Ook hier weer dat probleem van definities, wat is volgens jou 'een ziel'?quote:Op vrijdag 16 januari 2015 13:32 schreef Heerda2 het volgende:
In Rusland is een te vondeling gelegde baby gered doordat een kat zich om de baby had gekruld. Hebben katten een ziel?
.............quote:Op vrijdag 16 januari 2015 10:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Die vraag kan zonder definitie van 'immaterieel' niet zinvol worden gesteld.
[..]
Het is moeilijk te begrijpen omdat er niets te begrijpen valt? Dit voelt aan als een contradictie.
Ik bedoelde daarmee positief en negatief als dualistisch. Alles heeft perfecte balans nodig om te kunnen vasthouden aan de vorm. Of constellatie.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 12:49 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit vereist op de eerste plaats dat 'dualisme' coherent gedefinieerd wordt.
Nee, die zijn er bij mijn weten ook nooit geweest.quote:Op maandag 19 januari 2015 12:13 schreef Heerda2 het volgende:
Mijn vraag was of er op wetenschappelijk niveau nog argumenten zijn pro dualisme.
Het soort waarheid dat alleen waar is als je ervoor openstaat is helemaal geen waarheid.quote:Op maandag 19 januari 2015 12:13 schreef Heerda2 het volgende:
Mijn conclusie: alleen als je open staat voor spiritualiteit. Op wetenschappelijk niveau discussiėren over spiritualteit is zinloos dan wel oeverloos.
Geen waarheid... dus leugens of toch iets er tussen in? Maar dan begint weer een zinloze of oeverloze discussie.quote:Op maandag 19 januari 2015 12:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nee, die zijn er bij mijn weten ook nooit geweest.
[..]
Het soort waarheid dat alleen waar is als je ervoor openstaat is helemaal geen waarheid.
"Reality is that which, when you stop believing in it, refuses to disappear."
Geen leugens, en ook niet iets er tussenin. Gewoon onjuist. Wat wel of niet waar is is eenvoudig niet afhankelijk van waar je voor open staat.quote:Op maandag 19 januari 2015 13:30 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
Geen waarheid... dus leugens of toch iets er tussen in?
Een discussie over wat wel of niet waar is is nooit zinloos. (Tenzij je waarde hecht aan een geloof in zaken die niet waar zijn, maar dan is elke discussie zinloos en kun je beter watten in je oren stoppen.)quote:Op maandag 19 januari 2015 13:30 schreef Heerda2 het volgende:
Maar dan begint weer een zinloze of oeverloze discussie.
Sta jij open voor spiritualiteit ?quote:Op maandag 19 januari 2015 13:46 schreef Molurus het volgende:
[..]
Geen leugens, en ook niet iets er tussenin. Gewoon onjuist. Wat wel of niet waar is is eenvoudig niet afhankelijk van waar je voor open staat.
[..]
Een discussie over wat wel of niet waar is is nooit zinloos. (Tenzij je waarde hecht aan een geloof in zaken die niet waar zijn, maar dan is elke discussie zinloos en kun je beter watten in je oren stoppen.)
Dat is sterk afhankelijk van wat je daar precies mee bedoelt.quote:
o.a. Het spel wat de geest met de mens speelt en de zoektocht naar de waarheid achter alles wat is maar eerlijk gezegd is dat in het kader van waaarom ik de vraag stelde niet zo interessant.quote:Op maandag 19 januari 2015 15:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is sterk afhankelijk van wat je daar precies mee bedoelt.
In mijn ervaring worden daar uiteenlopende definities voor gebruikt die niet altijd even sterk zijn. Maar veel erger: men gebruikt die definities door elkaar heen zonder ze te benoemen, en zo wordt er veel langs elkaar heen gepraat.
Wat bedoel jij ermee?
Ik lees hier nog geen definitie in. In elk geval niet een definitie die mij in staat stelt om je vraag te beantwoorden. Dat doe ik dan vooralsnog ook niet.quote:Op maandag 19 januari 2015 16:00 schreef Jappie het volgende:
[..]
o.a. Het spel wat de geest met de mens speelt en de zoektocht naar de waarheid achter alles wat is maar eerlijk gezegd is dat in het kader van waaarom ik de vraag stelde niet zo interessant.
Waar het mij om ging en die vraag heb je op deze manier veilig ontweken is te stellen dat spiritualiteit niet verdwijnt, ook niet als je er niet in gelooft.
Veruit de meeste aspecten van de werkelijkheid zijn helemaal niet waarnemerafhankelijk. De vraag of het wel of niet verstandig is om een flatgebouw te verlaten via een raam op de 15e verdieping is op geen enkele manier afhankelijk van de vraag of je wel openstaat voor het idee 'zwaartekracht'.quote:Op maandag 19 januari 2015 16:00 schreef Jappie het volgende:
Maar even op een iets andere fiets; ik ben wel benieuwd hoe je jouw stelling die mijn inziens niets meer is dan een lollige oneliner hard kunt maken.
Waarom denk jij dat er een waarnemer onafhankelijke werkelijkheid bestaat; hoe ziet die eruit en hoe denk je die te bewijzen ?
Je hoeft echt niet de aard van zwaartekracht te doorgronden om te constateren dat uit het raam stappen op de 15e verdieping onverstandig is. Het maakt ook geen hol uit of je daarvoor openstaat of niet: Je kunt nog zo overtuigd geloven dat zwaartekracht niet bestaat, je komt toch echt in een onprettige / ongezonde aanvaring met de grond die vrijwel zeker leidt tot je dood.quote:Op maandag 19 januari 2015 16:00 schreef Jappie het volgende:
Om te kunnen bepalen wat de werkelijkheid is zul je mijn inziens eerst de natuur van de werkelijkheid moeten achterhalen en wellicht is die natuur juist wel dat waar je daadwerkelijk in gelooft voor jou ook werkelijkheid wordt. Er zijn iig meerdere argumenten aan te dragen voor zulks een beeld of werking van het bestaan.
Denk jij dat er veel mensen te vinden zijn die daadwerkelijk geloven dat zwaartekracht niet bestaat ?quote:Op maandag 19 januari 2015 16:16 schreef Molurus het volgende:
Veruit de meeste aspecten van de werkelijkheid zijn helemaal niet waarnemerafhankelijk. De vraag of het wel of niet verstandig is om een flatgebouw te verlaten via een raam op de 15e verdieping is op geen enkele manier afhankelijk van de vraag of je wel openstaat voor het idee 'zwaartekracht'.
Hier neem je wederom die harde stelling in welke in mijn optiek zeer onwetenschappelijk is zolang je hem niet kunt bewijzen. Nu zal het mij persoonlijk aan me reet roesten of iets al dan niet wetenschappelijk genoemd mag of kan worden maar ik probeer simpelweg de tegenstrijdigheden in je stellingnames en argumentatie aan te geven. De ene keer moet iets keihard wetenschappelijk bewezen worden en de andere keer is de ervaring (in dit geval van het vallen) genoegquote:Wat wel of niet goede argumenten zijn is eenvoudig niet afhankelijk van waar je voor openstaat. Ik zou haast zeggen: als ervoor openstaan een voorwaarde is dan is het zeker geen goed argument.
Je zult mij dan ook nooit in een wetenschappelijke discussie horen zeggen dat je wel moet openstaan voor X. Als iemand dat opwerpt als een voorwaarde dan moeten eigenlijk overal alarmbellen afgaan: 'bullshit alert'.
De waarheid is geen democratie. Het is niet alsof dat bij meerderheid van stemmen wordt bepaald.quote:Op maandag 19 januari 2015 17:48 schreef Jappie het volgende:
[..]
Denk jij dat er veel mensen te vinden zijn die daadwerkelijk geloven dat zwaartekracht niet bestaat ?
Je hebt namelijk niets aan dit soort "weten" als iedereen simpelweg hetzelfde gelooft. Het zegt of ontkent niets over de werkelijkheid, het zegt iets over wat wij waarnemen of anders gezegd voor waar aannemen.
Deze gedachte leidt onherroepelijk tot solipsisme.quote:Op maandag 19 januari 2015 17:48 schreef Jappie het volgende:
Je zou ook kunnen zeggen: "Het zegt iets over hoe onze geest geconditioneerd is" maar bovenstaande op zich is onvoldoende motivatie om het als een daadwerkelijke *waarnemer onafhankelijke waarheid* te beschouwen maar bovendien is elke waarneming van een val dan wel een zweven direct waarnemer afhankelijk en bestaat er voor ons mensen helemaal geen waarnemer onafhankelijk perspectief! Ik zou zelfs willen zeggen dat dat godsonmogelijk is.![]()
Omkering van de bewijslast noemen we dat..jij beweert namelijk iets en ik vraag hoe je dat wil hard maken. Vervolgens kom je met een voorbeeld waar je niets mee kunt tenzij je een 1e aanname doet. Namelijk dat de werkelijkheid onafhankelijk van de waarneming bestaat en dat is nu juist het vraagstuk zelf..je kunt het vraagstuk niet beantwoorden door simpelweg de aanname te doen dat het de waarheid is.quote:Op maandag 19 januari 2015 18:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
De waarheid is geen democratie. Het is niet alsof dat bij meerderheid van stemmen wordt bepaald.
De reden dat je weinig mensen ziet die niet geloven in zwaartekracht is omdat men nogal snel en ondubbelzinnig wordt geconfronteerd met de werkelijkheid indien men een geloof in zwaartekracht laat varen. (De zwaartekracht weigert te verdwijnen als je dat geloof laat vallen.)
Voor niet-toetsbare overtuigingen geldt dat veel minder.
De vraag is niet of de werkelijkheid te bewijzen valt, mijn vraag is waarom jij zo duidelijk onderscheid maakt en grenzen stelt voor iets waar de grenzen helemaal niet automatisch vanzelfsprekend voor zijn. Mijn probleem zit hem in het feit dat jij de bewijsmatig verkregen werkelijkheid een hogere werkelijkheidswaarde toedicht op basis van onrechtmatig verkregen bewijsmateriaal en vervolgens wel afgeeft op allerlei andere mogelijkheden van de werkelijjkheid vormgeven als zijnde onbetrouwbaar.quote:Natuurlijk kun je niet bewijzen dat de werkelijkheid echt bestaat. Maar vind je dit nu echt interessant?
Dit is trouwens het onderwerp van "The Talos Principle", een recente puzzelgame met veel filosofische thema's.quote:Op maandag 19 januari 2015 16:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je hoeft echt niet de aard van zwaartekracht te doorgronden om te constateren dat uit het raam stappen op de 15e verdieping onverstandig is. Het maakt ook geen hol uit of je daarvoor openstaat of niet: Je kunt nog zo overtuigd geloven dat zwaartekracht niet bestaat, je komt toch echt in een onprettige / ongezonde aanvaring met de grond die vrijwel zeker leidt tot je dood.
Klinkt interessant, even kijken of ik die ergens vandaan kan halen.quote:Op maandag 19 januari 2015 19:15 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dit is trouwens het onderwerp van "The Talos Principle", een recente puzzelgame met veel filosofische thema's.
Aanrader voor mensen in dit forum, denk ik!
Als bewijs er dan toch helemaal niets toe doet, waarom doe je dan zo veel aannames over wat ik zeg en denk?quote:Op maandag 19 januari 2015 18:59 schreef Jappie het volgende:
Omkering van de bewijslast noemen we dat..jij beweert namelijk iets en ik vraag hoe je dat wil hard maken. Vervolgens kom je met een voorbeeld waar je niets mee kunt tenzij je een 1e aanname doet. Namelijk dat de werkelijkheid onafhankelijk van de waarneming bestaat en dat is nu juist het vraagstuk zelf..je kunt het vraagstuk niet beantwoorden door simpelweg de aanname te doen dat het de waarheid is.
[..]
De vraag is niet of de werkelijkheid te bewijzen valt, mijn vraag is waarom jij zo duidelijk onderscheid maakt en grenzen stelt voor iets waar de grenzen helemaal niet automatisch vanzelfsprekend voor zijn. Mijn probleem zit hem in het feit dat jij de bewijsmatig verkregen werkelijkheid een hogere werkelijkheidswaarde toedicht op basis van onrechtmatig verkregen bewijsmateriaal en vervolgens wel afgeeft op allerlei andere mogelijkheden van de werkelijjkheid vormgeven als zijnde onbetrouwbaar.
Ik noem dat onwetenschappelijk, overigens slaat je laatste conclusie ook als lul op Dirk en bevestigd overigens mijn stelling over de opbouw van jouw werkelijkheid. Dat iets niet te bewijzen valt zegt namelijk niets over de werkelijkheid, het is simpelweg niet bewezen. Ik besta prima maar ik zie geen objectieve mogelijkheid om dat te bewijzen. Voor mij is dat geen enkel probleem maar het is juist in de ogen van mensen die voor alles bewijs nodig hebben dat er geen bestaan mogelijk is zonder dat bewijs.
Lees je nu eik zelf nog wel je eigen teksten ?quote:Op maandag 19 januari 2015 20:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als bewijs er dan toch helemaal niets toe doet, waarom doe je dan zo veel aannames over wat ik zeg en denk?
Ook dat kun je helemaal niet weten. Je kletst maar wat. (En als ik heel eerlijk ben begint dat te vervelen.)
Omdat het werkt, Jappie. Als de ene wetenschapper iets ontdekt, werkt dat ook voor de andere wetenschapper. Sterker nog, het werkt voor iedereen. De logische conclusie is dat er dan iets gemeenschappelijks bestaat, of mensen dat nu zien of niet en of ze daar nu in geloven of niet.quote:Op maandag 19 januari 2015 17:48 schreef Jappie het volgende:
[..]
De werkelijkheid die wij via waarneming kennen is al aan continu verandering onderhevig dus waarom is het logisch om te denken dat er wel zoiets als een waarnemer onafhankelijke harde realiteit bestaat ?
Wellicht heb je gelijk hoor, ik bedoel ik kan het tegendeel ook niet bewijzen maar ik snap die dubbele standaard gewoonweg niet zo goed.
Exact..het bestaat op basis van meerdere waarnemingen maar het zegt dus niets over de werkelijke natuur hoe dingen tot stand komen. Het is zeker een mogelijkheid en gezien de ogenschijnlijke echtheid ook een grote kanshebber maar je kunt het niet bewijzen en dat is wat me in dit verhaal stoort.quote:Op maandag 19 januari 2015 20:43 schreef Tijn het volgende:
[..]
Omdat het werkt, Jappie. Als de ene wetenschapper iets ontdekt, werkt dat ook voor de andere wetenschapper. Sterker nog, het werkt voor iedereen. De logische conclusie is dat er dan iets gemeenschappelijks bestaat, of mensen dat nu zien of niet en of ze daar nu in geloven of niet.
En dat maakt de vraag op zich dus al irrelevant.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 00:28 schreef Jappie het volgende:
[..]
Van mij mag je die route bewandelen maar ik ben er heilig van overtuigd dat je er vanuit onze positie niet geraakt. Het is zelfs zo erg dat we evt via wetenschappelijke methode met of zonder kunstgrepen de werkelijkheid tot op de vierkante millimeter kunnen nabootsen/invullen begrijpen maar dan nog kunnen we vanuit ons perspectief nooit met zekerheid zeggen of het daadwerkelijk de werkelijkheid is.
Nope in tegendeel, het laat duidelijk zien dat wetenschap niet het juiste instrument is om de werkelijkheid te achterhalen maar dat het desondanks een heel krachtig instrument kan zijn.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 00:34 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En dat maakt de vraag op zich dus al irrelevant.
De mens ervaart een interne en externe wereld door de manier waarop zij de wereld categoriseren. Alleen op dit gegeven is het idee van dualisme gebaseerd, ook in religie. Er is nooit (meetbaar) wetenschappelijk bewijs geweest.quote:Op maandag 19 januari 2015 12:13 schreef Heerda2 het volgende:
Mijn vraag was of er op wetenschappelijk niveau nog argumenten zijn pro dualisme. Mijn conclusie: alleen als je open staat voor spiritualiteit. Op wetenschappelijk niveau discussiėren over spiritualteit is zinloos dan wel oeverloos.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |