quote:Op dinsdag 1 maart 2011 23:31 schreef Perox het volgende:
[...] Bron met meer over deze man die onder andere de Buntmans legende ontrafelde uit die streek. (Buntmansberg, brandende berg). Deze meneer schreef het boek "Onder de Clockenslach van Nunspeet". Misschien is dat ergens op den kop te tikken..
quote:Op woensdag 24 oktober 2012 08:32 schreef Dissectienaald het volgende:
Om over Buntman nog maar te zwijgen, die als vuurman de eeuwigheid moet verduren op de rokende berg in Nunspeet, die overigens met de grond gelijk gemaakt is en waar ze de Da Costaschool op hebben gebouwd. Vuurmannen kom je veel vaker tegen op de Veluwe. Rode Berend bij de Mechelse Kuil in Zuid Ginkel is zo'n verhaal dat weer sterke overeenkomsten vertoont met het Buntmanverhaal.
quote:Op woensdag 24 oktober 2012 11:18 schreef lxhkrd het volgende:
Goed verhaal voor een niet veluwenaar. Het is jammer dat ik het verhaal nog niet kende toen ik zelf op de Da Costaschool zat.
Die Buntman heeft trouwens echt gegloeid. Zijn lijk heeft een poosje op die berg gelegen, ter afschikking van zijn misdaden (was toen heel gewoon, goeie ouwe tijd). Door biochemische processen tijdens de ontbinding kan er een fluoriserende gloed ontstaan die 's nachts zichtbaar is. Bedenk ook dat het toen nog echt donker was 's nacht.
quote:Op woensdag 24 oktober 2012 13:18 schreef Dissectienaald het volgende:
Uit het boekje 'Toeristische sagengids van de Veluwe' van Hans den Haan begreep ik dat de Rookende berg dus onder de Da Costaschool gelegen heeft. Overigens een heel leuke link naar een Gelderse Almanak uit 1841: http://books.google.nl/bo(...)g%20Nunspeet&f=false
Check pagina 86 ook even ;-)
Dat heb ik overwogen, maar iedereen die hierover kan meepraten zit al in BNW.quote:
Bedankt voor de link.quote:Op zondag 4 januari 2015 23:56 schreef gerhardius het volgende:
Ik zag nog een ander verhaal over deze Buntman http://www.beleven.org/sagen/nunspeet/de_geknielde_man.html
[...]
Bron: “Verhalen rondom de heerd. Sagen en legenden uit Vierhouten” door W.D. van den Top. In: De Mothoek. Kwartaalblad voor de Heemkundige Vereniging Nuwenspete, 21e jaargang, 2005, nummer 2, p. 64-69. Zie: www.nuwenspete.nl.
Ik denk ook aan een natuurlijk fenomeen: Vanuit de oude kern van Nunspeet gezien, ging de zon onder achter de Buntmansberg. Op warme zomeravonden zal dat vast wel eens een mooi lichteffect hebben opgeleverd.quote:Op maandag 5 januari 2015 15:28 schreef ManianMan het volgende:
Het is meer iets voor THRU![]()
Wel een mooi verhaal echter het kan ook gewoon een natuurlijk fenomeen zijn.
Misschien op de hoek van Harderwijkerweg 199 / Harderwijkerweg 205?quote:Op zondag 4 januari 2015 23:42 schreef Domnivoor het volgende:
- Waar stond herberg De Trompet van Jan Reyntjes Buntman?
Goed speurwerk Iblardi!quote:Op maandag 5 januari 2015 17:37 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Misschien op de hoek van Harderwijkerweg 199 / Harderwijkerweg 205?
Bij de volkstelling van 1797, weliswaar meer dan honderd jaar na dato, wordt onder “Westeijnde Bovenweg” een “Huisnr. 103 'De Trompet'” genoemd (http://www.streekarchivar(...)ng-nunspeet-1797.pdf).
Op de kadasterkaart van c. 1830 is dat dit pand:
[ afbeelding ]
(http://watwaswaar.nl/#bq-c8-9-1-1v-1-3mcq-2Xq4---3T3 (sectie I, blad 01))
Dit was de situatie rond 1890:
[ afbeelding ]
http://watwaswaar.nl/#bg-c4-7-1-1v-1-3mt6-2Xom---jGu
En dit rond 1932:
[ afbeelding ]
http://watwaswaar.nl/#bg-c4-7-1-1v-1-3mt6-2Xom---jGw
Maar of dat Buntmans oude herberg is?
http://www.opbouwonline.nl/artikel.php?id=13609quote:Nu, bij een mooie zonsondergang stond de Westelijke hemel in gouden gloed en de mensen aan de Zoom riepen: de barg braandt, Buntmans' barg braandt!
ik las dat aangenomen wordt dat het broers waren, de Buntman uit Vierhouten en Nunspeetquote:Op maandag 5 januari 2015 14:51 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Bedankt voor de link.
Is er meer bekend over deze Buntman? Was er een anonieme struikrover die men Buntman heeft genoemd, naar de bekende herbergier uit Nunspeet? Was het dezelfde persoon of waren ze familie? Of is het verhaal helemaal verzonnen?
5 van de 6 kinderen zijn kort na de dood/executie van hun ouders overledenquote:Op dinsdag 6 januari 2015 21:07 schreef gerhardius het volgende:
Hier krijgt de man ook nog historisch perspectief...
http://www.genealogieonline.nl/genealogie-zwanepol/I7917.php
Uit het archiefstuk:quote:Op dinsdag 6 januari 2015 21:10 schreef gerhardius het volgende:
En in dit archief zijn (niet digitaal) de officiële documenten terug te vinden. Ofwel: op naar Arnhem?
http://www.archieven.nl/n(...)=24796590&miview=ldt
Ja, daarvoor wil ik wel een keer naar Arnhem gaan. Ik vraag me af of Hermken Roeloffs en Lubbertje Aarts op de Buntmansberg zijn terechtgesteld. Buntman zelf in elk geval niet.quote:Eiser:
landdr. Veluwe, scholtambt Epe
Gedaagde:
1. Jan Reintjens. Buntman, waard in de Trompet bij Nunspeet, 2. zijn schoonmoeder Hermken Roeloffs., v. Elburg, 3. zijn vr. Lubbertje Aarts.
Feit:
1. moord, 2 en 3. medemedeplichtigheid. 1.: (in de gevangenis overleden) zijn lijk op een rad gelegd. 2 en 3.: worging aan een paal en voor de paal begraven.
Ah oke, brothers in crime. Dan moet er over die broer toch ook wel iets in de archieven te vinden zijn.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 21:23 schreef gerhardius het volgende:
[..]
ik las dat aangenomen wordt dat het broers waren, de Buntman uit Vierhouten en Nunspeet
Ja, het is vlakbij elkaar:quote:Op donderdag 8 januari 2015 00:26 schreef Tjacka het volgende:
Vlakbij het ronde huis dus. Wat een spannende dingen gebeuren er op de bible belt.
Ik heb ook wel eens gehoord dat de Buntmansberg (ook wel Rookende Berg genoemd) gelegen zou hebben ergens op de plek waar nu de parkeerplaats van wegrestaurant Routiers (A28) ligt.quote:Op donderdag 8 januari 2015 12:44 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Ja, het is vlakbij elkaar:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
A: de vermoedelijke locatie van herberg 'De Trompet' van Buntman.
B: Buntmansberg(?) Ik heb nog geen kaart gevonden waar de Buntmansberg op staat aangegeven maar daar ergens moet het geweest zijn. Ik heb de B bij de Industrieweg geplaatst.
C: het Ronde Huis. Hiervan hebben we uiteraard wel exacte coördinaten.
En Google heeft meteen een wandelroute geplot. Het hele stuk is binnen een uur te lopen. Misschien een idee voor een FOK!excursie?
En ja, ze hebben daar veel spannende verhalen.
Daar sluit ik me helemaal bij aan. Ik kom ook van de Veluwe, uit Heelsum. Daar is ook een vuurman en het heideveld waar hij rondspookte is er nog. Ik zal eens kijken of ik er meer over kan vinden - daar kom ik nog op terug.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 08:19 schreef Gelderzaan het volgende:
Het wordt nog leuker als je verschillende sagenboeken naast elkaar gaat leggen en de verhalen daaruit gaat vergelijken. De ene auteur voegt iets aan het verhaal toe, de ander laat iets weg. Het type sage waartoe het verhaal van Buntman behoort, de zogenaamde vuurmansage is overigens niet geheel vreemd op de Veluwe: Gloeiende Gerrit van de Woeste Hoeve, Rooie Berend bij Speuld en uiteraard Jan Buntman. Ongetwijfeld zullen er nog veel meer vuurmansagen zijn, en helaas ook een groot aantal die niet meer door folkloristen zijn opgetekend.
Afgelopen zomer heb ik een aantal prachtige boekjes gevonden met Gelderse mythen en sagen, voor sommigen een aardige duit moeten neertellen, maar wat mij betreft geeft dat niets: voor mij is het goud. Een van mijn geliefde vakantiebezigheden is het bestuderen van een dergelijke sage, en dan een fietstocht ondernemen naar de plaats waar deze sage zich afspeelt. Met de sage in het achterhoofd, word je gevangen door de mystiek van de Veluwe, mijns inziens één van de mooiste streken in Nederland.
Dat boek van Hans den Haan ken ik niet. Ik zal het eens opzoeken.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 08:12 schreef Gelderzaan het volgende:
Ik had begrepen dat de Buntmanberg is afgevlakt en dat daar de De Costaschool is neergezet (Bron: Hans den Haan, Toeristische sagengids van de Veluwe'). Mooie kaart overigens, ik zal hem saven en binnenkort de wandeling eens zelf maken (been doet het inmiddels weer prima).
Excellent Toppie_quote:Op zaterdag 10 januari 2015 21:44 schreef Toppie_ het volgende:
Ik heb iets gevonden:
https://m.flickr.com/#/photos/60087442@N07/16060852690/
Zowel "Trompet" als "De Rookende Berg" staan hier exact op weergegeven.
A28 verhaal is dus blijkbaar niet waar, want alles ligt noordelijk van de spoorlijn!
[...]
Die ken ik niet maar er zit vast een mooi verhaal achter.quote:Op zondag 11 januari 2015 09:19 schreef gerhardius het volgende:
Leuk kaartje, Toppie!
Weet iemand of de heilige boom in het hendriksbos er nog staat, en waarom die boom zo heette?
http://www.qoop.nl/showimage.php?artikelID=10960462 Hier een foto van de boom
Hans den Haan, Toeristische sagengids van de Veluwe, Nijkerk, 2007, pp 68quote:De Buntmansberg lag aan de westkant van Nunspeet, daar waar thans de Da Costaschool staat, aan de Eeckelhage, je zult hem niet meer kunnen vinden, want hij is niet meer.
Dat zou ik zeer op prijs stellen Gelderzaanquote:Op woensdag 28 januari 2015 18:36 schreef Gelderzaan het volgende:
Geen zorgen. Buntman bij Buntman. Van Vloten bij het RH! Als je aankomende zomer in Gelderland bent, moet je eens de vele boekenmarktjes afgaan, daar ligt 'De Clockenslach' vaak voor een leuk prijsje. Mocht je het snel willen hebben, PM dan even je e-mail adres, dan scan ik die pagina's even voor je in.
Zevenster heeft een exacte locatie op de kaart gezet. Maar de andere genoemde locaties hoeven niet fout te zijn. De Buntmansberg kan zich over dat hele gebied uitgestrekt hebben. Zo te zien aan de foto's had hij ook meerdere toppen.quote:Op woensdag 28 januari 2015 14:51 schreef RHSEARCHER het volgende:
Kijk hier wordt ik ook weer blij van, ben wel benieuwd naar de exacte locatie inderdaad.
Er zijn twee uitgaven die je regelmatig vindt. De eerste is van Callenbach uit Nijkerk, die is soms vrij prijzig. De tweede komt van een uitgever in Alphen aan den Rijn, en die heeft een vriend van mij nog voor één euro vijftig bij de kringloop in Nunspeet meegenomen.quote:Op woensdag 28 januari 2015 18:46 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Dat zou ik zeer op prijs stellen Gelderzaan
En t.z.t. koop ik het boek als ik het ergens op een boekenmarkt tegenkom
Dat kan heel goed Zevenster, ik heb ooit op zijn aanwijzingen geprobeerd naar de Mythstee te fietsen, en de route die hij aangeeft gaat juist precies de andere kant op dan waar de Mythstee precies ligt. Anderzijds heb ik op zijn aanwijzingen de Stadhoudersleemkuil (ook wel Dobbe Gelle genoemd) en de Pomphul gevonden. Van Pomphul moet ik wel zeggen dat Den Haan wel de meest omslachtige route heeft aangegeven: als je Hoog Soeren uit rijdt richting Kootwijk (zeg maar de heide), dan kom je bij de golfbaan langs een restaurant, waar een trap naar beneden loopt die rechtstreeks op Pomphul uitkomt. Ga overigens niet proberen om de Roode Hegge te vinden op zijn aanwijzingen... Nog nooit zoveel bos gezien, maar de door hem beschreven plaats kwam ik niet tegen...quote:Op woensdag 28 januari 2015 23:43 schreef Zevenster het volgende:
Topografische kaarten van rond 1900 laten op de plek waar nu de Dacostaschool staat geen enekle 'berg' zien. De plaats maakte deel uit van de 'Zoom' met kleine huisjes die vele kunstenaars als Van Vuuren en Viegers inspireerden. In het nieuwe Noordveluws Museum in Nunspeet zijn hiervan voorbeelden te bewonderen.
Inmiddels heb ik een kaartje gevonden waar niet alleen de naam maar ook de Rookende Berg zelf is aangegeven, iets ten westen van de eerder door mij aangegeven locatie.
De locatie die Den Haan opgeeft is gewoon onjuist.
Dit kaartje geeft hem exact aan. Alleen een kwestie van een recente kaart er overheen projecteren en je zit redelijk goed qua ligging.quote:Op woensdag 28 januari 2015 23:43 schreef Zevenster het volgende:
Topografische kaarten van rond 1900 laten op de plek waar nu de Dacostaschool staat geen enekle 'berg' zien. De plaats maakte deel uit van de 'Zoom' met kleine huisjes die vele kunstenaars als Van Vuuren en Viegers inspireerden. In het nieuwe Noordveluws Museum in Nunspeet zijn hiervan voorbeelden te bewonderen.
Inmiddels heb ik een kaartje gevonden waar niet alleen de naam maar ook de Rookende Berg zelf is aangegeven, iets ten westen van de eerder door mij aangegeven locatie.
Ik heb hier thuis het vermakelijke boekje "galgebergen en galgevelden". Daar staat oa. in beschreven dat in Amersfoort de misdadigers binnen de stad werden opgehangen, en dan, wanneer de daad gedaan was, ze werden verplaatst naar de galgenberg, ten westen van de stad. Hier bleven ze dan nog even hangen. Wanneer het lichaam uit elkaar begon te vallen werd hij ondiep begraven.quote:Op woensdag 28 januari 2015 18:30 schreef Domnivoor het volgende:
Er zit ook een BNW-aspect aan de zaak Buntman: na zijn vermoedelijke zelfmoord werd het lijk van Buntman (op last van Justitie in Arnhem?) op een rad gelegd en naast zijn eigen herberg tentoongesteld. Dat is geen normale gang van zaken - ook niet in de 17e eeuw. Kennelijk wilde men een afschrikwekkend voorbeeld stellen. En dat is gelukt: meer dan 300 jaar later leeft dit verhaal nog in Nunspeet.
Het is de vraag of het puntje onder de naam "Buntmansberg of Rookende Berg" op het kaartje van Toppie (kaartje is uit het boekje "Zo is Nunspeet" van Van der Duim) de Rookende Berg weergeeft. Het kan ook een huisje zijn dat hier eens heeft gestaan. Alle huisjes worden op deze kaart met dergelijke blokjes aangegeven.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 19:45 schreef Toppie_ het volgende:
[..]
Dit kaartje geeft hem exact aan. Alleen een kwestie van een recente kaart er overheen projecteren en je zit redelijk goed qua ligging.
https://m.flickr.com/#/photos/60087442@N07/16060852690/
De hierbij behorende plaatjes:quote:Op woensdag 28 januari 2015 23:43 schreef Zevenster het volgende:
Het door Toppie gevonden feuilleton vermeldt niets over de dood van de kinderen. Integendeel, de diakenen zouden na 1679 nog "tal van uitgaven" hebben gedaan "zoowel voor kostgeld als kleeding van de drie kinderen":quote:Op dinsdag 6 januari 2015 21:32 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
5 van de 6 kinderen zijn kort na de dood/executie van hun ouders overleden![]()
Marie Jans Buntman 1667-1679
Roelof Jansen Buntman 1669-1679
Hendrikje Jans Buntman 1672-1679
Aart Jansen Buntman 1672-1747
Reintje Jans Buntman 1673-1679
Reijer Jansen Buntman 1676-1679
Ik ben benieuwd of Aart Jansen Buntman nog levende nakomelingen heeft.
En kennelijk was de dood van Jan Buntman in de gevangenis toch geen zelfmoord:quote:Tenminste een drietal kinderen waren onverzorgd achtergebleven, toen Buntman en zijn vrouw waren gearresteerd: de tweejarige Reijer, zijn zusje Reintje, die vijf jaren telde en dan was er nog een oudere jongen, die echter niet meer dan 9 jaar oud kan zijn geweest. Familieleden of buren zullen zich aanvankelijk over hen hebben ontfermd, maar in Januari 1681, een half jaar na den door der moeder, treffen de Diakenen het oudste knaapje in de bitterste ellende aan. In die maand doen zij een uitgaaf voor laken, “tot een hemdrock en hosen voor de jonge van Jan Buntman, die van koude schier verginck”. En tal van uitgaven volgen, zoowel voor kostgeld als kleeding van de drie kinderen.
“Een roofmoord te Nunspeet in 1675”, IV. Nunspeets Nieuws- en Advertentieblad, 11 januari 1936, p. 2
quote:Intusschen krijgt Scholt Brouwer zijn gewenschte drievoudige executie niet. Buntman is op een der laatste dagen van Juli overleden. Het vermoeden dringt zich op, dat hij, wetende welk lot hem wachtte, de hand aan zichzelf heeft geslagen. Bepaalde aanwijzingen daartoe ontbreken echter. Dr. Hermannus Coets, die met Peter Bolck, “ordinaris chyrurge” de doodsoorzaak moet vaststellen, rapporteert op 28 Juli, dat zij niets gevonden hebben dat op vergiftiging wijst. Zij vermoeden, dat de overledene in “een passie van flauwte” is gebleven, waaraan hij, naar hun bleek, herhaaldelijk is “onderworpen geweest”. Deze kan veroorzaakt zijn door het overdenken van “sijn gruwelicke daeden.”
“Een roofmoord te Nunspeet in 1675”, III. Nunspeets Nieuws- en Advertentieblad, 1 januari 1936, p. 2
Misschien tijd voor een boek over Buntman ; )quote:Op maandag 2 februari 2015 11:07 schreef Gelderzaan het volgende:
Maar goed, kissebissen over waar een heuvel precies heeft gelegen, leidt wel de aandacht af van wat er hier uiteindelijk is gebeurd: er zijn feiten aanwijsbaar, zoals de gepleegde moord en de gerechtelijke stukken die daar nog van gevonden zijn, maar ook dat er een mystiek omheen is ontstaan. En wel een voor de Veluwe typerende mystiek (vuurmansage... Zoek er maar eens eentje in het Westen van Nederland...)
Zo ongeveer inderdaad. In april 1931 werd aangekondigd dat het "het oude huis 'Trompet', met zware eiken stijlen en balken en bijna nieuwe zolder" voor afbraak zou worden verkocht.quote:Op maandag 2 februari 2015 10:17 schreef Toppie_ het volgende:
Hier staat ook iets over het verhaal van Buntman en de ligging van herberg "De Trompet":
http://snv.courant.nu/iss(...)ompet&sort=relevance
De herberg wordt al in 1649 vermeld. In het krantenartikel uit 1935 wordt erover gesproken dat dit oude huis nog maar enige jaren geleden werd afgebroken, het zal dus zo rond 1930 zijn gesloopt.
Bedankt voor deze link! Die advertentie heb ik over het hoofd gezien.quote:Op maandag 2 februari 2015 13:52 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Zo ongeveer inderdaad. In april 1931 werd aangekondigd dat het "het oude huis 'Trompet', met zware eiken stijlen en balken en bijna nieuwe zolder" voor afbraak zou worden verkocht.
Is daar nog niet genoeg over geschreven? Vooropgesteld: ik vind het wel een heel boeiend onderwerp...quote:Op maandag 2 februari 2015 12:55 schreef Toppie_ het volgende:
[..]
Misschien tijd voor een boek over Buntman ; )
Er is wel veel over geschreven, maar wat is nu het echte verhaal (gebaseerd op bronnen)?quote:Op maandag 2 februari 2015 14:35 schreef Gelderzaan het volgende:
[..]
Is daar nog niet genoeg over geschreven? Vooropgesteld: ik vind het wel een heel boeiend onderwerp...
Hij staat hier in ieder geval in:quote:Op dinsdag 3 februari 2015 10:27 schreef Iblardi het volgende:
En het is niet dezelfde Buntman?
Wat is de oudste bron voor de sage over de roverhoofdman?
http://cultuurtijdschrift(...)ocument&docid=499491quote:Op dinsdag 3 februari 2015 10:33 schreef Gelderzaan het volgende:
Dat zou ik je niet kunnen zeggen, zo heb ik mij er niet in verdiept. Ik las de sage van de Buntmanskop in het boek van Den Haan. Misschien dat Toppie daar antwoord op kan geven, want die weet veel meer over de geschiedenis van Vierhouten dan ondergetekende. Maar Den Haan geeft aan dat het om de 'broer' van Jan Buntman zou gaan. Ik zal vanavond even in mijn Veluwse sagenbibliotheek gaan neuzen of het verhaal een eerdere bron kent.
Ik kan nog niet herleiden of er in Vierhouten ooit een Buntman of nazaten daarvan hebben gewoond. In ieder geval niet meer na 1900.quote:Op dinsdag 3 februari 2015 14:54 schreef Gelderzaan het volgende:
Maar jij weet dus niet of broer Buntman daadwerkelijk heeft bestaan of dat het een 'volksverhaal' is dat een fictieve broer in het leven heeft geroepen?
Heb het even nagezocht.quote:Op maandag 2 maart 2015 17:16 schreef Iblardi het volgende:
Het klopt alleen niet helemaal. De verhaalelementen die hier aan Slempkes (1932) worden toegeschreven (Buntman als naam van de kramer, de Kloppenburger kousen, de herbergier als wagenmaker, de spaak van het wagenwiel als moordwapen), zijn al in de Geldersche Volksalmanak van 1841 aanwezig (pp. 86-88). (De Geldersche Volksalmanak van 1851 is dus ook niet de oudste bron.)
Je hebt gelijk, ik had niet gezien dat de jaargangen 1841-1843 onder één titel waren samengenomen.quote:Op maandag 9 maart 2015 12:52 schreef Toppie_ het volgende:
[..]
Heb het even nagezocht.
LET OP: het is niet de kroniek van 1841, maar die van 1842, bladzijde nummers kloppen wel.
buntmansberg wordt ook in Aardrijkskundig woordenboek van Van der AA uit 1846 genoemd. Dit woordenboek maakte o.a. gebruik van de almanakken.quote:Op maandag 9 maart 2015 23:32 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, ik had niet gezien dat de jaargangen 1841-1843 onder één titel waren samengenomen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |