abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147419320
In de uitzending van Nieuwsuur een zeer treurig item over hoogbegaafde kinderen welke daar problemen van ondervinden. Het gaat er vooral om dat de hoogbegaafde kinderen op school niet zich kunnen aanpassen aan de of de medescholieren, hetzij de lesstof of de wijze waarop onderwijs word gegeven. In Nederland een groot probleem, het lijkt wel alsof hoogbegaafde mensen vreemd of eng worden gevonden. Terwijl landen zoals China veel meer zich focust op dit soort mensen en ze dan ook speciaal onderwijs en dergelijke aanbied.

Verspillen we in Nederland op deze manier talent en de waarde van intelligentie? Want het bizarre is dat die hoogbegaafde kinderen zich niet kunnen handhaven in het onderwijs en stomweg uitvallen. Vervolgens krijgen 35 kinderen een dagbesteding maar daar maar mogen ze geen onderwijs krijgen.

De reden dat er geen onderwijs gegeven mag worden op de dagbesteding is dat het dan geen zorg meer is, maar onderwijs. En de dagbesteding word uit het Persoonsgebonden budget voor langdurig zieken betaald, en is dus zorg en geen onderwijs.

Hoe belachelijk is het dat in Nederland hoogbegaafdheid niet word benut omdat de dagbesteding word betaald uit een zorgpotje en niet een onderwijspotje. En dan wil Nederland een kenniseconomie? De kennis die we hebben die word verwaarloosd.

Wat vinden jullie, mogen hoogbegaafde kinderen op een dagbesteding onderwijs krijgen ook al word de dagbesteding niet door het onderwijs maar door de zorg betaald. Dat moet toch kunnen :?

Aanrader om helemaal te lezen, Nieuwsuur;

Enkele fragmenten;
quote:
Guido, Quinny en Merlijn zijn hoogbegaafd. Toch gaan ze niet naar school. De drie jongeren zijn drop-outs, ze liepen vast in het onderwijs. De drop-outs hebben een plek gevonden waar ze onder lotgenoten kunnen zijn: Feniks Talent in het Brabantse Sterksel.

De jongeren hebben in de jaren dat ze op school zaten, allerlei problemen ontwikkeld: van faalangst tot depressies. Daardoor zijn ze uit de leerplicht ontheven en zijn ze officieel 'thuiszitters'.

Feniks Talent begeleidt de jongeren op basis van een persoonsgebonden budget, PGB. De nieuwe eigenaar van Feniks, Tijl Koenderink, zou de jongeren graag meer willen bieden, maar dat is op dit moment niet mogelijk.

"Er is een frictie tussen wat we doen, wat we mogen doen en wat we willen doen. We bieden de jongeren maatschappelijke dagbesteding aan, vanuit het PGB. Met het doel dat ze niet terugvallen, dat doen we hier. Maar eigenlijk is dat niet het uitgangspunt van deze begeleiding. Je wilt kinderen helpen en kijken of ze hun diploma kunnen halen, maar dat mogen we op dit moment niet."
quote:
Hoogbegaafdheid is een diagnose en daar zit problematiek aan vast. Dat realiseren mensen zich niet altijd.
quote:
Vanuit politiek Den Haag is er steeds meer aandacht voor toptalenten. Staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs vindt dat er juist meer aandacht moet komen voor leerlingen met veel potentieel. Na jarenlange aandacht voor de onderpresteerders moet het roer om.

Maar de hoogbegaafde drop-outs merken daar nog weinig van. "Hoogbegaafdheid wordt niet als een echt probleem gezien, maar als een luxeprobleem. Terwijl ze net zo veel problemen hebben als minder begaafde kinderen. Zowel op sociaal vlak, als met andere dingen", zegt Jowanka Scheurs, moeder van Quinny.

Quinny: "Ik kan de keren niet tellen dat mensen naar mij of mijn moeder toe kwamen en zeiden: ik zou willen dat ik ook zulke slimme kinderen had. En wij dachten, nee dat wil je niet. Hoogbegaafdheid is een diagnose en daar zit problematiek aan vast."

Ondanks dat de politiek meer focus wil op toptalenten, is de toekomst van Feniks Talent onzeker. Het PGB gaat vanaf 1 januari over naar gemeenten. Of ze de organisatie in de toekomst blijven bekostigen, is nog totaal onduidelijk.

Ouders kijken of ze moeten verhuizen. Want het kan voorkomen dat op de plek waar je nu woont, een kind niet geholpen wordt. Terwijl op het moment dat je 5 kilometer verderop woont, binnen een andere gemeente, het kind wel geholpen wordt."
Definitie hoogbegaafdheid

Een vaste definitie van hoogbegaafdheid bestaat niet. Ongeveer 10 procent van alle leerlingen heeft kenmerken van hoogbegaafdheid. Een kenmerk is bijvoorbeeld een creatief denkvermogen of een IQ van 130 of hoger. Maar een lage score op intelligentietesten sluit hoogbegaafdheid niet uit.

Bron: SLO, informatiepunt Onderwijs & Talentontwikkeling
Oorzaak uitval hoogbegaafde leerlingen

Veel hoogbegaafden hebben een creatieve, andere manier van denken en beleven, een sterke intrinsieke motivatie en sterke behoefte aan autonomie. Zij ervaren in het onderwijs niet genoeg ruimte om op hun manier, aansluitend bij hun passie/interesses, te kunnen leren. Vaak ontwikkelen ze een meervoudige problematiek.

Bron: SLO, informatiepunt Onderwijs & Talentontwikkeling
Uiteindelijk wil Feniks ook graag een samenwerking met het onderwijs aangaan, zodat ze de jongeren ook een vorm van onderwijs kunnen aanbieden. Daarover worden gesprekken met scholen gevoerd.
quote:
Wat is hoogbegaafdheid? Ben ik hoogbegaafd?

De definitie van hoogbegaafdheid die hier beter op zijn plaats is, is dat iemand die heel hoog scoort op een IQ test als hoogbegaafd gezien moet worden. Doorgaans wordt daarbij als grens een IQ score van 130 of hoger gehanteerd. Dat komt overeen met de 2,5% van de mensen met de hoogste score op een IQ test. Volgens deze definitie zijn er dan dus op 16 miljoen Nederlanders 400.000 hoogbegaafden.
Doe hier een IQ test, ben jij hoogbegaafd?

Vereniging hoogbegaafde Nederland, Mensa.
Indien je bij een IQ test 120 of hoger scoort dan kom je al in aanmerking om door Mensa getest te worden op hoogbegaafdheid.

Ikzelf ben twee keer uitgenodigd voor een dergelijk onderzoek maar ik heb zelf twee keer geweigerd. Mijn keus om te weigeren was dat er door wat persoonlijke problemen al meerdere etiketjes en labels op mij waren geplakt en ik mijzelf niet nogmaals in een hokje geplaatst wilde zien. Ik herken dan ook de problematiek van die kinderen en ik hoop bij god dat er eens wat verandert in Nederland, want ook ik had meer van mijn leven kunnen maken dan dat het er tot heden van gekomen is. Maar ach ik ben nog jong, pas 40 jaar, dus nog genoeg kansen om alsnog er iets meer van te maken. ;)

Reacties zoals, te lang niet gelezen, of OP niet gelezen. Als je het onderwerp niet leest hoef je ook niet te reageren. Want eigenlijk is dat heel dom. Hoe kan je ergens op reageren als je geeneens weet waar het over gaat. Gezeik over spelfouten in de OP of anderszins mogen in de slowchat, die vind je hier.

Dus ook al behoor je niet tot de hoogbegaafde, de zwakzinnige reacties mogen achterwege blijven :P Dan blijft dit topic van vervuiling verschoond, dank u wel voor de medewerking. ^O^
pi_147425298
Deel twee, ik ben ontroerd.
Maar laten we hetzelfde niveau van deel I handhaven, bagger en onzin mag achterwege blijven ^O^

(Nu ga ik het eind van deel I lezen :@ )

Edit; TVP en FIPO, ik ben een slecht mens O-)
pi_147425879
quote:
Op dinsdag 9 december 2014 12:55 schreef theunderdog het volgende:

Ikzelf ben twee keer uitgenodigd voor een dergelijk onderzoek maar ik heb zelf twee keer geweigerd. Mijn keus om te weigeren was dat er door wat persoonlijke problemen al meerdere etiketjes en labels op mij waren geplakt en ik mijzelf niet nogmaals in een hokje geplaatst wilde zien. Ik herken dan ook de problematiek van die kinderen en ik hoop bij god dat er eens wat verandert in Nederland, want ook ik had meer van mijn leven kunnen maken dan dat het er tot heden van gekomen is. Maar ach ik ben nog jong, pas 40 jaar, dus nog genoeg kansen om alsnog er iets meer van te maken. ;)

Waarom maak je je druk om labeltjes e.d.? Ik krijg altijd het idee dat men zich gaat gedragen naar de 'diagnose' en dit een soort comfort geeft. Het probleem is dat men zich hierdoor laat beperken, door dingen af te schuiven op deze 'diagnose' ipv probleemoplossend te werken.

Daarnaast zijn de mensen die veelvuldig de term hoogbegaafd gebruiken vaak opgesloten in een fixed mindset. Ik geloof meer in een growth mindset. Lees daar maar eens wat over. Fixed mindset zijn mensen die vinden dat intelligentie statisch is ipv dynamisch en zoeken bevestiging voor hun 'gekregen' intelligentie. Het is dan ook heel belangrijk hoe hun intelligentie zich verhoudt tot anderen.



[ Bericht 1% gewijzigd door ssebass op 09-12-2014 16:55:15 ]
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  dinsdag 9 december 2014 @ 20:04:06 #4
198365 Morendo
The Real Deal
pi_147431761
quote:
Maar de hoogbegaafde drop-outs merken daar nog weinig van. "Hoogbegaafdheid wordt niet als een echt probleem gezien, maar als een luxeprobleem. Terwijl ze net zo veel problemen hebben als minder begaafde kinderen. Zowel op sociaal vlak, als met andere dingen", zegt Jowanka Scheurs, moeder van Quinny.
Mijn hartslag sloeg een keer over. Ik las de moeder van Quincy. Maar goed, nee dus.
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_147432337
Het is inderdaad dat ze inderdaad net zoveel problemen hebben met normaal onderwijs als mensen met een achterstand of stoornis. Nog treuriger is, dat een deel (zeker niet allemaal) met een juist aanbod aan lessen vanaf het begin (basisschool dus al), wel een significant aan aandeel in onze kenniseconomie zouden kunnen inbrengen, maar dit aanbod dus niet krijgen.

Daarintegen, proberen we Nelie Kroes aan te stellen om jonge "startups" naar Nederland te trekken.
.
pi_147432368
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2014 20:04 schreef Morendo het volgende:

[..]

Mijn hartslag sloeg een keer over. Ik las de moeder van Quincy. Maar goed, nee dus.
_O-
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_147432408
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2014 16:50 schreef ssebass het volgende:

[..]

Waarom maak je je druk om labeltjes e.d.? Ik krijg altijd het idee dat men zich gaat gedragen naar de 'diagnose' en dit een soort comfort geeft. Het probleem is dat men zich hierdoor laat beperken, door dingen af te schuiven op deze 'diagnose' ipv probleemoplossend te werken.

Daarnaast zijn de mensen die veelvuldig de term hoogbegaafd gebruiken vaak opgesloten in een fixed mindset. Ik geloof meer in een growth mindset. Lees daar maar eens wat over. Fixed mindset zijn mensen die vinden dat intelligentie statisch is ipv dynamisch en zoeken bevestiging voor hun 'gekregen' intelligentie. Het is dan ook heel belangrijk hoe hun intelligentie zich verhoudt tot anderen.

[ afbeelding ]
Mooi plaatje en helemaal waar.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  Trouwste user 2022 dinsdag 9 december 2014 @ 22:07:26 #8
7889 tong80
Spleenheup
pi_147436667
Ben getest op 129. Net niet hoogbegaafd. Worstel ik al jaren mee. :{

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  dinsdag 9 december 2014 @ 22:51:46 #9
434283 topdeck
graag op anoniem
pi_147438610
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2014 22:07 schreef tong80 het volgende:
Ben getest op 129. Net niet hoogbegaafd. Worstel ik al jaren mee. :{

:P
Daardoor kun je niet meer functioneren en besteed je al je tijd aan Fok! :^)
graag op anoniem
pi_147438675
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2014 22:07 schreef tong80 het volgende:
Net niet hoogbegaafd. Worstel ik al jaren mee. :{

:P
Wij worstelen daar ook mee, tong, geloof ons.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  Trouwste user 2022 dinsdag 9 december 2014 @ 22:53:58 #11
7889 tong80
Spleenheup
pi_147438695
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2014 22:51 schreef topdeck het volgende:

[..]

Daardoor kun je niet meer functioneren en besteed je al je tijd aan Fok! :^)
Nee, heb geleerd correct smilies te posten.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  dinsdag 9 december 2014 @ 22:56:35 #12
434283 topdeck
graag op anoniem
pi_147438808
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2014 22:53 schreef tong80 het volgende:

[..]

Nee, heb geleerd correct smilies te posten.

:T
Get on my level :')

░░░░░░░░░░░▄▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▄░░░░░░░░░░░
░░░░░░░░▄▀░░░░░░░░░░░░░▒▒▒▒▒▄░░░░░░░░░
░░░░░░▄▀▒▒▒▒░░░░▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒█░░░░░░░░
░░░░░█▒▒▒▒░░░░▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒░░░░▒▒█░░░░░░░
░░░░█▒▒▄▀▀▀▀▀▄▄▒▒▒▒▒▒▒▒▒▄▄▀▀▀▀▀▀▄░░░░░
░░▄▀▒▒▒▄█████▄▒█▒▒▒▒▒▒▒█▒▄█████▄▒█░░░░
░█▒▒▒▒▐██▄████▌▒█▒▒▒▒▒█▒▐██▄████▌▒█░░░
▀▒▒▒▒▒▒▀█████▀▒▒█▒░▄▒▄█▒▒▀█████▀▒▒▒█░░
▒▒▐▒▒▒░░░░▒▒▒▒▒█▒░▒▒▀▒▒█▒▒▒▒░░░░▒▒▒▒█░
▒▌▒▒▒░░░▒▒▒▒▒▄▀▒░▒▄█▄█▄▒▀▄▒▒▒░░░░▒▒▒▒▌
▒▌▒▒▒▒░▒▒▒▒▒▒▀▄▒▒█▌▌▌▌▌█▄▀▒▒▒▒▒░░░▒▒▒▐
▒▐▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▌▒▒▀███▀▒▌▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▌
▀▀▄▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▌▒▒▒▒▒▒▒▒▒▐▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒█░
▀▄▒▀▄▒▒▒▒▒▒▒▒▐▒▒▒▒▒▒▒▒▒▄▄▄▄▒▒▒▒▒▒▄▄▀░░
▒▒▀▄▒▀▄▀▀▀▄▀▀▀▀▄▄▄▄▄▄▄▀░░░░▀▀▀▀▀▀░░░░░
▒▒▒▒▀▄▐▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▐░░░░░░░░░░░░░░░░░
graag op anoniem
  Trouwste user 2022 dinsdag 9 december 2014 @ 23:09:00 #13
7889 tong80
Spleenheup
pi_147439310
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2014 22:56 schreef topdeck het volgende:

[..]

Get on my level :')

░░░░░░░░░░░▄▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▄░░░░░░░░░░░
░░░░░░░░▄▀░░░░░░░░░░░░░▒▒▒▒▒▄░░░░░░░░░
░░░░░░▄▀▒▒▒▒░░░░▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒█░░░░░░░░
░░░░░█▒▒▒▒░░░░▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒░░░░▒▒█░░░░░░░
░░░░█▒▒▄▀▀▀▀▀▄▄▒▒▒▒▒▒▒▒▒▄▄▀▀▀▀▀▀▄░░░░░
░░▄▀▒▒▒▄█████▄▒█▒▒▒▒▒▒▒█▒▄█████▄▒█░░░░
░█▒▒▒▒▐██▄████▌▒█▒▒▒▒▒█▒▐██▄████▌▒█░░░
▀▒▒▒▒▒▒▀█████▀▒▒█▒░▄▒▄█▒▒▀█████▀▒▒▒█░░
▒▒▐▒▒▒░░░░▒▒▒▒▒█▒░▒▒▀▒▒█▒▒▒▒░░░░▒▒▒▒█░
▒▌▒▒▒░░░▒▒▒▒▒▄▀▒░▒▄█▄█▄▒▀▄▒▒▒░░░░▒▒▒▒▌
▒▌▒▒▒▒░▒▒▒▒▒▒▀▄▒▒█▌▌▌▌▌█▄▀▒▒▒▒▒░░░▒▒▒▐
▒▐▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▌▒▒▀███▀▒▌▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▌
▀▀▄▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▌▒▒▒▒▒▒▒▒▒▐▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒█░
▀▄▒▀▄▒▒▒▒▒▒▒▒▐▒▒▒▒▒▒▒▒▒▄▄▄▄▒▒▒▒▒▒▄▄▀░░
▒▒▀▄▒▀▄▀▀▀▄▀▀▀▀▄▄▄▄▄▄▄▀░░░░▀▀▀▀▀▀░░░░░
▒▒▒▒▀▄▐▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▐░░░░░░░░░░░░░░░░░


:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_147440013
Ik heb nu nog steeds problemen met het onderwijssysteem die ik nu op probeer te lossen.

Ben op de basisschool/middelbare school bijna nooit uitgedaagd en hoefde nooit wat te doen om hoge punten te halen. Leraren gaven me wel complimenten voor mijn resultaten, maar die voelden nooit echt als complimenten, omdat ik niet veel werk deed voor die resultaten en vond dat ik die complimenten dus niet verdiende. Heb nooit hoeven leren, en dus ook nooit geleerd om te leren.

Om een gegeven moment wist ik zelfs dat als ik even moeite met iets had, dat anderen er waarschijnlijk 100 keer meer moeite mee hadden. Dat betekent dat het of nog 100 keer uitgelegd zou worden, of het toch niet getoetst werd. En dat is waar alles om draaide op de middelbare school: de toetsen. Wilde je meer dan slechts voorbereiding op toetsen, dan moest je geluk hebben dat je de juiste gemotiveerde docenten had, en dat je hier zelf ook nog genoeg gemotiveerd voor bent. Want alle lessen zijn verplicht, ook al ken je de stof die behandeld wordt al volledig. Het hele 6e vwo jaar was 80% van de tijd examens oefenen, dat jaar mogen ze van mij simpelweg schrappen en die kleine hoeveelheid stof in het 4e/5e jaar erbij doen. Of ze moeten maar iets nuttigs met dat jaar doen.

Nu zit ik dan uiteindelijk op de universiteit, waar de stof wel uitdagend en moeilijk is. Ik heb met mijn naturkunde studie meer moeite met mijn 9 voor natuurkunde en wiskunde op het eindexamen, dan iemand die met een zesje zijn eindexamen gehaald heeft. Ik blijf ook heel weinig voor mijn studie doen, omdat ik leren moeilijk vindt. Vooral de discipline/motivatie heb ik nooit gehad. Hoge punten kwamen toch vanzelf.

Dit is mijn eigen ervaring, maar ik merk dat veel mensen op mijn studie deze ervaring delen. Werk aan de winkel dus om het onderwijs te verbeteren!
  Trouwste user 2022 dinsdag 9 december 2014 @ 23:35:09 #15
7889 tong80
Spleenheup
pi_147440260
omdat ik leren moeilijk vindt.

Vind je het gek JaJammerJan ?

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_147440759
Wie zegt dat kennis, groei en ontwikkeling volledig vanuit het onderwijs moeten komen. Je kunt toch zelf verdieping zoeken en interesses uitdiepen? Wat is er mis met een autodidact? De rest van je leven gaan mensen ook niet voor jou het leven interessant maken. Dat moet je toch echt zelf doen.

Komt allemaal erg passief over. Ja het onderwijs daagde mij niet uit. Ja dus...? Prima toch? Houd je tijd over om je te verdiepen in dingen die je daadwerkelijk interessant vind. In een slachtofferrol gaan zitten brengt je nergens. Niemand houd je toch tegen om jezelf te ontwikkelen. Daar staan voor zover ik weet geen grenzen op.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_147441573
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2014 23:48 schreef ssebass het volgende:
Wie zegt dat kennis, groei en ontwikkeling volledig vanuit het onderwijs moeten komen. Je kunt toch zelf verdieping zoeken en interesses uitdiepen? Wat is er mis met een autodidact? De rest van je leven gaan mensen ook niet voor jou het leven interessant maken. Dat moet je toch echt zelf doen.

Komt allemaal erg passief over. Ja het onderwijs daagde mij niet uit. Ja dus...? Prima toch? Houd je tijd over om je te verdiepen in dingen die je daadwerkelijk interessant vind. In een slachtofferrol gaan zitten brengt je nergens. Niemand houd je toch tegen om jezelf te ontwikkelen. Daar staan voor zover ik weet geen grenzen op.
Ik weet niet of je een twaalfjarig kind zo'n passieve houding kunt verwijten :P
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_147441617
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 00:19 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Ik weet niet of je een twaalfjarig kind zo'n passieve houding kunt verwijten :P
Later kan die houding er wel komen, of je hoogbegaafd bent of niet. Ik probeer ook veel nieuwe dingen te leren, al ben ik niet hoogbegaafd, ik vind het gewoon leuk. Op mijn twaalfde zou ik zoiets nooit gedaan hebben (op m'n 17e ook niet).
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_147441643
quote:
99s.gif Op woensdag 10 december 2014 00:21 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Later kan die houding er wel komen, of je hoogbegaafd bent of niet. Ik probeer ook veel nieuwe dingen te leren, al ben ik niet hoogbegaafd, ik vind het gewoon leuk. Op mijn twaalfde zou ik zoiets nooit gedaan hebben (op m'n 17e ook niet).
Heb je wel eens een test gedaan?
pi_147441666
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 00:22 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Heb je wel eens een test gedaan?
Nee, ik zou niet weten wat het nut is daarvan.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_147441687
quote:
99s.gif Op woensdag 10 december 2014 00:24 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Nee, ik zou niet weten wat het nut is daarvan.
Omdat je zei dat je niet hoogbegaafd bent, dat weet je dus niet. ;)
pi_147441899
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 00:25 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Omdat je zei dat je niet hoogbegaafd bent, dat weet je dus niet. ;)
Dat weet ik inderdaad niet, maar sommige zaken kan je gewoon aanvoelen toch :7
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_147441916
quote:
99s.gif Op woensdag 10 december 2014 00:21 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Later kan die houding er wel komen, of je hoogbegaafd bent of niet. Ik probeer ook veel nieuwe dingen te leren, al ben ik niet hoogbegaafd, ik vind het gewoon leuk. Op mijn twaalfde zou ik zoiets nooit gedaan hebben (op m'n 17e ook niet).
Maar dat is het punt toch, dat als je tot je 18e niet uitgedaagd wordt, je een stuk passievere houding krijgt?
Lijkt me voor iedereen beter als daar iets aan gedaan wordt in plaats van de "schuld" bij dat kind neer te leggen, wat ssebass lijkt te doen.

Ik had hetzelfde "probleem" en ja die houding komt uiteindelijk vanzelf, maar heb wel 5 jaar van mn leven verspild na de middelbare school als een totaal incompetente student die niet eens wist hoe voor een tentamen te leren :P
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_147441990
quote:
99s.gif Op woensdag 10 december 2014 00:36 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Dat weet ik inderdaad niet, maar sommige zaken kan je gewoon aanvoelen toch :7
True that
pi_147442112
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 00:37 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Maar dat is het punt toch, dat als je tot je 18e niet uitgedaagd wordt, je een stuk passievere houding krijgt?
Lijkt me voor iedereen beter als daar iets aan gedaan wordt in plaats van de "schuld" bij dat kind neer te leggen, wat ssebass lijkt te doen.

Ik had hetzelfde "probleem" en ja die houding komt uiteindelijk vanzelf, maar heb wel 5 jaar van mn leven verspild na de middelbare school als een totaal incompetente student die niet eens wist hoe voor een tentamen te leren :P
Nja, daar heb ik ook last van gehad. Denk dat er heel veel mensen zijn die daar last van hebben. Imho leer je op de middelbare school ook niet studeren, maar leer je vooral sociaal doen. Mijn zin om te lezen is op de middelbare school grondig verkracht, en pas na vijf jaar had ik er weer zin in. Vind het wel jammer en zonde van m'n tijd, maar kan er niks meer aan veranderen en kan alleen maar blij zijn dat ik mezelf weer zo'n houding aan kon leren!
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_147442121
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2014 23:35 schreef tong80 het volgende:
omdat ik leren moeilijk vindt.

Vind je het gek JaJammerJan ?

:T
Ja, aangezien menig leraar blijkbaar denkt dat je goed bent in leren als je hoge punten haalt, wat dus niet zo blijkt te zijn.
pi_147442159
quote:
99s.gif Op woensdag 10 december 2014 00:49 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Nja, daar heb ik ook last van gehad. Denk dat er heel veel mensen zijn die daar last van hebben. Imho leer je op de middelbare school ook niet studeren, maar leer je vooral sociaal doen. Mijn zin om te lezen is op de middelbare school grondig verkracht, en pas na vijf jaar had ik er weer zin in. Vind het wel jammer en zonde van m'n tijd, maar kan er niks meer aan veranderen en kan alleen maar blij zijn dat ik mezelf weer zo'n houding aan kon leren!
Zeker, maar als zoiets voorkomen / aangepakt kan worden met minimale investeringen lijkt het me zowel economisch een goed idee voor het land, en een betere uitkomst voor die kinderen.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_147442257
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 00:52 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Zeker, maar als zoiets voorkomen / aangepakt kan worden met minimale investeringen lijkt het me zowel economisch een goed idee voor het land, en een betere uitkomst voor die kinderen.
Waar het me meer om gaat is dat zoiets niet alleen bij hoogbegaafde kinderen voor kan komen. Dat er dingen verbeterd kunnen worden betwist ik ook niet hoor, daar ben ik zelf ook van overtuigd. Ben het tevens zeer eens met:
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2014 16:50 schreef ssebass het volgende:
Waarom maak je je druk om labeltjes e.d.? Ik krijg altijd het idee dat men zich gaat gedragen naar de 'diagnose' en dit een soort comfort geeft. Het probleem is dat men zich hierdoor laat beperken, door dingen af te schuiven op deze 'diagnose' ipv probleemoplossend te werken.
Alleen om deze reden zal ik nooit getest willen worden. Zie er het nu totaal niet van in.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_147443561
Gelukkig bestaat er nog zoiets moois als fok waar alle hoogbegaafde en eventueel autistische helden los kunnen gaan.

Overigens 400.000 hoogbegaafden op 16 miljoen lijkt me wat veel. Blijkbaar ben je tegenwoordig al slim als je 100 scoort op die test.

Maar even zonder dollen, kan me op zich wel vinden in wat sommigen zeggen over uitdagingen op het onderwijs. Het is allemaal zo verpakt om getoetst te worden dat het niet uitdagend is. En dan later op de uni moet je het op een andere manier oppakken, ook al wordt er daar ook al een hoop verpakt als toets. Jammer is dat.

Aan de andere kant ook niet zo verwonderlijk. Je hebt een klas met 30 leerlingen en je doel is niet prikkelen maar iedereen een voldoende laten behalen. Dan richt je je als docent automatisch op de langzamere leerlingen. De slimsten gaan toch wel door.

Overigens vind ik de vergelijking met China dan ook weer niet helemaal lekker. Ik woon in China en je wilt niet weten wat ze hun kinderen aandoen. Zeventig leerlingen in een enkele klas waardoor er geen aandacht is voor individuele vragen. Daarom wordt er ook bizar veel huiswerk gegeven. De hele klas bestaat dan uit klassikaal controleren van huiswerk. Alsof dat nog niet erg genoeg is, stoppen de meeste ouders hun kinderen ook nog op extra lessen na schooltijd. Een groot deel daarvan door dezelfde docent die ze hebben op school. De docent doet dit om wat extra te verdienen en voor ouders is het bijna verplicht om hieraan mee te doen, anders negeert hij je kind volledig tijdens normale lessen.

Nee, wat dat betreft geeft het Nederlandse systeem meer ruimte voor ontwikkeling in de breedte. Probleem is alleen dat het zo gericht is op de middelmaat. Iedereen moet door, iedereen moet naar de universiteit of minstens HBO.

/rant
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_147446239
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 00:37 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Maar dat is het punt toch, dat als je tot je 18e niet uitgedaagd wordt, je een stuk passievere houding krijgt?
Lijkt me voor iedereen beter als daar iets aan gedaan wordt in plaats van de "schuld" bij dat kind neer te leggen, wat ssebass lijkt te doen.

Ik had hetzelfde "probleem" en ja die houding komt uiteindelijk vanzelf, maar heb wel 5 jaar van mn leven verspild na de middelbare school als een totaal incompetente student die niet eens wist hoe voor een tentamen te leren :P
Ja met oog op de schoolzaken krijg je een passievere houding. Meer is ook niet nodig. Je leert weinig en je komt er toch wel door. Daarom zijn ze vaak met van alles bezig behalve de schoolstof. Wat ik wil zeggen is dat er ook een groot deel creativiteit bij komt kijken. Op de uni hoor je ook gewoon een onderwerp te krijgen en zelf te zorgen dat je aan de juiste informatie komt en verdieping krijgt. Helaas gaat dit steeds minder op en krijg je gewoon de leerstof voorgeschoteld. Ja zo haalt iedereen de uni wel. Lekker cashen voor de uni. Schandalig.

De dingen die hier worden genoemd klinken meer als savants, aspergers e.d. Hoogbegaafdheid kenmerkt zich juist door enorme nieuwsgierigheid, creativiteit en grote zelfstandigheid. In dit topic lijkt juist het tegenovergestelde naar voren te komen. Met de zin "ik word niet uitgedaagd" heb je meteen het gebrek aan nieuwsgierigheid, creativiteit en zelfstandigheid te pakken.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_147446664
Ik kan me echt helemaal niets voorstellen bij hetgeen in de OP wordt voorgesteld. Volgens mij zijn die kinderen niet "hoogbegaafd", maar gewoon lui en teveel verwend door hun gestoorde moeder.
  Trouwste user 2022 woensdag 10 december 2014 @ 10:49:49 #32
7889 tong80
Spleenheup
pi_147446762
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 10:45 schreef hpeopjes het volgende:
Ik kan me echt helemaal niets voorstellen bij hetgeen in de OP wordt voorgesteld. Volgens mij zijn die kinderen niet "hoogbegaafd", maar gewoon lui en teveel verwend door hun gestoorde moeder.
'Henk Jan, nu even niet. Je stoort me.'

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_147446837
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 10:26 schreef ssebass het volgende:

[..]

Ja met oog op de schoolzaken krijg je een passievere houding. Meer is ook niet nodig. Je leert weinig en je komt er toch wel door. Daarom zijn ze vaak met van alles bezig behalve de schoolstof. Wat ik wil zeggen is dat er ook een groot deel creativiteit bij komt kijken. Op de uni hoor je ook gewoon een onderwerp te krijgen en zelf te zorgen dat je aan de juiste informatie komt en verdieping krijgt. Helaas gaat dit steeds minder op en krijg je gewoon de leerstof voorgeschoteld. Ja zo haalt iedereen de uni wel. Lekker cashen voor de uni. Schandalig.

De dingen die hier worden genoemd klinken meer als savants, aspergers e.d. Hoogbegaafdheid kenmerkt zich juist door enorme nieuwsgierigheid, creativiteit en grote zelfstandigheid. In dit topic lijkt juist het tegenovergestelde naar voren te komen. Met de zin "ik word niet uitgedaagd" heb je meteen het gebrek aan nieuwsgierigheid, creativiteit en zelfstandigheid te pakken.
Hoogbegaafdheid kenmerkt zich door het vermogen om iets snel op te pakken. Nieuwsgierigheid, zelfstandigheid en creativiteit kunnen daar zeer makkelijk uit volgen. Een welbekend probleem bij hoogbegaafde is vaak, dat ze 1 ding ontzettend leuk vinden, maar alle andere stof ook moeten doorlopen. Dat is vervelend, maar een paar keer of enkele keren dat doen is nog wel te overzien. Het probleem met de basisschool en middelbare school is dat stof die je saai en makkelijk vindt, ook nog eens tot in den treure wordt herhaald.

Zelf ook meegemaakt, vragen om ander werk van een hoger niveau, maar steeds verteld worden dat ik eerst het gewone programma af moet maken. Of nog vervelender, het gewone programma een keer snel afmaken voor extra werk en dan te horen krijgen dat ik dat niet zou kunnen en maar gewoon nog een keer moet doen. Na 20x "a + b * c = x" had ik daar geen zin meer in, kreeg het extra werk niet, dus liet ik de andere 40x maar zitten. Sommige studenten kunnen zich hier wel overheen zetten en worden er door gemotiveerd. Een grote groep hoogbegaafde raakt hierdoor gedemotiveerd. Deze site verwoordt dat prima.

En ja, sommige hebben het geluk dat ze erachter komen wat ze echt heel leuk vinden, tijdens hun schoolperiode. Vaak richten zij zich daar dan ook op en komen goed terecht. Zelf werk ik nu, maar heb ik nog steeds zwaar veel problemen om mezelf 8 uur lang te motiveren en gewoon mijn ding te doen.
pi_147446887
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 10:53 schreef Lhyanna het volgende:

[..]

Hoogbegaafdheid kenmerkt zich door het vermogen om iets snel op te pakken. Nieuwsgierigheid, zelfstandigheid en creativiteit kunnen daar zeer makkelijk uit volgen. Een welbekend probleem bij hoogbegaafde is vaak, dat ze 1 ding ontzettend leuk vinden, maar alle andere stof ook moeten doorlopen. Dat is vervelend, maar een paar keer of enkele keren dat doen is nog wel te overzien. Het probleem met de basisschool en middelbare school is dat stof die je saai en makkelijk vindt, ook nog eens tot in den treure wordt herhaald.

Zelf ook meegemaakt, vragen om ander werk van een hoger niveau, maar steeds verteld worden dat ik eerst het gewone programma af moet maken. Of nog vervelender, het gewone programma een keer snel afmaken voor extra werk en dan te horen krijgen dat ik dat niet zou kunnen en maar gewoon nog een keer moet doen. Na 20x "a + b * c = x" had ik daar geen zin meer in, kreeg het extra werk niet, dus liet ik de andere 40x maar zitten. Sommige studenten kunnen zich hier wel overheen zetten en worden er door gemotiveerd. Een grote groep hoogbegaafde raakt hierdoor gedemotiveerd. Deze site verwoordt dat prima.

En ja, sommige hebben het geluk dat ze erachter komen wat ze echt heel leuk vinden, tijdens hun schoolperiode. Vaak richten zij zich daar dan ook op en komen goed terecht. Zelf werk ik nu, maar heb ik nog steeds zwaar veel problemen om mezelf 8 uur lang te motiveren en gewoon mijn ding te doen.
Ja, dit zijn ook echt zaken waar alléén "hoogbegaafde kinderen" last van hebben. :')
pi_147447051
quote:
10s.gif Op woensdag 10 december 2014 10:54 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Ja, dit zijn ook echt zaken waar alléén "hoogbegaafde kinderen" last van hebben. :')
Er zit wel een groot verschil tussen "niet willen, nooit gewild hebben" en "niet meer willen".
pi_147447275
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 10:53 schreef Lhyanna het volgende:

[..]

Hoogbegaafdheid kenmerkt zich door het vermogen om iets snel op te pakken. Nieuwsgierigheid, zelfstandigheid en creativiteit kunnen daar zeer makkelijk uit volgen. Een welbekend probleem bij hoogbegaafde is vaak, dat ze 1 ding ontzettend leuk vinden, maar alle andere stof ook moeten doorlopen. Dat is vervelend, maar een paar keer of enkele keren dat doen is nog wel te overzien. Het probleem met de basisschool en middelbare school is dat stof die je saai en makkelijk vindt, ook nog eens tot in den treure wordt herhaald.

Ik geloof hier helemaal niets van. Ja de schoolstof is saai zeker als het wordt herhaald, maar dat vinden 99% van de leerlingen. Op de site die jij zelf aanhaalt staat ook dat ze liever de eigen nieuwsgierigheid volgen en dat ze een zelfstarter zijn (ontdekt zelf interessante uitdagingen). Wederom een onderbouwing van mijn verhaal.

Ik krijg hier altijd het idee dat mensen volhardend hun labeltje 'hoogbegaafd' moeten verdedigen. Kan iedereen wel zien dat ik hoogbegaafd ben en een bevestiging geven van mijn zelfdiagnose. Who the fuck cares? Joh als je daar gelukkig van wordt plak het labeltje op. Duidelijk een fixed mindset zoals ik al eerder heb besproken. Zorg er alleen voor dat het labeltje geen excuus wordt voor dingen die niet gaan zoals je wilt.

Het enige dat het onderwijs wat mij betreft moet doen is de kinderen de ruimte geven om zich te verdiepen in hun interesses. Dus niet na het afhebben van het werk maar kaartbakken op laten ruimen om de verveling tegen te gaan. Ik gooide ze ook weer om zodat ik opnieuw kon beginnen, je moet toch de tijd volmaken....
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_147447539
Op mijn basisschool kregen we gewoon de vrije hand en hoefden de best presterende leerlingen niet deel te nemen aan de reguliere lesstof. Ik heb op een 'gewone' basisschool gezeten.

Op het middelbaar onderwijs wordt geen enkel hoogbegaafd kind echt uitgedaagd. Ik heb dat nooit als probleem gezien. Je echte ontwikkeling van interesses doe je gewoon in je vrije tijd. Ik heb ook altijd fronsend naar mensen gekeken die beweren hoogbegaafd te zijn, maar die buiten school niet aan hun ontwikkeling werken. Je moet toch dolenthousiast raken over bepaalde onderwerpen en daar alles over willen weten? Waarom moet de school jou deze dingen op een presenteerblaadje geven?

Ik heb het idee dat heel veel mensen heel graag hoogbegaafd willen zijn. Alsof ze beter terecht waren gekomen als ze op school uit waren gedaagd. Als je écht een diepgaande interesse in een bepaald onderwerp hebt, en de verstandelijke vermogens om het goed uit te diepen, dan heb je daar geen school voor nodig. Dit is heel erg van het niveau "ik kan heus wel gymnasium, maar ik was te lui en heb daarom VMBO gedaan."
pi_147447580
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 11:01 schreef Lhyanna het volgende:

[..]

Er zit wel een groot verschil tussen "niet willen, nooit gewild hebben" en "niet meer willen".
Ik had het niet over "niet willen, nooit gewild hebben". Ik had het over hetgeen jij schetst in je post.
pi_147448153
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2014 03:18 schreef SuperHarregarre het volgende:

Aan de andere kant ook niet zo verwonderlijk. Je hebt een klas met 30 leerlingen en je doel is niet prikkelen maar iedereen een voldoende laten behalen. Dan richt je je als docent automatisch op de langzamere leerlingen. De slimsten gaan toch wel door.
Dat is tegenwoordig niet meer hoor. Óók hoogbegaafde kinderen krijgen extra instructie. Het logistiek lastige is alleen dat er zo véél kinderen in een klas zitten die een speciale extra benadering nodig hebben. En veel ouders vinden toch dat hetgeen hún kind behoeft net wat belangrijker is dan hetgeen andere kinderen behoeven.
quote:
Overigens vind ik de vergelijking met China dan ook weer niet helemaal lekker. Ik woon in China en je wilt niet weten wat ze hun kinderen aandoen. Zeventig leerlingen in een enkele klas waardoor er geen aandacht is voor individuele vragen. Daarom wordt er ook bizar veel huiswerk gegeven. De hele klas bestaat dan uit klassikaal controleren van huiswerk. Alsof dat nog niet erg genoeg is, stoppen de meeste ouders hun kinderen ook nog op extra lessen na schooltijd. Een groot deel daarvan door dezelfde docent die ze hebben op school. De docent doet dit om wat extra te verdienen en voor ouders is het bijna verplicht om hieraan mee te doen, anders negeert hij je kind volledig tijdens normale lessen.
Wat erg! :o Hoe weet jij dat?

Gelukkig is er in NL (als het goed is....) niet alleen aandacht voor de cognitieve ontwikkeling, maar zeer zeker ook voor de sociaal emotionele en creatieve ontwikkeling. En daar hebben álle kinderen baat bij.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_147448187
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 11:23 schreef Mystikvm het volgende:
Op mijn basisschool kregen we gewoon de vrije hand en hoefden de best presterende leerlingen niet deel te nemen aan de reguliere lesstof. Ik heb op een 'gewone' basisschool gezeten.

Op het middelbaar onderwijs wordt geen enkel hoogbegaafd kind echt uitgedaagd. Ik heb dat nooit als probleem gezien. Je echte ontwikkeling van interesses doe je gewoon in je vrije tijd. Ik heb ook altijd fronsend naar mensen gekeken die beweren hoogbegaafd te zijn, maar die buiten school niet aan hun ontwikkeling werken. Je moet toch dolenthousiast raken over bepaalde onderwerpen en daar alles over willen weten? Waarom moet de school jou deze dingen op een presenteerblaadje geven?

Ik heb het idee dat heel veel mensen heel graag hoogbegaafd willen zijn. Alsof ze beter terecht waren gekomen als ze op school uit waren gedaagd. Als je écht een diepgaande interesse in een bepaald onderwerp hebt, en de verstandelijke vermogens om het goed uit te diepen, dan heb je daar geen school voor nodig. Dit is heel erg van het niveau "ik kan heus wel gymnasium, maar ik was te lui en heb daarom VMBO gedaan."
Precies, zo denk ik er ook over.

Al de grote uitvindingen, startups van topbedrijven e.d. kwamen echt niet voort uit de lesstof op de scholen. Dit komt voort uit intrinsieke passie, interesse, creativiteit en intellectuele capaciteit van die personen. Mensen die hun ei niet kwijt konden in de lesstof op school en zelf verdieping c.q. uitdaging zochten.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_147448278
We blijven hier een beetje hangen.
Het gaat er niet om dat 99%van de leerlingen zich gaan vervelen als iets keer op keer herhaald wordt. Een hoogbegaafd kind verveelt zich al na de derde zelfde som. Die zal die 50 van de eerste keer af moeten maken voor er überhaupt herhaling komt. Extra werk, iets moeilijker, zoals nu op veel scholen aangeboden wordt is voor de bovenste 2% ook niet echt de oplossing. Blijft vervelend en saai. Ze zouden veel meer geholpen zijn met een volledig alternatief en grotendeels autodidact programma naast het standaard werk. Bijvoorbeeld werkstukken maken over stof die niet gegeven wordt op de school. Geef een hoogbegaafd kind de opdracht uit te zoeken hoe een auto met een benzine motor werkt bijvoorbeeld en daar een werkstuk over te schrijven. Of laat ze als er meerdere zijn op school, samen een speelhuis bouwen van hout, bakstenen e.d. waarbij ze ook zelf de bakstenen moeten bakken en het glas moeten maken.
Probleem daarmee is echter dat de docenten dan werkstukken moeten gaan beoordelen die ze zelf niet beheersen en ze bang zijn om kinderen zelfstandig zo'n bouwproject uit te laten voeren. Zetten ze er een ouder bij dan gaat die ouder ze weer voorkauwen hoe ze zo'n huisje moeten bouwen en sla je weer de plank mis; het gaat tenslotte om het zelf uitzoeken en uitproberen.
pi_147448341
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 11:52 schreef ssebass het volgende:

[..]

Precies, zo denk ik er ook over.

Al de grote uitvindingen, startups van topbedrijven e.d. kwamen echt niet voort uit de lesstof op de scholen. Dit komt voort uit intrinsieke passie, interesse, creativiteit en intellectuele capaciteit van die personen. Mensen die hun ei niet kwijt konden in de lesstof op school en zelf verdieping c.q. uitdaging zochten.
Dat is natuurlijk ook. En hoewel ik, terugkijkend, ook niet vind dat de school actief moet begeleiden, is tegenwerken wel het laatste dat ze moeten doen.

quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 11:51 schreef Moonah het volgende:

[..]

Dat is tegenwoordig niet meer hoor. Óók hoogbegaafde kinderen krijgen extra instructie. Het logistiek lastige is alleen dat er zo véél kinderen in een klas zitten die een speciale extra benadering nodig hebben. En veel ouders vinden toch dat hetgeen hún kind behoeft net wat belangrijker is dan hetgeen andere kinderen behoeven.
Daar ben ik het niet mee eens, ieder kind heeft een andere benadering nodig. Vandaar dat klassen met 30 kinderen gewoon niet werken. Iedereen wordt opgeleid voor hetzelfde. Maar ja, hoe kunnen we het betalen om weer gewoon te zorgen voor klassen van 15-20 kinderen max. Bezuinigen is in combinatie met verkeerd investeren, de laatste jaren de trend geweest. En dan heb ik het niet alleen over onderwijs.
pi_147448554
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 11:59 schreef Lhyanna het volgende:

Daar ben ik het niet mee eens, ieder kind heeft een andere benadering nodig.
Nah, dat bedoel ik dus. ;)
quote:
Vandaar dat klassen met 30 kinderen gewoon niet werken. Iedereen wordt opgeleid voor hetzelfde. Maar ja, hoe kunnen we het betalen om weer gewoon te zorgen voor klassen van 15-20 kinderen max. Bezuinigen is in combinatie met verkeerd investeren, de laatste jaren de trend geweest. En dan heb ik het niet alleen over onderwijs.
Nee, in deze vorm van onderwijs die ons van hogerhand wordt opgedrongen is het niet mogelijk om élk kind passend onderwijs te bieden. Hoe graag een bevlogen leerkracht dat ook zou willen. Dus je doet wat je kan...
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_147448565
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 11:59 schreef Lhyanna het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk ook. En hoewel ik, terugkijkend, ook niet vind dat de school actief moet begeleiden, is tegenwerken wel het laatste dat ze moeten doen.

[..]

Daar ben ik het niet mee eens, ieder kind heeft een andere benadering nodig. Vandaar dat klassen met 30 kinderen gewoon niet werken. Iedereen wordt opgeleid voor hetzelfde. Maar ja, hoe kunnen we het betalen om weer gewoon te zorgen voor klassen van 15-20 kinderen max. Bezuinigen is in combinatie met verkeerd investeren, de laatste jaren de trend geweest. En dan heb ik het niet alleen over onderwijs.
Precies het is niet te betalen. Daarnaast is er nu met internet verdieping in onderwerpen makkelijk te vinden, dus hoeft dat niet per se op school. Op Youtube kun je colleges volgen van MIT, Harvard, etc. Mocht dat je ding zijn.

Het probleem is er voornamelijk voor de slechtere leerlingen. De kinderen die de stof al begrijpen en af hebben vervelen zich en gaan anderen irriteren en de les saboteren. Ten minste dat is wat ik heb gedaan het grootste deel van mijn schooltijd naast spijbelen. Voor mij wel leuk voor de rest iets minder denk ik. Al had ik wel wat medestanders ;)
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_147448643
Ik denk dat we in het Nederland van nu juist te veel diagnosticeren. Ieder mens loopt tegen problemen op en in een land waar iedereen naar school kan gaan, zal je natuurlijk zien dat dit niet op ieders behoeften aansluit. Dat is vervelend, maar in mijn optiek onoverkomelijk.

Hoogbegaafden vormen nou eenmaal niet de groep die de meeste begeleiding nodig heeft. Dan kan je wel gaan klagen dat leraren veel tijd besteden aan leerlingen die moeite hebben met de stof, maar dat is precies waarvoor een leraar op de basis- of middelbare school er is. Het is de bedoeling dat de mensen aan het eind een bepaalde basiskennis hebben. Als dit voor jou te makkelijk is en de school jou weinig extra's kan bieden, dan kan je ook zelf op zoek gaan naar meer kennis. De directe omgeving zou een hoogbegaafd kind hierin ook moeten stimuleren, in plaats van alles maar op de school af te schuiven en te klagen dat die te weinig doet. Er zijn heel veel manieren om een hoogbegaafd kind extra stimulans, buiten school om, te bieden.

Graag zou ik dus, van zowel het hoogbegaafde kind als van de ouders, iets meer eigen verantwoording en iets minder geklaag zien. Ja, het is zonde als je niet alles uit je kunnen hebt gehaald, maar wat houdt je tegen om daar een verandering in te brengen vanaf het moment dat je het beseft?
pi_147448655
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 12:09 schreef Moonah het volgende:

[..]

Nah, dat bedoel ik dus. ;)

[..]

Nee, in deze vorm van onderwijs die ons van hogerhand wordt opgedrongen is het niet mogelijk om élk kind passend onderwijs te bieden. Hoe graag een bevlogen leerkracht dat ook zou willen. Dus je doet wat je kan...
Heb je overigens de rekentoets gezien die ze op de pabo moeten maken (en waar daar bijna iedereen voor faalt)? Die mensen moeten onze kinderen les geven... Ik ben daar niet heel gerust over.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_147448716
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 12:09 schreef ssebass het volgende:

[..]

Precies het is niet te betalen. Daarnaast is er nu met internet verdieping in onderwerpen makkelijk te vinden, dus hoeft dat niet per se op school. Op Youtube kun je colleges volgen van MIT, Harvard, etc. Mocht dat je ding zijn.

Het probleem is er voornamelijk voor de slechtere leerlingen. De kinderen die de stof al begrijpen en af hebben vervelen zich en gaan anderen irriteren en de les saboteren. Ten minste dat is wat ik heb gedaan het grootste deel van mijn schooltijd naast spijbelen. Voor mij wel leuk voor de rest iets minder denk ik. Al had ik wel wat medestanders ;)
Denk dat mijn buurman tijdens één van de schooljaren mij daarom nog haat _O-

En het is inderdaad waar voor nu, maar de mogelijkheden waren destijds toch iets minder beschikbaar.
pi_147449046
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 12:12 schreef ssebass het volgende:

[..]

Heb je overigens de rekentoets gezien die ze op de pabo moeten maken (en waar daar bijna iedereen voor faalt)? Die mensen moeten onze kinderen les geven... Ik ben daar niet heel gerust over.
Er zijn idd studenten over wie ik mij ernstig zorgen maak als zij tzt voor de klas zouden komen te staan. Ik ben dan ook altijd erg streng voor stagiaires.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_147449138
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2014 12:12 schreef TorroFernandes het volgende:
Ik denk dat we in het Nederland van nu juist te veel diagnosticeren. Ieder mens loopt tegen problemen op en in een land waar iedereen naar school kan gaan, zal je natuurlijk zien dat dit niet op ieders behoeften aansluit. Dat is vervelend, maar in mijn optiek onoverkomelijk.

Hoogbegaafden vormen nou eenmaal niet de groep die de meeste begeleiding nodig heeft. Dan kan je wel gaan klagen dat leraren veel tijd besteden aan leerlingen die moeite hebben met de stof, maar dat is precies waarvoor een leraar op de basis- of middelbare school er is. Het is de bedoeling dat de mensen aan het eind een bepaalde basiskennis hebben. Als dit voor jou te makkelijk is en de school jou weinig extra's kan bieden, dan kan je ook zelf op zoek gaan naar meer kennis. De directe omgeving zou een hoogbegaafd kind hierin ook moeten stimuleren, in plaats van alles maar op de school af te schuiven en te klagen dat die te weinig doet. Er zijn heel veel manieren om een hoogbegaafd kind extra stimulans, buiten school om, te bieden.

Graag zou ik dus, van zowel het hoogbegaafde kind als van de ouders, iets meer eigen verantwoording en iets minder geklaag zien. Ja, het is zonde als je niet alles uit je kunnen hebt gehaald, maar wat houdt je tegen om daar een verandering in te brengen vanaf het moment dat je het beseft?
Wat wil je dan? dat de wetenschap weet dat er mensen zijn die "anders" zijn dan de rest, maar het gewoon niet zeggen?

Terug naar de tijd waar je kind gewoon erg druk was, maar je niet echt de vinger op de wond kon leggen?
  woensdag 10 december 2014 @ 12:39:18 #50
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_147449583
Wat ik me afvraag, van de mensen die zeggen niet uitgedaagd te worden op de middelbare school, hoeveel daarvan hebben een NT+NG profiel met economie?
pi_147449787
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2014 12:39 schreef Verbodsbord het volgende:
Wat ik me afvraag, van de mensen die zeggen niet uitgedaagd te worden op de middelbare school, hoeveel daarvan hebben een NT+NG profiel met economie?
NT+Economie, HAVO hier. Biologie vind ik niks aan. Van VWO naar HAVO gegaan, door onvoldoendes van Frans en Geschiedenis. Bachelor diploma gehaald en mezelf universitair wiskunde aangeleerd. Op het HBO ook geen enkele inzet nodig gehad om er door te komen, was eigenlijk alleen maar bezig met het proto-type student uit te hangen.(incoming "jaa tuurlijk :')" reacties)
pi_147450070
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 12:44 schreef Lhyanna het volgende:

[..]

NT+Economie, HAVO hier. Biologie vind ik niks aan. Van VWO naar HAVO gegaan, door onvoldoendes van Frans en Geschiedenis. Bachelor diploma gehaald en mezelf universitair wiskunde aangeleerd. Op het HBO ook geen enkele inzet nodig gehad om er door te komen, was eigenlijk alleen maar bezig met het proto-type student uit te hangen.(incoming "jaa tuurlijk :')" reacties)
Wat doe je nu?
pi_147450072
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 11:57 schreef Ouder1 het volgende:
We blijven hier een beetje hangen.
Het gaat er niet om dat 99%van de leerlingen zich gaan vervelen als iets keer op keer herhaald wordt. Een hoogbegaafd kind verveelt zich al na de derde zelfde som. Die zal die 50 van de eerste keer af moeten maken voor er überhaupt herhaling komt. Extra werk, iets moeilijker, zoals nu op veel scholen aangeboden wordt is voor de bovenste 2% ook niet echt de oplossing. Blijft vervelend en saai. Ze zouden veel meer geholpen zijn met een volledig alternatief en grotendeels autodidact programma naast het standaard werk. Bijvoorbeeld werkstukken maken over stof die niet gegeven wordt op de school. Geef een hoogbegaafd kind de opdracht uit te zoeken hoe een auto met een benzine motor werkt bijvoorbeeld en daar een werkstuk over te schrijven. Of laat ze als er meerdere zijn op school, samen een speelhuis bouwen van hout, bakstenen e.d. waarbij ze ook zelf de bakstenen moeten bakken en het glas moeten maken.
Probleem daarmee is echter dat de docenten dan werkstukken moeten gaan beoordelen die ze zelf niet beheersen en ze bang zijn om kinderen zelfstandig zo'n bouwproject uit te laten voeren. Zetten ze er een ouder bij dan gaat die ouder ze weer voorkauwen hoe ze zo'n huisje moeten bouwen en sla je weer de plank mis; het gaat tenslotte om het zelf uitzoeken en uitproberen.
Ik ben het deels met je eens. Ja, die kinderen moeten hun gang gaan. Zelf ontdekken en uitzoeken. Nee, ik ben het niet met je eens dat de school 100% in die behoefte moet voorzien. De school moet discipline wel stimuleren, en als het te makkelijk is, dan zorgen ze maar dat ze de opdracht eerder af hebben in plaats van te roepen "juf, ik verveel me!". Hoogbegaafdheid mag namelijk geen excuus worden zoals ADHD of PDD-NOS. Het mag geen etiket zijn waar iemand zich achter gaat verbergen.

Dus geen radicaal andere behandeling. Extra stof, extra informatie. Ik weet nog dat ik echt een spons was die alles verslond wat ik maar te pakken kon krijgen. En de overige kinderen die goed presteerden waren net zo. Daar zat er geen eentje bij die een beetje met zijn of haar armen over elkaar zat te mokken dat die zich verveelde. Die maakten snel de opdracht af, zodat ze leuke dingen konden gaan doen.
pi_147450089
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 12:44 schreef Lhyanna het volgende:
NT+Economie, HAVO hier. Biologie vind ik niks aan. Van VWO naar HAVO gegaan, door onvoldoendes van Frans en Geschiedenis. Bachelor diploma gehaald en mezelf universitair wiskunde aangeleerd. Op het HBO ook geen enkele inzet nodig gehad om er door te komen, was eigenlijk alleen maar bezig met het proto-type student uit te hangen.(incoming "jaa tuurlijk " reacties)
Helemaal geweldig man! Gewoon in 4 jaar afgerond? InHolland hogeschool? Wat is eigenlijk universitair wiskunde? Het vak statistiek bij de opleiding psychologie?
  woensdag 10 december 2014 @ 12:59:23 #55
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_147450274
Wat ik mij trouwens wel afvraag is waar al die hoogbegaafde mensen terecht komen als zij eenmaal volwassen zijn. Waar werken zij? Allemaal onder begeleiding in de sociale werkplaats? Allemaal binnen de beschermde muren van de universiteit? Allemaal codekloppers bij een hip en happening ICT/development bedrijf? Waar zijn ze?
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_147450295
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 12:52 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Wat doe je nu?
Werken als sales engineer.
pi_147450311
quote:
11s.gif Op woensdag 10 december 2014 12:59 schreef Ryon het volgende:
Wat ik mij trouwens wel afvraag is waar al die hoogbegaafde mensen terecht komen als zij eenmaal volwassen zijn. Waar werken zij? Allemaal onder begeleiding in de sociale werkplaats? Allemaal binnen de beschermde muren van de universiteit? Allemaal codekloppers bij een hip en happening ICT/development bedrijf? Waar zijn ze?
Wat ik al zei, ik denk dat het een achterafexcuusje is van mensen die niet zo goed terecht zijn gekomen. "Ja maar ik ben heus wel hoogbegaafd, maar de school heeft me niet genoeg gestimuleerd en nu ben ik geflopt".

Een echte hoogbegaafde is echt niet zo mondig. Die is gewoon in zijn vrije tijd vol aan de bak gegaan uit passie en interesse, en die heeft een heel rijk leven. Daar hoef je niet eens een dikbetaalde baan voor te hebben.
pi_147450340
quote:
11s.gif Op woensdag 10 december 2014 12:59 schreef Ryon het volgende:
Wat ik mij trouwens wel afvraag is waar al die hoogbegaafde mensen terecht komen als zij eenmaal volwassen zijn. Waar werken zij? Allemaal onder begeleiding in de sociale werkplaats? Allemaal binnen de beschermde muren van de universiteit? Allemaal codekloppers bij een hip en happening ICT/development bedrijf? Waar zijn ze?
_O- _O- _O- _O-
pi_147451155
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2014 12:12 schreef TorroFernandes het volgende:
Ik denk dat we in het Nederland van nu juist te veel diagnosticeren. Ieder mens loopt tegen problemen op en in een land waar iedereen naar school kan gaan, zal je natuurlijk zien dat dit niet op ieders behoeften aansluit. Dat is vervelend, maar in mijn optiek onoverkomelijk.

Hoogbegaafden vormen nou eenmaal niet de groep die de meeste begeleiding nodig heeft. Dan kan je wel gaan klagen dat leraren veel tijd besteden aan leerlingen die moeite hebben met de stof, maar dat is precies waarvoor een leraar op de basis- of middelbare school er is. Het is de bedoeling dat de mensen aan het eind een bepaalde basiskennis hebben. Als dit voor jou te makkelijk is en de school jou weinig extra's kan bieden, dan kan je ook zelf op zoek gaan naar meer kennis. De directe omgeving zou een hoogbegaafd kind hierin ook moeten stimuleren, in plaats van alles maar op de school af te schuiven en te klagen dat die te weinig doet. Er zijn heel veel manieren om een hoogbegaafd kind extra stimulans, buiten school om, te bieden.

Graag zou ik dus, van zowel het hoogbegaafde kind als van de ouders, iets meer eigen verantwoording en iets minder geklaag zien. Ja, het is zonde als je niet alles uit je kunnen hebt gehaald, maar wat houdt je tegen om daar een verandering in te brengen vanaf het moment dat je het beseft?
Ik zat van 8:30 tot 15:30 een beetje te dagdromen en uit het raam te kijken op school. Ik vond dat wel prima want ik wist niet beter (ben nog van de oude garde).
Toch zonde van je tijd? Plus dat je nooit leert ergens moeite voor te doen (leren leren) en je potentie er dus totaal niet uit komt. Shit ook dat het een Vrije School was die dus niet aan citotoetsen of IQ testen deed waardoor ik met havo veel te laag het middelbare onderwijs instroomde. Pas daar gingen er in de 2e klas bij enkele docenten lampjes branden dat er iets niet klopte; Een kind dat alleen uit het raam aan het staren was, toch enkel 10-en haalde op alle B vakken en onvoldoendes op de A (leer) vakken.
pi_147451190
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 12:12 schreef ssebass het volgende:

[..]

Heb je overigens de rekentoets gezien die ze op de pabo moeten maken (en waar daar bijna iedereen voor faalt)? Die mensen moeten onze kinderen les geven... Ik ben daar niet heel gerust over.
Vooropleiding Pabo is toch ook vmbo hoogste niveau?
pi_147451244
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 13:28 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Vooropleiding Pabo is toch ook vmbo hoogste niveau?
Geen idee. Pabo is gewoon hbo toch?
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_147451344
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 13:31 schreef ssebass het volgende:

[..]

Geen idee. Pabo is gewoon hbo toch?
Yep. Net zoals elke HBO-instelling is er ook behoorlijk wat kwaliteitsverschil tussen de HBO's in Nederland.
pi_147451493
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 12:52 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Ik ben het deels met je eens. Ja, die kinderen moeten hun gang gaan. Zelf ontdekken en uitzoeken. Nee, ik ben het niet met je eens dat de school 100% in die behoefte moet voorzien. De school moet discipline wel stimuleren, en als het te makkelijk is, dan zorgen ze maar dat ze de opdracht eerder af hebben in plaats van te roepen "juf, ik verveel me!". Hoogbegaafdheid mag namelijk geen excuus worden zoals ADHD of PDD-NOS. Het mag geen etiket zijn waar iemand zich achter gaat verbergen.

Dus geen radicaal andere behandeling. Extra stof, extra informatie. Ik weet nog dat ik echt een spons was die alles verslond wat ik maar te pakken kon krijgen. En de overige kinderen die goed presteerden waren net zo. Daar zat er geen eentje bij die een beetje met zijn of haar armen over elkaar zat te mokken dat die zich verveelde. Die maakten snel de opdracht af, zodat ze leuke dingen konden gaan doen.
Dat is eigenlijk wat ik zeg. Wat er nu als 'extra' wordt aangeboden is eigenlijk meer van hetzelfde. Juist door ze zulke ruime opdrachten te geven die ze zelf uit moeten zoeken zonder instructies of begeleiding, maak je de tijger in hen wakker. Dan gaan ze idd snel-snel hun saaie werk afmaken om zich weer op die leuke opdracht te storten.
Dat vraagt echter een omslag in de cultuur, het denken, binnen het onderwijs. Ook in ditTopic lees ik over instructies en naast een leerling gaan zitten om te begeleiden want alles moet geïnstrueerd worden en begeleid worden. Juist met hoogbegaafde (de top 2%) moeten ze daarmee kappen; laat ze maar bengelen en hangen; dát is juist hun uitdading! Een opdracht en een: 'Daar is de pc, zoek het zelf maar uit' zou genoeg moeten zijn. Geen tijdsdruk, geen begeleiding; zoek het maar uit, we horen het wel als het je gelukt is. Zo leren ze ook zelf elders hulp te zoeken (fora, bekenden, bedrijven, hogere opleidingen) als ze vastlopen.
Het onderwijs zal dan ook de bekende weg moeten verlaten om die werkstukken/resultaten te beoordelen; buiten de school, bij beroepsopleidingen en universiteiten bijvoorbeeld omdat de exacte kennis in het basisonderwijs ontbreekt. Ook dat vraagt een omslag in cultuur en denken in het onderwijs.
pi_147451830
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 13:38 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dat is eigenlijk wat ik zeg. Wat er nu als 'extra' wordt aangeboden is eigenlijk meer van hetzelfde. Juist door ze zulke ruime opdrachten te geven die ze zelf uit moeten zoeken zonder instructies of begeleiding, maak je de tijger in hen wakker. Dan gaan ze idd snel-snel hun saaie werk afmaken om zich weer op die leuke opdracht te storten.
Dat vraagt echter een omslag in de cultuur, het denken, binnen het onderwijs. Ook in ditTopic lees ik over instructies en naast een leerling gaan zitten om te begeleiden want alles moet geïnstrueerd worden en begeleid worden. Juist met hoogbegaafde (de top 2%) moeten ze daarmee kappen; laat ze maar bengelen en hangen; dát is juist hun uitdading! Een opdracht en een: 'Daar is de pc, zoek het zelf maar uit' zou genoeg moeten zijn. Geen tijdsdruk, geen begeleiding; zoek het maar uit, we horen het wel als het je gelukt is. Zo leren ze ook zelf elders hulp te zoeken (fora, bekenden, bedrijven, hogere opleidingen) als ze vastlopen.
Het onderwijs zal dan ook de bekende weg moeten verlaten om die werkstukken/resultaten te beoordelen; buiten de school, bij beroepsopleidingen en universiteiten bijvoorbeeld omdat de exacte kennis in het basisonderwijs ontbreekt. Ook dat vraagt een omslag in cultuur en denken in het onderwijs.
OK, dan ben ik het helemaal met je eens :)

Ik ben wel benieuwd wat het experiment van Sander Dekker oplevert, dat de best presterende scholen de vrije hand krijgen in het bepalen van wat de kinderen aangeboden wordt. Ik ben nog niet heel oud, maar toen ik jong was mocht dat ook, en daar hebben ik en een paar andere kinderen best baat bij gehad.

Ik denk niet dat ik slechter terecht was gekomen zonder dat onderwijs, maar het was zeker hartstikke leuk en heeft wel bijgedragen aan het plezier dat ik altijd heb gehad in het volgen van onderwijs.

Ik ben niet hoogbegaafd, trouwens.
  woensdag 10 december 2014 @ 13:49:19 #65
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_147451856
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 13:00 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Wat ik al zei, ik denk dat het een achterafexcuusje is van mensen die niet zo goed terecht zijn gekomen. "Ja maar ik ben heus wel hoogbegaafd, maar de school heeft me niet genoeg gestimuleerd en nu ben ik geflopt".

Een echte hoogbegaafde is echt niet zo mondig. Die is gewoon in zijn vrije tijd vol aan de bak gegaan uit passie en interesse, en die heeft een heel rijk leven. Daar hoef je niet eens een dikbetaalde baan voor te hebben.
Tjah, het is ook dat het op mij overkomt als een typisch "kinderding". Ik bedoel de werkvloer zit vol met 'bijzondere' mensen (autisten t/m hyperallergene mensen etc.) alleen na de basisschool verdwijnen de hoogbegaafden volledig uit beeld. Ik kan mij ook niet heugen dat op mijn gymnasium hoogbegaafde mensen zaten. Zal vast wel hoor. Maar dan is het plotsklaps geen issue meer.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_147451941
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 13:48 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

OK, dan ben ik het helemaal met je eens :)

Ik ben het daar ook mee eens :)

Heeft fok het probleem toch weer opgelost :P Nu moeten mensen uit het onderwijs dit nog even lezen...
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_147451980
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 13:49 schreef Ryon het volgende:

[..]

Tjah, het is ook dat het op mij overkomt als een typisch "kinderding". Ik bedoel de werkvloer zit vol met 'bijzondere' mensen (autisten t/m hyperallergene mensen etc.) alleen na de basisschool verdwijnen de hoogbegaafden volledig uit beeld. Ik kan mij ook niet heugen dat op mijn gymnasium hoogbegaafde mensen zaten. Zal vast wel hoor. Maar dan is het plotsklaps geen issue meer.
Dat komt omdat mensen op het gymnasium vrijwel per definitie begaafd zijn he.
pi_147451990
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 13:49 schreef Ryon het volgende:

[..]

Tjah, het is ook dat het op mij overkomt als een typisch "kinderding". Ik bedoel de werkvloer zit vol met 'bijzondere' mensen (autisten t/m hyperallergene mensen etc.) alleen na de basisschool verdwijnen de hoogbegaafden volledig uit beeld. Ik kan mij ook niet heugen dat op mijn gymnasium hoogbegaafde mensen zaten. Zal vast wel hoor. Maar dan is het plotsklaps geen issue meer.
Nee, omdat het ook geen issue is. Wat is dan het issue? Dat de wereld niet om kan gaan met het feit dat je heel slim bent? Er zijn legio hoogbegaafden die het heerlijk vinden om in hun eigen wereld (hun vrije tijd) lekker hun gang te gaan. Die hebben een gewone baan, want er is bijna geen baan te vinden die uitdagend genoeg is, en die hebben daar vrede mee.

De klagers zijn in mijn beleving vaak de mensen die denken dat hoogbegaafdheid gepaard gaat met succes, en dat ze kunnen doen geloven dat slechte begeleiding op school ervoor gezorgd heeft dat ze geen kansen hebben gegrepen. Terwijl hoogbegaafdheid mijns inziens helemaal niet correleert met "succes". En er zijn ook veel ouders die denken dat hoogbegaafdheid een ticket naar een gouden toekomst is. No way. Hoogbegaafdheid is een ticket naar een rijke innerlijke beleving. Geen handicap die, als je die op de jusite manier stimuleert, leidt tot topfuncties.
  woensdag 10 december 2014 @ 14:18:50 #69
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_147452834
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 13:53 schreef Mystikvm het volgende:
Nee, omdat het ook geen issue is. Wat is dan het issue? Dat de wereld niet om kan gaan met het feit dat je heel slim bent? Er zijn legio hoogbegaafden die het heerlijk vinden om in hun eigen wereld (hun vrije tijd) lekker hun gang te gaan. Die hebben een gewone baan, want er is bijna geen baan te vinden die uitdagend genoeg is, en die hebben daar vrede mee.

Dat kan, maar volgens de OP is hoogbegaafdheid een probleem omdat de wereld inderdaad niet met die lui kan dealen. Het is goed mogelijk dat het probleem na de basisschool (of middelbare school) verdwijnt omdat dezer mensen dan eindelijk wel een passende omgeving vinden waarin zij niet meer opvallen. Maar dan ben ik dus benieuwd wat die passende omgeving is.

Ik kan mij alleen niet voorstellen dat mensen vrede hebben (wanneer zij daar zelfstandig over mogen beschikken) met dat zij iets doen dat niet voldoende uitdaging biedt. Het lijkt mij dat de wereld een bijna schier oneindige stroom aan uitdagingen biedt om te overwinnen en te leren begrijpen. Dan kan het toch niet zijn dat mensen genoegen nemen met minder dan dat zij aankunnen?

En dan vraag ik mij dus af: wat gebeurt er dan met de mensen die de diagnose gekregen hebben. Waar zitten die lui? Ken ik ze? Zou ik ze kunnen kennen?
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_147453113
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 14:18 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat kan, maar volgens de OP is hoogbegaafdheid een probleem omdat de wereld inderdaad niet met die lui kan dealen. Het is goed mogelijk dat het probleem na de basisschool (of middelbare school) verdwijnt omdat dezer mensen dan eindelijk wel een passende omgeving vinden waarin zij niet meer opvallen. Maar dan ben ik dus benieuwd wat die passende omgeving is.

Ik kan mij alleen niet voorstellen dat mensen vrede hebben (wanneer zij daar zelfstandig over mogen beschikken) met dat zij iets doen dat niet voldoende uitdaging biedt. Het lijkt mij dat de wereld een bijna schier oneindige stroom aan uitdagingen biedt om te overwinnen en te leren begrijpen. Dan kan het toch niet zijn dat mensen genoegen nemen met minder dan dat zij aankunnen?

En dan vraag ik mij dus af: wat gebeurt er dan met de mensen die de diagnose gekregen hebben. Waar zitten die lui? Ken ik ze? Zou ik ze kunnen kennen?
Ik weet het niet. Ik weet ook niet of ik hoogbegaafde mensen ken. Ik ken een paar zeer intelligente mensen, zou zomaar kunnen dat eentje daarvan hoogbegaafd is.

Ik kan me goed voorstellen dat je je wel neer moet leggen bij iets wat minder uitdaging biedt. Je moet nu eenmaal geld verdienen. En niet voor iedereen is per definitie een academische topfunctie weggelegd. Niet elke hoogbegaafde eindigt aan de top, en dat hoeft ook niet. Waarom niet een leuke vrijetijdsbesteding hebben waar wel uitdaging uit wordt gehaald? Waarom moet uitdaging gelijk staan aan er je geld mee verdienen? Misschien is dat voor veel hoogbegaafden helemaal geen ambitie.
pi_147453414
quote:
Guido, Quinny en Merlijn zijn hoogbegaafd.
Hun ouders naar alle waarschijnlijkheid niet.
Farts are jazz to assholes
pi_147453716
Sowieso,psychologen en psychiaters. :') _O-
pi_147453739
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 14:18 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat kan, maar volgens de OP is hoogbegaafdheid een probleem omdat de wereld inderdaad niet met die lui kan dealen. Het is goed mogelijk dat het probleem na de basisschool (of middelbare school) verdwijnt omdat dezer mensen dan eindelijk wel een passende omgeving vinden waarin zij niet meer opvallen. Maar dan ben ik dus benieuwd wat die passende omgeving is.

Ik kan mij alleen niet voorstellen dat mensen vrede hebben (wanneer zij daar zelfstandig over mogen beschikken) met dat zij iets doen dat niet voldoende uitdaging biedt. Het lijkt mij dat de wereld een bijna schier oneindige stroom aan uitdagingen biedt om te overwinnen en te leren begrijpen. Dan kan het toch niet zijn dat mensen genoegen nemen met minder dan dat zij aankunnen?

En dan vraag ik mij dus af: wat gebeurt er dan met de mensen die de diagnose gekregen hebben. Waar zitten die lui? Ken ik ze? Zou ik ze kunnen kennen?
Ik ken er genoeg die volgens de definitie hoogbegaafd zijn(Dwz, IQ 130+). De meeste komen goed mee.

Er zijn er echter een paar, extreem hoogbegaafde, getest met IQ 145+, daar wil je echt niet mee omgaan. Contact gestoord, meermaals in aanraking met politie. Volgens mij ook allemaal het huis uitgezet omdat ze onhandelbaar waren voor hun ouders. Deze waren zo ontzettend slim, dat echt wel een probleem voor ze was. Meerdere klassen overgeslagen, ook nog op het VWO, uiteindelijk toch een MAVO/VMBO diploma. Ik heb helaas geen idee wat er van ze terecht is gekomen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lhyanna op 10-12-2014 14:54:11 ]
pi_147455458
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 14:46 schreef Lhyanna het volgende:

[..]

Ik ken er genoeg die volgens de definitie hoogbegaafd zijn(Dwz, IQ 130+). De meeste komen goed mee.

Er zijn er echter een paar, extreem hoogbegaafde, getest met IQ 145+, daar wil je echt niet mee omgaan. Contact gestoord, meermaals in aanraking met politie. Volgens mij ook allemaal het huis uitgezet omdat ze onhandelbaar waren voor hun ouders. Deze waren zo ontzettend slim, dat echt wel een probleem voor ze was. Meerdere klassen overgeslagen, ook nog op het VWO, uiteindelijk toch een MAVO/VMBO diploma. Ik heb helaas geen idee wat er van ze terecht is gekomen.
Een hoog IQ heeft geen directe relatie met het gedrag wat jij omschrijft. Er zijn ook mensen met een bijzonder hoog IQ die prima functioneren.
pi_147459557
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 13:38 schreef Ouder1 het volgende:

Dat vraagt echter een omslag in de cultuur, het denken, binnen het onderwijs. Ook in ditTopic lees ik over instructies en naast een leerling gaan zitten om te begeleiden want alles moet geïnstrueerd worden en begeleid worden. Juist met hoogbegaafde (de top 2%) moeten ze daarmee kappen; laat ze maar bengelen en hangen; dát is juist hun uitdading!
En waarom zou een hoogbegaafd kind géén recht hebben op instructie op zijn/haar niveau? Ik plan het juist een half uur per week in. Dat 'bengelen en hangen' is écht niet de uitdaging van elke hoogbegaafde.
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 13:52 schreef ssebass het volgende:

Nu moeten mensen uit het onderwijs dit nog even lezen...
Present hoor. :P
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  woensdag 10 december 2014 @ 18:13:07 #76
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_147459588
Als je zo slim bent dat je niks kan dan ben je gewoon dom.
pi_147459773
De begaafdheid, als je het zo wil noemen, is op zichzelf niet een probleem maar het is inderdaad wel zo dat slimme kinderen zich lang de tyfus vervelen op school. Wat verschillende niveaus op de lage school zou misschien geen slecht idee zijn. ;)
Anderzijds zijn er ook veel begaafde kinderen die zelfs geen last hebben van die verveling, het hangt nogal van je persoonlijkheid af.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_147460019
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 18:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
De begaafdheid, als je het zo wil noemen, is op zichzelf niet een probleem maar het is inderdaad wel zo dat slimme kinderen zich lang de tyfus vervelen op school. Wat verschillende niveaus op de lage school zou misschien geen slecht idee zijn. ;)
Op bijna alle basisscholen wordt tegenwoordig sowieso op 3 niveau's per klas lesgegeven. Rekenen geef ik op 5 niveau's.
quote:
Anderzijds zijn er ook veel begaafde kinderen die zelfs geen last hebben van die verveling, het hangt nogal van je persoonlijkheid af.
Dat denk ik ook.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_147460076
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 18:33 schreef Moonah het volgende:

[..]

Op bijna alle basisscholen wordt tegenwoordig sowieso op 3 niveau's per klas lesgegeven. Rekenen geef ik op 5 niveau's.
Lapmiddel aangezien ze dan nog 1/3de/1/5de van de lestijd krijgen of ze aan 'zelfstudie' doen. Zelfstudie op de lage school. :') Nog eventjes en onze peuters en kleuters moeten dat ook doen. :N
Kijk, dat niet elk dorpje voor meerdere niveaus een klas kan oprichten snap ik maar in 99% van de gemeentes gaat dat prima, laat de scholen dit samen maar regelen, de ene school niveau X, de andere niveau Y en de derde niveau Z. Met natuurlijk flink wat ruilen van leerlingen in functie van hoe goed/slecht het gaat.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_147461324
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 18:11 schreef Moonah het volgende:
En waarom zou een hoogbegaafd kind géén recht hebben op instructie op zijn/haar niveau? Ik plan het juist een half uur per week in. Dat 'bengelen en hangen' is écht niet de uitdaging van elke hoogbegaafde.
Wat versta jij dan onder 'hoogbegaafd'? De snelle leerlingen? Zeg maar een IQ van 130? Of heb je ook gelezen dat ik het steeds over de hoogste 2% heb? Als jij hen verdiepend onderwijs wilt geven dan loop jij zelf vast. Een probleem waar veel leerkrachten tegenaan lopen en verkeerd op reageren waardoor zo'n kind vooral leert zijn/haar mond te houden.

Ik vind het trouwens knap dat je op 5 niveua's in 1 klas 'les geeft'. Is dat lesgeven of oefenstof aanbieden?
En wat doe je dan in dat halve uur met die net iets meer dan 1 leerling per 2 klassen? Biedt je die lesstof dan ook anders aan? Of is het eigenlijk meer van hetzelfde? Durf je los te laten? Een kind een kant op laten gaan waar jij geen echte controle meer op hebt?

[ Bericht 16% gewijzigd door Ouder1 op 10-12-2014 19:28:03 ]
pi_147465148
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 18:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
De begaafdheid, als je het zo wil noemen, is op zichzelf niet een probleem maar het is inderdaad wel zo dat slimme kinderen zich lang de tyfus vervelen op school. Wat verschillende niveaus op de lage school zou misschien geen slecht idee zijn.
Maar het daardoor niet halen zoals hier veel wordt gezegd ligt volgens mij ook wel aan de ouders ipv dat alles maar aan de scholen moet liggen. Ik moest zorgen dat ik overging en zolang dat gebeurde mocht ik alles doen.
pi_147468895
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 18:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
De begaafdheid, als je het zo wil noemen, is op zichzelf niet een probleem maar het is inderdaad wel zo dat slimme kinderen zich lang de tyfus vervelen op school. Wat verschillende niveaus op de lage school zou misschien geen slecht idee zijn. ;)
Anderzijds zijn er ook veel begaafde kinderen die zelfs geen last hebben van die verveling, het hangt nogal van je persoonlijkheid af.
De mensen die zich kapot vervelen zijn gewoonweg niet instaat om aan zelfstudie te beginnen, losers.
  woensdag 10 december 2014 @ 22:22:18 #83
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_147469016
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 12:59 schreef Lhyanna het volgende:

[..]

Werken als sales engineer.
;(
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_147471212
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 19:17 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Wat versta jij dan onder 'hoogbegaafd'? De snelle leerlingen? Zeg maar een IQ van 130? Of heb je ook gelezen dat ik het steeds over de hoogste 2% heb? Als jij hen verdiepend onderwijs wilt geven dan loop jij zelf vast. Een probleem waar veel leerkrachten tegenaan lopen en verkeerd op reageren waardoor zo'n kind vooral leert zijn/haar mond te houden.
Mwah, een doorsnee wiskundeleraar of natuurkundeleraar (WO-niveau aangezien het om het VWO gaat) kan zat verdiepende stof geven die het kind uitdaagt, zelfs al heeft hij maar een IQ van 120-130 (waarschijnlijk behoorlijk doorsnede bij iemand die op de uni wiskunde of natuurkunde heeft gestudeerd en daarvoor is geslaagd). Hij heeft immers 5 jaar kunnen werken aan dat ene vak, dat kan ook het 'begaafde' kind niet zo 1-2-3 opzuigen. :)
Het probleem zal veel meer praktisch van aard zijn, het niet in staat zijn om maatwerk te leveren aan individuele leerlingen. Zo'n leerling zou meer gebaat zijn bij een vorm van onderwijs waarbij je met kleine groepjes (laten we zeggen 5-10 leerlingen) werkt en waarbij hij zelfstandig kan werken met hier en daar wat uitleg wanneer hij dat nodig heeft.
Verder is het natuurlijk allemaal betrekkelijk. Even los van het feit dat de IQ-score m.i. maar beperkt iemands intelligentie representeert zal voor zo'n begaafd iemand het VWO ongeveer zo zijn als dat het voor een zeer intelligent iemand is om een MBO-4-opleiding te volgen. Niet uitdagend maar ook niet per se een probleem, het hangt maar net van het karakter af.

quote:
Ik vind het trouwens knap dat je op 5 niveua's in 1 klas 'les geeft'. Is dat lesgeven of oefenstof aanbieden?
En wat doe je dan in dat halve uur met die net iets meer dan 1 leerling per 2 klassen? Biedt je die lesstof dan ook anders aan? Of is het eigenlijk meer van hetzelfde? Durf je los te laten? Een kind een kant op laten gaan waar jij geen echte controle meer op hebt?
Dat lijkt mij allemaal lapwerk. Je kan wat verdiepende stof geven die voor de modale leerling wat te moeilijk is maar dat gaat ten koste van de lestijd van de modale en zwakke leerling, de extra uitleg die je geeft zodat ook de traagste leerlingen mee zijn gaat dan weer ten koste van de modale en de goede leerling. Al is rekenen misschien een verhaal apart aangezien dat meer een doevak dan een theorievak is, voor zowel de begaafde als de zwakke leerling, je kan dan wat gemakkelijker differentiëren door verschillende sommetjes te geven.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_147471316
Een "doorsnee wis/natuurkundeleraar" heeft "doorgaans" een IQ van 125-130?

Ik vrees dat je beeld wederom te rooskleurig is, Bram.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_147471346
quote:
11s.gif Op woensdag 10 december 2014 23:27 schreef El_Matador het volgende:
Een "doorsnee wis/natuurkundeleraar" heeft "doorgaans" een IQ van 125-130?

Ik vrees dat je beeld wederom te rooskleurig is, Bram.
Iemand die op het vwo les geeft daarin, heeft dat wel degelijk.
pi_147471362
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 23:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Mwah, een doorsnee wiskundeleraar of natuurkundeleraar (WO-niveau aangezien het om het VWO gaat)
Volgens mij had ik het in die tekst over de basisschool want ik denk dat Moonah daar les geeft.
pi_147471416
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 23:28 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Iemand die op het vwo les geeft daarin, heeft dat wel degelijk.
Lang niet allemaal.

Je hoeft ook geen wis- of natuurkunde gestudeerd te hebben om er leraar in te worden.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_147471464
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2014 23:30 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Lang niet allemaal.

Je hoeft ook geen wis- of natuurkunde gestudeerd te hebben om er leraar in te worden.
Nee, maar om de wiskunde van het vwo te begrijpen moet je wel een bovengemiddelde intelligentie hebben. Zeker als je het hebt over wiskunde b. Men moet de moeilijkheidsgraad van het vwo niet overdrijven, maar ook niet makkelijker maken dan dat het daadwerkelijk is.

De feiten zijn nog steeds dat de meeste mensen het vwo niet kunnen halen .
pi_147471466
quote:
11s.gif Op woensdag 10 december 2014 23:27 schreef El_Matador het volgende:
Een "doorsnee wis/natuurkundeleraar" heeft "doorgaans" een IQ van 125-130?

Ik vrees dat je beeld wederom te rooskleurig is, Bram.
Hela, ik noemde 120-130 en dat voor WO-niveau! ;)
Mwah, dat lijkt me niet onrealistisch. De 16% van de mensen die het hoogste IQ heeft - wat min of meer overeenkomst met het slimst zijn (andere discussie dus daar wijd ik nu maar niet over uit) - heeft een score van 115+. Laat nu ongeveer 15% van de mensen tegenwoordig een WO-papiertje halen en laat de wiskunde- en natuurkundestudenten tot het slimmere deel van de studenten behoren terwijl een IQ-score van 120 overeenkomt met de hoogste 7%.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_147471494
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2014 23:30 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Lang niet allemaal.

Je hoeft ook geen wis- of natuurkunde gestudeerd te hebben om er leraar in te worden.
Daarom sprak ik expliciet verderop in de reactie niet alleen over iemand die op het WO is opgeleid maar die eveneens wiskunde of natuurkunde heeft gestudeerd en dit heeft afgerond. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_147471507
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 23:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Daarom sprak ik expliciet verderop in de reactie niet alleen over iemand die op het WO is opgeleid maar die eveneens wiskunde of natuurkunde heeft gestudeerd en dit heeft afgerond. ;)
Iemand die een bèta studie doet is ver bovengemiddeld intelligent, dat kun je wel met zekerheid zeggen.
pi_147471576
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 23:28 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Volgens mij had ik het in die tekst over de basisschool want ik denk dat Moonah daar les geeft.
Ik dacht alvast wat verder. ;)
Op de lage school is het inderdaad een nog wat groter probleem maar ook de toekomstige VWO-leerlingen vervelen zich daar de tyfus. We zouden gewoon wat meer niveaus op de lage school moeten invoeren, in de meeste plaatsen is dat gemakkelijk te realiseren als scholen samenwerken.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_147471600
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 23:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Daarom sprak ik expliciet verderop in de reactie niet alleen over iemand die op het WO is opgeleid maar die eveneens wiskunde of natuurkunde heeft gestudeerd en dit heeft afgerond. ;)
Als ik terugga naar mijn gymnasiumtijd, was dat 50% van de natuurkundeleraren, 50% van scheikunde en 33% van de wiskundeleraren.

Dan waren ze drs., geen dr.

Hoe was dat bij jou dan?
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_147471763
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 23:33 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Iemand die een bèta studie doet is ver bovengemiddeld intelligent, dat kun je wel met zekerheid zeggen.
nou "ver" weet ik niet. Bovengemiddeld wel ja. Bovendien gaat het om afronden en het liefst met een beetje goed onderzoek.

Ern eerste- of tweedejaars met de stof kwakkelende betastudent hoeft niet zo intelligent te zijn.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_147471773
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 23:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik dacht alvast wat verder. ;)
Op de lage school is het inderdaad een nog wat groter probleem maar ook de toekomstige VWO-leerlingen vervelen zich daar de tyfus. We zouden gewoon wat meer niveaus op de lage school moeten invoeren, in de meeste plaatsen is dat gemakkelijk te realiseren als scholen samenwerken.
Het begint dus al bij de basisschool. Op het VWO zijn de opdrachten ruimer en kan veel meer zelfstandig gewerkt worden waardoor hoogbegaafden (2%) vaak hun draai wel vinden.
Alleen komen ze dus te vaak uit in vmbo of havo door een slechte start in het basisonderwijs.

Overigens focust het VWO zich behoorlijk op de talen terwijl hoogbegaafden over het algemeen juist erg sterk zijn in de Beta vakken.

Voor de 'gewone' slimmere leerlingen is extra lesstof zoals nu vaak op basisscholen wordt gegeven al een hele oplossing. Voor hoogbegaafden niet omdat het meer van hetzelfde is en de wijze van aanbieden (voorkauwen, oefenen en herhalen) hetzelfde blijft. Zij gedijen gewoon het beste met zelf uitzoeken, af en toe daarbij op de bek gaan en opnieuw proberen en stoppen na het behalen van resultaat. Hoogbegaafden denken en leren anders.
pi_147471784
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2014 23:42 schreef El_Matador het volgende:

[..]

nou "ver" weet ik niet. Bovengemiddeld wel ja. Bovendien gaat het om afronden en het liefst met een beetje goed onderzoek.

Ern eerste- of tweedejaars met de stof kwakkelende betastudent hoeft niet zo intelligent te zijn.
Het is natuurlijk ook wat subjectief, maar laten we er vanuit gaan dat iemand die een beta studie doet toch zeker een IQ van 115 heeft.
pi_147471818
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 23:43 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Het is natuurlijk ook wat subjectief, maar laten we er vanuit gaan dat iemand die een beta studie doet toch zeker een IQ van 115 heeft.
Dat is niet hoogbegaafd, dan praat je eerder over 145.
pi_147471845
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 23:44 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dat is niet hoogbegaafd, dan praat je eerder over 145.
1: Waar zeg ik dat zo,n iemand wel hoogbegaafd is?

2: Nee, vanaf 130 krijg je de stempel "hoogbegaafd".
pi_147471870
Vroeger noemden we dat gewoon autistisch
En nog vroeger noemde we dat nerdje
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')