Zie ookquote:'Alcohol niet schadelijk voor puberbrein'
Een Utrechtse promovenda die onderzoek heeft gedaan naar het effect van alcohol in het puberbrein, heeft geen harde bewijzen voor omvangrijke schade kunnen vinden. Sarai Boelema promoveert vrijdag in Utrecht op haar onderzoek.
De onderzoeker volgde 2230 jongeren over lange tijd. De drinkers functioneerden niet slechter dan niet-drinkers als het gaat om geheugen, impulscontrole en concentratievermogen.
Veel studies vergelijken problematische drinkers met niet-drinkers. Boelema pakte het anders aan, zij selecteerde een dwarsdoorsnede van de Nederlandse jeugd. "Er wordt vaak gewaarschuwd dat het puberbrein extra kwetsbaar is voor alcohol, maar daar is weinig onderzoek naar gedaan. De studies die er wel zijn, wijzen niet eenduidig dezelfde kant op," zegt Boelema in de Volkskrant.
Verslaafde jongeren
Het huidige beeld is volgens de promovenda vooral gebaseerd op onderzoek naar alcoholverslaafde pubers. "De cognitieve schade die dat kan opleveren, is ten onrechte veralgemeniseerd. Bovendien hebben verslaafden vaak psychische problemen. Mogelijk verklaart dat hun slechte cognitieve prestaties."
Volgens Boelema is er meer onderzoek naar het effect van alcoholgebruik door jongeren nodig. Haar onderzoek lijkt erop te wijzen dat de effecten van alcohol op het puberende brein subtieler zijn dan tot nu toe werd aangenomen.
"Alcohol is slecht voor kinderen"
In de Volkskrant is staatssecretaris Van Rijn van Volksgezondheid kritisch op het onderzoek. "Dat alcohol slecht is voor kinderen staat als een paal boven water. Tegenover dit onderzoek staan tal van onderzoeken naar de schade door alcohol bij ongeboren kinderen, door comazuipen, en de relatie met probleemgedrag en onderzoeken naar bijvoorbeeld korsakov."
=> W&T!quote:Op woensdag 3 december 2014 09:04 schreef Elan het volgende:
Goed verhaal, goede bron ook "één Utrechtste weterschapper", terwijl wereldwijde onderzoeken constant het tegendeel hebben aangetoond.
=> ONZ ?
quote:"Alcohol is slecht voor kinderen"
In de Volkskrant is staatssecretaris Van Rijn van Volksgezondheid kritisch op het onderzoek. "Dat alcohol slecht is voor kinderen staat als een paal boven water. Tegenover dit onderzoek staan tal van onderzoeken naar de schade door alcohol bij ongeboren kinderen, door comazuipen, en de relatie met probleemgedrag en onderzoeken naar bijvoorbeeld korsakov."
http://nos.nl/artikel/200(...)er-door-alcohol.html
"Alcohol is schadelijk" is ook heel wat anders dan "alcoholmisbruik is schadelijk."quote:Op woensdag 3 december 2014 09:09 schreef Elan het volgende:
Enige nuance:
http://www.volkskrant.nl/(...)puberbrein~a3802635/
"Een paar biertjes" . zoals boven het oorspronkelijke artikel staat of de versie van TS "Alcohol niet schadelijk" is wel even iets anders.
Lijkt op Amerikaans model, en iedereen weet hoe fantastisch dat werkt.quote:Op woensdag 3 december 2014 09:22 schreef Beauke het volgende:
Zoals het nu is, dat je tot je 18de geen druppel mag en vanaf je 18de alle grenzen wegvallen, is ook niet goed.
Je moet met alcohol leren omgaan. Ik dronk bv vanaf m'n 15de wel eens een biertje of wijntje mee met m'n ouders thuis. Ach, ben als tiener ook wel eens dronken geweest maar heb er vind ik toch vrij snel mee leren omgaan en wat m'n grenzen zijn.
Vind het maar een betuttelde boel de laatste tijd voor jongeren.
Ga er maar niet van uit, zoiets zullen ze niet zo snel terug draaien..quote:Op woensdag 3 december 2014 08:59 schreef Fylax het volgende:
Beter veranderen ze weer naar 16 dan kan ik over n half jaar drinken
quote:Op woensdag 3 december 2014 09:36 schreef FouteMensenStaff het volgende:
[..]
Ga er maar niet van uit, zoiets zullen ze niet zo snel terug draaien..
Muwhahahaha!
quote:Op woensdag 3 december 2014 09:22 schreef Beauke het volgende:
Zoals het nu is, dat je tot je 18de geen druppel mag en vanaf je 18de alle grenzen wegvallen, is ook niet goed.
Je moet met alcohol leren omgaan. Ik dronk bv vanaf m'n 15de wel eens een biertje of wijntje mee met m'n ouders thuis. Ach, ben als tiener ook wel eens dronken geweest maar heb er vind ik toch vrij snel mee leren omgaan en wat m'n grenzen zijn.
Daar is 21 toch?quote:Op woensdag 3 december 2014 09:33 schreef Specularium het volgende:
[..]
Lijkt op Amerikaans model, en iedereen weet hoe fantastisch dat werkt.
In de VS verschilt het per staat.quote:Op woensdag 3 december 2014 09:45 schreef Elan het volgende:
[..]
Daar is 21 toch?
We zijn net onderweg, vind het op zich wel goed geregelden nu qua aansprakelijkheid.
Minderjarige jongeren die onder invloed halve straten sloopten kwamen nogal eens voor, en vervolgens enkel een taakstraf omdat minderjarig.
Er zijn ook strengere wetten, wat hier gewoon mag denk aan een wietje roken kun je daar gerust voor in de cel terecht komen.quote:Op woensdag 3 december 2014 09:47 schreef Beauke het volgende:
[..]
In de VS verschilt het per staat.
Toch zijn er daar ondanks de strengere regels meer verslaafden en problemen met criminaliteit, alcohol, drugs enz.
Zo gaat dat altijd, als de feiten niet bij het beleid passen dan staat er al iets vast, "iedereen weet inmiddels dat....".quote:n de Volkskrant is staatssecretaris Van Rijn van Volksgezondheid kritisch op het onderzoek. "Dat alcohol slecht is voor kinderen staat als een paal boven water.
Geloof mij nu maar dat de criminaliteitscijfers daar hoger liggen. Google er maar even op.quote:Op woensdag 3 december 2014 09:52 schreef Elan het volgende:
[..]
Er zijn ook strengere wetten, wat hier gewoon mag denk aan een wietje roken kun je daar gerust voor in de cel terecht komen.
Dat er dus meer daders zijn wil niet zeggen dat er feitelijk ook meer misbruik is, de strafmaat ligt alleen anders waardoor cijfers hoger uitvallen.
Uh dat zeg ik toch?quote:Op woensdag 3 december 2014 09:55 schreef Beauke het volgende:
[..]
Geloof mij nu maar dat de criminaliteitscijfers daar hoger liggen. Google er maar even op.
En dat komt niet door de hogere straffen.
Drugs en alcoholmisbruik onder de jeugd is daar veel hoger.
Miljoenen in de bajes voor het roken van een wietje? Bron?quote:Op woensdag 3 december 2014 09:58 schreef Elan het volgende:
[..]
Uh dat zeg ik toch?
Er zitten alleen al miljoenen mensen daar in de bajes voor roken van een wietje, gek he dat die cijfers hoger liggen!
quote:Op woensdag 3 december 2014 10:04 schreef Beauke het volgende:
[..]
Miljoenen in de bajes voor het roken van een wietje? Bron?
Weet alleen dat het in californie zo erg is, maar daar moet je toch ook drie keer gepakt zijn voor het roken van een wietje voor je vast komt?
Maar er zijn gewoon echt veel meer verslaafden in de VS Elan dan hier. Er wordt veel minder voorgelicht en gepraat over de effecten van drugs, softdrugs zijn bijna overal daar verboden dus de stap naar harddrugs is ook kleiner.
Je bent daar gewoon sneller verslaafd dan hier, roken van wiet en je bent gelijk on probation en dus een statistiek, hier krijg je niet eens een waarschuwingquote:(Drug Use by Adults on Probation in the US, 2013)
"• In 2013, an estimated 4.5 million adults aged 18 or older were on probation at some time during the past year. More than one quarter (31.4 percent) were current illicit drug users, with 23.5 percent reporting current use of marijuana and 12.3 percent reporting current nonmedical use of psychotherapeutic drugs. These rates were higher than those reported by adults who were not on probation during the past year (9.0 percent for current illicit drug use, 7.3 percent for current marijuana use, and 2.3 percent for current nonmedical use of psychotherapeutic drugs)."
Source: Substance Abuse and Mental Health Services Administration, Results from the 2013 National Survey on Drug Use and Health: Summary of National Findings, NSDUH Series H-48, HHS Publication No. (SMA) 14-4863. Rockville, MD: Substance Abuse and Mental Health Services Administration, 2014, p. 30.
http://www.samhsa.gov/dat(...)DetTables/Index.aspx
http://www.samhsa.gov/dat(...)ables/NationalFindin...
- See more at: http://www.drugwarfacts.o(...)sthash.J7hehh2i.dpuf
http://www.drugwarfacts.o(...)sthash.J7hehh2i.dpbs
Toen jij 15 was mocht je ook geen alcohol halen. Dus ik zie niet helemaal in waarom met de leeftijdsverhoging de rol van de ouders opeens compleet wegvalt. Neemt niet weg dat ik er ook op tegen ben hoor. Het enige goede vind ik dat er nu geen arbitrair onderscheid meer is tussen drank met minder of meer dan 15% alcohol.quote:Op woensdag 3 december 2014 09:22 schreef Beauke het volgende:
En nu is dat anders of hoe moeten we dat zien?quote:Op woensdag 3 december 2014 09:45 schreef Elan het volgende:
[..]
Daar is 21 toch?
We zijn net onderweg, vind het op zich wel goed geregelden nu qua aansprakelijkheid.
Minderjarige jongeren die onder invloed halve straten sloopten kwamen nogal eens voor, en vervolgens enkel een taakstraf omdat minderjarig.
Neequote:Op woensdag 3 december 2014 10:34 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
En nu is dat anders of hoe moeten we dat zien?![]()
Nu slopen ze halve straten onder invloed van alcohol en hebben ze gedronken terwijl ze minderjarig zijn maar komen ze er vanaf met een taakstrafje, omdat minderjarig.
Maar goed ook trouwens, superlatieven daargelaten is vandalisme nou ook weer niet zo een ernstig vergrijp.quote:Op woensdag 3 december 2014 10:34 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
En nu is dat anders of hoe moeten we dat zien?![]()
Nu slopen ze halve straten onder invloed van alcohol en hebben ze gedronken terwijl ze minderjarig zijn maar komen ze er vanaf met een taakstrafje, omdat minderjarig.
Dat betwijfel ik, want als iemand dan nuchter een halve straat sloopt, is de schade dus opeens niet meer te verhalen?quote:Op woensdag 3 december 2014 10:35 schreef Elan het volgende:
[..]
Nee
Maar de ontstane schade is dan bij de rechter veel eenvoudiger te verhalen op de ouders dan wanneer ze legaal mochten drinken.
Volgens mij is die wettelijke aansprakelijkheid een groot issue geweest in de Kamer om dit plan er toen door te drammen.
Dat werkt niet.quote:Op woensdag 3 december 2014 09:33 schreef Specularium het volgende:
[..]
Drank en dus ontoerekeningsvatbaarheid i.c.m. met een minderjarige verdacht kan wel degelijk een rol spelen in dergelijke zaken.quote:Op woensdag 3 december 2014 10:38 schreef TorroFernandes het volgende:
[..]
Maar goed ook trouwens, superlatieven daargelaten is vandalisme nou ook weer niet zo een ernstig vergrijp.
[..]
Dat betwijfel ik, want als iemand dan nuchter een halve straat sloopt, is de schade dus opeens niet meer te verhalen?
Haha ja, drank en ontoerekeningsvatbaarheid ja.quote:Op woensdag 3 december 2014 10:50 schreef Elan het volgende:
[..]
Drank en dus ontoerekeningsvatbaarheid i.c.m. met een minderjarige verdacht kan wel degelijk een rol spelen in dergelijke zaken.
Hoe kun je nu van een zestienjarige verdachte verwachten dat hij fatsoenlijk omgaat met drank als wettelijk gezien nog niet eens de volwassen leeftijd bereikt heeft?
Amerikanen krijgen ook heus wel dat soort voorlichting op scholen, ze zijn niet zo dom als ze soms overkomen.quote:Op woensdag 3 december 2014 10:13 schreef Beauke het volgende:
Elan, je snapt toch wel dat de stap van het gebruik van softdrugs naar harddrugs veel kleiner is zonder voorlichting en als dezelfde dealer het toch allemaal aanbiedt?
Het is de combinatie met minderjarigheid leg ik je net uit.quote:Op woensdag 3 december 2014 10:54 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Haha ja, drank en ontoerekeningsvatbaarheid ja.![]()
Nog nooit voorgekomen.
Ontoerekeningsvatbaarheid heeft te maken met psychische stoornissen, niet met alcohol of leeftijd of een combinatie daarvan. Oftewel, je bent altijd de sjaak dus dat hele verhaal dat minderjarigen de dans nu niet meer ontspringen omdat ze niet meer mogen tanken voor hun 18e is je reinste larie.quote:Op woensdag 3 december 2014 10:56 schreef Elan het volgende:
[..]
Het is de combinatie met minderjarigheid leg ik je net uit.
Voor een 18+ verdachte maakt het geen fuck uit als hij bij een rechter zegt "Ja maar ik was dronken, wist het niet" Voor iemand die wettelijk gezien nog een kind is overduidelijk wel.
Een volwassene heeft compleet andere status in het rechterlijke.
Met die redenering zou je iemand die 16 is nu toch juist minder snel verantwoordelijk kunnen houden voor zijn daden, onder invloed van alcohol, dan toen de wettelijke leeftijd 16 was? Nu erkent de wetgeving namelijk dat een 16-jarige niet verantwoordelijk met alcohol om kan gaan. Hierdoor kan je hem wel bestraffen voor het drankgebruik zelf, maar voor het vandalisme onder invloed ervan is het juist een verzachtende omstandigheid.quote:Op woensdag 3 december 2014 10:50 schreef Elan het volgende:
[..]
Drank en dus ontoerekeningsvatbaarheid i.c.m. met een minderjarige verdacht kan wel degelijk een rol spelen in dergelijke zaken.
Hoe kun je nu van een zestienjarige verdachte verwachten dat hij fatsoenlijk omgaat met drank als wettelijk gezien nog niet eens de volwassen leeftijd bereikt heeft?
In sommige staten is het gedoogd: Californië, Washington, Colorado.quote:Op woensdag 3 december 2014 09:47 schreef Beauke het volgende:
[..]
In de VS verschilt het per staat.
Toch zijn er daar ondanks de strengere regels meer verslaafden en problemen met criminaliteit, alcohol, drugs enz.
Wat een kutargument. "Maar alcohol is wel schadelijk voor ongeboren kinderen, in enorme hoeveelheden en als er andere omstandigheden zijn!" Ja hé hé, dat beweert die dame toch helemaal niet. Zij zegt dat een gemiddelde 16-jarige niet meer schade van alcohol zal ondervinden dan de gemiddelde 18-jarige.quote:In de Volkskrant is staatssecretaris Van Rijn van Volksgezondheid kritisch op het onderzoek. "Dat alcohol slecht is voor kinderen staat als een paal boven water. Tegenover dit onderzoek staan tal van onderzoeken naar de schade door alcohol bij ongeboren kinderen, door comazuipen, en de relatie met probleemgedrag en onderzoeken naar bijvoorbeeld korsakov."
De grote vraag is dan wel op welke duidelijk onderbouwde onderzoeken onze regering de alcoholleeftijd naar de 18 gezet heeft. Mijn vermoeden is dat er geen enkele wetenschap aan ten grondslag ligt maar alleen een onderbuik gevoel van wat conservatieve beleidsmakers die elkaar graag napraten.quote:Op woensdag 3 december 2014 11:46 schreef cynicus het volgende:
Single study syndrome, mensen! Oppassen met conclusies trekken dus.
Dan het je het over wiet toch? Dat is daar niet alleen gedoogd maar zelfs gelegaliseerd. Het mag ook gewoon geleverd worden aan de cofffeeshops. Wat dat betreft lopen ze daar een heel stuk voor op Nederland.quote:Op woensdag 3 december 2014 11:46 schreef Individual het volgende:
[..]
In sommige staten is het gedoogd: Californië, Washington, Colorado.
Nederland begon goed in 1976, maar door de verbiedpolitiek gaat het juist weer meer de illegaliteit in.
En dat is met alles zo, dat weten we al zo'n 20 jaar.quote:Op woensdag 3 december 2014 13:32 schreef happinessfordogs het volgende:
Uiteindelijk komt het erop neer dat je met mate moet drinken. Zo is het ook niet goed voor de gezondheid om op een avond drie liter cola weg te klokken.
Harddrugs zijn niet heel slecht ofzo.quote:Op woensdag 3 december 2014 10:13 schreef Beauke het volgende:
Elan, je snapt toch wel dat de stap van het gebruik van softdrugs naar harddrugs veel kleiner is zonder voorlichting en als dezelfde dealer het toch allemaal aanbiedt?
Maar dit onderzoek is toch eigenlijk bijna per definitie waar? af en toe drinken zal inderdaad weinig tot geen schade aan het brein toebrengen, ook niet aan het puberbrein.quote:Op woensdag 3 december 2014 11:46 schreef cynicus het volgende:
quote:'Één alcoholonderzoek bij pubers zegt nog niets'
Het onderzoek naar de geringe hersenschade die pubers oplopen van alcohol, moet je wel in perspectief plaatsen. Dat zegt zowel onderzoekster Sarai Boelema als Wim van Dalen, directeur van Instituut voor Alcoholbeleid Stap in NPO Radio 1 programma De Ochtend.
Boelema onderzocht een grote groep jongeren over een langere periode. De groep werd getest voor het drinken en kreeg taakjes om hun concentratie en mentale flexibiliteit te testen. Vervolgens werd gekeken welke jongere wel en welke niet ging drinken. Daarna werden de taken nogmaals afgenomen. De verschillen bleken minimaal.
"Dat was wel een verrassende uitkomst, ja", zegt Boelema. De drinkende jongere heeft volgens haar gedurende vier jaar iedere week bij minstens één gelegenheid per week minimaal zes glazen gedronken. "Het gaat om gemiddeld vijftien glazen per week."
Na jarenlang te hebben gelezen over de schade die alcohol aanricht, is dit een ander geluid. "Ik zal niet zeggen dat alcohol niet slecht voor je is", aldus Boelema. "Wat ik zie is dat deze jongeren zich niet anders ontwikkelen na regelmatig te hebben gedronken."
"Vorige onderzoeken over dit onderwerp waren verontrustend. Dit waren wel vaak kleine studies die voornamelijk onderzoek deden naar alcoholverslaving. Daarnaast werd de testgroep ook niet zo lang gevolgd."
Wim van Dalen, directeur van het Instituut voor Alcoholbeleid Stap, vindt dat het onderzoek goed gedaan is. "Ik ben ook blij met de uitkomst maar we moeten dit niet generaliseren." Hij benadrukt dat er een serie buitenlandse onderzoeken is die andere en overeenkomstige resultaten laten zien. "Voor mij blijft één onderzoek niet doorslaggevend."
Onderzoekster Boelema benadrukt ook dat dit het eerste onderzoek is dat een ander beeld geeft. "Dit is vooral een aanleiding voor verder onderzoek. Daarnaast hebben wij nu alleen gekeken naar de concentratie en mentale flexibiliteit, maar alcohol is om nog vele andere redenen ook schadelijk."
Van Dalen benadrukt verder dat de onderzoeken niet allemaal gelijk zijn. "Ik citeer onderzoek dat hersenscans meeneemt. De veelal Amerikaanse onderzoeken zijn ingewikkelder, duurder en daarnaast subtieler omdat ze naar hersenen kijken. Dit onderzoek gebeurt aan de hand van taakjes."
"Ik wil wetenschappers waarschuwen om niet te voorbarig te communiceren over dit soort uitkomsten", zegt Van Dalen. "We moeten het niet generaliseren."
De discussie hierover moet open blijven. "De boodschap is nog steeds: blijf voorzichtig. De mediastorm rondom dit soort onderzoeken bereikt ook de jongeren, ze horen dit soort berichten graag. Alcohol blijft gevaarlijk dus realiseer je dat als je gaat drinken."
Boelema is het hier mee eens. "De boodschap die we nu verstrekken, geen alcohol onder achttien jaar, moet gewoon blijven staan."
Tenzij het wel in je straatje past natuurlijk.quote:"Ik wil wetenschappers waarschuwen om niet te voorbarig te communiceren over dit soort uitkomsten", zegt Van Dalen. "We moeten het niet generaliseren."
Volgens die staten zelf wel legaal, maar volgens de federatie niet. Het loopt anders in de VS, niet beter of slechter. De VS gaat wel vooruit terwijl NL achteruit gaat..quote:Op woensdag 3 december 2014 13:39 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dan het je het over wiet toch? Dat is daar niet alleen gedoogd maar zelfs gelegaliseerd. Het mag ook gewoon geleverd worden aan de cofffeeshops. Wat dat betreft lopen ze daar een heel stuk voor op Nederland.
Een begin maken met onderzoeken vanaf welke mate van alcoholconsumptie dit invloed zal hebben op de hersenontwikkeling van pubers.quote:Op woensdag 3 december 2014 13:41 schreef theunderdog het volgende:
Vind het maar een raar onderzoek. Volgens mij hebben neurowetenschappers aangetoond dat veel alcohol drinken en dan vooral veel op een dag (bijvoorbeeld op jeugdcampings enz) dat dat zeer schadelijk is voor het brein.
Waar wil dit onderzoek dus heen? dat af en toe een biertje niet schadelijk is? nee duh, dat wisten wel al.
Exact zullen ze dat nooit weten. Wel weten we dat af en toe een biertje geen effect heeft op het brein.quote:Op woensdag 3 december 2014 14:06 schreef TorroFernandes het volgende:
[..]
Een begin maken met onderzoeken vanaf welke mate van alcoholconsumptie dit invloed zal hebben op de hersenontwikkeling van pubers.
Nou, de meeste toch best wel. Zeker bij frequenter gebruik, in tegenstelling tot softdrugs.quote:Op woensdag 3 december 2014 13:45 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Harddrugs zijn niet heel slecht ofzo.
Neuh, teveel is nooit goed.quote:Op woensdag 3 december 2014 14:15 schreef Beauke het volgende:
[..]
Nou, de meeste toch best wel. Zeker bij frequenter gebruik, in tegenstelling tot softdrugs.
Dat klopt, maar we weten ook dat veel pubers niet af en toe een biertje drinken. Het is best interessant wat de invloed daarvan is en daar wordt een bijdrage aan geleverd.quote:Op woensdag 3 december 2014 14:13 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Exact zullen ze dat nooit weten. Wel weten we dat af en toe een biertje geen effect heeft op het brein.
Allemaal nogal evident.
Veel drinken op een dag, is zeer schadelijk. Dat weten we allang.quote:Op woensdag 3 december 2014 14:17 schreef TorroFernandes het volgende:
[..]
Dat klopt, maar we weten ook dat veel pubers niet af en toe een biertje drinken. Het is best interessant wat de invloed daarvan is en daar wordt een bijdrage aan geleverd.
Nee, dit onderzoek focust zich op pubers die drinken zoals pubers dat doen: Met elkaar drinken voor de gezelligheid. De kritiek op eerdere onderzoekers is dat ze zeer matige en niet-drinkers vergelijken met problematische drinken. Hier hebben ze in plaats van comazuipers mensen genomen die met enige regelmaat drinken.quote:Op woensdag 3 december 2014 14:18 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Veel drinken op een dag, is zeer schadelijk. Dat weten we allang.
Dit onderzoek focust zich juist op het af en toe een biertje drinken.
Precies, dat zeg ik. Problematisch drinken heeft invloed op het brein, af en toe nauwelijks tot niet.quote:Op woensdag 3 december 2014 14:27 schreef TorroFernandes het volgende:
[..]
Nee, dit onderzoek focust zich op pubers die drinken zoals pubers dat doen: Met elkaar drinken voor de gezelligheid. De kritiek op eerdere onderzoekers is dat ze zeer matige en niet-drinkers vergelijken met problematische drinken. Hier hebben ze in plaats van comazuipers mensen genomen die met enige regelmaat drinken.
En het punt van dit onderzoek is dat de mate waarin het dus wel kan hoger lijkt te liggen dan voorheen aangenomen.quote:Op woensdag 3 december 2014 14:31 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Precies, dat zeg ik. Problematisch drinken heeft invloed op het brein, af en toe nauwelijks tot niet.
Ja, maar exact weet je dat nooit. Zo kan vleeswaar/roodvlees ook darmkanker veroorzaken, maar hoeveel je ervan moet eten om het risico ernstig te verhogen weten we niet (dat is onmogelijk te onderzoeken).quote:Op woensdag 3 december 2014 14:40 schreef TorroFernandes het volgende:
[..]
En het punt van dit onderzoek is dat de mate waarin het dus wel kan hoger lijkt te liggen dan voorheen aangenomen.
Met die instelling inderdaad niet.quote:Op woensdag 3 december 2014 14:42 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ja, maar exact weet je dat nooit.
Die hebben we onder de volwassenen ook, dus alcohol maar helemaal verbieden?quote:Op woensdag 3 december 2014 14:47 schreef Twiitch het volgende:
Maar dan hebben we nog steeds de pubers die zoveel zuipen dat ze in het ziekenhuis hun buik leeg moeten pompen, dus dat verbod kan mooi blijven staan.
Dus moet er geen onderzoek naar gedaan worden?quote:Op woensdag 3 december 2014 14:42 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ja, maar exact weet je dat nooit. Zo kan vleeswaar/roodvlees ook darmkanker veroorzaken, maar hoeveel je ervan moet eten om het risico ernstig te verhogen weten we niet (dat is onmogelijk te onderzoeken).
En dat is met alles zo.
Ik vind dit soort onderzoeken behoorlijk irrelevant ja.quote:Op woensdag 3 december 2014 15:00 schreef TorroFernandes het volgende:
[..]
Dus moet er geen onderzoek naar gedaan worden?
quote:Op woensdag 3 december 2014 15:00 schreef Beauke het volgende:
Puber of volwassene, laat ze lekker de rekening betalen van de opname en behandeling op de EHBO.
Kreeg wel een glimlach ja.quote:Op woensdag 3 december 2014 15:08 schreef Beauke het volgende:
[..]
Wel grappig dat het je zo vrolijk maakt.
Nah, dat eerste is meer een sympathieke glimlach.quote:
Een volwassen persoon is wettelijk gezien een heel ander persoon dan een puisterige puber, dus nee.quote:Op woensdag 3 december 2014 14:54 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Die hebben we onder de volwassenen ook, dus alcohol maar helemaal verbieden?
Snap niet wat er zo grappig aan is?quote:Op woensdag 3 december 2014 15:11 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nah, dat eerste is meer een sympathieke glimlach.
Dit was wel echt even iets meer dan een kleine glimlach.
Zolang ik het maar snap.quote:Op woensdag 3 december 2014 15:18 schreef Beauke het volgende:
[..]
Snap niet wat er zo grappig aan is?
Tjaaquote:Op woensdag 3 december 2014 15:24 schreef Beauke het volgende:
[..]
Wat saai. Ik vind samen lachen leuker dan in m'n eentje.
Maar de uitkomst van dit onderzoek is onwenselijk voor zo'n beetje alles en iedereen met uitzondering van Heineken, dus er zal nog een hele serie ontkenningen volgen verwacht ik. Of, om het onderzoek op zijn Schippers te negeren: "Leuk onderzoek, maar het staat als een paal boven water dat alcohol tóch schadelijk is. Puh."quote:Op woensdag 3 december 2014 16:42 schreef Monolith het volgende:
Ik zie dat van Boelema ook mede-auteur is van dit onderzoek in opdracht van VWS. Daarin worden wel wat andere onderzoeken aangehaald, maar veelal gaan die wel over echt problematisch gebruik en is n in alle gevallen vrij klein.
Interessant aan dit onderzoek lijkt vooral te zijn dat het een longitudinale studie is van een relatief grote omvang en dat er daarnaast niet enkel is gekeken naar (problematisch) misbruik, maar naar verschillende hoeveelheden van gebruik.
Nou ja, dit onderzoek stelt natuurlijk ook helemaal niet dat (zwaar) drankgebruik op jonge leeftijd geen schadelijke gevolgen heeft. Het gaat specifiek over de effecten op cognitieve vermogens op 19-jarige leeftijd van jongeren waarbij ze van hun 11e tot hun 19e het alcoholgebruik hebben geregistreerd.quote:Op woensdag 3 december 2014 17:20 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar de uitkomst van dit onderzoek is onwenselijk voor zo'n beetje alles en iedereen met uitzondering van Heineken, dus er zal nog een hele serie ontkenningen volgen verwacht ik. Of, om het onderzoek op zijn Schippers te negeren: "Leuk onderzoek, maar het staat als een paal boven water dat alcohol tóch schadelijk is. Puh."
Ja, zijn er echt onderzoeken die zeggen dat zelfs een paar drankjes al slecht zijn?quote:Op woensdag 3 december 2014 16:47 schreef theunderdog het volgende:
Wat ik mij afvraag is hoelang het gaat duren tot ze hier ook weer op terugkomen. Zo is de wetenschap het wel vaker totaal niet met elkaar eens, zeker als het over voedsel gaat.
Eerst waren eieren slecht en nu zijn er zelfs onderzoeken die uitwijzen dat een paar eitjes per week gezond zouden zijn. En ik zie dit eigenlijk ook met alcohol. Bepaalde onderzoeken waarschuwen bijna dat elke glas alcohol "slecht" zou zijn, maar er zijn ook onderzoeken die uitwijzen dat een glas wijn per dag bevorderlijk zou zijn voor de gezondheid.
Nederland is dan ook wereldkampioen in het invoeren van maatregelen die elders al faliekant mislukt zijn. Dit verwijfde zeikland is anno 2014 zelfs nog te incompetent om zijn eigen mislukkingen te bedenken...quote:Op woensdag 3 december 2014 09:33 schreef Specularium het volgende:
[..]
Schoolbier en schoolwodka...quote:Op woensdag 3 december 2014 08:45 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Zie ook
http://www.volkskrant.nl/(...)puberbrein~a3802635/
Binnenkort dus legaal zuipen (alcohol kopen) vanaf je 12e
Het verhaal van de staatssecretaris slaat niet in de verste verte op de samenvatting van dit onderzoek. Alsof iemand morgen een onderzoek publiceert met de conclusie dat autogordels niet helpen bij snelheden onder de 10 km en dat vervolgens onzin verklaren omdat mensen die met 150 km tegen een boom knallen wel dood gaan.quote:Op woensdag 3 december 2014 09:06 schreef Elan het volgende:
Gevonden. TS was "per ongeluk" stukje vergeten te posten van het artikel:
[..]
Bij zo'n promotie zal de kritiek die deze onderzoeker heeft op de bestaande literatuur toch wel iets van een controle gekregen moeten hebben?quote:Op woensdag 3 december 2014 11:46 schreef cynicus het volgende:
Ik begreep dat er eigenlijk nog niet echt van dit soort longitudinale studies van deze omvang waren gedaan naar de effecten van het gebruik van alcohol op cognitieve vermogens.quote:Op donderdag 4 december 2014 01:17 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Bij zo'n promotie zal de kritiek die deze onderzoeker heeft op de bestaande literatuur toch wel iets van een controle gekregen moeten hebben?
Het lijkt me eerder andersom. Voor de vraag of jongeren alcohol zouden moeten mogen drinken is dit volgens mij het meest specifieke en uitgebreide onderzoek. Maar de uitslag daarvan doet er niet want 'iedereen weet immers.....'. Nee, dat weten we niet,quote:Op woensdag 3 december 2014 18:51 schreef sjorsie1982 het volgende:
Wel mooi dat je nu hoort dat je dus zomaar kan drinken, waardoor je impliciteert dat dit onderzoek klopt en andere onderzoeken waar het tegendeel wordt beweert niet wordt geloofd.
Jawel maar peer review is een kwaliteitscontrole, dus simpel gezegd: of er geen brute onzin in staat. Het garandeert niet dat er perfecte studies uitgevoerd worden (die bestaan zowieso niet). Ook is een deel van elke studie mening/interpretatie/invalshoek van de auteur en zijn er tal van andere factoren.quote:Op donderdag 4 december 2014 01:17 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Bij zo'n promotie zal de kritiek die deze onderzoeker heeft op de bestaande literatuur toch wel iets van een controle gekregen moeten hebben?
Wat een angstsprongen, triest zegquote:In de Volkskrant is staatssecretaris Van Rijn van Volksgezondheid kritisch op het onderzoek. "Dat alcohol slecht is voor kinderen staat als een paal boven water. Tegenover dit onderzoek staan tal van onderzoeken naar de schade door alcohol bij ongeboren kinderen, door comazuipen, en de relatie met probleemgedrag en onderzoeken naar bijvoorbeeld korsakov."
Een politicus en de wetenschap is zoiets als een dronkelap en een lantaarnpaal, die is niet om licht te brengen maar om steun bij te zoeken.quote:Op zondag 14 december 2014 16:09 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Wat een angstsprongen, triest zeg
Waarom niet gewoon inhoudelijke kritiek op het onderzoek vraag ik me dan af...
Of om tegen aan te pissenquote:Op zondag 14 december 2014 16:23 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Een politicus en de wetenschap is zoiets als een dronkelap en een lantaarnpaal, die is niet om licht te brengen maar om steun bij te zoeken.
Dat totaal niet met elkaar eens zijn ligt vaak genuanceerder dan men denkt. Aangezien we snel geneigd zijn om ons te baseren op de journalistieke interpretatie, in plaats van op de conclusies van de onderzoekers zelf, krijgen we nog weleens het beeld dat "de wetenschap" alle kanten op schiet.quote:Op woensdag 3 december 2014 16:47 schreef theunderdog het volgende:
Wat ik mij afvraag is hoelang het gaat duren tot ze hier ook weer op terugkomen. Zo is de wetenschap het wel vaker totaal niet met elkaar eens, zeker als het over voedsel gaat.
Eerst waren eieren slecht en nu zijn er zelfs onderzoeken die uitwijzen dat een paar eitjes per week gezond zouden zijn. En ik zie dit eigenlijk ook met alcohol. Bepaalde onderzoeken waarschuwen bijna dat elke glas alcohol "slecht" zou zijn, maar er zijn ook onderzoeken die uitwijzen dat een glas wijn per dag bevorderlijk zou zijn voor de gezondheid.
Voel mij niet aangesproken in deze. Ik weet donders goed dat wetenschapsjournalistiek niet al te best is.quote:Op zondag 14 december 2014 21:35 schreef TorroFernandes het volgende:
[..]
Dat totaal niet met elkaar eens zijn ligt vaak genuanceerder dan men denkt. Aangezien we snel geneigd zijn om ons te baseren op de journalistieke interpretatie, in plaats van op de conclusies van de onderzoekers zelf, krijgen we nog weleens het beeld dat "de wetenschap" alle kanten op schiet.
Was ook niet bedoeld dat jij je hierin specifiek aangesproken moest voelen hoor. Ik denk persoonlijk dat het ons allemaal wel enigszins beïnvloedt, zelfs als je weet hoe het werkt. Want wie vangt er niet weleens alleen een kop van een bericht op, of krijgt dit soort informatie voorgeschoteld tijdens een kringverjaardag? Het blijft toch allemaal wel ergens hangen.quote:Op zondag 14 december 2014 21:44 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Voel mij niet aangesproken in deze. Ik weet donders goed dat wetenschapsjournalistiek niet al te best is.
Uiteraard, maar je hebt de keuze om je er iets van aan te trekken.quote:Op zondag 14 december 2014 21:58 schreef TorroFernandes het volgende:
[..]
Was ook niet bedoeld dat jij je hierin specifiek aangesproken moest voelen hoor. Ik denk persoonlijk dat het ons allemaal wel enigszins beïnvloedt, zelfs als je weet hoe het werkt. Want wie vangt er niet weleens alleen een kop van een bericht op, of krijgt dit soort informatie voorgeschoteld tijdens een kringverjaardag? Het blijft toch allemaal wel ergens hangen.
quote:Alcoholvrij feest in Barneveld draait uit op flop - Omroep Gelderland
'Het viel tegen', zegt bedrijfsleider Jan Mulder van De Veluwehal. Er waren 120 bezoekers, vorig jaar waren dat er nog 450. Het feest was georganiseerd samen met de gemeente Barneveld en het regionale project FrisValley, bedoeld om alcoholgebruik door jongeren tegen te gaan.
Op het programma stonden optreden van Randell, omschreven als 'een van de meest gelouterde deejays van Barneveld' en DJ Franky B, die ook regelmatig in het Cooldown Cafe in Amsterdam draait. 'Aan de deejays lag het niet', zegt Mulder. 'Die waren wel goed. Maar er kwam gewoon niemand. Ook wel sneu voor de deejays.'
Het feest zou tot 5 uur duren, maar om 4 uur was de zaal al leeg. Drie kwartier later was alles al opgeruimd. 'We kunnen naar huis.'
Of het alcoholvrije feest volgend jaar weer georganiseerd wordt, is nog de vraag. Mulder: 'We moeten daarover eerst maar eens goed overleggen.'
Bron: www.omroepgelderland.nl
Het verbaast me in Barneveld (en omgeving) ook niks.quote:
quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |