SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.niet heel veelzeggend verder, maar ik ga geen concrete hints geven, dat zou namelijk of alles verklappen, of zou veel te vaag zijn.
behoorlijke prestatie dat. 15 V:quote:Op maandag 19 januari 2015 01:21 schreef Inaithnir het volgende:
Wij missen nog 2, 4d (en 4c zijn we het niet helemaal over eens), en 15 V. Heel wat meer opgelost dan we eerst dachten
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ga 't niet meer redden vrees ik...quote:Op dinsdag 20 januari 2015 22:29 schreef JddMan het volgende:
Nog anderhalf uur de tijd tot de deadline verloopt...
insgelijks!quote:Op dinsdag 20 januari 2015 23:53 schreef Edv3l2 het volgende:
Allen, we zitten tegen de deadline. Ik heb genoten van de puzzel en de hints die we elkaar gegeven hebben.Het was weer een leuke tijd en ik kijk al weer uit naar de puzzel van volgend jaar.
Tot ziens en bedankt voor de leuke tijd samen.
._.. _ _ _ ._..quote:Op woensdag 21 januari 2015 00:00 schreef Keyser-Soze het volgende:
· · · · ·
· · · · —
· · · — —
· · — — —
· — — — —
— — — — —
:-b
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 21 januari 2015 07:02 schreef reisgenoot het volgende:
voor 4d megaspoiler:Tsja, daar moet je maar net tegenaan lopen. Knap hoor!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En gezegd mag worden dat reisgenoot natuurlijk gelijk had over het dwaalspoor van CarelvdH53 die op dit forum bewust valse hints heeft lopen verspreiden (4d: het zijn eigenlijk "letters") om andere fokkers te verleiden hem informatie over vraag 2 te geven. Toppie hoor Carel!
Dat is misschien ook wel de reden voor de dwaalsporen van Carel. Het is best frustrerend om te zien dat de opgaven die je zelf met veel pijn en moeite hebt opgelost even later gewoon op internet zijn terug te vinden...quote:Op woensdag 21 januari 2015 08:52 schreef reisgenoot het volgende:
Ik vind het wel stoer van de puzzelmakers: nu was het een moeilijke vraag, maar bij een week -5 begin januari had half Nederland het er weer over en was het een stuk makkelijker...
Wat het tips geven hier betreft zit ik met een dubbel gevoel: het is leuk zo samen te werken, maar als het uit de hand loopt komt de puzzel niet meer publiek omdat alle antwoorden te grabbel liggen.
Antwoord 4c: Het zijn de getallen waarvan het kwadraat te schrijven is als de som van 3 andere kwadraten. Indien een getal meerdere keren voorkomt in de reeks zijn er meerdere manieren om dat te doen.quote:
Nou ja, opgelost. Gebruik gemaakt van hints van anderen, maar zelf alleen dwaalsporen uitgezet. Bravo!quote:Op woensdag 21 januari 2015 09:29 schreef CarelvdH53 het volgende:
[..]
Antwoord 4c: Het zijn de getallen waarvan het kwadraat te schrijven is als de som van 3 andere kwadraten. Indien een getal meerdere keren voorkomt in de reeks zijn er meerdere manieren om dat te doen.
WIllen jullie nog meer weten? Ik heb ze allemaal opgelost. Dank voor jullie tips nog!
quote:Op woensdag 21 januari 2015 07:02 schreef reisgenoot het volgende:
voor 4d megaspoiler:dus ik zat in de goede richting met mijn datumzoektocht... Leuk, maar moeilijk. Je moet er maar net tegenaan lopen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ben hier terecht gekomen vanwege de puzzel, gewoon door te googlen op bepaalde termen. Ik vind dat de hints die hier gegeven zijn heel acceptabel zijn, zonder zelf te puzzelen kom je niet ver. Volgens mij waren er misschien drie vragen waarbij de complete oplossing verklapt werd, en dat waren makkelijke (in ieder geval 4a en 4b, die ik zelf al had toen ik ze las).quote:Dat is misschien ook wel de reden voor de dwaalsporen van Carel. Het is best frustrerend om te zien dat de opgaven die je zelf met veel pijn en moeite hebt opgelost even later gewoon op internet zijn terug te vinden...
Wow, wat een boel antwoorden en hints hier. Jammer dat dit gebeurt, ik hoop dat het het naar buiten brengen van deze puzzel niet belemmert volgend jaar...quote:Op woensdag 21 januari 2015 09:41 schreef Mill61 het volgende:
[..]
Nou ja, opgelost. Gebruik gemaakt van hints van anderen, maar zelf alleen dwaalsporen uitgezet. Bravo!
Wij denken dat het "LOESS" zou kunnen zijn, omdat "LÖSS" het enige toegestane Scrabblewoord met een umlaut op die plaats is. Denken jullie dat dit het is?quote:Wij hadden bij 2 geen idee
Ik denk het niet Keyser-Soze. Het correcte antwoord is "MOCHT".quote:Op woensdag 21 januari 2015 10:20 schreef Keyser-Soze het volgende:
@Debora87:
[..]
Wij denken dat het "LOESS" zou kunnen zijn, omdat "LÖSS" het enige toegestane Scrabblewoord met een umlaut op die plaats is. Denken jullie dat dit het is?
Nou, LÖSS staat op de lijst van toegestane Nederlandse Scrabblewoorden, en in het Duits schrijf je Ö soms als OE.quote:Een Duits scrabblewoord tussen Nederlandse woorden?
Seriously?? Ik heb wel zitten klooien met morse, maar dat niet gevonden. Ook omdat het niet heel Duits was...quote:Op woensdag 21 januari 2015 10:42 schreef rxb82 het volgende:
Het is wel 'MOCHT'. Als je alle woorden omzet in morse blijkt dat ze allemaal bestaan uit een letter van 1 streepje/puntje, een van 2 puntjes/streepjes, een van 3 en een van 4. CH wordt in het Duits in morse gecodeerd als een letter.
Ja, denk inmiddels ook dat het opzet was en zou graag alsnog de "letter oplossing" gepost zien als dat niet zo is. Opzettelijk misleiden vind ik niet sportief.quote:Op woensdag 21 januari 2015 10:44 schreef Keyser-Soze het volgende:
Oh, jammer als dat het inderdaad blijkt te zijn --ik had graag gezien dat MisselijkFiguur53 deze fout had, want hij heeft me opzettelijk een paar dagen voor niets laten zoeken...
(Edit: laat maar)quote:Op woensdag 21 januari 2015 10:44 schreef Keyser-Soze het volgende:
Oh, jammer als dat het inderdaad blijkt te zijn --ik had graag gezien dat MisselijkFiguur53 deze fout had, want hij heeft me opzettelijk een paar dagen voor niets laten zoeken...
Ben bang dat ook die klopt... Het is oplossingen van n^2 = a^2 + b^2 + c^2, met a,b,c > 0, niet n = ...quote:Op woensdag 21 januari 2015 10:52 schreef Debora87 het volgende:
[..]
Hij heeft 4c sowieso fout, lijkt me. 5 niet en 9 drie keer klopt niet in die redenatie.
En dat zou het dan ook kunnen zijn bij 2 ja. Al accepteert Wordfeud het niet
Waar ben jij voor gegaan bij "een" van 10c en bij 11?
Zou ik goed rekenen :-)quote:Op woensdag 21 januari 2015 10:58 schreef CarloV het volgende:
oh poep bruidssluier? ik dacht dat het cryptisch was en heb slaapkamergeluk
Mooi! Moeten ze wel goedkeuren.quote:Op woensdag 21 januari 2015 10:58 schreef CarloV het volgende:
oh poep bruidssluier? ik dacht dat het cryptisch was en heb slaapkamergeluk
Oh, die is wel wat sterker nog dan onze ROK (onderdeel van bloembollen)/~/~/boeket/~quote:Op woensdag 21 januari 2015 10:55 schreef Keyser-Soze het volgende:
IEDEREEN / EENIEDER
VROUWENMANTEL / VIOOLTJE / MUNT / BRUIDSSLUIER / FLORA
(Moet nu weg: straks tentamen...)
Ah, ok. Dat miste ik even hierboven.quote:Op woensdag 21 januari 2015 11:05 schreef rxb82 het volgende:
Het gaat om n^2, dus om 81 = a^2 + b^2 + c^2, dat kan op drie manieren. En ook op twee manieren voor 121.
Ah, ok. Jammer, dat hebben we niet geprobeerd, heb me alleen sufgezocht op de verschilfunctiequote:Op woensdag 21 januari 2015 11:27 schreef rxb82 het volgende:
Het antwoord blijft wel 17... dus ik denk dat best heel veel inzendingen goed zijn, zolang er maar geen uitleg bijstaat...
De manier om het te zien (bij mij ook pas na een hint) is het rijtje om te zetten naar hoe vaak ieder getal voorkomt, dus 0,0,0,1,0,0,0,1,1,0,3,0,2, etc. Deze reeks is te vinden op internet.
Helemaal met je eens. Juist door het uitwisselen van kleine hints hier vond ik het behalve een uitdaging ook wel gewoon 'gezellig' om de puzzel te maken, met iedereen die hier met hetzelfde bezig was, vaak op dezelfde manier als ik aan het zoeken was en ook wel soms dezelfde frustraties had.quote:Op woensdag 21 januari 2015 12:38 schreef JddMan het volgende:
Ik vond het erg geinig om met jullie hintjes uit te wisselen. Maar als een heel stuk oplossing gepost wordt (zoals bij de treintjes) dan is dat wel jammer. Dat is niet leuk, zowel voor de mensen die hem al hebben, als voor de mensen die hem nog moeten doen.
Dat kan volgend jaar misschien anders.
Een besloten discussie zou een oplossing zijn. Dan worden 'lurkers' uitgesloten en kan gezamenlijk een oplossing worden ingestuurd. Geen idee overigens of het binnen FOK mogelijk is om een topic te starten dat alleen op uitnodiging toegankelijk isquote:Op woensdag 21 januari 2015 12:38 schreef JddMan het volgende:
Ik vond het erg geinig om met jullie hintjes uit te wisselen. Maar als een heel stuk oplossing gepost wordt (zoals bij de treintjes) dan is dat wel jammer. Dat is niet leuk, zowel voor de mensen die hem al hebben, als voor de mensen die hem nog moeten doen.
Dat kan volgend jaar misschien anders.
Ik steun deze motie :-).quote:Op woensdag 21 januari 2015 13:03 schreef Mill61 het volgende:
Een besloten discussie zou een oplossing zijn. Dan worden 'lurkers' uitgesloten en kan gezamenlijk een oplossing worden ingestuurd. Geen idee overigens of het binnen FOK mogelijk is om een topic te starten dat alleen op uitnodiging toegankelijk is
Zover ik dat weet kunnen de toegangsrechten alleen geregeld worden op forum basis, niet voor 1 enkel topic.quote:Op woensdag 21 januari 2015 13:05 schreef rxb82 het volgende:
[..]
Ik steun deze motie :-).
Weet iemand of dat kan?
Ja, dat. Bovendien zou het denk ik een drempel opwerpen voor mensen om mee te doen aan het topic.quote:Op woensdag 21 januari 2015 13:23 schreef rxb82 het volgende:
Okay, thanks... het zou wel wat te ver gaan om een speciaal kerstpuzzel forum aan te vragen...
Blijft lastig, want hints worden weer gequotet (is dat nederlands?).quote:Op woensdag 21 januari 2015 13:34 schreef JddMan het volgende:
Als een hint té expliciet is kunnen we die misschien rapporteren en met de mods afspreken dat ze verwijderd worden.
Zover ik kan zien is dit niet waar?quote:Op woensdag 21 januari 2015 13:32 schreef Mill61 het volgende:
Overigens, om spoilers te kunnen lezen moet je op de desktopversie zijn ingelogd. Op mijn mobiele browser (chrome-android) kan ik de spoilers openen zonder ingelogd te zijn. Helemaal geen drempel dus voor lurkers
Weird!!quote:Op woensdag 21 januari 2015 13:54 schreef rxb82 het volgende:
Bij mij hetzelfde als wat Mill61 aangeeft: op de desktop versie moet ik ingelogd zijn (Firefox), mobiel zijn ze altijd leesbaar (Safari).
Je krijgt er ook echt een melding van? Dat is helemaal vreemd!quote:Op woensdag 21 januari 2015 14:00 schreef rxb82 het volgende:
Snap het ook niet helemaal dan, ging er van uit dat het bij iedereen hetzelfde was. Niet ingelogd in Firefox krijg ik wel netjes een melding dat je ingelogd moet zijn om spoilers te kunnen openen.
Mooi, nog 18 te gaan en dan is dit topic weer volquote:Op woensdag 21 januari 2015 14:14 schreef rxb82 het volgende:
Okay, opgehelderd! Thanks.
Terug on topic :-),
Het zou in ieder geval leuk zijn om het nog even door te zetten, nu dat we oplossingen opener kunnen vergelijken. En misschien ook nog als de officiele uitwerking komt en winnaars bekend worden.quote:Op woensdag 21 januari 2015 14:27 schreef JddMan het volgende:
We zouden een topic "AIVD Kerstpuzzel 2014 - de oplossingen" kunnen maken, waarin we alle uitwerkingen in de first post zetten.
Die bij mij in Firefox leidden naar niet bestaande pagina's!!!quote:Op woensdag 21 januari 2015 14:10 schreef rxb82 het volgende:
Ja, deze:
"Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."
Met 'ingelogd' en 'Registreren' netjes als link naar de besbetreffende pagina's...
Er zijn toch wel meer mogelijkheden dan 4? Zo even uit mijn hoofd:quote:Op woensdag 21 januari 2015 14:42 schreef rxb82 het volgende:
Ik kon ook geen andere vinden, in ieder geval niet in de Open Taal woordenlijst. Bij 1a had ik wel meerdere opties (ik geloof 4).
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Er staan wel een paar mooie tussen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Leek mij iig...
Heb jij even geluk dat je niet 'even uit het hoofd' alle mogelijkheden hebt gegevenquote:Op woensdag 21 januari 2015 15:18 schreef JddMan het volgende:
Oh, dat had ik niet gezien. Maar het woord dat ik heb gekozen voldoet daar toevallig wel aan. Dus niks aan het handje
Dat is toch niet zo voor alle woorden in de reeks? Bijvoorbeeld "INFORMATIEHUISHOUDING" of "LOYALITEITSBONUS"?quote:Op woensdag 21 januari 2015 15:05 schreef Mill61 het volgende:
De meeste daarvan zijn fout. De klinkers moeten ook nog in volgorde (aeiou).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |