abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147849143
quote:
1s.gif Op maandag 22 december 2014 18:04 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ja, want dat zal het volgend jaar stukken makkelijker maken.... :')
Als ik het zo lees, boeit die collega het niet iets wanneer de rest op vakantie kan; zolang hij maar kan wanneer hij wil.

Dus wie is er dan de asociaal? De TS omdat hij toevallig een keer tijdens de zomervakantie wil, of de collega die denkt het te kunnen afdwingen 'omdat hij kinderen heeft'.
  maandag 22 december 2014 @ 18:23:40 #102
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_147849527
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 18:08 schreef _Arthur het volgende:

[..]

Als ik het zo lees, boeit die collega het niet iets wanneer de rest op vakantie kan; zolang hij maar kan wanneer hij wil.

Nou precies dit bedoel ik.
Zelf heb ik jaren rekening gehouden met iedereen. (Ook met deze collega)

Nu ben ik ook de moeilijkste niet..

Maar als ik dan toevallig eens voor dezelfde 3 weken kies dan krijg je dit dus
:)
  maandag 22 december 2014 @ 18:25:05 #103
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_147849560
Afijn, we gaan het zien.

Er zijn dingen waar ik me drukker over kan maken.. :P
Was benieuwd wat jullie ervan vonden en of er daadwerkelijk een soort van wet is :)
pi_147849718
Ik vind het tregte klagt
[quote]Op dinsdag 3 maart 2015 15:05 schreef Een of andere kutkneus het volgende:
Mensen met...quotes in hun signature. :')
[/quote]
pi_147849788
''We hebben 4 maand terug een kindje verwekt, over 5 maand is die er, dat is nou jammer voor je''
pi_147869406
quote:
1s.gif Op maandag 22 december 2014 18:25 schreef Mubassie het volgende:
Afijn, we gaan het zien.

Er zijn dingen waar ik me drukker over kan maken.. :P
Was benieuwd wat jullie ervan vonden en of er daadwerkelijk een soort van wet is :)
Nee, soms staat het wel beschreven in een arbeidsreglement. Ik ben overigens van mening dat dit onzin is; oprotten met die koters van je. Zeker met de reden dat het gastoudergezin niet kan :') Dan dump je die kinderen ergens anders.

Je hebt groot gelijk, dat je zeker in eerste instantie voet bij stuk wil houden. Eventueel kan je als compromis aangeven dat je wel een week eerder of later wil gaan (pas doen als het niet anders kan).
pi_147871671
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2014 02:27 schreef Bucketlist het volgende:

[..]

Nee, soms staat het wel beschreven in een arbeidsreglement. Ik ben overigens van mening dat dit onzin is; oprotten met die koters van je. Zeker met de reden dat het gastoudergezin niet kan :') Dan dump je die kinderen ergens anders.

Je hebt groot gelijk, dat je zeker in eerste instantie voet bij stuk wil houden. Eventueel kan je als compromis aangeven dat je wel een week eerder of later wil gaan (pas doen als het niet anders kan).
Ook dat laatste zeker niet doen. Hij is jarenlang coulant geweest door zich flexibel op te staan. Nu wil hij eens de primetime weken in de zomer en dan moet de rest zich maar eens flexibel opstellen.
Of saté?
pi_147872102
quote:
1s.gif Op zondag 21 december 2014 21:46 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Wel jammer dat iets wat je doet om de rest te helpen als vanzelfsprekend wordt gezien. En dat je haast wordt afgestraft als jij nu ook eens wil wat zij al jaren hebben.
Ja bijzonder irritant is dat ja. Egocentrisch en geen enkel inlevingsvermogen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2014 09:10 schreef De-Hamster het volgende:

[..]

Ook dat laatste zeker niet doen. Hij is jarenlang coulant geweest door zich flexibel op te staan. Nu wil hij eens de primetime weken in de zomer en dan moet de rest zich maar eens flexibel opstellen.
Ik geloof niet dat die directe collega bonuspunten scoort met die houding. Het eerste vraagstuk voor de werkgever is kan ik hen het verlof weigeren omdat anders de economische continuiteit van het bedrijf in gevaar komt?
Kan jullie beide afwezigheid nou echt door niemand worden opgevangen? Ook niet door de werkgever zelf die een paar weken een paar uurtjes langer werkt, een andere collega.. van een ander vestiging? Kun je niet vooruit werken met bepaalde dingen voor je vakantie? Of bij duurzame klanten.. misschien vind die het niet erg dat ie een keer weekje later geholpen wordt. Misschien per e-mail bereikbaar blijven dat je eens per dag een keertje inlogt. Aanbieden taken over te nemen bij afwezigheid van andere collega's. In dat soort dingen ligt vaak nog veel ruimte. Als er wel noodzakelijke bedrijfevenwichtige belangen zijn dan kiest de werkgever is mijn ervaring vaak voor degene die als eerste indient. Daar komt ie zelf namelijk zonder te veel kleerscheuren mee weg en hij wekt niet de indruk van voortrekkerij. Zoals die collega zich houdt zou ik persoonlijk een over-mijn-lijk strijd met hem/haar er op houden.

Wel nog een advies... laat jezelf nog ff (gratis) op de hoogte brengen van de exacte regelgeving bij het Juridisch Loket of zo. Dan ga je stukken sterker het gesprek met iig je werkgever aan. In het kader van 'goed werkgeverschap' (is een wet waar werkgever zich aan dient te houden) lijkt het me ook onhoudbaar iemand niet de mogelijkheid te geven op vakantie te gaan met zijn/haar kinderen en daar vind ik ook wat voor te zeggen, maar hij heeft een steekje laten vallen door het op de gastouders te gooien. Laat nog ff weten hoe het is afgelopen TS ^O^
pi_147874024
ik heb zelf wel kinderen... ik ga maar eens vakantie aanvragen in de periodes die bij ons populair zijn bij mensen zonder kinderen (juni en september)... ik stel mij ook al jarenlang coulant op door juist in de zomermaanden vakantie te nemen zodat de kinderlozen goedkoop op vakantie kunnen. mogen zij eens in de dure zomermaanden, kijken of ze dan niet piepen.
  dinsdag 23 december 2014 @ 11:25:39 #110
261324 MPC60
Roger Linn Groupie
pi_147874406
quote:
6s.gif Op dinsdag 23 december 2014 11:10 schreef Nielsch het volgende:
ik heb zelf wel kinderen... ik ga maar eens vakantie aanvragen in de periodes die bij ons populair zijn bij mensen zonder kinderen (juni en september)... ik stel mij ook al jarenlang coulant op door juist in de zomermaanden vakantie te nemen zodat de kinderlozen goedkoop op vakantie kunnen. mogen zij eens in de dure zomermaanden, kijken of ze dan niet piepen.
En jij bent een werkgever? :')
Op maandag 8 januari 2018 14:29 schreef BadderHaring het volgende:
Ajax is geen club. Dat is een bedrijf.
pi_147874542
Werkgevers geven over t algemeen wel de voorrang aan werknemers met kinderen voor wat betreft vakanties. Er staat echter inderdaad niets over in de wet.
En toch zijn de dingen die irrelevant zijn voor de een, relevant voor de ander.
pi_147874604
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 december 2014 11:25 schreef MPC60 het volgende:

[..]

En jij bent een werkgever? :')
nee tegenwoordig ben ik gewoon een werknemer...
pi_147874633
quote:
1s.gif Op zondag 21 december 2014 08:46 schreef Vanyel het volgende:
Ik lees toch echt dat ie graag met vrienden weg wil. Die zijn misschien ook niet bijster flexibel.
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2014 08:46 schreef DancingPhoebe het volgende:

[..]

Ja, ik zie dat een paar keer terugkomen "zo zwaarwegend is dat niet". Eeeuh. Jawel.
Tjah snap ik, maar zo ga je er gewoon onderling niet uit komen. Want dan zegt collega 'Ja, ik wil graag met m'n kinderen weg'. En die vindt dát zwaarwegend. En dan ben je gelijk klaar.

Mits niet in CAO/contract geregeld zal je er onderling uit moeten komen, en lukt dat niet moet de leidinggevende de knoop doorhakken, en krijg je dingen als 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt' (als je geluk hebt), maar ook dat is geen 'recht'. Als je pech hebt is je baas een kindergekkie en zegtie ' Ja ehh natuurlijk gaan mensen met kinderen voor!' en ben jij mooi in je zak gescheten.
  dinsdag 23 december 2014 @ 12:07:00 #114
85962 ioko
I Appear Missing
pi_147875689
Volgens mij gaat dit meestal goed toch? Ik was (en ben nog steeds, ons kind is 1) altijd erg blij dat we niet in het hoogseizoen op vakantie hoefden.

Wat niet wegneemt dat ook iemand zonder kinderen mag kiezen voor een vakantie in het hoogseizoen. Ik zie alleen geen enkel voordeel in vakantie vieren in het hoogseizoen.
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_147875833
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2014 12:07 schreef ioko het volgende:
Volgens mij gaat dit meestal goed toch? Ik was (en ben nog steeds, ons kind is 1) altijd erg blij dat we niet in het hoogseizoen op vakantie hoefden.

Wat niet wegneemt dat ook iemand zonder kinderen mag kiezen voor een vakantie in het hoogseizoen. Ik zie alleen geen enkel voordeel in vakantie vieren in het hoogseizoen.
beter weer, oudere kinderen (geen jankende baby), festivalseizoen, meer faciliteiten en activiteiten...
  dinsdag 23 december 2014 @ 12:15:52 #116
85962 ioko
I Appear Missing
pi_147875966
quote:
6s.gif Op dinsdag 23 december 2014 12:11 schreef Nielsch het volgende:

[..]

beter weer, oudere kinderen (geen jankende baby), festivalseizoen, meer faciliteiten en activiteiten...
Beter weer dan juni en september? Kan inderdaad, maar hangt van locatie af, voor en naseizoen zijn op veel locaties veel beter dan juli en augustus.

Ik heb zelf veel meer last van oudere kinderen dan van baby's.

Festivals zijn meestal geen 3 of 4 weken lang: een paar dagen vrij lukt meestal wel.

Meer faciliteiten snap ik niet helemaal. In juni en september zijn die er vaak ook.

Activiteiten heb ik zelf weinig behoefte aan, maar kan een reden zijn (wel weer vooral met oudere kinderen)

Maar ik snap wel dat er redenen zijn voor bepaalde mensen. Ik zie eigenlijk alleen maar nadelen.
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_147875968
quote:
Ik zie alleen geen enkel voordeel in vakantie vieren in het hoogseizoen.
Op het Zuidelijk half-rond zijn de seizoenen net andersom he. Misschien wil men in onze zomer, wel lekker op wintersport in Zuid Amerika.
pi_147876448
quote:

In Juli en Augustus is het ook gewoon veel levendiger. Het gros gaat naar Spanje, Frankrijk, Italie, Kroatie, Turkije en Griekenland. Daar is het high-life in Juli en Augustus, zijn in de meeste hotels/campings qua animatie en activiteiten veel meer te doen. Het is overal veel drukker, wat ik zelf ook veel gezelliger vind. Natuurlijk is het weer daar een stuk beter. In Nederland heb je dan ook nog eens de meeste kans dat je goed weer hebt. Behalve de prijs is er voor mij geen enkel voordeel aan het op vakantie moeten gaan in mei/juni of september/oktober.
Of saté?
pi_147882489
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2014 12:15 schreef ioko het volgende:

[..]

Beter weer dan juni en september? Kan inderdaad, maar hangt van locatie af, voor en naseizoen zijn op veel locaties veel beter dan juli en augustus.

Ik heb zelf veel meer last van oudere kinderen dan van baby's.

Festivals zijn meestal geen 3 of 4 weken lang: een paar dagen vrij lukt meestal wel.

Meer faciliteiten snap ik niet helemaal. In juni en september zijn die er vaak ook.

Activiteiten heb ik zelf weinig behoefte aan, maar kan een reden zijn (wel weer vooral met oudere kinderen)

Maar ik snap wel dat er redenen zijn voor bepaalde mensen. Ik zie eigenlijk alleen maar nadelen.
Precies dit.

quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2014 12:30 schreef De-Hamster het volgende:

[..]

In Juli en Augustus is het ook gewoon veel levendiger. Het gros gaat naar Spanje, Frankrijk, Italie, Kroatie, Turkije en Griekenland. Daar is het high-life in Juli en Augustus, zijn in de meeste hotels/campings qua animatie en activiteiten veel meer te doen. Het is overal veel drukker, wat ik zelf ook veel gezelliger vind. Natuurlijk is het weer daar een stuk beter. In Nederland heb je dan ook nog eens de meeste kans dat je goed weer hebt. Behalve de prijs is er voor mij geen enkel voordeel aan het op vakantie moeten gaan in mei/juni of september/oktober.
Hoe oud ben jij als ik vragen mag?
Daarnaast ieder zijn ding, maar jij vindt dit kennelijk:

een fijnere vakantie dan dit?
  dinsdag 23 december 2014 @ 15:49:21 #120
85962 ioko
I Appear Missing
pi_147882847
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2014 12:30 schreef De-Hamster het volgende:

[..]

De een noemt het levendig, de ander te druk. Ben je wel eens in Turkije geweest in juli of augustus, qua temperatuur? In juni en september is het in al die landen die je noemt ook mooi weer.

En mooi weer in Nederland? Als ik in augustus was gegaan was ik weggeregend.
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_147882866
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2014 15:36 schreef keko het volgende:

[..]

Precies dit.

[..]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik ga liever in een gezellig drukke voorjaarsvakantie wintersporten dan in een enorm rustige week er omheen. Zeker als de mensen met wie ik wil gaan alleen in die vakanties vrij kunnen nemen (want leraar).

Hoezo zou ik dan minder recht hebben op die week dan iemand met een kind?

quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2014 15:49 schreef ioko het volgende:
De een noemt het levendig, de ander te druk. Ben je wel eens in Turkije geweest in juli of augustus, qua temperatuur? In juni en september is het in al die landen die je noemt ook mooi weer.
Ben weleens 2 weken in Griekenland geweest, 1 in het hoogseizoen en 1 in het naseizoen.

Liever in de drukte dan tussen de oudjes
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
  dinsdag 23 december 2014 @ 17:20:14 #122
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_147885465
Ieder zijn eigen keus toch?

De een zoekt graag de drukte op, de ander wil rust
  dinsdag 23 december 2014 @ 17:41:32 #123
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_147886154
Ik heb me er ook jaren en jaren aan geërgerd. Ik heb zelf geen kinderen, maar er is geen enkele zinnige reden te bedenken waarom mensen met kinderen automatisch voorrang zouden krijgen. Eindeloze discussies heb ik er over gehad, maar tot een oplossing komen ho maar.

Met idd als argument " Ja maar dan kun jij in de goedkope tijd op vakantie en ik niet" Mag ik dat zelf bepalen wanneer ik op vakantie wil en ga? Dat een ander kinderen heeft prima, maar waarom moet ik daar overlast van hebben?
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_147914865
quote:
[..]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
22 and counting.

Niet voor het een of ander, maar die onderste foto komt uit Augustus 2009. Prima strandje. Die eerste is overdreven, zo druk heb ik het nog nooit gezien in Juli/Augustus in de eerder genoemde landen.
Maar ik vind inderdaad een drukker strandje veel en veel leuker dan strand op een badplaats waar de helft leeg is. Heb enkele keren een meivakantie gepakt maar dan zit je voornamelijk tussen de 60+ers, een handje vol kindloze stellen van boven de 30-40 en over het geheel gezien 10-20% van de levendigheid die datzelfde badplaatsje in de zomer heeft. Inderdaad, ieder zijn eigen ding, maar ik vind juli en augustus duidelijk de primetime vakantiemaanden. Dus vind ik ook dat ik net zoveel recht zou hebben op 2 weken in die maanden als ieder ander op mijn werk.

quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2014 15:49 schreef ioko het volgende:

[..]

En mooi weer in Nederland? Als ik in augustus was gegaan was ik weggeregend.
In Turkije ben ik tweemaal geweest in Juli. Was inderdaad erg warm, wellicht tegen de grens van wat nog lekker is. Toch is er dan qua drukte in de centra, horeca, het strand en de activiteiten in en om het hotel veel leuker dan in mei of september waar het seizoen zich langzaam opbouwt of afbouwt.

Als je puur om de temperaturen 25+ gaat en lekker weg van huis met rust om je heen zal dat vast en zeker lukken in mei of september. Het is alleen inderdaad niet mijn smaak. Over het weer in Nederland kun je blijven discussiëren, het is gewoon een feit dat de kans op mooi weer groter is in juli en augustus dan in mei of september.
Of saté?
pi_147916001
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2014 12:39 schreef Deshain het volgende:
Snap dat hele kleinburgerlijke gelul over dit onderwerp nooit zo, je geeft gewoon tijdig door wanneer je vrij neemt (is een recht, geen gunst) zonder enige opgaaf van reden.
Past het niet in de planning kan je altijd nog kijken of je iets kan schuiven. Kan dat ook niet geef je WG het telefoonnummer van Randstad/Tempo Team..
Dit. Helemaal dit.

quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2014 12:54 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ik denk dat je dan zelf heel snel het telefoonnummer van het UWV op de speeddial hebt staan. En van Randstad/Tempo Team ook...
Valt best mee. M'n lief werkt voor een bankverzekeraar die zich ontzettend graag mengt in het priveleven van haar werknemers. Onderdeel daarvan is dat zij - elk jaar weer - proberen te bepalen wanneer wie vakantie krijgt. Wij hebben daar steevast lak aan en dienen elk jaar data in waarop wij weggaan. Standaard worden die meldingen geweigerd met: mag niet, die data staan niet open. Waarop wij aangeven wat de wettelijke regels zijn. Meestal is het dan geregeld. Af en toe doet er iemand moeilijk. Dit jaar bijvoorbeeld. De planner had het hart om te zeggen dat de wettelijke regels voor hem niet golden. Daarop hem even gewezen op de CAO, die keurig verwees naar de wettelijke regels. Mailtje naar hem met een CC naar HR en management loste alles weer op.

M'n vriendin werkt daar inmiddels 13 jaar, en dat is langer dan de meeste van de regelverzinnende middlemanagementtypes die zo graag naar beneden trappen het volhouden ;)
pi_148011646
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 13:08 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

Dit. Helemaal dit.

[..]

Valt best mee. M'n lief werkt voor een bankverzekeraar die zich ontzettend graag mengt in het priveleven van haar werknemers. Onderdeel daarvan is dat zij - elk jaar weer - proberen te bepalen wanneer wie vakantie krijgt. Wij hebben daar steevast lak aan en dienen elk jaar data in waarop wij weggaan. Standaard worden die meldingen geweigerd met: mag niet, die data staan niet open. Waarop wij aangeven wat de wettelijke regels zijn. Meestal is het dan geregeld. Af en toe doet er iemand moeilijk. Dit jaar bijvoorbeeld. De planner had het hart om te zeggen dat de wettelijke regels voor hem niet golden. Daarop hem even gewezen op de CAO, die keurig verwees naar de wettelijke regels. Mailtje naar hem met een CC naar HR en management loste alles weer op.

M'n vriendin werkt daar inmiddels 13 jaar, en dat is langer dan de meeste van de regelverzinnende middlemanagementtypes die zo graag naar beneden trappen het volhouden ;)
_O- :')
Our business in the field of fight, Is not to question, but to prove our might.
[TK] enkele Blu-ray films (in seal)
  maandag 12 januari 2015 @ 12:18:47 #127
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_148600935
Even een update voor de geďnteresseerden.

Ik heb mijn aangevraagde weken gekregen.
Er bestaat idd geen aparte regel wat betreft kinderen.
Werkgever gunt mij deze weken vanwege inzet en flexibiliteit afgelopen jaar..

Collega moet zijn weken verzetten, en is niet te genieten ;)

Volgend jaar krijgt hij wellicht weer eerste keus.
pi_148601043
quote:
1s.gif Op maandag 12 januari 2015 12:18 schreef Mubassie het volgende:
Even een update voor de geďnteresseerden.

Collega moet zijn weken verzetten, en is niet te genieten ;)

Volgend jaar krijgt hij wellicht weer eerste keus.
Geniet ervan! :)
Kids are like farts in that way. They never seem to bother the owner as much as they bother everyone else.
pi_148601397
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2014 17:41 schreef karr-1 het volgende:
Ik heb me er ook jaren en jaren aan geërgerd. Ik heb zelf geen kinderen, maar er is geen enkele zinnige reden te bedenken waarom mensen met kinderen automatisch voorrang zouden krijgen. Eindeloze discussies heb ik er over gehad, maar tot een oplossing komen ho maar.
Soms is er geen oplossing. Als kinderen naar school gaan heb je gewoon 6 weken die door de regering bepaald worden. Als je op vakantie wil, dan moet je dus in die 6 weken. Of je het nu leuk vindt of niet. Lijkt mij een meer dan zinnige reden om als ouder de wens te hebben om binnen die 6 weken vakantie op te nemen.

En het oordelen over oppas is lekker makkelijk, veel ouders hebben die mogelijkheid niet. Die moeten samen werken, niet enkel voor de vaste lasten maar ook omdat de maatschappij dat wil. Vroeger had je als moeder bijvoorbeeld een stuk meer aanzien als je niet werkte, nu ben je maar een uitvreter die te lui is om te werken. Ook opa's en oma's moeten van ons langer werken (tot 67) en ze moeten ook nog maar leven en in de buurt wonen om een helpende hand te kunnen bieden. Daarnaast doen we met zijn allen ons best om het hele sociale systeem van opvang uit te kleden en uit te knijpen, en daar is dus ook steeds minder mogelijk.

Wat overigens niet wegneemt dat je als collega's, met en zonder kinderen, dient te overleggen en te zoeken naar de beste oplossing. Natuurlijk heb je niet automatisch voorrang, maar moet wel gekeken worden naar de situatie. Ouders met kinderen kunnen juist weer zorgen voor flexibiliteit op bijvoorbeeld maandagen en vrijdagen waarbij de collega's zonder kinderen eenvoudig een lang weekendje kunnen pakken, dankzij de school/opvangtijden komen ouders met kinderen gewoon werken.

En nog wat korter door de bocht, je moet als niet ouder flexibel zijn voor de lange termijn. Want wie gaat jouw billen wassen en AOW ophoesten over een aantal jaar? De kinderen van een ander.

Maar goed, in onze maatschappij hebben we steeds meer ikke-ikke-ikke en kijken we niet verder dan morgen in veel gevallen. Jammer genoeg.
  maandag 12 januari 2015 @ 12:37:18 #130
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_148601448
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2015 12:35 schreef Tha_Duck het volgende:
Soms is er geen oplossing. Als kinderen naar school gaan heb je gewoon 6 weken die door de regering bepaald worden. Als je op vakantie wil, dan moet je dus in die 6 weken. Of je het nu leuk vindt of niet. Lijkt mij een meer dan zinnige reden om als ouder de wens te hebben om binnen die 6 weken vakantie op te nemen.
Ik begrijp de reden volkomen, maar dat is geen reden om de vakantie van een kinderloze in dezelfde periode te weigeren.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_148601546
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2015 12:37 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik begrijp de reden volkomen, maar dat is geen reden om de vakantie van een kinderloze in dezelfde periode te weigeren.
Klopt. Er moet ten alle tijden gekeken worden naar de hele situatie. En je hebt als ouder 6 weken, dus daar kan best 3 om 3 als oplossing uit komen.

Je moet echter ook weer opletten, als je het op de spits drijft en de ouder meldt zich simpelweg ziek. Dan ben je met zijn allen nog verder van huis.
  maandag 12 januari 2015 @ 12:41:23 #132
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_148601564
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2015 12:40 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Klopt. Er moet ten alle tijden gekeken worden naar de hele situatie. En je hebt als ouder 6 weken, dus daar kan best 3 om 3 als oplossing uit komen.

Je moet echter ook weer opletten, als je het op de spits drijft en de ouder meldt zich simpelweg ziek. Dan ben je met zijn allen nog verder van huis.
Kun je meteen een nieuwe collega inwerken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_148601603
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2015 12:41 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Kun je meteen een nieuwe collega inwerken.
Als het zo makkelijk was in Nederland....

Maar goed, dat is natuurlijk nooit een oplossing. Ik voorzie wel een hoop heibel in de toekomst. Zo kwamen we vroeger er ook wel samen uit als het om roken ging....
pi_148601671
quote:
Het lijkt me wel de omgekeerde wereld als je daarmee rekening gaat houden met de vakantie toewijzing.

Het is een spel van geven en nemen, je kan als ouder niet alleen maar nemen en als niet ouder alleen maar geven. Rekening houden met elkaar is de hoofdzaak en ja daar horen af en toe teleurstellingen bij.

De regering heeft wel iets meer dan 6 weken per jaar bepaald, eerder 11 weken.
pi_148601756
quote:
99s.gif Op maandag 12 januari 2015 12:44 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Het lijkt me wel de omgekeerde wereld als je daarmee rekening gaat houden met de vakantie toewijzing.
Uiteraard, maar het is wel een situatie die kan ontstaan. Dat heb ik diverse keren mee mogen maken van dichtbij.

quote:
Het is een spel van geven en nemen, je kan als ouder niet alleen maar nemen en als niet ouder alleen maar geven. Rekening houden met elkaar is de hoofdzaak en ja daar horen af en toe teleurstellingen bij.
Vroeger was je voor je kinderen kreeg flexibel, dan een paar jaar wat minder en daarna weer flexibel. Tegenwoordig verwachten we van iedereen flexibiliteit, hun hele carričre lang. Want als iemand niet flexibel is dan gaat de ikke-ikke-ikke verloren voor de rest.

Maar ben het, zoals ik al meermaals heb gezegd, 100% met je eens. Het moet van 2 kanten komen. Waarbij ik wel aanteken dat er niet vergeten moet worden dat een ouder gewoon bepaalde weken door de overheid toegewezen krijgt, daar kan de ouder niet flexibel mee omgaan al wil hij het nog zo graag.

quote:
De regering heeft wel iets meer dan 6 weken per jaar bepaald, eerder 11 weken.
Weet ik, maar we hadden het toch expliciet over 3 weken zomervakantie? Dat is de enige namelijk waarbij 6 weken bepaalt zijn toch?
pi_148601863
quote:
1s.gif Op maandag 12 januari 2015 12:18 schreef Mubassie het volgende:

Dat zou ook de enige conclusie moeten zijn als je er objectief naar kijkt. :)

quote:

[..]

Als ik als werkgever te horen krijgt dat een werknemer ziek is in een periode nadat er eerder een conflict is geweest over dezelfde periode ben ik ook de moeilijkste niet om er een arbodienst op te zetten. Als je daar dan niet op (kan/wil) reageren omdat je jouw vakantie viert zal ik daar alle wettelijke mogelijkheden tot mij beschikking in zetten. Juist in deze tijd waar ontslagprocedures makkelijker dan ooit zijn en er op iedere vacature tientallen tot duizenden reacties volgen denk ik niet dat je met dit soort geintjes moet aankomen.

We beroepen ons altijd op onze rechten maar vergeten onze verplichtingen en flexibiliteit mag best beide kanten op werken, met of zonder kinderen.

[ Bericht 24% gewijzigd door #ANONIEM op 12-01-2015 12:59:54 ]
  maandag 12 januari 2015 @ 12:59:58 #137
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_148602082
Als het werkelijk een probleem is de zomervakantie te verdelen onder de werknemers dan zou men misschien eens maximaal 2 weken in de zomervakantie moeten hanteren, dan kom je al een eind verder.

Hier overigens geen probleem, want man en collega hebben beiden kinderen, en als ze straks allemaal schoolgaand zijn iig niet in dezelfde regio's, maar dan zal daar dus verdeeld moeten worden, hoewel ik het een stuk prettiger zou vinden als men niet zo absurd strikt was met de leerplicht.

Ik hoef niet zo nodig tijdens een schoolvakantie weg, ik ga veel liever buiten de schoolvakanties, maar dat mag dus niet.

Misschien moet men met de huidige cultuur waarin beide ouder meestal werken eens na gaan denken over het beperken van de vaste schoolvakanties en de ouders de mogelijkheid geven zelf een vakantieperiode te plannen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_148602125
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2015 12:51 schreef teckna het volgende:
Als ik als werkgever te horen krijgt dat een werknemer ziek is in een periode nadat er eerder een conflict is geweest over dezelfde periode ben ik ook de moeilijkste niet om er een arbodienst op te zetten. Als je daar dan niet op (kan/wil) reageren omdat je jouw vakantie viert zal ik daar alle wettelijke mogelijkheden tot mij beschikking in zetten. Juist in deze tijd waar ontslagprocedures makkelijker dan ooit zijn en er op iedere vacature tientallen tot duizenden reacties volgen denk ik niet dat je met dit soort geintjes moet aankomen.
Als die persoon thuis blijft kan de arbodienst niets doen hoor, zeker niet als het een eenmalig iets is.
  maandag 12 januari 2015 @ 13:07:23 #139
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_148602298
quote:

[..]

Precies dit.

[..]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Darn, ik vind dat onderste plaatje al veel en veel te druk.... ik wil het graag zo:

Wullie bin KOEL © Soneal
pi_148602783
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2015 12:59 schreef Leandra het volgende:
Als het werkelijk een probleem is de zomervakantie te verdelen onder de werknemers dan zou men misschien eens maximaal 2 weken in de zomervakantie moeten hanteren, dan kom je al een eind verder.

Hier overigens geen probleem, want man en collega hebben beiden kinderen, en als ze straks allemaal schoolgaand zijn iig niet in dezelfde regio's, maar dan zal daar dus verdeeld moeten worden, hoewel ik het een stuk prettiger zou vinden als men niet zo absurd strikt was met de leerplicht.

Ik hoef niet zo nodig tijdens een schoolvakantie weg, ik ga veel liever buiten de schoolvakanties, maar dat mag dus niet.

Misschien moet men met de huidige cultuur waarin beide ouder meestal werken eens na gaan denken over het beperken van de vaste schoolvakanties en de ouders de mogelijkheid geven zelf een vakantieperiode te plannen.
En hoe had je dat dan voor je gezien vanuit het oogpunt van het les geven? Een leraar heeft de verplichting bepaalde stof te geven aan de kinderen en de volgorde is vaak logisch bepaald. Dus de eerste 3 weken onderwerp A, in de 5 weken daarop onderwerp B en dan nog 4 weken onderwerp C.

Nu beslis jij dat je week 3 en 4 vakantie wilt. De ouders van een klasgenootje van een kind wil in week 4 en 5 op vakantie en weer een ander ouder besluit in week 5 en 6 op vakantie te gaan en alle andere ouders weer op andere momenten. Jouw kind mist dan dus de stof gegeven in week 3 en 4 en naast dat de leraar in week 5 en 6 de stof voor die periode les geeft, moet hij daarnaast ook jou kind nog even extra onderwijzen met de stof van week 3 en 4. Daarbij moet hij van een ander kind ook nog even de stof van week 4 bij spijkeren. Nog maar te zwijgen van alle andere kinderen die mogelijk vakantie hadden in die weken. En dit is nog maar een klein fragment van voorbeelden. En vergeet de administratie niet, per leerling moet hij bijhouden wie welke stof al heeft gehad en wie welke stof niet. Daarnaast wil hij zelf ook af en toe een week of twee vrij, immers, hij heeft ook vrije dagen die hij op kan nemen. De leraar wordt gillend gek.

Dus het is leuk dat jij wilt dat jij kunt bepalen wanneer je vrij wilt, maar in de praktijk is dat dus totaal niet haalbaar. Oh, en zelfstandig werken voor de leerling kun je vergeten natuurlijk. Kinderen hebben simpelweg de discipline daar niet voor.
pi_148602795
Het blijft gewoon zo nu en dan een lastige situatie als je bijv. in een bedrijf werkt waar in de zomer ook vol doorgewerkt moet worden, en je weinig overlap hebt qua personeel.

Want je zal dan inderdaad snel mensen hebben met kinderen die graag gebruik willen maken van de hoogseizoens weken tijdens de schoolvakanties, maar je kan ook situaties krijgen waarbij bijvoorbeeld iemands partner, vrienden/vriendinnen met wie diegene normaliter op vakantie gaat te maken heeft met een verplichte bedrijfssluiting van 3 weken in de zomervakantie, of mensen zonder kinderen e.d. die ook wel eens in het hoogseizoen wegwillen om welke reden dan ook. Het is natuurlijk goed mogelijk dat niet ieder jaar voor iedereen de vakantie planning perfect kan uitvallen, een beetje geven en nemen zou dan inderdaad niet verkeerd zijn, in plaats direct de eventuele kinderen e.d. als pressie middel in te zitten.

Ook met kinderen of een partner met bedrijfssluiting kan je gerust de zomervakantie overslaan en een keertje kiezen voor 2 weken in mei en bijv. 1 week in de herfst, of 2 weken met kerst / oud en nieuw, waarna je dan vaak erna voor het jaar (of meerdere jaren) erop weer in de zomer weg kan.
  maandag 12 januari 2015 @ 13:28:19 #142
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_148603001
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2015 13:21 schreef Cornelis83 het volgende:

[..]

En hoe had je dat dan voor je gezien vanuit het oogpunt van het les geven? Een leraar heeft de verplichting bepaalde stof te geven aan de kinderen en de volgorde is vaak logisch bepaald. Dus de eerste 3 weken onderwerp A, in de 5 weken daarop onderwerp B en dan nog 4 weken onderwerp C.

Nu beslis jij dat je week 3 en 4 vakantie wilt. De ouders van een klasgenootje van een kind wil in week 4 en 5 op vakantie en weer een ander ouder besluit in week 5 en 6 op vakantie te gaan en alle andere ouders weer op andere momenten. Jouw kind mist dan dus de stof gegeven in week 3 en 4 en naast dat de leraar in week 5 en 6 de stof voor die periode les geeft, moet hij daarnaast ook jou kind nog even extra onderwijzen met de stof van week 3 en 4. Daarbij moet hij van een ander kind ook nog even de stof van week 4 bij spijkeren. Nog maar te zwijgen van alle andere kinderen die mogelijk vakantie hadden in die weken. En dit is nog maar een klein fragment van voorbeelden. En vergeet de administratie niet, per leerling moet hij bijhouden wie welke stof al heeft gehad en wie welke stof niet. Daarnaast wil hij zelf ook af en toe een week of twee vrij, immers, hij heeft ook vrije dagen die hij op kan nemen. De leraar wordt gillend gek.

Dus het is leuk dat jij wilt dat jij kunt bepalen wanneer je vrij wilt, maar in de praktijk is dat dus totaal niet haalbaar. Oh, en zelfstandig werken voor de leerling kun je vergeten natuurlijk. Kinderen hebben simpelweg de discipline daar niet voor.
Op Dalton- en Montessori-onderwijs zijn ze een stuk minder strikt met in periode X moet stof Y behandeld zijn, en dat werkt ook prima.
Overigens kan het op een hoop scholen helemaal geen kwaad als kinderen wat meer individuele begeleiding en lesstof zouden hebben.

Wat jij nu eigenlijk stelt is dat een ouder van een kind dat op alle fronten voorloopt dus wel op vakantie zou kunnen gaan, want het kind beheerst de stof sneller en eerder dan de klasgenoten.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_148603519
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2015 13:01 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Als die persoon thuis blijft kan de arbodienst niets doen hoor, zeker niet als het een eenmalig iets is.
Maar die persoon wou toch (3 weken) op vakantie? Welk nut heeft anders het ziekmelden?
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_148603952
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2015 13:43 schreef r_one het volgende:

[..]

Maar die persoon wou toch (3 weken) op vakantie? Welk nut heeft anders het ziekmelden?
Het kan ook noodzakelijk zijn om thuis te zijn omdat er geen opvang is, dat je op vakantie gaat of niet is nog een andere vraag.
pi_148604444
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2015 13:01 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Als je met je reet in Texel ligt of op met een caravan in Frankrijk zit mis je al heel erg snel die oproep voor de arbo die twee dagen later is.

Als het is omdat zoals je in een ander post aanhaalt omdat er anders niemand bij de kinderen is en je daarom thuis zit ben je vooral je kont in de krib aan het gooien want er is echt altijd wel een oplossing te vinden. Al dan niet met een zomerkamp, opa & oma, thuiswerkdagjes/halve dagen werken in overleg met je baas, hulp van vrienden, etc, etc... Maar dan moet je inderdaad even wat moeite nemen.

Maar met jouw post kreeg ik het idee dat je dan bewust thuis zou zitten om een collega/baas te jennen omdat een beslissing niet in je voordeel zou zijn, en op dat soort dingetjes zou ik dan inderdaad gewoon het hele legal riedeltje starten.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 12-01-2015 14:11:00 ]
pi_148605357
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2015 13:21 schreef Cornelis83 het volgende:
Is goed werkbaar hoor. Mijn neefje (5 jaar) heeft 2 weken zomer en 2 weken kerst, de rest is vrij inplanbaar.

De stof wordt meermalen gegeven, de oudere kinderen helpen de jongere kinderen en op de tablet wordt regelmatig gecontroleerd of de kennis voldoende is of dat hier extra aandacht voor nodig is. (per kind afzonderlijk)

quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2015 12:48 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Uiteraard, maar het is wel een situatie die kan ontstaan. Dat heb ik diverse keren mee mogen maken van dichtbij.

[..]

Vroeger was je voor je kinderen kreeg flexibel, dan een paar jaar wat minder en daarna weer flexibel. Tegenwoordig verwachten we van iedereen flexibiliteit, hun hele carričre lang. Want als iemand niet flexibel is dan gaat de ikke-ikke-ikke verloren voor de rest.

Maar ben het, zoals ik al meermaals heb gezegd, 100% met je eens. Het moet van 2 kanten komen. Waarbij ik wel aanteken dat er niet vergeten moet worden dat een ouder gewoon bepaalde weken door de overheid toegewezen krijgt, daar kan de ouder niet flexibel mee omgaan al wil hij het nog zo graag.

[..]

Weet ik, maar we hadden het toch expliciet over 3 weken zomervakantie? Dat is de enige namelijk waarbij 6 weken bepaalt zijn toch?
Ik denk dat wij het grotendeels wel eens zijn, ik zou zelf als niet-ouder ook niet expres in een kindervakantie vrij nemen. Maar soms komt het zo uit, dan moet je als ouder niet dingen gaan eisen waar je geen recht op hebt.
pi_148605435
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2015 14:10 schreef teckna het volgende:
Als het is omdat zoals je in een ander post aanhaalt omdat er anders niemand bij de kinderen is en je daarom thuis zit ben je vooral je kont in de krib aan het gooien want er is echt altijd wel een oplossing te vinden. Al dan niet met een zomerkamp, opa & oma, thuiswerkdagjes/halve dagen werken in overleg met je baas, hulp van vrienden, etc, etc... Maar dan moet je inderdaad even wat moeite nemen.
Rest maar 1 vraag, heb jij kinderen?
pi_148605520
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2015 13:56 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Het kan ook noodzakelijk zijn om thuis te zijn omdat er geen opvang is, dat je op vakantie gaat of niet is nog een andere vraag.
Het lijkt me toch dat je dit op een andere manier kortsluit met de werkgever dan via een ziekmelding.
pi_148605524
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2015 13:56 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Ja, dat kan ook. Het kan ook dat de partner geen vrij kan krijgen in die periode. De mogelijkheden wat allemaal kán, zijn legio.
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_148605569
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2015 14:42 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Rest maar 1 vraag, heb jij kinderen?
Heb jij ze?
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')