Net ook even gekeken, inderdaad interessant.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 09:48 schreef Haushofer het volgende:
Zie ook
http://www.npo.nl/dus-ik-ben/11-01-2015/VPWON_1232017
Vond em zelf erg interessant
Gisteren deze game aangeschaft.quote:Op maandag 19 januari 2015 19:15 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dit is trouwens het onderwerp van "The Talos Principle", een recente puzzelgame met veel filosofische thema's.
Aanrader voor mensen in dit forum, denk ik!
Het past in meer topics maar de 2e reply als antwoord op de vraag van de topicstarter uit jouw link waarbij verwezen word naar het volgende citaat van Hans Gerding spreekt mij zeker aan.quote:Op zondag 15 februari 2015 12:19 schreef Heerda2 het volgende:
Relevant?
http://www.jhk1.nl/forumjhk/viewtopic.php?f=46&t=38172
Mij ook. Interessant dat verhaal over Swedenborg, en dat Kant ervaringen die wij 'paranormaal' noemen zag als 'empirische metafysica'. Want dat zijn ze natuurlijk ook. Dat ze niet passen in de natuurwetenschappelijke onderzoeksmethode wil niet zeggen dat ze niet bestaan. Alleen dat ze niet vatbaar zijn voor de natuurwetenschappelijke onderzoeksmethode. Want die is nu eenmaal afgestemd op fysische verschijnselen, oftewel op wat we objectief, herhaalbaar, voor iedereen aantoonbaar waarnemen.quote:Op maandag 16 februari 2015 14:25 schreef Jappie het volgende:
[..]
Het past in meer topics maar de 2e reply als antwoord op de vraag van de topicstarter uit jouw link waarbij verwezen word naar het volgende citaat van Hans Gerding spreekt mij zeker aan.
http://www.cgjung-verenig(...)uer-jung-heden.shtml
Ik heb het idee dat de wetenschap op dit gebied niet veel vooruit is gegaan. Ook nu heb je 'gelovigen' zoals prof. Gerding.quote:
Wat betekent "metafysische verschijnselen" in deze context?quote:Op woensdag 25 februari 2015 20:41 schreef Heerda2 het volgende:
Wie het bestaan van metafysische verschijnselen als wetenschapper nu nog ontkent is niet ongelovig maar onwetend
(Naar Schopenhauer).
Kun je nagaan als je het nu nóg ontkent!quote:
Dat mag je zelf invullen. Mijn context kun je vinden wanneer je googled op 'oratie Gerding'.quote:Op woensdag 25 februari 2015 21:58 schreef Gray het volgende:
[..]
Wat betekent "metafysische verschijnselen" in deze context?
J.B.S.Haldane en zweverig geleuter? ;-)quote:Op woensdag 25 februari 2015 11:50 schreef Molurus het volgende:
Ik kan ook geen touw vastknopen aan dat citaat.
"For if my mental processes are determined wholly by the motions of atoms in my brain I have no reason to suppose that my beliefs are true. ... And hence I have no reason for supposing my brain to be composed of atoms."
Deze premisse verdient inderdaad enige uitleg. Zo op het oog is die nergens op gebaseerd, of zelfs maar gerelateerd aan materie.
Het grote probleem in dit soort discussies is altijd dat er nergens wordt gespecificeerd:
a) welke beperkende eigenschappen materie dan heeft
b) welke hypothetische substantie die eigenschappen niet heeft
Het blijft zweverig geleuter, gebaseerd op een gebrek aan voorstellingsvermogen.
Die uitspraak zonder context of uitleg... absoluut.quote:Op donderdag 26 februari 2015 15:37 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
J.B.S.Haldane en zweverig geleuter? ;-)
Waarom vul jij het niet in, aangezien jijzelf die quote aandraagt? Zo voorkomen we ook meteen wat miscommunicatie.quote:Op donderdag 26 februari 2015 11:10 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
Dat mag je zelf invullen. Mijn context kun je vinden wanneer je googled op 'oratie Gerding'.
Zo te zien heb je dualisme, en met name het loskomen daarvan, nog niet helemaal begrepen.quote:Op woensdag 25 februari 2015 22:37 schreef JustTalkLove het volgende:
Dualisme:
Dit woord spreekt me meer aan. Ik heb daar (vanuit mijn interesse, omdat ik daar zelf dus het NUT van inzag) al veel over gelezen. Ondertussen al weer een tijd gelezen.
Dualisme is niet zo moeilijk om op te laten houden. Je stopt gewoon met denken, met oordelen, meten, bepalen, etc over. Je haalt simpelweg de scheiding weg (de grens). Vergelijk het met een druppel (DUAAL) die valt in een OCEAAN. De druppel gaat op in de oceaan, de druppel verdwijnt. Dat is de wereld van het Non-Dualisme. Je kan die wereld (mocht dit iemand interesseren) betreden. Zo moeilijk is het niet. Mits je je DENKEN los kan laten. Zolang iemand/iets niet in de wereld van het NIET DENKEN kan stappen (je blijft oordelen, beoordelen, wikken en wegen, daarin maar afstand scheppen, etc) lukt het niet. Dan blijf je DUAAL. In de dualiteit hangen.
quote:
Leeg is relatief. Maar een mens groeit doorheen zijn ervaringen. Je bent niet dezelfde persoon meer als toen je 1 jaar was, of 20 jaar of 40 jaar of 60 jaar of ...quote:Op donderdag 26 februari 2015 11:31 schreef Heerda2 het volgende:
Een kind wordt geboren met een leeg brein?
Geen idee waar men vandaan komt (ik blijf rationalist en onwetend). Sommige (hyper sensitieve) kinderen zouden gedurende een korte periode in hun jonge leven even de aura's van mensen kunnen zien. Daarin een soort tijdelijke link met die buitenzintuigelijke wereld kunnen maken.quote:Op donderdag 26 februari 2015 11:31 schreef Heerda2 het volgende:
Dat kind staat (daardoor?) wel open voor boven- of buitenzintuigelijke verschijnselen. Staat nog met 1 been in 'de wereld' waar het vandaan komt.
En wat doe jij dan ?quote:Op donderdag 26 februari 2015 16:26 schreef Gray het volgende:
Niet persoonlijk worden wanneer je wordt gewezen op je goedgelovigheid en gebrekkig inzicht.
Waarom zou ik dat nog niet goed begrepen hebben, volgens jou ? En hoe kun je als BUITENSTAANDER daar een OORDEEL over vellen. Over mijn persoonlijk inzicht of ervaringen.Sorry, dat kun je niet.Jij bent de ander niet.quote:Op donderdag 26 februari 2015 16:18 schreef Gray het volgende:
Zo te zien heb je dualisme, en met name het loskomen daarvan, nog niet helemaal begrepen.
Maar even los van de uitleg (die ik nog zal geven), is Haldane niet iemand die normaal gesproken zweverig leutert toch? Dus is de kans dat hij dat in dit citaat wel doet klein.quote:Op donderdag 26 februari 2015 15:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Die uitspraak zonder context of uitleg... absoluut.
Ik heb hier ook een boek van Eckhart Tolle liggen waar ik niet kon doorkomen ;-) ("De kracht van het Nu"). Na een paar bladzijden hield ik het voor bekeken. Goh weet je, het ene boek ligt je beter dan het andere. Dat is een kwestie van persoonlijke smaak. Die liefde (interesse) is er, of is er niet.quote:Op donderdag 26 februari 2015 17:54 schreef JerryWesterby het volgende:
Ik kocht eens een boek van Eckhart Tolle, omdat zoveel mensen het aanbevolen, maar ik kon er niet doorkomen.
Niet minder dan het jouwe, afgaand op je immer vreemd vormgegeven schrijfsels.quote:Op donderdag 26 februari 2015 17:07 schreef JustTalkLove het volgende:
[..]
En wat doe jij dan ?
Jouw inzicht is niet gebrekkig ?
Het is vrij eenvoudig om dat oordeel te maken na het lezen van je teksten.quote:[..]
Waarom zou ik dat nog niet goed begrepen hebben, volgens jou ? En hoe kun je als BUITENSTAANDER daar een OORDEEL over vellen. Over mijn persoonlijk inzicht of ervaringen.Sorry, dat kun je niet.Jij bent de ander niet.
Het jammere is dat je niet lijkt te begrijpen wat dualisme inhoudt, hoeveel je er ook over schrijft, of beter gezegd: omheen leutert.quote:Je kan enkel maar jezelf zijn.
Jouw (beperkt) bewustzijn zijn.
Nota: Ik gebruik het woordje beperkt, omdat jij het woordje gebrekkig gebruikte. Daarmee spiegel ik jouw oordeel terug. Maar plaats het ook tussen haakjes, omdat ik dat woord zelf niet nodig heb. Dat woord hoeft er voor mij eigenlijk niet te staan. Het heeft verder geen betekenis. Draagt verder nergens toe bij.
Wat ik in jouw repliek alvast (terug) bespeur is AFSTAND scheppen. SCEPTICISME. Alsook DUALISME. Terwijl ik het over Non Dualisme wou hebben. Daarin een bijdrage tracht te leveren. Hoe moeilijk dat soms ook is om uit te leggen.
De ironie wil dat het bovenstaande doordrenkt is van ego. Een klein teer egootje, dat middels slecht geschreven, onnavolgbare teksten, op hypocriete wijze zichzelf verdedigt, alsmaar bewerend dat het niet bestaat.quote:Een voorbeeldje van afstand scheppen (mis-communicatie, elkaar niet begrijpen) is deze:
Stel dat ik een vrouw ben en jouw vertel dat ik het koud heb in deze kamer, terwijl jij het warm hebt. Jouw antwoord (naar mij toe) zal dan hoogstwaarschijnlijk zijn, dat ik nog maar wat beter de temperaturen moet leren aanvoelen, bestuderen en kennen. Dat ik daarin nog over een gebrekkig inzicht beschik. Echter wat heeft jouw "gebrekkig" oordeel (en bewustzijn), nu met mijn waarneming en gevoel te maken ? Niets toch. Waarom daar dan een uitspraak over doen ?
In geval van non-dualisme, zou je die grenzen eerder laten samenvloeien. Of in zijn minst zoveel mogelijk apart laten bestaan. Ieder zijn bestaansrecht daarin. Jouw waarheid (en waarneming), naast mijn waarheid (en waarneming). Zonder daar verder een DUAAL oordeel over te maken. Ik heb het koud. Jij warm. Meer valt daar niet over te vertellen. Ik trek jouw waarheid niet in twijfel. Noch jij de mijne.
NON DUALISME dus...
Ik aanvaard jouw bewustzijn (jouw ervaringen)
Jij aanvaardt het mijne (mijn ervaringen).
Zonder daarbij (bv via een oordeel) AFBREUK te doen aan elkaars (bewust) zijn.
En wanneer twee druppels elkaar helemaal aanvaarden, kunnen die druppels in elkaar opgaan. Er is dan geen WEERSTAND (ego, scheiding) meer. Maar een samen gaan. Geen DUALITEIT (gespletenheid, van elkaar afgezonderd) zijn, maar NON DUALISME (met elkaar verbonden, in elkaar opgaand).
Q.E.D.quote:Je kan die SPIRITUELE verbondenheid ook met de "kosmos" voelen en maken. Daarom schreef ik ook (in mijn stukje hierboven) dat ik een natuur mens ben. Ik hou ervan om op te gaan in de natuur, in die rust, in dat "NIET OORDELEND" BEWUST ZIJN. In dergelijke non dualisme.
Het stoort me (zowel in het echte leven, als op fora) als mensen ERVARINGEN (het bewustzijn) van anderen snel (via een beoordeling) willen afbreken. Waarom is al dat afbreken van een ander zijn bewustzijn, zijn ervaring nodig ? Vanwaar die REFLEX ? Vanuit ons EGO ?
Waarom nemen sommigen zo snel die "IK versus ZIJ" houding (= DUALISME) in ?
Ipv er meer een WIJ houding (= NON DUALISME) op na te houden ?
Je mag mij uitlachen, als dat je ego doet sussen. Dat deed ik net ook, omdat je Osho aanhaalt. Als jij een liegende, bedriegende, immorele, moordlustige, jodenhatende, homohatende, seksueel misbruikende, 'goeroe' wil aanhalen om te laten zien hoe spiritueel jij zogenaamd zou zijn, ga je gang en graaf je eigen graf.quote:Tot slot, jij lacht Osho uit. Jij hebt over Osho jouw oordeel klaar. Die man verdient het om uitgelachen te worden. Hij is voor jou een belachelijk figuur, etc. Ok, allemaal goed en wel. Maar waarom mag ik GRAY dan niet uitlachen ? Als ik Gray zijn reactie belachelijk vind. Gray daarin een belachelijk (oordelend) figuur vindt. Waarom mag dat niet ? Jij mag persoonlijk worden (naar mij of anderen toe). Maar ik niet naar jou. Is dat niet ergens wat hypocriet ? Wat denk je zelf ?
Ik zou zeggen. Als je zelf niet uitgelachen wil worden. Stop dan eerst ZELF met andere mensen uit te lachen, met dergelijk DUALISME (en egotripperij). Die ander zal jou dan ook niet meer uitlachen. Zodat je 'in the end' samen (NON DUAAL) kan zijn. Meer verbonden ipv gescheiden. Meer WIJ, ipv IK vs ZIJ.
Zoals gebruikelijk, nee.quote:Geen idee, of deze tekst verder iets bijdraagt aan het debat.
Aan wat DUAAL en NON DUAAL nu precies is of kan zijn.
Misschien wel, misschien niet...
Maar ik wil niet dat JIJ dergelijk oordeel (DUALISME) over mijn ervaringen maakt. Ok ? Jouw oordeel maakt me onvrij en daar hou ik niet van. (zie Sarte). Ik haat het. Ik haat jou dan. Jij bent dan de hel voor de ander. Omdat je de ander niet vrij laat. Terwijl ik jou wel (zo goed als mogelijk) vrij probeer te laten (NON DUALISME). Maar dat lukt me maar moeilijk. Je ervaart mijn ervaringen, mijn gevoel immers niet.quote:Op donderdag 26 februari 2015 18:19 schreef Gray het volgende:
Het is vrij eenvoudig om dat oordeel te maken na het lezen van je teksten.
Voor iemand als ik is dat heel lastig. Ik vind denken juist leuk. Niet denken probeer ik wel eens maar het is saai ;-)quote:Op donderdag 26 februari 2015 18:09 schreef JustTalkLove het volgende:
[..]
Ik heb hier ook een boek van Eckhart Tolle liggen waar ik niet kon doorkomen ;-) ("De kracht van het Nu"). Na een paar bladzijden hield ik het voor bekeken. Goh weet je, het ene boek ligt je beter dan het andere. Dat is een kwestie van persoonlijke smaak. Die liefde (interesse) is er, of is er niet.
Boeken van Osho. Ik heb er een paar gelezen. Het bizarre is, het gaat hem bij Osho niet echt om wat hij allemaal vertelt (wat zeker ergens waar is, soms psychologisch interessant, etc). Maar al die woorden zijn bijzaak. Hij stuurt (als je hem na een tijdje beter door hebt) op iets anders aan. Hij gebruikt al die woorden met één doel. Je te brengen in het nu. Weg van je denken. Weg van het dualisme naar de "non dualiteit". Oftewel de wereld van het niet denken. De wereld van het (bewust) zijn.
Dat zou mooi zijn. Ik denk inderdaad, zoals Plato, dat je meer te weten komt over de werkelijkheid door introspectie dan door waarneming, maar daarna wordt het, zoals Paulus zegt, kijken in een donkere spiegel .quote:Op donderdag 26 februari 2015 18:09 schreef JustTalkLove het volgende:
Voor dat laatste moet je ZELF open staan. Het is een INNERLIJKE reis. Een reis naar binnen. Ipv naar buiten. Waarbij uiteindelijk BINNEN en BUITEN één kunnen worden. Als één geheel aanvoelen. één zijn.
quote:Op donderdag 26 februari 2015 18:29 schreef JustTalkLove het volgende:
OffTopic:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Zeer begrijpelijkquote:Op donderdag 26 februari 2015 18:33 schreef JerryWesterby het volgende:
Voor iemand als ik is dat heel lastig. Ik vind denken juist leuk. Niet denken probeer ik wel eens maar het is saai ;-)
Ik sluit me aan bij het gedeelte van Plato. Ipv te oordelen over je omgeving. Richt die blik (aandacht) eens naar binnen. 'Zelfkennis is het begin van alle wijsheid'. Leer jezelf eens kennen. Niet via het oordeel van een ander (over jou). Dat oordeel is van hun, niet van jou. Richt je eens zuiver tot jezelf. In jezelf. Wat voel je ? Wat kom je zo te weten ?quote:Op donderdag 26 februari 2015 18:33 schreef JerryWesterby het volgende:
Dat zou mooi zijn. Ik denk inderdaad, zoals Plato, dat je meer te weten komt over de werkelijkheid door introspectie dan door waarneming, maar daarna wordt het, zoals Paulus zegt, kijken in een donkere spiegel .
Het belangrijkste punt waar het misgaat is jouw aanname dat de wetenschap uit het niets een soort vaag iets als 'bewustzijn' nodig heeft om dingen te verklaren. Dat blijf je maar herhalen maar de stap van 'wetenschap weet nog niet alles' naar 'bewustzijn is de oplossing' is allesbehalve rationeel, hoe vaak je het ook blijft roepen. Het is ook niet bekend waarom je daar zomaar van uitgaat en je valt iedereen aan die dat vraagt. Dan ga je de ketel verwijten dat die een of andere ideologie aanhoudt.quote:Op donderdag 26 februari 2015 17:54 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Maar even los van de uitleg (die ik nog zal geven), is Haldane niet iemand die normaal gesproken zweverig leutert toch? Dus is de kans dat hij dat in dit citaat wel doet klein.
Ik hou zelf ook niet van zweverig geleuter. Ik ben niet eens zweverig. Ik ben van nature een analytisch persoon. Ik ben me er van bewust dat mijn kijk op de werkelijkheid onder andere leidt tot zweverige dingen, maar de kijk is op zichzelf niet zweverig. Die is juist rationeel. Waar het niet zo is hoor ik het graag.
Oh wauw, anders vervang je veel later ff je complete post door een ander vol misvattingen.quote:Op donderdag 26 februari 2015 18:29 schreef JustTalkLove het volgende:
[..]
Maar ik wil niet dat JIJ dergelijk oordeel (DUALISME) over mijn ervaringen maakt. Ok ? Jouw oordeel maakt me onvrij en daar hou ik niet van. (zie Sarte). Ik haat het. Ik haat jou dan. Jij bent dan de hel voor de ander. Omdat je de ander niet vrij laat. Terwijl ik jou wel (zo goed als mogelijk) vrij probeer te laten (NON DUALISME). Maar dat lukt me maar moeilijk. Je ervaart mijn ervaringen, mijn gevoel immers niet.
Het lijkt wel alsof je het als een soort heilige taak aanziet, mijn ideeën als een soort onkruid te willen bestrijden. Maar ik ben geen onkruid. Waarom zouden mijn ideeën onkruid zijn. Wie ben jij om daar over te oordelen ? Jij hebt dat recht en oordeel toch niet. Zo ja, handel je EGO voor mij. Ik heb je dat al eens vertelt. Probeer je eens NON EGO op te stellen, wil je. Is dat nu zo moeilijk ?
Als je DUAAL leeft, dan handel je als een soort tuinman, die onkruid (tenminste wat volgens HEM onkruid is) uit zijn tuin verwijdert. Als je NON DUAAL leeft, dan laat je als tuinman alles in je tuin staan. Heb je alles lief. Je velt er geen oordeel over. Je verdeelt, je scheidt niet. Nee, je bent samen. Met alles samen.
Het is wel niet mogelijk als "onkruid" samen te zijn met een tuinman die je existentie niet aanvaardt. Dat gaat niet. Dan wordt het onkruid EGO, daarin soms bitsig en venijn. Zodat het voort kan blijven bestaan. Daarin vechtend voor zijn eigen leven.
Terwijl het ook allemaal anders kan...
"have a nice life"![]()
Edit: Spoiler weggelaten.
quote:Op donderdag 26 februari 2015 22:47 schreef JustTalkLove het volgende:
Geen idee, of er nog mensen aanwezig zijn, die NON DUALITEIT (zoals ik) weten te smaken.
Niet in dit topic. En daarbuiten zouden mensen er verstandig aan doen afstand te doen van deze onsmakelijke ideologie van de zelfbenoemde boeddha Osho.quote:Op donderdag 26 februari 2015 22:47 schreef JustTalkLove het volgende:
Osho omschreef dat denken mooi in zijn boeken.
Haldane bedoelt dat als ons denken werkelijk niets anders is dan fysische processen in het brein, oftewel de interacties van molekulen etc. (wat vaak door neurologen wordt beweerd), er geen enkele reden is waarom ons denken ware stellingen op zou leveren. Die molekulen gedragen zich immers volgens de regels van de scheikunde, niet van de logica.quote:Op zaterdag 21 februari 2015 01:10 schreef Fir3fly het volgende:
Argument voor wat? Het is een compleet nietszeggend citaat. Hij probeert logica toe te passen op iets dat volgens hem dan weer niet logisch is, of andersom misschien? Het is volkomen onduidelijk.
Wat uitleg zou handig zijn.
Niet alleen blijf ik dat niet herhalen, ik heb het zelfs nooit beweerd. Wat ik wel steeds blijf herhalen, maar blijkbaar nog niet genoeg, is dat bewustzijn niet iets is dat gepostuleerd wordt om iets anders te verklaren. Bewustzijn bestaat. Het is zelf een verschijnsel dat verklaard moet worden.quote:Op vrijdag 27 februari 2015 00:24 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Het belangrijkste punt waar het misgaat is jouw aanname dat de wetenschap uit het niets een soort vaag iets als 'bewustzijn' nodig heeft om dingen te verklaren. Dat blijf je maar herhalen maar de stap van 'wetenschap weet nog niet alles' naar 'bewustzijn is de oplossing' is allesbehalve rationeel, hoe vaak je het ook blijft roepen. Het is ook niet bekend waarom je daar zomaar van uitgaat en je valt iedereen aan die dat vraagt. Dan ga je de ketel verwijten dat die een of andere ideologie aanhoudt.
Dat is wat er niet rationeel is aan jouw gedachtengang.
Zo werkt het natuurlijk niet. Emergentie is simpele processen die samen leiden tot een complexe handeling. Zie ook het filmpje van de spreeuwen die ik eerder postte. Het is niet nodig om op het diepste niveau complexe logische stellingen te berekenen.quote:Op zaterdag 28 februari 2015 15:19 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Haldane bedoelt dat als ons denken werkelijk niets anders is dan fysische processen in het brein, oftewel de interacties van molekulen etc. (wat vaak door neurologen wordt beweerd), er geen enkele reden is waarom ons denken ware stellingen op zou leveren. Die molekulen gedragen zich immers volgens de regels van de scheikunde, niet van de logica.
Die molekulen zouden volledig volgens de regels van de scheikunde zodanig tegen elkaar aan kunnen botsen dat ze de redering opleveren: 'als A gelijk is aan B, en B is gelijk aan C, is C niet gelijk aan A'.
Klopt.quote:Die fysische processen in het brein voeren in feite algoritmes uit die een input van impulsjes vanuit het zenuwstelsel vertalen naar een output in de vorm van het gedrag van het organisme waar het brein onderdeel van is. Meer niet.
Volgens mij moet je zelf eens gaan verdiepen in logica want deze redenering slaat weer nergens op. Ten eerste stel ik nergens dat chemische reacties logische problemen oplossen. In tegendeel juist. Stroman dus.quote:Toch zijn wij in staat om als het ware uit die algoritmes te springen, ze te overstijgen, en te herkennen of ze waar zijn of niet. Als je stelt dat ook dat herkennen reduceerbaar is tot diezelfde chemische reacties dan ondermijn je ons vermogen om ware stellingen te herkennen, en daarmee ook de hele wetenschap.
Wat is neo-Darwinisme nu weer?quote:Dat zelf-ondermijnende effect vind je heel vaak terug in fysicalistische verklaringen van bewustzijn. Het hele orthodoxe neo-Darwinisme leidt er aan. Als het ontstaan van bewustzijn, met al zijn aspecten zoals rationeel redeneren, echt geheel reduceerbaar zou zijn tot random mutatie en natuurlijke selectie op overlevingsvoordelen van organismen, is er geen enkele garantie dat (sommige van) die organismen ware stellingen over het universum zouden kunnen produceren, verder dan simpele empirische vaststellingen ('er is een tijger', 'er is een struik met bessen').
Al onze kennis komt dan op losse schroeven te staan, inclusief het neo-Darwinisme zelf.
De enige mogelijkheid om aan die ondermijning te ontkomen is door aan te nemen dat er een connectie is tussen de rationaliteit van het universum en die van ons denken. Tweeeneenhalf duizend jaar geleden hadden de Grieken dat al door. De structuur, de orde, die ten grondslag ligt aan het universum (de Logos) is dezelfde als die van onze geest. Vandaar ook ons woord logica. En zo kom je weer aan het begin van mijn tekst.
Bewijs het maar. Daar gaat het al fout. Het is een holle term die onmogelijk te definiëren is. Daar zijn er wel meer van.quote:Op zaterdag 28 februari 2015 15:27 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Niet alleen blijf ik dat niet herhalen, ik heb het zelfs nooit beweerd. Wat ik wel steeds blijf herhalen, maar blijkbaar nog niet genoeg, is dat bewustzijn niet iets is dat gepostuleerd wordt om iets anders te verklaren. Bewustzijn bestaat.
Een computerprogramma is geprogrammeerd door mensen dus is zowiezo altijd een problematische vergelijking omdat het een extensie is van onszelf. Alle filosofische problemen met betrekking tot computerprogramma's zijn terug te voeren op onszelf. Als computerprogramma's ooit bewust worden en zich afvragen waar ze vandaan komen is creationisme juist.quote:Op zaterdag 28 februari 2015 15:31 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Een computerprogramma bestaat ook gewoon uit eentjes en nulletjes en kan uiteindelijk ook puzzels oplossen op elk niveau.
Vraagje. Wat er op het beeldscherm van een computer staat, bestaat dat of niet? Is dat een manifestatie van het bewustzijn van de computer?
Neodarwinistische synthese. Darwin plus genetica. Google geeft voldoende info denk ik.quote:
Leraren Duits zijn over het algemeen geen experts op het gebied van darwinisme.quote:Op zaterdag 28 februari 2015 16:45 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Neodarwinistische synthese. Darwin plus genetica. Google geeft voldoende info denk ik.
Aan de andere kant: ik discussieerde op dit forum een keer met een leraar Duits over neodarwinisme, en bij alles dat ik opnoemde waar het neodarwinisme volgens mij geen rekening mee hield zei hij dat het er ook bij hoorde, dus voor sommigen is het een rekbaar begrip.
Je bent het gewoon zelf Firefly. Voor jezelf hoef je het niet te definieren. Dat is het hem nou juist. Het is niet iets objectiefs, het is subjectief.quote:Op zaterdag 28 februari 2015 15:34 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Bewijs het maar. Daar gaat het al fout. Het is een holle term die onmogelijk te definiëren is. Daar zijn er wel meer van.
Mee eens. Ik heb hem daarna ook nooit meer gezien ;-)quote:Op zaterdag 28 februari 2015 16:55 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Leraren Duits zijn over het algemeen geen experts op het gebied van darwinisme.
Misschien ben ik raar, maar dat is precies wat ik zou doen...quote:Op zaterdag 28 februari 2015 17:01 schreef JerryWesterby het volgende:
Stel ik vraag jou of je pijn hebt. Zeg jij dan: 'even kijken wat er aan de hand is, ik zal het je zo zeggen'?
Dat klopt. Mijn ervaring is subjectief omdat het volledig vanuit mijn hersenen komt.quote:Op zaterdag 28 februari 2015 17:01 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Je bent het gewoon zelf Firefly. Voor jezelf hoef je het niet te definieren. Dat is het hem nou juist. Het is niet iets objectiefs, het is subjectief.
Wat voor jouw een misvatting is, is dat voor mij niet.quote:Op vrijdag 27 februari 2015 16:00 schreef Gray het volgende:
Oh wauw, anders vervang je veel later ff je complete post door een ander vol misvattingen.
Zo offtopic vind ik dat zelf niet. Ieder forum deelnemer kan hier zijn ervaringen delen.quote:Op vrijdag 27 februari 2015 16:00 schreef Gray het volgende:
De (zelfgekozen) definitie van dualisme waar jij van spreekt is niet datgene waarover in dit topic gesproken wordt. Wat dat betreft moet ik je gelijk geven over hoe je voorheen je post samenvatte, namelijk OFF TOPIC. Alles wat je hier schrijft is off topic.
Wie ben jij om te zeggen wat andere mensen zouden moeten doen ? Niemand. Als mijn (over anderen hun) ervaringen over non dualisme in dit topic niet gewenst zijn, kan de TS dit aan ons duidelijk maken hier.quote:Op vrijdag 27 februari 2015 16:00 schreef Gray het volgende:
Niet in dit topic. En daarbuiten zouden mensen er verstandig aan doen afstand te doen van deze onsmakelijke ideologie van de zelfbenoemde boeddha Osho.
Ik wel.quote:Op zondag 1 maart 2015 14:19 schreef JustTalkLove het volgende:
[..]
Zo offtopic vind ik dat zelf niet.
Ik ben mod hier, en verzoek je bij deze on topic te blijven. (Of eventueel een ander topic te openen als je graag iets anders bespreekt.)quote:Op zondag 1 maart 2015 14:19 schreef JustTalkLove het volgende:
[..]
Wie ben jij om te zeggen wat andere mensen zouden moeten doen ? Niemand.
TS is al even niet in dit topic geweest, dus doe ik dat.quote:Op zondag 1 maart 2015 14:19 schreef JustTalkLove het volgende:
Als mijn (over anderen hun) ervaringen over non dualisme in dit topic niet gewenst zijn, kan de TS dit aan ons duidelijk maken hier.
Was de wereld maar zo'n bofferd.quote:Op zondag 1 maart 2015 14:19 schreef JustTalkLove het volgende:
[..]
Wat voor jouw een misvatting is, is dat voor mij niet.
Als het gaat over een zeker onderwerp ja. Maar waar jij van spreekt is niet waar dit topic om draait. Jij leest "vork" en begin hele epistels over bestek op te hangen waar niemand op zit te wachten, terwijl wij hier wegen proberen te bouwen.quote:[..]
Zo offtopic vind ik dat zelf niet. Ieder forum deelnemer kan hier zijn ervaringen delen.
Neem zelf de verantwoordelijkheid met je zogenaamde WIJ-DENKEN, jij hypocriet. Je kan toch zelf ook de starterspost lezen? Dan zie je toch zo dat jouw zogenaamd spirituele geleuter niet past in dit op wetenschap en daarbij passende definitie van dualisme past?quote:[..]
Wie ben jij om te zeggen wat andere mensen zouden moeten doen ? Niemand. Als mijn (over anderen hun) ervaringen over non dualisme in dit topic niet gewenst zijn, kan de TS dit aan ons duidelijk maken hier.
In welke zin geloof je dat objectiviteit bestaat ? Volgens mij bestaat dit niet echt. Ik zie waarheid (en werkelijkheid) eerder als subjectief.quote:Op zondag 1 maart 2015 13:53 schreef Fir3fly het volgende:
Dat klopt. Mijn ervaring is subjectief omdat het volledig vanuit mijn hersenen komt. Maar dat betekent niet dat ik geen objectieve waarnemingen zou kunnen doen.
René Descartes, schreef ooit 'Ik denk, dus ik ben'. Een rare uitspraak, waarmee hij kenbaar wou maken, dat hij ergens (vanuit zijn bewustzijn, zijn denken) aan alles kan twijfelen. Behalve aan zijn twijfelen zelf. Eventueel is zijn leven een hele droom (Matrix, whatever). En slaat zijn denken op niets (is het neurotisch, psychotisch, whatever). Één feit bleef wel voor hem vastleggen. Ik kan nadenken. En doordat ik kan nadenken besta ik. Ben ik. Kortom, ik kan niet twijfelen aan het gegeven, dat ik nadenken kan en daardoor dus besta.quote:
Wacht even, was jij niet degene die geloofde dat je altijd pech had bij het dobbelsteen gooien?quote:Op zondag 1 maart 2015 14:41 schreef JustTalkLove het volgende:
[..]
In welke zin geloof je dat objectiviteit bestaat ? Volgens mij bestaat dit niet echt. Ik zie waarheid (en werkelijkheid) eerder als subjectief.
Als meerdere mensen diezelfde subjectieve waarheid (en werkelijkheid) delen, dan krijg je een subjectieve werkelijkheid, die gedragen wordt binnen een grotere groep. Dergelijke subjectieve werkelijkheid, kun je dan (in zekere zin) meer objectief gaan noemen.
Voorbeeld (temperatuur objectief): We brengen water aan de kook. Dit zal gebeuren aan honderd graden. De objectieve temperatuur waarop water zijn kookpunt bereikt. Daar kunnen we iets mee. Met dergelijke waarheid, omdat die zich in de meeste gevallen steeds herhaalt. Op dezelfde wijze. Dergelijke representatie van temperatuur heeft zijn nut (en betekenis).
Voorbeeld (temperatuur subjectief):Ik stap een ruimte binnen en heb het koud. Nu kun je objectief de temperatuur wel gaan meten in die kamer en me vertellen dat het 18 graden is en ik geen kou hoor te hebben. Je kan me zelfs gaan beschuldigen. Zeggen dat ik niet normaal ben, dat ik een vijs mis en wat nog allemaal. Daarin mijn ervaring van de werkelijkheid volledig willen verdrukken (ontkennen). Echter, wat ben je daar mee ? Wat bereik je daarmee ? Ik heb het kou (en anderen samen met mij). Jij hebt het warm (en anderen met jou). Vanuit deze invalshoek bezien is er niet echt een WARME of KOUDE kamer. Zelfs al meten we het objectief, wat zijn we daar dan mee ? Met dergelijke 'objectieve' meting. Ze brengt ons geen stap verder.
In dit laatste voorbeeld wordt waarheid meer een SUBJECTIEF gegeven, dan dat het nog een OBJECTIEF gegeven kan blijven.
Dan heb je Descartes denk ik subtiel verkeerd begrepen: het zou namelijk best kunnen dat je denkt dat je eet terwijl dat helemaal niet het geval is.quote:Op zondag 1 maart 2015 14:53 schreef JustTalkLove het volgende:
[..]
René Descartes, schreef ooit 'Ik denk, dus ik ben'. Een rare uitspraak, waarmee hij kenbaar wou maken, dat hij ergens (vanuit zijn bewustzijn, zijn denken) aan alles kan twijfelen. Behalve aan zijn twijfelen zelf. Eventueel is zijn leven een hele droom (Matrix, whatever). En slaat zijn denken op niets (is het neurotisch, psychotisch, whatever). Één feit bleef wel voor hem vastleggen. Ik kan nadenken. En doordat ik kan nadenken besta ik. Ben ik. Kortom, ik kan niet twijfelen aan het gegeven, dat ik nadenken kan en daardoor dus besta.
Mijn persoonlijk antwoord op dergelijk dualisme, is dat het ONZIN is. Descartes had evengoed kunnen zeggen: 'Ik loop, dus ik ben", "Ik eet, dus ik ben", "Ik seks, dus ik ben". Alles wat Descartes ook maar doet (of doen kan) bewijzen zijn bestaan. Is zijn bestaan.
Ga nou eerst eens die wiki lezen, anders praten we vooral langs elkaar heen. Een discussie over dualisme heeft geen enkele zin als jij en ik daar totaal verschillende dingen onder verstaan.quote:Op zondag 1 maart 2015 14:53 schreef JustTalkLove het volgende:
Een vraagje aan jou Molurus: In welke zin ervaar jij dergelijk DUALISME ?
Goed opgemerkt. Je kan stellen dat er meerdere waarheden zijn (subjectieve, objectieve, inter-subjectieve, etc). Echter, wat doe je als je (afhankelijk van de situatie) daarvan één moet (ver)kiezen. Ik ben dan geneigd meer aan de subjectieve ervaring waarde te hechten. In het geval die persoon koud heeft, heeft die het koud. Los van wat de objectieve waarheid ons verder mag meegeven.quote:Op zondag 1 maart 2015 14:56 schreef Fir3fly het volgende:
Wacht even, was jij niet degene die geloofde dat je altijd pech had bij het dobbelsteen gooien? En het aanwezig zijn van een objectieve waarheid sluit een subjectieve waarheid absoluut niet uit. Om even flauw te zijn, dat geeft deze topicreeks wel aan.
Punt is dat die subjectieve ervaring ook een objectieve reden heeft. Er is een reden dat diegene die kou voelt. Kan zijn dat zijn weerstand wat laag is en het lichaam daarop reageert, of dat de persoon simpelweg een koukleum is. Die persoon hoeft bewust niet zo nodig te weten waarom dat zo is. Die subjectieve ervaring is gebaseerd op objectieve factoren.quote:Op zondag 1 maart 2015 15:06 schreef JustTalkLove het volgende:
[..]
Goed opgemerkt. Je kan stellen dat er meerdere waarheden zijn (subjectieve, objectieve, inter-subjectieve, etc). Echter, wat doe je als je (afhankelijk van de situatie) daarvan één moet (ver)kiezen. Ik ben dan geneigd meer aan de subjectieve ervaring waarde te hechten. In het geval die persoon koud heeft, heeft die het koud. Los van wat de objectieve waarheid ons verder mag meegeven.
Dat klopt. Ik sta ook bekend als iemand die vaak pech heeft in het spel. En dat is prima. Maar zoals gezegd is dat dus gewoon niet waar. Dat stopt mij niet om er toch over te grappen als ik weer eens heel slecht gooi. Beide 'waarheden' kunnen prima naast elkaar bestaan.quote:In het geval van het dobbelen, heb ik altijd (of zo goed als altijd statistisch bezien) pech. Waar anderen meer geluk bij het dobbelen hebben. Objectief bezien klopt deze waarheid niet. Subjectief bezien wel. Dat is, als je waarde hecht aan wat het subject je daarover vertelt. Waarde hecht aan zijn waarheid.
Het is nogal andersom. Onwetende mensen stellen juist dat een onstoffelijke ziel per se nodig is.quote:Op zondag 1 maart 2015 15:16 schreef Heerda2 het volgende:
Mijn vraag,zie de ingang van dit topic, is inmiddels beantwoord. Onwetende mensen sluiten het bestaan van een onstoffelijke ziel uit. Wetende mensen sluiten die mogelijkheid niet uit.
Voor mij is die subjectieve ervaring (in de eerste plaats) gebaseerd op het subject zelf. Niemand anders kan daar over oordelen of iets nuttigs over vertellen. Gezien die ervaring van het subject zelf is. Eigen is aan het subject zelf. En uit dit subject zelf voorkomt.quote:Op zondag 1 maart 2015 15:11 schreef Fir3fly het volgende:
Die subjectieve ervaring is gebaseerd op objectieve factoren.
Dat klopt. En dat is waarom wij taal en communicatie hebben uitgevonden. Om daar wel zinnige dingen over te kunnen zeggen. Bovendien zijn wij allemaal mensen. Een diersoort waar we absoluut zinnige objectieve dingen over kunnen zeggen.quote:Op zondag 1 maart 2015 15:23 schreef JustTalkLove het volgende:
[..]
Voor mij is die subjectieve ervaring (in de eerste plaats) gebaseerd op het subject zelf. Niemand anders kan daar over oordelen of iets nuttigs over vertellen. Gezien die ervaring van het subject zelf is. Eigen is aan het subject zelf. En uit dit subject zelf voorkomt.
Dat zeg ik net ook. Ze bestaan allebei en dat kan prima. Probleem is dat een subjectieve ervaring alleen waardeloos is voor iemand anders. Dus tenzij je nooit van plan bent met anderen te communiceren is het goed mogelijk alleen bij die subjectieve ervaringen te blijven.quote:Wat niet wegneemt, dat je met een objectieve bril hiernaar kan proberen kijken, naar die subjectieve ervaring van de ander. Misschien kun je op die manier wel een meer objectieve verklaring bieden, waarom hij het koud heeft en hoe dat (bv via een bepaald middel) verholpen kan worden. Dat is allemaal zeer goed mogelijk. Maar hoeft niet. Die objectieve kijk (op iets) is niet altijd nodig. Je kan ook bij de subjectieve ervaring zelf blijven. Zonder meer.
Dat is wel een beetje het punt (en ook de misvatting) van de dualisten.quote:Op zondag 1 maart 2015 15:25 schreef Gray het volgende:
Ik dacht dat dit topic over wetenschap en dualisme ging, niet over objectief en subjectief?
Ik zie de paradox niet. Of misschien wel. De waarneming is afhankelijk van aan welk uiteinde je staat.quote:Op zondag 1 maart 2015 15:22 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Het is nogal andersom. Onwetende mensen stellen juist dat een onstoffelijke ziel per se nodig is.
Ik volg je niet. Wat denk jij dat je met je "denken" meer weet ? En waarom zou daar een verschil tussen zitten ? Tussen je denken en je zijn ? Als je droomt ben je bv ook niet wakker. Ook al droom (en geloof je) tijdens je droom van wel. Hoe denk jij dat onderscheid (op het moment zelf) te kunnen maken ? Dat kun je niet. Dat weet je veelal enkel maar achteraf. Maar dat zijn vijgen na Pasen.quote:Op zondag 1 maart 2015 14:56 schreef Molurus het volgende:
Dan heb je Descartes denk ik subtiel verkeerd begrepen: het zou namelijk best kunnen dat je denkt dat je eet terwijl dat helemaal niet het geval is.Dat is het verschil tussen denken en eten.
Zijn dualistische hypothese, dat lichaam en geest twee gescheiden entiteiten zijn ? Dat is alvast totale onzin. Je kan als mens in je lichaam of je geest zitten. Of in beide. Of geen van beide. Je hebt die opties. De ene persoon zit wat meer in zijn denken, de ander wat meer in zijn lichaam. Hoe je er ook naar kijkt, de waarneming van je denken blijft beperkt. Net zoals de handeling van je lichaam beperkt is. Door al dat "beperkt" zijn kunnen WIJ de waarheid over ons zelf, de ander, de omgeving, het heelal, de wereld etc niet kennen en begrijpen. Heel dit leven blijft dan ook één mysterie. Zowel voor jou, als voor mij. Of ben je daar ook een andere mening over toegedaan ?quote:Op zondag 1 maart 2015 14:56 schreef Molurus het volgende:
Overigens hadden die overwegingen nog niets te maken met dualisme. Het was voor Descartes slechts de aanloop tot zijn dualistische hypothese.
Ik heb die wiki daarnet doorlezen. Wat er staat zijn GEDACHTEN CONSTRUCTIES. Een soort kaartenhuisje, die je zo omver kan blazen.quote:Op zondag 1 maart 2015 14:56 schreef Molurus het volgende:
Ga nou eerst eens die wiki lezen, anders praten we vooral langs elkaar heen. Een discussie over dualisme heeft geen enkele zin als jij en ik daar totaal verschillende dingen onder verstaan.
Sluit ik me bij aan.quote:Op zondag 1 maart 2015 15:28 schreef Fir3fly het volgende:
Dat is wel een beetje het punt (en ook de misvatting) van de dualisten.
Ik merkte dit zelf op macro niveau (een tijdje geleden op, toen ik over straat liep). Als je de mensen langdurig (of iets langer dan normaal) aankijkt, dan veroorzaak je door je kijken (je objectief willen meten van iemand zijn gedrag) een verandering in zijn gedrag. Zo kan de ene persoon zich gestoord voelen, de ander je vriendelijk goedendag zeggen en ga zo maar door.quote:Wordt bijvoorbeeld zeer exact de plaats van een deeltje gemeten, dan zal hierdoor de impuls, en dus de snelheid, zeer onzeker worden.
Wat ik bedoel / Descartes bedoelt, is dat je kunt twijfelen aan het feit dat je eet. Dat zou best een illusie kunnen zijn.quote:Op zondag 1 maart 2015 15:45 schreef JustTalkLove het volgende:
[..]
Ik volg je niet. Wat denk jij dat je met je "denken" meer weet ?
Voor alle duidelijkheid: ik ben geen dualist. Maar het weerleggen van substantiedualisme zoals geformuleerd door Descartes is alles behalve eenvoudig. Ik heb vooralsnog niet de indruk dat jij hebt begrepen waar het over gaat. (Als je het verschil tussen 'ik denk' en 'ik eet' al niet begrijpt dan zit je daar heel ver vandaan.)quote:Op zondag 1 maart 2015 15:45 schreef JustTalkLove het volgende:
Ik heb die wiki daarnet doorlezen. Wat er staat zijn GEDACHTEN CONSTRUCTIES. Een soort kaartenhuisje, die je zo omver kan blazen.
Wat jij neerschrijft, is een gedachte die voorkomt uit jouw geest. Besef je, dat dit allemaal maar "denken over is". Waar komen die gedachten vandaan ? Vanuit jezelf ? Of worden die gedachten (jouw twijfelen) ergens gestuurd door een HOGER en ONZICHTBAAR wezen ? Misschien wel een demon (of ander spiritueel wezen) dat in je huist.quote:Op zondag 1 maart 2015 15:47 schreef Molurus het volgende:
Wat ik bedoel / Descartes bedoelt, is dat je kunt twijfelen aan het feit dat je eet. Dat zou best een illusie kunnen zijn. Als je echter twijfelt dat je twijfelt, dan twijfel je nog steeds. Je kunt dus 100% zeker weten dat je twijfelt. Je kunt niet 100% zeker weten dat je eet.
Dat lijkt me zelfs redelijk triviaal. (Aangenomen dat ik hier dingen neerschrijf, en niet slechts de illusie daarvan heb.)quote:Op zondag 1 maart 2015 15:56 schreef JustTalkLove het volgende:
[..]
Wat jij neerschrijft, is een gedachte die voorkomt uit jouw geest. Besef je, dat dit allemaal maar "denken over is".
Dat kan ik onmogelijk zeker weten, wat het ook is.quote:Op zondag 1 maart 2015 15:56 schreef JustTalkLove het volgende:
Waar komen die gedachten vandaan ? Vanuit jezelf ? Of worden die gedachten (jouw twijfelen) ergens gestuurd door een HOGER en ONZICHTBAAR wezen ? Misschien wel een demon (of ander spiritueel wezen) dat in je huist.
Ook als Descartes' evil demon mij dwingt om te denken dat ik twijfel, twijfel ik nog steeds.quote:Op zondag 1 maart 2015 15:56 schreef JustTalkLove het volgende:
Hoe denk je zeker te weten, dat JIJ het bent die twijfelt ? En niet iemand anders (die jouw gedachten stuurt) ?
Descartes maakte heel wat denkfouten, maar dit wordt bepaald niet gezien als een denkfout onder filosofen.quote:Op zondag 1 maart 2015 15:56 schreef JustTalkLove het volgende:
Hoe denk je ook maar van iets met je denken zeker te zijn ? Het is daar (je spreekt van 100% zekerheid) dat je denk-fout zit.
Nogmaals, ook als ik twijfel aan mijn eigen twijfel, dan twijfel ik nog steeds.quote:Op zondag 1 maart 2015 15:56 schreef JustTalkLove het volgende:
Er is immers niets zeker.
Ook jouw denken niet.
Waarom zou dat meer zeker zijn, dan bv je lichaam zelf ?
Ik doe mijn best, wat meer duaal te denken (in functie van dit debat). Maar volg heel dat substantiedualisme inderdaad niet. Wat daar geschreven staat, is een theorie (concept) vanuit ons denken.quote:Op zondag 1 maart 2015 15:47 schreef Molurus het volgende:
Voor alle duidelijkheid: ik ben geen dualist. Maar het weerleggen van substantiedualisme zoals geformuleerd door Descartes is alles behalve eenvoudig. Ik heb vooralsnog niet de indruk dat jij hebt begrepen waar het over gaat. (Als je het verschil tussen 'ik denk' en 'ik eet' al niet begrijpt dan zit je daar heel ver vandaan.)
Goed voorbeeld. In de Matrix is alles een illusie (incl. jouw voorbeelden zoals eten en lopen) behalve het denken. Het enige dat dus zeker is in de Matrix, is dat je denkt. Er bestaat de mogelijkheid dat wij nu óók in een Matrix leven en dat alles een illusie is. Maar niet het denken. Zoals Molurus ook al aangeeft, ook als je daaraan twijfelt, is er dus iets dat twijfelt.quote:Op zondag 1 maart 2015 15:45 schreef JustTalkLove het volgende:
[..]
Weet je, voor hetzelfde geld, is heel dit leven ergens één droom, één illusie, één Matrix (zoals in de keigoede film van de The Wachowski Brothers). Geeft deze film "The Matrix" ergens jouw persoonlijke dualisme twijfels goed weer ? Of niet ?
Hierin volg ik je nog steeds niet. Waarom zou jij het zijn die twijfelt ? Weet jij wie je bent ? Wie of wat je bewustzijn (je denken) is ? Ook dat weet je niet. Jij denkt dat jij het bent die twijfelt, daar zou ik zelf niet zo zeker van zijn.quote:Op zondag 1 maart 2015 16:02 schreef Molurus het volgende:
Ook als ik twijfel aan mijn eigen twijfel, dan twijfel ik nog steeds. Het idee dat ik een lichaam bezit kan nog steeds 100% een illusie zijn.
Ik volg je redenering. Met deze (Immanuel) Kant tekening. Als dan toch aan alles twijfelt (is dit lichaam echt, is deze wereld echt, etc) dan moet je deze TWIJFEL totaal doortrekken. En ook twijfelen aan je denken zelf. Aan je denkend zelf. Er is dan niets zeker meer.quote:Op zondag 1 maart 2015 16:09 schreef GrumpyFish het volgende:
Goed voorbeeld. In de Matrix is alles een illusie (incl. jouw voorbeelden zoals eten en lopen) behalve het denken. Het enige dat dus zeker is in de Matrix, is dat je denkt. Er bestaat de mogelijkheid dat wij nu óók in een Matrix leven en dat alles een illusie is. Maar niet het denken. Zoals Molurus ook al aangeeft, ook als je daaraan twijfelt, is er dus iets dat twijfelt.
Wat is het dan dat twijfelt aan mijn twijfelende denken?quote:Op zondag 1 maart 2015 16:13 schreef JustTalkLove het volgende:
[..]
Ik volg je redenering. Met deze (Immanuel) Kant tekening. Als dan toch aan alles twijfelt (is dit lichaam echt, is deze wereld echt, etc) dan moet je deze TWIJFEL totaal doortrekken. En ook twijfelen aan je denken zelf. Aan je denkend zelf. Er is dan niets zeker meer.
Zoniet, dan twijfel je aan alles, behalve aan je (twijfelende) denken zelf.
En dat vind ik een denk fout.
Weet ik veel.quote:Op zondag 1 maart 2015 16:14 schreef GrumpyFish het volgende:
Wat is het dan dat twijfelt aan mijn twijfelende denken?
Juist in het oosten was men veel bezig met het dualisme, zowel volgens jouw definitie, als die waar dit topic over gaat. Denk maar aan het welbekende yin-yang concept.quote:Op zondag 1 maart 2015 15:45 schreef JustTalkLove het volgende:
Heel dat idee (die misvatting in mijn ogen) dat we de werkelijkheid objectief kunnen begrijpen. Die werkelijkheid kunnen gaan onderverdelen, tussen SUBJECT en OBJECT lijkt me grotendeels een illusie te zijn. Dus ja, dat dualisme bestaat niet. Tenzij zeer beperkt. En bij al diegene die daar zelf veel geloof aan wensen te hechten.
Een groot stuk van onze Westerse filosofie is ook ergens doordrongen van deze waanzin. Die waanzin van het dualisme. In Oosterse filosofieën vind je daar nauwelijks iets van terug. Dit is echt allemaal zeer typisch voor ons, voor onze atomaire samenleving. Waar de klemtoon ook veel meer op het individu komt te leggen. Ipv op de groep (het geheel en die relaties ertussen).
Je bent bijna aangekomen bij hetgeen Descartes van sprak. Bijna.quote:Op zondag 1 maart 2015 16:13 schreef JustTalkLove het volgende:
[..]
Ik volg je redenering. Met deze (Immanuel) Kant tekening. Als dan toch aan alles twijfelt (is dit lichaam echt, is deze wereld echt, etc) dan moet je deze TWIJFEL totaal doortrekken. En ook twijfelen aan je denken zelf. Aan je denkend zelf. Er is dan niets zeker meer.
Zoniet, dan twijfel je aan alles, behalve aan je (twijfelende) denken zelf.
En dat vind ik een denk fout.
quote:Op zondag 1 maart 2015 16:14 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Wat is het dan dat twijfelt aan mijn twijfelende denken?
quote:Op zondag 1 maart 2015 16:16 schreef JustTalkLove het volgende:
[..]
Weet ik veel.
Laat alvast je denken zich daar niet over uitspreken.
Zo ja, blijf je in je denken (vast) zitten. Dat bedoel ik ermee.
Stap eens uit je denken (over).
Ik ben per definitie 'datgene dat twijfelt'. Dat is het enige dat ik zeker kan weten over mijzelf. Alle anderen dingen die ik over mijzelf denk te weten kunnen, in potentie, een illusie zijn. Maar dat mijn twijfel bestaat is 100% zeker.quote:Op zondag 1 maart 2015 16:10 schreef JustTalkLove het volgende:
[..]
Hierin volg ik je nog steeds niet. Waarom zou jij het zijn die twijfelt ? Weet jij wie je bent ? Wie of wat je bewustzijn (je denken) is ? Ook dat weet je niet. Jij denkt dat jij het bent die twijfelt, daar zou ik zelf niet zo zeker van zijn.
Er is toch helemaal niet gezegd dat als ik in de werkelijkheid sta dat mijn lichaam dan ook moet bestaan? De "echte" werkelijkheid zou er 1 kunnen zijn waarin ik de illusie heb dat ik een lichaam heb terwijl dat eenvoudig niet waar is.quote:Op zondag 1 maart 2015 16:10 schreef JustTalkLove het volgende:
Als je in de werkelijkheid zelf staat, dan twijfel je niet aan je lichaam, maar aan je denken.
Net het omgekeerde dus...
Hij is zelf alvast begonnen.quote:Op zondag 1 maart 2015 17:22 schreef Fir3fly het volgende:
Dus als we allemaal stoppen met nadenken wordt het een betere wereld?
Dat zeg ik toch niet. Wel dat er grenzen zijn aan ons denken. En we niet altijd maar hoeven na te denken.quote:Op zondag 1 maart 2015 17:22 schreef Fir3fly het volgende:
Dus als we allemaal stoppen met nadenken wordt het een betere wereld?
Weet je dat zeker?quote:Op zondag 1 maart 2015 17:21 schreef JustTalkLove het volgende:
Als we eerlijk tov elkaar zijn, zouden we moeten kunnen aanvaarden dat we van niets zeker zijn. Ook niet van datgene wat we allemaal denken en schrijven (eventueel over een ander oordelen), etc.
Uiteraard. Dat had ik gisteren toen ik een leger zombies met mijn geimproviseerde grasmaaier verspreidde over een hectare bos.quote:Op zondag 1 maart 2015 17:24 schreef JustTalkLove het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch niet. Wel dat er grenzen zijn aan ons denken. En we niet altijd maar hoeven na te denken.
Er is ook 'niet denken'. Gewoon zijn.
Ik zou niet spreken van illusie. Ik zou spreken van "mysterie".quote:Op zondag 1 maart 2015 17:25 schreef Molurus het volgende:
Weet je dat zeker?Of is het onderstreepte ook niet zeker? Is het niet zo dat de gedachte dat we van niets zeker kunnen zijn minimaal bestaat? Hoe kan het bestaan van die gedachte zelf een illusie zijn? (En bestaat de illusie daarvan dan wel? Etc, etc.)
Die twee hebben echt helemaal niets met elkaar te maken.quote:Op zondag 1 maart 2015 17:56 schreef JustTalkLove het volgende:
[..]
Kent het dualisme het begrip "mysterie".
Of is dat woord meer eigen aan "non dualistisch" denken ?
Verklaar je nader.quote:Op zondag 1 maart 2015 17:58 schreef Molurus het volgende:
Die twee hebben echt helemaal niets met elkaar te maken.
Er valt weinig aan toe te lichten. Dualisme en mysterie zijn twee totaal verschillende ongerelateerde begrippen.quote:
Ok.quote:Op zondag 1 maart 2015 18:01 schreef Molurus het volgende:
Er valt weinig aan toe te lichten. Dualisme en mysterie zijn twee totaal verschillende ongerelateerde begrippen.
Mysteries bestaan zowel voor dualisten als non-dualisten. Het heeft niets te maken met dualisme.
Wellicht raakte je in de war door die discussie over de twijfel van Descartes, die an sich weinig te maken heeft met dualisme.quote:Op zondag 1 maart 2015 18:07 schreef JustTalkLove het volgende:
[..]
Ok.
Toch ontgaat me de indruk niet, dat al dat dualisme in hoofdzaak in ons zelf (al ons denken over iets) gevangen zit. Zonder al dat denken over, bestaat dergelijk dualisme dan feitelijk nog ? Is dergelijk dualisme niet eerder een soort constructie van ons zelf ? Vanuit ons denken ?
Ik wil maar zeggen, er zijn veel culturen (maatschappijen) die perfect functioneren, zonder er een DUALE levensvisie op na te houden. Ons dualisme is ontstaan bij Descartes, vanuit ons (of beter zijn) denken, de wereld DUAAL te aanzien. Of althans die wereld zo te gaan ervaren. Niet alle culturen zijn zo...
Wat mij betreft. We kunnen niets zeker weten. We weten niets zeker. Vergeet zekerheid.quote:Op zondag 1 maart 2015 18:30 schreef Molurus het volgende:
Dat gaat meer over wat we nou wel of niet (zeker) kunnen weten.
Ik moest daarnet aan dat liedje van The Smiths denken: Still Illquote:Op zondag 1 maart 2015 18:30 schreef Molurus het volgende:
Dualisme is, simpel gezegd, het idee dat de menselijke geest een van de fysieke wereld onafhankelijk bestaan heeft, en dat die werelden elkaar over en weer beïnvloeden.
Dualisme in de popmuziekquote:Does the body rule the mind
or does the mind rule the body?
I don't know...
Nee, dualisme gaat ook niet over yin-yang.quote:Op maandag 2 maart 2015 10:05 schreef chronocrypto het volgende:
dualisme?
in de buikholte bevinden zich aan de linker en rechterzijde 2 chakra's, genaamd yin-yang. Het zijn eigenlijk energiebolletjes, als deze 2 chakra's bij elkaar komen beginnen ze te trillen, de frequentie verandert. Als gevolg van het veranderen van de frequentie wordt je bijvoorbeeld geil, hebt zin in eten, krijgt de nijging om te gaan roken etc etc, alle insticten worden getrigert, als je toe geeft aan je insticten komen yin en yang nooit bij elkaar. Als niet toegeeft aan je insticten worden de instictuele behoeftes steeds groter, aangezien de trillingsfrequentie toeneemt, totdat yin en yang in het midden van het lichaam in de buikholte samensmelten en er een zodanige hoeveelheid energie vrijkomt zodat de opgerolde kundulini slang zich via alle hoofdchakra's ontrolt.
1-3quote:Op maandag 2 maart 2015 10:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nee, dualisme gaat ook niet over yin-yang.
Wat is dat toch met mensen die een geheel eigen uitleg geven aan dualisme?
quote:Op maandag 2 maart 2015 10:05 schreef chronocrypto het volgende:
dualisme?
in de buikholte bevinden zich aan de linker en rechterzijde 2 chakra's, genaamd yin-yang. Het zijn eigenlijk energiebolletjes, als deze 2 chakra's bij elkaar komen beginnen ze te trillen, de frequentie verandert. Als gevolg van het veranderen van de frequentie wordt je bijvoorbeeld geil, hebt zin in eten, krijgt de nijging om te gaan roken etc etc, alle insticten worden getrigert, als je toe geeft aan je insticten komen yin en yang nooit bij elkaar. Als niet toegeeft aan je insticten worden de instictuele behoeftes steeds groter, aangezien de trillingsfrequentie toeneemt, totdat yin en yang in het midden van het lichaam in de buikholte samensmelten en er een zodanige hoeveelheid energie vrijkomt zodat de opgerolde kundulini slang zich via alle hoofdchakra's ontrolt.
quote:Op maandag 2 maart 2015 10:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nee, dualisme gaat ook niet over yin-yang.
Wat is dat toch met mensen die een geheel eigen uitleg geven aan dualisme?
quote:Op maandag 2 maart 2015 11:25 schreef JustTalkLove het volgende:
Ik kan me in die uitleg (Ying - Yang) wel vinden.
"Een trio (drie) is beter dan een duo (twee). Het (non)dualisme voegt een derde energie toe aan het dualistisch systeem: De gulden (het neutrale). De gulden is neutraal/transparant en autonoom . Het westerse duo 'zwart en wit' is ook autonoom, maar het oosterse duo 'yin en yang' is symbiotisch (met elkaar verweven)."quote:Op maandag 2 maart 2015 15:10 schreef Heerda2 het volgende:
http://plazilla.com/page/(...)lisme-en-drieeenheid
Ik niet ;-)quote:
Nee zo raar ben je vast niet. Je hoeft niet objectief vast te stellen of je pijn hebt of niet. Je weet het gewoon gelijk, direct.quote:Op zondag 1 maart 2015 13:41 schreef Gray het volgende:
[..]
Misschien ben ik raar, maar dat is precies wat ik zou doen...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |