abonnement Unibet Coolblue
pi_147512253
Topicreeks: Irritaties op de weg

We ergeren ons nogal wat in het verkeer. Bumperklevers (voor en achter), linksplakkers, langzaamrijders, hardrijders, voorrangnemers, geen voorrangverleners, inhaalverbod negerende vrachtwagenchauffeurs, onnodig gebruik van mistlampen, dagrijverlichting bij nacht (zonder achterlichten), eigenlijk aan alles.

Steek hier je klaagzang af over ergernissen die je tegengekomen bent in het verkeer, en discussieer mee.

* Maar hou het wel gezellig aub!



Leerzame informatie

• De uitleg over rijbanen en rijstroken kort samengevat met plaatje:

Een rijstrook is onderdeel van de rijbaan.
Over een rijstrook kunnen voertuigen rijden.
Een rijbaan kan uit één, twee of zelfs meer rijstroken bestaan.

130322_50937_Rijbaan.gif
pi_147512277
Irritaties op het parkeerterrein.

Ik ben zuinig op mijn autootje, dus ik probeer 'm altijd een beetje uit de buurt van andere auto's te parkeren. Zo ook gisteren. Geparkeerd op een deel van het parkeerterrein waar verder niemand anders stond.

Kom ik terug, is er één auto bijgekomen. Verder nog steeds volkomen leeg. Die ene auto staat echter pal naast de mijne. En met pal ernaast bedoel ik: op slechts enkele centimeters.

Waar slaat dat op? :(
  vrijdag 12 december 2014 @ 13:16:45 #3
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_147512383
quote:
18s.gif Op vrijdag 12 december 2014 13:13 schreef k_man het volgende:
Irritaties op het parkeerterrein.

Ik ben zuinig op mijn autootje, dus ik probeer 'm altijd een beetje uit de buurt van andere auto's te parkeren. Zo ook gisteren. Geparkeerd op een deel van het parkeerterrein waar verder niemand anders stond.

Kom ik terug, is er één auto bijgekomen. Verder nog steeds volkomen leeg. Die ene auto staat echter pal naast de mijne. En met pal ernaast bedoel ik: op slechts enkele centimeters.

Waar slaat dat op? :(
nergens op. waar ik ook niet tegen kan zijn te smalle parkeerplaatsen.
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
  vrijdag 12 december 2014 @ 13:26:58 #4
316115 BigSmurf
Groots in kleinigheden!
pi_147512737
quote:
18s.gif Op vrijdag 12 december 2014 13:13 schreef k_man het volgende:
Irritaties op het parkeerterrein.

Ik ben zuinig op mijn autootje, dus ik probeer 'm altijd een beetje uit de buurt van andere auto's te parkeren. Zo ook gisteren. Geparkeerd op een deel van het parkeerterrein waar verder niemand anders stond.

Kom ik terug, is er één auto bijgekomen. Verder nog steeds volkomen leeg. Die ene auto staat echter pal naast de mijne. En met pal ernaast bedoel ik: op slechts enkele centimeters.

Waar slaat dat op? :(
Dat doe ik ook vaak. Uit automatisme. Heb je een heel leeg parkeerterrein, en dan alsnog tussen twee auto's parkeren. Uiteraard niet op 5 cm, maar gewoon zoals normaal. Snap het probleem niet, zolang je geen schades hebt boeit dat toch geen zak?

Overigens zijn parkeervakken wel vaak veel te smal ja. Allemaal gemaakt voor de gemiddelde dinky toy. :')
  Moderator vrijdag 12 december 2014 @ 13:41:06 #5
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_147513273
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 december 2014 13:26 schreef BigSmurf het volgende:

[..]

Dat doe ik ook vaak. Uit automatisme. Heb je een heel leeg parkeerterrein, en dan alsnog tussen twee auto's parkeren. Uiteraard niet op 5 cm, maar gewoon zoals normaal. Snap het probleem niet, zolang je geen schades hebt boeit dat toch geen zak?

Overigens zijn parkeervakken wel vaak veel te smal ja. Allemaal gemaakt voor de gemiddelde dinky toy. :')
Ik ben nog steeds best wel slecht in fileparkeren kwam ik vanmorgen achter :')

Achteruit/vooruit in een vak is not problem, maar fileparkeren blijf ik een beetje een noob in.
En nee ik ben geen wijf, ik doe het gewoon veel te weinig.
  vrijdag 12 december 2014 @ 13:58:43 #6
316115 BigSmurf
Groots in kleinigheden!
pi_147513783
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2014 13:41 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Ik ben nog steeds best wel slecht in fileparkeren kwam ik vanmorgen achter :')

Achteruit/vooruit in een vak is not problem, maar fileparkeren blijf ik een beetje een noob in.
En nee ik ben geen wijf, ik doe het gewoon veel te weinig.
Fileparkeren is ook gewoon zo'n ding wat je pas leert door het vaak te doen. Doe je het vrijwel nooit, dan is de kans dat je staat te prutsen bij die ene keer dat het wel moet gewoon aanwezig. Genoeg trucjes, maar uiteindelijk doe je het op gevoel. Iedereen die roept dat je een wijf bent als je het niet kan, heeft een te klein gevalletje van onderen.
  FOK!fotograaf vrijdag 12 december 2014 @ 14:14:51 #7
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_147514225
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2014 13:07 schreef Fer het volgende:
langzamer
Really?
http://uitspraken.rechtsp(...)NL:GHLEE:2003:AO0788
quote:
. Aan de kantonrechter moet worden toegegeven, dat de besluitgever - met name door de eis te laten vallen, dat de rechts inhalende bestuurder zich ook in een file moet bevinden - noch in de tekst van, noch in de toelichting op art. 13 RVV1990 duidelijke grenzen heeft gesteld aan de uitzondering op het beginsel, dat inhalen links geschiedt. Wel blijkt uit de nota van toelichting op art. 13 RVV1990, zoals door de kantonrechter overwogen, dat de besluitgever is uitgegaan van het in de praktijk geldende en voor elke verkeersdeelnemer duidelijke beeld, dat een file een rij voertuigen is van een beduidende lengte, waarvan de rijsnelheid wordt bepaald door het overige verkeer en die stilstaat dan wel zich langzaam voortbeweegt. De besluitgever sluit echter - kennelijk bij wijze van uitzondering op het gangbare filebegrip - niet uit, dat een beperkte rij voertuigen, die relatief snel rijdt een file kan vormen.
Vooral het laatste regeltje is dus een leuke:
quote:
De besluitgever sluit echter - kennelijk bij wijze van uitzondering op het gangbare filebegrip - niet uit, dat een beperkte rij voertuigen, die relatief snel rijdt een file kan vormen.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  FOK!fotograaf vrijdag 12 december 2014 @ 14:18:47 #8
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_147514324
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 december 2014 13:26 schreef BigSmurf het volgende:
Overigens zijn parkeervakken wel vaak veel te smal ja. Allemaal gemaakt voor de gemiddelde dinky toy. :')
Nog steeds gebaseerd op een norm uit 1970, toen iedereen in een kever, eend of renault4 reed. Kijk maar eens, gemiddelde vak is zo'n 1,50 breed en heeft vervolgens 90 cm ertussen zitten. Wat ik ook wel zie is een vak van 2,10 breed en dan 30 ertussen. Komt allemaal op hetzelfde neer.
Ander probleem is, vooral in nieuwbouwwijken, dat gemeenten mensen het OV in willen hebben. Wordt er berekend dat er 1,8 auto per huishouden zal zijn, dan worden er parkeerplaatsen aangelegd voor 1,2 of 1,3 auto per huishouden. Echter vergeten gemeenten in de eerste maanden van zo'n wijk al volwaardig OV te laten rijden.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_147516427
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2014 14:14 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Really?
http://uitspraken.rechtsp(...)NL:GHLEE:2003:AO0788

[..]

Vooral het laatste regeltje is dus een leuke:

[..]

Je ergo in het vorige topic is dus jouw zeer ruime interpretatie. Bedankt voor je smileys
pi_147519761
ik merk dat ik bij invoegers steeds een baan naar links opschuif, ook al hoeft dat helemaal niet en moet de invoeger wettelijk zelfs voorrang geven aan mij. Heel af en toe kom ik iemand tegen die dat begrijpt en gewoon voor of achter mij invoegt, maar nog veel vaker moeten ze persé op dat ene stukje van de (lege!) snelweg rijden waar ik toevallig net rij. Dus dan ga ik maar naar links, waarna de invoeger exact net zo snel gaat rijden als ik. Ik besta blijkbaar niet, ook al rij ik in een grote rode auto met een stinkende dieselmotor :( Nou dan geef ik wel gas en dan komen ze er wel achter dat ik besta. (volgas met oude diesel) })
...
  vrijdag 12 december 2014 @ 17:20:09 #11
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_147519926
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2014 17:13 schreef Garbageman het volgende:
ik merk dat ik bij invoegers steeds een baan naar links opschuif, ook al hoeft dat helemaal niet en moet de invoeger wettelijk zelfs voorrang geven aan mij. Heel af en toe kom ik iemand tegen die dat begrijpt en gewoon voor of achter mij invoegt, maar nog veel vaker moeten ze persé op dat ene stukje van de (lege!) snelweg rijden waar ik toevallig net rij. Dus dan ga ik maar naar links, waarna de invoeger exact net zo snel gaat rijden als ik. Ik besta blijkbaar niet, ook al rij ik in een grote rode auto met een stinkende dieselmotor :( Nou dan geef ik wel gas en dan komen ze er wel achter dat ik besta. (volgas met oude diesel) })
Ik had gisteravond ook zo'n kutviool die wel effe heel sociaal ruimte ging maken voor een invoeger; hij vergat alleen in zijn spiegel te kijken en in te schatten dat ik met 130 aan kwam rijden, en ook dat ik het niet zo fijn zou vinden als hij dat flikte zo'n 100 meter voor mijn neus...

Terwijl hij wel al helemaal 90 reed |:( :(
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_147519979
O ja, "sociale" mensen die denken "aardig" te zijn en dan de boel onduidelijk maken en ongelukken veroorzaken :( Je voorlaten terwijl je geen voorrang hebt en zo, fietsers laten oversteken op willekeurige plaatsen langs de weg enz.

Invoegers achter vrachtwagens vertrouw ik nooit :(
...
  vrijdag 12 december 2014 @ 17:22:50 #13
316115 BigSmurf
Groots in kleinigheden!
pi_147519995
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2014 14:18 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Nog steeds gebaseerd op een norm uit 1970, toen iedereen in een kever, eend of renault4 reed. Kijk maar eens, gemiddelde vak is zo'n 1,50 breed en heeft vervolgens 90 cm ertussen zitten. Wat ik ook wel zie is een vak van 2,10 breed en dan 30 ertussen. Komt allemaal op hetzelfde neer.
Ander probleem is, vooral in nieuwbouwwijken, dat gemeenten mensen het OV in willen hebben. Wordt er berekend dat er 1,8 auto per huishouden zal zijn, dan worden er parkeerplaatsen aangelegd voor 1,2 of 1,3 auto per huishouden. Echter vergeten gemeenten in de eerste maanden van zo'n wijk al volwaardig OV te laten rijden.
Jup. Echt drama. En ook al is het OV wel aangelegd, het is voor veel mensen gewoon een waardeloos alternatief in alle opzichten.
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2014 17:13 schreef Garbageman het volgende:
Nou dan geef ik wel gas en dan komen ze er wel achter dat ik besta. (volgas met oude diesel) })
Mijn favoriete bumperkleverpestmethode. :+
  Moderator vrijdag 12 december 2014 @ 17:42:12 #14
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_147520427
Damn, net in de volle regen in de volle spits mogen rijden. Ik heb toevallig best wat kleine blikschade ongelukjes gezien de laatste twee weken en daar word ik toch n beetje nerveus van.

Mensen letten vaak slecht op en dat i.c.m. regen/slecht zicht en overvolle wegen is het zó gedaan.

Echter had ik op t eind van de rit eentje voor me die consistent 40 bleef rijden waar 50 mocht en liet ook nog eens de auto afslaan bij het stoplicht daarna.
Oh well.... blij dat ik thuis ben :P
pi_147520628
Mensen.. hoe moeilijk is het nou om een halogeen lampje correct te plaatsen, net op de manier dat die eruit ging? Snapt men niet dat het gehele lichtbeeld verneukt wordt als je het lampje niet goed plaatst? }:| Als ik maar licht heb zeker... :(
pi_147520672
Joh, je mag blij zijn dat ze uberhaupt het licht áán doen :(
...
pi_147520879
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2014 17:51 schreef Garbageman het volgende:
Joh, je mag blij zijn dat ze uberhaupt het licht áán doen :(
Dan heb ik liever dat ze zonder rijden.
pi_147522297
Heftige windstoten vandaag, de hele A2 was aan het dansen van rechts naar links vooral als je een brug oprijdt en dat met keiharde regen werd ik toch even bang van de auto's om mij heen.
There is a time of cumming and going.
pi_147522836
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 december 2014 13:26 schreef BigSmurf het volgende:

[..]

Overigens zijn parkeervakken wel vaak veel te smal ja. Allemaal gemaakt voor de gemiddelde dinky toy. :')
En voor mensen met een normaal postuur. ;) Ik moest laatst een auto uit zo'n smal parkeervak halen omdat mevrouw (maatje 52 ofzo) niet bij het portier van haar Twingo kon komen. :')
pi_147523582
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2014 14:18 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Nog steeds gebaseerd op een norm uit 1970, toen iedereen in een kever, eend of renault4 reed. Kijk maar eens, gemiddelde vak is zo'n 1,50 breed en heeft vervolgens 90 cm ertussen zitten. Wat ik ook wel zie is een vak van 2,10 breed en dan 30 ertussen. Komt allemaal op hetzelfde neer.
Ander probleem is, vooral in nieuwbouwwijken, dat gemeenten mensen het OV in willen hebben. Wordt er berekend dat er 1,8 auto per huishouden zal zijn, dan worden er parkeerplaatsen aangelegd voor 1,2 of 1,3 auto per huishouden. Echter vergeten gemeenten in de eerste maanden van zo'n wijk al volwaardig OV te laten rijden.
Probleem bij mij, zijn de lokale winkels, waarboven woningen zijn gebouwd. Die parkeerplaatsen mogen aan de eisen van parkeerplaatsen voor woonwijken voldoen, die smaller mogen zijn, dan bij winkels. Ofwel, mijn middenklasser, past al jaren net in een vak en dan steken de spiegels buiten het vak.

Eenzelfde middenklasser past er dus niet naast.

B4: Nee de boodschappen voor een hele week, van een gezin, neem ik niet lopend of op de fiets mee.
.
pi_147524346
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2014 19:36 schreef Fer het volgende:

[..]

Probleem bij mij, zijn de lokale winkels, waarboven woningen zijn gebouwd. Die parkeerplaatsen mogen aan de eisen van parkeerplaatsen voor woonwijken voldoen, die smaller mogen zijn, dan bij winkels. Ofwel, mijn middenklasser, past al jaren net in een vak en dan steken de spiegels buiten het vak.

Eenzelfde middenklasser past er dus niet naast.

B4: Nee de boodschappen voor een hele week, van een gezin, neem ik niet lopend of op de fiets mee.
Dat laatste doe ik al ruim 10 jaar. Gaat prima op de fiets, je wordt steeds handiger met efficient je fietstassen inpakken. :+
Professioneel gifmenger.
pi_147524898
quote:
7s.gif Op vrijdag 12 december 2014 17:49 schreef Gummiebeer het volgende:
Mensen.. hoe moeilijk is het nou om een halogeen lampje correct te plaatsen, net op de manier dat die eruit ging? Snapt men niet dat het gehele lichtbeeld verneukt wordt als je het lampje niet goed plaatst? }:| Als ik maar licht heb zeker... :(
Ook als je het wel allemaal volgens de regeltjes doet kan t nog steeds gebeuren dat je lichtbeeld een halve meter naar boven schuift. Ik geloofde t ook niet, tot vorige week - nieuw H7 lampje ingezet, klikte keurig vast, maar toch stond 'ie veel hoger op de muur te schijnen dan z'n voorganger.
Daarom probeer ik lampjes altijd te vervangen in een parkeergarage - effe licht aan, beetje afstand nemen van een muur, en je kunt ze met een paar slagen afstellen totdat ze allebei weer op dezelfde hoogte staan.
pi_147530402
Deed ik ook met complete koplampunit vervangen. Licht aan, ff wat schilderstape op de garagedeur en knutselen :)
Nog een licht gerelateerde irritatie, groot licht aan op de snelweg, (A7 oost Grunn) als het maar een beetje donker is groot licht aan en nét iets te laat uit doen bij een tegenligger.
...
  vrijdag 12 december 2014 @ 23:25:43 #24
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_147532507
Volledige paniek weer net.

Een fietser was dronken, over een verhoogd stoepje tussen de rijbaan van de auto's en het fietspad, omgevallen. Gewoon zo plop voor je wielen.

Ik zag haar pas toen ze de weg op rolde. Haar fiets had geen licht, geen reflectors achter en op de trappers, en geen witte randen om de banden.

Ik bedoel ik begrijp dat fietsers soms dronken zijn. Daar hou ik rekening mee. Maar om dat te doen is het belangrijk dat ik ze zie. Welke idioot gaat er nou en zonder licht en zonder reflectors fietsen.

Überhaupt hoe kan het mogelijk zijn banden en trappers zonder reflectors te kopen. Je kan toch ook geen auto's zonder lampen units kopen :')
  zaterdag 13 december 2014 @ 01:16:49 #25
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_147535109

Wat gaat er toch om in het hoofd van dit soort mensen? Na het einde van de blokmarkering, die tussen rijstroken 2 en 3 ligt, zonder reden naar het midden, terwijl ik er met een aardig snelheidsverschil aan kom. Ik reed daar 130 op m'n teller (~125 gps, 120 toegestaan), hij zal zo'n 100 gereden hebben.
De borden hadden zich niet verstopt, daar kan het niet aan liggen:


Dit gebeurt geregeld op dit punt. Snappen mensen dat bord niet? Zelfs dan, je ziet toch dat die strook gewoon doorgaat?
pi_147538696
quote:
8s.gif Op vrijdag 12 december 2014 23:25 schreef NieuweNier het volgende:
Volledige paniek weer net.

Een fietser was dronken, over een verhoogd stoepje tussen de rijbaan van de auto's en het fietspad, omgevallen. Gewoon zo plop voor je wielen.

Ik zag haar pas toen ze de weg op rolde. Haar fiets had geen licht, geen reflectors achter en op de trappers, en geen witte randen om de banden.

Ik bedoel ik begrijp dat fietsers soms dronken zijn. Daar hou ik rekening mee. Maar om dat te doen is het belangrijk dat ik ze zie. Welke idioot gaat er nou en zonder licht en zonder reflectors fietsen.

Überhaupt hoe kan het mogelijk zijn banden en trappers zonder reflectors te kopen. Je kan toch ook geen auto's zonder lampen units kopen :')
Ik kocht dus laatst een kinderfietsje (nieuw, bij een echte fietsenwinkel), zit daar geen licht op!! :( Zo stom, want het is om vijf uur al stikdonker, dus het is echt niet zo dat kinderen geen licht nodig hebben.
Professioneel gifmenger.
  zaterdag 13 december 2014 @ 23:13:41 #27
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_147556516
Nou, weer 300 km verder en ik heb mij verbazingwekkend weinig geergerd. Alleen een after market xenon-jostie en iemand die mij eerst inhaalt om vervolgens 5 km/u onder de max snelheid te gaan rijden.

Wat ik me overigens wel afvraag, zijn er uberhaupt mensen die de borden voor slipgevaar bij nat wegdek (en dus 90 km/u max) serieus nemen? Ten eerste zijn ze vaak voorbij voordat ik op 90 km/u zit met gas los (remmen begin ik niet aan) en ten tweede zie ik zelden enig verschil met het wegdek 2 km er voor en 2 km er na. Ik zie ook regelmatig 4 van die zones bijna achter elkaar maar zelfs met veel regen geen staand water of zo.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
  Moderator zondag 14 december 2014 @ 00:12:03 #28
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_147558699
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2014 23:13 schreef twiFight het volgende:
Nou, weer 300 km verder en ik heb mij verbazingwekkend weinig geergerd. Alleen een after market xenon-jostie en iemand die mij eerst inhaalt om vervolgens 5 km/u onder de max snelheid te gaan rijden.

Wat ik me overigens wel afvraag, zijn er uberhaupt mensen die de borden voor slipgevaar bij nat wegdek (en dus 90 km/u max) serieus nemen? Ten eerste zijn ze vaak voorbij voordat ik op 90 km/u zit met gas los (remmen begin ik niet aan) en ten tweede zie ik zelden enig verschil met het wegdek 2 km er voor en 2 km er na. Ik zie ook regelmatig 4 van die zones bijna achter elkaar maar zelfs met veel regen geen staand water of zo.
Toevallig dat je het zegt, want ik zei vanavond précies hetzelfde tegen mn vriendin in de auto toen ik zo'n 90 km/u bord langere remweg/nat wegdek bord zat, aangezien wij ongeveer 110 reden en we op dat moment door een paar auto's werden ingehaald die flink harder gingen.
Het wegdek was nat, maar niemand die ook maar iets vaart minderde, wij ook niet.
  zondag 14 december 2014 @ 00:17:38 #29
316115 BigSmurf
Groots in kleinigheden!
pi_147558889
Nog nooit serieus genomen. Ik bedoel, als je ergens 130 km/h mag, en er staat ineens een bord met 90 bij nat wegdek voor 1km. Tegen de tijd dat je 90 rijdt zonder te remmen (want dat is wel het laatste wat je moet doen bij mogelijk glad wegdek) is die kilometer al zowat voorbij. Overigens ook nog nooit gemerkt dat ik op zo'n stuk bij regen gevaarlijk bezig was met 120-130. Dus nee, de CC gaat er dan echt niet af.
pi_147559030
Maar als de vijf kilometer hiervoor de maximale snelheid al verlaagd is naar bijvoorbeeld 100 dan gaat je cc er wel af?
  zondag 14 december 2014 @ 00:35:29 #31
316115 BigSmurf
Groots in kleinigheden!
pi_147559497
quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2014 00:21 schreef opgebaarde het volgende:
Maar als de vijf kilometer hiervoor de maximale snelheid al verlaagd is naar bijvoorbeeld 100 dan gaat je cc er wel af?
Dan rij ik inmiddels al rond de 100 (ik rij vrijwel altijd V-max + 5 op de teller), dus nee, dan ook niet.

Maar er is ook een verschil tussen stortregen en miezer bijvoorbeeld. Want wat is nat wegdek? Is dat al na een klein buitje, of als het stortregent en er plassen staan?
pi_147559653
quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2014 00:35 schreef BigSmurf het volgende:

[..]

Dan rij ik inmiddels al rond de 100 (ik rij vrijwel altijd V-max + 5 op de teller), dus nee, dan ook niet.

Maar er is ook een verschil tussen stortregen en miezer bijvoorbeeld. Want wat is nat wegdek? Is dat al na een klein buitje, of als het stortregent en er plassen staan?
Waarom denk jij dat het nat moet zijn voor die waarschuwing en wat voor asfalt zou het zijn of wat is er aan de hand?
Je hebt al wel een standpunt maar waarom stel je de 'vraag'?
  zondag 14 december 2014 @ 00:45:07 #33
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_147559818
quote:
7s.gif Op zondag 14 december 2014 00:17 schreef BigSmurf het volgende:
Nog nooit serieus genomen. Ik bedoel, als je ergens 130 km/h mag, en er staat ineens een bord met 90 bij nat wegdek voor 1km. Tegen de tijd dat je 90 rijdt zonder te remmen (want dat is wel het laatste wat je moet doen bij mogelijk glad wegdek) is die kilometer al zowat voorbij. Overigens ook nog nooit gemerkt dat ik op zo'n stuk bij regen gevaarlijk bezig was met 120-130. Dus nee, de CC gaat er dan echt niet af.
Het idee is natuurlijk dat je van te voren dat bord ziet en dan besluit af te remmen. Niet 2 meter voor je motorkap kijken en dan volop de rem.

Cruise control is trouwens niet verstandig bij echt heftige regen. De controle zelf opvangen is grover dan je voet al op het pedaal hebben wanneer je aquaplaned.

Overigens, als het echt hard genoeg regent voor dat bordje om nodig te zijn, gaat het tegen al je instincten zo hard door te blijven rijden. Net zoiets als mist. Daarvoor heb je toch ook geen bordje nodig: "je ziet niks meer misschien moet je afremmen"?

Regent het minder hard kan je het zoals je doet inderdaad lekker negeren.
  zondag 14 december 2014 @ 00:46:14 #34
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_147559840
quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2014 00:35 schreef BigSmurf het volgende:

[..]

Dan rij ik inmiddels al rond de 100 (ik rij vrijwel altijd V-max + 5 op de teller), dus nee, dan ook niet.

Maar er is ook een verschil tussen stortregen en miezer bijvoorbeeld. Want wat is nat wegdek? Is dat al na een klein buitje, of als het stortregent en er plassen staan?
Ook hoe lang het al regent. Als het net begonnen is drijft er allemaal shit over het asfalt heen. Olie en modder enzo.

Maar dat soort dingen vind ik eigenlijk verantwoordelijkheid van de automobilist zelf. Zie je dat het idioot hard regent en begin je te slippen? Dan moet je je rijgedrag aanpassen.
  zondag 14 december 2014 @ 00:47:37 #35
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_147559880
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 december 2014 11:31 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Ik kocht dus laatst een kinderfietsje (nieuw, bij een echte fietsenwinkel), zit daar geen licht op!! :( Zo stom, want het is om vijf uur al stikdonker, dus het is echt niet zo dat kinderen geen licht nodig hebben.
Wauw dat is inderdaad wel heel slecht :')

Het verbaasd me trouwens ook niet. Veel fietsers denken dat die lichten er zitten om zelf te zien ipv gezien te worden.

Veel automobilisten trouwens ook als je kijkt naar auto's zonder remlichten, zonder achterlichten, of after market totaal bagger verlichting.
  zondag 14 december 2014 @ 11:26:45 #36
316115 BigSmurf
Groots in kleinigheden!
pi_147564635
quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2014 00:40 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Waarom denk jij dat het nat moet zijn voor die waarschuwing en wat voor asfalt zou het zijn of wat is er aan de hand?
Je hebt al wel een standpunt maar waarom stel je de 'vraag'?
Ik volg je niet helemaal. We hebben het toch over borden met slipgevaar bij nat wegdek met daarbij een snelheidsbeperking op A of N-wegen? Dan stel ik dus de vraag: wat is nat? Ik vind die borden over het algemeen van hetzelfde nut als adviessnelheden bij bochten, ze kloppen vrijwel nooit. En als ze wel kloppen, dan merk je dat direct aan het wegdek en/of andere infrastructuur. Uiteraard gaat dan het gas eraf.
quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2014 00:45 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

Blabla
Dat jij jezelf nog serieus neemt vind ik prima, maar de rest doet dat allang niet meer. :')
  zondag 14 december 2014 @ 12:02:06 #37
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_147565295
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 11:26 schreef BigSmurf het volgende:

[..]

Ik volg je niet helemaal. We hebben het toch over borden met slipgevaar bij nat wegdek met daarbij een snelheidsbeperking op A of N-wegen? Dan stel ik dus de vraag: wat is nat? Ik vind die borden over het algemeen van hetzelfde nut als adviessnelheden bij bochten, ze kloppen vrijwel nooit. En als ze wel kloppen, dan merk je dat direct aan het wegdek en/of andere infrastructuur. Uiteraard gaat dan het gas eraf.

[..]

Dat jij jezelf nog serieus neemt vind ik prima, maar de rest doet dat allang niet meer. :')
Dat je te dom bent argumenten en personen te scheiden betekend dat je ook beter niet kan reageren. Ik ben benieuwd, wat van dat ik heb geschreven vind jij onzin?

- dat kinderfietsen licht moeten hebben?
- dat cruise control niet veilig is wanneer je aquaplaning kan verwachten?
- dat je rijgedrag aanpassen naar de omstandigheden een verantwoordelijkheid is van de automobilist?
- dat fietslichten zijn om gezien te worden ipv zelf beter te zien?
- dat wanneer het net start met regenen je grip minder is dan als het al een tijd regent en de random shit weggespoeld is?

Laten we feiten, argumenten en personen scheiden. Ik begrijp dat dat voor sommige minder slimme mensen lastig is. Reageer dan niet.
pi_147565918
quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2014 12:02 schreef NieuweNier het volgende:

Ik ben benieuwd, wat van dat ik heb geschreven vind jij onzin?

- dat kinderfietsen licht moeten hebben?
- dat cruise control niet veilig is wanneer je aquaplaning kan verwachten?
- dat je rijgedrag aanpassen naar de omstandigheden een verantwoordelijkheid is van de automobilist?
- dat fietslichten zijn om gezien te worden ipv zelf beter te zien?
- dat wanneer het net start met regenen je grip minder is dan als het al een tijd regent en de random shit weggespoeld is?

De vraag was dan wel niet aan mij gericht maar dit keer ben ik het helemaal met je eens.
  zondag 14 december 2014 @ 12:58:25 #39
316115 BigSmurf
Groots in kleinigheden!
pi_147566555
quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2014 12:02 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

Dat je te dom bent argumenten en personen te scheiden betekend dat je ook beter niet kan reageren. Ik ben benieuwd, wat van dat ik heb geschreven vind jij onzin?

- dat kinderfietsen licht moeten hebben?
- dat cruise control niet veilig is wanneer je aquaplaning kan verwachten?
- dat je rijgedrag aanpassen naar de omstandigheden een verantwoordelijkheid is van de automobilist?
- dat fietslichten zijn om gezien te worden ipv zelf beter te zien?
- dat wanneer het net start met regenen je grip minder is dan als het al een tijd regent en de random shit weggespoeld is?

Laten we feiten, argumenten en personen scheiden. Ik begrijp dat dat voor sommige minder slimme mensen lastig is. Reageer dan niet.
Het ging alleen om je reactie op mij, maar dat terzijde. Los van dat je je hier vrijwel altijd als een troll gedraagt, doen je antwoorden me denken aan een combinatie van een basisschoolleraar en een gemiddelde voetbaltrainer. De bal is rond, het is 11 tegen 11, "Jantje, je moet de bal wel in het doel schieten om te scoren he" etcetera. Er valt allemaal niets tegenin te brengen, maar het zijn dingen die iedereen hier weet en het voegt daarom niets toe aan de discussie an sich.

Het enige wat ik zeg op de vraag van TwiFight is, "nee, die neem ik niet serieus, want *argument*". En dan kom jij met een willekeurige opsomming van statements die niemand kan weerleggen en die iedereen met een rijbewijs snapt (mag ik hopen). Nee, dat is nuttig. :')

Je hebt het verder overigens aan jezelf te wijten dat ik je gewoon niet meer serieus neem. Dat heeft niets met personen en argumenten scheiden te maken. En daar laat ik het bij.
pi_147567569
CC uit bij kans op aquaplaning? Heb je dat zelf verzonnen?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  FOK!fotograaf zondag 14 december 2014 @ 13:39:35 #41
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_147567688
quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2014 00:45 schreef NieuweNier het volgende:
Cruise control is trouwens niet verstandig bij echt heftige regen. De controle zelf opvangen is grover dan je voet al op het pedaal hebben wanneer je aquaplaned.
He? wat schrijf je hier nou? Ik snap even niet wat je wil zeggen hiermee? Moet je nou je voet op de rem hebben of?
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_147567758
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2014 13:41 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Ik ben nog steeds best wel slecht in fileparkeren kwam ik vanmorgen achter :')

Achteruit/vooruit in een vak is not problem, maar fileparkeren blijf ik een beetje een noob in.
En nee ik ben geen wijf, ik doe het gewoon veel te weinig.
Ik kan dat ook niet goed. Ik zoek altijd een plekje waar ik gewoon vooruit in kan rijden.. Achteruit een vak in kan prima, maar fileparkeren niet dus.

Mijn vriendin kan dat wel heel goed, maargoed, die komt uit Rotterdam hartje centrum, dus die is fileparkeren wel gewend. Ik kom uit Limburg; daar hoef je eigenlijk niet vaak file te parkeren. Zegmaar nooits.

:)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_147567850
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 13:39 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

He? wat schrijf je hier nou? Ik snap even niet wat je wil zeggen hiermee? Moet je nou je voet op de rem hebben of?
Blijkbaar, want skillzzzzz. Autorijden is niet moeilijk, maar sommigen willen het moeilijk maken. Zelfs bij sneeuw ga ik niet van de cc af. (ja, ik pas wel m'n snelheid aan...)
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  FOK!fotograaf zondag 14 december 2014 @ 13:49:57 #44
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_147567969
quote:
7s.gif Op zondag 14 december 2014 13:42 schreef Geralt het volgende:

[..]

Ik kan dat ook niet goed. Ik zoek altijd een plekje waar ik gewoon vooruit in kan rijden.. Achteruit een vak in kan prima, maar fileparkeren niet dus.

Mijn vriendin kan dat wel heel goed, maargoed, die komt uit Rotterdam hartje centrum, dus die is fileparkeren wel gewend. Ik kom uit Limburg; daar hoef je eigenlijk niet vaak file te parkeren. Zegmaar nooits.

:)
Je weet dat je wel een enorme flater slaat hè, als je je vriendin moet laten fileparkeren. :7 O+ >:)
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_147567980
quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2014 13:46 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Blijkbaar, want skillzzzzz. Autorijden is niet moeilijk, maar sommigen willen het moeilijk maken. Zelfs bij sneeuw ga ik niet van de cc af. (ja, ik pas wel m'n snelheid aan...)
waarom zou je ook, je merkt het vanzelf als het gevaarlijker wordt en je bent nu niet echt veel langzamer met reageren als de cc er op staat.....
pi_147567999
quote:
16s.gif Op zondag 14 december 2014 13:49 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Je weet dat je wel een enorme flater slaat hè, als je je vriendin moet laten fileparkeren. :7 O+ >:)
_O- _O- _O-
pi_147568012
quote:
16s.gif Op zondag 14 december 2014 13:49 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Je weet dat je wel een enorme flater slaat hè, als je je vriendin moet laten fileparkeren. :7 O+ >:)
Ik geef geen neuk. Niks mis mee met je eigen tekortkomingen onderkennen.

8-)

Maargoed, jullie zullen wel allemaal knulletjes van 25 zijn ofzo waar de ballen nog amper ingedaald zijn :')
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  FOK!fotograaf zondag 14 december 2014 @ 13:51:32 #48
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_147568052
quote:
14s.gif Op zondag 14 december 2014 13:50 schreef Geralt het volgende:

[..]

Ik geef geen neuk. Niks mis mee met je eigen tekortkomingen onderkennen.

8-)
Dat is zeker waar! (8> Dan uitstappen in hartje stad en zeggen: "Nou schat, parkeer jij hem nu maar eens, mag je dat eens oefenen" >:) >:)
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_147568124
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 13:51 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Dat is zeker waar! (8> Dan uitstappen in hartje stad en zeggen: "Nou schat, parkeer jij hem nu maar eens, mag je dat eens oefenen" >:) >:)
Waarom zou ik dat zeggen? Kan Brennie beter uitstappen en tegen mij zeggen :D!
Ik kan dat niet en ik geef er niks om. Ik hoef dat niet te kunnen. Genoeg andere dingen die ik wel kan. Fileparkeren hoort daar nou eenmaal niet bij en ik zie geen enkele noodzaak om dat onder de knie te krijgen :)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  FOK!fotograaf zondag 14 december 2014 @ 13:55:13 #50
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_147568200
quote:
7s.gif Op zondag 14 december 2014 13:53 schreef Geralt het volgende:

[..]

Waarom zou ik dat zeggen? Kan Brennie beter uitstappen en tegen mij zeggen :D!
Ik kan dat niet en ik geef er niks om. Ik hoef dat niet te kunnen. Genoeg andere dingen die ik wel kan. Fileparkeren hoort daar nou eenmaal niet bij en ik zie geen enkele noodzaak om dat onder de knie te krijgen :)
Precies! ^O^
Maar 't is fijn dat je weet dat je het niet kan en het ook niet doet. Beter dan andere figuren die dan hun trekhaak als parkeersensor gebruiken. ;( :'(
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  zondag 14 december 2014 @ 13:57:23 #51
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_147568277
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 13:39 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

He? wat schrijf je hier nou? Ik snap even niet wat je wil zeggen hiermee? Moet je nou je voet op de rem hebben of?
Ik zeg dat het niet verstandig is op cruise control te blijven rijden bij regenval die dermate heftig is dag aquaplaning een risico vormt.

Wanneer je aquaplaned is het belangrijk dat je geen plotselinge veranderingen maakt. Cruise control zorgt daar wel voor. Op de rem trappen om het uit te zetten, of op het knopje drukken en gokken hoeveel gas de auto aan het gegeven was is zo'n verandering. Een verandering die de controle over je auto verminderd.
  FOK!fotograaf zondag 14 december 2014 @ 14:02:31 #52
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_147568433
quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2014 13:57 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

Ik zeg dat het niet verstandig is op cruise control te blijven rijden bij regenval die dermate heftig is dag aquaplaning een risico vormt.
Maar wanneer vormt aquaplaning een gevaar? Bij ZOAB heb je er maar weinig last van en als je dan op een ander type asfalt komt, is het leed al geschied.
quote:
Wanneer je aquaplaned is het belangrijk dat je geen plotselinge veranderingen maakt. Cruise control zorgt daar wel voor. Op de rem trappen om het uit te zetten, of op het knopje drukken en gokken hoeveel gas de auto aan het gegeven was is zo'n verandering. Een verandering die de controle over je auto verminderd.
Op de rem stampen om je CC uit te zetten is zo dom. Je hebt toch gewoon en knop daarvoor? Ik zie niet in hoe het gas loslaten vanaf de CC je minder controle geeft dan gas loslaten met je pedaal.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_147568446
quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2014 13:57 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

Ik zeg dat het niet verstandig is op cruise control te blijven rijden bij regenval die dermate heftig is dag aquaplaning een risico vormt.

Wanneer je aquaplaned is het belangrijk dat je geen plotselinge veranderingen maakt. Cruise control zorgt daar wel voor. Op de rem trappen om het uit te zetten, of op het knopje drukken en gokken hoeveel gas de auto aan het gegeven was is zo'n verandering. Een verandering die de controle over je auto verminderd.
Zoals ik al zei, zelf verzonnen.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  zondag 14 december 2014 @ 14:10:55 #54
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_147568676
quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2014 14:02 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Zoals ik al zei, zelf verzonnen.
Hebben we als automobilisten geen algemene kennis? :')

Maat als je her niet van mij wilt horen, een lang artikel:
http://m.motoring.com.au/(...)aning-the-facts-7413
pi_147568937
quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2014 14:10 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

Hebben we als automobilisten geen algemene kennis? :')

Maat als je her niet van mij wilt horen, een lang artikel:
http://m.motoring.com.au/(...)aning-the-facts-7413
Gelezen, maar de redenen die daar genoemd worden slaan echt nergens op, alsof je met je voet op het gas meer controle hebt. Iedere auto heeft een snelheidsmeter, en als het goed is heb je gewoon het stuur vast. Ik wel.

Alsof een aquaplanende auto meteen pirouettes gaat draaien. Ja, de tractie wordt minder en ja, het toerental stijgt, maar het duurt hooguit een seconde of wat. Gewoon rustig blijven en de auto de goede kant opsturen.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  FOK!fotograaf zondag 14 december 2014 @ 14:23:54 #56
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_147569035
quote:
7s.gif Op zondag 14 december 2014 14:20 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Gelezen, maar de redenen die daar genoemd worden slaan echt nergens op, alsof je met je voet op het gas meer controle hebt. Iedere auto heeft een snelheidsmeter, en als het goed is heb je gewoon het stuur vast. Ik wel.

Alsof een aquaplanende auto meteen pirouettes gaat draaien. Ja, de tractie wordt minder en ja, het toerental stijgt, maar het duurt hooguit een seconde of wat. Gewoon rustig blijven en de auto de goede kant opsturen.
Rijden ze in Australië niet heel veel met pick ups die de wegligging van een natte krant hebben? :P
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  zondag 14 december 2014 @ 14:25:07 #57
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_147569061
quote:
7s.gif Op zondag 14 december 2014 14:20 schreef Ridocar het volgende:
Gelezen, maar de redenen die daar genoemd worden slaan echt nergens op
Hmmz, wat moet ik geloven? De mening van slipcursussen, anwb's, autobladen, common sense, etc of de mening van een of andere trucker die met 87 op de CC rondrijdt no-matter-what? Moeilijk moeilijk.
  zondag 14 december 2014 @ 14:28:52 #58
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_147569145
Haha wat een loskomende discussie :+
Mijn 'irritatie' ging natuurlijk voornamelijk over de wegdekken waarbij er eigenlijk helemaal geen verschil is. Natuurlijk minder ik vaart bij spoorvorming met staand water, maar dat kom ik eigenlijk zeer zelden tegen. De A6 tussen Emmeloord en Lelystad is zo'n voorbeeld van een weg waar veel van dat soort borden staan. Ja, de weg heeft zijn beste tijd wel gehad, maar er zit geen enkel verschil tussen de stukken weg waar zo'n bord staat en de rest waar geen bord staat. Ik heb daar in stortbuien gereden waarbij ik met de ruitenwissers op de hoogste stand nog geen 5 meter voor me kon zien, maar aquaplaning heb ik daar nooit meegemaakt.

En inderdaad, de discussie "wat is nat"? Is dat zodra het gaat druppelen, bij middelharde regen, pas na 30 minuten regen? Ik heb nog nooit gezien dat iemand aangehouden werd na zo'n bord, maar volgens mij is dat best een oeverloze discussie met verkeersagenten.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_147569385
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 14:25 schreef OEM het volgende:

[..]

Hmmz, wat moet ik geloven? De mening van slipcursussen, anwb's, autobladen, common sense, etc of de mening van een of andere trucker die met 87 op de CC rondrijdt no-matter-what? Moeilijk moeilijk.
streep 80, maar je moet zelf weten hoe je rijdt. Als je geen vertrouwen in jezelf of techniek hebt kan ik mij voorstellen dat je je rijstijl erop aanpast.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  zondag 14 december 2014 @ 14:47:14 #60
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_147569632
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 14:02 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Maar wanneer vormt aquaplaning een gevaar? Bij ZOAB heb je er maar weinig last van en als je dan op een ander type asfalt komt, is het leed al geschied.

[..]

Op de rem stampen om je CC uit te zetten is zo dom. Je hebt toch gewoon en knop daarvoor? Ik zie niet in hoe het gas loslaten vanaf de CC je minder controle geeft dan gas loslaten met je pedaal.
Want we rijden alleen over ZOAB? En daar is aquaplaning niet mogelijk? Bij normaal asfalt kan je aquaplaning trouwens prima voorkomen door je rijgedrag en vooral snelheid aan te passen. En als het mis gaat kan je prima controle houden als je niet als een debiel reageert. Gewoon alles heel smooth.

Er zijn drie dingen belangrijk bij aquaplaning:
- niet remmen
- rustig je gas loslaten
- niet ineens wild sturen maar de auto zijn gang laten gaan.

De reden daarvoor is dat op die manier, wanneer de wielen weer grip krijgen, er niet allerlei gekke dingen gebeuren die je auto uit balans gooien. Bron sinds jullie me nooit geloven:

http://www.roaddriver.co.(...)your-car-aquaplanes/

Zie ook dat er worst afgeraden je CC aan te houden bij heftige regen.

We gaan er nu even vanuit dat het hier gaat om mensen die niet gewend zijn op de rem te drukken om de CC uit te zetten. De meeste mensen doen dat wel. Bovendien is het een reflex. We gaan er hieronder vanuit dat je je reflexen kan onderdrukken. (De meeste mensen kunnen dat niet, kijk maar naar remmen in bochten of tijdens een slip)

Als je je reflexen kan onderdrukken, wat een heel klein gedeelte van de automobilisten lukt heb je de eerste actie voldaan.

Als je aquaplaned en de cruise control uitzet met het knopje is het gewoon boem gas los. Niet heel soepeltjes dus. Wanneer je een beetje door rijdt en dat doet met grip, merk je dat je hard afremt. Ook dit kan de balans en dus bestuurbaarheid van je auto verstoren.

Dat is nog los van dat je geen idee hebt wat er gebeurd met je auto. Misschien geef je geen gas meer. Misschien wel. Who knows. Geen idee hebben wat er met je auto gebeurd is gewoon niet chill in zo'n situatie.

En inb4 motorgeluid. Dat hoor je echt niet over het geluid van de regen en het water waar je overheen surft.

Kortom: cc is niet handig bij aquaplaning. Het maakt je auto gewoon minder bestuurbaar.
pi_147569635
Als je niet gelijk als een debiel reageert op een beetje aquaplaning, kun je hem rustig uitzetten hoor.
.
  zondag 14 december 2014 @ 14:53:08 #62
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_147569759
quote:
7s.gif Op zondag 14 december 2014 14:20 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Gelezen, maar de redenen die daar genoemd worden slaan echt nergens op, alsof je met je voet op het gas meer controle hebt. Iedere auto heeft een snelheidsmeter, en als het goed is heb je gewoon het stuur vast. Ik wel.

Alsof een aquaplanende auto meteen pirouettes gaat draaien. Ja, de tractie wordt minder en ja, het toerental stijgt, maar het duurt hooguit een seconde of wat. Gewoon rustig blijven en de auto de goede kant opsturen.
Je snelheidsmeter werkt ook lekker betrouwbaar wanneer je aquaplaned. :') Dat is net zoiets als op sneeuw. Dan rij je ook ineens 160 op een parkeerplaats.

Een auto gaat inderdaad niet spontaan gekke doen bij aquaplaning. Maar het is wel belangrijk zo min mogelijk dingen te doen die je controle over de auto verminderen. Cruise control uitzetten is daar een van.
  zondag 14 december 2014 @ 14:57:36 #63
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_147569839
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 14:47 schreef Fer het volgende:
Als je niet gelijk als een debiel reageert op een beetje aquaplaning, kun je hem rustig uitzetten hoor.
Zo'n knopje is aan / uit. Dat is dus plots volop op de motor afremmen. Niet rustig je gas loslaten of de koppeling indrukken.

Echt ik begrijp waarom het altijd misgaat in het verkeer. Als we hier, met auto fanaten, al niet begrijpen dat we onze remlichten aan moeten houden wanneer we als achterste bij een stoplicht of file staan, niet de alarmlichten aanzetten wanneer je hard moet remmen voor een file, niet weten welke lichten we wanneer moeten gebruiken, en dus niet weten wanneer het verstandig is cruise control te gebruiken.
pi_147569924
Weet wel hoe het moet, geef gewoon geen fuck. 700 doden in het verkeer, waarvan de helft niet eens in een auto zit, ik vind het netjes.
.
  zondag 14 december 2014 @ 15:06:36 #65
376125 CapnIzzy
Geef aye voor de kapitein
pi_147569996
quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2014 14:53 schreef NieuweNier het volgende:
Dat is net zoiets als op sneeuw. Dan rij je ook ineens 160 op een parkeerplaats.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Onoverwinnelijk/Rotterdam/Zeerover
https://www.playgwent.com/en/ - Official beta of Gwent: The Witcher Gard Game
  zondag 14 december 2014 @ 15:07:50 #66
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_147570029
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 15:02 schreef Fer het volgende:
Weet wel hoe het moet, geef gewoon geen fuck. 700 doden in het verkeer, waarvan de helft niet eens in een auto zit, ik vind het netjes.
Dat begrijp ik inderdaad heel goed. Het blijft uiteindelijk een individuele keuze hoeveel risico je accepteert in het verkeer.

De discussie of her veilig is of niet is dan niet relevant. We zijn mensen. Niet rationele wezens. Soms doen we gewoon dingen die niet verstandig zijn omdat we daar zin in hebben.
  zondag 14 december 2014 @ 15:17:52 #67
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_147570296
quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2014 14:57 schreef NieuweNier het volgende:
Zo'n knopje is aan / uit. Dat is dus plots volop op de motor afremmen. Niet rustig je gas loslaten of de koppeling indrukken.
Dat is het voordeel van een ouderwetse gaskabel met CC. M'n pedaal staat gewoon op de stand die je kan verwachten bij die snelheid, dus voor ik de cc er af haal leg ik m'n voet op het pedaal en kan ik rustig de cc er af halen. Laatst in die van m'n broer gereden met drive-by-wire, dan is het een stuk lastiger om soepel van de cc af te gaan.
pi_147576608
quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2014 14:47 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

Want we rijden alleen over ZOAB? En daar is aquaplaning niet mogelijk? Bij normaal asfalt kan je aquaplaning trouwens prima voorkomen door je rijgedrag en vooral snelheid aan te passen. En als het mis gaat kan je prima controle houden als je niet als een debiel reageert. Gewoon alles heel smooth.

Er zijn drie dingen belangrijk bij aquaplaning:
- niet remmen
- rustig je gas loslaten
- niet ineens wild sturen maar de auto zijn gang laten gaan.

De reden daarvoor is dat op die manier, wanneer de wielen weer grip krijgen, er niet allerlei gekke dingen gebeuren die je auto uit balans gooien. Bron sinds jullie me nooit geloven:

http://www.roaddriver.co.(...)your-car-aquaplanes/

Zie ook dat er worst afgeraden je CC aan te houden bij heftige regen.

We gaan er nu even vanuit dat het hier gaat om mensen die niet gewend zijn op de rem te drukken om de CC uit te zetten. De meeste mensen doen dat wel. Bovendien is het een reflex. We gaan er hieronder vanuit dat je je reflexen kan onderdrukken. (De meeste mensen kunnen dat niet, kijk maar naar remmen in bochten of tijdens een slip)

Als je je reflexen kan onderdrukken, wat een heel klein gedeelte van de automobilisten lukt heb je de eerste actie voldaan.

Als je aquaplaned en de cruise control uitzet met het knopje is het gewoon boem gas los. Niet heel soepeltjes dus. Wanneer je een beetje door rijdt en dat doet met grip, merk je dat je hard afremt. Ook dit kan de balans en dus bestuurbaarheid van je auto verstoren.

Dat is nog los van dat je geen idee hebt wat er gebeurd met je auto. Misschien geef je geen gas meer. Misschien wel. Who knows. Geen idee hebben wat er met je auto gebeurd is gewoon niet chill in zo'n situatie.

En inb4 motorgeluid. Dat hoor je echt niet over het geluid van de regen en het water waar je overheen surft.

Kortom: cc is niet handig bij aquaplaning. Het maakt je auto gewoon minder bestuurbaar.
de rede dat je bij hevige regenval je beter niet op cc kan rijden heeft eerder te maken met het feit dat sommige bestuurders in paniek raken als er iets gebeurt en dan vol gaan remmen if aan het stuur trekken. Een cc doet niets anders dan via electronica de brandstof toevowr regelen precies hetzelfde dus als het gaspedaal bij iemand met een zekere voet.... Heeft weinig met aquaplaning te maken.....
pi_147577267
quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2014 14:57 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

Zo'n knopje is aan / uit. Dat is dus plots volop op de motor afremmen. Niet rustig je gas loslaten of de koppeling indrukken.

Echt ik begrijp waarom het altijd misgaat in het verkeer. Als we hier, met auto fanaten, al niet begrijpen dat we onze remlichten aan moeten houden wanneer we als achterste bij een stoplicht of file staan, niet de alarmlichten aanzetten wanneer je hard moet remmen voor een file, niet weten welke lichten we wanneer moeten gebruiken, en dus niet weten wanneer het verstandig is cruise control te gebruiken.
Spreek voor jezelf asjeblieft.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_147579753
quote:
7s.gif Op zondag 14 december 2014 15:17 schreef Mano_ het volgende:

[..]

Dat is het voordeel van een ouderwetse gaskabel met CC. M'n pedaal staat gewoon op de stand die je kan verwachten bij die snelheid, dus voor ik de cc er af haal leg ik m'n voet op het pedaal en kan ik rustig de cc er af halen. Laatst in die van m'n broer gereden met drive-by-wire, dan is het een stuk lastiger om soepel van de cc af te gaan.
Ach, de gemiddelde drive-by-wire remt ook niet vol op de motor meer. Mijn Golf kan ik gewoon loslaten en blijft ie gewoon doorrollen.
.
pi_147580447
quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2014 14:57 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

Zo'n knopje is aan / uit. Dat is dus plots volop op de motor afremmen. Niet rustig je gas loslaten of de koppeling indrukken.

Je remt pas vol op je motor als je een versneling lager gaat zitten.
Het knopje van je cc op uit zetten is het zelfde als normaal gas loslaten... En je moet nooit je koppeling intrappen wanneer dit niet nodig is bij aquaplaning gas los en de kant op sturen waar je heen wilt zelfde als in de slip raken alleen daar gebruik je beter wek de koppeling anders slaat de motor af....
pi_147586064
Eerlijk gezegd is mijn eerste reactie bij aquaplanning gewoon doorgaan, misschien ietsje lossen. Die plas houdt meestal zo weer op en dan krijg je vanzelf weer grip.

Wordt het opeens regelmatig glad, misschiet tijd om wat langzamer te rijden, maar in principe komt dat met normale banden en voldoende profiel niet voor.
.
pi_147586275
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 22:09 schreef Fer het volgende:
Eerlijk gezegd is mijn eerste reactie bij aquaplanning gewoon doorgaan, misschien ietsje lossen. Die plas houdt meestal zo weer op en dan krijg je vanzelf weer grip.

Wordt het opeens regelmatig glad, misschiet tijd om wat langzamer te rijden, maar in principe komt dat met normale banden en voldoende profiel niet voor.
Aquaplaning is ook alleen gevaarlijk als je net op dat moment van rijbaan wisselt. Of in/uitvoegd dan kan je ineens gaan tollen op de weg, maar inderdaad vaak is het al voorbij voordat je kan reageren..
pi_147586599
Het is weleens schokkend om anderen op de weg te zien, die het maximum grip niveau van hun banden probeert de bereiken, zonder het door te hebben.

Die met 40 een haakse bocht maken, terwijl de weg nat is, gladde klinkertjes of smerig/stoffig is. Nog een paar km harder en ze gaan hard rechtdoor, ipv de bocht om.

Zo kwam er weleens zo;n truttenschudder voor mijn neus, de middenberm over vanaf de andere rijbaan. Deed ook een bochtje met 45, terwijl het net ging miezeren, na een lange droge periode.
.
pi_147586614
quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2014 14:57 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Zo'n knopje is aan / uit. Dat is dus plots volop op de motor afremmen. Niet rustig je gas loslaten of de koppeling indrukken.
CC uitzetten is precies hetzelfde als gas loslaten. Misschien iets abrupter dan dat je t zelf zou doen, maar dat verschil lijkt me niet echt groot.

quote:
Echt ik begrijp waarom het altijd misgaat in het verkeer. Als we hier, met auto fanaten, al niet begrijpen dat we onze remlichten aan moeten houden wanneer we als achterste bij een stoplicht of file staan
Huh? Ik blijf echt niet met m'n voet op de rem staan... Als t echt slecht zicht is wil ik nog wel eens knipperend remmen zodat ze t achter me zien, maar ik ga daar echt geen standaard gewoonte van maken.

quote:
niet de alarmlichten aanzetten wanneer je hard moet remmen voor een file
Veel auto's doen dat al automatisch, en ik vind t wel duidelijker - het verschil tussen normaal afremmen voor een file of noodstop-achtig werk is aan de lampen alleen niet te zien, en dat laatste wil ik echt graag zo snel mogelijk zien.

quote:
niet weten welke lichten we wanneer moeten gebruiken
Okee die geef ik je - net nog een slimmerd gezien die op een onverlichte weg, dwars door een stikdonker bos, met alleen daglicht reed. Verblindde mij behoorlijk, en zelf zal 'ie ook niet veel gezien hebben.

quote:
en dus niet weten wanneer het verstandig is cruise control te gebruiken.
Gewoon zoveel mogelijk als je constante snelheid rijdt. Ik gebruik 'm ook als t spiegelglad is - bij doorslaan schopt ESP 'm toch uit. Maar ik ben nog wel zo bijdehand om 'm uit te zetten als er kans is op glibberen - dan wil je geen ESP ingreep hebben die je zelf met t voetje ook kunt opvangen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')