abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148064957
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2014 19:21 schreef djkoelkast het volgende:
Ik heb een nieuw experiment in de koeling staan: pistachespijs. Zelfde als amandelspijs, alleen dan met pistachenoten. Ik ben benieuwd :D
Zag ik laatste ook ergens voorbij komen, lijkt me echt heerlijk. :9~
pi_148065125
Even mijn kerst dessert hier nog crossposten. O+

Het een baked Alaska. Met koffie cake, zelfgemaakte chocolade ijs, een zoute karamel swirl en Italiaans meringue natuurlijk. Was erg lekker. :9~
  Moderator zondag 28 december 2014 @ 20:43:05 #103
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_148065196
quote:
14s.gif Op zondag 28 december 2014 20:39 schreef Myraela het volgende:

[..]

Zag ik laatste ook ergens voorbij komen, lijkt me echt heerlijk. :9~
Het is gemaakt met rauw pistachemeel dus normaal gezien moet de smaak er goed doorkomen als ik het maar lang genoeg laat rijpen, al ben ik bang dat ik over een week toch wel wil weten hoe het smaakt :P
Ik heb ook een boterkoek gemaakt met amandel en pistache (deel van het meel vervangen voor amandelmeel/pistachemeel). Geeft ook een heel ander tintje aan de boterkoek, met een spijsnasmaak, heel erg lekker. Alleen proef je niet direct pistache in dit geval. Het was ook niet heel erg veel, want experiment, dus klein beginnen :P
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  † In Memoriam † zondag 28 december 2014 @ 20:59:11 #104
77924 Skaai
I am beyond coffee.
pi_148066275
Amandel fruit taart (origineel is met bramen, maar ik vond bosbessen wel lekker :D)

Fat bikers bounce better.
I'm not confused brother! I just took picture of my face, is defo not my confused face!
pi_148068025
quote:
14s.gif Op zondag 28 december 2014 20:42 schreef Myraela het volgende:

[ afbeelding ]

Het een baked Alaska. Met koffie cake, zelfgemaakte chocolade ijs, een zoute karamel swirl en Italiaans meringue natuurlijk. Was erg lekker. :9~
Omg. Omfg. Waar is t recept??
pi_148068299
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2014 20:43 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Het is gemaakt met rauw pistachemeel dus normaal gezien moet de smaak er goed doorkomen als ik het maar lang genoeg laat rijpen, al ben ik bang dat ik over een week toch wel wil weten hoe het smaakt :P
Ik heb ook een boterkoek gemaakt met amandel en pistache (deel van het meel vervangen voor amandelmeel/pistachemeel). Geeft ook een heel ander tintje aan de boterkoek, met een spijsnasmaak, heel erg lekker. Alleen proef je niet direct pistache in dit geval. Het was ook niet heel erg veel, want experiment, dus klein beginnen :P
Klinkt als gevulde boterkoek maar dan de vulling gemengd met het deeg ipv gevuld
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_148069434
quote:
1s.gif Op zondag 28 december 2014 21:25 schreef Stimorol- het volgende:

[..]

Omg. Omfg. Waar is t recept??
Ik moet het nog uittikken. :D
pi_148072303
quote:
14s.gif Op zondag 28 december 2014 21:49 schreef Myraela het volgende:

[..]

Ik moet het nog uittikken. :D
Wat een teaser ben jij ;(
pi_148140006
Hoe lang is wafel beslag goed? Als ik dat vandaag maak en in de koeling bewaar kan ik het morgen toch nog wel gebruiken of mis ik dan veel smaak?
pi_148141463
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 14:47 schreef Opblaaspop077 het volgende:
Hoe lang is wafel beslag goed? Als ik dat vandaag maak en in de koeling bewaar kan ik het morgen toch nog wel gebruiken of mis ik dan veel smaak?
Ik denk niet dat er veel smaak verloren gaat, eerder dat je minder luchtige wafels krijgt.
Hoi, ik ben robuust89 en ik ben nieuw!
pi_148143025
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2014 22:57 schreef RobinOok het volgende:
In amerika kennen ze geen bruine basterdsuiker. Dus ja, groot verschil.
Wat kun je dan wel gebruiken? Want onze bruine suiker is ook heel anders dan hun bruine suiker.
  dinsdag 30 december 2014 @ 16:39:19 #112
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_148144968
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 15:56 schreef RenRen- het volgende:

[..]

Wat kun je dan wel gebruiken? Want onze bruine suiker is ook heel anders dan hun bruine suiker.
Nou ja, het ligt natuurlijk heel erg aan het recept. Als er maar een eetlepel gebruikt wordt of zo dan zal je niet veel verschil merken. In een pudding ook niet. Maar als hoofdbestanddeel in een deeg kan het wel behoorlijk uitmaken. Het doet iets met de vochtbalans van je deeg.

Ten eerste kun je beter rietsuiker nemen ipv basterdsuiker, dat komt al dichter in de buurt. En dan wordt aanbevolen om er een scheutje stroop bij te doen.

Maar ik zou gewoon op internet een alternatief recept googelen, eentje dat erop lijkt maar dan met de ingredienten die je hebt in de verhoudingen die dus al getest zijn. Want eigenlijk is alles allang al ergens door iemand geprobeerd, dus hoef je dat wieltje niet opnieuw uit te vinden. Dat is wat ik doe als ik er de tijd voor neem en anders waag ik de gok. ;-)
Maar iedereen weet, bakken is precisie, dus je kunt niet zo makkelijk zomaar een alternatief geven dat in alle recepten en alle verhoudingen werkt.
pi_148159171
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 14:16 schreef lady-wrb het volgende:
ik had gister een uurtje over en heb mijn nieuwste koekjesuitstekers uitgeprobeerd.
het was lekker snel klaar want uit mijn deeg haalde ik maar 8 koekjes
[ afbeelding ]

het zijn dan ook wel heel erg grote uitstekers, dus ook erg grote koekjes :+

Wat zijn ze mooi in vorm gebleven! Mijne lopen altijd uit.
Mag ik het recept van je?
  † In Memoriam † dinsdag 30 december 2014 @ 22:49:22 #114
37843 lady-wrb
kortaf
pi_148164900
ik heb koekjesmix gebruikt van funcakes. die doet het erg goed :)
  woensdag 31 december 2014 @ 01:27:09 #115
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_148171556
Ik vind dit altijd een handige site om maten om te rekenen: http://www.traditionalove(...)utter_converter.html
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_148172502
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2014 22:57 schreef RobinOok het volgende:
In amerika kennen ze geen bruine basterdsuiker. Dus ja, groot verschil.
In Amerikaanse kookfilmpjes kom ik regelmatig een soort bruine suiker tegen wat heel erg veel op bruine basterdsuiker lijkt. Ze noemen het 'packed brown sugar'.

Komt behoorlijk in de buurt van basterdsuiker lijkt mij?

*edit, had de reactie van de poster boven jou niet gezien. Maar imo lijkt de bruine suiker van de Amerikanen wel heel erg op basterdsuiker. Ik gebruik iig altijd basterdsuiker.
pi_148172557
quote:
14s.gif Op zondag 28 december 2014 20:42 schreef Myraela het volgende:

[ afbeelding ]

Yum. :9
pi_148172838
Als ik brown sugar zie staan dan gebruik ik lichtbruine basterdsuiker. Packed heeft naar mijn idee meer te maken met het feit dat je het in de cup aandrukt en dus meer gebruikt dan wanneer je het losjes afmeet.
pi_148173227
quote:
0s.gif Op woensdag 31 december 2014 02:58 schreef n0a het volgende:
Als ik brown sugar zie staan dan gebruik ik lichtbruine basterdsuiker. Packed heeft naar mijn idee meer te maken met het feit dat je het in de cup aandrukt en dus meer gebruikt dan wanneer je het losjes afmeet.
Ja, inderdaad. Las ik net ook. :D
pi_148173629
Achterlijke Amerikanen met hun volumematen voor dingen die je gewoon in gewicht zou moeten meten. :{w
pi_148173730
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 22:49 schreef lady-wrb het volgende:
ik heb koekjesmix gebruikt van funcakes. die doet het erg goed :)
Oh dat is ook nog een mogelijkheid ja, dank je.
pi_148215688
Gisteren donuts in plaats van oliebollen gebakken. Jeetje, die waren echt heerlijk. :9~

pi_148217282
Heeft niemand in Amerika een weegschaaltje of zo? Ik vind dat altijd erg raar, alles in cups ipv gewicht.

Ik ben een rozijnenbrood aan het maken. Ik wilde eerst oliebollen gaan bakken dus had al rozijnen in water gezet, maar dat kwam er niet van dus heb maar een rozijnenbrood van de rozijnen gemaakt.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  donderdag 1 januari 2015 @ 15:38:03 #124
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148217566
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 15:28 schreef sirdanilot het volgende:
Heeft niemand in Amerika een weegschaaltje of zo? Ik vind dat altijd erg raar, alles in cups ipv gewicht.

Ik ben een rozijnenbrood aan het maken. Ik wilde eerst oliebollen gaan bakken dus had al rozijnen in water gezet, maar dat kwam er niet van dus heb maar een rozijnenbrood van de rozijnen gemaakt.
Amerikanen zijn raar wat inhouds en gewichtsmaten aan gaat, maar het is gewoon 237 cc
Hetzelfde vind ik ook altijd vreemd aan recepten in NL of Europa.
8 eieren (waarom niet gewoon gewicht, eieren heb je van S tot XL)
Theelepel zout, eetlepel suiker (waarom niet gewoon gram?)
Snufjes, mespunten, etc
En dan heb ik het nog niet over de bloem in NL, er staat vrijwel nooit op of het zachte of harde tarwe is, maw, voor gebak of voor brood.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_148217635
Oliebollendeeg gemaakt, deel met en zonder krenten/rozijnen. Rees lekker omhoog met dank aan de houtkachel thuisthuis. Vervolgens bakken maar.. alleen veuls tekort in tijd omdat de inductieplaat te hard warmte af stond. Ergo ongare bollen qua binnenste deel, gaar aan de rand. Blijkt dat het campinggaststelletje het beter doet want lekker weinig warmte dus duurt lang tot de bollen zichzelf omdraaien.

Verder nog kerstschuimkransjes gemaakt, appelflappen met spijs en een echte Limburgse vlaai. De kransjes en flappen vormden geen probleem. De Limburgse vlaai was qua verdeling tussen de bodem en deeg slierten bovenop verkeerd gegaan.

Lang leve kerstvakantie, genoeg excuus om te mogen bakken :7 Beste wensen voor het nieuwe jaar. Moge 2015 prima baksels opleveren voor iedereen :)
mag het weten
pi_148217801
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 15:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Amerikanen zijn raar wat inhouds en gewichtsmaten aan gaat, maar het is gewoon 237 cc
Snufjes, mespunten, etc
En dan heb ik het nog niet over de bloem in NL, er staat vrijwel nooit op of het zachte of harde tarwe is, maw, voor gebak of voor brood.
Deels wel met je eens, maar theekepels e.d voor kleine hoeveelheden zout, suiker, enz. vind ik wel handig, dat is met een setje maatschepjes nauwkeuriger dan op de meeste weegschalen. Bij bloem vind ik het vooral irritant dat er op de verpakkingen zo weinig informatie is te vinden. Of bedoel je dat ook?
  donderdag 1 januari 2015 @ 15:47:55 #127
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148217892
quote:
1s.gif Op donderdag 1 januari 2015 15:45 schreef Bleie het volgende:

[..]

Deels wel met je eens, maar theekepels e.d voor kleine hoeveelheden zout, suiker, enz. vind ik wel handig, dat is met een setje maatschepjes nauwkeuriger dan op de meeste weegschalen. Bij bloem vind ik het vooral irritant dat er op de verpakkingen zo weinig informatie is te vinden. Of bedoel je dat ook?
Wat is er dan tegen het allebei erbij te zetten, een weegschaal die op grammen nauwkeurig is kost ook maar een tientje of 2
En ja, dat er geen reet op bloemverpakkingen staat is ook zeer irritant.
Ik wil de bak eigenschappen weten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_148217975
Bloem gebruik ik om brood te bakken of harde taarten, patentbloem gebruik ik voor cake,s en zachte taarten.
Kristal bloem geen idee waar ik dat voor zou gebruiken, misschien voor soezen en bechamel sausjes ?
pi_148218048
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 15:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Snufjes, mespunten, etc
Mwah dit kan ik wel bedenken..
Stel je meet het ei in grammen, dan zit je vaak met een half ei ofzo dat je weg moet gooien, dat is van huis uit niet gewenst want Nederlanders zijn te zuinig om dingen weg te gooien.
Piepkleine hoeveelheden zoals een theelepel zout zijn te klein om te meten als je geen goede weegschaal hebt (daarom wordt dat alleen bij professionele recepten afgewogen)
Bloem: buurvrouw Ria koopt gewoon de goedkoopste bloem in de supermarkt, of ze nu een brood of een cake gaat bakken. Daarom ook hier zie je dat dit alleen bij professionele recepten wordt gespecificeerd.
pi_148218116
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 15:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat is er dan tegen het allebei erbij te zetten, een weegschaal die op grammen nauwkeurig is kost ook maar een tientje of 2
En ja, dat er geen reet op bloemverpakkingen staat is ook zeer irritant.
Ik wil de bak eigenschappen weten.
Nou ja, eigenlijk moet je er dan een hebben die op tienden van grammen nauwkeurig is. En dat is weer een extra gadget in huis.

Dat is wel fijn aan allrecipes.com trouwens, die kan recepten zowel in metrisch als in VS weergeven, dus dan doe ik grammen voor de dingen die ik wil wegen, en eet- en theelepels voor de rest.
  Moderator zaterdag 3 januari 2015 @ 20:29:04 #131
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_148292489

Gevulde koeken met pistachespijs. Is niet groen geworden van binnen omdat ik geen witte suiker gebruik en het pistachemeel was niet van het diepgroene soort.
pi_148294107
Lekker ! Zou spijs van hazelnoten ook kunnen? (vast wel want alles kan)
  Moderator zaterdag 3 januari 2015 @ 21:32:54 #133
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_148295441
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 21:03 schreef sirdanilot het volgende:
Lekker ! Zou spijs van hazelnoten ook kunnen? (vast wel want alles kan)
Moet van alles kunnen al denk ik zelf dat de wat vettere noten wat minder lekker zijn (pinda's, macedamia's, cashew), maar dat is pure speculatie.
Hazelnoot gaat een beetje richting pasta smaken, met uitzondering van de cacao dan, maar op zich vind ik dat nog niet eens zo'n heel gek idee, lijkt me wel lekker met hazelnoten.
  zondag 4 januari 2015 @ 01:01:20 #134
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_148305306
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 20:29 schreef djkoelkast het volgende:
[ afbeelding ]

Gevulde koeken met pistachespijs. Is niet groen geworden van binnen omdat ik geen witte suiker gebruik en het pistachemeel was niet van het diepgroene soort.
En, wat vond je er van?
Ze zien er mooi uit, en volgens mij blijft pistache in gemalen staat nooit zo mooi fel groen. Pistache-ijs zonder kleurstof is ook nooit echt groen.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  Moderator zondag 4 januari 2015 @ 01:05:35 #135
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_148305432
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 01:01 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

En, wat vond je er van?
Ze zien er mooi uit, en volgens mij blijft pistache in gemalen staat nooit zo mooi fel groen. Pistache-ijs zonder kleurstof is ook nooit echt groen.
Ze zijn lekker, alleen vond ik het niet echt uitgesproken pistache, ondanks dat er zowel in het deeg als in de spijs 10% minder suiker zit dan de standaardreceptuur. Kan aan het soort pistachenoten liggen, of misschien moet ik het meel eerst roosteren (dit was rauwe gemalen pistache) voor ik er spijs van maak.
Ik wil absoluut niet met aroma's gaan werken, dus andere technieken of veel meer vulling of toch de diepgroene variant proberen.

Experiment dus in de basis geslaagd, maar ik zou graag meer pistache proeven.
  zondag 4 januari 2015 @ 01:07:25 #136
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_148305486
Roosteren voor het malen en meer zout gebruiken door de pistache?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zondag 4 januari 2015 @ 01:07:40 #137
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_148305496
Ik kan me heel goed voorstellen dat roosteren al veel meer smaak geeft.
pi_148305707
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 01:01 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

En, wat vond je er van?
Reguliere pistaches zijn ook niet echt groen. De echte groene, zowel van buiten- als binnenkant, vind je zelden en zijn 3-4x meer waard.
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  Moderator zondag 4 januari 2015 @ 10:17:37 #139
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_148309983
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2015 01:07 schreef Molo het volgende:
Roosteren voor het malen en meer zout gebruiken door de pistache?
Ik heb in het spijs helemaal geen zout gebruikt, lijkt me ook niet lekker. Doe ik ook niet bij amandelspijs.

quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 01:07 schreef -Mellow- het volgende:
Ik kan me heel goed voorstellen dat roosteren al veel meer smaak geeft.
Is goed mogelijk, maar ik ben rauw begonnen omdat je dat met amandelspijs ook doet.
  zondag 4 januari 2015 @ 15:27:48 #140
221912 minilot
Nancy boy
pi_148318662
Hoi vanuit de keuken!

quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2014 22:46 schreef RobinOok het volgende:
Rōōōōbin. Kijk eens wat ik voor mijn collega's voor morgen aan het maken ben *)

Twee kleine aanpassingen: snuf zout erin en rietsuiker gebruikt in plaats van gewone suiker, want dat leek me lekker met de whisky :)
Staat nu in de oven, ruikt goed O+
Let me see you stripped down to the bone
  zondag 4 januari 2015 @ 15:37:19 #141
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_148319058
Cool! Ik ben niet zo'n fan van rietsuiker, (ze hadden dat altlijd bij mijn vaste babysitadres, ik haatte het, echt. Ik deed in die tijd iets van 3 of 4 scheppen suiker in mijn thee, maar met rietsuiker kun je een halve pot erin kiepen en is je thee nog niet zoet genoeg :P ) , maar goed, de haat is gezakt en je taart/brownies wordt vast superlekker! Ga je ook nog braaf de ganache maken? Ik laat dat vaak weg, wegens zo'n gedoe en vooral zo'n geklieder. Maar het voegt wel echt iets toe.

(snuf zout doe ik eigenlijk ook altijd wel ja. Sowieso in een cake en bij chocola helemaal)
  zondag 4 januari 2015 @ 15:50:41 #142
221912 minilot
Nancy boy
pi_148319602
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 15:37 schreef RobinOok het volgende:
Cool! Ik ben niet zo'n fan van rietsuiker, (ze hadden dat altlijd bij mijn vaste babysitadres, ik haatte het, echt. Ik deed in die tijd iets van 3 of 4 scheppen suiker in mijn thee, maar met rietsuiker kun je een halve pot erin kiepen en is je thee nog niet zoet genoeg :P ) , maar goed, de haat is gezakt en je taart/brownies wordt vast superlekker! Ga je ook nog braaf de ganache maken? Ik laat dat vaak weg, wegens zo'n gedoe en vooral zo'n geklieder. Maar het voegt wel echt iets toe.

(snuf zout doe ik eigenlijk ook altijd wel ja. Sowieso in een cake en bij chocola helemaal)
Uiteraard de ganache. Ik overweeg zelfs nog een extra laagje.

Was trouwens na vijvenvijftig minuten op 160 graden ruimschoots gaar. Ik hoop dat -ie niet te droog zal zijn. Nog even afwachten :)
  zondag 4 januari 2015 @ 15:52:25 #143
221912 minilot
Nancy boy
pi_148319655
Ik laat de cake trouwens afkoelen in de vorm, giet er dan de ganache over, laat dat uitharden en dan pas met behulp van bakpapiertje uit de vorm wippen. Ergo: geen geklieder. :)
  zondag 4 januari 2015 @ 15:54:29 #144
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_148319722
Ja, maar dan heb je alleen ganache op de bovenkant? Dat ziet er toch niet uit? Druppen en druipen moet ie! :-)

(ja, de baktijd ben ik slecht in. Het ligt volgens mij nogal aan de vorm, hoe hoog. En ik ben altijd bang dat ie niet gaar wordt.... Maak hem regelmatig en ik weet het nog steeds niet. Ben geen bakster)
  zondag 4 januari 2015 @ 16:13:39 #145
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_148320470
Mmm, whiskey in de brownies. Dat ga ik binnenkort ook proberen :)
wat veel trouwens, 250 ml :o
  zondag 4 januari 2015 @ 16:17:56 #146
221912 minilot
Nancy boy
pi_148320623
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 15:54 schreef RobinOok het volgende:
Ja, maar dan heb je alleen ganache op de bovenkant? Dat ziet er toch niet uit? Druppen en druipen moet ie! :-)

(ja, de baktijd ben ik slecht in. Het ligt volgens mij nogal aan de vorm, hoe hoog. En ik ben altijd bang dat ie niet gaar wordt.... Maak hem regelmatig en ik weet het nog steeds niet. Ben geen bakster)
Ik ga strakke blokjes snijden (geen gedruip) met inderdaad een laag aan de bovenkant. En nog een wit, zacht vanillelaagje ertussen. Komt goed! Mits niet te droog natuurlijk, want in dat geval ga ik het niet uitdelen :)
  zondag 4 januari 2015 @ 16:33:41 #147
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_148321259
Hij kan volgens mij niet te droog.
pi_148321994
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 16:39 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Nou ja, het ligt natuurlijk heel erg aan het recept. Als er maar een eetlepel gebruikt wordt of zo dan zal je niet veel verschil merken. In een pudding ook niet. Maar als hoofdbestanddeel in een deeg kan het wel behoorlijk uitmaken. Het doet iets met de vochtbalans van je deeg.

Ten eerste kun je beter rietsuiker nemen ipv basterdsuiker, dat komt al dichter in de buurt. En dan wordt aanbevolen om er een scheutje stroop bij te doen.

Maar ik zou gewoon op internet een alternatief recept googelen, eentje dat erop lijkt maar dan met de ingredienten die je hebt in de verhoudingen die dus al getest zijn. Want eigenlijk is alles allang al ergens door iemand geprobeerd, dus hoef je dat wieltje niet opnieuw uit te vinden. Dat is wat ik doe als ik er de tijd voor neem en anders waag ik de gok. ;-)
Maar iedereen weet, bakken is precisie, dus je kunt niet zo makkelijk zomaar een alternatief geven dat in alle recepten en alle verhoudingen werkt.
In principe zou basterdsuiker Ipv muscovado, turbinado oid wel moeten werken, want ze lijken qua suiker erg op elkaar. De smaak is wel wat anders. Belangrijkste is dat allen naast de suiker eenheid klein beetje glucose en fructose bevatten zodat er wat meer kleur en smaak ontstaan bij het bakken. Ook bindt het wat meer vocht.

Overigens heeft tate & de lyle laatst een basterdsuiker van rietsuiker op de markt gebracht, daar zit wat rietmelasse bij Ipv invertsuiker die in basterdsuiker zit. Die zou meer moeten smaken als muscovado (al is dat net even anders qua aroma ).

Maarg, bij bakken komt het wel heel nauw, dus de verkeerde suiker kan best eenslecht resultaat geven...
Whatever...
  zondag 4 januari 2015 @ 16:58:37 #149
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_148322286
Ik denk dat een cup basterdsuiker of een cup kristalsuiker nogal van elkaar afwijken in gewicht.
(even geen tijd om het zelf te wegen, maar ik denk het echt)
pi_148347127
Snotver!

Er bleek op mijn werk én geen snijplank meer te liggen en er was alleen nog een aardappelschilmesje of een botermesje om mee te snijden. :')

Naja, dan maar zo! :')

Lekker zijn ze wel!
Niet helemaal mijn soort brownie - ik heb ze qua structuur liever wat kleveriger en fudge-achtig en deze zijn nogal vast. Maar ja. :) Whisky is wel goed te proeven! :9

[ Bericht 23% gewijzigd door minilot op 05-01-2015 09:16:25 ]
pi_148347369
Ondanks het inadequate snijgereedschap zien ze er keurig uit. :Y
pi_148347384
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 09:23 schreef Isegrim het volgende:
Ondanks het inadequate snijgereedschap zien ze er keurig uit. :Y
Daarover verschillen we dan van mening. ;)
  maandag 5 januari 2015 @ 16:34:00 #153
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_148360007
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 09:02 schreef minilot het volgende:
Niet helemaal mijn soort brownie - ik heb ze qua structuur liever wat kleveriger en fudge-achtig en deze zijn nogal vast. Maar ja. :) Whisky is wel goed te proeven! :9
Het waren eigenlijk ook geen brownies. Ik noemde ze gewoon zo omdat ik ze in blokjes sneed. :X

(ik vind ze er ook netjes uitzien. Weet niet of ik dat voor elkaar zou krijgen met een aardappelschilmesje)
pi_148360384
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 16:34 schreef RobinOok het volgende:

(ik vind ze er ook netjes uitzien. Weet niet of ik dat voor elkaar zou krijgen met een aardappelschilmesje)
Het was ook een heel gepiel. :')

Maar Robin, ze zijn schoon op! Onze twee monteurs lopen momenteel rond met chocoladebevlekte mondhoeken! *)
  maandag 5 januari 2015 @ 17:47:48 #155
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_148361986
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 09:02 schreef minilot het volgende:
Snotver!

Er bleek op mijn werk én geen snijplank meer te liggen en er was alleen nog een aardappelschilmesje of een botermesje om mee te snijden. :')

Naja, dan maar zo! :')
[ afbeelding ]

Lekker zijn ze wel!
Ik vind stiekem deze brownies het lekkerste... Zit alleen cacao in...
Rete makkelijk, kleverig, bitterzoet, lekker met wat zeezout eroverheengestrooid O+ ook weleens gemaakt met zoute caramelswirl erdoorheen en gehakte pecannoten.

http://smittenkitchen.com(...)-brownies/#more-5631
Kwak
  maandag 5 januari 2015 @ 18:08:15 #156
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_148362463
quote:
1s.gif Op maandag 5 januari 2015 16:46 schreef minilot het volgende:

[..]

Maar Robin, ze zijn schoon op! Onze twee monteurs lopen momenteel rond met chocoladebevlekte mondhoeken! *)
Grappig is dat he, stop een beetje (of een beetje veel) whiskey in je taart en opeens zijn mannen ook dol op gebak. :D
pi_148385864
Collega's vandaag: 'heb je niks gebakken'? ;(

Ik geloof dat ik een solide oplossing heb die ervoor zorgt dat ik mijn bakhobby kan blijven uitoefenen zonder ook in 2015 zestien kilo aan te komen. :')
pi_148385880
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 18:08 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Grappig is dat he, stop een beetje (of een beetje veel) whiskey in je taart en opeens zijn mannen ook dol op gebak. :D
Ik geloof dat alle mannen die ik ken sowieso wel dol zijn op gebak. :)
  dinsdag 6 januari 2015 @ 12:52:30 #159
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_148386123
Hier ook, ik kan mijn bakmanie echt áltijd op mijn lief en mijn broer botvieren :D Die komen allebei ook nog geen gram aan, wat ze ook eten.
pi_148386124
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 12:43 schreef minilot het volgende:

Ik geloof dat ik een solide oplossing heb die ervoor zorgt dat ik mijn bakhobby kan blijven uitoefenen zonder ook in 2015 zestien kilo aan te komen. :')
Heb je straks allemaal vadsige collega's. :')
pi_148386361
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 12:52 schreef -Mellow- het volgende:
Hier ook, ik kan mijn bakmanie echt áltijd op mijn lief en mijn broer botvieren :D Die komen allebei ook nog geen gram aan, wat ze ook eten.
Ik botvier het ook op mijn kerel, maar die groeit er net zo hard van als ik. :)

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 12:52 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Heb je straks allemaal vadsige collega's. :')
Jaa! :)
pi_148438872
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 12:43 schreef minilot het volgende:

Moet je idd je voordeel mee doen :Y (ik werk met vrijwel alleen maar vrouwen }:| )
Overigens vond ik de gesneden brownies er prima uitzien!
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_148602520
Tuttige miniatuurtaartjes zoals ze ze in Victoriaans Engeland graag aten:

Zoet korstdeeg (met citroenschil erdoor), custardvulling en rozetten van appel.

Dit recept min of meer als basis gebruikt: http://timetocookonline.com/2011/08/25/apple-rose-tarts/
Maar dan met kaneelstokjes door de appelsap waarin de plakjes moeten sudderen, veel minder appel (maar wél vanille) in de custard en ik heb de rand van de korstbodem wat lager gehouden. O, en aangezien ik per abuis alle appelsap al had weggegooid (stom, dacht even niet na en goot gewoon de appelplakjes af in de gootsteen :') ), heb ik aan het einde van het recept vooral nog wat druivensap met een schepje suiker tot siroop ingekookt.

Of ze lekker zijn weet ik niet, want ik heb er geeneen op. Ik heb ze op mijn werk neergezet, goede voornemens indachtig. :) Maar de custard smaakte in elk geval erg lekker bij het voorproeven, en hoe korstdeeg en appel smaken weet ik sowieso wel. *)
pi_148602596
Ze zien er cute uit.
pi_148602628
Heel mooi en lijkt me echt lekker :9
pi_148602798
Heb wel maar eens even concreet om eerlijke recensies gevraagd. Ervaring leert dat als andere collega's iets meenemen, iedereen steevast roept van 'lekker!', en dan alsnog erover gaan zeuren zodra de meebrenger in kwestie z'n hielen licht. :')

Aangezien het mijn lief uberhaupt geen zak boeit dat ik van koken en bakken hou voelt hij zich nooit bezwaard om te zeggen dat iets maar zozo is, en nu ik niet meer voor onszelf bak maar voorlopig alleen nog voor op kantoor moeten ze het daar ook maar eens leren. *)

En als we dan toch eerlijk zijn, hier een minder glamoureus (telefoon)shot, gewoon van naast de koffieautomaat. :+
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 28% gewijzigd door minilot op 12-01-2015 13:32:34 ]
pi_148602869
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2015 13:13 schreef minilot het volgende:
Tuttige miniatuurtaartjes zoals ze ze in Victoriaans Engeland graag aten:

[ afbeelding ]

Zoet korstdeeg (met citroenschil erdoor), custardvulling en rozetten van appel.

Dit recept min of meer als basis gebruikt: http://timetocookonline.com/2011/08/25/apple-rose-tarts/

van Britisch bake off kandidate :)
pi_148625747
quote:
1s.gif Op maandag 5 januari 2015 17:47 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Ik vind stiekem deze brownies het lekkerste... Zit alleen cacao in...
Rete makkelijk, kleverig, bitterzoet, lekker met wat zeezout eroverheengestrooid O+ ook weleens gemaakt met zoute caramelswirl erdoorheen en gehakte pecannoten.

http://smittenkitchen.com(...)-brownies/#more-5631
Heb deze net gemaakt, heerlijk!! Geen foto want hij is niet mooi, haha. Maar wel heel heel lekker.
  maandag 12 januari 2015 @ 23:19:15 #169
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_148626590
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2015 13:22 schreef minilot het volgende:
Heb wel maar eens even concreet om eerlijke recensies gevraagd. Ervaring leert dat als andere collega's iets meenemen, iedereen steevast roept van 'lekker!', en dan alsnog erover gaan zeuren zodra de meebrenger in kwestie z'n hielen licht. :')

Aangezien het mijn lief uberhaupt geen zak boeit dat ik van koken en bakken hou voelt hij zich nooit bezwaard om te zeggen dat iets maar zozo is, en nu ik niet meer voor onszelf bak maar voorlopig alleen nog voor op kantoor moeten ze het daar ook maar eens leren. *)

En als we dan toch eerlijk zijn, hier een minder glamoureus (telefoon)shot, gewoon van naast de koffieautomaat. :+
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik haat dat, oneerlijke mensen. Dat je echt moet jengelen om serieuze kritiek.
Maar ja, ik doe het ook. Vorige week, mannelijke collega had van alles zelf gebakken. Tijdens de vergadering waarin hij dat aanbood sloeg ik beleefd af. Vervolgens hoorde ik mensen jubelen om zijn chocoladetaart, dus toen hij nog eens op onze afdeling langskwam nam ik alsnog een stukje.

Om er achter mijn bureau achter te komen dat de onderkant gewoon rauw was. :(
Maar niks van gezegd. Hij was evengoed wel lekker, die taart (sommig deeg is rauw ook lekker) maar volgens mij wilde hij het ook liever niet horen. De reden waarom veel mensen niks zeggen, omdat veel mensen het liever ook niet horen.

Ergo, ik bak bijna nooit vor mijn collega's. Gedoe.
  Moderator dinsdag 13 januari 2015 @ 00:09:08 #170
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_148628687
quote:
1s.gif Op maandag 12 januari 2015 23:19 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Ik haat dat, oneerlijke mensen. Dat je echt moet jengelen om serieuze kritiek.

En als je kritiek geeft krijg je de volle laag omdat het niet opbouwend genoeg is _O-
pi_148629120
Iemand een idee waar ik een beetje betaalbaar vormen kan krijgen voor Italiaanse bollen? Ik ben al jaren aan het zoeken hiernaar, maar ze zijn alleen maar te krijgen voor tien euro per stuk ofzo.
  Moderator dinsdag 13 januari 2015 @ 00:23:43 #172
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_148629200
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 00:21 schreef NiceHat het volgende:
Iemand een idee waar ik een beetje betaalbaar vormen kan krijgen voor Italiaanse bollen? Ik ben al jaren aan het zoeken hiernaar, maar ze zijn alleen maar te krijgen voor tien euro per stuk ofzo.
Italiaanse bollen? Gewoon die broodjes? Die gaan toch niet in een vorm?
pi_148630012
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 00:23 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Italiaanse bollen? Gewoon die broodjes? Die gaan toch niet in een vorm?
Bij mij worden ze niet altijd even mooi omdat ze uitzakken. Ik heb in een bakkerij gewerkt, waar ze in vormpjes gingen. Dan ging het altijd goed.
pi_148631627
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 00:21 schreef NiceHat het volgende:
Ik heb eens in een filmpje gezien dat ze een soort kartonnen ringen gebruiken. Die zou ik ook graag hebben voor sommige kleine broodjes.
pi_148778818
Yo, bakluitjes. Ik zoek nog lekkere, bijzondere en vooral graag een beetje bewerkelijke koekjes om maandag voor mijn collega's te bakken. Iemand een suggestie?
  zaterdag 17 januari 2015 @ 17:50:38 #176
203250 Diconnected
Zeg maar Dico.
pi_148780249
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 17:02 schreef minilot het volgende:
Yo, bakluitjes. Ik zoek nog lekkere, bijzondere en vooral graag een beetje bewerkelijke koekjes om maandag voor mijn collega's te bakken. Iemand een suggestie?
Oatmeal cookies? :9 Altijd goed en je kan er alles doorheen gooien wat je lekker lijkt.
it's the map in my mind that sends me on my way.
pi_148780327
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 17:50 schreef Diconnected het volgende:

[..]

Oatmeal cookies? :9 Altijd goed en je kan er alles doorheen gooien wat je lekker lijkt.
Veel te simpel.
pi_148780573
Bokkenpootjes?
pi_148780637
O, bokkenpootjes is wel een idee! :)
Alleen, wel bewerkelijk, maar niet bijzonder. Iedereen heft al honderd keer bokkenpootjes gegeten.. Hmm.

quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 17:53 schreef computergirl het volgende:

[..]

Veel te simpel.
Inderdaad :Y
  zaterdag 17 januari 2015 @ 18:09:36 #180
203250 Diconnected
Zeg maar Dico.
pi_148780890
Zelf roze koeken maken? Of is dat ook te simpel :P
pi_148780912
Simpel, en inderdaad ook een tikkie saai, aangezien iedereen dat ook wel kent. Ik zoek juist wat obscuurdere koekies. :)
  zaterdag 17 januari 2015 @ 18:14:11 #182
203250 Diconnected
Zeg maar Dico.
pi_148781059
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 18:10 schreef minilot het volgende:
Simpel, en inderdaad ook een tikkie saai, aangezien iedereen dat ook wel kent. Ik zoek juist wat obscuurdere koekies. :)
Die ken ik helaas niet, ben nog een beginner qua koekjes bakken :') maar succes met zoeken en bakken alvast *O*
pi_148781079
Robin had poosje geleden een topic met tractatie opties, daar al gekeken?
  Licht Ontvlambaar zaterdag 17 januari 2015 @ 18:15:50 #184
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_148781102
Pindakaas chocoladekoekjes?

Of is dat nog te eenvoudig?
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_148781103
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 18:14 schreef computergirl het volgende:
Robin had poosje geleden een topic met tractatie opties, daar al gekeken?
Ja, daar zat ik me zelf ook tegenaan te bemoeien toen. Maar ik zoek nu echt koekies, geen uitgebreide traktatie. :)
pi_148781105
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 18:15 schreef Sjeen het volgende:
Pindakaas chocoladekoekjes?
[ afbeelding ]
Of is dat nog te eenvoudig?
Ze zien er wel tof uit! Recept?
  Licht Ontvlambaar zaterdag 17 januari 2015 @ 18:54:25 #187
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_148782552
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 18:16 schreef minilot het volgende:

[..]

Ze zien er wel tof uit! Recept?
http://www.evilshenanigan(...)tter-marble-cookies/

Je zou ze nog kunnen 'versieren' met chocolade/caramel.
pi_148782722
quote:
Thanks! Qua bereiding inderdaad veeeeeeeel te simpel voor maandag, maar niettemin leuk! Opgeslagen :)
pi_148782961
Het moet echt zo ingewikkeld mogelijk? Heeft Heston geen koekjesrecept dat 36 uur in beslag neemt? :P
pi_148783077
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 19:05 schreef Isegrim het volgende:
Het moet echt zo ingewikkeld mogelijk? Heeft Heston geen koekjesrecept dat 36 uur in beslag neemt? :P
36 uur weet ik niet, maar bacon en banaan - dat moet een succes zijn bij kerels!
http://www.telegraph.co.u(...)-Banana-Cookies.html *O*
pi_148784326
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 19:08 schreef computergirl het volgende:

[..]

36 uur weet ik niet, maar bacon en banaan - dat moet een succes zijn bij kerels!
http://www.telegraph.co.u(...)-Banana-Cookies.html *O*
Niet alleen bij kerels. :9
  Licht Ontvlambaar zaterdag 17 januari 2015 @ 19:49:15 #192
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_148784524
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 18:59 schreef minilot het volgende:

[..]

Thanks! Qua bereiding inderdaad veeeeeeeel te simpel voor maandag, maar niettemin leuk! Opgeslagen :)
ze zijn hier favoriet :Y)

Macarons, dat een idee?
  zaterdag 17 januari 2015 @ 22:05:06 #194
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_148789678
Chocolade krakelingen met zeezout?
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
  zondag 18 januari 2015 @ 16:30:25 #195
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_148809638
macarons ja :)
  zondag 18 januari 2015 @ 16:34:03 #196
203250 Diconnected
Zeg maar Dico.
pi_148809750
Vanmiddag oatmeal cookies gemaakt met rozijnen. Omnomnom :9. Blijft mijn favoriete koekje.
pi_148809984
Ik vind macarons zelf niet zo lekker. Je denkt, mjam, meringue als je ze ziet, maar dan blijkt het iets taaiers. Ik heb 'goeie' macarons gehad hoor, maar ik vind ze de moeite niet zo waard..
  zondag 18 januari 2015 @ 17:44:50 #198
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_148812126
Eens met minilot.

Tarteletjes? Met perfecte ganache ofzo? :9
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_148813107
Ik had vorige week maandag al tarteletjes. :Y O+
Vandaar dat ik nu echt koekies wilde. :)
pi_148813236
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 16:34 schreef Diconnected het volgende:
Vanmiddag oatmeal cookies gemaakt met rozijnen. Omnomnom :9. Blijft mijn favoriete koekje.
ik kochtdie dingen altijd bij de Lidl, maar die heeft ze al een tijd niet meer ;(
Mokkel met stuntstok
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')