abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147449787
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2014 12:39 schreef Verbodsbord het volgende:
Wat ik me afvraag, van de mensen die zeggen niet uitgedaagd te worden op de middelbare school, hoeveel daarvan hebben een NT+NG profiel met economie?
NT+Economie, HAVO hier. Biologie vind ik niks aan. Van VWO naar HAVO gegaan, door onvoldoendes van Frans en Geschiedenis. Bachelor diploma gehaald en mezelf universitair wiskunde aangeleerd. Op het HBO ook geen enkele inzet nodig gehad om er door te komen, was eigenlijk alleen maar bezig met het proto-type student uit te hangen.(incoming "jaa tuurlijk :')" reacties)
pi_147450070
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 12:44 schreef Lhyanna het volgende:

[..]

NT+Economie, HAVO hier. Biologie vind ik niks aan. Van VWO naar HAVO gegaan, door onvoldoendes van Frans en Geschiedenis. Bachelor diploma gehaald en mezelf universitair wiskunde aangeleerd. Op het HBO ook geen enkele inzet nodig gehad om er door te komen, was eigenlijk alleen maar bezig met het proto-type student uit te hangen.(incoming "jaa tuurlijk :')" reacties)
Wat doe je nu?
pi_147450072
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 11:57 schreef Ouder1 het volgende:
We blijven hier een beetje hangen.
Het gaat er niet om dat 99%van de leerlingen zich gaan vervelen als iets keer op keer herhaald wordt. Een hoogbegaafd kind verveelt zich al na de derde zelfde som. Die zal die 50 van de eerste keer af moeten maken voor er überhaupt herhaling komt. Extra werk, iets moeilijker, zoals nu op veel scholen aangeboden wordt is voor de bovenste 2% ook niet echt de oplossing. Blijft vervelend en saai. Ze zouden veel meer geholpen zijn met een volledig alternatief en grotendeels autodidact programma naast het standaard werk. Bijvoorbeeld werkstukken maken over stof die niet gegeven wordt op de school. Geef een hoogbegaafd kind de opdracht uit te zoeken hoe een auto met een benzine motor werkt bijvoorbeeld en daar een werkstuk over te schrijven. Of laat ze als er meerdere zijn op school, samen een speelhuis bouwen van hout, bakstenen e.d. waarbij ze ook zelf de bakstenen moeten bakken en het glas moeten maken.
Probleem daarmee is echter dat de docenten dan werkstukken moeten gaan beoordelen die ze zelf niet beheersen en ze bang zijn om kinderen zelfstandig zo'n bouwproject uit te laten voeren. Zetten ze er een ouder bij dan gaat die ouder ze weer voorkauwen hoe ze zo'n huisje moeten bouwen en sla je weer de plank mis; het gaat tenslotte om het zelf uitzoeken en uitproberen.
Ik ben het deels met je eens. Ja, die kinderen moeten hun gang gaan. Zelf ontdekken en uitzoeken. Nee, ik ben het niet met je eens dat de school 100% in die behoefte moet voorzien. De school moet discipline wel stimuleren, en als het te makkelijk is, dan zorgen ze maar dat ze de opdracht eerder af hebben in plaats van te roepen "juf, ik verveel me!". Hoogbegaafdheid mag namelijk geen excuus worden zoals ADHD of PDD-NOS. Het mag geen etiket zijn waar iemand zich achter gaat verbergen.

Dus geen radicaal andere behandeling. Extra stof, extra informatie. Ik weet nog dat ik echt een spons was die alles verslond wat ik maar te pakken kon krijgen. En de overige kinderen die goed presteerden waren net zo. Daar zat er geen eentje bij die een beetje met zijn of haar armen over elkaar zat te mokken dat die zich verveelde. Die maakten snel de opdracht af, zodat ze leuke dingen konden gaan doen.
pi_147450089
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 12:44 schreef Lhyanna het volgende:
NT+Economie, HAVO hier. Biologie vind ik niks aan. Van VWO naar HAVO gegaan, door onvoldoendes van Frans en Geschiedenis. Bachelor diploma gehaald en mezelf universitair wiskunde aangeleerd. Op het HBO ook geen enkele inzet nodig gehad om er door te komen, was eigenlijk alleen maar bezig met het proto-type student uit te hangen.(incoming "jaa tuurlijk " reacties)
Helemaal geweldig man! Gewoon in 4 jaar afgerond? InHolland hogeschool? Wat is eigenlijk universitair wiskunde? Het vak statistiek bij de opleiding psychologie?
  woensdag 10 december 2014 @ 12:59:23 #55
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_147450274
Wat ik mij trouwens wel afvraag is waar al die hoogbegaafde mensen terecht komen als zij eenmaal volwassen zijn. Waar werken zij? Allemaal onder begeleiding in de sociale werkplaats? Allemaal binnen de beschermde muren van de universiteit? Allemaal codekloppers bij een hip en happening ICT/development bedrijf? Waar zijn ze?
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_147450295
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 12:52 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Wat doe je nu?
Werken als sales engineer.
pi_147450311
quote:
11s.gif Op woensdag 10 december 2014 12:59 schreef Ryon het volgende:
Wat ik mij trouwens wel afvraag is waar al die hoogbegaafde mensen terecht komen als zij eenmaal volwassen zijn. Waar werken zij? Allemaal onder begeleiding in de sociale werkplaats? Allemaal binnen de beschermde muren van de universiteit? Allemaal codekloppers bij een hip en happening ICT/development bedrijf? Waar zijn ze?
Wat ik al zei, ik denk dat het een achterafexcuusje is van mensen die niet zo goed terecht zijn gekomen. "Ja maar ik ben heus wel hoogbegaafd, maar de school heeft me niet genoeg gestimuleerd en nu ben ik geflopt".

Een echte hoogbegaafde is echt niet zo mondig. Die is gewoon in zijn vrije tijd vol aan de bak gegaan uit passie en interesse, en die heeft een heel rijk leven. Daar hoef je niet eens een dikbetaalde baan voor te hebben.
pi_147450340
quote:
11s.gif Op woensdag 10 december 2014 12:59 schreef Ryon het volgende:
Wat ik mij trouwens wel afvraag is waar al die hoogbegaafde mensen terecht komen als zij eenmaal volwassen zijn. Waar werken zij? Allemaal onder begeleiding in de sociale werkplaats? Allemaal binnen de beschermde muren van de universiteit? Allemaal codekloppers bij een hip en happening ICT/development bedrijf? Waar zijn ze?
_O- _O- _O- _O-
pi_147451155
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2014 12:12 schreef TorroFernandes het volgende:
Ik denk dat we in het Nederland van nu juist te veel diagnosticeren. Ieder mens loopt tegen problemen op en in een land waar iedereen naar school kan gaan, zal je natuurlijk zien dat dit niet op ieders behoeften aansluit. Dat is vervelend, maar in mijn optiek onoverkomelijk.

Hoogbegaafden vormen nou eenmaal niet de groep die de meeste begeleiding nodig heeft. Dan kan je wel gaan klagen dat leraren veel tijd besteden aan leerlingen die moeite hebben met de stof, maar dat is precies waarvoor een leraar op de basis- of middelbare school er is. Het is de bedoeling dat de mensen aan het eind een bepaalde basiskennis hebben. Als dit voor jou te makkelijk is en de school jou weinig extra's kan bieden, dan kan je ook zelf op zoek gaan naar meer kennis. De directe omgeving zou een hoogbegaafd kind hierin ook moeten stimuleren, in plaats van alles maar op de school af te schuiven en te klagen dat die te weinig doet. Er zijn heel veel manieren om een hoogbegaafd kind extra stimulans, buiten school om, te bieden.

Graag zou ik dus, van zowel het hoogbegaafde kind als van de ouders, iets meer eigen verantwoording en iets minder geklaag zien. Ja, het is zonde als je niet alles uit je kunnen hebt gehaald, maar wat houdt je tegen om daar een verandering in te brengen vanaf het moment dat je het beseft?
Ik zat van 8:30 tot 15:30 een beetje te dagdromen en uit het raam te kijken op school. Ik vond dat wel prima want ik wist niet beter (ben nog van de oude garde).
Toch zonde van je tijd? Plus dat je nooit leert ergens moeite voor te doen (leren leren) en je potentie er dus totaal niet uit komt. Shit ook dat het een Vrije School was die dus niet aan citotoetsen of IQ testen deed waardoor ik met havo veel te laag het middelbare onderwijs instroomde. Pas daar gingen er in de 2e klas bij enkele docenten lampjes branden dat er iets niet klopte; Een kind dat alleen uit het raam aan het staren was, toch enkel 10-en haalde op alle B vakken en onvoldoendes op de A (leer) vakken.
pi_147451190
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 12:12 schreef ssebass het volgende:

[..]

Heb je overigens de rekentoets gezien die ze op de pabo moeten maken (en waar daar bijna iedereen voor faalt)? Die mensen moeten onze kinderen les geven... Ik ben daar niet heel gerust over.
Vooropleiding Pabo is toch ook vmbo hoogste niveau?
pi_147451244
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 13:28 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Vooropleiding Pabo is toch ook vmbo hoogste niveau?
Geen idee. Pabo is gewoon hbo toch?
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_147451344
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 13:31 schreef ssebass het volgende:

[..]

Geen idee. Pabo is gewoon hbo toch?
Yep. Net zoals elke HBO-instelling is er ook behoorlijk wat kwaliteitsverschil tussen de HBO's in Nederland.
pi_147451493
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 12:52 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Ik ben het deels met je eens. Ja, die kinderen moeten hun gang gaan. Zelf ontdekken en uitzoeken. Nee, ik ben het niet met je eens dat de school 100% in die behoefte moet voorzien. De school moet discipline wel stimuleren, en als het te makkelijk is, dan zorgen ze maar dat ze de opdracht eerder af hebben in plaats van te roepen "juf, ik verveel me!". Hoogbegaafdheid mag namelijk geen excuus worden zoals ADHD of PDD-NOS. Het mag geen etiket zijn waar iemand zich achter gaat verbergen.

Dus geen radicaal andere behandeling. Extra stof, extra informatie. Ik weet nog dat ik echt een spons was die alles verslond wat ik maar te pakken kon krijgen. En de overige kinderen die goed presteerden waren net zo. Daar zat er geen eentje bij die een beetje met zijn of haar armen over elkaar zat te mokken dat die zich verveelde. Die maakten snel de opdracht af, zodat ze leuke dingen konden gaan doen.
Dat is eigenlijk wat ik zeg. Wat er nu als 'extra' wordt aangeboden is eigenlijk meer van hetzelfde. Juist door ze zulke ruime opdrachten te geven die ze zelf uit moeten zoeken zonder instructies of begeleiding, maak je de tijger in hen wakker. Dan gaan ze idd snel-snel hun saaie werk afmaken om zich weer op die leuke opdracht te storten.
Dat vraagt echter een omslag in de cultuur, het denken, binnen het onderwijs. Ook in ditTopic lees ik over instructies en naast een leerling gaan zitten om te begeleiden want alles moet geïnstrueerd worden en begeleid worden. Juist met hoogbegaafde (de top 2%) moeten ze daarmee kappen; laat ze maar bengelen en hangen; dát is juist hun uitdading! Een opdracht en een: 'Daar is de pc, zoek het zelf maar uit' zou genoeg moeten zijn. Geen tijdsdruk, geen begeleiding; zoek het maar uit, we horen het wel als het je gelukt is. Zo leren ze ook zelf elders hulp te zoeken (fora, bekenden, bedrijven, hogere opleidingen) als ze vastlopen.
Het onderwijs zal dan ook de bekende weg moeten verlaten om die werkstukken/resultaten te beoordelen; buiten de school, bij beroepsopleidingen en universiteiten bijvoorbeeld omdat de exacte kennis in het basisonderwijs ontbreekt. Ook dat vraagt een omslag in cultuur en denken in het onderwijs.
pi_147451830
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 13:38 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dat is eigenlijk wat ik zeg. Wat er nu als 'extra' wordt aangeboden is eigenlijk meer van hetzelfde. Juist door ze zulke ruime opdrachten te geven die ze zelf uit moeten zoeken zonder instructies of begeleiding, maak je de tijger in hen wakker. Dan gaan ze idd snel-snel hun saaie werk afmaken om zich weer op die leuke opdracht te storten.
Dat vraagt echter een omslag in de cultuur, het denken, binnen het onderwijs. Ook in ditTopic lees ik over instructies en naast een leerling gaan zitten om te begeleiden want alles moet geïnstrueerd worden en begeleid worden. Juist met hoogbegaafde (de top 2%) moeten ze daarmee kappen; laat ze maar bengelen en hangen; dát is juist hun uitdading! Een opdracht en een: 'Daar is de pc, zoek het zelf maar uit' zou genoeg moeten zijn. Geen tijdsdruk, geen begeleiding; zoek het maar uit, we horen het wel als het je gelukt is. Zo leren ze ook zelf elders hulp te zoeken (fora, bekenden, bedrijven, hogere opleidingen) als ze vastlopen.
Het onderwijs zal dan ook de bekende weg moeten verlaten om die werkstukken/resultaten te beoordelen; buiten de school, bij beroepsopleidingen en universiteiten bijvoorbeeld omdat de exacte kennis in het basisonderwijs ontbreekt. Ook dat vraagt een omslag in cultuur en denken in het onderwijs.
OK, dan ben ik het helemaal met je eens :)

Ik ben wel benieuwd wat het experiment van Sander Dekker oplevert, dat de best presterende scholen de vrije hand krijgen in het bepalen van wat de kinderen aangeboden wordt. Ik ben nog niet heel oud, maar toen ik jong was mocht dat ook, en daar hebben ik en een paar andere kinderen best baat bij gehad.

Ik denk niet dat ik slechter terecht was gekomen zonder dat onderwijs, maar het was zeker hartstikke leuk en heeft wel bijgedragen aan het plezier dat ik altijd heb gehad in het volgen van onderwijs.

Ik ben niet hoogbegaafd, trouwens.
  woensdag 10 december 2014 @ 13:49:19 #65
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_147451856
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 13:00 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Wat ik al zei, ik denk dat het een achterafexcuusje is van mensen die niet zo goed terecht zijn gekomen. "Ja maar ik ben heus wel hoogbegaafd, maar de school heeft me niet genoeg gestimuleerd en nu ben ik geflopt".

Een echte hoogbegaafde is echt niet zo mondig. Die is gewoon in zijn vrije tijd vol aan de bak gegaan uit passie en interesse, en die heeft een heel rijk leven. Daar hoef je niet eens een dikbetaalde baan voor te hebben.
Tjah, het is ook dat het op mij overkomt als een typisch "kinderding". Ik bedoel de werkvloer zit vol met 'bijzondere' mensen (autisten t/m hyperallergene mensen etc.) alleen na de basisschool verdwijnen de hoogbegaafden volledig uit beeld. Ik kan mij ook niet heugen dat op mijn gymnasium hoogbegaafde mensen zaten. Zal vast wel hoor. Maar dan is het plotsklaps geen issue meer.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_147451941
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 13:48 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

OK, dan ben ik het helemaal met je eens :)

Ik ben het daar ook mee eens :)

Heeft fok het probleem toch weer opgelost :P Nu moeten mensen uit het onderwijs dit nog even lezen...
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_147451980
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 13:49 schreef Ryon het volgende:

[..]

Tjah, het is ook dat het op mij overkomt als een typisch "kinderding". Ik bedoel de werkvloer zit vol met 'bijzondere' mensen (autisten t/m hyperallergene mensen etc.) alleen na de basisschool verdwijnen de hoogbegaafden volledig uit beeld. Ik kan mij ook niet heugen dat op mijn gymnasium hoogbegaafde mensen zaten. Zal vast wel hoor. Maar dan is het plotsklaps geen issue meer.
Dat komt omdat mensen op het gymnasium vrijwel per definitie begaafd zijn he.
pi_147451990
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 13:49 schreef Ryon het volgende:

[..]

Tjah, het is ook dat het op mij overkomt als een typisch "kinderding". Ik bedoel de werkvloer zit vol met 'bijzondere' mensen (autisten t/m hyperallergene mensen etc.) alleen na de basisschool verdwijnen de hoogbegaafden volledig uit beeld. Ik kan mij ook niet heugen dat op mijn gymnasium hoogbegaafde mensen zaten. Zal vast wel hoor. Maar dan is het plotsklaps geen issue meer.
Nee, omdat het ook geen issue is. Wat is dan het issue? Dat de wereld niet om kan gaan met het feit dat je heel slim bent? Er zijn legio hoogbegaafden die het heerlijk vinden om in hun eigen wereld (hun vrije tijd) lekker hun gang te gaan. Die hebben een gewone baan, want er is bijna geen baan te vinden die uitdagend genoeg is, en die hebben daar vrede mee.

De klagers zijn in mijn beleving vaak de mensen die denken dat hoogbegaafdheid gepaard gaat met succes, en dat ze kunnen doen geloven dat slechte begeleiding op school ervoor gezorgd heeft dat ze geen kansen hebben gegrepen. Terwijl hoogbegaafdheid mijns inziens helemaal niet correleert met "succes". En er zijn ook veel ouders die denken dat hoogbegaafdheid een ticket naar een gouden toekomst is. No way. Hoogbegaafdheid is een ticket naar een rijke innerlijke beleving. Geen handicap die, als je die op de jusite manier stimuleert, leidt tot topfuncties.
  woensdag 10 december 2014 @ 14:18:50 #69
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_147452834
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 13:53 schreef Mystikvm het volgende:
Nee, omdat het ook geen issue is. Wat is dan het issue? Dat de wereld niet om kan gaan met het feit dat je heel slim bent? Er zijn legio hoogbegaafden die het heerlijk vinden om in hun eigen wereld (hun vrije tijd) lekker hun gang te gaan. Die hebben een gewone baan, want er is bijna geen baan te vinden die uitdagend genoeg is, en die hebben daar vrede mee.

Dat kan, maar volgens de OP is hoogbegaafdheid een probleem omdat de wereld inderdaad niet met die lui kan dealen. Het is goed mogelijk dat het probleem na de basisschool (of middelbare school) verdwijnt omdat dezer mensen dan eindelijk wel een passende omgeving vinden waarin zij niet meer opvallen. Maar dan ben ik dus benieuwd wat die passende omgeving is.

Ik kan mij alleen niet voorstellen dat mensen vrede hebben (wanneer zij daar zelfstandig over mogen beschikken) met dat zij iets doen dat niet voldoende uitdaging biedt. Het lijkt mij dat de wereld een bijna schier oneindige stroom aan uitdagingen biedt om te overwinnen en te leren begrijpen. Dan kan het toch niet zijn dat mensen genoegen nemen met minder dan dat zij aankunnen?

En dan vraag ik mij dus af: wat gebeurt er dan met de mensen die de diagnose gekregen hebben. Waar zitten die lui? Ken ik ze? Zou ik ze kunnen kennen?
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_147453113
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 14:18 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat kan, maar volgens de OP is hoogbegaafdheid een probleem omdat de wereld inderdaad niet met die lui kan dealen. Het is goed mogelijk dat het probleem na de basisschool (of middelbare school) verdwijnt omdat dezer mensen dan eindelijk wel een passende omgeving vinden waarin zij niet meer opvallen. Maar dan ben ik dus benieuwd wat die passende omgeving is.

Ik kan mij alleen niet voorstellen dat mensen vrede hebben (wanneer zij daar zelfstandig over mogen beschikken) met dat zij iets doen dat niet voldoende uitdaging biedt. Het lijkt mij dat de wereld een bijna schier oneindige stroom aan uitdagingen biedt om te overwinnen en te leren begrijpen. Dan kan het toch niet zijn dat mensen genoegen nemen met minder dan dat zij aankunnen?

En dan vraag ik mij dus af: wat gebeurt er dan met de mensen die de diagnose gekregen hebben. Waar zitten die lui? Ken ik ze? Zou ik ze kunnen kennen?
Ik weet het niet. Ik weet ook niet of ik hoogbegaafde mensen ken. Ik ken een paar zeer intelligente mensen, zou zomaar kunnen dat eentje daarvan hoogbegaafd is.

Ik kan me goed voorstellen dat je je wel neer moet leggen bij iets wat minder uitdaging biedt. Je moet nu eenmaal geld verdienen. En niet voor iedereen is per definitie een academische topfunctie weggelegd. Niet elke hoogbegaafde eindigt aan de top, en dat hoeft ook niet. Waarom niet een leuke vrijetijdsbesteding hebben waar wel uitdaging uit wordt gehaald? Waarom moet uitdaging gelijk staan aan er je geld mee verdienen? Misschien is dat voor veel hoogbegaafden helemaal geen ambitie.
pi_147453414
quote:
Guido, Quinny en Merlijn zijn hoogbegaafd.
Hun ouders naar alle waarschijnlijkheid niet.
Farts are jazz to assholes
pi_147453716
Sowieso,psychologen en psychiaters. :') _O-
pi_147453739
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 14:18 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat kan, maar volgens de OP is hoogbegaafdheid een probleem omdat de wereld inderdaad niet met die lui kan dealen. Het is goed mogelijk dat het probleem na de basisschool (of middelbare school) verdwijnt omdat dezer mensen dan eindelijk wel een passende omgeving vinden waarin zij niet meer opvallen. Maar dan ben ik dus benieuwd wat die passende omgeving is.

Ik kan mij alleen niet voorstellen dat mensen vrede hebben (wanneer zij daar zelfstandig over mogen beschikken) met dat zij iets doen dat niet voldoende uitdaging biedt. Het lijkt mij dat de wereld een bijna schier oneindige stroom aan uitdagingen biedt om te overwinnen en te leren begrijpen. Dan kan het toch niet zijn dat mensen genoegen nemen met minder dan dat zij aankunnen?

En dan vraag ik mij dus af: wat gebeurt er dan met de mensen die de diagnose gekregen hebben. Waar zitten die lui? Ken ik ze? Zou ik ze kunnen kennen?
Ik ken er genoeg die volgens de definitie hoogbegaafd zijn(Dwz, IQ 130+). De meeste komen goed mee.

Er zijn er echter een paar, extreem hoogbegaafde, getest met IQ 145+, daar wil je echt niet mee omgaan. Contact gestoord, meermaals in aanraking met politie. Volgens mij ook allemaal het huis uitgezet omdat ze onhandelbaar waren voor hun ouders. Deze waren zo ontzettend slim, dat echt wel een probleem voor ze was. Meerdere klassen overgeslagen, ook nog op het VWO, uiteindelijk toch een MAVO/VMBO diploma. Ik heb helaas geen idee wat er van ze terecht is gekomen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lhyanna op 10-12-2014 14:54:11 ]
pi_147455458
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 14:46 schreef Lhyanna het volgende:

[..]

Ik ken er genoeg die volgens de definitie hoogbegaafd zijn(Dwz, IQ 130+). De meeste komen goed mee.

Er zijn er echter een paar, extreem hoogbegaafde, getest met IQ 145+, daar wil je echt niet mee omgaan. Contact gestoord, meermaals in aanraking met politie. Volgens mij ook allemaal het huis uitgezet omdat ze onhandelbaar waren voor hun ouders. Deze waren zo ontzettend slim, dat echt wel een probleem voor ze was. Meerdere klassen overgeslagen, ook nog op het VWO, uiteindelijk toch een MAVO/VMBO diploma. Ik heb helaas geen idee wat er van ze terecht is gekomen.
Een hoog IQ heeft geen directe relatie met het gedrag wat jij omschrijft. Er zijn ook mensen met een bijzonder hoog IQ die prima functioneren.
pi_147459557
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 13:38 schreef Ouder1 het volgende:

Dat vraagt echter een omslag in de cultuur, het denken, binnen het onderwijs. Ook in ditTopic lees ik over instructies en naast een leerling gaan zitten om te begeleiden want alles moet geïnstrueerd worden en begeleid worden. Juist met hoogbegaafde (de top 2%) moeten ze daarmee kappen; laat ze maar bengelen en hangen; dát is juist hun uitdading!
En waarom zou een hoogbegaafd kind géén recht hebben op instructie op zijn/haar niveau? Ik plan het juist een half uur per week in. Dat 'bengelen en hangen' is écht niet de uitdaging van elke hoogbegaafde.
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 13:52 schreef ssebass het volgende:

Nu moeten mensen uit het onderwijs dit nog even lezen...
Present hoor. :P
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')