Dat viel mij ook al op.. Zijn alleen veel bomen bij gegroeid in de loop der jarenquote:Op dinsdag 1 maart 2011 19:53 schreef Staal het volgende:
Die onderste twee foto's daar zie je eigenlijk geen verval op. Ramen zijn heel, gras gemaaid.
Het werd dus wel onderhouden.
er staat zelfs een raampje open, het gebouw werd dus ook nog gelucht.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 19:53 schreef Staal het volgende:
Die onderste twee foto's daar zie je eigenlijk geen verval op. Ramen zijn heel, gras gemaaid.
Het werd dus wel onderhouden.
Scherp opgemerkt !quote:Op dinsdag 1 maart 2011 16:46 schreef Staal het volgende:
[..]
De Toppie die daaronder staat is dat trouwens dezelfde Toppie_ die hier in de reeks post?
Heb zo'n idee namelijk.
Het ziet er daar gewoon heel goed uit. Wat eeuwig zonde tochquote:Op dinsdag 1 maart 2011 19:53 schreef Staal het volgende:
Die onderste twee foto's daar zie je eigenlijk geen verval op. Ramen zijn heel, gras gemaaid.
Het werd dus wel onderhouden.
Vreemd dat nu weer van Giffen wordt genoemd als opgraver, dat is de juist niet collaborerende archeoloog van WO II.quote:Reeds in 1940 publiceerde hij zijn "Kerkgeschiedenis van Nunspeet". Het was, zei hij, een vooruitgreep op zijn latere boek, van 1954. In die jaren ontstonden onze contacten; hij woonde nog met zijn vader samen aan de Dr. Schutlaan 4. Hij bleek toen onder meer correspondent voor een archeologische verenigng te zijn. Per abuis kreeg ik inzage van zijn gegevens over de Mythstee te Nunspeet en de grafheuvels op de Noorderheide te Elspeet; hij schrok er achteraf van en vroeg om het materiaal voorlopig geheim te houden. Doordat hier een kazerne gebouwd moest worden en de Noorderheide oefenterrein voor tanks zou worden, kwamen zijn gegevens aan het licht: een maand lang kreeg de Groningse professor van Giffen de kans enkele opgravingen te doen... toen was de macht aan de tanks.
Dat is überhaupt niet Frank van Vloten, de zwarte ruiter hè waarover het hier gaat, die leefde van 1858 tot 1930.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 23:31 schreef Perox het volgende:
Er is ook correspondentie te vinden, van van Vloten met ambtenaren van de Arbeidsdienst. Hij heeft Belgische arbeiders uit het vluchtelingenkamp Nunspeet, en laat ze voor hem werken op het land. Waar hij weigerachtig in was, was het opgeven van de namen en gewerkte dagen, zodat deze Belgen geen afdracht hoefden te doen op het kamp. Of dit edelmoedigheid was, of een manier om beter gemotiveerde krachten in dienst te hebben, laat ik in het midden. Het schetst echter wel het beeld van een man die met heel mondane zaken bezig is.
Kijk in de bron onder puntje 22
bron
Overigens vond ik in de rest van de archieven weinig interessants, of het moet het constante geklaag van de Belgische vluchtelingen over de Hollandse boter zijn
Verder interessants vind ik in een verhandeling over de locale historicus H. van Heerde (1894-1957):
[..]
Vreemd dat nu weer van Giffen wordt genoemd als opgraver, dat is de juist niet collaborerende archeoloog van WO II.
Bron met meer over deze man die onder andere de Buntmans legende ontrafelde uit die streek. (Buntmansberg, brandende berg). Deze meneer schreef het boek "Onder de Clockenslach van Nunspeet". Misschien is dat ergens op den kop te tikken..
Dat denk ik ook. Maar misschien zijn er andere zaken waardoor er zoveel geruchten zijn...quote:Op dinsdag 1 maart 2011 23:50 schreef Ryan3 het volgende:
Ik wil wat verder zoeken op Frank van Vloten toch; die man wordt m.i. onterecht door het slijk gehaald door die samenzweringstheoretici ogv dat enkele stukje van JHW Erdmans bij het meertensinstituut.
Wederom weer alles zorgvuldig inclusief funderingen laten verwijderen.... Een trend in Nunspeet.quote:De geschiedenis van
De Witte Wieven
DOOR DICK BAAS
NUNSPEET Camping De Witte Wieven bestaat vijftig jaar.
Jaap Wiarda begon in 1958 de camping op grond die hij van de
toenmalige gemeente Ermelo in erfpacht kreeg. Op dezelfde
grond werd in 1940 de Opbouwdienst opgericht, waarin gedemobiliseerde
militairen werden opgenomen. Er werd vierhonderd
man ondergebracht in barakken. De gemeente had voor
dit doel vijftien hectare heidegrond verhuurd voor een bedrag
van tien gulden per jaar. De Opbouwdienst werd naar
Duits voorbeeld omgezet in de Arbeidsdienst. De kaderopleiding
voor deze Arbeidsdienst kwam in Nunspeet. Op 24 januari
1941 sloot de eerste opleiding voor 170 aspirant-leiders
af. Burgemeester Martens waardeerde het dat de bakermat van
de Arbeidsdienst in Nunspeet lag. Later ontwikkelde de Arbeidsdienst
zich steeds meer in nationaalsocialistische richting.
Eind 1944 kregen de barakken een nieuwe bestemming. Het
werd een noodhospitaal. Na de oorlog kregen de barakken
weer een andere bestemming. Onder de naam kamp
voor bijzondere jeugdzorg De Wiltsangh werden er kinderen
van gearresteerde NSB-ers ondergebracht. Dat duurde tot 15
maart 1949. Daarna werd het kamp afgebroken. Omdat de
gemeente onvoldoende bood voor de overname van de barakken
werd alles op een openbare veiling verkocht. Maar de fundamenten
bleven zitten en die wilde de gemeente weg hebben.
Er kwamen advocaten aan te pas om het ministerie zover te
krijgen dat ze ook dit opruimden. In 1953 kon het dossier
worden gesloten. In 1958 begint De Witte Wieven.
Hij heeft de boel teruggeplaatstquote:Op dinsdag 1 maart 2011 20:33 schreef BrandX het volgende:
in het artikel van shivius staat een link naar deze nieuwe (?) blog http://rondehuis.blogspot.com/
bronquote:Gezusters Van Vloten
In het laatste decennium van de 19e eeuw trouwden de kunstenaars Frederik van Eeden, Willem Witsen en Albert Verwey met Martha, Betsy en Kitty van Vloten. Het leven van de drie gezusters is in tegenstelling tot dat van hun echtgenoten tot nu toe onderbelicht gebleven.
Waarom bleven deze drie talentvolle vrouwen in de schaduw van hun echtgenoten? Waren hun huwelijksproblemen specifiek Victoriaans of van alle tijden?
In De gezusters Van Vloten brengen Cornelie van Uuden en Pieter Stokvis aan de hand van egodocumenten het bewogen leven van deze drie vrouwen in kaart. Hun bijzondere opvoeding door een verlichte vader, het 'clubzustersschap' van de Tachtigers, hun verlovingstijd en huwelijksleven binnen het kunstenaarsmilieu. Twee van deze huwelijken eindigden in een scheiding. Betsy van Vloten trouwde opnieuw met een kunstenaar, maar ook dat huwelijk hield geen stand.
In het boek wordt een nieuw licht geworpen op deze kunstenaarshuwelijken. Bovendien illustreert hun levensloop de ingrijpende veranderingen die zich tussen 1850 en 1940 in de Nederlandse samenleving voltrokken.
Cornelie van Uuden (1935) heeft cultuurwetenschappen gestudeerd aan de Open Universiteit Nederland en Pieter Stokvis (1947) is universitair hoofddocent aan deze instelling. Het boek is mede gebaseerd op onderzoek van Joke de Haan en Hilda Dijkhuizen.
Recensie
Het levensverhaal van drie bijzondere zusters. De inleiding beschrijft het 19e-eeuwse gezin Van Vloten, waarin drie dochters ongekend vrij opgroeiden en onderwijs genoten. Martha trouwt met de beroemde schrijver Frederik van Eeden, Betsy met de schilder Willem Witsen en Kitty met de bekende schrijver Albert Verwey. Alleen Kitty's huwelijk hield stand. Achtereenvolgens worden de kennismakingen, verlovingen, huwelijken, scheidingen en latere levensjaren van de drie zussen besproken. De seksuele relaties krijgen zeer veel aandacht, de intellectuele relaties die er zeker ook waren, aanzienlijk minder. De drie zussen zijn geen prototypen van meisjes uit hun tijd, die immers gekenmerkt wordt door een bekrompen moraal. Interessant boek voor historisch en feministisch geïnteresseerden.
Redactie
quote:Op 15 april 1886 trad Frederik van Eeden in het huwelijk met Martha van Vloten, met wie hij twee zoons kreeg, Hans en Paul. Dit huwelijk werd ontbonden op 29 juli 1907.
Martha een van de dochters van Johannes van Vloten
Johannes van Vloten was gehuwd met Elisabeth van Gennep (1824 - 1906) en kreeg vier zonen en drie dochters. De drie dochters zouden later met bekende Nederlandse kunstenaars uit de kring van de Tachtigers trouwen.
Hij was een Nederlands wetenschapper, die zich onder andere bezig hield met taal- en letterkunde, (kunst- en literatuur-)geschiedenis, theologie en filosofie. Hij staat bekend als herontdekker van Spinoza's werk en vrijdenker in diens traditie, met een grote betrokkenheid bij allerlei maatschappelijke kwesties.
De Tachtigers, de Nederlandse literaire beweging, waar de kunstenaars Frederik van Eeden, Willem Witsen en Albert Verweij de laatste decennia van de negentiende eeuw deel van uit maakten zijn bij velen bekend. Hun vrouwen, Martha, Betsy en Kitty van Vloten daarentegen veel minder. Kitty trouwde met dichter schrijver Verweij aan wie zij haar leven wijdde. Martha ging een bijzonder moeilijke relatie aan met Van Eeden, die uiteindelijk stuk liep op de vele buitenechtelijke uitstapjes die hij maakte en Betsy trouwde met de schilder Witsen, maar ook dat huwelijk hield geen stand. De drie talentvolle zussen bleven altijd in de schaduw van hun mannen staan ondanks hun vrije opvoeding door hun vader, Spinoza-kenner Johannes van Vloten.
Tussen Frederik en Martha bleef levenslang een duurzame, vriendschappelijke relatie bestaan. Hij werd zich later bewust van de pijn die hij Martha had aangedaan door deze scheiding, en drukte daarover vaak zijn spijt uit in zijn dagboeken.
En van 8 maart tot 4 mei 2011 een expositie in Deventer over 'de kinderen van van Vloten' en dan met name over deze drie zussen.quote:Op woensdag 2 maart 2011 12:10 schreef Ryan3 het volgende:
Er is iig een monografie geschreven over de 'gezusters van Vloten'; de drie zussen van Frank van Vloten, die alle drie trouwden met een beroemde Tachtigers schrijver. Hieronder een omschrijving:
[..]
bron
De bron mbt de brieven van Frank van Vloten aan Willem Witsen, zijn dus brieven aan zijn zwager.
Iig komt er uit naar voren dat de gezusters erg 'vrij' zijn opgevoed tov de gangbare gebruiken in die tijd. Dat zal natuurlijk ook gelden voor broer Frank van Vloten. Iets dergelijks kan natuurlijk gemakkelijk verkeerd geïnterpreteerd worden door lieden die niet zo vrij zijn opgevoed, zeker in de bible belt waarin Nunspeet ligt.
Ik bedoel rondom de beroemde Frederik van Eeden, andere zwager van Frank van Vloten, en zijn Walden project in Bussum e.o. bestond ook zo'n sfeer van verdachtmakingen aangaande de losse zeden die daar werden geduld, meen ik me te herinneren.
Hier een stukje over Martha van Vloten, getrouwd geweest met Frederik van Eeden:
[..]
En "toevallig" wordt vlak daarvoor de hele Ronde Huis mythe opgepompt.quote:Op woensdag 2 maart 2011 13:06 schreef Lavenderr het volgende:
En van 8 maart tot 4 mei 2011 een expositie in Deventer over 'de kinderen van van Vloten' en dan met name over deze drie zussen.
http://www.sabinfo.nl/ind(...)1AC-282F602B2639D478
Nou, ik kwam er 2 maanden geleden achter dat er een 'mysterie' speelde rond Het Ronde Huis . Ben toen gaan zoeken op internet en heb er een topic over geopend omdat het me boeide en ik er graag meer over wilde weten .quote:Op woensdag 2 maart 2011 13:22 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
En "toevallig" wordt vlak daarvoor de hele Ronde Huis mythe opgepompt.
Heeeel "toevallig"?
Hoe kwam je daar achter dan?quote:Op woensdag 2 maart 2011 13:32 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nou, ik kwam er 2 maanden geleden achter dat er een 'mysterie' speelde rond Het Ronde Huis . Ben toen gaan zoeken op internet en heb er een topic over geopend omdat het me boeide en ik er graag meer over wilde weten .
Nooit gedacht dat het zo zou gaan lopen
O, ja natuurlijk.quote:
R. Tuininga, een bekende van KoosVogels.quote:Op woensdag 2 maart 2011 13:45 schreef drug_tito het volgende:
En wie is nou eigenlijk de persoon die het boek over "Het Ronde Huis" gaat schrijven? Daar is ook sprake van.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |