Op bijna alle basisscholen wordt tegenwoordig sowieso op 3 niveau's per klas lesgegeven. Rekenen geef ik op 5 niveau's.quote:Op woensdag 10 december 2014 18:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
De begaafdheid, als je het zo wil noemen, is op zichzelf niet een probleem maar het is inderdaad wel zo dat slimme kinderen zich lang de tyfus vervelen op school. Wat verschillende niveaus op de lage school zou misschien geen slecht idee zijn.
Dat denk ik ook.quote:Anderzijds zijn er ook veel begaafde kinderen die zelfs geen last hebben van die verveling, het hangt nogal van je persoonlijkheid af.
Lapmiddel aangezien ze dan nog 1/3de/1/5de van de lestijd krijgen of ze aan 'zelfstudie' doen. Zelfstudie op de lage school.quote:Op woensdag 10 december 2014 18:33 schreef Moonah het volgende:
[..]
Op bijna alle basisscholen wordt tegenwoordig sowieso op 3 niveau's per klas lesgegeven. Rekenen geef ik op 5 niveau's.
Wat versta jij dan onder 'hoogbegaafd'? De snelle leerlingen? Zeg maar een IQ van 130? Of heb je ook gelezen dat ik het steeds over de hoogste 2% heb? Als jij hen verdiepend onderwijs wilt geven dan loop jij zelf vast. Een probleem waar veel leerkrachten tegenaan lopen en verkeerd op reageren waardoor zo'n kind vooral leert zijn/haar mond te houden.quote:Op woensdag 10 december 2014 18:11 schreef Moonah het volgende:
En waarom zou een hoogbegaafd kind géén recht hebben op instructie op zijn/haar niveau? Ik plan het juist een half uur per week in. Dat 'bengelen en hangen' is écht niet de uitdaging van elke hoogbegaafde.
Maar het daardoor niet halen zoals hier veel wordt gezegd ligt volgens mij ook wel aan de ouders ipv dat alles maar aan de scholen moet liggen. Ik moest zorgen dat ik overging en zolang dat gebeurde mocht ik alles doen.quote:Op woensdag 10 december 2014 18:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
De begaafdheid, als je het zo wil noemen, is op zichzelf niet een probleem maar het is inderdaad wel zo dat slimme kinderen zich lang de tyfus vervelen op school. Wat verschillende niveaus op de lage school zou misschien geen slecht idee zijn.
De mensen die zich kapot vervelen zijn gewoonweg niet instaat om aan zelfstudie te beginnen, losers.quote:Op woensdag 10 december 2014 18:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Anderzijds zijn er ook veel begaafde kinderen die zelfs geen last hebben van die verveling, het hangt nogal van je persoonlijkheid af.
Mwah, een doorsnee wiskundeleraar of natuurkundeleraar (WO-niveau aangezien het om het VWO gaat) kan zat verdiepende stof geven die het kind uitdaagt, zelfs al heeft hij maar een IQ van 120-130 (waarschijnlijk behoorlijk doorsnede bij iemand die op de uni wiskunde of natuurkunde heeft gestudeerd en daarvoor is geslaagd). Hij heeft immers 5 jaar kunnen werken aan dat ene vak, dat kan ook het 'begaafde' kind niet zo 1-2-3 opzuigen.quote:Op woensdag 10 december 2014 19:17 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Wat versta jij dan onder 'hoogbegaafd'? De snelle leerlingen? Zeg maar een IQ van 130? Of heb je ook gelezen dat ik het steeds over de hoogste 2% heb? Als jij hen verdiepend onderwijs wilt geven dan loop jij zelf vast. Een probleem waar veel leerkrachten tegenaan lopen en verkeerd op reageren waardoor zo'n kind vooral leert zijn/haar mond te houden.
Dat lijkt mij allemaal lapwerk. Je kan wat verdiepende stof geven die voor de modale leerling wat te moeilijk is maar dat gaat ten koste van de lestijd van de modale en zwakke leerling, de extra uitleg die je geeft zodat ook de traagste leerlingen mee zijn gaat dan weer ten koste van de modale en de goede leerling. Al is rekenen misschien een verhaal apart aangezien dat meer een doevak dan een theorievak is, voor zowel de begaafde als de zwakke leerling, je kan dan wat gemakkelijker differentiëren door verschillende sommetjes te geven.quote:Ik vind het trouwens knap dat je op 5 niveua's in 1 klas 'les geeft'. Is dat lesgeven of oefenstof aanbieden?
En wat doe je dan in dat halve uur met die net iets meer dan 1 leerling per 2 klassen? Biedt je die lesstof dan ook anders aan? Of is het eigenlijk meer van hetzelfde? Durf je los te laten? Een kind een kant op laten gaan waar jij geen echte controle meer op hebt?
Iemand die op het vwo les geeft daarin, heeft dat wel degelijk.quote:Op woensdag 10 december 2014 23:27 schreef El_Matador het volgende:
Een "doorsnee wis/natuurkundeleraar" heeft "doorgaans" een IQ van 125-130?
Ik vrees dat je beeld wederom te rooskleurig is, Bram.
Volgens mij had ik het in die tekst over de basisschool want ik denk dat Moonah daar les geeft.quote:Op woensdag 10 december 2014 23:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Mwah, een doorsnee wiskundeleraar of natuurkundeleraar (WO-niveau aangezien het om het VWO gaat)
Lang niet allemaal.quote:Op woensdag 10 december 2014 23:28 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Iemand die op het vwo les geeft daarin, heeft dat wel degelijk.
Nee, maar om de wiskunde van het vwo te begrijpen moet je wel een bovengemiddelde intelligentie hebben. Zeker als je het hebt over wiskunde b. Men moet de moeilijkheidsgraad van het vwo niet overdrijven, maar ook niet makkelijker maken dan dat het daadwerkelijk is.quote:Op woensdag 10 december 2014 23:30 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Lang niet allemaal.
Je hoeft ook geen wis- of natuurkunde gestudeerd te hebben om er leraar in te worden.
Hela, ik noemde 120-130 en dat voor WO-niveau!quote:Op woensdag 10 december 2014 23:27 schreef El_Matador het volgende:
Een "doorsnee wis/natuurkundeleraar" heeft "doorgaans" een IQ van 125-130?
Ik vrees dat je beeld wederom te rooskleurig is, Bram.
Daarom sprak ik expliciet verderop in de reactie niet alleen over iemand die op het WO is opgeleid maar die eveneens wiskunde of natuurkunde heeft gestudeerd en dit heeft afgerond.quote:Op woensdag 10 december 2014 23:30 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Lang niet allemaal.
Je hoeft ook geen wis- of natuurkunde gestudeerd te hebben om er leraar in te worden.
Iemand die een bèta studie doet is ver bovengemiddeld intelligent, dat kun je wel met zekerheid zeggen.quote:Op woensdag 10 december 2014 23:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daarom sprak ik expliciet verderop in de reactie niet alleen over iemand die op het WO is opgeleid maar die eveneens wiskunde of natuurkunde heeft gestudeerd en dit heeft afgerond.
Ik dacht alvast wat verder.quote:Op woensdag 10 december 2014 23:28 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Volgens mij had ik het in die tekst over de basisschool want ik denk dat Moonah daar les geeft.
Als ik terugga naar mijn gymnasiumtijd, was dat 50% van de natuurkundeleraren, 50% van scheikunde en 33% van de wiskundeleraren.quote:Op woensdag 10 december 2014 23:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daarom sprak ik expliciet verderop in de reactie niet alleen over iemand die op het WO is opgeleid maar die eveneens wiskunde of natuurkunde heeft gestudeerd en dit heeft afgerond.
nou "ver" weet ik niet. Bovengemiddeld wel ja. Bovendien gaat het om afronden en het liefst met een beetje goed onderzoek.quote:Op woensdag 10 december 2014 23:33 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Iemand die een bèta studie doet is ver bovengemiddeld intelligent, dat kun je wel met zekerheid zeggen.
Het begint dus al bij de basisschool. Op het VWO zijn de opdrachten ruimer en kan veel meer zelfstandig gewerkt worden waardoor hoogbegaafden (2%) vaak hun draai wel vinden.quote:Op woensdag 10 december 2014 23:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik dacht alvast wat verder.
Op de lage school is het inderdaad een nog wat groter probleem maar ook de toekomstige VWO-leerlingen vervelen zich daar de tyfus. We zouden gewoon wat meer niveaus op de lage school moeten invoeren, in de meeste plaatsen is dat gemakkelijk te realiseren als scholen samenwerken.
Het is natuurlijk ook wat subjectief, maar laten we er vanuit gaan dat iemand die een beta studie doet toch zeker een IQ van 115 heeft.quote:Op woensdag 10 december 2014 23:42 schreef El_Matador het volgende:
[..]
nou "ver" weet ik niet. Bovengemiddeld wel ja. Bovendien gaat het om afronden en het liefst met een beetje goed onderzoek.
Ern eerste- of tweedejaars met de stof kwakkelende betastudent hoeft niet zo intelligent te zijn.
Dat is niet hoogbegaafd, dan praat je eerder over 145.quote:Op woensdag 10 december 2014 23:43 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het is natuurlijk ook wat subjectief, maar laten we er vanuit gaan dat iemand die een beta studie doet toch zeker een IQ van 115 heeft.
1: Waar zeg ik dat zo,n iemand wel hoogbegaafd is?quote:Op woensdag 10 december 2014 23:44 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dat is niet hoogbegaafd, dan praat je eerder over 145.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |