abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147480749
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:05 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Maar wil dat dan ook zeggen dat een topsporter per definitie goed is in rekenen en wiskunde?

Of is hij/zij slechts goed in rekenen in zijn/haar topsport?
Nee, dit wil zeggen dat een topsporter een buitengewone aanleg heeft om zijn sport snel aan te leren, net als dat een ander een buitengewone gave heeft om wiskunde op te pakken. Beide zijn zeker wel hoogbegaafd, alleen zal een Balotelli zoals jij al schets, vooral voor gek verklaard worden.

Mocht hij andere interesses gehad hebben, dan was hij hoogstwaarschijnlijk wel gelabeld als hoogbegaafd.
pi_147480763
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:08 schreef Lhyanna het volgende:

[..]

Nee, dit wil zeggen dat een topsporter een buitengewone aanleg heeft om zijn sport snel aan te leren, net als dat een ander een buitengewone gave heeft om wiskunde op te pakken. Beide zijn zeker wel hoogbegaafd, alleen zal een Balotelli zoals jij al schets, vooral voor gek verklaard worden.

Mocht hij andere interesses gehad hebben, dan was hij hoogstwaarschijnlijk wel gelabeld als hoogbegaafd.
Je hebt een eigen definitie van hoogbegaafdheid?
pi_147480772
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:07 schreef theunderdog het volgende:
Maar iemand is toch pas hoogbegaafd als hij/zij 130 + scoort op een officiële IQ test?
Het is vooral een manier van ouders om het falen van hun kinderen die ze zelf niet durven op te voeden af te schuiven op de maatschappij.
pi_147480778
Balotelli krijgt zijn hesje niet eens aan, kom op Lhyanna.
pi_147480790
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:10 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Je hebt een eigen definitie van hoogbegaafdheid?
Dat is het mooie van dit labeltje, iedereen kan het naar eigen inzicht toepassen.
pi_147480801
quote:
10s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:11 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat is het mooie van dit labeltje, iedereen kan het naar eigen inzicht toepassen.
Nee, een hoogbegaafd iemand moet een IQ boven de 130 hebben.
pi_147480831
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:05 schreef Lhyanna het volgende:

[..]

Het was een zeer summier geschreven conclusie, dat klopt. Ik heb geen zin om halve pagina's te tikken om de nuance aan te geven. Maar dat topsporters, topmuzikanten, topwetenschappers en topbestuurders eenzelfde hersenactiviteit vertonen, toont wel degelijk aan dat er overlap bestaat tussen hoogbegaafdheid binnen verschillende takken.
'Eenzelfde hersenactiviteit' zegt niet zo gek veel. Mensen weten dat de hersenen in de basis verantwoordelijk zijn voor onze cognitieve vermogens en verbinden allerlei wilde conclusies aan zaken als 'hersenactiviteit', maar dat heeft vaak niet bepaald een solide basis in de wetenschap.

quote:
Het uiterste uit jezelf halen heeft met meer te maken dan alleen de aanwezigheid van deze capaciteit natuurlijk.
Nogmaals, die capaciteit is vrij flexibel. Neem bijvoorbeeld IQ. Amerikanen uit de jaren '30 waren bijvoorbeeld zo ongeveer zwakzinnig naar de hedendaagse maatstaven aangezien een IQ van 100 uit die tijd op de hedendaagse schaal overeenkomt met een IQ van pakweg 80.

quote:
Verder is het niet alleen de obsessie met het labeltje "hoogbegaafd", maar de obsessie met alle labeltjes. Ieder kind moet anders benaderd worden. Er wordt alleen vaak neergekeken op het labeltje "hoogbegaafd", want "die kunnen zichzelf toch wel redden".
Dat is natuurlijk ook inherent aan het labeltje. Het zegt eigenlijk 'ik ben beter dan de rest'. Als ik niet mee kan komen in het systeem, dan ligt dat aan het systeem, niet aan mij'. Het is eerder het ontbreken van andere vermogens. Niemand vindt het leuk om stompzinnige rijtjes te stampen. Dat de wereld niet altijd op jou is aangepast en dat je daar mee om moet kunnen gaan is nou eenmaal óók iets dat kinderen moeten leren.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_147480844
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:11 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Dat is juist het mooie

quote:
Men spreekt doorgaans van hoogbegaafdheid bij een IQ vanaf 130
Het is dus voor interpretatie vatbaar. Je kan het geheel naar eigen wens invullen.
Dus ook alle dropouts hier kunnen zichzelf als hoogbegaafd bestempelen :).
pi_147480865
quote:
10s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:13 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat is juist het mooie

[..]

Het is dus voor interpretatie vatbaar. Je kan het geheel naar eigen wens invullen.
Nee, een IQ test test op analytisch, logisch denkvermogen. Niet op hoe goed je piano kan spelen.
pi_147480879
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:14 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Nee, een IQ test test op analytisch, logisch denkvermogen. Niet op hoe goed je piano kan spelen.
Of hoe goed je tegen een bal kan trappen.
pi_147480888
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:15 schreef Lhyanna het volgende:

[..]

Of hoe goed je tegen een bal kan trappen.
Nee
pi_147480925
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:14 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Nogmaals, lees het zinnetje in mijn quote eens :).

Je kan met die definitie alle kanten op. Het is gewoon geen vast gedefinieerd iets, je kan iemand zelfs al of niet hoogbegaafd noemen zonder naar het IQ te kijken.
pi_147480939
quote:
2s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:17 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Nogmaals, lees het zinnetje in mijn quote eens :).

Je kan met die definitie alle kanten op. Het is gewoon geen vast gedefinieerd iets, je kan iemand zelfs al of niet hoogbegaafd noemen zonder naar het IQ te kijken.
Nee, het IQ is misschien wel het belangrijkste.

Daar is heel het labeltje "hoogbegaafd" op gebaseerd.
  donderdag 11 december 2014 @ 13:19:10 #189
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_147480961
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:11 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Het moet niet eens, het is gewoon de wijze hoe je mensen met een IQ van boven de 130 aanduidt. Niets meer, niets meer.

Daar zit voor mij ook een beetje de makke (zie mijn eerdere posts). Het is geen diagnose van een afwijking, beperking of weet ik het, maar gewoon een kwalificatie van je cognitieve capaciteiten. Maak een fatsoenlijk assessment en kijk naar de scores en je weet hetzelfde.

In de hedendaagse Nederlandse samenleving hechten wij relatief veel waarde aan IQ als indicator van iemand zijn of haar kunnen. Onze arbeidsverdeling is zelfs grotendeels gebaseerd op dit gegeven omdat IQ gezien wordt als een van de meest betrouwbare voorspellers voor iemand zijn/haar prestaties.

Dat is allemaal leuk en aardig, maar wat we nu dus krijgen is dat mensen al heel vroeg in de ontwikkeling van iemand zijn of haar persoonlijkheid een kwalificatie willen meegeven dat bevestigd dat iemand over uitzonderlijke aangeboren kwaliteiten beschikt. Zelf ben ik uitgesproken nurture en kan ik hier weinig mee. Ik denk dat kleuters meer baat hebben bij een omgeving die de juiste vorming met zich meebrengt, dan op kleuterniveau aangesneden begeleiding en stimulering. Wat we dan gaan krijgen is de bizarre situatie dat jochies van vier jaar assessments en oefeningen moeten gaan afnemen, die vervolgens min of meer bepalend zullen zijn hoe zij hun kleutertijd door gaan komen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_147480981
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:15 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Nee
Daarom spreekt men "doorgaans" van hoogbegaafdheid, bij een IQ van 130+. Meer zaken zijn van belang bij hoogbegaafdheid dan alleen analytisch denkvermogen.

quote:
10s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:13 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat is juist het mooie

[..]

Als zij dat willen, moeten ze dat vooral doen. Maar dat maakt de discussie voor anders begeleiden van echt hoogbegaafde op het basisonderwijs niet zinloos.
pi_147480988
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:18 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Nee, het IQ is misschien wel het belangrijkste.

Daar is heel het labeltje "hoogbegaafd" op gebaseerd.
Nogmaals, lees mijn quote eens. Binnen de huidige benadering van hoogbegaafdheid zit die vrijheid om niet enkel naar IQ te kijken. Of zelfs helemaal niet.
pi_147481032
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:19 schreef Ryon het volgende:

[..]

Het moet niet eens, het is gewoon de wijze hoe je mensen met een IQ van boven de 130 aanduidt. Niets meer, niets meer.

Daar zit voor mij ook een beetje de makke (zie mijn eerdere posts). Het is geen diagnose van een afwijking, beperking of weet ik het, maar gewoon een kwalificatie van je cognitieve capaciteiten. Maak een fatsoenlijk assessment en kijk naar de scores en je weet hetzelfde.

In de hedendaagse Nederlandse samenleving hechten wij relatief veel waarde aan IQ als indicator van iemand zijn of haar kunnen. Onze arbeidsverdeling is zelfs grotendeels gebaseerd op dit gegeven omdat IQ gezien wordt als een van de meest betrouwbare voorspellers voor iemand zijn/haar prestaties.

Dat is allemaal leuk en aardig, maar wat we nu dus krijgen is dat mensen al heel vroeg in de ontwikkeling van iemand zijn of haar persoonlijkheid een kwalificatie willen meegeven dat bevestigd dat iemand over uitzonderlijke aangeboren kwaliteiten beschikt. Zelf ben ik uitgesproken nurture en kan ik hier weinig mee. Ik denk dat kleuters meer baat hebben bij een omgeving die de juiste vorming met zich meebrengt, dan op kleuterniveau aangesneden begeleiding en stimulering. Wat we dan gaan krijgen is de bizarre situatie dat jochies van vier jaar assessments en oefeningen moeten gaan afnemen, die vervolgens min of meer bepalend zullen zijn hoe zij hun kleutertijd door gaan komen.
Jij denkt niet dat intelligentie voor een relatief groot deel aangeboren is? of hoe moet ik dat "nuture" stukje lezen?

Dat je moet zorgen dat de omgeving "goed/stabiel" is lijkt mij evident.
pi_147481035
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:19 schreef Lhyanna het volgende:

[..]

Daarom spreekt men "doorgaans" van hoogbegaafdheid, bij een IQ van 130+. Meer zaken zijn van belang bij hoogbegaafdheid dan alleen analytisch denkvermogen.

[..]

Als zij dat willen, moeten ze dat vooral doen. Maar dat maakt de discussie voor anders begeleiden van echt hoogbegaafde op het basisonderwijs niet zinloos.
Oh nee, zinloos is het niet. Er is zelfs een hele tak van ontstaan waarbij scholen er leuk geld aan verdienen.
Maar dat is vooral omdat veel ouders hun kind altijd als bijzonder en afwijkend willen zien en niet willen accepteren dat in het gareel lopen soms ook gewoon prima is.
pi_147481048
quote:
2s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:20 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Nogmaals, lees mijn quote eens. Binnen de huidige benadering van hoogbegaafdheid zit die vrijheid om niet enkel naar IQ te kijken. Of zelfs helemaal niet.
Zonder de IQ score weet je het simpelweg niet.
pi_147481209
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:13 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk ook inherent aan het labeltje. Het zegt eigenlijk 'ik ben beter dan de rest'. Als ik niet mee kan komen in het systeem, dan ligt dat aan het systeem, niet aan mij'. Het is eerder het ontbreken van andere vermogens. Niemand vindt het leuk om stompzinnige rijtjes te stampen. Dat de wereld niet altijd op jou is aangepast en dat je daar mee om moet kunnen gaan is nou eenmaal óók iets dat kinderen moeten leren.
QFT

Als je de classificatie hoogbegaafd net niet haalt, moet je ook maar zien je weg te vinden in de klas. Dus voor iemand die dat wel haalt, moet het niet opeens een excuus worden.
  donderdag 11 december 2014 @ 13:28:54 #196
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_147481227
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:21 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Jij denkt niet dat intelligentie voor een relatief groot deel aangeboren is? of hoe moet ik dat "nuture" stukje lezen?

Dat je moet zorgen dat de omgeving "goed/stabiel" is lijkt mij evident.
Iemand zijn/haar cognitieve capaciteiten ontwikkelen zich met de jaren. Afhankelijk van de kennis en uitdagingen die een persoon te verduren krijgt. Het ene kind wordt een stuk slimmer geboren dan de andere, maar afhankelijk van de kansen die het kind krijgt komt hij/zij wel of niet tot ontplooiing.

Als mijn kinderen met een gemiddeld IQ op de wereld gezet worden, krijg ik ze alsnog wel op de universiteit. Daar maak ik mij geen zorgen over. Kwestie van de juiste omgeving creëren waarin hun intellectuele interesses tot wasdom kunnen komen. Mochten mensen er naar vragen, dan zal ik ter rechtvaardiging zeggen dat ze gewoon slim geboren zijn. Dat werkt geruststellend, maar het hoeft niet volledig waar te zijn.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_147481278
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:28 schreef Ryon het volgende:

[..]

Iemand zijn/haar cognitieve capaciteiten ontwikkelen zich met de jaren. Afhankelijk van de kennis en uitdagingen die een persoon te verduren krijgt. Het ene kind wordt een stuk slimmer geboren dan de andere, maar afhankelijk van de kansen die het kind krijgt komt hij/zij wel of niet tot ontplooiing.

Als mijn kinderen met een gemiddeld IQ op de wereld gezet worden, krijg ik ze alsnog wel op de universiteit. Daar maak ik mij geen zorgen over. Kwestie van de juiste omgeving creëren waarin hun intellectuele interesses tot wasdom kunnen komen. Mochten mensen er naar vragen, dan zal ik ter rechtvaardiging zeggen dat ze gewoon slim geboren zijn. Dat werkt geruststellend, maar het hoeft niet volledig waar te zijn.
Ja eens, al zou iemand met een gemiddeld IQ geen bèta studie op de universiteit kunnen doen.

En met een gemiddeld IQ vwo afronden is ook vrijwel onmogelijk hoor. Dan moet je ze vanaf een jonge leeftijd wel heel erg in de boeken duwen, waardoor hun IQ stijgt.
pi_147481297
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:30 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Ja eens, al zou iemand met een gemiddeld IQ geen bèta studie op de universiteit kunnen doen.

En met een gemiddeld IQ vwo afronden is ook vrijwel onmogelijk hoor. Dan moet je ze vanaf een jonge leeftijd wel heel erg in de boeken duwen, waardoor hun IQ stijgt.
Discipline en motivatie maken dat echt wel mogelijk.
pi_147481313
quote:
2s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:31 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Discipline en motivatie maken dat echt wel mogelijk.
Nee.
pi_147481425
@Ryon

Intelligentie wordt door zowel de genen als het milieu bepaald. Zoveel is zeker. Zelf zie ik het als volgt: de genen bepalen wat de bandbreedte is, het milieu bepaald waar in die bandbreedte je komt te zitten. Ik ben het met je eens dat je een van nature gemiddeld intelligent kind echt wel op het VWO en de universiteit krijgt met de juiste stimulatie. Dat blijkt volgens mij ook wel uit de praktijk in veel kakwijken. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')