abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147480171
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 12:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het heeft echter wel erg veel met het brein te maken. Coördinatie wordt immers door het brein bepaald. Creativiteit en spelinzicht ook waar bepaalde extreem goede voetballers een overdosis van hebben. Arjen Robben was trouwens erg goed in schaken. Toeval? Ik denk het niet aangezien voor het type voetbal wat hij speelt wel een hoge intelligentie - op een bepaald vlak in ieder geval - vereist is.
Om dit punt nog wat kracht bij te geven: Maradona, toch niet het schoolvoorbeeld van intelligentie, is ooit eens onderzocht aan de hersenen. Net als hoogbegaafde of grote muzikanten, blijkt zijn talent te komen door een bepaalde rekenkracht in de hersenen. Onderzoekers concludeerde dat, afkomst en interesse uiteindelijk bepaalt waar deze toptalenten dan goed in worden.

Topsporters zijn dus wel zeker hoogbegaafd.
pi_147480221
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 12:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het heeft echter wel erg veel met het brein te maken. Coördinatie wordt immers door het brein bepaald. Creativiteit en spelinzicht ook waar bepaalde extreem goede voetballers een overdosis van hebben. Arjen Robben was trouwens erg goed in schaken. Toeval? Ik denk het niet aangezien voor het type voetbal wat hij speelt wel een hoge intelligentie - op een bepaald vlak in ieder geval - vereist is.
Alles heeft te maken met het brein, je trapt nogal een open deur in.
pi_147480256
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 12:44 schreef Lhyanna het volgende:

[..]

Om dit punt nog wat kracht bij te geven: Maradona, toch niet het schoolvoorbeeld van intelligentie, is ooit eens onderzocht aan de hersenen. Net als hoogbegaafde of grote muzikanten, blijkt zijn talent te komen door een bepaalde rekenkracht in de hersenen. Onderzoekers concludeerde dat, afkomst en interesse uiteindelijk bepaalt waar deze toptalenten dan goed in worden.

Ik weiger te geloven dat iemand als Balotelli hoogbegaafd is.
pi_147480258
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 12:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Fair enough maar je kan dus niet stellen dat de salarissen automatisch hoger moeten zijn, het verschil is dusdanig groot (6000 Euro per jaar voor een starter, minstens dat bij anciënniteit) dat het per uur niet gek veel zal schelen, ook als de Finse leraren beduidend kortere werkweken hebben.
Eerste link na intikken "schoolsysteem Finland": http://blog.sbo.nl/onderwijs/schoolsysteem-finland/

Meer vakantie, maar verplicht maximaal 4x 45 minuten les, rest eigen invulling. Een Finse docent lijkt, uit beschikbare informatie, meer op een parttime Nederlandse docent. Dan is het verschil wel degelijk in het voordeel van de Finnen.
pi_147480284
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 11:53 schreef Lhyanna het volgende:

[..]

Die willen de wereld ontdekken. Niet de wereld ontdekken die een ander voor ze klaar legt. Een bedrijf heeft een hele andere motivatie om kinderen op te leiden dan een hoogleraar. Nergens heb ik sommen of standaard opgaven genoemd. Zelfontplooiing en ontdekken wat je echt leuk vindt, doe je niet vanuit een gestuurde opdracht.
Klopt en nope.

Je zal ergens mee in aanraking moeten komen om te weten of je dat leuk vindt. De vraag naar werkelijk hoogbegaafden die hoog zijn opgeleid is in bedrijven groot.
Ik pleit niet voor volledige sturing en ook niet voor één bedrijf. Die bedrijven hebben een vraag; laat hen gezamenlijk of ieder apart lesstof/opdrachten ontwikkelen voor die kinderen en wanneer hun lesstof/opdrachten gekozen worden daar ook de begeleiding en beoordeling in doen. Dat geeft een enorme bron waar een school/kind uit kan kiezen en neemt taken uit handen van de school ipv de leerkracht verder te belasten.
Dus; de ene keer een opdracht van bedrijf A, daarna van bedrijf B enz. Gewoon op school wanneer zij hun gewone lesstof beheersen.
Lijkt mij zeer verruimend en interessant. Wat leren over biochemica, wat over IT programmeren, wat over ruimtevaart, wat over het ontwerpen van bv schepen enz..
pi_147480303
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 12:35 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het gaat niet om de leerlingen, het gaat om de individuele begeleiding die o.a. leraren zouden moeten bieden.
De begeleiding die een hoogbegaafd kind nodig heeft om optimaal hun potentie te benutten, is zoals Moonah beschrijft, een half uur. Dat is veel minder dat dan de individuele begeleiding die moeilijk te hanteren of minder begaafde leerlingen nodig hebben en waar vervolgens een grotere kans op is dat het terugbetaald wordt. Waarom zou je ze dan laten zwemmen?
pi_147480334
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 11:58 schreef Moonah het volgende:
Quote voor de quotealert.

Ik ben het met je eens dat - afgaande op hoe jij het hier omschrijft - jouw school doet wat het kan om te differentiëren binnen de mate van wat mogelijk is met het huidige beleid (1 niveau lager onderwijs). Let er wel op dat er ook kinderen zijn die partieel begaafd zijn, die kunnen bij een IQ-test 115-130 scoren maar op voor school relevante onderdelen dan weer wel consistent 130+. Afhankelijk van welke IQ-test wordt gebruikt (bij Wechsler een probleem, bij klassieke IQ-testen niet) kan dit een vertekend beeld geven.

Ik zie niet in waarom niveaudifferentiatie in het lager onderwijs geen optie zou zijn. In de meeste buurten zijn er meerdere lage scholen in de buurt. Ja, ik weet dat er ook dorpjes zijn waarin er 1 schooltje is en van waaruit je 3 kilometer of meer moet reizen naar de volgende en dat ouders in zo'n dorpje het fijn vinden als het kind te voet naar school kan maar voor heel veel buurten geldt dat niet. Jij schetst het wat romantisch, samenleving in het klein en zo, maar daar zitten ook haken en ogen aan, het is immers wel de samenleving van die wijk in het klein. Zoals jij weet is de lage school erg wijkgebonden, in een villawijk is dat dus een geheel andere samenleving in het klein dan in een volkswijk. Dat terzijde. ;)
Ik ben het met je eens dat je niet al teveel etiketjes moet geven aan kinderen, dat doen wij in Nederland al veel te veel. Kinderen hebben het recht om een onbeschreven blad te zijn en zich frank en vrij (van etiketjes) te ontwikkelen. Een kind wat het etiket dom heeft kan gedemotiveerd geraken, het kind wat het etiket begaafd heeft kan naast zijn schoenen gaan lopen, ...
Ik begrijp in dat licht jouw angst voor niveaudifferentiatie maar indien je voldoende aandacht hebt voor het individu en voldoende ruimte biedt om naar het hogere niveau of lagere niveau te gaan hoeft dat toch geen probleem te zijn? Je zou dan echter wel het middelbare onderwijs er bij moeten betrekken. Misschien dat sommige kinderen dan al wat eerder starten met het VWO of iets dergelijks?

Oh, nog een tip voor jou. Je kan met booleaanse algebra die kinderen goed uitdagen terwijl je relatief gemakkelijk de regeltjes kan leren.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bram_van_Loon op 11-12-2014 12:59:11 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_147480336
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 11:58 schreef Moonah het volgende:

[..]

Onze directeur is op studiereis geweest naar Finland. Uit zijn presentaties begreep ik dat naast de voordelen van dat model er ook nogal wat haken en ogen aan kleven. Ik heb me er verder niet in verdiept omdat het voor onze school iig geen optie was.
Ach. Daar is wel geld voor. ~O>
pi_147480357
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 12:49 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Klopt en nope.

Je zal ergens mee in aanraking moeten komen om te weten of je dat leuk vindt. De vraag naar werkelijk hoogbegaafden die hoog zijn opgeleid is in bedrijven groot.
Ik pleit niet voor volledige sturing en ook niet voor één bedrijf. Die bedrijven hebben een vraag; laat hen gezamenlijk of ieder apart lesstof/opdrachten ontwikkelen voor die kinderen en wanneer hun lesstof/opdrachten gekozen worden daar ook de begeleiding en beoordeling in doen. Dat geeft een enorme bron waar een school/kind uit kan kiezen en neemt taken uit handen van de school ipv de leerkracht verder te belasten.
Dus; de ene keer een opdracht van bedrijf A, daarna van bedrijf B enz. Gewoon op school wanneer zij hun gewone lesstof beheersen.
Lijkt mij zeer verruimend en interessant. Wat leren over biochemica, wat over IT programmeren, wat over ruimtevaart, wat over het ontwerpen van bv schepen enz..
Dat klopt ook ,maar liever dat bedrijven instappen op het moment dat leerlingen al wat meer ervaring hebben. Mijn mening is dat in het basisonderwijs, deze opdrachten beter geformuleerd kunnen worden door (hoog)leraren. Die denken meer vanuit het ontdekken dan vanuit beoogd resultaat.
pi_147480439
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 12:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Zoiets. En dat kan en hoef je niet te testen, dat blijkt uit iemands prestaties.
Neem een Ferrari en gedraag je op de openbare weg. Dan kan je de prestaties nooit meten en zal je nooit weten da je met die auto ook zinvol op het circuit zou kunnen rijden.

We hebben genieën nodig maar als we hen verwaarlozen in vooral het basisonderwijs en later ook het voortgezet onderwijs (waar dit al minder speelt) dan zullen we nooit de vruchten optimaal kunnen plukken.
pi_147480446
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 12:44 schreef Lhyanna het volgende:

[..]

Het probleem met 'hoogbegaafd' is vooral de onzinnige obsessie met het labeltje. Natuurlijk is een topsporter hoogbegaafd. Maar dan wel op basis van zijn vermogen op een bepaald vlak een topprestatie te leveren, niet met vermeende 'rekenkracht' in de hersenen. Iets dat sowieso nogal een projectie van computertechnologie op het menselijk brein is, maar goed.
Je poneert hier impliciet even doodleuk de stelling dat de hersenen een soort van 'general purpose learning machine' is waarvan de capaciteit is te reduceren tot een enkel getalletje. Dat strookt nou niet bepaald met de heersende opvattinge in de neurofysiologische wetenschap. Dat is natuurlijk, naast het al eerder aangeven bezwaar tegen het bij voorbaat vaststaan van die capaciteit, ook het hele bezwaar tegen zo'n labeltje. Het heeft bovendien iets van 'recht hebben op' omdat je een vermeende inherente capaciteit zou bezitten.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_147480460
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 12:16 schreef Lhyanna het volgende:

[..]

Een Finse leraar heeft volgens mij wel veel meer vrije tijd. Ze besteden minder tijd aan lesuren, minder tijd aan nakijken van toetsen en kunnen zo meer hun creativiteit gebruiken. Jaarsalarissen vergelijken is alleen mogelijk door ook werktijden mee te nemen, ook de verborgen uren die Nederlandse leraren maken.
En is dat salaris ook vergeleken met de salarissen daar in de commerciële sector?
pi_147480518
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 12:55 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Neem een Ferrari en gedraag je op de openbare weg. Dan kan je de prestaties nooit meten en zal je nooit weten da je met die auto ook zinvol op het circuit zou kunnen rijden.
Precies, dat blijkt pas als hij op het circuit rijdt. Zo blijkt voor een intelligent iemand pas op de universiteit, in de wetenschap en soms in het bedrijfsleven wat het waard is.

quote:
We hebben genieën nodig maar als we hen verwaarlozen in vooral het basisonderwijs en later ook het voortgezet onderwijs (waar dit al minder speelt) dan zullen we nooit de vruchten optimaal kunnen plukken.
Eens, daarom moet je zoveel mogelijk de kinderen die gemakkelijk de stof onder de knie krijgen in een hoger tempo dezelfde stof en/of moeilijkere stof geven. Het achttallig stelsel is een aardig idee.
#NoDAPL
pi_147480542
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 12:52 schreef Lhyanna het volgende:

[..]

Dat klopt ook ,maar liever dat bedrijven instappen op het moment dat leerlingen al wat meer ervaring hebben. Mijn mening is dat in het basisonderwijs, deze opdrachten beter geformuleerd kunnen worden door (hoog)leraren. Die denken meer vanuit het ontdekken dan vanuit beoogd resultaat.
Laat ze dan samenwerken met hoogleraren.
pi_147480554
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 12:48 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Ik weiger te geloven dat iemand als Balotelli hoogbegaafd is.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hij heeft in ieder geval verstand van zaken. :D
pi_147480574
quote:
1s.gif Op donderdag 11 december 2014 12:59 schreef TorroFernandes het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hij heeft in ieder geval verstand van zaken. :D
Lelijke vrouwen man.
pi_147480634
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 12:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Eens, daarom moet je zoveel mogelijk de kinderen die gemakkelijk de stof onder de knie krijgen in een hoger tempo dezelfde stof en/of moeilijkere stof geven. Het achttallig stelsel is een aardig idee.
Hum ja. Wat je vergeet is dat een hoog IQ niet gelijk staat aan extreem snel volwassen worden. Het onderwijs komt niet voor niets terug op het 'klassen overslaan'. Dan lopen die kinderen namelijk op andere vlakken vast want ze horen verder wel gewoon tussen hun leeftijdsgenoten.

En de meeste hoogbegaafden zijn juist geen talenwonders. 8 talig onderwijs haalt je Beta genieën dus juist onderuit ipv hen te helpen. Wist je dat dyslectie bij hoogbegaafden juist veel voorkomt?
pi_147480643
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 12:56 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het probleem met 'hoogbegaafd' is vooral de onzinnige obsessie met het labeltje. Natuurlijk is een topsporter hoogbegaafd. Maar dan wel op basis van zijn vermogen op een bepaald vlak een topprestatie te leveren, niet met vermeende 'rekenkracht' in de hersenen.
Indien voor die sport een extreem goede coördinatie is vereist dan is die rekenkracht ook groter, in ieder geval bij het deel van de cortex wat de motoriek aanstuurt. ;)
Ik ben het verder natuurlijk eens met wat je in deze reactie stelt.
#NoDAPL
pi_147480650
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:00 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Lelijke vrouwen man.
Wij zijn klaar voor vandaag.
pi_147480655
quote:
15s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:03 schreef TorroFernandes het volgende:

[..]

Wij zijn klaar voor vandaag.
??
pi_147480669
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 12:56 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het probleem met 'hoogbegaafd' is vooral de onzinnige obsessie met het labeltje. Natuurlijk is een topsporter hoogbegaafd. Maar dan wel op basis van zijn vermogen op een bepaald vlak een topprestatie te leveren, niet met vermeende 'rekenkracht' in de hersenen. Iets dat sowieso nogal een projectie van computertechnologie op het menselijk brein is, maar goed.
Je poneert hier impliciet even doodleuk de stelling dat de hersenen een soort van 'general purpose learning machine' is waarvan de capaciteit is te reduceren tot een enkel getalletje. Dat strookt nou niet bepaald met de heersende opvattinge in de neurofysiologische wetenschap. Dat is natuurlijk, naast het al eerder aangeven bezwaar tegen het bij voorbaat vaststaan van die capaciteit, ook het hele bezwaar tegen zo'n labeltje. Het heeft bovendien iets van 'recht hebben op' omdat je een vermeende inherente capaciteit zou bezitten.
Het was een zeer summier geschreven conclusie, dat klopt. Ik heb geen zin om halve pagina's te tikken om de nuance aan te geven. Maar dat topsporters, topmuzikanten, topwetenschappers en topbestuurders eenzelfde hersenactiviteit vertonen, toont wel degelijk aan dat er overlap bestaat tussen hoogbegaafdheid binnen verschillende takken. Het uiterste uit jezelf halen heeft met meer te maken dan alleen de aanwezigheid van deze capaciteit natuurlijk.

Verder is het niet alleen de obsessie met het labeltje "hoogbegaafd", maar de obsessie met alle labeltjes. Ieder kind moet anders benaderd worden. Er wordt alleen vaak neergekeken op het labeltje "hoogbegaafd", want "die kunnen zichzelf toch wel redden".
pi_147480670
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Indien voor die sport een extreem goede coördinatie is vereist dan is die rekenkracht ook groter, in ieder geval bij het deel van de cortex wat de motoriek aanstuurt. ;)
Ik ben het verder natuurlijk eens met wat je in deze reactie stelt.
Maar wil dat dan ook zeggen dat een topsporter per definitie goed is in rekenen en wiskunde?

Of is hij/zij slechts goed in rekenen in zijn/haar topsport?
pi_147480677
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:04 schreef theunderdog het volgende:

[..]

??
Ik ben geschokt door je opmerking. Maar dat is allemaal zeer off-topic. :P
pi_147480732
Maar iemand is toch pas hoogbegaafd als hij/zij 130 + scoort op een officiële IQ test?
pi_147480734
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:03 schreef Ouder1 het volgende:
En de meeste hoogbegaafden zijn juist geen talenwonders. 8 talig onderwijs haalt je Beta genieën dus juist onderuit ipv hen te helpen. Wist je dat dyslectie bij hoogbegaafden juist veel voorkomt?
Achttallig stelsel, ik heb het niet over vreemde talen gehad. Nu jij daar toch over begint, ik houd graag een pleidooi voor 3 vreemde talen op de lage school: wel laten verzorgen door linguïsten en niet door de gewone leraren. Met alle respect t.o.v. hen maar ieder zijn vak. ;)
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')