Ik begreep dat er eigenlijk nog niet echt van dit soort longitudinale studies van deze omvang waren gedaan naar de effecten van het gebruik van alcohol op cognitieve vermogens.quote:Op donderdag 4 december 2014 01:17 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Bij zo'n promotie zal de kritiek die deze onderzoeker heeft op de bestaande literatuur toch wel iets van een controle gekregen moeten hebben?
Het lijkt me eerder andersom. Voor de vraag of jongeren alcohol zouden moeten mogen drinken is dit volgens mij het meest specifieke en uitgebreide onderzoek. Maar de uitslag daarvan doet er niet want 'iedereen weet immers.....'. Nee, dat weten we niet,quote:Op woensdag 3 december 2014 18:51 schreef sjorsie1982 het volgende:
Wel mooi dat je nu hoort dat je dus zomaar kan drinken, waardoor je impliciteert dat dit onderzoek klopt en andere onderzoeken waar het tegendeel wordt beweert niet wordt geloofd.
Jawel maar peer review is een kwaliteitscontrole, dus simpel gezegd: of er geen brute onzin in staat. Het garandeert niet dat er perfecte studies uitgevoerd worden (die bestaan zowieso niet). Ook is een deel van elke studie mening/interpretatie/invalshoek van de auteur en zijn er tal van andere factoren.quote:Op donderdag 4 december 2014 01:17 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Bij zo'n promotie zal de kritiek die deze onderzoeker heeft op de bestaande literatuur toch wel iets van een controle gekregen moeten hebben?
Wat een angstsprongen, triest zegquote:In de Volkskrant is staatssecretaris Van Rijn van Volksgezondheid kritisch op het onderzoek. "Dat alcohol slecht is voor kinderen staat als een paal boven water. Tegenover dit onderzoek staan tal van onderzoeken naar de schade door alcohol bij ongeboren kinderen, door comazuipen, en de relatie met probleemgedrag en onderzoeken naar bijvoorbeeld korsakov."
Een politicus en de wetenschap is zoiets als een dronkelap en een lantaarnpaal, die is niet om licht te brengen maar om steun bij te zoeken.quote:Op zondag 14 december 2014 16:09 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Wat een angstsprongen, triest zeg
Waarom niet gewoon inhoudelijke kritiek op het onderzoek vraag ik me dan af...
Of om tegen aan te pissenquote:Op zondag 14 december 2014 16:23 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Een politicus en de wetenschap is zoiets als een dronkelap en een lantaarnpaal, die is niet om licht te brengen maar om steun bij te zoeken.
Dat totaal niet met elkaar eens zijn ligt vaak genuanceerder dan men denkt. Aangezien we snel geneigd zijn om ons te baseren op de journalistieke interpretatie, in plaats van op de conclusies van de onderzoekers zelf, krijgen we nog weleens het beeld dat "de wetenschap" alle kanten op schiet.quote:Op woensdag 3 december 2014 16:47 schreef theunderdog het volgende:
Wat ik mij afvraag is hoelang het gaat duren tot ze hier ook weer op terugkomen. Zo is de wetenschap het wel vaker totaal niet met elkaar eens, zeker als het over voedsel gaat.
Eerst waren eieren slecht en nu zijn er zelfs onderzoeken die uitwijzen dat een paar eitjes per week gezond zouden zijn. En ik zie dit eigenlijk ook met alcohol. Bepaalde onderzoeken waarschuwen bijna dat elke glas alcohol "slecht" zou zijn, maar er zijn ook onderzoeken die uitwijzen dat een glas wijn per dag bevorderlijk zou zijn voor de gezondheid.
Voel mij niet aangesproken in deze. Ik weet donders goed dat wetenschapsjournalistiek niet al te best is.quote:Op zondag 14 december 2014 21:35 schreef TorroFernandes het volgende:
[..]
Dat totaal niet met elkaar eens zijn ligt vaak genuanceerder dan men denkt. Aangezien we snel geneigd zijn om ons te baseren op de journalistieke interpretatie, in plaats van op de conclusies van de onderzoekers zelf, krijgen we nog weleens het beeld dat "de wetenschap" alle kanten op schiet.
Was ook niet bedoeld dat jij je hierin specifiek aangesproken moest voelen hoor. Ik denk persoonlijk dat het ons allemaal wel enigszins beïnvloedt, zelfs als je weet hoe het werkt. Want wie vangt er niet weleens alleen een kop van een bericht op, of krijgt dit soort informatie voorgeschoteld tijdens een kringverjaardag? Het blijft toch allemaal wel ergens hangen.quote:Op zondag 14 december 2014 21:44 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Voel mij niet aangesproken in deze. Ik weet donders goed dat wetenschapsjournalistiek niet al te best is.
Uiteraard, maar je hebt de keuze om je er iets van aan te trekken.quote:Op zondag 14 december 2014 21:58 schreef TorroFernandes het volgende:
[..]
Was ook niet bedoeld dat jij je hierin specifiek aangesproken moest voelen hoor. Ik denk persoonlijk dat het ons allemaal wel enigszins beïnvloedt, zelfs als je weet hoe het werkt. Want wie vangt er niet weleens alleen een kop van een bericht op, of krijgt dit soort informatie voorgeschoteld tijdens een kringverjaardag? Het blijft toch allemaal wel ergens hangen.
quote:Alcoholvrij feest in Barneveld draait uit op flop - Omroep Gelderland
'Het viel tegen', zegt bedrijfsleider Jan Mulder van De Veluwehal. Er waren 120 bezoekers, vorig jaar waren dat er nog 450. Het feest was georganiseerd samen met de gemeente Barneveld en het regionale project FrisValley, bedoeld om alcoholgebruik door jongeren tegen te gaan.
Op het programma stonden optreden van Randell, omschreven als 'een van de meest gelouterde deejays van Barneveld' en DJ Franky B, die ook regelmatig in het Cooldown Cafe in Amsterdam draait. 'Aan de deejays lag het niet', zegt Mulder. 'Die waren wel goed. Maar er kwam gewoon niemand. Ook wel sneu voor de deejays.'
Het feest zou tot 5 uur duren, maar om 4 uur was de zaal al leeg. Drie kwartier later was alles al opgeruimd. 'We kunnen naar huis.'
Of het alcoholvrije feest volgend jaar weer georganiseerd wordt, is nog de vraag. Mulder: 'We moeten daarover eerst maar eens goed overleggen.'
Bron: www.omroepgelderland.nl
Het verbaast me in Barneveld (en omgeving) ook niks.quote:
quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |