Ik zeg dat het niet verstandig is op cruise control te blijven rijden bij regenval die dermate heftig is dag aquaplaning een risico vormt.quote:Op zondag 14 december 2014 13:39 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
He? wat schrijf je hier nou? Ik snap even niet wat je wil zeggen hiermee? Moet je nou je voet op de rem hebben of?
Maar wanneer vormt aquaplaning een gevaar? Bij ZOAB heb je er maar weinig last van en als je dan op een ander type asfalt komt, is het leed al geschied.quote:Op zondag 14 december 2014 13:57 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Ik zeg dat het niet verstandig is op cruise control te blijven rijden bij regenval die dermate heftig is dag aquaplaning een risico vormt.
Op de rem stampen om je CC uit te zetten is zo dom. Je hebt toch gewoon en knop daarvoor? Ik zie niet in hoe het gas loslaten vanaf de CC je minder controle geeft dan gas loslaten met je pedaal.quote:Wanneer je aquaplaned is het belangrijk dat je geen plotselinge veranderingen maakt. Cruise control zorgt daar wel voor. Op de rem trappen om het uit te zetten, of op het knopje drukken en gokken hoeveel gas de auto aan het gegeven was is zo'n verandering. Een verandering die de controle over je auto verminderd.
Zoals ik al zei, zelf verzonnen.quote:Op zondag 14 december 2014 13:57 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Ik zeg dat het niet verstandig is op cruise control te blijven rijden bij regenval die dermate heftig is dag aquaplaning een risico vormt.
Wanneer je aquaplaned is het belangrijk dat je geen plotselinge veranderingen maakt. Cruise control zorgt daar wel voor. Op de rem trappen om het uit te zetten, of op het knopje drukken en gokken hoeveel gas de auto aan het gegeven was is zo'n verandering. Een verandering die de controle over je auto verminderd.
Hebben we als automobilisten geen algemene kennis?quote:
Gelezen, maar de redenen die daar genoemd worden slaan echt nergens op, alsof je met je voet op het gas meer controle hebt. Iedere auto heeft een snelheidsmeter, en als het goed is heb je gewoon het stuur vast. Ik wel.quote:Op zondag 14 december 2014 14:10 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Hebben we als automobilisten geen algemene kennis?![]()
Maat als je her niet van mij wilt horen, een lang artikel:
http://m.motoring.com.au/(...)aning-the-facts-7413
Rijden ze in Australië niet heel veel met pick ups die de wegligging van een natte krant hebben?quote:Op zondag 14 december 2014 14:20 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Gelezen, maar de redenen die daar genoemd worden slaan echt nergens op, alsof je met je voet op het gas meer controle hebt. Iedere auto heeft een snelheidsmeter, en als het goed is heb je gewoon het stuur vast. Ik wel.
Alsof een aquaplanende auto meteen pirouettes gaat draaien. Ja, de tractie wordt minder en ja, het toerental stijgt, maar het duurt hooguit een seconde of wat. Gewoon rustig blijven en de auto de goede kant opsturen.
Hmmz, wat moet ik geloven? De mening van slipcursussen, anwb's, autobladen, common sense, etc of de mening van een of andere trucker die met 87 op de CC rondrijdt no-matter-what? Moeilijk moeilijk.quote:Op zondag 14 december 2014 14:20 schreef Ridocar het volgende:
Gelezen, maar de redenen die daar genoemd worden slaan echt nergens op
streep 80, maar je moet zelf weten hoe je rijdt. Als je geen vertrouwen in jezelf of techniek hebt kan ik mij voorstellen dat je je rijstijl erop aanpast.quote:Op zondag 14 december 2014 14:25 schreef OEM het volgende:
[..]
Hmmz, wat moet ik geloven? De mening van slipcursussen, anwb's, autobladen, common sense, etc of de mening van een of andere trucker die met 87 op de CC rondrijdt no-matter-what? Moeilijk moeilijk.
Want we rijden alleen over ZOAB? En daar is aquaplaning niet mogelijk? Bij normaal asfalt kan je aquaplaning trouwens prima voorkomen door je rijgedrag en vooral snelheid aan te passen. En als het mis gaat kan je prima controle houden als je niet als een debiel reageert. Gewoon alles heel smooth.quote:Op zondag 14 december 2014 14:02 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Maar wanneer vormt aquaplaning een gevaar? Bij ZOAB heb je er maar weinig last van en als je dan op een ander type asfalt komt, is het leed al geschied.
[..]
Op de rem stampen om je CC uit te zetten is zo dom. Je hebt toch gewoon en knop daarvoor? Ik zie niet in hoe het gas loslaten vanaf de CC je minder controle geeft dan gas loslaten met je pedaal.
Je snelheidsmeter werkt ook lekker betrouwbaar wanneer je aquaplaned.quote:Op zondag 14 december 2014 14:20 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Gelezen, maar de redenen die daar genoemd worden slaan echt nergens op, alsof je met je voet op het gas meer controle hebt. Iedere auto heeft een snelheidsmeter, en als het goed is heb je gewoon het stuur vast. Ik wel.
Alsof een aquaplanende auto meteen pirouettes gaat draaien. Ja, de tractie wordt minder en ja, het toerental stijgt, maar het duurt hooguit een seconde of wat. Gewoon rustig blijven en de auto de goede kant opsturen.
Zo'n knopje is aan / uit. Dat is dus plots volop op de motor afremmen. Niet rustig je gas loslaten of de koppeling indrukken.quote:Op zondag 14 december 2014 14:47 schreef Fer het volgende:
Als je niet gelijk als een debiel reageert op een beetje aquaplaning, kun je hem rustig uitzetten hoor.
quote:Op zondag 14 december 2014 14:53 schreef NieuweNier het volgende:
Dat is net zoiets als op sneeuw. Dan rij je ook ineens 160 op een parkeerplaats.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Onoverwinnelijk/Rotterdam/Zeerover
https://www.playgwent.com/en/ - Official beta of Gwent: The Witcher Gard Game
Dat begrijp ik inderdaad heel goed. Het blijft uiteindelijk een individuele keuze hoeveel risico je accepteert in het verkeer.quote:Op zondag 14 december 2014 15:02 schreef Fer het volgende:
Weet wel hoe het moet, geef gewoon geen fuck. 700 doden in het verkeer, waarvan de helft niet eens in een auto zit, ik vind het netjes.
Dat is het voordeel van een ouderwetse gaskabel met CC. M'n pedaal staat gewoon op de stand die je kan verwachten bij die snelheid, dus voor ik de cc er af haal leg ik m'n voet op het pedaal en kan ik rustig de cc er af halen. Laatst in die van m'n broer gereden met drive-by-wire, dan is het een stuk lastiger om soepel van de cc af te gaan.quote:Op zondag 14 december 2014 14:57 schreef NieuweNier het volgende:
Zo'n knopje is aan / uit. Dat is dus plots volop op de motor afremmen. Niet rustig je gas loslaten of de koppeling indrukken.
de rede dat je bij hevige regenval je beter niet op cc kan rijden heeft eerder te maken met het feit dat sommige bestuurders in paniek raken als er iets gebeurt en dan vol gaan remmen if aan het stuur trekken. Een cc doet niets anders dan via electronica de brandstof toevowr regelen precies hetzelfde dus als het gaspedaal bij iemand met een zekere voet.... Heeft weinig met aquaplaning te maken.....quote:Op zondag 14 december 2014 14:47 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Want we rijden alleen over ZOAB? En daar is aquaplaning niet mogelijk? Bij normaal asfalt kan je aquaplaning trouwens prima voorkomen door je rijgedrag en vooral snelheid aan te passen. En als het mis gaat kan je prima controle houden als je niet als een debiel reageert. Gewoon alles heel smooth.
Er zijn drie dingen belangrijk bij aquaplaning:
- niet remmen
- rustig je gas loslaten
- niet ineens wild sturen maar de auto zijn gang laten gaan.
De reden daarvoor is dat op die manier, wanneer de wielen weer grip krijgen, er niet allerlei gekke dingen gebeuren die je auto uit balans gooien. Bron sinds jullie me nooit geloven:
http://www.roaddriver.co.(...)your-car-aquaplanes/
Zie ook dat er worst afgeraden je CC aan te houden bij heftige regen.
We gaan er nu even vanuit dat het hier gaat om mensen die niet gewend zijn op de rem te drukken om de CC uit te zetten. De meeste mensen doen dat wel. Bovendien is het een reflex. We gaan er hieronder vanuit dat je je reflexen kan onderdrukken. (De meeste mensen kunnen dat niet, kijk maar naar remmen in bochten of tijdens een slip)
Als je je reflexen kan onderdrukken, wat een heel klein gedeelte van de automobilisten lukt heb je de eerste actie voldaan.
Als je aquaplaned en de cruise control uitzet met het knopje is het gewoon boem gas los. Niet heel soepeltjes dus. Wanneer je een beetje door rijdt en dat doet met grip, merk je dat je hard afremt. Ook dit kan de balans en dus bestuurbaarheid van je auto verstoren.
Dat is nog los van dat je geen idee hebt wat er gebeurd met je auto. Misschien geef je geen gas meer. Misschien wel. Who knows. Geen idee hebben wat er met je auto gebeurd is gewoon niet chill in zo'n situatie.
En inb4 motorgeluid. Dat hoor je echt niet over het geluid van de regen en het water waar je overheen surft.
Kortom: cc is niet handig bij aquaplaning. Het maakt je auto gewoon minder bestuurbaar.
Spreek voor jezelf asjeblieft.quote:Op zondag 14 december 2014 14:57 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Zo'n knopje is aan / uit. Dat is dus plots volop op de motor afremmen. Niet rustig je gas loslaten of de koppeling indrukken.
Echt ik begrijp waarom het altijd misgaat in het verkeer. Als we hier, met auto fanaten, al niet begrijpen dat we onze remlichten aan moeten houden wanneer we als achterste bij een stoplicht of file staan, niet de alarmlichten aanzetten wanneer je hard moet remmen voor een file, niet weten welke lichten we wanneer moeten gebruiken, en dus niet weten wanneer het verstandig is cruise control te gebruiken.
Ach, de gemiddelde drive-by-wire remt ook niet vol op de motor meer. Mijn Golf kan ik gewoon loslaten en blijft ie gewoon doorrollen.quote:Op zondag 14 december 2014 15:17 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Dat is het voordeel van een ouderwetse gaskabel met CC. M'n pedaal staat gewoon op de stand die je kan verwachten bij die snelheid, dus voor ik de cc er af haal leg ik m'n voet op het pedaal en kan ik rustig de cc er af halen. Laatst in die van m'n broer gereden met drive-by-wire, dan is het een stuk lastiger om soepel van de cc af te gaan.
Je remt pas vol op je motor als je een versneling lager gaat zitten.quote:Op zondag 14 december 2014 14:57 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Zo'n knopje is aan / uit. Dat is dus plots volop op de motor afremmen. Niet rustig je gas loslaten of de koppeling indrukken.
Aquaplaning is ook alleen gevaarlijk als je net op dat moment van rijbaan wisselt. Of in/uitvoegd dan kan je ineens gaan tollen op de weg, maar inderdaad vaak is het al voorbij voordat je kan reageren..quote:Op zondag 14 december 2014 22:09 schreef Fer het volgende:
Eerlijk gezegd is mijn eerste reactie bij aquaplanning gewoon doorgaan, misschien ietsje lossen. Die plas houdt meestal zo weer op en dan krijg je vanzelf weer grip.
Wordt het opeens regelmatig glad, misschiet tijd om wat langzamer te rijden, maar in principe komt dat met normale banden en voldoende profiel niet voor.
CC uitzetten is precies hetzelfde als gas loslaten. Misschien iets abrupter dan dat je t zelf zou doen, maar dat verschil lijkt me niet echt groot.quote:Op zondag 14 december 2014 14:57 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Zo'n knopje is aan / uit. Dat is dus plots volop op de motor afremmen. Niet rustig je gas loslaten of de koppeling indrukken.
Huh? Ik blijf echt niet met m'n voet op de rem staan... Als t echt slecht zicht is wil ik nog wel eens knipperend remmen zodat ze t achter me zien, maar ik ga daar echt geen standaard gewoonte van maken.quote:Echt ik begrijp waarom het altijd misgaat in het verkeer. Als we hier, met auto fanaten, al niet begrijpen dat we onze remlichten aan moeten houden wanneer we als achterste bij een stoplicht of file staan
Veel auto's doen dat al automatisch, en ik vind t wel duidelijker - het verschil tussen normaal afremmen voor een file of noodstop-achtig werk is aan de lampen alleen niet te zien, en dat laatste wil ik echt graag zo snel mogelijk zien.quote:niet de alarmlichten aanzetten wanneer je hard moet remmen voor een file
Okee die geef ik je - net nog een slimmerd gezien die op een onverlichte weg, dwars door een stikdonker bos, met alleen daglicht reed. Verblindde mij behoorlijk, en zelf zal 'ie ook niet veel gezien hebben.quote:niet weten welke lichten we wanneer moeten gebruiken
Gewoon zoveel mogelijk als je constante snelheid rijdt. Ik gebruik 'm ook als t spiegelglad is - bij doorslaan schopt ESP 'm toch uit. Maar ik ben nog wel zo bijdehand om 'm uit te zetten als er kans is op glibberen - dan wil je geen ESP ingreep hebben die je zelf met t voetje ook kunt opvangen.quote:en dus niet weten wanneer het verstandig is cruise control te gebruiken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |