abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147471909
Op IQtesten scoor ik steevast tussen de 130 & 135. Dat is niet hoogbegaafd, dan zit je rond de 140-145. Hoogbegaafd is ook echt geen 2% van de bevolking, minder.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_147471941
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2014 23:46 schreef El_Matador het volgende:
Op IQtesten scoor ik steevast tussen de 130 & 135. Dat is niet hoogbegaafd, dan zit je rond de 140-145. Hoogbegaafd is ook echt geen 2% van de bevolking, minder.
Nee, vanaf 130 zien ze je als hoogbegaafd.
pi_147472114
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 23:47 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Nee, vanaf 130 zien ze je als hoogbegaafd.
Daarom zeg ik; die etiketjes zijn onzin en subjectief.

Mensen die in 5 min een boek kunnen lezen, binnen 2 weken een vreemde taal leren, wondervoetballers, Hawking.

Dat noem ik hoogbegaafd.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_147472191
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2014 23:53 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Daarom zeg ik; die etiketjes zijn onzin en subjectief.

Mensen die in 5 min een boek kunnen lezen, binnen 2 weken een vreemde taal leren, wondervoetballers, Hawking.

Dat noem ik hoogbegaafd.
Topsport heeft geen moer met intelligentie te maken
pi_147472326
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 23:55 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Topsport heeft geen moer met intelligentie te maken
Niet alle topsport(ers) nee.

Anton Geesink is geen hoogbegaafde man.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_147472340
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2014 23:59 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Niet alle topsport(ers) nee.

Anton Geesink is geen hoogbegaafde man.
C ronaldo is nu ook niet echt een intellectueel.
pi_147473760
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 12:25 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Wat wil je dan? dat de wetenschap weet dat er mensen zijn die "anders" zijn dan de rest, maar het gewoon niet zeggen?

Terug naar de tijd waar je kind gewoon erg druk was, maar je niet echt de vinger op de wond kon leggen?
Eigenlijk is dat ietwat simplistisch gesteld inderdaad wat ik wil. Als je goed genoeg zoekt kan je iedereen wel in een groepje stoppen. Dat is dan ook typisch iets waar "de wetenschap" zich mee bezighoudt. Maar of het heel nuttig is voor de scholieren zelf? Mwah.

quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 13:27 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ik zat van 8:30 tot 15:30 een beetje te dagdromen en uit het raam te kijken op school. Ik vond dat wel prima want ik wist niet beter (ben nog van de oude garde).
Toch zonde van je tijd? Plus dat je nooit leert ergens moeite voor te doen (leren leren) en je potentie er dus totaal niet uit komt. Shit ook dat het een Vrije School was die dus niet aan citotoetsen of IQ testen deed waardoor ik met havo veel te laag het middelbare onderwijs instroomde. Pas daar gingen er in de 2e klas bij enkele docenten lampjes branden dat er iets niet klopte; Een kind dat alleen uit het raam aan het staren was, toch enkel 10-en haalde op alle B vakken en onvoldoendes op de A (leer) vakken.
Ik ben het zeker met je eens dat dat zonde is. Echter dat zal je nou eenmaal altijd hebben met massa-onderwijs. Niet ieders potentie wordt daarin ten volle benut. Juist daarom zeg ik dat een beetje eigen verantwoordelijkheid hierin geen kwaad kan. Het is mij allemaal íéts te makkelijk, om de school maar de schuld te geven van het niet benutten van je potentie.
pi_147473779
quote:
1s.gif Op donderdag 11 december 2014 01:25 schreef TorroFernandes het volgende:

[..]

Eigenlijk is dat ietwat simplistisch gesteld inderdaad wat ik wil. Als je goed genoeg zoekt kan je iedereen wel in een groepje stoppen. Dat is dan ook typisch iets waar "de wetenschap" zich mee bezighoudt. Maar of het heel nuttig is voor de scholieren zelf? Mwah.

[..]

Ik ben het zeker met je eens dat dat zonde is. Echter dat zal je nou eenmaal altijd hebben met massa-onderwijs. Niet ieders potentie wordt daarin ten volle benut. Juist daarom zeg ik dat een beetje eigen verantwoordelijkheid hierin geen kwaad kan. Het is mij allemaal íéts te makkelijk, om de school maar de schuld te geven van het niet benutten van je potentie.
Je bent dus tegen ontwikkelingen?

Volgens mij snap jij niet helemaal hoe relevant het is dat wij de oorzaken van bepaalde gedragingen nu weten.
pi_147473810
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 01:30 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Je bent dus tegen ontwikkelingen?

Volgens mij snap jij niet helemaal hoe relevant het is dat wij de oorzaken van bepaalde gedragingen nu weten.
Ik ben tegen het bestempelen van elke karaktertrek als handicap. Onderzoek is op zichzelf van waarde, daar heb ik geen enkel probleem mee. Ik vraag me vooral af in welke mate de stempel hoogbegaafdheid nuttig is voor leerlingen, naast dat het als excuus dient waarom men geen moeite meer doet om zelf dingen te leren.
pi_147473849
quote:
1s.gif Op donderdag 11 december 2014 01:36 schreef TorroFernandes het volgende:

[..]

Ik ben tegen het bestempelen van elke karaktertrek als handicap. Onderzoek is op zichzelf van waarde, daar heb ik geen enkel probleem mee. Ik vraag me vooral af in welke mate de stempel hoogbegaafdheid nuttig is voor leerlingen, naast dat het als excuus dient waarom men geen moeite meer doet om zelf dingen te leren.
Door die stempel, weten mensen wat het is. Zonder de stempel zal het af worden gedaan als: ach, hij is veel intelligenter dan de rest, maar wat lui enzo.

Nu weten we dat hoogbegaafdheid relatief vaak samen gaat met bepaalde gedragingen.
pi_147473908
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 01:46 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Door die stempel, weten mensen wat het is. Zonder de stempel zal het af worden gedaan als: ach, hij is veel intelligenter dan de rest, maar wat lui enzo.

Nu weten we dat hoogbegaafdheid relatief vaak samen gaat met bepaalde gedragingen.
Oké en wat heeft deze veranderde opvatting daadwerkelijk bijgedragen aan het schoolsucces van hoogbegaafde leerlingen?
pi_147473919
quote:
1s.gif Op donderdag 11 december 2014 02:00 schreef TorroFernandes het volgende:

[..]

Oké en wat heeft deze veranderde opvatting daadwerkelijk bijgedragen aan het schoolsucces van hoogbegaafde leerlingen?
Dat heeft geen moer met het labelen te maken natuurlijk, ik denk dat jij dat ook wel weet.
pi_147476019
quote:
1s.gif Op donderdag 11 december 2014 01:25 schreef TorroFernandes het volgende:
Ik ben het zeker met je eens dat dat zonde is. Echter dat zal je nou eenmaal altijd hebben met massa-onderwijs. Niet ieders potentie wordt daarin ten volle benut. Juist daarom zeg ik dat een beetje eigen verantwoordelijkheid hierin geen kwaad kan. Het is mij allemaal íéts te makkelijk, om de school maar de schuld te geven van het niet benutten van je potentie.
En ik vind het juist veel te gemakkelijk om een basisschoolleerling verantwoordelijk te maken voor de eigen ontwikkeling. Dan trek je de eigen verantwoording wel extreem door.
pi_147476099
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2014 23:46 schreef El_Matador het volgende:
Op IQtesten scoor ik steevast tussen de 130 & 135. Dat is niet hoogbegaafd, dan zit je rond de 140-145. Hoogbegaafd is ook echt geen 2% van de bevolking, minder.
Vrij laag. Ik scoor hoger dan jij.
pi_147476194
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 09:42 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

En ik vind het juist veel te gemakkelijk om een basisschoolleerling verantwoordelijk te maken voor de eigen ontwikkeling. Dan trek je de eigen verantwoording wel extreem door.
Ontwikkeling stopt niet na de basisschool en ook niet na de middelbare school. Het is zonde als je potentie zich op school niet ten volste heeft ontwikkeld, maar dat moet geen levenslang excuus worden. Daarbij mag je ook iets van de ouders verwachten. Je kan inderdaad niet verwachten dat een kind alles uit zichzelf doet.
pi_147476320
quote:
1s.gif Op donderdag 11 december 2014 09:52 schreef TorroFernandes het volgende:

[..]

Ontwikkeling stopt niet na de basisschool en ook niet na de middelbare school. Het is zonde als je potentie zich op school niet ten volste heeft ontwikkeld, maar dat moet geen levenslang excuus worden. Daarbij mag je ook iets van de ouders verwachten. Je kan inderdaad niet verwachten dat een kind alles uit zichzelf doet.
Op zich is het met 3 hbo diploma's ook wel goed gekomen maar achteraf had ik het toch graag anders gezien met een meer normale route die ook hoger uitkomt; vwo - wo. Als ik nu naar mijn jongste kijk had ik dan ook een fijnere schooltijd gehad met mensen die meer op mijn niveau zaten.
  donderdag 11 december 2014 @ 10:07:07 #118
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_147476511
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2014 23:46 schreef El_Matador het volgende:
Op IQtesten scoor ik steevast tussen de 130 & 135. Dat is niet hoogbegaafd, dan zit je rond de 140-145. Hoogbegaafd is ook echt geen 2% van de bevolking, minder.
Redelijk karige score. Van een beetje fokker had ik meer verwacht. Nou ja, ook de simpele der geest tref je natuurlijk op het internet.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_147476637
Ik zal proberen een beeld de te schetsen van hoe mijn rekenonderwijs (idd basisschool, groep 4) eruit ziet.
Dagelijks instructie aan 'de grote groep'. De kinderen die het snel oppikken werken al snel zelfstandig verder aan de reguliere stof en daarna verbredingsopdrachten (meer van hetzelfde, maar ietsje moeilijker). De rest volgt de zgn 'begeleide inoefening'. Als dat beheerst wordt gaat het grootste deel van die groep ook zelfstandig aan de slag met verder oefenen (en later automatiseren) van de aangeboden stof. Vervolgens in er 'verlengde instructie' voor een kleine groep (<5 kinderen). Zij krijgen de basisstof nogmaals aangeboden, in kleine stappen met concreet materiaal.
Eén keer per week geef ik een half uur instructie aan een hoogbegaafd kind plus 2 excellente maatjes. Zij doen van de reguliere stof alleen de toetsen (vooraf) om te checken of er geen hiaten ontstaan. De stof die zij aangeboden krijgen vergt veel creativiteit en doorzettingsvermogen. En idd Ouder1, ook ík moet er regelmatig flink op zitten puzzelen (daar heb ik doorgaans geen tijd voor, dus gelukkig heb ik een antwoordenboekje). Stof die aan bod komt is bv het land van Okt, niet een tientallig stelsel, maar 8-tallig. (volgens de methode: Uitdagende verdiepingsstof voor de betere en snellere rekenaars; Verrijking op alle domeinen op niveau 1S+; Open, creatieve en gevarieerde opdrachten; Stimuleert het wiskundig denken en logisch redeneren; Veilig en zelfsturend werken). Deze kinderen werken hier de rest van de week zelfstandig aan. Mochten zij vragen hebben, dan kan ik hen een tip geven (die ook al in de methode worden aangegeven...).

Verder zijn wij op onze school bezig (en ik weet dat meer scholen dat doen) om in de middag projectwerk te realiseren. Daarbij wordt uitgegaan van een thema met keuzeopdrachten. Die opdrachten zijn gebaseerd op meervoudige intelligentie (ik spreek liever van voorkeurstijlen).
Voorts krijgen de hoogbegaafden (dus met IQ>130 plus persoonlijkheidsonderzoek) een ochtend les in een plusklas en een half uur per week filosofie.
Wij (teamleden) worden begeleid door een orthopedagoog gespecialiseerd in hoogbegaafdheid.

BramvanLoon, ik ben het wel met je eens dat er sprake is van 'lapwerk'. Bovendien is het een hele klus om alle bordjes in de lucht draaiende te houden. Maar wat is het alternatief? Zoals het vroeger was, is het helemaal niets. Basisscholen op niveau zoals je suggereert. Zoals het middelbaar onderwijs is gedifferentieerd eigenlijk. Ik weet niet of dat wenselijk is. Voor jonge kinderen is het erg fijn als de school in de buurt is. School maakt deel uit van de leefgemeenschap. School dient imo niet slechts een cognitief doel, maar zeer zeker ook een sociaal emotioneel doel. We zijn 'de maatschappij in het klein'. En ik ben er geen voorstander van als je die maatschappij al zo snel gaat opsplitsen naar intellectueel niveau.

Wat mij betreft zou het onderwijs er in het algemeen bij gebaat zijn als de leerkracht hoger is opgeleid en de klassen kleiner zijn. Pas dan kun je écht inzoomen op de specifieke behoeften van een kind. Nu is daar simpelweg geen tijd voor en hebben niet alle leerkrachten de juiste capaciteiten daarvoor.

[ Bericht 0% gewijzigd door Moonah op 11-12-2014 10:34:04 (< ipv > ) ]
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  donderdag 11 december 2014 @ 10:24:54 #120
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_147476910
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
_O_
Siesta & Fiesta!
pi_147477133
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 10:13 schreef Moonah het volgende:
BramvanLoon, ik ben het wel met je eens dat er sprake is van 'lapwerk'. Bovendien is het een hele klus om alle bordjes in de lucht draaiende te houden. Maar wat is het alternatief? Zoals het vroeger was, is het helemaal niets. Basisscholen op niveau zoals je suggereert. Zoals het middelbaar onderwijs is gedifferentieerd eigenlijk. Ik weet niet of dat wenselijk is. Voor jonge kinderen is het erg fijn als de school in de buurt is. School maakt deel uit van de leefgemeenschap. School dient imo niet slechts een cognitief doel, maar zeer zeker ook een sociaal emotioneel doel. We zijn 'de maatschappij in het klein'. En ik ben er geen voorstander van als je die maatschappij al zo snel gaat opsplitsen naar intellectueel niveau.
Je hebt helemaal gelijk; Zoals het vroeger was, was het helemaal niets. Dus wat dat betreft een pluim voor het basisonderwijs!
Echter, dat er vooruitgang is geboekt wil niet zeggen dat er geen ruimte is voor verbetering.
Wat je vertelt is feitelijk toch vooral eerst meedoen met de groep, dan moeilijkere maar meer van hetzelfde oefenstof en dan wat hersenbrekertjes die hoe dan ook weer op hetzelfde uitkomen maar moeilijker.
Wat de vervolgstap zou kunnen zijn imho is dat specifieke onderwijs uit handen geven aan bedrijven. Sectoren die altijd opzoek zijn naar hoogbegaafde medewerkers. Dan is de stof echt nieuw, anders, daarmee uitdagender én van meer toegevoegde waarde voor bedrijven en het kind zelf én je voorkomt dat het kind feitelijk de lesstof van het volgende jaar gaat doen (niet wenselijk want in de eigen leeftijd blijven is beter voor de sociale ontwikkeling) én de kinderen krijgen dan les via iemand die op dat vakgebied ook hoogbegaafd is.
pi_147477250
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 10:35 schreef Ouder1 het volgende:

Echter, dat er vooruitgang is geboekt wil niet zeggen dat er geen ruimte is voor verbetering.
Eens.
quote:
Wat je vertelt is feitelijk toch vooral eerst meedoen met de groep, dan moeilijkere maar meer van hetzelfde oefenstof en dan wat hersenbrekertjes die hoe dan ook weer op hetzelfde uitkomen maar moeilijker.
Nee, dit geldt voor de 'gewone' goede leerlingen. Het hoogbegaafde kind plus 2 excellente maatjes krijgt apart rekenonderwijs. Ook geen werk van het volgende leerjaar, maar échte verdieping, totaal ander werk
quote:
Wat de vervolgstap zou kunnen zijn imho is dat specifieke onderwijs uit handen geven aan bedrijven. Sectoren die altijd opzoek zijn naar hoogbegaafde medewerkers. Dan is de stof echt nieuw, anders, daarmee uitdagender én van meer toegevoegde waarde voor bedrijven en het kind zelf én je voorkomt dat het kind feitelijk de lesstof van het volgende jaar gaat doen (niet wenselijk want in de eigen leeftijd blijven is beter voor de sociale ontwikkeling) én de kinderen krijgen dan les via iemand die op dat vakgebied ook hoogbegaafd is.
Dat zou wellicht een optie zijn voor het voortgezet onderwijs. Voor kinderen in de leeftijd van 4 /tm 12 vind ik het niet wenselijk als zij zich merendeels tussen alleen volwassenen begeven.

Ik ben benieuwd wat voor ideeën er nog meer voortvloeien uit dit topic!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_147477283
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 10:35 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Je hebt helemaal gelijk; Zoals het vroeger was, was het helemaal niets. Dus wat dat betreft een pluim voor het basisonderwijs!
Echter, dat er vooruitgang is geboekt wil niet zeggen dat er geen ruimte is voor verbetering.
Wat je vertelt is feitelijk toch vooral eerst meedoen met de groep, dan moeilijkere maar meer van hetzelfde oefenstof en dan wat hersenbrekertjes die hoe dan ook weer op hetzelfde uitkomen maar moeilijker.
Wat de vervolgstap zou kunnen zijn imho is dat specifieke onderwijs uit handen geven aan bedrijven. Sectoren die altijd opzoek zijn naar hoogbegaafde medewerkers. Dan is de stof echt nieuw, anders, daarmee uitdagender én van meer toegevoegde waarde voor bedrijven en het kind zelf én je voorkomt dat het kind feitelijk de lesstof van het volgende jaar gaat doen (niet wenselijk want in de eigen leeftijd blijven is beter voor de sociale ontwikkeling) én de kinderen krijgen dan les via iemand die op dat vakgebied ook hoogbegaafd is.
Liever niet, dat kinderen op de basisschool door bedrijven worden opgeleid, ook geen laboratoria iod. Laat ze zelf een onderwerp zoeken, probeer te zoeken naar de hoogst mogelijk, beschikbare opgeleide leraar in dat vakgebied en als ze vragen hebben, kunnen ze naar hem/haar. Tenzij we gaan naar het Finse model, dat iedere docent ongeacht niveau van lesgeven, een master diploma op zak moet hebben, dan kunnen ze gewoon bij hun eigen leraar terecht. Hoogbegaafde kinderen die op de basisschool werk gaan doen voor bedrijven, heb ik liever niet.
pi_147477385
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 10:41 schreef Lhyanna het volgende:

[..]

Liever niet, dat kinderen op de basisschool door bedrijven worden opgeleid, ook geen laboratoria iod. Laat ze zelf een onderwerp zoeken, probeer te zoeken naar de hoogst mogelijk, beschikbare opgeleide leraar in dat vakgebied en als ze vragen hebben, kunnen ze naar hem/haar. Tenzij we gaan naar het Finse model, dat iedere docent ongeacht niveau van lesgeven, een master diploma op zak moet hebben, dan kunnen ze gewoon bij hun eigen leraar terecht. Hoogbegaafde kinderen die op de basisschool werk gaan doen voor bedrijven, heb ik liever niet.
Waarom moeten er leraren zijn die ze dingen voorkauwen? Als ze zo hoogbegaafd zijn, dan kunnen ze toch ook prima uit de voeten met het lesmateriaal dat veel universiteiten tegenwoordig gewoon gratis verschaffen via internet?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_147477436
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 10:46 schreef Monolith het volgende:

[..]

Waarom moeten er leraren zijn die ze dingen voorkauwen? Als ze zo hoogbegaafd zijn, dan kunnen ze toch ook prima uit de voeten met het lesmateriaal dat veel universiteiten tegenwoordig gewoon gratis verschaffen via internet?
Niemand kan alles zelf uitvogelen. Feedback zul je altijd moeten krijgen om te kijken of je op de goede weg zit. Die leraren zijn er niet om voor te kauwen, maar om eens in de zoveel tijd er naar te kijken. Wie weet om ze te triggeren om een andere weg ook te proberen, of om ze weer op de goede richting te krijgen.
pi_147477503
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 10:49 schreef Lhyanna het volgende:

[..]

Niemand kan alles zelf uitvogelen. Feedback zul je altijd moeten krijgen om te kijken of je op de goede weg zit. Die leraren zijn er niet om voor te kauwen, maar om eens in de zoveel tijd er naar te kijken. Wie weet om ze te triggeren om een andere weg ook te proberen, of om ze weer op de goede richting te krijgen.
Juist. En dát is wat ik hen probeer te bieden tijdens dat half uur instructie per week. We bespreken het werk van de voorgaande week, zowel op proces- als op productniveau. Daarna leid ik de nieuwe opdracht in. Tussendoor kunnen zij bij mij (ik ben de hoogstopgeleide binnen onze school :P ) terecht voor vragen/tips/sturing.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_147478647
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 10:41 schreef Lhyanna het volgende:
Liever niet, dat kinderen op de basisschool door bedrijven worden opgeleid, ook geen laboratoria iod. Laat ze zelf een onderwerp zoeken, probeer te zoeken naar de hoogst mogelijk, beschikbare opgeleide leraar in dat vakgebied en als ze vragen hebben, kunnen ze naar hem/haar. Tenzij we gaan naar het Finse model, dat iedere docent ongeacht niveau van lesgeven, een master diploma op zak moet hebben, dan kunnen ze gewoon bij hun eigen leraar terecht. Hoogbegaafde kinderen die op de basisschool werk gaan doen voor bedrijven, heb ik liever niet.
Werk laten doen? Zie het als verbreding van kennis waarin bedrijven een sturende richting kunnen hebben zodat de maatschappij uiteindelijk de vruchten van die verbreding ook kan plukken.
pi_147478697
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 10:51 schreef Moonah het volgende:

[..]

Juist. En dát is wat ik hen probeer te bieden tijdens dat half uur instructie per week. We bespreken het werk van de voorgaande week, zowel op proces- als op productniveau. Daarna leid ik de nieuwe opdracht in. Tussendoor kunnen zij bij mij (ik ben de hoogstopgeleide binnen onze school :P ) terecht voor vragen/tips/sturing.
Alleen wanneer het specialistisch wordt, af gaat wijken van de normale lesstof (rekenen, taal, e.d.) is het beter dat door iemand uit dat vak te laten doen. Maar dan moet de leerkracht loslaten en dat is begrijpelijkerwijs moeilijk.
pi_147478748
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 10:49 schreef Lhyanna het volgende:

[..]

Niemand kan alles zelf uitvogelen. Feedback zul je altijd moeten krijgen om te kijken of je op de goede weg zit. Die leraren zijn er niet om voor te kauwen, maar om eens in de zoveel tijd er naar te kijken. Wie weet om ze te triggeren om een andere weg ook te proberen, of om ze weer op de goede richting te krijgen.
Ik zit in de IT, wat natuurlijk bij uitstek een zelfstudie vakgebied is. Nou heb ik zelf wel een relevante universitaire achtergrond, maar ik ken ook genoeg prima mensen die zichzelf echt bijna alles hebben aangeleerd.
Daarbij is veel online lesmateriaal ook best interactief en inclusief feedback en met name bij de MOOC (Massive open online courses) initiatieven bieden ook wel tegen vrij marginale betalingen extra diensten die het nog interactiever maken.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_147478761
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 11:42 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Werk laten doen? Zie het als verbreding van kennis waarin bedrijven een sturende richting kunnen hebben zodat de maatschappij uiteindelijk de vruchten van die verbreding ook kan plukken.
De maatschappij plukt de vruchten sowieso van geprikkelde en gemotiveerde hoogbegaafden. Sturen in de richting van bedrijven is daarin niet goed, in mijn ogen. Kinderen willen namelijk hele andere dingen zien en leren. Vandaar dat ik het bijsturen en prikkelen liever door leraren laat doen.

Jouw idee vind ik wel een optie voor leerlingen vanaf een jaar of 16.
pi_147478796
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 10:13 schreef Moonah het volgende:
Ik zal proberen een beeld de te schetsen van hoe mijn rekenonderwijs (idd basisschool, groep 4) eruit ziet.
Dagelijks instructie aan 'de grote groep'. De kinderen die het snel oppikken werken al snel zelfstandig verder aan de reguliere stof en daarna verbredingsopdrachten (meer van hetzelfde, maar ietsje moeilijker). De rest volgt de zgn 'begeleide inoefening'. Als dat beheerst wordt gaat het grootste deel van die groep ook zelfstandig aan de slag met verder oefenen (en later automatiseren) van de aangeboden stof. Vervolgens in er 'verlengde instructie' voor een kleine groep (<5 kinderen). Zij krijgen de basisstof nogmaals aangeboden, in kleine stappen met concreet materiaal.
Eén keer per week geef ik een half uur instructie aan een hoogbegaafd kind plus 2 excellente maatjes. Zij doen van de reguliere stof alleen de toetsen (vooraf) om te checken of er geen hiaten ontstaan. De stof die zij aangeboden krijgen vergt veel creativiteit en doorzettingsvermogen. En idd Ouder1, ook ík moet er regelmatig flink op zitten puzzelen (daar heb ik doorgaans geen tijd voor, dus gelukkig heb ik een antwoordenboekje). Stof die aan bod komt is bv het land van Okt, niet een tientallig stelsel, maar 8-tallig. (volgens de methode: Uitdagende verdiepingsstof voor de betere en snellere rekenaars; Verrijking op alle domeinen op niveau 1S+; Open, creatieve en gevarieerde opdrachten; Stimuleert het wiskundig denken en logisch redeneren; Veilig en zelfsturend werken). Deze kinderen werken hier de rest van de week zelfstandig aan. Mochten zij vragen hebben, dan kan ik hen een tip geven (die ook al in de methode worden aangegeven...).

Verder zijn wij op onze school bezig (en ik weet dat meer scholen dat doen) om in de middag projectwerk te realiseren. Daarbij wordt uitgegaan van een thema met keuzeopdrachten. Die opdrachten zijn gebaseerd op meervoudige intelligentie (ik spreek liever van voorkeurstijlen).
Voorts krijgen de hoogbegaafden (dus met IQ>130 plus persoonlijkheidsonderzoek) een ochtend les in een plusklas en een half uur per week filosofie.
Wij (teamleden) worden begeleid door een orthopedagoog gespecialiseerd in hoogbegaafdheid.

BramvanLoon, ik ben het wel met je eens dat er sprake is van 'lapwerk'. Bovendien is het een hele klus om alle bordjes in de lucht draaiende te houden. Maar wat is het alternatief? Zoals het vroeger was, is het helemaal niets. Basisscholen op niveau zoals je suggereert. Zoals het middelbaar onderwijs is gedifferentieerd eigenlijk. Ik weet niet of dat wenselijk is. Voor jonge kinderen is het erg fijn als de school in de buurt is. School maakt deel uit van de leefgemeenschap. School dient imo niet slechts een cognitief doel, maar zeer zeker ook een sociaal emotioneel doel. We zijn 'de maatschappij in het klein'. En ik ben er geen voorstander van als je die maatschappij al zo snel gaat opsplitsen naar intellectueel niveau.

Wat mij betreft zou het onderwijs er in het algemeen bij gebaat zijn als de leerkracht hoger is opgeleid en de klassen kleiner zijn. Pas dan kun je écht inzoomen op de specifieke behoeften van een kind. Nu is daar simpelweg geen tijd voor en hebben niet alle leerkrachten de juiste capaciteiten daarvoor.
Hm, ik bedacht me nog dat ik het kind dat de reguliere stof niet kan behappen (ook niet na de verlengde instructie in een kleine groep) en een eigen leerlijn heeft nog niet genoemd heb. De echte instructie krijgt zij een keer per week van de IB'er, maar de dagelijkse begeleiding is voor de leerkracht. Voorts zijn er nog drie kinderen met een aandachts-/ werkhoudingsprobleem (al dan niet gediagnosticeerde ADD) die ik tijdens het rekenen bij de les moet houden en voor wie ik tijdens het zelfstandig werken hun werk moet structureren, afbakenen en om de 5 minuten moet controleren en bijsturen. Gelukkig heb ik dit jaar een groep zonder ADHD'ers en kinderen met een autistische stoornis. Maar het zou zo maar kunnen dat dat volgend schooljaar wél het geval is. En ook zij hebben weer hun eigen specifieke aanpak nodig.

En dit hele betoog is niet om te klagen. Zeer zeker niet. Ik doe mijn werk met hart en ziel en ik ben ervan overtuigd dat bevlogen collega's hetzelfde doen. Ik wil alleen duidelijk maken wat er zoal wordt gedifferentieerd in het basisonderwijs en dat wat mij betreft de grenzen van het haalbare zo'n beetje zijn bereikt. Dhr. Sander Dekker met zijn Passend Onderwijs heeft geen idee...

Dus: hoogbegaafden, laat uw hersenen kraken en opper ideeën hoe het anders kan!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_147478809
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 11:47 schreef Lhyanna het volgende:

[..]

De maatschappij plukt de vruchten sowieso van geprikkelde en gemotiveerde hoogbegaafden. Sturen in de richting van bedrijven is daarin niet goed, in mijn ogen. Kinderen willen namelijk hele andere dingen zien en leren. Vandaar dat ik het bijsturen en prikkelen liever door leraren laat doen.

Jouw idee vind ik wel een optie voor leerlingen vanaf een jaar of 16.
Wat willen hoogbegaafde kinderen zien en leren? Moeilijkere rekensommen? Denk het niet.
pi_147478861
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 11:46 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik zit in de IT, wat natuurlijk bij uitstek een zelfstudie vakgebied is. Nou heb ik zelf wel een relevante universitaire achtergrond, maar ik ken ook genoeg prima mensen die zichzelf echt bijna alles hebben aangeleerd.
Daarbij is veel online lesmateriaal ook best interactief en inclusief feedback en met name bij de MOOC (Massive open online courses) initiatieven bieden ook wel tegen vrij marginale betalingen extra diensten die het nog interactiever maken.
Het gaat hier om kinderen tot 12 jaar, hè? En ja, je kunt veel jezelf aanleren, maar op die leeftijd neemt je fantasie je ook nog wel eens over. Het is dan wel handig om af en toe bijsturing te krijgen.

Verder is tunnelvisie ook gebruikelijk en als iets niet wil lukken omdat je een verkeerde afslag hebt genomen, kan het helpen dat je geprikkeld wordt om nog eens kritisch naar jezelf te kijken. Hoewel hoogbegaafde kinderen informatie snel opslaan, hebben ze nog niet de levenservaring om echt alles zelf uit te zoeken. Vandaar de mogelijkheid om af en toe iets te bespreken met anderen.
pi_147478875
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 11:48 schreef Moonah het volgende:
En dit hele betoog is niet om te klagen. Zeer zeker niet. Ik doe mijn werk met hart en ziel en ik ben ervan overtuigd dat bevlogen collega's hetzelfde doen. Ik wil alleen duidelijk maken wat er zoal wordt gedifferentieerd in het basisonderwijs en dat wat mij betreft de grenzen van het haalbare zo'n beetje zijn bereikt. Dhr. Sander Dekker met zijn Passend Onderwijs heeft geen idee...
Dit.

De grenzen aan wat een basisschoolleerkracht kan aanbieden zijn bereikt. Niet alleen de grenzen in IQ en kennis maar vooral in wat ze kunnen behappen met al die labeltjes en rugzakjes in hun klassen. Dus moeten we de stap durven wagen om te outsourcen.
pi_147478888
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 11:49 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Wat willen hoogbegaafde kinderen zien en leren? Moeilijkere rekensommen? Denk het niet.
Bij mij in de groep krijgen zij niet zo zeer moeilijkere rekensommen, maar mathematische vraagstukken. Vooralsnog krijg ik er positieve feedback op van de kinderen en zijn zij blij met de extra uitdaging.
Maar goed, zij weten niet beter, in de zin van dat het ook anders zou kunnen (ik trouwens ook nog niet...).
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_147478914
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 11:49 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Wat willen hoogbegaafde kinderen zien en leren? Moeilijkere rekensommen? Denk het niet.
Die willen de wereld ontdekken. Niet de wereld ontdekken die een ander voor ze klaar legt. Een bedrijf heeft een hele andere motivatie om kinderen op te leiden dan een hoogleraar. Nergens heb ik sommen of standaard opgaven genoemd. Zelfontplooiing en ontdekken wat je echt leuk vindt, doe je niet vanuit een gestuurde opdracht.
pi_147478931
quote:
14s.gif Op donderdag 11 december 2014 11:51 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dit.

De grenzen aan wat een basisschoolleerkracht kan aanbieden zijn bereikt. Niet alleen de grenzen in IQ en kennis maar vooral in wat ze kunnen behappen met al die labeltjes en rugzakjes in hun klassen. Dus moeten we de stap durven wagen om te outsourcen.
Tja, het huidige beleid is er dus op gericht juist iedereen binnen boord te houden en toch op maat te bedienen. Dat het uit de lengte dan wel uit de breedte moet komen is blijkbaar een detail dat over het hoofd is gezien.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_147478961
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 11:53 schreef Lhyanna het volgende:

[..]

Die willen de wereld ontdekken. Niet de wereld ontdekken die een ander voor ze klaar legt. Een bedrijf heeft een hele andere motivatie om kinderen op te leiden dan een hoogleraar. Nergens heb ik sommen of standaard opgaven genoemd. Zelfontplooiing en ontdekken wat je echt leuk vindt, doe je niet vanuit een gestuurde opdracht.
Staat je volledig vrij, maar de vraag is of dat noodzakelijkerwijs een taak is van de overheid en waarom de overheid per definitie extra tijd en moeite moet steken in mensen die het stempeltje 'hoogbegaafd' krijgen of claimen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_147478963
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 11:53 schreef Lhyanna het volgende:

[..]

Die willen de wereld ontdekken. Niet de wereld ontdekken die een ander voor ze klaar legt. Een bedrijf heeft een hele andere motivatie om kinderen op te leiden dan een hoogleraar. Nergens heb ik sommen of standaard opgaven genoemd. Zelfontplooiing en ontdekken wat je echt leuk vindt, doe je niet vanuit een gestuurde opdracht.
Ik noemde wel opdrachten die worden voorgelegd. Ik zou niet weten hoe ik hen in het huidige onderwijssysteem op een andere manier moet bedienen.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_147478977
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 11:54 schreef Moonah het volgende:

[..]

Tja, het huidige beleid is er dus op gericht juist iedereen binnen boord te houden en toch op maat te bedienen. Dat het uit de lengte dan wel uit de breedte moet komen is blijkbaar een detail dat over het hoofd is gezien.
Het grootste probleem is toch gewoon tijdgebrek, wat weer voortvloeit uit geldgebrek? Het Finse model zou ik ook graag zien in ons onderwijs, alleen voor we de vruchten plukken van de dure ommezwaai in beleid, zijn er weer 6 ministers geweest die het allemaal beter weten en alles weer veranderd is.
pi_147479007
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 11:55 schreef Monolith het volgende:

[..]

Staat je volledig vrij, maar de vraag is of dat noodzakelijkerwijs een taak is van de overheid en waarom de overheid per definitie extra tijd en moeite moet steken in mensen die het stempeltje 'hoogbegaafd' krijgen of claimen.
Extra tijd? Hoezo? Ze zitten toch al verplicht hun tijd ergens door te brengen? Die kunnen ze toch beter nuttig besteden dan stilzitten en zwijgen?
pi_147479043
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 11:55 schreef Lhyanna het volgende:

[..]

Het grootste probleem is toch gewoon tijdgebrek, wat weer voortvloeit uit geldgebrek? Het Finse model zou ik ook graag zien in ons onderwijs, alleen voor we de vruchten plukken van de dure ommezwaai in beleid, zijn er weer 6 ministers geweest die het allemaal beter weten en alles weer veranderd is.
Onze directeur is op studiereis geweest naar Finland. Uit zijn presentaties begreep ik dat naast de voordelen van dat model er ook nogal wat haken en ogen aan kleven. Ik heb me er verder niet in verdiept omdat het voor onze school iig geen optie was.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_147479204
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 11:58 schreef Moonah het volgende:

[..]

Onze directeur is op studiereis geweest naar Finland. Uit zijn presentaties begreep ik dat naast de voordelen van dat model er ook nogal wat haken en ogen aan kleven. Ik heb me er verder niet in verdiept omdat het voor onze school iig geen optie was.
Natuurlijk, ieder model heeft zijn voordelen, ook het Chinese model heeft voordelen.

Maar dat beleid moet niet per school bekeken worden, maar landelijk. En dan ook landelijk besproken hoe het beter kan. Punt is, dat het model ontzettend veel geld kost. Enerzijds omdat de klassen flink moeten verkleinen en je dus meer leraren nodig hebt, anderzijds omdat de leraren verplicht hun master moeten behalen en dus ook een dusdanig salaris willen. Verder zullen genoeg kinderen, of zelfs sommige ouders, niet om kunnen gaan met de vrijheid die het onderwijs biedt. Zo zullen er nog wel nadelen zijn. Je leidt echter wel de toekomstige generatie op tot zelfstandigere en innovatievere volwassenen. Dat levert op de lange termijn, denk ik, veel meer op. Maar zoals ik al zei, dat duurt ontzettend lang voordat het terug verdiend is. En die tijd krijgt de politiek niet meer.
pi_147479335
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 12:05 schreef Lhyanna het volgende:

[..]

Natuurlijk, ieder model heeft zijn voordelen, ook het Chinese model heeft voordelen.

Maar dat beleid moet niet per school bekeken worden, maar landelijk. En dan ook landelijk besproken hoe het beter kan. Punt is, dat het model ontzettend veel geld kost. Enerzijds omdat de klassen flink moeten verkleinen en je dus meer leraren nodig hebt, anderzijds omdat de leraren verplicht hun master moeten behalen en dus ook een dusdanig salaris willen.
Het salaris is voor de leraren in Finland helemaal niet hoger, het is zelfs fors lager op elk onderwijsniveau binnen het primaire en secundaire onderwijs en na elk aantal jaren anciënniteit!
http://www.aob.nl/doc/Salarisvergelijking%20Finland.pdf

Echter, als jij in Finland een leraar bent geworden dan heb je een soort van kwaliteitsstempel, want je behoorde tot het beste derde deel van de studenten en zo.
Wellicht dat die mensen daarom en omdat de werkomstandigheden beter zijn dit lagere salaris accepteren? Immers, je kan gemakkelijker doorstromen naar de private sector met zo'n kwaliteitsstempel.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_147479418
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 23:44 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dat is niet hoogbegaafd, dan praat je eerder over 145.
Waarvan het maar zeer de vraag is of dat dat op een zinvolle manier kan worden gemeten. Nu geloof ik sowieso niet dat de IQ-score 1 op 1 iemands intelligentie reflecteert omdat het maar net een kwestie is van wat je precies test en wat je precies niet test (minstens zo belangrijk) maar differentiëren boven de 130 lijkt me helemaal niet zinvol. Dat neemt natuurlijk niet weg dat je ook onder de begaafde mensen weer een paar slimmere mensen hebt die begaafd zijn in vergelijking met de andere begaafde mensen.

quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2014 23:53 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Daarom zeg ik; die etiketjes zijn onzin en subjectief.

Mensen die in 5 min een boek kunnen lezen, binnen 2 weken een vreemde taal leren, wondervoetballers, Hawking.

Dat noem ik hoogbegaafd.
Zoiets. En dat kan en hoef je niet te testen, dat blijkt uit iemands prestaties.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_147479431
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 12:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het salaris is voor de leraren in Finland helemaal niet hoger, het is zelfs fors lager op elk onderwijsniveau binnen het primaire en secundaire onderwijs en na elk aantal jaren anciënniteit!
http://www.aob.nl/doc/Salarisvergelijking%20Finland.pdf

Echter, als jij in Finland een leraar bent geworden dan heb je een soort van kwaliteitsstempel, want je behoorde tot het beste derde deel van de studenten en zo.
Wellicht dat die mensen daarom en omdat de werkomstandigheden beter zijn dit lagere salaris accepteren? Immers, je kan gemakkelijker doorstromen naar de private sector met zo'n kwaliteitsstempel.
Een Finse leraar heeft volgens mij wel veel meer vrije tijd. Ze besteden minder tijd aan lesuren, minder tijd aan nakijken van toetsen en kunnen zo meer hun creativiteit gebruiken. Jaarsalarissen vergelijken is alleen mogelijk door ook werktijden mee te nemen, ook de verborgen uren die Nederlandse leraren maken.
pi_147479575
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 23:55 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Topsport heeft geen moer met intelligentie te maken
Het heeft echter wel erg veel met het brein te maken. Coördinatie wordt immers door het brein bepaald. Creativiteit en spelinzicht ook waar bepaalde extreem goede voetballers een overdosis van hebben. Arjen Robben was trouwens erg goed in schaken. Toeval? Ik denk het niet aangezien voor het type voetbal wat hij speelt wel een hoge intelligentie - op een bepaald vlak in ieder geval - vereist is.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_147479645
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 11:55 schreef Monolith het volgende:

[..]

Staat je volledig vrij, maar de vraag is of dat noodzakelijkerwijs een taak is van de overheid en waarom de overheid per definitie extra tijd en moeite moet steken in mensen die het stempeltje 'hoogbegaafd' krijgen of claimen.
Je zou zeggen dat hier vanuit de private sector vast wel wat te halen valt.
pi_147479929
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 11:57 schreef Lhyanna het volgende:

[..]

Extra tijd? Hoezo? Ze zitten toch al verplicht hun tijd ergens door te brengen? Die kunnen ze toch beter nuttig besteden dan stilzitten en zwijgen?
Het gaat niet om de leerlingen, het gaat om de individuele begeleiding die o.a. leraren zouden moeten bieden.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_147480076
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 12:16 schreef Lhyanna het volgende:

[..]

Een Finse leraar heeft volgens mij wel veel meer vrije tijd. Ze besteden minder tijd aan lesuren, minder tijd aan nakijken van toetsen en kunnen zo meer hun creativiteit gebruiken. Jaarsalarissen vergelijken is alleen mogelijk door ook werktijden mee te nemen, ook de verborgen uren die Nederlandse leraren maken.
Fair enough maar je kan dus niet stellen dat de salarissen automatisch hoger moeten zijn, het verschil is dusdanig groot (6000 Euro per jaar voor een starter, minstens dat bij anciënniteit) dat het per uur niet gek veel zal schelen, ook als de Finse leraren beduidend kortere werkweken hebben.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_147480171
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 12:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het heeft echter wel erg veel met het brein te maken. Coördinatie wordt immers door het brein bepaald. Creativiteit en spelinzicht ook waar bepaalde extreem goede voetballers een overdosis van hebben. Arjen Robben was trouwens erg goed in schaken. Toeval? Ik denk het niet aangezien voor het type voetbal wat hij speelt wel een hoge intelligentie - op een bepaald vlak in ieder geval - vereist is.
Om dit punt nog wat kracht bij te geven: Maradona, toch niet het schoolvoorbeeld van intelligentie, is ooit eens onderzocht aan de hersenen. Net als hoogbegaafde of grote muzikanten, blijkt zijn talent te komen door een bepaalde rekenkracht in de hersenen. Onderzoekers concludeerde dat, afkomst en interesse uiteindelijk bepaalt waar deze toptalenten dan goed in worden.

Topsporters zijn dus wel zeker hoogbegaafd.
pi_147480221
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 12:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het heeft echter wel erg veel met het brein te maken. Coördinatie wordt immers door het brein bepaald. Creativiteit en spelinzicht ook waar bepaalde extreem goede voetballers een overdosis van hebben. Arjen Robben was trouwens erg goed in schaken. Toeval? Ik denk het niet aangezien voor het type voetbal wat hij speelt wel een hoge intelligentie - op een bepaald vlak in ieder geval - vereist is.
Alles heeft te maken met het brein, je trapt nogal een open deur in.
pi_147480256
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 12:44 schreef Lhyanna het volgende:

[..]

Om dit punt nog wat kracht bij te geven: Maradona, toch niet het schoolvoorbeeld van intelligentie, is ooit eens onderzocht aan de hersenen. Net als hoogbegaafde of grote muzikanten, blijkt zijn talent te komen door een bepaalde rekenkracht in de hersenen. Onderzoekers concludeerde dat, afkomst en interesse uiteindelijk bepaalt waar deze toptalenten dan goed in worden.

Topsporters zijn dus wel zeker hoogbegaafd.
Ik weiger te geloven dat iemand als Balotelli hoogbegaafd is.
pi_147480258
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 12:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Fair enough maar je kan dus niet stellen dat de salarissen automatisch hoger moeten zijn, het verschil is dusdanig groot (6000 Euro per jaar voor een starter, minstens dat bij anciënniteit) dat het per uur niet gek veel zal schelen, ook als de Finse leraren beduidend kortere werkweken hebben.
Eerste link na intikken "schoolsysteem Finland": http://blog.sbo.nl/onderwijs/schoolsysteem-finland/

Meer vakantie, maar verplicht maximaal 4x 45 minuten les, rest eigen invulling. Een Finse docent lijkt, uit beschikbare informatie, meer op een parttime Nederlandse docent. Dan is het verschil wel degelijk in het voordeel van de Finnen.
pi_147480284
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 11:53 schreef Lhyanna het volgende:

[..]

Die willen de wereld ontdekken. Niet de wereld ontdekken die een ander voor ze klaar legt. Een bedrijf heeft een hele andere motivatie om kinderen op te leiden dan een hoogleraar. Nergens heb ik sommen of standaard opgaven genoemd. Zelfontplooiing en ontdekken wat je echt leuk vindt, doe je niet vanuit een gestuurde opdracht.
Klopt en nope.

Je zal ergens mee in aanraking moeten komen om te weten of je dat leuk vindt. De vraag naar werkelijk hoogbegaafden die hoog zijn opgeleid is in bedrijven groot.
Ik pleit niet voor volledige sturing en ook niet voor één bedrijf. Die bedrijven hebben een vraag; laat hen gezamenlijk of ieder apart lesstof/opdrachten ontwikkelen voor die kinderen en wanneer hun lesstof/opdrachten gekozen worden daar ook de begeleiding en beoordeling in doen. Dat geeft een enorme bron waar een school/kind uit kan kiezen en neemt taken uit handen van de school ipv de leerkracht verder te belasten.
Dus; de ene keer een opdracht van bedrijf A, daarna van bedrijf B enz. Gewoon op school wanneer zij hun gewone lesstof beheersen.
Lijkt mij zeer verruimend en interessant. Wat leren over biochemica, wat over IT programmeren, wat over ruimtevaart, wat over het ontwerpen van bv schepen enz..
pi_147480303
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 12:35 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het gaat niet om de leerlingen, het gaat om de individuele begeleiding die o.a. leraren zouden moeten bieden.
De begeleiding die een hoogbegaafd kind nodig heeft om optimaal hun potentie te benutten, is zoals Moonah beschrijft, een half uur. Dat is veel minder dat dan de individuele begeleiding die moeilijk te hanteren of minder begaafde leerlingen nodig hebben en waar vervolgens een grotere kans op is dat het terugbetaald wordt. Waarom zou je ze dan laten zwemmen?
pi_147480334
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 11:58 schreef Moonah het volgende:
Quote voor de quotealert.

Ik ben het met je eens dat - afgaande op hoe jij het hier omschrijft - jouw school doet wat het kan om te differentiëren binnen de mate van wat mogelijk is met het huidige beleid (1 niveau lager onderwijs). Let er wel op dat er ook kinderen zijn die partieel begaafd zijn, die kunnen bij een IQ-test 115-130 scoren maar op voor school relevante onderdelen dan weer wel consistent 130+. Afhankelijk van welke IQ-test wordt gebruikt (bij Wechsler een probleem, bij klassieke IQ-testen niet) kan dit een vertekend beeld geven.

Ik zie niet in waarom niveaudifferentiatie in het lager onderwijs geen optie zou zijn. In de meeste buurten zijn er meerdere lage scholen in de buurt. Ja, ik weet dat er ook dorpjes zijn waarin er 1 schooltje is en van waaruit je 3 kilometer of meer moet reizen naar de volgende en dat ouders in zo'n dorpje het fijn vinden als het kind te voet naar school kan maar voor heel veel buurten geldt dat niet. Jij schetst het wat romantisch, samenleving in het klein en zo, maar daar zitten ook haken en ogen aan, het is immers wel de samenleving van die wijk in het klein. Zoals jij weet is de lage school erg wijkgebonden, in een villawijk is dat dus een geheel andere samenleving in het klein dan in een volkswijk. Dat terzijde. ;)
Ik ben het met je eens dat je niet al teveel etiketjes moet geven aan kinderen, dat doen wij in Nederland al veel te veel. Kinderen hebben het recht om een onbeschreven blad te zijn en zich frank en vrij (van etiketjes) te ontwikkelen. Een kind wat het etiket dom heeft kan gedemotiveerd geraken, het kind wat het etiket begaafd heeft kan naast zijn schoenen gaan lopen, ...
Ik begrijp in dat licht jouw angst voor niveaudifferentiatie maar indien je voldoende aandacht hebt voor het individu en voldoende ruimte biedt om naar het hogere niveau of lagere niveau te gaan hoeft dat toch geen probleem te zijn? Je zou dan echter wel het middelbare onderwijs er bij moeten betrekken. Misschien dat sommige kinderen dan al wat eerder starten met het VWO of iets dergelijks?

Oh, nog een tip voor jou. Je kan met booleaanse algebra die kinderen goed uitdagen terwijl je relatief gemakkelijk de regeltjes kan leren.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bram_van_Loon op 11-12-2014 12:59:11 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_147480336
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 11:58 schreef Moonah het volgende:

[..]

Onze directeur is op studiereis geweest naar Finland. Uit zijn presentaties begreep ik dat naast de voordelen van dat model er ook nogal wat haken en ogen aan kleven. Ik heb me er verder niet in verdiept omdat het voor onze school iig geen optie was.
Ach. Daar is wel geld voor. ~O>
pi_147480357
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 12:49 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Klopt en nope.

Je zal ergens mee in aanraking moeten komen om te weten of je dat leuk vindt. De vraag naar werkelijk hoogbegaafden die hoog zijn opgeleid is in bedrijven groot.
Ik pleit niet voor volledige sturing en ook niet voor één bedrijf. Die bedrijven hebben een vraag; laat hen gezamenlijk of ieder apart lesstof/opdrachten ontwikkelen voor die kinderen en wanneer hun lesstof/opdrachten gekozen worden daar ook de begeleiding en beoordeling in doen. Dat geeft een enorme bron waar een school/kind uit kan kiezen en neemt taken uit handen van de school ipv de leerkracht verder te belasten.
Dus; de ene keer een opdracht van bedrijf A, daarna van bedrijf B enz. Gewoon op school wanneer zij hun gewone lesstof beheersen.
Lijkt mij zeer verruimend en interessant. Wat leren over biochemica, wat over IT programmeren, wat over ruimtevaart, wat over het ontwerpen van bv schepen enz..
Dat klopt ook ,maar liever dat bedrijven instappen op het moment dat leerlingen al wat meer ervaring hebben. Mijn mening is dat in het basisonderwijs, deze opdrachten beter geformuleerd kunnen worden door (hoog)leraren. Die denken meer vanuit het ontdekken dan vanuit beoogd resultaat.
pi_147480439
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 12:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Zoiets. En dat kan en hoef je niet te testen, dat blijkt uit iemands prestaties.
Neem een Ferrari en gedraag je op de openbare weg. Dan kan je de prestaties nooit meten en zal je nooit weten da je met die auto ook zinvol op het circuit zou kunnen rijden.

We hebben genieën nodig maar als we hen verwaarlozen in vooral het basisonderwijs en later ook het voortgezet onderwijs (waar dit al minder speelt) dan zullen we nooit de vruchten optimaal kunnen plukken.
pi_147480446
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 12:44 schreef Lhyanna het volgende:

[..]

Om dit punt nog wat kracht bij te geven: Maradona, toch niet het schoolvoorbeeld van intelligentie, is ooit eens onderzocht aan de hersenen. Net als hoogbegaafde of grote muzikanten, blijkt zijn talent te komen door een bepaalde rekenkracht in de hersenen. Onderzoekers concludeerde dat, afkomst en interesse uiteindelijk bepaalt waar deze toptalenten dan goed in worden.

Topsporters zijn dus wel zeker hoogbegaafd.
Het probleem met 'hoogbegaafd' is vooral de onzinnige obsessie met het labeltje. Natuurlijk is een topsporter hoogbegaafd. Maar dan wel op basis van zijn vermogen op een bepaald vlak een topprestatie te leveren, niet met vermeende 'rekenkracht' in de hersenen. Iets dat sowieso nogal een projectie van computertechnologie op het menselijk brein is, maar goed.
Je poneert hier impliciet even doodleuk de stelling dat de hersenen een soort van 'general purpose learning machine' is waarvan de capaciteit is te reduceren tot een enkel getalletje. Dat strookt nou niet bepaald met de heersende opvattinge in de neurofysiologische wetenschap. Dat is natuurlijk, naast het al eerder aangeven bezwaar tegen het bij voorbaat vaststaan van die capaciteit, ook het hele bezwaar tegen zo'n labeltje. Het heeft bovendien iets van 'recht hebben op' omdat je een vermeende inherente capaciteit zou bezitten.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_147480460
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 12:16 schreef Lhyanna het volgende:

[..]

Een Finse leraar heeft volgens mij wel veel meer vrije tijd. Ze besteden minder tijd aan lesuren, minder tijd aan nakijken van toetsen en kunnen zo meer hun creativiteit gebruiken. Jaarsalarissen vergelijken is alleen mogelijk door ook werktijden mee te nemen, ook de verborgen uren die Nederlandse leraren maken.
En is dat salaris ook vergeleken met de salarissen daar in de commerciële sector?
pi_147480518
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 12:55 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Neem een Ferrari en gedraag je op de openbare weg. Dan kan je de prestaties nooit meten en zal je nooit weten da je met die auto ook zinvol op het circuit zou kunnen rijden.
Precies, dat blijkt pas als hij op het circuit rijdt. Zo blijkt voor een intelligent iemand pas op de universiteit, in de wetenschap en soms in het bedrijfsleven wat het waard is.

quote:
We hebben genieën nodig maar als we hen verwaarlozen in vooral het basisonderwijs en later ook het voortgezet onderwijs (waar dit al minder speelt) dan zullen we nooit de vruchten optimaal kunnen plukken.
Eens, daarom moet je zoveel mogelijk de kinderen die gemakkelijk de stof onder de knie krijgen in een hoger tempo dezelfde stof en/of moeilijkere stof geven. Het achttallig stelsel is een aardig idee.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_147480542
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 12:52 schreef Lhyanna het volgende:

[..]

Dat klopt ook ,maar liever dat bedrijven instappen op het moment dat leerlingen al wat meer ervaring hebben. Mijn mening is dat in het basisonderwijs, deze opdrachten beter geformuleerd kunnen worden door (hoog)leraren. Die denken meer vanuit het ontdekken dan vanuit beoogd resultaat.
Laat ze dan samenwerken met hoogleraren.
pi_147480554
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 12:48 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Ik weiger te geloven dat iemand als Balotelli hoogbegaafd is.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hij heeft in ieder geval verstand van zaken. :D
pi_147480574
quote:
1s.gif Op donderdag 11 december 2014 12:59 schreef TorroFernandes het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hij heeft in ieder geval verstand van zaken. :D
Lelijke vrouwen man.
pi_147480634
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 12:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Eens, daarom moet je zoveel mogelijk de kinderen die gemakkelijk de stof onder de knie krijgen in een hoger tempo dezelfde stof en/of moeilijkere stof geven. Het achttallig stelsel is een aardig idee.
Hum ja. Wat je vergeet is dat een hoog IQ niet gelijk staat aan extreem snel volwassen worden. Het onderwijs komt niet voor niets terug op het 'klassen overslaan'. Dan lopen die kinderen namelijk op andere vlakken vast want ze horen verder wel gewoon tussen hun leeftijdsgenoten.

En de meeste hoogbegaafden zijn juist geen talenwonders. 8 talig onderwijs haalt je Beta genieën dus juist onderuit ipv hen te helpen. Wist je dat dyslectie bij hoogbegaafden juist veel voorkomt?
pi_147480643
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 12:56 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het probleem met 'hoogbegaafd' is vooral de onzinnige obsessie met het labeltje. Natuurlijk is een topsporter hoogbegaafd. Maar dan wel op basis van zijn vermogen op een bepaald vlak een topprestatie te leveren, niet met vermeende 'rekenkracht' in de hersenen.
Indien voor die sport een extreem goede coördinatie is vereist dan is die rekenkracht ook groter, in ieder geval bij het deel van de cortex wat de motoriek aanstuurt. ;)
Ik ben het verder natuurlijk eens met wat je in deze reactie stelt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_147480650
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:00 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Lelijke vrouwen man.
Wij zijn klaar voor vandaag.
pi_147480655
quote:
15s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:03 schreef TorroFernandes het volgende:

[..]

Wij zijn klaar voor vandaag.
??
pi_147480669
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 12:56 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het probleem met 'hoogbegaafd' is vooral de onzinnige obsessie met het labeltje. Natuurlijk is een topsporter hoogbegaafd. Maar dan wel op basis van zijn vermogen op een bepaald vlak een topprestatie te leveren, niet met vermeende 'rekenkracht' in de hersenen. Iets dat sowieso nogal een projectie van computertechnologie op het menselijk brein is, maar goed.
Je poneert hier impliciet even doodleuk de stelling dat de hersenen een soort van 'general purpose learning machine' is waarvan de capaciteit is te reduceren tot een enkel getalletje. Dat strookt nou niet bepaald met de heersende opvattinge in de neurofysiologische wetenschap. Dat is natuurlijk, naast het al eerder aangeven bezwaar tegen het bij voorbaat vaststaan van die capaciteit, ook het hele bezwaar tegen zo'n labeltje. Het heeft bovendien iets van 'recht hebben op' omdat je een vermeende inherente capaciteit zou bezitten.
Het was een zeer summier geschreven conclusie, dat klopt. Ik heb geen zin om halve pagina's te tikken om de nuance aan te geven. Maar dat topsporters, topmuzikanten, topwetenschappers en topbestuurders eenzelfde hersenactiviteit vertonen, toont wel degelijk aan dat er overlap bestaat tussen hoogbegaafdheid binnen verschillende takken. Het uiterste uit jezelf halen heeft met meer te maken dan alleen de aanwezigheid van deze capaciteit natuurlijk.

Verder is het niet alleen de obsessie met het labeltje "hoogbegaafd", maar de obsessie met alle labeltjes. Ieder kind moet anders benaderd worden. Er wordt alleen vaak neergekeken op het labeltje "hoogbegaafd", want "die kunnen zichzelf toch wel redden".
pi_147480670
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Indien voor die sport een extreem goede coördinatie is vereist dan is die rekenkracht ook groter, in ieder geval bij het deel van de cortex wat de motoriek aanstuurt. ;)
Ik ben het verder natuurlijk eens met wat je in deze reactie stelt.
Maar wil dat dan ook zeggen dat een topsporter per definitie goed is in rekenen en wiskunde?

Of is hij/zij slechts goed in rekenen in zijn/haar topsport?
pi_147480677
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:04 schreef theunderdog het volgende:

[..]

??
Ik ben geschokt door je opmerking. Maar dat is allemaal zeer off-topic. :P
pi_147480732
Maar iemand is toch pas hoogbegaafd als hij/zij 130 + scoort op een officiële IQ test?
pi_147480734
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:03 schreef Ouder1 het volgende:
En de meeste hoogbegaafden zijn juist geen talenwonders. 8 talig onderwijs haalt je Beta genieën dus juist onderuit ipv hen te helpen. Wist je dat dyslectie bij hoogbegaafden juist veel voorkomt?
Achttallig stelsel, ik heb het niet over vreemde talen gehad. Nu jij daar toch over begint, ik houd graag een pleidooi voor 3 vreemde talen op de lage school: wel laten verzorgen door linguïsten en niet door de gewone leraren. Met alle respect t.o.v. hen maar ieder zijn vak. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_147480749
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:05 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Maar wil dat dan ook zeggen dat een topsporter per definitie goed is in rekenen en wiskunde?

Of is hij/zij slechts goed in rekenen in zijn/haar topsport?
Nee, dit wil zeggen dat een topsporter een buitengewone aanleg heeft om zijn sport snel aan te leren, net als dat een ander een buitengewone gave heeft om wiskunde op te pakken. Beide zijn zeker wel hoogbegaafd, alleen zal een Balotelli zoals jij al schets, vooral voor gek verklaard worden.

Mocht hij andere interesses gehad hebben, dan was hij hoogstwaarschijnlijk wel gelabeld als hoogbegaafd.
pi_147480763
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:08 schreef Lhyanna het volgende:

[..]

Nee, dit wil zeggen dat een topsporter een buitengewone aanleg heeft om zijn sport snel aan te leren, net als dat een ander een buitengewone gave heeft om wiskunde op te pakken. Beide zijn zeker wel hoogbegaafd, alleen zal een Balotelli zoals jij al schets, vooral voor gek verklaard worden.

Mocht hij andere interesses gehad hebben, dan was hij hoogstwaarschijnlijk wel gelabeld als hoogbegaafd.
Je hebt een eigen definitie van hoogbegaafdheid?
pi_147480772
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:07 schreef theunderdog het volgende:
Maar iemand is toch pas hoogbegaafd als hij/zij 130 + scoort op een officiële IQ test?
Het is vooral een manier van ouders om het falen van hun kinderen die ze zelf niet durven op te voeden af te schuiven op de maatschappij.
pi_147480778
Balotelli krijgt zijn hesje niet eens aan, kom op Lhyanna.
pi_147480790
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:10 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Je hebt een eigen definitie van hoogbegaafdheid?
Dat is het mooie van dit labeltje, iedereen kan het naar eigen inzicht toepassen.
pi_147480801
quote:
10s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:11 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat is het mooie van dit labeltje, iedereen kan het naar eigen inzicht toepassen.
Nee, een hoogbegaafd iemand moet een IQ boven de 130 hebben.
pi_147480831
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:05 schreef Lhyanna het volgende:

[..]

Het was een zeer summier geschreven conclusie, dat klopt. Ik heb geen zin om halve pagina's te tikken om de nuance aan te geven. Maar dat topsporters, topmuzikanten, topwetenschappers en topbestuurders eenzelfde hersenactiviteit vertonen, toont wel degelijk aan dat er overlap bestaat tussen hoogbegaafdheid binnen verschillende takken.
'Eenzelfde hersenactiviteit' zegt niet zo gek veel. Mensen weten dat de hersenen in de basis verantwoordelijk zijn voor onze cognitieve vermogens en verbinden allerlei wilde conclusies aan zaken als 'hersenactiviteit', maar dat heeft vaak niet bepaald een solide basis in de wetenschap.

quote:
Het uiterste uit jezelf halen heeft met meer te maken dan alleen de aanwezigheid van deze capaciteit natuurlijk.
Nogmaals, die capaciteit is vrij flexibel. Neem bijvoorbeeld IQ. Amerikanen uit de jaren '30 waren bijvoorbeeld zo ongeveer zwakzinnig naar de hedendaagse maatstaven aangezien een IQ van 100 uit die tijd op de hedendaagse schaal overeenkomt met een IQ van pakweg 80.

quote:
Verder is het niet alleen de obsessie met het labeltje "hoogbegaafd", maar de obsessie met alle labeltjes. Ieder kind moet anders benaderd worden. Er wordt alleen vaak neergekeken op het labeltje "hoogbegaafd", want "die kunnen zichzelf toch wel redden".
Dat is natuurlijk ook inherent aan het labeltje. Het zegt eigenlijk 'ik ben beter dan de rest'. Als ik niet mee kan komen in het systeem, dan ligt dat aan het systeem, niet aan mij'. Het is eerder het ontbreken van andere vermogens. Niemand vindt het leuk om stompzinnige rijtjes te stampen. Dat de wereld niet altijd op jou is aangepast en dat je daar mee om moet kunnen gaan is nou eenmaal óók iets dat kinderen moeten leren.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_147480844
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:11 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Nee, een hoogbegaafd iemand moet een IQ boven de 130 hebben.
Dat is juist het mooie

quote:
Men spreekt doorgaans van hoogbegaafdheid bij een IQ vanaf 130
Het is dus voor interpretatie vatbaar. Je kan het geheel naar eigen wens invullen.
Dus ook alle dropouts hier kunnen zichzelf als hoogbegaafd bestempelen :).
pi_147480865
quote:
10s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:13 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat is juist het mooie

[..]

Het is dus voor interpretatie vatbaar. Je kan het geheel naar eigen wens invullen.
Dus ook alle dropouts hier kunnen zichzelf als hoogbegaafd bestempelen :).
Nee, een IQ test test op analytisch, logisch denkvermogen. Niet op hoe goed je piano kan spelen.
pi_147480879
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:14 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Nee, een IQ test test op analytisch, logisch denkvermogen. Niet op hoe goed je piano kan spelen.
Of hoe goed je tegen een bal kan trappen.
pi_147480888
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:15 schreef Lhyanna het volgende:

[..]

Of hoe goed je tegen een bal kan trappen.
Nee
pi_147480925
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:14 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Nee, een IQ test test op analytisch, logisch denkvermogen. Niet op hoe goed je piano kan spelen.
Nogmaals, lees het zinnetje in mijn quote eens :).

Je kan met die definitie alle kanten op. Het is gewoon geen vast gedefinieerd iets, je kan iemand zelfs al of niet hoogbegaafd noemen zonder naar het IQ te kijken.
pi_147480939
quote:
2s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:17 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Nogmaals, lees het zinnetje in mijn quote eens :).

Je kan met die definitie alle kanten op. Het is gewoon geen vast gedefinieerd iets, je kan iemand zelfs al of niet hoogbegaafd noemen zonder naar het IQ te kijken.
Nee, het IQ is misschien wel het belangrijkste.

Daar is heel het labeltje "hoogbegaafd" op gebaseerd.
  donderdag 11 december 2014 @ 13:19:10 #189
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_147480961
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:11 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Nee, een hoogbegaafd iemand moet een IQ boven de 130 hebben.
Het moet niet eens, het is gewoon de wijze hoe je mensen met een IQ van boven de 130 aanduidt. Niets meer, niets meer.

Daar zit voor mij ook een beetje de makke (zie mijn eerdere posts). Het is geen diagnose van een afwijking, beperking of weet ik het, maar gewoon een kwalificatie van je cognitieve capaciteiten. Maak een fatsoenlijk assessment en kijk naar de scores en je weet hetzelfde.

In de hedendaagse Nederlandse samenleving hechten wij relatief veel waarde aan IQ als indicator van iemand zijn of haar kunnen. Onze arbeidsverdeling is zelfs grotendeels gebaseerd op dit gegeven omdat IQ gezien wordt als een van de meest betrouwbare voorspellers voor iemand zijn/haar prestaties.

Dat is allemaal leuk en aardig, maar wat we nu dus krijgen is dat mensen al heel vroeg in de ontwikkeling van iemand zijn of haar persoonlijkheid een kwalificatie willen meegeven dat bevestigd dat iemand over uitzonderlijke aangeboren kwaliteiten beschikt. Zelf ben ik uitgesproken nurture en kan ik hier weinig mee. Ik denk dat kleuters meer baat hebben bij een omgeving die de juiste vorming met zich meebrengt, dan op kleuterniveau aangesneden begeleiding en stimulering. Wat we dan gaan krijgen is de bizarre situatie dat jochies van vier jaar assessments en oefeningen moeten gaan afnemen, die vervolgens min of meer bepalend zullen zijn hoe zij hun kleutertijd door gaan komen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_147480981
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:15 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Nee
Daarom spreekt men "doorgaans" van hoogbegaafdheid, bij een IQ van 130+. Meer zaken zijn van belang bij hoogbegaafdheid dan alleen analytisch denkvermogen.

quote:
10s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:13 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat is juist het mooie

[..]

Het is dus voor interpretatie vatbaar. Je kan het geheel naar eigen wens invullen.
Dus ook alle dropouts hier kunnen zichzelf als hoogbegaafd bestempelen :).
Als zij dat willen, moeten ze dat vooral doen. Maar dat maakt de discussie voor anders begeleiden van echt hoogbegaafde op het basisonderwijs niet zinloos.
pi_147480988
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:18 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Nee, het IQ is misschien wel het belangrijkste.

Daar is heel het labeltje "hoogbegaafd" op gebaseerd.
Nogmaals, lees mijn quote eens. Binnen de huidige benadering van hoogbegaafdheid zit die vrijheid om niet enkel naar IQ te kijken. Of zelfs helemaal niet.
pi_147481032
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:19 schreef Ryon het volgende:

[..]

Het moet niet eens, het is gewoon de wijze hoe je mensen met een IQ van boven de 130 aanduidt. Niets meer, niets meer.

Daar zit voor mij ook een beetje de makke (zie mijn eerdere posts). Het is geen diagnose van een afwijking, beperking of weet ik het, maar gewoon een kwalificatie van je cognitieve capaciteiten. Maak een fatsoenlijk assessment en kijk naar de scores en je weet hetzelfde.

In de hedendaagse Nederlandse samenleving hechten wij relatief veel waarde aan IQ als indicator van iemand zijn of haar kunnen. Onze arbeidsverdeling is zelfs grotendeels gebaseerd op dit gegeven omdat IQ gezien wordt als een van de meest betrouwbare voorspellers voor iemand zijn/haar prestaties.

Dat is allemaal leuk en aardig, maar wat we nu dus krijgen is dat mensen al heel vroeg in de ontwikkeling van iemand zijn of haar persoonlijkheid een kwalificatie willen meegeven dat bevestigd dat iemand over uitzonderlijke aangeboren kwaliteiten beschikt. Zelf ben ik uitgesproken nurture en kan ik hier weinig mee. Ik denk dat kleuters meer baat hebben bij een omgeving die de juiste vorming met zich meebrengt, dan op kleuterniveau aangesneden begeleiding en stimulering. Wat we dan gaan krijgen is de bizarre situatie dat jochies van vier jaar assessments en oefeningen moeten gaan afnemen, die vervolgens min of meer bepalend zullen zijn hoe zij hun kleutertijd door gaan komen.
Jij denkt niet dat intelligentie voor een relatief groot deel aangeboren is? of hoe moet ik dat "nuture" stukje lezen?

Dat je moet zorgen dat de omgeving "goed/stabiel" is lijkt mij evident.
pi_147481035
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:19 schreef Lhyanna het volgende:

[..]

Daarom spreekt men "doorgaans" van hoogbegaafdheid, bij een IQ van 130+. Meer zaken zijn van belang bij hoogbegaafdheid dan alleen analytisch denkvermogen.

[..]

Als zij dat willen, moeten ze dat vooral doen. Maar dat maakt de discussie voor anders begeleiden van echt hoogbegaafde op het basisonderwijs niet zinloos.
Oh nee, zinloos is het niet. Er is zelfs een hele tak van ontstaan waarbij scholen er leuk geld aan verdienen.
Maar dat is vooral omdat veel ouders hun kind altijd als bijzonder en afwijkend willen zien en niet willen accepteren dat in het gareel lopen soms ook gewoon prima is.
pi_147481048
quote:
2s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:20 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Nogmaals, lees mijn quote eens. Binnen de huidige benadering van hoogbegaafdheid zit die vrijheid om niet enkel naar IQ te kijken. Of zelfs helemaal niet.
Zonder de IQ score weet je het simpelweg niet.
pi_147481209
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:13 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk ook inherent aan het labeltje. Het zegt eigenlijk 'ik ben beter dan de rest'. Als ik niet mee kan komen in het systeem, dan ligt dat aan het systeem, niet aan mij'. Het is eerder het ontbreken van andere vermogens. Niemand vindt het leuk om stompzinnige rijtjes te stampen. Dat de wereld niet altijd op jou is aangepast en dat je daar mee om moet kunnen gaan is nou eenmaal óók iets dat kinderen moeten leren.
QFT

Als je de classificatie hoogbegaafd net niet haalt, moet je ook maar zien je weg te vinden in de klas. Dus voor iemand die dat wel haalt, moet het niet opeens een excuus worden.
  donderdag 11 december 2014 @ 13:28:54 #196
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_147481227
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:21 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Jij denkt niet dat intelligentie voor een relatief groot deel aangeboren is? of hoe moet ik dat "nuture" stukje lezen?

Dat je moet zorgen dat de omgeving "goed/stabiel" is lijkt mij evident.
Iemand zijn/haar cognitieve capaciteiten ontwikkelen zich met de jaren. Afhankelijk van de kennis en uitdagingen die een persoon te verduren krijgt. Het ene kind wordt een stuk slimmer geboren dan de andere, maar afhankelijk van de kansen die het kind krijgt komt hij/zij wel of niet tot ontplooiing.

Als mijn kinderen met een gemiddeld IQ op de wereld gezet worden, krijg ik ze alsnog wel op de universiteit. Daar maak ik mij geen zorgen over. Kwestie van de juiste omgeving creëren waarin hun intellectuele interesses tot wasdom kunnen komen. Mochten mensen er naar vragen, dan zal ik ter rechtvaardiging zeggen dat ze gewoon slim geboren zijn. Dat werkt geruststellend, maar het hoeft niet volledig waar te zijn.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_147481278
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:28 schreef Ryon het volgende:

[..]

Iemand zijn/haar cognitieve capaciteiten ontwikkelen zich met de jaren. Afhankelijk van de kennis en uitdagingen die een persoon te verduren krijgt. Het ene kind wordt een stuk slimmer geboren dan de andere, maar afhankelijk van de kansen die het kind krijgt komt hij/zij wel of niet tot ontplooiing.

Als mijn kinderen met een gemiddeld IQ op de wereld gezet worden, krijg ik ze alsnog wel op de universiteit. Daar maak ik mij geen zorgen over. Kwestie van de juiste omgeving creëren waarin hun intellectuele interesses tot wasdom kunnen komen. Mochten mensen er naar vragen, dan zal ik ter rechtvaardiging zeggen dat ze gewoon slim geboren zijn. Dat werkt geruststellend, maar het hoeft niet volledig waar te zijn.
Ja eens, al zou iemand met een gemiddeld IQ geen bèta studie op de universiteit kunnen doen.

En met een gemiddeld IQ vwo afronden is ook vrijwel onmogelijk hoor. Dan moet je ze vanaf een jonge leeftijd wel heel erg in de boeken duwen, waardoor hun IQ stijgt.
pi_147481297
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:30 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Ja eens, al zou iemand met een gemiddeld IQ geen bèta studie op de universiteit kunnen doen.

En met een gemiddeld IQ vwo afronden is ook vrijwel onmogelijk hoor. Dan moet je ze vanaf een jonge leeftijd wel heel erg in de boeken duwen, waardoor hun IQ stijgt.
Discipline en motivatie maken dat echt wel mogelijk.
pi_147481313
quote:
2s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:31 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Discipline en motivatie maken dat echt wel mogelijk.
Nee.
pi_147481425
@Ryon

Intelligentie wordt door zowel de genen als het milieu bepaald. Zoveel is zeker. Zelf zie ik het als volgt: de genen bepalen wat de bandbreedte is, het milieu bepaald waar in die bandbreedte je komt te zitten. Ik ben het met je eens dat je een van nature gemiddeld intelligent kind echt wel op het VWO en de universiteit krijgt met de juiste stimulatie. Dat blijkt volgens mij ook wel uit de praktijk in veel kakwijken. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')