abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 3 december 2014 @ 08:45:32 #1
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_147239269
quote:
'Alcohol niet schadelijk voor puberbrein'
Een Utrechtse promovenda die onderzoek heeft gedaan naar het effect van alcohol in het puberbrein, heeft geen harde bewijzen voor omvangrijke schade kunnen vinden. Sarai Boelema promoveert vrijdag in Utrecht op haar onderzoek.

De onderzoeker volgde 2230 jongeren over lange tijd. De drinkers functioneerden niet slechter dan niet-drinkers als het gaat om geheugen, impulscontrole en concentratievermogen.

Veel studies vergelijken problematische drinkers met niet-drinkers. Boelema pakte het anders aan, zij selecteerde een dwarsdoorsnede van de Nederlandse jeugd. "Er wordt vaak gewaarschuwd dat het puberbrein extra kwetsbaar is voor alcohol, maar daar is weinig onderzoek naar gedaan. De studies die er wel zijn, wijzen niet eenduidig dezelfde kant op," zegt Boelema in de Volkskrant.

Verslaafde jongeren

Het huidige beeld is volgens de promovenda vooral gebaseerd op onderzoek naar alcoholverslaafde pubers. "De cognitieve schade die dat kan opleveren, is ten onrechte veralgemeniseerd. Bovendien hebben verslaafden vaak psychische problemen. Mogelijk verklaart dat hun slechte cognitieve prestaties."

Volgens Boelema is er meer onderzoek naar het effect van alcoholgebruik door jongeren nodig. Haar onderzoek lijkt erop te wijzen dat de effecten van alcohol op het puberende brein subtieler zijn dan tot nu toe werd aangenomen.
"Alcohol is slecht voor kinderen"

In de Volkskrant is staatssecretaris Van Rijn van Volksgezondheid kritisch op het onderzoek. "Dat alcohol slecht is voor kinderen staat als een paal boven water. Tegenover dit onderzoek staan tal van onderzoeken naar de schade door alcohol bij ongeboren kinderen, door comazuipen, en de relatie met probleemgedrag en onderzoeken naar bijvoorbeeld korsakov."
Zie ook
http://www.volkskrant.nl/(...)puberbrein~a3802635/
Binnenkort dus legaal zuipen (alcohol kopen) vanaf je 12e _O_

[ Bericht 10% gewijzigd door Frutsel op 03-12-2014 09:19:15 (OP update) ]
pi_147239294
YESSS *O*
(she/her)
  woensdag 3 december 2014 @ 08:50:18 #3
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_147239337
Als volwassenen zich al niet kunnen gedragen met een drankje op? Ik zou er niet op rekenen dat de leeftijd snel naar beneden zal gaan _O-
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  woensdag 3 december 2014 @ 08:54:03 #4
398459 nofxtbr
punk in drublic
pi_147239379
heujjjj okee zuipennnn
...alleen als ie ijs- en ijskoud is
pi_147239442
Beter veranderen ze weer naar 16 dan kan ik over n half jaar drinken
(she/her)
pi_147239449
Zou mooi zijn als er over 5, 10, 15 en 20 jaar een controleonderzoek bij die groep zou plaatsvinden. Dan kunnen ook de lange-termijn effecten bekeken worden.
Het kan geen kwaad af en toe je mond te houden, zelfs al weet je waarover je het hebt
pi_147239516
Goed verhaal, goede bron ook "één Utrechtste weterschapper", terwijl wereldwijde onderzoeken constant het tegendeel hebben aangetoond.

=> ONZ ?
blablablabla
  woensdag 3 december 2014 @ 09:06:50 #8
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_147239540
quote:
14s.gif Op woensdag 3 december 2014 09:04 schreef Elan het volgende:

Goed verhaal, goede bron ook "één Utrechtste weterschapper", terwijl wereldwijde onderzoeken constant het tegendeel hebben aangetoond.

=> ONZ ?
=> W&T!
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_147239543
Gevonden. TS was "per ongeluk" stukje vergeten te posten van het artikel:

quote:
"Alcohol is slecht voor kinderen"

In de Volkskrant is staatssecretaris Van Rijn van Volksgezondheid kritisch op het onderzoek. "Dat alcohol slecht is voor kinderen staat als een paal boven water. Tegenover dit onderzoek staan tal van onderzoeken naar de schade door alcohol bij ongeboren kinderen, door comazuipen, en de relatie met probleemgedrag en onderzoeken naar bijvoorbeeld korsakov."
http://nos.nl/artikel/200(...)er-door-alcohol.html
blablablabla
pi_147239578
Ik heb het daadwerkelijke onderzoek vluchtig bekeken. Het gaat uitsluitend om jongeren van tussen 16 en 18 jaar. Dit in verband met de discussie omtrent het verhogen van de leeftijd waarop je alcohol mag kopen. Er wordt zeker niet geconcludeerd dat alcohol niet schadelijk is voor het puberbrein, slechts dat het minder schadelijk is voor oudere pubers en dat de schade minder snel optreedt dan gesuggereerd door eerder onderzoek.

bron
  Redactie Frontpage / Weblog woensdag 3 december 2014 @ 09:08:56 #11
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_147239579
*O* *O* *O* *O* ik ben dus van mezelf dom -O-
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
pi_147239582
Enige nuance:

"Een paar biertjes" . zoals boven het oorspronkelijke artikel staat of de versie van TS "Alcohol niet schadelijk" is wel even iets anders.
blablablabla
  Redactie Frontpage / Weblog woensdag 3 december 2014 @ 09:10:08 #13
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_147239596
*O* *O* *O*

*O* *O* *O*
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
  woensdag 3 december 2014 @ 09:17:55 #14
262 Re
Kiss & Swallow
pi_147239705
een paar biertjes is idd niet schadelijk nee
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_147239769
Zoals het nu is, dat je tot je 18de geen druppel mag en vanaf je 18de alle grenzen wegvallen, is ook niet goed.

Je moet met alcohol leren omgaan. Ik dronk bv vanaf m'n 15de wel eens een biertje of wijntje mee met m'n ouders thuis. Ach, ben als tiener ook wel eens dronken geweest maar heb er vind ik toch vrij snel mee leren omgaan en wat m'n grenzen zijn.

Vind het maar een betuttelde boel de laatste tijd voor jongeren.
pi_147239778
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 09:10 schreef Paul het volgende:
*O* *O* *O*

[ afbeelding ]

*O* *O* *O*
Bestaat dat nog :')
'Wish I was old and a little sentimental'
Porcupine Tee - Normal
pi_147239790
Alcohol _O_
(she/her)
pi_147239831
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 09:24 schreef Fylax het volgende:
Alcohol _O_
Hopelijk leest Inso niet mee
blablablabla
  woensdag 3 december 2014 @ 09:25:58 #19
pi_147239834
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 09:09 schreef Elan het volgende:
Enige nuance:

"Een paar biertjes" . zoals boven het oorspronkelijke artikel staat of de versie van TS "Alcohol niet schadelijk" is wel even iets anders.
"Alcohol is schadelijk" is ook heel wat anders dan "alcoholmisbruik is schadelijk."
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_147239840
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 09:25 schreef Elan het volgende:

[..]

Hopelijk leest Inso niet mee
:P
(she/her)
pi_147239983
quote:
1s.gif Op woensdag 3 december 2014 09:22 schreef Beauke het volgende:
Zoals het nu is, dat je tot je 18de geen druppel mag en vanaf je 18de alle grenzen wegvallen, is ook niet goed.

Je moet met alcohol leren omgaan. Ik dronk bv vanaf m'n 15de wel eens een biertje of wijntje mee met m'n ouders thuis. Ach, ben als tiener ook wel eens dronken geweest maar heb er vind ik toch vrij snel mee leren omgaan en wat m'n grenzen zijn.

Lijkt op Amerikaans model, en iedereen weet hoe fantastisch dat werkt.
pi_147240048
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 08:59 schreef Fylax het volgende:
Beter veranderen ze weer naar 16 dan kan ik over n half jaar drinken
Ga er maar niet van uit, zoiets zullen ze niet zo snel terug draaien..

Muwhahahaha! })
pi_147240073
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 09:36 schreef FouteMensenStaff het volgende:

[..]

Ga er maar niet van uit, zoiets zullen ze niet zo snel terug draaien..

Muwhahahaha! })
:'(
(she/her)
  Boks-Chick woensdag 3 december 2014 @ 09:42:25 #24
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_147240172
quote:

lolwut
pi_147240242
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 09:33 schreef Specularium het volgende:

[..]

Daar is 21 toch?
We zijn net onderweg, vind het op zich wel goed geregelden nu qua aansprakelijkheid.

Minderjarige jongeren die onder invloed halve straten sloopten kwamen nogal eens voor, en vervolgens enkel een taakstraf omdat minderjarig.
blablablabla
pi_147240275
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 09:45 schreef Elan het volgende:

[..]

Daar is 21 toch?
We zijn net onderweg, vind het op zich wel goed geregelden nu qua aansprakelijkheid.

Minderjarige jongeren die onder invloed halve straten sloopten kwamen nogal eens voor, en vervolgens enkel een taakstraf omdat minderjarig.
In de VS verschilt het per staat.

Toch zijn er daar ondanks de strengere regels meer verslaafden en problemen met criminaliteit, alcohol, drugs enz.
pi_147240375
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 09:47 schreef Beauke het volgende:

[..]

Toch zijn er daar ondanks de strengere regels meer verslaafden en problemen met criminaliteit, alcohol, drugs enz.
Er zijn ook strengere wetten, wat hier gewoon mag denk aan een wietje roken kun je daar gerust voor in de cel terecht komen.

Dat er dus meer daders zijn wil niet zeggen dat er feitelijk ook meer misbruik is, de strafmaat ligt alleen anders waardoor cijfers hoger uitvallen.
blablablabla
pi_147240404
quote:
n de Volkskrant is staatssecretaris Van Rijn van Volksgezondheid kritisch op het onderzoek. "Dat alcohol slecht is voor kinderen staat als een paal boven water.
Zo gaat dat altijd, als de feiten niet bij het beleid passen dan staat er al iets vast, "iedereen weet inmiddels dat....".
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_147240448
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 09:52 schreef Elan het volgende:

[..]

Er zijn ook strengere wetten, wat hier gewoon mag denk aan een wietje roken kun je daar gerust voor in de cel terecht komen.

Dat er dus meer daders zijn wil niet zeggen dat er feitelijk ook meer misbruik is, de strafmaat ligt alleen anders waardoor cijfers hoger uitvallen.
Geloof mij nu maar dat de criminaliteitscijfers daar hoger liggen. Google er maar even op.
En dat komt niet door de hogere straffen.
Drugs en alcoholmisbruik onder de jeugd is daar veel hoger.
  woensdag 3 december 2014 @ 09:56:33 #30
78918 SeLang
Black swans matter
pi_147240465
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_147240508
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 09:55 schreef Beauke het volgende:

[..]

Geloof mij nu maar dat de criminaliteitscijfers daar hoger liggen. Google er maar even op.
En dat komt niet door de hogere straffen.
Drugs en alcoholmisbruik onder de jeugd is daar veel hoger.
Uh dat zeg ik toch?
Er zitten alleen al miljoenen mensen daar in de bajes voor roken van een wietje, gek he dat die cijfers hoger liggen!
blablablabla
pi_147240651
quote:
10s.gif Op woensdag 3 december 2014 09:58 schreef Elan het volgende:

[..]

Uh dat zeg ik toch?
Er zitten alleen al miljoenen mensen daar in de bajes voor roken van een wietje, gek he dat die cijfers hoger liggen!
Miljoenen in de bajes voor het roken van een wietje? Bron?
Weet alleen dat het in californie zo erg is, maar daar moet je toch ook drie keer gepakt zijn voor het roken van een wietje voor je vast komt?

Maar er zijn gewoon echt veel meer verslaafden in de VS Elan dan hier. Er wordt veel minder voorgelicht en gepraat over de effecten van drugs, softdrugs zijn bijna overal daar verboden dus de stap naar harddrugs is ook kleiner.
pi_147240724
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 10:04 schreef Beauke het volgende:

[..]

Miljoenen in de bajes voor het roken van een wietje? Bron?
Weet alleen dat het in californie zo erg is, maar daar moet je toch ook drie keer gepakt zijn voor het roken van een wietje voor je vast komt?

Maar er zijn gewoon echt veel meer verslaafden in de VS Elan dan hier. Er wordt veel minder voorgelicht en gepraat over de effecten van drugs, softdrugs zijn bijna overal daar verboden dus de stap naar harddrugs is ook kleiner.
quote:
(Drug Use by Adults on Probation in the US, 2013)
"• In 2013, an estimated 4.5 million adults aged 18 or older were on probation at some time during the past year. More than one quarter (31.4 percent) were current illicit drug users, with 23.5 percent reporting current use of marijuana and 12.3 percent reporting current nonmedical use of psychotherapeutic drugs. These rates were higher than those reported by adults who were not on probation during the past year (9.0 percent for current illicit drug use, 7.3 percent for current marijuana use, and 2.3 percent for current nonmedical use of psychotherapeutic drugs)."

Source: Substance Abuse and Mental Health Services Administration, Results from the 2013 National Survey on Drug Use and Health: Summary of National Findings, NSDUH Series H-48, HHS Publication No. (SMA) 14-4863. Rockville, MD: Substance Abuse and Mental Health Services Administration, 2014, p. 30.
http://www.samhsa.gov/dat(...)DetTables/Index.aspx
http://www.samhsa.gov/dat(...)ables/NationalFindin...
- See more at: http://www.drugwarfacts.o(...)sthash.J7hehh2i.dpuf
http://www.drugwarfacts.o(...)sthash.J7hehh2i.dpbs

Je bent daar gewoon sneller verslaafd dan hier, roken van wiet en je bent gelijk on probation en dus een statistiek, hier krijg je niet eens een waarschuwing :')

Terwijl je dus nominaal hetzelfde "vergrijp" pleegt. Met drank is dat helaas niet anders.
blablablabla
pi_147240898
Elan, je snapt toch wel dat de stap van het gebruik van softdrugs naar harddrugs veel kleiner is zonder voorlichting en als dezelfde dealer het toch allemaal aanbiedt?
pi_147240948
quote:

Toen jij 15 was mocht je ook geen alcohol halen. Dus ik zie niet helemaal in waarom met de leeftijdsverhoging de rol van de ouders opeens compleet wegvalt. Neemt niet weg dat ik er ook op tegen ben hoor. Het enige goede vind ik dat er nu geen arbitrair onderscheid meer is tussen drank met minder of meer dan 15% alcohol.
pi_147240950
Ben trouwens niet voor legalisering van alle drugs, dus helemaal ok vind ik deze bron ook niet. :')
  woensdag 3 december 2014 @ 10:34:24 #38
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_147241431
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 09:45 schreef Elan het volgende:

[..]

Daar is 21 toch?

En nu is dat anders of hoe moeten we dat zien? :')

Nu slopen ze halve straten onder invloed van alcohol en hebben ze gedronken terwijl ze minderjarig zijn maar komen ze er vanaf met een taakstrafje, omdat minderjarig.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_147241476
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 10:34 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Nu slopen ze halve straten onder invloed van alcohol en hebben ze gedronken terwijl ze minderjarig zijn maar komen ze er vanaf met een taakstrafje, omdat minderjarig.
Nee
Maar de ontstane schade is dan bij de rechter veel eenvoudiger te verhalen op de ouders dan wanneer ze legaal mochten drinken.

Volgens mij is die wettelijke aansprakelijkheid een groot issue geweest in de Kamer om dit plan er toen door te drammen.
blablablabla
pi_147241536
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 10:34 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Maar goed ook trouwens, superlatieven daargelaten is vandalisme nou ook weer niet zo een ernstig vergrijp.

quote:
7s.gif Op woensdag 3 december 2014 10:35 schreef Elan het volgende:

[..]

Nee
Maar de ontstane schade is dan bij de rechter veel eenvoudiger te verhalen op de ouders dan wanneer ze legaal mochten drinken.

Volgens mij is die wettelijke aansprakelijkheid een groot issue geweest in de Kamer om dit plan er toen door te drammen.
Dat betwijfel ik, want als iemand dan nuchter een halve straat sloopt, is de schade dus opeens niet meer te verhalen?
pi_147241637
quote:

[..]

Dat werkt niet.

Het uitgangs punt daar was alleen iets anders.

In Amerika mag je vanaf je 16e autorijden, om te voorkomen dat er teveel minderjarigen dronken achter het stuur zouden zitten mag je pas vanaf je 21e drinken. Omdat men er vanuit ging dat een 21 jarige verantwoordelijker zou zijn in de omgang met drank.

Althans zo is het mij verteld door een aantal Amerikanen, bronnen om dit verhaal te staven heb ik niet. ;)
pi_147241866
quote:
1s.gif Op woensdag 3 december 2014 10:38 schreef TorroFernandes het volgende:

[..]

Maar goed ook trouwens, superlatieven daargelaten is vandalisme nou ook weer niet zo een ernstig vergrijp.

[..]

Dat betwijfel ik, want als iemand dan nuchter een halve straat sloopt, is de schade dus opeens niet meer te verhalen?
Drank en dus ontoerekeningsvatbaarheid i.c.m. met een minderjarige verdacht kan wel degelijk een rol spelen in dergelijke zaken.
Hoe kun je nu van een zestienjarige verdachte verwachten dat hij fatsoenlijk omgaat met drank als wettelijk gezien nog niet eens de volwassen leeftijd bereikt heeft?
blablablabla
pi_147241899
Is niet policor dit onderzoek. Zal dus niet naar geluisterd worden.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 3 december 2014 @ 10:54:05 #44
358523 IkStampOpTacos
pi_147241941
quote:
7s.gif Op woensdag 3 december 2014 10:50 schreef Elan het volgende:

[..]

Drank en dus ontoerekeningsvatbaarheid i.c.m. met een minderjarige verdacht kan wel degelijk een rol spelen in dergelijke zaken.
Hoe kun je nu van een zestienjarige verdachte verwachten dat hij fatsoenlijk omgaat met drank als wettelijk gezien nog niet eens de volwassen leeftijd bereikt heeft?
Haha ja, drank en ontoerekeningsvatbaarheid ja. _O- _O- Nog nooit voorgekomen.
-
pi_147241981
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 10:13 schreef Beauke het volgende:
Elan, je snapt toch wel dat de stap van het gebruik van softdrugs naar harddrugs veel kleiner is zonder voorlichting en als dezelfde dealer het toch allemaal aanbiedt?
Amerikanen krijgen ook heus wel dat soort voorlichting op scholen, ze zijn niet zo dom als ze soms overkomen.
Verschil tussen een joint en heroïne is daar ook wel duidelijk zelfs bij kinderen alleen ze zitten met het probleem dat (pijn) medicatie jarenlang nogal makkelijk werd voorgeschreven, heftige middelen die opiaten bevatten zoals Vicodin die je hier überhaupt niet krijgt..

Van Vicadin naar o.a. heroïne is maar een kleine stap.

Mijn Amerikaanse vrienden blowen ook gewoon, in Denver kun je makkelijker aan wiet komen dan in Amsterdam tegenwoordig. En Denver is geen uitzondering.
blablablabla
pi_147242020
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 10:54 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Haha ja, drank en ontoerekeningsvatbaarheid ja. _O- _O- Nog nooit voorgekomen.
Het is de combinatie met minderjarigheid leg ik je net uit.
Voor een 18+ verdachte maakt het geen fuck uit als hij bij een rechter zegt "Ja maar ik was dronken, wist het niet :'( " Voor iemand die wettelijk gezien nog een kind is overduidelijk wel.

Een volwassene heeft compleet andere status in het rechterlijke.
blablablabla
  woensdag 3 december 2014 @ 11:07:40 #47
358523 IkStampOpTacos
pi_147242316
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 10:56 schreef Elan het volgende:

[..]

Het is de combinatie met minderjarigheid leg ik je net uit.
Voor een 18+ verdachte maakt het geen fuck uit als hij bij een rechter zegt "Ja maar ik was dronken, wist het niet :'( " Voor iemand die wettelijk gezien nog een kind is overduidelijk wel.

Een volwassene heeft compleet andere status in het rechterlijke.
Ontoerekeningsvatbaarheid heeft te maken met psychische stoornissen, niet met alcohol of leeftijd of een combinatie daarvan. Oftewel, je bent altijd de sjaak dus dat hele verhaal dat minderjarigen de dans nu niet meer ontspringen omdat ze niet meer mogen tanken voor hun 18e is je reinste larie.
-
pi_147242437
quote:
7s.gif Op woensdag 3 december 2014 10:50 schreef Elan het volgende:

[..]

Met die redenering zou je iemand die 16 is nu toch juist minder snel verantwoordelijk kunnen houden voor zijn daden, onder invloed van alcohol, dan toen de wettelijke leeftijd 16 was? Nu erkent de wetgeving namelijk dat een 16-jarige niet verantwoordelijk met alcohol om kan gaan. Hierdoor kan je hem wel bestraffen voor het drankgebruik zelf, maar voor het vandalisme onder invloed ervan is het juist een verzachtende omstandigheid.
pi_147243258
Single study syndrome, mensen! Oppassen met conclusies trekken dus.
  woensdag 3 december 2014 @ 11:46:16 #50
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_147243262
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 09:47 schreef Beauke het volgende:

[..]

In sommige staten is het gedoogd: Californië, Washington, Colorado.

Nederland begon goed in 1976, maar door de verbiedpolitiek gaat het juist weer meer de illegaliteit in.
reset
  woensdag 3 december 2014 @ 12:22:28 #51
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_147244242
quote:
Wat een kutargument. "Maar alcohol is wel schadelijk voor ongeboren kinderen, in enorme hoeveelheden en als er andere omstandigheden zijn!" Ja hé hé, dat beweert die dame toch helemaal niet. Zij zegt dat een gemiddelde 16-jarige niet meer schade van alcohol zal ondervinden dan de gemiddelde 18-jarige.
pi_147245154
quote:
4s.gif Op woensdag 3 december 2014 11:46 schreef cynicus het volgende:
De grote vraag is dan wel op welke duidelijk onderbouwde onderzoeken onze regering de alcoholleeftijd naar de 18 gezet heeft. Mijn vermoeden is dat er geen enkele wetenschap aan ten grondslag ligt maar alleen een onderbuik gevoel van wat conservatieve beleidsmakers die elkaar graag napraten. :D
pi_147246004
Uiteindelijk komt het erop neer dat je met mate moet drinken. Zo is het ook niet goed voor de gezondheid om op een avond drie liter cola weg te klokken.
pi_147246211
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 11:46 schreef Individual het volgende:

[..]

In sommige staten is het gedoogd: Californië, Washington, Colorado.

Nederland begon goed in 1976, maar door de verbiedpolitiek gaat het juist weer meer de illegaliteit in.
Dan het je het over wiet toch? Dat is daar niet alleen gedoogd maar zelfs gelegaliseerd. Het mag ook gewoon geleverd worden aan de cofffeeshops. Wat dat betreft lopen ze daar een heel stuk voor op Nederland.
pi_147246260
Vind het maar een raar onderzoek. Volgens mij hebben neurowetenschappers aangetoond dat veel alcohol drinken en dan vooral veel op een dag (bijvoorbeeld op jeugdcampings enz) dat dat zeer schadelijk is voor het brein.

Waar wil dit onderzoek dus heen? dat af en toe een biertje niet schadelijk is? nee duh, dat wisten wel al.
pi_147246330
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 13:32 schreef happinessfordogs het volgende:
Uiteindelijk komt het erop neer dat je met mate moet drinken. Zo is het ook niet goed voor de gezondheid om op een avond drie liter cola weg te klokken.
En dat is met alles zo, dat weten we al zo'n 20 jaar.

Ik zie dan ook totaal de relevantie van dit onderzoek niet in.
pi_147246345
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 10:13 schreef Beauke het volgende:
Harddrugs zijn niet heel slecht ofzo.
pi_147246386
quote:
Maar dit onderzoek is toch eigenlijk bijna per definitie waar? af en toe drinken zal inderdaad weinig tot geen schade aan het brein toebrengen, ook niet aan het puberbrein.

Dat is nogal evident.
pi_147246401
quote:
'Één alcoholonderzoek bij pubers zegt nog niets'

Het onderzoek naar de geringe hersenschade die pubers oplopen van alcohol, moet je wel in perspectief plaatsen. Dat zegt zowel onderzoekster Sarai Boelema als Wim van Dalen, directeur van Instituut voor Alcoholbeleid Stap in NPO Radio 1 programma De Ochtend.

Boelema onderzocht een grote groep jongeren over een langere periode. De groep werd getest voor het drinken en kreeg taakjes om hun concentratie en mentale flexibiliteit te testen. Vervolgens werd gekeken welke jongere wel en welke niet ging drinken. Daarna werden de taken nogmaals afgenomen. De verschillen bleken minimaal.

"Dat was wel een verrassende uitkomst, ja", zegt Boelema. De drinkende jongere heeft volgens haar gedurende vier jaar iedere week bij minstens één gelegenheid per week minimaal zes glazen gedronken. "Het gaat om gemiddeld vijftien glazen per week."

Na jarenlang te hebben gelezen over de schade die alcohol aanricht, is dit een ander geluid. "Ik zal niet zeggen dat alcohol niet slecht voor je is", aldus Boelema. "Wat ik zie is dat deze jongeren zich niet anders ontwikkelen na regelmatig te hebben gedronken."

"Vorige onderzoeken over dit onderwerp waren verontrustend. Dit waren wel vaak kleine studies die voornamelijk onderzoek deden naar alcoholverslaving. Daarnaast werd de testgroep ook niet zo lang gevolgd."

Wim van Dalen, directeur van het Instituut voor Alcoholbeleid Stap, vindt dat het onderzoek goed gedaan is. "Ik ben ook blij met de uitkomst maar we moeten dit niet generaliseren." Hij benadrukt dat er een serie buitenlandse onderzoeken is die andere en overeenkomstige resultaten laten zien. "Voor mij blijft één onderzoek niet doorslaggevend."

Onderzoekster Boelema benadrukt ook dat dit het eerste onderzoek is dat een ander beeld geeft. "Dit is vooral een aanleiding voor verder onderzoek. Daarnaast hebben wij nu alleen gekeken naar de concentratie en mentale flexibiliteit, maar alcohol is om nog vele andere redenen ook schadelijk."

Van Dalen benadrukt verder dat de onderzoeken niet allemaal gelijk zijn. "Ik citeer onderzoek dat hersenscans meeneemt. De veelal Amerikaanse onderzoeken zijn ingewikkelder, duurder en daarnaast subtieler omdat ze naar hersenen kijken. Dit onderzoek gebeurt aan de hand van taakjes."

"Ik wil wetenschappers waarschuwen om niet te voorbarig te communiceren over dit soort uitkomsten", zegt Van Dalen. "We moeten het niet generaliseren."

De discussie hierover moet open blijven. "De boodschap is nog steeds: blijf voorzichtig. De mediastorm rondom dit soort onderzoeken bereikt ook de jongeren, ze horen dit soort berichten graag. Alcohol blijft gevaarlijk dus realiseer je dat als je gaat drinken."

Boelema is het hier mee eens. "De boodschap die we nu verstrekken, geen alcohol onder achttien jaar, moet gewoon blijven staan."
pi_147246632
quote:
"Ik wil wetenschappers waarschuwen om niet te voorbarig te communiceren over dit soort uitkomsten", zegt Van Dalen. "We moeten het niet generaliseren."
Tenzij het wel in je straatje past natuurlijk.
  woensdag 3 december 2014 @ 14:01:12 #61
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_147246713
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 13:39 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Dan het je het over wiet toch? Dat is daar niet alleen gedoogd maar zelfs gelegaliseerd. Het mag ook gewoon geleverd worden aan de cofffeeshops. Wat dat betreft lopen ze daar een heel stuk voor op Nederland.
Volgens die staten zelf wel legaal, maar volgens de federatie niet. Het loopt anders in de VS, niet beter of slechter. De VS gaat wel vooruit terwijl NL achteruit gaat..
reset
pi_147246839
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 13:41 schreef theunderdog het volgende:
Vind het maar een raar onderzoek. Volgens mij hebben neurowetenschappers aangetoond dat veel alcohol drinken en dan vooral veel op een dag (bijvoorbeeld op jeugdcampings enz) dat dat zeer schadelijk is voor het brein.

Waar wil dit onderzoek dus heen? dat af en toe een biertje niet schadelijk is? nee duh, dat wisten wel al.
Een begin maken met onderzoeken vanaf welke mate van alcoholconsumptie dit invloed zal hebben op de hersenontwikkeling van pubers.
pi_147247025
quote:
1s.gif Op woensdag 3 december 2014 14:06 schreef TorroFernandes het volgende:

[..]

Een begin maken met onderzoeken vanaf welke mate van alcoholconsumptie dit invloed zal hebben op de hersenontwikkeling van pubers.
Exact zullen ze dat nooit weten. Wel weten we dat af en toe een biertje geen effect heeft op het brein.

Allemaal nogal evident.
pi_147247073
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 13:45 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Harddrugs zijn niet heel slecht ofzo.
Nou, de meeste toch best wel. Zeker bij frequenter gebruik, in tegenstelling tot softdrugs.
pi_147247139
quote:
1s.gif Op woensdag 3 december 2014 14:15 schreef Beauke het volgende:

[..]

Nou, de meeste toch best wel. Zeker bij frequenter gebruik, in tegenstelling tot softdrugs.
Neuh, teveel is nooit goed.

Maar af en toe XTC kan geen kwaad.
pi_147247153
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 14:13 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Exact zullen ze dat nooit weten. Wel weten we dat af en toe een biertje geen effect heeft op het brein.

Allemaal nogal evident.
Dat klopt, maar we weten ook dat veel pubers niet af en toe een biertje drinken. Het is best interessant wat de invloed daarvan is en daar wordt een bijdrage aan geleverd.
pi_147247186
quote:
1s.gif Op woensdag 3 december 2014 14:17 schreef TorroFernandes het volgende:

[..]

Dat klopt, maar we weten ook dat veel pubers niet af en toe een biertje drinken. Het is best interessant wat de invloed daarvan is en daar wordt een bijdrage aan geleverd.
Veel drinken op een dag, is zeer schadelijk. Dat weten we allang.

Dit onderzoek focust zich juist op het af en toe een biertje drinken.
pi_147247462
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 14:18 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Veel drinken op een dag, is zeer schadelijk. Dat weten we allang.

Dit onderzoek focust zich juist op het af en toe een biertje drinken.
Nee, dit onderzoek focust zich op pubers die drinken zoals pubers dat doen: Met elkaar drinken voor de gezelligheid. De kritiek op eerdere onderzoekers is dat ze zeer matige en niet-drinkers vergelijken met problematische drinken. Hier hebben ze in plaats van comazuipers mensen genomen die met enige regelmaat drinken.
pi_147247578
quote:
1s.gif Op woensdag 3 december 2014 14:27 schreef TorroFernandes het volgende:

[..]

Nee, dit onderzoek focust zich op pubers die drinken zoals pubers dat doen: Met elkaar drinken voor de gezelligheid. De kritiek op eerdere onderzoekers is dat ze zeer matige en niet-drinkers vergelijken met problematische drinken. Hier hebben ze in plaats van comazuipers mensen genomen die met enige regelmaat drinken.
Precies, dat zeg ik. Problematisch drinken heeft invloed op het brein, af en toe nauwelijks tot niet.
pi_147247824
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 14:31 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Precies, dat zeg ik. Problematisch drinken heeft invloed op het brein, af en toe nauwelijks tot niet.
En het punt van dit onderzoek is dat de mate waarin het dus wel kan hoger lijkt te liggen dan voorheen aangenomen.
pi_147247879
quote:
1s.gif Op woensdag 3 december 2014 14:40 schreef TorroFernandes het volgende:

[..]

En het punt van dit onderzoek is dat de mate waarin het dus wel kan hoger lijkt te liggen dan voorheen aangenomen.
Ja, maar exact weet je dat nooit. Zo kan vleeswaar/roodvlees ook darmkanker veroorzaken, maar hoeveel je ervan moet eten om het risico ernstig te verhogen weten we niet (dat is onmogelijk te onderzoeken).

En dat is met alles zo.
pi_147247993
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 14:42 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Ja, maar exact weet je dat nooit.
Met die instelling inderdaad niet.
Conscience do cost.
  woensdag 3 december 2014 @ 14:47:27 #73
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_147248021
Maar dan hebben we nog steeds de pubers die zoveel zuipen dat ze in het ziekenhuis hun buik leeg moeten pompen, dus dat verbod kan mooi blijven staan.
pi_147248204
quote:
12s.gif Op woensdag 3 december 2014 14:47 schreef Twiitch het volgende:
Maar dan hebben we nog steeds de pubers die zoveel zuipen dat ze in het ziekenhuis hun buik leeg moeten pompen, dus dat verbod kan mooi blijven staan.
Die hebben we onder de volwassenen ook, dus alcohol maar helemaal verbieden?
pi_147248402
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 14:42 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Ja, maar exact weet je dat nooit. Zo kan vleeswaar/roodvlees ook darmkanker veroorzaken, maar hoeveel je ervan moet eten om het risico ernstig te verhogen weten we niet (dat is onmogelijk te onderzoeken).

En dat is met alles zo.
Dus moet er geen onderzoek naar gedaan worden?
pi_147248421
Puber of volwassene, laat ze lekker de rekening betalen van de opname en behandeling op de EHBO. :)
pi_147248448
quote:
1s.gif Op woensdag 3 december 2014 15:00 schreef TorroFernandes het volgende:

[..]

Dus moet er geen onderzoek naar gedaan worden?
Ik vind dit soort onderzoeken behoorlijk irrelevant ja.
pi_147248458
quote:
1s.gif Op woensdag 3 december 2014 15:00 schreef Beauke het volgende:
Puber of volwassene, laat ze lekker de rekening betalen van de opname en behandeling op de EHBO. :)
_O-
pi_147248642
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 15:02 schreef theunderdog het volgende:

[..]

_O-
Wel grappig dat het je zo vrolijk maakt. ;)
pi_147248649
quote:
1s.gif Op woensdag 3 december 2014 15:08 schreef Beauke het volgende:

[..]

Wel grappig dat het je zo vrolijk maakt. ;)
Kreeg wel een glimlach ja.
pi_147248694
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 15:09 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Kreeg wel een glimlach ja.
Dan :) ipv _O-
pi_147248717
quote:
1s.gif Op woensdag 3 december 2014 15:10 schreef Beauke het volgende:

[..]

Dan :) ipv _O-
Nah, dat eerste is meer een sympathieke glimlach.

Dit was wel echt even iets meer dan een kleine glimlach.
  woensdag 3 december 2014 @ 15:16:23 #83
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_147248843
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 14:54 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Die hebben we onder de volwassenen ook, dus alcohol maar helemaal verbieden?
Een volwassen persoon is wettelijk gezien een heel ander persoon dan een puisterige puber, dus nee.
pi_147248904
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 15:11 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Nah, dat eerste is meer een sympathieke glimlach.

Dit was wel echt even iets meer dan een kleine glimlach.
Snap niet wat er zo grappig aan is?
pi_147248956
quote:
1s.gif Op woensdag 3 december 2014 15:18 schreef Beauke het volgende:

[..]

Snap niet wat er zo grappig aan is?
Zolang ik het maar snap. :P
pi_147249133
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 15:19 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Zolang ik het maar snap. :P
Wat saai. Ik vind samen lachen leuker dan in m'n eentje.
pi_147249159
quote:
1s.gif Op woensdag 3 december 2014 15:24 schreef Beauke het volgende:

[..]

Wat saai. Ik vind samen lachen leuker dan in m'n eentje.
Tjaa
pi_147251682
Ik zie dat van Boelema ook mede-auteur is van dit onderzoek in opdracht van VWS. Daarin worden wel wat andere onderzoeken aangehaald, maar veelal gaan die wel over echt problematisch gebruik en is n in alle gevallen vrij klein.
Interessant aan dit onderzoek lijkt vooral te zijn dat het een longitudinale studie is van een relatief grote omvang en dat er daarnaast niet enkel is gekeken naar (problematisch) misbruik, maar naar verschillende hoeveelheden van gebruik.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_147251835
Wat ik mij afvraag is hoelang het gaat duren tot ze hier ook weer op terugkomen. Zo is de wetenschap het wel vaker totaal niet met elkaar eens, zeker als het over voedsel gaat.

Eerst waren eieren slecht en nu zijn er zelfs onderzoeken die uitwijzen dat een paar eitjes per week gezond zouden zijn. En ik zie dit eigenlijk ook met alcohol. Bepaalde onderzoeken waarschuwen bijna dat elke glas alcohol "slecht" zou zijn, maar er zijn ook onderzoeken die uitwijzen dat een glas wijn per dag bevorderlijk zou zijn voor de gezondheid.
pi_147252649
Boeiend of het schadelijk is of niet. Niks mis met een beetje destructie.
  woensdag 3 december 2014 @ 17:20:38 #91
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_147252765
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 16:42 schreef Monolith het volgende:
Ik zie dat van Boelema ook mede-auteur is van dit onderzoek in opdracht van VWS. Daarin worden wel wat andere onderzoeken aangehaald, maar veelal gaan die wel over echt problematisch gebruik en is n in alle gevallen vrij klein.
Interessant aan dit onderzoek lijkt vooral te zijn dat het een longitudinale studie is van een relatief grote omvang en dat er daarnaast niet enkel is gekeken naar (problematisch) misbruik, maar naar verschillende hoeveelheden van gebruik.
Maar de uitkomst van dit onderzoek is onwenselijk voor zo'n beetje alles en iedereen met uitzondering van Heineken, dus er zal nog een hele serie ontkenningen volgen verwacht ik. Of, om het onderzoek op zijn Schippers te negeren: "Leuk onderzoek, maar het staat als een paal boven water dat alcohol tóch schadelijk is. Puh."
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_147252952
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 17:20 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Maar de uitkomst van dit onderzoek is onwenselijk voor zo'n beetje alles en iedereen met uitzondering van Heineken, dus er zal nog een hele serie ontkenningen volgen verwacht ik. Of, om het onderzoek op zijn Schippers te negeren: "Leuk onderzoek, maar het staat als een paal boven water dat alcohol tóch schadelijk is. Puh."
Nou ja, dit onderzoek stelt natuurlijk ook helemaal niet dat (zwaar) drankgebruik op jonge leeftijd geen schadelijke gevolgen heeft. Het gaat specifiek over de effecten op cognitieve vermogens op 19-jarige leeftijd van jongeren waarbij ze van hun 11e tot hun 19e het alcoholgebruik hebben geregistreerd.
pi_147253492
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 16:47 schreef theunderdog het volgende:
Wat ik mij afvraag is hoelang het gaat duren tot ze hier ook weer op terugkomen. Zo is de wetenschap het wel vaker totaal niet met elkaar eens, zeker als het over voedsel gaat.

Eerst waren eieren slecht en nu zijn er zelfs onderzoeken die uitwijzen dat een paar eitjes per week gezond zouden zijn. En ik zie dit eigenlijk ook met alcohol. Bepaalde onderzoeken waarschuwen bijna dat elke glas alcohol "slecht" zou zijn, maar er zijn ook onderzoeken die uitwijzen dat een glas wijn per dag bevorderlijk zou zijn voor de gezondheid.
Ja, zijn er echt onderzoeken die zeggen dat zelfs een paar drankjes al slecht zijn?
Of bedoel je voor jongeren?

En zoals met alles: doe het met mate. Te veel kan nooit goed zijn. Alleen tevreden zijn. ;)

Sorry dat ik je zo veel quote. Is toeval hoor.
pi_147255631
Wel mooi dat je nu hoort dat je dus zomaar kan drinken, waardoor je impliciteert dat dit onderzoek klopt en andere onderzoeken waar het tegendeel wordt beweert niet wordt geloofd.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_147258476
quote:

[..]

Nederland is dan ook wereldkampioen in het invoeren van maatregelen die elders al faliekant mislukt zijn. Dit verwijfde zeikland is anno 2014 zelfs nog te incompetent om zijn eigen mislukkingen te bedenken...
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_147259180
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 08:45 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]

Zie ook
Binnenkort dus legaal zuipen (alcohol kopen) vanaf je 12e _O_
Schoolbier en schoolwodka...

Biertjes drinken, biertjes drinken
Drink maar op, drink maar op
Dat zal lekker smaken, dat zal lekker smaken
Slok slok slok, slok slok slok.

*O*

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-12-2014 20:23:38 ]
pi_147268546
quote:
17s.gif Op woensdag 3 december 2014 09:06 schreef Elan het volgende:
Gevonden. TS was "per ongeluk" stukje vergeten te posten van het artikel:

[..]

Het verhaal van de staatssecretaris slaat niet in de verste verte op de samenvatting van dit onderzoek. Alsof iemand morgen een onderzoek publiceert met de conclusie dat autogordels niet helpen bij snelheden onder de 10 km en dat vervolgens onzin verklaren omdat mensen die met 150 km tegen een boom knallen wel dood gaan.
pi_147268578
quote:
Bij zo'n promotie zal de kritiek die deze onderzoeker heeft op de bestaande literatuur toch wel iets van een controle gekregen moeten hebben?
pi_147268898
Sei ik tog.
pi_147270862
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 01:17 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Bij zo'n promotie zal de kritiek die deze onderzoeker heeft op de bestaande literatuur toch wel iets van een controle gekregen moeten hebben?
Ik begreep dat er eigenlijk nog niet echt van dit soort longitudinale studies van deze omvang waren gedaan naar de effecten van het gebruik van alcohol op cognitieve vermogens.
pi_147271093
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 18:51 schreef sjorsie1982 het volgende:
Wel mooi dat je nu hoort dat je dus zomaar kan drinken, waardoor je impliciteert dat dit onderzoek klopt en andere onderzoeken waar het tegendeel wordt beweert niet wordt geloofd.
Het lijkt me eerder andersom. Voor de vraag of jongeren alcohol zouden moeten mogen drinken is dit volgens mij het meest specifieke en uitgebreide onderzoek. Maar de uitslag daarvan doet er niet want 'iedereen weet immers.....'. Nee, dat weten we niet,
pi_147271573
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 01:17 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Jawel maar peer review is een kwaliteitscontrole, dus simpel gezegd: of er geen brute onzin in staat. Het garandeert niet dat er perfecte studies uitgevoerd worden (die bestaan zowieso niet). Ook is een deel van elke studie mening/interpretatie/invalshoek van de auteur en zijn er tal van andere factoren.

Bij onderzoek in complex systems science (geneeskunde, ecosystemen, systeem-engineering etc.) kunnen diverse studies elkaar dus tegenspreken terwijl ze allemaal van min of meer prima kwaliteit zijn. Daarom moet je bij dergelijk onderzoek nooit zomaar één studie aannemen maar kijken naar de hele 'body of evidence' (bijv. samenvattingen van alle relevante literatuur in meta-studies).
pi_147571001
Ben toch wel erg benieuwd of andere wetenschappers dit nog gaan bevestigen. Zou toch wat zijn als blijkt dat alcohol helemaal niet zo schadelijk is voor het brein. Dan hebben ze ervoor flinke blunders gemaakt.
  zondag 14 december 2014 @ 16:07:10 #105
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_147571387
Achterlijke TT die totaal niet aansluit op het artikel dat TS heeft gepost.
Krekker is de bom!
  zondag 14 december 2014 @ 16:09:24 #106
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_147571442
quote:
Wat een angstsprongen, triest zeg :N

Waarom niet gewoon inhoudelijke kritiek op het onderzoek vraag ik me dan af...
Krekker is de bom!
pi_147571854
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 16:09 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Wat een angstsprongen, triest zeg :N

Waarom niet gewoon inhoudelijke kritiek op het onderzoek vraag ik me dan af...
Een politicus en de wetenschap is zoiets als een dronkelap en een lantaarnpaal, die is niet om licht te brengen maar om steun bij te zoeken.
pi_147572459
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 16:23 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Een politicus en de wetenschap is zoiets als een dronkelap en een lantaarnpaal, die is niet om licht te brengen maar om steun bij te zoeken.
Of om tegen aan te pissen
pi_147577976
"Geen druppel" :')
pi_147578708
NIX :')
pi_147584505
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 16:47 schreef theunderdog het volgende:

Dat totaal niet met elkaar eens zijn ligt vaak genuanceerder dan men denkt. Aangezien we snel geneigd zijn om ons te baseren op de journalistieke interpretatie, in plaats van op de conclusies van de onderzoekers zelf, krijgen we nog weleens het beeld dat "de wetenschap" alle kanten op schiet.
pi_147584922
quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2014 21:35 schreef TorroFernandes het volgende:

[..]

Dat totaal niet met elkaar eens zijn ligt vaak genuanceerder dan men denkt. Aangezien we snel geneigd zijn om ons te baseren op de journalistieke interpretatie, in plaats van op de conclusies van de onderzoekers zelf, krijgen we nog weleens het beeld dat "de wetenschap" alle kanten op schiet.
Voel mij niet aangesproken in deze. Ik weet donders goed dat wetenschapsjournalistiek niet al te best is.
pi_147585543
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 21:44 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Voel mij niet aangesproken in deze. Ik weet donders goed dat wetenschapsjournalistiek niet al te best is.
Was ook niet bedoeld dat jij je hierin specifiek aangesproken moest voelen hoor. Ik denk persoonlijk dat het ons allemaal wel enigszins beïnvloedt, zelfs als je weet hoe het werkt. Want wie vangt er niet weleens alleen een kop van een bericht op, of krijgt dit soort informatie voorgeschoteld tijdens een kringverjaardag? Het blijft toch allemaal wel ergens hangen.
pi_147585570
quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2014 21:58 schreef TorroFernandes het volgende:

[..]

Was ook niet bedoeld dat jij je hierin specifiek aangesproken moest voelen hoor. Ik denk persoonlijk dat het ons allemaal wel enigszins beïnvloedt, zelfs als je weet hoe het werkt. Want wie vangt er niet weleens alleen een kop van een bericht op, of krijgt dit soort informatie voorgeschoteld tijdens een kringverjaardag? Het blijft toch allemaal wel ergens hangen.
Uiteraard, maar je hebt de keuze om je er iets van aan te trekken.
  donderdag 7 januari 2016 @ 17:18:50 #115
pi_158904615
quote:
Alcoholvrij feest in Barneveld draait uit op flop - Omroep Gelderland

'Het viel tegen', zegt bedrijfsleider Jan Mulder van De Veluwehal. Er waren 120 bezoekers, vorig jaar waren dat er nog 450. Het feest was georganiseerd samen met de gemeente Barneveld en het regionale project FrisValley, bedoeld om alcoholgebruik door jongeren tegen te gaan.

Op het programma stonden optreden van Randell, omschreven als 'een van de meest gelouterde deejays van Barneveld' en DJ Franky B, die ook regelmatig in het Cooldown Cafe in Amsterdam draait. 'Aan de deejays lag het niet', zegt Mulder. 'Die waren wel goed. Maar er kwam gewoon niemand. Ook wel sneu voor de deejays.'

Het feest zou tot 5 uur duren, maar om 4 uur was de zaal al leeg. Drie kwartier later was alles al opgeruimd. 'We kunnen naar huis.'

Of het alcoholvrije feest volgend jaar weer georganiseerd wordt, is nog de vraag. Mulder: 'We moeten daarover eerst maar eens goed overleggen.'

Bron: www.omroepgelderland.nl
  donderdag 7 januari 2016 @ 17:25:13 #116
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_158904849
quote:
Het verbaast me in Barneveld (en omgeving) ook niks.
De groep onder de 18 zal deels niet eens naar een feest hebben gemogen dat tot 5 uur duurt, en de groep boven de 18 zit daar idd niet op te wachten, daarbij heb je in het buitengebied sowieso genoeg feestjes en grotere feesten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 7 januari 2016 @ 18:42:03 #117
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_158906992
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 09:08 schreef Paul het volgende:
ik ben dus van mezelf dom
_O-
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
  donderdag 7 januari 2016 @ 18:42:37 #118
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_158907014
Niet ieder weekend kotsend om de pleepot eindigen op je 14e :')
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')