Gekken praten continu tegen zichzelf of denkbeeldige vriendjes zonder dat ze zichzelf daarvan bewust zijn. Wat geeft jou het idee dat dat voor jou en mij anders zou zijn ?quote:Op donderdag 8 januari 2015 21:39 schreef Tijn het volgende:
[..]
De verwerking van de mening van anderen gebeurt natuurlijk nog steeds door jezelf, maar ik ga er wel vanuit dat er daadwerkelijk andere mensen bestaan, ja.
Volgens mij zijn er al genoeg mensen geweest die succesvol hebben beargumenteerd waarom "bovennatuurlijk" feitelijk geen bestaansrecht heeft. Als het bestaat maakt het immers direct deel uit van de natuur..dat is niet alleen zo in een empirische wereld maar een logische stelling in zichzelf.quote:Ik wil zeker niet ontkennen dat mensen talenten hebben, maar dat wil niet zeggen dat er mensen bestaan die tot bovennatuurlijke zaken in staat zijn. Daar hebben we het toch over?
Nee, gelovigen worden afgebrand omdat ze geloven in iets dat ongelovigen als ik niet kunnen ervaren. Dat er andere mensen zijn, daar is iedereen het toch wel over eens?quote:Op donderdag 8 januari 2015 22:55 schreef Jappie het volgende:
[..]
Begrijp me niet verkeerd overigens, ik zeg hiermee niet dat andere mensen niet bestaan! Ik zeg dat het vanuit jezelf als ervaarder niet te bewijzen is. Dan kun je zeggen dat dat een onmogelijke uitgangspositie is omdat je dan alles wel in twijfel kunt trekken en daar heb je volkomen gelijk in maar dat is het soort argument waarop gelovigen doorgaans genadeloos worden afgebrand.
Gelovigen worden hier op dit forum keer op keer afgebrand op oneigenlijke argumenten en ook als de hele wereld het erover eens dat er andere mensen zijn dan is dat nog steeds geen argument en kan dat ook niet zijn omdat jij die mensen alleen maar kan ervaren en ervaringen waren niet te vertrouwen was onder meer ook uw eigen stelling daar waar het bijvoorbeeld mystiek betrof.quote:Op donderdag 8 januari 2015 23:14 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, gelovigen worden afgebrand omdat ze geloven in iets dat ongelovigen als ik niet kunnen ervaren. Dat er andere mensen zijn, daar is iedereen het toch wel over eens?
Jalousie dus?quote:Op donderdag 8 januari 2015 23:14 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, gelovigen worden afgebrand omdat ze geloven in iets dat ongelovigen als ik niet kunnen ervaren. Dat er andere mensen zijn, daar is iedereen het toch wel over eens?
Als ik dit soort mensen zie, dan krijg ik altijd het gevoel alsof ik in mijn zwembroek in een mierennest gevallen ben.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 13:29 schreef Heerda2 het volgende:
Beste Molurus,
Onderstaand geschenk wil ik graag met je delen.
Indigo?quote:Op zaterdag 10 januari 2015 13:29 schreef Heerda2 het volgende:
Beste Molurus,
Onderstaand geschenk wil ik graag met je delen.
De video gaat over veel meer dan dat. Vooral over de liefde toelaten in je leven. Neem de moeite hem te bekijken. Met een open minder anders is het zinloos.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 16:31 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Indigo?
Een tijdje geleden, zeg een jaar of drie, geloofde ik ook dat zulke kinderen bestonden en dat ik ook zo iemand was. Men beweerde dat iedereen die na 1970 geboren was een indigokind was
En dan noemden ze algemene zaken die zouden bewijzen dat je een indigo was. Geen wonder dat veel mensen denken zo te zijn.
Mja, Christenen hebben zoveel mensen letterlijk afgebrand.quote:Op donderdag 8 januari 2015 23:14 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, gelovigen worden afgebrand omdat ze geloven in iets dat ongelovigen als ik niet kunnen ervaren. Dat er andere mensen zijn, daar is iedereen het toch wel over eens?
Het is niet het geloof dat mensen afbrandt maar het gebrek aan geloof in liefde.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 20:04 schreef laforest het volgende:
[..]
Mja, Christenen hebben zoveel mensen letterlijk afgebrand.
Geloof = ellende.
Wanneer zinloos relatief blijft is geloof ook enkel maar uitstel van executie.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 16:25 schreef Heerda2 het volgende:
Jalousie dus?
Ik wou dat ik kon geloven dat zou zo'n enorme troost kunnen geven. Het bestaan minder zinloos.
Liefde? Wat is dat liefde? Zo'n overgebruikt woord.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 22:24 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
Het is niet het geloof dat mensen afbrandt maar het gebrek aan geloof in liefde.
Waarom denk je dat je het net bent dan? Los ervan of er een naam aan verbonden zou moeten worden.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 16:31 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Indigo?
Een tijdje geleden, zeg een jaar of drie, geloofde ik ook dat zulke kinderen bestonden en dat ik ook zo iemand was. Men beweerde dat iedereen die na 1970 geboren was een indigokind was
En dan noemden ze algemene zaken die zouden bewijzen dat je een indigo was. Geen wonder dat veel mensen denken zo te zijn.
Daarvoor hoef ik geen filmpjes te kijken, dat weet ik zo ook welquote:Op zaterdag 10 januari 2015 19:36 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
De video gaat over veel meer dan dat. Vooral over de liefde toelaten in je leven. Neem de moeite hem te bekijken. Met een open minder anders is het zinloos.
Ik meen dat net niet is?quote:Op zondag 11 januari 2015 10:37 schreef I-care het volgende:
[..]
Waarom denk je dat je het net bent dan? Los ervan of er een naam aan verbonden zou moeten worden.
Goed, kan zijn dat het bij jouw niet zo is, maar het zijn vrij algemene zaken omdat de antwoorden en redenen dat ook zijn..quote:quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2015 10:37 schreef I-care het volgende:
[..]
Waarom denk je dat je het net bent dan? Los ervan of er een naam aan verbonden zou moeten worden.
Ik meen dat net niet is?
Omdat het vage omschrijvingen had waar iedereen weleens "ja, zo ben ik ook" bij denkt. "je doet enkel de dingen die je leuk vindt" jaja. "je bent eerlijk tegen anderen, ook als zij het niet leuk vinden" jaja.
Het gaat niet om het woord maar om de kracht van het beeld. Of licht. Laat het licht toe en de donkerte verdwijnt.quote:Op zondag 11 januari 2015 10:30 schreef laforest het volgende:
[..]
Liefde? Wat is dat liefde? Zo'n overgebruikt woord.
Mooi gezegdquote:Op zondag 11 januari 2015 11:52 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
Het gaat niet om het woord maar om de kracht van het beeld. Of licht. Laat het licht toe en de donkerte verdwijnt.
Wat jij voelt bij lijken.quote:Op zondag 11 januari 2015 10:30 schreef laforest het volgende:
[..]
Liefde? Wat is dat liefde? Zo'n overgebruikt woord.
Vriend, als je aan het praten, debatteren, discussiëren of wat dan ook bent, gebruik je woorden om beelden te vertegenwoordigen. Als de ander het woord niet snapt of te vaag vindt, wordt het beeld niet vertegenwoordigd. Dat kan in dat geval niet sterk zijn.quote:Op zondag 11 januari 2015 11:52 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
Het gaat niet om het woord maar om de kracht van het beeld. Of licht. Laat het licht toe en de donkerte verdwijnt.
Dat het niet geheel gedefinieerd is klopt wel, maar toch hebben de meeste mensen daar een redelijk stabiel beeld bij, en kunnen moeiteloos iets categoriseren op basis daarvan.quote:Op zondag 11 januari 2015 12:08 schreef Molurus het volgende:
Het is natuurlijk leuk om 'licht' en 'duister' te gebruiken als beeldspraak. Maar waar is het nu eigenlijk een beeldspraak voor?
Wat dat betreft vind ik eigenlijk dat laforest wel een punt heeft.
Als je licht tegenover duister plaatst wordt het al helderder, eveneens als je daarbij positief tegenover negatief plaatst. Constructief versus destructief. Allemaal termen die verband houden met licht en duister in deze context.quote:Op zondag 11 januari 2015 12:15 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Vriend, als je aan het praten, debatteren, discussiëren of wat dan ook bent, gebruik je woorden om beelden te vertegenwoordigen. Als de ander het woord niet snapt of te vaag vindt, wordt het beeld niet vertegenwoordigd. Dat kan in dat geval niet sterk zijn.
warm - koudquote:Op zondag 11 januari 2015 12:24 schreef I-care het volgende:
[..]
Als je licht tegenover duister plaatst wordt het al helderder, eveneens als je daarbij positief tegenover negatief plaatst. Constructief versus destructief. Allemaal termen die verband houden met licht en duister in deze context.
Het gaat niet over licht of duister, maar over liefde. Heerda vindt dat je de kracht van het beeld van 'liefde' maar moet laten spreken. Dat kan echter niet als het woord 'liefde' niet duidelijk gedefinieerd is.quote:Op zondag 11 januari 2015 12:24 schreef I-care het volgende:
[..]
Als je licht tegenover duister plaatst wordt het al helderder, eveneens als je daarbij positief tegenover negatief plaatst. Constructief versus destructief. Allemaal termen die verband houden met licht en duister in deze context.
Filosofie heeft de neiging om specifiek te willen zijn..quote:Op zondag 11 januari 2015 12:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
warm - koud
nat - droog
ver - dichtbij
hoog - laag
snel - langzaam
Je kunt dit soort tegengestelden altijd gebruiken als beeldspraak. Maar dat is alleen interessant als duidelijk is waar het een beeldspraak voor is.
Ik heb niet het gevoel dat het hier meer is dan zweverig geleuter. Uitsluitend bedoeld om te verhullen dat het onduidelijk is waar de beeldspraak over gaat.
Ik zie het zo:quote:Op zondag 11 januari 2015 12:40 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het gaat niet over licht of duister, maar over liefde. Heerda vindt dat je de kracht van het beeld van 'liefde' maar moet laten spreken. Dat kan echter niet als het woord 'liefde' niet duidelijk gedefinieerd is.
Kun jij het beeld 'bank' duidelijk laten spreken als je niet weet over wat voor soort bank het eigenlijk gaat?
Liefde staat voor dankbaarheid en bescheidenheid voor de zegeningen die je dagelijks ontvangt. Ik zou zo graag alle positieve krachten willen mobiliseren. Liefde voor de medemens. Liefde voor moslims en christenen, voor alle mensen van goede wil. Om die positieve krachten te ontketenen zou ik graag willen bidden. Daarvoor heb ik geen geloof nodig. Ik heb goede ervaringen tijdens Zenmeditatie in de Dominicaanse kerk in Zwolle.quote:Op zondag 11 januari 2015 12:40 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het gaat niet over licht of duister, maar over liefde. Heerda vindt dat je de kracht van het beeld van 'liefde' maar moet laten spreken. Dat kan echter niet als het woord 'liefde' niet duidelijk gedefinieerd is.
Kun jij het beeld 'bank' duidelijk laten spreken als je niet weet over wat voor soort bank het eigenlijk gaat?
Ja, echte wetenschap.quote:Op zondag 11 januari 2015 11:52 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
Het gaat niet om het woord maar om de kracht van het beeld. Of licht. Laat het licht toe en de donkerte verdwijnt.
Slap gelul in de ruimte.quote:Op zondag 11 januari 2015 12:08 schreef Molurus het volgende:
Het is natuurlijk leuk om 'licht' en 'duister' te gebruiken als beeldspraak. Maar waar is het nu eigenlijk een beeldspraak voor?
Wat dat betreft vind ik eigenlijk dat laforest wel een punt heeft.
En wat heeft dit met wetenschap en dualisme te maken?quote:Op zondag 11 januari 2015 14:36 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
Liefde staat voor dankbaarheid en bescheidenheid voor de zegeningen die je dagelijks ontvangt. Ik zou zo graag alle positieve krachten willen mobiliseren. Liefde voor de medemens. Liefde voor moslims en christenen, voor alle mensen van goede wil. Om die positieve krachten te ontketenen zou ik graag willen bidden. Daarvoor heb ik geen geloof nodig. Ik heb goede ervaringen tijdens Zenmeditatie in de Dominicaanse kerk in Zwolle.
Lijken zijn koud...quote:Op maandag 12 januari 2015 15:26 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Jij was toch van de necrofilie? Of ben je dat ondertussen ontgroeid?
Wetenschap niets. Maar er bestaat meer dan wetenschap. Ik dacht dat de ziel wel iets met dualisme heeft te maken.quote:Op maandag 12 januari 2015 15:24 schreef laforest het volgende:
[..]
En wat heeft dit met wetenschap en dualisme te maken?
Bewijs voor ziel?quote:Op dinsdag 13 januari 2015 11:29 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
Wetenschap niets. Maar er bestaat meer dan wetenschap. Ik dacht dat de ziel wel iets met dualisme heeft te maken.
Er is vrij veel dat de wetenschap niet weet. Maar of er dingen zijn diequote:Op dinsdag 13 januari 2015 11:29 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
Wetenschap niets. Maar er bestaat meer dan wetenschap. Ik dacht dat de ziel wel iets met dualisme heeft te maken.
Je speculeert dus? Geen wetenschap.quote:Op woensdag 14 januari 2015 10:26 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
Stel dat ik het zou kunnen bewijzen. Dat zou de wereld op zijn kop zetten.
Als de ziel de compleetheid aan ervaringen gedachten en beleving, in combinatie met intenties en doelen, samengevat zou worden als de 'ziel' dan heb je iets tastbaars, zonder dat de wetenschap die kan verklaren, omdat je de beleving niet kan verklaren vanuit de onderdelen?quote:Op woensdag 14 januari 2015 10:26 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
Stel dat ik het zou kunnen bewijzen. Dat zou de wereld op zijn kop zetten.
Heel goed. Ook wetenschappers zullen deze holistische wet moeten beamen.quote:Op woensdag 14 januari 2015 10:48 schreef I-care het volgende:
[..]
Als de ziel de compleetheid aan ervaringen gedachten en beleving, in combinatie met intenties en doelen, samengevat zou worden als de 'ziel' dan heb je iets tastbaars, zonder dat de wetenschap die kan verklaren, omdat je de beleving niet kan verklaren vanuit de onderdelen?
Ik hoop het, anders hebben we geen gelijk gehad..quote:Op woensdag 14 januari 2015 12:00 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
Heel goed. Ook wetenschappers zullen deze holistische wet moeten beamen.
Dan heb je nog een lange weg te gaan Haushofer..quote:Op vrijdag 16 januari 2015 09:48 schreef Haushofer het volgende:
Zie ook
http://www.npo.nl/dus-ik-ben/11-01-2015/VPWON_1232017
Vond em zelf erg interessant
Dat heeft mens zijn met hersens. Heel natuurlijk, heb je geen bovennatuurlijke dingen voor nodig.quote:Op woensdag 14 januari 2015 10:48 schreef I-care het volgende:
[..]
Als de ziel de compleetheid aan ervaringen gedachten en beleving, in combinatie met intenties en doelen, samengevat zou worden als de 'ziel' dan heb je iets tastbaars, zonder dat de wetenschap die kan verklaren, omdat je de beleving niet kan verklaren vanuit de onderdelen?
Darwin heeft het er maar moeilijk mee...quote:Op vrijdag 16 januari 2015 10:19 schreef laforest het volgende:
[..]
Dat heeft mens zijn met hersens. Heel natuurlijk, heb je geen bovennatuurlijke dingen voor nodig.
[ afbeelding ]
Darwin had het met wel meer dingen moeilijk. Het is goed om erbij stil te staan dat de wetenschap 150 jaar verder is, en Darwin geen profeet was.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 10:23 schreef I-care het volgende:
[..]
Darwin heeft het er maar moeilijk mee...
"Immaterieel" is net zo slecht gedefinieerd als "bovennatuurlijk", althans... als je daarmee bedoelt "iets dat onafhankelijk van materie bestaat".quote:Op vrijdag 16 januari 2015 10:23 schreef I-care het volgende:
Bovennatuurlijk is toch ook maar een semantische kwestie. Stel dat de ziel dan niet meer is dan de accumulatie van al die immateriële zaken, wordt de ziel dan minder waard denk je, of minder echt?
Immateriële zaken? Pure speculatie, Bah, humbug! Je kunt alleen maar over zulke zaken speculeren, als er al zoiets als een ziel is dan kunnen wij daar geen weet van hebben.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 10:23 schreef I-care het volgende:
[..]
Darwin heeft het er maar moeilijk mee...
Bovennatuurlijk is toch ook maar een semantische kwestie. Stel dat de ziel dan niet meer is dan de accumulatie van al die immateriële zaken, wordt de ziel dan minder waard denk je, of minder echt?
Tja definities, deze discussie is wel wat ouder... Socrates was er al mee bezig.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 10:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Darwin had het met wel meer dingen moeilijk. Het is goed om erbij stil te staan dat de wetenschap 150 jaar verder is, en Darwin geen profeet was.
[..]
"Immaterieel" is net zo slecht gedefinieerd als "bovennatuurlijk", althans... als je daarmee bedoelt "iets dat onafhankelijk van materie bestaat".
Ongeacht of je dat laatste ooit kunt aantonen is het onduidelijk wat dat precies zou betekenen en waar zo'n hypothese op gebaseerd is.
Als je daarmee bedoelt "emergent" dan raad ik aan om het gebruik van het woord "immaterieel" in deze context te vermijden om verwarring te voorkomen.
In dit soort discussies is een eenduidige definitie van begrippen essentieel.
Absoluut, en ik heb ook geen antwoorden. Ik vind het heel moeilijke materie. De vraag is of de ervaring en beleving wel immaterieel zou zijn. En stel dat dit wel een emergent eigenschap zou zijn, dan valt dat maar moeilijk te vatten, omdat er dan niets te grijpen valt.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 10:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Darwin had het met wel meer dingen moeilijk. Het is goed om erbij stil te staan dat de wetenschap 150 jaar verder is, en Darwin geen profeet was.
[..]
"Immaterieel" is net zo slecht gedefinieerd als "bovennatuurlijk", althans... als je daarmee bedoelt "iets dat onafhankelijk van materie bestaat".
Ongeacht of je dat laatste ooit kunt aantonen is het onduidelijk wat dat precies zou betekenen en waar zo'n hypothese op gebaseerd is.
Als je daarmee bedoelt "emergent" dan raad ik aan om het gebruik van het woord "immaterieel" in deze context te vermijden om verwarring te voorkomen.
In dit soort discussies is een eenduidige definitie van begrippen essentieel.
Zeker, het is ook pure speculatie! Als de ziel huist in de wereld van het ongrijpbare dan is de ziel niet te vatten.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 10:28 schreef laforest het volgende:
[..]
Immateriële zaken? Pure speculatie, Bah, humbug! Je kunt alleen maar over zulke zaken speculeren, als er al zoiets als een ziel is dan kunnen wij daar geen weet van hebben.
Die vraag kan zonder definitie van 'immaterieel' niet zinvol worden gesteld.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 10:33 schreef I-care het volgende:
[..]
De vraag is of de ervaring en beleving wel immaterieel zou zijn.
Het is moeilijk te begrijpen omdat er niets te begrijpen valt? Dit voelt aan als een contradictie.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 10:33 schreef I-care het volgende:
En stel dat dit wel een emergent eigenschap zou zijn, dan valt dat maar moeilijk te vatten, omdat er dan niets te grijpen valt.
Op zijn best 'nog niet'. Je kunt nooit stellen dat verschijnsel X nooit te begrijpen zal zijn.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 10:34 schreef I-care het volgende:
[..]
Zeker, het is ook pure speculatie! Als de ziel huist in de wereld van het ongrijpbare dan is de ziel niet te vatten.
Als in niet verklaarbaar vanuit de materie. Alleen die kunnen wij kennen en meten bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 10:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Die vraag kan zonder definitie van 'immaterieel' niet zinvol worden gesteld.
[..]
Het is moeilijk te begrijpen omdat er niets te begrijpen valt? Dit voelt aan als een contradictie.
Wat maakt een immateriële ziel dan aannemelijk?quote:Op vrijdag 16 januari 2015 10:34 schreef I-care het volgende:
[..]
Zeker, het is ook pure speculatie! Als de ziel huist in de wereld van het ongrijpbare dan is de ziel niet te vatten.
Dat is ook weer zo. Hoop dat het nog eens gaat lukken.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 10:54 schreef Molurus het volgende:
[..]
Op zijn best 'nog niet'. Je kunt nooit stellen dat verschijnsel X nooit te begrijpen zal zijn.
"Vanuit de materie" voegt echt helemaal niets toe.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 11:15 schreef I-care het volgende:
[..]
Als in niet verklaarbaar vanuit de materie. Alleen die kunnen wij kennen en meten bijvoorbeeld.
Ik ook niet vanuit wat we weten, wel vanuit wat ik ervaar. Maar veel meer dan dat kan ik er dan ook niet van maken.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 11:16 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Wat maakt een immateriële ziel dan aannemelijk?
Ik zie hier geen enkele reden voor namelijk.
Vanuit de delen dan..quote:Op vrijdag 16 januari 2015 11:17 schreef Molurus het volgende:
[..]
"Vanuit de materie" voegt echt helemaal niets toe.
En zoals gezegd: dat X nu niet verklaard kan worden betekent niet dat dat morgen ook niet kan. We weten het niet.
Niet? Is dat niet een beetje hetzelfde als verschijnsel X is onkenbaar?quote:Op vrijdag 16 januari 2015 10:54 schreef Molurus het volgende:
[..]
Op zijn best 'nog niet'. Je kunt nooit stellen dat verschijnsel X nooit te begrijpen zal zijn.
Hoe weet jij dan dat het ziel betreft :p?quote:Op vrijdag 16 januari 2015 11:17 schreef I-care het volgende:
[..]
Ik ook niet vanuit wat we weten, wel vanuit wat ik ervaar. Maar veel meer dan dat kan ik er dan ook niet van maken.
Dat weet ik ook niet, ergens start je met een overtuiging of een idee, en kijk je in hoeverre je die ideeën kunt begrijpen.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 11:24 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Hoe weet jij dan dat het ziel betreft :p?
Als je vanuit je ervaring kijkt kun je prima stellen dat ervaring een los iets is, weliswaar wel niet onafhankelijk van het brein, maar toch.
Lees dit maar eens bijvoorbeeld http://en.m.wikipedia.org/wiki/Knowledge_argument
Maar hoe je dit, of iets soortgelijks, in verband brengt met een immateriële ziel begrijp ik niet. :p
Misschien, daar werken we naartoe.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 11:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ook die toevoeging doet heel weinig voor het vraagstuk.
In theorie kunnen er dingen waar zijn die wij niet kunnen weten. Een voorbeeld daarvan zijn 'gebeurtenissen die plaatsvinden buiten het zichtbare universum'. (En daarmee bedoel ik gebeurtenissen op een afstand groter dan ongeveer 47 miljard lichtjaar.)quote:Op vrijdag 16 januari 2015 11:19 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Niet? Is dat niet een beetje hetzelfde als verschijnsel X is onkenbaar?
Is dit dan niet een implicatie van Godel zijn onvolledigheidsstellingen, dat er dingen waar kunnen zijn waarvan we dat nooit kunnen weten?
Of interpreteer ik het nou verkeerd?
Daar werken we misschien naar toe.quote:
Non-dualisme is de oplossing van een hoop problemen.. Dus in die zin heb je ongelijk!quote:Op vrijdag 16 januari 2015 11:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Daar werken we misschien naar toe.
Vooralsnog draaien we een beetje om klassieke noties van een dualistische wereld heen, die a) nergens op gebaseerd zijn (!) en b) niet lijken te werken in de richting van een oplossing. (b volgt uit a trouwens.)
Hoe kom je tot die conclusie?quote:Op vrijdag 16 januari 2015 11:43 schreef I-care het volgende:
[..]
Maar puur wetenschappelijk gezien is het niet zinnig, omdat de wereld niet kan zijn zonder dualisme.
Waarom? Zonder bijvoorbeeld aantrekkingskracht en energie kan er niets bestaan. Hoe is het mogelijk dat atomen om een kern heendraaien zonder dat principe?quote:Op vrijdag 16 januari 2015 11:46 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hoe kom je tot die conclusie?
Wat maakt de dualistische hypothese coherent?
En wat heeft dit eigenlijk te maken met het vraagstuk?
Wat dat betreft kan ik deze twee nog steeds van harte aanbevelen:
Hierin wordt, in mijn ogen, overtuigend beargumenteerd... niet alleen dat de dualistische hypothese geen enkel concreet vraagstuk in potentie oplost, maar ubehaupt niet coherent is.
Onzin, de wereld kan heel goed zonder dualisme.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 11:43 schreef I-care het volgende:
[..]
Non-dualisme is de oplossing van een hoop problemen.. Dus in die zin heb je ongelijk!
Maar puur wetenschappelijk gezien is het niet zinnig, omdat de wereld niet kan zijn zonder dualisme.
E=MC^2 impliceert nou juist juist dat dat niet (fundamenteel) verschillende dingen zijn.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 11:50 schreef I-care het volgende:
[..]
Waarom? Zonder bijvoorbeeld aantrekkingskracht en energie kan er niets bestaan.
Atomen draaien om een kern? Bedoel je elektronen?quote:Op vrijdag 16 januari 2015 11:50 schreef I-care het volgende:
Hoe is het mogelijk dat atomen om een kern heendraaien zonder dat principe?
Dit vereist op de eerste plaats dat 'dualisme' coherent gedefinieerd wordt.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 12:07 schreef laforest het volgende:
[..]
Onzin, de wereld kan heel goed zonder dualisme.
Ik zou zeggen, bewijs maar dat de wereld er niet zonder kan: Onus probandi.
Jep, dat merk je hier ook wel dat het lastig discussiëren is wanneer men geen coherente definities hanteert.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 12:49 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit vereist op de eerste plaats dat 'dualisme' coherent gedefinieerd wordt.
Ook hier weer dat probleem van definities, wat is volgens jou 'een ziel'?quote:Op vrijdag 16 januari 2015 13:32 schreef Heerda2 het volgende:
In Rusland is een te vondeling gelegde baby gered doordat een kat zich om de baby had gekruld. Hebben katten een ziel?
.............quote:Op vrijdag 16 januari 2015 10:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Die vraag kan zonder definitie van 'immaterieel' niet zinvol worden gesteld.
[..]
Het is moeilijk te begrijpen omdat er niets te begrijpen valt? Dit voelt aan als een contradictie.
Ik bedoelde daarmee positief en negatief als dualistisch. Alles heeft perfecte balans nodig om te kunnen vasthouden aan de vorm. Of constellatie.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 12:49 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit vereist op de eerste plaats dat 'dualisme' coherent gedefinieerd wordt.
Nee, die zijn er bij mijn weten ook nooit geweest.quote:Op maandag 19 januari 2015 12:13 schreef Heerda2 het volgende:
Mijn vraag was of er op wetenschappelijk niveau nog argumenten zijn pro dualisme.
Het soort waarheid dat alleen waar is als je ervoor openstaat is helemaal geen waarheid.quote:Op maandag 19 januari 2015 12:13 schreef Heerda2 het volgende:
Mijn conclusie: alleen als je open staat voor spiritualiteit. Op wetenschappelijk niveau discussiëren over spiritualteit is zinloos dan wel oeverloos.
Geen waarheid... dus leugens of toch iets er tussen in? Maar dan begint weer een zinloze of oeverloze discussie.quote:Op maandag 19 januari 2015 12:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nee, die zijn er bij mijn weten ook nooit geweest.
[..]
Het soort waarheid dat alleen waar is als je ervoor openstaat is helemaal geen waarheid.
"Reality is that which, when you stop believing in it, refuses to disappear."
Geen leugens, en ook niet iets er tussenin. Gewoon onjuist. Wat wel of niet waar is is eenvoudig niet afhankelijk van waar je voor open staat.quote:Op maandag 19 januari 2015 13:30 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
Geen waarheid... dus leugens of toch iets er tussen in?
Een discussie over wat wel of niet waar is is nooit zinloos. (Tenzij je waarde hecht aan een geloof in zaken die niet waar zijn, maar dan is elke discussie zinloos en kun je beter watten in je oren stoppen.)quote:Op maandag 19 januari 2015 13:30 schreef Heerda2 het volgende:
Maar dan begint weer een zinloze of oeverloze discussie.
Sta jij open voor spiritualiteit ?quote:Op maandag 19 januari 2015 13:46 schreef Molurus het volgende:
[..]
Geen leugens, en ook niet iets er tussenin. Gewoon onjuist. Wat wel of niet waar is is eenvoudig niet afhankelijk van waar je voor open staat.
[..]
Een discussie over wat wel of niet waar is is nooit zinloos. (Tenzij je waarde hecht aan een geloof in zaken die niet waar zijn, maar dan is elke discussie zinloos en kun je beter watten in je oren stoppen.)
Dat is sterk afhankelijk van wat je daar precies mee bedoelt.quote:
o.a. Het spel wat de geest met de mens speelt en de zoektocht naar de waarheid achter alles wat is maar eerlijk gezegd is dat in het kader van waaarom ik de vraag stelde niet zo interessant.quote:Op maandag 19 januari 2015 15:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is sterk afhankelijk van wat je daar precies mee bedoelt.
In mijn ervaring worden daar uiteenlopende definities voor gebruikt die niet altijd even sterk zijn. Maar veel erger: men gebruikt die definities door elkaar heen zonder ze te benoemen, en zo wordt er veel langs elkaar heen gepraat.
Wat bedoel jij ermee?
Ik lees hier nog geen definitie in. In elk geval niet een definitie die mij in staat stelt om je vraag te beantwoorden. Dat doe ik dan vooralsnog ook niet.quote:Op maandag 19 januari 2015 16:00 schreef Jappie het volgende:
[..]
o.a. Het spel wat de geest met de mens speelt en de zoektocht naar de waarheid achter alles wat is maar eerlijk gezegd is dat in het kader van waaarom ik de vraag stelde niet zo interessant.
Waar het mij om ging en die vraag heb je op deze manier veilig ontweken is te stellen dat spiritualiteit niet verdwijnt, ook niet als je er niet in gelooft.
Veruit de meeste aspecten van de werkelijkheid zijn helemaal niet waarnemerafhankelijk. De vraag of het wel of niet verstandig is om een flatgebouw te verlaten via een raam op de 15e verdieping is op geen enkele manier afhankelijk van de vraag of je wel openstaat voor het idee 'zwaartekracht'.quote:Op maandag 19 januari 2015 16:00 schreef Jappie het volgende:
Maar even op een iets andere fiets; ik ben wel benieuwd hoe je jouw stelling die mijn inziens niets meer is dan een lollige oneliner hard kunt maken.
Waarom denk jij dat er een waarnemer onafhankelijke werkelijkheid bestaat; hoe ziet die eruit en hoe denk je die te bewijzen ?
Je hoeft echt niet de aard van zwaartekracht te doorgronden om te constateren dat uit het raam stappen op de 15e verdieping onverstandig is. Het maakt ook geen hol uit of je daarvoor openstaat of niet: Je kunt nog zo overtuigd geloven dat zwaartekracht niet bestaat, je komt toch echt in een onprettige / ongezonde aanvaring met de grond die vrijwel zeker leidt tot je dood.quote:Op maandag 19 januari 2015 16:00 schreef Jappie het volgende:
Om te kunnen bepalen wat de werkelijkheid is zul je mijn inziens eerst de natuur van de werkelijkheid moeten achterhalen en wellicht is die natuur juist wel dat waar je daadwerkelijk in gelooft voor jou ook werkelijkheid wordt. Er zijn iig meerdere argumenten aan te dragen voor zulks een beeld of werking van het bestaan.
Denk jij dat er veel mensen te vinden zijn die daadwerkelijk geloven dat zwaartekracht niet bestaat ?quote:Op maandag 19 januari 2015 16:16 schreef Molurus het volgende:
Veruit de meeste aspecten van de werkelijkheid zijn helemaal niet waarnemerafhankelijk. De vraag of het wel of niet verstandig is om een flatgebouw te verlaten via een raam op de 15e verdieping is op geen enkele manier afhankelijk van de vraag of je wel openstaat voor het idee 'zwaartekracht'.
Hier neem je wederom die harde stelling in welke in mijn optiek zeer onwetenschappelijk is zolang je hem niet kunt bewijzen. Nu zal het mij persoonlijk aan me reet roesten of iets al dan niet wetenschappelijk genoemd mag of kan worden maar ik probeer simpelweg de tegenstrijdigheden in je stellingnames en argumentatie aan te geven. De ene keer moet iets keihard wetenschappelijk bewezen worden en de andere keer is de ervaring (in dit geval van het vallen) genoegquote:Wat wel of niet goede argumenten zijn is eenvoudig niet afhankelijk van waar je voor openstaat. Ik zou haast zeggen: als ervoor openstaan een voorwaarde is dan is het zeker geen goed argument.
Je zult mij dan ook nooit in een wetenschappelijke discussie horen zeggen dat je wel moet openstaan voor X. Als iemand dat opwerpt als een voorwaarde dan moeten eigenlijk overal alarmbellen afgaan: 'bullshit alert'.
De waarheid is geen democratie. Het is niet alsof dat bij meerderheid van stemmen wordt bepaald.quote:Op maandag 19 januari 2015 17:48 schreef Jappie het volgende:
[..]
Denk jij dat er veel mensen te vinden zijn die daadwerkelijk geloven dat zwaartekracht niet bestaat ?
Je hebt namelijk niets aan dit soort "weten" als iedereen simpelweg hetzelfde gelooft. Het zegt of ontkent niets over de werkelijkheid, het zegt iets over wat wij waarnemen of anders gezegd voor waar aannemen.
Deze gedachte leidt onherroepelijk tot solipsisme.quote:Op maandag 19 januari 2015 17:48 schreef Jappie het volgende:
Je zou ook kunnen zeggen: "Het zegt iets over hoe onze geest geconditioneerd is" maar bovenstaande op zich is onvoldoende motivatie om het als een daadwerkelijke *waarnemer onafhankelijke waarheid* te beschouwen maar bovendien is elke waarneming van een val dan wel een zweven direct waarnemer afhankelijk en bestaat er voor ons mensen helemaal geen waarnemer onafhankelijk perspectief! Ik zou zelfs willen zeggen dat dat godsonmogelijk is.![]()
Omkering van de bewijslast noemen we dat..jij beweert namelijk iets en ik vraag hoe je dat wil hard maken. Vervolgens kom je met een voorbeeld waar je niets mee kunt tenzij je een 1e aanname doet. Namelijk dat de werkelijkheid onafhankelijk van de waarneming bestaat en dat is nu juist het vraagstuk zelf..je kunt het vraagstuk niet beantwoorden door simpelweg de aanname te doen dat het de waarheid is.quote:Op maandag 19 januari 2015 18:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
De waarheid is geen democratie. Het is niet alsof dat bij meerderheid van stemmen wordt bepaald.
De reden dat je weinig mensen ziet die niet geloven in zwaartekracht is omdat men nogal snel en ondubbelzinnig wordt geconfronteerd met de werkelijkheid indien men een geloof in zwaartekracht laat varen. (De zwaartekracht weigert te verdwijnen als je dat geloof laat vallen.)
Voor niet-toetsbare overtuigingen geldt dat veel minder.
De vraag is niet of de werkelijkheid te bewijzen valt, mijn vraag is waarom jij zo duidelijk onderscheid maakt en grenzen stelt voor iets waar de grenzen helemaal niet automatisch vanzelfsprekend voor zijn. Mijn probleem zit hem in het feit dat jij de bewijsmatig verkregen werkelijkheid een hogere werkelijkheidswaarde toedicht op basis van onrechtmatig verkregen bewijsmateriaal en vervolgens wel afgeeft op allerlei andere mogelijkheden van de werkelijjkheid vormgeven als zijnde onbetrouwbaar.quote:Natuurlijk kun je niet bewijzen dat de werkelijkheid echt bestaat. Maar vind je dit nu echt interessant?
Dit is trouwens het onderwerp van "The Talos Principle", een recente puzzelgame met veel filosofische thema's.quote:Op maandag 19 januari 2015 16:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je hoeft echt niet de aard van zwaartekracht te doorgronden om te constateren dat uit het raam stappen op de 15e verdieping onverstandig is. Het maakt ook geen hol uit of je daarvoor openstaat of niet: Je kunt nog zo overtuigd geloven dat zwaartekracht niet bestaat, je komt toch echt in een onprettige / ongezonde aanvaring met de grond die vrijwel zeker leidt tot je dood.
Klinkt interessant, even kijken of ik die ergens vandaan kan halen.quote:Op maandag 19 januari 2015 19:15 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dit is trouwens het onderwerp van "The Talos Principle", een recente puzzelgame met veel filosofische thema's.
Aanrader voor mensen in dit forum, denk ik!
Als bewijs er dan toch helemaal niets toe doet, waarom doe je dan zo veel aannames over wat ik zeg en denk?quote:Op maandag 19 januari 2015 18:59 schreef Jappie het volgende:
Omkering van de bewijslast noemen we dat..jij beweert namelijk iets en ik vraag hoe je dat wil hard maken. Vervolgens kom je met een voorbeeld waar je niets mee kunt tenzij je een 1e aanname doet. Namelijk dat de werkelijkheid onafhankelijk van de waarneming bestaat en dat is nu juist het vraagstuk zelf..je kunt het vraagstuk niet beantwoorden door simpelweg de aanname te doen dat het de waarheid is.
[..]
De vraag is niet of de werkelijkheid te bewijzen valt, mijn vraag is waarom jij zo duidelijk onderscheid maakt en grenzen stelt voor iets waar de grenzen helemaal niet automatisch vanzelfsprekend voor zijn. Mijn probleem zit hem in het feit dat jij de bewijsmatig verkregen werkelijkheid een hogere werkelijkheidswaarde toedicht op basis van onrechtmatig verkregen bewijsmateriaal en vervolgens wel afgeeft op allerlei andere mogelijkheden van de werkelijjkheid vormgeven als zijnde onbetrouwbaar.
Ik noem dat onwetenschappelijk, overigens slaat je laatste conclusie ook als lul op Dirk en bevestigd overigens mijn stelling over de opbouw van jouw werkelijkheid. Dat iets niet te bewijzen valt zegt namelijk niets over de werkelijkheid, het is simpelweg niet bewezen. Ik besta prima maar ik zie geen objectieve mogelijkheid om dat te bewijzen. Voor mij is dat geen enkel probleem maar het is juist in de ogen van mensen die voor alles bewijs nodig hebben dat er geen bestaan mogelijk is zonder dat bewijs.
Lees je nu eik zelf nog wel je eigen teksten ?quote:Op maandag 19 januari 2015 20:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als bewijs er dan toch helemaal niets toe doet, waarom doe je dan zo veel aannames over wat ik zeg en denk?
Ook dat kun je helemaal niet weten. Je kletst maar wat. (En als ik heel eerlijk ben begint dat te vervelen.)
Omdat het werkt, Jappie. Als de ene wetenschapper iets ontdekt, werkt dat ook voor de andere wetenschapper. Sterker nog, het werkt voor iedereen. De logische conclusie is dat er dan iets gemeenschappelijks bestaat, of mensen dat nu zien of niet en of ze daar nu in geloven of niet.quote:Op maandag 19 januari 2015 17:48 schreef Jappie het volgende:
[..]
De werkelijkheid die wij via waarneming kennen is al aan continu verandering onderhevig dus waarom is het logisch om te denken dat er wel zoiets als een waarnemer onafhankelijke harde realiteit bestaat ?
Wellicht heb je gelijk hoor, ik bedoel ik kan het tegendeel ook niet bewijzen maar ik snap die dubbele standaard gewoonweg niet zo goed.
Exact..het bestaat op basis van meerdere waarnemingen maar het zegt dus niets over de werkelijke natuur hoe dingen tot stand komen. Het is zeker een mogelijkheid en gezien de ogenschijnlijke echtheid ook een grote kanshebber maar je kunt het niet bewijzen en dat is wat me in dit verhaal stoort.quote:Op maandag 19 januari 2015 20:43 schreef Tijn het volgende:
[..]
Omdat het werkt, Jappie. Als de ene wetenschapper iets ontdekt, werkt dat ook voor de andere wetenschapper. Sterker nog, het werkt voor iedereen. De logische conclusie is dat er dan iets gemeenschappelijks bestaat, of mensen dat nu zien of niet en of ze daar nu in geloven of niet.
En dat maakt de vraag op zich dus al irrelevant.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 00:28 schreef Jappie het volgende:
[..]
Van mij mag je die route bewandelen maar ik ben er heilig van overtuigd dat je er vanuit onze positie niet geraakt. Het is zelfs zo erg dat we evt via wetenschappelijke methode met of zonder kunstgrepen de werkelijkheid tot op de vierkante millimeter kunnen nabootsen/invullen begrijpen maar dan nog kunnen we vanuit ons perspectief nooit met zekerheid zeggen of het daadwerkelijk de werkelijkheid is.
Nope in tegendeel, het laat duidelijk zien dat wetenschap niet het juiste instrument is om de werkelijkheid te achterhalen maar dat het desondanks een heel krachtig instrument kan zijn.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 00:34 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En dat maakt de vraag op zich dus al irrelevant.
De mens ervaart een interne en externe wereld door de manier waarop zij de wereld categoriseren. Alleen op dit gegeven is het idee van dualisme gebaseerd, ook in religie. Er is nooit (meetbaar) wetenschappelijk bewijs geweest.quote:Op maandag 19 januari 2015 12:13 schreef Heerda2 het volgende:
Mijn vraag was of er op wetenschappelijk niveau nog argumenten zijn pro dualisme. Mijn conclusie: alleen als je open staat voor spiritualiteit. Op wetenschappelijk niveau discussiëren over spiritualteit is zinloos dan wel oeverloos.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |