abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147449787
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2014 12:39 schreef Verbodsbord het volgende:
Wat ik me afvraag, van de mensen die zeggen niet uitgedaagd te worden op de middelbare school, hoeveel daarvan hebben een NT+NG profiel met economie?
NT+Economie, HAVO hier. Biologie vind ik niks aan. Van VWO naar HAVO gegaan, door onvoldoendes van Frans en Geschiedenis. Bachelor diploma gehaald en mezelf universitair wiskunde aangeleerd. Op het HBO ook geen enkele inzet nodig gehad om er door te komen, was eigenlijk alleen maar bezig met het proto-type student uit te hangen.(incoming "jaa tuurlijk :')" reacties)
pi_147450070
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 12:44 schreef Lhyanna het volgende:

[..]

NT+Economie, HAVO hier. Biologie vind ik niks aan. Van VWO naar HAVO gegaan, door onvoldoendes van Frans en Geschiedenis. Bachelor diploma gehaald en mezelf universitair wiskunde aangeleerd. Op het HBO ook geen enkele inzet nodig gehad om er door te komen, was eigenlijk alleen maar bezig met het proto-type student uit te hangen.(incoming "jaa tuurlijk :')" reacties)
Wat doe je nu?
pi_147450072
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 11:57 schreef Ouder1 het volgende:
We blijven hier een beetje hangen.
Het gaat er niet om dat 99%van de leerlingen zich gaan vervelen als iets keer op keer herhaald wordt. Een hoogbegaafd kind verveelt zich al na de derde zelfde som. Die zal die 50 van de eerste keer af moeten maken voor er überhaupt herhaling komt. Extra werk, iets moeilijker, zoals nu op veel scholen aangeboden wordt is voor de bovenste 2% ook niet echt de oplossing. Blijft vervelend en saai. Ze zouden veel meer geholpen zijn met een volledig alternatief en grotendeels autodidact programma naast het standaard werk. Bijvoorbeeld werkstukken maken over stof die niet gegeven wordt op de school. Geef een hoogbegaafd kind de opdracht uit te zoeken hoe een auto met een benzine motor werkt bijvoorbeeld en daar een werkstuk over te schrijven. Of laat ze als er meerdere zijn op school, samen een speelhuis bouwen van hout, bakstenen e.d. waarbij ze ook zelf de bakstenen moeten bakken en het glas moeten maken.
Probleem daarmee is echter dat de docenten dan werkstukken moeten gaan beoordelen die ze zelf niet beheersen en ze bang zijn om kinderen zelfstandig zo'n bouwproject uit te laten voeren. Zetten ze er een ouder bij dan gaat die ouder ze weer voorkauwen hoe ze zo'n huisje moeten bouwen en sla je weer de plank mis; het gaat tenslotte om het zelf uitzoeken en uitproberen.
Ik ben het deels met je eens. Ja, die kinderen moeten hun gang gaan. Zelf ontdekken en uitzoeken. Nee, ik ben het niet met je eens dat de school 100% in die behoefte moet voorzien. De school moet discipline wel stimuleren, en als het te makkelijk is, dan zorgen ze maar dat ze de opdracht eerder af hebben in plaats van te roepen "juf, ik verveel me!". Hoogbegaafdheid mag namelijk geen excuus worden zoals ADHD of PDD-NOS. Het mag geen etiket zijn waar iemand zich achter gaat verbergen.

Dus geen radicaal andere behandeling. Extra stof, extra informatie. Ik weet nog dat ik echt een spons was die alles verslond wat ik maar te pakken kon krijgen. En de overige kinderen die goed presteerden waren net zo. Daar zat er geen eentje bij die een beetje met zijn of haar armen over elkaar zat te mokken dat die zich verveelde. Die maakten snel de opdracht af, zodat ze leuke dingen konden gaan doen.
pi_147450089
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 12:44 schreef Lhyanna het volgende:
NT+Economie, HAVO hier. Biologie vind ik niks aan. Van VWO naar HAVO gegaan, door onvoldoendes van Frans en Geschiedenis. Bachelor diploma gehaald en mezelf universitair wiskunde aangeleerd. Op het HBO ook geen enkele inzet nodig gehad om er door te komen, was eigenlijk alleen maar bezig met het proto-type student uit te hangen.(incoming "jaa tuurlijk " reacties)
Helemaal geweldig man! Gewoon in 4 jaar afgerond? InHolland hogeschool? Wat is eigenlijk universitair wiskunde? Het vak statistiek bij de opleiding psychologie?
  woensdag 10 december 2014 @ 12:59:23 #55
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_147450274
Wat ik mij trouwens wel afvraag is waar al die hoogbegaafde mensen terecht komen als zij eenmaal volwassen zijn. Waar werken zij? Allemaal onder begeleiding in de sociale werkplaats? Allemaal binnen de beschermde muren van de universiteit? Allemaal codekloppers bij een hip en happening ICT/development bedrijf? Waar zijn ze?
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_147450295
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 12:52 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Wat doe je nu?
Werken als sales engineer.
pi_147450311
quote:
11s.gif Op woensdag 10 december 2014 12:59 schreef Ryon het volgende:
Wat ik mij trouwens wel afvraag is waar al die hoogbegaafde mensen terecht komen als zij eenmaal volwassen zijn. Waar werken zij? Allemaal onder begeleiding in de sociale werkplaats? Allemaal binnen de beschermde muren van de universiteit? Allemaal codekloppers bij een hip en happening ICT/development bedrijf? Waar zijn ze?
Wat ik al zei, ik denk dat het een achterafexcuusje is van mensen die niet zo goed terecht zijn gekomen. "Ja maar ik ben heus wel hoogbegaafd, maar de school heeft me niet genoeg gestimuleerd en nu ben ik geflopt".

Een echte hoogbegaafde is echt niet zo mondig. Die is gewoon in zijn vrije tijd vol aan de bak gegaan uit passie en interesse, en die heeft een heel rijk leven. Daar hoef je niet eens een dikbetaalde baan voor te hebben.
pi_147450340
quote:
11s.gif Op woensdag 10 december 2014 12:59 schreef Ryon het volgende:
_O- _O- _O- _O-
pi_147451155
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2014 12:12 schreef TorroFernandes het volgende:
Ik denk dat we in het Nederland van nu juist te veel diagnosticeren. Ieder mens loopt tegen problemen op en in een land waar iedereen naar school kan gaan, zal je natuurlijk zien dat dit niet op ieders behoeften aansluit. Dat is vervelend, maar in mijn optiek onoverkomelijk.

Hoogbegaafden vormen nou eenmaal niet de groep die de meeste begeleiding nodig heeft. Dan kan je wel gaan klagen dat leraren veel tijd besteden aan leerlingen die moeite hebben met de stof, maar dat is precies waarvoor een leraar op de basis- of middelbare school er is. Het is de bedoeling dat de mensen aan het eind een bepaalde basiskennis hebben. Als dit voor jou te makkelijk is en de school jou weinig extra's kan bieden, dan kan je ook zelf op zoek gaan naar meer kennis. De directe omgeving zou een hoogbegaafd kind hierin ook moeten stimuleren, in plaats van alles maar op de school af te schuiven en te klagen dat die te weinig doet. Er zijn heel veel manieren om een hoogbegaafd kind extra stimulans, buiten school om, te bieden.

Graag zou ik dus, van zowel het hoogbegaafde kind als van de ouders, iets meer eigen verantwoording en iets minder geklaag zien. Ja, het is zonde als je niet alles uit je kunnen hebt gehaald, maar wat houdt je tegen om daar een verandering in te brengen vanaf het moment dat je het beseft?
Ik zat van 8:30 tot 15:30 een beetje te dagdromen en uit het raam te kijken op school. Ik vond dat wel prima want ik wist niet beter (ben nog van de oude garde).
Toch zonde van je tijd? Plus dat je nooit leert ergens moeite voor te doen (leren leren) en je potentie er dus totaal niet uit komt. Shit ook dat het een Vrije School was die dus niet aan citotoetsen of IQ testen deed waardoor ik met havo veel te laag het middelbare onderwijs instroomde. Pas daar gingen er in de 2e klas bij enkele docenten lampjes branden dat er iets niet klopte; Een kind dat alleen uit het raam aan het staren was, toch enkel 10-en haalde op alle B vakken en onvoldoendes op de A (leer) vakken.
pi_147451190
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 12:12 schreef ssebass het volgende:

[..]

Heb je overigens de rekentoets gezien die ze op de pabo moeten maken (en waar daar bijna iedereen voor faalt)? Die mensen moeten onze kinderen les geven... Ik ben daar niet heel gerust over.
Vooropleiding Pabo is toch ook vmbo hoogste niveau?
pi_147451244
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 13:28 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Vooropleiding Pabo is toch ook vmbo hoogste niveau?
Geen idee. Pabo is gewoon hbo toch?
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_147451344
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 13:31 schreef ssebass het volgende:

[..]

Geen idee. Pabo is gewoon hbo toch?
Yep. Net zoals elke HBO-instelling is er ook behoorlijk wat kwaliteitsverschil tussen de HBO's in Nederland.
pi_147451493
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 12:52 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Ik ben het deels met je eens. Ja, die kinderen moeten hun gang gaan. Zelf ontdekken en uitzoeken. Nee, ik ben het niet met je eens dat de school 100% in die behoefte moet voorzien. De school moet discipline wel stimuleren, en als het te makkelijk is, dan zorgen ze maar dat ze de opdracht eerder af hebben in plaats van te roepen "juf, ik verveel me!". Hoogbegaafdheid mag namelijk geen excuus worden zoals ADHD of PDD-NOS. Het mag geen etiket zijn waar iemand zich achter gaat verbergen.

Dus geen radicaal andere behandeling. Extra stof, extra informatie. Ik weet nog dat ik echt een spons was die alles verslond wat ik maar te pakken kon krijgen. En de overige kinderen die goed presteerden waren net zo. Daar zat er geen eentje bij die een beetje met zijn of haar armen over elkaar zat te mokken dat die zich verveelde. Die maakten snel de opdracht af, zodat ze leuke dingen konden gaan doen.
Dat is eigenlijk wat ik zeg. Wat er nu als 'extra' wordt aangeboden is eigenlijk meer van hetzelfde. Juist door ze zulke ruime opdrachten te geven die ze zelf uit moeten zoeken zonder instructies of begeleiding, maak je de tijger in hen wakker. Dan gaan ze idd snel-snel hun saaie werk afmaken om zich weer op die leuke opdracht te storten.
Dat vraagt echter een omslag in de cultuur, het denken, binnen het onderwijs. Ook in ditTopic lees ik over instructies en naast een leerling gaan zitten om te begeleiden want alles moet geïnstrueerd worden en begeleid worden. Juist met hoogbegaafde (de top 2%) moeten ze daarmee kappen; laat ze maar bengelen en hangen; dát is juist hun uitdading! Een opdracht en een: 'Daar is de pc, zoek het zelf maar uit' zou genoeg moeten zijn. Geen tijdsdruk, geen begeleiding; zoek het maar uit, we horen het wel als het je gelukt is. Zo leren ze ook zelf elders hulp te zoeken (fora, bekenden, bedrijven, hogere opleidingen) als ze vastlopen.
Het onderwijs zal dan ook de bekende weg moeten verlaten om die werkstukken/resultaten te beoordelen; buiten de school, bij beroepsopleidingen en universiteiten bijvoorbeeld omdat de exacte kennis in het basisonderwijs ontbreekt. Ook dat vraagt een omslag in cultuur en denken in het onderwijs.
pi_147451830
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 13:38 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dat is eigenlijk wat ik zeg. Wat er nu als 'extra' wordt aangeboden is eigenlijk meer van hetzelfde. Juist door ze zulke ruime opdrachten te geven die ze zelf uit moeten zoeken zonder instructies of begeleiding, maak je de tijger in hen wakker. Dan gaan ze idd snel-snel hun saaie werk afmaken om zich weer op die leuke opdracht te storten.
Dat vraagt echter een omslag in de cultuur, het denken, binnen het onderwijs. Ook in ditTopic lees ik over instructies en naast een leerling gaan zitten om te begeleiden want alles moet geïnstrueerd worden en begeleid worden. Juist met hoogbegaafde (de top 2%) moeten ze daarmee kappen; laat ze maar bengelen en hangen; dát is juist hun uitdading! Een opdracht en een: 'Daar is de pc, zoek het zelf maar uit' zou genoeg moeten zijn. Geen tijdsdruk, geen begeleiding; zoek het maar uit, we horen het wel als het je gelukt is. Zo leren ze ook zelf elders hulp te zoeken (fora, bekenden, bedrijven, hogere opleidingen) als ze vastlopen.
Het onderwijs zal dan ook de bekende weg moeten verlaten om die werkstukken/resultaten te beoordelen; buiten de school, bij beroepsopleidingen en universiteiten bijvoorbeeld omdat de exacte kennis in het basisonderwijs ontbreekt. Ook dat vraagt een omslag in cultuur en denken in het onderwijs.
OK, dan ben ik het helemaal met je eens :)

Ik ben wel benieuwd wat het experiment van Sander Dekker oplevert, dat de best presterende scholen de vrije hand krijgen in het bepalen van wat de kinderen aangeboden wordt. Ik ben nog niet heel oud, maar toen ik jong was mocht dat ook, en daar hebben ik en een paar andere kinderen best baat bij gehad.

Ik denk niet dat ik slechter terecht was gekomen zonder dat onderwijs, maar het was zeker hartstikke leuk en heeft wel bijgedragen aan het plezier dat ik altijd heb gehad in het volgen van onderwijs.

Ik ben niet hoogbegaafd, trouwens.
  woensdag 10 december 2014 @ 13:49:19 #65
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_147451856
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 13:00 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Wat ik al zei, ik denk dat het een achterafexcuusje is van mensen die niet zo goed terecht zijn gekomen. "Ja maar ik ben heus wel hoogbegaafd, maar de school heeft me niet genoeg gestimuleerd en nu ben ik geflopt".

Een echte hoogbegaafde is echt niet zo mondig. Die is gewoon in zijn vrije tijd vol aan de bak gegaan uit passie en interesse, en die heeft een heel rijk leven. Daar hoef je niet eens een dikbetaalde baan voor te hebben.
Tjah, het is ook dat het op mij overkomt als een typisch "kinderding". Ik bedoel de werkvloer zit vol met 'bijzondere' mensen (autisten t/m hyperallergene mensen etc.) alleen na de basisschool verdwijnen de hoogbegaafden volledig uit beeld. Ik kan mij ook niet heugen dat op mijn gymnasium hoogbegaafde mensen zaten. Zal vast wel hoor. Maar dan is het plotsklaps geen issue meer.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_147451941
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 13:48 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

OK, dan ben ik het helemaal met je eens :)

Ik ben het daar ook mee eens :)

Heeft fok het probleem toch weer opgelost :P Nu moeten mensen uit het onderwijs dit nog even lezen...
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_147451980
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 13:49 schreef Ryon het volgende:

[..]

Tjah, het is ook dat het op mij overkomt als een typisch "kinderding". Ik bedoel de werkvloer zit vol met 'bijzondere' mensen (autisten t/m hyperallergene mensen etc.) alleen na de basisschool verdwijnen de hoogbegaafden volledig uit beeld. Ik kan mij ook niet heugen dat op mijn gymnasium hoogbegaafde mensen zaten. Zal vast wel hoor. Maar dan is het plotsklaps geen issue meer.
Dat komt omdat mensen op het gymnasium vrijwel per definitie begaafd zijn he.
pi_147451990
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 13:49 schreef Ryon het volgende:

[..]

Nee, omdat het ook geen issue is. Wat is dan het issue? Dat de wereld niet om kan gaan met het feit dat je heel slim bent? Er zijn legio hoogbegaafden die het heerlijk vinden om in hun eigen wereld (hun vrije tijd) lekker hun gang te gaan. Die hebben een gewone baan, want er is bijna geen baan te vinden die uitdagend genoeg is, en die hebben daar vrede mee.

De klagers zijn in mijn beleving vaak de mensen die denken dat hoogbegaafdheid gepaard gaat met succes, en dat ze kunnen doen geloven dat slechte begeleiding op school ervoor gezorgd heeft dat ze geen kansen hebben gegrepen. Terwijl hoogbegaafdheid mijns inziens helemaal niet correleert met "succes". En er zijn ook veel ouders die denken dat hoogbegaafdheid een ticket naar een gouden toekomst is. No way. Hoogbegaafdheid is een ticket naar een rijke innerlijke beleving. Geen handicap die, als je die op de jusite manier stimuleert, leidt tot topfuncties.
  woensdag 10 december 2014 @ 14:18:50 #69
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_147452834
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 13:53 schreef Mystikvm het volgende:
Nee, omdat het ook geen issue is. Wat is dan het issue? Dat de wereld niet om kan gaan met het feit dat je heel slim bent? Er zijn legio hoogbegaafden die het heerlijk vinden om in hun eigen wereld (hun vrije tijd) lekker hun gang te gaan. Die hebben een gewone baan, want er is bijna geen baan te vinden die uitdagend genoeg is, en die hebben daar vrede mee.

Dat kan, maar volgens de OP is hoogbegaafdheid een probleem omdat de wereld inderdaad niet met die lui kan dealen. Het is goed mogelijk dat het probleem na de basisschool (of middelbare school) verdwijnt omdat dezer mensen dan eindelijk wel een passende omgeving vinden waarin zij niet meer opvallen. Maar dan ben ik dus benieuwd wat die passende omgeving is.

Ik kan mij alleen niet voorstellen dat mensen vrede hebben (wanneer zij daar zelfstandig over mogen beschikken) met dat zij iets doen dat niet voldoende uitdaging biedt. Het lijkt mij dat de wereld een bijna schier oneindige stroom aan uitdagingen biedt om te overwinnen en te leren begrijpen. Dan kan het toch niet zijn dat mensen genoegen nemen met minder dan dat zij aankunnen?

En dan vraag ik mij dus af: wat gebeurt er dan met de mensen die de diagnose gekregen hebben. Waar zitten die lui? Ken ik ze? Zou ik ze kunnen kennen?
--
pi_147453113
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 14:18 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat kan, maar volgens de OP is hoogbegaafdheid een probleem omdat de wereld inderdaad niet met die lui kan dealen. Het is goed mogelijk dat het probleem na de basisschool (of middelbare school) verdwijnt omdat dezer mensen dan eindelijk wel een passende omgeving vinden waarin zij niet meer opvallen. Maar dan ben ik dus benieuwd wat die passende omgeving is.

Ik kan mij alleen niet voorstellen dat mensen vrede hebben (wanneer zij daar zelfstandig over mogen beschikken) met dat zij iets doen dat niet voldoende uitdaging biedt. Het lijkt mij dat de wereld een bijna schier oneindige stroom aan uitdagingen biedt om te overwinnen en te leren begrijpen. Dan kan het toch niet zijn dat mensen genoegen nemen met minder dan dat zij aankunnen?

En dan vraag ik mij dus af: wat gebeurt er dan met de mensen die de diagnose gekregen hebben. Waar zitten die lui? Ken ik ze? Zou ik ze kunnen kennen?
Ik weet het niet. Ik weet ook niet of ik hoogbegaafde mensen ken. Ik ken een paar zeer intelligente mensen, zou zomaar kunnen dat eentje daarvan hoogbegaafd is.

Ik kan me goed voorstellen dat je je wel neer moet leggen bij iets wat minder uitdaging biedt. Je moet nu eenmaal geld verdienen. En niet voor iedereen is per definitie een academische topfunctie weggelegd. Niet elke hoogbegaafde eindigt aan de top, en dat hoeft ook niet. Waarom niet een leuke vrijetijdsbesteding hebben waar wel uitdaging uit wordt gehaald? Waarom moet uitdaging gelijk staan aan er je geld mee verdienen? Misschien is dat voor veel hoogbegaafden helemaal geen ambitie.
pi_147453414
quote:
Guido, Quinny en Merlijn zijn hoogbegaafd.
Hun ouders naar alle waarschijnlijkheid niet.
Farts are jazz to assholes
pi_147453716
Sowieso,psychologen en psychiaters. :') _O-
pi_147453739
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 14:18 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ik ken er genoeg die volgens de definitie hoogbegaafd zijn(Dwz, IQ 130+). De meeste komen goed mee.

Er zijn er echter een paar, extreem hoogbegaafde, getest met IQ 145+, daar wil je echt niet mee omgaan. Contact gestoord, meermaals in aanraking met politie. Volgens mij ook allemaal het huis uitgezet omdat ze onhandelbaar waren voor hun ouders. Deze waren zo ontzettend slim, dat echt wel een probleem voor ze was. Meerdere klassen overgeslagen, ook nog op het VWO, uiteindelijk toch een MAVO/VMBO diploma. Ik heb helaas geen idee wat er van ze terecht is gekomen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lhyanna op 10-12-2014 14:54:11 ]
pi_147455458
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 14:46 schreef Lhyanna het volgende:

[..]

Ik ken er genoeg die volgens de definitie hoogbegaafd zijn(Dwz, IQ 130+). De meeste komen goed mee.

Er zijn er echter een paar, extreem hoogbegaafde, getest met IQ 145+, daar wil je echt niet mee omgaan. Contact gestoord, meermaals in aanraking met politie. Volgens mij ook allemaal het huis uitgezet omdat ze onhandelbaar waren voor hun ouders. Deze waren zo ontzettend slim, dat echt wel een probleem voor ze was. Meerdere klassen overgeslagen, ook nog op het VWO, uiteindelijk toch een MAVO/VMBO diploma. Ik heb helaas geen idee wat er van ze terecht is gekomen.
Een hoog IQ heeft geen directe relatie met het gedrag wat jij omschrijft. Er zijn ook mensen met een bijzonder hoog IQ die prima functioneren.
pi_147459557
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 13:38 schreef Ouder1 het volgende:

Dat vraagt echter een omslag in de cultuur, het denken, binnen het onderwijs. Ook in ditTopic lees ik over instructies en naast een leerling gaan zitten om te begeleiden want alles moet geïnstrueerd worden en begeleid worden. Juist met hoogbegaafde (de top 2%) moeten ze daarmee kappen; laat ze maar bengelen en hangen; dát is juist hun uitdading!
En waarom zou een hoogbegaafd kind géén recht hebben op instructie op zijn/haar niveau? Ik plan het juist een half uur per week in. Dat 'bengelen en hangen' is écht niet de uitdaging van elke hoogbegaafde.
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 13:52 schreef ssebass het volgende:

Nu moeten mensen uit het onderwijs dit nog even lezen...
Present hoor. :P
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  woensdag 10 december 2014 @ 18:13:07 #76
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_147459588
Als je zo slim bent dat je niks kan dan ben je gewoon dom.
pi_147459773
De begaafdheid, als je het zo wil noemen, is op zichzelf niet een probleem maar het is inderdaad wel zo dat slimme kinderen zich lang de tyfus vervelen op school. Wat verschillende niveaus op de lage school zou misschien geen slecht idee zijn. ;)
Anderzijds zijn er ook veel begaafde kinderen die zelfs geen last hebben van die verveling, het hangt nogal van je persoonlijkheid af.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_147460019
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 18:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
De begaafdheid, als je het zo wil noemen, is op zichzelf niet een probleem maar het is inderdaad wel zo dat slimme kinderen zich lang de tyfus vervelen op school. Wat verschillende niveaus op de lage school zou misschien geen slecht idee zijn. ;)
Op bijna alle basisscholen wordt tegenwoordig sowieso op 3 niveau's per klas lesgegeven. Rekenen geef ik op 5 niveau's.
quote:
Anderzijds zijn er ook veel begaafde kinderen die zelfs geen last hebben van die verveling, het hangt nogal van je persoonlijkheid af.
Dat denk ik ook.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_147460076
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 18:33 schreef Moonah het volgende:

[..]

Op bijna alle basisscholen wordt tegenwoordig sowieso op 3 niveau's per klas lesgegeven. Rekenen geef ik op 5 niveau's.
Lapmiddel aangezien ze dan nog 1/3de/1/5de van de lestijd krijgen of ze aan 'zelfstudie' doen. Zelfstudie op de lage school. :') Nog eventjes en onze peuters en kleuters moeten dat ook doen. :N
Kijk, dat niet elk dorpje voor meerdere niveaus een klas kan oprichten snap ik maar in 99% van de gemeentes gaat dat prima, laat de scholen dit samen maar regelen, de ene school niveau X, de andere niveau Y en de derde niveau Z. Met natuurlijk flink wat ruilen van leerlingen in functie van hoe goed/slecht het gaat.
#NoDAPL
pi_147461324
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 18:11 schreef Moonah het volgende:
En waarom zou een hoogbegaafd kind géén recht hebben op instructie op zijn/haar niveau? Ik plan het juist een half uur per week in. Dat 'bengelen en hangen' is écht niet de uitdaging van elke hoogbegaafde.
Wat versta jij dan onder 'hoogbegaafd'? De snelle leerlingen? Zeg maar een IQ van 130? Of heb je ook gelezen dat ik het steeds over de hoogste 2% heb? Als jij hen verdiepend onderwijs wilt geven dan loop jij zelf vast. Een probleem waar veel leerkrachten tegenaan lopen en verkeerd op reageren waardoor zo'n kind vooral leert zijn/haar mond te houden.

Ik vind het trouwens knap dat je op 5 niveua's in 1 klas 'les geeft'. Is dat lesgeven of oefenstof aanbieden?
En wat doe je dan in dat halve uur met die net iets meer dan 1 leerling per 2 klassen? Biedt je die lesstof dan ook anders aan? Of is het eigenlijk meer van hetzelfde? Durf je los te laten? Een kind een kant op laten gaan waar jij geen echte controle meer op hebt?

[ Bericht 16% gewijzigd door Ouder1 op 10-12-2014 19:28:03 ]
pi_147465148
quote:
De begaafdheid, als je het zo wil noemen, is op zichzelf niet een probleem maar het is inderdaad wel zo dat slimme kinderen zich lang de tyfus vervelen op school. Wat verschillende niveaus op de lage school zou misschien geen slecht idee zijn.
Maar het daardoor niet halen zoals hier veel wordt gezegd ligt volgens mij ook wel aan de ouders ipv dat alles maar aan de scholen moet liggen. Ik moest zorgen dat ik overging en zolang dat gebeurde mocht ik alles doen.
pi_147468895
quote:
De mensen die zich kapot vervelen zijn gewoonweg niet instaat om aan zelfstudie te beginnen, losers.
  woensdag 10 december 2014 @ 22:22:18 #83
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_147469016
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 12:59 schreef Lhyanna het volgende:

[..]

Werken als sales engineer.
;(
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_147471212
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 19:17 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Wat versta jij dan onder 'hoogbegaafd'? De snelle leerlingen? Zeg maar een IQ van 130? Of heb je ook gelezen dat ik het steeds over de hoogste 2% heb? Als jij hen verdiepend onderwijs wilt geven dan loop jij zelf vast. Een probleem waar veel leerkrachten tegenaan lopen en verkeerd op reageren waardoor zo'n kind vooral leert zijn/haar mond te houden.
Mwah, een doorsnee wiskundeleraar of natuurkundeleraar (WO-niveau aangezien het om het VWO gaat) kan zat verdiepende stof geven die het kind uitdaagt, zelfs al heeft hij maar een IQ van 120-130 (waarschijnlijk behoorlijk doorsnede bij iemand die op de uni wiskunde of natuurkunde heeft gestudeerd en daarvoor is geslaagd). Hij heeft immers 5 jaar kunnen werken aan dat ene vak, dat kan ook het 'begaafde' kind niet zo 1-2-3 opzuigen. :)
Het probleem zal veel meer praktisch van aard zijn, het niet in staat zijn om maatwerk te leveren aan individuele leerlingen. Zo'n leerling zou meer gebaat zijn bij een vorm van onderwijs waarbij je met kleine groepjes (laten we zeggen 5-10 leerlingen) werkt en waarbij hij zelfstandig kan werken met hier en daar wat uitleg wanneer hij dat nodig heeft.
Verder is het natuurlijk allemaal betrekkelijk. Even los van het feit dat de IQ-score m.i. maar beperkt iemands intelligentie representeert zal voor zo'n begaafd iemand het VWO ongeveer zo zijn als dat het voor een zeer intelligent iemand is om een MBO-4-opleiding te volgen. Niet uitdagend maar ook niet per se een probleem, het hangt maar net van het karakter af.

quote:
Ik vind het trouwens knap dat je op 5 niveua's in 1 klas 'les geeft'. Is dat lesgeven of oefenstof aanbieden?
En wat doe je dan in dat halve uur met die net iets meer dan 1 leerling per 2 klassen? Biedt je die lesstof dan ook anders aan? Of is het eigenlijk meer van hetzelfde? Durf je los te laten? Een kind een kant op laten gaan waar jij geen echte controle meer op hebt?
Dat lijkt mij allemaal lapwerk. Je kan wat verdiepende stof geven die voor de modale leerling wat te moeilijk is maar dat gaat ten koste van de lestijd van de modale en zwakke leerling, de extra uitleg die je geeft zodat ook de traagste leerlingen mee zijn gaat dan weer ten koste van de modale en de goede leerling. Al is rekenen misschien een verhaal apart aangezien dat meer een doevak dan een theorievak is, voor zowel de begaafde als de zwakke leerling, je kan dan wat gemakkelijker differentiëren door verschillende sommetjes te geven.
#NoDAPL
pi_147471316
Een "doorsnee wis/natuurkundeleraar" heeft "doorgaans" een IQ van 125-130?

Ik vrees dat je beeld wederom te rooskleurig is, Bram.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_147471346
quote:
11s.gif Op woensdag 10 december 2014 23:27 schreef El_Matador het volgende:

Iemand die op het vwo les geeft daarin, heeft dat wel degelijk.
pi_147471362
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 23:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Mwah, een doorsnee wiskundeleraar of natuurkundeleraar (WO-niveau aangezien het om het VWO gaat)
Volgens mij had ik het in die tekst over de basisschool want ik denk dat Moonah daar les geeft.
pi_147471416
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 23:28 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Iemand die op het vwo les geeft daarin, heeft dat wel degelijk.
Lang niet allemaal.

Je hoeft ook geen wis- of natuurkunde gestudeerd te hebben om er leraar in te worden.
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_147471464
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2014 23:30 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Lang niet allemaal.

Je hoeft ook geen wis- of natuurkunde gestudeerd te hebben om er leraar in te worden.
Nee, maar om de wiskunde van het vwo te begrijpen moet je wel een bovengemiddelde intelligentie hebben. Zeker als je het hebt over wiskunde b. Men moet de moeilijkheidsgraad van het vwo niet overdrijven, maar ook niet makkelijker maken dan dat het daadwerkelijk is.

De feiten zijn nog steeds dat de meeste mensen het vwo niet kunnen halen .
pi_147471466
quote:
11s.gif Op woensdag 10 december 2014 23:27 schreef El_Matador het volgende:

Hela, ik noemde 120-130 en dat voor WO-niveau! ;)
Mwah, dat lijkt me niet onrealistisch. De 16% van de mensen die het hoogste IQ heeft - wat min of meer overeenkomst met het slimst zijn (andere discussie dus daar wijd ik nu maar niet over uit) - heeft een score van 115+. Laat nu ongeveer 15% van de mensen tegenwoordig een WO-papiertje halen en laat de wiskunde- en natuurkundestudenten tot het slimmere deel van de studenten behoren terwijl een IQ-score van 120 overeenkomt met de hoogste 7%.
#NoDAPL
pi_147471494
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2014 23:30 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Lang niet allemaal.

Daarom sprak ik expliciet verderop in de reactie niet alleen over iemand die op het WO is opgeleid maar die eveneens wiskunde of natuurkunde heeft gestudeerd en dit heeft afgerond. ;)
#NoDAPL
pi_147471507
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 23:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Daarom sprak ik expliciet verderop in de reactie niet alleen over iemand die op het WO is opgeleid maar die eveneens wiskunde of natuurkunde heeft gestudeerd en dit heeft afgerond. ;)
Iemand die een bèta studie doet is ver bovengemiddeld intelligent, dat kun je wel met zekerheid zeggen.
pi_147471576
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 23:28 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Volgens mij had ik het in die tekst over de basisschool want ik denk dat Moonah daar les geeft.
Ik dacht alvast wat verder. ;)
Op de lage school is het inderdaad een nog wat groter probleem maar ook de toekomstige VWO-leerlingen vervelen zich daar de tyfus. We zouden gewoon wat meer niveaus op de lage school moeten invoeren, in de meeste plaatsen is dat gemakkelijk te realiseren als scholen samenwerken.
#NoDAPL
pi_147471600
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 23:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Als ik terugga naar mijn gymnasiumtijd, was dat 50% van de natuurkundeleraren, 50% van scheikunde en 33% van de wiskundeleraren.

Dan waren ze drs., geen dr.

Hoe was dat bij jou dan?

pi_147471763
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 23:33 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Iemand die een bèta studie doet is ver bovengemiddeld intelligent, dat kun je wel met zekerheid zeggen.
nou "ver" weet ik niet. Bovengemiddeld wel ja. Bovendien gaat het om afronden en het liefst met een beetje goed onderzoek.

Ern eerste- of tweedejaars met de stof kwakkelende betastudent hoeft niet zo intelligent te zijn.

pi_147471773
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 23:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik dacht alvast wat verder. ;)
Op de lage school is het inderdaad een nog wat groter probleem maar ook de toekomstige VWO-leerlingen vervelen zich daar de tyfus. We zouden gewoon wat meer niveaus op de lage school moeten invoeren, in de meeste plaatsen is dat gemakkelijk te realiseren als scholen samenwerken.
Het begint dus al bij de basisschool. Op het VWO zijn de opdrachten ruimer en kan veel meer zelfstandig gewerkt worden waardoor hoogbegaafden (2%) vaak hun draai wel vinden.
Alleen komen ze dus te vaak uit in vmbo of havo door een slechte start in het basisonderwijs.

Overigens focust het VWO zich behoorlijk op de talen terwijl hoogbegaafden over het algemeen juist erg sterk zijn in de Beta vakken.

Voor de 'gewone' slimmere leerlingen is extra lesstof zoals nu vaak op basisscholen wordt gegeven al een hele oplossing. Voor hoogbegaafden niet omdat het meer van hetzelfde is en de wijze van aanbieden (voorkauwen, oefenen en herhalen) hetzelfde blijft. Zij gedijen gewoon het beste met zelf uitzoeken, af en toe daarbij op de bek gaan en opnieuw proberen en stoppen na het behalen van resultaat. Hoogbegaafden denken en leren anders.
pi_147471784
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2014 23:42 schreef El_Matador het volgende:

[..]

nou "ver" weet ik niet. Bovengemiddeld wel ja. Bovendien gaat het om afronden en het liefst met een beetje goed onderzoek.

Ern eerste- of tweedejaars met de stof kwakkelende betastudent hoeft niet zo intelligent te zijn.
Het is natuurlijk ook wat subjectief, maar laten we er vanuit gaan dat iemand die een beta studie doet toch zeker een IQ van 115 heeft.
pi_147471818
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 23:43 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Het is natuurlijk ook wat subjectief, maar laten we er vanuit gaan dat iemand die een beta studie doet toch zeker een IQ van 115 heeft.
Dat is niet hoogbegaafd, dan praat je eerder over 145.
pi_147471845
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 23:44 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dat is niet hoogbegaafd, dan praat je eerder over 145.
1: Waar zeg ik dat zo,n iemand wel hoogbegaafd is?

2: Nee, vanaf 130 krijg je de stempel "hoogbegaafd".
pi_147471870
Vroeger noemden we dat gewoon autistisch
En nog vroeger noemde we dat nerdje
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')