Ik ga liever in een gezellig drukke voorjaarsvakantie wintersporten dan in een enorm rustige week er omheen. Zeker als de mensen met wie ik wil gaan alleen in die vakanties vrij kunnen nemen (want leraar).quote:Op dinsdag 23 december 2014 15:36 schreef keko het volgende:
[..]
Precies dit.
[..]
Hoe oud ben jij als ik vragen mag?
Daarnaast ieder zijn ding, maar jij vindt dit kennelijk:
[ afbeelding ]
een fijnere vakantie dan dit?
[ afbeelding ]
Ben weleens 2 weken in Griekenland geweest, 1 in het hoogseizoen en 1 in het naseizoen.quote:Op dinsdag 23 december 2014 15:49 schreef ioko het volgende:
De een noemt het levendig, de ander te druk. Ben je wel eens in Turkije geweest in juli of augustus, qua temperatuur? In juni en september is het in al die landen die je noemt ook mooi weer.
22 and counting.quote:Op dinsdag 23 december 2014 15:36 schreef keko het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
In Turkije ben ik tweemaal geweest in Juli. Was inderdaad erg warm, wellicht tegen de grens van wat nog lekker is. Toch is er dan qua drukte in de centra, horeca, het strand en de activiteiten in en om het hotel veel leuker dan in mei of september waar het seizoen zich langzaam opbouwt of afbouwt.quote:Op dinsdag 23 december 2014 15:49 schreef ioko het volgende:
[..]
De een noemt het levendig, de ander te druk. Ben je wel eens in Turkije geweest in juli of augustus, qua temperatuur? In juni en september is het in al die landen die je noemt ook mooi weer.
En mooi weer in Nederland? Als ik in augustus was gegaan was ik weggeregend.
Dit. Helemaal dit.quote:Op zondag 21 december 2014 12:39 schreef Deshain het volgende:
Snap dat hele kleinburgerlijke gelul over dit onderwerp nooit zo, je geeft gewoon tijdig door wanneer je vrij neemt (is een recht, geen gunst) zonder enige opgaaf van reden.
Past het niet in de planning kan je altijd nog kijken of je iets kan schuiven. Kan dat ook niet geef je WG het telefoonnummer van Randstad/Tempo Team..
Valt best mee. M'n lief werkt voor een bankverzekeraar die zich ontzettend graag mengt in het priveleven van haar werknemers. Onderdeel daarvan is dat zij - elk jaar weer - proberen te bepalen wanneer wie vakantie krijgt. Wij hebben daar steevast lak aan en dienen elk jaar data in waarop wij weggaan. Standaard worden die meldingen geweigerd met: mag niet, die data staan niet open. Waarop wij aangeven wat de wettelijke regels zijn. Meestal is het dan geregeld. Af en toe doet er iemand moeilijk. Dit jaar bijvoorbeeld. De planner had het hart om te zeggen dat de wettelijke regels voor hem niet golden. Daarop hem even gewezen op de CAO, die keurig verwees naar de wettelijke regels. Mailtje naar hem met een CC naar HR en management loste alles weer op.quote:Op zondag 21 december 2014 12:54 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik denk dat je dan zelf heel snel het telefoonnummer van het UWV op de speeddial hebt staan. En van Randstad/Tempo Team ook...
quote:Op woensdag 24 december 2014 13:08 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Dit. Helemaal dit.
[..]
Valt best mee. M'n lief werkt voor een bankverzekeraar die zich ontzettend graag mengt in het priveleven van haar werknemers. Onderdeel daarvan is dat zij - elk jaar weer - proberen te bepalen wanneer wie vakantie krijgt. Wij hebben daar steevast lak aan en dienen elk jaar data in waarop wij weggaan. Standaard worden die meldingen geweigerd met: mag niet, die data staan niet open. Waarop wij aangeven wat de wettelijke regels zijn. Meestal is het dan geregeld. Af en toe doet er iemand moeilijk. Dit jaar bijvoorbeeld. De planner had het hart om te zeggen dat de wettelijke regels voor hem niet golden. Daarop hem even gewezen op de CAO, die keurig verwees naar de wettelijke regels. Mailtje naar hem met een CC naar HR en management loste alles weer op.
M'n vriendin werkt daar inmiddels 13 jaar, en dat is langer dan de meeste van de regelverzinnende middlemanagementtypes die zo graag naar beneden trappen het volhouden
Geniet ervan!quote:Op maandag 12 januari 2015 12:18 schreef Mubassie het volgende:
Even een update voor de geïnteresseerden.
Ik heb mijn aangevraagde weken gekregen.
Er bestaat idd geen aparte regel wat betreft kinderen.
Werkgever gunt mij deze weken vanwege inzet en flexibiliteit afgelopen jaar..
Collega moet zijn weken verzetten, en is niet te genieten![]()
Volgend jaar krijgt hij wellicht weer eerste keus.
Soms is er geen oplossing. Als kinderen naar school gaan heb je gewoon 6 weken die door de regering bepaald worden. Als je op vakantie wil, dan moet je dus in die 6 weken. Of je het nu leuk vindt of niet. Lijkt mij een meer dan zinnige reden om als ouder de wens te hebben om binnen die 6 weken vakantie op te nemen.quote:Op dinsdag 23 december 2014 17:41 schreef karr-1 het volgende:
Ik heb me er ook jaren en jaren aan geërgerd. Ik heb zelf geen kinderen, maar er is geen enkele zinnige reden te bedenken waarom mensen met kinderen automatisch voorrang zouden krijgen. Eindeloze discussies heb ik er over gehad, maar tot een oplossing komen ho maar.
Ik begrijp de reden volkomen, maar dat is geen reden om de vakantie van een kinderloze in dezelfde periode te weigeren.quote:Op maandag 12 januari 2015 12:35 schreef Tha_Duck het volgende:
Soms is er geen oplossing. Als kinderen naar school gaan heb je gewoon 6 weken die door de regering bepaald worden. Als je op vakantie wil, dan moet je dus in die 6 weken. Of je het nu leuk vindt of niet. Lijkt mij een meer dan zinnige reden om als ouder de wens te hebben om binnen die 6 weken vakantie op te nemen.
Klopt. Er moet ten alle tijden gekeken worden naar de hele situatie. En je hebt als ouder 6 weken, dus daar kan best 3 om 3 als oplossing uit komen.quote:Op maandag 12 januari 2015 12:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik begrijp de reden volkomen, maar dat is geen reden om de vakantie van een kinderloze in dezelfde periode te weigeren.
Kun je meteen een nieuwe collega inwerken.quote:Op maandag 12 januari 2015 12:40 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Klopt. Er moet ten alle tijden gekeken worden naar de hele situatie. En je hebt als ouder 6 weken, dus daar kan best 3 om 3 als oplossing uit komen.
Je moet echter ook weer opletten, als je het op de spits drijft en de ouder meldt zich simpelweg ziek. Dan ben je met zijn allen nog verder van huis.
Als het zo makkelijk was in Nederland....quote:Op maandag 12 januari 2015 12:41 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Kun je meteen een nieuwe collega inwerken.
Het lijkt me wel de omgekeerde wereld als je daarmee rekening gaat houden met de vakantie toewijzing.quote:Op maandag 12 januari 2015 12:40 schreef Tha_Duck het volgende:
Je moet echter ook weer opletten, als je het op de spits drijft en de ouder meldt zich simpelweg ziek. Dan ben je met zijn allen nog verder van huis.
Uiteraard, maar het is wel een situatie die kan ontstaan. Dat heb ik diverse keren mee mogen maken van dichtbij.quote:Op maandag 12 januari 2015 12:44 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Het lijkt me wel de omgekeerde wereld als je daarmee rekening gaat houden met de vakantie toewijzing.
Vroeger was je voor je kinderen kreeg flexibel, dan een paar jaar wat minder en daarna weer flexibel. Tegenwoordig verwachten we van iedereen flexibiliteit, hun hele carrière lang. Want als iemand niet flexibel is dan gaat de ikke-ikke-ikke verloren voor de rest.quote:Het is een spel van geven en nemen, je kan als ouder niet alleen maar nemen en als niet ouder alleen maar geven. Rekening houden met elkaar is de hoofdzaak en ja daar horen af en toe teleurstellingen bij.
Weet ik, maar we hadden het toch expliciet over 3 weken zomervakantie? Dat is de enige namelijk waarbij 6 weken bepaalt zijn toch?quote:De regering heeft wel iets meer dan 6 weken per jaar bepaald, eerder 11 weken.
Dat zou ook de enige conclusie moeten zijn als je er objectief naar kijkt.quote:Op maandag 12 januari 2015 12:18 schreef Mubassie het volgende:
Ik heb mijn aangevraagde weken gekregen.
Er bestaat idd geen aparte regel wat betreft kinderen.
Werkgever gunt mij deze weken vanwege inzet en flexibiliteit afgelopen jaar..
Als ik als werkgever te horen krijgt dat een werknemer ziek is in een periode nadat er eerder een conflict is geweest over dezelfde periode ben ik ook de moeilijkste niet om er een arbodienst op te zetten. Als je daar dan niet op (kan/wil) reageren omdat je jouw vakantie viert zal ik daar alle wettelijke mogelijkheden tot mij beschikking in zetten. Juist in deze tijd waar ontslagprocedures makkelijker dan ooit zijn en er op iedere vacature tientallen tot duizenden reacties volgen denk ik niet dat je met dit soort geintjes moet aankomen.quote:Op maandag 12 januari 2015 12:40 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Klopt. Er moet ten alle tijden gekeken worden naar de hele situatie. En je hebt als ouder 6 weken, dus daar kan best 3 om 3 als oplossing uit komen.
Als die persoon thuis blijft kan de arbodienst niets doen hoor, zeker niet als het een eenmalig iets is.quote:Op maandag 12 januari 2015 12:51 schreef teckna het volgende:
Als ik als werkgever te horen krijgt dat een werknemer ziek is in een periode nadat er eerder een conflict is geweest over dezelfde periode ben ik ook de moeilijkste niet om er een arbodienst op te zetten. Als je daar dan niet op (kan/wil) reageren omdat je jouw vakantie viert zal ik daar alle wettelijke mogelijkheden tot mij beschikking in zetten. Juist in deze tijd waar ontslagprocedures makkelijker dan ooit zijn en er op iedere vacature tientallen tot duizenden reacties volgen denk ik niet dat je met dit soort geintjes moet aankomen.
Darn, ik vind dat onderste plaatje al veel en veel te druk.... ik wil het graag zo:quote:Op dinsdag 23 december 2014 15:36 schreef keko het volgende:
[..]
Precies dit.
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En hoe had je dat dan voor je gezien vanuit het oogpunt van het les geven? Een leraar heeft de verplichting bepaalde stof te geven aan de kinderen en de volgorde is vaak logisch bepaald. Dus de eerste 3 weken onderwerp A, in de 5 weken daarop onderwerp B en dan nog 4 weken onderwerp C.quote:Op maandag 12 januari 2015 12:59 schreef Leandra het volgende:
Als het werkelijk een probleem is de zomervakantie te verdelen onder de werknemers dan zou men misschien eens maximaal 2 weken in de zomervakantie moeten hanteren, dan kom je al een eind verder.
Hier overigens geen probleem, want man en collega hebben beiden kinderen, en als ze straks allemaal schoolgaand zijn iig niet in dezelfde regio's, maar dan zal daar dus verdeeld moeten worden, hoewel ik het een stuk prettiger zou vinden als men niet zo absurd strikt was met de leerplicht.
Ik hoef niet zo nodig tijdens een schoolvakantie weg, ik ga veel liever buiten de schoolvakanties, maar dat mag dus niet.
Misschien moet men met de huidige cultuur waarin beide ouder meestal werken eens na gaan denken over het beperken van de vaste schoolvakanties en de ouders de mogelijkheid geven zelf een vakantieperiode te plannen.
Op Dalton- en Montessori-onderwijs zijn ze een stuk minder strikt met in periode X moet stof Y behandeld zijn, en dat werkt ook prima.quote:Op maandag 12 januari 2015 13:21 schreef Cornelis83 het volgende:
[..]
En hoe had je dat dan voor je gezien vanuit het oogpunt van het les geven? Een leraar heeft de verplichting bepaalde stof te geven aan de kinderen en de volgorde is vaak logisch bepaald. Dus de eerste 3 weken onderwerp A, in de 5 weken daarop onderwerp B en dan nog 4 weken onderwerp C.
Nu beslis jij dat je week 3 en 4 vakantie wilt. De ouders van een klasgenootje van een kind wil in week 4 en 5 op vakantie en weer een ander ouder besluit in week 5 en 6 op vakantie te gaan en alle andere ouders weer op andere momenten. Jouw kind mist dan dus de stof gegeven in week 3 en 4 en naast dat de leraar in week 5 en 6 de stof voor die periode les geeft, moet hij daarnaast ook jou kind nog even extra onderwijzen met de stof van week 3 en 4. Daarbij moet hij van een ander kind ook nog even de stof van week 4 bij spijkeren. Nog maar te zwijgen van alle andere kinderen die mogelijk vakantie hadden in die weken. En dit is nog maar een klein fragment van voorbeelden. En vergeet de administratie niet, per leerling moet hij bijhouden wie welke stof al heeft gehad en wie welke stof niet. Daarnaast wil hij zelf ook af en toe een week of twee vrij, immers, hij heeft ook vrije dagen die hij op kan nemen. De leraar wordt gillend gek.
Dus het is leuk dat jij wilt dat jij kunt bepalen wanneer je vrij wilt, maar in de praktijk is dat dus totaal niet haalbaar. Oh, en zelfstandig werken voor de leerling kun je vergeten natuurlijk. Kinderen hebben simpelweg de discipline daar niet voor.
Maar die persoon wou toch (3 weken) op vakantie? Welk nut heeft anders het ziekmelden?quote:Op maandag 12 januari 2015 13:01 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Als die persoon thuis blijft kan de arbodienst niets doen hoor, zeker niet als het een eenmalig iets is.
Het kan ook noodzakelijk zijn om thuis te zijn omdat er geen opvang is, dat je op vakantie gaat of niet is nog een andere vraag.quote:Op maandag 12 januari 2015 13:43 schreef r_one het volgende:
[..]
Maar die persoon wou toch (3 weken) op vakantie? Welk nut heeft anders het ziekmelden?
Als je met je reet in Texel ligt of op met een caravan in Frankrijk zit mis je al heel erg snel die oproep voor de arbo die twee dagen later is.quote:Op maandag 12 januari 2015 13:01 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Als die persoon thuis blijft kan de arbodienst niets doen hoor, zeker niet als het een eenmalig iets is.
Is goed werkbaar hoor. Mijn neefje (5 jaar) heeft 2 weken zomer en 2 weken kerst, de rest is vrij inplanbaar.quote:Op maandag 12 januari 2015 13:21 schreef Cornelis83 het volgende:
En hoe had je dat dan voor je gezien vanuit het oogpunt van het les geven? Een leraar heeft de verplichting bepaalde stof te geven aan de kinderen en de volgorde is vaak logisch bepaald. Dus de eerste 3 weken onderwerp A, in de 5 weken daarop onderwerp B en dan nog 4 weken onderwerp C.
Ik denk dat wij het grotendeels wel eens zijn, ik zou zelf als niet-ouder ook niet expres in een kindervakantie vrij nemen. Maar soms komt het zo uit, dan moet je als ouder niet dingen gaan eisen waar je geen recht op hebt.quote:Op maandag 12 januari 2015 12:48 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Uiteraard, maar het is wel een situatie die kan ontstaan. Dat heb ik diverse keren mee mogen maken van dichtbij.
[..]
Vroeger was je voor je kinderen kreeg flexibel, dan een paar jaar wat minder en daarna weer flexibel. Tegenwoordig verwachten we van iedereen flexibiliteit, hun hele carrière lang. Want als iemand niet flexibel is dan gaat de ikke-ikke-ikke verloren voor de rest.
Maar ben het, zoals ik al meermaals heb gezegd, 100% met je eens. Het moet van 2 kanten komen. Waarbij ik wel aanteken dat er niet vergeten moet worden dat een ouder gewoon bepaalde weken door de overheid toegewezen krijgt, daar kan de ouder niet flexibel mee omgaan al wil hij het nog zo graag.
[..]
Weet ik, maar we hadden het toch expliciet over 3 weken zomervakantie? Dat is de enige namelijk waarbij 6 weken bepaalt zijn toch?
Rest maar 1 vraag, heb jij kinderen?quote:Op maandag 12 januari 2015 14:10 schreef teckna het volgende:
Als het is omdat zoals je in een ander post aanhaalt omdat er anders niemand bij de kinderen is en je daarom thuis zit ben je vooral je kont in de krib aan het gooien want er is echt altijd wel een oplossing te vinden. Al dan niet met een zomerkamp, opa & oma, thuiswerkdagjes/halve dagen werken in overleg met je baas, hulp van vrienden, etc, etc... Maar dan moet je inderdaad even wat moeite nemen.
Het lijkt me toch dat je dit op een andere manier kortsluit met de werkgever dan via een ziekmelding.quote:Op maandag 12 januari 2015 13:56 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Het kan ook noodzakelijk zijn om thuis te zijn omdat er geen opvang is, dat je op vakantie gaat of niet is nog een andere vraag.
Ja, dat kan ook. Het kan ook dat de partner geen vrij kan krijgen in die periode. De mogelijkheden wat allemaal kán, zijn legio.quote:Op maandag 12 januari 2015 13:56 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Het kan ook noodzakelijk zijn om thuis te zijn omdat er geen opvang is, dat je op vakantie gaat of niet is nog een andere vraag.
Heb jij ze?quote:Op maandag 12 januari 2015 14:42 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Rest maar 1 vraag, heb jij kinderen?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |