.
pi_159681138
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 15:55 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

...maar die krijgen doorgaans maar weinig goddelijke opdrachten.
als ze in psychose zitten, waarom niet. Die man is echt niet helder van geest hoor!
pi_159681206
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 16:02 schreef computergirl het volgende:

[..]

als ze in psychose zitten, waarom niet. Die man is echt niet helder van geest hoor!
Atheïsme en goddelijke opdrachten gaan per definitie niet samen. Lijkt me vrij duidelijk.
pi_159681265
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 16:06 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Atheïsme en goddelijke opdrachten gaan per definitie niet samen. Lijkt me vrij duidelijk.
psychose en logisch nadenken gaan ook per definitie niet samen. Lijkt me ook vrij duidelijk.
pi_159681292
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 16:09 schreef computergirl het volgende:

[..]

psychose en logisch nadenken gaan ook per definitie niet samen. Lijkt me ook vrij duidelijk.
Klopt.
pi_159682082
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 15:08 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Jouw afkeer van geloof kennen we wel. ;) Maar waarom ben je het niet eens met de differentiatie die ik aanbreng? Een goddelijk opdracht geeft nog geen blijk van een religieus motief omdat het binding mist met de geschriften, analyses daarvan en uitspraken van geestelijk leiders waarmee religie vorm krijgt. Dat zul je toch moeten erkennen, los van je opvattingen over religies.
Uit het feit dat de man zijn opdracht "goddelijk" noemt, blijkt een religieus motief. De man verklaart zijn daad door naar God te wijzen. Religie houdt in dat je gelooft in (een) God. Dat iedereen de Bijbel net wat anders leest en er naar hartenlust selectief in shopt, doet daar niks aan af.

Dat er binding mist met de geschriften is jouw subjectieve mening. Een andere gelovige kijkt daar weer heel anders naar. In de VS zijn eind vorig jaar nog drie mensen doodgeschoten in een abortuskliniek. Bij dergelijke terreurgevallen geldt steeds dat de dader zijn rechtvaardiging meent te vinden in de Bijbel (of de Koran).

En religieuze leiders heb je ook in vele soorten en maten. Er is er altijd wel eentje te vinden die ongeveer op jouw lijn zit.

Overigens heb ik geen afkeer van geloof. Mensen moeten fijn geloven wat ze willen; daar verander je toch niks aan. Ik heb een afkeer van het opdringen van religie. Ik heb een afkeer van het feit dat religie als excuus of dekmantel wordt gebruikt. En ik heb er bovendien een grote afkeer van dat de rechten van gelovigen altijd nét even wat zwaarder wegen. Dat er altijd nét even wat meer begrip en ontzag voor gelovigen is.
pi_159682344
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 15:04 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja, die is meer van de categorie Mohammed B.
Als Mo B ook duidelijk een psychiatrisch patient was (of had moeten zijn) en inderdaad alleen handelde zonder duidelijke directe inspiratie van anderen tot het doden van mensen. Mogelijk wel ja.
pi_159682409
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 17:14 schreef DrParsifal het volgende:

[..]

Als Mo B ook duidelijk een psychiatrisch patient was (of had moeten zijn)
Vind je dat hij dat had moeten zijn?
pi_159682448
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 17:18 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Vind je dat hij dat had moeten zijn?
In het geval van Van Urk was het wel heel duidelijk.
pi_159682458
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 17:20 schreef DrParsifal het volgende:

[..]

In het geval van Van Urk was het wel heel duidelijk.
En in het geval van Mohammed B.?
pi_159682489
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 17:20 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

En in het geval van Mohammed B.?
dat weet ik niet eigenlijk. Maar als je de twee zaken in het zelfde hokje wil stoppen, denk ik dat ze op dit punt wel hetzelfde moeten zijn. Zo niet, dan heeft het niet zoveel zin om de zaken te vergelijken.
pi_159682549
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 17:22 schreef DrParsifal het volgende:

[..]

dat weet ik niet eigenlijk. Maar als je de twee zaken in het zelfde hokje wil stoppen, denk ik dat ze op dit punt wel hetzelfde moeten zijn. Zo niet, dan heeft het niet zoveel zin om de zaken te vergelijken.
Het zijn allebei religieus gemotiveerde moorden, gepleegd door godsdienstwaanzinnigen en de slachtoffers waren beide publieke figuren. Ik zie wel wat overeenkomsten.
pi_159682654
Is Volkert dan een dierenliefhebwaanzinnige? Zijn mensen die vanuit godsdienstige overtuiging andere mensen gaan helpen godsdienstwaanzinnigen? Van Urk was duidelijk "verward" en of dat veroorzaakt werd door zijn godsdienst is maar zeer de vraag (Al heeft het vast gevolgen voor zijn godsdienstige beleving). bij Mo B weet ik niet of hem buiten zijn heel foute godsdienstige ideeen ook iets mankeerde.
pi_159682762
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 17:31 schreef DrParsifal het volgende:
Is Volkert dan een dierenliefhebwaanzinnige? Zijn mensen die vanuit godsdienstige overtuiging andere mensen gaan helpen godsdienstwaanzinnigen? Van Urk was duidelijk "verward" en of dat veroorzaakt werd door zijn godsdienst is maar zeer de vraag (Al heeft het vast gevolgen voor zijn godsdienstige beleving). bij Mo B weet ik niet of hem buiten zijn heel foute godsdienstige ideeen ook iets mankeerde.
Als je mensen gaat vermoorden omdat dat moet van je god, dan vind ik dat best waanzinnig inderdaad. Jij niet?
pi_159682832
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 17:31 schreef DrParsifal het volgende:
Dat hangt ook af of iemand vanuit ratio of psychose handelt. Volkert handelde vanuit ratio, de persoon welke Els Borst vermoorde vanuit psychose waarschijnlijk. Met betrekking tot religie betekent dit vooral dat deze opvattingen een katalysator voor al aanwezige psychiatrische problematiek zijn.
In order to understand, I destroyed myself
- Fernando Pessoa
pi_159682846
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 17:36 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Als je mensen gaat vermoorden omdat dat moet van je god, dan vind ik dat best waanzinnig inderdaad. Jij niet?
Maar "waanzinnig" in een andere zin dan iemand die meedoet aan een loterij of iemand die door de rechter psychiatrische behandeling is opgelegd.
pi_159682861
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 17:40 schreef DrParsifal het volgende:

[..]

Maar "waanzinnig" in een andere zin dan iemand die meedoet aan een loterij of iemand die door de rechter psychiatrische behandeling is opgelegd.
In beide gevallen bedoel ik het in de zin van 'gevaarlijk gestoord'.
pi_159774432
http://www.elsevier.nl/Ne(...)tcmp=related-content

Walgelijk hoe die Elsevier-reaguurders weer reageren op Pechtold.
Voor de rechtse reaguurders moet het allemaal zwart wit blijven. Moslims zijn allemaal fout. Christenen zijn allemaal goed.
Deze moord bewijst toch gewoon dat er bij alle godsdiensten individuen bij zitten waarbij een steekje los zit. Net zoals je de Koran op verschillende manieren kunt interpreteren, kun je dit ook bij de bijbel. Wat is er zo fout aan deze redenering.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')