abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 14 december 2014 @ 13:57:23 #51
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_147568277
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 13:39 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

He? wat schrijf je hier nou? Ik snap even niet wat je wil zeggen hiermee? Moet je nou je voet op de rem hebben of?
Ik zeg dat het niet verstandig is op cruise control te blijven rijden bij regenval die dermate heftig is dag aquaplaning een risico vormt.

Wanneer je aquaplaned is het belangrijk dat je geen plotselinge veranderingen maakt. Cruise control zorgt daar wel voor. Op de rem trappen om het uit te zetten, of op het knopje drukken en gokken hoeveel gas de auto aan het gegeven was is zo'n verandering. Een verandering die de controle over je auto verminderd.
  FOK!fotograaf zondag 14 december 2014 @ 14:02:31 #52
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_147568433
quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2014 13:57 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

Ik zeg dat het niet verstandig is op cruise control te blijven rijden bij regenval die dermate heftig is dag aquaplaning een risico vormt.
Maar wanneer vormt aquaplaning een gevaar? Bij ZOAB heb je er maar weinig last van en als je dan op een ander type asfalt komt, is het leed al geschied.
quote:
Wanneer je aquaplaned is het belangrijk dat je geen plotselinge veranderingen maakt. Cruise control zorgt daar wel voor. Op de rem trappen om het uit te zetten, of op het knopje drukken en gokken hoeveel gas de auto aan het gegeven was is zo'n verandering. Een verandering die de controle over je auto verminderd.
Op de rem stampen om je CC uit te zetten is zo dom. Je hebt toch gewoon en knop daarvoor? Ik zie niet in hoe het gas loslaten vanaf de CC je minder controle geeft dan gas loslaten met je pedaal.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_147568446
quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2014 13:57 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

Ik zeg dat het niet verstandig is op cruise control te blijven rijden bij regenval die dermate heftig is dag aquaplaning een risico vormt.

Wanneer je aquaplaned is het belangrijk dat je geen plotselinge veranderingen maakt. Cruise control zorgt daar wel voor. Op de rem trappen om het uit te zetten, of op het knopje drukken en gokken hoeveel gas de auto aan het gegeven was is zo'n verandering. Een verandering die de controle over je auto verminderd.
Zoals ik al zei, zelf verzonnen.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  zondag 14 december 2014 @ 14:10:55 #54
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_147568676
quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2014 14:02 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Zoals ik al zei, zelf verzonnen.
Hebben we als automobilisten geen algemene kennis? :')

Maat als je her niet van mij wilt horen, een lang artikel:
http://m.motoring.com.au/(...)aning-the-facts-7413
pi_147568937
quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2014 14:10 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

Hebben we als automobilisten geen algemene kennis? :')

Maat als je her niet van mij wilt horen, een lang artikel:
http://m.motoring.com.au/(...)aning-the-facts-7413
Gelezen, maar de redenen die daar genoemd worden slaan echt nergens op, alsof je met je voet op het gas meer controle hebt. Iedere auto heeft een snelheidsmeter, en als het goed is heb je gewoon het stuur vast. Ik wel.

Alsof een aquaplanende auto meteen pirouettes gaat draaien. Ja, de tractie wordt minder en ja, het toerental stijgt, maar het duurt hooguit een seconde of wat. Gewoon rustig blijven en de auto de goede kant opsturen.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  FOK!fotograaf zondag 14 december 2014 @ 14:23:54 #56
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_147569035
quote:
7s.gif Op zondag 14 december 2014 14:20 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Gelezen, maar de redenen die daar genoemd worden slaan echt nergens op, alsof je met je voet op het gas meer controle hebt. Iedere auto heeft een snelheidsmeter, en als het goed is heb je gewoon het stuur vast. Ik wel.

Alsof een aquaplanende auto meteen pirouettes gaat draaien. Ja, de tractie wordt minder en ja, het toerental stijgt, maar het duurt hooguit een seconde of wat. Gewoon rustig blijven en de auto de goede kant opsturen.
Rijden ze in Australië niet heel veel met pick ups die de wegligging van een natte krant hebben? :P
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  zondag 14 december 2014 @ 14:25:07 #57
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_147569061
quote:
7s.gif Op zondag 14 december 2014 14:20 schreef Ridocar het volgende:
Gelezen, maar de redenen die daar genoemd worden slaan echt nergens op
Hmmz, wat moet ik geloven? De mening van slipcursussen, anwb's, autobladen, common sense, etc of de mening van een of andere trucker die met 87 op de CC rondrijdt no-matter-what? Moeilijk moeilijk.
  zondag 14 december 2014 @ 14:28:52 #58
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_147569145
Haha wat een loskomende discussie :+
Mijn 'irritatie' ging natuurlijk voornamelijk over de wegdekken waarbij er eigenlijk helemaal geen verschil is. Natuurlijk minder ik vaart bij spoorvorming met staand water, maar dat kom ik eigenlijk zeer zelden tegen. De A6 tussen Emmeloord en Lelystad is zo'n voorbeeld van een weg waar veel van dat soort borden staan. Ja, de weg heeft zijn beste tijd wel gehad, maar er zit geen enkel verschil tussen de stukken weg waar zo'n bord staat en de rest waar geen bord staat. Ik heb daar in stortbuien gereden waarbij ik met de ruitenwissers op de hoogste stand nog geen 5 meter voor me kon zien, maar aquaplaning heb ik daar nooit meegemaakt.

En inderdaad, de discussie "wat is nat"? Is dat zodra het gaat druppelen, bij middelharde regen, pas na 30 minuten regen? Ik heb nog nooit gezien dat iemand aangehouden werd na zo'n bord, maar volgens mij is dat best een oeverloze discussie met verkeersagenten.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_147569385
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 14:25 schreef OEM het volgende:

[..]

Hmmz, wat moet ik geloven? De mening van slipcursussen, anwb's, autobladen, common sense, etc of de mening van een of andere trucker die met 87 op de CC rondrijdt no-matter-what? Moeilijk moeilijk.
streep 80, maar je moet zelf weten hoe je rijdt. Als je geen vertrouwen in jezelf of techniek hebt kan ik mij voorstellen dat je je rijstijl erop aanpast.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  zondag 14 december 2014 @ 14:47:14 #60
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_147569632
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 14:02 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Maar wanneer vormt aquaplaning een gevaar? Bij ZOAB heb je er maar weinig last van en als je dan op een ander type asfalt komt, is het leed al geschied.

[..]

Op de rem stampen om je CC uit te zetten is zo dom. Je hebt toch gewoon en knop daarvoor? Ik zie niet in hoe het gas loslaten vanaf de CC je minder controle geeft dan gas loslaten met je pedaal.
Want we rijden alleen over ZOAB? En daar is aquaplaning niet mogelijk? Bij normaal asfalt kan je aquaplaning trouwens prima voorkomen door je rijgedrag en vooral snelheid aan te passen. En als het mis gaat kan je prima controle houden als je niet als een debiel reageert. Gewoon alles heel smooth.

Er zijn drie dingen belangrijk bij aquaplaning:
- niet remmen
- rustig je gas loslaten
- niet ineens wild sturen maar de auto zijn gang laten gaan.

De reden daarvoor is dat op die manier, wanneer de wielen weer grip krijgen, er niet allerlei gekke dingen gebeuren die je auto uit balans gooien. Bron sinds jullie me nooit geloven:

http://www.roaddriver.co.(...)your-car-aquaplanes/

Zie ook dat er worst afgeraden je CC aan te houden bij heftige regen.

We gaan er nu even vanuit dat het hier gaat om mensen die niet gewend zijn op de rem te drukken om de CC uit te zetten. De meeste mensen doen dat wel. Bovendien is het een reflex. We gaan er hieronder vanuit dat je je reflexen kan onderdrukken. (De meeste mensen kunnen dat niet, kijk maar naar remmen in bochten of tijdens een slip)

Als je je reflexen kan onderdrukken, wat een heel klein gedeelte van de automobilisten lukt heb je de eerste actie voldaan.

Als je aquaplaned en de cruise control uitzet met het knopje is het gewoon boem gas los. Niet heel soepeltjes dus. Wanneer je een beetje door rijdt en dat doet met grip, merk je dat je hard afremt. Ook dit kan de balans en dus bestuurbaarheid van je auto verstoren.

Dat is nog los van dat je geen idee hebt wat er gebeurd met je auto. Misschien geef je geen gas meer. Misschien wel. Who knows. Geen idee hebben wat er met je auto gebeurd is gewoon niet chill in zo'n situatie.

En inb4 motorgeluid. Dat hoor je echt niet over het geluid van de regen en het water waar je overheen surft.

Kortom: cc is niet handig bij aquaplaning. Het maakt je auto gewoon minder bestuurbaar.
pi_147569635
Als je niet gelijk als een debiel reageert op een beetje aquaplaning, kun je hem rustig uitzetten hoor.
.
  zondag 14 december 2014 @ 14:53:08 #62
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_147569759
quote:
7s.gif Op zondag 14 december 2014 14:20 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Gelezen, maar de redenen die daar genoemd worden slaan echt nergens op, alsof je met je voet op het gas meer controle hebt. Iedere auto heeft een snelheidsmeter, en als het goed is heb je gewoon het stuur vast. Ik wel.

Alsof een aquaplanende auto meteen pirouettes gaat draaien. Ja, de tractie wordt minder en ja, het toerental stijgt, maar het duurt hooguit een seconde of wat. Gewoon rustig blijven en de auto de goede kant opsturen.
Je snelheidsmeter werkt ook lekker betrouwbaar wanneer je aquaplaned. :') Dat is net zoiets als op sneeuw. Dan rij je ook ineens 160 op een parkeerplaats.

Een auto gaat inderdaad niet spontaan gekke doen bij aquaplaning. Maar het is wel belangrijk zo min mogelijk dingen te doen die je controle over de auto verminderen. Cruise control uitzetten is daar een van.
  zondag 14 december 2014 @ 14:57:36 #63
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_147569839
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 14:47 schreef Fer het volgende:
Als je niet gelijk als een debiel reageert op een beetje aquaplaning, kun je hem rustig uitzetten hoor.
Zo'n knopje is aan / uit. Dat is dus plots volop op de motor afremmen. Niet rustig je gas loslaten of de koppeling indrukken.

Echt ik begrijp waarom het altijd misgaat in het verkeer. Als we hier, met auto fanaten, al niet begrijpen dat we onze remlichten aan moeten houden wanneer we als achterste bij een stoplicht of file staan, niet de alarmlichten aanzetten wanneer je hard moet remmen voor een file, niet weten welke lichten we wanneer moeten gebruiken, en dus niet weten wanneer het verstandig is cruise control te gebruiken.
pi_147569924
Weet wel hoe het moet, geef gewoon geen fuck. 700 doden in het verkeer, waarvan de helft niet eens in een auto zit, ik vind het netjes.
.
  zondag 14 december 2014 @ 15:06:36 #65
376125 CapnIzzy
Geef aye voor de kapitein
pi_147569996
quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2014 14:53 schreef NieuweNier het volgende:
Dat is net zoiets als op sneeuw. Dan rij je ook ineens 160 op een parkeerplaats.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Onoverwinnelijk/Rotterdam/Zeerover
https://www.playgwent.com/en/ - Official beta of Gwent: The Witcher Gard Game
  zondag 14 december 2014 @ 15:07:50 #66
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_147570029
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 15:02 schreef Fer het volgende:
Weet wel hoe het moet, geef gewoon geen fuck. 700 doden in het verkeer, waarvan de helft niet eens in een auto zit, ik vind het netjes.
Dat begrijp ik inderdaad heel goed. Het blijft uiteindelijk een individuele keuze hoeveel risico je accepteert in het verkeer.

De discussie of her veilig is of niet is dan niet relevant. We zijn mensen. Niet rationele wezens. Soms doen we gewoon dingen die niet verstandig zijn omdat we daar zin in hebben.
  zondag 14 december 2014 @ 15:17:52 #67
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_147570296
quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2014 14:57 schreef NieuweNier het volgende:
Zo'n knopje is aan / uit. Dat is dus plots volop op de motor afremmen. Niet rustig je gas loslaten of de koppeling indrukken.
Dat is het voordeel van een ouderwetse gaskabel met CC. M'n pedaal staat gewoon op de stand die je kan verwachten bij die snelheid, dus voor ik de cc er af haal leg ik m'n voet op het pedaal en kan ik rustig de cc er af halen. Laatst in die van m'n broer gereden met drive-by-wire, dan is het een stuk lastiger om soepel van de cc af te gaan.
pi_147576608
quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2014 14:47 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

Want we rijden alleen over ZOAB? En daar is aquaplaning niet mogelijk? Bij normaal asfalt kan je aquaplaning trouwens prima voorkomen door je rijgedrag en vooral snelheid aan te passen. En als het mis gaat kan je prima controle houden als je niet als een debiel reageert. Gewoon alles heel smooth.

Er zijn drie dingen belangrijk bij aquaplaning:
- niet remmen
- rustig je gas loslaten
- niet ineens wild sturen maar de auto zijn gang laten gaan.

De reden daarvoor is dat op die manier, wanneer de wielen weer grip krijgen, er niet allerlei gekke dingen gebeuren die je auto uit balans gooien. Bron sinds jullie me nooit geloven:

http://www.roaddriver.co.(...)your-car-aquaplanes/

Zie ook dat er worst afgeraden je CC aan te houden bij heftige regen.

We gaan er nu even vanuit dat het hier gaat om mensen die niet gewend zijn op de rem te drukken om de CC uit te zetten. De meeste mensen doen dat wel. Bovendien is het een reflex. We gaan er hieronder vanuit dat je je reflexen kan onderdrukken. (De meeste mensen kunnen dat niet, kijk maar naar remmen in bochten of tijdens een slip)

Als je je reflexen kan onderdrukken, wat een heel klein gedeelte van de automobilisten lukt heb je de eerste actie voldaan.

Als je aquaplaned en de cruise control uitzet met het knopje is het gewoon boem gas los. Niet heel soepeltjes dus. Wanneer je een beetje door rijdt en dat doet met grip, merk je dat je hard afremt. Ook dit kan de balans en dus bestuurbaarheid van je auto verstoren.

Dat is nog los van dat je geen idee hebt wat er gebeurd met je auto. Misschien geef je geen gas meer. Misschien wel. Who knows. Geen idee hebben wat er met je auto gebeurd is gewoon niet chill in zo'n situatie.

En inb4 motorgeluid. Dat hoor je echt niet over het geluid van de regen en het water waar je overheen surft.

Kortom: cc is niet handig bij aquaplaning. Het maakt je auto gewoon minder bestuurbaar.
de rede dat je bij hevige regenval je beter niet op cc kan rijden heeft eerder te maken met het feit dat sommige bestuurders in paniek raken als er iets gebeurt en dan vol gaan remmen if aan het stuur trekken. Een cc doet niets anders dan via electronica de brandstof toevowr regelen precies hetzelfde dus als het gaspedaal bij iemand met een zekere voet.... Heeft weinig met aquaplaning te maken.....
pi_147577267
quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2014 14:57 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

Zo'n knopje is aan / uit. Dat is dus plots volop op de motor afremmen. Niet rustig je gas loslaten of de koppeling indrukken.

Echt ik begrijp waarom het altijd misgaat in het verkeer. Als we hier, met auto fanaten, al niet begrijpen dat we onze remlichten aan moeten houden wanneer we als achterste bij een stoplicht of file staan, niet de alarmlichten aanzetten wanneer je hard moet remmen voor een file, niet weten welke lichten we wanneer moeten gebruiken, en dus niet weten wanneer het verstandig is cruise control te gebruiken.
Spreek voor jezelf asjeblieft.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_147579753
quote:
7s.gif Op zondag 14 december 2014 15:17 schreef Mano_ het volgende:

[..]

Dat is het voordeel van een ouderwetse gaskabel met CC. M'n pedaal staat gewoon op de stand die je kan verwachten bij die snelheid, dus voor ik de cc er af haal leg ik m'n voet op het pedaal en kan ik rustig de cc er af halen. Laatst in die van m'n broer gereden met drive-by-wire, dan is het een stuk lastiger om soepel van de cc af te gaan.
Ach, de gemiddelde drive-by-wire remt ook niet vol op de motor meer. Mijn Golf kan ik gewoon loslaten en blijft ie gewoon doorrollen.
.
pi_147580447
quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2014 14:57 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

Zo'n knopje is aan / uit. Dat is dus plots volop op de motor afremmen. Niet rustig je gas loslaten of de koppeling indrukken.

Je remt pas vol op je motor als je een versneling lager gaat zitten.
Het knopje van je cc op uit zetten is het zelfde als normaal gas loslaten... En je moet nooit je koppeling intrappen wanneer dit niet nodig is bij aquaplaning gas los en de kant op sturen waar je heen wilt zelfde als in de slip raken alleen daar gebruik je beter wek de koppeling anders slaat de motor af....
pi_147586064
Eerlijk gezegd is mijn eerste reactie bij aquaplanning gewoon doorgaan, misschien ietsje lossen. Die plas houdt meestal zo weer op en dan krijg je vanzelf weer grip.

Wordt het opeens regelmatig glad, misschiet tijd om wat langzamer te rijden, maar in principe komt dat met normale banden en voldoende profiel niet voor.
.
pi_147586275
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 22:09 schreef Fer het volgende:
Eerlijk gezegd is mijn eerste reactie bij aquaplanning gewoon doorgaan, misschien ietsje lossen. Die plas houdt meestal zo weer op en dan krijg je vanzelf weer grip.

Wordt het opeens regelmatig glad, misschiet tijd om wat langzamer te rijden, maar in principe komt dat met normale banden en voldoende profiel niet voor.
Aquaplaning is ook alleen gevaarlijk als je net op dat moment van rijbaan wisselt. Of in/uitvoegd dan kan je ineens gaan tollen op de weg, maar inderdaad vaak is het al voorbij voordat je kan reageren..
pi_147586599
Het is weleens schokkend om anderen op de weg te zien, die het maximum grip niveau van hun banden probeert de bereiken, zonder het door te hebben.

Die met 40 een haakse bocht maken, terwijl de weg nat is, gladde klinkertjes of smerig/stoffig is. Nog een paar km harder en ze gaan hard rechtdoor, ipv de bocht om.

Zo kwam er weleens zo;n truttenschudder voor mijn neus, de middenberm over vanaf de andere rijbaan. Deed ook een bochtje met 45, terwijl het net ging miezeren, na een lange droge periode.
.
pi_147586614
quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2014 14:57 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Zo'n knopje is aan / uit. Dat is dus plots volop op de motor afremmen. Niet rustig je gas loslaten of de koppeling indrukken.
CC uitzetten is precies hetzelfde als gas loslaten. Misschien iets abrupter dan dat je t zelf zou doen, maar dat verschil lijkt me niet echt groot.

quote:
Echt ik begrijp waarom het altijd misgaat in het verkeer. Als we hier, met auto fanaten, al niet begrijpen dat we onze remlichten aan moeten houden wanneer we als achterste bij een stoplicht of file staan
Huh? Ik blijf echt niet met m'n voet op de rem staan... Als t echt slecht zicht is wil ik nog wel eens knipperend remmen zodat ze t achter me zien, maar ik ga daar echt geen standaard gewoonte van maken.

quote:
niet de alarmlichten aanzetten wanneer je hard moet remmen voor een file
Veel auto's doen dat al automatisch, en ik vind t wel duidelijker - het verschil tussen normaal afremmen voor een file of noodstop-achtig werk is aan de lampen alleen niet te zien, en dat laatste wil ik echt graag zo snel mogelijk zien.

quote:
niet weten welke lichten we wanneer moeten gebruiken
Okee die geef ik je - net nog een slimmerd gezien die op een onverlichte weg, dwars door een stikdonker bos, met alleen daglicht reed. Verblindde mij behoorlijk, en zelf zal 'ie ook niet veel gezien hebben.

quote:
en dus niet weten wanneer het verstandig is cruise control te gebruiken.
Gewoon zoveel mogelijk als je constante snelheid rijdt. Ik gebruik 'm ook als t spiegelglad is - bij doorslaan schopt ESP 'm toch uit. Maar ik ben nog wel zo bijdehand om 'm uit te zetten als er kans is op glibberen - dan wil je geen ESP ingreep hebben die je zelf met t voetje ook kunt opvangen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')