nergens op. waar ik ook niet tegen kan zijn te smalle parkeerplaatsen.quote:Op vrijdag 12 december 2014 13:13 schreef k_man het volgende:
Irritaties op het parkeerterrein.
Ik ben zuinig op mijn autootje, dus ik probeer 'm altijd een beetje uit de buurt van andere auto's te parkeren. Zo ook gisteren. Geparkeerd op een deel van het parkeerterrein waar verder niemand anders stond.
Kom ik terug, is er één auto bijgekomen. Verder nog steeds volkomen leeg. Die ene auto staat echter pal naast de mijne. En met pal ernaast bedoel ik: op slechts enkele centimeters.
Waar slaat dat op?
Dat doe ik ook vaak. Uit automatisme. Heb je een heel leeg parkeerterrein, en dan alsnog tussen twee auto's parkeren. Uiteraard niet op 5 cm, maar gewoon zoals normaal. Snap het probleem niet, zolang je geen schades hebt boeit dat toch geen zak?quote:Op vrijdag 12 december 2014 13:13 schreef k_man het volgende:
Irritaties op het parkeerterrein.
Ik ben zuinig op mijn autootje, dus ik probeer 'm altijd een beetje uit de buurt van andere auto's te parkeren. Zo ook gisteren. Geparkeerd op een deel van het parkeerterrein waar verder niemand anders stond.
Kom ik terug, is er één auto bijgekomen. Verder nog steeds volkomen leeg. Die ene auto staat echter pal naast de mijne. En met pal ernaast bedoel ik: op slechts enkele centimeters.
Waar slaat dat op?
Ik ben nog steeds best wel slecht in fileparkeren kwam ik vanmorgen achterquote:Op vrijdag 12 december 2014 13:26 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Dat doe ik ook vaak. Uit automatisme. Heb je een heel leeg parkeerterrein, en dan alsnog tussen twee auto's parkeren. Uiteraard niet op 5 cm, maar gewoon zoals normaal. Snap het probleem niet, zolang je geen schades hebt boeit dat toch geen zak?
Overigens zijn parkeervakken wel vaak veel te smal ja. Allemaal gemaakt voor de gemiddelde dinky toy.
Fileparkeren is ook gewoon zo'n ding wat je pas leert door het vaak te doen. Doe je het vrijwel nooit, dan is de kans dat je staat te prutsen bij die ene keer dat het wel moet gewoon aanwezig. Genoeg trucjes, maar uiteindelijk doe je het op gevoel. Iedereen die roept dat je een wijf bent als je het niet kan, heeft een te klein gevalletje van onderen.quote:Op vrijdag 12 december 2014 13:41 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ik ben nog steeds best wel slecht in fileparkeren kwam ik vanmorgen achter
Achteruit/vooruit in een vak is not problem, maar fileparkeren blijf ik een beetje een noob in.
En nee ik ben geen wijf, ik doe het gewoon veel te weinig.
Really?quote:
Vooral het laatste regeltje is dus een leuke:quote:. Aan de kantonrechter moet worden toegegeven, dat de besluitgever - met name door de eis te laten vallen, dat de rechts inhalende bestuurder zich ook in een file moet bevinden - noch in de tekst van, noch in de toelichting op art. 13 RVV1990 duidelijke grenzen heeft gesteld aan de uitzondering op het beginsel, dat inhalen links geschiedt. Wel blijkt uit de nota van toelichting op art. 13 RVV1990, zoals door de kantonrechter overwogen, dat de besluitgever is uitgegaan van het in de praktijk geldende en voor elke verkeersdeelnemer duidelijke beeld, dat een file een rij voertuigen is van een beduidende lengte, waarvan de rijsnelheid wordt bepaald door het overige verkeer en die stilstaat dan wel zich langzaam voortbeweegt. De besluitgever sluit echter - kennelijk bij wijze van uitzondering op het gangbare filebegrip - niet uit, dat een beperkte rij voertuigen, die relatief snel rijdt een file kan vormen.
quote:De besluitgever sluit echter - kennelijk bij wijze van uitzondering op het gangbare filebegrip - niet uit, dat een beperkte rij voertuigen, die relatief snel rijdt een file kan vormen.
Nog steeds gebaseerd op een norm uit 1970, toen iedereen in een kever, eend of renault4 reed. Kijk maar eens, gemiddelde vak is zo'n 1,50 breed en heeft vervolgens 90 cm ertussen zitten. Wat ik ook wel zie is een vak van 2,10 breed en dan 30 ertussen. Komt allemaal op hetzelfde neer.quote:Op vrijdag 12 december 2014 13:26 schreef BigSmurf het volgende:
Overigens zijn parkeervakken wel vaak veel te smal ja. Allemaal gemaakt voor de gemiddelde dinky toy.
Je ergo in het vorige topic is dus jouw zeer ruime interpretatie. Bedankt voor je smileysquote:Op vrijdag 12 december 2014 14:14 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Really?
http://uitspraken.rechtsp(...)NL:GHLEE:2003:AO0788
[..]
Vooral het laatste regeltje is dus een leuke:
[..]
Ik had gisteravond ook zo'n kutviool die wel effe heel sociaal ruimte ging maken voor een invoeger; hij vergat alleen in zijn spiegel te kijken en in te schatten dat ik met 130 aan kwam rijden, en ook dat ik het niet zo fijn zou vinden als hij dat flikte zo'n 100 meter voor mijn neus...quote:Op vrijdag 12 december 2014 17:13 schreef Garbageman het volgende:
ik merk dat ik bij invoegers steeds een baan naar links opschuif, ook al hoeft dat helemaal niet en moet de invoeger wettelijk zelfs voorrang geven aan mij. Heel af en toe kom ik iemand tegen die dat begrijpt en gewoon voor of achter mij invoegt, maar nog veel vaker moeten ze persé op dat ene stukje van de (lege!) snelweg rijden waar ik toevallig net rij. Dus dan ga ik maar naar links, waarna de invoeger exact net zo snel gaat rijden als ik. Ik besta blijkbaar niet, ook al rij ik in een grote rode auto met een stinkende dieselmotor Nou dan geef ik wel gas en dan komen ze er wel achter dat ik besta. (volgas met oude diesel)
Jup. Echt drama. En ook al is het OV wel aangelegd, het is voor veel mensen gewoon een waardeloos alternatief in alle opzichten.quote:Op vrijdag 12 december 2014 14:18 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Nog steeds gebaseerd op een norm uit 1970, toen iedereen in een kever, eend of renault4 reed. Kijk maar eens, gemiddelde vak is zo'n 1,50 breed en heeft vervolgens 90 cm ertussen zitten. Wat ik ook wel zie is een vak van 2,10 breed en dan 30 ertussen. Komt allemaal op hetzelfde neer.
Ander probleem is, vooral in nieuwbouwwijken, dat gemeenten mensen het OV in willen hebben. Wordt er berekend dat er 1,8 auto per huishouden zal zijn, dan worden er parkeerplaatsen aangelegd voor 1,2 of 1,3 auto per huishouden. Echter vergeten gemeenten in de eerste maanden van zo'n wijk al volwaardig OV te laten rijden.
Mijn favoriete bumperkleverpestmethode.quote:Op vrijdag 12 december 2014 17:13 schreef Garbageman het volgende:
Nou dan geef ik wel gas en dan komen ze er wel achter dat ik besta. (volgas met oude diesel)
Dan heb ik liever dat ze zonder rijden.quote:Op vrijdag 12 december 2014 17:51 schreef Garbageman het volgende:
Joh, je mag blij zijn dat ze uberhaupt het licht áán doen
En voor mensen met een normaal postuur. Ik moest laatst een auto uit zo'n smal parkeervak halen omdat mevrouw (maatje 52 ofzo) niet bij het portier van haar Twingo kon komen.quote:Op vrijdag 12 december 2014 13:26 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Overigens zijn parkeervakken wel vaak veel te smal ja. Allemaal gemaakt voor de gemiddelde dinky toy.
Probleem bij mij, zijn de lokale winkels, waarboven woningen zijn gebouwd. Die parkeerplaatsen mogen aan de eisen van parkeerplaatsen voor woonwijken voldoen, die smaller mogen zijn, dan bij winkels. Ofwel, mijn middenklasser, past al jaren net in een vak en dan steken de spiegels buiten het vak.quote:Op vrijdag 12 december 2014 14:18 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Nog steeds gebaseerd op een norm uit 1970, toen iedereen in een kever, eend of renault4 reed. Kijk maar eens, gemiddelde vak is zo'n 1,50 breed en heeft vervolgens 90 cm ertussen zitten. Wat ik ook wel zie is een vak van 2,10 breed en dan 30 ertussen. Komt allemaal op hetzelfde neer.
Ander probleem is, vooral in nieuwbouwwijken, dat gemeenten mensen het OV in willen hebben. Wordt er berekend dat er 1,8 auto per huishouden zal zijn, dan worden er parkeerplaatsen aangelegd voor 1,2 of 1,3 auto per huishouden. Echter vergeten gemeenten in de eerste maanden van zo'n wijk al volwaardig OV te laten rijden.
Dat laatste doe ik al ruim 10 jaar. Gaat prima op de fiets, je wordt steeds handiger met efficient je fietstassen inpakken.quote:Op vrijdag 12 december 2014 19:36 schreef Fer het volgende:
[..]
Probleem bij mij, zijn de lokale winkels, waarboven woningen zijn gebouwd. Die parkeerplaatsen mogen aan de eisen van parkeerplaatsen voor woonwijken voldoen, die smaller mogen zijn, dan bij winkels. Ofwel, mijn middenklasser, past al jaren net in een vak en dan steken de spiegels buiten het vak.
Eenzelfde middenklasser past er dus niet naast.
B4: Nee de boodschappen voor een hele week, van een gezin, neem ik niet lopend of op de fiets mee.
Ook als je het wel allemaal volgens de regeltjes doet kan t nog steeds gebeuren dat je lichtbeeld een halve meter naar boven schuift. Ik geloofde t ook niet, tot vorige week - nieuw H7 lampje ingezet, klikte keurig vast, maar toch stond 'ie veel hoger op de muur te schijnen dan z'n voorganger.quote:Op vrijdag 12 december 2014 17:49 schreef Gummiebeer het volgende:
Mensen.. hoe moeilijk is het nou om een halogeen lampje correct te plaatsen, net op de manier dat die eruit ging? Snapt men niet dat het gehele lichtbeeld verneukt wordt als je het lampje niet goed plaatst? Als ik maar licht heb zeker...
Ik kocht dus laatst een kinderfietsje (nieuw, bij een echte fietsenwinkel), zit daar geen licht op!! Zo stom, want het is om vijf uur al stikdonker, dus het is echt niet zo dat kinderen geen licht nodig hebben.quote:Op vrijdag 12 december 2014 23:25 schreef NieuweNier het volgende:
Volledige paniek weer net.
Een fietser was dronken, over een verhoogd stoepje tussen de rijbaan van de auto's en het fietspad, omgevallen. Gewoon zo plop voor je wielen.
Ik zag haar pas toen ze de weg op rolde. Haar fiets had geen licht, geen reflectors achter en op de trappers, en geen witte randen om de banden.
Ik bedoel ik begrijp dat fietsers soms dronken zijn. Daar hou ik rekening mee. Maar om dat te doen is het belangrijk dat ik ze zie. Welke idioot gaat er nou en zonder licht en zonder reflectors fietsen.
Überhaupt hoe kan het mogelijk zijn banden en trappers zonder reflectors te kopen. Je kan toch ook geen auto's zonder lampen units kopen
Toevallig dat je het zegt, want ik zei vanavond précies hetzelfde tegen mn vriendin in de auto toen ik zo'n 90 km/u bord langere remweg/nat wegdek bord zat, aangezien wij ongeveer 110 reden en we op dat moment door een paar auto's werden ingehaald die flink harder gingen.quote:Op zaterdag 13 december 2014 23:13 schreef twiFight het volgende:
Nou, weer 300 km verder en ik heb mij verbazingwekkend weinig geergerd. Alleen een after market xenon-jostie en iemand die mij eerst inhaalt om vervolgens 5 km/u onder de max snelheid te gaan rijden.
Wat ik me overigens wel afvraag, zijn er uberhaupt mensen die de borden voor slipgevaar bij nat wegdek (en dus 90 km/u max) serieus nemen? Ten eerste zijn ze vaak voorbij voordat ik op 90 km/u zit met gas los (remmen begin ik niet aan) en ten tweede zie ik zelden enig verschil met het wegdek 2 km er voor en 2 km er na. Ik zie ook regelmatig 4 van die zones bijna achter elkaar maar zelfs met veel regen geen staand water of zo.
Dan rij ik inmiddels al rond de 100 (ik rij vrijwel altijd V-max + 5 op de teller), dus nee, dan ook niet.quote:Op zondag 14 december 2014 00:21 schreef opgebaarde het volgende:
Maar als de vijf kilometer hiervoor de maximale snelheid al verlaagd is naar bijvoorbeeld 100 dan gaat je cc er wel af?
Waarom denk jij dat het nat moet zijn voor die waarschuwing en wat voor asfalt zou het zijn of wat is er aan de hand?quote:Op zondag 14 december 2014 00:35 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Dan rij ik inmiddels al rond de 100 (ik rij vrijwel altijd V-max + 5 op de teller), dus nee, dan ook niet.
Maar er is ook een verschil tussen stortregen en miezer bijvoorbeeld. Want wat is nat wegdek? Is dat al na een klein buitje, of als het stortregent en er plassen staan?
Het idee is natuurlijk dat je van te voren dat bord ziet en dan besluit af te remmen. Niet 2 meter voor je motorkap kijken en dan volop de rem.quote:Op zondag 14 december 2014 00:17 schreef BigSmurf het volgende:
Nog nooit serieus genomen. Ik bedoel, als je ergens 130 km/h mag, en er staat ineens een bord met 90 bij nat wegdek voor 1km. Tegen de tijd dat je 90 rijdt zonder te remmen (want dat is wel het laatste wat je moet doen bij mogelijk glad wegdek) is die kilometer al zowat voorbij. Overigens ook nog nooit gemerkt dat ik op zo'n stuk bij regen gevaarlijk bezig was met 120-130. Dus nee, de CC gaat er dan echt niet af.
Ook hoe lang het al regent. Als het net begonnen is drijft er allemaal shit over het asfalt heen. Olie en modder enzo.quote:Op zondag 14 december 2014 00:35 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Dan rij ik inmiddels al rond de 100 (ik rij vrijwel altijd V-max + 5 op de teller), dus nee, dan ook niet.
Maar er is ook een verschil tussen stortregen en miezer bijvoorbeeld. Want wat is nat wegdek? Is dat al na een klein buitje, of als het stortregent en er plassen staan?
Wauw dat is inderdaad wel heel slechtquote:Op zaterdag 13 december 2014 11:31 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Ik kocht dus laatst een kinderfietsje (nieuw, bij een echte fietsenwinkel), zit daar geen licht op!! Zo stom, want het is om vijf uur al stikdonker, dus het is echt niet zo dat kinderen geen licht nodig hebben.
Ik volg je niet helemaal. We hebben het toch over borden met slipgevaar bij nat wegdek met daarbij een snelheidsbeperking op A of N-wegen? Dan stel ik dus de vraag: wat is nat? Ik vind die borden over het algemeen van hetzelfde nut als adviessnelheden bij bochten, ze kloppen vrijwel nooit. En als ze wel kloppen, dan merk je dat direct aan het wegdek en/of andere infrastructuur. Uiteraard gaat dan het gas eraf.quote:Op zondag 14 december 2014 00:40 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Waarom denk jij dat het nat moet zijn voor die waarschuwing en wat voor asfalt zou het zijn of wat is er aan de hand?
Je hebt al wel een standpunt maar waarom stel je de 'vraag'?
Dat jij jezelf nog serieus neemt vind ik prima, maar de rest doet dat allang niet meer.quote:
Dat je te dom bent argumenten en personen te scheiden betekend dat je ook beter niet kan reageren. Ik ben benieuwd, wat van dat ik heb geschreven vind jij onzin?quote:Op zondag 14 december 2014 11:26 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Ik volg je niet helemaal. We hebben het toch over borden met slipgevaar bij nat wegdek met daarbij een snelheidsbeperking op A of N-wegen? Dan stel ik dus de vraag: wat is nat? Ik vind die borden over het algemeen van hetzelfde nut als adviessnelheden bij bochten, ze kloppen vrijwel nooit. En als ze wel kloppen, dan merk je dat direct aan het wegdek en/of andere infrastructuur. Uiteraard gaat dan het gas eraf.
[..]
Dat jij jezelf nog serieus neemt vind ik prima, maar de rest doet dat allang niet meer.
De vraag was dan wel niet aan mij gericht maar dit keer ben ik het helemaal met je eens.quote:Op zondag 14 december 2014 12:02 schreef NieuweNier het volgende:
Ik ben benieuwd, wat van dat ik heb geschreven vind jij onzin?
- dat kinderfietsen licht moeten hebben?
- dat cruise control niet veilig is wanneer je aquaplaning kan verwachten?
- dat je rijgedrag aanpassen naar de omstandigheden een verantwoordelijkheid is van de automobilist?
- dat fietslichten zijn om gezien te worden ipv zelf beter te zien?
- dat wanneer het net start met regenen je grip minder is dan als het al een tijd regent en de random shit weggespoeld is?
Het ging alleen om je reactie op mij, maar dat terzijde. Los van dat je je hier vrijwel altijd als een troll gedraagt, doen je antwoorden me denken aan een combinatie van een basisschoolleraar en een gemiddelde voetbaltrainer. De bal is rond, het is 11 tegen 11, "Jantje, je moet de bal wel in het doel schieten om te scoren he" etcetera. Er valt allemaal niets tegenin te brengen, maar het zijn dingen die iedereen hier weet en het voegt daarom niets toe aan de discussie an sich.quote:Op zondag 14 december 2014 12:02 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Dat je te dom bent argumenten en personen te scheiden betekend dat je ook beter niet kan reageren. Ik ben benieuwd, wat van dat ik heb geschreven vind jij onzin?
- dat kinderfietsen licht moeten hebben?
- dat cruise control niet veilig is wanneer je aquaplaning kan verwachten?
- dat je rijgedrag aanpassen naar de omstandigheden een verantwoordelijkheid is van de automobilist?
- dat fietslichten zijn om gezien te worden ipv zelf beter te zien?
- dat wanneer het net start met regenen je grip minder is dan als het al een tijd regent en de random shit weggespoeld is?
Laten we feiten, argumenten en personen scheiden. Ik begrijp dat dat voor sommige minder slimme mensen lastig is. Reageer dan niet.
He? wat schrijf je hier nou? Ik snap even niet wat je wil zeggen hiermee? Moet je nou je voet op de rem hebben of?quote:Op zondag 14 december 2014 00:45 schreef NieuweNier het volgende:
Cruise control is trouwens niet verstandig bij echt heftige regen. De controle zelf opvangen is grover dan je voet al op het pedaal hebben wanneer je aquaplaned.
Ik kan dat ook niet goed. Ik zoek altijd een plekje waar ik gewoon vooruit in kan rijden.. Achteruit een vak in kan prima, maar fileparkeren niet dus.quote:Op vrijdag 12 december 2014 13:41 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ik ben nog steeds best wel slecht in fileparkeren kwam ik vanmorgen achter
Achteruit/vooruit in een vak is not problem, maar fileparkeren blijf ik een beetje een noob in.
En nee ik ben geen wijf, ik doe het gewoon veel te weinig.
Blijkbaar, want skillzzzzz. Autorijden is niet moeilijk, maar sommigen willen het moeilijk maken. Zelfs bij sneeuw ga ik niet van de cc af. (ja, ik pas wel m'n snelheid aan...)quote:Op zondag 14 december 2014 13:39 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
He? wat schrijf je hier nou? Ik snap even niet wat je wil zeggen hiermee? Moet je nou je voet op de rem hebben of?
Je weet dat je wel een enorme flater slaat hè, als je je vriendin moet laten fileparkeren.quote:Op zondag 14 december 2014 13:42 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ik kan dat ook niet goed. Ik zoek altijd een plekje waar ik gewoon vooruit in kan rijden.. Achteruit een vak in kan prima, maar fileparkeren niet dus.
Mijn vriendin kan dat wel heel goed, maargoed, die komt uit Rotterdam hartje centrum, dus die is fileparkeren wel gewend. Ik kom uit Limburg; daar hoef je eigenlijk niet vaak file te parkeren. Zegmaar nooits.
waarom zou je ook, je merkt het vanzelf als het gevaarlijker wordt en je bent nu niet echt veel langzamer met reageren als de cc er op staat.....quote:Op zondag 14 december 2014 13:46 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Blijkbaar, want skillzzzzz. Autorijden is niet moeilijk, maar sommigen willen het moeilijk maken. Zelfs bij sneeuw ga ik niet van de cc af. (ja, ik pas wel m'n snelheid aan...)
quote:Op zondag 14 december 2014 13:49 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Je weet dat je wel een enorme flater slaat hè, als je je vriendin moet laten fileparkeren.
Ik geef geen neuk. Niks mis mee met je eigen tekortkomingen onderkennen.quote:Op zondag 14 december 2014 13:49 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Je weet dat je wel een enorme flater slaat hè, als je je vriendin moet laten fileparkeren.
Dat is zeker waar! Dan uitstappen in hartje stad en zeggen: "Nou schat, parkeer jij hem nu maar eens, mag je dat eens oefenen"quote:Op zondag 14 december 2014 13:50 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ik geef geen neuk. Niks mis mee met je eigen tekortkomingen onderkennen.
Waarom zou ik dat zeggen? Kan Brennie beter uitstappen en tegen mij zeggen !quote:Op zondag 14 december 2014 13:51 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Dat is zeker waar! Dan uitstappen in hartje stad en zeggen: "Nou schat, parkeer jij hem nu maar eens, mag je dat eens oefenen"
Precies!quote:Op zondag 14 december 2014 13:53 schreef Geralt het volgende:
[..]
Waarom zou ik dat zeggen? Kan Brennie beter uitstappen en tegen mij zeggen !
Ik kan dat niet en ik geef er niks om. Ik hoef dat niet te kunnen. Genoeg andere dingen die ik wel kan. Fileparkeren hoort daar nou eenmaal niet bij en ik zie geen enkele noodzaak om dat onder de knie te krijgen
Ik zeg dat het niet verstandig is op cruise control te blijven rijden bij regenval die dermate heftig is dag aquaplaning een risico vormt.quote:Op zondag 14 december 2014 13:39 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
He? wat schrijf je hier nou? Ik snap even niet wat je wil zeggen hiermee? Moet je nou je voet op de rem hebben of?
Maar wanneer vormt aquaplaning een gevaar? Bij ZOAB heb je er maar weinig last van en als je dan op een ander type asfalt komt, is het leed al geschied.quote:Op zondag 14 december 2014 13:57 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Ik zeg dat het niet verstandig is op cruise control te blijven rijden bij regenval die dermate heftig is dag aquaplaning een risico vormt.
Op de rem stampen om je CC uit te zetten is zo dom. Je hebt toch gewoon en knop daarvoor? Ik zie niet in hoe het gas loslaten vanaf de CC je minder controle geeft dan gas loslaten met je pedaal.quote:Wanneer je aquaplaned is het belangrijk dat je geen plotselinge veranderingen maakt. Cruise control zorgt daar wel voor. Op de rem trappen om het uit te zetten, of op het knopje drukken en gokken hoeveel gas de auto aan het gegeven was is zo'n verandering. Een verandering die de controle over je auto verminderd.
Zoals ik al zei, zelf verzonnen.quote:Op zondag 14 december 2014 13:57 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Ik zeg dat het niet verstandig is op cruise control te blijven rijden bij regenval die dermate heftig is dag aquaplaning een risico vormt.
Wanneer je aquaplaned is het belangrijk dat je geen plotselinge veranderingen maakt. Cruise control zorgt daar wel voor. Op de rem trappen om het uit te zetten, of op het knopje drukken en gokken hoeveel gas de auto aan het gegeven was is zo'n verandering. Een verandering die de controle over je auto verminderd.
Hebben we als automobilisten geen algemene kennis?quote:
Gelezen, maar de redenen die daar genoemd worden slaan echt nergens op, alsof je met je voet op het gas meer controle hebt. Iedere auto heeft een snelheidsmeter, en als het goed is heb je gewoon het stuur vast. Ik wel.quote:Op zondag 14 december 2014 14:10 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Hebben we als automobilisten geen algemene kennis?
Maat als je her niet van mij wilt horen, een lang artikel:
http://m.motoring.com.au/(...)aning-the-facts-7413
Rijden ze in Australië niet heel veel met pick ups die de wegligging van een natte krant hebben?quote:Op zondag 14 december 2014 14:20 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Gelezen, maar de redenen die daar genoemd worden slaan echt nergens op, alsof je met je voet op het gas meer controle hebt. Iedere auto heeft een snelheidsmeter, en als het goed is heb je gewoon het stuur vast. Ik wel.
Alsof een aquaplanende auto meteen pirouettes gaat draaien. Ja, de tractie wordt minder en ja, het toerental stijgt, maar het duurt hooguit een seconde of wat. Gewoon rustig blijven en de auto de goede kant opsturen.
Hmmz, wat moet ik geloven? De mening van slipcursussen, anwb's, autobladen, common sense, etc of de mening van een of andere trucker die met 87 op de CC rondrijdt no-matter-what? Moeilijk moeilijk.quote:Op zondag 14 december 2014 14:20 schreef Ridocar het volgende:
Gelezen, maar de redenen die daar genoemd worden slaan echt nergens op
streep 80, maar je moet zelf weten hoe je rijdt. Als je geen vertrouwen in jezelf of techniek hebt kan ik mij voorstellen dat je je rijstijl erop aanpast.quote:Op zondag 14 december 2014 14:25 schreef OEM het volgende:
[..]
Hmmz, wat moet ik geloven? De mening van slipcursussen, anwb's, autobladen, common sense, etc of de mening van een of andere trucker die met 87 op de CC rondrijdt no-matter-what? Moeilijk moeilijk.
Want we rijden alleen over ZOAB? En daar is aquaplaning niet mogelijk? Bij normaal asfalt kan je aquaplaning trouwens prima voorkomen door je rijgedrag en vooral snelheid aan te passen. En als het mis gaat kan je prima controle houden als je niet als een debiel reageert. Gewoon alles heel smooth.quote:Op zondag 14 december 2014 14:02 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Maar wanneer vormt aquaplaning een gevaar? Bij ZOAB heb je er maar weinig last van en als je dan op een ander type asfalt komt, is het leed al geschied.
[..]
Op de rem stampen om je CC uit te zetten is zo dom. Je hebt toch gewoon en knop daarvoor? Ik zie niet in hoe het gas loslaten vanaf de CC je minder controle geeft dan gas loslaten met je pedaal.
Je snelheidsmeter werkt ook lekker betrouwbaar wanneer je aquaplaned. Dat is net zoiets als op sneeuw. Dan rij je ook ineens 160 op een parkeerplaats.quote:Op zondag 14 december 2014 14:20 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Gelezen, maar de redenen die daar genoemd worden slaan echt nergens op, alsof je met je voet op het gas meer controle hebt. Iedere auto heeft een snelheidsmeter, en als het goed is heb je gewoon het stuur vast. Ik wel.
Alsof een aquaplanende auto meteen pirouettes gaat draaien. Ja, de tractie wordt minder en ja, het toerental stijgt, maar het duurt hooguit een seconde of wat. Gewoon rustig blijven en de auto de goede kant opsturen.
Zo'n knopje is aan / uit. Dat is dus plots volop op de motor afremmen. Niet rustig je gas loslaten of de koppeling indrukken.quote:Op zondag 14 december 2014 14:47 schreef Fer het volgende:
Als je niet gelijk als een debiel reageert op een beetje aquaplaning, kun je hem rustig uitzetten hoor.
quote:Op zondag 14 december 2014 14:53 schreef NieuweNier het volgende:
Dat is net zoiets als op sneeuw. Dan rij je ook ineens 160 op een parkeerplaats.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Onoverwinnelijk/Rotterdam/Zeerover
https://www.playgwent.com/en/ - Official beta of Gwent: The Witcher Gard Game
Dat begrijp ik inderdaad heel goed. Het blijft uiteindelijk een individuele keuze hoeveel risico je accepteert in het verkeer.quote:Op zondag 14 december 2014 15:02 schreef Fer het volgende:
Weet wel hoe het moet, geef gewoon geen fuck. 700 doden in het verkeer, waarvan de helft niet eens in een auto zit, ik vind het netjes.
Dat is het voordeel van een ouderwetse gaskabel met CC. M'n pedaal staat gewoon op de stand die je kan verwachten bij die snelheid, dus voor ik de cc er af haal leg ik m'n voet op het pedaal en kan ik rustig de cc er af halen. Laatst in die van m'n broer gereden met drive-by-wire, dan is het een stuk lastiger om soepel van de cc af te gaan.quote:Op zondag 14 december 2014 14:57 schreef NieuweNier het volgende:
Zo'n knopje is aan / uit. Dat is dus plots volop op de motor afremmen. Niet rustig je gas loslaten of de koppeling indrukken.
de rede dat je bij hevige regenval je beter niet op cc kan rijden heeft eerder te maken met het feit dat sommige bestuurders in paniek raken als er iets gebeurt en dan vol gaan remmen if aan het stuur trekken. Een cc doet niets anders dan via electronica de brandstof toevowr regelen precies hetzelfde dus als het gaspedaal bij iemand met een zekere voet.... Heeft weinig met aquaplaning te maken.....quote:Op zondag 14 december 2014 14:47 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Want we rijden alleen over ZOAB? En daar is aquaplaning niet mogelijk? Bij normaal asfalt kan je aquaplaning trouwens prima voorkomen door je rijgedrag en vooral snelheid aan te passen. En als het mis gaat kan je prima controle houden als je niet als een debiel reageert. Gewoon alles heel smooth.
Er zijn drie dingen belangrijk bij aquaplaning:
- niet remmen
- rustig je gas loslaten
- niet ineens wild sturen maar de auto zijn gang laten gaan.
De reden daarvoor is dat op die manier, wanneer de wielen weer grip krijgen, er niet allerlei gekke dingen gebeuren die je auto uit balans gooien. Bron sinds jullie me nooit geloven:
http://www.roaddriver.co.(...)your-car-aquaplanes/
Zie ook dat er worst afgeraden je CC aan te houden bij heftige regen.
We gaan er nu even vanuit dat het hier gaat om mensen die niet gewend zijn op de rem te drukken om de CC uit te zetten. De meeste mensen doen dat wel. Bovendien is het een reflex. We gaan er hieronder vanuit dat je je reflexen kan onderdrukken. (De meeste mensen kunnen dat niet, kijk maar naar remmen in bochten of tijdens een slip)
Als je je reflexen kan onderdrukken, wat een heel klein gedeelte van de automobilisten lukt heb je de eerste actie voldaan.
Als je aquaplaned en de cruise control uitzet met het knopje is het gewoon boem gas los. Niet heel soepeltjes dus. Wanneer je een beetje door rijdt en dat doet met grip, merk je dat je hard afremt. Ook dit kan de balans en dus bestuurbaarheid van je auto verstoren.
Dat is nog los van dat je geen idee hebt wat er gebeurd met je auto. Misschien geef je geen gas meer. Misschien wel. Who knows. Geen idee hebben wat er met je auto gebeurd is gewoon niet chill in zo'n situatie.
En inb4 motorgeluid. Dat hoor je echt niet over het geluid van de regen en het water waar je overheen surft.
Kortom: cc is niet handig bij aquaplaning. Het maakt je auto gewoon minder bestuurbaar.
Spreek voor jezelf asjeblieft.quote:Op zondag 14 december 2014 14:57 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Zo'n knopje is aan / uit. Dat is dus plots volop op de motor afremmen. Niet rustig je gas loslaten of de koppeling indrukken.
Echt ik begrijp waarom het altijd misgaat in het verkeer. Als we hier, met auto fanaten, al niet begrijpen dat we onze remlichten aan moeten houden wanneer we als achterste bij een stoplicht of file staan, niet de alarmlichten aanzetten wanneer je hard moet remmen voor een file, niet weten welke lichten we wanneer moeten gebruiken, en dus niet weten wanneer het verstandig is cruise control te gebruiken.
Ach, de gemiddelde drive-by-wire remt ook niet vol op de motor meer. Mijn Golf kan ik gewoon loslaten en blijft ie gewoon doorrollen.quote:Op zondag 14 december 2014 15:17 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Dat is het voordeel van een ouderwetse gaskabel met CC. M'n pedaal staat gewoon op de stand die je kan verwachten bij die snelheid, dus voor ik de cc er af haal leg ik m'n voet op het pedaal en kan ik rustig de cc er af halen. Laatst in die van m'n broer gereden met drive-by-wire, dan is het een stuk lastiger om soepel van de cc af te gaan.
Je remt pas vol op je motor als je een versneling lager gaat zitten.quote:Op zondag 14 december 2014 14:57 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Zo'n knopje is aan / uit. Dat is dus plots volop op de motor afremmen. Niet rustig je gas loslaten of de koppeling indrukken.
Aquaplaning is ook alleen gevaarlijk als je net op dat moment van rijbaan wisselt. Of in/uitvoegd dan kan je ineens gaan tollen op de weg, maar inderdaad vaak is het al voorbij voordat je kan reageren..quote:Op zondag 14 december 2014 22:09 schreef Fer het volgende:
Eerlijk gezegd is mijn eerste reactie bij aquaplanning gewoon doorgaan, misschien ietsje lossen. Die plas houdt meestal zo weer op en dan krijg je vanzelf weer grip.
Wordt het opeens regelmatig glad, misschiet tijd om wat langzamer te rijden, maar in principe komt dat met normale banden en voldoende profiel niet voor.
CC uitzetten is precies hetzelfde als gas loslaten. Misschien iets abrupter dan dat je t zelf zou doen, maar dat verschil lijkt me niet echt groot.quote:Op zondag 14 december 2014 14:57 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Zo'n knopje is aan / uit. Dat is dus plots volop op de motor afremmen. Niet rustig je gas loslaten of de koppeling indrukken.
Huh? Ik blijf echt niet met m'n voet op de rem staan... Als t echt slecht zicht is wil ik nog wel eens knipperend remmen zodat ze t achter me zien, maar ik ga daar echt geen standaard gewoonte van maken.quote:Echt ik begrijp waarom het altijd misgaat in het verkeer. Als we hier, met auto fanaten, al niet begrijpen dat we onze remlichten aan moeten houden wanneer we als achterste bij een stoplicht of file staan
Veel auto's doen dat al automatisch, en ik vind t wel duidelijker - het verschil tussen normaal afremmen voor een file of noodstop-achtig werk is aan de lampen alleen niet te zien, en dat laatste wil ik echt graag zo snel mogelijk zien.quote:niet de alarmlichten aanzetten wanneer je hard moet remmen voor een file
Okee die geef ik je - net nog een slimmerd gezien die op een onverlichte weg, dwars door een stikdonker bos, met alleen daglicht reed. Verblindde mij behoorlijk, en zelf zal 'ie ook niet veel gezien hebben.quote:niet weten welke lichten we wanneer moeten gebruiken
Gewoon zoveel mogelijk als je constante snelheid rijdt. Ik gebruik 'm ook als t spiegelglad is - bij doorslaan schopt ESP 'm toch uit. Maar ik ben nog wel zo bijdehand om 'm uit te zetten als er kans is op glibberen - dan wil je geen ESP ingreep hebben die je zelf met t voetje ook kunt opvangen.quote:en dus niet weten wanneer het verstandig is cruise control te gebruiken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |