Zag ik laatste ook ergens voorbij komen, lijkt me echt heerlijk.quote:Op zondag 28 december 2014 19:21 schreef djkoelkast het volgende:
Ik heb een nieuw experiment in de koeling staan: pistachespijs. Zelfde als amandelspijs, alleen dan met pistachenoten. Ik ben benieuwd
Het is gemaakt met rauw pistachemeel dus normaal gezien moet de smaak er goed doorkomen als ik het maar lang genoeg laat rijpen, al ben ik bang dat ik over een week toch wel wil weten hoe het smaaktquote:Op zondag 28 december 2014 20:39 schreef Myraela het volgende:
[..]
Zag ik laatste ook ergens voorbij komen, lijkt me echt heerlijk.
Omg. Omfg. Waar is t recept??quote:Op zondag 28 december 2014 20:42 schreef Myraela het volgende:
Even mijn kerst dessert hier nog crossposten.
[ afbeelding ]
Het een baked Alaska. Met koffie cake, zelfgemaakte chocolade ijs, een zoute karamel swirl en Italiaans meringue natuurlijk. Was erg lekker.
Klinkt als gevulde boterkoek maar dan de vulling gemengd met het deeg ipv gevuldquote:Op zondag 28 december 2014 20:43 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Het is gemaakt met rauw pistachemeel dus normaal gezien moet de smaak er goed doorkomen als ik het maar lang genoeg laat rijpen, al ben ik bang dat ik over een week toch wel wil weten hoe het smaakt![]()
Ik heb ook een boterkoek gemaakt met amandel en pistache (deel van het meel vervangen voor amandelmeel/pistachemeel). Geeft ook een heel ander tintje aan de boterkoek, met een spijsnasmaak, heel erg lekker. Alleen proef je niet direct pistache in dit geval. Het was ook niet heel erg veel, want experiment, dus klein beginnen
Ik denk niet dat er veel smaak verloren gaat, eerder dat je minder luchtige wafels krijgt.quote:Op dinsdag 30 december 2014 14:47 schreef Opblaaspop077 het volgende:
Hoe lang is wafel beslag goed? Als ik dat vandaag maak en in de koeling bewaar kan ik het morgen toch nog wel gebruiken of mis ik dan veel smaak?
Wat kun je dan wel gebruiken? Want onze bruine suiker is ook heel anders dan hun bruine suiker.quote:Op zondag 21 december 2014 22:57 schreef RobinOok het volgende:
In amerika kennen ze geen bruine basterdsuiker. Dus ja, groot verschil.
Nou ja, het ligt natuurlijk heel erg aan het recept. Als er maar een eetlepel gebruikt wordt of zo dan zal je niet veel verschil merken. In een pudding ook niet. Maar als hoofdbestanddeel in een deeg kan het wel behoorlijk uitmaken. Het doet iets met de vochtbalans van je deeg.quote:Op dinsdag 30 december 2014 15:56 schreef RenRen- het volgende:
[..]
Wat kun je dan wel gebruiken? Want onze bruine suiker is ook heel anders dan hun bruine suiker.
Wat zijn ze mooi in vorm gebleven! Mijne lopen altijd uit.quote:Op vrijdag 26 december 2014 14:16 schreef lady-wrb het volgende:
ik had gister een uurtje over en heb mijn nieuwste koekjesuitstekers uitgeprobeerd.
het was lekker snel klaar want uit mijn deeg haalde ik maar 8 koekjes
[ afbeelding ]
het zijn dan ook wel heel erg grote uitstekers, dus ook erg grote koekjes
In Amerikaanse kookfilmpjes kom ik regelmatig een soort bruine suiker tegen wat heel erg veel op bruine basterdsuiker lijkt. Ze noemen het 'packed brown sugar'.quote:Op zondag 21 december 2014 22:57 schreef RobinOok het volgende:
In amerika kennen ze geen bruine basterdsuiker. Dus ja, groot verschil.
Yum.quote:Op zondag 28 december 2014 20:42 schreef Myraela het volgende:
Even mijn kerst dessert hier nog crossposten.
[ afbeelding ]
Het een baked Alaska. Met koffie cake, zelfgemaakte chocolade ijs, een zoute karamel swirl en Italiaans meringue natuurlijk. Was erg lekker.
Ja, inderdaad. Las ik net ook.quote:Op woensdag 31 december 2014 02:58 schreef n0a het volgende:
Als ik brown sugar zie staan dan gebruik ik lichtbruine basterdsuiker. Packed heeft naar mijn idee meer te maken met het feit dat je het in de cup aandrukt en dus meer gebruikt dan wanneer je het losjes afmeet.
Oh dat is ook nog een mogelijkheid ja, dank je.quote:Op dinsdag 30 december 2014 22:49 schreef lady-wrb het volgende:
ik heb koekjesmix gebruikt van funcakes. die doet het erg goed
Amerikanen zijn raar wat inhouds en gewichtsmaten aan gaat, maar het is gewoon 237 ccquote:Op donderdag 1 januari 2015 15:28 schreef sirdanilot het volgende:
Heeft niemand in Amerika een weegschaaltje of zo? Ik vind dat altijd erg raar, alles in cups ipv gewicht.
Ik ben een rozijnenbrood aan het maken. Ik wilde eerst oliebollen gaan bakken dus had al rozijnen in water gezet, maar dat kwam er niet van dus heb maar een rozijnenbrood van de rozijnen gemaakt.
Deels wel met je eens, maar theekepels e.d voor kleine hoeveelheden zout, suiker, enz. vind ik wel handig, dat is met een setje maatschepjes nauwkeuriger dan op de meeste weegschalen. Bij bloem vind ik het vooral irritant dat er op de verpakkingen zo weinig informatie is te vinden. Of bedoel je dat ook?quote:Op donderdag 1 januari 2015 15:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Amerikanen zijn raar wat inhouds en gewichtsmaten aan gaat, maar het is gewoon 237 cc
Hetzelfde vind ik ook altijd vreemd aan recepten in NL of Europa.
8 eieren (waarom niet gewoon gewicht, eieren heb je van S tot XL)
Theelepel zout, eetlepel suiker (waarom niet gewoon gram?)
Snufjes, mespunten, etc
En dan heb ik het nog niet over de bloem in NL, er staat vrijwel nooit op of het zachte of harde tarwe is, maw, voor gebak of voor brood.
Wat is er dan tegen het allebei erbij te zetten, een weegschaal die op grammen nauwkeurig is kost ook maar een tientje of 2quote:Op donderdag 1 januari 2015 15:45 schreef Bleie het volgende:
[..]
Deels wel met je eens, maar theekepels e.d voor kleine hoeveelheden zout, suiker, enz. vind ik wel handig, dat is met een setje maatschepjes nauwkeuriger dan op de meeste weegschalen. Bij bloem vind ik het vooral irritant dat er op de verpakkingen zo weinig informatie is te vinden. Of bedoel je dat ook?
Mwah dit kan ik wel bedenken..quote:Op donderdag 1 januari 2015 15:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Amerikanen zijn raar wat inhouds en gewichtsmaten aan gaat, maar het is gewoon 237 cc
Hetzelfde vind ik ook altijd vreemd aan recepten in NL of Europa.
8 eieren (waarom niet gewoon gewicht, eieren heb je van S tot XL)
Theelepel zout, eetlepel suiker (waarom niet gewoon gram?)
Snufjes, mespunten, etc
En dan heb ik het nog niet over de bloem in NL, er staat vrijwel nooit op of het zachte of harde tarwe is, maw, voor gebak of voor brood.
Nou ja, eigenlijk moet je er dan een hebben die op tienden van grammen nauwkeurig is. En dat is weer een extra gadget in huis.quote:Op donderdag 1 januari 2015 15:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat is er dan tegen het allebei erbij te zetten, een weegschaal die op grammen nauwkeurig is kost ook maar een tientje of 2
En ja, dat er geen reet op bloemverpakkingen staat is ook zeer irritant.
Ik wil de bak eigenschappen weten.
Moet van alles kunnen al denk ik zelf dat de wat vettere noten wat minder lekker zijn (pinda's, macedamia's, cashew), maar dat is pure speculatie.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 21:03 schreef sirdanilot het volgende:
Lekker ! Zou spijs van hazelnoten ook kunnen? (vast wel want alles kan)
En, wat vond je er van?quote:Op zaterdag 3 januari 2015 20:29 schreef djkoelkast het volgende:
[ afbeelding ]
Gevulde koeken met pistachespijs. Is niet groen geworden van binnen omdat ik geen witte suiker gebruik en het pistachemeel was niet van het diepgroene soort.
Ze zijn lekker, alleen vond ik het niet echt uitgesproken pistache, ondanks dat er zowel in het deeg als in de spijs 10% minder suiker zit dan de standaardreceptuur. Kan aan het soort pistachenoten liggen, of misschien moet ik het meel eerst roosteren (dit was rauwe gemalen pistache) voor ik er spijs van maak.quote:Op zondag 4 januari 2015 01:01 schreef -Mellow- het volgende:
[..]
En, wat vond je er van?
Ze zien er mooi uit, en volgens mij blijft pistache in gemalen staat nooit zo mooi fel groen. Pistache-ijs zonder kleurstof is ook nooit echt groen.
Reguliere pistaches zijn ook niet echt groen. De echte groene, zowel van buiten- als binnenkant, vind je zelden en zijn 3-4x meer waard.quote:Op zondag 4 januari 2015 01:01 schreef -Mellow- het volgende:
[..]
En, wat vond je er van?
Ze zien er mooi uit, en volgens mij blijft pistache in gemalen staat nooit zo mooi fel groen. Pistache-ijs zonder kleurstof is ook nooit echt groen.
Ik heb in het spijs helemaal geen zout gebruikt, lijkt me ook niet lekker. Doe ik ook niet bij amandelspijs.quote:Op zondag 4 januari 2015 01:07 schreef Molo het volgende:
Roosteren voor het malen en meer zout gebruiken door de pistache?
Is goed mogelijk, maar ik ben rauw begonnen omdat je dat met amandelspijs ook doet.quote:Op zondag 4 januari 2015 01:07 schreef -Mellow- het volgende:
Ik kan me heel goed voorstellen dat roosteren al veel meer smaak geeft.
Rōōōōbin. Kijk eens wat ik voor mijn collega's voor morgen aan het maken benquote:
Uiteraard de ganache. Ik overweeg zelfs nog een extra laagje.quote:Op zondag 4 januari 2015 15:37 schreef RobinOok het volgende:
Cool! Ik ben niet zo'n fan van rietsuiker, (ze hadden dat altlijd bij mijn vaste babysitadres, ik haatte het, echt. Ik deed in die tijd iets van 3 of 4 scheppen suiker in mijn thee, maar met rietsuiker kun je een halve pot erin kiepen en is je thee nog niet zoet genoeg) , maar goed, de haat is gezakt en je taart/brownies wordt vast superlekker! Ga je ook nog braaf de ganache maken? Ik laat dat vaak weg, wegens zo'n gedoe en vooral zo'n geklieder. Maar het voegt wel echt iets toe.
(snuf zout doe ik eigenlijk ook altijd wel ja. Sowieso in een cake en bij chocola helemaal)
Ik ga strakke blokjes snijden (geen gedruip) met inderdaad een laag aan de bovenkant. En nog een wit, zacht vanillelaagje ertussen. Komt goed! Mits niet te droog natuurlijk, want in dat geval ga ik het niet uitdelenquote:Op zondag 4 januari 2015 15:54 schreef RobinOok het volgende:
Ja, maar dan heb je alleen ganache op de bovenkant? Dat ziet er toch niet uit? Druppen en druipen moet ie! :-)
(ja, de baktijd ben ik slecht in. Het ligt volgens mij nogal aan de vorm, hoe hoog. En ik ben altijd bang dat ie niet gaar wordt.... Maak hem regelmatig en ik weet het nog steeds niet. Ben geen bakster)
In principe zou basterdsuiker Ipv muscovado, turbinado oid wel moeten werken, want ze lijken qua suiker erg op elkaar. De smaak is wel wat anders. Belangrijkste is dat allen naast de suiker eenheid klein beetje glucose en fructose bevatten zodat er wat meer kleur en smaak ontstaan bij het bakken. Ook bindt het wat meer vocht.quote:Op dinsdag 30 december 2014 16:39 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Nou ja, het ligt natuurlijk heel erg aan het recept. Als er maar een eetlepel gebruikt wordt of zo dan zal je niet veel verschil merken. In een pudding ook niet. Maar als hoofdbestanddeel in een deeg kan het wel behoorlijk uitmaken. Het doet iets met de vochtbalans van je deeg.
Ten eerste kun je beter rietsuiker nemen ipv basterdsuiker, dat komt al dichter in de buurt. En dan wordt aanbevolen om er een scheutje stroop bij te doen.
Maar ik zou gewoon op internet een alternatief recept googelen, eentje dat erop lijkt maar dan met de ingredienten die je hebt in de verhoudingen die dus al getest zijn. Want eigenlijk is alles allang al ergens door iemand geprobeerd, dus hoef je dat wieltje niet opnieuw uit te vinden. Dat is wat ik doe als ik er de tijd voor neem en anders waag ik de gok. ;-)
Maar iedereen weet, bakken is precisie, dus je kunt niet zo makkelijk zomaar een alternatief geven dat in alle recepten en alle verhoudingen werkt.
Daarover verschillen we dan van mening.quote:Op maandag 5 januari 2015 09:23 schreef Isegrim het volgende:
Ondanks het inadequate snijgereedschap zien ze er keurig uit.
Het waren eigenlijk ook geen brownies. Ik noemde ze gewoon zo omdat ik ze in blokjes sneed.quote:Op maandag 5 januari 2015 09:02 schreef minilot het volgende:
Niet helemaal mijn soort brownie - ik heb ze qua structuur liever wat kleveriger en fudge-achtig en deze zijn nogal vast. Maar ja.Whisky is wel goed te proeven!
![]()
Het was ook een heel gepiel.quote:Op maandag 5 januari 2015 16:34 schreef RobinOok het volgende:
(ik vind ze er ook netjes uitzien. Weet niet of ik dat voor elkaar zou krijgen met een aardappelschilmesje)
Ik vind stiekem deze brownies het lekkerste... Zit alleen cacao in...quote:Op maandag 5 januari 2015 09:02 schreef minilot het volgende:
Snotver!
Er bleek op mijn werk én geen snijplank meer te liggen en er was alleen nog een aardappelschilmesje of een botermesje om mee te snijden.
Naja, dan maar zo!
[ afbeelding ]
Lekker zijn ze wel!
Niet helemaal mijn soort brownie - ik heb ze qua structuur liever wat kleveriger en fudge-achtig en deze zijn nogal vast. Maar ja.Whisky is wel goed te proeven!
![]()
Grappig is dat he, stop een beetje (of een beetje veel) whiskey in je taart en opeens zijn mannen ook dol op gebak.quote:Op maandag 5 januari 2015 16:46 schreef minilot het volgende:
[..]
Maar Robin, ze zijn schoon op! Onze twee monteurs lopen momenteel rond met chocoladebevlekte mondhoeken!
Ik geloof dat alle mannen die ik ken sowieso wel dol zijn op gebak.quote:Op maandag 5 januari 2015 18:08 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Grappig is dat he, stop een beetje (of een beetje veel) whiskey in je taart en opeens zijn mannen ook dol op gebak.
Heb je straks allemaal vadsige collega's.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 12:43 schreef minilot het volgende:
Collega's vandaag: 'heb je niks gebakken'?![]()
Ik geloof dat ik een solide oplossing heb die ervoor zorgt dat ik mijn bakhobby kan blijven uitoefenen zonder ook in 2015 zestien kilo aan te komen.
Ik botvier het ook op mijn kerel, maar die groeit er net zo hard van als ik.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 12:52 schreef -Mellow- het volgende:
Hier ook, ik kan mijn bakmanie echt áltijd op mijn lief en mijn broer botvierenDie komen allebei ook nog geen gram aan, wat ze ook eten.
Jaa!quote:Op dinsdag 6 januari 2015 12:52 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Heb je straks allemaal vadsige collega's.
Moet je idd je voordeel mee doenquote:Op dinsdag 6 januari 2015 12:43 schreef minilot het volgende:
Collega's vandaag: 'heb je niks gebakken'?![]()
Ik geloof dat ik een solide oplossing heb die ervoor zorgt dat ik mijn bakhobby kan blijven uitoefenen zonder ook in 2015 zestien kilo aan te komen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 28% gewijzigd door minilot op 12-01-2015 13:32:34 ]Let me see you stripped down to the bone
van Britisch bake off kandidatequote:Op maandag 12 januari 2015 13:13 schreef minilot het volgende:
Tuttige miniatuurtaartjes zoals ze ze in Victoriaans Engeland graag aten:
[ afbeelding ]
Zoet korstdeeg (met citroenschil erdoor), custardvulling en rozetten van appel.
Dit recept min of meer als basis gebruikt: http://timetocookonline.com/2011/08/25/apple-rose-tarts/
Heb deze net gemaakt, heerlijk!! Geen foto want hij is niet mooi, haha. Maar wel heel heel lekker.quote:Op maandag 5 januari 2015 17:47 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Ik vind stiekem deze brownies het lekkerste... Zit alleen cacao in...
Rete makkelijk, kleverig, bitterzoet, lekker met wat zeezout eroverheengestrooidook weleens gemaakt met zoute caramelswirl erdoorheen en gehakte pecannoten.
http://smittenkitchen.com(...)-brownies/#more-5631
quote:Op maandag 12 januari 2015 13:22 schreef minilot het volgende:
Heb wel maar eens even concreet om eerlijke recensies gevraagd. Ervaring leert dat als andere collega's iets meenemen, iedereen steevast roept van 'lekker!', en dan alsnog erover gaan zeuren zodra de meebrenger in kwestie z'n hielen licht.![]()
Aangezien het mijn lief uberhaupt geen zak boeit dat ik van koken en bakken hou voelt hij zich nooit bezwaard om te zeggen dat iets maar zozo is, en nu ik niet meer voor onszelf bak maar voorlopig alleen nog voor op kantoor moeten ze het daar ook maar eens leren.
En als we dan toch eerlijk zijn, hier een minder glamoureus (telefoon)shot, gewoon van naast de koffieautomaat.
Ik haat dat, oneerlijke mensen. Dat je echt moet jengelen om serieuze kritiek.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar ja, ik doe het ook. Vorige week, mannelijke collega had van alles zelf gebakken. Tijdens de vergadering waarin hij dat aanbood sloeg ik beleefd af. Vervolgens hoorde ik mensen jubelen om zijn chocoladetaart, dus toen hij nog eens op onze afdeling langskwam nam ik alsnog een stukje.
Om er achter mijn bureau achter te komen dat de onderkant gewoon rauw was.![]()
Maar niks van gezegd. Hij was evengoed wel lekker, die taart (sommig deeg is rauw ook lekker) maar volgens mij wilde hij het ook liever niet horen. De reden waarom veel mensen niks zeggen, omdat veel mensen het liever ook niet horen.
Ergo, ik bak bijna nooit vor mijn collega's. Gedoe.Mijn website: Aziatische-ingrediënten.nl
En als je kritiek geeft krijg je de volle laag omdat het niet opbouwend genoeg isquote:Op maandag 12 januari 2015 23:19 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Ik haat dat, oneerlijke mensen. Dat je echt moet jengelen om serieuze kritiek.
Italiaanse bollen? Gewoon die broodjes? Die gaan toch niet in een vorm?quote:Op dinsdag 13 januari 2015 00:21 schreef NiceHat het volgende:
Iemand een idee waar ik een beetje betaalbaar vormen kan krijgen voor Italiaanse bollen? Ik ben al jaren aan het zoeken hiernaar, maar ze zijn alleen maar te krijgen voor tien euro per stuk ofzo.
Bij mij worden ze niet altijd even mooi omdat ze uitzakken. Ik heb in een bakkerij gewerkt, waar ze in vormpjes gingen. Dan ging het altijd goed.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 00:23 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Italiaanse bollen? Gewoon die broodjes? Die gaan toch niet in een vorm?
Ik heb eens in een filmpje gezien dat ze een soort kartonnen ringen gebruiken. Die zou ik ook graag hebben voor sommige kleine broodjes.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 00:21 schreef NiceHat het volgende:
Iemand een idee waar ik een beetje betaalbaar vormen kan krijgen voor Italiaanse bollen? Ik ben al jaren aan het zoeken hiernaar, maar ze zijn alleen maar te krijgen voor tien euro per stuk ofzo.
Oatmeal cookies?quote:Op zaterdag 17 januari 2015 17:02 schreef minilot het volgende:
Yo, bakluitjes. Ik zoek nog lekkere, bijzondere en vooral graag een beetje bewerkelijke koekjes om maandag voor mijn collega's te bakken. Iemand een suggestie?
Veel te simpel.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 17:50 schreef Diconnected het volgende:
[..]
Oatmeal cookies?Altijd goed en je kan er alles doorheen gooien wat je lekker lijkt.
Inderdaadquote:
Die ken ik helaas niet, ben nog een beginner qua koekjes bakkenquote:Op zaterdag 17 januari 2015 18:10 schreef minilot het volgende:
Simpel, en inderdaad ook een tikkie saai, aangezien iedereen dat ook wel kent. Ik zoek juist wat obscuurdere koekies.
Ja, daar zat ik me zelf ook tegenaan te bemoeien toen. Maar ik zoek nu echt koekies, geen uitgebreide traktatie.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 18:14 schreef computergirl het volgende:
Robin had poosje geleden een topic met tractatie opties, daar al gekeken?
Ze zien er wel tof uit! Recept?quote:Op zaterdag 17 januari 2015 18:15 schreef Sjeen het volgende:
Pindakaas chocoladekoekjes?
[ afbeelding ]
Of is dat nog te eenvoudig?
http://www.evilshenanigan(...)tter-marble-cookies/quote:
Thanks! Qua bereiding inderdaad veeeeeeeel te simpel voor maandag, maar niettemin leuk! Opgeslagenquote:Op zaterdag 17 januari 2015 18:54 schreef Sjeen het volgende:
[..]
http://www.evilshenanigan(...)tter-marble-cookies/
36 uur weet ik niet, maar bacon en banaan - dat moet een succes zijn bij kerels!quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:05 schreef Isegrim het volgende:
Het moet echt zo ingewikkeld mogelijk? Heeft Heston geen koekjesrecept dat 36 uur in beslag neemt?
Niet alleen bij kerels.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:08 schreef computergirl het volgende:
[..]
36 uur weet ik niet, maar bacon en banaan - dat moet een succes zijn bij kerels!
http://www.telegraph.co.u(...)-Banana-Cookies.html
ze zijn hier favorietquote:Op zaterdag 17 januari 2015 18:59 schreef minilot het volgende:
[..]
Thanks! Qua bereiding inderdaad veeeeeeeel te simpel voor maandag, maar niettemin leuk! Opgeslagen
ik kochtdie dingen altijd bij de Lidl, maar die heeft ze al een tijd niet meerquote:Op zondag 18 januari 2015 16:34 schreef Diconnected het volgende:
Vanmiddag oatmeal cookies gemaakt met rozijnen. Omnomnom. Blijft mijn favoriete koekje.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |