De euro en de eurozone wordt ongeloofwaardig. Ook zullen de rentes sterk stijgen. Het kan zorgen dat andere landen ook zullen vertrekken en worst case scenario wil ik niet eens over nadenken.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 23:37 schreef NanaVonB het volgende:
[..]
Ik ben nieuwsgierig naar je beredenering
Ik heb nog geen mening gevormd. Ik ben een beetje aan het inventariseren wat de eventuele gevolgen zijn en hoe er over het algemeen over gedacht wordt.quote:
ja maar dan is de euro dus niet meer waardquote:Op vrijdag 23 januari 2015 23:45 schreef Individual het volgende:
Maar dan kunnen ze eindelijk failliet gaan als land en krijgen de noord-west Europese banken hun geld niet terug.
Wat we ook kunnen doen is 1000*1000*1000*1000 euro erbij verzinnen.
precies, deflatie dusquote:Op vrijdag 23 januari 2015 23:50 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
ja maar dan is de euro dus niet meer waard
Deflatie is waardevermindering van diensten en producten toch, maar indien er meer geld in omloop is zal het aanbod geld toenemen waardoor prijzen inderdaad zullen stijgen. Sorry, my bad.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 00:02 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Deflatie is het zakken van de prijzen, meer geld zal juist voor inflatie zorgen.
Het is een beetje hoe je het noemt, maar ik denk dat we hetzelfde bedoelen. Als diensten en producten minder waard zijn zullen die prijzen dus dalen, dus is hetzelfde. Maar wat je zegt klopt inderdaad.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 00:05 schreef NanaVonB het volgende:
[..]
Deflatie is waardevermindering van diensten en producten toch, maar indien er meer geld in omloop is zal het aanbod geld toenemen waardoor prijzen inderdaad zullen stijgen. Sorry, my bad.
quote:Op zaterdag 24 januari 2015 00:05 schreef NanaVonB het volgende:
[..]
Deflatie is waardevermindering van diensten en producten toch, maar indien er meer geld in omloop is zal het aanbod geld toenemen waardoor prijzen inderdaad zullen stijgen. Sorry, my bad.
Hoewel het in praktische zin niet zoveel uitmaakt, klopt het toch niet. Inflatie is een monetair fenomeen. Bij inflatie is er sprake van geldontwaarding en bij deflatie van een waardevermeerdering van geld. De reële waarde van producten en diensten veranderen niet als gevolg van in/deflatie.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 00:06 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Het is een beetje hoe je het noemt, maar ik denk dat we hetzelfde bedoelen. Als diensten en producten minder waard zijn zullen die prijzen dus dalen, dus is hetzelfde. Maar wat je zegt klopt inderdaad.
Volgens mij denken verschillende economen daar anders over. Sommige economen zien een stijging van het prijspeil als inflatie.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 09:03 schreef Kaas- het volgende:
[..]
[..]
Hoewel het in praktische zin niet zoveel uitmaakt, klopt het toch niet. Inflatie is een monetair fenomeen. Bij inflatie is er sprake van geldontwaarding en bij deflatie van een waardevermeerdering van geld. De reële waarde van producten en diensten veranderen niet als gevolg van in/deflatie.
Klopt want als je een Grexit hebt krijg je in principe hetzelfde. Die schuld kan je nooit meer innen.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 08:54 schreef robin007bond het volgende:
Lijkt me geen goed idee. De euro is wellicht te snel ingevoerd, maar wel een goed iets.
Wat mij betreft moeten we wat meer solidair zijn met het zuiden en veel schulden kwijtschelden.
Ja, maar ik denk dat hij bedoeld dat de diensten en producten dan niet veranderen in waarde, maar dat het geld dus veranderd in waarde en dat de rede is van de verandering in prijs. Wat ik wel met hem eens ben.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 09:36 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Volgens mij denken verschillende economen daar anders over. Sommige economen zien een stijging van het prijspeil als inflatie.
`quote:Op zaterdag 24 januari 2015 10:57 schreef Individual het volgende:
Voor Griekenland zou dit beter zijn, voor de EU zou het een ramp zijn.
Het is net of er supersterke schijnwerpers op Griekenland staan waar ze geen controle over hebben. Op het begin vonden de grieken het extra licht wel leuk, maar nu kunnen ze al vele jaren niet meer slapen. Daarnaast loopt de stroomrekening door en omdat ze, door slaapgebrek, niet meer zo goed kunnen werken om die rekening te betalen.
Het stroombedrijf (EU) wil het licht niet uitdoen en betaalt de rekening aan de elektriciteitscentrale
(banken). Hoe langer dit duurt hoe uitgeputter de Grieken worden. Ze willen het licht niet, maar moeten zich er wel voor in de schulden steken.
Veel mensen bij het stroombedrijf vinden de Grieken maar asociaal want zij betalen de vervanging van de kapotte lampen. De mensen van stroombedrijf krijgen minder betaald want na het salaris van management blijft er minder over. We geven ze licht en dan werken ze niet zoals wij gewend zijn.. Kutgrieken!
Bij een grexit en invoering van de drachme wordt Griekenland weer een goedkoop vakantie land waardoor er juist in de toeristische sector een flinke groei zal zijn.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 11:03 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
`
Ik denk dat het toerisme etc wel heel erg zou afnemen voor Griekenland dus ik weet niet of het wel zo goed is voor ze.
Hangt wel erg af van het sentiment. Als het met veel gezeik, gedoe en afschrijvingen voor NW Europa gepaard gaat zal het weinig bevordelijk zijn voor het toerisme.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 11:08 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Bij een grexit en invoering van de drachme wordt Griekenland weer een goedkoop vakantie land waardoor er juist in de toeristische sector een flinke groei zal zijn.
Consumenten vergeten dit binnen een jaar als een verblijf in Griekenland nog maar 50% kost ten opzichte van een ander warm euroland.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 11:21 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Hangt wel erg af van het sentiment. Als het met veel gezeik, gedoe en afschrijvingen voor NW Europa gepaard gaat zal het weinig bevordelijk zijn voor het toerisme.
Zelfs als het zoveel goedkoper wordt stap je wellicht wat makkelijk over sentimenten heen.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 11:27 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Consumenten vergeten dit binnen een jaar als een verblijf in Griekenland nog maar 50% kost ten opzichte van een ander warm euroland.
Je zo erg afhankelijk maken van toerisme is ook niet zo'n goed idee. Daarmee creëer je erg makkelijk een monocultuur.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 11:27 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Consumenten vergeten dit binnen een jaar als een verblijf in Griekenland nog maar 50% kost ten opzichte van een ander warm euroland.
Een stijging van het prijspeil is geldontwaarding.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 09:36 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Volgens mij denken verschillende economen daar anders over. Sommige economen zien een stijging van het prijspeil als inflatie.
Hebben niet veel landen in het zuiden dit niet allang? Dat is volgens mij ook een van de redenen waarom een euro voor alles nooit kan werken met landen die totaal andere samenstelling van hun economieën hebben.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 11:32 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Je zo erg afhankelijk maken van toerisme is ook niet zo'n goed idee. Daarmee creëer je erg makkelijk een monocultuur.
Volgens mij kan een euro prima werken. Moeten landen zich wel aandeel begrotingsafspraken houden maar ook dat is geen onredelijke wens.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 11:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hebben niet veel landen in het zuiden dit niet allang? Dat is volgens mij ook een van de redenen waarom een euro voor alles nooit kan werken met landen die totaal andere samenstelling van hun economieën hebben.
Dit. Vanaf het begin vroeg ik me af hoe dit zou werken. Niet zo goed dus. 7 jaar crisis en ze begrijpen het nog steeds niet.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 11:42 schreef Basp1 het volgende:
Dat is volgens mij ook een van de redenen waarom een euro voor alles nooit kan werken met landen die totaal andere samenstelling van hun economieën hebben.
Het blijft een lastige kwestie. De staten in de VS verschillen in veel dingen ook wel behoorlijk, maar dat is voor de dollar niet zo'n groot probleem.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 11:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hebben niet veel landen in het zuiden dit niet allang? Dat is volgens mij ook een van de redenen waarom een euro voor alles nooit kan werken met landen die totaal andere samenstelling van hun economieën hebben.
We kunnen wensen tot we een ons wegen. De afspraken in het verdrag van Maastricht wilden de grote eurolanden niet eens naleven waarom zouden landen nu opeens dit wel gaan doen. Ik heb het idee dat eurofielen elk realisme maar uit het oog verliezen, of niet willen zien om dit bizarre economische experiment maar door te kunnen zetten. Want dat is de euro op dit moment een bizar economisch experiment waarbij we als burgers door de QE methode weer met 2000 euro extra schuld per hoofd van de europesche bevolking opgezadeld worden.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 11:51 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Volgens mij kan een euro prima werken. Moeten landen zich wel aandeel begrotingsafspraken houden maar ook dat is geen onredelijke wens.
Het naleven van die afspraken gaat juist steeds beter. Het is niet voor niets dat overal zwaar bezuinigd wordt. En de beweging richting sluitende begrotingen lijkt me verstandiger dan grote tekorten te accepteren.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 12:03 schreef Basp1 het volgende:
[..]
We kunnen wensen tot we een ons wegen. De afspraken in het verdrag van Maastricht wilden de grote eurolanden niet eens naleven waarom zouden landen nu opeens dit wel gaan doen. Ik heb het idee dat eurofielen elk realisme maar uit het oog verliezen, of niet willen zien om dit bizarre economische experiment maar door te kunnen zetten. Want dat is de euro op dit moment een bizar economisch experiment waarbij we als burgers door de QE methode weer met 2000 euro extra schuld per hoofd van de europesche bevolking opgezadeld worden.
Gaat steeds beter?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 12:07 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het naleven van die afspraken gaat juist steeds beter. Het is niet voor niets dat overal zwaar bezuinigd wordt. En de beweging richting sluitende begrotingen lijkt me verstandiger dan grote tekorten te accepteren.
Ah, huiswerkopdracht?quote:Op vrijdag 23 januari 2015 23:46 schreef NanaVonB het volgende:
[..]
Ik heb nog geen mening gevormd. Ik ben een beetje aan het inventariseren wat de eventuele gevolgen zijn en hoe er over het algemeen over gedacht wordt.
In het Venezuela topic blijven de Chavismo-fans nu weg omdat de situatie nu echt niet meer te verdedigen is. Na 7 jaar crisis in de EU zit de harde kern hier nog steeds met volste vertrouwen dat de huidige EU het goed heeft gedaan.quote:
Ja lekker, de zaak kapot lopen gaan en dan hopen. Gebaseerd op lucht. Daar hebben we wat aan.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 23:30 schreef Captain_Ghost het volgende:
Stiekem hoop ik dat ze Grieken exit gaat.
Op dit manier komt er nieuwe periode aan. Hopelijk betere dan huidige.
Oh, men is niet stevig aan het saneren in bijna de hele Eurozone?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 12:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Gaat steeds beter?
In 1992 besloot men iets, de invoering was in 2002 we zijn dus 23 jaar verder en het gaat volgen jou steeds beter. Het gaat niet steeds beter anders was die QE operatie ter waarde van 1.100.000.000.000 niet nodig. Maar als jij graag door je roze euro bril wil blijven kijken is dat je goed recht. De rente die voor noordelijke landen bizar laag staat waardoor onze pensioen potten niet op orde blijven. De staatsschuld van NL die sinds de invoering van de girale euro in 1999 verdubbeld is.
Hoe ongeloofwaardig moeten politici wel niet worden. Vind je het vreemd dat grote groepen van de bevolking de politiek niet meer vertrouwen.
Dit had vanaf dag 1 dat je met zo'n ingrijpend en grootschalig experiment startte al goed moeten gaan. En bij de constatering dat Griekenland bij de euro gekomen was door boekhoud fraude meteen sancties ipv het pappen en nathouden waardoor er op den duur veel meer afgeschreven moet worden.
Er is juist vrij veel fout gegaan. Dat lijkt me echter niet direct reden om blind mee te gaan in het grote doemdenken.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 12:47 schreef Individual het volgende:
[..]
In het Venezuela topic blijven de Chavismo-fans nu weg omdat de situatie nu echt niet meer te verdedigen is. Na 7 jaar crisis in de EU zit de harde kern hier nog steeds met volste vertrouwen dat de huidige EU het goed heeft gedaan.
Op de verkeerde manier; men moet banken saneren en niet overheden. QE is volledig kansloos omdat al het geld bij de banken blijft hangen omdat ze zoveel slechte schulden hebben en hun balans moeten oppoetsen. Je kunt nog beter iedere burger gratis geld geven dan de banken.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 12:58 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Oh, men is niet stevig aan het saneren in bijna de hele Eurozone?
maar jij vindt dus blijkbaar een ecb besluit van 1.100.000.000.000 euro QE een verstandig besluit?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:01 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Er is juist vrij veel fout gegaan. Dat lijkt me echter niet direct reden om blind mee te gaan in het grote doemdenken.
Er is te veel fout gegaan en het gaat nog niet beter. Niemand wordt ook echt verantwoordelijk gehouden en daardoor zal het ook niet snel genoeg beter gaan. In principe is de EU een goed idee, maar de uitvoering is flink ondermaats en dat is schadelijk.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:01 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Er is juist vrij veel fout gegaan. Dat lijkt me echter niet direct reden om blind mee te gaan in het grote doemdenken.
Heb ik dat ergens gezegd of gesuggereerd? Volgens mij niet.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
maar jij vindt dus blijkbaar een ecb besluit van 1.100.000.000.000 euro QE een verstandig besluit?
Onzin, ook hier moest voor en na de invoering van de Euro stevig gesaneerd worden in de overheidsfinanciën.quote:En saneren, voor de invoering van de euro hoefden de noordelijke staten niet te saneren, nu door de overdracht van welvaart moeten we opeens meedoen omdat er landen door leugens bedrog en blind vertrouwen bij domme beleidsmakers er een puinhoop van maken.
Voor een deel is dat helaas zo. Luisteren naar doempredikers is prima hoor maar hun woorden direct voor waar aannemen is minder verstandig.quote:Ook leuk dat mensen die steeds sceptischer tegenover de euro staan voor doemdenker worden weggezet.
Griekenland is een zooitje maar de meeste andere probleemlanden hebben flink gesaneerd en lijken de weg naar boven weer te hebben gevonden.quote:Ik durf wel een krat bier te verwedden dat binnen niet al te lange tijd de Griekse schulden een haircut krijgen en de rekening wederom door Europa betaald gaat worden. Vind je dat nu echt een valide argument dat het steeds beter gaat.
Heb je voor ons niet wat sprekende voorbeelden dat het echt nu beter gaat.
Overheden moeten wel degelijk saneren. Je ziet nu in Europa dat de pensioenleeftijden eindelijk een beetje aangepast worden aan de gestegen levensverwachting en dat er hard gewerkt wordt om inkomsten en uitgaven in evenwicht te brengen.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:12 schreef drexciya het volgende:
[..]
Op de verkeerde manier; men moet banken saneren en niet overheden. QE is volledig kansloos omdat al het geld bij de banken blijft hangen omdat ze zoveel slechte schulden hebben en hun balans moeten oppoetsen. Je kunt nog beter iedere burger gratis geld geven dan de banken.
suggereer je het hiermee soms?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 12:58 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Oh, men is niet stevig aan het saneren in bijna de hele Eurozone?
Daarmee suggereer ik dat overheden hard werken om hun huishoudboekjes weer op orde te brengen. De ene met meer succes dan de ander.quote:
Juist zonder euro was het een stuk makkelijker geweest omdat elke economie in zijn eigen sop gaar kan koken. En hierdoor de wisselkoersen tussen de munten (welke een afspiegeling van de lokale economie zijn) op een redelijk natuurlijke manier tot stand zou komen. We hebben het vorige week weer gezien wat er met de Zwitserse franc gebeurde toen de harde koppeling met de euro verviel.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:44 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Overheden moeten wel degelijk saneren. Je ziet nu in Europa dat de pensioenleeftijden eindelijk een beetje aangepast worden aan de gestegen levensverwachting en dat er hard gewerkt wordt om inkomsten en uitgaven in evenwicht te brengen.
Nu had dat wat mij betreft ook zonder Euro plaats moeten hebben maar dan was het stukken lastiger geweest..
Aha, dus daarom slaan landen die dat decennia lang eigenlijk niet deden nunspontaan wel aan het saneren en hervormen?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Juist zonder euro was het een stuk makkelijker geweest omdat elke economie in zijn eigen sop gaar kan koken. En hierdoor de wisselkoersen tussen de munten (welke een afspiegeling van de lokale economie zijn) op een redelijk natuurlijke manier tot stand zou komen. We hebben het vorige week weer gezien wat er met de Zwitserse franc gebeurde toen de harde koppeling met de euro verviel.
Ow dus je doet wat aan cherrypicken enkele opmerkingen die zijn goed en enkele niet. Je lijkt wel een politicus die veel praat maar weinig concreets kan zeggen.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:49 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Daarmee suggereer ik dat overheden hard werken om hun huishoudboekjes weer op orde te brengen. De ene met meer succes dan de ander.
Je legt niet echt heldere verbanden.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 12:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Gaat steeds beter?
In 1992 besloot men iets, de invoering was in 2002 we zijn dus 23 jaar verder en het gaat volgen jou steeds beter. Het gaat niet steeds beter anders was die QE operatie ter waarde van 1.100.000.000.000 niet nodig. Maar als jij graag door je roze euro bril wil blijven kijken is dat je goed recht. De rente die voor noordelijke landen bizar laag staat waardoor onze pensioen potten niet op orde blijven. De staatsschuld van NL die sinds de invoering van de girale euro in 1999 verdubbeld is.
Hoe ongeloofwaardig moeten politici wel niet worden. Vind je het vreemd dat grote groepen van de bevolking de politiek niet meer vertrouwen.
Dit had vanaf dag 1 dat je met zo'n ingrijpend en grootschalig experiment startte al goed moeten gaan. En bij de constatering dat Griekenland bij de euro gekomen was door boekhoud fraude meteen sancties ipv het pappen en nathouden waardoor er op den duur veel meer afgeschreven moet worden.
dan heb je voor ons vast wel grafieken waarop we kunnen zien hoe de staatsschulden van de individuele eurolanden aan het slinken zijn door de zogenaamde saneringen. Zolang overheidstekorten nog altijd hoger zijn dan de BNP groei blijven staatsschulden toenemen. Die 3% maximaal overheidstekort regel is al een wassen neus.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:58 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Aha, dus daarom slaan landen die dat decennia lang eigenlijk niet deden nunspontaan wel aan het saneren en hervormen?
Dat hoeft in een discussie over de euro ook niet die is ook met vage aanames ingevoerd.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 14:09 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Je legt niet echt heldere verbanden.
Oke.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 14:13 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat hoeft in een discussie over de euro ook niet die is ook met vage aanames ingevoerd.
Ik sprak over saneren van de staatshuishouding en niet over die QE maatregel. Zo lastig is dat toch niet?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 14:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ow dus je doet wat aan cherrypicken enkele opmerkingen die zijn goed en enkele niet. Je lijkt wel een politicus die veel praat maar weinig concreets kan zeggen.
Die grens van 3%, die overigens naar 0% gaat is een vrij recent fenomeen. De Europese monetaire samenwerking heeft daarmee de tekorten gemiddeld genomen teruggebracht, dat er door de crisis wat problemen zijn lijkt me verklaarbaar. Maar om daar de Euro de schuld van te geven is wel vrij gezocht.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 14:11 schreef Basp1 het volgende:
[..]
dan heb je voor ons vast wel grafieken waarop we kunnen zien hoe de staatsschulden van de individuele eurolanden aan het slinken zijn door de zogenaamde saneringen. Zolang overheidstekorten nog altijd hoger zijn dan de BNP groei blijven staatsschulden toenemen. Die 3% maximaal overheidstekort regel is al een wassen neus.
Er is niet een nieuwe holocaust en het licht is nog aan. Eigenlijk hadden die dingen moeten gebeuren bij het NEE van het enige referendum, maar door niet naar de uitslag te luisteren hebben de bobo's de wereld gered.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 17:57 schreef maryen65 het volgende:
Maar wat heeft de euro, ons burgers nu van voordelen gebracht?
Internationale handel in Europa is vereenvoudigd en je hoeft niet langer geld te wisselen in het buitenland.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 17:57 schreef maryen65 het volgende:
Ik gok iets van een export stijgingquote:Op zaterdag 24 januari 2015 17:57 schreef maryen65 het volgende:
Dus alleen geen geld meer om wisselen, tja das veel voordeel voor onsquote:Op zaterdag 24 januari 2015 18:12 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Internationale handel in Europa is vereenvoudigd en je hoeft niet langer geld te wisselen in het buitenland.
Wat had jij precies verwacht?
Onze exporteurs knijpen in hun handjes met de euro.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 18:17 schreef maryen65 het volgende:
[..]
Dus alleen geen geld meer om wisselen, tja das veel voordeel voor ons
Waarom betalen die exporteurs de nadelen niet van de euro? Die mogen de gewone burger dan weer ophoestenquote:Op zaterdag 24 januari 2015 18:19 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Onze exporteurs knijpen in hun handjes met de euro.
Maar wat had je precies verwacht dan? Dat we nooit meer hoefden te werken na invoering van de euro?
En jij bent echt zielig om zo'n antwoord te geven aan iemand die er misschien niet zoveel van begrijpt. Voel jij je nu wel stoer hequote:Op zaterdag 24 januari 2015 18:23 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Jij bent echt te simpel om te bestaan
Iedereen heeft op een manier wel geprofiteerd van de euro. Wil jij gaan bereken hoeveel iedereen precies heeft geprofiteerd en die dan precies hun aandeel laten terugbetalen om de financieel moeilijke tijden te overleven? Ik zal je vast verklappen, dat is niet te doen.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 18:25 schreef maryen65 het volgende:
[..]
En jij bent echt zielig om zo'n antwoord te geven aan iemand die er misschien niet zoveel van begrijpt. Voel jij je nu wel stoer he
Zo kan je dus ook antwoorden.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 18:30 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Iedereen heeft op een manier wel geprofiteerd van de euro. Wil jij gaan bereken hoeveel iedereen precies heeft geprofiteerd en die dan precies hun aandeel laten terugbetalen om de financieel moeilijke tijden te overleven? Ik zal je vast verklappen, dat is niet te doen.
Op het moment dat iemand iets verdiend aan de euro, zeg ik krijg 1000 euro extra inkomsten, dan geef ik daar zeg 800 euro weer meteen van uit. Stel ik koop daar bij 16 winkels iets van 50 euro van, dan hebben al die 16 winkels dus geprofiteerd van het feit dat ik meer heb verdiend aan de euro. Moeten zij dan ook meebetalen aan ''de nadelen van de euro''?
Laat dit soort persoonlijke aanvallen voortaan maar achterwege, voegt niets toe aan de discussie.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 18:23 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Jij bent echt te simpel om te bestaan
yooquote:Op zaterdag 24 januari 2015 18:35 schreef Tem het volgende:
[..]
Zo kan je dus ook antwoorden.
[..]
Laat dit soort persoonlijke aanvallen voortaan maar achterwege, voegt niets toe aan de discussie.
Je beseft dat het bedrijfsleven direct en indirect zorgen voor een flink deel van de belastingopbrengsten?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 18:21 schreef maryen65 het volgende:
[..]
Waarom betalen die exporteurs de nadelen niet van de euro? Die mogen de gewone burger dan weer ophoesten
En dat laatste slaat nergens op ik heb de euro sowieso nooit gewild
Gewoon omdat jij het zegt?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 21:48 schreef DeParo het volgende:
Hoe dan ook de EU is wat dat betreft toch niet veel meer dan een handelshuis, met een Griekse exit zal de betrouwbaarheid een flinke deuk oplopen, dat zal de cijfers niet veel verbeteren in ieder geval, sterker nog, een nieuwe crisis is in de maak dus.
Het is gewoon een kwestie van logisch nadenken, de hele Europese Unie als Handelshuis hangt aan elkaar op basis van vertrouwen, de twee centrale redenen voor de EU om Griekenland niet te laten vertrekken is enerzijds het land uitknijpen zodat bijvoorbeeld Duitsland geïnvesteerd geld terugkrijgt, anderzijds is het natuurlijk een enorme imagoschade omdat niet alleen landen maar ook particuliere en internationale investeerders hun geld in rook zien opgaan, in de media zien we nu al verschijnen dat Duitsland Griekenland toch wat verruimingen zal toestaan mocht die Eurosceptische partij winnen, dat betekent dus dat het argument van imagoschade nog zwaarder weegt dan per se je geld nog terugkrijgen. Dit alles had voorkomen kunnen worden door Europa op basis van identiteit te bouwen, een Europese identiteit welteverstaan, hier waren talloze mogelijkheden voor, de angst op identiteitsvorming was echter groot, men hield het liever technisch en economisch, dit zijn de gevolgen dus.quote:
Want die drukken er gewoon even een paar miljoen bij bedoel je of?!quote:Op zaterdag 24 januari 2015 22:08 schreef tofastTG het volgende:
Grappig, iets zegt me dat je geen tot weinig rekening houd met een instantie als de ECB. Maar hey, dat kan aan mij liggen.
QE?!quote:Op zaterdag 24 januari 2015 22:10 schreef DeParo het volgende:
[..]
Want die drukken er gewoon even een paar miljoen bij bedoel je of?!
quantitative easing.quote:
Ik weet waar QE voor staatquote:Op zaterdag 24 januari 2015 22:14 schreef tofastTG het volgende:
[..]
quantitative easing.
Een grexit heeft momenteel niet bijster veel gevolgen op de rentestanden van andere landen, juist omdat de ECB 1100 miljard ertegenaan kan smijten. Dus dat verhaaltje mbt. het instortende handelshuis, lijkt me niet echt van toepassing.
Ze gaan er al 1.100 miljard tegenaangooien, bij een grexit hoeft dat bedrag echt niet explosief te stijgen. Het effect op de economie is inderdaad niet zeker, het effect op de rentestanden is daarentegen wel erg zeker.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 22:17 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ik weet waar QE voor staat![]()
, ik zei alleen miljoen terwijl het ook wel miljarden genoemd kon worden, en nogmaals het betreft vertrouwen in een toch al kwetsbaar handelshuis, ik denk niet dat het ECB er nog even miljarden extra tegenaan kan gooien in zo'n korte tijd, terwijl het effect van de vorige maatregel al zeer twijfelachtig te noemen is wat nog even afwachten is dus, maar we zullen zien wat dat betreft in ieder geval zal het interessant worden.
We hebben het over een Grexit en het effect daarvan op de rentestanden is allerminst zeker dus, kan je nogmaals wel talloze miljarden er vervolgens tegen blijven gooien, maar dan krijg je ook heel andere effecten.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 22:20 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Ze gaan er al 1.100 miljard tegenaangooien. Het effect op de economie is inderdaad niet zeker, het effect op de rentestanden is daarentegen wel erg zeker.
Klopt, maar als je eerst de banken gaat saneren dan wordt het een stuk eenvoudiger. Nu legt al het geld wat vergeefs in banken wordt gepompt (QE iemand?) een extra belasting op onze economie.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:44 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Overheden moeten wel degelijk saneren. Je ziet nu in Europa dat de pensioenleeftijden eindelijk een beetje aangepast worden aan de gestegen levensverwachting en dat er hard gewerkt wordt om inkomsten en uitgaven in evenwicht te brengen.
Nu had dat wat mij betreft ook zonder Euro plaats moeten hebben maar dan was het stukken lastiger geweest..
Als Syriza wint zal de kapitaalvlucht nog wel even doorgaan of zelfs verergeren. Het zal dan ook nog wel een tijd duren voordat er enige duidelijkheid is waar de scherven neerdalen. Al die tijd is het investeringsklimaat van geheel de EU slecht. Dat 1 klein land zoveel invloed heeft is een ernstige weeffout. Dit bestond ook in de VS voordat het de Fed uitdrukkelijk verboden werd schulden van afzonderlijke lidstaten op te kopen.quote:Grieken haalden miljarden van spaarrekening
In de twee maanden voor de Griekse verkiezingen hebben spaarders in het land in totaal meer dan 10 miljard euro van hun spaarrekeningen gehaald. Ze vrezen dat hun geld niet veilig is bij een overwinning van anti-bezuinigingspartij Syriza. Dat schreef de Britse krant Sunday Times.
Volgens de krant is de mate waarin rekeningen werden leeggehaald deze maand flink toegenomen. Zo ging het in december om slechts 3 miljard euro en in januari tot dusver om ruim 7 miljard euro.
Een Griekse bankadviseur wist te melden dat de Europese Centrale Bank de vier grootste Griekse banken heeft opgedragen elke avond een statusrapportage af te geven.
nee, gewoon belangstelling. Ik vind het belangrijk om zo veel mogelijk maatschappelijke en politieke ontwikkelingen zo nauw mogelijk bij te houden. Het gaat ons toch allemaal aanquote:
Ja joh, omdat jij dat zegt zeker! De rentestanden zijn vandaag ook al spectaculair gestegen...quote:Op zaterdag 24 januari 2015 22:21 schreef DeParo het volgende:
[..]
We hebben het over een Grexit en het effect daarvan op de rentestanden is allerminst zeker dus, kan je nogmaals wel talloze miljarden er vervolgens tegen blijven gooien, maar dan krijg je ook heel andere effecten.
Haha ik bedoelde wanneer Griekenland de EU verlaat en het ECB veel miljarden erin pompt, wanneer je er dus te veel geld in gaat pompen, wat dat betekent voor de rentestanden dus zo.quote:Op maandag 26 januari 2015 18:17 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Ja joh, omdat jij dat zegt zeker! De rentestanden zijn vandaag ook al spectaculair gestegen...
Angst?quote:Op dinsdag 27 januari 2015 10:05 schreef Individual het volgende:
Haha zie de angst van de EU politici!
Als Griek zou ik ook zeggen dat ik er uit wil. Wat een enorme flater zou dat zijn voor de EU. Een crisis van 7 jaar zonder eind in zicht is al een enorme flater.
De puinhopen van blauw met gele sterren.
Het zou de eerste keer zijn dat de unie kleiner wordt en een precedent voor meer zoals idd Italië en Spanje. Als uiteindelijk een politieke unie overblijft met NL, groot DE, Vlaanderen en de Scaninavische landen zou het al beter zijn. Een handelsunie wel met alle huidige EU landen.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 13:39 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Angst?![]()
Zie vooral wat je wilt zien, maar behalve wat imagoschade hebben EU politici niets te verliezen. Laat de Grieken maar uitstappen en hun eigen boontjes doppen, kan meteen een voorbeeld gesteld worden aan Italiaanse en vooral ook Spaanse kiezers.
Afspraken over handel zijn zeer politiek. Het een gaat niet zomaar zonder het ander. Zeker wanneer je het hebt over de mate van economische integratie die we in de EU kennen.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 14:04 schreef Individual het volgende:
[..]
Het zou de eerste keer zijn dat de unie kleiner wordt en een precedent voor meer zoals idd Italië en Spanje. Als uiteindelijk een politieke unie overblijft met NL, groot DE, Vlaanderen en de Scaninavische landen zou het al beter zijn. Een handelsunie wel met alle huidige EU landen.
De grootste partij wil in de EU en de Euro blijven.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 10:05 schreef Individual het volgende:
Haha zie de angst van de EU politici!
Als Griek zou ik ook zeggen dat ik er uit wil.
Helaas. Afspraken over handel zouden nooit politiek mogen zijn. Scheelt een hoop ellende.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 14:31 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Afspraken over handel zijn zeer politiek. Het een gaat niet zomaar zonder het ander. Zeker wanneer je het hebt over de mate van economische integratie die we in de EU kennen.
Dat is de theorie. De praktijk is dat zonder die politiek nooit zulke vergaande afspraken mogelijk zouden zijn.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 14:33 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Helaas. Afspraken over handel zouden nooit politiek mogen zijn. Scheelt een hoop ellende.
Wat een onzin. De overheid heeft als taak om marktimperfecties en kartelvorming tegen te gaan. Zonder die regulering zou de economie onderhevig zijn aan de grillen van de maffia.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 14:33 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Helaas. Afspraken over handel zouden nooit politiek mogen zijn. Scheelt een hoop ellende.
Griekenland maakt het allemaal erg gemakkelijk. De geldkraan gooien ze zelf al dicht. Nu hopen ze door gesprekken met afzondelijke lidstaten voldoende verdeeldheid te zaaien binnen de eurozone en zo de greep naar de geldpers van de ECB mogelijk te maken. Ik geef dat weinig kans van slagen. De kans dat het op een Grexit uitloopt is nu zeer groot. Schat de kans op 80%. Als de grieken op de schulden willen defaulten dan zal de eurozone in ruil daarvoor afwillen van het "griekse probleem" en er niet elke paar jaar opnieuw mee geconfronteerd worden en er blijvend gelden in moeten storten.quote:Griekenland wil niet praten met trojka
Griekenland is niet van plan om te onderhandelen over nieuwe noodsteun van de EU en het Internationaal Monetair Fonds. De nieuwe minister van Financiën Varoufakis zegt dat hij niet wil samenwerken met het officiële onderhandelingsteam, de trojka.
Na een gesprek met voorzitter Dijsselbloem van de eurogroep zei Varoufakis dat de trojka is gebouwd op een rot fundament. "Wij gaan niet samenwerken met een comité dat een programma wil uitvoeren dat volgens ons anti-Europees is."
Afspraken
De Griekse minister zegt dat hij wel wil praten, maar alleen met de leiders van de eurolanden. Hij wil dat zij de helft van de Griekse schuld kwijtschelden.
Dijsselbloem benadrukte tijdens het gesprek dat Griekenland zich aan de gemaakte afspraken moet houden om te bezuinigen en hervormen.
Ongemakkelijk
Het was tijdens de persconferentie na het gesprek duidelijk te zien dat de mannen ver uit elkaar staan. Dijsselbloem en Varoufakis schudden elkaar ongemakkelijk de hand.
Varoufakis droeg daarnaast een overhemd zonder stropdas, wat erg ongebruikelijk is bij zulke bijeenkomsten. Het overhemd hing los over zijn broek. Het was een groot verschil met Dijsselbloem, die netjes gekleed was en een stropdas droeg.
Steunprogramma
Het huidige steunprogramma voor Griekenland loopt nog tot eind volgende maand. De partijen moeten nieuwe afspraken maken om het programma te verlengen, maar dat wil Varoufakis dus niet.
Varoufakis heeft niet gezegd wat er gebeurt als Griekenland en de trojka geen overeenstemming kunnen bereiken voor het steunprogramma afloopt.
De onderhandelingen zijn nog niet echt gestart. Dit zijn niet veel meer dan inleidende beschietingen over en weer.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 21:47 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Griekenland maakt het allemaal erg gemakkelijk. De geldkraan gooien ze zelf al dicht. Nu hopen ze door gesprekken met afzondelijke lidstaten voldoende verdeeldheid te zaaien binnen de eurozone en zo de greep naar de geldpers van de ECB mogelijk te maken. Ik geef dat weinig kans van slagen. De kans dat het op een Grexit uitloopt is nu zeer groot. Schat de kans op 80%. Als de grieken op de schulden willen defaulten dan zal de eurozone in ruil daarvoor afwillen van het "griekse probleem" en er niet elke paar jaar opnieuw mee geconfronteerd worden en er blijvend gelden in moeten storten.
Klopt, dat weet jij, ik en de hele wereld min PT en zijn libertarische achterban.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 18:30 schreef NanaVonB het volgende:
Zonder die regulering zou de economie onderhevig zijn aan de grillen van de maffia.
De traditionele tegenstellingen tussen noord en zuid komen al weer bovendrijven. Er komt straks weer een mooi compromis waarbij alle partijen water bij de wijn doen. De constructie fouten in de EMU worden door deze politici niet meer opgelost maar er worden steeds meer concessies gedaan en afspraken genegeerd. Het gaat niet meer om verstandig beleid maar beperken van gezichtsverlies en elk land vecht voor zijn eigen belangen en de belangen van de landen die in een vergelijkbaar parket zitten. Nu duidelijk is dat afspraak is afspraak niet geldt is het hek van de dam.quote:Op zondag 1 februari 2015 20:52 schreef k3vil het volgende:
Frankrijk wil nieuwe deal voor Griekenland
Lees: Frankrijk schijt peuken om hun miljarden in griekenland.
Hoe zien jullie dit?
Ik las ergens dat Frankrijk 42 miljard euro heeft uitstaan in Griekenland. Ik vraag me af of de Fransen die 42 miljard kunnen missen (afboeken) zonder zelf in de problemen te geraken.quote:Op zondag 1 februari 2015 21:22 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
De traditionele tegenstellingen tussen noord en zuid komen al weer bovendrijven. Er komt straks weer een mooi compromis waarbij alle partijen water bij de wijn doen. De constructie fouten in de EMU worden door deze politici niet meer opgelost maar er worden steeds meer concessies gedaan en afspraken genegeerd. Het gaat niet meer om verstandig beleid maar beperken van gezichtsverlies en elk land vecht voor zijn eigen belangen en de belangen van de landen die in een vergelijkbaar parket zitten. Nu duidelijk is dat afspraak is afspraak niet geldt is het hek van de dam.
Ik denk dat de hele eurozone dat niet kan opvangen zonder enorme negatieve gevolgen. Er moet wel een compromis komen maar helaas wordt gelijktijdig niet gewerkt aan een permanente oplossing, mogelijk kan dat niet nu de tegenstellingen zo groot zijn.quote:Op zondag 1 februari 2015 22:07 schreef k3vil het volgende:
[..]
Ik las ergens dat Frankrijk 42 miljard euro heeft uitstaan in Griekenland. Ik vraag me af of de Fransen die 42 miljard kunnen missen (afboeken) zonder zelf in de problemen te geraken.
Ik kan niet inschatten of dat het desastreus zou zijn voor de Grieken als ze uit de EU-zone stappen maar zo ja, dan zal Varoufakis het wel niet zo ver laten komen. Een veel slimmere minister hadden ze niet kunnen aantrekken als minister van financiën en onderhandelaar. Gek leven voor hem: het ene moment is hij nog een kamergeleerde die een succesvol boek heeft geschreven, het volgende moment wordt hij benaderd door de baas van Valve om een financieel adviseur te worden en nu weer wordt hij eventjes minister die een van de lastigste taken krijgt die een Europese minister in de afgelopen decennia heeft gehad.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 12:48 schreef Kaas- het volgende:
Door alle afspraken met de trojka (lagere rente, langere looptijd) kent de staatsschuld momenteel een betere houdbaarheid dan bijvoorbeeld die van Italie, ondanks de hogere totaalschuld als percentage van het BBP van de Grieken.
Als de Grieken en de EU beide slim zijn blijven ze in de euro en gaan de door met de noodzakelijke hervormingen, maar krijgt Griekenland nogmaals een schuldlastverlichting. Niet omdat dat terecht zou zijn, maar omdat ze de hervormingen dan politiek beter kunnen verkopen na een politieke overwinning voor Syriza bij de trojka.
Een Grexit zou best vervelend zijn voor de eurozone, maar desastreus voor de Grieken zelf en daarom zou een dreigement van de Grieken aan de onderhandelingstafel om er zomaar uit te stappen ook niet echt betrouwbaar zijn. Maar dat kan ook zomaar raar lopen, omdat de politieke belangen voor de nieuwe Griekse regering misschien wel zwaarder wegen dan de sociaal-economische belangen.
quote:Obama: geen druk blijven uitoefenen op Griekenland
'We kunnen geen druk blijven uitoefenen op landen die vol in een depressie zitten.' Dat zei president Barack Obama van de Verenigde Staten op nieuwszender CNN over de politieke situatie in Griekenland. De linkse partij Syriza probeert daar een alternatief te bieden voor de besparingen die de internationale gemeenschap eist in ruil voor de financiële steun die het land nodig heeft sinds de bankencrisis.
2 februari 2015, 03:20 Bron: Belga 5
Obama gaf toe dat Griekenland snel hervormingen moet doorvoeren. 'Maar het is heel lastig om verandering in gang te zetten als de levensstandaard van het volk met een vierde is gedaald. Op de lange termijn kan het politieke systeem, de samenleving, dat niet dragen. Er is een groeistrategie nodig om de schulden te kunnen terugbetalen.'
Het bruto binnenlands product van Griekenland is ongeveer 25 procent gekrompen tussen 2009 en begin 2014. Na jaren van recessie werd in het tweede en derde kwartaal van 2014 een lichte groei genoteerd.
De linkse partij Syriza, de winnaar van de verkiezingen vorige week, wil opnieuw onderhandelen over de terugbetaling van haar schulden (ongeveer 175 procent van het bbp). De Duitse kanselier Angela Merkel wees een schuldkwijtschelding af. Het zouden vooral Europese staten zijn - Duitsland en Frankrijk voorop - die de schuld moeten kwijtschelden.
Obama voegde eraan toe dat hij hoopte dat Griekenland in de eurozone blijft. 'Maar dat vergt compromissen van beide kanten.'
Obama deed ook uitspraken over de zwakke groei in de rest van Europa. 'Budgettaire voorzichtigheid is geboden, structurele hervormingen zijn noodzakelijk in vele landen. Maar uit ervaring weten we in de Verenigde Staten dat groei de beste manier is om tekorten weg te werken en weer financieel gezond te worden.'
De vraag is of de Grieken met voorkennis van de hulp van de Russen de EU qua geld hebben leeggezogen. Win-win voor de Grieken en Win-win voor de Russen t.o.v. de EU.quote:Griekse premier praat met Poetin over nauwere banden
De nieuwe Griekse premier Alexis Tsipras heeft donderdag met de Russische president Vladimir Poetin over nauwere relaties gesproken.
Poetin heeft Tsipras uitgenodigd om de Dag van de Overwinning, 9 mei, in Moskou te zijn. Het Duitse Derde Rijk van Adolf Hitler capituleerde in Berlijn op de avond van 8 mei 1945, het was in de Sovjet-Unie toen al 9 mei.
Poetin en Tsipras beklemtoonden ''de noodzaak de samenwerking tussen Rusland en Griekenland aanzienlijk te verbeteren, met name in de sectoren van economie, energie, toerisme, cultuur en transport'', luidt een verklaring van de Griekse regering.
De Griekse minister van Financiën, Yanis Varoufakis, zei deze week dat zijn land Rusland beslist niet om financiële hulp gaat vragen. Varoufakis' Russische collega Anton Siloeanov had opgemerkt dat Moskou bekijkt of het mogelijk is Griekenland te helpen als Athene daarom vraagt.
Rusland kan de ellende van de Grieken helemaal niet dragen.quote:Op donderdag 5 februari 2015 16:19 schreef k3vil het volgende:
Niet geheel onverwacht:
[..]
De vraag is of de Grieken met voorkennis van de hulp van de Russen de EU qua geld hebben leeggezogen. Win-win voor de Grieken en Win-win voor de Russen t.o.v. de EU.
Win-win inderdaad als de helft van je jeugd werkloos isquote:Op donderdag 5 februari 2015 16:19 schreef k3vil het volgende:
Niet geheel onverwacht:
[..]
De vraag is of de Grieken met voorkennis van de hulp van de Russen de EU qua geld hebben leeggezogen. Win-win voor de Grieken en Win-win voor de Russen t.o.v. de EU.
Jij denkt dat de NWE landen niet in de gaten hadden dat dat met boekhoudfraude was?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 12:31 schreef Basp1 het volgende:
Maak er meteen maar een BNW topic van.quote:Op donderdag 5 februari 2015 16:19 schreef k3vil het volgende:
Niet geheel onverwacht:
[..]
Griekenland bereidt zich voor op een Grexit, het lijkt me normaal dat je dan verkent of dat je een alliantie kan vormen met een andere grote jongen.quote:Op donderdag 5 februari 2015 16:19 schreef k3vil het volgende:
Niet geheel onverwacht:
[..]
66 jaar ja?quote:Op vrijdag 23 januari 2015 23:27 schreef LXIV het volgende:
Beter kost het ons nu 800 miljard dan dat het ons tot in lengte van jaren 12 miljard per jaar kost.
Prima toch? Hoe meer buitenstaanders hun mening geven hoe beter.quote:
De ballen van dat volkquote:Op donderdag 5 februari 2015 16:19 schreef k3vil het volgende:
Niet geheel onverwacht:
[..]
Is Griekenland serieus een Grexit van plan? Wat zijn je aanwijzingen daarvoor?quote:Op donderdag 5 februari 2015 17:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Griekenland bereidt zich voor op een Grexit, het lijkt me normaal dat je dan verkent of dat je een alliantie kan vormen met een andere grote jongen.
Ik weet niet of dat Griekenland dat van plan is, ik neem aan dat Griekenland zich er op voorbereidt voor het geval dat...quote:Op donderdag 5 februari 2015 17:43 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Is Griekenland serieus een Grexit van plan? Wat zijn je aanwijzingen daarvoor?
Om je op zo'n drastische stap voor te gaan bereiden moet je toch al serieus plannen in die richting hebben? Dat doe je niet voor je lol immers.quote:Op donderdag 5 februari 2015 17:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat Griekenland dat van plan is, ik neem aan dat Griekenland zich er op voorbereidt voor het geval dat...
Dat is fatsoenlijk beleid, je op alle realistische opties voorbereiden en zoveel mogelijk opties open houden.
Je doet het niet voor je lol maar stel dat je het niet doet en het blijkt te gebeuren...quote:Op donderdag 5 februari 2015 17:45 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Om je op zo'n drastische stap voor te gaan bereiden moet je toch al serieus plannen in die richting hebben? Dat doe je niet voor je lol immers.
Tja, je kan ook wel scenario's gaan maken voor het geval de zondvloed komt. Echter scenario's voor uit de EU en Euro stappen lijken me voor Griekenland niet erg aan de orde. Immers dan zijn ze economisch echt helemaal kapot en heeft scenario's maken ook weinig nut. De regeringsfunctionarissen vluchten dan direct het land uit.quote:Op donderdag 5 februari 2015 17:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je doet het niet voor je lol maar stel dat je het niet doet en het blijkt te gebeuren...
Je moet toch voorbereid zijn op het ergste?
Hehe je hebt gelijk. Het zou ook vergezocht zijnquote:Op donderdag 5 februari 2015 17:18 schreef Bramito het volgende:
[..]
Maak er meteen maar een BNW topic van.
Dijsselbloem heeft de Grieken een ultimatum gegeven.quote:GREECE MUST APPLY FOR BAILOUT EXTENSION ON FEB 16 AT THE LATEST TO KEEP EURO ZONE FINANCIAL BACKING -EUROGROUP CHAIRMAN DIJSSELBLOEM
Tsipras weigert aan de voorwaarden voor de financiering te voldoen. Hij denkt tot juni te kunnen overbruggen met korte kredieten op de kapitaalmarkt. De vraag is natuurlijk of in de tussentijd die korte termijnrentes niet enorm gaan stijgen? Morgen een interessante dag voor de beurzen en valutamarkten.quote:Griekenland wil EU-hulp niet meer
De Griekse regering wil een punt zetten achter het internationale reddingsplan. In plaats daarvan stuurt het kabinet aan op een nieuw schuldensaneringsplan, zei premier Tsipras in zijn eerste belangrijke toespraak in het Griekse parlement.
"De reddingsoperatie is mislukt", zei Tsipras. "De nieuwe regering wil geen verlenging aanvragen, omdat we niet willen vragen om een verlenging van een vergissing."
Overbrugging
Het huidige reddingsplan van de EU, de ECB en het IMF - dat bijna 250 miljard euro omvat - loopt op 28 februari af. Om een Grieks bankroet te voorkomen, wil Tsipras een overbruggingsregeling voor de periode tot juni. Dan moet een nieuw saneringsplan klaar zijn.
Financieel hoeft dat volgens de premier niet tot problemen te leiden. De Griekse kredietbehoefte kan in de tussentijd met kortlopende leningen worden gedekt, zei hij.
Tsipras zei verder dat prioriteit nummer één de bestrijding van corruptie en belastingontduiking zal worden. Hij herhaalde ook andere verkiezingsbeloften, zoals gratis eten en gratis elektriciteit voor de armen. Ook wil hij privileges van politici afschaffen, zoals auto's voor ministers en het vliegtuig voor hemzelf.
Brussel
Tsipras beloofde de parlementsleden dat hij woensdag in Brussel dezelfde boodschap zal uitdragen. Zijn Europese gesprekspartners daar zullen er niet blij mee zijn, zegt correspondent Saskia Dekkers, maar de Griekse premier lijkt niet van plan om ook maar een duimbreed toe te geven. Hij benadrukte een paar keer dat Griekenland geen bevelen uit het buitenland meer wenst te ontvangen en als gelijkwaardige partner wil worden behandeld.
De beurs in Athene omlaag en de rente flink omhoog. Vraag me af of het "overbruggings krediet" van Tsipras een fata morgana is? Wie gaan hem dat geld lenen? Alle onrust doet de griekse economie ondertussen flink schade oplopen.quote:Door de ramkoers ten opzichte van de andere eurolanden die hiermee wordt gekozen, dreigt Griekenland binnenkort afgesloten te raken van al zijn geldstromen.
Dit sombere vooruitzicht joeg de rente op driejarige Griekse staatsleningen maandag naar het hoogste niveau sinds het dieptepunt van de schuldencrisis in 2012. De beurs in Athene stond aan het begin van de middag ruim 5 procent in de min.
Zelfde als met de rest van zijn plannen, niet.quote:Op maandag 9 februari 2015 12:58 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De beurs in Athene omlaag en de rente flink omhoog. Vraag me af of het "overbruggings krediet" van Tsipras een fata morgana is? Wie gaan hem dat geld lenen? Alle onrust doet de griekse economie ondertussen flink schade oplopen.
Griekse-premier-tsipras-jaagt-beleggers-weer-schrik
Waarom zou ik willen demonstreren voor het niet terugbetalen van die honderden Euro's die elke Nederlander heeft geleend aan de Grieken? Ik ben graag socialistisch maar er zijn grenzen, de rijke Grieken en de gewone grieken hebben jarenlang veel te weinig belasting betaald en veel teveel geledend en dan moeten wij dat nu maar even gaan betalen?quote:Op maandag 9 februari 2015 12:56 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
https://www.facebook.com/(...)_t=plan_user_invited
SOLIDARITEIT MET HET GRIEKSE VOLK! NEE TEGEN DE CHANTAGE VAN DE EU!
DE CRISIS MOET NIET BETAALD WORDEN DOOR DE EUROPESE BURGERS!
Op zondag 15 februari wordt in heel Griekenland en andere Europese landen gedemonstreerd. De aanleiding is de onderhandelingen van de Eurogroep met de Griekse regering. De demonstraties hebben als doel het signaal af te geven aan de Europese leiders dat het Griekse volk ook aanwezig is bij de onderhandelingen. Ons verzoek is het einde van de bezuinigingen en het opzeggen van de wurgakkoorden met de Troijka. Dit verzoek moet de minimum basis vormen voor de nieuwe afspraken.
We nodigen iedereen uit om te demonstreren samen met de Griekse bevolking tegen de eis van de Eurogroep om de wurgcontracten in Griekenland te handhaven. We willen ook de nieuwe coalitie regering van SYRIZA dwingen om niet aan de chantage van de EU toe te geven maar het verzoek en de behoeftes van het Griekse volk te steunen. SYRIZA moet haar recente politieke mandaat respecteren.
Datum en tijd: zondag 15 februari om 14.00 uur
[ afbeelding ]
Ja, dat is lekker! Eerst geld lenen, vervolgens de regering laten vallen en dan het contract niet eerbiedigen omdat die regering niet het contract heeft afgesloten.quote:[quote]We willen ook de nieuwe coalitie regering van SYRIZA dwingen om niet aan de chantage van de EU toe te geven maar het verzoek en de behoeftes van het Griekse volk te steunen.
Er valt weinig te onderhandelen: wij bepalen onder welke voorwaarden wij wel en niet bereid zijn om het geld uit te lenen, zij zullen het moeten slikken. Ze mogen problemen aangeven en misschien dat wij als reactie hierop wat aanpassen maar er is in deze kwestie geen sprake van gelijkwaardige partijen en daarom ook niet van onderhandeling, lijkt mij.quote:Op maandag 9 februari 2015 02:52 schreef LangeTabbetje het volgende:
Nee, Tsipras wil niet uit de Euro. Ik vermoed dat hij een paar maanden uitstel wil, om de voorwaarden voor Euro steun te heronderhandelen (lees zachtere voorwaarden).
Niet handig. Er zit niks anders op dan wat te snijden in de linkse hobbyprojecten van de PvdA en de Grieken weer te helpen!quote:
Zou je zeggen, maar je moet het nog wel uitleggen naar de Griekse bevolking, en een verhaal als, ik heb het maar te slikken, kan hij natuurlijk ook niet mee thuiskomen.quote:Op maandag 9 februari 2015 21:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Er valt weinig te onderhandelen: wij bepalen onder welke voorwaarden wij wel en niet bereid zijn om het geld uit te lenen, zij zullen het moeten slikken. Ze mogen problemen aangeven en misschien dat wij als reactie hierop wat aanpassen maar er is in deze kwestie geen sprake van gelijkwaardige partijen en daarom ook niet van onderhandeling, lijkt mij.
Aan Roebels hebben de Grieken niets.quote:Op maandag 9 februari 2015 20:24 schreef k3vil het volgende:
De russen die misschien krediet gaan geven?
Dan zullen de Grieken er achter komen wat de levensstandaard is van Biafra.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 02:02 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Zou je zeggen, maar je moet het nog wel uitleggen naar de Griekse bevolking, en een verhaal als, ik heb het maar te slikken, kan hij natuurlijk ook niet mee thuiskomen.
Verder, wat als Griekenland gewoon niet meer gaat betalen ? M.a.w., wat zijn onze dwangmiddelen om terug betaald te worden ? Wat dat betreft staan de donorlanden toch ook zwak ?
Dus wat krijg je dan.......Dan wordt er - min of meer - voor de buhne wat "schijn" onderhandeld, er worden her en der wat scherpe randjes afgeveild, en men heeft weer een goed verhaal voor zijn of haar achterban. Zowel in Griekenland als in de donorlanden.
In land wat in default raakt moet uiteindelijk toch tot een regeling komen met de schuldeisers. Probleem is dat je vreemde valuta nodig hebt voor je import zoals machine-onderdelen. Een land dat hieraan onvoldoende meewerkt zoals Argentinie kan decennialang in economische stagnatie geraken. Machtige schuldeisers zoals het IMF, de VS en de EU kunnen op juridische wijze flink de duimschroeven aanhalen. Zonder een goede regeling blijft je investeringsklimaat bagger.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 02:02 schreef LangeTabbetje het volgende:
Verder, wat als Griekenland gewoon niet meer gaat betalen ? M.a.w., wat zijn onze dwangmiddelen om terug betaald te worden ? Wat dat betreft staan de donorlanden toch ook zwak ?
Maar aan gas welquote:Op dinsdag 10 februari 2015 09:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Aan Roebels hebben de Grieken niets.
En Rusland heeft een groot deel van zijn buitenlandse reserves opgesoupeerd voor wat rebellen in oost oekraine.
Nooit van gas gehoord?quote:Op dinsdag 10 februari 2015 09:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Aan Roebels hebben de Grieken niets.
En Rusland heeft een groot deel van zijn buitenlandse reserves opgesoupeerd voor wat rebellen in oost oekraine.
Nederlanders die gaan demonstreren, dat wordt zeker zo'n 38 mensen. Minimaal.quote:Op maandag 9 februari 2015 12:56 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Op zondag 15 februari wordt in heel Griekenland en andere Europese landen gedemonstreerd. De aanleiding is de onderhandelingen van de Eurogroep met de Griekse regering. De demonstraties hebben als doel het signaal af te geven aan de Europese leiders dat het Griekse volk ook aanwezig is bij de onderhandelingen. Ons verzoek is het einde van de bezuinigingen en het opzeggen van de wurgakkoorden met de Troijka. Dit verzoek moet de minimum basis vormen voor de nieuwe afspraken.
We nodigen iedereen uit om te demonstreren samen met de Griekse bevolking tegen de eis van de Eurogroep om de wurgcontracten in Griekenland te handhaven. We willen ook de nieuwe coalitie regering van SYRIZA dwingen om niet aan de chantage van de EU toe te geven maar het verzoek en de behoeftes van het Griekse volk te steunen. SYRIZA moet haar recente politieke mandaat respecteren.
[ afbeelding ]
Linkse boom knuffelaar is nu al aan het lopen / fietsen naar amsterdam anders komt hij niet op tijd aan.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 12:50 schreef karton2 het volgende:
[..]
Nederlanders die gaan demonstreren, dat wordt zeker zo'n 38 mensen. Minimaal.
LEEN JE GELD BIJ MENSEN DIE WIJ NIET LEUK VINDEN. DAN HOEF JE VAN ONS NIKS TERUG TE BETALEN.quote:Op maandag 9 februari 2015 12:56 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[ afbeelding ]
Groetjes van de zakkenvullende bankier die lekker zonder kleerscheuren de schulden doorgeschoven heeft naar de overheden die het vervolgens op de belastingbetalers afwentelen. We draaien nu wel weer miljarden winsten maar daar mag de overheid niet aankomen.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 14:27 schreef Hexagon het volgende:
LEEN JE GELD BIJ MENSEN DIE WIJ NIET LEUK VINDEN. DAN HOEF JE VAN ONS NIKS TERUG TE BETALEN.
Groetjes, extreem links
Banken betalen de steun van de overheid netjes terug. Kan Griekenland een voorbeel aan nemen.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 16:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Groetjes van de zakkenvullende bankier die lekker zonder kleerscheuren de schulden doorgeschoven heeft naar de overheden die het vervolgens op de belastingbetalers afwentelen. We draaien nu wel weer miljarden winsten maar daar mag de overheid niet aankomen.
Banken hebben schulden doorgerold naar overheden en idd een gedeelte betalen ze terug, maar ze hadden gewoon failliet moeten gaan zoals met elke normale onderneming in deze wereld gebeurd.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 16:46 schreef Halcon het volgende:
[..]
Banken betalen de steun van de overheid netjes terug. Kan Griekenland een voorbeel aan nemen.
Staatssteun tikken ze netjes af bij de overheid. Overheid verdient er zelfs op.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 16:49 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Banken hebben schulden doorgerold naar overheden en idd een gedeelte betalen ze terug, maar ze hadden gewoon failliet moeten gaan zoals met elke normale onderneming in deze wereld gebeurd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |