quote:Op woensdag 26 november 2014 11:59 schreef Heerda2 het volgende:
Mattees van Dijk schrijft in zijn boek 'chaos, orde en bewustzijn' (blz. 131) dat er in de filosofie en cognitieve wetenschappen niemand meer is die dualisme zoals omschreven door Descartes voor mogelijk houdt.
Is dat zo?
Vind ik juist niet. Je moet het wel vertalen met behulp van moderne inzichten. En 'Vorm' is zelfs voor Plato al wiskunde (geometrie, ideale cirkels en zo). Achter wat we waarnemen zit iets rationeels. Niet iets 'fysisch', maar wiskunde, informatie of zo. Een correct inzicht, van duizenden jaren geleden.quote:Op dinsdag 30 december 2014 14:27 schreef laforest het volgende:
[..]
Plato was ook zweverig bezig. Ik vind hem fantastisch als filososoof in het algemeen, maar slaat de plank volledig mis met zijn Vorm-theorie.
Dit was trouwens positief bedoeld. In de zin van wij zouden eens ideeen uit moeten wisselen maar het komt er niet van als je in hetzelfde team zit en het andere team denkt er compleet anders over ;-)quote:Op zaterdag 3 januari 2015 00:00 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Ik snap waarom je dat zegt, maar Jappie en ik moeten elkaar ook nog begrijpen, kan je nagaan wat er nog te doen is ;-)
Maar uiteraard denk ik dat wat ik denk correct is, anders zou ik het niet meer denken ;-)quote:Op zaterdag 3 januari 2015 20:08 schreef Tijn het volgende:
[..]
Je bedoelt dat je dat ook denkt. Nogal wat anders.
Ik heb zelf nooit iets meegemaakt dat op reincarnatie wijst maar het is een mogelijkheid. Als het bewustzijn niet geproduceerd wordt door het brein zou het in principe ook zonder kunnen, zij het in een heel andere vorm dan zoals wij het ervaren. Vervolgens zou het opnieuw een 'materiele ervaring' kunnen opdoen.quote:Op zaterdag 27 december 2014 12:11 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
Ik reageer n.a.v. je discussie met Molurus. Zou mooi zijn dat hier persoonlijke ervaringen met reïncarnatie zouden worden uitgewisseld. Bij voorbeeld frappante onverklaarbare dejavues. Waar, wanneer, wat heeft het met je gedaan.
Je gelooft het, omdat je denkt dat het zo is. Maar pas als het de onomstotelijke waarheid zou blijken te zijn, kon ik er ook niet omheen. Dan pas kun je zeggen dat het zo is, ipv dat je het denkt.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 20:13 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Maar uiteraard denk ik dat wat ik denk correct is, anders zou ik het niet meer denken ;-)
Klopt. Zolang we niet weten hoe het zit gaat het er om wat het meest plausibel is, gezien alle feiten die er zijn. Dus 'correct' is inderdaad mijn inschatting.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 21:01 schreef Tijn het volgende:
[..]
Je gelooft het, omdat je denkt dat het zo is. Maar pas als het de onomstotelijke waarheid zou blijken te zijn, kon ik er ook niet omheen. Dan pas kun je zeggen dat het zo is, ipv dat je het denkt.
Ik heb naar aanleiding van een post van Jigzoz in de F&L slowchat een kort uittreksel of eigenlijk meer een inleiding van het nieuwe boek (het huidige moment) van Sam Harris online gelezen en wanneer je puur afgaat op die inleiding alleen dan beschrijft ook hij de werkelijkheid die ik ervaar waarvan ik verwacht dat deze zich steeds meer en meer aan een breed publiek zal openbaren.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 19:51 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Dit was trouwens positief bedoeld. In de zin van wij zouden eens ideeen uit moeten wisselen maar het komt er niet van als je in hetzelfde team zit en het andere team denkt er compleet anders over ;-)
Dan begrijp je Plato dus totaal niet. Plato sloot wiskunde buiten zijn Vorm-theorie omdat het neerwaards werkt vanuit hypothese en niet eerste beginselen (first principle). Alleen dialectic behoort tot de Vorm, wiskunde is een voorloper voor dialectic, zodat je je geest de juiste richting op wijst, maar wiskunde zelf is niet verlicht door 'Form of Good'. Plato zag wiskunde niet als wetenschap, alleen dialectic. Wiskunde behoort tot dianoia en is een lagere vorm van episteme. Dialectic of noesis is intelligentie, de hogere vorm van episteme en alleen noesis houd zich bezig met de Vorm, niet wiskunde.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 19:47 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Vind ik juist niet. Je moet het wel vertalen met behulp van moderne inzichten. En 'Vorm' is zelfs voor Plato al wiskunde (geometrie, ideale cirkels en zo). Achter wat we waarnemen zit iets rationeels. Niet iets 'fysisch', maar wiskunde, informatie of zo. Een correct inzicht, van duizenden jaren geleden.
He, jammer. Ik dacht dat Harris veel minder zweverig was dan dat...quote:Op zondag 4 januari 2015 11:14 schreef Jappie het volgende:
[..]
Ik heb naar aanleiding van een post van Jigzoz in de F&L slowchat een kort uittreksel of eigenlijk meer een inleiding van het nieuwe boek (het huidige moment) van Sam Harris online gelezen en wanneer je puur afgaat op die inleiding alleen dan beschrijft ook hij de werkelijkheid die ik ervaar waarvan ik verwacht dat deze zich steeds meer en meer aan een breed publiek zal openbaren.
In deze korte inleiding komt hij helaas nog niet toe aan de hamvraag. Hij beschrijft de krochten en mogelijkheden van een transcedent bewustzijn waarbij ruimte is voor o.a. mystieke ervaringen, echter in deze inleiding komt niet aan bod of dat een transcedent bewustzijn is welke is voortgekomen uit de materie of dat dit bewustzijn ook voor hem de grondslag is waarop de materie drijft.
Het las in ieder geval wel allemaal vrij makkelijk weg (hij heeft een prettige spreek en schrijfstijl) dus ik neig er naar om dit boek ook aan te schaffen om te bezien waar hij als hardcore atheïstische wetenschapper juist op dit in mijn ogen filosofisch gezien kernvraagstuk staat.
En weet je wat het is Jerry ? Ik denk dat je gelijk hebt, ik denk dat wij hier op dit forum momenteel de wet van de remmende voorsprong ervaren, we kunnen pas openlijk verder filosoferen wanneer de rest aanhaakt
Hoezo jammer ?quote:Op zondag 4 januari 2015 11:33 schreef Gray het volgende:
[..]
He, jammer. Ik dacht dat Harris veel minder zweverig was dan dat...
In welk opzicht niet? Een term als "diepere kernwaarheden in het materiele leven" zijn zweverig. Voorheen zag ik Harris als een man die z'n kennis concreet kon overbrengen, maar dat valt tegen, zo te zien.quote:Op zondag 4 januari 2015 11:41 schreef Jappie het volgende:
[..]
Hoezo jammer ?
Nogmaals ik heb uitsluitend een inleiding gelezen maar stel je voor dat waar Harris staat hier op uit zou draaien:
Bewustzijn ontstaan als fenomeen uit materieel leven welke dmv meditatie of psychedelica in staat is een diepere kernwaarheid van dit materiele leven te ervaren. In welk opzicht is dat dan nog zweverig ?
Het zijn mijn woorden hequote:Op zondag 4 januari 2015 14:10 schreef Gray het volgende:
[..]
In welk opzicht niet? Een term als "diepere kernwaarheden in het materiele leven" zijn zweverig. Voorheen zag ik Harris als een man die z'n kennis concreet kon overbrengen, maar dat valt tegen, zo te zien.
Het zijn wederom woorden zonder inhoud die de spiritueel dwalenden lokken als motten naar het vuur. Framing dus. Op meerdere manieren.
Nee dank, ik ben al afgeknapt.quote:Op zondag 4 januari 2015 14:21 schreef Jappie het volgende:
[..]
Het zijn mijn woorden he
Bovendien weet ik dus op basis van alleen de inleiding nog niet welke conclusies hij uiteindelijk zelf trekt!
Lees het anders zelf maar ff... Het huidige moment (leesfragment)
Oh, dat zal vast kunnen. Maar meestal zijn publieke atheïsten zoals Harris van mening dat 'spiritualiteit' een veel te vaag en slecht gedefinieerd begrip is om er zinvol over te spreken.quote:Op zondag 4 januari 2015 14:41 schreef Discombobulate het volgende:
Ik wist dat Harris zich bezig houdt met spiritualiteit, maar heb nog nooit echt aandacht aan zijn werk besteedt. Klinkt super interessant, hoezo kan een atheïst niet spiritueel zijn oid?
Toch zijn er al eeuwenlang hordes atheïstische religieuzen (veel boeddhisten bijvoorbeeld) die toch duidelijk bezig zijn met spiritualiteit en religie zonder dat ze een godsgeloof hebben.quote:Op zondag 4 januari 2015 14:46 schreef Molurus het volgende:
[..]
Oh, dat zal vast kunnen. Maar meestal zijn publieke atheïsten zoals Harris van mening dat 'spiritualiteit' een veel te vaag en slecht gedefinieerd begrip is om er zinvol over te spreken.
Vandaar ook dat ik me afvraag wat hij daar nu precies onder verstaat. Want ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat zijn uitleg daarvan strookt met hoe dit begrip doorgaans wordt uitgelegd in religieuze kringen.
Er schijnt wel zoiets als 'Boeddhistische goden' te bestaan.quote:Op zondag 4 januari 2015 14:50 schreef Tijn het volgende:
[..]
Toch zijn er al eeuwenlang hordes atheïstische religieuzen (veel boeddhisten bijvoorbeeld) die toch duidelijk bezig zijn met spiritualiteit en religie zonder dat ze een godsgeloof hebben.
Zoals gezegd, dat is niet a priori onmogelijk. Maar het is nogal afhankelijk van wat je verstaat onder 'spiritualiteit'. Ik vermoed dat Harris daar iets radicaal anders onder verstaat. In elk geval zou ik van verbazing van mijn stoel vallen als blijkt dat hij ineens een substantiedualist is geworden ten aanzien van menselijk bewustzijn.quote:Op zondag 4 januari 2015 14:50 schreef Tijn het volgende:
Dus waar het idee vandaan komt dat atheïsten niet met spiritualiteit bezig zouden zijn begrijp ik niet helemaal eerlijk gezegd.
Maar een heleboel boeddhisten geloven niet in zulke zaken.quote:Op zondag 4 januari 2015 14:54 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er schijnt wel zoiets als 'Boeddhistische goden' te bestaan.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Boeddhistische_goden
Werd ik laatst op gewezen toen ik op zoek was naar een voorbeeld van een religie waarin men niet gelooft in goden. (Slecht voorbeeld dus.)
Ja, misschien. Ik vind de video een beetje te langquote:Zoals gezegd, dat is niet a priori onmogelijk. Maar het is nogal afhankelijk van wat je verstaat onder 'spiritualiteit'. Ik vermoed dat Harris daar iets radicaal anders onder verstaat.
Voor Harris ligt de interesse voornamelijk in de context, de wereld waarin hij opereert: de Verenigde Staten.quote:Op zondag 4 januari 2015 14:57 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, misschien. Ik vind de video een beetje te langSowieso heb ik zelf niks met dit soort begrippen en maakt het me eigenlijk ook niet zoveel uit hoe anderen ermee bezig zijn
Ik denk dat Harris onder spiritualiteit dingen zoals mindfullness en Zen verstaat, dingen zoals in het moment leven etc.quote:Op zondag 4 januari 2015 14:54 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zoals gezegd, dat is niet a priori onmogelijk. Maar het is nogal afhankelijk van wat je verstaat onder 'spiritualiteit'. Ik vermoed dat Harris daar iets radicaal anders onder verstaat. In elk geval zou ik van verbazing van mijn stoel vallen als blijkt dat hij ineens een substantiedualist is geworden ten aanzien van menselijk bewustzijn.
Je kunt bijna geen betere vergissing maken dan deze.quote:Op zondag 4 januari 2015 15:13 schreef Jigzoz het volgende:
Het boek zat een paar dagen geleden bij de post, maar ik had ook nog Universum uit het niets van Lawrence Krauss besteld en per ongeluk ben ik daar eerst in begonnen.
Ja, ik ben iets over de helft en het is wel tof. Het is alleen wel veel van hetzelfde dat ook al in Een kleine geschiedenis van bijna alles staat en in Cosmos te zien was. Bovendien heeft hij er een handje van om bepaalde termen eerst als bekend te veronderstellen, om ze enkele tientallen bladzijden later alsnog uit te leggen. En soms lees ik ineens een zin die absurd veel voorkennis vereist om te snappen en een aantal bladzijden verder legt hij doodleuk het verschil tussen Kelvin en Celsius uit.quote:Op zondag 4 januari 2015 16:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je kunt bijna geen betere vergissing maken dan deze.
Niet dat ik iets kan zeggen over het boek van Harris, maar het boek van Krauss is sowieso een must-read.
Ja, het is eigenlijk ook de uitgebreide versie van zijn bekende lezing erover. Het meest interessant, vond ik zelf, waren de delen die hij niet behandelt in zijn lezingen. Bijvoorbeeld de wetenschappelijke / historische context, en het politieke geneuzel dat ook binnen de wetenschappelijke wereld bestaat.quote:Op zondag 4 januari 2015 16:14 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, ik ben iets over de helft en het is wel tof. Het is alleen wel veel van hetzelfde dat ook al in Een kleine geschiedenis van bijna alles staat en in Cosmos te zien was.
Hmm, dat is mij verder niet opgevallen. Misschien ook omdat ik die begrippen sowieso al wel ken.quote:Op zondag 4 januari 2015 16:14 schreef Jigzoz het volgende:
Bovendien heeft hij er een handje van om bepaalde termen eerst als bekend te veronderstellen, om ze enkele tientallen bladzijden later alsnog uit te leggen.
quote:Op zondag 4 januari 2015 16:14 schreef Jigzoz het volgende:
En soms lees ik ineens een zin die absurd veel voorkennis vereist om te snappen en een aantal bladzijden verder legt hij doodleuk het verschil tussen Kelvin en Celsius uit.
Zou wellicht met de Nederlandse vertaling te maken kunnen hebben, ik heb wel vaker gezien dat vertalers slim denken over te komen door een begrip dat ze toevallig kennen kort uit te leggen.quote:Op zondag 4 januari 2015 16:29 schreef Jigzoz het volgende:
Zin 1 van hoofdstuk 3 (blz 62):
"Als je erover nadenkt, is het niet zonder risico om de nettokromming van het heelal proberen te bepalen door te meten hoeveel massa daarin aanwezig is, en vervolgens met de vergelijkingen van de algemene relativiteitstheorie aan de slag te gaan."
Iets verder (blz 66): "(...) op de Kelvinschaal, dat wil zeggen: gerekend vanaf het absolute nulpunt."
Heb je de bon nog? Misschien kun je nog ruilen voor de Engelstalige versie.quote:Op zondag 4 januari 2015 17:01 schreef Jigzoz het volgende:
En dat stukje over Kelvin: "If I look back far enough, to a time when the universe was about 300,000 years old, the temperature of the universe was about 3,000 degrees (Kelvin scale) above absolute zero."
Ja, zo is het stukken minder vreemd.
Bij boeken vind ik vertalingen nog altijd prettiger. Met films of documentaires vind ik de Engelse versie net zo makkelijk. Ik denk dat ik er in het Nederlands beter in kom doordat ik dan 'kabbelend' kan lezen, als je begrijpt wat ik bedoel. Het gaat dan min of meer vanzelf. Als ik in een andere taal lees, dan moet ik zo op blijven letten.quote:Op zondag 4 januari 2015 17:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Heb je de bon nog? Misschien kun je nog ruilen voor de Engelstalige versie.
Ik begrijp wel wat je bedoelt. Aan de andere kant is dat een effect dat heel snel - in elk geval bij mij - verdwijnt. Ik heb bij zulke boeken vaak niet eens meer door dat ze in Engels zijn geschreven.quote:Op zondag 4 januari 2015 17:20 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Bij boeken vind ik vertalingen nog altijd prettiger. Met films of documentaires vind ik de Engelse versie net zo makkelijk. Ik denk dat ik er in het Nederlands beter in kom doordat ik dan 'kabbelend' kan lezen, als je begrijpt wat ik bedoel. Het gaat dan min of meer vanzelf. Als ik in een andere taal lees, dan moet ik zo op blijven letten.
Mwoah, veel literatuur (da's min of meer mijn vakgebied) wordt zo vreselijk goed vertaald dat je daar met je eigen Engels echt niet tegenop kunt. Voor dit soort boeken ligt dat vast anders.quote:Op zondag 4 januari 2015 17:10 schreef Tijn het volgende:
Als het even kan, zou ik boeken altijd in de oorspronkelijke taal lezen. Met elke vertaling gaat er toch iets verloren.
Als ik de stukjes die hierboven gequote staan lees, krijg ik het gevoel dat de vertaler niet echt begrijpt waar Sam Harris het over heeft. Dat kan nooit een goede vertaling opleveren lijkt me.quote:Op zondag 4 januari 2015 17:22 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Voor dit soort boeken ligt dat vast anders.
Ook in de fictiewereld kan dit lelijk misgaan. Zo weet ik bijvoorbeeld niet hoe men de zingende beer in Jungle Book die zingt over de 'bear necessities of life" heeft vertaald, maar 1 ding weet ik zeker: dat kan niet vertaald zijn.quote:Op zondag 4 januari 2015 17:22 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Mwoah, veel literatuur (da's min of meer mijn vakgebied) wordt zo vreselijk goed vertaald dat je daar met je eigen Engels echt niet tegenop kunt. Voor dit soort boeken ligt dat vast anders.
Maar goed, veel non-fictie is nooit vertaald, dus vaak genoeg ben ik toch gewoon op het Engels aangewezen.
Lawrence Krauss in dit geval.quote:Op zondag 4 januari 2015 17:24 schreef Tijn het volgende:
[..]
Als ik de stukjes die hierboven gequote staan lees, krijg ik het gevoel dat de vertaler niet echt begrijpt waar Sam Harris het over heeft. Dat kan nooit een goede vertaling opleveren lijkt me.
Zeker, maar boeken zoals die van Krauss lees ik niet voor de details, maar voor de grote lijn. Zodra het om zaken gaat die mij nu eenmaal mijn pet te boven gaan (zoals bij dit boek nu eenmaal regelmatig zo is), dan heb ik liever de voordelen van de vertaling.quote:Op zondag 4 januari 2015 17:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik begrijp wel wat je bedoelt. Aan de andere kant is dat een effect dat heel snel - in elk geval bij mij - verdwijnt. Ik heb bij zulke boeken vaak niet eens meer door dat ze in Engels zijn geschreven.
Maar goed, ieder zijn ding natuurlijk. Je loopt dan wel het risico van verwarrende fouten in de vertaling.
Bedoel je dit?quote:Op zondag 4 januari 2015 17:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ook in de fictiewereld kan dit lelijk misgaan. Zo weet ik bijvoorbeeld niet hoe men de zingende beer in Jungle Book die zingt over de 'bear necessities of life" heeft vertaald, maar 1 ding weet ik zeker: dat kan niet vertaald zijn.
Zeker. Vraag is of ik het beter zou begrijpen wanneer ik het in het Engels zou lezen.quote:Op zondag 4 januari 2015 17:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Lawrence Krauss in dit geval.
Maar inderdaad, die indruk wekt het.
Het is maar goed dat dat niet over wetenschap gaat.quote:
Ik schreef al eerder dat onomstotelijke waarheden, anders dan wiskundige, niet kunnen bestaan. Op religieus gebied w.o. reïncarnatie sowieso niet anders was het geen religie. Dus is zoeken naar bewijzen voor reïncarnatie zinloos.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 21:01 schreef Tijn het volgende:
[..]
Je gelooft het, omdat je denkt dat het zo is. Maar pas als het de onomstotelijke waarheid zou blijken te zijn, kon ik er ook niet omheen. Dan pas kun je zeggen dat het zo is, ipv dat je het denkt.
Dat ben ik met je eens. Maar dat maakt het ook vrijwel onmogelijk voor mij om het ooit serieus te nemen.quote:Op woensdag 7 januari 2015 11:21 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
Dus is zoeken naar bewijzen voor reïncarnatie zinloos.
Het ebook is te bestellen voor 12. De vraag is of het iets nieuws brengt. Dat een atheïst niet alles wat met spiritualiteit te maken heeft hoeft af te wijzen lijkt me geen vondst. Ik 'geloof' in de God van Spinoza.quote:Op zondag 4 januari 2015 14:21 schreef Jappie het volgende:
[..]
Het zijn mijn woorden he
Bovendien weet ik dus op basis van alleen de inleiding nog niet welke conclusies hij uiteindelijk zelf trekt!
Lees het anders zelf maar ff... Het huidige moment (leesfragment)
Dan moet je ook wel een fotografisch geheugen wil je dat onthouden, als jij een operatiekamer binnenstapt weet je ook niet elk voorwerp dat daar ligt te onthouden.quote:Op woensdag 7 januari 2015 12:06 schreef Molurus het volgende:
Anekdote:
Ik zag een tijdje geleden een interview met een arts (naam even kwijt) die met regelmaat te maken krijgt met mensen die 'uit hun lichaam treden' tijdens operaties, en zeggen zichzelf op de operatietafel te hebben zien liggen.
De arts in kwestie heeft bovenop een kast in de operatiekamer iets neergelegd waarvan alleen hij weet dat het er ligt. Nog nooit is iemand er tijdens een vermeende uittreding in geslaagd om te zien wat daar dan ligt.
En dat wekt de indruk dat wat men ervaart als een uittreding helemaal geen uittreding is.
Kom, als dat een beetje een opvallend voorwerp is onthoud je dat echt wel. Misschien niet iedereen, maar toch minimaal wel een paar mensen.quote:Op woensdag 7 januari 2015 17:48 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dan moet je ook wel een fotografisch geheugen wil je dat onthouden, als jij een operatiekamer binnenstapt weet je ook niet elk voorwerp dat daar ligt te onthouden.![]()
Beetje simpel om te zeggen.
Wisten z'n assistenten enzo wel dat dat voorwerp er lag dan? Anders was het namelijk niet zo opvallend.quote:Op woensdag 7 januari 2015 17:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Kom, als dat een beetje een opvallend voorwerp is onthoud je dat echt wel. Misschien niet iedereen, maar toch minimaal wel een paar mensen.
Lijkt me niet.quote:Op woensdag 7 januari 2015 17:59 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Wisten z'n assistenten enzo wel dat dat voorwerp er lag dan? Anders was het namelijk niet zo opvallend.
Ja, dit komt er nou van als je uittreding heel kinderlijk gaat bekijken, alsmede de werking van onze hersenen en dat soort onzin.quote:Op woensdag 7 januari 2015 12:06 schreef Molurus het volgende:
Anekdote:
Ik zag een tijdje geleden een interview met een arts (naam even kwijt) die met regelmaat te maken krijgt met mensen die 'uit hun lichaam treden' tijdens operaties, en zeggen zichzelf op de operatietafel te hebben zien liggen.
De arts in kwestie heeft bovenop een kast in de operatiekamer iets neergelegd waarvan alleen hij weet dat het er ligt. Nog nooit is iemand er tijdens een vermeende uittreding in geslaagd om te zien wat daar dan ligt.
En dat wekt de indruk dat wat men ervaart als een uittreding helemaal geen uittreding is.
Zouden de uittredingen waar Peter van Lommel het over heeft dan allemaal op fictie berusten? En als uitredingen kunnen worden bewezen is dat dan gelijk een bewijs voor dualisme?quote:Op woensdag 7 januari 2015 18:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Lijkt me niet.Dat zou 'het experiment' sowieso al minder betrouwbaar maken natuurlijk, want wie weet wat die assistenten aan wie vertellen?
Hadden de assistenten dat voorwerp moeten zien? Nee, daar had je toch echt wel een trap voor nodig. Dat is de grap... om het te kunnen zien moet je werkelijk vanaf een hoge positie op de kamer neerkijken.
'Fictie' lijkt me niet precies het juiste woord. Fictie is iets willens en wetens verzinnen, een verhaal. Ik denk dat mensen die uittredingen ervaren daar niet over liegen, noch iets verzinnen. Het probleem is denk ik voornamelijk dat ze niet precies begrijpen hoe dat werkt en daar een eigen interpretatie aan geven die niet noodzakelijk correct is.quote:Op woensdag 7 januari 2015 18:08 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
Zouden de uittredingen waar Peter van Lommel het over heeft dan allemaal op fictie berusten?
Dat lijkt me een heel lastige vraag. Zelf zou ik zeggen van niet, omdat er dan nog steeds interactie bestaat tussen die 'ziel' en de fysieke wereld. En ik zie niet in welk opzicht je dan nog kunt stellen dat die ziel geen onderdeel is van de fysieke wereld.quote:Op woensdag 7 januari 2015 18:08 schreef Heerda2 het volgende:
En als uitredingen kunnen worden bewezen is dat dan gelijk een bewijs voor dualisme?
Uittredingen zijn allang bewezen, je moet enkel de juiste boeken hiervoor lezen en zelf zaken ervaren hebben. Dit laatste heb ik niet, maar de juiste boeken heb ik hiervoor wel gelezen.quote:Op woensdag 7 januari 2015 18:08 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
Zouden de uittredingen waar Peter van Lommel het over heeft dan allemaal op fictie berusten? En als uitredingen kunnen worden bewezen is dat dan gelijk een bewijs voor dualisme?
Zo redenerend is ook bewezen dat we bezocht zijn door aliens, dat goden bestaan, etc, etc.quote:Op woensdag 7 januari 2015 18:30 schreef BerjanII het volgende:
Uittredingen zijn allang bewezen, je moet enkel de juiste boeken hiervoor lezen en zelf zaken ervaren hebben.
Religie wordt in de geschiedenis inderdaad veelvuldig gebruikt om daarmee geweld te rechtvaardigen en of te stimuleren. Maar dat lijkt me verder niet heel erg on topic.quote:Op woensdag 7 januari 2015 21:37 schreef Heerda2 het volgende:
Even naar de actualiteit. Weer is de religie oorzaak van weerloze slachtoffers. Religie is niet door een God maar door mensen zelf bedacht en vooral misbruikt. Hoeveel slachtoffers zijn er door de eeuwen heen niet gevallen. Hoeveel onschuldige Katharen niet verbrand? Dat waren geen Moslims maar Rooms gespuis.
Het atheist zijn is zo bezien inderdaad ook alleen maar een nietszeggend label, belangrijker is de positie die Harris in nam ten aanzien van het spirituele in het algemeen vanuit zijn positie als neurowetenschapper..Dat hoeft nog steeds geen showstopper te zijn maar het zou mij toch rijkelijk verbazen wanneer zijn geflirt met spiritualiteit zou leiden tot een uitspraak die ingaat tegen zijn eerdere standpunten. Wel leuk natuurlijk maar ik verwacht niet dat hij hardop zal gaan verkondigen dat bewustzijn meer is dan een specifiek fenomeen door de hersenen/het lichaam voortgebracht.quote:Op woensdag 7 januari 2015 17:17 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
Het ebook is te bestellen voor 12. De vraag is of het iets nieuws brengt. Dat een atheïst niet alles wat met spiritualiteit te maken heeft hoeft af te wijzen lijkt me geen vondst. Ik 'geloof' in de God van Spinoza.
Leer je daar hoe je zelf kunt uittreden? Of wat de verklaring is voor de ervaring van uittreden?quote:Op woensdag 7 januari 2015 22:37 schreef Heerda2 het volgende:
Misschien een cursus uittreden volgen om de eigen ervaringen te kunnen toetsen.
Ik zie hier eigenlijk drie elementen:quote:Op donderdag 8 januari 2015 09:07 schreef Jappie het volgende:
[..]
Het atheist zijn is zo bezien inderdaad ook alleen maar een nietszeggend label, belangrijker is de positie die Harris in nam ten aanzien van het spirituele in het algemeen vanuit zijn positie als neurowetenschapper..Dat hoeft nog steeds geen showstopper te zijn maar het zou mij toch rijkelijk verbazen wanneer zijn geflirt met spiritualiteit zou leiden tot een uitspraak die ingaat tegen zijn eerdere standpunten. Wel leuk natuurlijk maar ik verwacht niet dat hij hardop zal gaan verkondigen dat bewustzijn meer is dan een specifiek fenomeen door de hersenen/het lichaam voortgebracht.
Atheïsten geloven niet dat er een god is. Het is niks meer of minder, alles wat je er verder bijsleept (religie, spiritualiteit) valt niet onder de noemer atheïsme.quote:Op donderdag 8 januari 2015 09:07 schreef Jappie het volgende:
[..]
Het atheist zijn is zo bezien inderdaad ook alleen maar een nietszeggend label
Zoals Sam Harris ook al constateerde in een veel oudere lezing: atheisme is een ongelukkig begrip dat we beter niet kunnen gebruiken, al is het alleen maar omdat het gepaard gaat met zo veel vooroordelen.quote:Op donderdag 8 januari 2015 10:43 schreef Tijn het volgende:
[..]
Atheïsten geloven niet dat er een god is. Het is niks meer of minder, alles wat je er verder bijsleept (religie, spiritualiteit) valt niet onder de noemer atheïsme.
Als ik het interview in Trouw lees krijg ik niet de indruk dat hij erg sterk in zijn schoenen staat. Het boek heeft weinig nieuws te bieden lijkt me.quote:Op donderdag 8 januari 2015 09:07 schreef Jappie het volgende:
[..]
Het atheist zijn is zo bezien inderdaad ook alleen maar een nietszeggend label, belangrijker is de positie die Harris in nam ten aanzien van het spirituele in het algemeen vanuit zijn positie als neurowetenschapper..Dat hoeft nog steeds geen showstopper te zijn maar het zou mij toch rijkelijk verbazen wanneer zijn geflirt met spiritualiteit zou leiden tot een uitspraak die ingaat tegen zijn eerdere standpunten. Wel leuk natuurlijk maar ik verwacht niet dat hij hardop zal gaan verkondigen dat bewustzijn meer is dan een specifiek fenomeen door de hersenen/het lichaam voortgebracht.
In ieder geval bevestig je de bijzondere ervaring van uittreden. Verder hoort deze discussie eerder thuis op een spiritueel forum.quote:Op donderdag 8 januari 2015 10:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Leer je daar hoe je zelf kunt uittreden? Of wat de verklaring is voor de ervaring van uittreden?
Dat eerste lijkt me namelijk helemaal niet interessant (heb dat zelf al wel eens gedaan overigens), en dat tweede lijkt me zo pretentieus dat het ongeloofwaardig wordt.
Hoe wil je testen of daadwerkelijk een 'ziel' uitreedt? De ervaring van subjectieve uitreding bestaat wel, ga maar eens DMT roken bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 8 januari 2015 11:09 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
In ieder geval bevestig je de bijzondere ervaring van uittreden. Verder hoort deze discussie eerder thuis op een spiritueel forum.
Zo'n bevestiging was helemaal niet nodig.quote:Op donderdag 8 januari 2015 11:09 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
In ieder geval bevestig je de bijzondere ervaring van uittreden.
Waarom?quote:Op donderdag 8 januari 2015 11:09 schreef Heerda2 het volgende:
Verder hoort deze discussie eerder thuis op een spiritueel forum.
Hoe wil je testen of je subjectieve ervaring van het doen van een objectieve proef daadwerkelijk heeft plaatsgevonden ?quote:Op donderdag 8 januari 2015 11:48 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Hoe wil je testen of daadwerkelijk een 'ziel' uitreedt? De ervaring van subjectieve uitreding bestaat wel, ga maar eens DMT roken bijvoorbeeld.
Niet, althans dat lijkt me onmogelijk, volgens mij had Daniel Dennett ook zoiets bewezen.quote:Op donderdag 8 januari 2015 12:33 schreef Jappie het volgende:
[..]
Hoe wil je testen of je subjectieve ervaring van het doen van een objectieve proef daadwerkelijk heeft plaatsgevonden ?
Sofar so good.quote:Op donderdag 8 januari 2015 13:00 schreef Heerda2 het volgende:
Hangt inderdaad af over wat soort uittredingen het gaat. Op een spiritueel forum ging het bij voorbeeld over nachtelijke uittredingen tijdens de slaap.
Merk op dat dit interpretaties zijn van uittredingen. En op die interpretaties valt best wel wat af te dingen.quote:Op donderdag 8 januari 2015 13:00 schreef Heerda2 het volgende:
Je ziel bezoekt dan de omgeving waar je was en naar terug zult keren na je overlijden. In Jeus van moeder Chrisje lees je hoe de kleine Jeus met zijn vriendjes op bezoek gaat in het paradijs.
Een beetje flauw om mensen die kritisch kijken naar zulke ervaringen uit te maken voor zwijnen dus.quote:Op donderdag 8 januari 2015 13:00 schreef Heerda2 het volgende:
Lees ook Ute Kretzschmar 'de aarde op weg naar de vijfde dimensie'. Maar op dit forum allemaal paarlen voor de zwijnen.
Dat geldt dan toch voor elke ervaring ? Hoe zou je het onderscheid moeten maken tussen de ene of de andere ervaring ?quote:Op donderdag 8 januari 2015 12:54 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Niet, althans dat lijkt me onmogelijk, volgens mij had Daniel Dennett ook zoiets bewezen.
Het lijkt me onmogelijk om aan te tonen of mijn ervaring van de kleur geel hetzelfde is als die van iemand anders, maar dat maakt de ervaring niet minder echt.
Correct, en onmogelijk - in die volgorde.quote:Op donderdag 8 januari 2015 13:53 schreef Jappie het volgende:
[..]
Dat geldt dan toch voor elke ervaring ? Hoe zou je het onderscheid moeten maken tussen de ene of de andere ervaring ?
Niet noodzakelijk. Het kan best zo zijn dat wat jij ervaart als 'geel' er voor mij heel anders uitziet dan voor jou. (En bijvoorbeeld sterk lijkt op jouw ervaring van 'groen'.)quote:Op donderdag 8 januari 2015 13:53 schreef Jappie het volgende:
- Ervaringen zijn ultiem gesproken de enige verificaties die er zijn.
Klopt. Je zou eventueel wel kunnen proberen te constateren of er een relatie bestaat tussen hersenprocessen en subjectieve ervaringen. Zover je die verbanden vaststelt zou je kunnen stellen dat jouw subjectieve ervaringen objectief waarneembaar zijn in de hersenen.quote:Op donderdag 8 januari 2015 13:53 schreef Jappie het volgende:
- Ervaringen zijn subjectief en niet altijd en overal algemeen geldend
Omdat die 'uittredende ziel' niet overeenkomt met een reeel fenomeen (zoals 'gele objecten'). Overigens is 'uittredende ziel' al een interpretatie van een ervaring, geen beschrijving van een ervaring.quote:Op donderdag 8 januari 2015 13:53 schreef Jappie het volgende:
Waarom zou de ervaring van een uittredende ziel dan aan speciale bewijsvoering moeten voldoen als je weet dat die zelfde speciale bewijsvoering uiteindelijk toch een wassen neus is doordat het alleen maar als subjectieve niet toetsbare ervaring kan binnenkomen ?
Daarom hebben we ook meetinstrumenten en bedenken we herhaalbare proeven, zodat anderen kunnen verifiëren dat iemands bevindingen ook voor hem kloppen.quote:Op donderdag 8 januari 2015 13:53 schreef Jappie het volgende:
[..]
- Ervaringen zijn ultiem gesproken de enige verificaties die er zijn.
- Ervaringen zijn subjectief en niet altijd en overal algemeen geldend
Dat is niet zo, het moet aan precies dezelfde bewijsvoering doen als alle andere zaken.quote:Waarom zou de ervaring van een uittredende ziel dan aan speciale bewijsvoering moeten voldoen
Zwijnen was niet persoonlijk bedoeld. Sorry.quote:Op donderdag 8 januari 2015 13:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Sofar so good.Prima bespreekbaar hier!
[..]
Merk op dat dit interpretaties zijn van uittredingen. En op die interpretaties valt best wel wat af te dingen.
Nu kun je daar op twee manieren naar kijken:
1) elke interpretatie is a priori juist, en dient niet ter discussie gesteld te worden.
2) interpretatie kan altijd ter discussie staan. Want hoe spannend zulke ervaringen ook zijn, de interpretatie van de persoon die het ervaart is niet noodzakelijk juist.
als 1) helemaal je ding is, dan zit je waarschijnlijk beter op een platform waar elke vorm van kritiek taboe is. (Noem het een 'spiritueel forum'. Ik zou het eerder omschrijven als een oogkleppenforum.)
Maar als je ook openstaat voor een inhoudelijke bespreking van 2), dan zit je hier wat mij betreft prima.
[..]
Een beetje flauw om mensen die kritisch kijken naar zulke ervaringen uit te maken voor zwijnen dus.Ik zou het eerder 'modder voor rationelen' noemen ofzo.
Hoe komt het resultaat van die so called meetinstrumenten en herhaalproeven of uberhaupt het bestaan ervan bij mij binnen anders dan door een ervaring ? Ook een 1000x geverificeerde proef bestaat voor mij alleen maar als ervaring ? Net als dat ik nu ervaar dat ik reageer op een post van jou wat eveneens weer een ervaring is. Zelfs het feit dat dit vastlegt op een medium als FOk of onderliggende techniek is voor mij uiteindelijk niet anders toetsbaar dan als in dit geval "lees ervaring"quote:Op donderdag 8 januari 2015 14:09 schreef Tijn het volgende:
[..]
Daarom hebben we ook meetinstrumenten en bedenken we herhaalbare proeven, zodat anderen kunnen verifiëren dat iemands bevindingen ook voor hem kloppen.
Dat is niet zo, het moet aan precies dezelfde bewijsvoering doen als alle andere zaken.
Dat had ik ook wel door hoor, maar wilde je daar toch even op wijzen. Want voor de echte muggenzifter was dat wel wat je zei. (Ik neem het je niet kwalijk.quote:Op donderdag 8 januari 2015 14:12 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
Zwijnen was niet persoonlijk bedoeld. Sorry.
We krijgen hier ook wel eens reacties van gelovigen, die ongeveer hetzelfde ervaren ten aanzien van hun religieuze overtuigingen. Die dan toch ook de behoefte lijken te hebben aan een omgeving die vrij is van kritiek. (Hoewel ze dat zelf nooit zo zouden omschrijven.)quote:Op donderdag 8 januari 2015 14:12 schreef Heerda2 het volgende:
Natuurlijk sta ik open voor discussie. Ik ervaar echter zo'n enorme afstand tussen zin en onzin van buitenaardse zielservaringen. Ik ben er heel ambivalent in. Het bestaan van Goden meen ik te mogen uitsluiten.
Als je dan toch openstaat voor discussie, wat bedoel je eigenlijk met "geestelijke wereld"? Wat is het precies dat je mogelijk acht?quote:Op donderdag 8 januari 2015 14:12 schreef Heerda2 het volgende:
Maar een geestelijke wereld acht ik mogelijk.
Als jij en ik een ervaring niet delen en jij kunt me niet vertellen hoe ik jouw ervaring zelf kan ervaren, dan houdt het voor mij inderdaad op en kan ik jouw ervaring niet meenemen in mijn beeld van hoe de werkelijkheid in elkaar steekt.quote:Op donderdag 8 januari 2015 14:25 schreef Jappie het volgende:
[..]
Dat we vervolgens voor een groot deel een gedeelde ervaring hebben die we meetbaar maken betekent toch niet dat we alle ervaringen delen. Ik zou bijna zeggen dat de ervaring van een uittredende ziel daar het ultieme bewijs voor is. Jij en ik delen die ervaring immers niet
Zelfs als we de ervaring delen dan komt het idee van het delen van die ervaring zowel bij jou als bij mij binnen als subjectieve ervaring. Dit geld voor alles wat zowel bij jou als bij mij binnen komt en dus ook voor geverificeerd wetenschappeijk bewijs materiaal. Uiteindelijk moet het een bepaald stationnetje passeren welke bewustzijn of ervaring of hoe je het ook wil noemen heet.quote:Op donderdag 8 januari 2015 14:37 schreef Tijn het volgende:
[..]
Als jij en ik een ervaring niet delen en jij kunt me niet vertellen hoe ik jouw ervaring zelf kan ervaren, dan houdt het voor mij inderdaad op en kan ik jouw ervaring niet meenemen in mijn beeld van hoe de werkelijkheid in elkaar steekt.
Dan komen we daar vanzelf wel achter en kunnen we vanaf het moment dat dat voldoende bewezen is meenemen in ons beeld van de werkelijkheid. Maar tot die tijd is het niet logisch om ervan uit te gaan dat dat zo is.quote:Op donderdag 8 januari 2015 14:49 schreef Jappie het volgende:
[..]
Ik snap dat er behoefte is aan een scherp begrenst beeld van de werkelijkheid maar wat als die werkelijkheid helemaal niet begrenst is of zelfs niet te maken is ?
Wat is dan wel logisch ? De ene ervaring boven de andere te stellen als realistisch zonder daadwerkelijke mogelijkheid om dat op een rationele manier te kunnen verifieren ? Is dat niet juist hetgeen altijd verweten wordt aan o.a. dualisten en gelovigen ? Dat ze iets voor waar aannemen op basis van een ervaring welke eigenlijk een interpretatie van hun ervaring zou moeten heten ?quote:Op donderdag 8 januari 2015 16:08 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dan komen we daar vanzelf wel achter en kunnen we vanaf het moment dat dat voldoende bewezen is meenemen in ons beeld van de werkelijkheid. Maar tot die tijd is het niet logisch om ervan uit te gaan dat dat zo is.
Het is logisch om de conclusie te trekken dat iets klopt als mensen onafhankelijk van elkaar dezelfde resultaten vinden wanneer ze hetzelfde experiment herhalen.quote:
Je blijft maar in kringetjes ronddraaien...quote:Op donderdag 8 januari 2015 17:26 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is logisch om de conclusie te trekken dat iets klopt als mensen onafhankelijk van elkaar dezelfde resultaten vinden wanneer ze hetzelfde experiment herhalen.
Omdat je dat niet kunt vaststellen, is het ook niet relevant.quote:Op donderdag 8 januari 2015 17:56 schreef Jappie het volgende:
[..]
Het experiment bestaat ook dan voor mij alleen nog maar als mijn subjectieve ervaring, wellicht een gedeelde subjectieve ervaring maar zelfs dan nog is er met geen enkele zekerheid vast te stellen of de ervaring van de gedane experimenten die eventueel zelfs door de hele wereld bevestigd wordt daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Al voel ik tastbaar dat ik een experiment aan het doen ben (bijvoorbeeld over mijn handen plassen) dan kan ook dat nog steeds alleen maar als ervaring binnenkomen.
Ik vrees zweverig...quote:Op donderdag 8 januari 2015 14:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat had ik ook wel door hoor, maar wilde je daar toch even op wijzen. Want voor de echte muggenzifter was dat wel wat je zei. (Ik neem het je niet kwalijk.)
[..]
We krijgen hier ook wel eens reacties van gelovigen, die ongeveer hetzelfde ervaren ten aanzien van hun religieuze overtuigingen. Die dan toch ook de behoefte lijken te hebben aan een omgeving die vrij is van kritiek. (Hoewel ze dat zelf nooit zo zouden omschrijven.)
[..]
Als je dan toch openstaat voor discussie, wat bedoel je eigenlijk met "geestelijke wereld"? Wat is het precies dat je mogelijk acht?
Want afhankelijk van wat je ermee bedoelt zijn mensen zoals Harris, Dennett en ja, ook ik het daar helemaal mee eens. Mensen hebben een geestelijk leven. En het grootste deel daarvan is 'prive' in die zin dat je het alleen zelf ervaart. De omgeving weet pas iets over jouw geestelijke leven als dat tot uitdrukking komt in jouw gedrag.
Aan de andere kant zou je daar ook allerlei heel erg zweverige dingen mee kunnen bedoelen die Harris en Dennett direct zouden verwerpen.
Het gaat er niet om wat jij of ik liever hebben...het gaat erom wat wij in alle eerlijkheid rationeel als werkelijkheid kunnen aanvaarden. Ik zeg je dat je niets kunt kennen anders dan door je ervaring ondanks de wetenschap dat diezelfde ervaring ons ook een vertekend beeld van de werkelijkheid kan geven. De gedachten van anderen zijn niet relevant omdat we geen andere mogelijkheid hebben ze te kennen dan door ook weer diezelfde ervaring die feilbaar blijkt.quote:Op donderdag 8 januari 2015 19:01 schreef Tijn het volgende:
[ afbeelding ]
Hier komt het uiteindelijk op neer.
Jij zegt: "je hebt alleen je eigen gedachten, dus daar moet je het mee doen". Ik vetrouw juist m'n eigen gedachten niet, want dat is als een slager die z'n eigen vlees keurt, vandaar dat ik m'n eigen gedachten wil vergelijken met die van anderen.
Ik ga ervan uit dat als verschillende mensen onafhankelijk van elkaar dezelfde conclusies trekken, er een grote kans bestaat dat deze conclusie de juiste is. Jij gelooft daar niet in en zoekt het liever binnen jezelf, zonder externe invloeden.
Maar mochten we daadwerkelijk in The Matrix zitten en is onze realiteit niet "de realiteit", dan komen we daar hoe dan ook niet achter
Wellicht een vreemde vraag, maar het is denk ik een interessante: waarom vrees je dat eigenlijk?quote:Op donderdag 8 januari 2015 19:22 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
Ik vrees zweverig...
Zoals gidsen en beschermengelen.
Toeval aan de ene kant, en gidsen en beschermengelen aan de andere kant zijn toch geen uitputtende mogelijkheden? Als je toeval kunt uitsluiten (dat valt niet mee), dan betekent dat niet noodzakelijk dat het dan daarom gidsen en/of beschermengelen zijn, toch?quote:Op donderdag 8 januari 2015 19:22 schreef Heerda2 het volgende:
Ik ben te vaak uit onmogelijke situaties gered om dit aan toeval toe te schrijven. Zie ook verweg.eu
Zeker. En het eerste waar je dan sceptisch over moet zijn (in mijn ogen) is wat je zelf verzint, want je kunt je eigen gedachten niet toetsen. Misschien ben je wel knettergek. Nou, daar ga je dan met je waanideeën.quote:Op donderdag 8 januari 2015 19:56 schreef Jappie het volgende:
[..]
Het gaat er niet om wat jij of ik liever hebben...het gaat erom wat wij in alle eerlijkheid rationeel als werkelijkheid kunnen aanvaarden.
Omdat je wel kunt gaan sporten, studeren of gitaar kunt leren spelen, maar niet kunt leren waarzeggen of gedachtenlezen.quote:Nog even ten overvloede maar naar ik hoop overbodig:
Ik heb niet de ervaring van een topsporter en alles wat daarbij komt kijken te zijn, tevens heb ik niet de ervaring wat het is om een briljant wetenschapper of artiest of noem het allemaal maar op te zijn. Toch weet ik dat er mensen zijn die het danwel als talent rechtstreeks danwel door enorme inspanning voor elkaar hebben gekregen om dit soort ervaringen wel te hebben. Wat voor reden heb ik dan nog om te twijfelen aan iemand die beweert spirituele of mystieke ervaringen te hebben of überhaupt het bestaan hiervan te ontkennen als ik weet dat deze ervaringen van alle tijden zijn ?
Cold reading is wel te leren.quote:Op donderdag 8 januari 2015 20:30 schreef Tijn het volgende:
[..]
Omdat je wel kunt gaan sporten, studeren of gitaar kunt leren spelen, maar niet kunt leren waarzeggen of gedachtenlezen.
Dan leer je dus juist niet om iets paranormaals te doen.quote:Op donderdag 8 januari 2015 20:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
Cold reading is wel te leren.![]()
Maar dat blijft natuurlijk een vorm van misleiding.
Exact.....al besef ik door dit antwoord dat je nog steeds de ideefix bent toegedaan dat je er een soort van onafhankelijke second opinion op na kunt slaan.quote:Op donderdag 8 januari 2015 20:30 schreef Tijn het volgende:
[..]
Zeker. En het eerste waar je dan sceptisch over moet zijn (in mijn ogen) is wat je zelf verzint, want je kunt je eigen gedachten niet toetsen. Misschien ben je wel knettergek. Nou, daar ga je dan met je waanideeën.
Waarzeggen of gedachtenlezen heb ik volgens mij niet benoemd maar het idee dat je jezelf niet kunt trainen of mogelijkheden te scheppen die de kans op een mystieke ervaring vergroten is natuurlijk gelul. Er worden diverse methodes beoefent en de meest beoefende vorm is dmv meditatie.quote:Omdat je wel kunt gaan sporten, studeren of gitaar kunt leren spelen, maar niet kunt leren waarzeggen of gedachtenlezen.
Ook al zou ik mijn ervaringen 100% met je delen het zouden mijn ervaringen blijven. Alleen mijn partner in dezelfde omstandigheden ervaarde de redding als hulp van onze beschermengel. Ken je de boeken van Hans Stolp? Voor mij heel herkenbaar.quote:Op donderdag 8 januari 2015 20:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wellicht een vreemde vraag, maar het is denk ik een interessante: waarom vrees je dat eigenlijk?
Is dat omdat je al voelt aankomen dat een discussie daarover moeilijk op argumenten kan worden gevoerd? En zo ja, wat zegt dat precies over het onderwerp?
[..]
Toeval aan de ene kant, en gidsen en beschermengelen aan de andere kant zijn toch geen uitputtende mogelijkheden? Als je toeval kunt uitsluiten (dat valt niet mee), dan betekent dat niet noodzakelijk dat het dan daarom gidsen en/of beschermengelen zijn, toch?
Verder is het voor mensen heel erg moeilijk om een reële voorstelling te maken van 'toeval'. Als je bijvoorbeeld mensen vraagt om rode, gele en blauwe balletjes willekeurig te verdelen over de vloer, dan zullen ze dat altijd min of meer gelijkmatig verdelen. Echt toeval werkt helemaal niet zo. Als je rode, gele en blauwe balletjes echt willekeurig verdeelt over een vloer dan zal je hier en daar grote groepen zien van balletjes van dezelfde kleur, en zal je ook hier en daar stukken vloer hebben die gewoon helemaal leeg zijn.
Of zoals Richard Feynman wel eens vroeg:
"You won't believe what happened to me today!... you won't believe what happened to me!!"
("What?")
"Absolutely nothing".
Dat laatste is namelijk veel opmerkelijker dan je zou verwachten. Het zou heel vreemd zijn als je nooit, puur toevallig, iets zou meemaken waarvan je zelf zou zeggen 'dit kan geen toeval zijn'. Statistisch zo goed als onmogelijk.
Tenslotte: mensen zien, van nature, overal doelmatigheid in. Het is een bekend gezegde: "we are more likely to mistake a shadow for a burglar, than a burglar for a shadow". Goed als je doel overleven is... maar niet realistisch.
De verwerking van de mening van anderen gebeurt natuurlijk nog steeds door jezelf, maar ik ga er wel vanuit dat er daadwerkelijk andere mensen bestaan, ja.quote:Op donderdag 8 januari 2015 20:55 schreef Jappie het volgende:
[..]
Exact.....al besef ik door dit antwoord dat je nog steeds de ideefix bent toegedaan dat je er een soort van onafhankelijke second opinion op na kunt slaan.
Ik wil zeker niet ontkennen dat mensen talenten hebben, maar dat wil niet zeggen dat er mensen bestaan die tot bovennatuurlijke zaken in staat zijn. Daar hebben we het toch over?quote:Waarzeggen of gedachtenlezen heb ik volgens mij niet benoemd maar het idee dat je jezelf niet kunt trainen of mogelijkheden te scheppen die de kans op een mystieke ervaring vergroten is natuurlijk gelul. Er worden diverse methodes beoefent en de meest beoefende vorm is dmv meditatie.
Ik zou zeker het hebben van een mystieke ervaring wel willen beschouwen of gelijk willen stellen aan het bedrijven van Topsport of willekeurig welk ander uitzonderlijk ervaringsniveau wat slechts behaald kan worden als natuurtalent en/of door jarenlange training.
Een beetje sporten studeren of gitaar leren spelen daaraan gelijk stellen is feitelijk ontkennen dat er nu eenmaal gradaties bestaan in dit soort noem het "talent" gerelateerde ervaringen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |