abonnement Unibet Coolblue
pi_148715300
Nav van de discussie in het OUD FB topic is besloten het lijstje in dit topic te laten vervallen.
Alle OUD-users en hun kindjes die daar behoefte aan hadden, kun je terugvinden in het verjaardagslijstje op de Fok!wiki:

http://wiki.fok.nl/index.php/Ouder%28s%29_Kalender

Voel je vrij om daar je eigen gegevens aan te passen
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 15 januari 2015 @ 17:02:59 #2
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_148716907
Gefeliciteerd met Lena *O*
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_148716958
Lena al 4 :o Van harte! *O* O+
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  donderdag 15 januari 2015 @ 17:24:48 #4
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_148717698
Gefeliciteerd Claudia! 4 alweer?! Als ik had moeten gokken had ik 2 gezegd. :@
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_148750155
Leyla doet aan strippenkaarten:
Oogtest weer niet goed, lijkt erop dat ze het met 1 oog gewoon niet goed ziet. Het kan ook gewoon dat ze weer zit te klooien... Maar het andere oog doet ze wel netjes meewerken, dus de arts twijfelde..
Doorverwijzing dus naar oogarts.

Ik zou het niet raar vinden, ze valt echt heel vaak en is echt een klungel.. Dus wie weet.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_148750321
Goed dat ze daar naar gaan kijken Tico. Ik had zelf bij mijn oudste niks in de gaten. Heeft ze gewoon +4,5.
Met een meidenkwartet
pi_148750413
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 15:49 schreef Cathmar het volgende:
Goed dat ze daar naar gaan kijken Tico. Ik had zelf bij mijn oudste niks in de gaten. Heeft ze gewoon +4,5.
Ja, ik zei ook tegen de arts, als je twijfelt laat haar dan maar doorsturen, want dat kan helemaal geen kwaad. Ik heb nu toch liever dat we dan een keer voor niets zitten dan dat we nog een paar jaar verder zijn en ze inderdaad niet goed ziet.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_148750673
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 15:52 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ja, ik zei ook tegen de arts, als je twijfelt laat haar dan maar doorsturen, want dat kan helemaal geen kwaad. Ik heb nu toch liever dat we dan een keer voor niets zitten dan dat we nog een paar jaar verder zijn en ze inderdaad niet goed ziet.
Snap ik. Ben ook blij dat wij ee in groep 1 achterkwamen. Ze zag echt erg slecht. Ook weer een leuke kostenpost: de bril.
Met een meidenkwartet
pi_148750702
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 16:00 schreef Cathmar het volgende:

[..]

Snap ik. Ben ook blij dat wij ee in groep 1 achterkwamen. Ze zag echt erg slecht. Ook weer een leuke kostenpost: de bril.
Is dat zo? Ik gok rond de 200 euro voor 2 brillen?
Of zie ik het dan te positief in?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_148750815
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 16:01 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Is dat zo? Ik gok rond de 200 euro voor 2 brillen?
Of zie ik het dan te positief in?
Ligt aan de glazen denk ik.

En hoe (on)handig is ze? Dat beïnvloed de levensduur nogal.

Heb je al een afapraak? Hier kun je gewoon bijna een half jaar wachten tot je een afspraak hebt.
Met een meidenkwartet
pi_148750872
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 16:06 schreef Cathmar het volgende:

[..]

Ligt aan de glazen denk ik.

En hoe (on)handig is ze? Dat beïnvloed de levensduur nogal.

Heb je al een afapraak? Hier kun je gewoon bijna een half jaar wachten tot je een afspraak hebt.
Nee de doorverwijzing moet via de huisarts. Maar mijn ervaring bij het ziekenhuis is dat ze echt vrij snel aan de telefoon hangen voor een afspraak.

Nou ja ik zie het allemaal wel.. Je hebt altijd wel mooie aanbiedingen 2 halen 1 betalen of een glas gratis of het montuur...
En misschien heeft ze gewoon niets, dat kan ook.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_148750932
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 16:08 schreef Ticootje het volgende:

[..]


En misschien heeft ze gewoon niets, dat kan ook.
Laten we het hopen! Scheelt gewoon veel gedoe.
Met een meidenkwartet
  vrijdag 16 januari 2015 @ 16:47:44 #13
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_148751957
quote:
1s.gif Op donderdag 15 januari 2015 17:24 schreef debuurvrouw het volgende:
Gefeliciteerd Claudia! 4 alweer?! Als ik had moeten gokken had ik 2 gezegd. :@
Ik ook, ongelooflijk joh. Gefeliciteerd Claudia!
in de haak.
pi_148758413
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 16:01 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Is dat zo? Ik gok rond de 200 euro voor 2 brillen?
Of zie ik het dan te positief in?
Ligt aan de sterkte en wat voor glazen je erin wilt, montuurtje, welke winkel. Maar ik denk dat je met 200 euro wel een eind in de goede richting zit.

Wij hadden bij onze jongste ook niks in de gaten, maar ze had toch flinke min-sterkte met behoorlijke cylinder. Ze heeft extra dunne glazen, anders werden het van die jampotten en met ontspiegeling, daardoor kwamen er nog extra kosten bij de "standaard prijs".

Maar wie weet valt het mee.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_148759821
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 20:33 schreef Nijna het volgende:

[..]

Ligt aan de sterkte en wat voor glazen je erin wilt, montuurtje, welke winkel. Maar ik denk dat je met 200 euro wel een eind in de goede richting zit.

Wij hadden bij onze jongste ook niks in de gaten, maar ze had toch flinke min-sterkte met behoorlijke cylinder. Ze heeft extra dunne glazen, anders werden het van die jampotten en met ontspiegeling, daardoor kwamen er nog extra kosten bij de "standaard prijs".

Maar wie weet valt het mee.
Ik heb ook al die extra dingen. :X 300 euro per glas.

Maar, ik begon dus ooit ook met n paar tientjes (guldens toen!) per glas en wel n duur (want robust) montuur.
Laat je vooral niks verkopen door zo'n budget'opticien', want dat zijn verkopers, geen deskundigen.
Professioneel gifmenger.
  vrijdag 16 januari 2015 @ 21:30:13 #16
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_148760547
Ik moest na verwijzing van de huisarts zelf het ziekenhuis bellen en de gemiddelde wachttijd was drie maanden bij Bronovo en Anthoniushove. Westeinde kon ik met 8 weken terecht voor O.
Dus hopelijk is de wachttijd daar in het Noorden minder.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_148760663
Ik kon vrij vlug bij mijn eigen opticien terecht, die elke week een orthoptist over de vloer heeft (zie twee topics terug). Eigen stad, bekend terrein. O+
Professioneel gifmenger.
pi_148763498
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 21:10 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Ik heb ook al die extra dingen. :X 300 euro per glas.

Maar, ik begon dus ooit ook met n paar tientjes (guldens toen!) per glas en wel n duur (want robust) montuur.
Laat je vooral niks verkopen door zo'n budget'opticien', want dat zijn verkopers, geen deskundigen.
J haalt zijn bril bij eyewish...
Ik heb natuurlijk ook even wat zitten kijken, maar ik denk dat pearl of eyewish gewoon goede partijen zijn, mocht het nodig zijn.
En je krijgt dan toch ook gewoon een recept mee? Dus de opticien heeft verder niets te meten toch?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_148763686
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 22:48 schreef Ticootje het volgende:

[..]

J haalt zijn bril bij eyewish...
Ik heb natuurlijk ook even wat zitten kijken, maar ik denk dat pearl of eyewish gewoon goede partijen zijn, mocht het nodig zijn.
En je krijgt dan toch ook gewoon een recept mee? Dus de opticien heeft verder niets te meten toch?
Hij of zij moet de glazen er wel in zetten. En niet gedraaid, op z'n kop, links-rechts verwisseld of verschoven (niet recht voor het oog). Een vriendin van mij is oogarts en krijgt bizar veel oud-hans anders-klanten met knallende hoofdpijn op haar spreekuur.

Daarnaast ben ik zelf van mening dat je een bril 365 dagen per jaar draagt en dat ie dus wat meer mag kosten dan een random spijkerbroek die 80% van de tijd in de was zit/in de kast hangt en de overige 20% van de tijd niet opvalt, maar die mening kun je natuurlijk gelijk terzijde schuiven.
Professioneel gifmenger.
pi_148763804
Oh, en + of - 1 is natuurlijk wat anders dan die -11 ofzo die ik heb. Zonder bril kan ik mezelf amper aankleden...dus elke euro vind ik per definitie goed besteed (behalve toen mijn optimetrist een montuur van 400 euro voorstelde - exclusief glas).
Professioneel gifmenger.
pi_148763964
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 22:53 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Hij of zij moet de glazen er wel in zetten. En niet gedraaid, op z'n kop, links-rechts verwisseld of verschoven (niet recht voor het oog). Een vriendin van mij is oogarts en krijgt bizar veel oud-hans anders-klanten met knallende hoofdpijn op haar spreekuur.

Daarnaast ben ik zelf van mening dat je een bril 365 dagen per jaar draagt en dat ie dus wat meer mag kosten dan een random spijkerbroek die 80% van de tijd in de was zit/in de kast hangt en de overige 20% van de tijd niet opvalt, maar die mening kun je natuurlijk gelijk terzijde schuiven.
Ik ben echt echt een antifan van hans anders. Ik vind dat serieus echt zo vreselijk slechte zaak. Ik snap serieus niet dat mensen zichzelf zoiets aan doen.
Dingen met goedkoop is duurkoop.

Maar dat vind ik ook van budgetpolissen (of natura)... Het gaat om je gezondheid, dan kies je toch niet voor een goede deal voor je portemonnee, maar een verzekering die je nodig hebt...
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_148764341
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 23:00 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ik ben echt echt een antifan van hans anders. Ik vind dat serieus echt zo vreselijk slechte zaak. Ik snap serieus niet dat mensen zichzelf zoiets aan doen.
Dingen met goedkoop is duurkoop.

Maar dat vind ik ook van budgetpolissen (of natura)... Het gaat om je gezondheid, dan kies je toch niet voor een goede deal voor je portemonnee, maar een verzekering die je nodig hebt...

We zijn het eens. ^O^
Professioneel gifmenger.
pi_148765254
Hans anders vind ik ook niks idd.
Pearle en eyewish (nou ja toen het nog anders heette) heb ik altijd prima ervaringen mee gehad.
De bril die ik nu heb komt er vandaan en is prima. Ondanks dat het een goedkope bril was (voor bij mijn lenzen, maar ondertussen loop ik er al een jaar mee rond zonder lenzen :')).
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zaterdag 17 januari 2015 @ 00:05:31 #24
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_148766022
Hans is ook slecht. Hier wel heel goede ervaring met specsavers.
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  zaterdag 17 januari 2015 @ 08:31:39 #25
386633 Adnap
I love Life !
pi_148769464
Niet eens met anti hans anders, mijn vaste opticien ging daar heen,dus ik mee. Prima brillen al 15 jaar .
t kan dus ook anders :+
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
  zaterdag 17 januari 2015 @ 09:19:12 #26
35189 Troel
scherp en bot
pi_148769799
Ik ben het eens met Buurpoes.

Zo, dat scheelt een heel verhaal typen. En tuurlijk kan het zo zijn dat er bij een specifieke Hans Anders, wel gewoon iemand met een goede opleiding staat. Maar de ene Hans is de andere nog niet natuurlijk ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_148769949
Het ligt er natuurlijk ook aan wie er in de winkel staat.
En een glas zonder cylinder sterkte kan niet gedraaid zitten. Dan kunnen ze hem nog wel gedecentreerd erin zetten, maar dan ben je echt een prutser (maar ja...).

Ze hoeven niet te meten in de winkel, zeker bij een kind ook niet laten doen, ze moeten gewoon het recept aanhouden. De orthoptist meet het gedruppeld en met een lampje en glaasjes, dan kunnen ze bij de opticiën niet (tenzij je zoals buurpoes een orthoptist daar hebt zitten die mag druppelen)/.
En soms schrijven ze ook met een reden een bepaalde sterkte voor zeg maar.

Ik ben voor een bril ook wel bereid om wat meer te betalen. Zeker als ze dat ding de hele dag dragen, het moet lekker zitten, stevig zijn (het blijven kinderen) en er ook nog een beetje leuk uitzien.
Maar ook afhankelijk van het kind, als je een kind hebt wat om de haverklap zn bril kwijt is of kapot heeft dan zou ik er minder aan uitgeven denk ik.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_148770000
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 09:37 schreef Nijna het volgende:
Het ligt er natuurlijk ook aan wie er in de winkel staat.
En een glas zonder cylinder sterkte kan niet gedraaid zitten. Dan kunnen ze hem nog wel gedecentreerd erin zetten, maar dan ben je echt een prutser (maar ja...).

Ze hoeven niet te meten in de winkel, zeker bij een kind ook niet laten doen, ze moeten gewoon het recept aanhouden. De orthoptist meet het gedruppeld en met een lampje en glaasjes, dan kunnen ze bij de opticiën niet (tenzij je zoals buurpoes een orthoptist daar hebt zitten die mag druppelen)/.
En soms schrijven ze ook met een reden een bepaalde sterkte voor zeg maar.

Ik ben voor een bril ook wel bereid om wat meer te betalen. Zeker als ze dat ding de hele dag dragen, het moet lekker zitten, stevig zijn (het blijven kinderen) en er ook nog een beetje leuk uitzien.
Maar ook afhankelijk van het kind, als je een kind hebt wat om de haverklap zn bril kwijt is of kapot heeft dan zou ik er minder aan uitgeven denk ik.
dát idd. :Y
ik heb een bril en lenzen met -1.50 ik zie scherper met -1.75 maar krijg daar zo vreselijk pijn van in mn hoofd dat ik na een uur of twee mn bril echt niet meer kan verdragen. Ik word er duizelig van wordt en krijg dus hoofdpijn :') in overleg met de (pearl) opticien toen dus uitgekomen op -1.50. Want het was veel belangrijker dat ik baat en comfort had van mn bril dan dat ik het maximale qua scherpte eruit zou halen.
:)
pi_148770065
Poe, vanmorgen echt piswoest geworden op buurkitten. :@ Die is al dagen dwars en vervelend en zegt echt overal "nee" op en luistert niet. En zo begon ie vanmorgen gelijk weer. Dus in de gang gemikt (wel zachtjes hoor) en toen zat ik echt te trillen van woede.

Ik geloof dat ik er harder van schrok dan hij. -O-
Professioneel gifmenger.
  zaterdag 17 januari 2015 @ 10:50:17 #30
35189 Troel
scherp en bot
pi_148770887
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 09:49 schreef Buurpoes het volgende:
Poe, vanmorgen echt piswoest geworden op buurkitten. :@ Die is al dagen dwars en vervelend en zegt echt overal "nee" op en luistert niet. En zo begon ie vanmorgen gelijk weer. Dus in de gang gemikt (wel zachtjes hoor) en toen zat ik echt te trillen van woede.

Ik geloof dat ik er harder van schrok dan hij. -O-
Gewoon zo in het nekvel, zoals dat gaat bij poezen toch :D
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_148771369
Ikzelf zit al jaren bij Specsavers. Bevalt goed.
pi_148776422
quote:
7s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 10:50 schreef Troel het volgende:

[..]

Gewoon zo in het nekvel, zoals dat gaat bij poezen toch :D
Ik had bijna neiging tot bijten ja.
Maar de uitbrander heeft blijkbaar indruk gemaakt, want hij doet al uren lief. ^O^
Professioneel gifmenger.
  zaterdag 17 januari 2015 @ 19:23:47 #33
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_148783613
Ik moest net vreselijk lachen: we hadden een Saudisch gezin op bezoek. Op een gegeven moment zag ik een beetje een misverstand tussen mijn jongste en een van hun zonen, checkte, en zag snel wat er was: gast wilde graag nog wat drinken, maar geheel volgens de regels van het huis kreeg hij niet langer de keus uit frisdrank, maar mocht hij van mijn zoon kiezen tussen melk en water O+ :D Volgens mij worden mijn kinderen later strengere ouders dan ik ;) Ze waren er ook bijzonder niet over te spreken dat de gastkinderen niet heel voorzichtig waren met hun speelgoed. Zo grappig om ze dan echt afkeurend te zien (maar wel sneu dat ze het moesten aanzien).
pi_148786414
Gao, hihi fijn om te zien dat ze de regels wel weten, al lijken ze ze soms te vergeten ;).

Mignonne, ik heb ook iets minder sterkte dan wat ik nodig heb. Het kijkt in de verte wel wat beter maar dan heb ik dichtbij teveel moeite... (ik gebruik zelfs soms een leesbrilletje... en ik dacht dat ik toch nog wel jong was.. :') ).

Buurpoes, wij hadden van de week zoiets, ik had alleen niet de jongste op de gang staan, maar was zelf helemaal in tranen en nadat mn boosheid wat was gezakt ben ik toch maar even uitleg gaan geven. Stond ik te janken, jongste ook in tranen. Maar we waren weer vriendjes en ik had het idee dat het wel enige indruk maakte... alhoewel ze nog steeds wel op een vervelende manier aandacht blijft trekken (op het moment niet, ze is ziek, blijkbaar nog niet weer fit genoeg om de boef uit te hangen).
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_148787745
Hij was vanavond heel leuk en poeslief en gezellig. O+
Professioneel gifmenger.
pi_148788085
Vandaag had ik 3 drukke kinderen... Niet vervelend maar gewoon echt niet te temmen.. Gaat het weer omslaan?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_148801120
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 21:27 schreef Ticootje het volgende:
Vandaag had ik 3 drukke kinderen... Niet vervelend maar gewoon echt niet te temmen.. Gaat het weer omslaan?
Is t vandaag als rustiger in huize Tico?
Professioneel gifmenger.
pi_148813835
quote:
1s.gif Op zondag 18 januari 2015 12:06 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Is t vandaag als rustiger in huize Tico?
Ja, we hebben ze gewoon 4 uur afgemat in het zwembad.. Dat werkt ook.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_148817230
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 18:42 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ja, we hebben ze gewoon 4 uur afgemat in het zwembad.. Dat werkt ook.
_O_
Professioneel gifmenger.
  Licht Ontvlambaar woensdag 21 januari 2015 @ 09:12:59 #40
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_148900217
Gisteren een oproep gekregen voor gezondheidsonderzoek GGD, die vragenlijst slaat werkelijk nergens op... We zijn niet van plan om hieraan mee te werken. Maar nu las ik dat ook de leerkracht een vragenlijst invult over het kind. Op het toestemmingsformulier kan ik alleen invullen dat we geen toestemming geven voor wegen en meten, ik wil helemaal nergens toestemming voor geven... Iemand ervaring hiermee?
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_148900287
quote:
1s.gif Op woensdag 21 januari 2015 09:12 schreef Sjeen het volgende:
Gisteren een oproep gekregen voor gezondheidsonderzoek GGD, die vragenlijst slaat werkelijk nergens op... We zijn niet van plan om hieraan mee te werken. Maar nu las ik dat ook de leerkracht een vragenlijst invult over het kind. Op het toestemmingsformulier kan ik alleen invullen dat we geen toestemming geven voor wegen en meten, ik wil helemaal nergens toestemming voor geven... Iemand ervaring hiermee?
Ja, wij zijn bezig om S ook uit die onderzoeken te krijgen. Wij zien geen meerwaarde na het CB.
Mignonne is er ook mee bezig.
Het vergt enig uithoudingsvermogen en overal bovenop zitten en achteraan gaan, maar het is mogelijk om uit het systeem te komen.
Wat betreft de vragenlijst door de leerkracht kun je gewoon aangeven dat je niet wil dat hij/zij die invult en doorgeeft. Verder kun je bellen met GGD dat je er geen gebruik van wil maken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_148900408
Ja je moet bij de leerkracht van je kind expliciet aangeven dat je géén toestemming geeft voor het versturen van de docenten-vragenlijst. Moet je wel op tijd mee zijn want die sturen ze al even van te voren op.

Wij hadden bij het CB aan gegeven dat we niet naar de schooldokter gingen, en bij de juf/school al, was allemaal prima. Maar de juf had zo 1,2,3 niet de link gelegd naar dat dat dan ook betekende dat we geen toestemming voor de vragenlijst :') in ons geval was die vragenlijst al opgestuurd naar de GGD. De juf heeft gebeld en de lijst is door de versnipperaar gegaan.
:)
  Licht Ontvlambaar woensdag 21 januari 2015 @ 09:30:56 #43
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_148900551
Ik heb de juf maar meteen gemaild, kijken of we nog op tijd zijn dan.


Die vragenlijst... 'pikt het dingen thuis, op school of op andere plaatsen' rly?
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  woensdag 21 januari 2015 @ 09:32:34 #44
381212 Gulara
From the future
pi_148900580
quote:
1s.gif Op woensdag 21 januari 2015 09:30 schreef Sjeen het volgende:
Ik heb de juf maar meteen gemaild, kijken of we nog op tijd zijn dan.


Die vragenlijst... 'pikt het dingen thuis, op school of op andere plaatsen' rly?
Wordt dit zo geformuleerd? :o
  Licht Ontvlambaar woensdag 21 januari 2015 @ 09:34:59 #45
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_148900617
quote:
1s.gif Op woensdag 21 januari 2015 09:32 schreef Gulara het volgende:

[..]

Wordt dit zo geformuleerd? :o
Nee, sorry... Dat was mijn fout :@
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  woensdag 21 januari 2015 @ 09:38:48 #46
381212 Gulara
From the future
pi_148900691
quote:
11s.gif Op woensdag 21 januari 2015 09:34 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Nee, sorry... Dat was mijn fout :@
Ah ok. :D
Desalniettemin een rare vraag. Wat doen ze met die informatie?
  Licht Ontvlambaar woensdag 21 januari 2015 @ 09:42:39 #47
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_148900757
quote:
1s.gif Op woensdag 21 januari 2015 09:38 schreef Gulara het volgende:

[..]

Ah ok. :D
Desalniettemin een rare vraag. Wat doen ze met die informatie?
Ik heb werkelijk geen idee... Denken ze nu echt dat mensen daar een eerlijk antwoord op zullen geven? Of op 'liegt of bedriegt vaak', 'vecht vaak met andere kinderen of pest ze'... Het zijn allemaal van die vragen die je sociaalwenselijke beantwoorden zult.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_148900789
mja. obvious troll being obvious? :P

Wij kregen op de middelbare school ook zo'n vragenlijst, die moest klassikaal worden ingevuld, en omdat je kind rond die tijd 14 jaar is, heb jij daar niets meer over te zeggen en brengen ze het naar je kind als "verplicht" ding en krijgen ze toch hun gegevens wel :')

Wij vulden daar alles zodanig in dat ze volgens mij een hele batch vragenlijsten weg hebben kunnen mieteren :')

"steel je wel eens" dagelijks, maar alleen als mn coke op is.
"heb je kinderen?" 6
"ben je nog maagd" nee
"gebruik je wel eens drugs" dagelijks
"welke drugs gebruik je dan?" alles aangekruist

en meer van dat :')
:)
pi_148900822
quote:
1s.gif Op woensdag 21 januari 2015 09:42 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Ik heb werkelijk geen idee... Denken ze nu echt dat mensen daar een eerlijk antwoord op zullen geven? Of op 'liegt of bedriegt vaak', 'vecht vaak met andere kinderen of pest ze'... Het zijn allemaal van die vragen die je sociaalwenselijke beantwoorden zult.
Maar dat is eigenlijk altijd al wel geweest toch?

Wij krijgen tegenwoordig van het CB ook vragenlijsten, ik vul ze nooit in maar goed. Ik weet niet of jij ze ook kreeg destijds met Isa, maar ik vind die lijsten ook eh bijzonder.

"heeft uw kind slaapproblemen"
"heeft u problemen met het gedrag van het kind"
"heeft uw kind wel eens eetproblemen"

:')
:)
  woensdag 21 januari 2015 @ 09:51:21 #50
383641 Books1
Follow your dreams...
pi_148900917
Mijn nichtje moest in groep acht naar de schoolarts. Zus mee en de vragen daar maakte dat mijn zus niet meer wist waar ze moest kijken om het beleefd te houden (ze kookte) en mijn nichtje niet eens precies wist wat het was.

Zus met nichtje zo de deur uitgelopen en de schoolarts laten zitten.

Als in tong je wel eens met een jongen, ben je al ongesteld en gebruik je tampons, masturbeer je wel eens en toen is mijn zus opgestapt.

Verduidelijking: mijn nichtje is nog eigenlijk niet aan de puber en speelt gerust nog met die van ons een hele middag met barbie's.

Wij werken overigens ook nergens aan mee. Dames worden genoeg in de gaten gehouden.
If you can dream it, you can do it...
  Licht Ontvlambaar woensdag 21 januari 2015 @ 09:58:19 #51
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_148901067
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 09:46 schreef mignonne het volgende:

[..]

Maar dat is eigenlijk altijd al wel geweest toch?

Wij krijgen tegenwoordig van het CB ook vragenlijsten, ik vul ze nooit in maar goed. Ik weet niet of jij ze ook kreeg destijds met Isa, maar ik vind die lijsten ook eh bijzonder.

"heeft uw kind slaapproblemen"
"heeft u problemen met het gedrag van het kind"
"heeft uw kind wel eens eetproblemen"

:')
Ik kan me net herinneren daar ooit een vragenlijst ingevuld te hebben, maar het is ook alweer ruim zes jaar geleden. CB vond ik overigens nog toegevoegde waarde bieden, vooral helemaal in het begin. Maar inmiddels ben ik van mening dat ik (wij als ouders) prima in staat ben om samen met de leerkracht en de huisarts eventuele problemen in haar ontwikkeling te constateren en op te lossen...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_148901111
quote:
1s.gif Op woensdag 21 januari 2015 09:58 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Ik kan me net herinneren daar ooit een vragenlijst ingevuld te hebben, maar het is ook alweer ruim zes jaar geleden. CB vond ik overigens nog toegevoegde waarde bieden, vooral helemaal in het begin. Maar inmiddels ben ik van mening dat ik (wij als ouders) prima in staat ben om samen met de leerkracht en de huisarts eventuele problemen in haar ontwikkeling te constateren en op te lossen...
Eens :Y
Bij een volgend kind ga ik ook weer wél naar het CB en bij de schoolperiode maken we alleen gebruik van de vaccinaties.

Volgens mij zijn de vragenlijsten vrij nieuw, ik had ze bij de oudste ook niet altijd. Een of andere bobo zal wel bedacht hebben dat dat tijd en dus geld scheelt, ofzo.
:)
  Licht Ontvlambaar woensdag 21 januari 2015 @ 10:02:38 #53
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_148901163
Vaccinaties... Daar moet ik inderdaad ook weer over gaan nadenken. Binnen nu en twee jaar krijgt ze de uitnodiging voor de HPVvaccinatie en ik ben er nog steeds niet over uit.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  woensdag 21 januari 2015 @ 10:03:11 #54
381212 Gulara
From the future
pi_148901175
Ja wat moet je daar nou op antwoorden? Ik zou er ook geen meerwaarde in zien.
pi_148901247
quote:
1s.gif Op woensdag 21 januari 2015 10:02 schreef Sjeen het volgende:
Vaccinaties... Daar moet ik inderdaad ook weer over gaan nadenken. Binnen nu en twee jaar krijgt ze de uitnodiging voor de HPVvaccinatie en ik ben er nog steeds niet over uit.
Heb je het al met haar besproken? Omdat ze 12 is heeft ze recht om mee te beslissen en zij is degene die de beslissing uiteindelijk neemt. :X Als jij als ouder nee zegt en zij zegt ja, dan leg je het af. En vice versa.

Ik kan me voorstellen dat het lastig is om er een besluit over te nemen, er is ook niet zoveel over bekend hè?
:)
pi_148901258
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 09:51 schreef Books1 het volgende:
Mijn nichtje moest in groep acht naar de schoolarts. Zus mee en de vragen daar maakte dat mijn zus niet meer wist waar ze moest kijken om het beleefd te houden (ze kookte) en mijn nichtje niet eens precies wist wat het was.

Zus met nichtje zo de deur uitgelopen en de schoolarts laten zitten.

Als in tong je wel eens met een jongen, ben je al ongesteld en gebruik je tampons, masturbeer je wel eens en toen is mijn zus opgestapt.

Serieus :o ? En is dat dan de bedoeling om daar samen met je ouders heen te gaan? Wat een vragen...
Mama van 2 lieve meiden :)
  woensdag 21 januari 2015 @ 10:15:51 #57
383641 Books1
Follow your dreams...
pi_148901412
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 10:07 schreef Nijna het volgende:

[..]

Serieus :o ? En is dat dan de bedoeling om daar samen met je ouders heen te gaan? Wat een vragen...
Ja en alsof je dat dan gaat zeggen ook vooral met je ouder(s) erbij?
If you can dream it, you can do it...
pi_148901447
Zelfs zonder ouders, wat moeten ze met die info? Qua seks kan ik me er nog een klein beetje bij voorstellen, dat ze dan een soort voorlichting geven, maar de rest?

Ik vind het ook lastig, niet in de laatste plaats omdat m'n echtgenoot er anders in staat...
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_148901473
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 10:17 schreef Morretje het volgende:
Zelfs zonder ouders, wat moeten ze met die info? Qua seks kan ik me er nog een klein beetje bij voorstellen, dat ze dan een soort voorlichting geven, maar de rest?

nou dat.
masturbeer je wel eens? jezus... dat vind ik ook een behoorlijk ongepaste vraag. Sowieso voor een kind in groep 8, maar überhaupt not done imho.

Dat ze de lichamelijke signalen van puberteit in de gaten houden is an sich okay lijkt me, maar masturberen hoort daar niet bij. Op zich wel bij een gezonde geestelijke ontwikkeling maar ik vraag me af of dat van toegevoegde waarde is voor een schoolarts om dat te weten. Want als ze het niet doet? Krijgt ze een groot rood kruis op t dossier? :') of juist als ze t wel doet? :') kom op hey.
:)
pi_148901490
als je als erbij-zittende-moeder humor hebt dan geef je gewoon antwoord

"nah, alleen als mn man er niet is" oh! u had het niet tegen mij? sorry :')
:)
pi_148901525
Zelfs die seksuele voorlichting vind ik iets van de ouders. Die kennen het kind goed en weten wanneer ze er aan toe zijn. De voorlichting dus :P
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
pi_148901546
wij kregen voorlichting van een rood aanlopende biologie leraar die een condoom over een houten dildo schoof en dat doorgaf in de klas en er wat bij mompelde _O- :D
:)
pi_148901564
quote:
1s.gif Op woensdag 21 januari 2015 10:20 schreef Tally het volgende:
Zelfs die seksuele voorlichting vind ik iets van de ouders. Die kennen het kind goed en weten wanneer ze er aan toe zijn. De voorlichting dus :P
Eens, maar er zijn legio ouders denk ik die daar niet zoveel mee doen. In die zin ligt daar wel een taak voor de schoolarts, danwel school. In het kader van ongewenste zwangere tieners en SOA's beperken zeg maar.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_148901644
t Schijnt dat ik van mijn moeder voorlichting kreeg toen ze zwanger was van mijn broertje. Ik was toen 8. Blijkbaar was ik er nog niet aan toe, want ik wist het al niet meer toen ik op m'n 12e ongesteld werd en ze alleen nog maar zei: je weet wat je moet doen nu, en laten met jongens he?
Timing is wel belangrijk ja.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  woensdag 21 januari 2015 @ 10:25:27 #65
383641 Books1
Follow your dreams...
pi_148901650
Mijn zus is best adrem normaal gesproken maar in deze was ze enigszins overdonderd zeg maar.

En mijn nichtje die doodleuk ter plekke vroeg wat is tongen aan dr moeder.

Ze zit nog steeds in de fase zoenen op de mond is vies als papa en mama dat doen.

En inderdaad wat doet de schoolarts met de info? Toen ik het las op de app die iets minder genuanceerd was was wel mijn eerste gedachte fijn dat wij daar dus niet naar toe gaan.
If you can dream it, you can do it...
pi_148901711
Wanneer begint dat 'gedoe'? Wanneer het kind naar de basisschool gaan?
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
pi_148901834
Wij kregen in groep 8 een vorm van seksuele voorlichting over verliefd zijn, knuffelen, zoenen. Aan de hand van een tv-serie of iets dergelijks wat gericht was op kinderen.
Ik vind dat soort vragen bij de schoolarts ook wat vreemd. Kan me niet herinneren dat mij dat gevraagd werd op die leeftijd. :o

Ik loop momenteel even ergens tegenaan. Damian (bijna 8) kwam thuis en vertelde vol over het spelletje Happy Wheels wat de kinderen uit zijn klas op school op de computer spelen. Hij had dit ook gespeeld en wilde dit thuis ook spelen. Ik hoorde hem wat mompelen over bloed en dood dus ik ben eens naar dat spelletje gaan kijken. Daar zie je dus poppetjes, die je min of meer dood moet maken, met rondvliegende ledematen en waar het bloed uitspuit enzo. Het is niet realistisch en eerder tekenfilmachtig, maar toch vind ik het nogal wat voor kinderen van die leeftijd. :{
Blijkbaar is er ook geen controle wanneer de kinderen op school computeren, aangezien ze dit gewoon op school kunnen spelen..
Ben ik heel kinderachtig als ik dat eigenlijk niet vind kunnen?
Ik heb nog even verder gekeken en er komen ook echt onthoofdingen bij kijken en speren door het lichaam enzo. Dat gaat dus gewoon niet gebeuren en ik ga het vanmiddag melden aan de meester :N
  woensdag 21 januari 2015 @ 10:35:28 #68
383641 Books1
Follow your dreams...
pi_148901907
Nee dat ben je niet vind ik dan tenminste.

Hier kunnen ze op school alleen maar op schoolgerichte sites zoals topomaster bijvoorbeeld.

Tally als ze naar de kleuterschool gaan dan gaan de gegevens van het cb naar de schoolarts.

Wij werken zoals gezegd dus niet mee omdat de onze iedere week in een reva.centrum zitten en iedere drie maanden bij de kinderarts zijn en 1 keer in het jaar bij de kg en tussendoor ook nog een dagje IHOP of kindercardiologie. Dus schoolarts heeft geen toegevoegde waarde bij ons.
If you can dream it, you can do it...
  woensdag 21 januari 2015 @ 10:36:31 #69
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_148901935
Ik merkte dat dit soort vragenlijsten nu ook circuleren op de school van mijn oudsten. En ja, dan heb je er dus geen zicht meer op. Heb het wel met ze besproken en ook gezegd dat ze zulke vragen nooit of te nimmer hoeven te beantwoorden.
En als er iemand een probleem mee heeft dan komen ze maar bij mij. :Y) dit zijn dan ook zogenaamd anonieme vragenlijsten. Uhhu. :{w welke kantoorknakker heeft dit bedacht?
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_148901954
Ik vraag me toch echt wel af wat ze met zulke informatie doen?
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_148901985
Gezellig als onderzoeksresultaten in de BreakOut bestaat dat nog? zetten? Zodat alle stoere jongens erom kunnen lachen, en ondertussen verschrikkelijk onzeker worden? :')
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_148902034
quote:
1s.gif Op woensdag 21 januari 2015 10:36 schreef debuurvrouw het volgende:
Ik merkte dat dit soort vragenlijsten nu ook circuleren op de school van mijn oudsten. En ja, dan heb je er dus geen zicht meer op. Heb het wel met ze besproken en ook gezegd dat ze zulke vragen nooit of te nimmer hoeven te beantwoorden.
En als er iemand een probleem mee heeft dan komen ze maar bij mij. :Y) dit zijn dan ook zogenaamd anonieme vragenlijsten. Uhhu. :{w welke kantoorknakker heeft dit bedacht?
ye dat was die van ons ook :')
het was "anoniem" je moest alleen maar je geboortedatum en de 4 cijfers van je postcode invullen. Iets met 1 en 1 :')
:)
  woensdag 21 januari 2015 @ 10:41:06 #73
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_148902049
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 10:37 schreef pinquit het volgende:
Ik vraag me toch echt wel af wat ze met zulke informatie doen?
ik ook. Mijn cynische ik vraagt zich af of ze het wellicht opwindend vinden. :')

En wat mij best een beetje verraste was dus de vragen die ze zonder mijn weten op school beantwoorden. (Heb ik het nog niet eens over deze) Hoe kom je dan tot kritisch burgerschap?
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  woensdag 21 januari 2015 @ 10:42:57 #74
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_148902088
En Appelsap, ik zou het bespreken met school en ze een filter op het internet laten zetten. Het is misschien redelijk onschuldig maar absoluut niet wat je op school zou willen toestaan.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  Licht Ontvlambaar woensdag 21 januari 2015 @ 10:43:22 #75
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_148902094
Juf had de lijst ontvangen en er nog niks mee gedaan. Ze begreep al niet waar het toe diende :P
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_148902106
quote:
1s.gif Op woensdag 21 januari 2015 10:43 schreef Sjeen het volgende:
Juf had de lijst ontvangen en er nog niks mee gedaan. Ze begreep al niet waar het toe diende :P
:D nou mooi dat je het zo onderschept hebt dan :)
:)
pi_148902372
Ik snap jullie kritiek en vraagtekens op/bij de vragenlijsten dames. Maar ik zit redelijk dichtbij de bron en wil toch even nuanceren zeggen dat er wel degelijk ouders en kinderen zijn die dit soort dingen graag met een schoolarts bespreken. Niet iedereen is zo geïnformeerd of gebruikt het internet zo goed als jullie. En niet iedereen heeft de tools om gesprekken met zijn kinderen aan te gaan. De gegevens die verzameld worden, worden gebruikt om scholen te adviseren over te gebruiken lespakketten. Er wordt van scholen van alles verwacht, ze moeten informeren over gezonde voeding, roken, drinken, seks, maatschappijleer etc. Door inzicht te hebben in 'problematiek' van hun leerlingen kunnen zij keuzes maken. Daarnaast willen gemeenten cijfers hebben over de 'toestand' van hun inwoners zodat zij hun gezondheidsbeleid hierop kunnen afstemmen. De cijfers over gemiddelden van inwoners (hoeveel mensen roken in onze gemeente? Hoe vaak sporten kinderen?) moeten toch ergens vandaan komen... Naar aanleiding van de vragenlijsten op het VO kunnen leerlingen ook chatten met artsen en verpleegkundigen, en geloof me daar wordt veel gebruik van gemaakt.
pi_148902423
Maar op de basisschool?
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  Licht Ontvlambaar woensdag 21 januari 2015 @ 10:59:49 #79
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_148902567
Grunsfan, ik begrijp dat er een idee achter zit. Ben ook best bereid om aan zulke dingen mee te werken als het gaat om statistieken. Maar de vragen slaan werkelijk nergens op...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_148902643
Ik vind het toch een lastig iets. Ik denk ook dat men hier vooral moeite heeft met de seksueel gerichte vragen. Op de basisschool helemaal, maar toch ook op de middelbare.
Je komt echt een heel eind met de gebruikelijke seksuele voorlichting, wat wil je nog meer dan? Is het het uit voorzorg? Wat is het doel?

Ik zit niet te wachten op lijstjes over hoe seksueel actief de jeugd in onze gemeente is. Ik zou juist bang zijn dat mijn kind de gemiddelden als maatstaf gaat houden, ik zou het heel naar vinden als kinderen op deze manier onzeker worden over zulke intieme zaken. Denk dat je er eerder onrust mee zult zaaien dan dat het ermee verholpen wordt.
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_148902783
Dat begrijp ik. Die vragen over masturberen en tongen in groep 7 komen mij dan ook helemaal niet bekend voor, die lijsten worden bij mijn bron in ieder geval niet gebruikt.

De andere vragen, over slaap- en eetproblemen en sociaal gedrag van een kind zijn er vooral om het gesprek richting te kunnen geven. Er zijn echt ouders die hier graag met iemand over willen praten maar bijvoorbeeld niet zelf het initiatief in zo'n gesprek durven nemen. Door de vragenlijst van te voren in te laten vullen kan de arts daar zelf over beginnen of sommige onderwerpen dus overslaan. Nogmaals, er zijn (helaas) heel veel ouders die niet zo geïnformeerd (of betrokken :{ ) zijn.
pi_148902963
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 11:02 schreef pinquit het volgende:

Ik zit niet te wachten op lijstjes over hoe seksueel actief de jeugd in onze gemeente is. Ik zou juist bang zijn dat mijn kind de gemiddelden als maatstaf gaat houden, ik zou het heel naar vinden als kinderen op deze manier onzeker worden over zulke intieme zaken. Denk dat je er eerder onrust mee zult zaaien dan dat het ermee verholpen wordt.
Ik denk dat dat wel meevalt. En voor sommige ouders is het erg nuttig om inzicht te hebben in wat de gemiddelde jeugd zo ongeveer doet. Kijk naar het voorbeeld wat iemand eerder gaf, over sexuele voorlichting door haar moeder toen ze acht was. Dat is het ene uiterste, het andere uiterste zijn de ouders van pubers die denken dat hun kind natuurlijk nog niet drinkt/rookt/aan sex doet. Dat zijn altijd alleen de kinderen van iemand anders....
  Licht Ontvlambaar woensdag 21 januari 2015 @ 11:14:42 #83
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_148902971
Ok, prima... Maar zou het dan geen idee zijn om die beweegreden duidelijk te communiceren? Zoals ik al aangaf, ik heb geen probleem met wegen en meten voor statistische doeleinden, wel met die vragenlijst. Waarom kan ik alleen maar toestemming voor wegen en meten geven/weigeren en niet voor de rest?
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_148903122
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 11:07 schreef Grunsfan het volgende:

De andere vragen, over slaap- en eetproblemen en sociaal gedrag van een kind zijn er vooral om het gesprek richting te kunnen geven. Er zijn echt ouders die hier graag met iemand over willen praten maar bijvoorbeeld niet zelf het initiatief in zo'n gesprek durven nemen. Door de vragenlijst van te voren in te laten vullen kan de arts daar zelf over beginnen of sommige onderwerpen dus overslaan. Nogmaals, er zijn (helaas) heel veel ouders die niet zo geïnformeerd (of betrokken :{ ) zijn.
+1
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_148907399
Vinden jullie die vragen nou echt zo raar? Over het pikken en liegen?
Dat je er niet aan mee wil doen begrijp ik hoor, maar jullie zien om je heen toch ook wel de gezinnen waar het allemaal niet zo lekker loopt?
pi_148907576
Ik begrijp dat vragenlijsten op zich nog wel, en ook dat het een ingang kan zijn zodat mensen er zelf niet over hoeven te beginnen. Die met de handen in het haar zitten, maar niet weten hoe en waar ze hulp kunnen vragen.

Ik vind echter wel dat er dan ook een en ander kan worden gesleuteld aan de mensen van de gemeentelijke jeugdzorg, zodat zij hun werk kunnen doen. Ik heb te veel dingen gehoord en gelezen (en dan uit goede, betrouwbare bronnen) waardoor ik denk dat daar ook nog veel winst te behalen valt. Ik herinner met dat livelink vertelde hoe haar dochter (bijna?) een complex werd aangepraat door zo'n schoolarts over haar gewicht. Dat kán en mág niet gebeuren. Juist zo'n schoolarts dient zich ervan bewust te zijn met wat voor gevoelige kinderen hij te maken heeft en wat een potentiële anorexia-patiënten hij voor zich heeft.
Ik wil gewoon niet dat S door een of andere niet-nadenkende schoolarts een complex krijgt over iets. Ik vind het bovendien absurd dat in sommige gevallen (zoals bij S op school) de kinderen zonder ouders naar de schoolarts gaan. Dat hoort niet, punt. En meten en wegen kunnen we zelf ook prima, indien nodig. Vooralsnog kennen wij ons kind het beste en zien we wel of ze goed groeit, ontwikkelt, gelukkig is, etc. En als er iets is, weten we de huisarts te vinden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_148907849
Een mentorleerling van mij, klas 2 voortgezet onderwijs, vertelde dat een vraag was: ben je verliefd?
Hij vond dat een impertinente vraag en dat vind ik ook. Ik voel me als mentor al heel geremd en opereer terughoudend in het vragen naar zulke zaken. Kinderen hebben recht op hun privacy, maar niet alle kinderen hebben de tegenwoordigheid van geest om dat in zo'n setting ook aan te geven.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  Licht Ontvlambaar woensdag 21 januari 2015 @ 14:05:35 #88
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_148908011
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 13:44 schreef Troeta het volgende:
Vinden jullie die vragen nou echt zo raar? Over het pikken en liegen?
Dat je er niet aan mee wil doen begrijp ik hoor, maar jullie zien om je heen toch ook wel de gezinnen waar het allemaal niet zo lekker loopt?
en jij denkt dat daar serieus antwoord op gegeven zal worden? Mij lijkt het sterk...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_148908198
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 13:51 schreef miss_sly het volgende:
Ik herinner met dat livelink vertelde hoe haar dochter (bijna?) een complex werd aangepraat door zo'n schoolarts over haar gewicht. Dat kán en mág niet gebeuren. Juist zo'n schoolarts dient zich ervan bewust te zijn met wat voor gevoelige kinderen hij te maken heeft en wat een potentiële anorexia-patiënten hij voor zich heeft.
Precies dit is mij overkomen op mijn dertiende.
pi_148908222
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 13:51 schreef miss_sly het volgende:
Ik begrijp dat vragenlijsten op zich nog wel, en ook dat het een ingang kan zijn zodat mensen er zelf niet over hoeven te beginnen. Die met de handen in het haar zitten, maar niet weten hoe en waar ze hulp kunnen vragen.

Ik herinner met dat livelink vertelde hoe haar dochter (bijna?) een complex werd aangepraat door zo'n schoolarts over haar gewicht. Dat kán en mág niet gebeuren. Juist zo'n schoolarts dient zich ervan bewust te zijn met wat voor gevoelige kinderen hij te maken heeft en wat een potentiële anorexia-patiënten hij voor zich heeft.
Ik weet dat nog wel. In mijn herinnering maakte die arts inderdaad een beetje een onhandige opmerking, maar was het vooral de moeder en de anders moeders hier die er heisa om maakten. Het meisje zelf maakte er niet zoveel van volgens mij?

Neemt niet weg dat ik ook artsen bij de JGZ in deze buurt ken die wel eens een opfriscursusje zouden kunnen gebruiken ja. Er zitten veel oudere artsen tussen, die dit werk al hun hele leven en met hart en ziel doen maar niet helemaal meegegaan zijn met de tijd en de behoeften van ouders van tegenwoordig. Dat kan ik beamen.
pi_148909157
Ja, ik denk wel dat er mensen gewoon eerlijk antwoorden als hun kind veel liegt of pikt.
  Licht Ontvlambaar woensdag 21 januari 2015 @ 14:55:11 #92
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_148909635
Mja, dan hebben we een ander beeld, denk ik... Nogmaals, ik vind het prima dat ouders die om welke reden dan ook niet zo geïnformeerd zijn hiermee ondersteund kunnen worden. Ouders die om welke reden dan ook niet zo betrokken zijn bij hun kind, worden dat ook niet door zo'n vragenlijst. En ik heb de behoefte niet om 'geholpen' te worden, daarom stoort het mij dat het gepresenteerd wordt als een verplichting.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  woensdag 21 januari 2015 @ 14:59:20 #93
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_148909796
quote:
2s.gif Op woensdag 21 januari 2015 14:00 schreef Franny_G het volgende:
Een mentorleerling van mij, klas 2 voortgezet onderwijs, vertelde dat een vraag was: ben je verliefd?
Hij vond dat een impertinente vraag en dat vind ik ook. Ik voel me als mentor al heel geremd en opereer terughoudend in het vragen naar zulke zaken. Kinderen hebben recht op hun privacy, maar niet alle kinderen hebben de tegenwoordigheid van geest om dat in zo'n setting ook aan te geven.
niet alleen verliefd, maar ook of het op een jongen of een meisje is, over masturberen of je wel eens sex hebt gehad (aan kinderen van 12) ik vond de vragen echt absoluut niet op z'n plek. Buiten dat ik denk dat je met een 'anonieme' vragenlijst dat soort kinderen er ook niet uithaalt om ze te kunnen helpen. (Of het moet stukken minder anoniem zijn dan iedere keer wordt beweerd)

En nee, ik zie teveel dingen om me heen compleet fout gaan om het stellen van dit soort impertinente vragen aan mijn kind alleen te rechtvaardigen.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_148909888
quote:
1s.gif Op woensdag 21 januari 2015 14:55 schreef Sjeen het volgende:
Mja, dan hebben we een ander beeld, denk ik... Nogmaals, ik vind het prima dat ouders die om welke reden dan ook niet zo geïnformeerd zijn hiermee ondersteund kunnen worden. Ouders die om welke reden dan ook niet zo betrokken zijn bij hun kind, worden dat ook niet door zo'n vragenlijst. En ik heb de behoefte niet om 'geholpen' te worden, daarom stoort het mij dat het gepresenteerd wordt als een verplichting.
Dat dus.
Das natuurlijk altijd het verrotte van zo'n opt-out systeem waarbij je zelf moet aangeven dat je er géén gebruik van wilt maken, maar ze doen wel heel hard hun best om van dat vrijblijvende karakter zo min mogelijk te laten merken bij tijd en wijle :')
:)
pi_148909985
Ook hele betrokken ouders die zich heel goed informeren kunnen een dochter van 12 hebben die al seks heeft.
Het ene kind zal dat eerlijk invullen, een andere niet, maar als er in een klas 6 meisjes invullen dat ze geen maagd meer zijn is dat toch een reden om de kinderen wat eerder te informeren over dat soort zaken. Ook al vinden de ouders dat ze daar nog niet aan toe zijn.
  woensdag 21 januari 2015 @ 15:20:34 #96
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_148910511
Ik vind dat je kinderen sowieso moet voorlichten. Niet als er al een paar seksueel actief zijn. Dan heb je je moment gemist. Ik geloof erg in voorlichten op niveau en daar jong mee beginnen.

Mijn kind praat over deze vragen en ik vind dat het de GGD geen reet aangaat. Of JGZ. Je moet ze gewoon allemaal voorlichten en niet wachten tot ze zelf aangeven al wat voorlichting nodig gehad te hebben.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_148910728
Helemaal mee eens. Maar veel mensen vinden het op de basisschool nog niet nodig wat ik nu hier ook weer merk.
pi_148910744
Dat wat buuf zegt idd.
Ik mag toch hopen dat ze op school er sowieso aandacht aan besteden, lijsten ingevuld of niet.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_148910819
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 15:29 schreef Troeta het volgende:
Helemaal mee eens. Maar veel mensen vinden het op de basisschool nog niet nodig wat ik nu hier ook weer merk.
Want?
Dat het te ver gaat om een 10-11jarige te vragen naar tongen/seks/masturberen betekent niet dat je er ook op tegen bent om je kind voorlichting te geven. Ik vind nogal een verschil zitten tussen die twee.

Net als buuf ben ik idd van het voorlichting op niveau. Seksuele voorlichting is wat mij betreft meer dan alleen maar een voorlichting om zwangerschap en SOA's te voorkomen. Het gaat ook om een stukje integriteit van het eigen lichaam, en juist daar zou je imho al vroeg mee moeten beginnen.
:)
pi_148911469
Ik heb destijds ook zo'n lijst ingevuld (halverwege de middelbare school, denk ik) dat werd inderdaad gepresenteerd als 'verplicht' en de ene helft van de klas heeft alles braaf wenselijk ingevuld en de andere helft heeft ingevuld dat ze alle soorten drugs wekelijks gebruikten en daarnaast ook met minimaal 4 partners per dag seks hadden.

Ik vrees dat ik de enige ben geweest die het braaf heeft ingevuld, naar waarheid. Echt, ik hoop dat mijn kind straks wat minder braaf en humorloos is. :@

Het ging er destijds om dat de GGD de behoeften van middelbare scholieren konden inschatten. We hebben daarna inderdaad vrij uitgebreid les gehad over voorbehoedsmiddelen enzo. _O-
Professioneel gifmenger.
  Licht Ontvlambaar woensdag 21 januari 2015 @ 16:15:48 #101
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_148912177
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 15:29 schreef Troeta het volgende:
Helemaal mee eens. Maar veel mensen vinden het op de basisschool nog niet nodig wat ik nu hier ook weer merk.
op de basisschool komen die vragen ook helemaal niet aan de orde. En daarnaast vind ik dat niet primair een taak voor de basisschool maar voor ouders.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  Moderator woensdag 21 januari 2015 @ 16:18:08 #102
5428 crew  miss_sly
pi_148912256
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 15:29 schreef Troeta het volgende:
Helemaal mee eens. Maar veel mensen vinden het op de basisschool nog niet nodig wat ik nu hier ook weer merk.
Waar maak je dat uit op?
Het feit dat een voor mijn kind onbekende arts/verpleegkundige zulke intieme vragen aan haar stelt, vind ik onwenselijk. Dat ze, op haar niveau, seksuele voorlichting krijgt, vind ik wel wenselijk. Inderdaad ook heel belangrijk vind ik lichamelijke (en eigenlijk sowieso) integriteit. Die vragen vind ik dus echt over de grens gaan.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_148912518
Bijvoorbeeld Tally?

quote:
1s.gif Op woensdag 21 januari 2015 10:20 schreef Tally het volgende:
Zelfs die seksuele voorlichting vind ik iets van de ouders. Die kennen het kind goed en weten wanneer ze er aan toe zijn. De voorlichting dus :P
En Sjeen vind het ook niks dus seksuele voorlichting op school dus, maar dat dat een taak is voor de ouders.
pi_148913041
Maar dan nog denkt 90% van de ouders dat zij open met hun kind over seks kunnen praten, waar maar 15% van de jongeren aangeeft dat zij daarvoor bij hun ouders terecht kunnen....
  Licht Ontvlambaar woensdag 21 januari 2015 @ 16:50:29 #105
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_148913316
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 16:24 schreef Troeta het volgende:
Bijvoorbeeld Tally?

[..]

En Sjeen vind het ook niks dus seksuele voorlichting op school dus, maar dat dat een taak is voor de ouders.
jij leest ook alleen wat je wil lezen... Het woord primair viel niet genoeg op? Ik vind het in eerste instantie een taak van de ouders inderdaad. Op school er aandacht aan besteden vind ik logisch, maar tegen de tijd dat ze daar serieus aan beginnen, is mijn dochter al op de hoogte.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  woensdag 21 januari 2015 @ 16:53:46 #106
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_148913413
Ja, ik snap ook wel dat je als 16 jarige niet met je moeder gaat overleggen over dat je zo moeilijk een orgasme krijgt. Wij praten vrij over sex thuis en de jongens komen ook met vragen waarvan ik nooit had vermoed dat ze het dúrfden te vragen maar dan nog zijn er echt wel grenzen (hoop ik) want ik zit net zo goed als zij niet te wachten op allerlei 'inside info'. :@
Maar ze kúnnen wel bij me terecht. En ik voel me zeer vereerd dat ze dat ook doen.
En prima dat ik dan blijkbaar een uitzondering ben. Ik vind dat je een bepaalde mate van lichaamsbewustzijn al op de basisschool moet leren. Dat iedereen een 'blootje' heeft en dat niemand zomaar aan je mag zitten. OF IMPERTINENTE VRAGEN MAG STELLEN. :P
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_148913551
quote:
1s.gif Op woensdag 21 januari 2015 16:50 schreef Sjeen het volgende:

[..]

jij leest ook alleen wat je wil lezen... Het woord primair viel niet genoeg op? Ik vind het in eerste instantie een taak van de ouders inderdaad. Op school er aandacht aan besteden vind ik logisch, maar tegen de tijd dat ze daar serieus aan beginnen, is mijn dochter al op de hoogte.
Niet meteen zo doen, Miss Sly vroeg waaruit ik dat op maakte, dan is het toch niet erg dat ik jullie zinnen even aanhaal.
  Licht Ontvlambaar woensdag 21 januari 2015 @ 17:00:10 #108
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_148913589
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 16:58 schreef Troeta het volgende:

[..]

Niet meteen zo doen, Miss Sly vroeg waaruit ik dat op maakte, dan is het toch niet erg dat ik jullie zinnen even aanhaal.
mijn excuses, ik stoorde me aan het feit dat je mijn post onjuist interpreteert. Dat kan natuurlijk gebeuren met platte tekst, zoals op een forum of in een vragenlijst :)
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_148913636
Sorry, had het idd ook anders gelezen. Maar het was geen persoonlijke aanval verder. Meer over het algemeen.

Iedereen denkt er gewoon anders over. Wat voor de ene te ver gaat, is voor een ander al veels te laat. Lijkt me voor scholen ook heel lastig om mee om te gaan.
  woensdag 21 januari 2015 @ 17:02:09 #110
11682 Moonah
Jolie femme
pi_148913648
quote:
1s.gif Op woensdag 21 januari 2015 16:50 schreef Sjeen het volgende:

Op school er aandacht aan besteden vind ik logisch, maar tegen de tijd dat ze daar serieus aan beginnen, is mijn dochter al op de hoogte.
Een goede kleuterleerkracht schuwt sexuele voorlichting niet hoor.
quote:
1s.gif Op woensdag 21 januari 2015 16:53 schreef debuurvrouw het volgende:
Ik vind dat je een bepaalde mate van lichaamsbewustzijn al op de basisschool moet leren. Dat iedereen een 'blootje' heeft en dat niemand zomaar aan je mag zitten. OF IMPERTINENTE VRAGEN MAG STELLEN. :P
Zeker! Sexuele voorlichting omvat zo veel meer dan alleen over 'de daad'. Dat begint gewoon al in groep 1. En het hoeft niet expliciet, soms komt het ter sprake. Gisteren nog had ik een taalles, thema is 'Luna krijgt een zusje'. Op een gegeven moment spraken we over 'bevallen'. :D Maar we hebben het ook eens over kinderlokkers gehad, toen er laatst een zwerver rondliep in dat gehucht waar ik werk (de kinderen waren bang dat dat een kinderlokker was...). En trouwens, 'verliefd zijn' is een hot item in mijn groep 4. We praten dan ook over privacy, grenzen aangeven etc.
Dus nee, sexuele voorlichting is imo zeker niet voorbehouden aan alleen de ouders.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_148917817
quote:
Dus nee, sexuele voorlichting is imo zeker niet voorbehouden aan alleen de ouders.
Sterker nog, de wet verplicht basisscholen seksuele voorlichting te geven.
This life was not for you
though I learned from you
that beauty need only be a whisper
  woensdag 21 januari 2015 @ 19:20:41 #112
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_148918169
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 14:11 schreef Grunsfan het volgende:

[..]

Ik weet dat nog wel. In mijn herinnering maakte die arts inderdaad een beetje een onhandige opmerking, maar was het vooral de moeder en de anders moeders hier die er heisa om maakten. Het meisje zelf maakte er niet zoveel van volgens mij?

Neemt niet weg dat ik ook artsen bij de JGZ in deze buurt ken die wel eens een opfriscursusje zouden kunnen gebruiken ja. Er zitten veel oudere artsen tussen, die dit werk al hun hele leven en met hart en ziel doen maar niet helemaal meegegaan zijn met de tijd en de behoeften van ouders van tegenwoordig. Dat kan ik beamen.
Ik kan me met de beste wil van de wereld niet herinneren dat ik er een hoop heisa van heb gemaakt. Sterker nog, ik heb helemaal geen principiële bezwaren tegen de schoolarts. Ik vul de vragenlijsten dan ook pijnlijk eerlijk in en werk gewoon mee.

Ik vind wel dat er dingen anders kunnen en moeten bij de schoolarts. Waar ik echt een probleem mee heb is dat je dus als ouder er niet bij bent bij in groep 7/8. Mijn dochter kwam thuis met een briefje dat ze te veel woog voor haar lengte en dat ik uitgenodigd werd om contact op te nemen.Tegelijkertijd stond er ook bij dat de verhouding lengte/gewicht wel hetzelfde was gebleven in vergelijking met haar eerste schoolartsbezoek in groep 3. Toen was ik er wel bij en was er niks tegen me gezegd.

Alle kinderen uit haar klas werden apart bij de schoolarts geroepen en sommige kinderen komen dus met een briefje de klas weer binnen en de anderen niet. In de klas was al vrij snel duidelijk dat iedereen met een briefje 'te dik' was en dat is op zijn zachtst gezegd niet handig. Bovendien, als je dan dus kennelijk toch als schoolarts behoefte hebt om met ouders te overleggen, laat dan de ouders er bij zijn.

En mijn dochter zat er wel degelijk erg mee. Het heeft niet tot anorexia of iets dergelijks geleid, maar ze heeft zich wel erg onzeker gevoeld over haar gewicht.

En vorig jaar zat ik met mijn jongste bij de schoolarts (daar mocht ik gelukkig wel mee) en liep toen tegen het feit aan dat mijn jongste keihard zat te liegen tegen de schoolarts (terwijl ik in de vragenlijst op dat moment naar waarheid had gezegd dat hij niet liegt :') ).
Zo zei hij bijvoorbeeld dat hij nooit ontbeet en nooit zijn tanden hoefde te poetsen en toen merkte ik dat je als ouder dan werkelijk volledig in de hoek wordt gedrukt. Ik hoorde mezelf stamelen dat hij echt elke dag ontbijt (en dat is dus ook echt zo), maar terwijl ik het zei had ik al door dat het zinloos was. Waarom zouden ze mij geloven en niet mijn kind?

En voor mij is het gewoon een extra aantekening op een toch al belastend dossier. Maar wat gebeurt er als er nog geen dossier is en je kind geeft gewoon voor de grap of recalcitrant dat soort antwoorden? En je bent er dan dus vaak ook nog niet eens bij. Ik stel daar wel mijn vraagtekens bij, eerlijk gezegd.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_148919542
Ik schrik me een hoedje van wat ik hier allemaal les. Wat een ongelooflijk impertinente vragen in zo'n vragenlijst. Dat zo'n vragenlijst af wordt genomen met als reden om te peilen wat er leeft onder kinderen of om zogenaamde risicogroepen in de samenleving in het vizier te krijgen en van opvoedondersteuning te voorzien, vind ik helemaal pijnlijk. Hebben die groepen geen recht op privacy en fysieke integriteit? Er zijn heus andere manieren om beide doelstellingen te halen, alleen zijn die iets minder makkelijk dan massaal min of meer verplichte vragenlijsten af te nemen.

Ik vraag me af of zo'n vragenlijst bij ons door de ethische commissie zou komen. Op z'n minst zou er toestemming bij ouders ingewonnen moeten worden.

Heeft iemand een kopie van zo'n vragenlijst? Lijkt me wel aardig om het met m'n studenten over te hebben.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator woensdag 21 januari 2015 @ 20:15:13 #114
5428 crew  miss_sly
pi_148920081
Ik vind het eerlijk gezegd ook niet goed genoeg dat kinderen uit groep 7/8 helemaal alleen bij een arts zijn! Dat hoort wat mij betreft ook niet.

Grunsfan, jij kunt wel vinden dat er heisa werd gemaakt, maar ik ben niet jaren bezig te proberen mijn dochter een gezond zelfbeeld mee te geven om dat door een of andere idioot zo de grond in te laten boren. En wat livelink zegt over die briefjes en de conclusie...echt, hoe ongelofelijk stupide is dit!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 21 januari 2015 @ 20:28:49 #115
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_148920751
quote:
1s.gif Op woensdag 21 januari 2015 16:18 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Waar maak je dat uit op?
Het feit dat een voor mijn kind onbekende arts/verpleegkundige zulke intieme vragen aan haar stelt, vind ik onwenselijk. Dat ze, op haar niveau, seksuele voorlichting krijgt, vind ik wel wenselijk. Inderdaad ook heel belangrijk vind ik lichamelijke (en eigenlijk sowieso) integriteit. Die vragen vind ik dus echt over de grens gaan.
Juist voor de seksuele veiligheid van het kind zou het een volwassene helemaal geen vragen moeten beantwoorden over de seksuele activiteit, zeker niet als er geen aanleiding toe is.
Ik vind het zeer onwenselijk dat een kind het idee krijgt dat een gezaghebbende volwassene dat soort vragen kan stellen terwijl er helemaal geen aanleiding is.

Seks is privé, het kind heeft er geen belang bij seksualiteit al met iemand te bespreken voor ze er goed en wel mee bezig zijn.
En nee, er hoeft geen taboe op, maar een kind hoeft ook zeker niet het idee te hebben dat zulke vragen beantwoord moeten worden om de simpele reden dat ze gesteld worden.

Dat betekent overigens niet dat ik vind dat een kind geen seksuele voorlichting zou moeten hebben, juist wel, de abortuscijfers in NL horen al decennia bij de laagste van de westerse wereld omdat hier zo goed voorgelicht wordt.

[ Bericht 7% gewijzigd door Leandra op 21-01-2015 20:34:47 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_148920792
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 19:59 schreef Claudia_x het volgende:
Ik schrik me een hoedje van wat ik hier allemaal les. Wat een ongelooflijk impertinente vragen in zo'n vragenlijst. Dat zo'n vragenlijst af wordt genomen met als reden om te peilen wat er leeft onder kinderen of om zogenaamde risicogroepen in de samenleving in het vizier te krijgen en van opvoedondersteuning te voorzien, vind ik helemaal pijnlijk. Hebben die groepen geen recht op privacy en fysieke integriteit? Er zijn heus andere manieren om beide doelstellingen te halen, alleen zijn die iets minder makkelijk dan massaal min of meer verplichte vragenlijsten af te nemen.

Ik vraag me af of zo'n vragenlijst bij ons door de ethische commissie zou komen. Op z'n minst zou er toestemming bij ouders ingewonnen moeten worden.

Heeft iemand een kopie van zo'n vragenlijst? Lijkt me wel aardig om het met m'n studenten over te hebben.
hier staat zo'n lijst. Beslist niet anoniem, wordt wel zo gebracht. Wordt ook als verplichting gebracht om in te vullen. Vaak wordt ie klassikaal ingevuld. Dit is de lijst voor derde en vierde klas.

http://www.jgzzhw.nl/task(...)_vragenlijst_JCM.pdf

dit hier is een voorbeeld vragenlijst voor 2e klas, naar mijn mening niet zo schokkend en een stuk neutraler geformuleerd. En ongeveer 46 pagina's korter :')

http://www.jgzzhw.nl/task(...)ngen_klas2_LRDEF.pdf
:)
  Moderator woensdag 21 januari 2015 @ 20:46:55 #117
5428 crew  miss_sly
pi_148921677
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 20:28 schreef Leandra het volgende:

[..]

Juist voor de seksuele veiligheid van het kind zou het een volwassene helemaal geen vragen moeten beantwoorden over de seksuele activiteit, zeker niet als er geen aanleiding toe is.
Ik vind het zeer onwenselijk dat een kind het idee krijgt dat een gezaghebbende volwassene dat soort vragen kan stellen terwijl er helemaal geen aanleiding is.

Seks is privé, het kind heeft er geen belang bij seksualiteit al met iemand te bespreken voor ze er goed en wel mee bezig zijn.
En nee, er hoeft geen taboe op, maar een kind hoeft ook zeker niet het idee te hebben dat zulke vragen beantwoord moeten worden om de simpele reden dat ze gesteld worden.

Dat betekent overigens niet dat ik vind dat een kind geen seksuele voorlichting zou moeten hebben, juist wel, de abortuscijfers in NL horen al decennia bij de laagste van de westerse wereld omdat hier zo goed voorgelicht wordt.
Precies.
En er is toch een soort machtsverhouding waarbij de volwassene het doet voorkomen alsof ze alle recht hebben zulke vragen te stellen. Je moet als kind al behoorlijk stevig in je schoenen staan om daar geen antwoord op te geven.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_148922093
Jee, ik schrik van jullie verhalen. Zelf ben ik daar toch gewoon heel naief in, geloof ik. En ik sta dan zelf blijkbaar ook niet heel sterk in mijn schoenen, want tegen die vragenlijsten ingaan, zou ik dan ook weer niet zomaar durven ofzo. Suf.
  woensdag 21 januari 2015 @ 20:56:24 #119
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_148922204
quote:
1s.gif Op woensdag 21 januari 2015 20:46 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Precies.
En er is toch een soort machtsverhouding waarbij de volwassene het doet voorkomen alsof ze alle recht hebben zulke vragen te stellen. Je moet als kind al behoorlijk stevig in je schoenen staan om daar geen antwoord op te geven.
Dat dus.
Wat als de voetbaltrainer de volgende is die zulke vragen stelt, of de leider bij de scouting?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_148922413
S is kortgeleden naar de 'schoolarts' geweest, ik was er gewoon bij en vond het (op de leeftijd van 6 dus) nu in elk geval helemaal niet vervelend. Ze is gezakt voor de gehoortest en moet nog eens terugkomen over een maand of twee. De vragenlijst die ik geacht werd in te vullen, vond ik ook niet vervelend. Het zette me op sommige punten ook echt wel aan het denken. Anders en nieuw aan het denken, op een manier waarop ik, toch behoorlijk (zelf)bewuste moeder, nog niet eerder over dingen had nagedacht.

[ Bericht 0% gewijzigd door groofskendezoveelste op 21-01-2015 21:09:46 ]
  woensdag 21 januari 2015 @ 21:00:55 #121
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_148922464
Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik nog nooit vragen heb gezien over tongen en masturberen en sexuele ervaring of zo. En van mijn dochter heb ik ook niet gehoord dat ze dat soort dingen nog apart aan haar gevraagd hebben.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_148922833
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 20:15 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind het eerlijk gezegd ook niet goed genoeg dat kinderen uit groep 7/8 helemaal alleen bij een arts zijn! Dat hoort wat mij betreft ook niet.

Grunsfan, jij kunt wel vinden dat er heisa werd gemaakt, maar ik ben niet jaren bezig te proberen mijn dochter een gezond zelfbeeld mee te geven om dat door een of andere idioot zo de grond in te laten boren. En wat livelink zegt over die briefjes en de conclusie...echt, hoe ongelofelijk stupide is dit!
Dit! Ik kan me de momenten dat ik naar de schoolarts moest nog zo voor me halen. Ik voelde me er altijd ontzettend ongemakkelijk en nerveus bij. Daar zat je dan in je eentje (groep 8 en middelbare school) bij een onbekende man/vrouw in de ruimte. Het feit dat je je dan uit moest kleden vond ik vre-se-lijk. Ik herinner me van de middelbare school nog dat ik allerlei scenario's aan het bedenken was waardoor ik niet naar de schoolarts zou hoeven. :{
pi_148922987
Wat Livelink vertelt over die briefjes, vind ik ook stom onhandig ja! Bij ons is het bezoek aan de 'schoolarts' niet op school, maar bij de ggd in de stad. Dus dat soort dingen zullen hier gelukkig niet zo snel gebeuren.

Denk ik, hoop ik.
  Moderator woensdag 21 januari 2015 @ 21:17:02 #124
5428 crew  miss_sly
pi_148923246
quote:
1s.gif Op woensdag 21 januari 2015 19:12 schreef Ahava het volgende:

[..]

Sterker nog, de wet verplicht basisscholen seksuele voorlichting te geven.
Hee, hoe is het met jou? Lang geleden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 21 januari 2015 @ 21:25:25 #125
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_148923674
Hier toevallig net de oproep binnen. A. zit nu in groep 7 en moet naar de GGD toe. Er zit idd een vragenlijst bij, maar geen vragen over tongen en masturberen enzo hoor. Alleen of ze al ongesteld is.
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
  woensdag 21 januari 2015 @ 21:35:05 #126
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_148924041
En nog even als tegenwicht voor alle verhalen; de eerste keer dat ik met mijn jongste naar de schoolarts ging in groep 2 vond ik heel fijn. Ik had toen al best wel wat twijfels en zorgen over hem en ik had de vragenlijst heel eerlijk ingevuld. Naar aanleiding van mijn ingevulde vragenlijst werd me heel discreet gevraagd of ik er behoefte aan had om nog even apart met de schoolarts te praten over mijn zorgen en angsten.

Dat vond ik toen heel netjes en ik merkte pas toen ze het me vroegen dat ik daar inderdaad behoefte aan had. En het was ook een fijn gesprek en ik had ook helemaal niet het gevoel dat het bedoeld was om ons onderuit te halen, maar dat het echt bedoeld was om ons te helpen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_148924566
Ik heb ook het idee dat die vragen over dat tongen en masturberen niet waar is. Niet van de GGD iig.
  Moderator woensdag 21 januari 2015 @ 21:59:16 #128
5428 crew  miss_sly
pi_148925041
Zoals ik het begreep werden die vragen tijdens het gesprek door de schoolarts gesteld. Ze staan dus niet in de vragenlijst dan.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 21 januari 2015 @ 22:24:16 #129
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_148926198
Ik snap eigenlijk heel het systeem van die schoolarts niet. Is die "ingesteld" voor de minder capabele mensen die problemen met de opvoeding/voeding enz. hebben?
Dat dat dan aan "het licht" komt en er geholpen kan worden.

Want normaal gezien, als een kind wat mankeert of ziek is dan bezoek je een huisarts en klaar is kees.
Ik zie de meerwaarde van zo'n schoolarts eigenlijk niet zo.
Rayen 2½ jaar!
  woensdag 21 januari 2015 @ 22:33:37 #130
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_148926547
Ik kan me zo indenken dat een schoolarts wat specifieker is geschoold dan een huisarts die een breed spectrum aan mensen in zijn praktijk krijgt.
Maar dat is een gok vanuit mijn kant.

En ik snap ook nog wel dat er een groep mensen is die dus niet vindt dat hun kind wat mankeert of het ronduit geen moer interesseert of dingen niet aan durven te kaarten, dus niet zelf naar de huisarts gaan en op deze manier baat hebben bij een schoolarts. Gehoor en zicht problemen zijn van die dingen die ouders toch niet altijd genoeg opvalt ook bijvoorbeeld.

De basis is oké, de uitvoering laat wat te wensen over wat mij betreft.
Ik heb je lief mijn hele leven
  donderdag 22 januari 2015 @ 10:34:09 #131
11682 Moonah
Jolie femme
pi_148936239
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 21:35 schreef livelink het volgende:
En nog even als tegenwicht voor alle verhalen; de eerste keer dat ik met mijn jongste naar de schoolarts ging in groep 2 vond ik heel fijn. Ik had toen al best wel wat twijfels en zorgen over hem en ik had de vragenlijst heel eerlijk ingevuld. Naar aanleiding van mijn ingevulde vragenlijst werd me heel discreet gevraagd of ik er behoefte aan had om nog even apart met de schoolarts te praten over mijn zorgen en angsten.

Dat vond ik toen heel netjes en ik merkte pas toen ze het me vroegen dat ik daar inderdaad behoefte aan had. En het was ook een fijn gesprek en ik had ook helemaal niet het gevoel dat het bedoeld was om ons onderuit te halen, maar dat het echt bedoeld was om ons te helpen.
Nou, ik denk dus ook dat het op deze manier bedoeld is. Laagdrempelige hulp. Hoewel die drempel in de praktijk dus wellicht niet zo laag blijkt voor iedereen...
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 21:59 schreef miss_sly het volgende:
Zoals ik het begreep werden die vragen tijdens het gesprek door de schoolarts gesteld. Ze staan dus niet in de vragenlijst dan.
Dan lijkt het me dat er één arts die zijn/haar boekje te buiten is gegaan tijdens dergelijke gesprekken. Eén incident dus. Ik kan me niet voorstellen dat zulke vragen standaard zouden zijn.
Maar goed (of eigenlijk níet goed :P ), het zal je kind maar zijn aan wie die vragen worden gesteld...
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_148936307
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 10:34 schreef Moonah het volgende:

[..]

Nou, ik denk dus ook dat het op deze manier bedoeld is. Laagdrempelige hulp. Hoewel die drempel in de praktijk dus wellicht niet zo laag blijkt voor iedereen...

[..]

Dan lijkt het me dat er één arts die zijn/haar boekje te buiten is gegaan tijdens dergelijke gesprekken. Eén incident dus. Ik kan me niet voorstellen dat zulke vragen standaard zouden zijn.
Maar goed (of eigenlijk níet goed :P ), het zal je kind maar zijn aan wie die vragen worden gesteld...
Dat laatste dus inderdaad. Ik heb geen zin om mijn kind daar toevallig aan bloot te stellen. Je weet immers van tevoren niet hoe de schoolarts is. Er is geen vertrouwensband ontstaan in de loop van de jaren, er is gewoon een totaal onbekende man of vrouw die zo'n kind allerlei vragen stelt. Neuh, niet aan onze dochter, dus. :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_148936534
Ik ben bij een schoolarts geweest toen ik in de 2de brugklas zat.
Het is 30 jaar geleden maar ik weet het nog als gisteren. Vreselijke ervaring

Het was een leeg klaslokaal met een tafel waar 3(!) mensen achter zaten.
Je moest in onderbroek en bh-tje voor ze staan (een soort X-Factor in je ondergoed). Ze stelde vragen en ik moest lopen, draaien en bukken. Het was echt afschuwelijk.

Aan het eind kreeg ik te horen dat ik te dik werd bevonden. Ik was geen sprietje zoals vele andere dertienjarige wel zijn, maar dik was ik ook niet. Ik woog 67 kilo bij een lengte van toen 1,75m. Ze verwezen me naar een diëtist.
Ik schrok me echt kapot. Ik dacht dat een diëtist iemand was voor de probleemgevallen. Dat zo’n persoon er alleen was voor extreem dikke mensen. Ja, wist ik veel.
Ik stamelde dat dat niet nodig was en dat ik het wel alleen zou doen. Ik heb niets thuis verteld.
Wel stopte ik met eten. Mijn brood gooide ik op school weg en 3 maanden later woog ik nog 52 kilo, kregen mijn ouders door dat er wat aan de hand was en zat ik bij een psycholoog.
pi_148936639
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 10:48 schreef lily het volgende:
Ik ben bij een schoolarts geweest toen ik in de 2de brugklas zat.
Het is 30 jaar geleden maar ik weet het nog als gisteren. Vreselijke ervaring

Het was een leeg klaslokaal met een tafel waar 3(!) mensen achter zaten.
Je moest in onderbroek en bh-tje voor ze staan (een soort X-Factor in je ondergoed). Ze stelde vragen en ik moest lopen, draaien en bukken. Het was echt afschuwelijk.

Aan het eind kreeg ik te horen dat ik te dik werd bevonden. Ik was geen sprietje zoals vele andere dertienjarige wel zijn, maar dik was ik ook niet. Ik woog 67 kilo bij een lengte van toen 1,75m. Ze verwezen me naar een diëtist.
Ik schrok me echt kapot. Ik dacht dat een diëtist iemand was voor de probleemgevallen. Dat zo’n persoon er alleen was voor extreem dikke mensen. Ja, wist ik veel.
Ik stamelde dat dat niet nodig was en dat ik het wel alleen zou doen. Ik heb niets thuis verteld.
Wel stopte ik met eten. Mijn brood gooide ik op school weg en 3 maanden later woog ik nog 52 kilo, kregen mijn ouders door dat er wat aan de hand was en zat ik bij een psycholoog.
lily, wat vreselijk :'( Sowieso al het zo kwetsbaar voor die mensen moeten staan! En dan ook nog die boodschap krijgen. Ik vind het echt met terugwerkende kracht heel erg naar voor je :*

En ja, dit is dan 30 jaar geleden, maar ik geloof zeker dat dat nu nog steeds kan gebeuren! Of misschien juist nu nog. Er wordt zoveel nadruk gelegd op uiterlijkheden, mooi en slank zijn. Er zijn steeds meer kinderen, jongens én meisjes, onder de 10 jaar die al een eetstoornis ontwikkelen! Daar zouden ze zich eens wat meer van bewust moeten zijn bij zulke instanties ipv zo inzoomen op lengte en gewicht.

S zal ook nooit een sprietje worden, vermoed ik zo, daar heeft ze helemaal de bouw niet voor. Maar met een gezonde levensstijl zal ze ook geen overgewicht hebben.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_148936737
L heeft ook mijn bouw. Helemaal niet dik maar ook zeker niet petit.
Een meisje uit haar klas vind het nodig om dagelijks tegen haar te zeggen dat ze dik is. Ik heb haar er al een keer op aangesproken maar ze blijft het doen (zelf is dat kind ook helemaal niet sprietjesdun maar goed).
Ik ben daar vreselijk allergisch voor.
pi_148936758
Ojee, wat een verhalen over vragenlijsten en bezoeken.
En Lilly, vreselijk zeg. Op die leeftijd ook ;(

Wanneer gaan ze eigenlijk naar de schoolarts? Volgens mij is mijn dochter in groep 3 geweest. Wanneer is de volgende keer? Dan bereid ik me alvast voor.
Met een meidenkwartet
pi_148936779
O ja, ik ook. Ik waak er ook erg voor om iets wat verkeerd uitgelegd kan worden tegen S te zeggen. En ook om over mijn eigen vormen/bouw/gewicht te praten. Ik ben ook niet bepaald slank, maar als ik de boodschap uitdraag dat ik niet goed ben zoals ik ben, hoe kan zij dan tevreden leren blijven met zichzelf? Ze is het nu gelukkig nog, en ik zal er mijn uiterste best voor doen om dat zo te houden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_148936788
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 10:55 schreef lily het volgende:
L heeft ook mijn bouw. Helemaal niet dik maar ook zeker niet petit.
Een meisje uit haar klas vind het nodig om dagelijks tegen haar te zeggen dat ze dik is. Ik heb haar er al een keer op aangesproken maar ze blijft het doen (zelf is dat kind ook helemaal niet sprietjesdun maar goed).
Ik ben daar vreselijk allergisch voor.
O ik snap je. Ik ben vroeger op school enorm gepest. Want ik was geen spriet. En ik had een mening die de groep niet volgde. Leuk doelwit. Ik moet er echt echt niet aan denken dat ze dat bij mijn kind gaan doen. Dat ga ik heel slecht handelen.
Met een meidenkwartet
pi_148936826
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 10:55 schreef lily het volgende:
L heeft ook mijn bouw. Helemaal niet dik maar ook zeker niet petit.
Een meisje uit haar klas vind het nodig om dagelijks tegen haar te zeggen dat ze dik is. Ik heb haar er al een keer op aangesproken maar ze blijft het doen (zelf is dat kind ook helemaal niet sprietjesdun maar goed).
Ik ben daar vreselijk allergisch voor.
Oh, ik zeg tegen al mijn kinderen voor de grap dat ze een dikke kont hebben. Mijn kinderen zeggen dat dan ook weer tegen mij en Jeroen terug.. Het is echt een grapje binnen ons gezin...

De uitnodigingen zijn de deur uit... 1 meisje heb ik zelfs al bevestiging dat ze mee mag... We zeggen niet wat we gaan doen, maar neem je zwemspullen mee. :D
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  donderdag 22 januari 2015 @ 10:58:41 #140
35189 Troel
scherp en bot
pi_148936828
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 10:56 schreef Cathmar het volgende:
Ojee, wat een verhalen over vragenlijsten en bezoeken.
En Lilly, vreselijk zeg. Op die leeftijd ook ;(

Wanneer gaan ze eigenlijk naar de schoolarts? Volgens mij is mijn dochter in groep 3 geweest. Wanneer is de volgende keer? Dan bereid ik me alvast voor.
Meestal groep 2 en groep 7 :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_148936848
quote:
1s.gif Op woensdag 21 januari 2015 10:02 schreef Sjeen het volgende:
Vaccinaties... Daar moet ik inderdaad ook weer over gaan nadenken. Binnen nu en twee jaar krijgt ze de uitnodiging voor de HPVvaccinatie en ik ben er nog steeds niet over uit.
Hebben jullie het er al over gehad?

Ik vind die HPV ook zo moeilijk! Er is nog ze weinig over bekend. Er doen uiteraard weer veel wilde verhalen de ronde en ik vind het zo moeilijk te bepalen wat waar is en wat niet.
Ik ben erg blij dat dat bij ons pas over een flink aantal jaren aan de orde is en ik hoop echt dat er dan veel meer informatie beschikbaar is.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 22 januari 2015 @ 11:00:20 #142
35189 Troel
scherp en bot
pi_148936881
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 10:55 schreef lily het volgende:
L heeft ook mijn bouw. Helemaal niet dik maar ook zeker niet petit.
Een meisje uit haar klas vind het nodig om dagelijks tegen haar te zeggen dat ze dik is. Ik heb haar er al een keer op aangesproken maar ze blijft het doen (zelf is dat kind ook helemaal niet sprietjesdun maar goed).
Ik ben daar vreselijk allergisch voor.
Ik zou niet voor mezelf instaan. Ruben is ook een tijdje gepest door klasgenootjes, op een niet leuke manier. Dan kwam Ruben met de auto en dan was er commentaar dat hij vast niet kon fietsen. Ben op een gegeven moment gewoon uitgevallen tegen dat kind, toen hij na zo'n opmerking 's middags niet op de fiets kwam maar met de auto "ow, ik dacht dat jij wel kon fietsen" :@

Ik wil gewoon niet dat mijn kinderen dezelfde jeugd tegemoet gaan als ik gehad heb.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_148936882
quote:
7s.gif Op donderdag 22 januari 2015 10:58 schreef Troel het volgende:

[..]

Meestal groep 2 en groep 7 :)
Groep 7? Top, dan hebben we nog even. Ik sla in mijn achterhoofd op dat ik mijn dochters niet alleen naar die arts laat gaan tegen die tijd.
Met een meidenkwartet
pi_148936923
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 11:00 schreef Cathmar het volgende:

[..]

Groep 7? Top, dan hebben we nog even. Ik sla in mijn achterhoofd op dat ik mijn dochters niet alleen naar die arts laat gaan tegen die tijd.
Daar heb ik al een stokje voor gestoken. Ik heb op school bij voorbaat al kenbaar gemaakt dat mijn kinderen niet alleen naar de schoolarts mogen en dat ik ook niet toesta dat ze zich moeten uitkleden zonder dat ik erbij ben. (Met uitzondering van omkleden voor gym natuurlijk)
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  donderdag 22 januari 2015 @ 11:03:17 #145
35189 Troel
scherp en bot
pi_148936958
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 11:01 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Daar heb ik al een stokje voor gestoken. Ik heb op school bij voorbaat al kenbaar gemaakt dat mijn kinderen niet alleen naar de schoolarts mogen en dat ik ook niet toesta dat ze zich moeten uitkleden zonder dat ik erbij ben. (Met uitzondering van omkleden voor gym natuurlijk)
Ik heb dat zowel bij school als toen al op het CB duidelijk gemaakt, maar toch proberen ze het elke keer weer :(
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_148936983
Ja, de ervaring leert dat dat nog niet zo simpel is als het zou moeten zijn :')
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_148937004
Goed idee Tico. Maar waar geef je dat aan? Bij de juf? Mijn dochter heeft er nu de komende jaren nog niet mee te maken dus ik wil er dan geen 'ding' van maken. Ik zorg er in ieder geval voor dat iemand van ons meegaat tegen die tijd.
De eerste afspraak heb ik trouwens geen problemen mee, in groep 2 of 3. Dat gaat bij ons op school heel netjes en prima. En dan ga ik ook mee.
Met een meidenkwartet
pi_148937054
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 11:04 schreef Cathmar het volgende:
Goed idee Tico. Maar waar geef je dat aan? Bij de juf? Mijn dochter heeft er nu de komende jaren nog niet mee te maken dus ik wil er dan geen 'ding' van maken.
De eerste afspraak heb ik trouwens geen problemen mee, in groep 2 of 3. Dat gaat bij ons op school heel netjes en prima. En dan ga ik ook mee.

Wij kregen een mailtje waar de verpleegkundige zich voorstelde aan de ouders als kennismaking. Dat mailtje heb ik dus beantwoord met de directeur van de school in de cc.

Ik werd toen ook gebeld door de verpleegkundige en de ggd over hoe en wat.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_148937090
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 10:58 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Oh, ik zeg tegen al mijn kinderen voor de grap dat ze een dikke kont hebben. Mijn kinderen zeggen dat dan ook weer tegen mij en Jeroen terug.. Het is echt een grapje binnen ons gezin...
Dat is toch heel iets anders?
(niet dat ik dat zou doen verder maar dat is aan jullie)
pi_148937121
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 11:08 schreef lily het volgende:

[..]

Dat is toch heel iets anders?
(niet dat ik dat zou doen verder maar dat is aan jullie)
Nou ja, ik zat jouw verhaal dus te lezen en ik zat dus meteen te denken wat nou als ze het straks serieus nemen... Misschien is het grapje ook niet zo leuk...
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_148937125
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 11:06 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Wij kregen een mailtje waar de verpleegkundige zich voorstelde aan de ouders als kennismaking. Dat mailtje heb ik dus beantwoord met de directeur van de school in de cc.

Ik werd toen ook gebeld door de verpleegkundige en de ggd over hoe en wat.
O, dat is op zich al heel erg netjes, hoor!
ik geloof dat een brief van de GGZ en het bezoek aan de schoolarts nogal eens niet echt synchroon lopen en dus een kind al naar de schoolarts is geweest op het moment dat je een brief krijgt. Dan ben je dus mooi te laat.
Ik heb het telefonisch doorgegeven maar zij waarschuwden al dat ik toch nog op moest letten, want dat het voor hen vrij lastig ( :') ) was om ervoor te zorgen dat kinderen die niet opgeroepen moeten worden, niet toch opgeroepen worden.
Ik heb het dus expliciet tegen juf gezegd, alsook dat we niet willen dat ze een vragenlijst invult en inlevert.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_148937191
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 11:09 schreef miss_sly het volgende:

[..]

O, dat is op zich al heel erg netjes, hoor!
ik geloof dat een brief van de GGZ en het bezoek aan de schoolarts nogal eens niet echt synchroon lopen en dus een kind al naar de schoolarts is geweest op het moment dat je een brief krijgt. Dan ben je dus mooi te laat.
Ik heb het telefonisch doorgegeven maar zij waarschuwden al dat ik toch nog op moest letten, want dat het voor hen vrij lastig ( :') ) was om ervoor te zorgen dat kinderen die niet opgeroepen moeten worden, niet toch opgeroepen worden.
Ik heb het dus expliciet tegen juf gezegd, alsook dat we niet willen dat ze een vragenlijst invult en inlevert.
Ik heb nu zoiets, zeker voor Leyla, ik kom al elke 3 maanden nu bij de kinderarts.. Nog meer handen en ideeen over haar heb ik gewoon niet nodig en zij ook niet.
Jen zit nu groep 3, dus die is pas in groep 7 weer en ook dan wil ik gewoon mee.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_148937200
Ik ben niet helemaal anti vragenlijsten of bezoeken maar er wel een heel duidelijke grens.
Met een meidenkwartet
  donderdag 22 januari 2015 @ 11:14:52 #154
35189 Troel
scherp en bot
pi_148937244
Ik ben dus wel anti-vragenlijsten. Die vragenlijsten zijn namelijk niet gemaakt voor kinderen met ASS ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 22 januari 2015 @ 11:22:21 #155
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_148937433
quote:
7s.gif Op donderdag 22 januari 2015 11:14 schreef Troel het volgende:
Ik ben dus wel anti-vragenlijsten. Die vragenlijsten zijn namelijk niet gemaakt voor kinderen met ASS ;)
Ook niet voor kinderen met een fat ass.....

Eigenlijk zijn ze voor niemand geschikt want er staan altijd dingen in die anderen gewoon niets aangaan.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_148937505
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 11:22 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ook niet voor kinderen met een fat ass.....

Eigenlijk zijn ze voor niemand geschikt want er staan altijd dingen in die anderen gewoon niets aangaan.
Dan gaat het over die vragenlijst voor groep 7?
Dan komt dat op mijn actiepuntenlijst.
Met een meidenkwartet
  donderdag 22 januari 2015 @ 11:48:05 #157
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_148938164
Ik let daar erg op, mbt het 'dikke konten' grapje. M'n oudste was heel serieus een tijdje geleden dat hij een dikke kont kreeg :/. Kind is ongeveer 145-150cm en weegt 32 kilo. Bijna broodmager. Geen vetrandje te vinden. Ik/wij zijn hem er heel duidelijk op aan het wijzen dat hij helemaal niet dik is en dat het prima is als er een beetje gewicht bij zou komen maar dat als het zo blijft het ook geen probleem is.
Waar hij het vandaan heeft? Geen idee. Of hij heeft opgeslagen dat we 4 jaar geleden tegen zijn toen babyzusje zeiden 'dikke babybillen'. Dat heb ik vrij snel vervangen voor 'roze babybillen'. Maar toch....

Ik wil er een paar kilo nog af hebben nadat ik door medicijnen zo ben aangekomen. En tegelijk tegen de kinderen zeggen dat ze absoluut niet dik zijn.... Ik heb nog wel eens moeite om het goed te verkopen aan ze. Dus als ik de patat afsla en een maaltijsalade eet zeg ik dat ik dit lekkerder/gezonder vind.

Jongste moet overigens vrijdag naar GGD-arts. Ik heb volgens mij geen vragenlijst gekregen. Bij de oudste vond ik er toen rond 7 jaar ook typische vragen bij zitten van die arts ; mag jij alleen buiten spelen zonder mama? Kookt ze wel lekker? Of is het vies? Vind je haar wel lief? (ik zat er naast) Kan /mag je al wel alleen fietsen?

Voor de hpv inenting van meisjes zeg ik op dit moment 'nee'. Er is te weinig informatie voor de langere termijn. Misschien is het over een jaar of vier anders.
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
pi_148938249
quote:
1s.gif Op donderdag 22 januari 2015 11:48 schreef Saffier het volgende:

Voor de hpv inenting van meisjes zeg ik op dit moment 'nee'. Er is te weinig informatie voor de langere termijn. Misschien is het over een jaar of vier anders.
Maar als jouw dochter dadelijk zegt dat ze het wel wil, heeft zij het laatste woord!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 22 januari 2015 @ 11:53:28 #159
35189 Troel
scherp en bot
pi_148938321
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 11:50 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Maar als jouw dochter dadelijk zegt dat ze het wel wil, heeft zij het laatste woord!
Hoe oud zijn meisjes als ze die inenting krijgen?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 22 januari 2015 @ 11:55:58 #160
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_148938397
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 11:50 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Maar als jouw dochter dadelijk zegt dat ze het wel wil, heeft zij het laatste woord!
Ja en dan gaan we samen op zoek naar informatie over hoe wat waar wie en waarom en mag ze daarna zelf een keuze maken.
Op dit moment zeg ikzélf 'nee' vanwege te weinig informatie op de lange termijn.
Maar geen 'ja' zeggen omdat het rijk nou eenmaal deze vaccinatie aanbiedt.
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
pi_148938437
quote:
7s.gif Op donderdag 22 januari 2015 11:53 schreef Troel het volgende:

[..]

Hoe oud zijn meisjes als ze die inenting krijgen?
12, geloof ik,
quote:
1s.gif Op donderdag 22 januari 2015 11:55 schreef Saffier het volgende:

[..]

Ja en dan gaan we samen op zoek naar informatie over hoe wat waar wie en waarom en mag ze daarna zelf een keuze maken.
Op dit moment zeg ikzélf 'nee' vanwege te weinig informatie op de lange termijn.
Maar geen 'ja' zeggen omdat het rijk nou eenmaal deze vaccinatie aanbiedt.
O nee, dat sowieso niet. Maar ik bedoel maar te zeggen dat zij het laatste woord heeft in de beslissing.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 22 januari 2015 @ 11:57:23 #162
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_148938438
En vanwege überhaupt te weinig informatie over dit vaccin wat mij betreft.

Ik dacht 10-12 Troel.
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
  donderdag 22 januari 2015 @ 11:58:41 #163
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_148938480
Ik weet dat ik op 12 jaar helemaal niet in staat was tot zo'n beslissing met eventuele verstrekkende gevolgen. Dat liet ik op dat moment echt aan m'n ouders over.
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
  donderdag 22 januari 2015 @ 12:00:42 #164
35189 Troel
scherp en bot
pi_148938546
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 11:57 schreef Saffier het volgende:
En vanwege überhaupt te weinig informatie over dit vaccin wat mij betreft.

Ik dacht 10-12 Troel.
Dan vind ik het belachelijk dat het kind het laatste woord heeft.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 22 januari 2015 @ 12:25:54 #165
11682 Moonah
Jolie femme
pi_148939375
quote:
1s.gif Op donderdag 22 januari 2015 11:48 schreef Saffier het volgende:

Jongste moet overigens vrijdag naar GGD-arts. Ik heb volgens mij geen vragenlijst gekregen. Bij de oudste vond ik er toen rond 7 jaar ook typische vragen bij zitten van die arts ; mag jij alleen buiten spelen zonder mama? Kookt ze wel lekker? Of is het vies? Vind je haar wel lief? (ik zat er naast) Kan /mag je al wel alleen fietsen?

Ik pik jouw reactie er even uit Saffier, maar niet persoonlijk bedoeld.

Ik vind dit echt geen rare vragen. Zéker niet als je er als ouder naast zit (vraag is in hoeverre een kind dan zou durven zeggen dat het jou niet lief vindt, maar dan is er altijd nog een non-verbale reactie).
Er wordt vaak enorm afgegeven op Jeugdzorg, we schreeuwen moord en brand als er een kind door de ouders is vermoord/mishandeld etc. Maar hoe vaak lees ik niet bv in R&P dat iemand zich zorgen maakt over het kind van de buren, en dat mensen dan zeggen "Niet mee bemoeien" of "Overdreven om AMK te bellen voor advies". Nu in dit topic gaat het er weer over dat een schoolarts zich niet ermee mag bemoeien.
Mensen, hoe moeten dán wantoestanden achter een voordeur worden gesignaleerd? Serieus, ik vraag me dat af. Ik weet uit ervaring dat een kind niet snel uit zichzelf aan de bel zal trekken...
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_148939699
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 11:58 schreef Saffier het volgende:
Ik weet dat ik op 12 jaar helemaal niet in staat was tot zo'n beslissing met eventuele verstrekkende gevolgen. Dat liet ik op dat moment echt aan m'n ouders over.
als je 12 bent mag je bepaalde zaken beslissen.

zie het ook op mijn werk. Zodra een kind 12 is mag het ewn mening geven in de rechtbank of het bijvoorbeeld wel of geen contact wil met ouder.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  donderdag 22 januari 2015 @ 12:47:43 #167
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_148940014
quote:
1s.gif Op donderdag 22 januari 2015 12:37 schreef Vicky het volgende:
als je 12 bent mag je bepaalde zaken beslissen.

zie het ook op mijn werk. Zodra een kind 12 is mag het ewn mening geven in de rechtbank of het bijvoorbeeld wel of geen contact wil met ouder.
Maar een mening geven is iets anders dan iets beslissen. Dat doet de rechter dan nog altijd voor je. En als het erop lijkt dat een kind onevenredig veel door 1 ouder wordt beïnvloed, zal de rechter daar rekening mee houden. Terwijl je in theorie gewoon niets in te brengen hebt als je kind onevenredig veel door 1 mediabron wordt beïnvloed over die HPV vaccinatie. Dat is gewoon raar! Te jong om een biertje te kopen, maar wel oud genoeg om medicijnen toe te laten dienen waarover de meningen behoorlijk verdeeld zijn....
  donderdag 22 januari 2015 @ 12:49:09 #168
35189 Troel
scherp en bot
pi_148940072
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 12:47 schreef Gaoxing het volgende:

[..]

Maar een mening geven is iets anders dan iets beslissen. Dat doet de rechter dan nog altijd voor je. En als het erop lijkt dat een kind onevenredig veel door 1 ouder wordt beïnvloed, zal de rechter daar rekening mee houden. Terwijl je in theorie gewoon niets in te brengen hebt als je kind onevenredig veel door 1 mediabron wordt beïnvloed over die HPV vaccinatie. Dat is gewoon raar! Te jong om een biertje te kopen, maar wel oud genoeg om medicijnen toe te laten dienen waarover de meningen behoorlijk verdeeld zijn....
Nouja, dit dus. Meepraten of je mening geven, graag zelfs, dat kan naar mijn idee ook al wel eerder :) Maar het laatste woord hoort niet bij een 12-jarige te liggen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_148940301
Ben ik het niet per definitie mee eens. Is heel erg afhankelijk van het kind en de relatie met de ouder(s). Wij zullen tegen die tijd met drieen bekijken wat de bedoeling is, wat de vaccinatie doet, wat de voors en tegens zijn, en dan een weloverwogen beslissing nemen. Ik kan haar weliswaar niet in een bepaalde richting dwingen met haar besluit, maar ik kan haar wel meenemen in een uitgebreide informatievoorziening hierover, zodat wat ze ook beslist, ze in ieder geval goed daarover heet nagedacht.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_148940407
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 12:25 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ik pik jouw reactie er even uit Saffier, maar niet persoonlijk bedoeld.

Ik vind dit echt geen rare vragen. Zéker niet als je er als ouder naast zit (vraag is in hoeverre een kind dan zou durven zeggen dat het jou niet lief vindt, maar dan is er altijd nog een non-verbale reactie).
Er wordt vaak enorm afgegeven op Jeugdzorg, we schreeuwen moord en brand als er een kind door de ouders is vermoord/mishandeld etc. Maar hoe vaak lees ik niet bv in R&P dat iemand zich zorgen maakt over het kind van de buren, en dat mensen dan zeggen "Niet mee bemoeien" of "Overdreven om AMK te bellen voor advies". Nu in dit topic gaat het er weer over dat een schoolarts zich niet ermee mag bemoeien.
Mensen, hoe moeten dán wantoestanden achter een voordeur worden gesignaleerd? Serieus, ik vraag me dat af. Ik weet uit ervaring dat een kind niet snel uit zichzelf aan de bel zal trekken...
Ik vind het niet per se rare vragen, deze niet in ieder geval, maar ik vind ze ook niet nodig. En ik ben erg bang voor een gemakkelijk te overschrijden grens door de vragensteller, zodat je dan bij veel te intieme vragen uitkomt. Ik wil dat niet.
Ik zie hierin trouwens ook niet dat er afgegeven wordt op Jeugdzorg, maar er wordt wel heel kritisch gekeken naar wat er aangeboden wordt. Als er een extra moment zoals op het CB zou worden aangeboden met ouder(s) aanwezig, zou ik het best doen, denk ik. Ik wil best een keer laten meten en wegen en ogen en oren bekijken, hoewel ik er niet veel meerwaarde in zie. Maar op heel veel scholen, ook op die van S, gaan kinderen zonder ouders en ik vind dat simpelweg niet goed. Een kind van 5,5-6 jaar hoort niet alleen bij een arts te zijn! Het is me bovendien ook niet belangrijk genoeg om me in allerlei bochten te gaan wringen om deze afspraak door te laten gaan met een van ons erbij. Dus nee, geen schoolarts.
Als ze 8-9 is vind ik nog steeds, of misschien nog wel meer, dat ze niet zonder ouder(s) daarheen moet.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 22 januari 2015 @ 13:27:56 #171
383641 Books1
Follow your dreams...
pi_148941230
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 21:48 schreef Troeta het volgende:
Ik heb ook het idee dat die vragen over dat tongen en masturberen niet waar is. Niet van de GGD iig.
Nee want mijn zus en alle andere ouders die over kook waren verzinnen allemaal hetzelfde verhaal (met wat voor doel dan precies?) en daarvoor zelfs een extra ouderavond hadden waarbij bleek dat het nogal impertinent was allemaal.

Jij was of bent ook bij mijn zus op school geweest of iets?

Ouders gaan mee met de kinderen bij de schoolarts daar op school. Volgens mij schreef ik zo onduidelijk niet.
If you can dream it, you can do it...
  donderdag 22 januari 2015 @ 13:28:32 #172
383641 Books1
Follow your dreams...
pi_148941250
driedubbel pfff
If you can dream it, you can do it...
  donderdag 22 januari 2015 @ 13:29:25 #173
383641 Books1
Follow your dreams...
pi_148941274
dubbel
If you can dream it, you can do it...
  donderdag 22 januari 2015 @ 14:14:03 #174
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_148942867
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 12:25 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ik pik jouw reactie er even uit Saffier, maar niet persoonlijk bedoeld.

Ik vind dit echt geen rare vragen. Zéker niet als je er als ouder naast zit (vraag is in hoeverre een kind dan zou durven zeggen dat het jou niet lief vindt, maar dan is er altijd nog een non-verbale reactie).
Er wordt vaak enorm afgegeven op Jeugdzorg, we schreeuwen moord en brand als er een kind door de ouders is vermoord/mishandeld etc. Maar hoe vaak lees ik niet bv in R&P dat iemand zich zorgen maakt over het kind van de buren, en dat mensen dan zeggen "Niet mee bemoeien" of "Overdreven om AMK te bellen voor advies". Nu in dit topic gaat het er weer over dat een schoolarts zich niet ermee mag bemoeien.
Mensen, hoe moeten dán wantoestanden achter een voordeur worden gesignaleerd? Serieus, ik vraag me dat af. Ik weet uit ervaring dat een kind niet snel uit zichzelf aan de bel zal trekken...
Ik vond ze typisch, niet impertinent ;-). En waarschijnlijk heeft dat vnl met mijn eigen onzekerheid te maken. Ik vroeg me toen wel af in hoeverre ze een eerlijk beeld kregen van die vragen of meer van zijn antwoorden.
Hij zei bijvoorbeeld dat hij niet alleen mocht buitenspelen waarop ik doorging en vroeg wannéér dat dan niet mocht. 'Als ik het niet vraag. Of als het donker is.' Vond ik nogal logisch. Maar alleen zijn 'Nee' klopte niet. (De eerste vragen heb ik niets over gezegd maar toen bleek dat ze nergens op doorvroeg heb ik hem toelichtingen laten geven)
Niet persoonlijk opgevat, wilde wel dit stukje toelichten. (Ben aan het werk, 2453 dingen tegelijk en vond dat dit er nog bij hoorde)

Ik heb overigens ooit hemel en aarde moeten bewegen voordat jeugdzorg zich ergens in mengde waar ik bijzonder veel zorgen om had. Als er iemand advies vraagt zeg ik áltijd dat ze AMK moeten bellen. Al is het maar voor advies. Ze stappen echt niet in na 1 melding of vraag.
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
  donderdag 22 januari 2015 @ 14:16:52 #175
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_148942972
quote:
1s.gif Op donderdag 22 januari 2015 12:37 schreef Vicky het volgende:

[..]

als je 12 bent mag je bepaalde zaken beslissen.

zie het ook op mijn werk. Zodra een kind 12 is mag het ewn mening geven in de rechtbank of het bijvoorbeeld wel of geen contact wil met ouder.
Ik zeg toch niets anders? Alleen dat ik niet in staat was op die leeftijd tot een medische beslissing (die, in geval van deze vaccinatie, niet altijd terug te draaien is/was. )
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
  donderdag 22 januari 2015 @ 14:18:55 #176
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_148943046
Overigens vind ik het ook raar dat jongens het dragen en overbrengen en meisjes worden geënt. Vind het omgekeerde wereld ofzo. Maar dat is een heel ander deel van de discussie.
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
  donderdag 22 januari 2015 @ 14:23:45 #177
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_148943211
Mijn dochter is 13, maar heeft nog geen oproep gehad voor de inenting. We hebben het er wel al met haar over gehad wat te doen, maar zijn er nog niet uit. Het woord kanker maakt wel veel indruk op haar.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_148944276
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 12:25 schreef Moonah het volgende:

Ik vind dit echt geen rare vragen. Zéker niet als je er als ouder naast zit (vraag is in hoeverre een kind dan zou durven zeggen dat het jou niet lief vindt, maar dan is er altijd nog een non-verbale reactie).
Er wordt vaak enorm afgegeven op Jeugdzorg, we schreeuwen moord en brand als er een kind door de ouders is vermoord/mishandeld etc. Maar hoe vaak lees ik niet bv in R&P dat iemand zich zorgen maakt over het kind van de buren, en dat mensen dan zeggen "Niet mee bemoeien" of "Overdreven om AMK te bellen voor advies". Nu in dit topic gaat het er weer over dat een schoolarts zich niet ermee mag bemoeien.
Mensen, hoe moeten dán wantoestanden achter een voordeur worden gesignaleerd? Serieus, ik vraag me dat af. Ik weet uit ervaring dat een kind niet snel uit zichzelf aan de bel zal trekken...
Hoeveel van die misstanden worden daadwerkelijk met deze gesprekjes en deze vragenlijsten opgespoord? Daar ben ik wel benieuwd naar. Ik ga er niet vanuit dat jij meteen statistieken kunt ophoesten of zo, maar ik heb er zelf namelijk bedenkingen bij. Het lijkt me een godsgruwelijk ingewikkelde zaak om als arts vergaande conclusies te trekken op deze manier.

Ik geloof wat dat betreft veel meer in de docent, die een kind dag in dag uit meemaakt, veel meer signalen kan oppikken en een kind echt kent.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  donderdag 22 januari 2015 @ 15:19:22 #179
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_148945031
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 12:25 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ik pik jouw reactie er even uit Saffier, maar niet persoonlijk bedoeld.

Ik vind dit echt geen rare vragen. Zéker niet als je er als ouder naast zit (vraag is in hoeverre een kind dan zou durven zeggen dat het jou niet lief vindt, maar dan is er altijd nog een non-verbale reactie).
Er wordt vaak enorm afgegeven op Jeugdzorg, we schreeuwen moord en brand als er een kind door de ouders is vermoord/mishandeld etc. Maar hoe vaak lees ik niet bv in R&P dat iemand zich zorgen maakt over het kind van de buren, en dat mensen dan zeggen "Niet mee bemoeien" of "Overdreven om AMK te bellen voor advies". Nu in dit topic gaat het er weer over dat een schoolarts zich niet ermee mag bemoeien.
Mensen, hoe moeten dán wantoestanden achter een voordeur worden gesignaleerd? Serieus, ik vraag me dat af. Ik weet uit ervaring dat een kind niet snel uit zichzelf aan de bel zal trekken...
Ik ben het helemaal met jou eens Moonah. Consultatiebureaus en schoolartsen zijn onderdeel van preventieve gezondheidszorg. Niet alleen om problemen vroegtijdig op te sporen, maar ook om mensen de kans te geven laagdrempelig informatie in te winnen en opvoedvragen te stellen. Ik zie het daarom ook vooral als service. Natuurlijk is het goed om kritisch te kijken naar of ze wel de juiste vragen stellen en vind ik dat de CJG's en schoolartsen ook best feedback mogen krijgen als de gang van zaken je niet aanstaan. Maar het algemene wantrouwen en negatieve beeld hier verbaast me best. En dat er zoveel mensen zijn die hun kind daar per definitie niet naartoe laten gaan ook.
in de haak.
pi_148945320
quote:
2s.gif Op donderdag 22 januari 2015 14:55 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Hoeveel van die misstanden worden daadwerkelijk met deze gesprekjes en deze vragenlijsten opgespoord?
Al zou het er maar 1 zijn, dan op zich is het er tenminste wel weer 1... Als je niks deed had je er dan 0... dus.

Ik vind juist de gehoortest en de ogentest wel meerwaarde hebben, je merkt het echt niet altijd dat ze minder zien (en die van ons zag echt wel heel weinig zonder bril bleek...), maar voor school is het wel heel belangrijk dat je goed kan horen en zien om te kunnen volgen wat er gebeurd in de klas.

Het was toen bij de oudste toen ze in de klas die brief van de schoolarts meekregen ook gelijk geroezemoes en ik wil mijn kind daar niet heen hebben enzo. Ik vraag me wel eens af waar die mensen dan bang voor zijn...
Bij ons op school is het gebruikelijk dat ze alleen gaan, bij een herhaalbezoek gaat de ouder wel mee. Maar als de schoolarts er is dan worden de kinderen uit de klas gehaald en weer teruggebracht. Ik heb daar de eerste keer helemaal niet bij stilgestaan eigenlijk.
Misschien ga ik nu wel aangeven dat ik liever zelf mee wil, we zien wel als de brief er is.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_148945602
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 15:27 schreef Nijna het volgende:

[..]

Al zou het er maar 1 zijn, dan op zich is het er tenminste wel weer 1... Als je niks deed had je er dan 0... dus.
Ja, dat is natuurlijk zo, maar de methode die je kiest voor opsporing van deze gevallen zou misschien wel anders kunnen? Meer/betere samenwerking met de scholen, bijvoorbeeld?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_148945719
En niet zonder de ouders?
Trui, Moonah, vinden jullie dat dan echt normaal, dat een jong kind (zowel 6 als 8-9 vind ik jong) alleen naar een medisch consult gaat? Dat is mijn voornaamste bezwaar, dat dat bij veel scholen de standaard is. En ik vind het voor ons dan weer niet zodanig belangrijk om van alles te gaan regelen om samen te gaan.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 22 januari 2015 @ 16:00:17 #183
11682 Moonah
Jolie femme
pi_148946392
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 15:39 schreef miss_sly het volgende:
En niet zonder de ouders?
Trui, Moonah, vinden jullie dat dan echt normaal, dat een jong kind (zowel 6 als 8-9 vind ik jong) alleen naar een medisch consult gaat? Dat is mijn voornaamste bezwaar, dat dat bij veel scholen de standaard is. En ik vind het voor ons dan weer niet zodanig belangrijk om van alles te gaan regelen om samen te gaan.
Nee. Ik heb het ook helemaal niet over het feit dat een kind alleen zou gaan. En ik geloof ook niet dat het standaard is op veel scholen hoor. Maar ik heb niets tegen het bezoek en die vragenlijsten. Sterker nog, ik ben voorstander. :)

Scholen hebben zeker ook een verantwoordelijkheid in de 'opsporing' en preventie van misstanden. Al zit je altijd met een dubbele pet. Je wil het beste voor het kind, maar je moet voor de communicatie ook de ouders te vriend houden. Ben je te kritisch, dan wordt de deur dichtgegooid en heb je helemaal geen toegang tot de thuissituatie. Dat is ook vaak het grote dilemma in de praktijk. Bij ons op school worden heel weinig meldingen gedaan, dat vind ik wel eens lastig. We proberen zo veel mogelijk de ouders naar de hulpverlening te krijgen als we denken dat zij daar baat bij zouden kunnen hebben. Regelmatig lukt dat. Immers, er schuilt vaak veel onmacht achter die misstanden. Toch slaan veel ouders hulp af. Zien het als falen. Of willen liever met de leekracht gesprekken blijven hebben. Maar dat is niet mijn functie, ik ben daar niet voor opgeleid plus ik heb daar helemaal geen tijd voor. Hoe graag ik het ook zou willen.

Dus als een schoolarts (toch wat meer op afstand en minder afhankelijk van het behouden van de goede relatie) hier een rol kan spelen vind ik dat erg nuttig. De manier waarop die rol wordt vervuld en de kwaliteit van die artsen mag best kritisch bekeken worden. En ik kan me niet anders voorstellen dan dat die arts die Books noemt een incidenteel geval is.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_148947799
Tsja...hmm destijds met onze dochter heb k mijn vraagtekens er ook wel bij gezet en dit met de juf gedeeld. Die zei toen dat het niet heel veel voorstelde, wegen en meten en ogen/oren geloof ik.
Ze hoeven de kleding niet uit (alleen schoenen)
De dokter kwam vantevoren een keer in de klas zich voorstellen aan de groep en ze gingen met een vriendje/vriendinnetje die kant op.
Bij onze dochter was toen de gehoortest niet goed. dat wisten we wel maar de huisarts weigerde ons door te sturen, en na een nieuwe test (Waar ik wel bij was) was het weer niet goed en kreeg ik EINDELIJK de doorverwijzing, dus in die zin had het wel nut. Ze heeft toen ook buisjes gekregen.
Het wegen sloeg nergens op, ze was ineens 3 kilo zwaarder als thuis ofzo.

Bij onze kleine boef zou het van mij niet per se hoeven, die schoolarts, maar ik laat hem wel gewoon gaan.
Ik wil niet dat hij de uitzondering van de klas is, dat iedereen er heen gaat en hij als enige niet.
Ik zie er niet echt veel kwaad in eigenlijk.

Ik heb laatst wel de logopedische screening geweigerd.
We zijn met hem al bekend bij de logopedie dus leek me dit overbodig.
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
pi_148948232
Bij Amber hadden ze destijds aangegeven dat ze ook naar de logopedist moest. Ik heb toen aangegeven dat niet te gaan doen. Enige "spraak probleem" dat ze toen had was de ng klank. Dat werd een M.
met veel oefenen is het goed gekomen. ik heb een logopedie trauma van vroeger

Tess gaat dit jaar naar de schoolarts. Amber waarschijnlijk in groep 7. Ik vind de vragenlijsten prima maar ik geef geen toestemming dat Amber alleen naar de schoolarts gaat.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_148948249
Jij mag best niet geloven dat dat standaard is op veel scholen, maar dat is dus wel zo :)
En met een klasgenootje vind ik ook niet goed genoeg.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_148948753
Ik vind de preventieve gezondheidsonderzoeken, zoals de schoolarts, achterhaald en betuttelend. Kunnen ze dat geld niet beter besteden?
pi_148949010
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 14:18 schreef Saffier het volgende:
Overigens vind ik het ook raar dat jongens het dragen en overbrengen en meisjes worden geënt. Vind het omgekeerde wereld ofzo. Maar dat is een heel ander deel van de discussie.
Ik zit eraan te denken om mijn zoon extra te laten vaccineren, zodat ie zijn toekomstige vriendin (vrouw) ooit niet besmet met hpv en haar wellicht ooit niet aan die vorm van kanker hoeft te verliezen. Maar goed, hij is nu pas vier, ik kan nog even nadenken.

Hij is wel extra ingeent tegen hepatitis a en b.
Professioneel gifmenger.
pi_148949045
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 16:59 schreef lily het volgende:
Ik vind de preventieve gezondheidsonderzoeken, zoals de schoolarts, achterhaald en betuttelend. Kunnen ze dat geld niet beter besteden?
Voor kinderen van weldenkende ouders lijkt me het ook totaal overbodig. :Y
Professioneel gifmenger.
  donderdag 22 januari 2015 @ 17:11:46 #190
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_148949186
quote:
1s.gif Op donderdag 22 januari 2015 11:48 schreef Saffier het volgende:
Bij de oudste vond ik er toen rond 7 jaar ook typische vragen bij zitten van die arts ; mag jij alleen buiten spelen zonder mama? Kookt ze wel lekker? Of is het vies? Vind je haar wel lief? (ik zat er naast)
Oh dat gaat hier wel humor worden.....
Mama kookt (bijna) nooit, gelukkig eet hij de dingen die ik kook wel altijd met smaak op :D

Maar darn, dat is wel heel achterhaald, kookt mama lekker.....

Ondanks m'n eigen huge ass hebben mijn kinderen nog nooit met iets dat op overgewicht leek te maken gehad, dus wat dat betreft zit het wel goed, maar daarbij denk ik ook dat ze bij jongens wat minder snel beginnen te miepen als er wat body op zit.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_148949489
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 17:11 schreef Leandra het volgende:

[..]

Oh dat gaat hier wel humor worden.....
Mama kookt (bijna) nooit, gelukkig eet hij de dingen die ik kook wel altijd met smaak op :D

Maar darn, dat is wel heel achterhaald, kookt mama lekker.....

Ondanks m'n eigen huge ass hebben mijn kinderen nog nooit met iets dat op overgewicht leek te maken gehad, dus wat dat betreft zit het wel goed, maar daarbij denk ik ook dat ze bij jongens wat minder snel beginnen te miepen als er wat body op zit.
Ik heb nog een jaar om mijn zoon te trainen dat ie zegt dat papa heel lekker kan koken. Of beter: dat ie zelf al heel goed cake en eierkoeken kan maken. :+
Professioneel gifmenger.
  donderdag 22 januari 2015 @ 17:26:54 #192
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_148949595
quote:
1s.gif Op donderdag 22 januari 2015 17:22 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Ik heb nog een jaar om mijn zoon te trainen dat ie zegt dat papa heel lekker kan koken. Of beter: dat ie zelf al heel goed cake en eierkoeken kan maken. :+
Ik ook, en hij weet heel goed dat papa meestal kookt, maar ik vind het echt niet meer van deze eeuw dat gevraagd wordt of mama lekker kookt....
Overigens vind ik niet dat ze zulke vragen anders hoeven te beantwoorden dan ze gesteld worden, dan moeten ze de vraag maar niet zo beperkt stellen.

Net zoals het zoontje van een vriendin in groep 2 de vraag kreeg "Ben je gisteravond in bad of onder de douche geweest", waarop het kind naar waarheid "Nee" antwoordde, en het daarbij liet.
Zijn moeder liet het daar ook bij trouwens, die had helemaal geen zin om te zeggen dat het kind 's morgens onder de douche gaat.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_148949699
Mij is een keer op het CB gevraagd of mijn man mij wel genoeg hielp met het huishouden (mijn man is huisman).
En ze hebben mijn zoon (toen 6 jaar) gevraagd wat mijn hobby's waren waarop hij antwoordde; grasmaaien 8)7
  donderdag 22 januari 2015 @ 17:33:26 #194
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_148949780
:D... ja, God verhoede dat je een keer een gezin hebt waar de rolverdeling niet standaard is, dat kan de vragenlijst helemaal niet aan.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_148949804
Grasmaaien is mijn hobby niet }:|
  donderdag 22 januari 2015 @ 17:36:14 #196
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_148949857
Ja hallo, dat doe je toch in je vrije tijd? Dan is het dus een hobby :7
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_148950511
quote:
1s.gif Op donderdag 22 januari 2015 16:47 schreef Vicky het volgende:
Bij Amber hadden ze destijds aangegeven dat ze ook naar de logopedist moest. Ik heb toen aangegeven dat niet te gaan doen. Enige "spraak probleem" dat ze toen had was de ng klank. Dat werd een M.
met veel oefenen is het goed gekomen. ik heb een logopedie trauma van vroeger

Die ng die een m werd, was hier deels, maar ging over toen ze kon lezen. Ring zei ze bijvoorbeeld wel goed, maar longen werden lommen ;). Om maar wat te noemen ;). Toen ze zag wat er stond toen sprak ze het ook goed uit.

En we hebben die lijst net voor de jongste gehad, geen bijzonderheden wat ons betreft, hooguit dat ze veel te bijdehand kletst... maar dat is vast niks voor logopedie O-)
Mama van 2 lieve meiden :)
  donderdag 22 januari 2015 @ 18:02:19 #198
35189 Troel
scherp en bot
pi_148950558
hier nog steeds een jommetje dat jommetje zegt :P

En daar doet de logopediste niets aan, want dat trekt over het algemeen vanzelf bij ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_148963078
Ik heb hier een meisje wat het woord 'als' niet gebruikt.
Zij zegt 'ot'.
Mama ot je dit doet.....
Mama ot ik naar school ga.....
Mama kom je kijken ot ik moet optreden?
etc

Ik hoopte dat ze vanzelf zou horen/leren dat het als is, en niet ot.
Ik vind het ergens heel schattig, maar aan de andere kant denk ik dat ik maar moet zeggen dat het geen ot is maar als.
Ik vraag me overigens af of het de juf al is opgevallen :D

(mijn man vindt het ook schattig trouwens, we noemen haar ook weleens otje :D )
pi_148963125
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 17:36 schreef Leandra het volgende:
Ja hallo, dat doe je toch in je vrije tijd? Dan is het dus een hobby :7
En dat dan blijkt dat ze 3 hoog wonen ofzo :')
pi_148963302
quote:
7s.gif Op donderdag 22 januari 2015 23:06 schreef amaranta het volgende:
Ik heb hier een meisje wat het woord 'als' niet gebruikt.
Zij zegt 'ot'.
Mama ot je dit doet.....
Mama ot ik naar school ga.....
Mama kom je kijken ot ik moet optreden?
etc

Ik hoopte dat ze vanzelf zou horen/leren dat het als is, en niet ot.
Ik vind het ergens heel schattig, maar aan de andere kant denk ik dat ik maar moet zeggen dat het geen ot is maar als.
Ik vraag me overigens af of het de juf al is opgevallen :D

(mijn man vindt het ook schattig trouwens, we noemen haar ook weleens otje :D )
Haha, wat schattig inderdaad! Enig idee hoe ze daarbij komt?

S zegt vaak 'want daarom' als ze 'omdat' bedoelt. Heel raar, geen idee waar ze dat vandaan heeft. Lijkt wel wat minder te worden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_148963475
quote:
1s.gif Op donderdag 22 januari 2015 23:11 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Haha, wat schattig inderdaad! Enig idee hoe ze daarbij komt?

S zegt vaak 'want daarom' als ze 'omdat' bedoelt. Heel raar, geen idee waar ze dat vandaan heeft. Lijkt wel wat minder te worden.
Ze was wat later met praten. Ik denk dat het in haar hoofd als ot klonk ofzo.
'als je' werd in haar hoofd 'ot je'
En aangezien wij haar nooit verbeterd hebben, gebruikt ze dat nu nog.

Ik heb een keer gezegd tegen haar, 'zeg eens als'. En toen zei ze 'als'. Dus ze kan het wel.
pi_148963508
quote:
1s.gif Op donderdag 22 januari 2015 23:11 schreef miss_sly het volgende:

[..]

S zegt vaak 'want daarom' als ze 'omdat' bedoelt. Heel raar, geen idee waar ze dat vandaan heeft. Lijkt wel wat minder te worden.
Dat zal ze dan wel ergens gehoord hebben ofzo ja.
  vrijdag 23 januari 2015 @ 15:48:33 #204
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_148980894
quote:
1s.gif Op donderdag 22 januari 2015 17:06 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Ik zit eraan te denken om mijn zoon extra te laten vaccineren, zodat ie zijn toekomstige vriendin (vrouw) ooit niet besmet met hpv en haar wellicht ooit niet aan die vorm van kanker hoeft te verliezen. Maar goed, hij is nu pas vier, ik kan nog even nadenken.

Hij is wel extra ingeent tegen hepatitis a en b.
Ik wist niet dat de jongens-variant er al was??

M'n moeder stond mooi voor niets op het cb met m'n jongste (ik ben ziek :X) ze heeft de vaccinatie al in mei vorig jaar gehad net als de ogentest.
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
pi_148981609
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 15:48 schreef Saffier het volgende:

[..]

Ik wist niet dat de jongens-variant er al was??

M'n moeder stond mooi voor niets op het cb met m'n jongste (ik ben ziek :X) ze heeft de vaccinatie al in mei vorig jaar gehad net als de ogentest.
Is gewoon dezelfde vaccinatie.
Professioneel gifmenger.
pi_148983788
quote:
2s.gif Op donderdag 22 januari 2015 15:36 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Ja, dat is natuurlijk zo, maar de methode die je kiest voor opsporing van deze gevallen zou misschien wel anders kunnen? Meer/betere samenwerking met de scholen, bijvoorbeeld?
De schoolarts (het woord zegt het al...) is juist een samenwerking met de school! Als het goed is (want ik lees hier allerlei uitzonderingen) heeft elke school een eigen team van een arts en een vpk. Zij bespreken in een schoolteam en vaak ook in een buurtnetwerk (waar bijv. maatschappelijk werk, de wijkagent etc ook in zitten) de kinderen waar zorgen om zijn. Als er tijdens het bezoek aan de schoolarts dingen naar voren zijn gekomen waar de arts zich zorgen over maakt, kan hij met de docent of IB-er van de school het kind bespreken. Sommige gevallen, waar de problematiek niet medisch is maar meer in de familiesfeer, worden dan op het buurtnetwerk besproken. In dat netwerk zitten dus ook de scholen.
pi_148983879
quote]1s.gif Op donderdag 22 januari 2015 17:07 schreef Buurpoes het volgende:

[..]


[..]

Voor kinderen van weldenkende ouders lijkt me het ook totaal overbodig. :Y
[/quote]

Maar wie bepaalt wie een weldenkend ouder is? En hoe weet je dat als school of GGD?
pi_148983963
Dat klinkt goed, Grunsfan. Ik werk als mentor op een middelbare school en ik merk dus helemaal niets van die samenwerking. Als mentor wordt mij niets gevraagd en er wordt ook niets besproken. We hebben wel een zorg coördinator op school die wel zaken bespreekt, maar ik vind het dus heel apart dat ik als mentor niet eens op de hoogte ben van de komst van de schoolarts. Die stond gewoon ineens bij mij in mijn lokaal en zei: ik kom die en die leerling ophalen. En dat is dan de eerste keer dat ik haar zie.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_148984039
Oh, dat is echt niet hoe het hoort en ook niet hoe het in onze regio gaat. Vorig jaar is er geld vrijgemaakt voor een extra contactmoment (dus een extra bezoek van de schoolarts) op het VO. In onze regio is juist geinvesteerd in een beter contact tussen het JGZ-team en de scholen. Elke school heeft (in principe) een eigen verpleegkundige die ook minimaal een keer per week op school is voor een spreekuur of om een vergadering bij te wonen. Zij stellen zich vaak ook voor op de website van een school of in de schoolgids.

Jammer dat het bij jullie niet zo gaat, ik zou zeker even contact opnemen met de GGD!
  Moderator vrijdag 23 januari 2015 @ 17:18:43 #210
5428 crew  miss_sly
pi_148984075
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 17:10 schreef Grunsfan het volgende:

[..]

De schoolarts (het woord zegt het al...) is juist een samenwerking met de school! Als het goed is (want ik lees hier allerlei uitzonderingen) heeft elke school een eigen team van een arts en een vpk. Zij bespreken in een schoolteam en vaak ook in een buurtnetwerk (waar bijv. maatschappelijk werk, de wijkagent etc ook in zitten) de kinderen waar zorgen om zijn. Als er tijdens het bezoek aan de schoolarts dingen naar voren zijn gekomen waar de arts zich zorgen over maakt, kan hij met de docent of IB-er van de school het kind bespreken. Sommige gevallen, waar de problematiek niet medisch is maar meer in de familiesfeer, worden dan op het buurtnetwerk besproken. In dat netwerk zitten dus ook de scholen.
Maar als het zo hoort te werken, maar bijvoorbeeld Franny_G dat niet eens weet, terwijl je dat van een mentor inderdaad wel zou verwachten, dan is er toch iets niet goed? Dan wordt het misschien toch eens tijd om dat hele gebeuren eens goed te bekijken en wellicht in een andere vorm te gieten.

Ik heb geen andere dan de voor ons principeel heel belangrijke overweging om haar niet te laten gaat, dat ik vind dat ze niet alleen dient te gaan. Maar als ik nou wél iets te verbergen zou hebben, zou ik haar toch net zo gemakkelijk uit het systeem kunnen laten schrappen? Daar schiet je toch juist helemaal niets mee op?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator vrijdag 23 januari 2015 @ 17:22:02 #211
5428 crew  miss_sly
pi_148984166
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 17:17 schreef Grunsfan het volgende:
Oh, dat is echt niet hoe het hoort en ook niet hoe het in onze regio gaat. Vorig jaar is er geld vrijgemaakt voor een extra contactmoment (dus een extra bezoek van de schoolarts) op het VO. In onze regio is juist geinvesteerd in een beter contact tussen het JGZ-team en de scholen. Elke school heeft (in principe) een eigen verpleegkundige die ook minimaal een keer per week op school is voor een spreekuur of om een vergadering bij te wonen. Zij stellen zich vaak ook voor op de website van een school of in de schoolgids.

Jammer dat het bij jullie niet zo gaat, ik zou zeker even contact opnemen met de GGD!
Dat vind ik wel een beetje het probleem ook van dat hele CJG en GGD: het is niet uniform, ze houden er niet allemaal dezelfde (gestandaardiseerde meetbare) ideeën op na, ze werken allemaal anders. Bijvoorbeeld over slapen, eten, borstvoeding op het CB en over alleen naar de schoolarts gaan of met de ouders bij de GGD. Moonah die zegt dat ze niet gelooft dat het standaard is dat op veel scholen kinderen alleen gaan, gaat dus wellicht af op haar ervaring in haar regio, die totaal anders kan zijn aan een andere regio. Toch vreemd, als het over zoiets belangrijks (en eigenlijk heel uniforms) gaat als de gezondheid van onze jeugd.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_148984169
Klopt hoor Miss_Sly, elke GGD werkt blijkbaar anders, in onze regio werkt het in ieder geval zo. Bij ons gaan de kinderen dus ook niet alleen naar de schoolarts en worden er (zeker) geen vragen over masturbatie gesteld aan kinderen uit groep 7.

En dat klopt ook. Net zoals er ook gezinnen niet op het CB komen. Als je iets wil verbergen, dan kan dat inderdaad. Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met 'daar schiet je toch juist helemaal niets mee op"? Waarmee?

[ Bericht 0% gewijzigd door Grunsfan op 23-01-2015 17:28:55 ]
pi_148984364
Tja, was het maar zo makkelijk. De JGZ (en de GGD) wordt gefinancierd door de gemeenten. Zij betalen een bedrag per inwoner aan de GGD. Maar elke regio is anders. Een voorbeeld: op basis van het bedrag per inwoner krijgt de GGD geld, en dus formatie. Met die formatie moet je al je onderzoeken doen. Maar in een stad, bijvoorbeeld een studentenstad, kunnen relatief veel minder kinderen wonen dan in een plattelandsregio, ik noem maar wat. Je moet dus met hetzelfde aantal mensen meer kinderen zien, in een meer uitgestrekt gebied. Dat zorgt bijvoorbeeld voor planningsproblemen. Heel basaal, dat weet ik. Maar dat is wel hoe het werkt. Ik denk ook dat er daarom op sommige scholen voor wordt gekozen om de controles zonder ouders te doen. Jij geeft zelf al aan dat het gedoe is om naar zo'n afspraak te gaan. Plan maar eens een klas in onder kantoortijden zodat alle ouders kunnen...Maar het kan blijkbaar wel want, zoals gezegd, bij ons gaan de ouders wel mee. Elke GGD maakt hierin dus blijkbaar andere keuzes.
  Moderator vrijdag 23 januari 2015 @ 17:32:03 #214
5428 crew  miss_sly
pi_148984464
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 17:28 schreef Grunsfan het volgende:
Tja, was het maar zo makkelijk. De JGZ (en de GGD) wordt gefinancierd door de gemeenten. Zij betalen een bedrag per inwoner aan de GGD. Maar elke regio is anders. Een voorbeeld: op basis van het bedrag per inwoner krijgt de GGD geld, en dus formatie. Met die formatie moet je al je onderzoeken doen. Maar in een stad, bijvoorbeeld een studentenstad, kunnen relatief veel minder kinderen wonen dan in een plattelandsregio, ik noem maar wat. Je moet dus met hetzelfde aantal mensen meer kinderen zien, in een meer uitgestrekt gebied. Dat zorgt bijvoorbeeld voor planningsproblemen. Heel basaal, dat weet ik. Maar dat is wel hoe het werkt. Ik denk ook dat er daarom op sommige scholen voor wordt gekozen om de controles zonder ouders te doen. Jij geeft zelf al aan dat het gedoe is om naar zo'n afspraak te gaan. Plan maar eens een klas in onder kantoortijden zodat alle ouders kunnen...Maar het kan blijkbaar wel want, zoals gezegd, bij ons gaan de ouders wel mee. Elke GGD maakt hierin dus blijkbaar andere keuzes.
Op het CB ging het ook, mee naar de afspraak. Dus als ze dat zouden doen, net als voorheen op het CB, zou ik best gaan. Dat is best twee keer in een basisschoolperiode te regelen, hoor :)

Ik vind het op zich niet heel erg veel gedoe, maar het is me meer gedoe dan het in mijn optiek waard is. Dus begin ik er niet eens aan.

Maar goed, het gaat dus eigenlijk over politiek. En wijzigingen zijn dan niet zo gemakkelijk door te voeren, waarschijnlijk, helaas.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator vrijdag 23 januari 2015 @ 17:32:55 #215
5428 crew  miss_sly
pi_148984491
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 17:22 schreef Grunsfan het volgende:
Klopt hoor Miss_Sly, elke GGD werkt blijkbaar anders, in onze regio werkt het in ieder geval zo. Bij ons gaan de kinderen dus ook niet alleen naar de schoolarts en worden er (zeker) geen vragen over masturbatie gesteld aan kinderen uit groep 7.

En dat klopt ook. Net zoals er ook gezinnen niet op het CB komen. Als je iets wil verbergen, dan kan dat inderdaad. Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met 'daar schiet je toch juist helemaal niets mee op"? Waarmee?
Ik bedoel dat het eigenlijk een wassen neus is, deels, want ouders die beseffen dat ze iets te verbergen hebben, halen hun kind uit het systeem en gaan niet (meer). Dus dan krijg je allemaal dociele, nette kindjes bij de schoolarts waar niets mee aan de hand is.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_148984543
En over uniformiteit...klopt ook. Alleen blijft het natuurlijk ook mensenwerk. De ene huisarts is ook de andere niet. Waar je bij de een meteen mag komen met een griep, zegt de ander dat je het maar even uit moet zieken.
pi_148984627
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 17:32 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik bedoel dat het eigenlijk een wassen neus is, deels, want ouders die beseffen dat ze iets te verbergen hebben, halen hun kind uit het systeem en gaan niet (meer). Dus dan krijg je allemaal dociele, nette kindjes bij de schoolarts waar niets mee aan de hand is.
Dat gaat zeker op voor ouders die moedwillig niet willen dat hun kinderen gezien worden. Maar niet voor ouders die wel hulp kunnen gebruiken maar dat nog niet weten, of daar niet om durven vragen of nog niet gevraagd hebben.
  vrijdag 23 januari 2015 @ 18:09:40 #218
386633 Adnap
I love Life !
pi_148985776
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 17:14 schreef Franny_G het volgende:
Dat klinkt goed, Grunsfan. Ik werk als mentor op een middelbare school en ik merk dus helemaal niets van die samenwerking. Als mentor wordt mij niets gevraagd en er wordt ook niets besproken. We hebben wel een zorg coördinator op school die wel zaken bespreekt, maar ik vind het dus heel apart dat ik als mentor niet eens op de hoogte ben van de komst van de schoolarts. Die stond gewoon ineens bij mij in mijn lokaal en zei: ik kom die en die leerling ophalen. En dat is dan de eerste keer dat ik haar zie.
Aagenaam : zelfde hier......

wij zijn uit het systeem, al jaren. Kids gaan beiden naar (kinde)rorthopeed / kinderarts, das meer dan genoeg controle.
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
pi_148994231
quote:
1s.gif Op woensdag 21 januari 2015 21:17 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Hee, hoe is het met jou? Lang geleden.
Hey! Gaat best goed met me. Niet altijd makkelijk maar dat geldt voor iedereen, toch? Gelukkig heb ik veel moois in mijn leven om van te kunnen genieten.
Hoe is met jou en je mooie meisje?
This life was not for you
though I learned from you
that beauty need only be a whisper
pi_148994387
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 17:34 schreef Grunsfan het volgende:
En over uniformiteit...klopt ook. Alleen blijft het natuurlijk ook mensenwerk. De ene huisarts is ook de andere niet. Waar je bij de een meteen mag komen met een griep, zegt de ander dat je het maar even uit moet zieken.
Maar van huisarts kun je wisselen ( ervaring hier), maar van schoolarts/GGD niet.
Professioneel gifmenger.
pi_148994435
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 17:12 schreef Grunsfan het volgende:
[..]
Maar wie bepaalt wie een weldenkend ouder is? En hoe weet je dat als school of GGD?
Niet. En dus wordt het hele systeem voor alle ouders opgetuigd, terwijl dat voor 90% van de kinderen echt helemaal nergens voor nodig is.

[ Bericht 30% gewijzigd door Buurpoes op 23-01-2015 22:51:18 ]
Professioneel gifmenger.
pi_149033747
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 22:33 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Niet. En dus wordt het hele systeem voor alle ouders opgetuigd, terwijl dat voor 90% van de kinderen echt helemaal nergens voor nodig is.
met wat ik de laatste tijd om me heen zie ben ik daar blij mee. mijnnessen mogen trouwens dus wel gewoon naar de schoolarts, al hou ik wel mn vinger erop mbt hoe dat gaat ;)
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  Moderator dinsdag 27 januari 2015 @ 11:16:14 #223
5428 crew  miss_sly
pi_149099378
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 22:28 schreef Ahava het volgende:

[..]

Hey! Gaat best goed met me. Niet altijd makkelijk maar dat geldt voor iedereen, toch? Gelukkig heb ik veel moois in mijn leven om van te kunnen genieten.
Hoe is met jou en je mooie meisje?
Fijn om te lezen! Ik denk nog regelmatig aan je, dus ik vond het erg leuk een post van je te zien. Goed dat je veel moois hebt om van te genieten, en dat dat ook lukt :*

Met ons gaat het goed. Ons meisje is inmiddels al 5,5 en een heel persoontje. Zo grappig om te zien hoe dat zich ontwikkelt. Ze gaat naar school, sport, speelt met vriendjes en vriendinnetjes en heeft al een echt beste vriendinnetje. Ze turnen samen, eten en slapen bij elkaar en ruziën samen, maar maken het ook weer goed.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 27 januari 2015 @ 11:20:26 #224
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_149099490
Ik zag dit net voorbij komen op fb. Ik zit op m'n werk en heb nog geen tijd gehad om het te lezen, maar voor ik thuis ben ben ik het misschien weer kwijt, vandaar dat ik het hier neerzet;

http://www.ninefornews.nl(...)andaal-aller-tijden/
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
  Moderator dinsdag 27 januari 2015 @ 11:24:53 #225
5428 crew  miss_sly
pi_149099602
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 11:20 schreef Saffier het volgende:
Ik zag dit net voorbij komen op fb. Ik zit op m'n werk en heb nog geen tijd gehad om het te lezen, maar voor ik thuis ben ben ik het misschien weer kwijt, vandaar dat ik het hier neerzet;

http://www.ninefornews.nl(...)andaal-aller-tijden/
Dergelijke berichten ben ik ook al een paar keer tegengekomen en sterken mij wel in het idee dat vaccineren geen optie is.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_149099841
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 11:24 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dergelijke berichten ben ik ook al een paar keer tegengekomen en sterken mij wel in het idee dat vaccineren geen optie is.
Ik mag toch hopen dat je ergens een woord vergeten bent...
Professioneel gifmenger.
  Moderator dinsdag 27 januari 2015 @ 11:39:10 #227
5428 crew  miss_sly
pi_149099875
quote:
11s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 11:37 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Ik mag toch hopen dat je ergens een woord vergeten bent...
Ik zal er wel overheen lezen, maar ik zie het niet...
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_149099961
Die enting krijgen mijn meiden gewoon niet. Er is wat mij betreft veel te weinig bekent over gevolgen op de lange termijn.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_149100004
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 11:39 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik zal er wel overheen lezen, maar ik zie het niet...
Oh, je bedoelt de hpv-vaccinatie? Ik dacht dat je je kind in het geheel niet wilde laten vaccineren....sorry, verkeerde interpretatie.
Professioneel gifmenger.
  Moderator dinsdag 27 januari 2015 @ 11:48:03 #230
5428 crew  miss_sly
pi_149100087
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 11:44 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Oh, je bedoelt de hpv-vaccinatie? Ik dacht dat je je kind in het geheel niet wilde laten vaccineren....sorry, verkeerde interpretatie.
Nou ja, zelfs in dat geval ga ik ervan uit dat het een weloverwogen keuze zou zijn. Een die ik niet zal maken, maar goed.

Nee, het ging in dit geval specifiek over de HPV en zoals de zaken er nu voorstaan, zal ik zeer ernstig adviseren en sturen richting niet vaccineren.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_149100212
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 11:48 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Nou ja, zelfs in dat geval ga ik ervan uit dat het een weloverwogen keuze zou zijn. Een die ik niet zal maken, maar goed.

Nee, het ging in dit geval specifiek over de HPV en zoals de zaken er nu voorstaan, zal ik zeer ernstig adviseren en sturen richting niet vaccineren.
Totaal niet vaccineren is een keus die heeeeel vaak gemaakt wordt op basis van desinformatie, verspreid door mensen die er geen verstand van hebben maar ooit iets op internet hebben gelezen. En als je ze e.e.a. vertelt, wil er nog wel eens een nieuwe overweging gemaakt worden.
Professioneel gifmenger.
  Moderator dinsdag 27 januari 2015 @ 11:55:55 #232
5428 crew  miss_sly
pi_149100285
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 11:52 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Totaal niet vaccineren is een keus die heeeeel vaak gemaakt wordt op basis van desinformatie, verspreid door mensen die er geen verstand van hebben maar ooit iets op internet hebben gelezen. En als je ze e.e.a. vertelt, wil er nog wel eens een nieuwe overweging gemaakt worden.
Veel mensen die helemaal niet vaccineren doen dat wat mij betreft inderdaad vaak op basis van de verkeerde informatie van complottheorie-websites, maar voor hun is die informatie wel degelijk heel erg correct. Ze geloven er heilig in. Ik ken echt niemand die van gedachten veranderde door andere informatie.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 27 januari 2015 @ 11:59:06 #233
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_149100370
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 11:55 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Veel mensen die helemaal niet vaccineren doen dat wat mij betreft inderdaad vaak op basis van de verkeerde informatie van complottheorie-websites, maar voor hun is die informatie wel degelijk heel erg correct. Ze geloven er heilig in. Ik ken echt niemand die van gedachten veranderde door andere informatie.
Sterker nog: ik ken behoorlijk wat mensen die ervan zijn overtuigd dat autisme veel te maken heeft met o.a. vaccinaties, en die dusdanig hoog zijn opgeleid dat ik me niet kan voorstellen dat er níets mee aan de hand is. Ik heb me er tenminste niet de afgelopen 10 jaar in verdiept, zij wel.
pi_149100420
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 11:55 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Veel mensen die helemaal niet vaccineren doen dat wat mij betreft inderdaad vaak op basis van de verkeerde informatie van complottheorie-websites, maar voor hun is die informatie wel degelijk heel erg correct. Ze geloven er heilig in. Ik ken echt niemand die van gedachten veranderde door andere informatie.
Vergeet de mensen niet die niet enten vanwege geloofsovertuiging.

Die krijg je niet op een andere gedachte door informeren..
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  Moderator dinsdag 27 januari 2015 @ 12:15:35 #235
5428 crew  miss_sly
pi_149100798
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 11:59 schreef Gaoxing het volgende:

[..]

Sterker nog: ik ken behoorlijk wat mensen die ervan zijn overtuigd dat autisme veel te maken heeft met o.a. vaccinaties, en die dusdanig hoog zijn opgeleid dat ik me niet kan voorstellen dat er níets mee aan de hand is. Ik heb me er tenminste niet de afgelopen 10 jaar in verdiept, zij wel.
En toch zijn er al heel veel wetenschappers die hebben aangetoond dat er geen enkel verband is tussen autisme en vaccinaties. Ook hoogopgeleide mensen kunnen zich laten leiden door verkeerde, gekleurde informatie :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator dinsdag 27 januari 2015 @ 12:16:19 #236
5428 crew  miss_sly
pi_149100818
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 12:00 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Vergeet de mensen niet die niet enten vanwege geloofsovertuiging.

Die krijg je niet op een andere gedachte door informeren..
Die zeker niet, inderdaad. Mensen die denken dat ze hun zieke kind dmv bidden kunnen genezen van longontsteking of zo. Nee, die gaan er echt niet anders over denken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_149101394
quote:
Blocked...
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_149101540
On a more serious note, ik ben blij dat mijn dochter pas over op zn vroegst 6 jaar ( :o ) voor die HPV vaccinatie. Dat is in het jaar 2021 of misschien in 2022. De eerste meisjes in de VS die de vaccins gehad hebben in 2006 zullen dan ongeveer 27 zijn. Ik hoop dus dat er dan tegen die tijd iets meer duidelijkheid is over de gevolgen voor die groep.

De angst voor een herhaling van het softenon schandaal of de des-dochters zit er goed in, helemaal in geval van des omdat de gevolgen daarvan pas echt goed zichtbaar werden bij de volgende generatie.

Een vaccin rommelt an sich niet met je hormoonhuishouding dus in die zin lijkt het onschuldiger dan DES, maar ik ben er toch wat skeptisch over merk ik, juist doordat er zo weinig bekend is over het geheel. Ik denk dat ik tezijnertijd gewoon eens een gesprek aanvraag bij mijn huisarts, om samen de feiten eens op een rijtje te zetten en de kosten/baten af te wegen.

Het funeste in dit verhaal vind ik dat de eind-beslissing niet bij mij ligt maar bij mijn dochter. Het grote loslaten :') maar ik vind het nogal een beslissing om te nemen zeg maar. Ik zal er alles aan doen tezijnertijd om haar te voorzien van eerlijke informatie, zoals samen naar de huisarts bijvoorbeeld. Maar ik heb geen invloed op de informatie die ze op bijvoorbeeld school of de post of via het web te zien/horen krijgt van pro-vaccin groepen of juist anti-vaccin groepen.
:)
pi_149101552
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 12:39 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Blocked...
op je werk? t is niet zo spannend :D
:)
  dinsdag 27 januari 2015 @ 12:54:01 #241
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_149101737
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 12:15 schreef miss_sly het volgende:

En toch zijn er al heel veel wetenschappers die hebben aangetoond dat er geen enkel verband is tussen autisme en vaccinaties. Ook hoogopgeleide mensen kunnen zich laten leiden door verkeerde, gekleurde informatie :)
En vrienden van mij, de vrouw apotheker en de man arts met autistisch kind, zeggen exact hetzelfde over exact het tegenovergestelde: er zijn al heel veel wetenschappers die wél een verband hebben gevonden tussen autisme en vaccinaties.

Het is niet mijn bedoeling te zeggen dat er een verband is, dat weet ik namelijk niet en ik heb niet, zoals mijn vrienden, de afgelopen 10 jaar iedere studie die erover is uigekomen minitieus doorgespit. Mijn persoonlijke mening is eigenlijk dat beide kanten last hebben van tunnelvisie, al dan niet geleid door Big Pharma bucks enerzijds en hoop op genezing anderzijds. Maar zomaar beweren dat mensen niet goed geinformeerd zijn lijkt me behoorlijk arrogant en bovendien onwaar.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gaoxing op 27-01-2015 13:16:34 ]
  Moderator dinsdag 27 januari 2015 @ 13:00:04 #242
5428 crew  miss_sly
pi_149101911
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 12:54 schreef Gaoxing het volgende:

[..]

En vrienden van mij, de vrouw apotheker en de man arts met autistisch kind, zeggen exact hetzelfde over exact het tegenovergestelde: er zijn al heel veel wetenschappers die wél een verband hebben gevonden tussen autisme en vaccinaties.

Het is niet mijn bedoeling te zeggen dat er een verband is, dat weet ik namelijk niet en ik heb niet, zoals mijn vrienden, de afgelopen 10 jaar iedere studie die erover is uigekomen minitieus doorgespit. Mijn persoonlijke mening is eigenlijk dat beide kante. Last hebben van tunnelvisie, al dan niet geleid door Big Pharma bucks enerzijds en hoop op genezing anderzinds. Maar zomaar beweren dat mensen niet goed geinformeerd zijn lijkt me behoorlijk arrogant en bovendien onwaar.
Dan denk ik dat je de verkeerde aanspreekt en voel ik me verder maar niet aangesproken mbt arrogantie.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_149102395
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 12:47 schreef mignonne het volgende:

[..]

op je werk? t is niet zo spannend :D
Medische industrie... :D
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_149102413
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 13:19 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Medische industrie... :D
:') :D typical hahahaha
:)
pi_149102431
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 13:20 schreef mignonne het volgende:

[..]

:') :D typical hahahaha
Het is een complot!
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  dinsdag 27 januari 2015 @ 13:21:10 #246
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_149102440
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 13:19 schreef Ticootje het volgende:
Medische industrie... :D
Echt waar? :D Nou uhm..... tunnelvisie? :D
pi_149102468
quote:
11s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 13:21 schreef Gaoxing het volgende:

[..]

Echt waar? :D Nou uhm..... tunnelvisie? :D
Hahahaha...
Hele andere tak wel hoor.

Kankerdiagnose en behandeling....
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_149102472
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 12:54 schreef Gaoxing het volgende:

[..]

En vrienden van mij, de vrouw apotheker en de man arts met autistisch kind, zeggen exact hetzelfde over exact het tegenovergestelde: er zijn al heel veel wetenschappers die wél een verband hebben gevonden tussen autisme en vaccinaties.

Het is niet mijn bedoeling te zeggen dat er een verband is, dat weet ik namelijk niet en ik heb niet, zoals mijn vrienden, de afgelopen 10 jaar iedere studie die erover is uigekomen minitieus doorgespit. Mijn persoonlijke mening is eigenlijk dat beide kanten last hebben van tunnelvisie, al dan niet geleid door Big Pharma bucks enerzijds en hoop op genezing anderzijds. Maar zomaar beweren dat mensen niet goed geinformeerd zijn lijkt me behoorlijk arrogant en bovendien onwaar.
Nou, dan zijn die mensen behoorlijk de weg kwijt geraakt in de literatuur...er WAS 1 onderzoek dat een verband suggereerde, maar dat is door de auteurs teruggetrokken wegens verzonnen. (ja, echt van a tot z verzonnen!). Alle vervolgonderzoeken hebben NIETS gevonden. En dat zijn er echt meer dan tien geweest, dus als er een verband was geweest, was dat echt wel boven tafel gekomen.
Professioneel gifmenger.
pi_149102495
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 13:20 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Het is een complot!
Snel! zet je aluhoedje op en steek je linkerwijsvinger in je rechterneusgat! :o

oh nee wacht, van aluminium krijg je autisme. gut ik zie ineens een verband met die zolderautisten hier op fok :') :D
:)
  dinsdag 27 januari 2015 @ 13:23:01 #250
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_149102496
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 13:22 schreef Ticootje het volgende:
Hahahaha...
Hele andere tak wel hoor.

Kankerdiagnose en behandeling....
Waaruit we nu moeten concluderen dat kanker wordt veroorzaakt door vaccinaties? ;)
pi_149102543
quote:
12s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 13:23 schreef Gaoxing het volgende:

[..]

Waaruit we nu moeten concluderen dat kanker wordt veroorzaakt door vaccinaties? ;)
Nee hoor... Mits je geen duik neemt in het blauwe water?


[ Bericht 10% gewijzigd door Ticootje op 27-01-2015 13:31:45 ]
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_149102796
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 13:24 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Nee hoor... Mits je geen duik neemt in het blauwe water?
[ afbeelding ]
gewoon je witte duikpak aan.
:)
pi_149102998
quote:
99s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 13:33 schreef mignonne het volgende:

[..]

gewoon je witte duikpak aan.
YOLO!
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_149103111
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 13:24 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Nee hoor... Mits je geen duik neemt in het blauwe water?
[ afbeelding ]
Daar heb ik laatst een stuk over gelezen. Zolang je twee meter bij de staven wegblijft, vang je onder water minder straling dan op de kant of gewoon ergens buiten. Water vangt straling weg.

Hier, de bron: http://what-if.xkcd.com/29/


[ Bericht 6% gewijzigd door Buurpoes op 27-01-2015 13:55:01 ]
Professioneel gifmenger.
pi_149103156
Overigens zaten er bij de 35.000 proefpersonen voor dat hpv-vaccin geen enkele jongen. -O- Terwijl die 1) genitale wratten kunnen krijgen van hpv en 2) het virus over kunnen dragen. Gemiste kans...
Professioneel gifmenger.
  Moderator dinsdag 27 januari 2015 @ 13:50:17 #256
5428 crew  miss_sly
pi_149103276
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 13:46 schreef Buurpoes het volgende:
Overigens zaten er bij de 35.000 proefpersonen voor dat hpv-vaccin geen enkele jongen. -O- Terwijl die 1) genitale wratten kunnen krijgen van hpv en 2) het virus over kunnen dragen. Gemiste kans...
Het is toch ook een middel voor meisjes? Of vergis ik me nu?

In ieder geval je zoon opvoeden en voorlichten over het belang van veilige seks, hoewel dat ook geen 100% garantie geeft. Het is in ieder geval voor meerdere zaken wel handig, veilige seks ;)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_149103392
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 13:50 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Het is toch ook een middel voor meisjes? Of vergis ik me nu?

In ieder geval je zoon opvoeden en voorlichten over het belang van veilige seks, hoewel dat ook geen 100% garantie geeft. Het is in ieder geval voor meerdere zaken wel handig, veilige seks ;)
Condooms doen niets tegen HPV, gaat om huidcontact.
Professioneel gifmenger.
  Moderator dinsdag 27 januari 2015 @ 13:56:23 #258
5428 crew  miss_sly
pi_149103471
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 13:54 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Condooms doen niets tegen HPV, gaat om huidcontact.
Condooms doen wel iets tegen HOV, maar met vingeren kun je bijvoorbeeld ook het virus overbrengen.

Overigens doen condooms tegen een heleboel andere dingen ook nog iets.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_149103519
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 13:56 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Condooms doen wel iets tegen HOV, maar met vingeren kun je bijvoorbeeld ook het virus overbrengen.

Overigens doen condooms tegen een heleboel andere dingen ook nog iets.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_149103545
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 13:56 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Condooms doen wel iets tegen HOV, maar met vingeren kun je bijvoorbeeld ook het virus overbrengen.

Overigens doen condooms tegen een heleboel andere dingen ook nog iets.
Ik zit t net na te zoeken. Condooms geven ongeveer 70% bescherming. Ik wil het mijn zoon besparen (en diens toekomstige vrouw) dus wil ik hem die vaccinatie eigenlijk wel geven. Maar dan moet er wel enige data zijn...
Professioneel gifmenger.
pi_149103562
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 13:58 schreef Ticootje het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
_O- lekker romantisch in bed!!
Professioneel gifmenger.
  Moderator dinsdag 27 januari 2015 @ 13:59:42 #262
5428 crew  miss_sly
pi_149103565
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 13:58 schreef Ticootje het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Geil! :9~
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator dinsdag 27 januari 2015 @ 14:00:05 #263
5428 crew  miss_sly
pi_149103583
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 13:59 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Ik zit t net na te zoeken. Condooms geven ongeveer 70% bescherming. Ik wil het mijn zoon besparen (en diens toekomstige vrouw) dus wil ik hem die vaccinatie eigenlijk wel geven. Maar dan moet er wel enige data zijn...
Jij wil je zoon condooms besparen?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_149103631
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 14:00 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Jij wil je zoon condooms besparen?
:|W
Professioneel gifmenger.
  dinsdag 27 januari 2015 @ 14:02:18 #265
56471 pinquit
oh my lama!
pi_149103640
Euh, je weet dat het vaccin is gemaakt om bmh-kanker te voorkomen?
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  Moderator dinsdag 27 januari 2015 @ 14:03:28 #266
5428 crew  miss_sly
pi_149103668
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 14:01 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

:|W
Je tikt een beetje onduidelijk. Wat wil je je zoon besparen? Baarmoederhalskanker? Die kans is al vrij klein.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 27 januari 2015 @ 14:03:43 #267
56471 pinquit
oh my lama!
pi_149103677
Dat dus :')
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_149103766
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 14:03 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Je tikt een beetje onduidelijk. Wat wil je je zoon besparen? Baarmoederhalskanker? Die kans is al vrij klein.
Lees anders even terug. Genitale wratten. Besmetting van vriendin/vrouw, wellicht leidend tot kanker vriendin/vrouw, wellicht leidend tot dood vriendin/vrouw.
Professioneel gifmenger.
pi_149103821
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 14:02 schreef pinquit het volgende:
Euh, je weet dat het vaccin is gemaakt om bmh-kanker te voorkomen?
Sinds wanneer leidt hpv alleen maar tot bmh-kanker? Er is meer 'lekkers' te krijgen hoor.
Professioneel gifmenger.
  Moderator dinsdag 27 januari 2015 @ 14:08:01 #270
5428 crew  miss_sly
pi_149103825
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 14:06 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Lees anders even terug. Genitale wratten. Besmetting van vriendin/vrouw, wellicht leidend tot kanker vriendin/vrouw, wellicht leidend tot dood vriendin/vrouw.
Veilige seks dus en monogaam zijn. Ik denk dat je beter daarop kunt concentreren dan je zoon laten inenten met het HPV-vaccin.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator dinsdag 27 januari 2015 @ 14:10:53 #271
5428 crew  miss_sly
pi_149103912
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 14:06 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Lees anders even terug. Genitale wratten. Besmetting van vriendin/vrouw, wellicht leidend tot kanker vriendin/vrouw, wellicht leidend tot dood vriendin/vrouw.
Genitale wratten zijn bovendien HPV 6 of 11 en het vaccin is tegen 16 en 18. Heb je niets aan dus.

Geslachtsziekte
Het HPV wordt veelal overgedragen bij seksueel contact. Tijdens de geslachtgemeenschap kan het HPV binnendringen in de slijmvliezen van de vagina, anus, aan de penis of in de mond. Daarom worden genitale wratten beschouwd als een seksueel overdraagbare aandoening (SOA) of ook wel geslachtsziekte genoemd. Het virus is zéér besmettelijk en kan ook op andere manieren overgedragen worden, bijvoorbeeld door het gezamenlijk gebruik van een vochtige handdoek of washandje en mogelijk bij het verwisselen van luiers. Op die manier kunnen ook (kleine) kinderen besmet raken en wratjes krijgen.

bron: http://www.genitalewratten.nl/hoe-ontstaan-genitale-wratten
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 27 januari 2015 @ 14:11:56 #272
56471 pinquit
oh my lama!
pi_149103942
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 14:07 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Sinds wanneer leidt hpv alleen maar tot bmh-kanker? Er is meer 'lekkers' te krijgen hoor.
Het vaccin is er om baarmoederhalskanker te voorkomen. Punt.
Het vaccin is tegen de typen HPV die neoplasie kan veroorzaken, er zijn nog een heleboel andere typen die ook (genitale) wratten veroorzaken.
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_149103984
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 14:08 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Veilige seks dus en monogaam zijn. Ik denk dat je beter daarop kunt concentreren dan je zoon laten inenten met het HPV-vaccin.
Monogaam zijn? Bij elk onbeschermd contact heb je 50% kans op HPV. En hoe groot is de kans dat je eerste liefje ook 'de ware' is?

En als hij (later, als hij groot is) een open relatie wenst, heb ik daar als moeder ook niks over te zeggen.

Mijn voorkeur gaat uit naar 2 prikken en dan ook condooms gebruiken om de kans op ellende te minimaliseren. En ik kan wel hopen/wensen dat ie geen slet wordt, maar daar heb ik bijzonder weinig invloed op, denk ik.
Professioneel gifmenger.
  dinsdag 27 januari 2015 @ 14:13:45 #274
56471 pinquit
oh my lama!
pi_149103994
Waarschijnlijk is je zoon allang besmet met HPV doordat jij besmet bent, en hem hebt aangeraakt.

8 op de 10 mensen draagt het wrattenvirus.
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  dinsdag 27 januari 2015 @ 14:14:28 #275
56471 pinquit
oh my lama!
pi_149104015
Sorry, bovenstaande post kan ietwat ongepast overkomen :')
Ik bedoel natuurlijk de huis-tuin-en-keuken-HPV, niet die ene..
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_149104028
Op mobiel, dus zonder link, maar als je googlet op hpv+jongens is de eerste link van artsenmet. Daar vind je info over welke soorten kanker hpv nog meer veroorzaakt. Onder andere keelkanker en anale kanker. Em dat jongens dus ingeent zouden moeten worden
im Australië gebeurt dat al, hier is onderzoek gaande daarover
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  Moderator dinsdag 27 januari 2015 @ 14:14:47 #277
5428 crew  miss_sly
pi_149104029
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 14:13 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Monogaam zijn? Bij elk onbeschermd contact heb je 50% kans op HPV. En hoe groot is de kans dat je eerste liefje ook 'de ware' is?

En als hij (later, als hij groot is) een open relatie wenst, heb ik daar als moeder ook niks over te zeggen.

Mijn voorkeur gaat uit naar 2 prikken en dan ook condooms gebruiken om de kans op ellende te minimaliseren. En ik kan wel hopen/wensen dat ie geen slet wordt, maar daar heb ik bijzonder weinig invloed op, denk ik.
Het werkt niet bij jongens, het gaat om baarmoederhalskanker.

Mijn voorkeur gaat uit naar 1 prik tegen alle nare ziektes die mijn kind kan krijgen, maar ja....can't blame someone for hoping :')
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 27 januari 2015 @ 14:17:01 #278
56471 pinquit
oh my lama!
pi_149104105
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 14:14 schreef Morretje het volgende:
Op mobiel, dus zonder link, maar als je googlet op hpv+jongens is de eerste link van artsenmet. Daar vind je info over welke soorten kanker hpv nog meer veroorzaakt. Onder andere keelkanker en anale kanker. Em dat jongens dus ingeent zouden moeten worden
im Australië gebeurt dat al, hier is onderzoek gaande daarover
Dit wist ik niet! [edit!] Behalve dan die van de keel, zelfde bekleding als de vagina..

[edit] Oh lol, mja ik las teelbalkanker, die andere kon ik me ook wel voorstellen ja :')
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  Moderator dinsdag 27 januari 2015 @ 14:18:11 #279
5428 crew  miss_sly
pi_149104161
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 14:17 schreef pinquit het volgende:

[..]

Dit wist ik niet!
Zoals ik het lees als ik Google, ligt het iets genuanceerder en is het een mening van een bepaalde groep dat het wellicht goed zou kunnen zijn jongens ook te vaccineren.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_149104243
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 14:14 schreef Morretje het volgende:
Op mobiel, dus zonder link, maar als je googlet op hpv+jongens is de eerste link van artsenmet. Daar vind je info over welke soorten kanker hpv nog meer veroorzaakt. Onder andere keelkanker en anale kanker. Em dat jongens dus ingeent zouden moeten worden
im Australië gebeurt dat al, hier is onderzoek gaande daarover
Ik zoek me wild, want dat heb ik ook gelezen zojuist, maar ik weet niet meer waarop ik gegoogled had.

Bovendien stond daarin ook dat het grotendeels nog onbekend is waartoe HPV type 16 en 18 nog meer kunnen leiden...
Professioneel gifmenger.
pi_149104256
Het geeft voor mij wel aan dat er vanuit de overheid echt te weinig info over gegeven wordt.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_149104288
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 14:20 schreef Morretje het volgende:
Het geeft voor mij wel aan dat er vanuit de overheid echt te weinig info over gegeven wordt.
Mijn info haal ik alleen maar van overheidsites. Ik vertrouw van die belangengroepen niet zo erg. artsennet is ook een beetje een doorgeefluik...ze kijken wel een beetje, maar niet heel grondig.
Professioneel gifmenger.
  dinsdag 27 januari 2015 @ 14:22:36 #283
56471 pinquit
oh my lama!
pi_149104319
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 14:20 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Bovendien stond daarin ook dat het grotendeels nog onbekend is waartoe HPV type 16 en 18 nog meer kunnen leiden...
Maar dit is met álles. Alle stoffen/bacteriën/virussen..
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_149104334
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 14:22 schreef pinquit het volgende:

[..]

Maar dit is met álles. Alle stoffen/bacteriën/virussen..
Van een stof als keukenzout weten we het wel zo'n beetje...
Professioneel gifmenger.
pi_149104369
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 14:18 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Zoals ik het lees als ik Google, ligt het iets genuanceerder en is het een mening van een bepaalde groep dat het wellicht goed zou kunnen zijn jongens ook te vaccineren.
Google is geen bron he? Op welke sites lees jij dat?
Professioneel gifmenger.
  Moderator dinsdag 27 januari 2015 @ 14:29:00 #286
5428 crew  miss_sly
pi_149104531
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 14:24 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Google is geen bron he? Op welke sites lees jij dat?
Geef jij maar even je bronnen. Ik kan niet uitgebreid internetten nu ivm werk.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_149104793
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 13:59 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

_O- lekker romantisch in bed!!
Je hebt mensen die erop kicken...
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_149104814
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 14:29 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Geef jij maar even je bronnen. Ik kan niet uitgebreid internetten nu ivm werk.
Rivm, bijsluiters van de vaccins en het rapport van de gezondheidsraad aan de minister. Oh, en zes jaar universitaire studie in een relevant vakgebied. En zes jaar wetensvhappelijk onderzoek op een niet zo relevant vakgebied, maar waar ik wel heb geleerd andermans wetenschappelijke publicaties te fileren. En ook hoe je fatsoenlijk onderzoek opzet, uitvoert en publiceert.
Professioneel gifmenger.
pi_149104832
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 14:36 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Je hebt mensen die erop kicken...
Rule 34 he?
*ril*
Professioneel gifmenger.
  Moderator dinsdag 27 januari 2015 @ 14:38:12 #290
5428 crew  miss_sly
pi_149104849
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 14:37 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Rivm, bijsluiters van de vaccins en het rapport van de gezondheidsraad aan de minister. Oh, en zes jaar universitaire studie in een relevant vakgebied. En zes jaar wetensvhappelijk onderzoek op een niet zo relevant vakgebied, maar waar ik wel heb geleerd andermans wetenschappelijke publicaties te fileren. En ook hoe je fatsoenlijk onderzoek opzet, uitvoert en publiceert.
Linkjes?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_149104941
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  Moderator dinsdag 27 januari 2015 @ 14:43:04 #292
5428 crew  miss_sly
pi_149105016
quote:
Trut :7
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_149105025
Ik las een tijdje terug een interview met een huisarts die daarin zei dat mensen die vanuit een zogenaamde religieuze overtuiging tegen inenting zijn vaak makkelijk over te halen zijn om toch in te enten. Maar dan wel stiekem. Denk dat in die gemeenschappen groepsdruk een grotere rol speelt dan een echte eigen overtuiging. Kortom, veel van die kinderen daar worden stiekem toch ingeënt.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_149105087
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 14:43 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Trut :7
I know :P
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_149105114
quote:
2s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 14:43 schreef Franny_G het volgende:
Ik las een tijdje terug een interview met een huisarts die daarin zei dat mensen die vanuit een zogenaamde religieuze overtuiging tegen inenting zijn vaak makkelijk over te halen zijn om toch in te enten. Maar dan wel stiekem. Denk dat in die gemeenschappen groepsdruk een grotere rol speelt dan een echte eigen overtuiging. Kortom, veel van die kinderen daar worden stiekem toch ingeënt.
Hulde aan dat soort huisartsen!
Professioneel gifmenger.
pi_149105132
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 14:38 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Linkjes?
Je google is kapotstuk?
Professioneel gifmenger.
  Moderator dinsdag 27 januari 2015 @ 14:54:35 #297
5428 crew  miss_sly
pi_149105502
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 14:46 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Je google is kapotstuk?
Ja doei, eerst dingen beweren, dan als reactie op anderen om bronnen vragen, en dan zelf met een of andere vage post komen.

Einde wat mij betreft, hoor.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Licht Ontvlambaar dinsdag 27 januari 2015 @ 16:00:20 #298
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_149107815
Ik kom even spuit elf uithangen...
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 12:46 schreef mignonne het volgende:
On a more serious note, ik ben blij dat mijn dochter pas over op zn vroegst 6 jaar ( :o ) voor die HPV vaccinatie. Dat is in het jaar 2021 of misschien in 2022. De eerste meisjes in de VS die de vaccins gehad hebben in 2006 zullen dan ongeveer 27 zijn. Ik hoop dus dat er dan tegen die tijd iets meer duidelijkheid is over de gevolgen voor die groep.

De angst voor een herhaling van het softenon schandaal of de des-dochters zit er goed in, helemaal in geval van des omdat de gevolgen daarvan pas echt goed zichtbaar werden bij de volgende generatie.

Een vaccin rommelt an sich niet met je hormoonhuishouding dus in die zin lijkt het onschuldiger dan DES, maar ik ben er toch wat skeptisch over merk ik, juist doordat er zo weinig bekend is over het geheel. Ik denk dat ik tezijnertijd gewoon eens een gesprek aanvraag bij mijn huisarts, om samen de feiten eens op een rijtje te zetten en de kosten/baten af te wegen.

Het funeste in dit verhaal vind ik dat de eind-beslissing niet bij mij ligt maar bij mijn dochter. Het grote loslaten :') maar ik vind het nogal een beslissing om te nemen zeg maar. Ik zal er alles aan doen tezijnertijd om haar te voorzien van eerlijke informatie, zoals samen naar de huisarts bijvoorbeeld. Maar ik heb geen invloed op de informatie die ze op bijvoorbeeld school of de post of via het web te zien/horen krijgt van pro-vaccin groepen of anti-vaccin groepen.
Ik sta er ongeveer zo in als jij, alleen komt het hier iets sneller aan de orde.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_149108248
Schokkend vind ik de pro-vaccinatie indocrinatie die ze die jonge meiden door de strot duwen.

Zeg ik het goed zo?

Maar als je dochter maar een beetje gevoelig is voor druk van buitenaf, dan weet je wel dat je dus als ouder aan het kortste eind trekt.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_149108478
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 16:13 schreef Ticootje het volgende:
Schokkend vind ik de pro-vaccinatie indocrinatie die ze die jonge meiden door de strot duwen.

Zeg ik het goed zo?

Maar als je dochter maar een beetje gevoelig is voor druk van buitenaf, dan weet je wel dat je dus als ouder aan het kortste eind trekt.
Ik denk dat de pro-vaccinatie-lui hun lesje ondertussen wel geleerd hebben en dat de *alleen maar voordelen* folders herschreven zijn.
Maar ik zou een kind van 12-13 niet zelf laten beslissen. Als ouders heb je dan ook een stem, lijkt me.
Professioneel gifmenger.
pi_149270307
Volgens mij ga ik 'em even dichtgooien...
Mama van 2 lieve meiden :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')