Daar sluit ik me helemaal bij aan. Ik kom ook van de Veluwe, uit Heelsum. Daar is ook een vuurman en het heideveld waar hij rondspookte is er nog. Ik zal eens kijken of ik er meer over kan vinden - daar kom ik nog op terug.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 08:19 schreef Gelderzaan het volgende:
Het wordt nog leuker als je verschillende sagenboeken naast elkaar gaat leggen en de verhalen daaruit gaat vergelijken. De ene auteur voegt iets aan het verhaal toe, de ander laat iets weg. Het type sage waartoe het verhaal van Buntman behoort, de zogenaamde vuurmansage is overigens niet geheel vreemd op de Veluwe: Gloeiende Gerrit van de Woeste Hoeve, Rooie Berend bij Speuld en uiteraard Jan Buntman. Ongetwijfeld zullen er nog veel meer vuurmansagen zijn, en helaas ook een groot aantal die niet meer door folkloristen zijn opgetekend.
Afgelopen zomer heb ik een aantal prachtige boekjes gevonden met Gelderse mythen en sagen, voor sommigen een aardige duit moeten neertellen, maar wat mij betreft geeft dat niets: voor mij is het goud. Een van mijn geliefde vakantiebezigheden is het bestuderen van een dergelijke sage, en dan een fietstocht ondernemen naar de plaats waar deze sage zich afspeelt. Met de sage in het achterhoofd, word je gevangen door de mystiek van de Veluwe, mijns inziens één van de mooiste streken in Nederland.
Dat boek van Hans den Haan ken ik niet. Ik zal het eens opzoeken.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 08:12 schreef Gelderzaan het volgende:
Ik had begrepen dat de Buntmanberg is afgevlakt en dat daar de De Costaschool is neergezet (Bron: Hans den Haan, Toeristische sagengids van de Veluwe'). Mooie kaart overigens, ik zal hem saven en binnenkort de wandeling eens zelf maken (been doet het inmiddels weer prima).
Excellent Toppie_quote:Op zaterdag 10 januari 2015 21:44 schreef Toppie_ het volgende:
Ik heb iets gevonden:
https://m.flickr.com/#/photos/60087442@N07/16060852690/
Zowel "Trompet" als "De Rookende Berg" staan hier exact op weergegeven.
A28 verhaal is dus blijkbaar niet waar, want alles ligt noordelijk van de spoorlijn!
[...]
Die ken ik niet maar er zit vast een mooi verhaal achter.quote:Op zondag 11 januari 2015 09:19 schreef gerhardius het volgende:
Leuk kaartje, Toppie!
Weet iemand of de heilige boom in het hendriksbos er nog staat, en waarom die boom zo heette?
http://www.qoop.nl/showimage.php?artikelID=10960462 Hier een foto van de boom
Hans den Haan, Toeristische sagengids van de Veluwe, Nijkerk, 2007, pp 68quote:De Buntmansberg lag aan de westkant van Nunspeet, daar waar thans de Da Costaschool staat, aan de Eeckelhage, je zult hem niet meer kunnen vinden, want hij is niet meer.
Dat zou ik zeer op prijs stellen Gelderzaanquote:Op woensdag 28 januari 2015 18:36 schreef Gelderzaan het volgende:
Geen zorgen. Buntman bij Buntman. Van Vloten bij het RH! Als je aankomende zomer in Gelderland bent, moet je eens de vele boekenmarktjes afgaan, daar ligt 'De Clockenslach' vaak voor een leuk prijsje. Mocht je het snel willen hebben, PM dan even je e-mail adres, dan scan ik die pagina's even voor je in.
Zevenster heeft een exacte locatie op de kaart gezet. Maar de andere genoemde locaties hoeven niet fout te zijn. De Buntmansberg kan zich over dat hele gebied uitgestrekt hebben. Zo te zien aan de foto's had hij ook meerdere toppen.quote:Op woensdag 28 januari 2015 14:51 schreef RHSEARCHER het volgende:
Kijk hier wordt ik ook weer blij van, ben wel benieuwd naar de exacte locatie inderdaad.
Er zijn twee uitgaven die je regelmatig vindt. De eerste is van Callenbach uit Nijkerk, die is soms vrij prijzig. De tweede komt van een uitgever in Alphen aan den Rijn, en die heeft een vriend van mij nog voor één euro vijftig bij de kringloop in Nunspeet meegenomen.quote:Op woensdag 28 januari 2015 18:46 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Dat zou ik zeer op prijs stellen Gelderzaan
En t.z.t. koop ik het boek als ik het ergens op een boekenmarkt tegenkom
Dat kan heel goed Zevenster, ik heb ooit op zijn aanwijzingen geprobeerd naar de Mythstee te fietsen, en de route die hij aangeeft gaat juist precies de andere kant op dan waar de Mythstee precies ligt. Anderzijds heb ik op zijn aanwijzingen de Stadhoudersleemkuil (ook wel Dobbe Gelle genoemd) en de Pomphul gevonden. Van Pomphul moet ik wel zeggen dat Den Haan wel de meest omslachtige route heeft aangegeven: als je Hoog Soeren uit rijdt richting Kootwijk (zeg maar de heide), dan kom je bij de golfbaan langs een restaurant, waar een trap naar beneden loopt die rechtstreeks op Pomphul uitkomt. Ga overigens niet proberen om de Roode Hegge te vinden op zijn aanwijzingen... Nog nooit zoveel bos gezien, maar de door hem beschreven plaats kwam ik niet tegen...quote:Op woensdag 28 januari 2015 23:43 schreef Zevenster het volgende:
Topografische kaarten van rond 1900 laten op de plek waar nu de Dacostaschool staat geen enekle 'berg' zien. De plaats maakte deel uit van de 'Zoom' met kleine huisjes die vele kunstenaars als Van Vuuren en Viegers inspireerden. In het nieuwe Noordveluws Museum in Nunspeet zijn hiervan voorbeelden te bewonderen.
Inmiddels heb ik een kaartje gevonden waar niet alleen de naam maar ook de Rookende Berg zelf is aangegeven, iets ten westen van de eerder door mij aangegeven locatie.
De locatie die Den Haan opgeeft is gewoon onjuist.
Dit kaartje geeft hem exact aan. Alleen een kwestie van een recente kaart er overheen projecteren en je zit redelijk goed qua ligging.quote:Op woensdag 28 januari 2015 23:43 schreef Zevenster het volgende:
Topografische kaarten van rond 1900 laten op de plek waar nu de Dacostaschool staat geen enekle 'berg' zien. De plaats maakte deel uit van de 'Zoom' met kleine huisjes die vele kunstenaars als Van Vuuren en Viegers inspireerden. In het nieuwe Noordveluws Museum in Nunspeet zijn hiervan voorbeelden te bewonderen.
Inmiddels heb ik een kaartje gevonden waar niet alleen de naam maar ook de Rookende Berg zelf is aangegeven, iets ten westen van de eerder door mij aangegeven locatie.
Ik heb hier thuis het vermakelijke boekje "galgebergen en galgevelden". Daar staat oa. in beschreven dat in Amersfoort de misdadigers binnen de stad werden opgehangen, en dan, wanneer de daad gedaan was, ze werden verplaatst naar de galgenberg, ten westen van de stad. Hier bleven ze dan nog even hangen. Wanneer het lichaam uit elkaar begon te vallen werd hij ondiep begraven.quote:Op woensdag 28 januari 2015 18:30 schreef Domnivoor het volgende:
Er zit ook een BNW-aspect aan de zaak Buntman: na zijn vermoedelijke zelfmoord werd het lijk van Buntman (op last van Justitie in Arnhem?) op een rad gelegd en naast zijn eigen herberg tentoongesteld. Dat is geen normale gang van zaken - ook niet in de 17e eeuw. Kennelijk wilde men een afschrikwekkend voorbeeld stellen. En dat is gelukt: meer dan 300 jaar later leeft dit verhaal nog in Nunspeet.
Het is de vraag of het puntje onder de naam "Buntmansberg of Rookende Berg" op het kaartje van Toppie (kaartje is uit het boekje "Zo is Nunspeet" van Van der Duim) de Rookende Berg weergeeft. Het kan ook een huisje zijn dat hier eens heeft gestaan. Alle huisjes worden op deze kaart met dergelijke blokjes aangegeven.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 19:45 schreef Toppie_ het volgende:
[..]
Dit kaartje geeft hem exact aan. Alleen een kwestie van een recente kaart er overheen projecteren en je zit redelijk goed qua ligging.
https://m.flickr.com/#/photos/60087442@N07/16060852690/
De hierbij behorende plaatjes:quote:Op woensdag 28 januari 2015 23:43 schreef Zevenster het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |