abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148217801
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 15:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Amerikanen zijn raar wat inhouds en gewichtsmaten aan gaat, maar het is gewoon 237 cc
Hetzelfde vind ik ook altijd vreemd aan recepten in NL of Europa.
8 eieren (waarom niet gewoon gewicht, eieren heb je van S tot XL)
Theelepel zout, eetlepel suiker (waarom niet gewoon gram?)
Snufjes, mespunten, etc
En dan heb ik het nog niet over de bloem in NL, er staat vrijwel nooit op of het zachte of harde tarwe is, maw, voor gebak of voor brood.
Deels wel met je eens, maar theekepels e.d voor kleine hoeveelheden zout, suiker, enz. vind ik wel handig, dat is met een setje maatschepjes nauwkeuriger dan op de meeste weegschalen. Bij bloem vind ik het vooral irritant dat er op de verpakkingen zo weinig informatie is te vinden. Of bedoel je dat ook?
  donderdag 1 januari 2015 @ 15:47:55 #127
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148217892
quote:
1s.gif Op donderdag 1 januari 2015 15:45 schreef Bleie het volgende:

[..]

Deels wel met je eens, maar theekepels e.d voor kleine hoeveelheden zout, suiker, enz. vind ik wel handig, dat is met een setje maatschepjes nauwkeuriger dan op de meeste weegschalen. Bij bloem vind ik het vooral irritant dat er op de verpakkingen zo weinig informatie is te vinden. Of bedoel je dat ook?
Wat is er dan tegen het allebei erbij te zetten, een weegschaal die op grammen nauwkeurig is kost ook maar een tientje of 2
En ja, dat er geen reet op bloemverpakkingen staat is ook zeer irritant.
Ik wil de bak eigenschappen weten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_148217975
Bloem gebruik ik om brood te bakken of harde taarten, patentbloem gebruik ik voor cake,s en zachte taarten.
Kristal bloem geen idee waar ik dat voor zou gebruiken, misschien voor soezen en bechamel sausjes ?
pi_148218048
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 15:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Amerikanen zijn raar wat inhouds en gewichtsmaten aan gaat, maar het is gewoon 237 cc
Hetzelfde vind ik ook altijd vreemd aan recepten in NL of Europa.
8 eieren (waarom niet gewoon gewicht, eieren heb je van S tot XL)
Theelepel zout, eetlepel suiker (waarom niet gewoon gram?)
Snufjes, mespunten, etc
En dan heb ik het nog niet over de bloem in NL, er staat vrijwel nooit op of het zachte of harde tarwe is, maw, voor gebak of voor brood.
Mwah dit kan ik wel bedenken..
Stel je meet het ei in grammen, dan zit je vaak met een half ei ofzo dat je weg moet gooien, dat is van huis uit niet gewenst want Nederlanders zijn te zuinig om dingen weg te gooien.
Piepkleine hoeveelheden zoals een theelepel zout zijn te klein om te meten als je geen goede weegschaal hebt (daarom wordt dat alleen bij professionele recepten afgewogen)
Bloem: buurvrouw Ria koopt gewoon de goedkoopste bloem in de supermarkt, of ze nu een brood of een cake gaat bakken. Daarom ook hier zie je dat dit alleen bij professionele recepten wordt gespecificeerd.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_148218116
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 15:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat is er dan tegen het allebei erbij te zetten, een weegschaal die op grammen nauwkeurig is kost ook maar een tientje of 2
En ja, dat er geen reet op bloemverpakkingen staat is ook zeer irritant.
Ik wil de bak eigenschappen weten.
Nou ja, eigenlijk moet je er dan een hebben die op tienden van grammen nauwkeurig is. En dat is weer een extra gadget in huis.

Dat is wel fijn aan allrecipes.com trouwens, die kan recepten zowel in metrisch als in VS weergeven, dus dan doe ik grammen voor de dingen die ik wil wegen, en eet- en theelepels voor de rest.
  Moderator zaterdag 3 januari 2015 @ 20:29:04 #131
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_148292489

Gevulde koeken met pistachespijs. Is niet groen geworden van binnen omdat ik geen witte suiker gebruik en het pistachemeel was niet van het diepgroene soort.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_148294107
Lekker ! Zou spijs van hazelnoten ook kunnen? (vast wel want alles kan)
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Moderator zaterdag 3 januari 2015 @ 21:32:54 #133
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_148295441
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 21:03 schreef sirdanilot het volgende:
Lekker ! Zou spijs van hazelnoten ook kunnen? (vast wel want alles kan)
Moet van alles kunnen al denk ik zelf dat de wat vettere noten wat minder lekker zijn (pinda's, macedamia's, cashew), maar dat is pure speculatie.
Hazelnoot gaat een beetje richting pasta smaken, met uitzondering van de cacao dan, maar op zich vind ik dat nog niet eens zo'n heel gek idee, lijkt me wel lekker met hazelnoten.
  zondag 4 januari 2015 @ 01:01:20 #134
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_148305306
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 20:29 schreef djkoelkast het volgende:
[ afbeelding ]

Gevulde koeken met pistachespijs. Is niet groen geworden van binnen omdat ik geen witte suiker gebruik en het pistachemeel was niet van het diepgroene soort.
En, wat vond je er van?
Ze zien er mooi uit, en volgens mij blijft pistache in gemalen staat nooit zo mooi fel groen. Pistache-ijs zonder kleurstof is ook nooit echt groen.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  Moderator zondag 4 januari 2015 @ 01:05:35 #135
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_148305432
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 01:01 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

En, wat vond je er van?
Ze zien er mooi uit, en volgens mij blijft pistache in gemalen staat nooit zo mooi fel groen. Pistache-ijs zonder kleurstof is ook nooit echt groen.
Ze zijn lekker, alleen vond ik het niet echt uitgesproken pistache, ondanks dat er zowel in het deeg als in de spijs 10% minder suiker zit dan de standaardreceptuur. Kan aan het soort pistachenoten liggen, of misschien moet ik het meel eerst roosteren (dit was rauwe gemalen pistache) voor ik er spijs van maak.
Ik wil absoluut niet met aroma's gaan werken, dus andere technieken of veel meer vulling of toch de diepgroene variant proberen.

Experiment dus in de basis geslaagd, maar ik zou graag meer pistache proeven.
  zondag 4 januari 2015 @ 01:07:25 #136
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_148305486
Roosteren voor het malen en meer zout gebruiken door de pistache?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zondag 4 januari 2015 @ 01:07:40 #137
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_148305496
Ik kan me heel goed voorstellen dat roosteren al veel meer smaak geeft.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_148305707
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 01:01 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

En, wat vond je er van?
Reguliere pistaches zijn ook niet echt groen. De echte groene, zowel van buiten- als binnenkant, vind je zelden en zijn 3-4x meer waard.
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  Moderator zondag 4 januari 2015 @ 10:17:37 #139
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_148309983
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2015 01:07 schreef Molo het volgende:
Roosteren voor het malen en meer zout gebruiken door de pistache?
Ik heb in het spijs helemaal geen zout gebruikt, lijkt me ook niet lekker. Doe ik ook niet bij amandelspijs.

quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 01:07 schreef -Mellow- het volgende:
Ik kan me heel goed voorstellen dat roosteren al veel meer smaak geeft.
Is goed mogelijk, maar ik ben rauw begonnen omdat je dat met amandelspijs ook doet.
  zondag 4 januari 2015 @ 15:27:48 #140
221912 minilot
Nancy boy
pi_148318662
Hoi vanuit de keuken!

quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2014 22:46 schreef RobinOok het volgende:
Rōōōōbin. Kijk eens wat ik voor mijn collega's voor morgen aan het maken ben *)

Twee kleine aanpassingen: snuf zout erin en rietsuiker gebruikt in plaats van gewone suiker, want dat leek me lekker met de whisky :)
Staat nu in de oven, ruikt goed O+
Let me see you stripped down to the bone
  zondag 4 januari 2015 @ 15:37:19 #141
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_148319058
Cool! Ik ben niet zo'n fan van rietsuiker, (ze hadden dat altlijd bij mijn vaste babysitadres, ik haatte het, echt. Ik deed in die tijd iets van 3 of 4 scheppen suiker in mijn thee, maar met rietsuiker kun je een halve pot erin kiepen en is je thee nog niet zoet genoeg :P ) , maar goed, de haat is gezakt en je taart/brownies wordt vast superlekker! Ga je ook nog braaf de ganache maken? Ik laat dat vaak weg, wegens zo'n gedoe en vooral zo'n geklieder. Maar het voegt wel echt iets toe.

(snuf zout doe ik eigenlijk ook altijd wel ja. Sowieso in een cake en bij chocola helemaal)
  zondag 4 januari 2015 @ 15:50:41 #142
221912 minilot
Nancy boy
pi_148319602
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 15:37 schreef RobinOok het volgende:
Cool! Ik ben niet zo'n fan van rietsuiker, (ze hadden dat altlijd bij mijn vaste babysitadres, ik haatte het, echt. Ik deed in die tijd iets van 3 of 4 scheppen suiker in mijn thee, maar met rietsuiker kun je een halve pot erin kiepen en is je thee nog niet zoet genoeg :P ) , maar goed, de haat is gezakt en je taart/brownies wordt vast superlekker! Ga je ook nog braaf de ganache maken? Ik laat dat vaak weg, wegens zo'n gedoe en vooral zo'n geklieder. Maar het voegt wel echt iets toe.

(snuf zout doe ik eigenlijk ook altijd wel ja. Sowieso in een cake en bij chocola helemaal)
Uiteraard de ganache. Ik overweeg zelfs nog een extra laagje.

Was trouwens na vijvenvijftig minuten op 160 graden ruimschoots gaar. Ik hoop dat -ie niet te droog zal zijn. Nog even afwachten :)
  zondag 4 januari 2015 @ 15:52:25 #143
221912 minilot
Nancy boy
pi_148319655
Ik laat de cake trouwens afkoelen in de vorm, giet er dan de ganache over, laat dat uitharden en dan pas met behulp van bakpapiertje uit de vorm wippen. Ergo: geen geklieder. :)
  zondag 4 januari 2015 @ 15:54:29 #144
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_148319722
Ja, maar dan heb je alleen ganache op de bovenkant? Dat ziet er toch niet uit? Druppen en druipen moet ie! :-)

(ja, de baktijd ben ik slecht in. Het ligt volgens mij nogal aan de vorm, hoe hoog. En ik ben altijd bang dat ie niet gaar wordt.... Maak hem regelmatig en ik weet het nog steeds niet. Ben geen bakster)
  zondag 4 januari 2015 @ 16:13:39 #145
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_148320470
Mmm, whiskey in de brownies. Dat ga ik binnenkort ook proberen :)
wat veel trouwens, 250 ml :o
  zondag 4 januari 2015 @ 16:17:56 #146
221912 minilot
Nancy boy
pi_148320623
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 15:54 schreef RobinOok het volgende:
Ja, maar dan heb je alleen ganache op de bovenkant? Dat ziet er toch niet uit? Druppen en druipen moet ie! :-)

(ja, de baktijd ben ik slecht in. Het ligt volgens mij nogal aan de vorm, hoe hoog. En ik ben altijd bang dat ie niet gaar wordt.... Maak hem regelmatig en ik weet het nog steeds niet. Ben geen bakster)
Ik ga strakke blokjes snijden (geen gedruip) met inderdaad een laag aan de bovenkant. En nog een wit, zacht vanillelaagje ertussen. Komt goed! Mits niet te droog natuurlijk, want in dat geval ga ik het niet uitdelen :)
  zondag 4 januari 2015 @ 16:33:41 #147
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_148321259
Hij kan volgens mij niet te droog.
pi_148321994
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 16:39 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Nou ja, het ligt natuurlijk heel erg aan het recept. Als er maar een eetlepel gebruikt wordt of zo dan zal je niet veel verschil merken. In een pudding ook niet. Maar als hoofdbestanddeel in een deeg kan het wel behoorlijk uitmaken. Het doet iets met de vochtbalans van je deeg.

Ten eerste kun je beter rietsuiker nemen ipv basterdsuiker, dat komt al dichter in de buurt. En dan wordt aanbevolen om er een scheutje stroop bij te doen.

Maar ik zou gewoon op internet een alternatief recept googelen, eentje dat erop lijkt maar dan met de ingredienten die je hebt in de verhoudingen die dus al getest zijn. Want eigenlijk is alles allang al ergens door iemand geprobeerd, dus hoef je dat wieltje niet opnieuw uit te vinden. Dat is wat ik doe als ik er de tijd voor neem en anders waag ik de gok. ;-)
Maar iedereen weet, bakken is precisie, dus je kunt niet zo makkelijk zomaar een alternatief geven dat in alle recepten en alle verhoudingen werkt.
In principe zou basterdsuiker Ipv muscovado, turbinado oid wel moeten werken, want ze lijken qua suiker erg op elkaar. De smaak is wel wat anders. Belangrijkste is dat allen naast de suiker eenheid klein beetje glucose en fructose bevatten zodat er wat meer kleur en smaak ontstaan bij het bakken. Ook bindt het wat meer vocht.

Overigens heeft tate & de lyle laatst een basterdsuiker van rietsuiker op de markt gebracht, daar zit wat rietmelasse bij Ipv invertsuiker die in basterdsuiker zit. Die zou meer moeten smaken als muscovado (al is dat net even anders qua aroma ).

Maarg, bij bakken komt het wel heel nauw, dus de verkeerde suiker kan best eenslecht resultaat geven...
Whatever...
  zondag 4 januari 2015 @ 16:58:37 #149
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_148322286
Ik denk dat een cup basterdsuiker of een cup kristalsuiker nogal van elkaar afwijken in gewicht.
(even geen tijd om het zelf te wegen, maar ik denk het echt)
pi_148347127
Snotver!

Er bleek op mijn werk én geen snijplank meer te liggen en er was alleen nog een aardappelschilmesje of een botermesje om mee te snijden. :')

Naja, dan maar zo! :')

Lekker zijn ze wel!
Niet helemaal mijn soort brownie - ik heb ze qua structuur liever wat kleveriger en fudge-achtig en deze zijn nogal vast. Maar ja. :) Whisky is wel goed te proeven! :9

[ Bericht 23% gewijzigd door minilot op 05-01-2015 09:16:25 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')