Zou het weer een geëscaleerde wedloop zijn, kijken wie de meeste doden op een bepaalt moment vermeldt?quote:Op donderdag 8 januari 2015 18:50 schreef nofxtbr het volgende:
sommige bronnen hebben het over 2000 doden
En dan het cynisme van sommige FOK!kers,quote:Op donderdag 8 januari 2015 18:50 schreef nofxtbr het volgende:
quote:Op donderdag 8 januari 2015 18:50 schreef nofxtbr het volgende:
quote:Op donderdag 8 januari 2015 19:22 schreef darkmond het volgende:
Vind 't altijd weer kwetsend hoe moslims telkens weer worden afgebeeld, ben er zelf ook een. Voor 't geval je 't nog niet wist... Een groep getikte ''moslims'' is bezig met 't uitmoorden van andere moslims (en alle andere mensen). Jammer weer. Word er niet gekeken naar de 99% die wel normaal kan doen.
het is eigenlijk gewoon wijnquote:Op donderdag 8 januari 2015 19:42 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Omdat ik oprecht geïnteresseerd ben in hoe iemand tot de conclusie kan komen dat gelovigen normaal zijn. Christenen drinken het bloed van een zombie. Dat is toch ook facking niet normaal?
nee dat denken ze niet, ze denken dat het wijn isquote:Op donderdag 8 januari 2015 22:43 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ja dus? Ze denken dat het Jezus is. Ze accepteren dus dat ze een zombie consumeren.
Sorry, maar gelovigen zijn niet helemaal vrij in wat ze geloven. Dat is er met de paplepel ingegoten zonder dat de kinderen een keuze hebben gehad. Indoctrinatie heet zo iets. Iedereen staat daar natuurlijk vrij in (opvoeding is vrij immers), maar het blijft zo dat kinderen weinig te kiezen hebben. Als ze ouder zijn zit het geloof meestal dusdanig verweven in het leven, dat het haast onmogelijk is er rationeel over na de te denken. Als dat toch lukt en je stapt van het geloof af wordt je in staphorst verstoten, maar in de moslimwereld gewoon omgelegd als ze er achter komen.quote:Op donderdag 8 januari 2015 22:06 schreef darkmond het volgende:
Got my point? Iedereen is vrij in wat ie gelooft en wat jij nu zegt klinkt simpelweg alsof je zo'n intolerant persoon bent met enkel je eigen visie op het leven, die natuurlijk perfect is.
Sorry man, ik ga serieus niet eens een poging wagen met jou te discussiëren. Punt.
Bullshit, alleen als je onder een Taliban-regime leeft ja.quote:Op donderdag 8 januari 2015 22:52 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Sorry, maar gelovigen zijn niet helemaal vrij in wat ze geloven. Dat is er met de paplepel ingegoten zonder dat de kinderen een keuze hebben gehad. Indoctrinatie heet zo iets. Iedereen staat daar natuurlijk vrij in (opvoeding is vrij immers), maar het blijft zo dat kinderen weinig te kiezen hebben. Als ze ouder zijn zit het geloof meestal dusdanig verweven in het leven, dat het haast onmogelijk is er rationeel over na de te denken. Als dat toch lukt en je stapt van het geloof af wordt je in staphorst verstoten, maar in de moslimwereld gewoon omgelegd als ze er achter komen.
En anderen komen weer over de rug van talloze slachtoffers hun stokpaardjes berijden.quote:Op donderdag 8 januari 2015 18:58 schreef Elfletterig het volgende:
Tja, de "religie van de vrede" blijft gepassioneerd strijden voor hun doelen: het onderdrukken van andere mensen.
Je percentage klopt niet. Het percentage moslims dat dit soort acties steunt moet je in tientallen uitdrukken.quote:Op donderdag 8 januari 2015 19:22 schreef darkmond het volgende:
Vind 't altijd weer kwetsend hoe moslims telkens weer worden afgebeeld, ben er zelf ook een. Voor 't geval je 't nog niet wist... Een groep getikte ''moslims'' is bezig met 't uitmoorden van andere moslims (en alle andere mensen). Jammer weer. Word er niet gekeken naar de 99% die wel normaal kan doen.
Het percentage moslims wat dergelijk geweld gebruikt ligt onder de 5%.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 01:15 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Je percentage klopt niet. Het percentage moslims dat dit soort acties steunt moet je in tientallen uitdrukken.
Het verschil is alleen dat stokpaardjes berijden niet strafbaar is en niet tot doden lijdt. Dit in tegenstelling tot de veel te naïeve houding die sommigen aannemen ten opzichte van moslimterreur.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 01:00 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
En anderen komen weer over de rug van talloze slachtoffers hun stokpaardjes berijden.
.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 04:29 schreef sp3c het volgende:
zucht!
als jullie elkaar doden in de schoenen willen schuiven dan moeten jullie dat vooral doen maar in dit topic stopt deze malle discussie hier!
Boko Haram vanaf nu
quote:SGP wil meer aandacht voor geweld Boko Haram
Bij een massamoord zaterdag in Nigeria door de islamitische terreurorganisatie Boko Haram zijn honderden mensen omgekomen. SGP-Kamerlid Kees van der Staaij, die in het land is, bevestigt berichten daarover.
Onder de slachtoffers zijn veel vrouwen, kinderen en ouderen. Een Nigeriaanse functionaris meldde eerder dat er 2000 slachtoffers waren.
Volgens Van der Staaij worden er voortdurend mensen vermoord in het gebied dat strijders van Boko Haram hebben ingenomen. In het Radio 1 Journaal vertelde hij dat de westerse media aandacht besteden aan de massamoord, maar dat het voor Nigeria zelf nauwelijks nieuws meer is.
Te weinig aandacht
Boko Haram trekt een spoor van dood en verderf door het noordoosten van Nigeria. "Inwoners vertellen mij dat strijders van de terreurgroep op motoren door dorpen rijden en lukraak mensen neerschieten. In een ander dorp zijn vorige week ruim zeventig mensen doodgeschoten. Dat wordt niet door de media gemeld", zegt Van der Staaij.
Hij vindt dat er te weinig aandacht is voor het geweld van Boko Haram. "Je hoort veel over IS, maar Boko Haram doet niet onder voor de gruwelijkheden van IS. Het zijn dezelfde barbaarse praktijken." De internationale gemeenschap moet Nigeria harder aanspreken op de naleving van mensenrechten, vindt hij. "Er kan en moet veel meer gebeuren."
Christenen
De SGP'er is in het Afrikaanse land om zich vooral op de hoogte te stellen van de vervolging van christenen door Boko Haram in het noorden van Nigeria.
twitter:minbuza twitterde op vrijdag 09-01-2015 om 12:04:12#Koenders: ‘Geschokt door bloedbaden #BokoHaram in Nigeria. Situatie is schrijnend. Leef mee met nabestaanden talloze slachtoffers.’ reageer retweet
Schandalig.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 12:40 schreef fathank het volgende:
Werd gister nog even snel door het journaal gefietst alsof er een kudde stokstaartjes in Artis is geboren na 18 minuten charly hebdo ellende
quote:Nigeriaans leger opent aanval om Baga te heroveren
Het Nigeriaanse leger is vrijdag een offensief begonnen om de stad Baga en de nabijgelegen militaire basis te heroveren.
Dat heeft een regeringswoordvoerder in de hoofdstad Abuja gezegd. Gevechtsvliegtuigen ondersteunen de militairen om de stad weer in te nemen.
Militanten van de islamitische terreurgroep Boko Haram namen de stad in het noordoosten van het land vorig weekend in. Zij richtten zeker twee slachtpartijen aan, waardoor meer dan honderd mensen zijn omgekomen. Ook brandden zij de huizen van inwoners plat.
Door: ANP
De reden dat er een Boko Haram is en ook een IS komt onder andere door alle westerse avonturen en intriges in het midden oosten. Daarnaast is er natuurlijk ook een achterlijke cultuur, maar dat los je niet op door nog een land binnen te vallen.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 04:52 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
.
On-topic: Boko Haram is vreselijk en de wereld onderneemt er veel te weinig tegen.
Helaas is dat echt gigantisch veel te veel bij een totaal populatie van 1,3 miljard.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 01:23 schreef Xa1pt het volgende:
Het percentage moslims wat dergelijk geweld gebruikt ligt onder de 5%.
quote:Nigeria: 2,000 feared killed in Boko Haram's 'deadliest massacre'
Amnesty International calls the killings ‘a disturbing and bloody escalation’ and a local defence group says its fighters have given up trying to count the bodies
Hundreds of bodies – too many to count – remain strewn in the bush in Nigeria from an Islamic extremist attack that Amnesty International described as the “deadliest massacre” in the history of Boko Haram.
Fighting continued on Friday around Baga, a town on the border with Chad where insurgents seized a key military base on 3 January and attacked again on Wednesday.
“Security forces have responded rapidly, and have deployed significant military assets and conducted air strikes against militant targets,” said a government spokesman.
District head Baba Abba Hassan said most victims are children, women and elderly people who could not run fast enough when insurgents drove into Baga, firing rocket-propelled grenades and assault rifles on town residents.
“The human carnage perpetrated by Boko Haram terrorists in Baga was enormous,” Muhammad Abba Gava, a spokesman for poorly armed civilians in a defence group that fights Boko Haram, told the Associated Press.
He said the civilian fighters gave up on trying to count all the bodies. “No one could attend to the corpses and even the seriously injured ones who may have died by now,” Gava said.
An Amnesty International statement said there are reports the town was razed and as many as 2,000 people killed.
If true, “this marks a disturbing and bloody escalation of Boko Haram’s ongoing onslaught,” said Daniel Eyre, Nigeria researcher for Amnesty International.
The previous bloodiest day in the uprising involved soldiers gunning down unarmed detainees freed in a 14 March 2014 attack on Giwa military barracks in Maiduguri city. Amnesty said then that satellite imagery indicated more than 600 people were killed that day.
The attacks come five weeks away from presidential elections which are likely to trigger even more bloodshed. Already under a state of emergency, the three north-eastern states worst hit by Boko Haram asked the central government for more troops earlier this week. The government has said voting will take place across Borno state although the worsening insecurity means few international observers are likely to get clearance to oversee voting in an area that is traditionally opposition-supporting.
Around 1.5 million people have been displaced by the violence, many of whom will not be able to vote in the polls under Nigeria’s current electoral laws.
Boko Haram also appears to be regionalising the conflict, after threatening neighbouring Cameroon in a video earlier this week.
The government has made no official comment on the alleged massacres. President Goodluck Jonathan skimmed security issues when he relaunched his re-election bid in front of thousands of cheering supporters in the economic capital, Lagos, on Thursday.
The five-year insurgency killed more than 10,000 people last year alone, according to the Washington-based Council on Foreign Relations. More than a million people are displaced inside Nigeria and hundreds of thousands have fled across its borders into Chad and Cameroon.
Emergency workers said this week they are having a hard time coping with scores of children separated from their parents in the chaos of Boko Haram’s increasingly frequent and deadly attacks.
Just seven children have been reunited with parents in Yola, capital of Adamawa state, where about 140 others have no idea if their families are alive or dead, said Sa’ad Bello, the coordinator of five refugee camps in Yola.
He said he was optimistic that more reunions will come as residents return to towns that the military has retaken from extremists in recent weeks.
Suleiman Dauda, 12, said he ran into the bushes with neighbours when extremists attacked his village, Askira Uba, near Yola last year.
“I saw them kill my father, they slaughtered him like a ram. And up until now I don’t know where my mother is,” he told the Associated Press at Daware refugee camp in Yola.
Kan zijn. Maar een groot percentage moslims weet sowieso weinig over zijn eigen geloof en volgt alleen wat een bepaalde man zegt met macht en een zogenaamd religieus gezag, beetje kudde gedrag. Het is daar een stelletje debielen met te fanatieke ideeën. Sowieso denk ik niet graag dat ik met dat soort mensen om zou willen gaan, of ze nou moslims zijn of niet. Ik geloof niet dat een geloof hen maakt tot kille moordenaars of de aanhangers daarvan, er moest al ergens een steekje los hebben gezeten.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 01:15 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Je percentage klopt niet. Het percentage moslims dat dit soort acties steunt moet je in tientallen uitdrukken.
Voor veel mensen is dat niet duidelijk genoeg.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 01:20 schreef darkmond het volgende:
[..]
Kan zijn. Maar een groot percentage moslims weet sowieso weinig over zijn eigen geloof en volgt alleen wat een bepaalde man zegt met macht en een zogenaamd religieus gezag, beetje kudde gedrag. Het is daar een stelletje debielen met te fanatieke ideeën.
Ik hoop dat je tenminste begrijpt dat lang niet elke moslim trots is op de naam die ''wij'' nu krijgen. Schaam me echt dood als zo'n haatbaard mijn imago nog meer de grond in douwt.
Mensen bij wie geen steekje los zit filteren alle doodswensen en andere negatieve dingen uit hun religie. De mensen waar wel een steekje los zit die krijgen van jullie het idee dat het haatboek wat positiefs is. Daarom moet je stoppen met meelopen met de groep en eens gaan nadenken of je wel een god wil volgen die allerlei idiote verboden heeft bedacht.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 01:20 schreef darkmond het volgende:
[..]
Kan zijn. Maar een groot percentage moslims weet sowieso weinig over zijn eigen geloof en volgt alleen wat een bepaalde man zegt met macht en een zogenaamd religieus gezag, beetje kudde gedrag. Het is daar een stelletje debielen met te fanatieke ideeën. Sowieso denk ik niet graag dat ik met dat soort mensen om zou willen gaan, of ze nou moslims zijn of niet. Ik geloof niet dat een geloof hen maakt tot kille moordenaars of de aanhangers daarvan, er moest al ergens een steekje los hebben gezeten.
Ik hoop dat je tenminste begrijpt dat lang niet elke moslim trots is op de naam die ''wij'' nu krijgen. Schaam me echt dood als zo'n haatbaard mijn imago nog meer de grond in douwt.
Tuurlijk. Het ligt allemaal aan het westen.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 21:50 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
De reden dat er een Boko Haram is en ook een IS komt onder andere door alle westerse avonturen en intriges in het midden oosten. Daarnaast is er natuurlijk ook een achterlijke cultuur, maar dat los je niet op door nog een land binnen te vallen.
Het percentage moslims dat dergelijk geweld stiekem of heel uitgesproken eigenlijk best prima vindt, ligt schrikbarend hoog.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 01:23 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Net zo hoog als het percentage gasten die geweld tegen moslims en molotovcocktails bij moskeeën naar binnen gooien een heel logisch gevolg vinden naar aanleiding van Parijs.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 02:29 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het percentage moslims dat dergelijk geweld stiekem of heel uitgesproken eigenlijk best prima vindt, ligt schrikbarend hoog.
Er zijn complete volksstammen die vinden dat de cartoonisten van Charlie Hebdo de ellende over zichzelf hebben afgeroepen en dat ze deze terreur konden verwachten. Dat is immers "logisch", als je de profeet beledigt.
Ik heb er respect voor hoe jij 4/5e van een post kan filteren om je te storten op de rode lap. Hier een goed boek voor je: http://www.bol.com/nl/p/de-koran/1001004002624133/quote:Op zaterdag 10 januari 2015 02:27 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Tuurlijk. Het ligt allemaal aan het westen.
Ach democratie brengende westen kan ook wat van.quote:
We hebben op z'n minst een hele dikke vinger in de pap.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 02:27 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Tuurlijk. Het ligt allemaal aan het westen.
Gadverdamme jij bent het half met mij eens.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 02:34 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
We hebben op z'n minst een hele dikke vinger in de pap.
Ik vind geweld tegen mensen nooit "een logisch gevolg" van iets. Dat er mensen zijn die moskeeën bekogelen, vind ik afkeurenswaardig, maar kan ik gezien de context van de gebeurtenissen in Frankrijk wel begrijpen. Begrijpen is wat anders dan goedkeuren.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 02:31 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Net zo hoog als het percentage gasten die geweld tegen moslims en molotovcocktails bij moskeeën naar binnen gooien een heel logisch gevolg vinden naar aanleiding van Parijs.
Ik wil m'n voeten nog niet eens afvegen aan dat vod. Vrijwel geen boek ter wereld heeft aan meer ellende bijgedragen dan dat boek.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 02:31 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik heb er respect voor hoe jij 4/5e van een post kan filteren om je te storten op de rode lap. Hier een goed boek voor je: http://www.bol.com/nl/p/de-koran/1001004002624133/
Wat is een achterlijk cultuur?quote:Op vrijdag 9 januari 2015 21:50 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
De reden dat er een Boko Haram is en ook een IS komt onder andere door alle westerse avonturen en intriges in het midden oosten. Daarnaast is er natuurlijk ook een achterlijke cultuur, maar dat los je niet op door nog een land binnen te vallen.
Wilde hem in eerste instantie tweedehands bestellen, maar dan zul je wel opgelicht worden.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 02:31 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik heb er respect voor hoe jij 4/5e van een post kan filteren om je te storten op de rode lap. Hier een goed boek voor je: http://www.bol.com/nl/p/de-koran/1001004002624133/
Wat zou je zeggen op 't moment dat je tegen al je wetenschap en verwachtingen in te woord moet staan voor je ongeloof. Wat nou als je geen gelijk hebt?quote:Op zaterdag 10 januari 2015 02:24 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Mensen bij wie geen steekje los zit filteren alle doodswensen en andere negatieve dingen uit hun religie. De mensen waar wel een steekje los zit die krijgen van jullie het idee dat het haatboek wat positiefs is. Daarom moet je stoppen met meelopen met de groep en eens gaan nadenken of je wel een god wil volgen die allerlei idiote verboden heeft bedacht.
Er zijn volgens schattingen zo'n 28 miljoen verschillende goden momenteel. Als er al een religie correct is, dan kans dat jij het goed hebt kleiner dan dat je deze maand de loterij wint. Hoe kun je trouwens volhouden dat je een goede religie volgt, als je god mensen eeuwig gaat martelen omdat ze zijn ego niet streelden zonder bewijs van zijn bestaan?quote:Op zaterdag 10 januari 2015 03:03 schreef darkmond het volgende:
[..]
Wat zou je zeggen op 't moment dat je tegen al je wetenschap en verwachtingen in te woord moet staan voor je ongeloof. Wat nou als je geen gelijk hebt?
Voor een deïstische God is in de verste verte misschien nog wat te zeggen, maar 'te woord staan voor je ongeloof?' Dat is zo'n volstrekt onzinnige en kinderachtige gedachte, dat ik niet zou weten waar je die vraag zou opwerpen.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 03:03 schreef darkmond het volgende:
[..]
Wat zou je zeggen op 't moment dat je tegen al je wetenschap en verwachtingen in te woord moet staan voor je ongeloof. Wat nou als je geen gelijk hebt?
Zelfs als je het bestaan van een god als serieuze optie ziet, dan is de kans dat je ongelijk hebt sowieso bijna 100%. Er zijn inmiddels zo ongelofelijk veel goden geopperd dat de kans onvoorstelbaar klein is dat je de juiste god op de juiste manier aanhangt.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 03:03 schreef darkmond het volgende:
[..]
Toch bijzonder dat islamitische geschriften zo vaak in het Engels zijn.quote:Ik laat ieder in z'n waarde, De kleinzoon van onze profeet zei ooit ''a human is either your brother in faith or equal in humanity''.
Dus als iemand je niet respecteert, dan respecteer je hem ook niet? Dus eerst moeten anderen goed zijn, want anders dan ben jij het ook niet? Ik zie niet in wat daar nou zo geweldig aan is. Ik vind het eerlijk gezegd vrij lomp en egocentrisch.quote:Volgens dit leef ik ook. Wie mij respecteert respecteer ik ook. Een persoon waarvan je ziet dat ie iets van een ''goed'' (is relatief maja) is, behandel je daar ook naar.
Het verschil tussen daar en hier. En ook de frequentie van een gebeurtenis speelt mee.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 11:21 schreef Inaithnir het volgende:
Nog geen 20 doden in Frankrijk: wereld wordt gek.
Mogelijk 2000 doden in Nigeria: kanttekening in de krant.
Ja, met name dat het dichtbij komt, en dat beangstigd meer dan ver weg. Ergens natuurlijk logisch, je kunt je niet alles persoonlijk gaan aantrekken, dan heb je geen leven meer!quote:Op zaterdag 10 januari 2015 11:28 schreef hottentot het volgende:
[..]
Het verschil tussen daar en hier. En ook de frequentie van een gebeurtenis speelt mee.
Weet ik, maar ergens is het toch diep triest ook. Wij vechten voor het recht dat ieder mensenleven evenveel waard is, en dan dit. Beetje ironisch.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 11:32 schreef I-care het volgende:
[..]
Ja, met name dat het dichtbij komt, en dat beangstigd meer dan ver weg. Ergens natuurlijk logisch, je kunt je niet alles persoonlijk gaan aantrekken, dan heb je geen leven meer!
Er zijn wel wat foto's te vinden, zoek op #baga of #bokoharamquote:Op zaterdag 10 januari 2015 10:16 schreef I-care het volgende:
Wat me altijd opvalt bij zulke massaslachtingen is dat er geen enkel foto opduikt van de gruwels, terwijl hier elke foto te zien is van kopschoppers tot publieke executies? Waarom is dat?
Het gaat mij er niet om die foto's te willen zien, maar het hele idee ervan. We willen graag nieuws zien, dan ook graag de naakte waarheid.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 12:07 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Er zijn wel wat foto's te vinden, zoek op #baga of #bokoharam
(niet doen met zwakke maag)
Slachtingen zijn gewoon dagelijkse realiteit op meerdere plekken in de wereld, en tegenwoordig wordt alles vastgelegd. De beelden hiervan zijn wel te vinden op internet, maar omdat ze te gruwelijk zijn worden ze niet getoond.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 12:15 schreef I-care het volgende:
[..]
Het gaat mij er niet om die foto's te willen zien, maar het hele idee ervan. We willen graag nieuws zien, dan ook graag de naakte waarheid.
Zulke verschrikkelijkheden zouden allang de wereld uit moeten zijn. Maar helaas is dat nog geen realiteit vandaag de dag. En als de naakte waarheid geen nieuws mag zijn, dan graag ook geen vermelding. Houd het dan lekker dicht bij huis allemaal en verdiepen daarin.
Dan schakelen ze maar over op het jeugdjournaal.. Maak iets nieuws in zijn totaliteit of helemaal niet zou ik zeggen. Wat is de nieuwswaarde van halfslachtige berichtgeving en achtergronden in het nieuws?quote:Op zaterdag 10 januari 2015 12:20 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Slachtingen zijn gewoon dagelijkse realiteit op meerdere plekken in de wereld, en tegenwoordig wordt alles vastgelegd. De beelden hiervan zijn wel te vinden op internet, maar omdat ze te gruwelijk zijn worden ze niet getoond.
Vraag dat Obama toen Amerikanen Bin Laden ombrachten, en zogenaamd foto's hadden gemaakt die niet gepubliceerd konden worden.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 12:25 schreef I-care het volgende:
[..]
Dan schakelen ze maar over op het jeugdjournaal.. Maak iets nieuws in zijn totaliteit of helemaal niet zou ik zeggen. Wat is de nieuwswaarde van halfslachtige berichtgeving en achtergronden in het nieuws?
Tja, het is overal hetzelfde zeg maar..quote:Op zaterdag 10 januari 2015 12:28 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Vraag dat Obama toen Amerikanen Bin Laden ombrachten, en zogenaamd foto's hadden gemaakt die niet gepubliceerd konden worden.
Er wordt toch ook gewoon over bericht? Zou alleen niet weten waarom je op het journaal ook nog de beelden moet tonen van de inmiddels overhoop geschoten Nigerianen.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 12:25 schreef I-care het volgende:
[..]
Dan schakelen ze maar over op het jeugdjournaal.. Maak iets nieuws in zijn totaliteit of helemaal niet zou ik zeggen. Wat is de nieuwswaarde van halfslachtige berichtgeving en achtergronden in het nieuws?
Klopt, maar wat is de nieuwswaarde ervan? Welk effect heeft het, en welk nut.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 12:35 schreef Downwards het volgende:
[..]
Er wordt toch ook gewoon over bericht? Zou alleen niet weten waarom je op het journaal ook nog de beelden moet tonen van de inmiddels overhoop geschoten Nigerianen.
Het 'nieuws' is dat de barbarij van Boko Haram onverminderd doorgaat en dat de militairen die de bevolking zouden moeten beschermen er ook niet tegen opgewassen zijn.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 12:36 schreef I-care het volgende:
[..]
Klopt, maar wat is de nieuwswaarde ervan? Welk effect heeft het, en welk nut.
jaja, maar wat moeten wij daarmee?quote:Op zaterdag 10 januari 2015 12:39 schreef Downwards het volgende:
[..]
Het 'nieuws' is dat de barbarij van Boko Haram onverminderd doorgaat en dat de militairen die de bevolking zouden moeten beschermen er ook niet tegen opgewassen zijn.
Oh, niets joh. Je kunt vanmiddag gewoon rustig boodschappen gaan doen en vanavond wat biertjes wegtikken.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 12:39 schreef I-care het volgende:
[..]
jaja, maar wat moeten wij daarmee?
Dat durf ik nu niet meer met al die liefdevolle broeders overal...quote:Op zaterdag 10 januari 2015 12:41 schreef Downwards het volgende:
[..]
Oh, niets joh. Je kunt vanmiddag gewoon rustig boodschappen gaan doen en vanavond wat biertjes wegtikken.
Eisen van onze politici dat we daar troepen heensturen? Naar de VN stappen? Dat soort dingen?quote:Op zaterdag 10 januari 2015 12:39 schreef I-care het volgende:
[..]
jaja, maar wat moeten wij daarmee?
Sinds wanneer eisen wij iets? Heb ik iets gemist. Denk je niet dat politici daar beter van op de hoogte zijn dan wij.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 12:42 schreef Inaithnir het volgende:
[..]
Eisen van onze politici dat we daar troepen heensturen? Naar de VN stappen? Dat soort dingen?
Goed, omdat je het niet snapt: wij kunnen van onze politici eisen dat ze er meer aandacht aan besteden en evt. stappen ondernemen.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 12:44 schreef I-care het volgende:
[..]
Sinds wanneer eisen wij iets? Heb ik iets gemist. Denk je niet dat politici daar beter van op de hoogte zijn dan wij.
Dat ze maar zitten te wachten tot wij eens gaan eisen..
Begin een petitie zou ik zeggen, voeg de daad bij het woord.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 12:57 schreef Inaithnir het volgende:
[..]
Goed, omdat je het niet snapt: wij kunnen van onze politici eisen dat ze er meer aandacht aan besteden en evt. stappen ondernemen.
...of is dit geen democratie?
Ik vertel je alleen maar wat wij met nieuws hierover zouden kunnen doen, dat was je vraag.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 12:58 schreef I-care het volgende:
[..]
Begin een petitie zou ik zeggen, voeg de daad bij het woord.
Jij ging er vanuit dat ik het niet zou snappen, vandaar de tip..quote:Op zaterdag 10 januari 2015 13:02 schreef Inaithnir het volgende:
[..]
Ik vertel je alleen maar wat wij met nieuws hierover zouden kunnen doen, dat was je vraag.
Tis niet eerlijk, maar het hemd is nader dan de rok en eigen leed weegt het zwaarst en zo....quote:Op vrijdag 9 januari 2015 21:55 schreef IsaacCuenca het volgende:
charlie hebdo krijgt dan 24/7 de aandacht, dit onderwerp wordt even in 3 minuten geflitst.![]()
Het is geen kwestie van een steekje los, het is geen kwestie van religie, het is een kwestie van (jonge) mannen die als de eerste de beste krijgsheer pakken wat ze hebben willen en doden waar ze zin in hebben. Het zijn niets anders dan enorme pestkoppen, maar dan in het extreme. Religie is daarbij niets meer of minder dan een (zeer goedkope) schaamlap om het (wan)gedrag te legitimeren.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 01:20 schreef darkmond het volgende:
[..]
Kan zijn. Maar een groot percentage moslims weet sowieso weinig over zijn eigen geloof en volgt alleen wat een bepaalde man zegt met macht en een zogenaamd religieus gezag, beetje kudde gedrag. Het is daar een stelletje debielen met te fanatieke ideeën. Sowieso denk ik niet graag dat ik met dat soort mensen om zou willen gaan, of ze nou moslims zijn of niet. Ik geloof niet dat een geloof hen maakt tot kille moordenaars of de aanhangers daarvan, er moest al ergens een steekje los hebben gezeten.
Bij deze heet ik je welkom en bied ik mij verontschuldigingen aan voor mijn onderschrift. Het is niet mijn bedoeling om jou - als goedwillende moslim - te kwetsen. Het is wel een bewuste provocatie aan de haatbaarden. Ik hoop dat je mijn standpunt begrijpt.quote:Ik hoop dat je tenminste begrijpt dat lang niet elke moslim trots is op de naam die ''wij'' nu krijgen. Schaam me echt dood als zo'n haatbaard mijn imago nog meer de grond in douwt.
Die lui zetten gewoon ISIS even in de schaduw.quote:'Duizenden doden aanval Boko Haram'
De aanval van Boko Haram op de Nigeriaanse stad Baga is misschien wel de dodelijkste terreurdaad van de islamitische groepering tot nu toe.
Dat meldt Amnesty International.
Onderzoeker Daniel Eyre zegt dat er berichten zijn over honderden en zelfs tweeduizend omgekomen burgers. ''We zijn bezig om meer te weten te komen over wat er is gebeurd tijdens de aanval op Baga en omgeving'', aldus Eyre.
Het Nigeriaanse leger is vrijdag een offensief begonnen om Baga en de nabijgelegen militaire basis te heroveren. Militanten van de islamitische terreurgroep Boko Haram namen de stad in het noordoosten van het land vorig weekend in.
Zij richtten zeker twee slachtpartijen aan, waardoor zeker meer dan honderd mensen zijn omgekomen.
Enorm veel valt er dan ook niet over te zeggen. Het is de zoveelste laffe aanval van moslim-extremisten. De zoveelste poging om andersdenkenden te onderdrukken en af te slachten. Niks nieuws onder de zon, helaas.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 21:55 schreef IsaacCuenca het volgende:
charlie hebdo krijgt dan 24/7 de aandacht, dit onderwerp wordt even in 3 minuten geflitst.![]()
De meeste slachtoffers van dit soort geweld zijn... Moslim...quote:Op donderdag 8 januari 2015 18:49 schreef etuiedelapiel het volgende:
Kuch kuch , wij moslims nemen afstand van deze gruwelijke daad , kuch kuch
Waarom moeten die ontvoerde kinderen dan altijd eerst nog tot de islam bekeerd worden?quote:Op zaterdag 10 januari 2015 16:28 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
De meeste slachtoffers van dit soort geweld zijn... Moslim...
quote:Op zaterdag 10 januari 2015 16:26 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Enorm veel valt er dan ook niet over te zeggen. Het is de zoveelste laffe aanval van moslim-extremisten. De zoveelste poging om andersdenkenden te onderdrukken en af te slachten. Niks nieuws onder de zon, helaas.
Maar als jij nog aanvullende interessante inzichten hebt, dan vernemen we die graag.
Bedankt voor je inbreng.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 16:47 schreef IsaacCuenca het volgende:
[..]
Ik zie geen verschil met charlie hebdo, behalve dat dit een stuk ernstiger is.
Een cultuur kan niemand belonen.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 02:39 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Eentje die rationaliteit niet beloond.
Maar wel de omgevingsfactoren zo maken dat mensen dat wel doen. Voor de rest was je heel erg diep hoor.quote:
Ik begrijp nog steeds niet wiens cultuur je achterlijk noemt.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 21:36 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Maar wel de omgevingsfactoren zo maken dat mensen dat wel doen. Voor de rest was je heel erg diep hoor.
Dat zegt niet zo veel. Dat was bij nazi's of stalinisten niet veel hoger.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 01:23 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
verschil is dat nazi's allemaal voor hitler werktenquote:Op zaterdag 10 januari 2015 22:28 schreef Morendo het volgende:
[..]
Dat zegt niet zo veel. Dat was bij nazi's of stalinisten niet veel hoger.
Ik denk niet dat je alle nazi's over één kam kan scheren. Bovendien waren veel slachtoffers van nazi's juist andere nazi's.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 23:11 schreef sp3c het volgende:
[..]
verschil is dat nazi's allemaal voor hitler werkten
moslims heb je in alle soorten en maten waarbij sommige varianten niet zo leuk samen kunnen spelen met anderen
Want bij Sudan heeft de splitsing veel opgelost.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 20:48 schreef BabeWatcher het volgende:
Ik herhaal nog maar eens wat ik al vaker heb gepost: Nigeria is niet als 1 land te handhaven. Het moet verdeeld worden, net als ze met Sudan gedaan hebben. De landsgrenzen lopen niet parallel met cultuurgrenzen.
quote:Op donderdag 8 januari 2015 19:22 schreef darkmond het volgende:
Steunen als in het niet afkeuren van deze daden. Dat ligt bij elke religieuze groepering waarschijnlijk wel hoger dan 1 procent.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 01:15 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Altijd weer die Muricanen met hun CIA die infiltreert in Moslimorganisaties, trainingskampen opzet en fundamentalisme aanwakkert.quote:
Daar denken ze zelf heel anders over.quote:Op zondag 11 januari 2015 12:44 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Altijd weer die Muricanen met hun CIA die infiltreert in Moslimorganisaties, trainingskampen opzet en fundamentalisme aanwakkert.
Lees boeken van o.m. Parenti, de V.S. probeert al ten tijde van de koude oorlog Moslims te doen radicaliseren en op te stoken tegen voornamelijk Rusland. De Muricanen zijn nooit van tactiek veranderd. Rusland is nog altijd de vijand en radicale Islam is nog altijd stiekem de grootste vriend van de V.S.
Al Qai'da, Boko Haram, Isis zijn CIA-creaties. Heeft weinig met Islam van doen in werkelijkheid.
Die landsgrenzen lopen in Afrika zo raar door toedoen van de Europese VOC-mentaliteit destijds. VOC-mentaliteit, een ander woord voor plunderingen, verkrachtingen, slavernij en brute dictatuur. Iets waar rechts zijn vingers bij af doet likken.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 20:48 schreef BabeWatcher het volgende:
Ik herhaal nog maar eens wat ik al vaker heb gepost: Nigeria is niet als 1 land te handhaven. Het moet verdeeld worden, net als ze met Sudan gedaan hebben. De landsgrenzen lopen niet parallel met cultuurgrenzen.
Geduld, de splitsing is net een jaartje een feit.quote:Op zondag 11 januari 2015 01:45 schreef DeJori het volgende:
[..]
Want bij Sudan heeft de splitsing veel opgelost.
Zo is het. Door Murica heeft Rusland een pijnlijk verlies geleden (aftocht na 20k doden) in Afghanistan. Afghanistan was hier zelf nooit toe in staat.quote:Op zondag 11 januari 2015 12:44 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Altijd weer die Muricanen met hun CIA die infiltreert in Moslimorganisaties, trainingskampen opzet en fundamentalisme aanwakkert.
Lees boeken van o.m. Parenti, de V.S. probeert al ten tijde van de koude oorlog Moslims te doen radicaliseren en op te stoken tegen voornamelijk Rusland. De Muricanen zijn nooit van tactiek veranderd. Rusland is nog altijd de vijand en radicale Islam is nog altijd stiekem de grootste vriend van de V.S.
Al Qai'da, Boko Haram, Isis zijn CIA-creaties. Heeft weinig met Islam van doen in werkelijkheid.
quote:Op zondag 11 januari 2015 12:47 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Daar denken ze zelf heel anders over.
Nog even en zelfs de islam is een CIA-creatie.
Nee, de westerse wereld en Europa wordt gek. De kranten in Nigeria en buurlanden zullen meer aandacht besteden aan die 2000 doden. Zo werkt het in de wereld (en terecht...je zult je maar alles uit de hele wereld moeten aantrekken omdat het via internet met 1 klik tot je komt...je hebt geen leven meer dan)quote:Op zaterdag 10 januari 2015 11:21 schreef Inaithnir het volgende:
Nog geen 20 doden in Frankrijk: wereld wordt gek.
Mogelijk 2000 doden in Nigeria: kanttekening in de krant.
Aaah, mis je 'm zo....? Die lieve Ghaddafi.. helemaal geen hoog-functionerende psychopaat of zo idd.quote:Op zondag 11 januari 2015 12:50 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Er dient een Afrikaanse eenheid te komen met goudstandaard, zoals Ghadaffi wenste. Mijn held Ghadaffi, ik mis je, kameraad.
Beetje naar beneden scrollen en er staat best wel wat over Charlie Hebdo.quote:Op zondag 11 januari 2015 13:19 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Nee, de westerse wereld en Europa wordt gek. De kranten in Nigeria en buurlanden zullen meer aandacht besteden aan die 2000 doden. Zo werkt het in de wereld (en terecht...je zult je maar alles uit de hele wereld moeten aantrekken omdat het via internet met 1 klik tot je komt...je hebt geen leven meer dan)
Nigeriaanse krant: http://www.vanguardngr.com/
Nergens Charlie of Frankrijk, wel Boko haram.
Het maakt mij ook boos. Vandaag zijn er gigantische protestmarsen in Parijs, waar zelfs belangrijke politici uit de hele wereld aanwezig zijn. Maar niemand geeft een kick hierom.quote:Op zondag 11 januari 2015 15:30 schreef djenneke het volgende:
[..]
Beetje naar beneden scrollen en er staat best wel wat over Charlie Hebdo.
Ik vind het behoorlijk stuitend dat er amper aandacht voor is. Ook de reacties hier, waaruit blijkt hoe ver het van ons af staat. Wellicht is mijn allergie voor geweld en respect voor een mensen (burger)leven te groot.
quote:Weer zelfmoordaanslag door kinderen in Nigeria
Voor de tweede achtereenvolgende dag hebben kinderen in het noordoosten van Nigeria een zelfmoordaanslag gepleegd.
Op een markt in de stad Potiskum brachten twee meisjes explosieven om hun lichaam tot ontploffing. Vijf mensen, onder wie de meisjes, kwamen volgens een getuige om, zeker 26 mensen raakten gewond.
In Potiskum kwamen twee maanden geleden zeker 48 mensen, vooral studenten, om door een zelfmoordaanslag tijdens een bijeenkomst op een school. In dezelfde plaats bliezen twee mannen zich zaterdag op bij een politiebureau.
Eveneens zaterdag pleegde een meisje van mogelijk nog geen tien jaar oud een zelfmoordaanslag op een markt in de stad Maiduguri.
Daardoor verloren zeker twintig mensen het leven. In het noorden en oosten van Nigeria is de terreurgroep Boko Haram actief, die van het gebied een kalifaat wil maken waar de sharia, de islamitische wetgeving, geldt.
geen idee maar in (midden) Afrika gaat het in de regel om wat er in de grond zit (en wie daar geld aan verdiend) en de oplossing is over het algemeen 'dood ze allemaal'quote:Op zondag 11 januari 2015 16:08 schreef Samuray13 het volgende:
Wat is de bedoeling van deze bloedbaden van deze gasten eigenlijk?
Wat schiet je ermee op?
Het is echt niet zo simpel als grondstoffen en geld. In de regio spelen voornamelijk de meer dan eeuwenoude stammenvetes en de willekeurig getrokken grenslijnen.quote:Op zondag 11 januari 2015 23:35 schreef sp3c het volgende:
[..]
geen idee maar in (midden) Afrika gaat het in de regel om wat er in de grond zit (en wie daar geld aan verdiend) en de oplossing is over het algemeen 'dood ze allemaal'
zal hier ook wel het geval zijn ondanks het extreem religieuze sausje wat eroverheen gegoten is met boko haram als usefull idiots
https://www.amnesty.nl/si(...)_report_feb_2014.pdfquote:“Ethnic cleansing” of Muslims has been carried out in the western part of the Central African Republic, the most populous part of the country, since early January 2014. Entire Muslim communities have been forced to flee, and hundreds of Muslim civilians who have not managed to escape have been killed by the loosely organised militias known as anti-balaka.
quote:'Westerse wereld negeert opmars Boko Haram in Nigeria'
De aartsbisschop van Jos, een stad in centraal-Nigeria, beschuldigt het Westen ervan de dreiging van Boko Haram in Nigeria te negeren.
Dat meldt de BBC.
Ignatius Kaigama vindt dat de wereld meer "overtuiging" moet tonen om de opmars van de islamistische terreurbeweging te stoppen.
De aanslagen in Parijs hebben volgens de aartsbisschop laten zien dat de internationale gemeenschap één kan zijn na dramatische gebeurtenissen, maar na de bloedige aanslagen in Nigeria is die internationale eenheid in zijn ogen niet getoond.
Vorige week zijn volgens ooggetuigen honderden mensen gedood bij aanvallen van Boko Haram op de stad Baga in het noorden van Nigeria. Mogelijk zijn zelfs tweeduizend mensen omgekomen. Lichamen van slachtoffers liggen volgens CNN nog steeds overal verspreid in het gebied. Voor hulptroepen is het te gevaarlijk om in het gebied te opereren.
Zaterdag kwamen bij twee bomaanslagen in Nigeria nog zeker twintig mensen om het leven.
Probleem is dat de islam een potentieel gevaarlijke ideologie is.quote:Op donderdag 8 januari 2015 19:22 schreef darkmond het volgende:
Misschien nu wat minder, maar ik kan me nog wel wat kruistochten herinnerenquote:Op maandag 12 januari 2015 12:15 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Zie jij christenen, hindoes of boeddisten oproepen tot moord- en doodslag vanwege geloofskwesties?
Oja, laten we de middeleeuwen er even bij pakkenquote:Op maandag 12 januari 2015 12:26 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Misschien nu wat minder, maar ik kan me nog wel wat kruistochten herinneren
Centraal Afrikaanse Republiek haalde ik aan. Daar zijn de christenen momenteel met dit soort gruwelijkheden ten opzichte van moslims bezig.quote:Op maandag 12 januari 2015 12:33 schreef sp3c het volgende:
in Afrika heb je niet zoveel hindoes/boedhisten maar in Uganda loopt volgens mij nog een flink vervelend Christelijk legertje rond en in Nigeria zitten die figuren zoals Sack Blabbath al aangaf ook niet helemaal stil
quote:De handen van kinderen werden afgehakt indien de hoeveelheid rubber die werd opgehaald niet voldeed aan de verwachtingen van Leopold II. De handen werden gerookt en opgestuurd naar de Belgische aannemers ter telling. Per dag werd ongeveer een ton aan afgehakte handen geteld.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Leopold_II_van_Belgi%C3%ABquote:De 23 jaar onder het bewind van Leopold II worden gekenmerkt door volkerenmoord, slavernij, ontvoeringen, martelingen, verkrachtingen, onthoofdingen en het afhakken van handen. De schattingen over het aantal slachtoffers variëren aanzienlijk. De Britse diplomaat Roger Casement heeft het over drie miljoen tijdens twaalf van de twintig jaar. Peter Forbath noemt ten minste vijf miljoen. Adam Hochschild spreekt van tien miljoen.
Niet op dit moment. Maar ook die religies hadden hun eigen tijd. En je hebt gelijk, ik ben shjietisch. Ik zou daar alleen al vanwege mijn naam onthoofd worden. Hun ideologie is niet de mijne. Hoe dan ook, blij dat ik me enigszins een Nederlander kan noemen en hier woon. Het is daar één en al domme schepsels. Ben er niet trots op en reken me niet ze hen, zoals miljoenen andere moslims. De Islam is niet een en al negativiteit. De Islam maakte de Arabische wereld ooit bloeien.quote:Op maandag 12 januari 2015 12:15 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Probleem is dat de islam een potentieel gevaarlijke ideologie is.
Jullie geschriften discrimineren duidelijk 'ongelovigen' en er wordt een schifting gemaakt in uber- en untermenschen. De ongelovigen mogen worden gediscrimineerd, onderdrukt, afgeperst of zelfs vermoord als de plaatselijke moslims goeddunkt. Voor christenen en joden is nog wel enig mededogen (omdat deze ook nog als potentieel bekeerlingen worden gezien) maar sji'ieten en polytheisten hoeven op weinig meelij te rekenen.
En dan zijn jij en vele andere moslims niet zo, vele anderen zijn makkelijk te porren om de wapens op te pakken en de kafirs te vermoorden in een land waar ze nog nooit geweest zijn. En krijgen stilzwijgend ook nog veel goedkeuring ook. In heel veel landen tegelijk zijn aanhangers van jouw geloof bezig de regels heel letterlijk te interpreteren, zie Nigeria, Syrie etc.
Zie jij christenen, hindoes of boeddisten oproepen tot moord- en doodslag vanwege geloofskwesties?
Ja lekker recent ook.quote:Op maandag 12 januari 2015 13:31 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Centraal Afrikaanse Republiek haalde ik aan. Daar zijn de christenen momenteel met dit soort gruwelijkheden ten opzichte van moslims bezig.
En weten we Rwanda nog? Hutu's en Tutsi's? Die elkaar gruwelijk hebben proberen uit te roeien? Is een vrijwel volledig christelijk land.
En inderdaad is in Uganda en omgeving deze leuke club bezig: http://en.wikipedia.org/wiki/Lord%27s_Resistance_Army
En van wie ze alle gruwelijke terreurmethodes geleerd hebben? Bijvoorbeeld van onze christelijke zuiderburen:
[ afbeelding ]
[..]
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Leopold_II_van_Belgi%C3%AB
Als je de gruwelijkheden die in Afrika plaats hebben gevonden en zeker nu plaats vinden aan een religie kan toewijzen dat is het wel het christendom. Want onder die vlag is de koloniale nachtmerrie en de erfenis ervan daar begonnen en daar vinden vrijwel alle conflicten hun herkomst in. Niet in de islam, die heeft pas veel recenter (op grote schaal) zijn intrede gedaan. Pas nadat alle ellende en gruwel gemeengoed zijn geworden op het continent.
Daar ben ik het niet mee eens. De leiders/mensen uit die tijd maakte de Arabische wereld sterk, niet het geloof. Daartegenover staat ironisch genoeg wel dat het geloof nu juist de Arabische wereld zwak maakt.quote:Op maandag 12 januari 2015 17:09 schreef darkmond het volgende:
[..]
De Islam maakte de Arabische wereld ooit bloeien.
Mensen zullen mij tegenspreken. Maar de Islam roept erg veel aan tot kennis en onderwijs, ook voor vrouwen. Hoe het komt dat islamtische landen nu zo achterlopen? Weet ik niet, maar dat ligt niet perse aan de islam.quote:Op maandag 12 januari 2015 13:53 schreef BlaZ het volgende:
Nigeria is ook wel een typisch probleemland met +/- 50% christen, 48% moslims en verschillende etnische groepen.
Boko Haram vecht overigens tegen westers onderwijs.
De Islam bracht kennis met zich mee die voor velen nut had. Als je niet gelovig bent kun je alsnog zeggen dat Mohammed dan een genie was. Waar hij mee kwam en wat voor kennis hij mensen gaf betreffende medicijnen etc.quote:Op maandag 12 januari 2015 17:12 schreef ems. het volgende:
[..]
Daar ben ik het niet mee eens. De leiders/mensen uit die tijd maakte de Arabische wereld sterk, niet het geloof. Daartegenover staat ironisch genoeg wel dat het geloof nu juist de Arabische wereld zwak maakt.
Ik weet te weinig van Mohamed om daar een oordeel over te geven. Maar ik zie niet in wat dit er zozeer mee te maken heeft.quote:Op maandag 12 januari 2015 17:18 schreef darkmond het volgende:
[..]
De Islam bracht kennis met zich mee die voor velen nut had. Als je niet gelovig bent kun je alsnog zeggen dat Mohammed dan een genie was. Waar hij mee kwam en wat voor kennis hij mensen gaf betreffende medicijnen etc.
Ik zie niet in wat voor goeds daar uit is gekomen. Broederschap is prima te bereiken zonder dat je daarvoor in iets hoeft te geloven en ik ben er van overtuigd dat dat ook absoluut niet de beslissende factor is geweest in de islamitische gouden eeuw. Islam was er, bijgedragen aan vooruitgang heeft het echter nooit.quote:En al is Islam niet een waar geloof -waar ik niet van overtuigd ben-, zelfs dan heeft het mensen tot een geheel kunnen maken. Samen vechten voor de ''broeders en zusters'' voor het goede, wat relatief is natuurlijk. Of de Islam nou van een God is of niet, het heeft gezorgd voor veel goeds. Alles heeft zijn keerzijdes.
Wij van WC-eend... En wat had de grote farmaceut (gezondheid zij met hem) dan te melden dan over pillen, kruiden en planten?quote:Op maandag 12 januari 2015 17:18 schreef darkmond het volgende:
[..]
De Islam bracht kennis met zich mee die voor velen nut had. Als je niet gelovig bent kun je alsnog zeggen dat Mohammed dan een genie was. Waar hij mee kwam en wat voor kennis hij mensen gaf betreffende medicijnen etc.
Hetzelfde kun je zeggen over aids. Dat deed enorm veel voor homo-emancipatie en zorgde ook voor verbroedering.quote:En al is Islam niet een waar geloof -waar ik niet van overtuigd ben-, zelfs dan heeft het mensen tot een geheel kunnen maken. Samen vechten voor de ''broeders en zusters'' voor het goede, wat relatief is natuurlijk. Of de Islam nou van een God is of niet, het heeft gezorgd voor veel goeds. Alles heeft zijn keerzijdes.
Ja. Nog altijd actueel. Al dit soort ellende in Afrika is rechtstreeks te herleiden naar de geschiedenis van de kolonisatie van het continent, de kerstening (en in mindere mate islamisering) en het terugtrekken van de koloniale machten.quote:
Dat klopt. Hun ideeën voeren ook niet terug op de islam, maar op Maria Montessori. Veel mensen weten dit niet.quote:Op maandag 12 januari 2015 13:53 schreef BlaZ het volgende:
Boko Haram vecht overigens tegen westers onderwijs.
Die Islam die er was in de betere tijden qua het prettige samengaan van de verschillende religies in het midden oosten (van oudsher ging dat daar vaak inderdaad vrediger aan toe dan bv. in Europa) is een hele andere dan die van vandaag de dag.quote:Op maandag 12 januari 2015 17:18 schreef darkmond het volgende:
[..]
En al is Islam niet een waar geloof -waar ik niet van overtuigd ben-, zelfs dan heeft het mensen tot een geheel kunnen maken. Samen vechten voor de ''broeders en zusters'' voor het goede, wat relatief is natuurlijk. Of de Islam nou van een God is of niet, het heeft gezorgd voor veel goeds. Alles heeft zijn keerzijdes.
Je vergist je over dat het geloof de Arabische wereld nu zwak maakt. Juist haar corrupte leiders maken haar zwak. Zieke mensen met hun eigen zieke ideologie. Moslims voelen zich vaak nog steeds een groep die bij elkaar hoort en dat zou juist voor kracht moeten zorgen. Waar ik vandaan kom, libanon, was het normaal dat Christenen, Joden én Moslims in vrede met elkaar leefden. Een kerk naast een Moskee zonder problemen. Mensen voelden zich ook één volk maar werden onderling ook verbonden door hun geloof. Dit maakte ze juist sterker. Politiek, corruptie, nutteloze overheden, zoektocht naar macht en misselijke mensen die hun eigen ideeën over iets willen opdringen, dat is waardoor de Arabische wereld is waar het nu is. Niet door de Islam die daar al eeuwen is.
Je sarcasme is wat flauw. Ik bedoel dat wij in het Westen nog geen drie seconden tijd besteden aan 2000 vrouwen en kinderen die vrij systematisch worden vermoord. Ik zeg niet dat Charlie Hebdo geen nieuws is, of nieuwswaarde heeft. En ook niet dat de protestmarsen geen nieuwswaarde heeft, al dan niet met politieke leiders. In Nigeria besteden ze daar wel degelijk aandacht aan. Ik vind het alleen naar, dat we in het Westen ondertussen echt geen donder (lijken te) geven om zoveel verloren levens, tegelijkertijd, op een dergelijke systematische manier, kinderen en vrouwen wel te verstaan. Of mis ik iets?quote:Op zondag 11 januari 2015 15:45 schreef Inaithnir het volgende:
[..]
Het maakt mij ook boos. Vandaag zijn er gigantische protestmarsen in Parijs, waar zelfs belangrijke politici uit de hele wereld aanwezig zijn. Maar niemand geeft een kick hierom.
Belgisch Congo was wel het een complete horror natuurlijk. Maar de Duitsers hebben ook nog een 'leuke' genocide op hun naam: http://en.wikipedia.org/wiki/Herero_and_Namaqua_Genocidequote:Op maandag 12 januari 2015 20:49 schreef MouzurX het volgende:
In hoeverre waren er evenveel gruwelijkheden in de rest van Afrika dan eigenlijk?
Van Congo had ik meegekregen maar geldt dat ook voor de rest van de landen?
Alsof in de 7e eeuw de complete bibliotheek van Alexandrië niet werd vernietigd in opdracht van de kalief. Ik vrees dat islam nooit leuk is geweest, maar dat het vroeger wat beter afstak tegen andere religies dan vandaag de dag.quote:Op maandag 12 januari 2015 20:28 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Die Islam die er was in de betere tijden qua het prettige samengaan van de verschillende religies in het midden oosten (van oudsher ging dat daar vaak inderdaad vrediger aan toe dan bv. in Europa) is een hele andere dan die van vandaag de dag.
Met het wegvallen van het Ottomaanse Rijk, de vorming van het moderne Arabië en de opkomst van de politieke en economische belangen van aardolie is ook de Islam meer en meer conservatief, intolerant en fundamentalistisch geworden. (Toevallig kwam dat politiek vaak ook wel goed uit, vooral voor dictators en onderdrukkende regimes). En dat is de laatste decennia in een stroomversnelling geraakt (door de groeiende belangen van aardolie, de machtspolitiek van dubieuze regimes, maar ook door de vorming van Israel).
Je kan je afvragen wat er nog van de oorspronkelijke Islam over is.
Ik ben het met je eens, even voor de duidelijkheid. De hele wereld verenigt zich om 15 doden in Frankrijk, maar naar 2000 doden in Nigeria wordt niet omgekeken. Het maakt me misselijk. Ja, het is goed dat mensen zich verenigen tegen het geweld van deze extremisten, maar als we voor een man of 15 al honderdduizenden door de straten van Parijs laten banjeren, zouden we voor de slachtoffers in Nigeria zo'n beetje zelf de wapens moeten oppaken en daarheen reizen. Ik geef je alle gelijk.quote:Op maandag 12 januari 2015 20:45 schreef djenneke het volgende:
[..]
Je sarcasme is wat flauw. Ik bedoel dat wij in het Westen nog geen drie seconden tijd besteden aan 2000 vrouwen en kinderen die vrij systematisch worden vermoord. Ik zeg niet dat Charlie Hebdo geen nieuws is, of nieuwswaarde heeft. En ook niet dat de protestmarsen geen nieuwswaarde heeft, al dan niet met politieke leiders. In Nigeria besteden ze daar wel degelijk aandacht aan. Ik vind het alleen naar, dat we in het Westen ondertussen echt geen donder (lijken te) geven om zoveel verloren levens, tegelijkertijd, op een dergelijke systematische manier, kinderen en vrouwen wel te verstaan. Of mis ik iets?
quote:Op maandag 12 januari 2015 20:45 schreef djenneke het volgende:
dat we in het Westen ondertussen echt geen donder
quote:Op maandag 12 januari 2015 20:39 schreef J0kkebr0k het volgende:
Zag deze net voorbijkomen op Twitter.
Die foto schijnt van een ongeluk te zijn in Nigeria met een tankwagen uit 2010, las ik. Kwamen meer dan 200 mensen bij om.SPOILER: schokkendOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I´m back.
Beetje goede benzine de lucht in laten vliegen.quote:Op maandag 12 januari 2015 21:56 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Die foto schijnt van een ongeluk te zijn in Nigeria met een tankwagen uit 2010, las ik. Kwamen meer dan 200 mensen bij om.
Tja... Twitter he..quote:Op maandag 12 januari 2015 21:56 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Die foto schijnt van een ongeluk te zijn in Nigeria met een tankwagen uit 2010, las ik. Kwamen meer dan 200 mensen bij om.
Er zijn mooie en minder mooie periodes aan te wijzen. Bij elke religie. Feit is wel dat in het midden oosten de verschillende religies meestal gemoedelijk naast elkaar geleefd hebben. Grootste gedeelte van onze geschiedenis waren Joden ook beter af in Islamitische landen dan in Christelijke landen. Sowieso speelt die hele Joden vs Moslims-kwestie van tegenwoordig eigenlijk pas sinds de oprichting van Israel.quote:Op maandag 12 januari 2015 21:16 schreef Morendo het volgende:
[..]
Alsof in de 7e eeuw de complete bibliotheek van Alexandrië niet werd vernietigd in opdracht van de kalief. Ik vrees dat islam nooit leuk is geweest, maar dat het vroeger wat beter afstak tegen andere religies dan vandaag de dag.
twitter:AFP twitterde op maandag 12-01-2015 om 21:46:29#UPDATE Cameroon army kills 143 Boko Haram fighters http://t.co/lcKWXc46um reageer retweet
quote:Cameroon army kills 143 Boko Haram fighters - Yahoo News
Yaoundé (AFP) - The Cameroonian army killed 143 Boko Haram militants who attacked a town in northern Kolofata on Monday, the government said, adding that one soldier had also died in the fighting.
The toll was "the heaviest loss yet" suffered by the Nigeria-based Boko Haram group on Cameroonian soil, Communications Minister and government spokesman Issa Tchiroma Bakary said in a statement read out on television and radio.
Bron: news.yahoo.com
143-1 is best een acceptabele score.quote:Op maandag 12 januari 2015 22:12 schreef LTVDK het volgende:
[..]twitter:AFP twitterde op maandag 12-01-2015 om 21:46:29#UPDATE Cameroon army kills 143 Boko Haram fighters http://t.co/lcKWXc46um reageer retweet
quote:Op maandag 12 januari 2015 20:39 schreef J0kkebr0k het volgende:
Zag deze net voorbijkomen op Twitter.
Pijn in mijn hart bij het zien van dit plaatje. Ik hoop dat God -of je erin gelooft of niet- hen zal vergeven en wat genadiger zal zijn dan deze moordenaars.SPOILER: schokkendOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Normaal pakken ze alleen de makkelijke doelwitten als scholen, bussen en markten. Met bommen gooien hoef je niet heel precies te zijn, als ze dan opeens tegen een leger staan zijn ze kansloos.quote:Op maandag 12 januari 2015 22:17 schreef El_Matador het volgende:
[..]
143-1 is best een acceptabele score.
Zijn die Boko Harammetjes zulke slechte vechters?
Afbeelding is niet van dit gebeuren. Zie een paar posts terug.quote:Op maandag 12 januari 2015 22:19 schreef darkmond het volgende:
[..]
Pijn in mijn hart bij het zien van dit plaatje. Ik hoop dat God -of je erin gelooft of niet- hen zal vergeven en wat genadiger zal zijn dan deze moordenaars.
quote:Kameroen doodt 143 Boko Haram-strijders
Het Kameroense leger heeft maandag 143 militanten van Boko Haram gedood. De extremistische strijders vielen de stad Kolofata aan.
Volgens de regering is er één Kameroense soldaat omgekomen bij de aanval, aldus nieuwszender al-Arabiya.
Het zou de grootste slag zijn die Boko Haram tot nu toe heeft toegebracht in Kameroen. De islamitische groepering is vooral actief in Nigeria. Boko Haram vecht voor een islamitische staat.
quote:'Vicious' Boko Haram attacks send over 11,000 fleeing to Chad - Yahoo News
Geneva (AFP) - The United Nations on Tuesday said that the latest wave of Boko Haram's "vicious, ruthless attacks" in northeastern Nigeria had sent 11,320 people fleeing into Chad in a matter of days.
The Islamist group stormed the town of Baga on January 3, and subsequently razed it and at least 16 surrounding settlements.
While it has been impossible for aid workers to enter the area to verify accounts of the slaughter and of corpses rotting in the streets, the attack is feared to have been the worst massacre since Boko Haram's deadly insurgency began in 2009.
In a sharp condemnation, the African Union denounced the group's "despicable attacks" in parts of Nigeria and elsewhere in the region.
Some 20,000 people are said to have fled their homes in the Baga area since the attack, and the UN refugee agency said Tuesday that some 11,320 people had arrived in neighbouring Chad alone.
A full 60 percent of the new arrivals in Chad were women and girls, UNHCR spokesman William Spindler told reporters, adding that 84 unaccompanied children had also crossed over.
Another 2,000 people had become stranded on an island in Lake Chad during their desperate escape, he said, adding that UNHCR was working to transport them to the mainland.
"We deeply deplore the vicious, ruthless attacks against civilians in... Baga," Ravina Shamdasani, spokeswoman for the UN rights agency, told reporters in Geneva.
While the details of the attacks remained sketchy, she said it appeared "fairly certain... that mass killings and mass forced displacement have occurred."
"The deliberate targeting of civilians is clearly prohibited by international law and we are very concerned at reports that there were children and elderly people among the victims," Shamdasani said.
She voiced particular concern over Saturday's attack at a crowded market in Maiduguri, also in Borno State, that killed 19 people and was apparently carried out by a 10-year-old girl.
"The use of a child to detonate a bomb is not only morally repugnant but constitutes an egregious form of child exploitation under international law," she said, urging the Nigerian government to "act swiftly to restore law and order" .
Since Boko Haram's insurgency began, some 135,000 people have fled the restive northeast of country and at least 850,000 have been displaced inside the region.
The head of the African Union's Commission, Nkosazana Dlamini Zuma said in a statement that she was "especially horrified" by the massacres in Baga as well as by bomb blasts in a market in Potsikum and "the involvement of female suicide bombers, one reported to be 10 years old."
She called for an urgent "coordinated African and international response."
Bron: news.yahoo.com
En de rest wat je zei.quote:Op maandag 12 januari 2015 20:00 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Allemaal direct te herleiden naar de geschiedenis. Als je het continent en haar conflicten wil snappen en beoordelen dan moet je de historie en de weerklank ervan kennen.
quote:'Boko Haram stopt voorlopig niet'
De islamitische terreurbeweging Boko Haram trekt moordend door het noordoosten van Nigeria en dat zal voorlopig niet stoppen, zegt West-Afrika-specialist Klaas van Walraven van het Afrika Studiecentrum Leiden in het Radio 1 Journaal. "Ik denk dat dit nog wel een hele lange tijd voortduurt en dat de verkiezingen in februari niet veel verschil zullen maken."
Tekenend voor de onmacht van het Nigeriaanse leger is dat de stad Baga, die in handen is gevallen van Boko Haram, nog steeds niet is heroverd. "Dat gaat eigenlijk al jaren zo", zegt Van Walraven. Het afgelopen jaar heeft het Nigeriaanse leger grote delen van het noordoosten van Nigeria overgelaten aan Boko Haram."
Volgens hem is het leger onmachtig, omdat de Nigeriaanse staat al decennia verzwakt is. "Onverschilligheid en incompetentie spelen een grote rol. Je kan zeggen dat Nigeria min of meer is geïmplodeerd. Het land wordt alleen bij elkaar gehouden door de verdeling van oliegelden en het toepassen van grof geweld."
De opkomst van Boko Haram is daarvan slechts een signaal. "Sinds de herinvoering van een democratisch bestuur in de jaren 90 vindt in vele delen van het land politiek en religieus geweld plaats. De situatie in het noordoosten van het land is daar slechts een voorbeeld van, maar wel het meest spectaculaire."
Boko Haram is ook in buurland Kameroen actief. Het leger van dat land heeft daar gisteren 143 strijders van de terreurgroep gedood. Dat wil niet zeggen dat de beweging snel gestopt zal worden, zegt Van Walraven.
De hoofdstad van Kameroen, het centrum van de macht, ligt in het zuiden van het land. Dat is ver weg van het gebied in het noorden waar Boko Haram actief is. "Je kunt je afvragen of het leger dat gedeelte van Kameroen echt goed onder controle heeft."
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Groups Document Boko Haram’s Swath of Destruction in Nigeriaquote:Op donderdag 15 januari 2015 11:30 schreef Nibb-it het volgende:
Boko Haram raze Nigerian towns in 'most destructive' attack yet, says Amnesty
Satellite images show how Doron Baga was nearly "wiped from the map" in "catastrophic" assault (Telegraph).
[ afbeelding ]
SPOILER: paywallOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar de olie bevindt zich vooral in het Zuiden van Nigeria. De huidige machthebbers in Nigeria komen uit het Noorden staat me bij.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 20:48 schreef BabeWatcher het volgende:
quote:Duizenden militairen Tsjaad naar Kameroen tegen Boko Haram
Duizenden militairen uit Tsjaad zijn de grens met Kameroen overgestoken om de strijd aan te binden met terreurbeweging Boko Haram.
De militairen hebben tientallen tanks en andere zware wapens meegenomen. De troepenmacht is op weg naar de provinciehoofdstad Maroua, aldus een woordvoerder van het ministerie van Defensie in Tsjaad zaterdag.
Boko Haram wil in het Nigeriaans-Kameroense grensgebied een streng islamitische staat vestigen. Bij aanvallen op burgers hebben de radicaal islamitische strijders vele duizenden mensen gedood. In het noorden van Nigeria en Kameroen komen zeer geregeld grote slachtpartijen voor.
President Paul Biya heeft om internationale hulp gevraagd om de strijd aan te kunnen binden met Boko Haram.
twitter:rConflictNews twitterde op zondag 25-01-2015 om 11:52:34BREAKING: Huge attack underway right now in #Nigeria. Boko Haram laying siege to Maiduguri. via @gettleman reageer retweet
Ze blijven ook maar doorgaan hequote:Boko Haram valt Maiduguri aan
Strijders van de Nigeriaanse terreurbeweging Boko Haram hebben zaterdagnacht de aanval ingezet op Maiduguri, de grootste stad in het noordoosten van Nigeria. Volgens het Nigeriaanse leger zijn tientallen extremisten gedood of gewond geraakt.
Een bron bij het leger zei dat Boko Haram de stad rond middernacht van drie kanten tegelijk aanviel. Militairen blokkeren de toegangswegen naar Maiduguri, waar meer dan een miljoen mensen wonen. Burgers die proberen de stad te verlaten worden tegengehouden. Niet alleen Maiduguri, maar ook het nabijgelegen stadje Monguno werd aangevallen. Een woordvoerder van de lokale burgerwachten die zich tegen Boko Haram verzetten zei dat Monguno mogelijk in handen zal vallen van de terreurbeweging. In Maiduguri lijkt het leger stand te houden.
Over slachtoffers onder de militairen zei het leger niets, maar een bron bij een ziekenhuis liet weten dat er tientallen gewonde militairen zijn opgenomen.
SPOILER: paywallOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
twitter:JosephHDempsey twitterde op woensdag 28-01-2015 om 11:04:19#China origin CH-3 armed #UCAV rpt recovered in NE #Nigeria - operator unconfirmed http://t.co/GGWI3Z072e reageer retweet
quote:Boko Haram plundert door in Nigeria
Boko Haram heeft de afgelopen dagen dood en verderf gezaaid in Adamawa, een deelstaat in het noordoosten van Nigeria. Mensen worden vermoord en huizen worden geplunderd en platgebrand, zonder dat de autoriteiten de extremisten een duimbreed in de weg leggen. Dat hebben inwoners van Adamawa die wisten te ontkomen gezegd.
Zeker zeven dorpen in Adamawa werden deze week doelwit van Boko Haram. Ten minste veertig mensen kwamen om. "Ze sparen niets. Ze slachten mensen af alsof het rammen zijn en branden onze huizen plat, nadat ze al het voedsel hebben gestolen", zei ooggetuige Emmanuel Kwache. "Militairen zijn nergens te bekennen, sommige inwoners verstoppen zich op bergtoppen. Diegenen die niet konden wegrennen, vooral kinderen en vrouwen, zijn ontvoerd."
De aanvallen begonnen vrijdag. Een lokale politicus, Adamu Kamale, zegt de autoriteiten sindsdien tevergeefs om hulp te hebben gevraagd.
Niet alleen in Adamawa rukt Boko Haram op. In de naburige deelstaat Borno belegeren de extremisten de miljoenenstad Maiduguri nu al dagen. Volgens mensen die elders in Borno op de vlucht zijn geslagen waarschuwen strijders van Boko Haram dat er een 'groot graf' wordt voorbereid in Maiduguri en dat 'er geen genade zal worden getoond'.
Maiduguri werd zondag aangevallen door Boko Haram, maar het leger zegt die aanval te hebben afgeslagen. De stad lijkt inmiddels omsingeld te zijn. Drie wegen die naar Maiduguri leiden zijn in handen van Boko Haram en om de vierde wordt gevochten. Meer dan tweehonderdduizend mensen elders uit Borno hebben hun toevlucht gezocht in Maiduguri, maar het is maar de vraag of ze daar veiliger zullen zijn dan in hun eigen dorpen en steden.
Bronquote:Het Tsjadische leger heeft de strijders van Boko Haram verdreven uit de Nigeriaanse grensstad Michika. Dat hebben ooggetuigen verklaard.
De operatie tegen de noordoostelijke stad is de eerste keer dat Tsjadische troepen zich op Nigeriaans grondgebied mengen in de strijd tegen Boko Haram. Vorige week stuurde de regering in N'Djamena al honderden militairen naar Kameroen om daar het gevecht met de terreurbeweging aan te gaan.
Volgens Abari Modu, een vluchteling uit Michika, nam het Tsjadische leger de stad donderdag in. Hij vertelde vrijdag hoe hij Tsjadische gevechtsvliegtuigen zag jagen op vluchtende strijders van Boko Haram. Boven de stad Malumfatori en op meerdere plaatsen langs de grens met Kameroen stegen dikke zwarte rookwolken op. Een Nigeriaanse soldaat bevestigde het relaas van Modu.
Behalve Michika zijn ook enkele omliggende dorpen heroverd op Boko Haram, zei de Nigeriaanse president Goodluck Jonathan donderdag al. Hij schreef de overwinning toe aan het eigen leger.
quote:AU stuurt 7500 man om Boko Haram te bevechten
De Afrikaanse Unie (AU) stuurt 7500 militairen naar Noord-Nigeria om daar de strijd aan te binden met Boko Haram. Nigeria, Niger, Tsjaad, Kameroen en Benin leveren troepen voor de strijdmacht, zei voorzitter Samil Chergui van de Raad voor Vrede en Veiligheid van de AU zaterdag.
AU-voorzitter Nkosazana Dlamini Zuma stelde vrijdag voor de troepenmacht voorlopig een jaar de tijd te geven. De AU-soldaten krijgen ook de opdracht alle gijzelaars van Boko Haram op te sporen en te bevrijden. Voor de ontvoerde tienermeisjes uit Chibok is bijzondere aandacht.
De buurlanden van Nigeria, die steeds vaker ook te lijden hebben onder aanvallen van Boko Haram, bemoeien zich steeds nadrukkelijker met het conflict. Donderdag verdreef het Tsjadische leger de terreurbeweging uit de Nigeriaanse grensstad Malumfatori.
De Tsjadische operatie en het besluit een AU-macht te sturen betekenen fors gezichtsverlies voor de Nigeriaanse president Goodluck Jonathan. Zijn leger stond ooit bekend als een van de machtigste van Afrika. Jonathan, die over twee weken opgaat voor een nieuwe ambtstermijn, ligt de laatste tijd toch al onder vuur wegens het uitblijven van succes in de strijd tegen Boko Haram.
twitter:AFP twitterde op woensdag 04-02-2015 om 12:20:45#BREAKING Civilians' throats slit, mosque burnt by Boko Haram in Cameroon border town: security sources, residents reageer retweet
twitter:AFP twitterde op woensdag 04-02-2015 om 11:06:08#UPDATE 200 Boko Haram fighters, 9 Chadian soldiers 'killed in clashes' http://t.co/oLmuc0yNTH reageer retweet
quote:'Leger Tsjaad doodt tweehonderd Boko Haram-strijders'
Het leger van Tsjaad heeft woensdagochtend meer dan tweehonderd strijders van terreurgroep Boko Haram gedood op de grens van Nigeria en Kameroen. Ook zijn er negen Tsjadische soldaten omgekomen.
Dat meldt het Franse persbureau AFP op basis van verklaringen van het leger. 21 Tsjadische militairen raakten volgens het leger gewond.
Dinsdag werd door het leger van Tsjaad de Nigeriaanse grensplaats Gambaru veroverd op de terreurbeweging. Volgens het leger zijn daar nog steeds militaire operaties aan de gang.
Burgers en veiligheidsdiensten melden volgens AFP dat Boko Haram-strijders in de grensplaats de kelen van burgers hebben doorgesneden en een moskee in brand hebben gestoken.
Tsjaad, een van de buurlanden van Nigeria, vreest dat Boko Haram ook over de grens oprukt. President Idriss Déby investeerde de laatste jaren in de modernisering van het leger.
Door: NU.nl
quote:Op woensdag 4 februari 2015 12:48 schreef UpsideDown het volgende:
[..]twitter:AFP twitterde op woensdag 04-02-2015 om 11:06:08#UPDATE 200 Boko Haram fighters, 9 Chadian soldiers 'killed in clashes' http://t.co/oLmuc0yNTH reageer retweet
quote:Afrikaanse landen openen aanval op Boko Haram
De legers van Nigeria, Kameroen en Tsjaad hebben deze week op meerdere fronten de strijd aangebonden met terreurbeweging Boko Haram. Volgens de Afrikaanse landen werden honderden extremisten gedood. Het gaat om het grootste offensief sinds de strijd tegen Boko Haram begon.
Boko Haram is een Nigeriaanse beweging, maar de groep wordt steeds stoutmoediger en voert ook steeds vaker operaties uit in de buurlanden. Daarom werken de landen in de regio nu steeds meer samen. Tsjaad zegt dat zijn militairen dinsdag in Kameroen werden aangevallen door Boko Haram, maar dat de aanslag werd afgeslagen en de extremisten zijn opgejaagd.
"Onze dappere troepen reageerden daadkrachtig, de achtervolging werd meteen ingezet naar hun basis in Gamboru en Ngala (in Nigeria, red.), waar ze vervolgens volledig werden vernietigd", zei een legerwoordvoerder over de Nigeriaanse extremisten. Tweehonderd strijders lieten het leven tegenover negen Tsjaadse militairen, aldus de woordvoerder.
Honderden Boko Haram-strijders die de vergelding van het Tsjaadse leger overleefden staken woensdag de grens over met Kameroen, waar ze Tsjaadse legereenheden aanvielen. De militairen kregen snel ruggensteun van hun Kameroense strijdbroeders, maar de gevechten woedden woensdag nog altijd.
Nigeria zette, gesteund door de luchtmacht van Tsjaad, zijn luchtaanvallen voort op het Sambisawoud, een groot bebost gebied in het noordoosten van Nigeria waar Boko Haram een aantal kampen heeft. Het is ook het gebied waar de driehonderd schoolmeisjes die vorig jaar werden ontvoerd naartoe werden gebracht.
Volgens ooggetuigen begonnen de luchtaanvallen maandag. Door de bombardementen zou Boko Haram inmiddels zijn verdreven uit een tiental dorpen en steden.
De Afrikaanse Unie komt woensdag bijeen om te praten over de formalisering van een multinationale troepenmacht om Boko Haram te bestrijden. Het gaat om een mandaat voor 7500 militairen uit niet alleen Nigeria, Kameroen en Tsjaad, maar ook Nigeria's westerbuur Benin.
hij zag er wel goed uit toen die jonger wasquote:Op zondag 11 januari 2015 14:16 schreef Villas_Rubin het volgende:
[..]
Aaah, mis je 'm zo....? Die lieve Ghaddafi.. helemaal geen hoog-functionerende psychopaat of zo idd.
Hier nog wat foto's, ouwe knuffelaar. Hij hield vast ook veel van knuffelen:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Die ogen.
quote:Op maandag 12 januari 2015 22:12 schreef LTVDK het volgende:
[..]twitter:AFP twitterde op maandag 12-01-2015 om 21:46:29#UPDATE Cameroon army kills 143 Boko Haram fighters http://t.co/lcKWXc46um reageer retweet
Zucht...quote:Boko Haram trekt moordend door grensplaats Kameroen
Strijders van Boko Haram hebben in een Kameroense grensplaats tientallen burgers doodgeschoten of verbrand. Dat heeft de regering van Kameroen donderdag gezegd.
Het stadje Fotokol werd woensdag en donderdag door zo'n achthonderd islamitische extremisten aangevallen. Zij brandden kerken, moskeeën en dorpen plat en 'slachtten jongeren af die weigerden zich bij hun strijd tegen de Kameroense troepen aan te sluiten', zei minister van informatie Tchiroma Bakari.
De strijders zouden Kameroen via de Nigeriaanse grensplaats Gamboru binnen zijn gekomen. Zij werden daar eerder deze week verdreven door een opmars van Tsjadische en Nigeriaanse troepen.
De Afrikaanse Unie is van plan een multinationale troepenmacht op poten te zetten om de terreurgroep te bestrijden.
quote:Boko Haram slaat toe in Niger
Strijders van de Nigeriaanse terreurorganisatie Boko Haram hebben vandaag een grensplaats in buurland Niger aangevallen. Het is de tweede aanval van de militanten op een buurland in een week. Woensdag doodden ze tientallen mensen in het noorden van Kameroen.
De militanten moesten de strijd staken toen troepen van Niger met luchtsteun van Tsjadische gevechtsvliegtuigen hen terugdreven. Zeker vijf soldaten zouden daarbij gewond zijn geraakt. Het is onduidelijk of er ook burgerslachtoffers zijn gevallen.
Kalifaat
De aanval vond plaats in de grensplaats Bosso, in de regio Diffa. Tsjaad stuurde daar honderden manschappen naartoe om Niger te helpen Boko Haram buiten de deur te houden.
Boko Haram wil in het noordoosten van Nigeria en in delen van Kameroen, Tsjaad en Niger een kalifaat stichten. Het afgelopen jaar heeft de terreurgroep zeker 10.000 mensen gedood.
NOS
Nigeria heeft olie, maar niet genoeg blijkbaarquote:Op donderdag 5 februari 2015 14:34 schreef Chadi het volgende:
Zit niks waardevols, dus doen we net of het niet bestaat en kijken we de andere kant op.
Olie zit in het Zuiden, Boko Haram in het Noorden. Het Westen komt pas in actie als Boko Haram richting het Zuiden trekt.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 22:02 schreef Pek het volgende:
[..]
Nigeria heeft olie, maar niet genoeg blijkbaar
twitter:Reuters twitterde op zondag 08-02-2015 om 12:59:36Suicide bomber hits Niger town after army repels Boko Haram http://t.co/60C5PS9YIs reageer retweet
twitter:AFP twitterde op zondag 08-02-2015 om 13:50:41#BREAKING: Blast in south Niger leaves one dead, around 10 injured: hospital reageer retweet
quote:Iran on Saturday announced plans to assist in the fight against the Islamist group, Boko Haram, as part of its contribution for global peace.
The country’s Deputy Foreign Affairs Minister, Amir Hossein Abdollohian, made the announcement while addressing the press on Saturday on the sideline of the ongoing 24th Assembly of the African Union (AU) Heads of State and Government in Addis Ababa.
Mr. Abdollohian said the activities of the Boko Haram militants and that of Al-Shabaab in the Somalia were similar to that of Al-Qaeda and the ISIS and other terrorist groups in the Middle East.
“Boko Haram in Nigeria and Al-Shabaab in the Horn of Africa are similar with Al-Qaeda and ISIS in parts of the Middle East using similar methods of operations to cause havoc to the people of the two regions. Iran is therefore willing to use its experience in dealing with terror groups to assist in combatting these groups in Africa.“
He said Iran was willing to share its experiences on terrorist activities it gathered over the years in Iraq, Lebanon, Syria and other parts of the Middle East with Africa, particularly Nigeria and Somalia, as part of efforts to ensure global peace.
According to him, Iran has opened consultation with the African Union to offer its contribution to the affected countries in the coming days.
Iran is attending the AU Summit as an observer with interest in bilateral and multilateral cooperation with some of the AU member states.
twitter:AP twitterde op maandag 09-02-2015 om 18:58:59BREAKING: Witness: Car bomb explodes near government building in Niger town targeted by Boko Haram. reageer retweet
twitter:AFP twitterde op maandag 09-02-2015 om 23:53:35#BREAKING Niger parliament votes to send troops to Nigeria to fight Boko Haram reageer retweet
Navolgend hierop:quote:Op maandag 9 februari 2015 23:57 schreef Houtenbeen het volgende:
twitter:AFP twitterde op maandag 09-02-2015 om 23:53:35#BREAKING Niger parliament votes to send troops to Nigeria to fight Boko Haram reageer retweet
quote:Niger stuurt soldaten voor strijd Boko Haram
Niger gaat 750 soldaten naar Nigeria sturen om te helpen in de strijd tegen terreurorganisatie Boko Haram. Daarover heeft het parlement maandag gestemd. Het ministerie van Defensie zegt dat de militairen ,,elk moment" in actie kunnen komen.
Niger is sinds kort ook doelwit van Boko Haram-strijders, die voornamelijk in buurland Nigeria actief zijn. President Mahamadou Karidjo beloofde na een bomaanslag in de stad Diffa afgelopen weekend, ,,het monster Boko Haram" te bestrijden.
Boko Haram strijdt voor een streng-islamitische staat in het grensgebied van Nigeria, Kameroen, Niger en Tsjaad. Er zijn zo'n 4000 tot 6000 strijders aangesloten bij de Nigeriaanse terreurgroep. De beweging heeft zo'n dertig steden in handen en vele duizenden mensen om het leven gebracht. Ook zijn velen van huis en haard verdreven door de terreur van Boko Haram.
quote:'Mijn man was een held. Hij offerde zich op'
Het noordoosten van Nigeria is zo onveilig geworden door de aanvallen van Boko Haram dat het houden van verkiezingen niet langer verantwoord is. Dat vindt de Nigeriaanse kiescommissie die de verkiezingen met zes weken uitstelde, in de hoop dat het probleem dan is opgelost. Maar Boko Haram zaait al zes jaar dood en verderf, terwijl het Nigeriaanse leger nauwelijks de middelen heeft om die strijd aan te gaan. Correspondent Bram Vermeulen sprak met de weduwe van de hoogste officier die is gesneuveld.
Rust zacht lieve papa, we houden van je.
Dat staat in het condoleanceboek dat voor het huis ligt van de weduwe en dochter van de hoogste kolonel van het Nigeriaanse leger die omkwam in de strijd tegen Boko Haram.
Correspondent Bram Vermeulen bladert samen met de weduwe door het boek. Er liggen bloemen bij. En het boek staat vol met boodschappen van andere militairen en mensen uit de stad die hun medeleven betuigen.
"Mijn gebed, mijn wens, is dat het Nigeriaanse leger lessen trekt uit wat er is gebeurd met mijn man”, zegt de weduwe. "Ik denk dat hij de laatste was die daar stond om posities te verdedigen. Hij heeft zichzelf opgeofferd. Als hij dat niet gedaan had, zouden er meer mensen gestorven zijn. Hij redde veertig anderen. Hij was een held, jazeker! En hij hield zielsveel van het Nigeriaanse leger.”
Binnen in het huis staan veel foto’s. De dochter komt aan met nog twee portretten van haar gesneuvelde vader. Het is een ontroerend tafereel. De weduwe is in het zwart gekleed.
Grote vraag is of het Nigeriaanse leger de strijd tegen Boko Haram kan winnen. "Ja”, zegt de weduwe. "Ik heb het gevoel dat ze kunnen overwinnen. Als ze tenminste blijven staan en hun vijand in de ogen kijken."
Er zijn verhalen over Nigeriaanse militairen die met Boko Haram vechten, in ruil voor geld. En er zijn ook heel veel verhalen over deserterende soldaten, vertelt Vermeulen. In de stad Jos worden 44 gedeserteerde soldaten in een ondergrondse cel vastgehouden. Zij zijn veroordeeld tot de doodstraf.
De weduwe vervolgt haar verhaal. "Mijn man is overleden bij een hinderlaag. Dus de vijand, Boko Haram, moet geweten hebben waar hij op dat moment was. Die informatie kan alleen maar van binnenuit, van mensen uit het leger, zijn gekomen.”
De weduwe blijft strijdbaar, ook na de dood van haar man. "Aan hem heeft het niet gelegen. Hij heeft bewezen een echte man te zijn. Ik ben hem daar dankbaar voor. Ik houd nog steeds van hem. Voor mij is hij niet dood…”
NOS
twitter:volkskrant twitterde op zaterdag 14-02-2015 om 11:48:39Zwaarbewapende militanten van #BokoHaram zijn Gombe binnengevallen http://t.co/Y4q5efQD8Q http://t.co/uiklZN8O1W reageer retweet
twitter:FRANCE24 twitterde op zaterdag 14-02-2015 om 13:14:18Boko Haram militants take fight into Chad http://t.co/23axguOB1X http://t.co/5Vui2Wjo6G reageer retweet
twitter:BBCWorld twitterde op vrijdag 13-02-2015 om 12:24:51Nigeria-based Boko Haram attacks Chad for first time & kills local chief of Ngouboua village (via @bbcfessy) http://t.co/yQ1K5ZPrTi reageer retweet
Iets zegt mij dat de militairen van die regio niet zo gemotiveerd (en mogelijk minder competent) zijn dan hun extremistische tegenstand. Beetje hetzelfde dilemma als in Irak, zeg maar.quote:Op zaterdag 14 februari 2015 13:30 schreef Hathor het volgende:
Ik heb ergens eens gelezen dat boko haram uit slechts een paar duizend man bestaat, dan is het des te moeilijker te begrijpen dat het leger die groepering niet de baas kan.
twitter:AFP twitterde op zondag 15-02-2015 om 13:51:43#BREAKING Female suicide bomber kills 6 in northeast Nigeria: witnesses reageer retweet
twitter:Reuters twitterde op zondag 15-02-2015 om 13:36:04Bomb explodes in crowded northeast Nigerian bus station: witnesses http://t.co/WbZSU8fIpI reageer retweet
Die legers daar stellen niet zo veel voor. Die soldaten van Boko Haram zijn gemotiveerd. De soldaten van de regering zijn, net zoals in bv. Irak, ongemotiveerde huurlingen. Ze zijn soldaat geworden omdat er verder niet veel mogelijkheden zijn om geld te verdienen. Vaak worden ze niet of te laat betaald.quote:Op zaterdag 14 februari 2015 13:30 schreef Hathor het volgende:ers
Ik heb ergens eens gelezen dat boko haram uit slechts een paar duizend man bestaat, dan is het des te moeilijker te begrijpen dat het leger die groepering niet de baas kan.
Ja, uiteraard. Als je ziet hoe bv. IS al is teruggedrongen met wat bombardementen en het leveren van wapens.quote:Op zondag 15 februari 2015 14:30 schreef TargaFlorio het volgende:
Maar met een goed getrainde groep Westerse militairen van 500 man, die beschikken over (gevechts)helikopters, snelle pantservoertuigen en drones moet je toch heel wat kunnen doen.
Uhm. Hoe kan misgunnen van iemands geloof ouder zijn dan geloof zelf? Als het misgunnen voor het geloof was was er geeneens geloof om te misgunnen.quote:Op donderdag 8 januari 2015 22:06 schreef darkmond het volgende:
[..]
De verwoording die je gebruikt is op z'n minst onwetend. Het is vrij duidelijk dat je je niet kunt inleven in ander mans denken. Mensen zeggen weleens dat geloof uitgeroeid moet worden en dat het iets onzinnigs van de oudheid is, dat mensen die het aanhangen domme schapen zijn. Intolerantie en het misgunnen van de vrijheid van iemands geloof is nog wat ouder, mensen die dat aanhangen zijn dan in feite domme pre-schaap.
twitter:AFP twitterde op woensdag 18-02-2015 om 12:00:44#BREAKING: Nigeria claims over 300 Boko Haram fighters killed in town recapture reageer retweet
Hier kun je gerust de helft van aftrekken.quote:Op woensdag 18 februari 2015 12:21 schreef Houtenbeen het volgende:
twitter:AFP twitterde op woensdag 18-02-2015 om 12:00:44#BREAKING: Nigeria claims over 300 Boko Haram fighters killed in town recapture reageer retweet
quote:Menigte lyncht terrorist na aanslag Nigeria
Een woedende menigte in Nigeria heeft vandaag een vermoedelijke zelfmoordterrorist doodgeslagen, voordat hij zijn explosieven tot ontploffing kon brengen. Dat gebeurde kort nadat een andere zelfmoordterrorist wel in zijn opzet was geslaagd, met minstens zeventien doden tot gevolg, lieten bronnen binnen het veiligheidsapparaat weten.
De aanslag gebeurde op een busstation in de stad Biu, in het onrustige noordoosten van het Afrikaanse land. Over de daders is nog niets bekend. De regio is gewend aan geweld van de extremistische groepering Boko Haram, die zeer regelmatig dit soort aanslagen pleegt.
Jos
Korte tijd later was ook een busstation in de stad Jos het doelwit van een aanslag. Getuigen zeiden tegen de Nigeriaanse krant Premium Times dat de daders explosieven uit een rijdende auto gooiden. Over het aantal slachtoffers bestaat nog grote onduidelijkheid.
Jos wordt vaker opgeschrikt door bomaanslagen. Zo kwamen vorig jaar bij explosies meer dan honderd mensen om het leven. Toen ontploften bommen bij onder meer een ziekenhuis en een drukke markt. De stad ligt in een onrustig gebied, waar het overwegend islamitische noorden en christelijke zuiden samenkomen.
AD
quote:Boko Haram doodt bij aanval 68 mensen
Strijders van Boko Haram hebben in een afgelegen dorp in Nigeria zeker 68 jongens en mannen gedood. Bij veel mannen hebben ze de keel doorgesneden. Ze hebben de lijken achtergelaten in de plaatselijke moskee, zeggen ooggetuigen.
De aanval in het dorp Njaba was tijdens het ochtendgebed. De aanval is nu pas bekend geworden, omdat het dorp zeer afgelegen ligt, zo'n honderd kilometer ten zuidoosten van de stad Maiduguri.
"Wij, de vrouwen, werden gespaard, maar alle mannen, ook kinderen van 12, 13 en 14 jaar, werden gedood", zei ooggetuige Aminatu Mommodu tegen persbureau Associated Press.
Vrouwen ontsnapten
De vrouwen mochten ontsnappen naar de bush. Na de aanval kropen ze terug naar het dorp om hun dode mannen te tellen. Mannen die niet in de moskee waren, werden in hun huizen gedood.
Boko Haram-strijders zouden de laatste dagen vooral leden van één bepaalde stam hebben gedood. Het gaat om jongemannen van dezelfde etnische groep als veel militairen in het leger van buurland Tsjaad.
Ooggetuigen hoorden Boko Haram-strijders roepen dat ze wraak namen op het Tsjadische leger.
"Ze dreven de mensen bijeen in de markt, en scheidden daar de Kanuris van de Shuwa-Arabieren. Ze zeiden tegen de laatsten dat hun Tsjadische stamgenoten Boko Haram aanvallen", zegt een inwoner van het dorp Kala Balge.
Wraakactie
Volgens hem trekken de Boko Haram-strijders van dorp tot dorp en hebben ze de afgelopen week tientallen mensen vermoord en talloze huizen in brand gestoken.
De aanvallen zouden een wraakactie zijn op het leger van Tsjaad, dat Nigeria helpt in de strijd tegen Boko Haram. De samenwerkende militairen hebben de laatste tijd verschillende steden heroverd op Boko Haram.
Afgelopen maandag boekte het Tsjadische leger opnieuw succes op Nigeriaans grondgebied. De militairen verdreven alle Boko Haram strijders uit de stad Dikwa, op een belangrijk kruispunt van wegen.
Daarbij hebben ze zeker honderd Boko Haram-strijders gedood, aldus een woordvoerder van het leger.
Leider ontkomen
Volgens de president van Tsjaad is de leider van Boko Haram, Abubakar Shekau, ontkomen. "Hij had geluk. Hij was in Dikwa tijdens de aanval. Hij wist te vluchten, maar ik weet waar hij is", zei president Idriss Deby.
"Hij kan zichzelf maar beter overgeven, omdat hij anders hetzelfde lot ondergaat als zijn medestrijders".
Het leger van Tsjaad had Dikwa afgelopen maand al willen bevrijden, maar mocht dat toen niet van Nigeria. Het Nigeriaanse leger zou zelf plannen hebben gehad om het stadje aan te vallen. Maar volgens een Tsjadische militair waren de Nigeriaanse militairen maandag in geen velden of wegen te bekennen. Nigeria wordt zwaar bekritiseerd, omdat het niet in staat is de opmars van Boko Haram te stuiten.
Boko Haram heeft een gebied zo groot als België bezet en er een islamitisch kalifaat uitgeroepen. Vanwege de strijd zijn de verkiezingen in Nigeria met zes weken uitgesteld.
http://nos.nl/artikel/202(...)anval-68-mensen.html
twitter:rConflictNews twitterde op zaterdag 07-03-2015 om 17:10:31BREAKING: Death toll rises to 54 reported dead, 143 wounded after 5 suicide bomb blasts rock Maiduguri city in NE #Nigeria - @AP reageer retweet
quote:Meer dan vijftig doden door aanslagen op markt in Nigeria
Vijf aanslagen van zelfmoordenaars op de vismarkt in de Nigeriaanse stad Maiduguri heeft zaterdag aan meer dan vijftig mensen het leven gekost.
Tot nu toe zijn er meer dan 140 gewonden geteld. Dat meldt persbureau AP. Het zou gaan om vijf mensen die zichzelf tot ontploffing brachten, waaronder vermoedelijk drie vrouwen.
De explosies vonden plaats in een druk winkelgebied en bij een busstation en vonden kort na elkaar plaats, aldus de BBC.
Volgens getuigen lagen er overal dode lichamen, zwaargewonde mensen en lichaamsdelen. Hierdoor is het voor de autoriteiten lastig een definitief dodenaantal te noemen. De kans is groot dat het aantal doden nog verder oploopt.
Thuisbasis
De aanval heeft alle kenmerken van de aanvallen die terreurorganisatie Boko Haram met regelmaat in dit gebied pleegt. De strijd tussen de islamitische strijders en de legers van Nigeria en Tsjaad is de afgelopen tijd flink opgelaaid.
In totaal zijn er de afgelopen zes jaar, sinds de opkomst van Boko Haram, meer dan 12.000 mensen omgekomen door het geweld.
Maiduguri is de hoofdstad van de deelstaat Borno, waar terreurorganisatie Boko Haram haar thuisbasis heeft. Eind januari en begin februari heeft Boko Haram de stad aangevallen, maar het leger wist de aanvallen af te slaan.
http://www.nu.nl/buitenla(...)arkt-in-nigeria.html
Vroeger had je Executive Outcomes, die hadden hier wel raad mee gewetenquote:Op zondag 15 februari 2015 14:30 schreef TargaFlorio het volgende:
Maar met een goed getrainde groep Westerse militairen van 500 man, die beschikken over (gevechts)helikopters, snelle pantservoertuigen en drones moet je toch heel wat kunnen doen.
quote:Op zondag 8 maart 2015 20:16 schreef BabeWatcher het volgende:
Vandaag geen aanslagen, de wind is nu wel zo'n beetje overgewaaid.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |