quote:Guido, Quinny en Merlijn zijn hoogbegaafd. Toch gaan ze niet naar school. De drie jongeren zijn drop-outs, ze liepen vast in het onderwijs. De drop-outs hebben een plek gevonden waar ze onder lotgenoten kunnen zijn: Feniks Talent in het Brabantse Sterksel.
De jongeren hebben in de jaren dat ze op school zaten, allerlei problemen ontwikkeld: van faalangst tot depressies. Daardoor zijn ze uit de leerplicht ontheven en zijn ze officieel 'thuiszitters'.
Feniks Talent begeleidt de jongeren op basis van een persoonsgebonden budget, PGB. De nieuwe eigenaar van Feniks, Tijl Koenderink, zou de jongeren graag meer willen bieden, maar dat is op dit moment niet mogelijk.
"Er is een frictie tussen wat we doen, wat we mogen doen en wat we willen doen. We bieden de jongeren maatschappelijke dagbesteding aan, vanuit het PGB. Met het doel dat ze niet terugvallen, dat doen we hier. Maar eigenlijk is dat niet het uitgangspunt van deze begeleiding. Je wilt kinderen helpen en kijken of ze hun diploma kunnen halen, maar dat mogen we op dit moment niet."
quote:Hoogbegaafdheid is een diagnose en daar zit problematiek aan vast. Dat realiseren mensen zich niet altijd.
quote:Vanuit politiek Den Haag is er steeds meer aandacht voor toptalenten. Staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs vindt dat er juist meer aandacht moet komen voor leerlingen met veel potentieel. Na jarenlange aandacht voor de onderpresteerders moet het roer om.
Maar de hoogbegaafde drop-outs merken daar nog weinig van. "Hoogbegaafdheid wordt niet als een echt probleem gezien, maar als een luxeprobleem. Terwijl ze net zo veel problemen hebben als minder begaafde kinderen. Zowel op sociaal vlak, als met andere dingen", zegt Jowanka Scheurs, moeder van Quinny.
Quinny: "Ik kan de keren niet tellen dat mensen naar mij of mijn moeder toe kwamen en zeiden: ik zou willen dat ik ook zulke slimme kinderen had. En wij dachten, nee dat wil je niet. Hoogbegaafdheid is een diagnose en daar zit problematiek aan vast."
Ondanks dat de politiek meer focus wil op toptalenten, is de toekomst van Feniks Talent onzeker. Het PGB gaat vanaf 1 januari over naar gemeenten. Of ze de organisatie in de toekomst blijven bekostigen, is nog totaal onduidelijk.
Ouders kijken of ze moeten verhuizen. Want het kan voorkomen dat op de plek waar je nu woont, een kind niet geholpen wordt. Terwijl op het moment dat je 5 kilometer verderop woont, binnen een andere gemeente, het kind wel geholpen wordt."
Definitie hoogbegaafdheid
Een vaste definitie van hoogbegaafdheid bestaat niet. Ongeveer 10 procent van alle leerlingen heeft kenmerken van hoogbegaafdheid. Een kenmerk is bijvoorbeeld een creatief denkvermogen of een IQ van 130 of hoger. Maar een lage score op intelligentietesten sluit hoogbegaafdheid niet uit.
Bron: SLO, informatiepunt Onderwijs & Talentontwikkeling
Oorzaak uitval hoogbegaafde leerlingen
Veel hoogbegaafden hebben een creatieve, andere manier van denken en beleven, een sterke intrinsieke motivatie en sterke behoefte aan autonomie. Zij ervaren in het onderwijs niet genoeg ruimte om op hun manier, aansluitend bij hun passie/interesses, te kunnen leren. Vaak ontwikkelen ze een meervoudige problematiek.
Bron: SLO, informatiepunt Onderwijs & Talentontwikkeling
Uiteindelijk wil Feniks ook graag een samenwerking met het onderwijs aangaan, zodat ze de jongeren ook een vorm van onderwijs kunnen aanbieden. Daarover worden gesprekken met scholen gevoerd.
Doe hier een IQ test, ben jij hoogbegaafd?quote:Wat is hoogbegaafdheid? Ben ik hoogbegaafd?
De definitie van hoogbegaafdheid die hier beter op zijn plaats is, is dat iemand die heel hoog scoort op een IQ test als hoogbegaafd gezien moet worden. Doorgaans wordt daarbij als grens een IQ score van 130 of hoger gehanteerd. Dat komt overeen met de 2,5% van de mensen met de hoogste score op een IQ test. Volgens deze definitie zijn er dan dus op 16 miljoen Nederlanders 400.000 hoogbegaafden.
Waarom maak je je druk om labeltjes e.d.? Ik krijg altijd het idee dat men zich gaat gedragen naar de 'diagnose' en dit een soort comfort geeft. Het probleem is dat men zich hierdoor laat beperken, door dingen af te schuiven op deze 'diagnose' ipv probleemoplossend te werken.quote:Op dinsdag 9 december 2014 12:55 schreef theunderdog het volgende:
Ikzelf ben twee keer uitgenodigd voor een dergelijk onderzoek maar ik heb zelf twee keer geweigerd. Mijn keus om te weigeren was dat er door wat persoonlijke problemen al meerdere etiketjes en labels op mij waren geplakt en ik mijzelf niet nogmaals in een hokje geplaatst wilde zien. Ik herken dan ook de problematiek van die kinderen en ik hoop bij god dat er eens wat verandert in Nederland, want ook ik had meer van mijn leven kunnen maken dan dat het er tot heden van gekomen is. Maar ach ik ben nog jong, pas 40 jaar, dus nog genoeg kansen om alsnog er iets meer van te maken.![]()
Mijn hartslag sloeg een keer over. Ik las de moeder van Quincy. Maar goed, nee dus.quote:Maar de hoogbegaafde drop-outs merken daar nog weinig van. "Hoogbegaafdheid wordt niet als een echt probleem gezien, maar als een luxeprobleem. Terwijl ze net zo veel problemen hebben als minder begaafde kinderen. Zowel op sociaal vlak, als met andere dingen", zegt Jowanka Scheurs, moeder van Quinny.
quote:Op dinsdag 9 december 2014 20:04 schreef Morendo het volgende:
[..]
Mijn hartslag sloeg een keer over. Ik las de moeder van Quincy. Maar goed, nee dus.
Mooi plaatje en helemaal waar.quote:Op dinsdag 9 december 2014 16:50 schreef ssebass het volgende:
[..]
Waarom maak je je druk om labeltjes e.d.? Ik krijg altijd het idee dat men zich gaat gedragen naar de 'diagnose' en dit een soort comfort geeft. Het probleem is dat men zich hierdoor laat beperken, door dingen af te schuiven op deze 'diagnose' ipv probleemoplossend te werken.
Daarnaast zijn de mensen die veelvuldig de term hoogbegaafd gebruiken vaak opgesloten in een fixed mindset. Ik geloof meer in een growth mindset. Lees daar maar eens wat over. Fixed mindset zijn mensen die vinden dat intelligentie statisch is ipv dynamisch en zoeken bevestiging voor hun 'gekregen' intelligentie. Het is dan ook heel belangrijk hoe hun intelligentie zich verhoudt tot anderen.
[ afbeelding ]
Daardoor kun je niet meer functioneren en besteed je al je tijd aan Fok! :^)quote:Op dinsdag 9 december 2014 22:07 schreef tong80 het volgende:
Ben getest op 129. Net niet hoogbegaafd. Worstel ik al jaren mee.
Wij worstelen daar ook mee, tong, geloof ons.quote:Op dinsdag 9 december 2014 22:07 schreef tong80 het volgende:
Net niet hoogbegaafd. Worstel ik al jaren mee.
Nee, heb geleerd correct smilies te posten.quote:Op dinsdag 9 december 2014 22:51 schreef topdeck het volgende:
[..]
Daardoor kun je niet meer functioneren en besteed je al je tijd aan Fok! :^)
Get on my levelquote:Op dinsdag 9 december 2014 22:53 schreef tong80 het volgende:
[..]
Nee, heb geleerd correct smilies te posten.
quote:Op dinsdag 9 december 2014 22:56 schreef topdeck het volgende:
[..]
Get on my level
░░░░░░░░░░░▄▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▄░░░░░░░░░░░
░░░░░░░░▄▀░░░░░░░░░░░░░▒▒▒▒▒▄░░░░░░░░░
░░░░░░▄▀▒▒▒▒░░░░▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒█░░░░░░░░
░░░░░█▒▒▒▒░░░░▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒░░░░▒▒█░░░░░░░
░░░░█▒▒▄▀▀▀▀▀▄▄▒▒▒▒▒▒▒▒▒▄▄▀▀▀▀▀▀▄░░░░░
░░▄▀▒▒▒▄█████▄▒█▒▒▒▒▒▒▒█▒▄█████▄▒█░░░░
░█▒▒▒▒▐██▄████▌▒█▒▒▒▒▒█▒▐██▄████▌▒█░░░
▀▒▒▒▒▒▒▀█████▀▒▒█▒░▄▒▄█▒▒▀█████▀▒▒▒█░░
▒▒▐▒▒▒░░░░▒▒▒▒▒█▒░▒▒▀▒▒█▒▒▒▒░░░░▒▒▒▒█░
▒▌▒▒▒░░░▒▒▒▒▒▄▀▒░▒▄█▄█▄▒▀▄▒▒▒░░░░▒▒▒▒▌
▒▌▒▒▒▒░▒▒▒▒▒▒▀▄▒▒█▌▌▌▌▌█▄▀▒▒▒▒▒░░░▒▒▒▐
▒▐▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▌▒▒▀███▀▒▌▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▌
▀▀▄▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▌▒▒▒▒▒▒▒▒▒▐▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒█░
▀▄▒▀▄▒▒▒▒▒▒▒▒▐▒▒▒▒▒▒▒▒▒▄▄▄▄▒▒▒▒▒▒▄▄▀░░
▒▒▀▄▒▀▄▀▀▀▄▀▀▀▀▄▄▄▄▄▄▄▀░░░░▀▀▀▀▀▀░░░░░
▒▒▒▒▀▄▐▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▐░░░░░░░░░░░░░░░░░
Ik weet niet of je een twaalfjarig kind zo'n passieve houding kunt verwijtenquote:Op dinsdag 9 december 2014 23:48 schreef ssebass het volgende:
Wie zegt dat kennis, groei en ontwikkeling volledig vanuit het onderwijs moeten komen. Je kunt toch zelf verdieping zoeken en interesses uitdiepen? Wat is er mis met een autodidact? De rest van je leven gaan mensen ook niet voor jou het leven interessant maken. Dat moet je toch echt zelf doen.
Komt allemaal erg passief over. Ja het onderwijs daagde mij niet uit. Ja dus...? Prima toch? Houd je tijd over om je te verdiepen in dingen die je daadwerkelijk interessant vind. In een slachtofferrol gaan zitten brengt je nergens. Niemand houd je toch tegen om jezelf te ontwikkelen. Daar staan voor zover ik weet geen grenzen op.
Later kan die houding er wel komen, of je hoogbegaafd bent of niet. Ik probeer ook veel nieuwe dingen te leren, al ben ik niet hoogbegaafd, ik vind het gewoon leuk. Op mijn twaalfde zou ik zoiets nooit gedaan hebben (op m'n 17e ook niet).quote:Op woensdag 10 december 2014 00:19 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ik weet niet of je een twaalfjarig kind zo'n passieve houding kunt verwijten
Heb je wel eens een test gedaan?quote:Op woensdag 10 december 2014 00:21 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Later kan die houding er wel komen, of je hoogbegaafd bent of niet. Ik probeer ook veel nieuwe dingen te leren, al ben ik niet hoogbegaafd, ik vind het gewoon leuk. Op mijn twaalfde zou ik zoiets nooit gedaan hebben (op m'n 17e ook niet).
Nee, ik zou niet weten wat het nut is daarvan.quote:Op woensdag 10 december 2014 00:22 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Heb je wel eens een test gedaan?
Omdat je zei dat je niet hoogbegaafd bent, dat weet je dus niet.quote:Op woensdag 10 december 2014 00:24 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Nee, ik zou niet weten wat het nut is daarvan.
Dat weet ik inderdaad niet, maar sommige zaken kan je gewoon aanvoelen tochquote:Op woensdag 10 december 2014 00:25 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Omdat je zei dat je niet hoogbegaafd bent, dat weet je dus niet.
Maar dat is het punt toch, dat als je tot je 18e niet uitgedaagd wordt, je een stuk passievere houding krijgt?quote:Op woensdag 10 december 2014 00:21 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Later kan die houding er wel komen, of je hoogbegaafd bent of niet. Ik probeer ook veel nieuwe dingen te leren, al ben ik niet hoogbegaafd, ik vind het gewoon leuk. Op mijn twaalfde zou ik zoiets nooit gedaan hebben (op m'n 17e ook niet).
True thatquote:Op woensdag 10 december 2014 00:36 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Dat weet ik inderdaad niet, maar sommige zaken kan je gewoon aanvoelen toch
Nja, daar heb ik ook last van gehad. Denk dat er heel veel mensen zijn die daar last van hebben. Imho leer je op de middelbare school ook niet studeren, maar leer je vooral sociaal doen. Mijn zin om te lezen is op de middelbare school grondig verkracht, en pas na vijf jaar had ik er weer zin in. Vind het wel jammer en zonde van m'n tijd, maar kan er niks meer aan veranderen en kan alleen maar blij zijn dat ik mezelf weer zo'n houding aan kon leren!quote:Op woensdag 10 december 2014 00:37 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Maar dat is het punt toch, dat als je tot je 18e niet uitgedaagd wordt, je een stuk passievere houding krijgt?
Lijkt me voor iedereen beter als daar iets aan gedaan wordt in plaats van de "schuld" bij dat kind neer te leggen, wat ssebass lijkt te doen.
Ik had hetzelfde "probleem" en ja die houding komt uiteindelijk vanzelf, maar heb wel 5 jaar van mn leven verspild na de middelbare school als een totaal incompetente student die niet eens wist hoe voor een tentamen te leren
Ja, aangezien menig leraar blijkbaar denkt dat je goed bent in leren als je hoge punten haalt, wat dus niet zo blijkt te zijn.quote:Op dinsdag 9 december 2014 23:35 schreef tong80 het volgende:
omdat ik leren moeilijk vindt.
Vind je het gek JaJammerJan ?
Zeker, maar als zoiets voorkomen / aangepakt kan worden met minimale investeringen lijkt het me zowel economisch een goed idee voor het land, en een betere uitkomst voor die kinderen.quote:Op woensdag 10 december 2014 00:49 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Nja, daar heb ik ook last van gehad. Denk dat er heel veel mensen zijn die daar last van hebben. Imho leer je op de middelbare school ook niet studeren, maar leer je vooral sociaal doen. Mijn zin om te lezen is op de middelbare school grondig verkracht, en pas na vijf jaar had ik er weer zin in. Vind het wel jammer en zonde van m'n tijd, maar kan er niks meer aan veranderen en kan alleen maar blij zijn dat ik mezelf weer zo'n houding aan kon leren!
Waar het me meer om gaat is dat zoiets niet alleen bij hoogbegaafde kinderen voor kan komen. Dat er dingen verbeterd kunnen worden betwist ik ook niet hoor, daar ben ik zelf ook van overtuigd. Ben het tevens zeer eens met:quote:Op woensdag 10 december 2014 00:52 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Zeker, maar als zoiets voorkomen / aangepakt kan worden met minimale investeringen lijkt het me zowel economisch een goed idee voor het land, en een betere uitkomst voor die kinderen.
Alleen om deze reden zal ik nooit getest willen worden. Zie er het nu totaal niet van in.quote:Op dinsdag 9 december 2014 16:50 schreef ssebass het volgende:
Waarom maak je je druk om labeltjes e.d.? Ik krijg altijd het idee dat men zich gaat gedragen naar de 'diagnose' en dit een soort comfort geeft. Het probleem is dat men zich hierdoor laat beperken, door dingen af te schuiven op deze 'diagnose' ipv probleemoplossend te werken.
Ja met oog op de schoolzaken krijg je een passievere houding. Meer is ook niet nodig. Je leert weinig en je komt er toch wel door. Daarom zijn ze vaak met van alles bezig behalve de schoolstof. Wat ik wil zeggen is dat er ook een groot deel creativiteit bij komt kijken. Op de uni hoor je ook gewoon een onderwerp te krijgen en zelf te zorgen dat je aan de juiste informatie komt en verdieping krijgt. Helaas gaat dit steeds minder op en krijg je gewoon de leerstof voorgeschoteld. Ja zo haalt iedereen de uni wel. Lekker cashen voor de uni. Schandalig.quote:Op woensdag 10 december 2014 00:37 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Maar dat is het punt toch, dat als je tot je 18e niet uitgedaagd wordt, je een stuk passievere houding krijgt?
Lijkt me voor iedereen beter als daar iets aan gedaan wordt in plaats van de "schuld" bij dat kind neer te leggen, wat ssebass lijkt te doen.
Ik had hetzelfde "probleem" en ja die houding komt uiteindelijk vanzelf, maar heb wel 5 jaar van mn leven verspild na de middelbare school als een totaal incompetente student die niet eens wist hoe voor een tentamen te leren
'Henk Jan, nu even niet. Je stoort me.'quote:Op woensdag 10 december 2014 10:45 schreef hpeopjes het volgende:
Ik kan me echt helemaal niets voorstellen bij hetgeen in de OP wordt voorgesteld. Volgens mij zijn die kinderen niet "hoogbegaafd", maar gewoon lui en teveel verwend door hun gestoorde moeder.
Hoogbegaafdheid kenmerkt zich door het vermogen om iets snel op te pakken. Nieuwsgierigheid, zelfstandigheid en creativiteit kunnen daar zeer makkelijk uit volgen. Een welbekend probleem bij hoogbegaafde is vaak, dat ze 1 ding ontzettend leuk vinden, maar alle andere stof ook moeten doorlopen. Dat is vervelend, maar een paar keer of enkele keren dat doen is nog wel te overzien. Het probleem met de basisschool en middelbare school is dat stof die je saai en makkelijk vindt, ook nog eens tot in den treure wordt herhaald.quote:Op woensdag 10 december 2014 10:26 schreef ssebass het volgende:
[..]
Ja met oog op de schoolzaken krijg je een passievere houding. Meer is ook niet nodig. Je leert weinig en je komt er toch wel door. Daarom zijn ze vaak met van alles bezig behalve de schoolstof. Wat ik wil zeggen is dat er ook een groot deel creativiteit bij komt kijken. Op de uni hoor je ook gewoon een onderwerp te krijgen en zelf te zorgen dat je aan de juiste informatie komt en verdieping krijgt. Helaas gaat dit steeds minder op en krijg je gewoon de leerstof voorgeschoteld. Ja zo haalt iedereen de uni wel. Lekker cashen voor de uni. Schandalig.
De dingen die hier worden genoemd klinken meer als savants, aspergers e.d. Hoogbegaafdheid kenmerkt zich juist door enorme nieuwsgierigheid, creativiteit en grote zelfstandigheid. In dit topic lijkt juist het tegenovergestelde naar voren te komen. Met de zin "ik word niet uitgedaagd" heb je meteen het gebrek aan nieuwsgierigheid, creativiteit en zelfstandigheid te pakken.
Ja, dit zijn ook echt zaken waar alléén "hoogbegaafde kinderen" last van hebben.quote:Op woensdag 10 december 2014 10:53 schreef Lhyanna het volgende:
[..]
Hoogbegaafdheid kenmerkt zich door het vermogen om iets snel op te pakken. Nieuwsgierigheid, zelfstandigheid en creativiteit kunnen daar zeer makkelijk uit volgen. Een welbekend probleem bij hoogbegaafde is vaak, dat ze 1 ding ontzettend leuk vinden, maar alle andere stof ook moeten doorlopen. Dat is vervelend, maar een paar keer of enkele keren dat doen is nog wel te overzien. Het probleem met de basisschool en middelbare school is dat stof die je saai en makkelijk vindt, ook nog eens tot in den treure wordt herhaald.
Zelf ook meegemaakt, vragen om ander werk van een hoger niveau, maar steeds verteld worden dat ik eerst het gewone programma af moet maken. Of nog vervelender, het gewone programma een keer snel afmaken voor extra werk en dan te horen krijgen dat ik dat niet zou kunnen en maar gewoon nog een keer moet doen. Na 20x "a + b * c = x" had ik daar geen zin meer in, kreeg het extra werk niet, dus liet ik de andere 40x maar zitten. Sommige studenten kunnen zich hier wel overheen zetten en worden er door gemotiveerd. Een grote groep hoogbegaafde raakt hierdoor gedemotiveerd. Deze site verwoordt dat prima.
En ja, sommige hebben het geluk dat ze erachter komen wat ze echt heel leuk vinden, tijdens hun schoolperiode. Vaak richten zij zich daar dan ook op en komen goed terecht. Zelf werk ik nu, maar heb ik nog steeds zwaar veel problemen om mezelf 8 uur lang te motiveren en gewoon mijn ding te doen.
Er zit wel een groot verschil tussen "niet willen, nooit gewild hebben" en "niet meer willen".quote:Op woensdag 10 december 2014 10:54 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Ja, dit zijn ook echt zaken waar alléén "hoogbegaafde kinderen" last van hebben.
Ik geloof hier helemaal niets van. Ja de schoolstof is saai zeker als het wordt herhaald, maar dat vinden 99% van de leerlingen. Op de site die jij zelf aanhaalt staat ook dat ze liever de eigen nieuwsgierigheid volgen en dat ze een zelfstarter zijn (ontdekt zelf interessante uitdagingen). Wederom een onderbouwing van mijn verhaal.quote:Op woensdag 10 december 2014 10:53 schreef Lhyanna het volgende:
[..]
Hoogbegaafdheid kenmerkt zich door het vermogen om iets snel op te pakken. Nieuwsgierigheid, zelfstandigheid en creativiteit kunnen daar zeer makkelijk uit volgen. Een welbekend probleem bij hoogbegaafde is vaak, dat ze 1 ding ontzettend leuk vinden, maar alle andere stof ook moeten doorlopen. Dat is vervelend, maar een paar keer of enkele keren dat doen is nog wel te overzien. Het probleem met de basisschool en middelbare school is dat stof die je saai en makkelijk vindt, ook nog eens tot in den treure wordt herhaald.
Ik had het niet over "niet willen, nooit gewild hebben". Ik had het over hetgeen jij schetst in je post.quote:Op woensdag 10 december 2014 11:01 schreef Lhyanna het volgende:
[..]
Er zit wel een groot verschil tussen "niet willen, nooit gewild hebben" en "niet meer willen".
Dat is tegenwoordig niet meer hoor. Óók hoogbegaafde kinderen krijgen extra instructie. Het logistiek lastige is alleen dat er zo véél kinderen in een klas zitten die een speciale extra benadering nodig hebben. En veel ouders vinden toch dat hetgeen hún kind behoeft net wat belangrijker is dan hetgeen andere kinderen behoeven.quote:Op woensdag 10 december 2014 03:18 schreef SuperHarregarre het volgende:
Aan de andere kant ook niet zo verwonderlijk. Je hebt een klas met 30 leerlingen en je doel is niet prikkelen maar iedereen een voldoende laten behalen. Dan richt je je als docent automatisch op de langzamere leerlingen. De slimsten gaan toch wel door.
Wat erg!quote:Overigens vind ik de vergelijking met China dan ook weer niet helemaal lekker. Ik woon in China en je wilt niet weten wat ze hun kinderen aandoen. Zeventig leerlingen in een enkele klas waardoor er geen aandacht is voor individuele vragen. Daarom wordt er ook bizar veel huiswerk gegeven. De hele klas bestaat dan uit klassikaal controleren van huiswerk. Alsof dat nog niet erg genoeg is, stoppen de meeste ouders hun kinderen ook nog op extra lessen na schooltijd. Een groot deel daarvan door dezelfde docent die ze hebben op school. De docent doet dit om wat extra te verdienen en voor ouders is het bijna verplicht om hieraan mee te doen, anders negeert hij je kind volledig tijdens normale lessen.
Precies, zo denk ik er ook over.quote:Op woensdag 10 december 2014 11:23 schreef Mystikvm het volgende:
Op mijn basisschool kregen we gewoon de vrije hand en hoefden de best presterende leerlingen niet deel te nemen aan de reguliere lesstof. Ik heb op een 'gewone' basisschool gezeten.
Op het middelbaar onderwijs wordt geen enkel hoogbegaafd kind echt uitgedaagd. Ik heb dat nooit als probleem gezien. Je echte ontwikkeling van interesses doe je gewoon in je vrije tijd. Ik heb ook altijd fronsend naar mensen gekeken die beweren hoogbegaafd te zijn, maar die buiten school niet aan hun ontwikkeling werken. Je moet toch dolenthousiast raken over bepaalde onderwerpen en daar alles over willen weten? Waarom moet de school jou deze dingen op een presenteerblaadje geven?
Ik heb het idee dat heel veel mensen heel graag hoogbegaafd willen zijn. Alsof ze beter terecht waren gekomen als ze op school uit waren gedaagd. Als je écht een diepgaande interesse in een bepaald onderwerp hebt, en de verstandelijke vermogens om het goed uit te diepen, dan heb je daar geen school voor nodig. Dit is heel erg van het niveau "ik kan heus wel gymnasium, maar ik was te lui en heb daarom VMBO gedaan."
Dat is natuurlijk ook. En hoewel ik, terugkijkend, ook niet vind dat de school actief moet begeleiden, is tegenwerken wel het laatste dat ze moeten doen.quote:Op woensdag 10 december 2014 11:52 schreef ssebass het volgende:
[..]
Precies, zo denk ik er ook over.
Al de grote uitvindingen, startups van topbedrijven e.d. kwamen echt niet voort uit de lesstof op de scholen. Dit komt voort uit intrinsieke passie, interesse, creativiteit en intellectuele capaciteit van die personen. Mensen die hun ei niet kwijt konden in de lesstof op school en zelf verdieping c.q. uitdaging zochten.
Daar ben ik het niet mee eens, ieder kind heeft een andere benadering nodig. Vandaar dat klassen met 30 kinderen gewoon niet werken. Iedereen wordt opgeleid voor hetzelfde. Maar ja, hoe kunnen we het betalen om weer gewoon te zorgen voor klassen van 15-20 kinderen max. Bezuinigen is in combinatie met verkeerd investeren, de laatste jaren de trend geweest. En dan heb ik het niet alleen over onderwijs.quote:Op woensdag 10 december 2014 11:51 schreef Moonah het volgende:
[..]
Dat is tegenwoordig niet meer hoor. Óók hoogbegaafde kinderen krijgen extra instructie. Het logistiek lastige is alleen dat er zo véél kinderen in een klas zitten die een speciale extra benadering nodig hebben. En veel ouders vinden toch dat hetgeen hún kind behoeft net wat belangrijker is dan hetgeen andere kinderen behoeven.
Nah, dat bedoel ik dus.quote:Op woensdag 10 december 2014 11:59 schreef Lhyanna het volgende:
Daar ben ik het niet mee eens, ieder kind heeft een andere benadering nodig.
Nee, in deze vorm van onderwijs die ons van hogerhand wordt opgedrongen is het niet mogelijk om élk kind passend onderwijs te bieden. Hoe graag een bevlogen leerkracht dat ook zou willen. Dus je doet wat je kan...quote:Vandaar dat klassen met 30 kinderen gewoon niet werken. Iedereen wordt opgeleid voor hetzelfde. Maar ja, hoe kunnen we het betalen om weer gewoon te zorgen voor klassen van 15-20 kinderen max. Bezuinigen is in combinatie met verkeerd investeren, de laatste jaren de trend geweest. En dan heb ik het niet alleen over onderwijs.
Precies het is niet te betalen. Daarnaast is er nu met internet verdieping in onderwerpen makkelijk te vinden, dus hoeft dat niet per se op school. Op Youtube kun je colleges volgen van MIT, Harvard, etc. Mocht dat je ding zijn.quote:Op woensdag 10 december 2014 11:59 schreef Lhyanna het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk ook. En hoewel ik, terugkijkend, ook niet vind dat de school actief moet begeleiden, is tegenwerken wel het laatste dat ze moeten doen.
[..]
Daar ben ik het niet mee eens, ieder kind heeft een andere benadering nodig. Vandaar dat klassen met 30 kinderen gewoon niet werken. Iedereen wordt opgeleid voor hetzelfde. Maar ja, hoe kunnen we het betalen om weer gewoon te zorgen voor klassen van 15-20 kinderen max. Bezuinigen is in combinatie met verkeerd investeren, de laatste jaren de trend geweest. En dan heb ik het niet alleen over onderwijs.
Heb je overigens de rekentoets gezien die ze op de pabo moeten maken (en waar daar bijna iedereen voor faalt)? Die mensen moeten onze kinderen les geven... Ik ben daar niet heel gerust over.quote:Op woensdag 10 december 2014 12:09 schreef Moonah het volgende:
[..]
Nah, dat bedoel ik dus.
[..]
Nee, in deze vorm van onderwijs die ons van hogerhand wordt opgedrongen is het niet mogelijk om élk kind passend onderwijs te bieden. Hoe graag een bevlogen leerkracht dat ook zou willen. Dus je doet wat je kan...
Denk dat mijn buurman tijdens één van de schooljaren mij daarom nog haatquote:Op woensdag 10 december 2014 12:09 schreef ssebass het volgende:
[..]
Precies het is niet te betalen. Daarnaast is er nu met internet verdieping in onderwerpen makkelijk te vinden, dus hoeft dat niet per se op school. Op Youtube kun je colleges volgen van MIT, Harvard, etc. Mocht dat je ding zijn.
Het probleem is er voornamelijk voor de slechtere leerlingen. De kinderen die de stof al begrijpen en af hebben vervelen zich en gaan anderen irriteren en de les saboteren. Ten minste dat is wat ik heb gedaan het grootste deel van mijn schooltijd naast spijbelen. Voor mij wel leuk voor de rest iets minder denk ik. Al had ik wel wat medestanders
Er zijn idd studenten over wie ik mij ernstig zorgen maak als zij tzt voor de klas zouden komen te staan. Ik ben dan ook altijd erg streng voor stagiaires.quote:Op woensdag 10 december 2014 12:12 schreef ssebass het volgende:
[..]
Heb je overigens de rekentoets gezien die ze op de pabo moeten maken (en waar daar bijna iedereen voor faalt)? Die mensen moeten onze kinderen les geven... Ik ben daar niet heel gerust over.
Wat wil je dan? dat de wetenschap weet dat er mensen zijn die "anders" zijn dan de rest, maar het gewoon niet zeggen?quote:Op woensdag 10 december 2014 12:12 schreef TorroFernandes het volgende:
Ik denk dat we in het Nederland van nu juist te veel diagnosticeren. Ieder mens loopt tegen problemen op en in een land waar iedereen naar school kan gaan, zal je natuurlijk zien dat dit niet op ieders behoeften aansluit. Dat is vervelend, maar in mijn optiek onoverkomelijk.
Hoogbegaafden vormen nou eenmaal niet de groep die de meeste begeleiding nodig heeft. Dan kan je wel gaan klagen dat leraren veel tijd besteden aan leerlingen die moeite hebben met de stof, maar dat is precies waarvoor een leraar op de basis- of middelbare school er is. Het is de bedoeling dat de mensen aan het eind een bepaalde basiskennis hebben. Als dit voor jou te makkelijk is en de school jou weinig extra's kan bieden, dan kan je ook zelf op zoek gaan naar meer kennis. De directe omgeving zou een hoogbegaafd kind hierin ook moeten stimuleren, in plaats van alles maar op de school af te schuiven en te klagen dat die te weinig doet. Er zijn heel veel manieren om een hoogbegaafd kind extra stimulans, buiten school om, te bieden.
Graag zou ik dus, van zowel het hoogbegaafde kind als van de ouders, iets meer eigen verantwoording en iets minder geklaag zien. Ja, het is zonde als je niet alles uit je kunnen hebt gehaald, maar wat houdt je tegen om daar een verandering in te brengen vanaf het moment dat je het beseft?
NT+Economie, HAVO hier. Biologie vind ik niks aan. Van VWO naar HAVO gegaan, door onvoldoendes van Frans en Geschiedenis. Bachelor diploma gehaald en mezelf universitair wiskunde aangeleerd. Op het HBO ook geen enkele inzet nodig gehad om er door te komen, was eigenlijk alleen maar bezig met het proto-type student uit te hangen.(incoming "jaa tuurlijkquote:Op woensdag 10 december 2014 12:39 schreef Verbodsbord het volgende:
Wat ik me afvraag, van de mensen die zeggen niet uitgedaagd te worden op de middelbare school, hoeveel daarvan hebben een NT+NG profiel met economie?
Wat doe je nu?quote:Op woensdag 10 december 2014 12:44 schreef Lhyanna het volgende:
[..]
NT+Economie, HAVO hier. Biologie vind ik niks aan. Van VWO naar HAVO gegaan, door onvoldoendes van Frans en Geschiedenis. Bachelor diploma gehaald en mezelf universitair wiskunde aangeleerd. Op het HBO ook geen enkele inzet nodig gehad om er door te komen, was eigenlijk alleen maar bezig met het proto-type student uit te hangen.(incoming "jaa tuurlijk" reacties)
Ik ben het deels met je eens. Ja, die kinderen moeten hun gang gaan. Zelf ontdekken en uitzoeken. Nee, ik ben het niet met je eens dat de school 100% in die behoefte moet voorzien. De school moet discipline wel stimuleren, en als het te makkelijk is, dan zorgen ze maar dat ze de opdracht eerder af hebben in plaats van te roepen "juf, ik verveel me!". Hoogbegaafdheid mag namelijk geen excuus worden zoals ADHD of PDD-NOS. Het mag geen etiket zijn waar iemand zich achter gaat verbergen.quote:Op woensdag 10 december 2014 11:57 schreef Ouder1 het volgende:
We blijven hier een beetje hangen.
Het gaat er niet om dat 99%van de leerlingen zich gaan vervelen als iets keer op keer herhaald wordt. Een hoogbegaafd kind verveelt zich al na de derde zelfde som. Die zal die 50 van de eerste keer af moeten maken voor er überhaupt herhaling komt. Extra werk, iets moeilijker, zoals nu op veel scholen aangeboden wordt is voor de bovenste 2% ook niet echt de oplossing. Blijft vervelend en saai. Ze zouden veel meer geholpen zijn met een volledig alternatief en grotendeels autodidact programma naast het standaard werk. Bijvoorbeeld werkstukken maken over stof die niet gegeven wordt op de school. Geef een hoogbegaafd kind de opdracht uit te zoeken hoe een auto met een benzine motor werkt bijvoorbeeld en daar een werkstuk over te schrijven. Of laat ze als er meerdere zijn op school, samen een speelhuis bouwen van hout, bakstenen e.d. waarbij ze ook zelf de bakstenen moeten bakken en het glas moeten maken.
Probleem daarmee is echter dat de docenten dan werkstukken moeten gaan beoordelen die ze zelf niet beheersen en ze bang zijn om kinderen zelfstandig zo'n bouwproject uit te laten voeren. Zetten ze er een ouder bij dan gaat die ouder ze weer voorkauwen hoe ze zo'n huisje moeten bouwen en sla je weer de plank mis; het gaat tenslotte om het zelf uitzoeken en uitproberen.
Helemaal geweldig man! Gewoon in 4 jaar afgerond? InHolland hogeschool? Wat is eigenlijk universitair wiskunde? Het vak statistiek bij de opleiding psychologie?quote:Op woensdag 10 december 2014 12:44 schreef Lhyanna het volgende:
NT+Economie, HAVO hier. Biologie vind ik niks aan. Van VWO naar HAVO gegaan, door onvoldoendes van Frans en Geschiedenis. Bachelor diploma gehaald en mezelf universitair wiskunde aangeleerd. Op het HBO ook geen enkele inzet nodig gehad om er door te komen, was eigenlijk alleen maar bezig met het proto-type student uit te hangen.(incoming "jaa tuurlijk " reacties)
Wat ik al zei, ik denk dat het een achterafexcuusje is van mensen die niet zo goed terecht zijn gekomen. "Ja maar ik ben heus wel hoogbegaafd, maar de school heeft me niet genoeg gestimuleerd en nu ben ik geflopt".quote:Op woensdag 10 december 2014 12:59 schreef Ryon het volgende:
Wat ik mij trouwens wel afvraag is waar al die hoogbegaafde mensen terecht komen als zij eenmaal volwassen zijn. Waar werken zij? Allemaal onder begeleiding in de sociale werkplaats? Allemaal binnen de beschermde muren van de universiteit? Allemaal codekloppers bij een hip en happening ICT/development bedrijf? Waar zijn ze?
quote:Op woensdag 10 december 2014 12:59 schreef Ryon het volgende:
Wat ik mij trouwens wel afvraag is waar al die hoogbegaafde mensen terecht komen als zij eenmaal volwassen zijn. Waar werken zij? Allemaal onder begeleiding in de sociale werkplaats? Allemaal binnen de beschermde muren van de universiteit? Allemaal codekloppers bij een hip en happening ICT/development bedrijf? Waar zijn ze?
Ik zat van 8:30 tot 15:30 een beetje te dagdromen en uit het raam te kijken op school. Ik vond dat wel prima want ik wist niet beter (ben nog van de oude garde).quote:Op woensdag 10 december 2014 12:12 schreef TorroFernandes het volgende:
Ik denk dat we in het Nederland van nu juist te veel diagnosticeren. Ieder mens loopt tegen problemen op en in een land waar iedereen naar school kan gaan, zal je natuurlijk zien dat dit niet op ieders behoeften aansluit. Dat is vervelend, maar in mijn optiek onoverkomelijk.
Hoogbegaafden vormen nou eenmaal niet de groep die de meeste begeleiding nodig heeft. Dan kan je wel gaan klagen dat leraren veel tijd besteden aan leerlingen die moeite hebben met de stof, maar dat is precies waarvoor een leraar op de basis- of middelbare school er is. Het is de bedoeling dat de mensen aan het eind een bepaalde basiskennis hebben. Als dit voor jou te makkelijk is en de school jou weinig extra's kan bieden, dan kan je ook zelf op zoek gaan naar meer kennis. De directe omgeving zou een hoogbegaafd kind hierin ook moeten stimuleren, in plaats van alles maar op de school af te schuiven en te klagen dat die te weinig doet. Er zijn heel veel manieren om een hoogbegaafd kind extra stimulans, buiten school om, te bieden.
Graag zou ik dus, van zowel het hoogbegaafde kind als van de ouders, iets meer eigen verantwoording en iets minder geklaag zien. Ja, het is zonde als je niet alles uit je kunnen hebt gehaald, maar wat houdt je tegen om daar een verandering in te brengen vanaf het moment dat je het beseft?
Vooropleiding Pabo is toch ook vmbo hoogste niveau?quote:Op woensdag 10 december 2014 12:12 schreef ssebass het volgende:
[..]
Heb je overigens de rekentoets gezien die ze op de pabo moeten maken (en waar daar bijna iedereen voor faalt)? Die mensen moeten onze kinderen les geven... Ik ben daar niet heel gerust over.
Geen idee. Pabo is gewoon hbo toch?quote:Op woensdag 10 december 2014 13:28 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Vooropleiding Pabo is toch ook vmbo hoogste niveau?
Yep. Net zoals elke HBO-instelling is er ook behoorlijk wat kwaliteitsverschil tussen de HBO's in Nederland.quote:Op woensdag 10 december 2014 13:31 schreef ssebass het volgende:
[..]
Geen idee. Pabo is gewoon hbo toch?
Dat is eigenlijk wat ik zeg. Wat er nu als 'extra' wordt aangeboden is eigenlijk meer van hetzelfde. Juist door ze zulke ruime opdrachten te geven die ze zelf uit moeten zoeken zonder instructies of begeleiding, maak je de tijger in hen wakker. Dan gaan ze idd snel-snel hun saaie werk afmaken om zich weer op die leuke opdracht te storten.quote:Op woensdag 10 december 2014 12:52 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ik ben het deels met je eens. Ja, die kinderen moeten hun gang gaan. Zelf ontdekken en uitzoeken. Nee, ik ben het niet met je eens dat de school 100% in die behoefte moet voorzien. De school moet discipline wel stimuleren, en als het te makkelijk is, dan zorgen ze maar dat ze de opdracht eerder af hebben in plaats van te roepen "juf, ik verveel me!". Hoogbegaafdheid mag namelijk geen excuus worden zoals ADHD of PDD-NOS. Het mag geen etiket zijn waar iemand zich achter gaat verbergen.
Dus geen radicaal andere behandeling. Extra stof, extra informatie. Ik weet nog dat ik echt een spons was die alles verslond wat ik maar te pakken kon krijgen. En de overige kinderen die goed presteerden waren net zo. Daar zat er geen eentje bij die een beetje met zijn of haar armen over elkaar zat te mokken dat die zich verveelde. Die maakten snel de opdracht af, zodat ze leuke dingen konden gaan doen.
OK, dan ben ik het helemaal met je eensquote:Op woensdag 10 december 2014 13:38 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dat is eigenlijk wat ik zeg. Wat er nu als 'extra' wordt aangeboden is eigenlijk meer van hetzelfde. Juist door ze zulke ruime opdrachten te geven die ze zelf uit moeten zoeken zonder instructies of begeleiding, maak je de tijger in hen wakker. Dan gaan ze idd snel-snel hun saaie werk afmaken om zich weer op die leuke opdracht te storten.
Dat vraagt echter een omslag in de cultuur, het denken, binnen het onderwijs. Ook in ditTopic lees ik over instructies en naast een leerling gaan zitten om te begeleiden want alles moet geïnstrueerd worden en begeleid worden. Juist met hoogbegaafde (de top 2%) moeten ze daarmee kappen; laat ze maar bengelen en hangen; dát is juist hun uitdading! Een opdracht en een: 'Daar is de pc, zoek het zelf maar uit' zou genoeg moeten zijn. Geen tijdsdruk, geen begeleiding; zoek het maar uit, we horen het wel als het je gelukt is. Zo leren ze ook zelf elders hulp te zoeken (fora, bekenden, bedrijven, hogere opleidingen) als ze vastlopen.
Het onderwijs zal dan ook de bekende weg moeten verlaten om die werkstukken/resultaten te beoordelen; buiten de school, bij beroepsopleidingen en universiteiten bijvoorbeeld omdat de exacte kennis in het basisonderwijs ontbreekt. Ook dat vraagt een omslag in cultuur en denken in het onderwijs.
Tjah, het is ook dat het op mij overkomt als een typisch "kinderding". Ik bedoel de werkvloer zit vol met 'bijzondere' mensen (autisten t/m hyperallergene mensen etc.) alleen na de basisschool verdwijnen de hoogbegaafden volledig uit beeld. Ik kan mij ook niet heugen dat op mijn gymnasium hoogbegaafde mensen zaten. Zal vast wel hoor. Maar dan is het plotsklaps geen issue meer.quote:Op woensdag 10 december 2014 13:00 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Wat ik al zei, ik denk dat het een achterafexcuusje is van mensen die niet zo goed terecht zijn gekomen. "Ja maar ik ben heus wel hoogbegaafd, maar de school heeft me niet genoeg gestimuleerd en nu ben ik geflopt".
Een echte hoogbegaafde is echt niet zo mondig. Die is gewoon in zijn vrije tijd vol aan de bak gegaan uit passie en interesse, en die heeft een heel rijk leven. Daar hoef je niet eens een dikbetaalde baan voor te hebben.
Ik ben het daar ook mee eensquote:Op woensdag 10 december 2014 13:48 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
OK, dan ben ik het helemaal met je eens
Dat komt omdat mensen op het gymnasium vrijwel per definitie begaafd zijn he.quote:Op woensdag 10 december 2014 13:49 schreef Ryon het volgende:
[..]
Tjah, het is ook dat het op mij overkomt als een typisch "kinderding". Ik bedoel de werkvloer zit vol met 'bijzondere' mensen (autisten t/m hyperallergene mensen etc.) alleen na de basisschool verdwijnen de hoogbegaafden volledig uit beeld. Ik kan mij ook niet heugen dat op mijn gymnasium hoogbegaafde mensen zaten. Zal vast wel hoor. Maar dan is het plotsklaps geen issue meer.
Nee, omdat het ook geen issue is. Wat is dan het issue? Dat de wereld niet om kan gaan met het feit dat je heel slim bent? Er zijn legio hoogbegaafden die het heerlijk vinden om in hun eigen wereld (hun vrije tijd) lekker hun gang te gaan. Die hebben een gewone baan, want er is bijna geen baan te vinden die uitdagend genoeg is, en die hebben daar vrede mee.quote:Op woensdag 10 december 2014 13:49 schreef Ryon het volgende:
[..]
Tjah, het is ook dat het op mij overkomt als een typisch "kinderding". Ik bedoel de werkvloer zit vol met 'bijzondere' mensen (autisten t/m hyperallergene mensen etc.) alleen na de basisschool verdwijnen de hoogbegaafden volledig uit beeld. Ik kan mij ook niet heugen dat op mijn gymnasium hoogbegaafde mensen zaten. Zal vast wel hoor. Maar dan is het plotsklaps geen issue meer.
Dat kan, maar volgens de OP is hoogbegaafdheid een probleem omdat de wereld inderdaad niet met die lui kan dealen. Het is goed mogelijk dat het probleem na de basisschool (of middelbare school) verdwijnt omdat dezer mensen dan eindelijk wel een passende omgeving vinden waarin zij niet meer opvallen. Maar dan ben ik dus benieuwd wat die passende omgeving is.quote:Op woensdag 10 december 2014 13:53 schreef Mystikvm het volgende:
Nee, omdat het ook geen issue is. Wat is dan het issue? Dat de wereld niet om kan gaan met het feit dat je heel slim bent? Er zijn legio hoogbegaafden die het heerlijk vinden om in hun eigen wereld (hun vrije tijd) lekker hun gang te gaan. Die hebben een gewone baan, want er is bijna geen baan te vinden die uitdagend genoeg is, en die hebben daar vrede mee.
Ik weet het niet. Ik weet ook niet of ik hoogbegaafde mensen ken. Ik ken een paar zeer intelligente mensen, zou zomaar kunnen dat eentje daarvan hoogbegaafd is.quote:Op woensdag 10 december 2014 14:18 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat kan, maar volgens de OP is hoogbegaafdheid een probleem omdat de wereld inderdaad niet met die lui kan dealen. Het is goed mogelijk dat het probleem na de basisschool (of middelbare school) verdwijnt omdat dezer mensen dan eindelijk wel een passende omgeving vinden waarin zij niet meer opvallen. Maar dan ben ik dus benieuwd wat die passende omgeving is.
Ik kan mij alleen niet voorstellen dat mensen vrede hebben (wanneer zij daar zelfstandig over mogen beschikken) met dat zij iets doen dat niet voldoende uitdaging biedt. Het lijkt mij dat de wereld een bijna schier oneindige stroom aan uitdagingen biedt om te overwinnen en te leren begrijpen. Dan kan het toch niet zijn dat mensen genoegen nemen met minder dan dat zij aankunnen?
En dan vraag ik mij dus af: wat gebeurt er dan met de mensen die de diagnose gekregen hebben. Waar zitten die lui? Ken ik ze? Zou ik ze kunnen kennen?
Hun ouders naar alle waarschijnlijkheid niet.quote:Guido, Quinny en Merlijn zijn hoogbegaafd.
Ik ken er genoeg die volgens de definitie hoogbegaafd zijn(Dwz, IQ 130+). De meeste komen goed mee.quote:Op woensdag 10 december 2014 14:18 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat kan, maar volgens de OP is hoogbegaafdheid een probleem omdat de wereld inderdaad niet met die lui kan dealen. Het is goed mogelijk dat het probleem na de basisschool (of middelbare school) verdwijnt omdat dezer mensen dan eindelijk wel een passende omgeving vinden waarin zij niet meer opvallen. Maar dan ben ik dus benieuwd wat die passende omgeving is.
Ik kan mij alleen niet voorstellen dat mensen vrede hebben (wanneer zij daar zelfstandig over mogen beschikken) met dat zij iets doen dat niet voldoende uitdaging biedt. Het lijkt mij dat de wereld een bijna schier oneindige stroom aan uitdagingen biedt om te overwinnen en te leren begrijpen. Dan kan het toch niet zijn dat mensen genoegen nemen met minder dan dat zij aankunnen?
En dan vraag ik mij dus af: wat gebeurt er dan met de mensen die de diagnose gekregen hebben. Waar zitten die lui? Ken ik ze? Zou ik ze kunnen kennen?
Een hoog IQ heeft geen directe relatie met het gedrag wat jij omschrijft. Er zijn ook mensen met een bijzonder hoog IQ die prima functioneren.quote:Op woensdag 10 december 2014 14:46 schreef Lhyanna het volgende:
[..]
Ik ken er genoeg die volgens de definitie hoogbegaafd zijn(Dwz, IQ 130+). De meeste komen goed mee.
Er zijn er echter een paar, extreem hoogbegaafde, getest met IQ 145+, daar wil je echt niet mee omgaan. Contact gestoord, meermaals in aanraking met politie. Volgens mij ook allemaal het huis uitgezet omdat ze onhandelbaar waren voor hun ouders. Deze waren zo ontzettend slim, dat echt wel een probleem voor ze was. Meerdere klassen overgeslagen, ook nog op het VWO, uiteindelijk toch een MAVO/VMBO diploma. Ik heb helaas geen idee wat er van ze terecht is gekomen.
En waarom zou een hoogbegaafd kind géén recht hebben op instructie op zijn/haar niveau? Ik plan het juist een half uur per week in. Dat 'bengelen en hangen' is écht niet de uitdaging van elke hoogbegaafde.quote:Op woensdag 10 december 2014 13:38 schreef Ouder1 het volgende:
Dat vraagt echter een omslag in de cultuur, het denken, binnen het onderwijs. Ook in ditTopic lees ik over instructies en naast een leerling gaan zitten om te begeleiden want alles moet geïnstrueerd worden en begeleid worden. Juist met hoogbegaafde (de top 2%) moeten ze daarmee kappen; laat ze maar bengelen en hangen; dát is juist hun uitdading!
Present hoor.quote:Op woensdag 10 december 2014 13:52 schreef ssebass het volgende:
Nu moeten mensen uit het onderwijs dit nog even lezen...
Op bijna alle basisscholen wordt tegenwoordig sowieso op 3 niveau's per klas lesgegeven. Rekenen geef ik op 5 niveau's.quote:Op woensdag 10 december 2014 18:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
De begaafdheid, als je het zo wil noemen, is op zichzelf niet een probleem maar het is inderdaad wel zo dat slimme kinderen zich lang de tyfus vervelen op school. Wat verschillende niveaus op de lage school zou misschien geen slecht idee zijn.
Dat denk ik ook.quote:Anderzijds zijn er ook veel begaafde kinderen die zelfs geen last hebben van die verveling, het hangt nogal van je persoonlijkheid af.
Lapmiddel aangezien ze dan nog 1/3de/1/5de van de lestijd krijgen of ze aan 'zelfstudie' doen. Zelfstudie op de lage school.quote:Op woensdag 10 december 2014 18:33 schreef Moonah het volgende:
[..]
Op bijna alle basisscholen wordt tegenwoordig sowieso op 3 niveau's per klas lesgegeven. Rekenen geef ik op 5 niveau's.
Wat versta jij dan onder 'hoogbegaafd'? De snelle leerlingen? Zeg maar een IQ van 130? Of heb je ook gelezen dat ik het steeds over de hoogste 2% heb? Als jij hen verdiepend onderwijs wilt geven dan loop jij zelf vast. Een probleem waar veel leerkrachten tegenaan lopen en verkeerd op reageren waardoor zo'n kind vooral leert zijn/haar mond te houden.quote:Op woensdag 10 december 2014 18:11 schreef Moonah het volgende:
En waarom zou een hoogbegaafd kind géén recht hebben op instructie op zijn/haar niveau? Ik plan het juist een half uur per week in. Dat 'bengelen en hangen' is écht niet de uitdaging van elke hoogbegaafde.
Maar het daardoor niet halen zoals hier veel wordt gezegd ligt volgens mij ook wel aan de ouders ipv dat alles maar aan de scholen moet liggen. Ik moest zorgen dat ik overging en zolang dat gebeurde mocht ik alles doen.quote:Op woensdag 10 december 2014 18:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
De begaafdheid, als je het zo wil noemen, is op zichzelf niet een probleem maar het is inderdaad wel zo dat slimme kinderen zich lang de tyfus vervelen op school. Wat verschillende niveaus op de lage school zou misschien geen slecht idee zijn.
De mensen die zich kapot vervelen zijn gewoonweg niet instaat om aan zelfstudie te beginnen, losers.quote:Op woensdag 10 december 2014 18:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
De begaafdheid, als je het zo wil noemen, is op zichzelf niet een probleem maar het is inderdaad wel zo dat slimme kinderen zich lang de tyfus vervelen op school. Wat verschillende niveaus op de lage school zou misschien geen slecht idee zijn.
Anderzijds zijn er ook veel begaafde kinderen die zelfs geen last hebben van die verveling, het hangt nogal van je persoonlijkheid af.
Mwah, een doorsnee wiskundeleraar of natuurkundeleraar (WO-niveau aangezien het om het VWO gaat) kan zat verdiepende stof geven die het kind uitdaagt, zelfs al heeft hij maar een IQ van 120-130 (waarschijnlijk behoorlijk doorsnede bij iemand die op de uni wiskunde of natuurkunde heeft gestudeerd en daarvoor is geslaagd). Hij heeft immers 5 jaar kunnen werken aan dat ene vak, dat kan ook het 'begaafde' kind niet zo 1-2-3 opzuigen.quote:Op woensdag 10 december 2014 19:17 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Wat versta jij dan onder 'hoogbegaafd'? De snelle leerlingen? Zeg maar een IQ van 130? Of heb je ook gelezen dat ik het steeds over de hoogste 2% heb? Als jij hen verdiepend onderwijs wilt geven dan loop jij zelf vast. Een probleem waar veel leerkrachten tegenaan lopen en verkeerd op reageren waardoor zo'n kind vooral leert zijn/haar mond te houden.
Dat lijkt mij allemaal lapwerk. Je kan wat verdiepende stof geven die voor de modale leerling wat te moeilijk is maar dat gaat ten koste van de lestijd van de modale en zwakke leerling, de extra uitleg die je geeft zodat ook de traagste leerlingen mee zijn gaat dan weer ten koste van de modale en de goede leerling. Al is rekenen misschien een verhaal apart aangezien dat meer een doevak dan een theorievak is, voor zowel de begaafde als de zwakke leerling, je kan dan wat gemakkelijker differentiëren door verschillende sommetjes te geven.quote:Ik vind het trouwens knap dat je op 5 niveua's in 1 klas 'les geeft'. Is dat lesgeven of oefenstof aanbieden?
En wat doe je dan in dat halve uur met die net iets meer dan 1 leerling per 2 klassen? Biedt je die lesstof dan ook anders aan? Of is het eigenlijk meer van hetzelfde? Durf je los te laten? Een kind een kant op laten gaan waar jij geen echte controle meer op hebt?
Iemand die op het vwo les geeft daarin, heeft dat wel degelijk.quote:Op woensdag 10 december 2014 23:27 schreef El_Matador het volgende:
Een "doorsnee wis/natuurkundeleraar" heeft "doorgaans" een IQ van 125-130?
Ik vrees dat je beeld wederom te rooskleurig is, Bram.
Volgens mij had ik het in die tekst over de basisschool want ik denk dat Moonah daar les geeft.quote:Op woensdag 10 december 2014 23:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Mwah, een doorsnee wiskundeleraar of natuurkundeleraar (WO-niveau aangezien het om het VWO gaat)
Lang niet allemaal.quote:Op woensdag 10 december 2014 23:28 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Iemand die op het vwo les geeft daarin, heeft dat wel degelijk.
Nee, maar om de wiskunde van het vwo te begrijpen moet je wel een bovengemiddelde intelligentie hebben. Zeker als je het hebt over wiskunde b. Men moet de moeilijkheidsgraad van het vwo niet overdrijven, maar ook niet makkelijker maken dan dat het daadwerkelijk is.quote:Op woensdag 10 december 2014 23:30 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Lang niet allemaal.
Je hoeft ook geen wis- of natuurkunde gestudeerd te hebben om er leraar in te worden.
Hela, ik noemde 120-130 en dat voor WO-niveau!quote:Op woensdag 10 december 2014 23:27 schreef El_Matador het volgende:
Een "doorsnee wis/natuurkundeleraar" heeft "doorgaans" een IQ van 125-130?
Ik vrees dat je beeld wederom te rooskleurig is, Bram.
Daarom sprak ik expliciet verderop in de reactie niet alleen over iemand die op het WO is opgeleid maar die eveneens wiskunde of natuurkunde heeft gestudeerd en dit heeft afgerond.quote:Op woensdag 10 december 2014 23:30 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Lang niet allemaal.
Je hoeft ook geen wis- of natuurkunde gestudeerd te hebben om er leraar in te worden.
Iemand die een bèta studie doet is ver bovengemiddeld intelligent, dat kun je wel met zekerheid zeggen.quote:Op woensdag 10 december 2014 23:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daarom sprak ik expliciet verderop in de reactie niet alleen over iemand die op het WO is opgeleid maar die eveneens wiskunde of natuurkunde heeft gestudeerd en dit heeft afgerond.
Ik dacht alvast wat verder.quote:Op woensdag 10 december 2014 23:28 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Volgens mij had ik het in die tekst over de basisschool want ik denk dat Moonah daar les geeft.
Als ik terugga naar mijn gymnasiumtijd, was dat 50% van de natuurkundeleraren, 50% van scheikunde en 33% van de wiskundeleraren.quote:Op woensdag 10 december 2014 23:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daarom sprak ik expliciet verderop in de reactie niet alleen over iemand die op het WO is opgeleid maar die eveneens wiskunde of natuurkunde heeft gestudeerd en dit heeft afgerond.
nou "ver" weet ik niet. Bovengemiddeld wel ja. Bovendien gaat het om afronden en het liefst met een beetje goed onderzoek.quote:Op woensdag 10 december 2014 23:33 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Iemand die een bèta studie doet is ver bovengemiddeld intelligent, dat kun je wel met zekerheid zeggen.
Het begint dus al bij de basisschool. Op het VWO zijn de opdrachten ruimer en kan veel meer zelfstandig gewerkt worden waardoor hoogbegaafden (2%) vaak hun draai wel vinden.quote:Op woensdag 10 december 2014 23:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik dacht alvast wat verder.
Op de lage school is het inderdaad een nog wat groter probleem maar ook de toekomstige VWO-leerlingen vervelen zich daar de tyfus. We zouden gewoon wat meer niveaus op de lage school moeten invoeren, in de meeste plaatsen is dat gemakkelijk te realiseren als scholen samenwerken.
Het is natuurlijk ook wat subjectief, maar laten we er vanuit gaan dat iemand die een beta studie doet toch zeker een IQ van 115 heeft.quote:Op woensdag 10 december 2014 23:42 schreef El_Matador het volgende:
[..]
nou "ver" weet ik niet. Bovengemiddeld wel ja. Bovendien gaat het om afronden en het liefst met een beetje goed onderzoek.
Ern eerste- of tweedejaars met de stof kwakkelende betastudent hoeft niet zo intelligent te zijn.
Dat is niet hoogbegaafd, dan praat je eerder over 145.quote:Op woensdag 10 december 2014 23:43 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het is natuurlijk ook wat subjectief, maar laten we er vanuit gaan dat iemand die een beta studie doet toch zeker een IQ van 115 heeft.
1: Waar zeg ik dat zo,n iemand wel hoogbegaafd is?quote:Op woensdag 10 december 2014 23:44 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dat is niet hoogbegaafd, dan praat je eerder over 145.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |