abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 8 januari 2015 @ 22:55:11 #101
16305 Jappie
parttime reverend
pi_148486961
quote:
2s.gif Op donderdag 8 januari 2015 21:39 schreef Tijn het volgende:

[..]

De verwerking van de mening van anderen gebeurt natuurlijk nog steeds door jezelf, maar ik ga er wel vanuit dat er daadwerkelijk andere mensen bestaan, ja.
Gekken praten continu tegen zichzelf of denkbeeldige vriendjes zonder dat ze zichzelf daarvan bewust zijn. Wat geeft jou het idee dat dat voor jou en mij anders zou zijn ? :+

"Iets serieuzer"

De grap is dat daar zowel je eerste niet te bewijzen aanname start maar tevens het dualisme begint. ;)

Begrijp me niet verkeerd overigens, ik zeg hiermee niet dat andere mensen niet bestaan! Ik zeg dat het vanuit jezelf als ervaarder niet te bewijzen is. Dan kun je zeggen dat dat een onmogelijke uitgangspositie is omdat je dan alles wel in twijfel kunt trekken en daar heb je volkomen gelijk in maar dat is het soort argument waarop gelovigen doorgaans genadeloos worden afgebrand.
Je kunt immers niet simpelweg je benarde uitgangspositie van het niet weten veranderen omdat die je niet bevalt. Beargumenteer of bewijs je gelijk op basis van wat je hebt hem maar aannames is het terrein van religie, daar zou jij je niet mee bezig moeten willen houden.

quote:
Ik wil zeker niet ontkennen dat mensen talenten hebben, maar dat wil niet zeggen dat er mensen bestaan die tot bovennatuurlijke zaken in staat zijn. Daar hebben we het toch over?
Volgens mij zijn er al genoeg mensen geweest die succesvol hebben beargumenteerd waarom "bovennatuurlijk" feitelijk geen bestaansrecht heeft. Als het bestaat maakt het immers direct deel uit van de natuur..dat is niet alleen zo in een empirische wereld maar een logische stelling in zichzelf.
  donderdag 8 januari 2015 @ 23:14:33 #102
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_148487784
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2015 22:55 schreef Jappie het volgende:

[..]

Begrijp me niet verkeerd overigens, ik zeg hiermee niet dat andere mensen niet bestaan! Ik zeg dat het vanuit jezelf als ervaarder niet te bewijzen is. Dan kun je zeggen dat dat een onmogelijke uitgangspositie is omdat je dan alles wel in twijfel kunt trekken en daar heb je volkomen gelijk in maar dat is het soort argument waarop gelovigen doorgaans genadeloos worden afgebrand.
Nee, gelovigen worden afgebrand omdat ze geloven in iets dat ongelovigen als ik niet kunnen ervaren. Dat er andere mensen zijn, daar is iedereen het toch wel over eens?
pi_148489832
Ik vind het ook een beetje een vreemde vergelijking, de ervaring van beweging (topsport niveau) en de spirituele ervaring. Ik geloof best dat de mensen die dat laatste beweren te hebben gehad een specifiek soort ervaring hebben ondervonden, echter impliceert het woord spiritueel het bestaan van een andere "wereld" (of hoe je het ook wilt noemen). Dat is niet alleen een ervaring, maar ook betekenis geven aan die ervaring en een uitspraak doen over de aard van de ervaring (en dus over de werkelijkheid).
  vrijdag 9 januari 2015 @ 08:24:57 #104
16305 Jappie
parttime reverend
pi_148494071
quote:
2s.gif Op donderdag 8 januari 2015 23:14 schreef Tijn het volgende:

[..]

Nee, gelovigen worden afgebrand omdat ze geloven in iets dat ongelovigen als ik niet kunnen ervaren. Dat er andere mensen zijn, daar is iedereen het toch wel over eens?
Gelovigen worden hier op dit forum keer op keer afgebrand op oneigenlijke argumenten en ook als de hele wereld het erover eens dat er andere mensen zijn dan is dat nog steeds geen argument en kan dat ook niet zijn omdat jij die mensen alleen maar kan ervaren en ervaringen waren niet te vertrouwen was onder meer ook uw eigen stelling daar waar het bijvoorbeeld mystiek betrof.

We hebben het hier ook weleens over conditionering van het bewustzijn. We doen niets anders dan onze kinderen conditioneren met onze werkelijkheid. Dan is het toch niet meer dan logisch dat we als volwassenen denken dat andere mensen echt bestaan ? Ook daardoor kun je die democratisch gekozen realiteit niet zomaar zonder meer aannemen.

Een schizo word continu aangesproken op zijn in onze ogen vertekend beeld van de realiteit maar voor hem is het realiteit. Misschien is zoals ik al eerder stelde de realiteit wel helemaal niet zo vaststaand en is het onze gedeelde overtuiging die hem in stand houd. We worden per slot van rekening vanaf geboorte geconditioneerd met het beeld van hoe de wereld er volgens onze opvoeders uit ziet?

Laat ik nogmaals benadrukken dat ik niet het idee ben aangedaan dat andere mensen niet bestaan maar het gaat hier om het principe van de bewijslast. Ik doe namelijk niets anders dan je confronteren met de konsekwenties van je eigen stellingnames. Of we kunnen onze ervaringen vertrouwen of we kunnen het niet. En als we het soms niet en soms wel kunnen dan moeten daar stevige argumenten voor neergezet worden lijkt mij want waar ligt dan de grens en hoe herken je die ?

@ Cockwhale

Dat we namen geven om aan te duiden over de aard van de ervaring is niets anders dan we met andere zaken doen..we noemen fietsen ook fietsen en niet lopen bijvoorbeeld. De een is een fietservaring en de andere een loopervaring..dat we het woord ervaring er niet achter plakken doet daar niets aan af. Wellicht bestaat fietsen ook wel niet..het is per slot van rekening een ervaring. Tot je bewezen hebt dat het fietsen tot de realiteit behoort dan zou je ook dat een classificatie of betekenis geven aan kunnen noemen.
pi_148511659
quote:

[..]

Jalousie dus?
Ik wou dat ik kon geloven dat zou zo'n enorme troost kunnen geven. Het bestaan minder zinloos.
pi_148538903
Beste Molurus,

Onderstaand geschenk wil ik graag met je delen.
pi_148539241
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2015 13:29 schreef Heerda2 het volgende:
Beste Molurus,

Als ik dit soort mensen zie, dan krijg ik altijd het gevoel alsof ik in mijn zwembroek in een mierennest gevallen ben.
pi_148543421
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2015 13:29 schreef Heerda2 het volgende:
Beste Molurus,

Indigo?

Een tijdje geleden, zeg een jaar of drie, geloofde ik ook dat zulke kinderen bestonden en dat ik ook zo iemand was. Men beweerde dat iedereen die na 1970 geboren was een indigokind was :D
En dan noemden ze algemene zaken die zouden bewijzen dat je een indigo was. Geen wonder dat veel mensen denken zo te zijn.
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
pi_148547760
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2015 16:31 schreef BerjanII het volgende:

[..]

Indigo?

Een tijdje geleden, zeg een jaar of drie, geloofde ik ook dat zulke kinderen bestonden en dat ik ook zo iemand was. Men beweerde dat iedereen die na 1970 geboren was een indigokind was :D
En dan noemden ze algemene zaken die zouden bewijzen dat je een indigo was. Geen wonder dat veel mensen denken zo te zijn.
De video gaat over veel meer dan dat. Vooral over de liefde toelaten in je leven. Neem de moeite hem te bekijken. Met een open minder anders is het zinloos.
pi_148548457
quote:

[..]

Mja, Christenen hebben zoveel mensen letterlijk afgebrand. :{
Geloof = ellende.
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
pi_148552664
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2015 20:04 schreef laforest het volgende:

[..]

Mja, Christenen hebben zoveel mensen letterlijk afgebrand. :{
Geloof = ellende.
Het is niet het geloof dat mensen afbrandt maar het gebrek aan geloof in liefde.
  zondag 11 januari 2015 @ 01:11:30 #112
224960 highender
Travellin' Light
pi_148557673
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 januari 2015 16:25 schreef Heerda2 het volgende:
Jalousie dus?
Ik wou dat ik kon geloven dat zou zo'n enorme troost kunnen geven. Het bestaan minder zinloos.
Wanneer zinloos relatief blijft is geloof ook enkel maar uitstel van executie. :)
pi_148560868
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 januari 2015 22:24 schreef Heerda2 het volgende:

[..]

Het is niet het geloof dat mensen afbrandt maar het gebrek aan geloof in liefde.
Liefde? Wat is dat liefde? Zo'n overgebruikt woord.
pi_148560927
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2015 16:31 schreef BerjanII het volgende:

[..]

Indigo?

Waarom denk je dat je het net bent dan? Los ervan of er een naam aan verbonden zou moeten worden.
Voor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
pi_148561846
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 januari 2015 19:36 schreef Heerda2 het volgende:

[..]

De video gaat over veel meer dan dat. Vooral over de liefde toelaten in je leven. Neem de moeite hem te bekijken. Met een open minder anders is het zinloos.
Daarvoor hoef ik geen filmpjes te kijken, dat weet ik zo ook wel :D

Ik heb eens een filmpje bekeken was meer dan de moeite waard. Zo werd erin gesteld dat om te overleven je moest blijven ademen. Echt een eye-opener :D

quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2015 10:37 schreef I-care het volgende:

[..]

Waarom denk je dat je het net bent dan? Los ervan of er een naam aan verbonden zou moeten worden.
Ik meen dat net niet is?

Omdat het vage omschrijvingen had waar iedereen weleens "ja, zo ben ik ook" bij denkt. "je doet enkel de dingen die je leuk vindt" jaja. "je bent eerlijk tegen anderen, ook als zij het niet leuk vinden" jaja.
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
pi_148561971
quote:
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2015 10:37 schreef I-care het volgende:

[..]

Ik meen dat net niet is?

Omdat het vage omschrijvingen had waar iedereen weleens "ja, zo ben ik ook" bij denkt. "je doet enkel de dingen die je leuk vindt" jaja. "je bent eerlijk tegen anderen, ook als zij het niet leuk vinden" jaja.
Goed, kan zijn dat het bij jouw niet zo is, maar het zijn vrij algemene zaken omdat de antwoorden en redenen dat ook zijn..

Als je jezelf in de woorden en gevoelens niet terug kunt vinden dan is het inderdaad zo dat je er nog niet bent. Maar zoek maar eens verder, veel wordt gebracht als erg zweverig terwijl het dat helemaal niet is.
pi_148562100
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2015 10:30 schreef laforest het volgende:

[..]

Het gaat niet om het woord maar om de kracht van het beeld. Of licht. Laat het licht toe en de donkerte verdwijnt.
pi_148562317
quote:
1s.gif Op zondag 11 januari 2015 11:52 schreef Heerda2 het volgende:

[..]

Het gaat niet om het woord maar om de kracht van het beeld. Of licht. Laat het licht toe en de donkerte verdwijnt.
Mooi gezegd ^O^
  zondag 11 januari 2015 @ 12:08:17 #119
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_148562467
Het is natuurlijk leuk om 'licht' en 'duister' te gebruiken als beeldspraak. Maar waar is het nu eigenlijk een beeldspraak voor? :)

Wat dat betreft vind ik eigenlijk dat laforest wel een punt heeft.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zondag 11 januari 2015 @ 12:13:23 #120
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_148562611
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2015 10:30 schreef laforest het volgende:

[..]

Wat jij voelt bij lijken.
  zondag 11 januari 2015 @ 12:15:56 #121
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_148562672
quote:

[..]

Vriend, als je aan het praten, debatteren, discussiëren of wat dan ook bent, gebruik je woorden om beelden te vertegenwoordigen. Als de ander het woord niet snapt of te vaag vindt, wordt het beeld niet vertegenwoordigd. Dat kan in dat geval niet sterk zijn.
pi_148562754
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2015 12:08 schreef Molurus het volgende:
Het is natuurlijk leuk om 'licht' en 'duister' te gebruiken als beeldspraak. Maar waar is het nu eigenlijk een beeldspraak voor? :)

Dat het niet geheel gedefinieerd is klopt wel, maar toch hebben de meeste mensen daar een redelijk stabiel beeld bij, en kunnen moeiteloos iets categoriseren op basis daarvan.
pi_148562929
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2015 12:15 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Vriend, als je aan het praten, debatteren, discussiëren of wat dan ook bent, gebruik je woorden om beelden te vertegenwoordigen. Als de ander het woord niet snapt of te vaag vindt, wordt het beeld niet vertegenwoordigd. Dat kan in dat geval niet sterk zijn.
Als je licht tegenover duister plaatst wordt het al helderder, eveneens als je daarbij positief tegenover negatief plaatst. Constructief versus destructief. Allemaal termen die verband houden met licht en duister in deze context.
  zondag 11 januari 2015 @ 12:32:37 #124
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_148563177
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2015 12:24 schreef I-care het volgende:

[..]

Als je licht tegenover duister plaatst wordt het al helderder, eveneens als je daarbij positief tegenover negatief plaatst. Constructief versus destructief. Allemaal termen die verband houden met licht en duister in deze context.
warm - koud
nat - droog
ver - dichtbij
hoog - laag
snel - langzaam

Je kunt dit soort tegengestelden altijd gebruiken als beeldspraak. Maar dat is alleen interessant als duidelijk is waar het een beeldspraak voor is.

Ik heb niet het gevoel dat het hier meer is dan zweverig geleuter. Uitsluitend bedoeld om te verhullen dat het onduidelijk is waar de beeldspraak over gaat.
  zondag 11 januari 2015 @ 12:40:26 #125
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_148563400
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2015 12:24 schreef I-care het volgende:

[..]

Het gaat niet over licht of duister, maar over liefde. Heerda vindt dat je de kracht van het beeld van 'liefde' maar moet laten spreken. Dat kan echter niet als het woord 'liefde' niet duidelijk gedefinieerd is.

Kun jij het beeld 'bank' duidelijk laten spreken als je niet weet over wat voor soort bank het eigenlijk gaat?
pi_148563444
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2015 12:32 schreef Molurus het volgende:

[..]

warm - koud
nat - droog
ver - dichtbij
hoog - laag
snel - langzaam

Je kunt dit soort tegengestelden altijd gebruiken als beeldspraak. Maar dat is alleen interessant als duidelijk is waar het een beeldspraak voor is.

Ik heb niet het gevoel dat het hier meer is dan zweverig geleuter. Uitsluitend bedoeld om te verhullen dat het onduidelijk is waar de beeldspraak over gaat.
Filosofie heeft de neiging om specifiek te willen zijn..

Maar wanneer is de bodem bereikt en verval je in terminologie zonder inhoud? laat de beelden dan dienen als verzameling van, en verbeelding tot.

Liefde is wat? Geven en zorgen voor de andere, ja maar wat is geven dan? de handeling van het overhandigen of toereiken van materieel of immaterieel goed ten behoeve en groei van de geliefde.

Dus liefde is elke handeling die als doel heeft de geliefde te ondersteunen in groei op elk vlak ten gunste van de geliefde.
pi_148563467
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2015 12:40 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Het gaat niet over licht of duister, maar over liefde. Heerda vindt dat je de kracht van het beeld van 'liefde' maar moet laten spreken. Dat kan echter niet als het woord 'liefde' niet duidelijk gedefinieerd is.

Kun jij het beeld 'bank' duidelijk laten spreken als je niet weet over wat voor soort bank het eigenlijk gaat?
Ik zie het zo:

Liefde is wat? Geven en zorgen voor de andere, ja maar wat is geven dan? de handeling van het overhandigen of toereiken van materieel of immaterieel goed ten behoeve en groei van de geliefde.

Dus liefde is elke handeling die als doel heeft de geliefde te ondersteunen in groei op elk vlak ten gunste van de geliefde.
pi_148566625
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2015 12:40 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Liefde staat voor dankbaarheid en bescheidenheid voor de zegeningen die je dagelijks ontvangt. Ik zou zo graag alle positieve krachten willen mobiliseren. Liefde voor de medemens. Liefde voor moslims en christenen, voor alle mensen van goede wil. Om die positieve krachten te ontketenen zou ik graag willen bidden. Daarvoor heb ik geen geloof nodig. Ik heb goede ervaringen tijdens Zenmeditatie in de Dominicaanse kerk in Zwolle.
pi_148606804
quote:

[..]

Ja, echte wetenschap. :')
pi_148606917
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2015 12:08 schreef Molurus het volgende:

Slap gelul in de ruimte.

Dan moet ik meteen hier aan denken:

pi_148606930
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2015 12:13 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Wat jij voelt bij lijken.
Koud?
pi_148606984
quote:
1s.gif Op zondag 11 januari 2015 14:36 schreef Heerda2 het volgende:

[..]

Liefde staat voor dankbaarheid en bescheidenheid voor de zegeningen die je dagelijks ontvangt. Ik zou zo graag alle positieve krachten willen mobiliseren. Liefde voor de medemens. Liefde voor moslims en christenen, voor alle mensen van goede wil. Om die positieve krachten te ontketenen zou ik graag willen bidden. Daarvoor heb ik geen geloof nodig. Ik heb goede ervaringen tijdens Zenmeditatie in de Dominicaanse kerk in Zwolle.
En wat heeft dit met wetenschap en dualisme te maken? :r
  maandag 12 januari 2015 @ 15:26:31 #133
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_148607067
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2015 15:23 schreef laforest het volgende:

[..]

Koud?
Jij was toch van de necrofilie? Of ben je dat ondertussen ontgroeid?
pi_148608498
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2015 15:26 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Jij was toch van de necrofilie? Of ben je dat ondertussen ontgroeid?
Lijken zijn koud...
pi_148635525
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2015 15:24 schreef laforest het volgende:

[..]

En wat heeft dit met wetenschap en dualisme te maken? :r
Wetenschap niets. Maar er bestaat meer dan wetenschap. Ik dacht dat de ziel wel iets met dualisme heeft te maken.
pi_148647463
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 11:29 schreef Heerda2 het volgende:

[..]

Wetenschap niets. Maar er bestaat meer dan wetenschap. Ik dacht dat de ziel wel iets met dualisme heeft te maken.
Bewijs voor ziel?
pi_148648551
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 11:29 schreef Heerda2 het volgende:

[..]

Er is vrij veel dat de wetenschap niet weet. Maar of er dingen zijn die

a) een invloed hebben op de wereld waarin wij leven, en
b) fundamenteel buiten de wetenschap vallen

durf ik wel hardop te betwijfelen.

Als het bestaan van zielen (wat je daar nu ook onder verstaat) niet wetenschappelijk kan worden vastgesteld hebben ze per definitie geen invloed op de wereld. En dan kunnen ze nauwelijks de eigenschappen hebben die dualisten aan zielen toeschrijven.

In feite is dit het lichaam-geestprobleem in een nieuw jasje. (Als dat jasje werkelijk nieuw is.)
pi_148667805
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 18:05 schreef laforest het volgende:

[..]

Bewijs voor ziel?
Stel dat ik het zou kunnen bewijzen. Dat zou de wereld op zijn kop zetten.
pi_148667972
quote:
1s.gif Op woensdag 14 januari 2015 10:26 schreef Heerda2 het volgende:

[..]

Je speculeert dus? Geen wetenschap. :N
pi_148668375
quote:
1s.gif Op woensdag 14 januari 2015 10:26 schreef Heerda2 het volgende:

[..]

Als de ziel de compleetheid aan ervaringen gedachten en beleving, in combinatie met intenties en doelen, samengevat zou worden als de 'ziel' dan heb je iets tastbaars, zonder dat de wetenschap die kan verklaren, omdat je de beleving niet kan verklaren vanuit de onderdelen?
pi_148670084
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 10:48 schreef I-care het volgende:

[..]

Als de ziel de compleetheid aan ervaringen gedachten en beleving, in combinatie met intenties en doelen, samengevat zou worden als de 'ziel' dan heb je iets tastbaars, zonder dat de wetenschap die kan verklaren, omdat je de beleving niet kan verklaren vanuit de onderdelen?
Heel goed. Ook wetenschappers zullen deze holistische wet moeten beamen.
pi_148690170
quote:
1s.gif Op woensdag 14 januari 2015 12:00 schreef Heerda2 het volgende:

[..]

Heel goed. Ook wetenschappers zullen deze holistische wet moeten beamen.
Ik hoop het, anders hebben we geen gelijk gehad.. :P
pi_148740299
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 09:48 schreef Haushofer het volgende:
Zie ook

http://www.npo.nl/dus-ik-ben/11-01-2015/VPWON_1232017

Vond em zelf erg interessant :)
Dan heb je nog een lange weg te gaan Haushofer.. :P
pi_148740702
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 10:48 schreef I-care het volgende:

[..]

Dat heeft mens zijn met hersens. Heel natuurlijk, heb je geen bovennatuurlijke dingen voor nodig. :O

[ Bericht 6% gewijzigd door laforest op 16-01-2015 10:26:35 ]
pi_148740806
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 10:19 schreef laforest het volgende:

[..]

Dat heeft mens zijn met hersens. Heel natuurlijk, heb je geen bovennatuurlijke dingen voor nodig. :O

[ afbeelding ]
Darwin heeft het er maar moeilijk mee... :P

Bovennatuurlijk is toch ook maar een semantische kwestie. Stel dat de ziel dan niet meer is dan de accumulatie van al die immateriële zaken, wordt de ziel dan minder waard denk je, of minder echt?
pi_148740903
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 10:23 schreef I-care het volgende:

[..]

Darwin had het met wel meer dingen moeilijk. Het is goed om erbij stil te staan dat de wetenschap 150 jaar verder is, en Darwin geen profeet was.

quote:

Bovennatuurlijk is toch ook maar een semantische kwestie. Stel dat de ziel dan niet meer is dan de accumulatie van al die immateriële zaken, wordt de ziel dan minder waard denk je, of minder echt?
"Immaterieel" is net zo slecht gedefinieerd als "bovennatuurlijk", althans... als je daarmee bedoelt "iets dat onafhankelijk van materie bestaat".

Ongeacht of je dat laatste ooit kunt aantonen is het onduidelijk wat dat precies zou betekenen en waar zo'n hypothese op gebaseerd is.

Als je daarmee bedoelt "emergent" dan raad ik aan om het gebruik van het woord "immaterieel" in deze context te vermijden om verwarring te voorkomen.

In dit soort discussies is een eenduidige definitie van begrippen essentieel.
pi_148740928
quote:

[..]

Immateriële zaken? Pure speculatie, Bah, humbug! Je kunt alleen maar over zulke zaken speculeren, als er al zoiets als een ziel is dan kunnen wij daar geen weet van hebben.
pi_148741003
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 10:27 schreef Molurus het volgende:

[..]

Darwin had het met wel meer dingen moeilijk. Het is goed om erbij stil te staan dat de wetenschap 150 jaar verder is, en Darwin geen profeet was.

[..]

"Immaterieel" is net zo slecht gedefinieerd als "bovennatuurlijk", althans... als je daarmee bedoelt "iets dat onafhankelijk van materie bestaat".

Ongeacht of je dat laatste ooit kunt aantonen is het onduidelijk wat dat precies zou betekenen en waar zo'n hypothese op gebaseerd is.

Als je daarmee bedoelt "emergent" dan raad ik aan om het gebruik van het woord "immaterieel" in deze context te vermijden om verwarring te voorkomen.

Tja definities, deze discussie is wel wat ouder... Socrates was er al mee bezig. :P
pi_148741043
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 10:27 schreef Molurus het volgende:

[..]

[..]

Absoluut, en ik heb ook geen antwoorden. Ik vind het heel moeilijke materie. De vraag is of de ervaring en beleving wel immaterieel zou zijn. En stel dat dit wel een emergent eigenschap zou zijn, dan valt dat maar moeilijk te vatten, omdat er dan niets te grijpen valt.
pi_148741068
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 10:28 schreef laforest het volgende:

[..]

Immateriële zaken? Pure speculatie, Bah, humbug! Je kunt alleen maar over zulke zaken speculeren, als er al zoiets als een ziel is dan kunnen wij daar geen weet van hebben.
Zeker, het is ook pure speculatie! Als de ziel huist in de wereld van het ongrijpbare dan is de ziel niet te vatten.
pi_148741179
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 10:33 schreef I-care het volgende:

[..]

De vraag is of de ervaring en beleving wel immaterieel zou zijn.
Die vraag kan zonder definitie van 'immaterieel' niet zinvol worden gesteld. ;)

quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 10:33 schreef I-care het volgende:

En stel dat dit wel een emergent eigenschap zou zijn, dan valt dat maar moeilijk te vatten, omdat er dan niets te grijpen valt.
Het is moeilijk te begrijpen omdat er niets te begrijpen valt? Dit voelt aan als een contradictie. :)
pi_148741636
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 10:34 schreef I-care het volgende:

[..]

Zeker, het is ook pure speculatie! Als de ziel huist in de wereld van het ongrijpbare dan is de ziel niet te vatten.
Op zijn best 'nog niet'. Je kunt nooit stellen dat verschijnsel X nooit te begrijpen zal zijn.
pi_148742197
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 10:38 schreef Molurus het volgende:

[..]

[..]

Het is moeilijk te begrijpen omdat er niets te begrijpen valt? Dit voelt aan als een contradictie. :)
Als in niet verklaarbaar vanuit de materie. Alleen die kunnen wij kennen en meten bijvoorbeeld.
pi_148742215
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 10:34 schreef I-care het volgende:

[..]

Wat maakt een immateriële ziel dan aannemelijk?

Ik zie hier geen enkele reden voor namelijk.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_148742220
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 10:54 schreef Molurus het volgende:

[..]

Op zijn best 'nog niet'. Je kunt nooit stellen dat verschijnsel X nooit te begrijpen zal zijn.
Dat is ook weer zo. Hoop dat het nog eens gaat lukken.
pi_148742249
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 11:15 schreef I-care het volgende:

[..]

Als in niet verklaarbaar vanuit de materie. Alleen die kunnen wij kennen en meten bijvoorbeeld.
"Vanuit de materie" voegt echt helemaal niets toe. :) (Omdat 'immaterieel' nog steeds niet gedefinieerd is.)

En zoals gezegd: dat X nu niet verklaard kan worden betekent niet dat dat morgen ook niet kan. We weten het niet.
pi_148742260
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 11:16 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Wat maakt een immateriële ziel dan aannemelijk?

Ik zie hier geen enkele reden voor namelijk.
Ik ook niet vanuit wat we weten, wel vanuit wat ik ervaar. Maar veel meer dan dat kan ik er dan ook niet van maken.
pi_148742279
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 11:17 schreef Molurus het volgende:

[..]

"Vanuit de materie" voegt echt helemaal niets toe. :)

En zoals gezegd: dat X nu niet verklaard kan worden betekent niet dat dat morgen ook niet kan. We weten het niet.
Vanuit de delen dan..
pi_148742294
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 10:54 schreef Molurus het volgende:

[..]

Niet? Is dat niet een beetje hetzelfde als verschijnsel X is onkenbaar?
Is dit dan niet een implicatie van Godel zijn onvolledigheidsstellingen, dat er dingen waar kunnen zijn waarvan we dat nooit kunnen weten?
Of interpreteer ik het nou verkeerd? :)
pi_148742414
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 11:17 schreef I-care het volgende:

[..]

Ik ook niet vanuit wat we weten, wel vanuit wat ik ervaar. Maar veel meer dan dat kan ik er dan ook niet van maken.
Hoe weet jij dan dat het ziel betreft :p?
Als je vanuit je ervaring kijkt kun je prima stellen dat ervaring een los iets is, weliswaar wel niet onafhankelijk van het brein, maar toch.
Lees dit maar eens bijvoorbeeld http://en.m.wikipedia.org/wiki/Knowledge_argument

Maar hoe je dit, of iets soortgelijks, in verband brengt met een immateriële ziel begrijp ik niet. :p
pi_148742602
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 11:18 schreef I-care het volgende:

[..]

Vanuit de delen dan..
Ook die toevoeging doet heel weinig voor het vraagstuk.
pi_148742607
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 11:24 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Hoe weet jij dan dat het ziel betreft :p?
Als je vanuit je ervaring kijkt kun je prima stellen dat ervaring een los iets is, weliswaar wel niet onafhankelijk van het brein, maar toch.
Lees dit maar eens bijvoorbeeld http://en.m.wikipedia.org/wiki/Knowledge_argument

Maar hoe je dit, of iets soortgelijks, in verband brengt met een immateriële ziel begrijp ik niet. :p
Dat weet ik ook niet, ergens start je met een overtuiging of een idee, en kijk je in hoeverre je die ideeën kunt begrijpen.

Net als bijvoorbeeld bij die jongen die 12 jaar in coma heeft gelegen, en wel degelijk erbij was al die tijd. Hoe kan dat dan, bij hersenscans zou dat dan boven moeten komen, als die gedaan zijn dan, en zo niet dan is dat een idee..

Als hij het allemaal kon volgen dan zouden daar in de hersenen aanwijzingen voor moeten zijn geweest, evenals op de EEG bijvoorbeeld. Is dat niet het geval geweest, hoe verklaar je dan aanwezigheid van bewustzijn?
pi_148742618
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 11:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ook die toevoeging doet heel weinig voor het vraagstuk.
Misschien, daar werken we naartoe.
pi_148742679
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 11:19 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Niet? Is dat niet een beetje hetzelfde als verschijnsel X is onkenbaar?
Is dit dan niet een implicatie van Godel zijn onvolledigheidsstellingen, dat er dingen waar kunnen zijn waarvan we dat nooit kunnen weten?
Of interpreteer ik het nou verkeerd? :)
In theorie kunnen er dingen waar zijn die wij niet kunnen weten. Een voorbeeld daarvan zijn 'gebeurtenissen die plaatsvinden buiten het zichtbare universum'. (En daarmee bedoel ik gebeurtenissen op een afstand groter dan ongeveer 47 miljard lichtjaar.)

Zulke gebeurtenissen kunnen echter per definitie niets met dit vraagstuk te maken hebben.

De vraag is: kunnen er verschijnselen zijn die wij wel waarnemen, en die een invloed hebben op de wereld waarin wij leven, en die wij nooit zullen kunnen verklaren?

Ik acht dat best mogelijk. Het probleem is: je kunt zoiets nooit aantonen of weten.
pi_148742840
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 11:32 schreef I-care het volgende:

[..]

Misschien, daar werken we naartoe.
Daar werken we misschien naar toe. :)

Vooralsnog draaien we een beetje om klassieke noties van een dualistische wereld heen, die a) nergens op gebaseerd zijn (!) en b) niet lijken te werken in de richting van een oplossing. (b volgt uit a trouwens.)
pi_148742890
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 11:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Daar werken we misschien naar toe. :)

Vooralsnog draaien we een beetje om klassieke noties van een dualistische wereld heen, die a) nergens op gebaseerd zijn (!) en b) niet lijken te werken in de richting van een oplossing. (b volgt uit a trouwens.)
Non-dualisme is de oplossing van een hoop problemen.. Dus in die zin heb je ongelijk!

Maar puur wetenschappelijk gezien is het niet zinnig, omdat de wereld niet kan zijn zonder dualisme.
pi_148742979
quote:
6s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 11:43 schreef I-care het volgende:

[..]

Maar puur wetenschappelijk gezien is het niet zinnig, omdat de wereld niet kan zijn zonder dualisme.
Hoe kom je tot die conclusie?

Wat maakt de dualistische hypothese coherent?

En wat heeft dit eigenlijk te maken met het vraagstuk?

Wat dat betreft kan ik deze twee nog steeds van harte aanbevelen:

Hierin wordt, in mijn ogen, overtuigend beargumenteerd... niet alleen dat de dualistische hypothese geen enkel concreet vraagstuk in potentie oplost, maar ubehaupt niet coherent is.
pi_148743072
quote:
5s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 11:46 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hoe kom je tot die conclusie?

Wat maakt de dualistische hypothese coherent?

En wat heeft dit eigenlijk te maken met het vraagstuk?

Wat dat betreft kan ik deze twee nog steeds van harte aanbevelen:

Hierin wordt, in mijn ogen, overtuigend beargumenteerd... niet alleen dat de dualistische hypothese geen enkel concreet vraagstuk in potentie oplost, maar ubehaupt niet coherent is.
Waarom? Zonder bijvoorbeeld aantrekkingskracht en energie kan er niets bestaan. Hoe is het mogelijk dat atomen om een kern heendraaien zonder dat principe?
pi_148743191
Dualisme kun je ontkennen door te stellen dat alleen de mens dualisme kent. Dan zijn we klaar. De rest is dan een semantische discussie.
pi_148743470
quote:
6s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 11:43 schreef I-care het volgende:

[..]

Non-dualisme is de oplossing van een hoop problemen.. Dus in die zin heb je ongelijk!

Onzin, de wereld kan heel goed zonder dualisme.

Ik zou zeggen, bewijs maar dat de wereld er niet zonder kan: Onus probandi.
pi_148744494
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 11:50 schreef I-care het volgende:

[..]

Waarom? Zonder bijvoorbeeld aantrekkingskracht en energie kan er niets bestaan.
E=MC^2 impliceert nou juist juist dat dat niet (fundamenteel) verschillende dingen zijn.

quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 11:50 schreef I-care het volgende:

Hoe is het mogelijk dat atomen om een kern heendraaien zonder dat principe?
Atomen draaien om een kern? Bedoel je elektronen?

Overigens heeft dit allemaal heel weinig te maken met substantiedualisme.

Er zijn allerlei vormen van dualisme:

nat - droog
warm - koud
groot - klein
waar - onwaar

etc.

Maar dat soort dingen duiden we meestal niet aan als 'dualistisch'. Ook als je de klassieke filosofische notie van dualisme loslaat, dat kan, zul je moeten aangeven wat je er precies mee bedoelt.
pi_148744545
quote:
6s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 12:07 schreef laforest het volgende:

[..]

Onzin, de wereld kan heel goed zonder dualisme.

Ik zou zeggen, bewijs maar dat de wereld er niet zonder kan: Onus probandi.
Dit vereist op de eerste plaats dat 'dualisme' coherent gedefinieerd wordt. :)
pi_148745331
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 12:49 schreef Molurus het volgende:

[..]

Jep, dat merk je hier ook wel dat het lastig discussiëren is wanneer men geen coherente definities hanteert. :)
pi_148745887
In Rusland is een te vondeling gelegde baby gered doordat een kat zich om de baby had gekruld. Hebben katten een ziel?
pi_148747215
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 13:32 schreef Heerda2 het volgende:
In Rusland is een te vondeling gelegde baby gered doordat een kat zich om de baby had gekruld. Hebben katten een ziel?
Ook hier weer dat probleem van definities, wat is volgens jou 'een ziel'?

En wat heeft dat eigenlijk te maken met natuurlijke / instinctieve empathie?
pi_148763379
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 10:38 schreef Molurus het volgende:

[..]

[..]

............. :{ Ik heb geen ideeën meer -O-

Wordt vervolgt.
pi_148763488
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 12:49 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik bedoelde daarmee positief en negatief als dualistisch. Alles heeft perfecte balans nodig om te kunnen vasthouden aan de vorm. Of constellatie.
pi_148778702
pi_148835623
Mijn vraag was of er op wetenschappelijk niveau nog argumenten zijn pro dualisme. Mijn conclusie: alleen als je open staat voor spiritualiteit. Op wetenschappelijk niveau discussiëren over spiritualteit is zinloos dan wel oeverloos.
pi_148835820
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 12:13 schreef Heerda2 het volgende:
Mijn vraag was of er op wetenschappelijk niveau nog argumenten zijn pro dualisme.
Nee, die zijn er bij mijn weten ook nooit geweest.

quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 12:13 schreef Heerda2 het volgende:

Mijn conclusie: alleen als je open staat voor spiritualiteit. Op wetenschappelijk niveau discussiëren over spiritualteit is zinloos dan wel oeverloos.
Het soort waarheid dat alleen waar is als je ervoor openstaat is helemaal geen waarheid.

"Reality is that which, when you stop believing in it, refuses to disappear."
pi_148837864
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 12:20 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nee, die zijn er bij mijn weten ook nooit geweest.

[..]

Het soort waarheid dat alleen waar is als je ervoor openstaat is helemaal geen waarheid.

"Reality is that which, when you stop believing in it, refuses to disappear."
Geen waarheid... dus leugens of toch iets er tussen in? Maar dan begint weer een zinloze of oeverloze discussie.
pi_148838399
quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2015 13:30 schreef Heerda2 het volgende:

[..]

Geen waarheid... dus leugens of toch iets er tussen in?
Geen leugens, en ook niet iets er tussenin. Gewoon onjuist. Wat wel of niet waar is is eenvoudig niet afhankelijk van waar je voor open staat.

quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2015 13:30 schreef Heerda2 het volgende:

Maar dan begint weer een zinloze of oeverloze discussie.
Een discussie over wat wel of niet waar is is nooit zinloos. (Tenzij je waarde hecht aan een geloof in zaken die niet waar zijn, maar dan is elke discussie zinloos en kun je beter watten in je oren stoppen.)

[ Bericht 12% gewijzigd door Molurus op 19-01-2015 14:13:40 ]
  maandag 19 januari 2015 @ 15:21:33 #184
16305 Jappie
parttime reverend
pi_148841881
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 13:46 schreef Molurus het volgende:

[..]

Geen leugens, en ook niet iets er tussenin. Gewoon onjuist. Wat wel of niet waar is is eenvoudig niet afhankelijk van waar je voor open staat.

[..]

Een discussie over wat wel of niet waar is is nooit zinloos. (Tenzij je waarde hecht aan een geloof in zaken die niet waar zijn, maar dan is elke discussie zinloos en kun je beter watten in je oren stoppen.)
Sta jij open voor spiritualiteit ? ;)
pi_148842986
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 15:21 schreef Jappie het volgende:

[..]

Sta jij open voor spiritualiteit ? ;)
Dat is sterk afhankelijk van wat je daar precies mee bedoelt.

In mijn ervaring worden daar uiteenlopende definities voor gebruikt die niet altijd even sterk zijn. Maar veel erger: men gebruikt die definities door elkaar heen zonder ze te benoemen, en zo wordt er veel langs elkaar heen gepraat.

Wat bedoel jij ermee?
  maandag 19 januari 2015 @ 16:00:25 #186
16305 Jappie
parttime reverend
pi_148843433
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 15:48 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat is sterk afhankelijk van wat je daar precies mee bedoelt.

In mijn ervaring worden daar uiteenlopende definities voor gebruikt die niet altijd even sterk zijn. Maar veel erger: men gebruikt die definities door elkaar heen zonder ze te benoemen, en zo wordt er veel langs elkaar heen gepraat.

Wat bedoel jij ermee?
o.a. Het spel wat de geest met de mens speelt en de zoektocht naar de waarheid achter alles wat is maar eerlijk gezegd is dat in het kader van waaarom ik de vraag stelde niet zo interessant.
Waar het mij om ging en die vraag heb je op deze manier veilig ontweken is te stellen dat spiritualiteit niet verdwijnt, ook niet als je er niet in gelooft. ;)

Maar even op een iets andere fiets; ik ben wel benieuwd hoe je jouw stelling die mijn inziens niets meer is dan een lollige oneliner hard kunt maken.

Waarom denk jij dat er een waarnemer onafhankelijke werkelijkheid bestaat; hoe ziet die eruit en hoe denk je die te bewijzen ?

Om te kunnen bepalen wat de werkelijkheid is zul je mijn inziens eerst de natuur van de werkelijkheid moeten achterhalen en wellicht is die natuur juist wel dat waar je daadwerkelijk in gelooft voor jou ook werkelijkheid wordt. Er zijn iig meerdere argumenten aan te dragen voor zulks een beeld of werking van het bestaan.
pi_148844111
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 16:00 schreef Jappie het volgende:

[..]

o.a. Het spel wat de geest met de mens speelt en de zoektocht naar de waarheid achter alles wat is maar eerlijk gezegd is dat in het kader van waaarom ik de vraag stelde niet zo interessant.
Waar het mij om ging en die vraag heb je op deze manier veilig ontweken is te stellen dat spiritualiteit niet verdwijnt, ook niet als je er niet in gelooft. ;)
Ik lees hier nog geen definitie in. In elk geval niet een definitie die mij in staat stelt om je vraag te beantwoorden. Dat doe ik dan vooralsnog ook niet. :)

quote:

Maar even op een iets andere fiets; ik ben wel benieuwd hoe je jouw stelling die mijn inziens niets meer is dan een lollige oneliner hard kunt maken.

Waarom denk jij dat er een waarnemer onafhankelijke werkelijkheid bestaat; hoe ziet die eruit en hoe denk je die te bewijzen ?
Veruit de meeste aspecten van de werkelijkheid zijn helemaal niet waarnemerafhankelijk. De vraag of het wel of niet verstandig is om een flatgebouw te verlaten via een raam op de 15e verdieping is op geen enkele manier afhankelijk van de vraag of je wel openstaat voor het idee 'zwaartekracht'.

Er zijn enkele theoretische gevallen waarin je kunt stellen dat het perspectief van de waarnemer relevant is, bijvoorbeeld de relativiteit van gelijktijdigheid. Maar ook daarvoor geldt dat dat helemaal niet afhankelijk is van waar je wel of niet voor openstaat. Het kan exact berekend worden hoe dat er voor verschillende waarnemers uitziet.

Als iets een slappe one liner is dan is het wel 'wetenschappelijke argumenten voor dualisme bestaan alleen als je openstaat voor spiritualiteit'. Dat schrijf ik toch echt af als klinkklare onzin. Vergelijkbaar met 'god is zichtbaar in de wereld als je ervoor openstaat' en 'kleine groene mannetjes zijn zichtbaar als je ervoor openstaat'.

Wat wel of niet goede argumenten zijn is eenvoudig niet afhankelijk van waar je voor openstaat. Ik zou haast zeggen: als ervoor openstaan een voorwaarde is dan is het zeker geen goed argument.

Je zult mij dan ook nooit in een wetenschappelijke discussie horen zeggen dat je wel moet openstaan voor X. Als iemand dat opwerpt als een voorwaarde dan moeten eigenlijk overal alarmbellen afgaan: 'bullshit alert'.

quote:

Om te kunnen bepalen wat de werkelijkheid is zul je mijn inziens eerst de natuur van de werkelijkheid moeten achterhalen en wellicht is die natuur juist wel dat waar je daadwerkelijk in gelooft voor jou ook werkelijkheid wordt. Er zijn iig meerdere argumenten aan te dragen voor zulks een beeld of werking van het bestaan.
Je hoeft echt niet de aard van zwaartekracht te doorgronden om te constateren dat uit het raam stappen op de 15e verdieping onverstandig is. Het maakt ook geen hol uit of je daarvoor openstaat of niet: Je kunt nog zo overtuigd geloven dat zwaartekracht niet bestaat, je komt toch echt in een onprettige / ongezonde aanvaring met de grond die vrijwel zeker leidt tot je dood.

Overigens heeft dit als je het mij vraagt helemaal niets te maken met spiritualiteit, in geen enkele gangbare definitie. Dit is 1 grote rode haring die je me hier voorschotelt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 19-01-2015 16:54:46 ]
  maandag 19 januari 2015 @ 17:48:31 #188
16305 Jappie
parttime reverend
pi_148847713
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 16:16 schreef Molurus het volgende:

Veruit de meeste aspecten van de werkelijkheid zijn helemaal niet waarnemerafhankelijk. De vraag of het wel of niet verstandig is om een flatgebouw te verlaten via een raam op de 15e verdieping is op geen enkele manier afhankelijk van de vraag of je wel openstaat voor het idee 'zwaartekracht'.
Denk jij dat er veel mensen te vinden zijn die daadwerkelijk geloven dat zwaartekracht niet bestaat ?
Je hebt namelijk niets aan dit soort "weten" als iedereen simpelweg hetzelfde gelooft. Het zegt of ontkent niets over de werkelijkheid, het zegt iets over wat wij waarnemen of anders gezegd voor waar aannemen. ;)

Je zou ook kunnen zeggen: "Het zegt iets over hoe onze geest geconditioneerd is" maar bovenstaande op zich is onvoldoende motivatie om het als een daadwerkelijke *waarnemer onafhankelijke waarheid* te beschouwen maar bovendien is elke waarneming van een val dan wel een zweven direct waarnemer afhankelijk en bestaat er voor ons mensen helemaal geen waarnemer onafhankelijk perspectief! Ik zou zelfs willen zeggen dat dat godsonmogelijk is. :+

quote:
Wat wel of niet goede argumenten zijn is eenvoudig niet afhankelijk van waar je voor openstaat. Ik zou haast zeggen: als ervoor openstaan een voorwaarde is dan is het zeker geen goed argument.

Je zult mij dan ook nooit in een wetenschappelijke discussie horen zeggen dat je wel moet openstaan voor X. Als iemand dat opwerpt als een voorwaarde dan moeten eigenlijk overal alarmbellen afgaan: 'bullshit alert'.

Hier neem je wederom die harde stelling in welke in mijn optiek zeer onwetenschappelijk is zolang je hem niet kunt bewijzen. Nu zal het mij persoonlijk aan me reet roesten of iets al dan niet wetenschappelijk genoemd mag of kan worden maar ik probeer simpelweg de tegenstrijdigheden in je stellingnames en argumentatie aan te geven. De ene keer moet iets keihard wetenschappelijk bewezen worden en de andere keer is de ervaring (in dit geval van het vallen) genoeg

Het al dan niet geloof in eigen waarheden is iets wat voor ons mensen daadwerkelijk tastbare verschillen in de materiele wereld oplevert. Het is voor 99.9% van de mensen ondoenlijk om een sprong van 10 meter te maken en toch zijn er mensen die dat geloof wel hadden en het vervolgens omgezet hebben in werkelijkheid. Wat maakt dat de ene mens wel succesvol is en de andere mens niet? Waarom bestaat er zoiets als placebo effect...bewezen nog wel!!

Elke uitspraak die wij doen over de werkelijkheid is automatisch waarnemings afhankelijk anders hadden wij hem in de eerste plaats al niet kunnen benoemen. Onze hele wetenschap is gebaseerd op waarnemingen aangevuld met theorieën op basis van wederom diezelfde waarnemingen.

Nogmaals; de waarnemer onafhankelijke werkelijkheid kunnen wij met geen mogelijkheid kennen, voor ons bestaat er uitsluitend een waarnemer afhankelijke werkelijkheid en daarmee is het tegelijkertijd onbewijsbaar geworden dat er zoiets bestaat als een vaststaande werkelijkheid, het is ook onlogisch zoiets te veronderstellen daar er zelfs in onze waarneming eigenlijk niet zoiets bestaat als een stilstaande werkelijkheid. De werkelijkheid die wij via waarneming kennen is al aan continu verandering onderhevig dus waarom is het logisch om te denken dat er wel zoiets als een waarnemer onafhankelijke harde realiteit bestaat ?

Wellicht heb je gelijk hoor, ik bedoel ik kan het tegendeel ook niet bewijzen maar ik snap die dubbele standaard gewoonweg niet zo goed.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jappie op 19-01-2015 17:53:46 ]
pi_148849194
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 17:48 schreef Jappie het volgende:

[..]

Denk jij dat er veel mensen te vinden zijn die daadwerkelijk geloven dat zwaartekracht niet bestaat ?
Je hebt namelijk niets aan dit soort "weten" als iedereen simpelweg hetzelfde gelooft. Het zegt of ontkent niets over de werkelijkheid, het zegt iets over wat wij waarnemen of anders gezegd voor waar aannemen. ;)
De waarheid is geen democratie. Het is niet alsof dat bij meerderheid van stemmen wordt bepaald.

De reden dat je weinig mensen ziet die niet geloven in zwaartekracht is omdat men nogal snel en ondubbelzinnig wordt geconfronteerd met de werkelijkheid indien men een geloof in zwaartekracht laat varen. (De zwaartekracht weigert te verdwijnen als je dat geloof laat vallen.)

Voor niet-toetsbare overtuigingen geldt dat veel minder.

quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 17:48 schreef Jappie het volgende:

Je zou ook kunnen zeggen: "Het zegt iets over hoe onze geest geconditioneerd is" maar bovenstaande op zich is onvoldoende motivatie om het als een daadwerkelijke *waarnemer onafhankelijke waarheid* te beschouwen maar bovendien is elke waarneming van een val dan wel een zweven direct waarnemer afhankelijk en bestaat er voor ons mensen helemaal geen waarnemer onafhankelijk perspectief! Ik zou zelfs willen zeggen dat dat godsonmogelijk is. :+
Deze gedachte leidt onherroepelijk tot solipsisme.

Natuurlijk kun je niet bewijzen dat de werkelijkheid echt bestaat. Maar vind je dit nu echt interessant?

En als je dat interessant vindt: waarom neem je dan impliciet aan dat ik besta door dit gesprek te voeren? Ook dat kun je helemaal niet weten, laat staan bewijzen.

De rest van je post lijkt voort te borduren op de solipsistische gedachte, mijn reactie daarop is exact dezelfde. "De solipsist zou gelijk kunnen hebben, en daarom is alle kennis onmogelijk en elke stelling onwetenschappelijk" vind ik als standpunt helemaal niet interessant.

Als de solipsist daarin gelijk heeft bestaat hij niet. (En een entiteit die niet bestaat kan ook geen gelijk hebben. :D )

En ten overvloede: dit heeft nog steeds helemaal niets te maken met spiritualiteit. Deze vorm van subjectiviteit vereist niet eens een waarnemer, laat staan een bewustzijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door Molurus op 19-01-2015 18:56:18 ]
  maandag 19 januari 2015 @ 18:59:10 #190
16305 Jappie
parttime reverend
pi_148849919
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 18:34 schreef Molurus het volgende:

[..]

De waarheid is geen democratie. Het is niet alsof dat bij meerderheid van stemmen wordt bepaald.

De reden dat je weinig mensen ziet die niet geloven in zwaartekracht is omdat men nogal snel en ondubbelzinnig wordt geconfronteerd met de werkelijkheid indien men een geloof in zwaartekracht laat varen. (De zwaartekracht weigert te verdwijnen als je dat geloof laat vallen.)

Voor niet-toetsbare overtuigingen geldt dat veel minder.

Omkering van de bewijslast noemen we dat..jij beweert namelijk iets en ik vraag hoe je dat wil hard maken. Vervolgens kom je met een voorbeeld waar je niets mee kunt tenzij je een 1e aanname doet. Namelijk dat de werkelijkheid onafhankelijk van de waarneming bestaat en dat is nu juist het vraagstuk zelf..je kunt het vraagstuk niet beantwoorden door simpelweg de aanname te doen dat het de waarheid is.

quote:
Natuurlijk kun je niet bewijzen dat de werkelijkheid echt bestaat. Maar vind je dit nu echt interessant?
De vraag is niet of de werkelijkheid te bewijzen valt, mijn vraag is waarom jij zo duidelijk onderscheid maakt en grenzen stelt voor iets waar de grenzen helemaal niet automatisch vanzelfsprekend voor zijn. Mijn probleem zit hem in het feit dat jij de bewijsmatig verkregen werkelijkheid een hogere werkelijkheidswaarde toedicht op basis van onrechtmatig verkregen bewijsmateriaal en vervolgens wel afgeeft op allerlei andere mogelijkheden van de werkelijjkheid vormgeven als zijnde onbetrouwbaar.

Ik noem dat onwetenschappelijk, overigens slaat je laatste conclusie ook als lul op Dirk en bevestigd overigens mijn stelling over de opbouw van jouw werkelijkheid. Dat iets niet te bewijzen valt zegt namelijk niets over de werkelijkheid, het is simpelweg niet bewezen. Ik besta prima maar ik zie geen objectieve mogelijkheid om dat te bewijzen. Voor mij is dat geen enkel probleem maar het is juist in de ogen van mensen die voor alles bewijs nodig hebben dat er geen bestaan mogelijk is zonder dat bewijs. ;)
  maandag 19 januari 2015 @ 19:15:06 #191
12221 Tijn